فهرست:
فهرست مطالب
عنوان صفحه
چکیده ح
فصل اول: کلیات پژوهش.... 1
1-1. مقدمه. 2
1-2. بیان مسئله. 4
1-3. اهداف پژوهش.... 6
1-3-1. هدف کلی.. 6
1-3-2. اهداف فرعی.. 6
1-۴. پرسشهای پژوهش.... 7
1-۴-1 پرسشاصلی.. 7
1-4-2. پرسشهای فرعی.. 8
1-5. فرضیههای پژوهش.... 8
۱-6. اهمیت وضرورت پژوهش.... 9
1-6-1. اهمیت نظری.. 9
1-6-2. اهمیت کاربردی.. 10
1-7. تعریفهای متغیرهای تحقیق.. 11
1-7-1. تعریفهای مفهومی و عملیاتی.. 11
مبانی نظری و پیشینه پژوهش.... 17
2-1.بخش اول: مبانی نظری.. 18
2-1-1.مقدمه. 18
2-1-2. تعاریف توانمندسازی کارکنان.. 18
2-1-3. ریشههای توانمندسازی کارکنان.. 20
2-1-4.دیدگاههای مختلف توانمندسازی.. 22
2-1-4-1.توانمندسازی از دیدگاه عقلایی.. 23
2-1-4-2.توانمندسازی از دیدگاه انگیزشی.. 24
2-1-4-3. توانمندسازی از دیدگاه فوقانگیزشی.. 25
2-1-4-4. توانمندسازی از دیدگاه روان – سیاسی.. 26
2-1-4-5. توانمندسازی از دیدگاه روان – نمادین.. 27
2-1-4-6. توانمندسازی از دیدگاه رابطهای(چند بعدی). 28
2-1-4-7. توانمندسازی از دیدگاه روانشناختی.. 29
2-1-5. توانمندسازی روانشناختی.. 31
2-1-6. الگوی نظری مورد استفاده توانمندسازی روانشناختی در این پژوهش.... 32
2-1-7.ابعاد توانمندسازی روانشناختی.. 34
2-1-8. شرایط سازمانی.. 38
2-1-8-1. مقدمه. 38
2-1-8-2. داشتن اهداف روشن.. 38
2-1-8-3. ساختار سازمانی.. 39
2-1-8-4. دسترسی به منابع. 40
2-1-8-5. نظام پاداشدهی.. 41
2-1-9.راهبردهای مدیریتی.. 43
2-1-9-1. فراهم نمودن اطلاعات... 43
2-1-9-2.تفویض اختیار. 44
2-1-9-3.استقلال و آزادی عمل کارکنان.. 45
2-1-9-4.مدیریت مشارکتی.. 46
2-1-9-5.تشکیل گروههای کاری.. 47
2-1-10.خودکارآمدی کارکنان.. 48
2-1-10-1.الگوسازی.. 47
2-1-10-2.حمایتهای کلامیو اجتماعی.. 48
2-1-10-3.برانگیختگی هیجانی.. 51
2-1-11.اهمیت کتابداران کتابخانههای دانشگاهی و لزوم توانمندسازی آنان.. 52
2-1-12. پیشینه درداخل کشور. 54
2-1-13.پیشینه در خارج کشور. 59
2-1-14.مرور، جمع بندی و نتیجهگیری از پیشینههای پژوهش در داخل و خارج کشور. 61
فصل سوم : روش پژوهش.... 63
3-1. مقدمه. 64
۳-۲. روش پژوهش.... 64
3-۳. جامعه پژوهش و روش نمونه گیری.. 65
3-4. ابزارگردآوری دادهها 65
3-5. روایی یااعتبار. 67
3-6. پایایی یااعتماد 67
3- 7. روش تجزیه وتحلیل دادهها 68
3-8. شیوه انجام پژوهش... 69
فصل چهارم : یافتههای پژوهش.... 71
4-1. مقدمه. 72
۴-۲. ویژگیهای جمعیت شناختی پژوهش.... 72
4-2-1.جنسیت... 72
4-2-2.سطح تحصیلات... 73
4-2-3.دانشگاه محل فعالیت... 74
4-3.پاسخ به سوالات پژوهش.... 75
4-3-1.سوال اول.. 75
4-3-2.سوال دوم. 77
4-3-3.سوال سوم. 79
4-3-4.سوال چهارم. 81
4-3-5.سوال پنجم.. 83
4-3-6.سوال ششم.. 86
4-3-7.سوال هفتم.. 89
4-3-8.فرضیه اول پژوهش.... 92
4-3-9.فرضیه دوم پژوهش.... 92
4-3-10.فرضیه سوم پژوهش.... 93
4-3-11.فرضیه چهارم پژوهش.... 94
4-3-12. فرضیه پنجم پژوهش.... 95
4-3-13.سوال اصلی پژوهش.... 96
فصل پنجم بحث، نتیجهگیری و پیشنهادها 99
5-1. مقدمه. 100
۵-۲. خلاصه یافتههای پژوهش.... 100
5-3. بحث و نتیجهگیری.. 106
5-4. پیشنهادات اجرایی.. 117
5-5. پیشنهاد برای پژوهشهای آتی.. 119
منابع و مآخذ. 120
پیوستها 129
منبع:
منابع و مآخذ
احمدی، پرویز؛ صفری، محمد؛ نعمتی، سمیه (1389). مدیریت توانمندسازی کارکنان (رویکردها، الگوها، راهبردها، برنامهها و ارزیابی). تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
اسکات، سینیتا؛ ژافه، دنیس (1991). توانا سازی کارکنان (ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی). تهران: موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.
اسکندری، مجتبی (1381). طراحی و تبیین الگوی توانمندسازی مدیران "بررسی موردی مدیران کاروانهای حج جمهوری اسلامیایران" سازمان حج و زیارت. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت.
اشرفی ریزی، حسن؛ کاظم پور، زهرا (1388). رضایت شغلی کتابداران، مفهومیفراموش شده در مدیریت کتابخانهها با تاکید بر کتابخانههای دانشگاهی: پژوهشی در متون. کتابداری، 43 (2)، 71-94.
امین، فرشته؛ رمضانی، علی (1385). توانمندسازی، راهبرد مدیریت بر مدیریت ناپذیرها. منابع انسانی و رفتار سازمانی، 12 (3)، 1-19.
انصاری، محمدرضا(1390). تفویض اختیار. مجله بانک ملی ایران. ش. 179(37). (37-39).
ایلالی، احترام السادات؛ ترقی، زهره؛ صیامیان، حسن؛ مهدیان، پروانه؛ عباسی راد، عبدالمجید؛ محمدپور، رضاعلی؛ مظاهری، خدیجه(1388). ارزیابی وضعیت کتابخانههای دانشکدهها و مراکز آموزشی و درمانی وابسته به، دانشگاههای علوم پزشکی مازندران، بابل و گلستان در سال 87-86 و مقایسه آن با استانداردهای کتابخانههای دانشگاهی ایران. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 19(74). (85-89).
باب الحوائجی، فهیمه؛ آقاکیشی زاده، وحید(1389). رابطه هوش هیجانی با توانمندسازی کتابداران: موردپژوهی کتابخانههای دانشگاهی شهرستان تبریز. دانش شناسی. 3(10). (13-24).
بلانچارد، کن؛ کارلوس، جان؛ راندولف، آلن(1999). سه کلید توان افزایی.(ترجمه فضل الله امینی). تهران: فرا.
پارکینسون، نورث کوت، ام. ک، روستوم جی (1993). مهارتهای مدیریت (ترجمه مهدی ایران نژاد پاریزی). تهران: آزاد.
ترکیان تبار، منصور؛ میرمحمدمکی، ابوالفضل؛ زندی، بهمن؛ فولادی وندا، پوران(1386). بررسی وضعیت کتابخانههای منطقه پنج دانشگاه آزاد اسلامی. وبلاگ گروهی کتابداران منطقه پنج. بازیابی از: http://library.blogfa.com/post-5.aspx.37
جعفری، مصطفی (1379). مدیریت کیفیت فراگیر: ابزارهای استراتژیک و فرهنگی. تهران: موسسه خدمات فرهنگی رسا.
جلیلی، بتول (1388). "بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کتابداران کتابخانههای عمومیشهر تهران از دیدگاه خودشان". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامیتهران، دانشکده روانشناسی و علوم اجتماعی، گروه مدیریت آموزشی.
چگینی، شکرالله (1391). بررسی تاثیر روانشناختی بر رضایت شغلی کارکنان شرکت سهامیبیمه ایران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکز. دانشکده مدیریت.
حامدی شهرکی، سودابه؛ امیرخیزی، فرشاد(1391). کاربرد روشهای آماری در علوم پزشکی و کار با نرم افزار SPSS. زابل: انتشارات جامعه نگر.
حرآبادی فراهانی، مجید (1384). "بررسی رابطه بین ساختار سازمانی و توانمندسازی کارکنان ". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران، دانشکده مدیریت، گروه مدیریت.
حریری، نجلا (1381). مقایسه میزان رضایت شغلی کتابداران شاغل در کتابخانههای مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با سایر دانشگاهها. فصلنامه کتاب، 13(4). (72-91).
حقیقی، محمود (1372). ارزیابی مجموعه کتابخانههای دانشگاهی شهر تهران. تحقیقات اطلاع رسانی و کتابخانههای عمومی، 15 (8)، 18- 36.
حمیدی، محسن؛ سرتیپی یاراحمدی، رزیتا (1388). کاربرد فناوری اطلاعات در توانمندسازی شغلی کارکنان کتابخانه منطقه 5 دانشگاه آزاد اسلامی. دانش شناسی. 2 (5). (59-71).
خاکی، غلامرضا (1379). روش تحقیق در مدیریت. مرکز انتشارات دانشگاه آزاد اسلامیتهران.
خدیوی، اسدالله؛ حسینی نسب، داود؛ کمالی، حسنیه؛ کمالی، زهره؛ استاد رحیمی، علیرضا (1389). وضعیت توانمندی روانشناختی مدیران میانی و ارتباط آن با عوامل موثر موجود در دانشگاه علوم پزشکی تبریز. مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، 32 (6)، 22-26.
رادمهر، علی؛ حیاتی، زهیر(1386). بررسی وضعیت نیروی انسانی در کتابخانههای دانشگاهی و تحقیقاتی کشور. فصلنامه کتاب. ش.7. (69-84).
رجائی پور، سعید؛ جمشیدیان، عبدالرسول(1386). مفاهیم و راهبردهای توانمندسازی کارکنان. مجله تدبیر. 186.(65-68).
رحیمیان، سمانه(1392). "بررسی سطح توانمندسازی کتابداران زن شاغل در کتابخانههای عمومیاستان تهران و عوامل موثر بر آن". پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
رضائیان، علی (1386). سازماندهی و هماهنگی در مدیریت. دانش مدیریت، 14 (5)، 7-19.
رمزدن، پال (1997). یادگیری رهبری در آموزش عالی (ترجمه عبدالرحیم نوه ابراهیم و همکاران). دامغان: دانشگاه علوم پایه دامغان و موسسه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی.
سانیال، بیکاس سی (1377). تحول در سیاستگذاری و اعمال مدیریت در آموزش عالی (ترجمه داود حاتمی). فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، موسسه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 15 و 16 (4)، 7-36.
سلطانی، پوری؛ راستین، فروردین(1381). دانشنامه کتابداری و اطلاع رسانی. تهران: فرهنگ معاصر.
ضیائی، محمدصادق؛ بشارتی، مینا(1384). لزوم مهندسی مجدد منابع انسانی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران در ایام فراغت آموزشی. تحقیقات کتابداری و اطلاع رسانی دانشگاهی. ش. 44. (1-14).
طالبیان، احمدرضا؛ وفایی، فاطمه (1388). الگوی جامع توانمندساز منابع انسانی. ماهنامه تدبیر، 20 (203)، 2- 6.
طاهری طریق، سودابه (1383)." بررسی نقش و جایگاه توانمندسازی کارکنان بر عملکرد بانک رفاه تهران". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی تهران، دانشکده مدیریت.
طوسی، محمدعلی (1379). مشارکت و مدیریت مشارکت جو. تهران: انتشارات سازمان مدیریت صنعتی.
عبداللهی، بیژن (1384). توانمندسازی روانشناختی کارکنان: ابعاد و اعتبار سنجی بر اساس مدل معادلات ساختاری. فصلنامه پژوهش و برنامهریزی در آموزش عالی، 35(9)، 37-64.
عبداللهی، بیژن؛ نوه ابراهیم، عبدالرحیم (1385). توانمندسازی کارکنان: کلید طلایی مدیریت منابع انسانی. تهران: ویرایش.
فرخی، طاهره (1376). نقش زنان در توسعه پایدار، تواناسازی زنان. ماهنامه تعاون، 74، 76-79.
فیضی، طاهره؛ ذوالفقاری مقدم، آسیه(1387). شناسایی متغیرهای مرتبط با توانمندسازی روانشناختی کارکنان سازمان آموزش و پرورش شهر قم. مدیریت فرهنگ سازمانی. ش18 (6). 123-151.
قاسمی، جعفر (1382). توانمندسازی. تدبیر، 132 (3)، 11- 15.
کیل قاسمپور، مریم(1386). "بررسی میزان رضایت شغلی کتابداران کتابخانههای عمومیشهر تهران وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی". پایان نامه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران شمال.
گمینیان، وجیهه (1382). توانمندسازی در آموزش و پرورش. فصلنامه علمی– پژوهشی مدیریت در آموزش و پرورش، 9(36)، 2- 16.
محمدی، محمد (1380). ارزیابی راههای توانمندسازی کارکنان دانشگاه بیرجند. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت مدرس تهران، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، گروه مدیریت.
مرتضوی، مرتضی؛ غنی زاده، محمد رضا (1378). سیستم پاداش مناسب: ضامن بقای کارکنان توانمند در سازمانها. مجله مدیریت، 2 (40 و 41)، 3- 16.
وتن، دیوید ای؛ کمرون، کیم. اس (1382). تیمسازی (ترجمه بدرالدین اورعی یزدانی). موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت، 12(4)، 1-35.
نجارنژاد، حسن (1387). بررسی اثر توانمندسازی شناختی کارکنان بر عوامل اثر گذار بر بهروه وری نیروی انسانی " مطالعه موردی: شرکت ملی حفاری ایران". پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شاهد تهران، دانشکده علوم انسانی.
نادری، عزت اله؛ سیف نراقی، مریم(1386). روشهای تحقیق و چگونگی ارزشیابی در علوم انسانی. تهران: ارسباران.
Appelbaum, Sterven .H & Hongger, Karen (1998). Empowerment: a contrasting overview of organizations in general and nursing in particular – an examination of organizational factors, managerial behavior, job design, and structural power.Journal of Empowerment in Organization (vol 6. N.2. pp.29- 50).
Bandura, Albert (1997). Self – efficacy: the exercise of control. Newyork: W. H. Freeman.
Bandura, Albert (2000). Cultivate self - efficacy for personal and organizational effectiveness. Hand book of principles of organization behavior. Oxford, Uk: Blackwell (pp. 120 – 139).
Block, P (1988). The empowered manager: positive political skills at work. Sanfrancisco: jossy – pass.
Boje, David.m & Grace, Ann Rossile (2001). “ Where is the power in empowerment? Answers from follet and clegy”. Journal of Applied Behavorial Science (v. 37. N. 1. Pp. 90 – 117).
Bowen, David.E & Edward .E, Lawler (1995). Empowering service employees. Sloan Management (v. 36. Pp. 81-95).
Brehm, J.W (1966). Responses to loss of freedom: a theory of psychologycal reactance. New york:Academic press.
Carter, M (2001). Strategic planning (in non profit organizations), http: // www.strategic planning .com.
Castilano, Joseph.F & Klein, donald & Roehm, Harper.a (1998). Mini companies: the next generation of emploee empowerment . Management Accounting (vol. 79. N.9. pp. 31 – 35).
Conger, J.A &Kannungo Rabindra, N (1988). The empowerment process: integrating theory & practice. Academy of Management Review (v. 13. N. 3. Pp. 471- 482).
Conger, J. A (1989). Leadership: the art of empowerment others. Academy of Management Executive (v. 3. N. 1).
Deci, E.L & Ryan,R.N (1989). The & way of goal pursuits: human need & the self determination of behavior. Psychologycal inquiry (v. 11. N. 4).
Denton, W.David & Kleimans, Lawrence (2001). “ Job tenure as a moderator of the relationship between Autonomy and satisfaction”. Applied H. R. M. Research (v. 6. N.2. pp. 105 – 115).
Dimitriades, Zoe and Kufida, Stella (2003). Electronic Journal of Business Ethics Organization Studies. Vol.9, No.2.
Geisler, David (2005). The next level in employee empowerment quallity progress. Research Library Core (v. 38. No. 6. Pp.48- 52).
Hardy, Cynthia & Leiba, O.Solivan Sharon (1998).The power behind empowerment: implications for research & practice, human relations (v. 51. N. 4).
Hellriegel, Don; Slocum, John; Woodman, Richard (1995). Organizational behavior, New York: west publishing company.
Hochwa”Lder, Jack; Bergsten, Agneta(2005). Psychological empowerment at the work place as a predictor of ill health, personality and individual difference. Vol. 39. Pp. 1237-1284
Hollander, Edwin.P & Offeerman, Lyan.R(1990).Power and leadership in organizations. American Psychologyst February.
Honold, Linda (1997). A review of litrature on empowerment, empowerment in organization. Research Technology Management (v. 5. N. 4. Pp.202- 212).
Horrenkol Boy, C.Judson.,G. Thomas & Heffiner, Judith.A (1999). Defining & Measuring employee empowerment. Journal of Applied Behavioral Science (v. 35. Issue. 3).
Luthans, Fred (1995). Organizational behavior. Mc Grow Hill.
Lawler, Edward. E(1994). Total Quality management & emploee involvement: Are they compatible academy of management executive january.
Manvile, Brook (2003). Beyond Empowerment Building by company of citizens. Harvard business review.
Marguardt, Michael.j (1996). Building the learning organization. New york.
Moy J, melinda & Henkin, B.Alan (2006). Exploring association between Employee empowerment and interpersonal trust in managers. Journal of Management Development (v. 25. N.2. pp.101- 117).
Nasiripour, A.A & Nave ebrahim, A & Tabibi, SJ & Ebraze, A & Izadi, A. Study of psychologycal empowerment in hospital of Qom province. Iran, qum university med. Sci J 2013. (7 (4): 56- 62).
Ozaralli, N (2003). Effects of transformation leadership on empowerment & team effectiveness- lead & organ dev.
Pors, Niels (2003). Job Satisfaction among Library Managers: a cross cultural study of stress, freedom and job conditions. New Library World, 104(1194/1195), 464-473.
Shelton, Samuel Terrance (2002). Emploee, supervisors and empowerment in the public sector: The role of employee trust. Thesis of degree of doctoral.
Shermerhorn, John (1993). Management for productivity, New York: john wiely.
Shoell William.F, Dessler Gary & Reineeke John, A (1993). Introduction to business. Allya & Bacon, USA.
Smith, Jane (2000). Empowering people. British library (2nd ed).
Spreitzer, Gretchen.M (1995). Psychologycal empowerment in the work place: dimensions, measurment and validation.
Spreitzer, Gretchen.M (1996).Social Structural charactristics of psychologycal empowerment. Academy of Management Review (v. 39. N. 2. Pp. 463- 507).
Spreitzer, Gretchen.M & Aniel, Mishra (1997). Survivor Responses to down sizing: the mitigating – effects of trust and empowerment. Southern california studies center.
Spreitzer, Gretchen.M & Doneson, David (2005). Musings on the past & future of empowerment. Handbook of organizational development. (pp.1-25).
Stevens, David, P(1993). Avoiding failure with total quality.
Thomas Kenneth, W & velthouse, Betty.A (1990). Cognitive Elements of empowerment: An interpretive model of intrinsic task motivation. Academy of Management Review (v.15. N.4. pp. 666- 681).
Van oudtshoorn, Mike & Thomas, Laurie (1995). A management synopsis of empowerment, training for Quality (v. 3. N. 3. Pp. 25-33).
Whetten, David.A & Cameron, Kim s(1998). Developing management skills. New york: Addison Wesley, wheelan.
Young, Heart Still (1983). The ALA glossary of library and information science: chicago American.
Zimmerman, Mare.A (1995). Psychologycal empowerment: issues and illustrations. American journal of community psychology (v. 23. N. 5. Pp. 581- 599).