فهرست:
فهرست مطالب
__________________________________________________
- فصل اول: کلیات تحقیق
مقدمه ............................................................................................................................... 02
1-1) بیان مسأله ........................................................................................................... 06
2-1) اهمیت و ضرورت انجام پژوهش .................................................................... 08
3-1) اهداف پژوهش .................................................................................................... 09
1-4) سؤالات پژوهش .................................................................................................. 09
5-1) فرضیههای پژوهش ............................................................................................ 10
6-1) کاربران پژوهش .................................................................................................. 11
7-1) محدودیتهای پژوهش ..................................................................................... 12
- فصل دوم: ادبیات و مبانی نظری تحقیق
مقدمه .............................................................................................................................. 14
1-2) پیشینه تحقیق ................................................................................................... 15
2-2) مفاهیم نظری ..................................................................................................... 19
3-2) مبانی نظری ........................................................................................................ 30
4-2) چارچوب نظری .................................................................................................. 40
- فصل سوم: روش اجرای تحقیق
مقدمه ............................................................................................................................. 45
1-3) روش پیمایشی و کاربرد آن ............................................................................ 45
2-3) جامعه آماری ......................................................................................................... 46
3-3) روش نمونهگیری و حجم نمونه ..................................................................... 47
4-3) اعتبار و پایایی تحقیق ...................................................................................... 47
5-3) روش و ابزار گردآوری اطلاعات ...................................................................... 48
6-3) روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ....................................................................... 48
7-3) ضریب اطمینان در پژوهش ............................................................................ 49
8-3) تعریف نظری و عملی مفاهیم و مقولههای تحقیق .................................... 49
- فصل چهارم: یافتههای تحقیق
مقدمه ............................................................................................................................. 55
1-4) سیمای پاسخگویان .......................................................................................... 56
2-4) جداول و تحلیل توصیفی شاخصها ............................................................. 62
3-4) جداول و تحلیل آزمون سؤالات تحقیق ...................................................... 89
4-4) جداول و تحلیل آزمون فرضیههای تحقیق ................................................ 91
- فصل پنجم: نتیجهگیری و پیشنهادها
مقدمه ............................................................................................................................ 103
1-5) نتایج حاصل از یافتههای تحقیق ................................................................ 104
2-5) پیشنهادها ........................................................................................................ 107
- پیوستها
- فهرست منابع ......................................................................................................... 110
- نگارهها و جدولها ................................................................................................. 113
- نمونه پرسشنامه یا چک لیست .......................................................................... 116
- چکیده (انگلیسی) ................................................................................................. 118
منبع:
فهرست منابع
آراستهخو، محمد(1381)؛ نقد ونگرش بر فرهنگ اصطلاحات اجتماعی، علمی؛ تهران، چاپخش، چاپ اول.
افتاده، جواد. " آشنایی با تاریخچه شبکههای اجتماعی اینترنتی". همشهری آنلاین؛ 20 خرداد 1390.
امیدوار، احمد، علیاکبر صارمی(١٣٨١) . اعتیاد به اینترنت: توصیف، سبب شناسی، پیشگیری، درمان و مقایس های سنجش اختلال اعتیاد به اینترنت. مشهد: نشرتمرین.
امیرکافی، مهدی (1383). طراحی الگوی جامعهشناختی انزوای اجتماعی در شهر تهران. رساله دکتری. دانشگاه تربیت مدرس.
بهرام پور، شعبانعلی( 1382 ) فنآوریهای نوین ارتباطی و چالش های فرهنگی در ایران، از سایت: www. bashgah.net.
بیرو، آلن(1380)؛ فرهنگ علوم اجتماعی، باقر ساروخانی، تهران، کیهان، چاپ چهارم.
پاتریشیا، ولیس( 1382 ). روانشناسی اینترنت. ترجمه فضل الله قنادی؛ تهران: انتشارات دانشگاه کمبریج ، مؤسسه انتشاراتی ایران نو.
پاستر، مارک (1377). عصر دوم رسانه ها. ترجمه غلامحسین صالحیار، تهران: انتشارات مؤسسه ایران
پوری، احسان (1389). برسی نقش و تأثیر فیسبوک بر شکلگیری شبکههای اجتماعی از دیدگاه متخصصان و کارشناسان امور رسانه. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد مرکز.
تامپسون (1380). رسانهها و مدرنیته: نظریه اجتماعی رسانه. ترجمه مسعود اوحدی؛ تهران: نشر سروش.
جعفری، یوسف (1389). شبکههای اجتماعی. وبلاگ رسانه و ارتباطات.
http://communicationage.blogfa.com/post-28.aspx
جهانگرد،نصرالله(1380).گزارش روندبرگزاری اجلاس جهانی سران در باره جامعه اطلاعاتی و مشارکت ایران (ژنو سویس) . تهران : دبیرخانه شورای عالی اطلاع رسانی .
حاجیانی، الف ( 1379 ). تحلیل جامعهشناختی هویت ملی در ایران و طرح چند فرضیه. فصلنامه مطالعات ملی، سال دوم، شماره 5، صص 228 – 193.
حسنی، محمد (1385). فرهنگ و رسانههای نوین. قم: دفتر عقل، چاپ اول.
خبرگزاری ایسنا (1390). کاربران فیسبوک چهکسانی هستند؟!.
http://isna.ir/ISNA/NewsView.aspx?ID=News-1797636&Lang=P
خواجوی، محمد (١٣٨۴) . استفاده اعضای هیأت علمی و پژوهشگران مؤسسات آموزش عالی جهاد کشاورزی تهران ازاینترنت. فصلنامه کتاب، ١۶(1): 13-28 .
دادگران، محمد (1385). مبانی ارتباطات جمعی. تهران: مروارید، چاپ علم.
دوران، بهزاد(1381 )؛ تأثیر فضای سیبرنتیک بر هویت اجتماعی،پایاننامه دکتری، تهران، دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده علوم انسانی.
دهخدا، علی اکبر(1381). لغت نامه. جلد 14 ، دوره جدید. تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
ذکایی، محمدسعید (1383). جوانان و فراغت مجازی. فصلنامه مطالعات جوانان، شماره 6. تهران: سازمان ملی جوانان.
رجبی، زهره (1389). بازنمایی گرایشهای سیاسی کاربران ایرانی در شبکههای اجتماعی مجازی با مطالعه موردی فیسبوک. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی.
رزاقی، افشین (1385). نظریههای ارتباطات اجتماعی. تهران: آسیم، چاپ دوم.
رشیدپور، ابراهیم (1354). آینههای جیبی مکلوهان. تهران: سروش، چاپ دوم.
ساروخانی، باقر (1385). جامعهشناسی ارتباطات. تهران: اطلاعات، چاپ هفدهم.
سورین، ورنر و جیمز، تانکارد (1386)؛ نظریههای ارتباطات. ترجمه علیرضا دهقان. تهران: انتشارات دانشگاه تهران، چاپ سوم.
شرفی، محمدرضا. ( 1374 ). جوان و بحران هویت. تهران: انتشارات سروش، چاپ سوم.
شعار غفاری، پرویز (1372). سیر تحول شناخت آثار اجتماعی رسانهها. فصلنامه رسانه؛ سال چهارم؛ شماره دوم
شکرخواه، یونس (1382). ریشه های انقلاب جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی. از سایت: www.bashgah.net.
صدیقبنای، هلن (١٣٨۵). اینترنت و تغییر فرهنگی . همشهری آنلاین . http://www.hamshahrionline.ir/News/?id=7565
عبادی، رحیم (١٣٨۴). فناوری اطلاعات و آموزش و پرورش. تهران: مؤسسه توسعه فناوری آموزشی مدارس هوشمند.
عباسی قادی، مجتبی (1386). برسی رابطه استفاده از اینترنت و هویت دینی کاربران. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه ها، معاونت امور مطبوعاتی و اطلاع رسانی، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
عطاران،محمد( 1383 ). جهانی شدن فناوری اطلاعات و تعلیم و تربیت. تهران: مؤسسه توسعه فناوری (IT ).
علی احمدی، علیرضا، و شراگیم شمس عراقی (١٣٨٢). فناوری اطلاعات و کاربردهای آن. تهران: تولید دانش.
فرهنگی، علی اکبر (1380). ارتباطات انسانی. جلد اول5، چاپ پنجم؛ تهران: دفتر خدمات فرهنگی رسا.
فرهنگی، علیاکبر (1374). رسانههای جمعی و نقش آنها در ساختار اجتماعی واقعیت. فصلنامه پژوهش و سنجش: شماره 5
قوانلو قاجار، مصطفی (1389). بررسی کارکردهای شبکههای اجتماعی، مطالعه موردی فیسبوک. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد علوم و تحقیقات.
کازینو .... (1374). قدرت تلویزیون. ترجمه علی اسدی؛ تهران: انتشارات امیرکبیر.
کاستلز مانوئل ( 1380 ). اقتصاد، جامعه و فرهنگ. ترجمه احد علیقلیان و افشین خاکباز؛ چاپ دوم، تهران: نشر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
کتابی، محمود ،محمدگنجی، یعقوب احمدی و رضا معصومی ( 1383 ). دین ، سرمایه اجنماعی و توسعهی اجتماعی فرهنگی، مجلهی پژوهشی دانشگاه اصفهان ، جلد هفدهم، شماره دوم.
کریسپین ترلو، آلیس تومیک، لورد لنگل (1389). ارتباطات کامپیوتر- واسط. ترجمه نازنین تربتی؛ تهران: نشر جامعهشناسان.
کمیتهی سواد فناوری اطلاعاتی شورای ملّی پژوهش ایالات متحده (١٣٨١). تبحر در فناوری اطلاعات . ترجمه علی حسین قاسمی. تهران: چاپار.
کوشا، کیوان(١٣٨٠). اینترنت در خدمت توسعه فرهنگی: پژوهشی درباره اطلاعات فرهنگی ایران در محیط وب. فصلنامه کتاب، ١٢ (2): 104-122 .
کوشا، کیوان( ١٣٨۵). نیاز سنجی آموزشی استادان کتابداری و اطلاع رسانی در ارتباط با فناوری های اطلاعاتی و ارتباطی (ICT). فصلنامه کتاب، 17 (1): 185-214.
دازگر، محمدحسین و موسیپور، علیمراد (383). بررسی تأثیرات استفاده از اینترنت بر نسبینگری هنجاری و جهانینگری دانشجویان دانشگاه تبریز. مجله علوم اجتماعی، دوره اول، شماره 3. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی.
گلزردی، اعظم (1388). بررسی شبکههای اجتماعی برمبنای روابط الکترونیکی. انجمن رایحه سبز. http://www.1yazd.com/article-fa-59.html
گودرزی، ح ( 1387 ). کارکرد هویتبخش مذهب شیعه در دوره صفویه. فصلنامه مطالعات ملی سال نهم، شماره 4، ص 45- 72.
گونتر، بری (1384). روشهای تحقیق رسانهای. ترجمه مینو نیکو. تهران: اداره کل پژوهشهای سیما، چاپ اول.
گیدنز، آنتونی (1378). تجدد و تشخص. ترجمه ناصر موفقیان؛ تهران: نشر نی.
لتیلجان، استیفن (1384) نظریههای ارتباطات. ترجمه مرتضی نوربخش و اکبر میرحسینی. تهران: جنگل، چاپ اول.
مایکل و هیل( 1381 ). تأثیر اطلاعات بر جامعه. ترجمه محسن کاریزی. تهران: نشر چاپار.
مجتهدزاده، پ ( 1376). جغرافیا و سیاست در فرایندی نوین. مجله دانشکده حقوق و علوم سیاسی، دوره- شماره- ، صص24-48 .
محسنی، منوچهر(١٣٨٠). جامعه شناسی جامعه اطلاعاتی. تهران: نشر دیدار.
محسنیان راد، مهدی (1369). ارتباط شناسی. تهران: انتشارات سروش.
معین، محمد (1371). فرهنگ فارسی. جلد 4، چاپ هشتم، تهران: انتشارات امیرکبیر.
معتمد نژاد، کاظم(1384). جامعه اطلاعاتی اندیشه های بنیادی، دیدگاههای انتقادی و چشم اندازهای جهانی. تهران : انتشارات مرکز پژوهشهای ارتباطات.
مککوایل، دنیس (1385). نظریه ارتباطات جمعی. ترجمه پرویز اجلالی. تهران: دفتر مطالعات و توسعه رسانه، چاپ دوم.
مکلوهان، مارشال (1377). برای درک رسانهها. ترجمه سعید آذری. تهران: مرکز تحقیقات صدا و سیما، چاپ اول.
نش،کیت(1382). جامعه شناسی سیاسی معاصر. مترجم: محمد تقی دلفروز، تهران: انتشارات کویر.
نکوروح، محمود (1378). در جستجوی هویت تازه. تهران: انتشارات چاپخش، چاپ اول.
وبستر، فرانک(1383). نظریه های جامعه اطلاعاتی. ترجمه اسماعیل قدیمی، تهران : انتشارات قصیده سرا، چاپ دوم.
هابرماس، یورگن (1384). دگرگونی ساختاری حوزه عمومی، ترجمه جمال محمدی،چاپ اول، نشر آگه.
Boyd, D. M., & Ellison, N. B. (2007) “Social Networks Sites: Definition, History, and Scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication”, 13(1), Article 11.
Denis Maquail. Mass communication theory.chapter 11
Filix M., Jesus C, Luis G. (2005) “Anonymity Effects in Computer-Mediated Communication in the Case of Minority Influence”. Computers in Human Behavior. 23, 1660–1674.
Heise David, R. (1998) “Conditions for Empathic Solidarity”, in Patrick Doreian andThomas Fararo, The Problem of Solidarity, Theories and Models, Amsterdam: Gordon and Breach publishers.
Hogg M. A., Vaughan, G. M. (2002); Social Psychology (3rd Ed), London Prentice Hall.
Kaplan, A., Haenlein, M. (2010) “Users of the World, Unite! The Challenges and Opportunities of Social Media”. Business Horizons. 53, 59-68.
Kellner, Douglas.( 1996 ); Television, Advertises and the Constructim of Postmodern Identity, London Rutledge publication.
Kestnbaum, M., Robinson, J.P., Neustadt, A. and Alvarez, A. (2002) "Information Technology and social Time Displaccment." IT & Society 1 (1): 21-37 http://www.Itandsociety.org (10.06. 2006)
Kraut,R. Lundmark,V. Patterson,M. Kiesler,S. Mukopadhyay,T. and Scherlis,W. (1998). Internet paradox: a social technology that reduces social involvement and psychological well-being. American psychologist, 53 (9), 1017-31. Available (11 April 2003) online
Kimberly M. C. (2006) “The Positive and Negative Implications of Anonymity in Internet Social Interactions”. Computers in Human Behavior. 3038-3065.
Kumari Rajani, M. and M.S. Chandio. 2004. Use of Internet and its effects on our. National Conference on Emerging Technologies. www.szabist.edu.pk/.../Session%20VIII% 20Paper%20No%202%20(P%20157- 161).pdf. (accessed 1 December. 2008).
Kraut, R., LLundmark, V., Peterson, M., Kiesler, S. and Mukapadhyay, T. (1998) "Internet Paradox: A Social Technology that reduces Social Involvement and Psychological Well-being?" American Psychology. 53: 1017 – 1031.
Kraut, R., Kiesler, S., Boneva, B., Cummings, . I., Helgeson, V. and Crawford, A. (2001) " Internet Paradox Revisited. Journal of Social Issues 58 (1): 49-74.
Papp, R. (2009) “Virtual Worlds and Social Networking: Reaching the Millennials”, Journal of Technology Research. 1-15.
Praprotnik, T (2004) “How to Understand Identity in Anonymous Computer-Mediated Communication?” Available in: http://www.hsd.hr/revija/pdf/1-2-2004/01-praprotnik.pdf
Lester,J.and W.C. Koehler.2003. Fundametals of Information Studies. New York: Neal-Schuman Publishers.
Turner, J. C.( 1982 ); Towards a Cognitive redefinition of the social group.In . H. Tajfel (ed) social identity and inter group relations Cambridge, Cambridge university press.
Tajfel, H. and Wilkes, A. L. (1963); Classification and quantitative judgment, British Journal of Psychology, 54, 101-114.
Tajfel, Henry (1978); Interindividual behavior an Intergroup Behavior, London. Academic press.
Nie, N. and Hillgus D.S. (2002) The impact of internet use sociability: time – diary findings. IT & Socity, 1 (1): 1 – 20. http://www.ItandSocaiety.org (25.05.2006)
Wellman, B. (2002) Little boxes, glocalization, and networked individualism. In Makoto Tonuble, petesr Van Den, Besselaar and Taru Ishida (Eds) Digital Cities: Computationed and Sociological Approach. Berlin. Springer.