فهرست:
مقدمه ...............................................................................................................
فصل اوّل: کلیات پژوهش
1-1 طرح مسئله ..........................................................................................
1-2 فرضیه .....................................................................................................
1-3 سوالات تحقیق .....................................................................................
1-4 اهمیت و ضرورت تحقیق ...................................................................
1-5 اهداف تحقیق........................................................................................
1-6 پیشینهی تحقیق..................................................................................
فصل دوّم: مبانی نظری
2-1 تعریف فاجعه .........................................................................................
2-2 خاطره و روایت.......................................................................................
2-3 خاطره و فراموشی..................................................................................
2-3-1 شق بیماری، درمانی .............................................................
2-3-2 شق عملی ................................................................................
2-3-3 شق اصولی، اخلاقی و سیاسی..............................................
2-4 خاطره و مخاطب.....................................................................................
2-5 خاطره در فاصله گناه و شرم.................................................................
2-6 خاطره، تناقضها و امکانات شهادت.....................................................
فصل سوّم: روششناسی
3-1 معرفتشناسی تحلیل روایت ................................................................
3-1 روایت و تحلیل روایت.............................................................................
3-3 تحلیل ساختاری روایت .........................................................................
3-4 میدان مطالعه، شیوهی نمونهگیری و حجم نمونه.............................
3-5 جامعهشناسی هنر ...................................................................................
3-6 جامعهشناسی سینما و واقعیت اجتماعی ...........................................
فصل چهارم: یافتههای تحقیق
4-1 نگاهی اجمالی به تاریخچه سینما در ایران ........................................
4-2 فیلم مستند «هزار و یک سیب»............................................................
4-2-1 شناسنامهی فیلم.......................................................................
4-2-2 داستان فیلم................................................................................
4-2-3 تحلیل روایتِ فیلم.....................................................................
4-2-4 تحلیل تماتیک فیلم..................................................................
4-2-5 تحلیل جامعهشناختی فیلم......................................................
4-3 فیلم مستند «همه مادران من» ............................................................
4-3-1 شناسنامهی فیلم......................................................................
4-3-2 داستان فیلم ..............................................................................
4-3-3 تحلیل روایت فیلم ...................................................................
4-3-4 تحلیل تماتیک فیلم .................................................................
4-3-5 تحلیل جامعهشناختی فیلم ....................................................
4-4 فیلم داستانی «زمزمه با باد» ..................................................................
4-4-1 شناسنامهی فیلم .......................................................................
4-4-2 داستان فیلم ...............................................................................
4-4-3 تحلیل روایت فیلم ....................................................................
4-4-4 تحلیل تماتیک فیلم...................................................................
4-4-5 تحلیل جامعهشناختی فیلم......................................................
فصل پنجم: نتیجهگیری
نتیجه گیری ........................................................................................................
منابع .....................................................................................................................
منبع:
منابع فارسی:
آندرو، دادلی (1387). تئوریهای اساسی فیلم، ترجمه مسعود مدنی، تهران: رهروان پویش.
آرنت، هانا (1366). توتالیتاریسم: حکومت ارعاب، کشتار و خفقان، ترجمه: محسن ثلاثی، تهران: جاویدان
آرنت، هانا (2007). مسئولیت شخصی در دوران دیکتاوری (نسخه pdf)، ترجمه: بنیاد عبدالرحمن برومند، انتشارات و کتابخانه آنلاین عبدالرحمن برومند:
آرنت، هانا (1392). وضع بشر، ترجمه: مسعود علیا، تهران: ققنوس
آگامبن، جورجو (1387). وسایل بیهدف: یادداشتهایی در باب سیاست، ترجمه: امید مهرگان و صالح نجفی، تهران: چشمه
اباذری، یوسف (1377). خرد جامعهشناسی، تهران: طرح نو
اباذری، یوسف و فرهادپور، مراد (1380). نیویورک، کابل: نشانهشناسی 11 سپتامبر، تهران: طرح نو
اباذری، یوسف (1381). فروپاشی اجتماعی (مصاحبه)، به نقل از نشریه آفتاب شماره 19
اباذری، یوسف (1388). یوتوپیا و سیاست: گزینگویههایی درباره دوم خرداد، به نقل از سایت اینترنتی نویسنده: http://yossif-abazari.persianblog.ir/post/21
اسحاقپور، یوسف (1383). سینما، گزارشی برای درک، جستاری برای تفکر، ترجمه باقر پرهام، تهران: فرزان روز
اسولیوان، لیام (1377). نوآیینها: هربرت مارکوزه و هانا آرنت، ترجمه: مرتضی کاخی و اکبر افسری، به نقل از کتاب: از افلاطون تا ناتو، تالیف و تدوین: برایان ردهد، تهران: آگه.
اوحدی، مسعود (1388). سینما: گفتمان رئالیسم سینمائی در بوته نقد و تئوری، فصلنامه هنر، ش 79. صص: 239-215.
بردشاو، لی (1380). فلسفه سیاسی هانا آرنت، ترجمه: خشایار دیهیمی، تهران: طرح نو
برودل، دیوید (1385). روایت در فیلم داستانی، ترجمه سید علاءالدین طباطبائی، تهران: بنیاد سینمایی فارابی
بشیریه، حسین (1385). هانا آرنت و سیاست: تاریخ اندیشه های سیاسی قرن بیستم، به نقل از نشریه بخارا، شماره 58.
بنیامین، آندره (1377). سنت و تجربه، ترجمه: فرزان سجودی، به نقل از نشریه: فارابی، شماره 31
بنیامین، والتر (1381). زبان و تاریخ: مجموعه مقالات فلسفی، ترجمه: امید مهرگان، تهران: فرهنگ کاوش
بنیامین، والتر (1375). قصه گو: تأملی در آثار نیکلای لسکوف، ترجمه: مراد فرهادپور و فضل الله پاکزاد، به نقل از فصلنامه ارغنون شماره 9 و 10، تهران: سازمان چاپ و انتشارات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
پارکینسون، جی (1375). لوکاچ و جامعه شناسی ادبیات، ترجمه: هاله لاجوردی، به نقل از فصلنامه ارغن ون شماره 9 و 10، تهران: سازمان چاپ و انتشارات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
تامپسون، کریستین (1387). روش نئوفرمالیستی در نقد فیلم، ترجمه محمد گذرآبادی، نشریه فارابی، دوره هشتم، ش 3، صص: 145-114.
تولان، مایکل (1383). درآمدی نقادانه، زبانشناختی بر روایت، ترجمه ابوالفضل حری، تهران: بنیاد سینمایی فارابی.
جاروی، ای. سی (1388). ارتباط کلی سینما و جامعهشناسی با جامعهشناسی رسانهها، ترجمه اعظم راودراد، نشریه فارابی، دورهی دهم، ش 2، صص: 56-39.
جینکنز، ویلیام (1381). ادبیات فیلم: جایگاه سینما در علوم انسانی، ترجمه محمد تقی احمدیان و شهلا حکیمیان، تهران: سروش.
دانترو، مائوریتزیو پاسرین (1391). درباره هانا آرنت: زندگی شخصی، حیات علمی، رویکرد به مدرنیته، ترج مه عباس شهرابی فراهانی، به نقل از سایت: http://anthropology.ir/node/15112 & 15318
راودراد، اعظم (1382). نظریههای جامعهشناسی هنر و ادبیات، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.
رفویی، پویا (1389). حوزه خاکستری اردوگاه: پریمو لوی و چیزهایی برای روایت نشدن، روزنامه شرق، شماره 1028
ریکور، پل (1374). تاریخ، خاطره، فراموشی، متن سخنرانی در پژوهشکده حکمت و ادیان، به نقل از نشریه گفتگو، شماره 8.
ریکور، پل (1383). زمان و حکایت: پیرنگ و حکایت تاریخی، ترجمه: مهشید نونهالی، کتاب اول، تهران: گام نو.
ریکور، پل (1380). خاطره و فراموشی، ترجمه: ویکتوریا طهماسبی، به نقل از همشهری ماه، سال اول، شماره 7.
سلدن، رامان و ویدوسون، پیتر (1384). راهنمای نظریه ادبی معاصر، ترجمه: عباس مخبر، تهران: طرح نو
سیرونی، فرانسوا (1379). روانشناسی شکنجه، شکنجهگر و قربانی: درمان، ترجمه: ارسطو سعید و فروغ احمدی، تهران: پاژنگ
شهبازی، کیان (۱۳۹۲). تجربه فاشیسم در ۲۷ سالگی: آرنت، بون هوفر و تصمیمات سرنوشت، به نقل از سایت: http://tableaumag.com/1863#.U3aFC3b_ jIU
علی، بختیار (1387). چه کسی شهادت میدهد، ترجمه: منصور تیفوری، ضمیمه روزانه روزنامه اعتماد، شماره 1882
فاضلی، مسعود (بی تا). آیا ملتها مجموعههایی ساختگی و تصوری هستند، به نقل از سایت:
فروید، زیگموند (1384). اندیشههایی درخور ایام جنگ و مرگ، ترجمه: حسین پاینده، به نقل از فصلنامه ارغنون شماره 26 و 27، تهران: سازمان چاپ و انتشارات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
فروید، زیگموند (1382). ماتم و ماخولیا، ترجمه: مراد فرهادپور، به نقل از فصلنامه ارغنون شماره 21، تهران: سازمان چاپ و انتشارات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
فرهادپور، مراد (1375). یادداشتی درباره زمان و روایت، به نقل از: فصلنامه ارغنون شماره 9 و 10، سازمان چاپ و انتشارات، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی.
کابیت، شون (1381). جابجایی زمان: در باب فرهنگ ویدئو، ترجمهی: مازیار اسلامی، به نقل از فصلنامه ارغنون، شماره 20
کازبیه، آلن و دونیتو، دانیس و هرمن، ویلیام (1360). اصول نقد فیلم، ترجمه جمال حاج آقامحمد، تهران: پایژه.
کرنی، ریچارد (1384). در باب داستان، ترجمه: سهیل سمی، تهران: ققنوس.
کریستوا، جولیا (1385). هانا آرنت و ارسطو: آپولوژی روایت، به نقل از نشریه بخارا، شماره 58.
کولبروک، ک، (1387). ژیل دلوز، ترجمه رضا سیروان، تهران: مرکز.
کوندرا، میلان (1380). جهالت، ترجمه: آرش حجازی، تهران: کاروان
گولدمن، لوسین (1380). جامعه، فرهنگ، ادبیات، ترجمه محمد جعفر پوینده، تهران: چشمه.
لاکان، ژاک (1391). درباره هملت، ترجمه: حسین پاینده، به نقل از سایت فرارو:
لوی، پریمو (2009). آیا این یک انسان است (نسخه pdf)، ترجمه: رویا طلوع، انتشارات و کتابخانه آنلاین علاءالدین: http://www.aladdinlibrary.org/fa
لوی، پریمو (1376). هنر داستان: گفتگوی گابریل موتولا با پریمو لوی، ترجمه: مژده دقیقی، به نقل از مجله کیان شماره 39.
لوته، یاکوب (1386). مقدمهای بر روایت در ادبیات و سینما، ترجمه امید نیکفرجام، تهران: مینوی خرد.
متز، کریستین (1376). نشانهشناسی سینما، مقالههایی درباره دلالت در سینما، ترجمه روبرت صفاریان، تهران: ایثارگران
وینسنت توماس، لوئیس (1391). آیینهای خاکسپاری، ترجمه: محمدحسین ناظمی، به نقل از سایت اطلاعات حکمت و معرفت:
منابع انگلیسی:
Agamben, Giorgio (1999) Remnants of Auschwitz, The Witnessand the Archive (Homo Sacre III), Trans: Daniel HellRoazen, New York: Zone Books
Alexander,V. D (2003) Sociology of the Arts, London: Blackwell publishing
Bazin, André. (1967–71). What is cinema? Vol. 1 and 2, Trans & Ed: Hugh Gray, Berkeley: University of California Press
Deleuze.G(1986)The Movement-Image.Translated by:H.Tomlinson and B.Habberjam, Minneapolis: University of Minnesota Press
Hawthorn, J. (1992) A Concise Glossary of Contemporary Literary Theory,
Hayward,S(2000)Cinema Studies:The Key Concepts, London and New York: Rourledge
Lowenthal,L(1987) Sociology of Literature in retrospect,Trans:T.R.Wecks, Critical Inquiry,14.P:115
Metz,C (1974), Film Language, A Semioticsof the Cinema, tra, Michael Taylor, .Newyork, Oxford University Press
Tamboukou, Maria (2011) Portrits of Moments: Visuzal and Textual Entanglements in Narrative Research, Current Narratives, no: 3. Centre For Narrative Research, University Of East London. PP: 313
Tomascikova, slavka, (2009). Narrative Theory and Narrative Discourse, Bulletin of the transilvania university of Barasor , vol 2. (51).
Yusin, Jennifer (2005) Writing the Disaster: Testimony and the Instant of My Death. Colloquy text theory critique 10, Monash University. PP: 134149