پایان نامه مدلسازی دینامیکی یکسوساز شش پالسه تریستوری در یک سیستم تحریک استاتیک ژنراتورسنکرون

word 1 MB 30926 100
مشخص نشده کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    وظیفه اصلی سیستم تحریک ژنراتور سنکرون تامین ولتاژ لازم برای سیم پیچی تحریک ژنراتور است. ولتاژ تحریک یک ولتاز  dc بوده و به منظور ایجاد شار در سیم پیچی تحریک ژنراتور و به تبع آن تولید میدان مغناطیسی برای تولید انرژی الکتریکی توسط ژنراتور سنکرون استفاده می­شود. در سیستم تحریک ارائه شده ولتاژ  dc  خروجی یکسوساز به عنوان ورودی مرجع سیستم تحریک با سیگنال ولتاژ خروجی ژنراتور سنکرون که از یک مبدل ولتاژ عبور کرده و به یک مقایسه کننده وارد می­شود. سیگنال خطای به دست آمده بعد از عبور از یک کنترل کننده  PI و یک بلوک اشباع وارد سیستم تحریک ژنراتور شده و ولتاژ تحریک سیم پیچی آن را فراهم می­کند. لازم به ذکر است که این به عنوان کنترل کننده توان راکتیو ژنراتور سنکرون نیز استفاده می­شود. در این شبیه سازی نیز دو بار اهمی- سلفی – خازنی برای سیستم در نظر گرفته شده است، یکی از بارها به صورت مستقیم به خروجی سه فاز ژنراتور و یک بار دیگر که از نوع قبلی بوده ولی توسط یک بریکر 3 فاز به خروجی ژنراتور سنکرون متصل شده است.

    واژه کلیدی : سیستم تحریک، یکسو ساز، کنترل کننده، تریستور،

    1-1 -ماشین های سنکرون

    تاریخچه وساختار

    ماشین سنکرون همواره یکی از مهمترین عناصر شبکه قدرت بوده و نقش کلیدی در تولید انرژی الکتریکی و کاربردهای خاص دیگر ایفاء کرده است. ژنراتور سنکرون تاریخچه‌ای بیش از صد سال دارد. اولین تحولات ژنراتور سنکرون در دهه ۱۸۸۰ رخ داد. در نمونه‌های اولیه مانند ماشین جریان مستقیم، روی آرمیچر گردان یک یا دو جفت سیم‌پیچ وجود داشت که انتهای آنها به حلقه‌های لغزان متصل می‌شد و قطبهای ثابت روی استاتور، میدان تحریک را تامین می‌کردند. به این طرح اصطلاحاً قطب خارجی می‌گفتند. در سالهای بعد نمونه دیگری که در آن محل قرار گرفتن میدان و آرمیچر جابجا شده بود مورد توجه قرار گرفت. این نمونه که شکل اولیه ژنراتور سنکرون بود، تحت عنوان ژنراتور قطب داخلی شناخته و جایگاه مناسبی در صنعت‌برق پیدا کرد. شکلهای مختلفی از قطبهای مغناطیسی و سیم‌پیچهای میدان روی رتور استفاده شد، در حالی که سیم‌پیچی استاتور، تکفاز یا سه‌فاز بود. محققان بزودی دریافتند که حالت بهینه از ترکیب سه جریان متناوب با اختلاف فاز نسبت به هم بدست می‌آید. استاتور از سه جفت سیم‌پیچ تشکیل شده بود که در یک طرف به نقطه اتصال ستاره و در طرف دیگر به خط انتقال متصل بودند. هاسلواندر اولین ژنراتور سنکرون سه فاز را در سال ۱۸۸۷ ساخت که توانی در حدود ۸/۲ کیلووات را در سرعت ۹۶۰ دور بر دقیقه ( فرکانس ۳۲ هرتز ) تولید می‌کرد. این ماشین دارای آرمیچر سه فاز ثابت و رتور سیم‌پیچی شده چهار قطبی بود که میدان تحریک لازم را تامین می‌کرد. این ژنراتور برای تامین بارهای محلی مورد استفاده قرار می‌گرفت. در سال ۱۸۹۱ برای اولین بار ترکیب ژنراتور و خط بلند انتقال به منظور تامین بارهای دوردست با موفقیت تست شد. انرژی الکتریکی تولیدی این ژنراتور توسط یک خط انتقال سه فاز از لافن به نمایشگاه بین‌المللی فرانکفورت در فاصله ۱۷۵ کیلومتری منتقل می‌شد. ولتاژ فاز به فاز ۹۵ ولت، جریان فاز ۱۴۰۰ آمپر و فرکانس نامی ۴۰ هرتز بود. رتور این ژنراتور که برای سرعت ۱۵۰ دور بر دقیقه طراحی شده بود، ۳۲ قطب داشت. قطر آن ۱۷۵۲ میلیمتر و طول موثر آن ۳۸۰ میلیمتر بود. جریان تحریک توسط یک ماشین جریان مستقیم تامین می‌شد. استاتور آن ۹۶ شیار داشت که در هر شیار یک میله مسی به قطر ۲۹ میلیمتر قرار می‌گرفت. از آنجا که اثر پوستی تا آن زمان شناخته نشده بود، سیم‌پیچی استاتور متشکل از یک میله برای هر قطب / فاز بود. بازده این ژنراتور ۵/۹۶% بود که در مقایسه با تکنولوژی آن زمان بسیار عالی می‌نمود. طراحی و ساخت این ژنراتور را چارلز براون انجام داد. در آغاز، اکثر ژنراتورهای سنکرون برای اتصال به توربینهای آبی طراحی می‌شدند، اما بعد از ساخت توربینهای بخار قدرتمند، نیاز به توربوژنراتورهای سازگار با سرعت بالا احساس شد. در پاسخ به این نیاز اولین توربورتور در یکی از زمینه‌های مهم در بحث ژنراتورهای سنکرون، سیستم عایقی است. مواد عایقی اولیه مورد استفاده مواد طبیعی مانند فیبرها، سلولز، ابریشم، کتان، پشم و دیگر الیاف طبیعی بودند. همچنین رزینهای طبیعی بدست آمده از گیاهان و ترکیبات نفت خام برای ساخت مواد عایقی مورد استفاده قرارمی‌گرفتند. در سال ۱۹۰۸ تحقیقات روی عایقهای مصنوعی توسط دکتر بایکلند آغاز شد. در طول جنگ جهانی اولی رزین‌های آسفالتی که بیتومن نامیده می‌شدند، برای اولین بار همراه با قطعات میکا جهت عایق شیار در سیم‌پیچهای استاتور توربوژنراتورها مورد استفاده قرار گرفتند. این قطعات در هر دو طرف، با کاغذ سلولز مرغوب احاطه می‌شدند. در این روش سیم‌پیچهای استاتور ابتدا با نوارهای سلولز و سپس با دو لایه نوار کتان پوشیده می‌شدند. سیم‌پیچها در محفظه‌ای حرارت می‌دیدند و سپس تحت خلا قرار می‌گرفتند. بعد از چند ساعت عایق خشک و متخلخل حاصل می‌شد. سپس تحت خلا، حجم زیادی از قیر داغ روی سیم‌پیچ‌ها ریخته می‌شد. در ادامه محفظه با گاز نیتروژن خشک با فشار ۵۵۰ کیلو پاسکال پر و پس از چند ساعت گاز نیتروژن تخلیه و سیم‌پیچها در دمای محیط خنک وسفت می­شدند این فرآیند وی پی‌آی نامیده می‌شد.

    در اواخر دهه ۱۹۴۰ کمپانی جنرال الکتریک به منظور بهبود سیستم عایق سیم‌پیچی استاتور ترکیبات اپوکسی را برگزید. در نتیجه این تحقیقات، یک سیستم به اصطلاح رزین ریچ عرضه شد که در آن رزین در نوارها و یا وارنیش مورد استفاده بین لایه‌ها قرار می‌گرفت. در دهه‌های ۱۹۴۰ تا ۱۹۶۰ همراه با افزایش ظرفیت ژنراتورها و در نتیجه افزایش استرسهای حرارتی، تعداد خطاهای عایقی به طرز چشمگیری افزایش یافت. پس از بررسی مشخص شد علت اکثر این خطاها بروز پدیده جدا شدن نوار یا ترک خوردن آن است. این پدیده به علت انبساط و انقباض ناهماهنگ هادی مسی و هسته آهنی به وجود می‌آمد. برای حل این مشکل بعد از جنگ جهانی دوم محققان شرکت وستینگهاوس کار آزمایشگاهی را بر روی پلی‌استرهای جدید آغاز کرده و سیستمی با نام تجاری ترمالاستیک عرضه کردند. نسل بعدی عایقها که در نیمه اول دهه ۱۹۵۰ مورد استفاده قرار گرفتند، کاغذهای فایبرگلاس بودند. در ادامه در سال ۱۹۵۵ یک نوع عایق مقاوم در برابر تخلیه جزیی از ترکیب ۵۰ درصد رشته‌های فایبرگلاس و ۵۰ درصد رشته‌های PET بدست آمد که روی هادی پوشانده می‌شد و سپس با حرارت دادن در کوره‌های مخصوص، PET ذوب شده و روی فایبرگلاس را می‌پوشاند. این عایق بسته به نیاز به صورت یک یا چند لایه مورد استفاده قرار می‌گرفت. عایق مذکور با نام عمومی پلی‌گلاس و نام تجاری داگلاس وارد بازار شد.­ مهمترین استرسهای وارد بر عایق استرسهای حرارتی است. بنابراین سیستم‌های عایقی همواره در ارتباط تنگاتنگ با سیستم‌های خنک‌سازی بوده‌اند. خنک‌سازی در ژنراتورهای اولیه توسط هوا انجام می‌گرفت. بهترین نتیجه بدست آمده با این روش خنک‌سازی یک ژنراتور MVA۲۰۰ با سرعت rpm۱۸۰۰ بود که در سال ۱۹۳۲ در منطقه بروکلین نیویورک نصب شد. اما با افزایش ظرفیت ژنراتورها نیاز به سیستم خنک‌سازی موثرتری احساس شد. ایده خنک‌سازی با هیدروژن اولین بار در سال ۱۹۱۵ توسط ماکس شولر مطرح شد. تلاش او برای ساخت چنین سیستمی از ۱۹۲۸ آغاز و در سال ۱۹۳۶ با ساخت اولین نمونه با سرعت rpm۳۶۰۰ به نتیجه رسید. در سال ۱۹۳۷ جنرال الکتریک اولین توربوژنراتور تجاری خنک شونده با هیدروژن را روانه بازار کرد. این تکنولوژی در اروپا بعد از سال ۱۹۴۵ رایج شد. در دهه‌های ۱۹۵۰ و ۱۹۶۰ روشهای مختلف خنک‌سازی مستقیم مانند خنک‌سازی سیم‌پیچ استاتور با گاز، روغن و آب پا به عرصه ظهور گذاشتند تا آنجا که در اواسط دهه ۱۹۶۰ اغلب ژنراتورهای بزرگ با آب خنک می‌شدند. ظهور تکنولوژی خنک‌سازی مستقیم موجب افزایش ظرفیت ژنراتورها به میزان MVA۱۵۰۰ شد.

    یکی از تحولات برجسته‌ای که در دهه ۱۹۶۰ به وقوع پیوست تولید اولین ماده ابررسانای تجاری یعنی نیوبیوم- تیتانیوم بود که در دهه‌های بعدی بسیار مورد توجه قرار گرفت. تحولات دهه ۱۹۷۰ در این دهه تحول مهمی در فرآیند عایق کاری ژنراتور رخ داد. قبل از سال ۱۹۷۵ اغلب عایقها را توسط رزینهای محلول در ترکیبات آلی فرار اشباع می‌کردند. در این فرآیند، ترکیبات مذکور تبخیر و در جو منتشر می‌شد. با توجه به وضع قوانین زیست محیطی و آغاز نهضت سبز در اوایل دهه ۱۹۷۰، محدودیتهای شدیدی بر میزان انتشار این مواد اعمال شد که حذف آنها را از این فرآیند در پی داشت. در نتیجه استفاده از مواد سازگار با محیط زیست در تولید و تعمیر ماشینهای الکتریکی مورد توجه قرار گرفت. استفاده از رزینهای با پایه آبی یکی از اولین پیشنهاداتی بود که مطرح شد، اما یک راه‌حل جامعتر که امروزه نیز مرسوم است، کاربرد چسبهای جامد بود. در همین راستا تولید نوارهای میکای رزین ریچ بدون حلال نیز توسعه یافت. از دیگر پیشرفتهای مهم این دهه ظهور ژنراتورهای ابررسانا بود. یک ماشین ابررسانا عموماً‌از یک سیم‌پیچ میدان ابررسانا و یک سیم‌پیچ آرمیچر مسی تشکیل شده است. هسته رتور عموماً آهنی نیست، چرا که آهن به دلیل شدت بالای میدان تولیدی توسط سیم‌پیچی میدان اشباع می‌شود. فقط در یوغ استاتور از آهن مغناطیسی استفاده می‌شود تا به عنوان شیلد و همچنین منتقل کننده شار بین قطبها عمل کند. عدم استفاده از آهن، موجب کاهش راکتانس سنکرون (به حدود pu۵/۰- ۳/۰) در این ماشینها شده که طبعاً موجب پایداری دینامیکی بهتر می‌شود. همانطور که اشاره شد، اولین ماده ابررسانای تجاری نیوبیوم- تیتانیوم بود که تا دمای ۵ درجه کلوین خاصیت ابررسانایی داشت. البته در دهه‌های بعد پیشرفت این صنعت به معرفی مواد ابررسانایی با دمای عملکرد ۱۱۰ درجه کلوین انجامید. براین اساس مواد ابررسانا را به دو گروه دما پایین مانند نیوبیوم – تیتانیوم و دما بالا مانند BSCCO-۲۲۲۳ تقسیم می‌کنند. از اوایل دهه ۱۹۷۰ تحقیقات بر روی ژنراتورهای ابررسانا با استفاده از هادیهای دما پایین آغاز شد. در این دهه کمپانی وستینگهاوس تحقیقات برای ساخت یک نمونه دوقطبی را با استفاده هادیهای دماپایین آغاز کرد. نتیجه این پروژه ساخت و تست یک ژنراتور MVA۵ در سال ۱۹۷۲ بود. در سال ۱۹۷۰ کمپانی جنرال الکتریک ساخت یک ژنراتور ابررسانا را با استفاده از هادی‌های دماپایین، با هدف نصب در شبکه آغاز کرد. ساخت و تست این ژنراتور MVA۲۰، دو قطب و rpm۳۶۰۰ در سال ۱۹۷۹ به پایان رسید. در این ماشین از روش طراحی هسته هوایی بهره‌ گرفته شده بود و سیم‌پیچ میدان آن توسط هلیم مایع خنک می‌شد.

    این ژنراتور، بزرگترین ژنراتورابررسانای تست شده تا آن زمان (۱۹۷۹) بود.

    در سال ۱۹۷۹ وستینگهاوس و اپری ساخت یک ژنراتور ابررسانای MVA۳۰۰ را آغاز کردند. این پروژه در سال ۱۹۸۳ به علت شرایط بازار جهانی با توافق طرفین لغو شد.

    در همین زمینه کمپانی زیمنس ساخت ژنراتورهای دماپایین را در اوایل دهه ۱۹۷۰ شروع کرد. در این مدت یک نمونه رتور و یک نمونه استاتور با هسته آهنی برای ژنراتور MVA ۸۵۰ با سرعت rpm۳۰۰۰ ساخته شد، اما به دلیل مشکلاتی تست عملکرد واقعی آن انجام نشد. در این دهه آلستوم نیز طراحی یک رتور ابررسانا برای یک توربو ژنراتور سنکرون را آغاز کرد. این رتور در یک ماشین MW۲۵۰ به کار رفت. با توجه به اهمیت خنک‌سازی در کارکرد مناسب ژنراتورهای ابررسانا، همگام با توسعه این صنعت، طرحهای خنک‌سازی جدیدی ارایه شد. در ۱۹۷۷ اقای لاسکاریس یک سیستم خنک‌سازی دوفاز (مایع- گاز) برای ژنراتورهای ابررسانا ارایه کرد. در این طرح بخشی از سیم‌پیچ در هلیم مایع قرار می‌گرفت و با جوشش هلیم دردمای ۲/۴ کلوین خنک می‌شد. جداسازی مایع ازگاز توسط نیروی گریز از مرکز ناشی از چرخش رتور صورت می‌گرفت.

    جمع‌بندی تحولات دهه ۱۹۷۰ تمرکز اکثر تحقیقات بر روی کاربرد مواد ابررسانا در ژنراتورها بوده است.
    1) استفاده از روشهای کامپیوتری برای تحلیل و طراحی ماشینهای الکتریکی آغاز شد.

    2) حلالها از سیستمهای عایق کاری حذف شدند و تکنولوژی رزین ریچ بدون حلال ارایه شد.

    تحولات دهه ۱۹۸۰ در این دهه نیز همچون دهه‌های گذشته سیستم‌های عایقی از زمینه‌های مهم تحقیقاتی بوده است. در این دهه آلستوم یک فرمول جدید اپوکسی بدون حلال کلاس F در ترکیب با گلاس فابریک و نوع خاصی از کاغذ میکا با نام تجاری دورتناکس را ارایه داد. این سیستم عایق کاری دارای استحکام مکانیکی بیشتر، استقامت عایقی بالاتر، تلفات دی‌الکتریک پایین تر و مقاومت حرارتی کمتری نسبت به نمونه‌‌های قبلی بود.                                                                                                                 در ادامه کار بر روی پروژه‌های ابررسانا، در سال ۱۹۸۸ سازمان توسعه تکنولوژی صنعتی و انرژیهای نو ژاپن پروژه ملی ۱۲ ساله سوپر جی‌ام را آغاز کرد که نتیجه آن در دهه‌های بعدی به ثمر رسید.
    سیستم‌های خنک‌سازی ژنراتورهای ابررسانا هنوز در حال پیشرفت بودند. در این زمینه می‌توان به ارایه طرح سیستم خنک‌سازی تحت فشار توسط انستیتو جایری ژاپن اشاره کرد. این طرح که در سال ۱۹۸۵ ارایه شد دارای یک مبدل حرارتی پیشرفته و یک مایع‌ساز هلیم با ظرفیت ۳۵۰ لیتر بر ثانیه بود.
    در این مقطع شاهد تحقیقاتی در زمینه مواد آهن‌ربای دائم بودیم. استفاده از آهنرباهای نئودیمیوم – آهن- بورون در این دهه تحول عظیمی در ساخت ماشینهای آهنربای دائم ایجاد کرد. مهمترین خصوصیت آهنرباهای نئودیمیوم- آهن- بورون انرژی مغناطیسی (BHmax) بالای آنهاست که سبب می شود قیمت هر واحد انرژی مغناطیسی کاهش یابد. علاوه بر این، انرژی زیاد تولیدی امکان به کارگیری آهنرباهای کوچکتر را نیز فراهم می‌کند، بنابراین اندازه سایر اجزا ماشین از قبیل قطعات آهن و سیم‌پیچی نیز کاهش می‌یابد و در نتیجه ممکن است هزینه کل کمتر شود. شایان ذکر است حجم بالایی از تحقیقات انجام شده این دهه در زمینه ژنراتورهای بدون جاروبک و خودتحریکه برای کاربردهای خاص بوده که به علت عمومیت نیافتن در صنعت ژنراتورهای نیروگاهی از شرح آنها صرفنظر می شود. جمع‌بندی تحولات دهه ۱۹۸۰با بررسی مقالات IEEE این دهه (۴۱ مقاله) در موضوعات مختلف مرتبط با ژنراتور سنکرون به نتایج زیر می‌رسیم:

    تمرکز موضوعی مقالات در شکل نشان داده شده است.

    1) روشهای قبلی عایق کاری به منظور کاهش مقاومت حرارتی عایق بهبود یافت.

    2) مطالعات وسیعی روی ژنراتورهای سنکرون بدون جاروبک بدون تحریک صورت گرفت.

    3) فعالیت روی پروژه‌های ژنراتورهای ابررسانای آغاز شده در دهه قبل ادامه یافت.

    4) سیستمهای خنک‌سازی جدیدی برای ژنراتورهای ابررسانا ارایه شد.

    5) روش اجزای محدود در طراحی و تحلیل ژنراتورهای سنکرون خصوصاً ژنراتورهای آهنربای دائم به شکل گسترده‌ای مورد استفاده قرار گرفت.

     

    1-2 -معادلات و محاسبات اولیه ماشین سنکرون

    مدارهای الکتریکی که به صورت مغناطیسی تزویج شده اند محور کار ترانسفوماتورها و ماشین های الکتریکی هستند در مورد ترانسفوماتورها  برای تغییر سطوح ولتاژ و جریان  مدارهای ساکن به صورت مغناطیسی تزویج شده اند در مورد ماشین الکتریکی برای انتقال انرژی بین سیستم های مکانیکی و الکتریکی  مدارهایی با حرکت نسبی به صورت مغناطیسی تزویج شده اند چون مدارهای تزویج شده مغناطیسی نقشی بدین مهمی در انتقال و تبدیل توان دارند ‌بدست آوردن معادله هایی که رفتار آنها را آن هم به شکل مناسبی برای تحلیل بیان کند با اهمیت است برای این امر در آغاز دو مدار الکتریکی ساکن که به صورت مغناطیسی تزویج شده اند را مانند شکل (1) در نظر می گیریم.

    دو سیم پیچ به ترتیب دارای               دور بوده و بر روی  هسته مشترکی که عموماً از جنس فرومغناطیس با نفوذپذیری مغناطیسی بالایی نسبت به هواست پیچیده شده اند. اصولاً  شار تولید شده توسط هر سیم پیچ    می­تواند به دو مولفه تقسیم شود یکی مولفه نشتی با اندیس پایین 1 و دیگری مولفه مغناطیس کننده با اندیس پایین m  نشان داده شده است.

     

    شکل (1-1) مدار مغناطیسی هسته

     

    شار عبوری از هر سیم پیچ ممکن است به صورت زیر بیان شود.

    (1-1)

     

    شار نسبی  توسط جریان عبوری از سیم پیچ اول تولید می شود و تنها در دورهای سیم پیچ اول جریان دارد به صورت مشابه  شار نشتی توسط جریان عبوری از سیم پیچ دوم تولید می شود و تنها از دورهای سیم پیچ دوم عبور می کند.

    شار مغناطیس کننده توسط جریان عبوری از سیم پیچ اول تولید شده و همه دورهای سیم پیچ اول ودوم را به هم ربط می دهد. به طور مشابه  شار مغناطیس کننده توسط جریان دوم عبوری از سیم پیچ دوم به وچود آمده و همه دورهای سیم پیچ های اول ودوم را به هم ربط می­دهد. با توجه به انتخاب جهت مثبت برای جریان عبوری و نحوه پیچیدن سیم پیچ ها درشکل (1) شار مغناطیس کننده تولیدی توسط جریان مثبت در یک سیم پیچ با شار مغناطیس کننده تولیدی توسط جریان مثبت در سیم پیچ دیگر اضافه می­شود.

    به عبارت دیگر هر جریان عملاً در یک جهت شارش می­کند. شارهای مغناطیس کننده تولیدی توسط هر سیم پیچ در یک جهت بوده و شار مغناطیس کننده کل یا کل شار هسته از مجموع لحظه ای مقادیر شارهای مغناطیس کننده هر سیم پیچ ساخته می شود. اگر جهت جریانها مخالف باشد شارهای مغناطیس کننده نیز در جهت های مختلف خواهند بود در این مورد گفته می شود که یک سیم پیچ باعث مغناطیس شدن هسته و دیگری باعث خنثی سازی مغناطیس هسته می­شود.

    لازم به ذکر است که مطالبی که گفته شد حالت ایده آل برای یک سیستم مغناطیسی واقعی است واضح است که تمام شارهای نشتی ممکن است از تمام دورهای سیم پیچ تولید کننده آن عبور نکند  به گونه مشابه تمام شارهای مغناطیس کننده یک سیم پیچ ممکن است از تمام دورهای سیم پیچ دیگر عبور نکند برای تصدیق این مفهوم عملی سیستم مغناطیسی، تعداد دورها برابر تعداد معادل در نطر گرفته می­شود تا تعداد واقعی این حقیقت بیانگر این مطلب است که اندوکتانسهای مدار الکتریکی ناشی از تزویج مغناطیسی عموماً از طریق آزمایش تعیین می­شوند.

    معادله های ولتاژ ممکن است به صورت ماتریسی بیان شوند.

    (1-2)

     

    چون فرض می شودکه دورهای  معادل سیم پیچ اول از دورهای معادل سیم پیچ دوم عبور کنند شارهای پیوندی می توانند به صورت زیر نوشته شوند:

    (1-3)

     

    1-2-1-مدارهای تزویج شده با نشتی – سیستم مغناطیسی خطی :

    اگر از اشباع صرفنظر شود سیستم خطی است و شار را می توان به صورت زیر تعریف کرد:

    (1-4)

    (1-5)

     

    که مقاومت های مغناطیسی مسیر های نشتی و  مقاومت مغناطیسی مسیر شارهای مغناطیس کننده است.حاصلضرب آمپر – دور نیروی محرکه مغناطیسی است که با استفاده از قانون آمپر تعیین می شود تعیین مقاومت مغناطیسی مسیرهای نشتی دشوار و اندازه گیری آن ممکن است درحقیقت تصمیم منحصر بفردی برای اندوکتانسهای مربوط به شار نشتی با آزمایش ممکن نیست  این کار یا با محاسبه صورت می گیرد و یا از ملاحظات طراحی تخمین زده می شود مقاومت مغناطیس کننده هسته که در شکل (1) می بینید ممکن است از طریق رابطه شناخته شده زیر با دقت کافی محاسبه شود.

    در اینجا L میانگین طول معادل مسیر مغناطیسی، A مساحت سطح مقطع و    ضریب نفوذ پذیری مغناطیسی است .

    هنگامی که سیستم مغناطیسی خطی است شارهای پیوندی عموماً برحسب اندوکتانسها و جریانها تعریف      می­شوند مشاهده می شود که ضرایب اولین عبارات در طرف راست به تعداد دورهای سیم پیچ اول و مقاومت مغناطیسی سیستم مغناطیسی بستگی دارد و مستقل از وجود سیم پیچ دوم هستند.

    اندوکتانس عبارتند از:

    (1-6)

    که        و        اندوکتانس نشتی به ترتیب در سیم پیچ اول ودوم هستند. اندوکتانسهای متقابل به صورت ضریب عبارت سوم معادله زیر هستند:

    (1-7)

    (1-8)

    روشن است که  اندکتانسهای متقابل ممکن است به اندکتانسهای مغناطیس کننده مربوط شوند. 

    (1-9)

    (1-10)

    حال می توان شارهای پیوندی رابه صورت زیر نوشت:

    (1-11)

     

     

     

    که:

    (1-12)

    گرچه معادله های ولتاژ با ماتریس اندوکتانس L رامی توان برای تحلیل به کار برد لیکن استفاده از تغییر متغیرها و یافتن مدار معادل شناخته شده T برای دو سیم پیچ که به صورت مغناطیسی تزویج شده اند مرسوم است. برای انجام این امر شارهای پیوندی را به صورت زیر مرتب  می­کنیم.

    (1-13)

                             

     نیز به همین صورت محاسبه می­شود. حال دو انتخاب داریم می توانیم یک متغیر جایگزینی برای   به کار ببریم  ابتدا انتخاب را اینگونه در نظر می­گیریم:

    (1-14)

    که در نتیجه آن متغیر جایگزین   استفاده می­کنیم که هنگام عبور کردن از سیم پیچ اول MMF یکسانی نظیر عبور جریان واقعی  از سیم پیچ دوم تولید می­کند به این مطلب  رجوع کردن جریان سیم پیچ دوم به سیم پیچ اول گفته می­شود.

    نتیجه گیری از مدار T معادل را با رجوع جریان سیم پیچ دوم به طرف سیم پیچ اول نشان خواهیم داد لذا از توان باید همواره در طول این جایگزینی متغیرها ثابت استفاده کرد شکل (2)

    شکل (1-2)  مدار معادل با سیم پیچ L به عنوان مرجع

     

    بنابراین:

    (1-15)

    که در نتیجه آن شارهای پیوندی که واحدهای ولت – ثانیه دارند  به گونه مشابه ولتاژها می توانند از طریق  شارهای پیوندی جایگزین تعریف شوند. به طور ویژه:

    (1-16)

    معادله های ولتاژ عبارتند از:

    (1-17)

    (1-18)

     

     

    که :

    (1-19)

    1-2-2 -مدارهای تزویج شده بدون نشتی – سیستم مغناطیسی خطی:

    در بعضی موارد سیم پیچ ها یا در اثر بسیار نزدیک بودن سیم پیچ ها با یکدیگر و یا ترانسفورماتور ایده آل شده را به کار می­بریم به ویژه هنگامی که در مورد رفتار ماشینهای  DC  مجهز به چند سیم پیچی تحریک برای مقاصد کنترل بحث می­شود. برای سیم پیچهای با تزویج کامل،‌ شارهای نشتی صفرند. بنابراین     نیز صفرندو جالب توجه است که ضریب تزویج برای یک سیستم مغناطیسی خطی به صورت زیر تعریف می­شود:

    (1-20)

    و

    (1-21)

    (1-22)

    (1-23)

      

    واضح است که  برای سیم پیچهای تزویج شده ای که فاقد نشتی اند برابر واحد است.

    برای سیم پیچهای با تزویج کامل و یک سیستم مغناطیسی خطی عبارتند از:

    (1-24)

    که معادله زیر با تقسیم بر   بدست می­آید.

    (1-25)

    به همین ترتیب معادله ولتاژ   نیز بدست می­آید.

    با توجه به اینکه روابط ریاضی برای ترانسفورماتورها ذکر شده است به دلیل شباهت با این مبحث از ارائه آن صرف نظر شده و تنها معادلات شارهای پیوندی بصورت زیر بیان می­شوند:

    (1-26)

     

    حال پیچیدگی معادله های ولتاژ را که ناشی از این واقعیت است که پاره ای از اندوکتانسهای ماشین توابعی از Qr و بنابراین تابعی از سرعت روتور هستند، می­بینید.

    از این رو ضریب های معاله های ولتاژ با زمان تغییر می­کنند مگر آنکه روتور در حالت ساکن باشد بنابراین حل معادل های ولتاژ بسیار پیچیده است در نتیجه باید با استفاده از تغییر متغیرها این پیچیدگی را با حذف اندوکتانسهای متغیر کاهش داد.

    1-3 - معادلات ولتاژ ماشین سنکرون

    شکل (3) یک ماشین سنکرون سه فاز دو قطب با اتصال ستاره شامل یک سیم پیچی میدان و سه سیم پیچی دمپر می­باشد را نشان می­دهد که درآن یک سیم پیچهای استاتور با اختلاف مکانی 120 درجه با تعداد دور موثر و مقاومت می­باشند و روتور ماشین به یک سیم پیچی تحریک و سه سیم پیچی میرا کننده (دمپر) مجهز است.

     

    شکل (1-3) ماشین سنکرون سه فاز دو قطب

    سیم پیچی تحریک تعداد دورموثر     و مقاومت    دارد  یک سیم پیچ دمپر در همان محور مغناطیسی سیم پیچی تحریک قرار دارد این سیم پیچی  یعنی Kd دارای تعداد دور موثر  مقاومت       است محور مغناطیسی سیم پیچهای میرا کننده دوم و سوم  سیم پیچهای به ترتیب دارای دور موثر با مقاومت های یکسانی هستند معادلات ولتاژ این ماشین سنکرون که با توجه به شکل جهت جریان آن بصورت ژنراتوری در نظر گرفته شده است به فرم زیر می­باشد.

    (1-27)

    که زیرنویسهای  rو s  بیانگر متغیرهای روتور و استاتور و ها  برابر است با:

    (1-28)

     

    1-3-1-معادلات پارک1 به شکل کاربردی

    در اواخر سال 1920، پارک شیوه جدیدی برای آنالیز ماشین الکتریکی پیشنهاد کرد او متغیرهای استاتور ماشین سنکرون را به دستگاه مرجعی که روی روتور قرار دارد تبدیل کرد تبدیل پارک انقلابی بزرگ در آنالیز ماشین الکتریکی بوجود آورد و دارای خاصیت منحصر به فردی است که باعث حذف اندوکتانس های متغیر با زمان در معادلات ولتاژ ماشین سنکرون می­شود که این تغییرات از حرکت نسبی و تغییر رلوکتانس مغناطیسی بوجود می آیند بنابراین از آن زمان یک ساده سازی بزرگی در توضیح ریاضی ماشین سنکرون بدست آمد.

    آر.اچ.پارک معادله های ابتدایی ولتاژ qdo را به شکل زیر منتشر کرد:

    (1-29)

    در این معادله  عملکرد p امپدانس کاربردی محور q امپدانس کاربردی محور g تابع انتقال بدون واحدی است که شارهای پیوندی استاتور در واحد زمان را به ولتاژ تحریک ارتباط می­دهد با معادله های نوشته شده 

    Dynomic Modeling of 6 pulse Thyristor Rectifier in a Static Excitation System of Synchornous Generator

     

    Abstract

        The main task of the excitation system of synchronous generator is supplying voltage to the generator coil. Excitation voltage is a dc voltage and is used to create current in the generator excitation and due to it producing magnetic field for generating electrical energy by a synchronous generator. In proposed excitation system, the output rectifier dc voltage, as an input excitation system reference with the output voltage signal of synchronous generator, passes through a voltage convertor and enters a comparator. The obtained error signal after passing through a PI controller and a saturated block enters generator excitation system and provides its coil excitation voltage. It should be noted that, this is used as the controller of synchronous generator reactive. Two resistive-inductive-capacitive load have also been considered in this paper, one of them connected to the generator three-phase output and another which is previous type, but connected to synchronous generator output by three-phase breaker.

    Key words: excitation system, rectifier, controller, thyristor.

  • فهرست:

    عنوان                                                                                                                           صفحه

     چکیده..............................................................................................................................................................................1

    فصل اول: مقدمه

    (1-1) ماشینهای سنکرون………………..….………………………………………………………………………….………..2

    (1-2) معادلات و محاسبات اولیه ماشین سنکرون. 6

    (1-2-1) مدارهای تزویج شده با نشتی – سیستم مغناطیسی خطی : 8

    (1-2-2) مدارهای تزویج شده بدون نشتی – سیستم مغناطیسی خطی: 11

    (1-3) معادلات ولتاژ ماشین سنکرون. 13

    (1-3-1) معادلات پارک به شکل کاربردی.. 14

    (1-4) سیستم تحریک استاتیک ژنراتور سنکرون. 15

    (1-4-1) سیستم تحریک استاتیک... 17

    (1-4-2) مشخصه سیستم تحریک استاتیک... 20

    (1-4-3) پاسخ به کاهش پله‌ای ولتاژ. 21

    (1-4-4) نتخاب سیستم تحریک ژنراتور. 21

    (1-4-5) توان خروجی سیستم تحریک... 22

    (1-4-6) ولتاژ نامی سیستم تحریک... 22

    (1-4-7) سقف ولتاژ تحریک... 22

    (1-5) عایق سیم پیچ تحریک... 22

    (1-6) ساختمان کلی تنظیم تحریک... 23

    (1-7) انواع اکسایتر: 24

     

     

    فصل دوم

     (2-1) یکسوساز (رکتیفایر ) 37

     (2-2) اصول عملکرد تریستور GTO.. 38

    (2-3) اصول عملیات ترانزیستور GTO.. 39

    (2-3-1) تریستور GTO هدایت معکوس... 41

    (2-4) کاربردهای تریستور GTO.. 42

    فصل سوم

    (3-1) یکسوساز شش پالسه تریستوری.. 45

    (3-2) هارمونیک های یکسوساز تریستوری.. 46

    (3-3) طیف و شکل موج یکسوساز تریستور. 48

    (3-4)    dcشکن (موج) 51

    فصل چهارم

     (4-1) شبیه سازی..........................................................................................................................................................52

    (4-2) مراحل اجرای فایل شبیه سازی : 52

    (4-2-1) نتایج حاصل از شبیه سازی سیستم برای حالت شماره 1. 58

    (4-2-2) نتایج حاصل از شبیه سازی سیستم برای حالت شماره 2. 66

    (4-2-3) نتایج حاصل از شبیه سازی سیستم برای حالت شماره 3. 75

    فصل پنجم

    (5-1) نتیجه گیری.........................................................................................................................................................85

    مقاله................................................................................................................................................................................86

    پیشنهادات.......................................................................................................................................................................88

    منابع................................................................................................................................................................................89

    چکیده انگلیسی..............................................................................................................................................................91

    فهرست جدول ها

    جدول (2-1) کاربرد یکسوساز براساس ویژگی­ها..............................................................................................................38

     

    منبع:

     

    [1]  S. Bernert, Recent Development of High Power Converters for Industry and Traction Applications,  IEEE Trans on Power Electronics, Vol. 15, No. 6, pp. 1102-1117, 2000

    [2]  B.P.  Schmitt  and  R.  Sommer,  Retrofit  of  Fixed  Speed  Induction  Motors  with  Medium  Voltage  Drive Converters Using NPC Three-Level Inverter High-Voltage IGVT Based Topology,  IEEE International Symposium on Industrial Electronics, pp. 746-751, 2001

    [3]  H. Okayama, M. Koyana, et al., Large Capacity High Performance 3-level GTO Inverter System for Steel Main Rolling Mill Drives, IEEE Industry Application Society (IAS) Conference, pp. 174-179, 1996

    [4]  N. Akagi, Large Static Converters for Industry and Utility Application,  IEEE Proceedings, Vol.  89, No. 6, pp. 1750-1755

    [5]  R. Menz and F. Opprecht, Replacement of a Wound Rotor Motor with an Adjustable Speed Drive for a 1400 kW Kiln Exhaust Gas Fan,  The 44th

    IEEE IAS Cement Industry Technical Conference,   pp. 85-93, 2002

    [6]  W.C.Rossmann  and  R.G.  Ellis,  Retrofit  of  22  Pipeline  Pumping  Stations  with  3000-hp  Motors  and Variable-Frequency Drives, IEEE Trans. On Industry Application, Vol. 34, Issue: 1, pp. 178-186, 1998

    [7]  N. Zargari and S. Rizzo, Medium Voltage Drives in Industrial Applications, Technical Seminar,  IEEE Toronto Section, 37 pages, November 2004

    [8]  R.A.  Hanna  and  S.  Randall,  Medium  Voltage  Adjustable  Speed  Drive  Retrofit  of  an  Existing  Eddy Current  Clutch Extruder  Application,  IEEE  Trans  on  Industry  Applications,  Vol.  33,  No.  6,  pp.  1750-1755

    [9]  S.  Bernert,  Recent  Developments  of  High  Power  Converters  for  Industry  and  Traction  Applications IEEE Trans on Power Electronics, Vol. 15, No. 6, pp. 1102-1117, 2000

    [11]  Electromagnetic Transients Analysis Program, ETAP, Manual

    [12]  M.  Ramasubbamma,  V.  Madhusudan  et  al,  Design  Aspect  and  Analysis  for  Higher  Order  Harmonic Mitigation of Power Converter Feeding a Vector Controlled Induction Motor Drives, IEEE-International Conference on Advances in Engineering, Science And Management (ICAESM-2012), pp. 282-287, March

    30, 31, 2012

    [13]  B. Singh, G. Bhuvaneswari et al, Pulse Multiplication in AC-DC Converters for Harmonic Mitigation in Vector Controlled Induction Motor Drives,  IEEE Trans on Energy Conversion, Vol. 21, No. 2, pp. 342-352, 2006

    [14]  B.  Singh,  G.  Bhuvaneswari  et  al,  Harmonic  Mitigation  Using  12-pulse  AC-DC  Converter  in  VectorControlled Induction Motor Drives, IEEE Trans on Power Delivery, Vol. 21, No. 3, pp. 1483-1492, 2006

    [15]  S. Pyakuryal and M. Matin,  Ripple Control in AC to DC Converter,  IOSR Journal of Engineering,  under review

    [16]  S. Wei, N. Zargari et al., Comparison and Mitigation of Common Mode  Voltages  in Power Converter Topologies, IEEE Industry Application Society (IAS) Conference, pp. 1852-1857, 2004

    [17]  B. Wu, High-Power Converters and AC Drives. IEEE Press 2006

    [18]  S. Pyakuryal and M. Matin, Filter Design for AC to DC Converter,  IEEE Trans on Power Electronics, under review

    [19]  ATP Rule Book at www. emtp.org accessed January 2013

    [20]  S.  Pyakuryal  and  M.  Matin,  Implementation  of  AC  to  DC  converter  using  Thyristor  in  ATP,  IOSR Journal of Engineering, Vol. 2, Issue 11, pp. 6-11, Nov 2012

    [21] Rostami M, Tahani A. 2015. Designing a Brain Emotional Learning Based intelligent controller (BELBIC) for a three-phase thyristor converter and its comparison with a PID controller .MAGNT Research Report. ISSN,1444-8939. Vol.3(3).PP:182-192


موضوع پایان نامه مدلسازی دینامیکی یکسوساز شش پالسه تریستوری در یک سیستم تحریک استاتیک ژنراتورسنکرون, نمونه پایان نامه مدلسازی دینامیکی یکسوساز شش پالسه تریستوری در یک سیستم تحریک استاتیک ژنراتورسنکرون, جستجوی پایان نامه مدلسازی دینامیکی یکسوساز شش پالسه تریستوری در یک سیستم تحریک استاتیک ژنراتورسنکرون, فایل Word پایان نامه مدلسازی دینامیکی یکسوساز شش پالسه تریستوری در یک سیستم تحریک استاتیک ژنراتورسنکرون, دانلود پایان نامه مدلسازی دینامیکی یکسوساز شش پالسه تریستوری در یک سیستم تحریک استاتیک ژنراتورسنکرون, فایل PDF پایان نامه مدلسازی دینامیکی یکسوساز شش پالسه تریستوری در یک سیستم تحریک استاتیک ژنراتورسنکرون, تحقیق در مورد پایان نامه مدلسازی دینامیکی یکسوساز شش پالسه تریستوری در یک سیستم تحریک استاتیک ژنراتورسنکرون, مقاله در مورد پایان نامه مدلسازی دینامیکی یکسوساز شش پالسه تریستوری در یک سیستم تحریک استاتیک ژنراتورسنکرون, پروژه در مورد پایان نامه مدلسازی دینامیکی یکسوساز شش پالسه تریستوری در یک سیستم تحریک استاتیک ژنراتورسنکرون, پروپوزال در مورد پایان نامه مدلسازی دینامیکی یکسوساز شش پالسه تریستوری در یک سیستم تحریک استاتیک ژنراتورسنکرون, تز دکترا در مورد پایان نامه مدلسازی دینامیکی یکسوساز شش پالسه تریستوری در یک سیستم تحریک استاتیک ژنراتورسنکرون, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مدلسازی دینامیکی یکسوساز شش پالسه تریستوری در یک سیستم تحریک استاتیک ژنراتورسنکرون, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مدلسازی دینامیکی یکسوساز شش پالسه تریستوری در یک سیستم تحریک استاتیک ژنراتورسنکرون, پروژه درباره پایان نامه مدلسازی دینامیکی یکسوساز شش پالسه تریستوری در یک سیستم تحریک استاتیک ژنراتورسنکرون, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مدلسازی دینامیکی یکسوساز شش پالسه تریستوری در یک سیستم تحریک استاتیک ژنراتورسنکرون, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مدلسازی دینامیکی یکسوساز شش پالسه تریستوری در یک سیستم تحریک استاتیک ژنراتورسنکرون, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مدلسازی دینامیکی یکسوساز شش پالسه تریستوری در یک سیستم تحریک استاتیک ژنراتورسنکرون, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مدلسازی دینامیکی یکسوساز شش پالسه تریستوری در یک سیستم تحریک استاتیک ژنراتورسنکرون, رساله دکترا در مورد پایان نامه مدلسازی دینامیکی یکسوساز شش پالسه تریستوری در یک سیستم تحریک استاتیک ژنراتورسنکرون

چکیده وظیفه اصلی سیستم تحریک ژنراتور سنکرون تامین ولتاژ لازم برای سیم پیچی تحریک ژنراتور است. ولتاژ تحریک یک ولتاز dc بوده و به منظور ایجاد شار در سیم پیچی تحریک ژنراتور و به تبع آن تولید میدان مغناطیسی برای تولید انرژی الکتریکی توسط ژنراتور سنکرون استفاده می­شود. در سیستم تحریک ارائه شده ولتاژ dc خروجی یکسوساز به عنوان ورودی مرجع سیستم تحریک با سیگنال ولتاژ خروجی ژنراتور سنکرون ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی برق گرایش قدرت چکیده روش کنترل مد لغزشی یکی از مهمترین روشهای کنترل غیرخطی می‌باشد که از مشخصه‌های بارز آن عدم حساسیت به تغییر پارامترها و دفع کامل اغتشاش و مقابله با عدم قطعیت است. این کنترل‌کننده ابتدا سیستم را از حالت اولیه با استفاده از قانون رسیدن به سطح تعریف شده لغزش که از پایداری مجانبی لیاپانوف برخوردار است، رسانده و سپس با استفاده ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته برق گرایش قدرت چکیده سیستم‌های انتقال قدرت انعطاف پذیر که به جبران سازهای FACTS[1] معروف می‌باشند به عنوان ابزاری مدرن می باشند که برای تقویت کنترل پذیری و توسعه ظرفیت انتقال شبکه‌های قدرت بر پایه مبدلهای الکترونیک قدرت در طول دهه گذشته در سیستم های قدرت بکار رفته اند. در واقع سیستم‌های FACTS قادر هستند که پارامترها و مشخصه‌های خطوط ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مهندسی عمران گرایش سازه چکیده : این پایان نامه ، نتایج یک مطالعه عددی و پارامتریک بر روی تأثیر تقویت دیوار برشی بتن مسلح با کامپوزیت FRP و بکارگیری نتایج حاصل از روش اجزاء محدود می باشد. برنامه اجزای محدود در مقابل اطلاعات تجربی مقایسه و کالیبره شده است . سپس نتایج عددی به منظورارزش گذاری ظرفیت که به کمک منحنی های غیر خطی بار- تغییر مکان ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک (طراحی کاربردی) چکیده : سیستم‌های میکرو و نانو الکترومکانیکی به خاطر ویژگی‌های متمایز و مشخصه‌های منحصر به‌فرد، عمدتاً در دو حوزه حسگرها و عمگرها، در علوم مختلف همچون مکانیک، هوافضا و پزشکی موردتوجه قرارگرفته‌اند. تحریک الکترواستاتیک یکی از ساده‌ترین و پرکاربردترین روش‌های تحریک و راه‌ اندازی این سیستم‌ها بوده که منجر به وقوع ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.Sc. گرایش قدرت چکیده شبکه‌ های انتقال سیستم‌های قدرت مدرن بدلیل افزایش تقاضا و محدودیت در احداث خطوط جدید بطور فزآینده‌ ای در حال دگرگونی است. یکی از عواقب چنین سیستم تحت تنشی، خطر از دست دادن پایداری پس از یک اغتشاش می‌باشد. سیستم‌های انتقال جریان متناوب انعطاف‌پذیر (facts)، تجهیزات بسیار مؤثری در یک شبکه انتقال برای استفاده بهتر از ...

پايان نامه مقطع کارشناسي  رشته برق- قدرت سال 1385 مقدمه استفاده از قطارها و اتوبوسهاي برقي به سبب مزاياي مختلفي از جمله صرفه‌جويي در منابع انرژي، آلوده نکردن محيط زيست و کاهش با

پایان نامه دریافت درجه کارشناسی ارشد ( M.S ) گرایش برق قدرت چکیده با گسترش روزافزون مصرف انرژی در جهان، توسعه شبکه های قدرت امری ضروریست. اما ایجاد خطوط انتقال جدید، مستلزم صرف زمان وهزینه های گزاف بوده ولذا درصورت امکان استفاده ازهمان خطوط با ظرفیت انتقال بالاتر بسیار مقرون به صرفه می باشد. امروزه سیستم شبکه های قدرت با مشکلاتی از قبیل ناپایداری ولتاژ با ریسک بالا و تلفات توان ...

مقدمه شبکه های انتقال نیروی انعطاف پذیر (FACTS[1])، یکی از جنبه های انقلاب الکترونیک است که در همه زمینه های انرژی الکتریکی در حال وقوع می باشد. مفهوم FACTS نخستین بار در سال 1988 توسط Hingorani مطرح شد. گستره ادوات قدرت نیمه هادی های علاوه بر مزایای کلید زنی سریع و قابل اطمینان، با تکیه بر مفاهیم جدیدی از مدارها فرصت هایی را برای ارزشمند نمودن انرژی الکتریکی فراهم می‌کند. کمبود ...

چکیده طراحی کنترل کننده استاتیکی مقاوم خروجی برای نیل به تعقیب فازی برای سیستم های غیرخطی توصیف شده با مدل تاکاگی- سوگنو T-S موضوع این رساله در ارتباط است با مسئله طراحی کنترل کننده استاتیکی مقاوم خروجی به منظور حصول تعقیب فازی برای سیستم های دارای تأخیر زمانی و عدم قطعیت که قابل مدل شدن توسط مدلسازی فازی تاکاگی- سوگنو (T-S) میباشند. کنترل کننده به فرم جبران سازی توزیع شده موازی ...

ثبت سفارش