پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس

word 2 MB 31237 139
1392 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۲,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

     گرایش مدیریت منابع انسانی 

    فصل اول

     کلیات طرح تحقیق

     

    مقدمه:

    در جهان پر شتاب امروز، سازمان های زیادی برای رسیدن به اهداف سازمانی و اقتصادی در تلاش هستند و برای تداوم حیات خود از الگوها و شیوه های مختلفی بهره می ببرند و مزیت رقابتی جدیدی کسب می نمایند تا از سقوط و واژگونی و خطرات ناشی از دگرگونی های سریع محیطی در امان بمانند.

    در دیدگاه های سنتی مدیریت توسعه، سرمایه های اقتصادی، فیزیکی، و نیروی انسانی مهم ترین نقش را ایفا می کردند؛ برای توسعه در عصر حاضر به سرمایه اجتماعی بیشتر از سرمایه اقتصادی، فیزیکی و انسانی نیازمندیم زیرا بدون این سرمایه استفاده بهینه از دیگر سرمایه ها امکان پذیر نیست. در گذشته سرمایه اجتماعی به صراحت مورد توجه قرار نمی گرفت، اما در حال حاضر، تغییرات پر شتاب محیطی، فناوری اطلاعات، نیازهای رو به رشد به اطلاعات و آموزش، نیازهای فزاینده به نوآوری و خلاقیت، و ضرورت پیشرفت مداوم سازمان، ایجاب می کند که رهبران سازمان ها، سرمایه اجتماعی را به منزله یک منبع ارزشمند سازمانی مورد توجه قرار  دهند ( رحمانپور،1382، 80 ).

    سرمایه اجتماعی در نظر "پاتنام"، وجوه گوناگون سازمان اجتماعی نظیر اعتماد، هنجارهای جمعی و شبکه های انسانی را در بر می گیرد که با تسهیل اقدامات هماهنگ، موجب بهبود کارایی جامعه می شوند (ناهاپیت و گوشال، 1998). هم چنین از نظر "کلمن"(1999) سرمایه اجتماعی شامل موارد تعهداها و انتظارها، روابط اقتدار، ظرفیت بالقوه اطلاعات، هنجارها و ضمانت های اجرایی مؤثر می گردد.

    در ضمن سازمان ها اعم از تولیدی و خدماتی نمی توانند نسبت به تغییراتی که در محیط آنان اتفاق می افتد بی تفاوت باشند بطوری که در اقتصاد مبتنی بر دانش و عصر سازمان های متعالی ارائه سریع و با کیفیت خدمات به شهروندان به نحوه مدیریت و توسعه عوامل غیر ملموس بستگی دارد. از این منظر در دهه 1980 الگوهای مدیریتی مربوط به بخش عمومی و دولتی تغییرات بسیار زیادی را تجربه کرده است. این تغییرات قسمتی از فلسفه مدیریت دولتی جدید در بخش عمومی است که مدیریت دولتی نوین نامیده می شود. مطالعه و اجرای الگوهای جدید مدیریت دولتی ریشه در تقاضاهای درونی و بیرونی برای مدیریت بهتر و متعالی دارد که مبنای بینش جدید در مدیریت دولتی است. تحت این شرایط مدیران بخش دولتی به دنبال روش ها و ابزارهایی هستند که بهتر بتوانند خدمات را ارائه دهند و رضایت مشتریان و شهروندان را جلب نمایند. در این پارادیم بین المللی، دارائی ها و منابع ناملموس یعنی سرمایه اجتماعی به عنوان منبع اصلی برای مزیت رقابتی و تعالی در بخش عمومی به شمار می رود. بنابراین مدیریت سرمایه اجتماعی به منظور دستیابی به تعالی سازمانی به عنوان رویکرد جدید مدیریت در سازمان های بخش عمومی به شمار می رود. (یالوندا، 248: 2010)

    جهانی شدن بازار و تغییرات سریع در مدیریت دولتی و نیازهای شهروندان موجب شده است که رقابت پذیری و مزیت رقابتی سازمان ها بیشتر و بیشتر به برآورد نیازها و تقاضاهای شهروندان و مشتریان، کارکنان و جامعه که از نتایج مهم تعالی سازمانی هستند وابسته باشد و شرکت ها ناگزیر هستند که به خلق و ایجاد ارزش بالا بپردازند.

    این عوامل موجب می شود که سازمان های دولتی نظیر دانشگاه  ها به بهبود توانایی و ظرفیت خودشان برای ایجاد و ارائه ارزش به ذینفعان سازمان و بالاخص به شهروندان بپردازند و مدل های تعالی موثرتری را تعریف نمایند و فرایند نوآوری ارزشمند تری را به اجرا درآورند که منجر به پیشرو بودن آنها می گردد. سازمان ها و نهاد های دولتی می توانند منابع استراتژیک جدیدی را برای دستیابی به شایستگی سازمانی و نتایج عملکردی عالی کشف نماید( پارک، 2009).

    رویکرد مبتنی بر منابع تاکید می کنند که در عصر تلاطم و تغییرات سریع در تکنولوژی و نیازهای مشتریان و صنایع، مزیت رقابتی پایدار و تعالی از ضروریات سازمان ها هستند و این مزیت و تعالی ناشی از سرمایه اجتماعی سازمان می باشد. (جوز ماریا،2004)

    نظریه پردازان جامعه شناس صنعتی و سازمانی بحث کرده اند که فعالیت های مدیریتی و سازمانی مبتنی بر شبکه های اجتماعی روابط است. براساس نظر "لومن" و همکارانش یک شبکه اجتماعی می تواند به عنوان مجموعه ای از گره[1] ها(برای مثال اشخاص، سازمانها) با مجموعه ای از روابط اجتماعی (برای مثال دوستان، انتقال پول، عضویت در سازمان های متعدد) ارتباط پیدا کند. براساس این دیدگاه و منظر، پژوهشگران سازمانی و مدیریتی بحث می کنند که سرمایه اجتماعی مبتنی بر شبکه ها و پیوندهای اعضای سازمان با موسسات بیرونی (از جمله عرضه کنندگان، خریداران و رقبا) تجلی می یابد و در سطح خرد عملکرد و مزیت رقابتی سازمان را تحت تاثیر قرار می دهد. (بلیوو، 1996)

    امروزه بنگاه های اقتصادی کشور در فرایند جهانی شدن و پیوستن به منظومه تجارت جهانی با چالش های بیشماری مواجه هستند. حضور در بازارهای جهانی وحتی باقی ماندن دربازارهای داخلی مستلزم رقابت با رقبای قدرتمند است و با توجه به گسترش و پیچیدگی اهداف، فرایندها وساختار سازمانی درصحنه رقابت، سازمان هایی می توانند به بقای خود ادامه دهند که نسبت به خواسته ها وانتظارهای مشتریان و ذی نفعان پاسخ گو باشند، هم چنین به سود آوری و ثروت آفرینی بعنوان شاخص های کلیدی و برتر سازمانی توجه کنند. (آشنا،1387)

    مدل های تعالی سازمانی یا سرآمدی کسب و کار به عنوان ابزار قوی برای سنجش میزان استقرار درسازمان های مختلف به کار گرفته می شوند. با بکارگیری این مدلها سازمان ها می تواند از یک سو میزان موفقیت خود را در اجرای برنامه های بهبود در مقاطع مختلف زمانی ارزیابی قراردهند و از سوی دیگر عملکرد خود را با سایر سازمان ها به ویژه بهترین آنها مقایسه کنند. مدل های سرآمدی کسب و کار پاسخی است به این سوال که سازمان برتر چگونه سازمانی است؟ چه اهدافی و مفاهیمی را دنبال می کند و چه معیارهایی بر رقبای آنها حاکم هستند؟ (الوندی،1384)

    امروز اکثر کشورهای دنیا با تکیه براین مدل ها جوایزی را درسطح ملی و منطقه ای ایجاد کرده اند که محرک سازمان ها و کسب و کار در تعالی، رشد وثروت آفرینی است. مدل های تعالی با محور قراردادن کیفیت تولید ( کالا یا خدمات ) و مشارکت همه اعضا سازمان می تواند رضایت مشتری را جلب و منافع ذینفعان را فراهم نموده و در عین حال یادگیری فردی و سازمانی را با تکیه بر خلاقیت و نوآوری تشویق و ترویج کنند. (آشنا،1387)

    1-1  بیان مساله تحقیق:

    در عصر حاضر بخش عمومی دارای ویژگی های زیر است: توانایی پاسخگویی بهتر در مقابل نیازهای شهروندان، تاکید در مدیریت عملکرد و نتایج، ارائه استانداردهای عملکرد، تعهد بیشتر به نتایج، عدم تمرکز و تفویض اختیار به سطوح پائین سازمان و کاربرد روش های مدیریت بخش خصوصی از جمله مدل تعالی سازمان. این ویژگی ها به طور کلی نیاز به طراحی سیستمی را توجیه می کند که نشات گرفته از عوامل ناملموس مانند سرمایه اجتماعی باشد که موجب مزیت رقابتی و تعالی سازمانی می گردد که تمرکز عمده بر شهروندان، مسئولیت اجتماعی و حرفه گرایی کارکنان دارد. (گارسیا، 2009)

    سازمان های دولتی در محیطی قرار گرفته اند که به سرعت تغییر می یابد و نیازمند ظرفیت های نوآورانه و متعالی می باشند تا توانایی پاسخ به چالش های محیط پویا را داشته باشند. به طورکلی بیان می شود که بخش عمومی تحولات بسیارشگرفی را در دهه های کنونی تجربه کرده است که عمدتاً ناشی از دو عامل زیر بوده است:

    محدودیت های مالی و مالیاتی و درنتیجه توجه به اهمیت مدیریت کارایی

    تقاضاها و خواسته های جدید جامعه در جهت بهبود کیفیت خدمات(کلمن، 1377)

    برای مواجهه با این شرایط، بخش عمومی تغییرات زیادی را در جهت دستیابی به تعالی سازمانی به خود تجربه کرده است که قسمتی از این فرایند، تغییر رویکرد مدیریت دولتی نوین بوده است از جمله مقررات زدایی،عدم تمرکز، مقاطعه کاری و برون سپاری، مدیریت بر مبنای فرایند و بکارگیری سیستم های مدیریت متفاوت از بخش خصوصی.

    هدف نهایی این تحولات و تغییرات بهبود کارایی و اثربخشی سازمان های بخش عمومی، فائق آمدن بر مسائل بورکراسی، شفافیت در کارکردهای سازمان و حساب های سازمان و در نهایت تعالی این سازمان ها بوده است. با این رویکرد مدیریت دولتی نوین به معنی تغییر از تبعیت صرف دستورالعمل ها به دستیابی به نتایج مانند نتایج کارکنان، نتایج مشتری، نتایج جامعه و نتایج کلیدی که مربوط به بعد نتایج تعالی سازمانی می باشد است. (تلور، 2009)

    بطور خلاصه، مدیریت در سازمان های بخش دولتی یک رویکرد نتیجه مدار است و بر بکارگیری و استفاده از سرمایه های ناملموس از جمله سرمایه اجتماعی متمرکز است که از طریق آن به کیفیت، کارآیی و اقتصادی بودن و در نتیجه به تعالی می توان دست یافت. این چالش بخش عمومی منجر به این می شود که در جستجوی ابزارهای جدیدی باشیم که بهبود اثربخش عملکرد سازمان های عمومی را ممکن سازد؛ مدیریت سرمایه اجتماعی یکی از آن ابزارها است. (بوسی وهمکاران:2005)

    بطور خلاصه در عصر حاضر برای توسعه، مدیران بیشتر از آن که به سرمایه فیزیکی و انسانی نیازمند باشند به سرمایه اجتماعی نیاز دارند. مدیران و کسانی که بتوانند سرمایه اجتماعی سازمان را توسعه دهند راه کامیابی شغلی و سازمانی را هموار می سازند. بنابراین با این رویکرد این نتیجه حاصل می شود که سازمان ها از تاکید صرف بر منابع ملموس گذر کرده و به دنبال منابع ناملموس دیگر از جمله سرمایه اجتماعی که شامل اعتماد، مشارکت، شبکه، هنجارها، قانون و توسل به باور ها و ارزش های دینی می باشد هستند.

    امروزه سازمان ها اغلب رهبرانی را استخدام می کنند که به سرمایه اجتماعی اعتقاد داشته باشند. بر این اساس مدیرانی که خواهان رشد و  بقای شرکت ها هستند سعی دارند فضای سازمانی مبتنی بر سرمایه اجتماعی برای کارکنان فراهم کنند (تایمون، 2003)

    سرمایه اجتماعی به عنوان منبع مهمی تلقی می شود که سازمان ها نیازمند توسعه آن هستند تا به مزیت رقابتی و تعالی دست یابند. (آدلر،2002؛ فروغی،2006). در عصر سازمان های دانش مدار، سرمایه اجتماعی یک سازمان از اهمیت زیادی برخوردار است. سرمایه اجتماعی نشانگر منبع جمعی است که در روابط شبکه ای و امور جاری یک سازمان قرار دارد(پوتنام، 1995). با توجه به اهمیت وجود فضای سرمایه اجتماعی در یک سازمان، عواملی که بتواند به بهبود فضای سرمایه اجتماعی در سازمان کمک کند، از اهمیت زیادی برخوردار هستند.

    سوالی که مهم به نظر می‏رسد و باید مورد بررسی قرار گیرد، این است که چرا این تحقیق در دانشگاه تربیت مدرس  انجام خواهد گرفت؟

    دانشگاه تربیت مدرس به عنوان یک دانشگاه پیشرو در آموزش، پژوهش،‌ تولید و ترویج علم نافع است،که هدف اصلی آن  تربیت اعضای هیأت علمی و محققان در رشته‌های علمی مورد نیاز دانشگاه‏ها و مراکز آموزش عالی و تحقیقاتی کشور به منظور ارتقای کیفیت علمی و آموزشی و پژوهشی و کمک به گسترش تحصیلات عالی است. و یکی از مهم ترین دانشگاه های  دولت محسوب می شود. میزان اعتبارات سالیانه این دانشگاه به طور طبیعی معمولاً بیشتر از دانشگاه های هم ردیف خود می باشد. اهمیت تامین نیروی هیات علمی که از حیاتی ترین نیازهای جامعه است، مهم ترین هدف دانشگاه تربیت مدرس محسوب می شود.

    چنانچه فضای سازمانی این دانشگاه مبتنی بر سرمایه اجتماعی نباشد، آسیب های بسیاری برای آن پیش رو خواهد بود. یکی از آسیب های مهم عدم وجود اعتماد میان افراد خواهد بود. چنانچه میان افراد یک سازمان اعتماد وجود نداشته باشد جو همکاری و همیاری از بین خواهد رفت؛ یکی دیگر از آسیب های موجود در نتیجه عدم وجود فضای سرمایه اجتماعی، از بین رفتن شبکه های سازمانی است که منجر به از دست رفتن اهداف تیمی و ارتباطات موثر می شود. به طور خلاصه در نتیجه نبودن فضای سازمانی مبتنی بر سرمایه اجتماعی مشکلات بسیاری برای آن وجود خواهد داشت.

    بنابرین محقق درپی پاسخ گویی به این سئوال است که: چه رابطه ای بین سرمایه اجتماعی وتعالی سازمانی دانشگا ه تربیت مدرس وجوددارد؟

    1-2 سابقه موضوع:

    ظاهراً بحث سرمایه اجتماعی، برای اولین بار، قبل از سال 1916، توسط "هانی فان" از دانشگاه "ویریجینای غربی " (در آمریکا) مطرح شد، اما علی رغم اهمیت آن در تحقیقات اجتماعی، تا سال 1961 که توسط "جین جاکوب" در برنامه ریزی بکار برده شد، شکل جدی به خود نگرفت.

    در دهه 1960 بوسیله "رابرت پاتنام" مطالعه ای در باره نقش سرمایه اجتماعی در عملکرد شوراهای منطقه ای ایتالیا انجام گرفت.

    در سال 1966 "جیمز کلمن" اولین محققی بود که به بررسی تجربی مفهوم سرمایه اجتماعی و عملیاتی کردن آن پرداخت.

    دردهه 1970 توسط "گلن لوری" این بحث وارد عرصه اقتصاد شد.

    امروزه دانشمندان و نظریه پردازانی همچون: بن رابرت(1980)،ویلیامسون(1981)، فرانسیس فوکویاما(1990)، و.. . تعاریف متعددی را از سرمایه اجتماعی ارائه کرده اند. (فصیحی،1389).

    در سال 1990 توسط "جیمز کلمن" به عنوان بنیادهای اجتماعی در انجمن جامعه شناسی آمریکا حیات دوباره گرفت.

    در ایران نیز تحقیقی تحت عنوان طراحی و تبیین مدل سرمایه اجتماعی دانشگاه پیام نور توسط "طاهره فیضی" در دوره دکتری در دانشگاه علامه طباطبایی صورت گرفت، که به بررسی وضعیت سرمایه اجتماعی برای شناسایی عوامل موثر بر سرمایه اجتماعی دانشگاه پیام نور و ارائه مدل جامع سرمایه اجتماعی آن دانشگاه پرداخته است.

    "بررسی تاثیر عملکرد سازمان های بخش دولتی بر سرمایه اجتماعی" توسط "علیرضا شیروانی" در رشته مدیریت دولتی صورت گرفته است.

    "بررسی سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در واگن پارس اراک" توسط "مصطفی آشنا" به راهنمایی "محمد سعید تسلیمی" انجام شد که به بررسی میزان رابطه سرمایه اجتماعی با کارآفرینی سازمانی و بررسی نکات قوت و ضعف واگن پارس اراک از بعد سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی پرداخته است.

    "نقش سرمایه اجتماعی و فکری در مزیت رقابتی دو شرکت خودرو ساز ایرانی"(ایران خودرو و پارس خودرو) توسط "بهروز قلیچ لی"در دانشگاه تربیت مدرس به راهنمایی"اصغرمشبکی" صورت گرفته است.

    "بکارگیری مدل تعالی سازمانی در تحلیل ابعاد فرهنگ سازمانی مراکز خدمات درمانی بیمارستان‏های یزد" توسط "سید حیدر میرفخرالدینی" درسال1387 صورت گرفته است.

    "مقایسه نتایج دو بیمارستان تأمین اجتماعی تهران بر اساس الگوی تعالی سازمانی توسط "محمد رضا ملکی" و "احمد رضا ایزدی"صورت گرفته است. این مطالعه مقطعی در دو بیمارستان تأمین اجتماعی البرز کرج و شهدای پانزده خرداد ورامین در سال 1384 انجام شده است

    1-3 بیان اهمیت انجام تحقیق:

    دلایلی که نشان دهنده اهمیت و ضرورت مطالعه رابطه بین سرمایه اجتماعی و تاثیرآن بر عملکرد سازمان ها است عبارتند از:

    اول از طریق روابط شبکه ای و تعاملات، سازمان می تواند دستیابی به منابع استراتژیک و مالی را تضمین نماید. دوم سازمان ها می توانند به اطلاعات با کیفیت بالا در مورد فرصت های تولیدی، بازاریابی و تکنولوژیکی دست یابند. (فافچمپس، 2002). برت(1992) پیشنهاد می کند که این مزیت اطلاعاتی می تواند به شکل دستیابی به اطلاعات ارزشمند به صورت کارآمد، سریع تر از دیگر رقبا و دستیابی به فرصت ها از طریق خوشنامی و شهرت باشد.

    سوم روابط شبکه ای اجتماعی فرصت های برای کسب دانش و بهره برداری از آن را فراهم می سازد. ( الوانی،1381)

    این مزیت ها اهمیت خاصی در دانشگاه تربیت مدرس و سایر دانشگاه  های کشور دارد و آن به دلیل سطح بالای عدم اطمینان به علت کمیابی منابع، اطلاعات و دانش است. بنابر این ضرورت و اهمیت دارد تا رابطه بین سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی مطالعه و بررسی گردد.

    سرمایه اجتماعی مناسب قادر است تا هزینه های تبادل ها و تعامل ها داخلی سازمانی نظیر جلسه های، کار گروهی و تیمی، قراردادها، کنترل و نظارت از طریق سلسله مراتب و قوانین و مقررات بورکراتیک، را در حد قابل توجهی کاهش دهد. هزینه تعاملات اجتماعی در گروه ها و سازمان هایی که دارای سرمایه اجتماعی مناسب نیستند بالا است و این امر به دلیل بالا رفتن هزینه های نظارت و کنترل و اعمال دستورالعمل های رسمی است که در مجموع موجب فقدان تعالی در سازمان می گردد. هر چه سرمایه اجتماعی یک سیستم اجتماعی مانند دانشگاه تربیت مدرس بیشتر باشد موجب پائین آمدن هزینه های مربوط به این تعاملات رسمی می گردد و موجب اعتماد متقابل و مشارکت و رعایت قوانین و هنجارها، رضایت شهروندان و کارکنان و یا به عبارتی باعث افزایش کیفیت خدمات و در نهایت تعالی سازمان می گردد. (علوی،1380)

    وجود سرمایه اجتماعی مناسب در سازمان موجب انتقال دانش بین اعضای گروه ها و در نتیحه بهبود یادگیری سازمانی می شود و سرمایه اجتماعی بالا موجب کاهش نقل و انتقال کارکنان می گردد و از این طریق نیز موجب کاهش هزینه های عمومی و حفظ دانش سازمانی می گردد. ( علوی، 1380)

    به طور خلاصه به نظر می رسد رسیدن به اهداف سازمانی و تعالی سازمانی می تواند از رهگذر سرمایه اجتماعی اتفاق بیافتد زیرا این سرمایه موجب استفاده بهینه از کلیه امکانات (سرمایه های فیزیکی و مالی) و نیروهای انسانی می گردد.

    1-4 بیان اهداف تحقیق:

    هدف اصلی تحقیق حاضر شناسایی رابطه سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در نشگاه تربیت مدرس می باشد.

    هدف های فرعی: باتوجه به ابعاد و متغیر های مدل مفهومی، هدف های فرعی این تحقیق به شرح زیر است:

    شناسایی رابطه میان شاخص های سرمایه اجتماعی و ابعاد تعالی سازمانی

    شناسایی وضعیت فعلی فضای سرمایه اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس

    شناسایی وضعیت فعلی تعالی سازمانی تربیت مدرس

    ارائه راهکارها و پیشنهادهایی جهت بهبود وضعیت فعلی دانشگاه تربیت مدرس

    1-5 چهارچوب نظری:

    در جهان امروز بیشترین ارزش سازمانی مبتنی بر دارایی های غیر ملموس است. توانایی شناخت و برآورد منبع این ارزش برای سازمان ها مهم و حیاتی است. به منظور توانایی مدیریت سرمایه اجتماعی ما نیازمند شناخت منشاء این دارایی ها و این که چگونه این دارائی ها در سازمان ایجاد می شوند هستیم. بسیار معمول شده است که این سرمایه را تعریف و آن را مطالعه کنند و صاحب نظران زیادی تلاش کرده اند که آن را تعریف و روش های گوناگون برای اندازه گیری آن ارائه دهند. بسیاری از شرکت ها صرف نظر از اندازه گیری آن به اهمیت سرمایه اجتماعی به عنوان منبع پایدار رقابت و تعالی و مبنایی برای نوآوری و تطبیق پذیری شان اعتراف دارند. در واقع سازمان های مختلف، با مدیریت سرمایه اجتماعی سرو کار دارند. (آشنا،1384)

    در چنین فضایی این سوال اساسی قابل طرح است که راز بقاء و موفقیت و تعالی سازمان در بازار رقابتی امروز چیست؟ نگریستن به تعالی سازمانی در چهارچوب ساختارهای اجتماعی راه را برای یک چشم انداز وسیع در خصوص تعالی هموار می سازد. اخیراً سرمایه اجتماعی باعث ایجاد تئوری هایی شده که پایه ایی برای سایر مطالعات مدیریت می‏باشد. اصطلاح سرمایه اجتماعی اساساٌ در مطالعات جامعه شناختی مطرح شد و اهمیت شبکه های قوی ارتباطات را برای بقاء و کارکردهای سازمانی مطرح کرد و توجه به ابعاد اعتماد؛ هنجارها؛ شبکه ها و مشارکت (اقدام جمعی) را در چنین جوامعی ضروری ساخت. در این زمینه نظریه‏های مختلفی مطرح شد و پژوهشگران ابعاد گوناگون موضوع را بررسی و ارتباط آن را با سایر مسایل و موضوع‏های اجتماعی مطالعه کردند. (قلیج لی، 1387)

    بسیاری از نظریه پردازان حوزه مدیریت و سازمان بر این موضوع اتفاق نظر دارند که سازمان هایی که دارای سطح بالایی از سرمایه اجتماعی هستند احتمالاٌ از سازمان هایی که سطح پایین تری از سرمایه اجتماعی دارند موفق ترند. (شیروانی،1383)

    در جهان تجاری امروز بیشترین ارزش سازمانی مبتنی بر دارایی های غیرملموس است. توانایی برای شناخت و برآورد منبع این ارزش برای سازمانها مهم و حیاتی است، به منظور توانایی برای مدیریت سرمایه اجتماعی ما نیازمند شناخت منشاء آن و چگونگی ایجاد این دارایی ها در سازمان، هستیم. در واقع سازمان ها و شرکت های گوناگون با مدیریت تعالی سازمان و ارزیابی سرمایه اجتماعی سرو کار دارند. (مقیمی،1389)

    سرمایه اجتماعی به پیوندها و ارتباطات میان اعضای یک شبکه به عنوان منبع با ارزش اشاره دارد،که با خلق اعتماد، مشارکت، هنجارها و باورهای دینی موجب تحقق اهداف به طور اثربخش می شود وسبب دستیابی سازمان به سرآمدی و تعالی در ارائه خدمات می شود.

    بیان رابطه مستقیم در اینجا بدین معناست که با کاهش یا افزایش سرمایه اجتماعی، تعالی سازمانی نیز کاهش یا افزایش می یابد. سازمانی که دارای سرمایه اجتماعی خوب باشد می تواند تأثیر شگرفی در کیفیت ارائه خدمات داشته باشد و در مقایسه با دیگر سازمان ها به تعالی و سرآمدی بیشتری دست یابد. برعکس سازمانی که در آن سرمایه اجتماعی در سطح مطلوبی وجود نداشته باشد مشارکت و اعتماد بیشتر نخواهد بود و پایین بودن این مؤلفه ها سبب خواهد شد که اعضای سازمان و بخش های سازمانی به دنبال تحقق اهداف فردی و بخشی واحد مربوطه خواهند بود و از کلی نگری در قالب اهداف کلان، مأموریت ها و رسالت سازمان غافل خواهند ماند و در نتیجه تحقق سرآمدی و تعالی سازمانی ممکن و میسر نخواهد بود. (مقیمی، 1389)

    بنابراین ضرورت کار از این موضوع ناشی می شود که سازمان های دولتی از جمله دانشگاه تربیت مدرس نیز برای دستیابی به تعالی سازمانی نیازمند بررسی و توجه بیشتر به سرمایه اجتماعی و بررسی و ارائه مدلی در این خصوص را پیدا کند.

    بررسی رابطه تعالی سازمانی و سرمایه اجتماعی در ایران موضوعی می باشد که قبلا" نیز مورد توجه محققان قرار گرفته است. اطلاعات و دانش موجود در این خصوص عمدتاٌ ناشی از پژوهش هایی است که به طور وسیع در جوامع علمی خارج از کشور در حوزه های مختلف اجتماعی و سازمانی انجام شده است که این موضوع نیز ضرورت توجه و تحقیق بیشتر در این خصوص را می طلبد. (فصیحی، امان الله، اسلام و سرمایه داری با رویکرد اسلامی، 1389ص:14)

    Investigating the relationships between social capital and organizational Excellence

     

    (Case Study: Tarbiat Modares University)

     Abstrac:

    (Including a summary, objectives, methods of implementation, and results)

    Nowadays, in the era of knowledge, organizations take advantage of intangible resources that are considered as valuable ones. This condition demonstrates the importance of social capital as a new phenomenon in new modern management. In other ways, organizational excellence model is used as a tool for measuring the improvement of organizational performance. Hence, the main objective of this study is to investigate the relationship between social capital and organizational excellence in Tarbiat Modares University. The methodology of this research is a descriptive and applied study and its population consists of 435 people among staff and managers of the university that 160 of them were selected as a sample according to the sampling formula. The final results indicate that there is a significant and positive relationship between the dimensions of social capital (the structural, relational, and cognitive dimensions) and organizational excellence in Tarbiat Modares University.

     

    KeyWords: Social capital, organizational excellence,Univercity of tarbiyt modares

  • فهرست:

    فصل اول : کلیات طرح تحقیق

    مقدمه........................................................................................................................................................................ 2

    1-1 بیان مساله تحقیق........................................................................................................................................... 5

    1-2 سابقه موضوع................................................................................................................................................. 8

    1-3 بیان اهمیت انجام تحقیق............................................................................................................................... 9

    1-4 بیان اهداف تحقیق...................................................................................................................................... 11

    1-5 چهارچوب نظری........................................................................................................................................ 11

    1-6 مدل تحقیق ................................................................................................................................................. 13

    1-7 فرضیه‏ها یا سؤال‏های تحقیق..................................................................................................................... 15

    1-8 روش تحقیق................................................................................................................................................ 15

    1-9 جامعه آماری مورد مطالعه ......................................................................................................................... 15

    1-10 برآورد حجم نمونه و روش نمونه گیری ............................................................................................. 16

    1-11 قلمرو تحقیق ........................................................................................................................................... 17

    1-11-1 قلمرو موضوعی .......................................................................................................................... 17

    1-11-2 قلمرو زمانی ................................................................................................................................. 17

    1-11-3 قلمرو مکانی ................................................................................................................................ 17

    1-12 روش و ابزار گردآوری داده ها ............................................................................................................. 17

    1-13 روش تجزیه و تحلیل داده ها ............................................................................................................... 18

    1-14 تعاریف متغیر ها واصطلاحات تحقیق ................................................................................................. 18

    1-14-1 سرمایه اجتماعی........................................................................................................................... 19

    1-15 ابعاد سرمایه اجتماعی.............................................................................................................................. 19

    1-16-1 تعالی سازمانی .............................................................................................................................. 20

    1-17-1 معیارهای تعالی سازمانی.............................................................................................................. 20

    فصل دوم : مبانی نظری تحقیق

    بخش اول ..................................................................................................................... 25

    2-1 سرمایه اجتماعی ........................................................................................................................................ 25

    2-2 تعاریف سرمایه اجتماعی........................................................................................................................... 25

    2-3 تمایز سرمایه اجتماعی با سایر سرمایه ها................................................................................................. 31

    2-4 ابعاد سرمایه اجتماعی................................................................................................................................. 32

    2-4-1 بعد ساختاری .................................................................................................................................. 32

    2-4-2 بعد شناختی..................................................................................................................................... 32

    2-4-3 بعد رابطه ای................................................................................................................................... 33

    2-5 دیدگاه های مختلف سرمایه اجتماعی...................................................................................................... 37

    بخش دوم...................................................................................................................... 40

    2-6 تعالی سازمانی.............................................................................................................................................. 40

    2-7 تاریخچه تعالی سازمانی.............................................................................................................................. 41

    2-8  تعریف مدل تعالی سازمانی....................................................................................................................... 42

    2-9 تعریف مدل................................................................................................................................................. 43

    2-10 تاریخچه شکل گیری بنیاد مدیریت کیفیت اروپا ................................................................................ 44

    2-11 انواع مدل های تعالی سازمانی................................................................................................................ 46

    2-12 مزایای مدل تعالی سازمانی...................................................................................................................... 53

    2-13 کاربردهای تعالی سازمانی........................................................................................................................ 54

    2-14 دلایل استفاده از مدل تعالی سازمانی....................................................................................................... 54

    2-15 معیارها و زیرمعیارهای تعالی سازمانی................................................................................................... 56

    بخش سوم..................................................................................................................... 62

    2-16 پیشینه تحقیق........................................................................................................................................... 62

    2-16-1 مطالعه های خارجی..................................................................................................................... 62

    2-16-2 مطالعه‏های داخلی........................................................................................................................ 64

    بخش چهارم................................................................................................................... 68

    2-17 تربیت مدرس........................................................................................................................................... 68

    2-17-1 مولفه های مأموریت دانشگاه..................................................................................................... 68

    2-17-2 مأموریت دانشگاه........................................................................................................................ 70

    2-17-3 معاونت‏های دانشگاه تربیت مدرس........................................................................................... 70

    2-17-4 حوزه‌های دانشگاه تربیت مدرس و زمینه‌های تدوین اهداف راهبردی................................. 71

    2-17-5 اهداف راهبردی دانشگاه............................................................................................................. 71

    2-17-6 ارزش های محوری دانشگاه....................................................................................................... 72

     

    فصل سوم : روش شناسی تحقیق

    مقدمه..................................................................................................................................................................... 74

    3-1 فرآیند تحقیق............................................................................................................................................... 74

    3-2 فرضیه های تحقیق .................................................................................................................................... 75

    3-3 نوع و روش تحقیق.................................................................................................................................... 76

    3-4 جامعه و نمونه آماری ................................................................................................................................ 77

    3-5 روش‏های جمع آوری اطلاعات................................................................................................................ 78

    3-6 سنجش روایی پرسش نامه ........................................................................................................................ 80

    3-7 سنجش پایایی پرسش نامه........................................................................................................................ 82

    3-8 قلمرو تحقیق............................................................................................................................................... 84

    3-9 روش تحلیل آماری..................................................................................................................................... 84

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل آماری داده‌ها

    مقدمه..................................................................................................................................................................... 86

    بخش اول: اطلاعات جمعیت شناختی.................................................................................. 86

    4-1-1 جنسیت.................................................................................................................................................. 86

    4-1-2 سن.......................................................................................................................................................... 87

    4-1-3 وضعیت تأهل........................................................................................................................................ 87

    4-1-4 میزان تحصیلات................................................................................................................................... 88

    4-1-5 سال فراغت از تحصیل......................................................................................................................... 89

    4-1-6 رشته تحصیلی....................................................................................................................................... 90

    4-1-7 سابقه کار................................................................................................................................................ 90

    4-1-8 نوع استخدام.......................................................................................................................................... 91

    4-1-9 محل کار................................................................................................................................................. 91

    بخش دوم...................................................................................................................... 93

    4-2 توصیف متغیرها در راستای فرضیه های پژوهش................................................................................... 93

    بخش سوم..................................................................................................................... 97

    4-3 تحلیل فرضیه های پژوهش....................................................................................................................... 97

    4-3-1 بررسی فرضیه اصلی.................................................................................................................... 100

    4-3-2 بررسی فرضیه فرعی اول............................................................................................................. 100

    4-3-3 بررسی فرضیه فرعی دوم............................................................................................................ 105

    4-3-4 بررسی فرضیه فرعی سوم........................................................................................................... 106

    فصل پنجم : نتیجه گیری و پیشنهادها

    مقدمه.................................................................................................................................................................. 109

    5-1 نتایج و پیشنهاد های تحقیق.................................................................................................................... 109

    5-2 پیشنهادها.................................................................................................................................................. 114

    5-2-1 پیشنهاد برای محققین آتی........................................................................................................... 114 

    5-3 محدودیت های تحقیق........................................................................................................................... 115

    منابع و مآخذ................................................................................................................ 116

     

    منبع:

    منابع داخلی :

    آشنا، مصطفی،(1387)، بررسی سرمایه اجتماعی و کارآفرینی سازمانی در واگن پارس اراک، راهنما تسلیمی محمدسعید، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران،دانشکده مدیریت

    پورعزت، علی اصغر (1382)؛ طراحی سیستم خط‏مشی گذاری، برای تحقق عدالت اجتماعی بر مبنای حکومت حق مدار علوی، رساله دکتری چاپ نشده دانشگاه تربیت مدرس.

    پورعزت، علی اصغر، (1380)؛ مدیریت دولتی و عدالت اجتماعی، دانش مدیریت، شماره 55؛ صص 117-83.

    شیروانی، علیرضا (1383)؛ تاثیر عملکرد سازمانهای بخش دولتی بر سرمایه اجتماعی، مدیریت و توسعه؛ شماره 20، صص75-47

    فیضی طاهره،(1384)،طراحی و تبیین مدل سرمایه اجتماعی در دانشگاه پیام نور،راهنما دکتر فقیهی ابوالحسن،رساله دکتری،دانشگاه علامه طباطبایی،دانشکده مدیریت و حسابداری

    قلیچ لی بهروز،(1387)،طراحی و تبیین مدل سرمایه فکری و سرمایه اجتماعی در دستیابی به مزیت رقابتی در شرکتهای خودروسازی،راهنما دکتر مشبکی اصغر،رساله دکتری،دانشگاه تربیت مدرس

    خاکی، غلامرضا (1387) روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی

    خاکی، غلامرضا). 1379) روش تحقیق در مدیریت، تهران: دانشگاه آزاد اسلامی

    پژوهش نامه مدیریت تحول، سال سوم، شماره 5، بهار و تابستان 1390(منبع )

    آذر،عادل و مؤمنی، منصور(1382). آمار و کاربرد آن در مدیریت ج 1و 2، تهران: سمت.

    دلاور، علی. (1387) مبانی نظری و عملی پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی، تهران

    بومی سازی نظام وزن دهی مدل تعالی سازمانی بنیاد کیفیت اروپا در شرکت های تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، امیر حسین خالقی، 1390

    مقیمی، سید محمد، (389) مطالعات مدیریت راهبردی

    حیدر میرفخرالدینی وهمکاران(1388)، به کارگیری مدل تعالی سازمانی در تحلیل ابعاد فرهنگ سازمانی مراکز خدمات درمانی بیمارستان های یزد،مجله دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی،دوره هفدهم،شماره دوم،صص30:40

    ملکی محمد رضا،ایزدی احمد رضا،(1387)،مقایسه نتایج در دو بیمارستان تامین اجتماعی تهران براساس الگوی تعالی سازمانی، مجله دانشگاه علوم پزشکی  قزوین،شماره دوم،صص63:68

    رحمانپور، لقمان؛ (1382) ". مدیریت سرمایه اجتماعی: رویکردی اثر بخش در مدیریت منابع انسانی"؛ مدیریت و توسعه، شماره 19

    فصیحی، امان الله،(1389)،اسلام و سرمایه داری با رویکرد فرهنگی

    شارع پور، محمود،(1385)،سرمایه اجتمای:مفهوم ساری،سنجش و دلالتهای سیاستگذاری اجتماعی

    مقیمی، سیدمحمد (1383)،"کار آفرینی در نهادهای جامعه مدنی پژوهشی در سازمانهای غیر دولتی"موسسه انتشارات وچاپ دانشگاه تهران ومرکز کار آفرینی دانشگاه تهران

    قلبچ لی،یاسر،1389،بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر معماری سازمانی، ارتباط الکترونیکی بین سازمانهای دولتی(G2G)در ایران

    نجاوند، مسلم،(1390)،بررسی وتاثیر سرمایه اجتماعی وهزینه های بهداشتی بر رشد اقتصادی

    الوندی،محسن(1384)،تعالی سازمانی فراگیر،ذسیابی به عملکرد کلاس جهانی

    پیر بوردیو،(2007)بنیانهای سرمایه اجتماعی،ترجمه اسد پور،محسن،تهران،انتشارات اندیشه.

    پاتنام رابرت،(2005)سرمایه اجتماعی وسازمان، ترجمه مقیمی،داود،تهران، انتشارات صفار

    توماس جی، کامینگز، کریستوفر جی ورلی،(1386) ترجمه محمدزاده، تحول و توسعه سازمان، تهران، انتشارات ساپکو.

    شارع پور، محمود،(1380)فرسایش سرمایه اجتماعی وپیامدهای آن؛ ویژه نامه انجمن جامعه شناسی ایران، شماره3

    کلمن، جیمز(1380). بنیادهای اجتماعی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران، نشر نی، چاپ اول

    سایت مهندسی صنایع و مقالات – بتسا، www. betsa. ir

     

     

     

     

     

     

    منابع خارجی:

    Abul Hassan Farooqi, (2006), Islamic social capital and networking, Humanoids, Vol. 22 No. 2, pp. 113-125

    Adler, paul. S and seok-woo kwon (2002),”Social capital: prospects for a new concept” Academy of Management Review,Vol 27,No1,pp17-40

    Burt,R. s(1997)”The contingent value of social capital “Administration sciences quarterly ,pp42

    Belliveau, M. A & OReilly, C. a III & Wade, J. B. (1996);" Social Capital at the top: Effects of socail similarity & status on CEO compensation", Academy of managemen Journal, 39;1568-1593.

    Bossi A, Fuertes Y, Serrano C (2005). Reflections on the application of intellectual capital in the public sector. Spanish J. Financ. Account., 34(124): 211-246.

    Jose Maria Viedma Marti,(2004), Social capital benchmarking System, Journal of Intellectual Capital Vol. 5 No. 3,pp 426-442

    Lind, E. Allan & Laura Kray & Leigh Thompson (1998)" the Social Construction of Injustice: Fairness Judgments in Response to Own and Others' Unfaire Treatment by Authorities"; Organizational behavior and human decision processes; Vol 75, No 1, July, pp. 1-22.

    Laura Martı´nez Caro and Jose Antonio Martı´nez Garcı´a, (2009), Does ISO 9000 certification affect consumer perceptions of the service provider? Managing Service Quality, Vol. 19 No. 2, pp. 140-161

    Marcel Fafchamps and Bart Minten,(2002),Returns to social network capita among traders,Oxford Econimcs papars, No. 54 ,pp. 173–206

    Nahapiet, J. , & Ghoshal, s. (1998); "Social Capital, Intellectual capital & the organizational advantage"; Academy of management Review , 23(2), 242-260.

    Putnam, R. D. (1995);" Bowling alone: America's declining Social Capital"; Journal of Democracy, 6(10): 65-78.

    Putnam, Robert. (2000), "Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community" (Simon and Schuster).

    Su Mi Dahlgaard-Park, (2009), towards a human-oriented metrology for improvement and change, MEASURING BUSINESS EXCELLENCE, VOL. 13 NO. 1, pp. 3-22

    Talwa, B,(2009), Comparative study of core values of excellence models vis-à-vis human values, MEASURING BUSINESS EXCELLENCE, VOL. 13 NO. 4, pp. 34-46

    Tymon, Walter G & Stephen A. Stumpf (2003); "Social Capital in the Success of knowledge Worker"; career Development International, 8/1, 12-20.

    Putnam, Robert. (2000), "Bowling Alone: The Collapse and Revival of American Community" (Simon and Schuster).

    Hanifan, L. J. (1916) "The rural school community center", Annals of the American Academy of Political and Social Science 67: 130-138. Also see Hanifan, L. J. (1920) The Community Center, Boston: Silver Burdett.

     


موضوع پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس , نمونه پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس , جستجوی پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس , فایل Word پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس , دانلود پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس , فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس , تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس , مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس , پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس , پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس , تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس , پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس , گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس , رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه میان سرمایه اجتماعی و تعالی سازمانی در دانشگاه تربیت مدرس

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي (M.A) سال تحصيلي 93-1392 چکيده         موضوع تحقيق حاضر بررسي رابطه مدل تعالي سازماني (EFQM) و عملکرد آموزش و پ

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد در رشته مدیریت چکیده: بهره وری و استفاده موثروکارآمد از منابع سازمانی ( نیروی انسانی ، سرمایه ، مواد ، انرژی و اطلاعات و غیره...) هدف تمامی مدیران سازمانهای اقتصادی و واحدهای تولیدی صنعتی و موسسات خدماتی می باشد .امروزه شرط بقای هرسیستم سازمانی بذل توجه عمیق و کافی به نیروهای انسانی موجود خود وتلاش در جهت خلق ارزشی تحت عنوان "کارکنان ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M. A) گرايش  مالي زمستان1391 چکيده : در اين پژوهش تحت عنوان « بررسي مديريت منابع انساني برعملکرد مالي شعب بانک ملي  » که د

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «M.A» مديريت دولتي گرايش مالي تابستان  1391 چکيده امروزه، تقريباً تمام کساني که به هر نحو طرفدار توسعه و اصلاحات هستند در همه جا

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد( (M.A مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی چکیده در شرایط متغیر و پیچیده امروزی که بر محیط اداری، اقتصادی و اجتماعی حاکم است ، یکی از عواملی که می تواند به افزایش کارایی ، اثربخشی و رضایت ارباب رجوع در بخش دولتی کمک نمایند، بهره وری است. به همین دلیل در این تحقیق تلاش گردید عوامل موثر بر بهره وری کارشناسان فنی دهیاریهای استان گیلان شناسایی و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) چکیده: امروزه انسان در سازمان یک سرمایه گرانبها محسوب می گردد و این عنصرکلیدی تنها در بستری مساعد می تواند بخوبی پویایی خویش و تعالی سازمان را تضمین نماید.بر این اساس این تحقیق در پی یافتن رابطه سرمایه فکری وفرهنگ سازمانی است. بدین منظور این تحقیق تعداد361 نفر از کارکنان بانک مسکن شعب جنوب غرب تهران را که با روش تصادفی ساده انتخاب ...

دانشکده علوم انسانی، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : مدیریت ورزشی چکیده هدف از انجام این پژوهش بررسی ارتباط بین سرمایه اجتماعی با رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان فارس می­باشد. جامعه آماری تحقیق شامل 138 نفر می­باشد؛ که با توجه به محدود بودن جامعه، حجم نمونه با استفاده از روش سرشماری کل صورت گرفت. ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: تحول چکیده اهداف: هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عمکلرد شرکت های تولیدی شهرستان رشت است. روش ها: جامعه آماری این تحقیق شامل شرکت های تولیدی استان گیلان واقع درشهرستان رشت می باشد و به روش نمونه گیری تصادفی از بین آنها 109 شرکت انتخاب شد. پرسشنامه ای شامل 22 سوال برای ...

کلیات تحقیق مقدمه امروزه منابع انسانی، سرمایه اصلی سازمان محسوب می­شوند. سازمان­ها با وجود داشتن نیروی انسانی شایسته و لایق نیازمند توانمندی لازم در استفاده از این منابع می­باشند. در حقیقت با اتکا بر عملکرد کارکنان و مدیریت سرمایه انسانی و ارائه روش­های علمی و کاربردی، سازمان­ها به دنبال افزایش کارآمدی و اثربخشی خود هستند. وظایف مدیریت منابع انسانی به عنوان یکی از مهم­ترین ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته: مدیریت دولتی گرایش: تحول چکیده این پژوهش با هدف تعیین نقش سیستم های اطلاعاتی درایجاد قابلیت های سازمانی در صنایع کوچک ومتوسط شهرصنعتی کاوه در سال 1393 صورت گرفت. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از لحاظ روش گردآوری داده­ها توصیفی و از نوع پیمایشی بود. جامعه آماری تحقیق شامل 200 نفر از مدیران و متصدیان کامپیوتر در شرکت های شهر ...

ثبت سفارش