پایان نامه بررسی تاثیر روش درمانی افزایش تدریجی طول و پیچیدگی گفتار ( (GILCU بر کاهش ناروانی گفتار کودکان دبستانی 11- 6 سال مبتلا به لکنت

word 1 MB 31995 149
1393 کارشناسی ارشد روانپزشکی
قیمت: ۱۹,۳۷۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد

    رشته‌ی گفتار درمانی

    1 مقدمه

     گفتار و زبان کارآمد ترین راه ارتباطی میان انسان هاست. این شیوه ارتباطی در صورت دارا بودن ویژگی های خاص می تواند نقش خود را به طورمؤثر ایفا کند. هریک از این ویژگی ها ممکن است جداگانه یا با هم به دلایل مختلف دچار آسیب هایی به درجات گوناگون شوند و مسیر ارتباطی انسان را مختل نمایند. یکی از شایعترین این اختلالات، لکنت است(1). هرگونه اختلال درتداوم، سرعت، سهولت در تولید، بر­نامه­­­ ­­­ریزی، ریتم گفتاری و یا ترکیبی از این عوامل باعث ایجاد پدیده ای به نام ناروانی یا لکنت خواهد شد. به عبارتی دیگر هرگونه از هم گسیختگی و آشفتگی جریان طبیعی گفتار، منجر به لکنت می­ گرد­د(2). ون- رایپر(1982)[1] بر این باور است، لکنت زمانی پدید می آید که در جریان طبیعی گفتار، وقفه ای ناگهانی و غیر طبیعی به واسطه تکرار، کشیده گویی، به میان اندازی و قفل شدن دهان در هر کدام از سطوح صدا، هجا، کلمه و حتی عبارات، ایجاد شده و بعضاً با "رفتارهای وابسته [2]"همراه است(3). لکنت یک اختلال رایج در دوران کودکی است. این اختلال اکثر گفتاردرمانگرانی را که در حیطه کودکان فعالیت می کنند، نگران نموده و به چالش می اندازد. آمارها نشان می دهد که از هر صد کودکی که به مدرسه می روند، یک کودک لکنت می نماید(4). یکی از مواردی که ذهن محققین را به خود مشغول ساخته، ارتباط عوامل زبانی با بروز لکنت می باشدکه در سطوح آواشناختی و واج شناختی، نحو و معنا شناختی است. به عبارتی فرض بر این است که ویژگی های واژه ها و طول گفته ها در هنگام بیان می تواند احتمال بروز لکنت را افزایش دهد(5). متغیر بودن میزان ناروانی گفتار به دنبال تغییرات بر روی ویژگی های واژه ها، نقش و اثر مهمی در درمان لکنت دارد(6). از آنجا که لکنت یک اختلال عصبی-رشدی[3]است، بنابراین هرچه کودکان در سن پایین تر درمان شوند، بهتر به درمان پاسخ می دهند. برای گروه کودکان دبستانی نیز حیاتی است

    تامؤثر ترین درمان را قبل از آنکه لکنت آنها پایدار شود، دریافت دارند(7). کودکانی که همزمان با بزرگ شدن، همچنان به لکنتشان ادامه می دهند مجبورند در مقابل آسیب هایی از جمله برهم خوردگی غیر ارادی گفتار و مسایلی همراه از قبیل پریشانی، شکست، شرمندگی، نگرانی و اجتناب اجتماعی مقابله نمایند. یکی از نگرانی های بزرگ در تحقیق اخیر این است که هزاران کودک در خطر این مسایل می باشند. بسیاری از کودکانی که لکنت می نمایند در طول زمان از نظر روانی و اجتماعی ضعیف خواهند شد. برای همین دلایل، ضروری است که درمان های مؤثری را برای کودکان دبستانی ترتیب داد تا اثر هر آسیب احتمالی را کاهش داد(1). رویکرد های رفتاری سالهاست که به طور فزاینده متداول شده و مورد پذیرش قرار گرفته اند و این امر می تواند به این دلیل باشد که فنون مورد استفاده عمدتاً بطور مستقیم از اصول شناخته شده رفتار انسان ریشه گرفته اند و توسط شواهد آزمایشگاهی و آزمایش های میدانی به طور دقیق تر حمایت شده اند(8). یکی از روش های درمانی مستقیم که برای درمان لکنت کودکان در سنین دبستان به کار می رود، رویکرد افزایش تدریجی طول و پیچیدگی گفتارGILCU)) است. این رویکرد شامل 54 گام است که بسیار دقیق کنترل شده و منسجم در طول سه مرحله ایجاد[4]، انتقال[5]و تثبیت[6]صورت می گیرد. ریان[7]، گفتار را یک فعالیت عامل[8]می داند و بنابراین از دیدگاه وی گفتار ناروان به صورت شرطی سازی عامل به بهترین وجه درمان می شود. به عبارت دیگر این روش بر پایه شرطی سازی عامل صورت می گیرد(9). در این پژوهش اثربخشی برنامه GILCU بر کاهش ناروانی گفتار کودکان دبستانی دارای لکنت 11- 6 سال مورد بررسی قرار گرفته است.

     

    1-2  بیان مسئله

    شیوه های درمان لکنت در دوران مدرسه تابع دو دیدگاه لکنت روان (اصلاح لکنت)[9]و گفتار روان(روانی گفتار)[10]می باشد. هدف درمانی دیدگاه لکنت روان پرداختن به نگرش فرد نسبت به لکنت و مشکلات عاطفی افراد لکنتی به عنوان یک مشکل زیربنایی است اما در دیدگاه گفتار روان هدف درمانی دستیابی به گفتار روان می باشد. به عبارت دیگر، در دیدگاه گفتار روان اعتقاد بر این است که لکنت تشکیل شده است از یک سری علائم ناروانی در گفتار نظیر تکرار، گیر، کشش، میان پرانی است و  این علائم باعث شده رفتارهای دیگری نظیر ترس، تقلا، اضطراب و ... ایجاد گردد که با رفع علائم لکنت تمام این علائم نیز رفع می شود و نیازی به کار روی رفتارهای ایجاد شده به دنبال لکنت نمی باشد. تعدادی از روش های درمانی گفتار روان عبارتند از گفتار زمان بندی شده، کشیده گویی، شرطی کردن عامل(10). روش درمانی GILCU که قرار است در این پژوهش مورد بررسی قرار گیرد نوعی از روش شرطی سازی عامل[11] است. این نوع درمان، بسیار دقیق کنترل شده و منسجم می باشدکه در سه مرحله ایجاد، انتقال و تثبیت در 54 گام طی می شود. در اینجا لازم است مسیر ظهور این روش درمانی به شکل مختصر بیان شود. شاین[12](1980) برای اولین بار لکنت را به صورت عدم هماهنگی عضله گفتاری و سیستم های کد گذاری زبانی توصیف نمود، به صورتیکه عصب دهی عضله گفتاری نسبت به ایده زبانی که کودک می خواهد بیان کند بسیار کند است. طبق یافته ها ی او درمان از پاسخ های آسان شروع شده و به تدریج به سمت پاسخ های پیچیده تر می رود که این امر به کودک در پیش سازماندهی[13] استراتژی های طراحی- حرکتی[14] کمک می کند. در همین سال استاکر[15](1980) دریافت نمود که ناروانی گفتار در کودکان به همراه افزایش تقاضاهای ارتباطی افزایش می یابد. وی به دنبال این یافته، روش درمانی و تشخیصی را توسعه داد. بعد از آن رایلی[16](1983) ثابت نمود کودکانی که لکنت می نمایند به دنبال طولانی شدن و پیچیده شدن جملات، لکنتشان افزایش می یابد. کاستلو[17](1983) روش درمانی شرطی را بر پایه افزایش طول بیان[18] توسعه داد. ریان (1984) یک برنامه شزطی به نام GILCU را بر اساس افزایش تدریجی طول و پیچیدگی بیانات توسعه داد که طی آن ریان گزارش نمود که این روش برای کودکان دبستانی با درصد موفقیت زیادی همراه است. به دنبال آن پرکینز(1992)[19] گزارش نمود افرادی که لکنت می نمایند احتمالاً به دنبال استفاده از بیانات ساده و کوتاه روان ترند. پس از آن استارک ودرگیونز(1997)[20] نیز گزارش نمودند که روانی گفتار با کنترل طول و پیچیدگی گفته ها و افزایش تدریجی آنها در طول درمان ایجاد می شود(11). بر اساس بررسی و مطالعات انجام گرفته مطالعه ای مبنی بر تاًثیر روش درمانیGILCU در افزایش میزان روانی گفتار در گروه کودکان دبستانی دارای لکنت در جامعه ایرانی انجام نشده است. بنابراین محقق اثربخشی روش درمانی GILCU  برروی این گروه از کودکان را مورد بررسی و تحلیل قرارداده است. لازم به ذکر است که با توجه به زمان بر بودن این روش در دامنه زمانی 22 ماه در طول 3 مرحله ایجاد، انتقال و تثبیت، پژوهشگر صرفاً به اجرای مرحله ایجاد اکتفا نموده است.

    1- 3 اهمیت و ضرورت

        اختلالات روانی گفتار، موضوعات بحث برانگیزی است که با وجود سالهای متمادی پژوهش هنوز از دیدگاه بسیاری از آسیب شناسان گفتار و زبان از پیچیده ترین اختلالات می باشد و آن را به عنوان اختلالی چند بعدی مطرح می نمایند. این اختلال منحصر به یک فرهنگ، زبان و یاگویش خاصی  نیست و به طور کل طبق آمار و ارقام مختلف، یک درصد از جمعیت جهان لکنت می کنند. میزان بروز این اختلال در کودکی چند برابر شیوع آن در بزرگسالی است. برخی مطالعات در سال 2002 میزان شیوع لکنت در فاصله سنی 18-5 سال را %9/0 درصد محاسبه نمودند(12). لکنت از عوامل متعددی تاثیر می پذیرد به طوریکه کیفیت آن در کودکان و بزرگسالان تفاوت های زیادی پیدا می کنند و به تدریج که کودک بزرگ تر می شود احتمال تداوم آن نیز  بیشتر می شود. زمانی که لکنت به صورت مزمن در آید تاًثیر منفی بر رشد عاطفی – اجتماعی، تحصیلی کودک  می گذارد. برخی کودکان هنگام لکنت شدید دچار اضطراب شده و ممکن است در برقراری ارتباط با دیگران مشکل پیدا کنند(13). این عوامل ضرورت انجام مداخله مؤثر در کودکان دبستانی همراه با لکنت را  برجسته تر و مهم تر می نماید. بنابراین ضرورت انجام این پژوهش به شرح زیر می باشد:

    1 . در دسترس نبودن پژوهش های علمی لازم در حیطه درمان کودکان  دبستانی همراه با لکنت

    2. عدم وجود برنامه منسجم برای درمان کودکان همراه با لکنت در سنین دبستان در ایران

    3. تثبیت لکنت در کودکان دبستانی در صورت نداشتن برنامه درمانی مؤثر

     

    Abstract

    Objectives

    Gradual Increase Length and Complexity of Utterance (GILCU) therapy method is a form of operant conditioning. This type of treatment is very precise and controlled that is done in 54 steps in 3 speech situations consisted of monologue, reading and conversation. This study aimed to examine the effects of GILCU treatment method on reduction of speech dysfluency of school-aged children with stuttering.

    Methods

     

    In this quasi-experimental study, 32 children with stuttering 6-11 years old were selected from referred to speech therapy clinics using convenience sampling. Then, they were assigned into two groups. The first group was treated by GILCU therapy method by researcher and the second group by traditional methods by another speech therapist. Both groups had fourteen 45-minute sessions that conducted one to two times per week. Pre-test and post-test of both groups was assessed using the SSI-3 scores. The obtained data were analyzed using the Kolmogorov-Smirnov ,t-test, and covariance test.

    Results

     

    Both Groups had statistically significant difference (p<0.005) in the stuttered syllables frequency, the average of moments of stuttering from maximum moments of stuttering and physical activity was examined just according to speech situations such as reading and conversation. First group (receiving GILCU therapy method) in comparison with traditional method did not show significance improvement statistically (p>0.005) with respect to parameters of SSI-3 scores.

    Discussion

    These results suggest that a non programming treatment for stuttering may be effective with school-aged children who stutter.

    Key words: GILCU, dysfluency, school-aged children

  • فهرست:

    فصل اول - کلیات تحقیق

    1.1مقدمه...........................................................................................................................1

    2.1 بیان مساله.................................................................................................................3

    3.1 اهمیت و ضرورت تحقیق........................................................................................4

    4.1 اهداف پژوهش..........................................................................................................5

    1-4-1 هدف کلی............................................................................................................5

    2.4.1 اهداف اختصاصی.................................................................................................5

    3.4.1 اهداف کاربردی...................................................................................................6

    5.1 سوال های مربوط به تحقیق................................................................................6

    6.1 تعریف مفاهیم و اصطلاحات................................................................................7

    فصل دوم- پیشینه تحقیق

    1.2 توصیف و تعریف لکنت...............................................................................................9

     2.2 علت شناسی لکنت...................................................................................................................9

    2-2-1 لکنت به عنوان یک اختلال سازمان دهی مغزی......................................9

    2-2-2 لکنت به عنوان نقص تولید زبانی................................................................11

    2-2-3 لکنت به علل روانشناسی...............................................................................13

    2-2-4 لکنت به عنوان اختلال چند عاملی..............................................................13

    2-3 سنجش شدت لکنت...........................................................................................14

    2-4 مروری بر درمان های لکنت کودکان دبستانی..............................................16

    2-4-1برنامه قوانین روانی...........................................................................................16

    2-4-2 گفتار نرم و درمان رفتاری- شناختی..........................................................17

    2-4-3 برنامه لیدکامب برای کودکان سن مدرسه که لکنت می کنند.............19

    2-4-4 برنامه افزایش تدریجی طول وپیچیدگی گفتار.........................................20

    2-5 بررسی متون...........................................................................................................22

    2-5-1 متون داخلی.......................................................................................................22

    2-5-2 متون خارجی.....................................................................................................23

    فصل سوم- روش شناسی پژوهش

    3-1 مقدمه........................................................................................................................27

    3-2 نوع مطالعه...................................................................................................................27

    3-3 جامعه آماری و نمونه آماری....................................................................................27

    3-3-1 جامعه آماری........................................................................................................27

    3-3-2 نمونه آماری..........................................................................................................27

    3-4 معیارهای ورود به مطالعه........................................................................................28

    3-5 معیارهای خروج از مطالعه.......................................................................................28

    3-6 روش نمونه گیری......................................................................................................28

    3-7 حجم نمونه و شیوه محاسبه آن.............................................................................28

    3-8 مکان و زمان انجام تحقیق......................................................................................29

    3-9 متغیرها و نحوه سنجش آنها....................................................................................29

    3-10 روش جمع آوری داده ها.......................................................................................31

    3-11 روش تجزیه و تحلیل داده ها...............................................................................31

    3-12 روش اجرا.................................................................................................................32

    3-13 بازخورد......................................................................................................................44

    3-14 ملاحظات اخلاقی.....................................................................................................45

     

    فصل چهارم- توصیف و تحلیل داده ها

    4-1 مقدمه..........................................................................................................................46

    4-2 بررسی وضعیت توزیع طبیعی متغیرهای مورد مطالعه....................................46

    4-3 بررسی متغیرها در سطح تک گویی....................................................................48

    4-3-1 بررسی متغیر درصد هجاهای لکنت شده ...................................................48

    4-3-1-1 بررسی آزمون برابری لون( آزمون بین گروهی پیش از درمان).........48

    4-3-1-2 بررسی آزمون تی درون گروهی در گروه آزمون....................................49

    4-3-1-3 بررسی آزمون تی درون گروهی در گروه کنترل...................................49

    4-3-1-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان)...........51

    4-3-2 بررسی متغیر درصد دیرش لکنت شده.........................................................53

    4-3-2-1 بررسی آزمون برابری لون( آزمون بین گروهی پیش از درمان).........53

    4-3-2-2 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه آزمون..................................55

    4-3-2-3 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه کنترل..................................56

    4-3-2-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان)..........57

    4-3-3 بررسی متغیر درصد رفتارهای فیزیکی همراه..............................................58

    4-3-3-1 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پیش از درمان)..........58

    4-3-3-2 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه آزمون..................................59

    4-3-3-3 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه کنترل..................................60

    4-3-3-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان)..........61

    4-3-3-5 بررسی آزمون آنالیز واریانس....................................................................62

    4-4 بررسی متغیرها در سطح گفتار..........................................................................63

    4-4-1 بررسی متغیر درصد هجاهای لکنت شده .................................................63

    4-4-1-1 بررسی آزمون برابری لون( آزمون بین گروهی پیش ازدرمان)........63

    4-4-1-2 بررسی آزمون تی دورن گروهی در گروه آزمون.................................65

    4-4-1-3 بررسی آزمون تی دورن گروهی در گروه کنترل.................................65

    4-4-1-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان)........67

    4-4-2 بررسی متغیر درصد دیرش لکنت شده.....................................................68

    4-4-2-1 بررسی آزمون برابری لون( آزمون بین گروهی پیش از درمان)....68

    4-4-2-2 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه آزمون.............................70

    4-4-2-3 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه کنترل...............................71

    4-4-2-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان).........72

    4-4-3 بررسی متغیر درصد رفتارهای فیزیکی همراه..........................................73

    4-4-3-1 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پیش از درمان).....73

    4-4-3-2 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه آزمون...............................75

    4-4-3-3 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه کنترل................................76

    4-4-3-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان)........77

    4-4-3-4 بررسی آزمون آنالیز واریانس...................................................................78

    4-5 بررسی متغیرها در سطح خواندن....................................................................79

    4-5-1 بررسی متغیر درصد هجاهای لکنت شده .................................................79

    4-5-1-1 بررسی آزمون برابری لون( آزمون بین گروهی پیش ازدرمان)........79

    4-5-1-2 بررسی آزمون تی دورن گروهی در گروه آزمون................................81

    4-5-1-3 بررسی آزمون تی دورن گروهی در گروه کنترل...............................82

    4-5-1-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان)......83

    4-5-2 بررسی متغیر درصد دیرش لکنت شده....................................................84

    4-5-2-1 بررسی آزمون برابری لون(آزمون بین گروهی پیش از درمان)........84

    4-5-2-2 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه آزمون................................85

    4-5-2-3 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه کنترل...............................86

    4-5-2-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان).......87

    4-5-3 بررسی متغیر درصد رفتارهای فیزیکی همراه.........................................89

    4-5-3-1 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پیش از درمان).....89

    4-5-3-2 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه آزمون...............................90

    4-5-3-3 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه کنترل.............................91

    4-5-3-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان).......92

    4-5-3-5 بررسی آزمون آنالیز واریانس.................................................................94

    4-5-4 بررسی متغیر SSI-3 .................................................................................95

    4-5-4-1 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پیش از درمان)......95

    4-5-4-2 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه آزمون...............................96

    4-5-4-3 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه کنترل...............................97

    4-5-3-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان).........98

    4-3-4 بررسی متغیر SSI-3 در سطح گفتار ......................................................100

    4-3-4-1 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پیش از درمان)......101

    4-3-4-2 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه آزمون...............................101

    4-3-4-3 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه کنترل...............................102

    4-3-3-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان)........103

    4-4-4 بررسی متغیر SSI-3 در سطح خواندن ..................................................105

    4-4-4-1 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پیش از درمان).....105

    4-4-4-2 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه آزمون..............................106

    4-4-4-3 بررسی آزمون تی درون گروهی، در گروه کنترل.............................107

    4-4-4-4 بررسی آزمون برابری لون (آزمون بین گروهی پس از درمان)......108

    4-6 بررسی آزمون آنالیز واریانس..........................................................................110

     

    فصل پنجم- بحث و نتیجه گیری

    5-1 مقدمه.....................................................................................................................111

    5-2 بحث و بررسی یافته ها.......................................................................................111

    5-2-1 بررسی و تحلیل پاسخ سوالات پژوهش.....................................................111

    5-2-1-1 پاسخ به سوال اول پژوهش: آیا اثربخشی روش درمانی GILCU بر روی درصد

     هجاهای لکنت شده در کودکان دبستانی 11-6 ساله  مبتلا به لکنت در خواندن، تک گویی

     و گفتار محاوره ای مشهود است؟............................................................................................111

    5-2-1-2 پاسخ به سوال دوم پژوهش: آیا اثربخشی روش درمانی GILCU بر روی میانگین

     دیرش لکنت در کودکان دبستانی 11-6 ساله  مبتلا به لکنت در خواندن، تک گویی

     و گفتار محاوره ای مشهود است؟...............................................................................................111

    5-2-1-3 پاسخ به سوال سوم پژوهش: آیا اثربخشی روش درمانی GILCU بر روی رفتار

    -های فیزیکی همراه در کودکان دبستانی 11-6 ساله  مبتلا به لکنت در خواندن، تک

     گویی و گفتار محاوره ای مشهود است؟....................................................................................112

    5-2-1-4 پاسخ به سوال چهارم پژوهش: آیا اثربخشی روش درمانی GILCU بر روی

    SSI-3 در کودکان دبستانی 11-6 ساله  مبتلا به لکنت در خواندن، تک گویی و گفتار

    محاوره ای مشهود است؟..................................................................................................................112

    5-2-1-5پاسخ به سوال پنجم پژوهش: آیا اثربخشی روش درمانی GILCU درمقایسه با

     روش های سنتی بر روی درصد هجاهای لکنت شده در کودکان دبستانی 11-6 ساله

      مبتلا به لکنت در خواندن، تک گویی و گفتار محاوره ای مشهود است؟.............112

    5-2-1-6 پاسخ به سوال ششم پژوهش: آیا اثربخشی روش درمانی GILCU درمقایسه

     با روش های سنتی بر روی میانگین دیرش لکنت در کودکان دبستانی 11-6 ساله  مبتلا

     به لکنت در خواندن، تک گویی و گفتار محاوره ای مشهود است؟.......................................113

    5-2-1-7 پاسخ به سوال هفتم پژوهش: آیا اثربخشی روش درمانی GILCU در مقایسه با روش

    های سنتی بر روی میزان رفتارهای فیزیکی همراه در کودکان دبستانی 11-6 ساله  مبتلا به

     لکنت در تک گویی و گفتار محاوره ای و خواندن مشهود است؟..........................................113

    5-2-1-8 پاسخ به سوال هشتم پژوهش: آیا اثربخشی روش درمانی GILCU در مقایسه با روش

     های سنتی بر روی بر روی میزان SSI-3 در کودکان دبستانی 11-6 ساله  مبتلا به لکنت

     در تک گویی و گفتار محاوره ای و خواندن مشهود است؟......................................................114

    5-2-2 بحث و بررسی نتایج حاصل از برنامه درمانی  در کودکان گروه آزمایش...............115

    5-2-2-1 بررسی میزان درصد هجای لکنت شده در سه موقعیت تک گویی، گفتار و خواندن،

     قبل و بعد از مداخله.........................................................................................................................115

    5-2-2-2 بررسی میانگین دیرش لکنت در سه موقعیت تک گویی، گفتار و خواندن، قبل

     و بعد از مداخله...................................................................................................................................115

    5-2-2-3 بررسی میزان رفتارهای فیزیکی همراه در سه موقعیت تک گویی، گفتار و خواندن،

     قبل و بعد از مداخله ..........................................................................................................................116

    5-2-2-4 بررسی میزان SSI-3  در سه موقعیت تک گویی، گفتار و خواندن، قبل و بعد از

    مداخله ...................................................................................................................................................117

    5-2-3 بحث و بررسی نتایج حاصل از روش های درمانی سنتی در کودکان در گروه

     کنترل ....................................................................................................................................................117

    5-2-3-1 بررسی میزان درصد هجای لکنت شده در سه موقعیت تک گویی، گفتار و خواندن،

     قبل و بعد از مداخله.............................................................................................................................117

    5-2-3-2 بررسی میانگین دیرش لکنت در سه موقعیت مونولوگ، گفتار و خواندن، قبل و

     بعد از مداخله..........................................................................................................................................117

    5-2-3-3 بررسی میزان رفتارهای فیزیکی همراه در سه موقعیت مونولوگ، گفتار و خواندن،

     قبل و بعد از مداخله .............................................................................................................................117

    5-2-3-4 بررسی میزان SSI-3  در سه موقعیت مونولوگ، گفتار و خواندن، قبل و بعد از

    مداخله ......................................................................................................................................................117

    5-3 نتیجه گیری ...................................................................................................................................117

    5-4 محدودیت های پژوهش................................................................................................................118

    5-5 پیشنهادات پژوهش........................................................................................................................118

    منابع فارسی...............................................................................................................................................119

    منابع انگلیسی................................................

    منبع:

     

     

    Ward D. Stuttering and Cluttering: Frameworks for Understanding and Treatment. London: Psychology Press; 2006.

     

    2.DruceT.Evaluation of intensive treatment program for stuttering in young children. In department of speech pathology, royal children’s Hospital, Melbourn, Australia. (1997).

     

    3. Farazi, M. Stuttering Pathology, University of Social Welfare and Rehabilitation Sciences, Tehran, 1386.

     

    Mohammadi, H.yadgary, p. Nilipour, R. Comparison of stuttering bilingual proficiency among students and their natural counterparts. Journal of Rehabilitation, 1387

     

    5. Sawyer J, chon H, Ambrose NG.Influence of rate, Length, and complexion on speech fluency in a single – speech sample in preschool children who stutter. J   fluency Disorder. 2008; 33(3):220-40.

     

    6. Latterman ch, Euler H, Neumann K, A randomized control trial to investigate         the impact of the Lidcombe program on early stuttering in German- Speaking preschooler, Journal of fluency Disorder, 2008; 52-65.

     

    7. Shafie, M.ftahyan, P.hsyns ancestry, n. Sower, The. Treatment of children with stuttering: elongation Gfth.asfhan: Bhatta Research Publications, 1392.

     

    8. Packman A. Theory and Therapy in stuttering. J fluency Disorder 2012; 37(4): 225 -30.

     

    9. Shafie, b. October Alian, g. Stuttering disorder in children, Isfahan University of Medical Sciences, 1385.

     

    10. Raming P,Treatment the school age child who stutters, Department of       Speech, Language, and Hearing Sciences, University of Colorado,2003.

     

    11. JelČiĆ S, Anslow M.The science & practice of stuttering treatment, Wiley black well, UK, 2012.

     

    12. Lyvyd, n. Translation Uryâd Rnjany, M. Understanding of stuttering. 1385, Hamedan, the light of knowledge. Pp. 24-48

     

    13. Guitar B, Stuttering: An integrated approach to its nature and treatment, 2006; 244-246.

     

    14. Memorial, p. Salehi, OR. Zand, M. Differential diagnosis of early stuttering and normal dysfluency 14 and 15.

     

    15. Kalashi, M. The effect of syntactic complexity and length according to stuttering and normal mental Gftarkvdkan 12-6 in Tehran.

     

    16. Flora, Yaruss Js. Language& disfluencyn in nonstuttring children’s conversational speech Fluency Disorder 1999; 24: 185-207.

     

    village, p. Steel, Sh.tasyr stuttering stuttering and non-stuttering syntactic complexity of the Persian language in his speech Angykhth.mjlh 11.shmarh Smnan.jld University of Medical Sciences 3 (35),

     

     

    19. Conture&Zackheim.Childhood stuttering & speech dysfluency in relation to children’s mean Length of utterance: A preliminary study Fluency Disorder 2003; 28: 115-42.

     

    0. Both, Ann e k, Daniel, Jason h.Systematic review incorporating trial quality assessment of behavioral, cognitive, and related approaches.2005.

     

    21. Ryan, B.P.Programmed stuttering treatment for children: comparison of twoestablishment programs through transfer, maintenance, and follow up. Journal of speech & Hearing Research, 38, 61-75.

     

    22. Mc kee, Mc Daniel&Garret. Childrens sentence planning: syntactic correlates of fluency variations.J Child language 2010; 37: 59-94


تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر روش درمانی افزایش تدریجی طول و پیچیدگی گفتار ( (GILCU بر کاهش ناروانی گفتار کودکان دبستانی 11- 6 سال مبتلا به لکنت, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر روش درمانی افزایش تدریجی طول و پیچیدگی گفتار ( (GILCU بر کاهش ناروانی گفتار کودکان دبستانی 11- 6 سال مبتلا به لکنت, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر روش درمانی افزایش تدریجی طول و پیچیدگی گفتار ( (GILCU بر کاهش ناروانی گفتار کودکان دبستانی 11- 6 سال مبتلا به لکنت, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر روش درمانی افزایش تدریجی طول و پیچیدگی گفتار ( (GILCU بر کاهش ناروانی گفتار کودکان دبستانی 11- 6 سال مبتلا به لکنت, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر روش درمانی افزایش تدریجی طول و پیچیدگی گفتار ( (GILCU بر کاهش ناروانی گفتار کودکان دبستانی 11- 6 سال مبتلا به لکنت, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر روش درمانی افزایش تدریجی طول و پیچیدگی گفتار ( (GILCU بر کاهش ناروانی گفتار کودکان دبستانی 11- 6 سال مبتلا به لکنت, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر روش درمانی افزایش تدریجی طول و پیچیدگی گفتار ( (GILCU بر کاهش ناروانی گفتار کودکان دبستانی 11- 6 سال مبتلا به لکنت, پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر روش درمانی افزایش تدریجی طول و پیچیدگی گفتار ( (GILCU بر کاهش ناروانی گفتار کودکان دبستانی 11- 6 سال مبتلا به لکنت, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر روش درمانی افزایش تدریجی طول و پیچیدگی گفتار ( (GILCU بر کاهش ناروانی گفتار کودکان دبستانی 11- 6 سال مبتلا به لکنت, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر روش درمانی افزایش تدریجی طول و پیچیدگی گفتار ( (GILCU بر کاهش ناروانی گفتار کودکان دبستانی 11- 6 سال مبتلا به لکنت, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر روش درمانی افزایش تدریجی طول و پیچیدگی گفتار ( (GILCU بر کاهش ناروانی گفتار کودکان دبستانی 11- 6 سال مبتلا به لکنت, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر روش درمانی افزایش تدریجی طول و پیچیدگی گفتار ( (GILCU بر کاهش ناروانی گفتار کودکان دبستانی 11- 6 سال مبتلا به لکنت, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر روش درمانی افزایش تدریجی طول و پیچیدگی گفتار ( (GILCU بر کاهش ناروانی گفتار کودکان دبستانی 11- 6 سال مبتلا به لکنت

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد گروه روان‌شناسی و آموزش کودکان استثنایی چکیده: هدف پژوهش حاضر مقایسه ی کارکردهای اجرایی کودکان با و بدون اختلال لکنت است. این پژوهش از نوع علّی – مقایسه ای بود، نمونه ی این پژوهش شامل 60 نفر از کودکان 11-7 ساله می باشد که 30 کودک عادی از بین مدارس ابتدایی پسرانه منطقه 16 شهر تهران به صورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند، و30 کودک مبتلا به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی بررسی رابطه بهداشت روانی و پیشرفت تحصیلی در گروهی از دختران دوره راهنمایی با در نظر گرفتن وضعیت اشتغال مادران؛شیراز1393 چکیده: پژوهش حاضر، به منظور بررسی رابطه بین اشتغال مادران با سلامت روانی وپیشرفت تحصیلی دختران در بین دانش آموزان مقطع راهنمایی اجرا شده است.جامعه آماری این پژوهش رادانش آموزان دختر راهنمایی ...

پایان­نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی - جامعه­ شناسی چکیده: بیماری مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری عصبی مزمن و پیش­رونده است که در نتیجه مجموعه­ای از عوامل محیطی (مانند فشارهای روحی یا تنش) یا ژنتیکی بروز می­کند. سن ابتلا برای بیماری حدود 20 الی 40 سال می­باشد لیکن می­تواند در هر سنی پیشرفت نماید. ام­اس معمولاً دوران عود و فروکش دارد و درصد بالایی از افراد مبتلا ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته روانشاسی گرایش کودکان استثنایی چکیده حوزه درخودماندگی، موضوع مهم مطالعه و پژوهش در زمینه سلامت روان و آموزش در سطح جهان است. شیوه­های بازی درمانی شناختی-رفتاری برای مقابله با دغدغه هایی نظیر خشم، اضطراب، کمال گرایی، پرخاشگری، جدایی، مهارت های اجتماعی، سواستفاده و اعتماد به نفس ارائه می­شود. هدف این پژوهش بررسی تأثیر بازی­درمانی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی تربیتی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انشانویسی در کودکان با اختلال نارسا توجه/ فزون­کنشی انجام شد. از یک طرح شبه آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون-پس آزمون استفاده شد. دو دبستان ابتدایی شهر سمنان به صورت نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس پرسشنامه­های SNAP-IV (فرم معلم) و اختلال ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی گرایش بالینی چکیده فارسی هدف: این پژوهش با هدف رابطه سبک فرزندپروری والدین با هوش هیجانی و پرخاشگری در نوجوانان دختر انجام شد. روش: روش تحقیق همبستگی می باشد و جامعه آماری آن 582 نفر از دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهرستان سیاهکل در سال تحصیلی 94-93 بود که تعداد 234 نفر به شیوه تصادفی طبقه ای انتخاب شدند و به پرسشنامه ...

پايان­نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد    رشته: معماري گرايش معماري بهمن 1393   چکيده نقش تأثيرگذار فضاهاي درماني و به طور کلي محيط، در رفتار و روحيه کودکان مس

پایان نامه: برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی بالینی چکیده افسردگی واژه­ای شناخته شده اما مسأله­ای چالش برانگیز در عرصه­ی بهداشت روانی است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر گروه درمانی به شیوه شناختی– رفتاری بر احساس تنهایی و خود کارآمدی عمومی بیماران مبتلا به افسردگی اساسی بوده است روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون دو گروهی آزمایش و کنترل بود. جامعه ...

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش کودکان) چکیده مقدمه: تولد نوزاد کم وزن یکی از جدی ترین مشکلات بهداشتی جهان محسوب می گردد که فشار فوق العاده ای را بر سیستم خدمات بهداشتی و افراد خانواده تحمیل می کند. از عوامل مادری مرتبط با کم وزنی ، سبک زندگی مادر در دوران بارداری ، مهمترین و بیشترین نقش را بر وزن زمان تولد نوزادان دارد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت آموزشی M.A)) چکیده: هدف این پژوهش مطالعه تاثیر روش تدریس جیگ ساو وروش تدریس یادگیری در حد تسلط بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان،پایه ششم شهر بندرعباس بوده است.این پژوهش به روش شبه تجربی و استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون گروه گواه و گروه آزمایش صورت گرفت.جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان پایه ششم ناحیه دو شهر بندرعباس در سال تحصیلی 93-92 بوده ...

ثبت سفارش