پایان نامه بررسی اثر نانو ذرات بر فرآیند خود ترمیمی خاک های رسی

word 4 MB 31333 94
1393 کارشناسی ارشد مهندسی عمران
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته عمران-خاک وپی

    چکیده

    لایه های رسی متراکم به عنوان یکی از متداول ترین لایه های نفوذناپذیر در اکثرسازه های ژئوتکنیکی مانند سدهای خاکی و مراکز دفن زباله های شهری و رادیواکتیو کاربرد دارند. به دلیل خصوصیات ژئوتکنیکی خاص، این لایه ها در طول عمر خود به وسیله ترک خوردگی دچار آسیب می گردند این ترک ها باعث افزایش نفوذپذیری لایه و کاهش کارایی آن می گردد.

    با توجه به لزوم آگاهی و شناخت عوامل موثر بر پایداری سازه های ژئوتکنیکی ساخته شده با این لایه ها در این پژوهش سعی شده است تا با استفاده از خاصیت خودترمیمی خاک های رسی گامی در جهت بهبود عملکرد خاک ها در شرایط مختلف برداشته شود.

    در تحقیق حاضر با انجام آزمایشات متعدد نشان داده شده است که می توان با افزایش مقاومت خاک های رسی، سرعت ترمیم ترک را بیشتر کرد. نتایج بدست آمده نشان می دهد که افزودن نانو رس مونتموریلونیت به خاک باعث افزایش مقاومت نهایی آن می شود؛ گذشت زمان تاثیر این افزایش مقاومت را در روند ترمیم ترک ایجاد شده توسط دستگاه در نمونه ها کاملا آشکار می کند.

     

    فصل اول

    کلیات 

    1- مقدمه

    خاک های رسی غالبا دارای مشکلاتی از جمله نشست زیاد، مقاومت برشی پایین و دشواری تراکم می باشند. برای تامین مقاومت مناسب خاک روش های مختلفی سازی خاک، پیش بارگذاری، اختلاط و تثبیت خاک هستند. بسته به نوع پروژه و شرایط وجود دارد که در قالب روش های متنوع بهسازی قرار می گیرند. برخی از این روش ها عبارت از متراکم ساختگاه یکی از این روش ها به عنوان روش مناسب جهت تثبیت انتخاب می شود]1[.

    تثبیت رس ها با استفاده از افزودنی های متداول همچون سیمان، آهک، خاکستر بادی و ... همواره در مطالعات پژوهشگران مورد بررسی قرار گرفته است. در کنار آن  نانو مواد که حائز ویزگی های منحصر به فردی هستند کمتر مورد توجه بوده اند. ]2[. نتایج آزمایشات پیشین نشان می دهد که افزودن درصد کمی نانو رس مونتموریلونیت به خاک رس باعث افزایش چشمگیر مقاومت آن می شود]2[و]3[؛ (به همین دلیل ماده افزودنی مورد استفاده در این پژوهش نانو رس مونتموریلونیت اصلاح نشده انتخاب شده است).

    از طرف دیگر خاک رس دارای ویژگی مثبتی است که موجب ترمیم ترک های به وجود آمده در آن می شود. خاصیت ترمیم ترک رس به معنای بسته شدن ترک های ایجاد شده در آن می باشد ]15[و]23[و]24[. عوامل موثر بر خودترمیمی خاک رس مخصوصا خصوصیات خمیری خاک ها در شرایط مختلف تراکمی-تحکیمی و رطوبتی سبب رفتارهای خاص مربوط به خاک رس می گردد]4[.

    بیشتر آزمایش های انجام شده در زمینه خودترمیمی رس ها آزمایشات نفوذپذیری بوده و محدود به ترک های ایجاد شده از انقباض و انبساط در مراکز دفن زباله]15[و]24[، یا ترک های ناشی از فرسایش درونی در سدهای خاکی بوده اند]4[و]23[. در حالیکه از این خاصیت رس ها می توان در سایر پدیده های ژئوتکنیکی که تحت یک سربار مشخص و قابل پیش بینی به وقوع می پیوندند نیز استفاده کرد. برای رسیدن به این مطلوب در این تحقیق با ایجاد یک ترک  به وسیله آزمایش مقاومت فشاری محصور نشده در خاک تقویت شده با نانو رس مونتموریلونیت و نگهداری از آن در جهت ترمیم شدن تا زمان های مشخصی سعی در  بررسی تاثیر افزایش مقاومت در روند این پدیده را داریم.

    1-2- اهداف پژوهش

    -  ارائه یک راهکار جدید برای بررسی پدیده خود ترمیمی و استفاده از آن

    -  افزایش مقاومت خاک و بررسی تاثیر این افزایش مقاومت بر روند ترمیم ترک

    -بررسی خصوصیات فیزیکی خاک و اصلاح آن ها

    -  بررسی نقش نانو رس مونتموریلونیت اصلاح نشده بر میزان خود ترمیمی خاک ها در طول زمان

    -  بدست آوردن یک درصد بهینه افزودنی نانو رس که علاوه بر افزایش مقاومت باعث تسریع خود ترمیمی شود.

    1-3- ساختار پژوهش

    این پژوهش در قالب فصل های جداگانه تنظیم شده که به طور کلی مباحث مربوط به موضوع تحقیق را شامل می شود.

    در این تحقیق بعد از بیان توضیحاتی در ارتباط با پژوهش های انجام گرفته و نتایج بدست آمده تا کنون با بررسی خاک های رسی، میزان تاثیرگذاری خاک های رسی در خصوصیات فیزیکی از جمله خودترمیمی خاکها را مورد ارزیابی قرار داده ایم و بعد از شناخت تاثیر خاک های رسی با انجام آزمایش هایی موضوع خودترمیمی خاک های رسی را مورد سنجش قرار داده و اهداف پژوهش را مورد ارزیابی و بررسی قرار داده و نتایج حاصل از آن را در بخش نتیجه گیری و پیشنهادات آورده ایم.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    2- 1- مقدمه

    در این فصل در ابتدا توضیحاتی در رابطه با تاریخچه نانو فناوری و لزوم استفاده از آن در ژئوتکنیک داده ایم سپس مطالعات انجام شده در رابطه با موضوع تحقیق تا کنون را بیان کرده ایم.

    2-2-تاریخچه نانو فناوری

    اولین جرقه فناوری نانو (البته درآن زمان هنوز به این نام شناخته نشده بود ) در سال 1959  زده شد. در این سال ریچارد فاینمن طی  یک سخنرانی باعنوان «فضای زیادی در سطوح پایین وجود دارد»، ایده فناوری نانو را مطرح ساخت. وی این نظریه را ارائه داد که در آینده ای نزدیک می توانیم  مولکول ها و اتم ها را به صورت مستقیم دستکاری کنیم]5[.

    وی عنوان کرد که با افزایش فراگیری دانشمندان در زمینه ساخت ترانزیستورها و سایر اندازه های مقیاس کوچک، خواهیم توانست مرتبا آنها را کوچک وکوچکتر بسازیم تا نهایتا به محدوده طبیعی خودشان در لبه های بی اطمینانی کوانتم نزدیک شوند و جایی توقف کنیم که اتم ها خودشان بسیار لغزنده، غیر قابل شناخت و از لحاظ مکانیکی قابل اعتماد شوند. در اوایل دهه ی 90 بودکه توجهات ما به سمت آنچه امروز «فناوری نانو» می نامیم، شتاب سرسام آوری به خود گرفت]6[.

    در دهه ی 80 وسایل اندازه گیری که دارای خصوصیات و توانایی های مورد نظر فاینمن باشد اختراع شد. این وسایل که شامل: میکروسکوپ تونل زنی پیمایش گر، میکروسکوپ های اتمی و میکروسکوپ های میدان نزدیک می شوند، «چشم ها » و «انگشتان» لازم برای اندازه گیری و دست کاری نانو ساختارها را فراهم آوردند. هم زمان با این موضوع، گسترش توانایی محاسباتی، شبیه سازی پیچیده رفتار مواد در مقیاس نانو را ممکن ساخته است]7[.

    واژه ی فناوری نانو اولین بار توسط نوریوتاینگوچی، استاد دانشگاه علوم توکیو در سال 1974 بر زبان ها جاری شد. او این واژه را برای توصیف ساخت مواد ( وسایل ) دقیقی که تلورانس ابعادی آنها در حد نانو متر می باشد، به کاربرد. در سال 1986 این واژه توسط کی اریک درکسلر در کتابی تحت عنوان «موتور آفرینش:آغاز دوران فناوری نانو » باز آفرینی و تعریف مجدد شد. وی این واژه را به شکل عمیق تری در رساله دکتری خود مورد بررسی قرار داده و بعدها آنرا در کتابی تحت عنوان « نانو سیستم ها ماشین های مولکولی چگونگی ساخت و محاسبات آنها » توسعه داد]5[.

    2-3-دلایل استفاده از فناوری نانو

    شاید این سوال در ذهن پدید آیدکه چه چیزی در مقیاس نانومتری وجود دارد که یک تکنولوژی بر پایه آن بنا نهاده شده است.آنچه باعث ظهور نانوتکنولوژی شده، نسبت سطح به حجم بالای مواد است. این موضوع یکی از مهمترین خصوصیات مواد تولید شده در مقیاس نانو (نانومواد یا مواد نانو ) است. در مقیاس نانو، اشیا شروع به تغییر رفتار می کنند و رفتار سطوح بر رفتار توده ای ماده غلبه می کند. دراین  مقیاس، برخی روابط فیزیکی که برای مواد معمولی کاربرد دارند نقض می شوند. برای مثال، یک سیم یا اجزای یک مدار در مقیاس نانو، لزوما از قانون اهم پیروی نمی کنند. قانون اهم، به جریان ولتاژ و مقاومت بستگی دارد. اما در مقیاس نانو، وقتی عرض سیم فقط به اندازه یک یا چند اتم باشد، الکترونها لزوما باید در صف به ترتیب و یک به یک از سیم رد شوند. بنابراین ممکن است قانون اهم در این مقیاس تا حدودی نقض شود. در حقیقت در این مقیاس، قوانین فیزیک کوانتوم وارد صحنه می شوند و امکان کنترل خواص ذاتی ماده از جمله دمای ذوب، خواص مغناطیسی، ظرفیت بار وحتی رنگ مواد بدون تغییر در ترکیب شیمیایی ماده وجود خواهد  داشت.

    اگر یک مکعب از جنس طلا با ابعاد 3 سانتی متر را از طول، عرض و ارتفاع نصف کنیم، تا 8 مکعب کوچک تر بدست آوریم، خواص ماده، در هر 8 مکعب کوچک تر، دقیقا مشابه خواص مکعب اولیه است. هر مکعب کوچکتر، هنوز طلاست، زرد است، درخشنده و سنگین است. همه ی این مکعب ها نرم هستند، یک فلز هادی الکتریسیته هستند، با همان نقطه ی ذوبی که قبل از تقسیم شدن به این مکعب های کوچک تر داشتند.

    حال اگریکی از این مکعب ها ی کوچک شده را به روش مشابهی به 8 مکعب کوچکتر تقسیم کنیم، مکعب های بدست آمده از این مرحله هم همان خواص مکعب اولیه را دارا هستند. اگر به این فرآیند ادامه دهیم و مکعب ها ی طلا را مرتبا کوچک وکوچک نماییم، سرانجام قادر به دیدن تکه های ریز شده طلا با چشم غیر مسلح نخواهیم بود. اما همچنان خواص فیزیکی وشیمیایی تکه های طلا بدون تغییر باقی می ماند.

    وقتی به مقیاس نانو برسیم، تقریبا همه چیز تغییر می کند حتی رنگ طلا. نقطه ذوب و خواص شیمیایی آن کاملا متحول می شود. مثلا نانو ذرات طلا بسته به اندازه خود می توانند نارنجی، ارغوانی، قرمز یا آبی متمایل به سبز به نظر رسند. توسط میکروسکوپ می توان دید که یک نانو نقطه ی[1]  طلا قرمز به نظر می رسد. اما وقتی این ذرات به هم متصل شوند، رنگشان به زرد تبدیل می شود. اگر تعداد کافی نانو نقاط طلا به هم نزدیک شوند به طوری که با هم ترکیب نشوند، می توان رنگ قرمز نانوذرات را با چشم غیر مسلح نیز دید]8[.

    هرچه اندازه ی ذرات کوچک تر باشد، تاثیر کاهش اندازه ذرات بر مقدار اتم های سطحی بیشتر می شود. در موادی باابعاد میکرومتر ومتر، مقدار اتم ها ی سطحی نسبت به اتم های کل ماده، بسیار ناچیز و تقریبا برابر با صفر است. بنابراین، تاثیر این اتم ها برخواص ماده بسیار ناچیز است. اما در مقیاس های نانومتری، درصد این اتم ها بسیار زیاد است و می توانند نقشی تعیین کننده در خواص مواد داشته باشند. به نظر می رسد عاملی که بسیاری ا زخواص نانو مواد را کنترل می کند، رفتار اتم های سطحی و مقدار آنهاست]9[.

    2-4- نانو فناوری و مهندسی ژئوتکنیک

    نانو فناوری در رشته ژئوتکنیک به نسبت سایر رشته ها بسیار نوپاست و یافته های بشر به ویژه در داده های تجربی و آزمایشگاهی بسیار محدود است؛ اما ایده های فراوانی وجود دارد که در صورت بررسی دقیق آن ها و انجام آزمایش های لازم، تحول شگرف یاد شده در بخش پیشین را در این رشته نیز دور از انتظار نخواهد نمود. عوامل زیر باعث می شود که دانشمندان علم ژئوتکنیک به ابعاد نانو توجه ویژه مبذول دارند:

    -  کانی های خاک وسنگ نانو مواد هستند.

    - برخی از مواد،  نانو ساختار جالبی دارند که می تواند برای توسعه «نانو مواد ژئوتکنیکی» مورد استفاده قرار گیرد.

    - نانو مکانیک می تواند برای بهبود فهم پایه ای رفتار مکانیکی خاک و سنگ (اصطکاک،خزش، اثرات سرعت،اثرات حرارتی،خردشدن دانه ها،اثرات شیمیایی و...) مفید واقع شود.

    -برهم کنش خاک وسنگ با مایعات (مثلا هوازدگی) فرآیندی در ابعاد نانو است.

    -ابزار ذخیره انرژی در آینده از کامپوزیت های پلیمری نانو رس بهره خواهند برد]3[.

    تحقیقاتی که تاکنون در این باره انجام گرفته و نتایج جالب توجهی را به همراه داشته است، شامل موارد زیر است

    Noll et al  در سال 1922  استفاده از نانو ذرات سیلیکا را برای ارتقاء مقاومت خاک در مقابل تحکیم و نفوذپذیری را مورد بررسی قرار دادند.

    برای بررسی اثر نانو ذرات سیلیکا درمحدوده ی ابعاد 5 تا 100 نانومتر, Batron et al آزمایش تحکیم, ازمایش سه محوری و آزمایش مقاومت فشاری را انجام دادند و نشان دادند که خاک حاوی نانو ذرات در مراحل اولیه شکل پذیر بوده و متعاقبا الاستوپلاستیک می شوند.

    در سال 2004 Ghang نشان داد که وجود نانو ساختار در خاک باعث افزایش حدود اتربرگ می شود ]10[.

    قاضی1389 گزارش کرده است که نانو رس مونتموریلونیت اصلاح شده (MMN )، حد روانی را به طور قابل ملاحظه ای افزایش داده است، لذا افزودن نانو رس مونتموریلونیت اصلاح شده موجب افزایش دامنه ی خمیری خاک شده است. همچنین افزودن 8 درصد وزنی MMN به خاک رسی دامنه خمیری خاک را حدود 68 درصد افزایش داده است که می تواند در سد های خاکی با هسته رسی بسیار مفید باشد. ایشان همچنین مقادیر مختلف MMN بر مقاومت فشاری تک محوره ی خاک رسی را مورد بررسی قرار دادند که نتایج نشان دهنده افزایش معنادار این پارامتر است. با افزایش MMN مقاومت فشاری محدود نشده افزایش یافته و در بیشترین مقدار خود, 2/34 درصد نسبت به حالت بدون افزودنی بهبود یافته است. همچنین اثر افزودن نانوسیلیس بر مقاومت فشاری نمونه های مکعبی خاک رس که با سیمان تثبیت شده اند مورد بررسی قرار گرفته است که نتایج بیانگر افزایش چشم گیر در مقاومت نمونه های مکعبی با مقادیر 5/0 ,2/1 درصد نانو سلیس می باشد]3[.

     

  • فهرست:

    فصل اول-کلیات

    1-1- مقدمه....................................................................................................................... 2

    1-2- اهداف پژوهش....................................................................................................... 3        

    1-3- ساختار پژوهش....................................................................................................... 3

    فصل دوم-پیشینه تحقیق

    2-1- مقدمه....................................................................................................................... 6

    2-2- تاریخچه نانوفناوری................................................................................................ 6

    2-3- دلایل استفاده از فناوری نانو................................................................................... 7

    2-4- نانو فناوری و مهندسی ژئوتکنیک......................................................................... 9

     2-5-بررسی های انجام گرفته در مورد پدیده خود ترمیمی............................................ 13

    2-6-جمع بندی................................................................................................................ 18

    فصل سوم- ویژگی های خاک های رسی

    3-1- مقدمه....................................................................................................................... 21

    3-2- کانی های رسی و طبقه بندی آنها............................................................................ 21

    3-3- تورم و انقباض در خاک های رسی........................................................................ 23

    3-4- واگرایی خاک های رسی....................................................................................... 24

    3-5- ماهیت ترک خوردگی........................................................................................... 25

    3-5-1- تقسیم بندی ترک ها بر اساس ماهیت ترک.................................................... 26

    3-5-2- تقسیم بندی ترک ها براساس عامل اصلی خرابی............................................. 27

    3-5-3- جلوگیری از ترک خوردگی............................................................................ 29

    3-6- روش های مواجه با خاک های واگرا.................................................................... 30

    3-6-1-روش های طراحی و اجرای مناسب.................................................................. 31

    3-7- ویژگی های مونتموریلونیت(بنتونیت).................................................................... 32

    3-8-فرآیند خودترمیمی.................................................................................................. 33

    3-9- جمع بندی............................................................................................................... 34

    فصل چهارم- روش تحقیق

    4-1-مقدمه........................................................................................................................ 37

    4-2- مواد مصرفی............................................................................................................ 37

    4-2-1-خاک رسی......................................................................................................... 37

    4-2-2-نانو رس مونتموریلونیت اصلاح نشده.................................................................. 38

    4-3- تعیین حد خمیری و حد روانی............................................................................... 38

    4-4- تعیین درصد واگرایی............................................................................................. 40

    4-4-1-آزمایش کرامب................................................................................................. 40

    4-4-2-آزمایش هیدرومتری مضاعف........................................................................... 41

    4-5- آماده سازی مقاومت فشاری تک محوری............................................................. 42

    4-6-جمع بندی................................................................................................................ 44

    فصل پنجم- بیان نتایج و تفسیر داده های آزمایشگاهی

    5-1- مقدمه....................................................................................................................... 46

    5-2- آزمایش کرامب...................................................................................................... 47

    5-3- آزمایش هیدرومتری مضاعف................................................................................ 47

    5-4- آزمایش مقاومت فشاری محصور نشده.................................................................. 48

    5-5- صحت آزمایشات انجام گرفته................................................................................ 75

    5-6- تعیین درصد بهینه نانو رس مونتموریلونیت اصلاح نشده........................................ 76

    فصل ششم- نتیجه گیری و پیشنهادات

    6-1- نتیجه گیری............................................................................................................ 79

    6-2- پیشنهادات............................................................................................................... 82

    منابع..................................................................................................................................... 106

     

    منبع:

    ]1[ عربانی،م.زاهدی فر،م.احمدی،ه.«ارزیابی تاثیر پودر آهن ضایعاتی در بهسازی خاک های ریزدانه رسی»،ششمین کنگره ملی مهندسی عمران،سمنان،اردیبهشت1390.

    ]2[ خسروانی مقدم،ع.قربانی،ع.«بررسی اثر نانو رس بر خواص مهندسی خاکهای چسبنده»،ششمین کنگره ملی مهندسی عمران،سمنان،اردیبهشت 1390

    ]3[ قاضی، ح، 1389، بررسی تاثیر میزان مصالح در ابعد نانو بر خواص مهندسی- ژئوتکنیکی خاک، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده مهندسی عمران دانشگاه علم و صنعت

    ]4[هوشیار ، ی ، 1385 ،شناسایی خاک های خود ترمیم به منظور کنترل رگاب در هسته سدهای خاکی ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشکده فنی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی.

    [5] www.nano.ir  سایت ستاد ویزه ی توسعه فناوری نانو ایران

    ]6[ سادات نوری ،س.ا.و خدایاری ،م.(1384) مقدمه ای بر نانو تکنولوژی ، انتشارات نورپردازان

    ]7[مغربی ،م.و شاهرودی ،م.(1383) سمت و سوی تحقیقات در نانو فناوری ، انتشارات آتنا

    ]8[کریم زاده،ف،قاسمعلی،ا.سالمی زاده،س.(1384)نانومواد(خواص ،تولید و کاربرد)،مرکز انتشارات جهاد دانشگاهی واحد صنعتی اصفهان

    ]9[حبیب نژاد کواریم ،م.(1386) نانو مواد (تعاریف،خواص ،روش های تولید و کاربردها )،نشر تهران فراندیش

    ]10[سیدی گلسفیدی،س،ع.بازیار،م،ح.میر کاظمی،س،م.قاضی،ح.«کاربردهای فناوری نانو در مهندسی ژئوتکنیک»،اولین کنفرانس ملی عمران و توسعه،زیباکنار،اسفند 1390

    ]11[گنجی،ه.فضلی اولی،ر.نورنژاد،ا.«بررسی تغییرات تنش برشی خاک قبل و بعد از بکارگیری نانورس ها»،نهمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران،اصفهان،اردیبهشت1391.

    ]12[فخری،ز.پورحسینی،ر.فخری،م،ح.«بررسی تاثیر نانو رس بر خصوصیات ژئوتکنیکی پایه ای خاک رس کائولینیت»،نهمین کنفرانس بین المللی مهندسی عمران،اصفهان،اردیبهشت1391.

    ]13[ جانعلیزاده،ع.جهانشاهی،م.روشن،ن.قصابکلایی،ن.«بررسی تاثیرنانوسیلیس در بهبود رفتار مقاومتی خاک های رسی»،هفتمین کنفرانس ملی مهندسی عمران،سیستان و بلوچستان، اردیبهشت1392.

    ]14[جانعلیزاده،ع.وفائی،ع.سلیمانی،س.«ارزیابی تاثیر مشترک سیمان و نانو سیلیس بر رفتار مقاومتی ماسه سواحل خزر»،اولین کنفرانس ملی ژئوتکنیک ایران،اردبیل،30مهرو آبان1392.

    . ]15[اسکندری نژاد،ر.«بررسی خاصیت خودترمیمی در لایه های رسی و تاثیر پارامترهای گوناگون برآن»،نهمین کنگره بین المللی مهندسی عمران،دانشگاه صنعتی اصفهان،اردیبهشت 1391 .

    ]16[کلانتری،ف.هوشیار،ی.حامد،س.«بررسی خودترمیمی خاک های رسی با استفاده از آزمایش پین هول»،هشتمین کنگره بین المللی مهندسی عمران،شیراز،اردیبهشت 1388.

    ]17[دکتر یوسف زاده فرد،م،1389،مکانیک خاک و پی ،تبریز،انتشارات دانشگاه تبریز.

     

    کالوندی،س.م.(1387)"ساخت سیمان و بتن بوسیله فناوری نانو"،ستاد ویژه ی توسعه فناوری نانو.

    مهندس یزدچی،م،1373،مکانیک خاک پیشرفته ،تبریز،انتشارات دانشگاه صنعتی سهند.

    ]18[قاضی نور،ا،1353،مکانیک خاک های قابل تورم،تهران،انتشارات مهندسان مشاور سانو.

    ]19[زمردیان،م،ع.وکیلی،ا،ح.1390،ارزیابی پتانسیل واگرایی و خصوصیات فیزیکی و مکانیکی خاک رس واگرای تثبیت شده با آهک و پوزولان،تهران،مجله تحقیقات آب و خاک ایران،نشریه شماره42،219-231.

    ]20[حسن پور،م.1384،بررسی تاثیر خشک شدگی بر ترک خوردگی و نفوذپذیری لایه نفوذ ناپذیر (لندفیل)،پایان نامه کارشناسی ارشد مهندسی خاک وپی ،دانشگاه تهران،دانشکده فنی

    ]21[اورنگ،ف.رفیعا،ک.تدین،ف.پزشپور،م.1385،شناسایی و کاربرد خاکهای واگرا در سدهای خاکی،تهران،کمیته ملی سدهای بزرگ ایران،نشریه شماره8.

    ]22[سخاوتیان،ا.اسلامی،ا.«ارزیابی مقاومت برشی زهکشی نشده رس رشت دراعماق سطحی با استفاده از آزمایشهای تک محوری،وین و نپترومترجیبی؛با ملاحظه پدیده ناهمسانگردی»،پنجمین کنگره ملی مهندسی عمران،مشهد،اردیبهشت1389.

    [23] J-J,Wang , H-P,Zhang , L.Zhang , Y.Liang , (2013)''Experimental study on self-healing of crack in clay seepage barrier'' , Engineering Geology ,159, 31-35

    [24] Batiaens,W.Bernier,F.Ling Li,X.,(2007),'Experiments and conclusions on fracturing, self-healing and self-sealing processes in clays',Physics and Chemistry of erath,32,600-615.

              [25] Daniel ,D.E. shan , H .Y. and Anderson,J.D.,1993,'Effects of partial wetting on the performance of the Bentonite component of Geosynthic clay Liners', proceedings of Geosynthetics 93, IFAI,Vol.3, Van Couver , British Columbia,Canada, March1993 , pp.1483-1496.

     [26]Hikasa,A.Sekino,T.Hayashi,Y.Rajagolopalan,R.Niihara,k. ,(2004) ,'Preparation and corrosion studies of self-healing Multi-Layered Nano coatings of silica and sweeling clay',Matrice technology,8:2,84-88.

    [27] M.victoria villar,Antonio lioret(2008), Influence of dry density and water content on the swelling of a compacted bentonite ,a Centro de Investigaciones Energéticas, Medioambientales y Tecnológicas (CIEMAT), Avd. Complutense 22, 28040 Madrid, Spain Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), C/ Jordi Girona 1-3, 08034 Barcelona, Spain

    [28] Chao-Sheng Tang , Bin Shi, Chun Liu, Wen-Bin Suo, Lei Gao, Experimental characterization of shrinkage and desiccation cracking in thin clay layer , School of Earth Sciences and Engineering, Nanjing University, 22 Hankou Road, Nanjing 210093, China

    [29] Seed,H.B.Wood ward, R.J.et lundern.R ''Prediction of swelling potential for compacted clays'' Journal of the soil mechanics and Foundations Division, ASCE.Vol.54,No.4 (1962)

    [30]Taha,M.R and Taha,O.M.E.,2012,'influence of nano-material on the expensive and shrinkage soil behavoir',Nanoparticle research,14:1190.

     


موضوع پایان نامه بررسی اثر نانو ذرات بر فرآیند خود ترمیمی خاک های رسی, نمونه پایان نامه بررسی اثر نانو ذرات بر فرآیند خود ترمیمی خاک های رسی, جستجوی پایان نامه بررسی اثر نانو ذرات بر فرآیند خود ترمیمی خاک های رسی, فایل Word پایان نامه بررسی اثر نانو ذرات بر فرآیند خود ترمیمی خاک های رسی, دانلود پایان نامه بررسی اثر نانو ذرات بر فرآیند خود ترمیمی خاک های رسی, فایل PDF پایان نامه بررسی اثر نانو ذرات بر فرآیند خود ترمیمی خاک های رسی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی اثر نانو ذرات بر فرآیند خود ترمیمی خاک های رسی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی اثر نانو ذرات بر فرآیند خود ترمیمی خاک های رسی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی اثر نانو ذرات بر فرآیند خود ترمیمی خاک های رسی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی اثر نانو ذرات بر فرآیند خود ترمیمی خاک های رسی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر نانو ذرات بر فرآیند خود ترمیمی خاک های رسی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر نانو ذرات بر فرآیند خود ترمیمی خاک های رسی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثر نانو ذرات بر فرآیند خود ترمیمی خاک های رسی, پروژه درباره پایان نامه بررسی اثر نانو ذرات بر فرآیند خود ترمیمی خاک های رسی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی اثر نانو ذرات بر فرآیند خود ترمیمی خاک های رسی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثر نانو ذرات بر فرآیند خود ترمیمی خاک های رسی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثر نانو ذرات بر فرآیند خود ترمیمی خاک های رسی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثر نانو ذرات بر فرآیند خود ترمیمی خاک های رسی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثر نانو ذرات بر فرآیند خود ترمیمی خاک های رسی

پايان نامه کارشناسي ارشد مهندسي عمران - مهندسي زلزله   اسفند 1392 چکيده خاک مسلح مصالحي ويژه است که از ترکيب خاک و عضو مسلح کننده بوجود مي آيد. مسلح کننده اجزاء مقاوم در برابر ن

چکیده تأسیسات زیرزمینی جزء لاینفک جامعه مدرن بوده و برای کاربردهای متعددی شامل متروها و خطوط راه آهن، بزرگراه­ها، انبار مصالح و انتقال آب و فاضلاب مورد استفاده قرار می­گیرد. تأسیسات زیرزمینی ساخته شده در نواحی متأثر از فعالیت زلزله باید در برابر هر دو بارگذاری زلزله و استاتیکی مقاومت کنند. با مرور موارد تاریخی اثرات زلزله روی اینگونه سازه ها ملاحظه می­شود که نرخ خرابی آنها نسبت ...

پايان نامه براي دريافت درجه ي کارشناسي ارشد «M.Sc» گرايش : خاک و پي بهمن 1393   چکيده : ظرفيت باربري مجاز يا ظرفيت باربري مطمئن عبارت از يک فشار مجازي است که محدوده اط

گرایش مکانیک خاک و پی چکیده بررسی رفتار خاک­ ها در اثر بارگذاری­های متفاوت از مهمترین مسائل در مهندسی ژئوتکنیک می­باشد. رفتار خاک­ها وابسته به پارامتر­های متعددی نظیر دانه­بندی، جنس دانه­ها، نحوه بارگذاری، تاریخچه تنش و غیره است. عدم هم­محوری جهات تنش اصلی و کرنش اصلی پدیده­ای است که در سال­های اخیر توجه فراوانی را به خود جلب کرده است. این پدیده ناشی از ناهمسانی در رفتار خاک ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی مهندسی عمران گرایش خاک و پی چکیده: رفتار تراکم‌ پذیری خاک‌ ها به نگرانی مهمی در مهندسی ژئوتکنیک تبدیل شده است. با اجرای ساختمان‌ها، خاکریزها و جاده‌ها، اغلب نشست‌های قابل توجهی رخ می‌دهد. از آنجائیکه نشست‌های دراز مدت در اثر خزش اتفاق می‌افتد، بنابراین محاسبه و پیش‌بینی نشست‌های خزشی اهمیت زیادی دارد. زمانی که خاک تحت ...

پایان­نامه کارشناسی­ ارشد رشته مهندسی صنایع پلیمر چکیده رزین­ های فنولیک دارای پایداری ابعادی، حرارتی، مقاومت شیمیایی و خوردگی بسیار عالی هستند. همچنین مواد فرار تولید شده در حین تخریب حرارتی این رزین دارای سمیت پایین بوده و علاوه بر این دارای ذغال گذاری بالا می­باشد. رزین­های فنولیک به علت دارا بودن خواص مطلوب ذکر شده کاربردهای فراوانی در حوزه­هایی مانند قطعات داخلی هواپیماهای ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته عمران- سازه چکیده در کشور ما اغلب سازه ها و شاید تمامی ساختمان های متعارف به طور مستقل تحلیل و طراحی می شوند، بدین معنی که این سازه ها عمدتا" توسط نرم افزارهای متعارف و با در نظر گرفتن یک تکیه گاه صلب و یا مفصلی، تحلیل و طراحی شده و سپس نیروهای بدست آمده در پای ستون ها برای تحلیل و طراحی پی سازه مورد استفاده قرار می گیرند. دراین روند ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی عمران گرایش مکانیک خاک و پی چکیده: خاک‌ های ریزدانه رس‌ دار همواره باعث ایجاد مشکل در پروژه‌های عمرانی شده‌اند، یکی از روش‌های بهبود خواص خاک‌های مسأله‌دار رسی، استفاده از آهک به‌منظور تثبیت خاک است، در صورتی که خاک حاوی یون سولفات باشد یا خاک تثبیت شده در معرض آب سولفاته قرار گیرد، حضور آهک نه‌تنها باعث کاهش تورم لایه ...

پایان نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد M.SC گرایش: مهندسی آب چکیده: سدها بزرگترین سازه های ساخته شده به دست بشر هستند.طراحی آنها اغلب از طبیعت منحصر به فرد و پیآمد گسیختگی که مطمئناً بزرگتر از اثر فروریختن انواع دیگر سازه هاست، ناشی می شود. پایداری سازهای بدنه سد و پی به طرق گوناگونی قابل تحلیل و بررسی است امروزه روشهای مختلفی برای بررسی پایداری دینامیکی سدهای خاکی وجود ...

پايان‌نام? کارشناسي ارشد رشت?‌: مهندسي عمران ( M.S.C) گرايش: سازه هاي هيدروليکي سال تحصيلي 1392 -1391 چکيده رودخانه ميناب مهمترين رودخان? آب شيرين استان هرمزگان مي باشد. اين رود

ثبت سفارش