پایان نامه سازهای بادی

مشخص نشده 1 MB 26547 83
مشخص نشده مشخص نشده هنر
قیمت قبل:۶۴,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پايان نامه جهت دريافت درجه کاردانی

    رشته موسيقی ساز جهانی

    سال 1387

    چکيده

    انواع مختلفی از سازهای به کار رفته در موسيقی های ملل مختلف جهان از جمله ايران و انواع متنوع تر آنها که در موسيقی غربی و بيشتر به صورت دسته جمعی در ارکستراسيونهای غربی به کار گرفته می شوند دارای ساختار مختلف و مواد به کار رفته متفاوتی می باشد، اما تمامی سازها را می توان به طور کلی به چهار دسته يا گروه اصلی تقسيم بندی نمود که عبارتند از:

    1-سازهای زهی

    2-سازهای بادی: سازهای بادی چوبی، سازهای بادی برنجی

    3-سازهای ضربی: سازهای ضربی پوستی، سازهای ضربی سنجی يا فلزی

    4-سازهای کلاويه ای (پدال دارد)

    اين مجموعه به معرفی و بررسی متداول ترين سازهای کلاسيک و بومی ايران و ارکستر سمفونيک جمع آوری شده است.که بطور برجسته به بررسی سازهای بادی ايرانی مانند نی، سرنا، کرنا، دوزله، بالابان و ... / سازهای بادی چوبی مانند فلوت، پيکولو، ابوا، کلارينت، فاگوت و ... / سازهای بادی برنجی مانند ترومپت، ترومبون، هورن، توبا و ... از لحاظ تاريخچه، ساختمان، ساختار و قسمتهای مختلف ساز، رنج صوتی و ميدان صوتی، نحوه قرارگيری در ارکستر، رنگ صدا، کاربرد آنها و ... سخن گفته ايم.

     

     

     

     

     

    مقدمه

    ساز بادی سازی است که دارای تشديدکننده‌ای معمولاً لوله يا مجرای توخالی است که در آن ستونی از هوا يا در اثر دميدن نوازنده در دهنی مانند نی و يا توسط دستان او مانند آكاردئون به ارتعاش در می‌آيد. تغيير در ارتفاع يا اجرای نت‌ها با باز و بسته کردن کليدها برای بلند وکوتاه کردن طول لوله تشديد کننده يا سوراخ‌های روی ساز يا تغيير حالت لب و دهان نوازنده انجام می‌شود.

    سازهای بادی را به دو دسته بزرگ بخش می‌کنند: سازهای بادی چوبی و سازهای بادی برنجی. مهمترين عضو خانواده سازهای بادی فلوت کلاسيک می باشد. اما اين نام‌ها را نبايد به معنی آن گرفت که لزوماً اين سازها از چوب يا برنج ساخته شده‌اند. مثلاً ساکسوفون از نظر ساختمان و نحوه توليد صدا بسيار به کلارينت نزديک است و مانند کلارينت جزو سازهای بادی چوبی به‌شمار می‌رود هرچند که بدنه آن از برنج يا فلز ديگری ساخته می‌شود. يا فلوت ريکوردر که در گذشته بسيار رايج بود و از چوب ساخته می‌شد و امروز برای آموزش موسيقی به کودکان رواج دارد و از پلاستيک ساخته می‌شود ولی جزو سازهای بادی چوبی است. در واقع فرق اين دو دسته نه در جنسی است که از آن ساخته شده‌اند بلکه به نحوه توليد صدا در دهنی آن‌ها مربوط می‌شود. در سازهای معروف به برنجی صدا از لرزيدن لب‌های نوازنده درون کاسه دهنی حاصل می‌شود و در سازهای معروف به چوبی صدا از لرزش قميش يا لرزش لايه‌های هوا در گذر از روی تيغه يا لبه دهنی به‌وجود می‌آيد.

    انواع سازهای بادی:

    دسته سازهای بادی مشروحه به دو رده کلی تقسيم می شوند:

    1-رده بادی های چوبی که خود بر سه قسم هستند:

     قسم اول: سازهاي بي زبانه مانند ني و بالابان كه هوا بطور ساده يا با برخورد به لبه سوراخ ورود به داخل لوله وارد می شود.

    قسم دوم: سازهاي يك زبانه مانند دوزله كه هوا در ورود به لوله زبانه اي ازجنس ني به نام قميش را مي لرزاند.

    قسم سوم: سازهاي دو زبانه مانند سرنا كه هوا از ميان دو تيغه نازك متكي به هم از جنس نی عبور کرده، سبب لرزش آن دو می شود.

    بديهي است كه كيفيت صدا در هر يك از انواع سازهاي بالا با يكديگر متفاوت است.

    2-رده بادي هاي برنجي مانند كرميل كه به عوض سوراخ يا زبانه، دهاني اي لنگي يا فنجاني شكل دارند و لبهاي خود عبورداده به درون لوله مي فرستد. كيفيت صدا در اين رده قوي تر و درخشان تر است.
    نيروي محركه توليد صوت در تمام سازهاي بادي هوا و در قسمت اعظم آنها نفس آدمي است كه در نوع اخير نوازنده ساز نمي تواند صوتي را بيش ازمدت معيني بكشد زيرا او براي تازه كردن نفس احتياج به قطع صوت دارد. زير و بم شدن صوت در سازهاي بادي به چند عامل بستگي دارد كه مهمترين آنها كوتاهي با بلندي لوله و نيز قطر مقطع آن است؛ به عبارت ديگر هر چه لوله كوتاه تر و نازك تر شود صوت حاصل زيرتر خواهد بود، عامل ديگر فشار هوا است. به اين ترتيب كه هر چه هوا با فشار بيشتري به لوله داخل شود صوت حاصل در فواصل معيني زيرتر خواهد شد. قسمت اعظم سازهاي بادي سازهای انتقالي هستند، يعني اصوات حاصل از اجراي هر نت به نسبت معيني زيرتر يا بم تر از اصوات استاندارد شده در سازهاي غيرانتقالي است.

    سازهای بادی ايرانی :

    بُرغو، بُرغوا

    از آلات بادی قديمی به شکل شاخ ميان تهی است که در آن دميده می شده، نوعی از آن از جنس برنج با طول سه برابر سرنا ساخته و از آن سه نغمه " ا، يا، بح" معادل " دو، می، دو" استخراج می شده در واقع سازی مانند کُرنا است. نوعی از آن قلمی از جنس فولاد مخصوص است با شيارهای ديواره وظيفه تراش دادن را در ساختمان ساز به عهده دارد.

     

     

     

    شاخ آبنوسی

    از سازهای بادی چوبی قديمی است که شکل و شمايل شاخ داشته و از جنس چوب آبنوس احتمالاً به شکل شاخ تراشيده و داخل آن را خالی می کرده اند.

     

     

     

    بوق

    معرب آن بوکسينا و از آلات بادی می باشد. بوق سازی ساده و مارپيچی شکل است با امتداد مخروطی و دهانه ای بازتر و طولی بين 40 تا 80 سانتيمتر که با دميدن از دهانه کوچک نواخته می شود. نوع قديمی

    آن از جنس شاخ يا استخوان و يا فلز بوده. نوع ديگر آن را شيپور دستی يا کوچک می نامند که شکارچيان از آن استفاده می کرده اند. از بوق در مراسم و مجالسی مانند بزم و رزم، شکار، حرکت سپاه و شروع جنگ يا عقب نشينی و به طور کلی فرامين و علائمی از طريق صدای بوق بکار می رفته، بوق با ابعاد کوچک تا بزرگ آن و از جنسهای مختلف تقريباً در نزد اکثر ملل وجود داشته و در عزاداری و تعزيه و يا صور جمع و جلب توجه يا خبر نمودن مردم بکار می رفته است.

     

     

     

    نی (نای)

    لطيف ترين صدای سازهای ارکستر موسيقی ايرانی بی شک متعلق به نی است. نی يا نای قديمی ترين ساز بشر است. انواع و اقسام اين ساز در موسيقی های مقامی ايران وجود دارد و نوع متداول آن در موسيقی رسمی رديف دستگاهي، نی هفت بند است. تکنيک نواختن نی به شيوه امروزی را از استاد نايب اسدالله اصفهانی می دانند.

    ساده ترين نوع ساز بادی است که متشكل از يك لوله استوانه اي از جنس ني كه سراسر طول آن از هفت بند و شش گروه تشكيل شده است به اين دليل اين ساز را ني هفت بند نيز مي گويند. ني به قطرهاي متفاوت از 5/1 تا 3 سانتيمتر و طولهايي مختلف حدود 30 تا 70 سانتيمتر ساخته شده است. در تمام آنها روي لوله، كمي در قسمت پايين 5 سوراخ در طرف جلو و يك سوراخ در قسمت عقب قرارگرفته و در يك يا دو انتهاي ني روكشي برنجي با طولي كوتاه لوله نئي را پوشانده است و لبه لوله در قسمت دهاني آنقدر تيز است كه مي تواند لای دندانها قرار گيرد.

    ني از انواع سازهاي بي زبانه است. هوا توسط نفس نوازنده از انتهاي بالايي به درون فرستاده شده و قسمت اعظم آن از نزديكترين سوراخ باز خارج مي شود. بنابراين باز و بسته شدن سوراخها به توسط انگشتان هر

    دو دست نوازنده، طول هواي مرتعش و طول موج ارتعاش را زياد و كم كرده و در نتيجه صوت زير و بم مي شود.
    ساز را نمي توان كوك كرد، يعني كوك آن راچنانكه در سازهاي زهي با پيچاندن گوشي ها ميسر است، تغيير داد. بدين نسبت نمي توان آن را با ساز ديگر منطبق كرد و از اين رو معمولاً درنقش تكنواز ظاهر مي شود. گاه اگر چه بسيار به ندرت كه بخواهند از صوت ني در همنوازي اركستر استفاده كنند، ناگزير نوازنده ساز تعدادي ني را با كوكهاي مختلف فراهم كرده و در دسترس خود مي گذارد تا در طي همنوازي با همراهی صدای خواننده به تناسب موقع از يکی از نی ها استفاده کند.

    يکی از کهن ترين سازهای جهان می باشد که در هر فرهنگ و در نزد ملل مختلف از جنسهای مثل چوب، نی خيزران و فلزاتی مانند روی، آهن، مس، برنج و غيره و در ابعاد و اندازه های (بلندی -  کوتاهی) مختلف ساخته شده است و به عنوان ساز تنهايی، ساز چوپانی و غيره ناميده می شود. ساخت نی ملهم از نای (حنجره) انسان است و به همين دليل نزديکترين صوت را از نظر تُن و حالات به صدای انسان دارد. فارابی اشرف آلات موسيقی را حلق انسان می داند و  دوم از نی (نای) نام می برد. نی بی زبانه مشهور و متداول است و نی هفت بند ناميده می شود که از چوب نی خودرو و با تعداد هفت بند و به شکل لوله ای صاف می باشد که در فواصل تقريباً مساوی يک کنگره يا بند به صورت طبيعی قرار دارد.

    وسعت صداي ني حدود دو اكتاو و نيم است، ولي ميدان صدا يا كوك در سازهاي مختلف متفاوت مي كند.
    اجراي اصوات در اكتاوهاي بالاتر بوسيله فشار هوا عملي است. به عبارت ديگر با دو برابر كردن فشار صداهاي حاصله يك اكتاو زير مي شود و بايد دانست كه هر ني فاقد يكي دو صدا است. ني از دسته سازهاي محلي است و تقريباً در تمام ايران معمول است. نوازندگان محلي با ابتكاري سنتي تا اندازه اي ازقطع شدن صداي ساز، هنگام تازه كردن نفس جلوگيري مي كنند. توضيح آنكه در حين نواختن هوا را از بيني به ريه و نيز به لُپها داخل كرده، ذخيره مي كنند و اين هوا را به تدريج به درون لوله مي فرستند.
    امروزه انواع نی در موسيقی محلی ايران نواخته می شود و هر کدام نام خود را دارد مانند دوزله، شمشال، سرنا، نای، بالابان و غيره.

    منابع و مأخذ

    کتاب ها:

    1-آزاده فر، محمدرضا- اطلاعات عمومی موسيقی، تهران، انتشارات اسليمی

    2-افتخاری، محمد- شناخت سازهای ارکستر سمفونيک، تهران، نشر چشم انداز

    3-رضامنش، محمد- سازهای ايرانی، تهران، نشر ايران

    4-ستايشگر، مهدی- واژه نامه موسيقی ايران زمين، تهران، نشر اطلاعات

    5-نفری، بهرام- اطلاعات جامع موسيقی، تهران، انتشارات مارليک

    6-وجدانی، بهروز- فرهنگ تفسيری موسيقی، تهران، انتشارات ياسمن

     

    سايت ها:

    1-www.aftab.ir

    2-www.fa.wikipedia.org

    3-www.harmonytalk.com

    4-www.persianhub.org

    5-www.roshd.ir

     

  • چکیده ........................................................................................................................................... 1
    مقدمه ............................................................................................................................................ 2
    فصل اول سازهای بادی ایرانی
    بُرغو ............................................................................................................................................... 5
    شاخ آبنوسی ................................................................................................................................ 5
    بوق ................................................................................................................................................ 5
    نی ................................................................................................................................................... 6
    بیشه ............................................................................................................................................. 8
    ساز دونای .................................................................................................................................... 9
    دی دی ...........................................................................................................................................9
    سُرنا ............................................................................................................................................... 9
    خالو ............................................................................................................................................ 12
    جوری زورنا ............................................................................................................................... 12

    کرنا ............................................................................................................................................. 12
    نفیر ............................................................................................................................................. 14
    دو زله ......................................................................................................................................... 14
    قوشمه ........................................................................................................................................ 18
    نی انبان ..................................................................................................................................... 18
    چبچیق ........................................................................................................................................21
    بالابان .........................................................................................................................................22
    پیک .............................................................................................................................................22
    دودک .........................................................................................................................................23
    کرمیل ..........................................................................................................................................25
    شمشال ........................................................................................................................................25
    ارغنون بوقی ...............................................................................................................................27
    شوفار ...........................................................................................................................................28




    فصل دوم سازهای بادی چوبی کلاسیک
    سازهای بادی چوبی .................................................................................................................30
    پیکولو ...........................................................................................................................................31
    فلوت .............................................................................................................................................31
    زامپونیا ........................................................................................................................................33
    ابوا .................................................................................................................................................34
    کر آنگله .......................................................................................................................................35
    کلارینت ......................................................................................................................................36
    کلارینت باس .............................................................................................................................37
    ساکسفون ....................................................................................................................................37
    فاگوت ..........................................................................................................................................38
    کنتر فاگوت ...............................................................................................................................41
    آکاردئون بایان ............................................................................................................................41
    آکاردئون ......................................................................................................................................44



    فصل سوم سازهای بادی برنجی کلاسیک
    سازهای بادی برنجی ................................................................................................................50
    شیپور............................................................................................................................................51
    کرنه ..............................................................................................................................................51
    فلوگل هورن ...............................................................................................................................52
    کرنت ............................................................................................................................................53
    ترومپت ........................................................................................................................................54
    ترومبون .......................................................................................................................................59
    هورن ............................................................................................................................................60
    توبای واگنر...................................................................................................................................62
    توبا ..............................................................................................................................................63
    نتیجه گیری ...............................................................................................................................67
    منابع و مأخذ ..............................................................................................................................68


موضوع پایان نامه سازهای بادی, نمونه پایان نامه سازهای بادی, جستجوی پایان نامه سازهای بادی, فایل Word پایان نامه سازهای بادی, دانلود پایان نامه سازهای بادی, فایل PDF پایان نامه سازهای بادی, تحقیق در مورد پایان نامه سازهای بادی, مقاله در مورد پایان نامه سازهای بادی, پروژه در مورد پایان نامه سازهای بادی, پروپوزال در مورد پایان نامه سازهای بادی, تز دکترا در مورد پایان نامه سازهای بادی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه سازهای بادی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه سازهای بادی, پروژه درباره پایان نامه سازهای بادی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه سازهای بادی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه سازهای بادی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه سازهای بادی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه سازهای بادی, رساله دکترا در مورد پایان نامه سازهای بادی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای انسانی گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده در گذشته های نه چندان دور فضای ورودی شهر به مثابه اولین فضای شهری، نخستین تصویری از شهر بود که در ذهن مسافران شکل می گرفت. لذا این فضاها نه تنها از کیفیات فضایی بالایی بر خوردار بودند بلکه جزء ویژگی های شاخص شهرها بودند. امروزه با گسترش شهرها و ظهور وسایل نقلیه، ورودی شهرها به فضایی بی ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: MBA (زمستان 1390) چکیده : امروزه دانش منبع اصلی قدرت بوده و کسب اقتدار در جهان امروز مرهون تولید علم و دانش و مدیریت آن است. در این میان، سازمان های دانشی همچون سازمان های تحقیقاتی نیز نیازمندند تا در این محیط متلاطم با بکارگیری ابزار مدیریت دانش به خلق نوآوری کمک نمایند. برای تحقق این هدف، این گونه سازمان ها با انبوهی از موضوعات مدیریت دانش ...

چکيده :               امروزه دانش منبع اصلي قدرت بوده و کسب اقتدار در جهان امروز مرهون توليد علم و دانش و مديريت آن است.  &

پايان نامه تحصيلي در مقطع کارشناسي ارشد مهندسي معماري اسلامي تابستان 93 چکيده بافت هاي تاريخي با توجه به اينکه در روند رو به گسترش شهرها از گذشته تا به امروز، در بردارنده تاريخ مستند هر دوره

چکيده معماري به عنوان يک حرفه علمي- هنري همواره پوشش دهنده بخشي از نيازهاي زيستي انسان بوده است . بعد از مدرنيته و وارد شدن به عصر صنعتي در ايران ساختمان هاي عمومي به ويژه بازارها که در مقياس شهري

پايان‏نامه کارشناسي ارشد رشته مهندسي معماري ­معماري (M. A)   خرداد ماه 1393 چکيده: اين نوشتار برگرفته از پژوهشي مي باشد که در جهت شناسايي عوامل موثر بر برقراري ارتباط فضاهاي

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا برنامه ­ریزی شهری چکیده هدف این پژوهش تاکید بر اهمیت ساماندهی میدان شهرداری رشت با رویکرد احیای هویت فرهنگی تاریخی می­باشد. لذا این جنبه تعمیم رابطه کلاسیک میان ساماندهی و هویت اختصاص دارد. در اینجا تاکید عمده بر تاثیر هویت­ های اجتماعی، فرهنگی و تاریخی بر محیط شهری است. هدف این تحقیق شناسایی روش­های سازماندهی میدان شهرداری رشت و ارائه الگوی ...

اجراي پاياني (پايان نامه) جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته نوازندگي موسيقي جهاني تيرماه 1393 چکيده در طول سال هاي اخير تلاش هاي زيادي در زمينه مقايسه دو ساز کمانچه و ويولن صورت پذيرفته است

پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی، گرایش: ژئومورفولوژی در برنامه‌ریزی محیطی چکیده تحقیق حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و بهره‌گیری از روش‌های اسنادی و کتابخانه‌ای و مشاهدات میدانی به بررسی محدودیت‌های ژئومورفولوژیکی در توسعۀ فیزیکی شهرستان بندر انزلی و شناسایی و معرفی مناطق آسیب‌دیدۀ آن پرداخته است؛ زیرا توسعۀ فیزیکی شهرها عموماً در ارتباط ...

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جفرافیای انسانی گرایش : برنامه ریزی شهری چکیده : فرسودگی شهری یکی از مشکلات جدی و پدیده های غیر قابل اجتناب است که مدیریت شهری در تمام کشورهای جهان با آن رو به روست. آنچه مهم است اینکه فرسودگی شهری و ایجاد بافت فرسوده مختص به کشور خاص یا شهر مشخصی نمی باشد بلکه تمامی شهرها و روستاها در جهان با آن درگیر هستند ولی بسته به شرایط، ...

ثبت سفارش