پایان نامه بررسی تأثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیریت توسعه منابع انسانی)

word 1 MB 30696 108
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۲۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش: "بازرگانی داخلی"

    مقدمه

    در علم مدیریت برای افزایش عملکرد کارکنان یک سازمان راهکارهای مختلفی از قبیل افزایش رضایت شغلی، اعمال نظارت مستمر و اجرای برنامه های تشویقی و تنبیهی و موارد دیگر پیشنهاد شده است. علاوه بر راهکارهای فوق که اکثرا جنبه بیرونی دارند، راهکارهای دیگری نیز وجود دارند گه بر نوعی نگرش و انگیزه درونی در کارکنان سازمان تاکید دارند. این عوامل به شکل یک محرک درونی فرد را به عملکرد بهتر وا می دارد.

    همه می دانیم که در سازمانها بر این اصول تاکید می شود، قوانین لازم الاجرا می باشند، ضوابط  بر روابط حاکم است، از وقت می بایست نهایت استفاده بعمل آید، ابتکار و خلاقیت دارای اهمیت است و ... ولی در عمل سازمانها در تحقق این شعارها دچار مشکل می شوند و به راحتی نمی توانند آنها را اجرا کنند. بررسی و تحلیل این موضوع تنها با توجه به جنبه  رسمی سازمان میسر نمی شود .لذا توجه و تاکید به جنبه های غیر رسمی سازمانها در عین مبهم بودن، مهم و ضروری است.

    تحقیق حاضر درصدد است که روشن کند ویژگیهای وجدان کاری چه تاثیری بر عملکرد شغلی دارند.

    1-2  بیان مساله تحقیق :

    امروزه منابع انسانی هر سازمان به­عنوان مهم­ترین و کلیدی­ترین منبع دارایی راهبردی محسوب می­شود. با توجه به نقش راهبردی منابع انسانی در یک موفقیت سازمان و انجام مسئولیت­های صنعتی، تجاری و اجتماعی می­توان گفت که در اختیار داشتن نیروی انسانی کارامد و دارای عملکرد شغلی بالا می­تواند باعث کسب مزیت رقابتی برای سازمان گردد (شاه نظری، 1387).

    ارتقاء عملکرد شغلی یکی از مهمترین اهدافی است که مدیران سازمان ها در پی آن هستند چرا که ارتقاء بهره وری را در جامعه فراهم ساخته (مشبکی، 1376) و باعث ارتقای اقتصاد ملی و همین طور کیفیت خدمات و تولید سازمان ها خواهد شد (اسپکتور، 1387). عملکرد شغلی درجه ای از انجام وظایف محوله به فرد در شغل وی می باشد (Suliman, 2006). افزایش عملکرد شغلی با عوامل بسیاری از جمله انگیزش، توانایی، شناخت شغل، عوامل محیطی و سازمانی مختلف، کانون کنترل و ویژگی های شخصیتی در ارتباط است.

    پاول هرسی و مارشال گلداسمیت معتقدند در عملکرد نه تنها لازم است فرد بداند چه کاری باید انجام دهد بلکه نیاز است به طور مستمر بداند که کارها را چقدر خوب انجام دهد و همچنین جهت تصمیم های خود پشتوانه قانونی داشته باشد(رضائیان، 1380 : 417).

    در تحقیقات جدید، مؤثرترین عامل شخصیتی در عملکرد شغلی، وجدان یا در اصطلاح کاری آن، وجدان کاری معرفی شده است (O’Connor & Paunonen, 2007) و (Barrick & Mount, 1991).

    وجدان یکی از پنج عامل اصلی شخصیت است. وجدان، توصیف کننده قدرت کنترل تکانه ها، به نحوی که جامعه مطلوب می­داند و تسهیل کننده رفتار تکلیف محور و هدف محور است. وجدان ویژگی های چون آینده نگری قبل از عمل، به تأخیراندازی ارضای خواسته ها، رعایت قوانین و هنجارها و سازمان دهی و اولویت بندی تکالیف را در بر می گیرد.

    وجدان کار نوعی مکانیزم خودکنترلی در امور است که به واسطه آن افراد بدون نظارت مستقیم و غیرمستقیم از بیرون، کار خود را از نظر کمی و کیفی به طور تمام و کمال انجام می دهند (علیزاده، 1375).

    از جمله شاخص های وجدان کاری، رعایت عدالت در انجام وظیفه، احترام به افکار دیگران، خدمت به خلق، احساس مسولیت (همان) احساس سودمندی کار، لذت بردن از کار ، نیاز اندک به کنترل های خارجی، تلاش برای راضی نگه داشتن خداوند و مردم (هاشمی محمدابادی، 1386) و همچنین انجام کار بی عیب و به نتیجه رساندن کارها، ترجیح سازمان بر خود و احساس تعلق خاطر به آن، صرفه جویی در وقت و هزینه ها و انجام به موقع کارها (سلطانی، 1377) هستند. پژوهش ها نشان می دهد وجود اخلاق کاری به وسیله قوانین و خط مشی های اخلاقی باعث رضایت شغلی و تعهد سازمانی بیشتر و در نتیجه پایین آمدن نرخ ترک شغل می شود (ذاکرفرد، 1388).

    شرکت ملی نفت ایران که از سال 1330 تاکنون عهده دار سامان بخشیدن و سیاستگذاری فعالیت های صنعت نفت اعم از اکتشاف، حفاری، تولید، پژوهش و توسعه، پالایش و توزیع نفت، گاز و فرآورده های نفتی و صادرات آن بوده است، یکی از شرکت های بزرگ و بسیار تاثیر گذار در امور اقتصادی کشور است.

    این شرکت با در اختیار داشتن ذخیره های عظیم هیدروکربوری، یکی از بزرگترین شرکت های نفتی جهان به شمار می آید. با پیشرفت دانش و فنآوری صنعت نفت و پیچیده تر شدن مناسبت های اقتصادی و سیاسی، جایگاه شرکت ملی نفت ایران نیز ارتقا یافته است. از این رو سیاست های ملی، منطقه ای و همکاری با کشورهای مهم صنعتی در زمینه تامین انرژی و ایجاد ثبات در بازارهای جهانی نفت در دستور کار این شرکت قرار دارد.

    شرکت ملی نفت ایران بر اساس اصل 44 قانون اساسی با تفویض اختیار به بخش های گوناگون، ضمن نظارت عالی بر فعالیت صنعت نفت، اقدام موثر در زمینه تاسیس بنگاه های اقتصادی به انجام رسانده است. همچنین با تامین منابع مالی و اقلام مورد نیاز توسعه و رشد در راستای به روز رسانی دانش و فنآوری در زمینه اکتشاف، حفاری و بهره برداری با اعتماد به متخصصان و کارکنان ایرانی، گام های بلندی در این راه برداشته است.

    این شرکت مجموعه ای سازمان یافته از واحدهای مدیریتی (مدیریت امور بین الملل، مدیریت پژوهش و فناوری، مدیریت برنامه ریزی تلفیقی، مدیریت هماهنگی و نظارت بر تولید نفت و گاز، مدیریت فناوری اطلاعات و ارتباطات، مدیریت توسعه منابع انسانی، مدیریت امور مالی، مدیریت امور حقوقی، مدیریت اکتشاف، مدیریت بهداشت، ایمنی و محیط زیست، طرح کمک به عمران مناطق نفت خیز)، واحد های ستادی(روابط عمومی، هسته گزینش، حراست،امور بازرسی و پاسخگویی به شکایات،حسابرسی داخلی)، سازمانی ( پژوهشگاه صنعت نفت،سازمان بهداشت و درمان ،شرکت ملی صادرات گاز ایران، سازمان بهینه سازی مصرف سوخت کشور، صندوق های بازنشستگی، پس انداز و رفاه کارکنان)، شرکت های تولیدی (شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب، شرکت نفت مناطق مرکزی ایران، شرکت نفت و گاز پارس، شرکت نفت فلات قاره ایران، شرکت نفت و گاز اروندان، شرکت نفت خزر) و شرکت های خدمات فنی (شرکت ملی حفاری ایران، شرکت مهندسی و توسعه نفت، شرکت پشتیبانی ساخت و تهیه کالای نفت تهران، شرکت پایانه های نفتی ایران، سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس) است(پایگاه اطلاع رسانی شرکت ملی نفت ایران).

    با توجه به اینکه بهبود عملکرد کارکنان شرکت ملی نفت ایران می تواند گام موثری در دستیابی به اهداف عالیه آن باشد. بدیهی است که به منظور بهبود عملکرد و بازدهی کارکنان، این شرکت روشهای متعددی را امتحان کرده و هزینه های بسیاری را تاکنون متقبل شده است ولی همانند سایر سازمانهای دولتی از پایین بودن سطح بازدهی عملکرد کارکنان خود همچنان رنج می برد. بررسی عوامل تاثیر گذار بر عملکرد کارکنان به منظور دستیابی به عملکردی بهتر، رویکرد جدید این سازمان است. بنظر می رسد وجدان یا اصطلاحا وجدان کاری یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر عملکرد شغلی باشد، موارد فوق محقق را  بر آن داشت با توجه به اهمیت عملکرد شغلی و نقش احتمالی وجدان کاری درافزایش آن، تأثیر و  رابطه بین این دو متغیر  را در  شرکت ملی نفت ایران مورد بررسی قرار دهد.

    مساله تحقیق حاضر آن است که وجدان کاری تا چه اندازه عملکرد شغلی را تحت تاثیر احتمالی مثبت و یا منفی خود قرار می دهد و بین و وجدان کاری و ویژگیهای عملکرد شغلی چه نوع رابطه ای وجود دارد.

    برای حل مساله فوق سوالهای زیر مطرح شده است:

    1-3  سوال اصلی:

    آیا وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان حوزه مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت تاثیر­ معناداری دارد؟

    1-4  سوالات فرعی:

    آیا وجدان کاری بر رعایت مقررات و انضباط اداری تاثیر معنا داری دارد؟

    آیا وجدان کاری بر رفتار و برخورد مناسب با ارباب رجوع  و همکاران تاثیر معنا داری دارد؟

    آیا وجدان کاری بر پشتکار و جدیت در کار تاثیر معنا داری دارد؟

    آیا وجدان کاری بر میزان مهارت کارکنان تاثیر معنا داری دارد؟

    آیا وجدان کاری بر میزان دانش کارکنان تاثیر معنا داری دارد؟

    آیا وجدان کاری بر خودانگیزشی کارکنان تاثیر معنا داری دارد؟

    آیا عملکرد و ابعاد آن (پشتکار و جدیت در کار، رعایت مقررات و انضباط اداری، رفتار و برخورد مناسب با ارباب رجوع و همکاران، مهارت، دانش و خود انگیزشی) در شرکت ملی نفت ایران مدیریت توسعه منابع انسانی در سطح مطلوبی قرار دارد؟

    آیا وجدان کاری و ابعاد آن ( سخت کوشی، آینده نگری در انجام وظایف، انجام رسانیدن و نهایی کردن کار، انجام وظایف با کیفیت مورد انتظار، توجه مستمر به بهبود کارها، تصمیم گیری واقع بینانه بر اساس علم و اطلاعات صحیح، تقدم منافع فردی بر منافع شخصی، خودکنترلی و انجام کار بدون نظارت مستقیم، وقت شناسی و حاضر و ناظر دانستن خدا در انجام وظایف) در شرکت ملی نفت ایران مدیریت توسعه منابع انسانی در سطح مطلوبی قرار دارد؟

    1-5  هدفهای تحقیق :

    اهداف پژوهشی زیر در راستای مساله تحقیق می باشند که در ذیل بدان ها اشاره شده است:
    1-5-1  هدف اصلی تحقیق

    بررسی تاثیر وجدان کاری بر عملکردشغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران-مدیریت توسعه منابع انسانی

    1-5-2  هدف های فرعی تحقیق

    بررسی تاثیر وجدان کاری بر رعایت مقررات و انضباط اداری.

    بررسی تاثیر وجدان کاری بر رفتار و برخورد مناسب با ارباب رجوع و همکاران .

    بررسی تاثیر وجدان کاری بر پشتکار و جدیت در کار.

    بررسی تاثیر وجدان کاری بر خود انگیزشی کارکنان.

    بررسی تاثیر وجدان کاری بر میزان مهارت کارکنان.

    بررسی تاثیر وجدان کاری بر میزان دانش کارکنان.

    بررسی سطح مطلوبیت عملکرد و ابعاد آن (پشتکار و جدیت در کار، رعایت مقررات و انضباط اداری، رفتار و برخورد مناسب با ارباب رجوع، قابل اعتماد بودن، انعطاف پذیری و خود جوشی) در شرکت ملی نفت ایران-مدیریت توسعه منابع انسانی.

    بررسی سطح مطلوبیت وجدان کاری و ابعاد آن ( سخت کوشی، خود کنترلی، آینده نگری در انجام وظایف، انجام رسانیدن و نهایی کردن کار، انجام وظایف با کیفیت مورد انتظار، توجه مستمر به بهبود کارها، تصمیم گیری واقع بینانه بر اساس علم و اطلاعات صحیح، تقدم منافع فردی بر منافع شخصی، وقت شناسی و حاضر و ناظر دانستن خدا در انجام وظایف) در شرکت ملی نفت ایران-مدیریت توسعه منابع انسانی.

    1-6  اهمیت تحقیق

    برای بیان اهمیت تحقیق  می توان از روشهای زیر استفاده کرد (مارشال وراس من ،ترجمه اعرابی و پارسائیان، 1376، ص 41-34) :

    بیان تحقیق از دیدگاه خبرگان و نوشته سیاستگذاران

    اهمیت تحقیق از نظر تئوری

    اهمیت تحقیق از نظر سیاستگذاری

    اهمیت تحقیق حاضر از دیدگاه بزرگان و صاحبنظران مدنظر می باشد چراکه رهبر معظم انقلاب بارها و بارها بر وجدان کاری تاکید کرده اند و به نویسندگان، پژوهشگران، مدیران و کارگزاران توصیه فرمودند که جهت حاکمیت این سه شعار مهم یعنی(وجدان کاری، انضباط اجتماعی و انضباط اقتصادی) تلاش و کوشش داشته باشند (محمد ایراندوست، 1375، ص 58 ).

    اهمیت دیگر این تحقیق در آن است که با وجود اینکه بیش از یک قرن از تدوین تئوریهای سازمان می گذرد، هنوز نظریه مستقل و جداگانه ای در خصوص وجدان کاری ارایه نشده و مطالب جزیی و پراکنده موجود تحت مفاهیم کلی "اخلاق کاری" و روحیه سازمانی می باشد(میرزایی اهرجانی، 1377، ص 6-3).

    اهمیت تحقیق حاضر از نظر سیاستگذاری در وهله اول به جامعه آماری و سپس به سایر سازمانها مربوط می شود.

    1-7  چارچوب نظری تحقیق :

    در این تحقیق به منظور دستیابی به یک مدل علمی معتبر در زمینه وجدان کاری و عملکرد شغلی، ادبیات مدیریت  در دو حوزه مذکور مورد بررسی قرار گرفت و مدل ها و شاخص های در دسترس ارایه شده در تحقیقات داخلی و خارجی در خصوص موضوعات صدرالاشاره جمع آوری گردید.

    بر اساس نظر خبرگان مدل عملکرد استریز و بیگلی و پورتر انتخاب شد و شاخص ها و زیر شاخص‌های آن با استفاده از تکنیک دلفی انتخاب گردیده و روایی آن سنجیده شده و جمعی از اساتید موافق انتخاب این شاخص ها به منظور سنجش متغییرهای این تحقیق بوده اند که در ذیل بدانها اشاره شده است. برای  متغیر وجدان کاری مدل دکتر علاقه بند و سلیمی دانشگر بر اساس شاخص های وجدان کاری احصا شده و با استفاده از تحقیقات  داخلی و خارجی و همچنین نظر خبرگان توسعه یافته است.

    روش تحقیق

    این پژوهش کاربردی می باشد و روش آن بر اساس نحوه گردآوری داده ها، توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. بدان معنی که با استفاده از روش توصیفی به مطالعه و بررسی تاثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران پرداخته شده و با استفاده از روش های آماری توصیفی و استنباطی مورد آزمون قرار گرفته است.

    1-11  جامعه آماری

    تعداد عناصر مطلوب مورد نظر که حداقل یک صفت مشخص را دارا باشند، جامعه آماری را ایجاد می کنند (آذر و مومنی، 1384، ص 5).

    در تحقیق حاضر جامعه آماری متشکل از مکان (شرکت ملی نفت ایران) و افراد (مدیران، رؤسا، مسئولان و سرپرستان مدیریت توسعه منابع انسانی) است که برابر با 149 نفر می با شد.

    1-12  روش و ابزار گردآوری اطلاعات

    در این پژوهش از ابزارهای روش میدانی شامل پرسشنامه و مشاهده جهت جمع آوری اطلاعات استفاده شده و مطالعات وبررسی های لازم درباره مبانی تحقیق، ادبیات موضوعی تحقیق، سوابق مساله و موضوع تحقیق نیز با استفاده از روش کتابخانه ای و مطالعه منابع، پایان نامه ها و تحقیقات مرتبط صورت پذیرفته است.در تحقیق حاضر از دو پرسشنامه استاندارد استفاده شده است :

    پرسشنامه وجدان کاری سلیمی دانشگر با 32 سوال در خصوص وجدان کاری (دو پرسش آن بعلت مشترک بودن در پرسشنامه عملکرد کارکنان ادغام شده است)

    پرسشنامه در خصوص عملکرد کارکنان حاوی 18 سوال .

     

     

    1-13  تعریف عملیاتی  و مفهومی واژه ها

    1-13-1 وجدان کاری

    تعریف مفهومی : انجام بیشتر (بعد کمی) و بهتر (بعد کیفی) کار در کمترین زمان (بعد زمان) بدون نیاز به نظارت و کنترل بیرونی (بعد معنوی) (رضایی زاده، محمود، متقی نیک، علیرضا).

    تعریف عملیاتی: در این تحقیق وجدان کاری بر اساس شاخص های ارائه شده در جدول (1-2) اندازه گیری و سنجش می شود. با توسل به شاخصهای تحت الاشاره مفهوم وجدان کاری تعریف شده است، هرچند هیچ ادعایی دال بر جامع و مانع بودن تقسیم بندی فوق وجود ندارد.

    1-13-2  عملکرد شغلی

    تعریف مفهومی: عملکرد عبارت است از مجموعه رفتارهای مرتبط با شغل که افراد از خود نشان می دهند (گریفین، 1390، 354).

    تعریف عملیاتی: عملکرد شغلی را می توان به عنوان تابعی از توانایی و انگیزش (تمایل) تعریف کرد(استریز، بیگلی و پورتر) که مجموع ارزش های مورد انتظار سازمان از قبیل رعایت مقررات و انضباط، برخورد مناسب با ارباب رجوع ، قابل اعتماد بودن و داشتن پشتکار، دانش و مهارت کافی در کار و خودانگیزشی را شامل می شود( اردکانی ثابت-1389).

    1-13-3 کارکنان

    کارکنان یک سازمان آن دسته از افراد حقیقی هستند که بصورت پیمانی، روز مزد، یا استخدام رسمی در آن سازمان شاغل به کار هستند(هدایی، 84، ص 5). در این پژوهش جامعه کارکنان را مدیران، روسا و سرپرستان شاغل در مدیریت توسعه منابع انسانی شرکت ملی نفت ایران تشکیل می دهند.

    1-13-4  شرکت ملی نفت ایران

    مسئول بهره‌برداری، استخراج، پالایش، پخش و صادرات منابع نفت ایران و از بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی جهان است و در شهر تهران مرکزیت دارد. این شرکت در سال ۱۳۲۷ خورشیدی پس از ملی شدن نفت ایران تاسیس شد و جایگزین شرکت نفت ایران و انگلیس شد (پایگاه اطلاع رسانی پتروشیمی و فرآورده های نفتی).

    Abstract:

    Consciences level in work is crucial factor which motivates hard work, punctuality and work finalization, doing tasks with foresight while considering quality of decision-making and realistic self-control. At an optimum level of organization, consciences level at work leads to optimal performance, increased productivity and finally sustainable development. The main objective for the present research is to shed lights on effect of consciences on the performance of employees’ working in National Iranian Oil Company, department of human resources management development in managers and supervisors viewpoints. The study was conducted in descriptive and correlational manner. The population of this study constitutes people of which 149 so that using census 121 ones answered to the questionnaires. Research tools included conscious defensiveness questionnaire characterized with 32 items for consciences performance and 32 items Steers, Porter, & Bigley, standardized questionnaire. Data were analyzed using software SPSS (Correlation coefficient and T- test) and following information were obtained:

    According to the findings, work consciences had significant positive effect on employees’ performance and the research null hypothesis was accepted. Alternative hypothesis 1,2,3,5and 6 were confirmed suggesting that the work consciences  impose direct  impacts  on knowledge, self-motivation, perseverance and enthusiasm in work, good behavior to clients and compliance with office disciplines significantly. The fourth sub-hypothesis was rejected suggesting that the consciences do not affect skill. Additionally, as for Sub-hypotheses 7 and 8, results showed that the level of performance and consciences in the subject population are not desirable. The analysis of demographic data also revealed that the consciences of those employees with 10 and 20 years work experience is much compared to others and also was much more in male than females.

    Keywords: work consciences, performance, employee working in the national oil compan

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    فصل اول

    کلیات تحقیق. 1

    1-1 مقدمه. 2

    1-2  بیان مساله تحقیق : 2

    1-3  سوال اصلی: 4

    1-4  سوالات فرعی: 5

    1-5  هدفهای تحقیق : 5

    1-5-2  هدف های فرعی تحقیق. 5

    1-6  اهمیت تحقیق. 6

    1-7  چارچوب نظری تحقیق : 6

    1-8  مدل تحقیق : 10

    1-9  قلمرو تحقیق. 10

    1-10  روش تحقیق. 11

    1-11  جامعه آماری. 11

    1-12  روش و ابزار گردآوری اطلاعات. 11

    1-13  تعریف عملیاتی  و مفهومی واژه ها 12

    1-13-1 وجدان کاری. 12

    1-13-2  عملکرد شغلی. 12

    1-13-3 کارکنان. 12

    1-13-4  شرکت ملی نفت ایران. 12

    فصل دوم

    مبانی نظری و پژوهشی تحقیق. 13

    2-1 مقدمه. 14

    2-2  وجدان کاری. 14

    2-2-1 مبانی نظری وجدان کاری. 14

    2-2-2 معنی وجدان در زبان و فرهنگ فارسی. 14

    2-2-3 معنی وجدان در زبان و فرهنگ لاتین. 15

    2-2-4 وجدان از دید صاحبنظران. 15

    2-2-5 معنا و تعریف وجدان کاری. 16

    2-2-6 مفاهیم مشابه با وجدان کاری. 18

    2-2-6-1 وجدان کاری و انضباط. 18

    2-2-6-2 وجدان کاری و روحیه 18

    2-2-6-3 وجدان کاری و کارایی. 18

    2-2-6-4 وجدان کاری و انگیزش.. 18

    2-2-6-5 وجدان کاری و تعهد 19

    2-2-7 عوامل موثر بر وجدان کاری : 19

    2-2-8 تقویت وجدان کاری. 20

    2-2-8-1 ویژگی های انسانی فرد 20

    2-2-8-2 ماهیت و نوع شغل. 21

    2-2-9 شاخصها، نمایانگرها و معرفهای وجود و یا عدم وجود وجدان کاری. 23

    2-2-9-1 شاخصها، نمایانگرها، معرف ها و علایم وجود وجدان کاری. 24

    2-2-9-2 شاخصها، نمایانگرها، معرف ها و علایم ضعف وجدان کاری. 24

    2-2-10 شاخص های وجدان کاری در این تحقیق. 26

    2-2-10-1 شاخصهای بعد زمان. 26

    2-2-10-2 شاخص بعد کمیت کار. 26

    2-2-10-3 شاخصهای بعد کمیت کار. 26

    2-2-10-4 شاخصهای بعد معنوی. 26

    2-2-11 آثار و پیامدهای وجدان کاری. 26

    2-2-12 وجدان کار در ایران. 30

    2-3 عملکرد 31

    2-3-1 تفاوت عملکرد با بهره وری. 32

    2-3-2 تفاوت عملکرد با اثربخشی. 32

    2-3-3 تفاوت عملکرد با کارایی. 32

    2-3-4 عوامل تاثیر گذار بر عملکرد 33

    2-3-5 تقویت عملکرد: 33

    2-3-6 الگوهایی در مورد عملکرد منابع انسانی. 34

    2-3-6-1-الگوی هرسی و گلداسمیت.. 34

    2-3-6-2-الگوی موری اینسورث و نیول اسمیت.. 34

    2-3-6-3-الگوی مدل امتیازات متوازن. 34

    2-3-6-4 الگوی لینچ و گراس.. 34

    2-3-6-5 الگوی ارزشیابی عملکرد کارکنان. 35

    2-3-6-6 مدل اسکوانات و همکاران. 35

    2-3-6-7 مدل عملکرد کارکنان آگونیوس.. 36

    2-3-6-8 الگوی عملکرد کارکنان استیرز، بیگلی و پورتر. 37

    2-4  پیشینه تحقیق. 38

    2-4-1 مقدمه 38

    فصل  سوم

    روش تحقیق. 42

    3-1 مقدمه. 43

    3-2 روش تحقیق. 43

    3-2-1 طبقه بندی تحقیق بر مبنای هدف.. 43

    3-2-2 طبقه بندی تحقیق بر مبنای روش.. 43

    3-3 فرضیات و مدل پیشنهادی تحقیق. 44

    3-4 فرضیه اصلی تحقیق : 45

    3-5 فرضیات فرعی تحقیق: 45

    3-6 جامعه آماری. 46

    3-7 روش نمونه گیری و حجم نمونه. 46

    3-8 روش و ابزار گردآوری اطلاعات. 46

    3-9  قلمرو تحقیق. 52

    3-10 روش تجزیه و تحلیل داده ها 52

    3-11 پایایی و روایی ابزار تحقیق. 52

    3-11-1 تعیین پایایی(قابلیت اعتماد)  پرسشنامه 52

    3-11-2 تعیین روایی (اعتبار) ابزار پرسشنامه 53

    فصل چهارم

    تجزیه و تحلیل داده ها 54

    4-1 مقدمه. 55

    4-2 تحلیل توصیفی. 55

    4-2-1 متغییر جنسیت.. 55

    4-2-2 متغییر تاهل. 56

    4-2-3 متغیر طبقه سنی. 58

    4-2-4 متغیر سطح تحصیلات.. 59

    4-2-5 متغیر سابقه کاری. 60

    4-2-6 آمار توصیفی عملکرد: 61

    4-2-7 آمار توصیفی وجدان کاری. 62

    4-3 آمار استنباطی. 62

    4-3-1 فرضیه فرعی اول: 64

    4-3-2 فرضیه فرعی دوم 66

    4-3-3 فرضیه فرعی سوم 69

    4-3-4 فرضیه فرعی چهارم 72

    4-3-5 فرضیه فرعی پنجم 75

    4-3-6 فرضیه فرعی ششم 77

    4-3-7 فرضیه فرعی هفتم 80

    4-3-8 فرضیه فرعی هشتم 81

    4-3-9 فرضیه اصلی. 82

    فصل پنجم

    نتیجه گیری و ارائه پیشنهاد 83

    5-1 مقدمه. 84

    5-2 بحث و ونتیجه گیری از فرضیات تحقیق. 84

    5-2-1 فرضیه اصلی. 84

    5-2-2 فرضیه های فرعی. 85

    5-3  سایر نتایج. 88

    5-4 ارائه پیشنهادات. 88

    5-4-1 پیشنهادات برای سازمان مربوطه 88

    5-4-2 پیشنهادات برای تحقیقات آتی. 89

    5-5 محدودیت های تحقیق. 89

    5-5-1 محدودیت های علمی و متدولوژیک... 89

    منابع و مآخذ: 91

    منابع فارسی: 92

    منابع انگلیسی: 95

    Abstract.. 97

    منبع:

    منابع فارسی:

    ابطحی، سید حسین"الگوی تصمیم گیری بر مبنای اخلاقیات" تهران، فصلنامه مدیریت دولتی، شماره 36، 1376

    اردکانی ثابت، شهره "بررسی رابطه هوش عاطفی و عملکرد کارکنان بانک ملت"-استاد راهنما دکتر طالقانی(1389)

    اژه­ای جواد، خداپناهی محمدکریم، فتحی آشتیانی علی، ثابتی آزاد، قنبری سعید، سید موسوی پریسا سادات (1388)؛ تعامل بین شخصیت و سبک­های فراانگیزشی در عملکرد شغلی، مجله علوم رفتاری، دوره 3، شماره 4:310-301

    اسپکتور پل (1387) روانشناسی صنعتی و سازمانی. ترجمه شهناز محمدی، تهران: ارسباران.

    استیفن پی رابینز، مبانی رفتار سازمانی، جلد 1، 2 و 3، ترجمه سید محمد اعرابی و علی پارسیان. دفتر پژوهشهای فرهنگی

    اسینورت، موری، (1375)، "مدیریت و کارآمدی"، ترجمه غلامرضا خاکی، موسسه کار و تامین اجتماعی.

    امین،فخرالسادات، روشهای آماری در تعلیم وتربیت، تهران، امیرکبیر 1368.

    ایراندوست، محمد حسین، سبک های مختلف مدیریت و نقش آن در وجدان کاری و انضباط اجتماعی، مجموعه مقالات اولین اجلاس راه های حاکمیت وجدان کاری و انضباط اجتماعی، دانشگاه آزاد 1375.

    آذر، عادل و مومنی ،" تشریح مسایل آمار و کاربرد آن در مدیریت"، تهران انتشارات بازتاب،1380

    بخشی، علی اکبر " خودشناسی درون مایه وجدان کاری" معرفت، شماره 17، 1375.

    براتی احمد آبادی هاجر(1387)  رابطه بین متغیرهای پیشایند (عدالت سازمانی و جو سازمانی) و وجدان کاری با عملکرد شغلی در کارکنان شرکت سهامی ذوب آهن اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی.

    جعفری، محمد تقی " وجدان کار در نهج البلاغه" مجله تدبیر، آبان ماه 1386

    چابکی، ام البنین، آیا وجدان کاری در کشور ما ضعیف است، مجله کارمند شماره 11.

    حجازی یوسف، ایروانی محمود (1381) رابطه میان ویژگی های شخصیتی و عملکرد شغلی؛ مجله روانشناسی و علوم تربیتی، شماره 3،ص 189-171

    خاکی، غلامرضا " روش تحقیق با رویکرد به پایان نامه نویسی" انتشارات بازتاب،چاپ اول،1382

    خاکی، غلامرضا " مدیریت بهره وری " انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی، چاپ سوم، 1382

    خاکی، غلامرضا "آشنایی با مدیریت بهره وری" تهران، انتشارات سایه نما، چاپ اول، 1376

    خاکی، غلامرضا "نگاهی بر اخلاق کار، مدیریت، انجمن مدیران ایران، 1374

    خاکی، غلامرضا، تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، 1378

    دولان شیمول آل، رندان اس، شولر اف، طوسی محمد علی، صائبی محمد (1380)؛ مترجمان مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی. چاپ دوم، تهران: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی.

    ذاکرفرد منیره (1388)؛ تأثیر آموزش مهارت های ادراکی سرپرستان شیفت بر افزایش رضایت و عملکرد شغلی زیر دستان آنان در شرکت فولاد مبارکه اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

    رحمانی، عباسعلی، تحلیل جامعه شناختی وجدان کار در سازمان دولتی با تاکید بر جهاد سازندگی

    رشیدپور، ماندانا "بررسی رابطه تعهد سازمانی با تمایل به ماندن و عملکرد شغلی کارکنان حرفه ای در سازمان حسابرسی" استاد راهنما دکتر منوریان-80

    روزنامه همشهری، دوشنبه 11 مهر 84، سال سیزدهم، شماره 3815، صفحه 10)

    زارعی متین حسن، جندقی غلام رضا، توره ناصر (1385) شناخت عوامل شهروندی سازمانی و بررسی ارتباط آن با عملکرد. مجله ی فرهنگ مدیریت، شماره 12: 63-31

    زهرانوری، عباس،"تقویت وجدان کاری و نقش آن در افزایش تولید ملی" مدیریت شماره 33 دی ماه 77

    سلسله، " نظارت بر عملکرد مدیران" دومین همایش ملی مدیریت عملکرد سال 91.

    سلطانی، ایرج (1377)؛ وجدان کار عامل پویایی نظام اداری کشور، مجله کار و جامعه، شماره 24: 13-7

    سلطانی، ایرج" نقش توسعه منابع انسانی در ارتقای بهره وری سازمانها" مجله مدیریت دولتی، شماره 39، 1377.

    سلیمی دانشگر(1378)”  فرهنگ  سازمانی  و رابطه آن با وجدان کاری مدیران و کارکنان دانشکده مدیریت دانشگاههای دولتی و آزاد اسلامی  مستقر در شهر تهران”. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه علامه طباطبایی، استاد راهنما دکتر علاقه بند

    شاه نظری، علی (1387)، بررسی وجدان کاری نیروی انسانی بعنوان یکی از منابع مزیت رقابتی سازمانها، دومین کنفرانس توانمند سازی منابع انسانی، تهران، بنیاد توانمند سازی منابع انسانی ایران، قابل دسترسی در:

    http://www.civilica.com/Paper-HUMANEMPOWERMENT02-HUMANEMPOWERMENT02_015.html

    صنوبری، فرهاد"بررسی رابطه کیفیت زندگی کاری بر عملکرد کارکنان شاغل در فروشگاه های زنجیره ای رفاه"  تهران، 1379

    طالب رجبی، سارا، "بررسی نقش نظام ارزشیابی کارکنان بر عملکرد نیروی انسانی بانک ملت" استاد راهنما دکتر خدابخش داشگرزاده، (1385).

    علیزاده، اکبر (1375) بررسی عوامل مؤثر بر انگیختن وجدان کاری از نظر مدیران و کارکنان ادارات و نهاد های دولتی استان کهکیلویه و بویر احمد. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

    فدایی، اسماعیل، مفاهیم نظری و راهکارهای وجدان کاری، مجموعه مقالات اولین اجلاس راههای حاکمیت وجدان کاری و انضباط اجتماعی، دانشگاه آزاد 75

    کوچک مختاربند، علی اکبر، "بررسی تاثیر کیفیت زندگی کاری بر عملکرد کارکنان آموزش و پرورش شهرستان شوشتر" استاد راهنما دکتر سرمد،84.

    لیاقتدار محمد جواد، بختیار نصرآبادی حسنعلی ، سمیعی فاطمه، هاشمی بی بی وجیهه (1390)؛ بررسی میزان تاثیر و نقش عوامل مؤثر بر وجدان کاری. مجله جامعه شناسی کاربردی، شماره 41 (1)، 40-27

    ماهنامه علمی، فرهنگی ائمه جمعه شماره 71

    مشبکی اصغر (1376)؛ نگاهی تازه به مفهوم وجدان ایمانی (کاری) در ارتقای سطح بهره وری سازمان. مجله اقتصاد و مدیریت. شماره 32: 143-132

    مشبکی، اصغر " رابطه تعهد و وجدان کاری با تحول اداری" پژوهش نامه، شماره 5، 1376.

    مشبکی، اصغر، "نقش وجدان کاری بر بهره وری و فقرزدایی"  مجموعه مقالات دومین اجلاس وجدان کاری، دانشگاه آزاد اسلامی 77

    مفاهیم بهره وری، ترجمه و تنظیم معاونت اقتصادی و برنامه ریزی، 1374.

    میچل، ترنس آر (1977)- مردم در سازمان ها- ترجمه حسین شکر شکن (1373)، تهران، انتشارات رشد، چاپ اول

    میرسپاسی، ناصر " مدیریت استراتژیک منابع انسانی و روابط کار" تهران، انتشارات میر، 1383.

    هاشمی محمدآباد بی بی وجیهه (1386) بررسی عوامل مؤثر بر انضباط کار از نظر دانشجویان دانشگاه های دولتی اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه اصفهان. دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی

    هدایی، هدیه، "بررسی پاره ای از عوامل موثر بر وجدان کاری و انضباط کاری از دیدگاه کارکنان منطقه 4 آموزش و پرورش شهر تهران" استاد راهنما دکتر عسگریان 83-84.

    هرسی، بلاچارد، کنت، "مدیریت رفتارسازمانی، دکتر علی علاقه بند(مترجم) تهران، انتشارات امیرکبیر،83.

     

     

     

     

    منابع انگلیسی:

    Alen, A(1984), Management Review, New York.

    Altred,Kenyon.” An Ethics Model For Managers”. Business Ethics. Vol7. October 1998 p.p.220-225

    Anderew, D(1988),management and performance, U.S.A

    Bar-on,R  and Mouton, J.s.(1949). The Managerial Grid. Houston.Galflublication.

    Borman WC, Ilgen DR, Klimoski RJ. (2003). Industrial and organizational psychology; Handbook of psychology. John Wiley & Sons Inc. Hoboken, New Jersey.

    Brown CH, Curran R G, Smith ML.(2003). The Role of Emotional Intelligence in the Career Commitment and Desion-Making Process. Journal of Career Assessment,11(4),379-393.

    Chan D, Schmitt N. (2002). Situational judgment and job performance. Human Performance, 15: 233-254

    Courtis, W & Etall (2004), Management and organizational.

    Curtis,Mannig “Ethics at Work” (vista systems, 1988) p.q Barrick MR, Mount MK. (1991).The big five personality dimensions and job performance: A meta-analysis. Personal Psychol.; 44:1-26.

    Deluga RJ, Masson S. (2000). Relationship of resident assistant conscientiousness, extraversion, and positive affect with related performance. Journal of Research in Psychology, 34: 225-440.  (Deluga, 2000)

    Gary.D, 1997, “Human Resource Management”, P: 108,109

    Grimaldi, Jennifer, “Ethial Business Around The World”. Business Ethics, vol7. 1998 p.p 245-249

    Kierstead.J. (1998). Personality & Job Performance, A Research Over View. Police research and communication branch public service commission of Canada.

    Lepine JA, Colquitt JA , Erez A .(2002). The nature of organizational citizenship behavior: The critical review and meta-analysis. Journal of Applied Psychology, 87:52-65

    Lyman Porter, Gregory Bigley &Richard Steers “Motivation and Leadership at Work, 7th edition” (2003)

    Motowidlo SJ, Borman WC, Schmit MJ. (1997). A Theory of individual differences in task and contectual performance. Hum Perform. V.10, P.71-83

    O’Connor, MC , Paunonen, SV. (2007). Big Five personality predictors of postsecondaryacademic performance. Personality and Individual Differences, 43: 971-990.  (O’Connor & Paunonen, 2007).

    Porter. L.W, Strees R.M, Mowday, R.T & Boulian, p.v. “ Journal of Applied Psychology, 1974, vol. 59, pp.603-609.

    Robbins.p.Stephen (1984). Organizational Behavior. U.S.A : Prentice Hall. International.Inc

    Robbins.p.Stephen(1981).Organizational Theory. Englwood Cliffs, New Jersey Prentice Hall:334

    Salgado. F. Jesus (1997). The big five model of personality and job performance in the European community; journal of applied psychology; vol85; n1.

    Shuler R, Jackson SHR. (2001). Issues and activities in mergers and acquisitions. Euro Manag J.; 239-53.

    Tahir Suliman AM. (2006). Links between justice, satisfaction and performance in the workplace. Journal of Management Development, 25: 294-311.

    Tett RP, Burnett DD. (2003) A personality trait-based interactions model of job performance. J Appl Psychol.; 88(3):500–17.

    Tett RP, Jackson DN, Rothstein M.(1991). Personality measures as predictors of job performance: A meta analytic review. Personnel Psychol, 44:703-42

    Wright. Patrick et al (1995); cognitive ability as a moderator the relationship between personality and job performance, journal of management; vol. 21; n6


موضوع پایان نامه بررسی تأثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیریت توسعه منابع انسانی), نمونه پایان نامه بررسی تأثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیریت توسعه منابع انسانی), جستجوی پایان نامه بررسی تأثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیریت توسعه منابع انسانی), فایل Word پایان نامه بررسی تأثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیریت توسعه منابع انسانی), دانلود پایان نامه بررسی تأثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیریت توسعه منابع انسانی), فایل PDF پایان نامه بررسی تأثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیریت توسعه منابع انسانی), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تأثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیریت توسعه منابع انسانی), مقاله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیریت توسعه منابع انسانی), پروژه در مورد پایان نامه بررسی تأثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیریت توسعه منابع انسانی), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تأثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیریت توسعه منابع انسانی), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیریت توسعه منابع انسانی), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیریت توسعه منابع انسانی), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیریت توسعه منابع انسانی), پروژه درباره پایان نامه بررسی تأثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیریت توسعه منابع انسانی), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تأثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیریت توسعه منابع انسانی), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیریت توسعه منابع انسانی), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیریت توسعه منابع انسانی), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیریت توسعه منابع انسانی), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر وجدان کاری بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت ملی نفت ایران (مدیریت توسعه منابع انسانی)

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A. ) گرایش : صنعتی و سازمانی چکیده پژوهش: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه ویژگی های شغلی و شخصیتی با میزان تعهد سازمانی در بین کارکنان مدیریت اکتشاف شرکت ملی نفت ایران می باشد . روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی می باشد. جامعه مورد مطالعه،شامل تمامی کارکنان شرکت اکتشاف نفت در سال 1392 می باشد. با توجه به اینکه تعداد کل کارکنان 252نفر می ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M. A) گرايش  مالي زمستان1391 چکيده : در اين پژوهش تحت عنوان « بررسي مديريت منابع انساني برعملکرد مالي شعب بانک ملي  » که د

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: تحول چکیده اهداف: هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه بین مدیریت استراتژیک منابع انسانی و عمکلرد شرکت های تولیدی شهرستان رشت است. روش ها: جامعه آماری این تحقیق شامل شرکت های تولیدی استان گیلان واقع درشهرستان رشت می باشد و به روش نمونه گیری تصادفی از بین آنها 109 شرکت انتخاب شد. پرسشنامه ای شامل 22 سوال برای ...

ارائه شده برای اخذ مدرک کارشناسی ارشد مدیریت صنعتی (گرایش تولید) چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین بهترین شیوه های مدیریت منابع انسانی(در قالب 7 شیوه پفر که عبارتند از : امنیت استخدامی، استخدام گزینشی، تیم های خودگردان، پرداخت مبتنی بر عملکرد ، آموزش گسترده ،کاهش در تفاوت مقام و موقعیت، تسهیم اطلاعات ) بر عملکرد سازمان صورت پذیرفته است.پژوهش در یکی از شرکت های تابعه برق ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد  رشته مديريت دولتي گرايش  منابع انساني زمستان 1391 هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه‌ي بين کيفيت زندگي کاري با مديريت ارتباط با مشتري در

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ".M.A" چکیده : نیروی انسانی شاغل در سازمانها اصلی ترین سرمایه در اختیار مدیران است و مدیریت منابع انسانی مهمترین و شاید اصلی ترین وظیفه مدیران می باشد. رفتار و فعالیت انسانها ناشی از انگیزه های آنان است. از آنجائیکه تقویت انگیزه ها میتواند منجر به بهبود و موفقیت بیشتر هر سازمانی گردد، لذا شناسایی عوامل موثر بر انگیزه می تواند به مدیران و ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته مدیریت بازرگانی گرایش تحول چکیده : هدف : این پژوهش با هدف تعیین بررسی رابطه توانمندی منابع انسانی با میزان پذیرش خدمات بانکی و جذب منابع مالی در شعب بانک ملی کلان شهررشت طراحی گردیده است . روش : پژوهش حاضر از نوع مطالعات همبستگی بوده و به صورت میدانی در بهار 1392 اجرا گردید . جامعه پژوهش شامل کلیه کارکنان شعب مختلف بانک ملی ...

کلیات تحقیق مقدمه امروزه منابع انسانی، سرمایه اصلی سازمان محسوب می­شوند. سازمان­ها با وجود داشتن نیروی انسانی شایسته و لایق نیازمند توانمندی لازم در استفاده از این منابع می­باشند. در حقیقت با اتکا بر عملکرد کارکنان و مدیریت سرمایه انسانی و ارائه روش­های علمی و کاربردی، سازمان­ها به دنبال افزایش کارآمدی و اثربخشی خود هستند. وظایف مدیریت منابع انسانی به عنوان یکی از مهم­ترین ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد M.A)) گرایش تشکیلات و روشها چکیده امروزه توسعه منابع انسانی و توانمندسازی کارکنان یکی از ابزارهای موثر برای افزایش بهره وری و استفاده بهینه از ظرفیتها و تواناییهای فردی و گروهی آنها در راستای اهداف سازمانی و به بیان بهتر حصول کارآیی واثر بخش سازمانی است. در شرایط کنونی، برتری رقابتی ، ایجاد ارزش و تضمین رشد بلندمدت به نحو فزاینده ای به ...

ثبت سفارش