پایان نامه شبیه سازی و کنترل یک سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختیباطری ابر خازن به منظور تغذیه یک موتور الکتریکی جریان مستقیم

word 5 MB 31372 114
1393 کارشناسی ارشد مهندسی الکترونیک
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان ‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق قدرت

    چکیده

    در این پایان نامه یک سیستم ترکیبی تولید توان با استفاده از پیل سوختی/باتری/ابرخازن برای تغذیه یک خودوری برقی سبک با سیستم درایو موتور الکتریکی تحریک مستقل مورد مطالعه و شبیه سازی قرار گرفت. سیستم خودروی برقی از یک سیستم پیش خور و کنترلی، منابع چندگانه، واحد کنترل قدرت و سیستم مدیریت انرژی، ماشین DC تحریک مستقل و بار خودروی برقی تشکیل شده است. مرجع سرعت سیستم مطابق درایو ECE-47 انتخاب شده است. بعبارتی یک مدل شامل چند منبع انرژی، مبتنی بر قواعد منطقی، الگوریتم کنترلی و سیستم ذخیره انرژی برای یک خودروی برقی سه چرخ سبک ارائه گردیده است. ویژگی اصلی خودروی برقی سبک از استراتژی کنترلی آن نشات می گیرد که سیستم مدیریت انرژی را برای باتری، پیل سوختی و ابرخازن تحت بار های مختلف پشتیبانی می کند. نتایج شبیه سازی نشان می دهد که الگوریتم کنترلی می تواند بصورت کاملاً برنامه ریزی شده، سیستم چند منبعی را مدیریت کند. کاربرد مهم سیستم مدیریت انرژی، مصالحه بین ذخیره سازی سوخت به همراه یک رانندگی پاک و همچنین کمک به موتور و باتری از نظر هزینه است. در این پایان نامه در سیستم کنترل قدرت از کنترلرهای تناسبی-انتگرالی استفاده شده است. نتایج شبیه سازی نشان داده است که استفاده از کنترلرهای فازی در مقابل کنترلرهای بهره ثابت تناسبی-انتگرالی، قابلیت سیستم مورد مطالعه را در پیگیری سرعت مرجع بیشتر افزایش می دهد. کنترلرهای فازی نسبت به کنترلرهای تناسبی-انتگرالی که در مقابل نوسانات سرعت پارامترهای آن ها ثابت می باشد، پارامترهای خود را به روز کرده که به این کنترلرها خودتنظیم گفته می شود. بنابراین در برابر تغییرات سرعت عملکرد بهتری از خود نشان می دهند.

    کلمات کلیدی: سیستم ترکیبی تولید توان، باتری، پیل سوختی، ابر خازن، الگوریتم کنترلی سیستم مدیریت انرژی، کنترلر فازی

     

    مقدمه

    صنعت حمل و نقل و ترابری جز صنایعی است که همیشه مورد توجه متخصصین و صنعتگران می باشد. دانشمندان همیشه در این تلاش بوده اند تا خودروهایی تولید کنند که نسبت به خودروهای معمولی، عملکرد بهتر، مصرف سوخت پایین تر  و آلودگی کمتری داشته باشند. در این راستا تلاش قابل توجهی در جهت ارتقای کیفیت سوخت های مصرفی در خودرو ها از بنزینی به صورت های دیگر انجام پذیرفته است. بعنوان مثال تحقیقات گسترده ای در مورد سوخت های هیدروژنی و پیل های سوختی[1] انجام شده است. اما به دلیل هزینه تولید بالا و همچنین مشکلات ناشی از ماهیت این نوع سوخت ها (اشتعال پذیری بالا و شرایط ذخیره سازی دشوار) مصرف آن ها بصورت فراگیر امکانپذیر نشده است ]1[.

    امروزه استفاده از خودروهای الکتریکی که در آن ها موتور الکتریکی به تنهایی نیروی پیشران را تولید می کند مرسوم نشده است. اولین عامل هزینه بسیار بالای تولید این خودروها می باشد که باعث افزایش قیمت آن ها می گردد. علاوه بر این این خودروها به ازای هر بار شارژ شدن مسافت کمی را طی می کنند. از طرف دیگر مدت زمان لازم برای شارژ باطری در این خودروها بسیار زیاد است که استفاده از این خودرو ها را نسبت به خودروهای احتراقی محدود نموده است ]1[.

    بر طبق آمار بدست آمده در سال 1980، حدود 30 در صد از کل آلودگی کربنی تولید شده در ایالات متحده در اثر استفاده از موتورهای احتراقی[2] بوده که این میزان در سال 2000 به 40 درصد افزایش پیدا کرده است. یک موتور احتراقی معمولا در بهترین شرایط، بازدهی در حدود 32 درصد دارد. در حالت عادی، بازده موتور احتراقی معمولی در شهر حدود 18 درصد و در بزرگراه ها حدود 26 درصد است ]2[. یکی از راهکارهایی که برای بالا بردن بازده موتورهای احتراقی بکار میرود پایین آوردن مصرف سوخت آن ها می باشد. به این صورت آلودگی خودروها را نیز می توان کاهش داد.

    از معایب خودروهای احتراقی می توان به موارد زیر اشاره کرد ]2[:

    اندازه موتور احتراقی بگونه ای است که بتوانند قدرت لازم جهت شتاب گیری مطلوب را برای خودرو فراهم کنند. لذا این موتورها معمولا حجیم و سنگین هستند.

    راندمان حرارتی این موتورها بستگی زیادی به نقطه کار آن ها دارد و دائما در طول حرکت اتومبیل بسته به شرایط تغییر می کند. بعلاوه چون این موتورها باید بگونه ای طراحی شوند که پاسخگوی نیاز خودرو در هنگام شتاب گیری باشند، در مواقع عادی راندمان بسیار پایینی دارند.

    کل انرژی جنبشی خودرو در هنگام ترمز گیری به گرما تبدیل شده و به هدر می رود.

    با بررسی انجام شده توسط پژوهشگران متوجه این مساله شده اند که استفاده از خودرو های هیبرید الکتریکی می تواند پاسخگوی مطالب بیان شده باشد. خودروی هیبرید[3] به خودرویی گفته می شود که برای تولید قدرت از دو یا چند منبع تولید کننده انرژی و مبدل انرژی بهره می برد. امروزه استفاده از منابع انرژی نو در خودروهای هیبرید با استقبال چشمگیری روبرو شده است. معمول ترین منبع انرژی نو که در این خودروها بکار میرود، پیل سوختی می باشد. همچنین از باطری نیز در این خودروها استفاده می شود. با بکارگیری خودروهای هیبرید امکان استفاده از قابلیت های هر دو نوع خودروی احتراقی و الکتریکی فراهم می گردد. بنابراین با استفاده از خودروهای هیبرید آلودگی زیست محیطی کاهش می یابد همچنین قدرت شتاب گیری ماشین تقویت می شود ]3[. با توجه به استفاده از دو منبع اصلی پیل سوختی و کمکی باطری، کنترل این دو منبع مساله ای پیچیده می باشد. با کنترل این دو منبع می توان میزان مصرف سوخت خودرو، سطح آلودگی تولید شده و همجنین میزان شارژ باطری ها را تعیین نمود.

    با توجه به مطالب مطرح شده، هدف استفاده از خودروهای هیبرید این است که از مزایای هر دو موتور احتراقی و الکتریکی استفاده شده و معایب آن ها نیز مرتفع گردد. برخی از نقاط ضعف موتورهای احتراقی در زیر ارائه شده است ]2[.

    با بکارگیری سیستم رانش الکتریکی در کنار سیستم رانش احتراقی، بخش عمده ای از توان خودرو در مواقع شتاب گیری و شیب پیمایی توسط سیستم الکتریکی تامین می شود. بنابراین اندازه موتور احتراقی کاهش می یابد.

    شرایط کاری موتور احتراقی بطور کامل یا جزیی از شرایط کاری خودرو نظیر سرعت، شتاب، گشتاور و توان می باشد و در نتیجه موتور احتراقی در اکثر موارد در محدوده راندمان حداکثر خودش کار می کند.

    در هنگام ترمز گیری، موتور الکتریکی بصورت ژنراتور عمل کرده و انرژی جنبشی خودرو را تا اندازه زیاد بازیافت می کند. این انرژی در هنگام شتاب گیری مجددا به خودرو برگردانده می شود.

    با توجه به خودروهای هیبریدی در سال های اخیر مطالعات بسیاری درباره طراحی و ساخت این نوع از خودروها انجام شده است.

    1-2 ساختارهای نوین در خودرو

    یکی از مسائل مهم در استفاده از خودروهای با موتور احتراقی، آلودگی محیط زیست می باشد. استفاده از خودروهای احتراقی باعث آسیب های جدی محیط زیست و در نتیجه آن برای بشر شده است. ارتباط تنگاتنگی بین آلودگی محیط زیست بویژه در مناطق شهری با نحوه عملکرد خودروها وجود دارد. با بررسی انواع آلودگی های ناشی از خودروها و اثرات هر یک از آنها در آسیب رساندن به محیط زیست، استانداردها و حدود مشخصی برای هر یک از آلاینده ها تعیین کرده اند. هیدروکربن ها، اکسیدهای نیتروژن، منوکسید کربن و ذرات معلق مهمترین پارامترهایی هستند که در تمامی استانداردهای مطرح شده مورد توجه قرار گرفته اند. دی اکسید کربن و دی اکسید گوگرد از محصولات ناشی از احتراق سوخت های فسیلی در موتورهای احتراق داخلی می باشند ]4[.

    با توجه به روند رو به کاهش سوخت های فسیلی و نوسان های شدید بازار نفت، تحول در فن آوریهای معمول مورد استفاده در صنعت خودرو امری ضروری بنظر می رسد. همچنین مصرف انرژی هر روز در حال افزایش است که این افزایش را می توان در کاهش مقدار ذخایر نفت در انبار های کشورهای صنعتی و قیمت جهانی نفت ملاحظه کرد. از طرفی تعداد خودروهای در حال استفاده روز به روز در حال افزایش است. بنابراین با توجه به مباحث مطرح شده منابع موجود قادر به تامین نیازهای انرژی جامعه بشری نمی باشد.

    تا به اینجا برخی از مشکلات استفاده از خودروهای احتراقی مطرح گردید. بنابراین بایستی برای غلبه بر مشکلات ذکر شده خودرو های با مصرف سوخت  و آلودگی کمتر  را بکار گرفت.

     

    1-3 تاریخچه خودروهای هیبریدی

    در سال 1898 دکتر پورشه[4] مهندس آلمانی اولین خودروی الکتریکی را ساخت. این خودرو فقط با باطری قابلیت طی مسافت 40 مایل را داشت. در سال 1903 میلادی یک خودروی بنزینی-الکتریکی بوسیله شرکت انگلیسی کریگر[5] طراحی و ساخته شد. در سال 1905 یک خودروی هیبرید توسط یک مهندس آمریکایی به نام پایپر[6] ساخته شد. در این خودرو، از موتور الکتریکی به عنوان یک موتور کمکی استفاده شد زیرا موتورهای بنزینی آن زمان دارای قدرت بالایی نبودند. خودروی ساخته شده در مدت زمان 10 ثانیه قادر بود سرعت خود را از صفر به 40 کیلو متر در ساعت برساند. پس از آن در سال 1964 میلادی شرکت گالت موتور کانادایی، یک خودرو هیبرید جدید کم مصرف را وارد بازار کرد. این خودرو دارای یک موتور احتراقی دو زمانه کوچکی بود که با دو پیستون، توانی برابر 10 اسب بخار تولید می کرد. محور خروجی موتور احتراقی در این خودرو به یک ژنراتور وصل شده بود که دارای دو خروجی بود. یکی از خروجی ها به موتور الکتریکی و دیگری به باطری متصل بود و موتور الکتریکی نیز مستقیما به دیفرانسیل وصل می شد. این خودرو فقط با مصرف 4 لیتر بنزین قادر بود مسافت 110 کیلومتر را با سرعت 50 کیلو متر در ساعت طی کند. به تدریج با افزایش قدرت موتورهای احتراقی و عدم نیاز به موتور الکتریکی بعنوان کمکی، ایده خودروهای هیبرید به فراموشی سپرده شد تا اینکه در سال 1968 میلادی شرکت جنرال موتورز خودروی هیبریدی را وارد بازار کرد. این خودرو دارای موتور استرلینگ با توان 80 اسب بخار بود که به یک ژنراتور متصل می شد. در این خودرو برای جبران کمبود توان موتور از 14 عدد باطری استفاده شده بود. این خودرو دارای دو موتور القایی سه فاز 20 اسب بخاری بود ]5[.

    در اواخر دهه 1990 دو خودروی هیبریدی جدید برای شرکت های تویوتا و هوندا وارد بازار شدند ]6[. خودروی تویوتا یک خودرو با ظرفیت 4 نفر بود. موتور بکار رفته در آن خودرو 4 سیلندر بنزینی بود. این خودر دارای طراحی بسیار دقیقی بود. راندمان این خودرو بالا و آلودگی آن بسیار کم بود. این موتور به یک گیربکس متغیر کوپل شده است که بصورت الکتریکی کنترل می شود. در این خودرو از 38 عدد باطری استفاده شده است. خودروی تویوتا از یک موتور الکتریکی 40 اسب بخار و یک ژنراتور مستقل برای بازیابی انرژی ناشی از ترمز استفاده می کند. این خودرو برای پیمودن 100 کیلومترمسافت حدود 4 لیتر بنزین مصرف می کند. در مقابل خودروی هوندا یک خودروی نیمه هیبرید است که توسط یک موتور بنزینی 3 سیلندر 50 کیلوواتی تغذیه می شود. همچنین یک موتور الکتریکی 10 کیلوواتی بعنوان منبع دوم تولید توان در کنار موتور بنزینی بکار گرفته شده است. این خودرو برای پیمودن 100 کیلومترمسافت حدود 4/3 لیتر بنزین مصرف می کند.

    1-4 ساختار خودروهای هیبرید

    خودروی هیبرید از دو یا چند منبع انرژی و مبدل انرژی برای تولید قدرت استفاده می کند. اگر یکی از منابع بکار رفته منبع الکتریکی باشد، به خودرو هیبرید الکتریکی گفته می شود. در شکل زیر ساختار خودروهای هیبرید الکتریکی نشان داده شده است.

    شکل 1-1: ساختار خودروهای هیبرید الکتریکی

    با توجه به شکل 1-1 واضح است که هر دو سیستم انتقال قدرت با هم در توان مورد نیاز خودرو را تولید می کننتد. توان تولیدی هر یک از سیستم های انتقال قدرت با یکدیگر جمع شده  و به چرخ ها انتقال داده می شود. از طرفی هریک از این سیستم ها قادرند که هم تزریق کننده انرژی باشند و هم دریافت کننده انرژی. همانطور که از شکل مشخص است سیستم 1 یکطرفه است یعنی فقط می توان از سیستم 1 انرژی دریافت کرد و به آن نمی توان انرژی داد. در صورتی که سیستم 2 دو طرفه بعبارتی هم تزریق کننده انرژی و هم دریافت کننده انرژی می باشد.

    اگر در شکل 1-1 برای منبع و مبدل سیستم 1 از سوخت فسیلی و موتور احتراقی و برای منبع و مبدل سیستم 2 از باطری و موتور الکتریکی استفاده کرد نتیجه یک خودروی هیبرید خواهد بود. این خودروی الکتریکی می تواند در بخش الکتریکی انرژی را جذب کند. در این خودروی هیبرید باطری های سیستم الکتریکی را از طریق چرخ ها (بازیابی انرژی ناشی از ترمز) شارژ کرد.

    در خودروهای با ساختار سری دو منبع انرژی یعنی باطری و سوخت فسیلی تولید کننده توان یعنی موتور الکتریکی را تامین می کنند. در این ساختار تمام گشتاور و توان داده شده به چرخ ها از سوی موتور الکتریکی به آن ها منتقل می شود. موتور احتراقی انرژی مورد نیاز موتور را تامین می نماید. موتور الکتریکی بطور مستقیم به چرخ ها وصل نیست و در کنار باطری ها بعنوان یک منبع کمکی عمل می کند. در این ساختار برخی از باطری های آن جایگزین موتور احتراقی شده است. در این ساختار در صورت کمبود انرژی از انرژی هنگام ترمز و شارژ باطری ها در زمان طی مسافت استفاده می شود. در ساختار موازی اتلاف در اثر تبدیل انرژی کمتر می باشد. از طرفی بدلیل غیر قابل کنترل بودن سرعت موتور احتراقی، راندمان عملکرد آن پایین است.

    1-5 پیل سوختی

    پیل‌‌سوختی نوعی سلول الکتروشیمیایی است که انرژی شیمیایی حاصل از واکنش را مستقیماً به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند. سازه و بدنه اصلی پیل‌سوختی از الکترولیت، الکترود آند و الکترود کاتد تشکیل شده است. پیل سوختی یک دستگاه تبدیل انرژی است که به لحاظ نظری تا زمانی که ماده اکسید کننده و سوخت در الکترودهای آن تأمین شود قابلیت تولید انرژی الکتریکی را دارد. البته در عمل استهلاک، خوردگی و بد عمل کردن اجزای تشکیل دهنده، طول عمر پیل‌سوختی را کاهش می‌دهد ]8-7[.

     

     

     

    1-5-1 انواع پیل سوختی مورد استفاده در صنعت خودرو

    انواع پیل های سوختی از لحاظ دمای عملکرد و سطح راندمان بصورت زیر تقسیم بندی می شوند ]8-7[.

    پیل سوختی اسید فسفریک (PAFC[7])

    پیل سوختی قلیایی (AFC[8])

    پیل سوختی کربنات مذاب (MCFC[9])

    پیل سوختی اکسید جامد (SOFC[10])

    پیل سوختی متانولی (DMFC[11])

    پیل‌سوختی اسید فسفریک  ]7[ اولین پیل‌سوختی تجاری  می باشد که توسعه آن از اواسط دهه 1960 آغاز گشت و از سال 1970 در مرحله آزمایش قرار گرفت و همچنان در حال توسعه در زمینه افزایش پایداری و عملکرد و کاهش هزینه می‌باشد. الکترولیت مورد استفاده در این پیل‌سوختی اسیدفسفریک با غلظتی در حدود %100 می‌باشد. محدوده دمای کارکرد این پیل‌سوختی بین 150 تا 220 درجه سانتیگراد است. هدایت یونی در اسیدفسفریک نسبتاً ضعیف است ولی به علت پایداری بیشتر نسبت به سایر اسیدها جهت استفاده در این نوع پیل‌سوختی ارجعیت دارد. پیل‌سوختی اسیدفسفریک به CO2 حساسیتی نداشته و حضور  CO تا حد 2-1 درصد مشکلی ایجاد نمی‌کند. کاتالیست مورد استفاده در پیل‌سوختی اسید فسفریک پلاتین و ماتریسی که برای نگه‌داری اسید به کار می‌رود از جنس کاربید سیلیکون (SiC) است. بازده الکتریکی این نوع پیل‌سوختی در حد 45%-40% است که با استفاده از حرارت حاصل از واکنش‌های الکتروشیمیایی در کاربردهای توامان برق و حرارت  میزان بازده کلی (الکتریکی و حرارتی) به 85%  افزایش می‌یابد.

    پیل‌های سوختی غشاء پروتون (پلیمری) ]8[ اولین بار در دهه 1960 برای برنامه Gemini ناسا استفاده شد. این نوع پیل‌سوختی از نقطه‌ نظر طراحی و کارکرد یکی از جذابترین انواع پیل‌سوختی است. پیل‌سوختی پلیمری دارای الکترولیت پلیمری به شکل یک ورقه نازک منعطف است که هادی یون هیدروژن (پروتون) می‌باشد و بین دو الکترود متخلخل قرار می‌گیرد. جهت کارایی مطلوب لازم است الکترولیت، از آب اشباع باشد. نفیون یکی از بهترین الکترولیت‌های مورد استفاده در این نوع پیل‌سوختی است. این غشاء کوچک و سبک است و در دمای پایین 80 درجه سانتیگراد( تقریباً 175 درجه فارنهایت) کار می کند. سایر الکترولیت های جامد در دمای بالا نزدیک به 1000 درجه سانتیگراد کار می‌کنند. در پیل‌سوختی پلیمری واکنش احیاء اکسیژن واکنش کندتر است (این واکنش سه مرتبه کندتر از واکنش اکسید شدن هیدروژن است). کاتالیست مورد استفاده در این پیل‌سوختی اغلب از جنس پلاتین بوده و میزان کاتالیست مصرفی در الکترودهای این نوع پیل‌سوختی بیشتر از سایر انواع پیل‌سوختی است. بازده‌ الکتریکی این نوع پیل‌سوختی در حدود  %50-40 درصد است. سوخت مصرفی در پیل‌سوختی پلیمری نیازمند هیدروژن خالص است لذا مبدل در خارج پیل‌سوختی جهت تبدیل سوخت‌های متانول و یا بنزین به هیدروژن نیاز است.

     پیل‌سوختی MCFC ]8-7[ کاملاً متفاوت از سایر انواع پیل‌سوختی عمل می‌‌نماید. الکترولیت این پیل‌ها ترکیبی از مذاب کربنات نمک‌ها می‌باشد. دو نوع ترکیبی که اکنون بیشترین کاربرد را دارند ترکیب کربنات سدیم و کربنات لیتیم و یا کربنات پتاسیم و کربنات لیتیم می‌باشند که در ماتریسی از جنس LiAlO2 نگهداری می‌شود. بواسطه دمای کارکرد بالا این نوع پیل‌سوختی، نیکل به عنوان آند و اکسید نیکل به عنوان کاتد استفاده می‌شود و نیازی به استفاده از فلزات کمیاب در الکترودهای این پیل‌سوختی نیست.  برای ذوب کربنات نمک و دستیابی به هدایت یون بهتر در الکترولیت، پیل‌سوختی کربنات مذاب  دمای بالا
    ( 600تا700  درجه  سانتیگراد )کار می‌کند. از این رو این پیل‌ها در خانواده پیل های سوختی دما بالا طبقه‌بندی می‌شوند.

    توسعه پیل‌سوختی SOFC ]8[ از اواخر دهه  1950  آغاز شد و در حال حاضر بالاترین دما را در میان انواع پیل‌سوختی دارد. محدوده دمای عملکرد این پیل600 - 1000 درجه سانتیگراد است و به همین دلیل از انواع سوخت‌ها در آن می‌توان استفاده نمود. این پیل‌سوختی دو ساختار صفحه ای و لوله‌ای دارد و از الکترولیت جامد سرامیکی نازکی به جای الکترولیت مایع استفاده می‌شود. در دمای عملکرد بالا در پیل‌سوختی اکسید جامد یون‌های اکسیژن (با بار منفی) از شبکه کریستالی(عموماً ترکیبی از اکسید زیرکنیم و اکسید کلسیم) عبور می‌کنند. در کاتد ملکول‌های اکسیژن هوا با چهار الکترون ترکیب می‌شوند. وقتی یک سوخت گازی حاوی هیدروژن از آند عبور کند، یک جریان شارژ شده منفی شامل یون‌های اکسیژن از الکترولیت عبور می‌کند تا سوخت را اکسید کنند. الکترون های ایجاد شده در آند از یک مدار خارجی عبور می کنند و به کاتد می روند. با این کار مدار الکتریکی کامل  شده و انرژی برق  تولید می‌شود.

    پیل سوختی متانولی یا DMFC ]8-7[ گونه‌ای از پیل‌های سوختی است که با استفاده از غشاء تبادل گر پروتون کار می‌کند. این نوع پیل، به دلیل عدم نیاز به مبدل (reformer) در کاربری‌های قابل جابجایی و ادوات متحرک جذابیت‌هایی دارد. نقطه ضعف DMFC نسبت به گونه‌های دیگر، پایین بودن کارآیی تبدیل انرژی آن است. در یک سلول DMFC، در سمت آند محلول متانول با آب در مجاورت یک الکترولیت در حضور یک کاتالیزور، تعدادی پروتون را  تولید می‌کند. در نتیجه در این سمت، بار منفی جمع می‌شود. در سمت کاتد یک اکسید کننده (هوا یا اکسیژن) در مجاورت کاتالیزو با ترکیب اکسیژن و پروتون‌های عبور کرده از میان غشاء، آب، گرما و اختلاف پتانسیل الکتریکی ایجاد می‌کند.

    الکترولیت، در این پیل، یک غشاء پلیمری جامد است که خصوصیات آن به شدت وابسته به چگونگی چیدمان مولکول‌ها دارد، و ساخت آن مستلزم داشتن تکنولوژی بالا است. برای این که کاتالیزور وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، میزان تماس آن با غشاء باید بسیار زیاد باشد و روی آن به خوبی بنشیند و الکترودها (آند و کاتد)، باید کاملاً در تماس با غشاء باشند. این مجموعه ظریف برای کارکرد،  نیاز به تبادل ماده و جریان الکتریکی با محیط اطراف خود دارد. این مجموعه غشاء (همراه با کاتالیست‌ها) و الکترودها، به شکل یکپارچه مورد استفاده قرار می‌گیرد که به MEA‌ موسوم است و عموما شامل ٣، ٥ یا ٧ لایه است و به طور کلی فرآیند الکتروشیمیایی پیل در آن انجام می‌شود. جهت تماس مناسب بین واکنشگرها و MEA و نیز هدایت الکترون‌ها به مدار خارجی از صفحات جمع‌کننده (نوعا گرافیتی) تک قطبی[12] یا دو قطبی[13] استفاده می‌گردد. مجموعه صفحات هدایتگر (صفحات گرافیتی) و MEA باید به نحوی با هم مونتاژ می‌شوند که از محیط خارج کاملاً ایزوله گشته است. این مجموعه را در یک پیل سوختی سلول می‌نامند.

    خروجی اصلی پیل، رفتار الکتریکی آن است که عموما به صورت منحنی ولت-آمپر قطبیت که بر واحد سطح یک سلول نمایش داده می‌شود، این منحنی شدیدا به پارامترهای نوع MEA، تعادل شیمیایی، الگوی جریان آندی و کاتدی، شرایط فیزیکی (دما، فشار ...) و نوع و غلظت واکنشگرها وابسته است. چون در اغلب موارد، یک سلول فاقد خصوصیات الکتریکی (جریان و ولتاژ کافی) مورد نظر است، گروهی از آنها را با هم ترکیب (معمولا سری) کرده و یک مجموعه سلول (stack) می‌سازند. برای آماده سازی شرایط تداوم عملکرد سلول‌های سری، سیستم جانبی لازم است که این سیستم وظیفه فراهم کردن شرایط محیطی مناسب برای واکنش‌های الکتروشیمیایی (درجه حرارت، فشار ...) و تغذیه واکنشگرها و خروج مواد زائد از محیط واکنش را بر عهده دارد.

     

    [1] -Fuel Cell

    [2] -Combustion Engine

    [3] -Electric Vehicle

    [4] - Ferdinand Porsche

    [5] - Krieger company

    [6] -Piper

    [7] - Phosphoric acid fuel cell

    [8] - alkaline fuel cell

    [9] - Molten carbonate fuel cell

     

    [10] - solid oxide fuel cell

    [11] - Direct methanol fuel cell

    [12]-  Unipolar

    [13]-  Bipolar،

     

  • فهرست:

     

    فصل اول: ادبیات موضوع..................................................................................................................................................

    مقدمه ................................................................................................................................................................................

    1-2 ساختارهای نوین در خودرو......................................................................................................................................

    1-3 تاریخچه خودروهای هیبریدی...............................................................................................................................................

    1-4 ساختار خودروهای هیبرید.....................................................................................................................................................

    1-5 پیل سوختی..............................................................................................................................................................................

    1-5-1 انواع پیل سوختی مورد استفاده در صنعت خودرو.........................................................................................................

    1-5-2 مزایای پیل های سوختی..................................................................................................................................................

    1-5-3 معایب پیل های سوختی...................................................................................................................................................

    1-6 مزایای بکارگیری باطری در خودروهای هیبرید................................................................................................................

    1-7 چارچوب پایان نامه...............................................................................................................................................................

    فصل دوم: مروری بر پژوهش های پیشین...................................................................................................................................

    2-1 مقدمه.......................................................................................................................................................................................

    2-2 استراتژی مدیریت انرژی برای خودروی هیبرید پیل سوختی/باطری/فرا خازن مبتنی بر منطق فازی......................

    2-3 کنترل پخش توان بهینه با استفاده از الگوریتم PSOبرای خودروی هیبرید پیل سوختی/فراخازن و 

    پیل سوختی/باطری........................................................................................................................................................................

    2-4 کنترل موازی تبادل انرژی برای خودروی الکتریکی هیبرید پیل سوختی/ باطری/ فراخازن.........................................

    2-5 یکپارچه سازی سیستم و مدیریت پخش توان برای یک خودروی هیبرید سری با استفاده از فراخازن و باطری ...

    2-6 مدیریت انرژی مبتنی بر روش فرکانسی برای خودروی الکتریکی هیبرید پیل سوختی/باطری لیتیومی و فراخازن..

    2-7 مدیریت توان خودروی هیبرید پیل سوختی/باطری و فراخازن با استفاده از تبدیل موجک .......................................

    2-8 مدیریت انرژی خودروی هیبرید پیل سوختی/ فراخازن با استفاده از روش کنترل بهینه تطبیقی.................................

    2-9 طراحی مدل اولیه و اجرای کنترلر برای یک سیستم ذخیره انرژی خودروی الکتریکی هیبرید باطری-فرا خازن.....

    47

     

    49

     

    51

     

     

     

    54

     

    58

     

    59

     

    59

     

    59

     

    60

    61

     

    61

     

     

     

    62

     

    62

     

    63

     

    63

     

    64

     

    67

    67

    67

    68

    69

    69

    73

    36

    38

     

     

    2-10 سیستم مدیریت انرژی برای خودروی برقی هیبرید با استفاده از فراخازن¬ها و شبکه¬ها عصبی...................

    2-11 یک سیستم ذخیره انرژی هیبرید باطری/فراخازن جدید برای خودروهای الکتریکی، هیبرید،

    و الکتریکی هیبرید با قابلیت اتصال به پریز..................................................................................................................

    2-12 سیستم مدیریت انرژی وسایل نقلیه سبک با استفاده از چندین منبع تغذیه.............................................................

    2-13 مدیریت قدرت پیل سوختی و باتری موتور درایو DC برای خودرو های الکتریکی کاربرد تغذیه.....................

    فصل سوم: سیستم های فازی...................................................................................................................................................

    3-1 مقدمه...................................................................................................................................................................................

    3-2 سیستم فازی.......................................................................................................................................................................

    3-1-1 تاریخچه ی فازی.........................................................................................................................................................

    3-2-2  اساس سیستم های فازی............................................................................................................................................

    3-2-3 انواع سیستم های فازی................................................................................................................................................

    3-2-3-1  سیستم های فازی خالص......................................................................................................................................

    3-2-3-2 سیستم فازی TSK................................................................................................................................................

    3-2-3-3 سیستم فازی با فازی سازی و غیر فازی سازی...................................................................................................

    3-2-4 مجموعه ها ی قطعی و فازی......................................................................................................................................

    3-2-4-1 مجموعه‌های قطعی..................................................................................................................................................

    3-2-4-2 مجموعه های فازی و توابع تعلق...........................................................................................................................

    3-2-5 عملیات بر روی مجموعه های فازی.........................................................................................................................

    3-2-5-1 عملگر مکمل............................................................................................................................................................

    3-2-5-2 عملگر اجتماع..........................................................................................................................................................

    3-2-5-3 عملگر اشتراک..........................................................................................................................................................

    3-2-6  رابطه ی فازی...............................................................................................................................................................

    3-2-7 مثالی از پیاده سازی سیستم فازی ممدانی در نرم افزار MATLAB...................................................................

    فصل چهارم: سیستم مورد مطالعه.............................................................................................................................................

     

    74

     

     

    74

     

     

    75

     

     

    76

     

     

    77

     

     

    78

     

     

    79

     

    80

     

    80

     

    80

     

    81

    82

    83

    87

    87

    91

    91

    92

    95

    96

    98

     

    4-1 مقدمه.......................................................................................................................................................................................

    4-2 سیستم مورد مطالعه................................................................................................................................................................

    4-2-1 مدل باتری..........................................................................................................................................................................

    4-2-2 مدل سلول سوختی...........................................................................................................................................................

    4-2-3 مدل فراخازن.........................................................................................................................................................................

    4-2-4 سیستم مدیریت انرژی..........................................................................................................................................................

    4-2-5 الگوریتم کنترلی.....................................................................................................................................................................

    4-2-6 موتور DC تحریک مستقل....................................................................................................................................................

    4-3 کنترلرهای سیستم کنترل قدرت.................................................................................................................................................

    4-3-1 سیستم کنترل قدرت با کنترلر تناسبی-انتگرالی PI................................................................................................................

    4-3-2 سیستم کنترل قدرت با کنترلر فازی.......................................................................................................................................

    فصل پنجم: شبیه سازی و نتایج.........................................................................................................................................................

    5-1 داده های سیستم.........................................................................................................................................................................

    5-2 نتایج شبیه سازی........................................................................................................................................................................

    5-2-1 نتایج شبیه سازی  با سرعت مرجع ECE-47 (سیستم کنترل قدرت با کنترلر تناسبی-انتگرالی PI به ازای ورودی شیب) ..

    5-2-2 نتایج شبیه سازی (مقایسه عملکرد کنترل های پیشنهادی) ....................................................................................................

    5-2-2-1 نتایج شبیه سازی (عملکرد کنترلر PI با/بدون سیستم مدیریت انرژی به ازای ورودی پله) .............................................

    5-2-2-2 نتایج شبیه سازی (عملکرد کنترلر فازی با/بدون سیستم مدیریت انرژی به ازای ورودی پله) .........................................

    5-2-2-3 نتایج شبیه سازی ( عملکرد کنترلر فازی و PI به ازای ورودی پله) ................................................................................

    5-3 جمع بندی و پیشنهادات............................................................................................................................................................

    مراجع................................................................................................................................................................................................

     

     

     

     

    20

     

     

    47

     

    49

     

    52

     

     

    80

     

    86

     

    87

     

    92

     

    فهرست جداول                                                                                                                  صفحه

    جدول2-1: ماتریس قواعد فازی................................................................................................................................

    جدول 2-2: مقایسه بین ساختار کنترلی پیشنهادی با ساختارهای متداول..................................................................

    جدول 2-3 : مقایسه نتایج روش پیشنهادی با روش کنترلی متداول.........................................................................

    جدول4-2: قواعد کنترلی برای سیستم مدیریت انرژی.....................................................................................................

    جدول4-1: قواعد کنترلی برای سیستم مدیریت انرژی.............................................................................................

    جدول5-1: پارامترهای ماشین DC ................................................................................................................................

    جدول5-2: مشخصه های پارامترهای دینامیکی خودروی برقی........................................................................................  

    جدول 5-3: ماتریس قواعد فازی. ................................................................................................................................

    منبع:

    1] Thounthong P, Pierfederici S, Martin J-P, Hinaje M, Davat B. Modeling and control of fuel cell/supercapacitor hybrid source based on differential flatness- control. IEEE Trans Veh Technol 2010;59(6):2700–10.

    [2] Thounthong P, Pierfederici S, Martin J-P, Hinaje M, Davat B. Modeling and

    control of fuel cell/supercapacitor hybrid source based on differential flatness- control. IEEE Trans Veh Technol 2010;59(6):2700–10.

    [3] Paladini V, Donateo T, de Risi A, Laforgia D. Control strategy optimization of a fuel-cell electric vehicle. J Fuel Cell Sci Technol 2008;5:12–9.

    [4] KimM, Sohn YJ, LeeWY, KimCS. Fuzzy control based engine sizing optimization for a fuel cell/battery hybrid mini-bus. J Power Sour 2008;178:706–10.

    [5] C. C. Chan," The State of the Art of Electric, Hybrid, and Fuel Cell Vehicles",Proceedings of the IEEE |Vol.95,No.4,April2007.

    [6] Kurt Kelty, JB Straubel, Erik Toomre Gene Berdichevsky. (2006, August) Tesla Motors.

    [7] A. Boudghene Stambouli, E. Traversa," Fuel cells, an alternative to standard sources of energy", Renewable and Sustainable Energy Reviews, vol 6 (2002) 297–306.

    [8] A. Kirubakaran, Shailendra Jain, R.K. Nema," A review on fuel cell  technologies and power electronic interface", Volume 13, Issue 9, Pages 2430-2440, 2009.

    [9] Qi Li, Weirong Chen, Yankun Li, Shukui Liu, Jin Huang, Energy management strategy for fuel cell/battery/ultracapacitor hybrid vehicle based on fuzzy logic, International Journal of Electrical Power & Energy Systems, Volume 43, Issue 1, December 2012, Pages 514-525.

    [10] Omar Hegazy, Joeri Van Mierlo, Ricardo Barrero, Noshin Omar and Philippe Lataire, PSO algorithm-based optimal power flow control of fuel cell/supercapacitor and fuel cell/battery hybrid electric vehicles, The International Journal for Computation and Mathematics in Electrical and Electronic Engineering Vol. 32 No. 1, 2013 pp. 86-107

    [11]JennHwa Wong; Idris, N. R N; Anwari, M.; Taufik, T., "A parallel energy-sharing control for fuel cell-battery-ultracapacitor hybrid vehicle," Energy Conversion Congress and Exposition (ECCE), 2011 IEEE , vol., no., pp.2923,2929, 17-22 Sept. 2011.

    [12] oo, H.; Seung-Ki Sul; Yongho Park; JongchanJeong, "System Integration and Power-Flow Management for a Series Hybrid Electric Vehicle Using Supercapacitors and Batteries," Industry Applications, IEEE Transactions on , vol.44, no.1, pp.108,114, Jan.-feb. 2008.

    [13] Tani, A.; Camara, M.B.; Dakyo, B., "Energy Management Based on Frequency Approach for Hybrid Electric Vehicle Applications: Fuel-Cell/Lithium-Battery and Ultracapacitors," Vehicular Technology, IEEE Transactions on , vol.61, no.8, pp.3375,3386, Oct. 2012

    [14] Xi Zhang, Chris ChuntingMi, AbulMasrur, David Daniszewski, Wavelet-transform-based power management of hybrid vehicles with multiple on-board energy sources including fuel cell, battery and ultracapacitor, Journal of Power Sources, Volume 185, Issue 2, 1 December 2008, Pages 1533-1543

    [15] Wei-Song Lin, Chen-Hong Zheng, Energy management of a fuel cell/ultracapacitor hybrid power system using an adaptive optimal-control method, Journal of Power Sources, Volume 196, Issue 6, 15 March 2011, Pages 3280-3289.

    [16]J. Moreno, M. E. Ortuzar, and J. W. Dixon, “Prototype Design and Controller Implementationfor a Battery-Ultracapacitor Hybrid Electric Vehicle Energy Storage System,” IEEE Trans. Smart Grid., vol. 3, no. 1, pp. 332–340, Mar. 2012

    [17]J. Moreno, M. E. Ortuzar, and J. W. Dixon, “Energy-Management System for a Hybrid Electric Vehicle, Using Ultracapacitors and Neural Networks,” IEEE Trans. Ind. Electron., vol. 53, no. 2, pp. 614–623, Apr. 2006.

    [18] J. Cao, A. Emadi, “A New Battery/UltraCapacitor Hybrid Energy Storage System for Electric, Hybrid, and Plug-In Hybrid Electric Vehicles” IEEE Trans. Power Electron., vol. 27, no. 1, pp. 122–132, Jan. 2012.

    [19] Mahammad Abdul Hannan, Farid Arafat Aazidin, and Azah Mohamed  “Light Vehicle Energy Management System using Multi-Power Sources” PRZEGLĄD ELEKTROTECHNICZNY (Electrical Review), Vol. 88,no. 3b, 2012.

    [20] Premananda Pany, R. K.  Singh,  R.K.Tripathi “Power  Management  of  Fuel  Cell  and  Battery  fed DC  Motor  Drive  for  Electric  Vehicle Application” IEEE-International  Conference  On Advances  In Engineering,  Science  And Management  (ICAESM  -2012) , March 2012, pp. 363-368.

    [21] Zadeh, L.A., “Fuzzy Logic,” Computer, Vol. 1, No. 4, pp. 83-93, 1988.

    [22] Zadeh, L.A., "The Concept of a Linguistic Variable and its Application to Approximate Reasoning - I", Information Sciences, 8, pp. 199-249, 1975.

    [23] Zadeh, L.A., "Letter to the members of the BISC group", in: Proceedings of the BISC Int. Workshop on Fuzzy Logic and the Internet, 2001.

    [24] Zhang, Y-Q., "Fuzzy Logic, the  Internet and E-Commerce", In: Fuzzy Web Shopping Agents, 2003.

    [25] Jang, J-S. R., C-T. Sun, and E. Mizutani, "Neuro-Fuzzy and Soft Computing", Prentice Hall, 1997.

    [26] M.A. Hannan ,  F.A. Azidin ,  and A. Mohamed, “Multi-sources model and control algorithm of an energy management system for light electric vehicles” Energy Conversion and Management, Vol. 62, Oct 2012, pp. 123–130.

     


موضوع پایان نامه شبیه سازی و کنترل یک سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختیباطری ابر خازن به منظور تغذیه یک موتور الکتریکی جریان مستقیم, نمونه پایان نامه شبیه سازی و کنترل یک سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختیباطری ابر خازن به منظور تغذیه یک موتور الکتریکی جریان مستقیم, جستجوی پایان نامه شبیه سازی و کنترل یک سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختیباطری ابر خازن به منظور تغذیه یک موتور الکتریکی جریان مستقیم, فایل Word پایان نامه شبیه سازی و کنترل یک سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختیباطری ابر خازن به منظور تغذیه یک موتور الکتریکی جریان مستقیم, دانلود پایان نامه شبیه سازی و کنترل یک سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختیباطری ابر خازن به منظور تغذیه یک موتور الکتریکی جریان مستقیم, فایل PDF پایان نامه شبیه سازی و کنترل یک سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختیباطری ابر خازن به منظور تغذیه یک موتور الکتریکی جریان مستقیم, تحقیق در مورد پایان نامه شبیه سازی و کنترل یک سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختیباطری ابر خازن به منظور تغذیه یک موتور الکتریکی جریان مستقیم, مقاله در مورد پایان نامه شبیه سازی و کنترل یک سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختیباطری ابر خازن به منظور تغذیه یک موتور الکتریکی جریان مستقیم, پروژه در مورد پایان نامه شبیه سازی و کنترل یک سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختیباطری ابر خازن به منظور تغذیه یک موتور الکتریکی جریان مستقیم, پروپوزال در مورد پایان نامه شبیه سازی و کنترل یک سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختیباطری ابر خازن به منظور تغذیه یک موتور الکتریکی جریان مستقیم, تز دکترا در مورد پایان نامه شبیه سازی و کنترل یک سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختیباطری ابر خازن به منظور تغذیه یک موتور الکتریکی جریان مستقیم, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه شبیه سازی و کنترل یک سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختیباطری ابر خازن به منظور تغذیه یک موتور الکتریکی جریان مستقیم, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه شبیه سازی و کنترل یک سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختیباطری ابر خازن به منظور تغذیه یک موتور الکتریکی جریان مستقیم, پروژه درباره پایان نامه شبیه سازی و کنترل یک سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختیباطری ابر خازن به منظور تغذیه یک موتور الکتریکی جریان مستقیم, گزارش سمینار در مورد پایان نامه شبیه سازی و کنترل یک سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختیباطری ابر خازن به منظور تغذیه یک موتور الکتریکی جریان مستقیم, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه شبیه سازی و کنترل یک سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختیباطری ابر خازن به منظور تغذیه یک موتور الکتریکی جریان مستقیم, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه شبیه سازی و کنترل یک سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختیباطری ابر خازن به منظور تغذیه یک موتور الکتریکی جریان مستقیم, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه شبیه سازی و کنترل یک سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختیباطری ابر خازن به منظور تغذیه یک موتور الکتریکی جریان مستقیم, رساله دکترا در مورد پایان نامه شبیه سازی و کنترل یک سیستم تولید توان ترکیبی پیل سوختیباطری ابر خازن به منظور تغذیه یک موتور الکتریکی جریان مستقیم

پایان ‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی برق قدرت چکیده در این پایان نامه یک سیستم ترکیبی تولید توان با استفاده از پیل سوختی/باتری/ابرخازن برای تغذیه یک خودوری برقی سبک با سیستم درایو موتور الکتریکی تحریک مستقل مورد مطالعه و شبیه سازی قرار گرفت. سیستم خودروی برقی از یک سیستم پیش خور و کنترلی، منابع چندگانه، واحد کنترل قدرت و سیستم مدیریت انرژی، ماشین DC تحریک ...

پایان نامه کارشناسی ارشد برق- قدرت آلودگی شهرهای بزرگ سالهاست که به یک مسئله حاد تبدیل شده است. تحقیقات کارشناسی نشان می دهد که علّت اصلی آلودگی شهرها، خودروهایی با موتور احتراق داخلی می باشند. خودروهای احتراقی معایب فراوانی دارند که از آن جمله می توان به مواردی چون وابستگی به یک نوع انرژی خاص (نفت)، تولیدگازهای گلخانه ای مانند ،تولید گازهای سمی مانند،و، تولید آلودگی صوتی، ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده امروزه جلوگیری از ضررهای ناشی از خاموشی ها و انرژی توزیع نشده از اهمیت بسزایی برخوردار است. لذا ازجمله مهم‌ترین مسائل در بهره‌برداری از شبکه توزیع تجدید آرایش بار است که تأثیر بسیار زیادی در سرویس دهی دائمی به مشترکین دارد. زمانیکه در شبکه توزیع به دلیل خطا یا برنامه‌ریزی جهت تعمیرات، بخشی از شبکه بی برق شود، تمام یا قسمتی از این ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته برق گرایش سیستم های قدرت چکیده : در این پروژه پایان نامه، رهیافت تحلیلی جدیدی برای برنامه­ریزی تولید انرژی الکتریکی و تعیین مقدار و مکان نگهداری ذخیره چرخان متناظر با سطح ریسک نقاط بار مشترکین بوسیله آنالیز سود/هزینه در برنامه بهینه سازی ورود و خروج اشتراکی واحدهای نیروگاهی که علاوه بر واحدهای حرارتی در بخش تولید واحدهای برق آبی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد " M.sc " رشته : برق گرایش : الکترونیک قدرت چکیده پایداری ولتاژ به توانایی سیستم قدرت در حفظ ولتاژ های قابل قبول در کلیه باس های سیستم تحت وضعیت عادی و بعد از وارد شدن اغتشاش، مربوط می باشد. سیستم هنگامی وارد حالت ناپایداری می شود که بروز اغتشاش، افزایش در بار مورد نیاز یا تغییر در موقعیت سیستم موجب کاهش فزاینده و غیر قابل کنترل ولتاژ ...

پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد مهندسی ابزاردقیق و اتوماسیون صنعتی در صنایع نفت چکیده سیستم­های دینامیکی غیرخطی با چالش­های متعددی روبرو هستند که باید آنها را مورد بررسی قرار داد. از جملۀ این مشکلات می­توان به مواردی همچون غیرخطی بودن شدید، تغییر شرایط عملیاتی، عدم قطعیت دینامیکی اعم از ساختار یافته و ساختار نیافته، و اغتشاشات و اختلالات خارجی اشاره کرد. به رغم پیشرفت­های اخیر در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد " M.sc " رشته : برق گرایش : الکترونیک قدرت چکیده پایداری ولتاژ به توانایی سیستم قدرت در حفظ ولتاژ های قابل قبول در کلیه باس های سیستم تحت وضعیت عادی و بعد از وارد شدن اغتشاش، مربوط می باشد. سیستم هنگامی وارد حالت ناپایداری می شود که بروز اغتشاش، افزایش در بار مورد نیاز یا تغییر در موقعیت سیستم موجب کاهش فزاینده و غیر قابل کنترل ولتاژ ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی‌‌ارشد در رشته مهندسی برق گرایش قدرت چکیده محدودیت منابع سوختی فسیلی و احتمال اتمام ذخایر انرژی فسیلی، گرمایش زمین، آلودگی‌های زیست محیطی، بی‌ثباتی قیمت و همچنین نیاز روز افزون مراکز صنعتی و شهری به انرژی، مجامع بین الملل را به فکر جایگزین‌های مناسب انداخته است. انرژی هسته‌ای، خورشیدی، زمین گرمایی، بادی و امواج اقیانوسی از این قبیل می‌باشند. ...

جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک- ساخت وتولید چکیده پیل هاى سوختی، دستگاه هاى الکتروشیمیایی هستند که براى تبدیل مستقیم سوخت به انرژی الکتریکی به کار می روند. یکی از مهمترین نوع پیلهای سوختی، پیل سوختی پلیمری است که کاربرد فراوانی دارد. در حالت کلی دو نوع بهینه سازی در پیل سوختی پلیمری میتوان انجام داد : بهینه سازی در طراحی و ساخت بهینه سازی پارامترهای فرآیندی دسته اول که ...

پایان‌نامه مقطع کارشناسی ارشد چکیده فارسی: امروزه با گسترش مصرف­کننده­های DC و بارهای غیرخطی متصل به شبکه، طراحی و ساخت مدارات اصلاح ضریب توان با استفاده از مبدل­های الکترونیک قدرت، اهمیت ویژه‌ای یافته است. با پیشرفت تکنولوژی، مدارات مجتمع در این عرصه به کمک آمده‌اند. با توجه به پیچیدگی و عملکرد غیر خطی این مبدل‌ها و نیاز به کنترل لحظه­ای جریان ورودی و ولتاژ خروجی در آنها ...

ثبت سفارش