پایان نامه بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 92-1391

word 1 MB 32018 117
1392 کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قبل:۶۴,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری

    (گرایش بهداشت جامعه)

    چکیده

    مقدمه:

    اینترنت ،ارمغان جدید فناوری ،مخاطبان بی شماری را در تمام جهان زیر پوشش خود قرار داده است. اعتیاد به اینترنت موضوع تازه ایست که در سال های اخیر به عنوان اعتیاد رفتار – محور مورد توجه قرار گرفته است.نفوذ گسترده اینترنت بسیاری از افراد خصوصاً دانشجویان را با پیامدهای منفی ناشی از اعتیاد به اینترنت مواجه ساخته است.

    هدف:

    هدف از این مطالعه،تعیین وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی

     92-1391 می باشد.

    مواد و روش ها:

    در این پژوهش توصیفی تحلیلی تعداد 583 نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال 1391 با روش نمونه گیری تصادفی طبقه بندی شده انتخاب شدند.داده ها با استفاده از پرسشنامه مشخصات دموگرافیک و آزمون اعتیاد به اینترنت یانگ جمع آوری شد.تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS16 و آزمون های آماری کای دو،من ویتنی،کروسکال والیس،همبستگی اسپیرمن و رگرسیون لجستیک رتبه ای صورت گرفت.

    نتایج:

    اعتیاد خفیف به اینترنت در دانشجویان 7/5% بود و44% در معرض خطر اعتیاد به اینترنت بودند.بین اعتیاد به اینترنت با سن(p=0/001)،جنس(p0/0001)،وضعیت تاهل(p=0/0001)،مقطع تحصیلی(p=0/001)،رشته تحصیلی (p=0/016)،محل اسکان دانشجو (p=0/014)،وضعیت اشتغال دانشجو(p=0/001)،تحصیلات مادر(p=0/02)،سابقه بیماری روحی و اعتیاد(P= 0/0001)،اهداف استفاده از اینترنت(P =0/001)،بخش مورد استفاده در اینترنت(P =0/001) ارتباط معنی دار آماری وجود داشت.مهم ترین اهداف دانشجویان در استفاده از اینترنت بترتیب تفریحی ( 2/29%) ، علمی ( 7/27%) و ارتباطی (3/24%) و بیشترین بخش مورد استفاده در اینترنت جست و جوی علمی(07/22%)،استفاده از فیس بوک(5/20%) و دانلود(92/14%) بود.سن،سابقه بیماری روحی و اعتیاد و بخش مورد استفاده در اینترنت از عوامل پیش بینی کننده اعتیاد به اینترنت بودند.

    نتیجه گیری:

    از آنجا که نزدیک به نیمی از دانشجویان مورد پژوهش در معرض خطر اعتیاد به اینترت بودند،باید با توجه و تمرکز بر پیش بینی کننده های اعتیاد به اینترنت(سن پایین،جنسیت مذکر،تجرد،سابقه اعتیاد به سیگار و سایر مواد و بخش مورد استفاده از اینترنت) اقدام لازم جهت طراحی برنامه های آموزشی و پیشگیری صورت گیرد.

    کلید واژه ها: اینترنت،دانشجویان علوم پزشکی،اعتیاد به اینترنت،نحوه استفاده

     

     

    بیان مساله

    ما در برهه ای از زمان قرار گرفته ایم که هیچ شباهتی به گذشته ندارد.زندگی پر شتاب و سریع است.تولید اطلاعات،اختراعات،دانش،فن آوری و پیشرفت سرعتی شگفت انگیز دارند.یکی از فناوری های دنیای امروز اینترنت است(1).بی شک اینترنت پیشتاز انقلاب صنعتی عصر جدید است. با ورود روزانه هزاران عضو جدید و حدود 200 میلیون کاربر در سراسر دنیا،اینترنت در حال شکل دادن یک انقلاب ارتباطی،اجتماعی و اقتصادی است.هم اکنون اینترنت در نقطه اوج انقلاب صنعتی دیجیتالی قرار دارد و هرگونه انقلاب جدیدی بی گمان مشکلات و گرفتاری های جدیدی می آفریند(2). امروزه اینترنت در بسیاری از جوامع به یک ضرورت زندگی تبدیل شده است،چندان که بدون آن،امکان برنامه ریزی،توسعه و بهره وری در تمام زمینه های فردی و اجتماعی ممکن نخواهد بود.این ویژگی ها اگر چه از قابلیت های اینترنت محسوب می شوند اما از معایب آن هم به شمار می آیند(3،4).ویژگی های منحصر به فرد اینترنت شامل:سهولت دسترسی[1](میلیون ها سایت هفت روز هفته و بیست و چهار ساعته در دسترس هستند)،هزینه پایین و با صرفه بودن [2]،گمنامی در فضای مجازی[3] موجب استقبال عظیم مردم سراسر جهان از آن شده است(5).

    در واقع اینترنت دیگر وسیله ایی نیست که فقط دانشمندان از آن استفاده کنند.کارکردهای گوناگون و زیاد اینترنت باعث استفاده گسترده افراد از این فناوری شده است.گسترش استفاده از اینترنت با تمامی جنبه های زندگی از جمله:مدرسه،محل کار،خدمات و تجارت تلفیق شده است(6).مهمترین تغییراتی که این فناوری به وجود آورده به وسیله مارشال مک لوهان در یک عبارت خلاصه شده است و آن تبدیل دنیا به یک دهکده جهانی است.بدین معنی که مردم نقاط مختلف در سراسر کشورهای کره زمین به مثابه یک دهکده،امکان برقراری ارتباط با یکدیگر و اطلاع از اخبار و رویدادهای جهانی را دارند(7).

    اعتیاد به اینترنت موضوع جالب و تازه ایست که در سال های اخیر به عنوان اعتیاد رفتار – محور مورد توجه قرار گرفته است(4).«اعتیاد به اینترنت» به عنوان یک اختلال جداگانه،اولین بار در سال 1995 توسط ایوان گلدبرگ روان پزشک نیویورکی مطرح شد،در سال 1996 توسط یانگ توسعه یافت و مورد توجه روان شناسان،روان پزشکان و درمان گران قرار گرفت(8).این اختلال با عناوین متفاوتی از قبیل:"وابستگی رفتاری به اینترنت"[4]،"استفاده مرضی از اینترنت[5]"،"استفاده مشکل زا از اینترنت[6]"،"سوء استفاده از اینترنت[7]"،"اعتیاد سایبری[8]" و "اعتیاد مجازی[9]" بیان شده اما رایج ترین اصطلاحی که بیش از عناوین دیگر در تحقیقات مختلف به کار می رود اعتیاد به اینترنت است(9،10،11).

    حداقل پنج نوع اعتیاد خاص به اینترنت وجود دارد: اعتیاد به هرزه نگاری و موضوعات جنسی،ارتباطات مجازی و دوست یابی،تجارت و خرید،جست و جوی اطلاعات و بازی های اینترنتی.تعاریف متعددی برای اعتیاد به اینترنت وجود دارد اما یکی از کامل ترین آنها تعریفی است که یانگ در سال 1996 ارائه کرد:"اعتیاد به اینترنت را می توان نوعی استفاده از اینترنت دانست که به ایجاد مشکلات روان شناختی،اجتماعی،تحصیلی و حرفه ای منجر می شود"(3).

    امروزه اعتیاد به اینترنت به دلیل افزایش شمار مبتلایان به آن ،به یک نگرانی در حال رشد در سطح جهانی تبدیل شده است که آن را در کانون توجه قرار می دهد.عوارضی که می توان برای اعتیاد به اینترنت برشمرد شامل:خستگی،بی خوابی،اختلال در تغذیه،افت عملکرد تحصیلی و شغلی،اضطراب،دوره های افسردگی،گوشه نشینی،عدم ارتباط با خانواده،دوستان،آشنایان،کاهش ارتباطات اجتماعی،مشکلات اقتصادی ناشی از:صرف وقت در اینترنت،از دست دادن شغل و بیکاری،هزینه های اینترنت و احتمالاً قماربازی اینترنتی،به طور کلی اختلال در عملکرد فردی،خانوادگی و اجتماعی می باشد(12).در واقع،وابستگی به اینترنت یک وابستگی واقعی همانند اعتیاد به مواد مخدر و وابستگی های دیگر است.اگرچه این نوع وابستگی مشکلات جسمی اعتیادهای شیمیایی را ندارد،مشکلات اجتماعی ناشی از آن همانند اعتیادهای دیگر است و با علائمی چون اضطراب،افسردگی،کج خلقی،بی قراری،تفکرهای وسواسی،کناره گیری،اختلالات عاطفی و از هم گسیختگی روانی همراه است(13).

    اعتیاد به اینترنت موجب تغییرات شدید در سبک زندگی افراد می شود که این مساله،اثرات عمیقی بر سلامت جسم و روان فرد،بر جای می گذارد.برخی اثرات سوء استفاده از اینترنت بر سلامت عبارتند از:افزایش بی خوابی،کاهش تحرک که خود موجب چاقی و عوارض ناشی از آن می شود،تضعیف سیستم ایمنی و آسیب پذیری بیشتر نسبت به بیماری ها،مشکلات بینایی از قبیل:درد،قرمزی،خشکی چشم،احساس تاری و دوبینی که به کاهش قدرت بینایی،خستگی و سردرد منجر می شود،عوارض عصبی و عضلانی مثل:بی حسی و یا احساس سوزش در دست ها،خمیدگی پشت،درد گردن و کمر،مشکلات پوستی از قبیل خشکی و حساسیت پوست،مشکلات تنفسی،آسیب مخاط بینی و گلو و احساس ضعف و خستگی(14).

    یکی از گروه های در معرض خطر اعتیاد به اینترنت،دانشجویان هستند.علی رغم ضرورت استفاده دانشجویان از اینترنت برای دسترسی به کتاب خانه ها و پایگاه های داده،محققان تاکید دارند که دانشجویان به طور ویژه ای در معرض خطر اعتیاد به اینترنت هستند.یک علت آن این است که سازش با زندگی دانشجویی می تواند چالش برانگیز باشد و منجر به تنهایی،اضطراب و افسردگی شود(5).

    یانگ دلایل آسیب پذیری بیشتر دانشجویان به این نوع اعتیاد را موارد زیر می داند:

    فقدان کنترل والدین،دسترسی بیشتر به اینترنت،وجود برنامه درسی انعطاف پذیر و داشتن زمان سازمان نیافته بیشتر،تشویق از طرف دانشگاه برای استفاده از اینترنت و عدم کنترل روی آنچه که آنها در اینترنت انجام می دهند(15).

    شیوع اعتیاد به اینترنت در جمعیت عمومی جهان پنج تا ده درصد است.حدود 54% معتادان به اینترنت سابقه افسردگی و 34% از آنها سابقه اضطراب و نگرانی دارند(15).

    مطالعات حاکی از این است که اعتیاد به اینترنت یک پدیده جهانی با سطح و دامنه شیوع متفاوت از 5 تا 25 درصد در جمعیت دانشجویان آمریکا،چین،کره،انگلستان،استرالیا،تایوان،ژاپن،کره جنوبی،کشورهای اروپای غربی و شرقی است(16،17،18).در مطاالعه آندرسون(19) میزان اعتیاد به اینترنت در دانشجویان 8/9% گزارش شده است.نتایج نشان داد که متوسط زمان استفاده از اینترنت در دانشجویان 100 دقیقه در هر روز بود.72% معتادین مذکر بودند.بسیاری از آنها به این مساله که استفاده از اینترنت روی زندگی شان تاثیر منفی گذاشته آگاه نبودند.استفاده مرضی از اینترنت با مشکلاتی در حفظ روابط بین فردی،توسعه مشکلات خواب،کاهش فعالیت های روزمره،افت تحصیلی،اخراج از دانشگاه و جایگزینی اینترنت به جای فعالیتهای مفید زندگی واقعی در ارتباط بود(19).

    مطالعه کیم[10](20) نشان می دهد که دانشجویان معتاد به اینترنت حداقل دو ساعت در روز به اینترنت متصل می شوند و معمولاً بازی آنلاین یا چت می کنند.تسای[11] و همکاران(21) شیوع اعتیاد به اینترنت در دانشجویان جدید الورود را 9/17% گزارش کرد.در مطالعه فرانگوس[12] و همکاران(22)،6/11% از دانشجویان یونانی معتاد به اینترنت شناخته شدند.کانن[13] و همکاران(23) میزان اعتیاد به اینترنت را در دانشجویان ترکیه 7/9% بیان کردند.

    نتیجه برخی از مطالعات در ایران هم حاکی از شیوع این پدیده در میان دانشجویان است:در مطالعه محمد بیگی و همکاران(4) شیوع اعتیاد به اینترنت در دانشجویان 8/10% بود که 8/2% اعتیاد شدید و 8% اعتیاد خفیف داشتند.میزان اعتیاد به اینترنت در دانشجویان توسط فلاحی(24)، 2/13%  و در مطالعه علوی(25) میزان اعتیاد در کاربران دانشجو 13% و در مطالعه خدادوست(26)، 5/9% گزارش شده است.نادمی و رضوانی گزارش کردند که 77% دانشجویان در خطر اعتیاد به اینترنت هستند،در 14% از آنان وابستگی به اینترنت تاثیر مهمی بر کارکرد آنان داشته است و فقط در 9% از دانشجویان اینترنت تاثیر منفی نداشته است(27).

    نتایج مطالعات و مرور منابع مختلف نشان می دهد که فاکتور های دموگرافیک،داشتن برخی ویژگی های خاص شخصیتی مثل هیجان خواهی،درون گرایی،شخصیت وابسته،وسواسی و دوری گزین،داشتن سابقه بیماری های روانی مثل اضطراب،وسواس،هراس اجتماعی[14](به هراس فرد از موقعیت هایی که در معرض دید و توجه دیگران قرار دارد و اجتناب متعاقب آن اطلاق می شود.ممکن است به اشکال مختلف مثل هراس از نگارش در جمع،هراس از ملاقات با ناآشنایان و یا هراس از صحبت کردن در جمع بروز کند(28).)،افسردگی و نیز اعتیاد به سیگار و سایر مواد،نوع و دلیل استفاده از اینترنت همگی از عوامل مرتبط با اعتیاد به  اینترنت و نحوه استفاده از آن هستند(29).مطالعات اخیر در مورد اعتیاد به اینترنت به طور عمده برسه دسته از عوامل تاکید دارد:عوامل فردی،عوامل روان شناختی اجتماعی و عوامل مربوط به اینترنت.عوامل فردی مثل خود اتکایی پایین،ویژگی های درون گرایی،رفتارهای غریزی و تمایلات آنی و نقص مهارت های ارتباطی.عوامل اجتماعی مانند حمایت ضعیف خانواده از اعضای خود،عوامل روان شناختی اجتماعی که از ارتباط ضعیف بین افراد خانواده با یکدیگر سرچشمه می گیرد و سرانجام عوامل مربوط  به نحوه استفاده از اینترنت مانند استفاده طولانی مدت از اینترنت(30)،دست یابی سریع و آسان  به  اینترنت(31)،میانگین ساعات استفاده روزانه از اینترنت(32،31،13)،وسیله اتصال  به  اینترنت(33)،مدت آشنایی  با  کامپیوتر و اینترنت(33،31،16،25)،هدف از استفاده(32،31) و بخش مورد استفاده  در اینترنت(35،13،4،3) همگی در اعتیاد به اینترنت تاثیر دارند.

    اعتیاد به اینترنت با هراس اجتماعی،اختلال کمبود توجه همراه با بیش فعالی[15]،اختلال دوقطبی[16]،مشکلات در روابط بین فردی،اختلالات اضطرابی و تکانه ای[17]،خودکشی،پرخاشگری،افسردگی و برانگیختگی بالا در ارتباط بوده است(36،2).از طرفی برخی مطالعات با بررسی ویژگی های دموگرافیک به عنوان متغیرهای پیش بینی کننده اعتیاد به اینترنت،جنسیت،سن،بیکاری و تاهل را موثر دانسته اند(2).نادمی و رضوانی دریافتند که وابستگی به اینترنت به نحو معناداری در دانش جویان پسر و دانشجویان دارای والدین با سطح تحصیلات بالا بیش تر است(27).نتایج مطالعه تسای[18] و همکاران،اعتیاد به اینترنت در زنان را بیشتر گزارش کرد اما ماندل می گوید مردان و زنان هر دو در معرض اعتیاد هستند(2،37).

    Abstract

    Introduction: Internet, the new gift of technology, has many users all around the world. Internet addiction is a new issue that in recent years has emerged as addictive behavior – axis.Widespread effect of internet has affected many people especially students with negative consequences of Internet addiction.

    Objective: This study aims to determine internet addiction and its use in students of Guilan University of Medical Sciences in  2012-13.

    Methods: In this cross-sectional study, 592 students of Guilan University of Medical Sciences were chosen by stratified random sampling method. Data were collected by demographic questionnaire and Young's internet addiction inventory. Data were analyzed by SPSS16 software and statistical tests of Chi-square, Mann-Whitney, Kruskal-Wallis, Spearman correlation coefficient and ranked logistic regression.

    Results: About 5.7% of the students were slightly dependent on internet and 44% were at risk of internet addiction. There was a significant relationship between the internet addiction and  age (P = 0.001), gender (P = 0.0001), marital status (P= 0.0001), level of education (p= 0.001), major (P = 0.016), student's place of living (p=0.014), student job status (P = 0.001), mother's level of education(P = 0.02), history of mental disorder and addiction (P = 0.0001), purpose of internet use (P = 0.001) and fields used (P = 0.001). The most important goals of students in use of internet in order included: entertainment (29.2%), scientific (27.7%) and communication (24.3%) and fields most used were scientific search (22.07%), Facebook (20.5%) and download (14.92%). Age, history of mental illness and fields of use were predictors of internet addiction.

    Conclusion: Since nearly half of students were at risk of Internet addiction, planning educational and preventive programs may be considered necessary with focus on predictors of Internet addiction (low age, male gender, smoking and other addictions history, singleness, field of use).  

    Key words: internet, medical students, internet addiction, method of use

     

  • فهرست:

    فصل اول: کلیات

    1-1 زمینه پژوهش..................................................................................................................................................1

    1-2 اهداف پژوهش (هدف کلی و اهداف ویژه)................................................................................................7

    1-3 سوالات پژوهش.........................................................................................................................................7.

    1-4 تعریف واژه ها.............................................................................................................................................7

    1-5 پیش فرض های پژوهش.............................................................................................................................9

    1-6 محدودیت های پژوهش..............................................................................................................................9

    فصل دوم: زمینه و پیشینه پژوهش

    2-1 چهارچوب پژوهش...................................................................................................................................10

    2-2 مروری بر مطالعات انجام شده...................................................................................................................34

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1 نوع پژوهش...............................................................................................................................................48

    3-2 جامعه پژوهش........................................................................................................................................... 48

    3-3 نمونه های پژوهش.................................................................................................................................... 48

    3-4 روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه..................................................................................................... 48

    3-5 مشخصات واحدهای مورد پژوهش............................................................................................................51

    3-6 محیط پژوهش.............................................................................................................................................51

    3-7 ابزار گردآوری داده ها.................................................................................................................................52

    3-8 تعیین اعتبار و اعتماد علمی ابزار گردآوری اطلاعات..................................................................................52

    3-9 روش گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها..................................................................................................53

    3-10 ملاحظات اخلاقی......................................................................................................................................55

    فصل چهارم: نتایج تحقیق

    4-1 یافته های پژوهش........................................................................................................................................56

    4-2 جداول..........................................................................................................................................................57

    فصل پنجم: بحث و بررسی یافته ها

    5-1 بحث و تفسیر نتایج پژوهش.......................................................................................................................100

    5-2 نتیجه گیری نهایی.......................................................................................................................................127

    5-3 کاربرد یافته ها............................................................................................................................................131

    5-4 پیشنهادات برای پژوهش های بعدی..........................................................................................................132

    فهرست منابع ...................................................................................................................................................134

    پیوست ها

    پرسش نامه

    چکیده انگلیسی

     

    منبع:

    Refrences:

    1.         Hamidian F., Internet And Cellphone Addiction Disorder. Tehran: Ghatre,2011; 45-50.[Text In Persian]

    2.         Khajemogahi N., AlasavAnd M., Evaluation Of Personality Predictores Of Internet Addiction. Medical Scientific Journal, 2010;9(4):360-5.[Text In Persian]

    3.         Watson J., Internet Addiction Diagnosis And Assessment:Implications For Counselors. Journal Of Professional CounselIng, 2005;33(2):17-30.

    4.         Mohammadbeigi A.,Ghamari F., Mohammadsalehi N., Hashiani A. Internet Addiction And ModelIng Its Risk Factors In Medical Students,Iran. Indian Journal Of Psychological MedicIne, 2011;33(20):158-62.

    5.         Kooper A., Internet And MInimal Moral. Mortazavi H, Jabbarian B. Tehran: Danjeh,2009;3-5.[Text In Persian]

    6.         Lee S., Problematic Internet Use Among College Students:An Explaratory Survey Research Study,Dissertiation For The Degree Of Doctor Of Philosophy. Texas,University Of Texas at AustIn. 2009:1-135.

    7.         Noori Z.,Internet Addiction. Ghom: Parto Khorshid,2007;9-11.[Text In Persian]

    8.         Chou C., Condron L., BellAnd J. A  Review  Of  The Research On Internet Addiction. Educational Psychology Review,2005;17(4):363-86.

    9.         Velezmoro R., Lacefield K., Robeti J. Perceived Stress,Sensation SeekIng And College Students Abuse Of The Internet. Computes In Human Behavior, 2010;26(7):152-3.

    10.       Byun S., RuffIni C., Mills J., Douglas A., Niang M., Stepkenkova S., et al. Internet Addiction:MetasynThesis Of 1996-2006, Quantitive research.Cyberpsychology And Behaviour,2009;2:203-8.

    11.       Haghighi M., Alavi S., Janatifard F., Eslami M., A Survey Of Relationship Between Psychiatric Symptoms And Internet Addiction In Students Of Isfahan Universities. Scientific Journal Of Hamedan University Of Medical science, 2010;17(2):57-65. [Text In Persian]

    12.       Widyanto L., Griffiths M. Internet Addiction: A Critical Review. Int J Mental Health Addict. 2006;4:31-51.

    13.       Bagheri H., Internat Addiction And Identity Status. Mashhad Growth Journal,2008;7(25):14-24.[Text In Persian]

    14.       Alavi S., Janatifard F., Zare F. Internet Addiction, Dimensions, Diagnostic Criteria And Its Negative Consequences. Medical University Of Esfehan publishIng Co, 2011;5-100. [Text In Persian]

    15.       Young K., Sociopsychiatric Characteristics Of Adolescents Who Use Computers to Excess. Acta Psychiater ScAnd, 2001; 104:217-22.

    16.       Torres E., UndrestAndIng Internet Addiction:Depression And Social Support. Dissertiation For The Degree Of Doctor Of Philosophy.CaliFornia,San Francisco College Of PrOffessional Psychology,2010;(10):7-30.

    17.       Schoenfeld D., Prevalence And Correlates Of Internet Addiction In Undergaduate Students  As  Assessed by Two Different Measures. Dissertiation For The Degree Of Doctor Of Philosophy.New York,School Of Psychology, 2011;15(4):6-40.

    18.       Hasanzade R ., Internet Addiction In College Students:A Threat For Mental Health. Journal Of Health Research System,2008;1(3):79-85.[Text In Persian]

    19.       Anderson K., Internet Use Among College Students. Journal Of American Health College, 2001;50(1):21-6.

    20.       Kim J.,The effect Of a R/T Group CounselIng Program on The Internet Addiction Level And Self-esteem Of Internet Addicted University Students. International Journal Of Reality Therapy, 2008;2(4):4-13.

    21.       Tsai H., Cheng S., Yeh T., Yang Y., The Risk Factors Of Internet Addiction-A Survey Of University Freshmen. Psychiatric Research,2009;167:294-9.

    22.       Frangos C., Kiohos A., Internet Addiction Among Greek University Students:Demographic Associations With The Phenomenon, Using The Greek Version Of Young’s Internet Addiction Test. Sciences And Applied research, 2010;3(1):49-74.

    23.       Canan F., Ataoglu A., OzcetIn A., Icmeli C., The Association Between Internet Addiction And Dissociation Among Turkish College Students. Comprehensive Psychiatry, 2011;2:2-5.

    24.       Fallahi V., Effects Of ICT On Youth:A Study About The Relationship Between Internet Usage And Social Isolation Among Iranian Students. Procedia Social And Behavioral sciences,2011;15(5):394-8.

    25.       Alavi S., Janatifard F., Eslami M., razavi M., Evaluation Of Diagnostic Criteria Of DSM-IV-TR For Diagnosis Of Internet Addiction Disorder. Zahedan Journal Of Resarch In Medical Sciences, 2010;13(6):31-3.[Text In Persian]

    26.       Khodadoost L.,Bahri N., Sadeghmoghadam L., Mohammadzade J., Banafsheh E., Internet Addiction Status And Its Relation With Students’ General Health At Gonabad Medical University. Modern Care,2011;8(3):166-73. [Text In Persian]

    27.       Knerli H., Anexiety Disorders. Tehran: Growth, 2005;39-40. [Text In Persian]

    28.        koshan M., Vagheii S. Psychiatric NursIng. Tehran: Great Thoughts, 2008; 112-113. [Text In Persian]

    29.       Dargahi H., Razavi M., Internet Addiction And Effective Factors In Residents Of  West Tehran two Area. Payesh,2007;6(3):272-365.[Text In Persian]

    30.       Brien S., Facebook And OTher Internet Use And The Academic PerFormance Of College Students. Dissertiation For The Degree Of Doctor Of Philosophy.Temple university, 2011;20(2):140-4.

    31.       Ceyhan A., University Students Problematic Internet Use And Communication Skills AccordIng To The Internet Use Purpose. Educational Science Theory And Practice,2011;11:269-77.

    32        Yellowless P., Marks S., Problematic Internet Use Or Internet Addiction. Computers In human behavior, 2007;23:1447-53.

    33.       Larose R., Mastro D., EastIn M., UndrestAndIng Internet usage:A Social Cognitive Approach To Use And Gratification. Social Science Computer Review, 2001;19(4):395-412.

    34.       Chang M., Pui Man- Law S., Factor structure For Young’s Internet Addiction Test:A Confirmatory Study. Computers In Human Behavior,2008;24:2597-1619.

    35.       Ahmadi KH., Abdolmaleki H., Afsar B., Seyedesmaeli F., Influences Of  Family On The Use Of Internet. Journal Of Behavioral Science,2010;4(4):327-33.[Text In Persian]

    36.       Christakis DA., Internet Addiction: a 21 centurty epidemic.BMC MedicIne,2010;8(61):1-4.

    37.       Nastizai N., The Relationship Between General Health And Internet Addiction. East Physician,2008;11(1):57-62.[Text In Persian]

    38.       Alavi S., Janatifard F., Eslami M., Rezapoor H., Survey The Validity And Reliability Of Diagnostic Questionnaire Of Internet Addiction Disorder In Student Users. Zahedan Journal Of Resarch In Medical Sciences, 2011;13(7):34-8. [Text In Persian]

    39.       Kim J., Lau CH., Cheuk K., Kan P., Hui H., Griffiths S., Brief Report: Predictors Of Heavy Internet Use And Associations With Health-PromotIng And Health Risk Behaviors  Among Hong Kong University Students. Journal Of Adolescence,2010;33:215-20.

    40.       Webster M. Webster’ s Medical Dictionary. Massachusette: Merrian Webster Inc; 2007;400.

    41.       DInicola MD., Pathological Internet Use Among College Students: The Prevalance Of Pathological Internet Use And its correlates. Dissertiation For The degree Of Doctor Of Philosophy.Ohio university,2004;35-40.

    42.       Vizeshfar F., Assessment Of The Internet Addiction In Lar Net Users. Journal Of Fundementals Of Mental Health,2005;7(26):27-33.[Text In Persian]

    43.       Karamshaii F., Panahi A., Sadeghnia A., Zidi N., Evaluation Of Internet Addiction And Virtual Spaces Among Youth.  National Conference On Cultural Industries And its role In SustaInable Development,201/12/17-18,kermanshah,Iran. [Text In Persian]

    44.       Alavi S., Eslami M., Merathi M., JAnatifard F., Rezapoor H., Psychometric Properties Of Young Internet Addiction Test. Journal Of behavioral Science,2010;4(3):183-9.[Text In Persian]

    45.       Jia R., Jia H., Factorial  Validity  Of  Problematic Internet Use Scale. Computers In Human Behavior, 2009;25:13335-1342.

    46.       Jelenchick l., becker T., Moreno M. AssesIng The Psychometric Of The Internet Addiction test (IAT) In US college Students. Psychiatry Research,2012;3:2-6.

    47.       Dehghan A., Internet GamblIng. Cultural Studies And Communications, 2006;1(2-3):45-72. [Text In Persian]

    48.       Block J., Issues For DSM-IV:Internet Addiction. The American Journal Of Psychiatry,2008;165(3):306-7.

    49.       Gelder M., Geddes J., Mayo R.. OxFord Psychiatry Text Book. Third edition, ArjmAnd M., Sadeghi M. Tehran: Arjmand, 2006; 329.[Text In Persian]

    50.       Mohseni A., Hoveyda L., Omidi F., Submerged In A Virtual Space And its Psychological And Interpersonal Problems:Survey  Of  young  Internet users In Tehran. Journal Of social sciences,2010;4(3):51-69.[Text In Persian]

    51.       Madadi A., Noghani F., Addiction And Drug Abuse. Tehran: Afrang; 2004.10-15. [Text In Persian]

    52.       Omidvar A., Saremi A. Internet Addiction. Mashhad: Tamrin; 2002.25-30.[Text In Persian]

    53.       Malekahmadi H., Jafarian A., Pathology Of Internet Addiction(Case Study:ShahIn Shahr,Esfahan). Historical Sociology,2011;3(2):94-116. [Text In Persian]

    54.       Ghasemi V., Malekahmadi H., ExplaInIng Internet Addiction Among ShahIn Shahr Cafe Net Users. Quarterly Journal Of Communication Research,2010;17(4):51-77. [Text In Persian]

    55.       Chakarborty K., Basy D., Vijaya Kumar KG., Internet Addiction:Consensus,Controversies And The Way Ahead. East Asian Psychiatry. 2010;20(3):123-32.

    56.       Hall A., Parsons J., Internet Addiction: College Student Case Study Using Best Practices In Cognitive Behavior Therapy. Journal Of Mental Health CounselIng, 2001;23(4):312-27.

    57.       Morahan-MartIn J., Schumacher P., Incidence And Correlates Of Pathological Internet Use Among College Students. Computers In Human Behavior,2000;16:130-7.

    58.       Ko CH., Yen JY., Chen CS., Chen CC., Yen CF., Psychiatric Comorbidity Of Internet Addiction In College Students. MBL Communication,2008;13(2):147-53.

    59.       Kim S., The Effects Of Internet Use On Academic Achievement And Behavioral Adjustment Among South Korean Adolescents: MediatIng And ModeratIng Roles Of Parental Factors.Dissertiation For The degree Of Doctor Of Philosophy,Ohio university, College Of sport And Human Dynamics, 2011:1-241.

    60.       Haddian F., AbedIn A., Monipoor N. Appraisal Of Personality, Family Structure And Gender In PredictIng Problematic Use Of Internet. Procedia Social And behavioral Sciences,2010;5:850-4.

    61.       Tonioni F., AlessAndris L., Lia C., MartInelli D., CorvIno S., Vasale M., et al. Internet Addiction: Hours Spent OnlIne, Behaviors And Psychological Symptoms. General Hospital Psychiatry,2011;2:1-6.

    62.       Widyanto L ., Mcmurran M ., The Psychometric Properties Of The Internet Addiction Test. Cyberpsychology And Behaviour,2004;7(4):442-7.

    63.       Liu X., Bao Zh., Wang Zh. Internet use And Internet Addiction Disorder Among Medical Students: A Case From ChIna. Asian Scocial Sciences,2010;6(1):28-34.

    64.       Mashaii N., Asadpour M., Pourrashidi A., RezahoseIni O., Bidaki R., Arab F., The Prevalence Of Internet Addiction Among The students Of Rafsanjan University Of Medical Sciences. ASEAN  Journal Of Psychiatry,2013;14(2).

    65.       Yen JY., Co CH., Yen CF., Wu HY., Yang MJ., The Comorbid Psychiatric Symptoms Of Internet Addiction: Attention Deficit And Hyperactivity Disorder (ADHD), Depression, Social Phobia,And Hostility.Journal Of Adolescent Health,2007;41:93-8.

    66.       Shayegh s., Azad H., Bahrami H., The Relationship Between Internet Addiction And Personality Traits In Adolescents In Tehran. Journal Of fundementals Of mental Health,2009;11(42):149-58.[Text In Persian]

    67.       Lashgar Ara B., Taghavi M., Maheri B., Sadeghi R., Internet Addiction And General Health In Dormitory Residents Of Tehran University Of Medical Sciences. Health Resaerch Institute Journal,2012;10(1):67-76. [Text In Persian]

    68.       Kamran A., Farahani a., Bakhtyar K., Pirzade A., Fathian Z., Mirkarimi K., et al. Internet Addiction Associated With SmokIng And Educational Status Of University Students.Journal Of  Health Resaerch System,2012;8(4):635-42.[Text In Persian]

    69.       Caplan S., Problematic Internet use And  Psychosocial Well-beIng: Development Of A Theory-Based Cognitive–Behavioral Measurement Instrument. Computers In Human Behavior,2002(18):555-73.

    70.       Lee BW., StapInski LA., SeekIng Safety On The Internet: Relationship Between Social Anxiety And Problematic Internet Use. Journal Of Anxiety Disorders,2012(26):197-205.

    71.       Kalkan M., Predictiveness Of Interpersonal Cognitive
    Distortions On University Students' Problematic Internet Use. Children And Youth Services Review,2012(34):1305–8.

    72.       Rahmani S., Lavasani M., The Comparison Of Sensation SeekIng And Five Big Factors Of Personality Between Internet Dependents And Non-Dependents. Procedia Social And Behavioral Sciences, 2011(15):1029-33.[Text In Persian]

    73.       Unnikrishnan B., Kulshrestha V., Saraf A., Agrahari A C., Prakash S., Samantaray L., et al. Pattern Of Computer And Internet Use Among Medical Students In Coastal South India. South East Asian Journal Of Medical Education,2008;2(2):18-25.

    74.       Mohamadi H., Varmarzyar M., Mohamadi O. Internet Addiction And Virtual Spaces Among Youth And Adolescence.First National Congress Of The EmergIng Cyberspace And Social Damage, Tehran,Iran,2012/9/19. [Text In Persian]


موضوع پایان نامه بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 92-1391, نمونه پایان نامه بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 92-1391, جستجوی پایان نامه بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 92-1391, فایل Word پایان نامه بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 92-1391, دانلود پایان نامه بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 92-1391, فایل PDF پایان نامه بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 92-1391, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 92-1391, مقاله در مورد پایان نامه بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 92-1391, پروژه در مورد پایان نامه بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 92-1391, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 92-1391, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 92-1391, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 92-1391, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 92-1391, پروژه درباره پایان نامه بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 92-1391, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 92-1391, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 92-1391, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 92-1391, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 92-1391, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی وضعیت اعتیاد به اینترنت و نحوه استفاده از آن در دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گیلان در سال تحصیلی 92-1391

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(MA) رشته: مديريت آموزشي گرايش:مديريت آموزشي چکيده: هدف : هدف کلي از اين تحقيق بررسي نقش اعتياد به فناوري اطلاعات بر راهبردهاي خود تنظيمي و پيشرفت

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد مدیریت MBA چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین سبک شخصیتی پنج عاملی، اعتیاد اینترنتی و تمایل استفاده از اینترنت صورت گرفته است که دانشگاه سمنان به عنوان مورد مطالعه برای این منظور انتخاب گردید. روش تحقیق از نوع توصیفی(غیر آزمایشی) و از نوع پیمایشی می باشد و با استفاده از داده های به دست آمده به بررسی روابط احتمالی بین ابعاد پنچ گانه ی شخصیت به ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته روانشناسی گرایش بالینی چکیده مقدمه و هدف: اعتیاد به اینترنت موضوع نو و مسئله ایی فراگیراست که درسال های اخیر به عنوان اعتیاد رفتار محور مورد توجه محققین و صاحب نظران مسائل اجتماعی قرارگرفته است. پژوهش حاضر با هدف پیش بینی وابستگی به اینترنت براساس دو ویژگی شخصیتی جذب، غرق شدن، سن، جنسیت و تاهل می باشد. مواد و روش ها: روش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A. ) گرایش: عمومی چکیده رابطه بین ویژگی های شخصیت و وابستگی به بازی های رایانه ای بر روی نمونه ای 400 نفری از دانشجویان (200 نفرد مرد و 200 نفر زن) آزموده شد. در مطالعه حاضر، فرض براین است که ابعاد پنجگانه شخصیت (روانرنجوری، برونگرایی، بازبودن، توافقجویی و وظیفه شناسی)، می توانند وابستگی به بازی های رایانه ای را پیش بینی کنند. برای ...

پايان نامه جهت اخذ کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي تابستان 1392 چکيده: پژوهش حاضر با هدف بررسي رابطه بکارگيري فناوري اطلاعات با رضايتمندي دانشجويان دانشکده کشاورزي دانشگاه اروميه انجام گرفت

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری ( گرایش بهداشت ) چکیده: مقدمه: استعمال سیگار یکی از عوامل مهم تهدید کننده سلامتی افراد خصوصا جوانان می باشد .برای داشتن درک صحیح از رفتارهای غیر بهداشتی افراد جامعه (مانند استعمال سیگار) شناسایی عوامل موثر بر بروز اینگونه رفتارها ضروری است . با استفاده از الگوی باور بهداشتی و تعیین عوامل موثر بر استعمال سیگار به خوبی می توان ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد چکیده: زمینه و هدف: امروزه اهمیت مسأله اضطراب کتابخا‌نه‌ای به عنوان عاملی بازدارنده در استفاده درست از کتابخانه‌ها به ویژه کتابخانه‌های دانشگاهی بر هیچ‌کس پوشیده نیست. پژوهش‌های گوناگونی به منظور ارائه راه‌کارهایی در جهت کاهش این نوع اضطراب انجام شده است؛ پژوهش حاضر نیز با هدف تعیین رابطه بین هوش هیجانی و اضطراب کتابخانه‌ای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی ...

پايان نامه براي دريافت درجه ي کارشناسي ارشد (M.A)  گرايش: تحقيقات آموزشي پاييز 1392 چکيده ماهواره از دهه هفتاد تا امروز در ايران ، همچنان در حال نفوذ و رسوخ در اجتماع و خانواده بوده

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش : "بازاریابی" چکیده امروزه با پیشرفت تکنولوژی تمامی مفاهیم مرتبط با بازار و مصرف کننده دستخوش تغییرات اساسی شده است. رواج استفاده از کامپیوتر به عنوان یکی از اثرگذار ترین تکنولوژی­های قرن حاضر و هم­چنین همه­گیر شدن اینترنت و تلفیق آن با عرضه و فروش کالاها و خدمات باعث شده است که بازارهای الکترونیکی و فروش کالا از طریق وب سایت ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش بهداشت جامعه) چکیده: مقدمه: ارزیابی سلامت روانی دانش آموزان یکی از محورهای مهم ارتقاء بهداشت روان در جوامع است. یکی از چالش های بهداشت روان در دوره نوجوانی احساس تنهایی است که ممکن است این احساس درنتیجه ی اعتیاد به اینترنت یا اعتیاد به تلفن همراه رخ دهد. هدف: هدف از این مطالعه، تعیین رابطه اعتیاد به اینترنت و تلفن همراه ...

ثبت سفارش