پایان نامه بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌ های آبخیز (مطالعه موردی حوزه آبخیز کل، استان فارس)

word 4 MB 32508 88
مشخص نشده کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۲,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc.)

    بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌های آبخیز

    (مطالعه موردی: حوزه آبخیز کل، استان فارس)

    به وسیله: جلال زارعی

    چکیده:

    اهمیت و جایگاه آب در زندگی بشر به ویژه در دنیای پیشرفته و پر جمعیت کنونی بر کسی پوشیده نیست و زندگی صنعتی و شهری مصرف سرانه آب را نسبت به شرایط زندگی سنتی چندین برابر نموده است. امروزه این منبع طبیعی به عنوان یکی از تعیین کننده ترین پارامترهای برنامه ریزی های اجتماعی و حتی سیاسی مطرح است، تا آنجا که نزاع آینده کشور های مختلف را حول حقوق آبی هر کشور پیش بینی می کنند و این امر در کشورهایی که از منابع آبی مشترک بهره می برند بیشتر به چشم می آید.  در این راستا، هدف از انجام این تحقیق تعیین کارایی روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب در 3 ایستگاه بند بهمن، چمریز و درب قلعه، واقع در استان فارس می باشد. روش گردآوری اطلاعات در این تحقیق به صورت میدانی و کتابخانه ای می باشد. برآورد میزان رواناب رودخانه های قره آغاج ، کر و رود بال، که مربوط به هر 3 ایستگاه مذکور می باشند، توسط داده های اندازه گیری چون میزان بارش، دما و تبخیر انجام گرفت که نتایج حاصله از این قرار بودند که، با به کارگیری روش شبکه عصبی مصنوعی از نوع پرسپترون چند لایه و تابع تحریک از نوع گوسین- گوسین ، با 3 نرون در لایه ورودی،2 نرون در لایه پنهانی و 1 نرون در لایه خروجی ، در اینجا، قانون یادگیری پس انتشار خطا با 50000 تکرار توانست روال آموزش را به نحو مطلوب طی کند و خطای متوسط شبکه را به حد قابل قبولی رساند و فرضیه H1  در خصوص ایستگاه های نامبرده را به اثبات رساند.

    کلمات کلیدی: بارش، دمای هوا، رواناب، ایستگاه بند بهمن، مدل شبکه عصبی

     

     

    فصل اول

    مقدمه و کلیات

    بین بارش رواناب برای یک منطقه آبی یکی از مهمترین مسائل مربوط به هیدرولوژیست ها و مهندسین است اطلاعات دراین زمینه برای اهداف طراحی ومدیریتی مهندسان لازم است. این رابطه، رابطه ای غیر خطی و پیچیده است .موارد استفاده این پیش بینی هارامی توان به مدیریت  صحیح طرح‌های کشاورزی، سیستم های هشداردهنده سیل و بهره برداری از مخازن سدها نسبت داد. بارش-  رواناب یکی از پیچیده ترین فرآیندهای هیدرولوژیکی است. برای سالیان زیاد، هیدرولوژیست ها در شناخت چگونگی تبدیل بارش به رواناب برای پیش بینی سیلاب بوده اند. از اهداف این شناخت میتوان به ذخیره آب، کنترل سیلاب، آبیاری، زهکشی، کیفیت آب، تولید انرژی، مراکز تفریحی  پرورش ماهی و گسترش حیات وحش و... اشاره کرد. تعداد پارامترها، عدم پایداری مشخصه های حوضه های آبریز و مدلهای بارش بیش از پیش مسئله را پیچیده می کند. استفاده از مدل هاى آمارى، هیدرولیکى و هیدرولوژیکى سابقه طولانى در بحث مدل سازی بارش- رواناب داشته است. با توجه به مشکلات و نقاط ضعفی که در مدل های مفهومی و آماری وجود دارد، نیاز به مدلی که با پارامترهای ورودی و خروجی بتواند عملیات نگاشت را انجام دهد، ضروری به نظر میرسد. طى دهۀ اخیر مدل ریاضى غیرخطی شبکه هاى عصبى مصنوعی[1]( (ANN به ابزارهاى پیشبینى افزوده شده و تحقیقات متنوعی در زمینۀ مدل سازی بارش - رواناب با استفاده از این ابزار صورت گرفته است. شبکه های عصبی مصنوعی ابزار قدرتمندی هستند که با تقلید ساده از سیستم عصبی بیولوژیک انسان ساخته شده است. شبکه های عصبی به دو نوع شبکه عصبی مصنوعی و طبیعی تقسیم می شوند .تحقیقات در زمینه شبکه های عصبی زمانی شروع شد که مغز به عنوان یک سیستم دینامیکی با ساختار موازی و پردازشگری کاملآ مغایر با پردازشگرهای متداول شناخته شد. نگرش نوین به مغز انسان که منتهی به بیان شبکه عصبی مصنوعی شد در اوایل قرن بیستم و توسط شخصی به نام سگال مطرح گردید. همچنین نرون به عنوان کوچکترین واحد پردازشگر داده‌ها در یک شبکه عصبی مصنوعی، اساس عملکرد و رفتار آن را تشکیل می‌دهد. از ترکیب چند نرون سلول ساخته می‌شود که بسته به نوع سلول وظیفه خاصی را در شبکه عهده‌دار است.

    چگونگی اتصال سلول‌های عصبی در لایه‌های مختلف، مشخص کننده ساختار شبکه است که معماری شبکه نام دارد.

     شبکه عصبی از چندین لایه تشکیل شده است. لایه ها وظیفه دریافت داده ها، پردازش و تولید کمیت خروجی را به عهده دارند.                                                                                                                                                                                                                                                                    

    ● لایه ورودی: این لایه فاقد نرون بوده و لایه ایست که متغیرهای ورودی را به نرونهای لایه مخفی بدون هیچ تغییری انتقال می دهد. عمومآّْْْ تعداد نرونها در این لایه ها تابعی از تعداد متغیر های ورودی به شبکه عصبی می باشد.                   

     

    ● لایه یا لایه های مخفی: این لایه ها دارای یک یا چند نرون میباشندو تعداد لایه های مخفی می تواند یک یا چند لایه باشند
     

    ● لا یه خروجی: این لایه دارای یک یا چند نرون بوده و تعداد نرونها تابعی از تعداد تابع خروجی می‌باشد.

    لایه‌های شبکه توسط پیوست هایی با وزن‌های متفاوت به هم متصل هستند.که عموما شبکه عصبی چند لایه پرسپترن[2]((MLP نامیده می شود و ارتباط بین نرون ها و تنظیم وزنهادر آن از قانون های یاد گیری پیروی می کند

     

    1-2- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق:

     برآورد  میزان رواناب در  حوزه های آبخیز مبنای طراحی ابعاد دهانه­های پل ها و تاسیسات آبی دیگر بوده و یکی از موثر­ترین راه های کاهش خسارت سیل می­باشد. این موضوع از دیرباز مورد توجه متخصصان مهندسی آب و رودخانه بوده است. تعیین مقدار رواناب از این نظر اهمیت دارد که در پاره ای از کشورهای جهان از جمله کشور خودمان، به علت عدم اطلاع  از وضعیت رودخانه ها و نداشتن داده های مربوط به مقدار دبی، ارقام یا کمیت هایی که نمایانگر مقدار آبدهی ماهیانه یا سالیانه یک رودخانه باشد در دست نیست و چون اهمیت هر طرح و پروژه ای که به طور مستقیم یا غیر مستقیم به میزان آب آن حوزه بستگی دارد، متناسب با  مقدار رواناب حوزه آبخیز است، لذا بایستی در جستجوی راه هایی بود که به نحوی تخمین  مقدار رواناب را به دست دهد. از آنجایی که بسیاری از حوزه های آبخیز کشور فاقد  ایستگاه هیدرومتری بوده  لذا جهت براورد ارتفاع رواناب ناچاربه استفاده از روشهای تجربی بوده تا بتوان از نتایج آنها در امر مدیریت حوزه های آبخیز استفاده کرد. استفاده از روشهای تجربی به منظور برآورد رواناب سطحی در حوزه های آبخیز مناطق خشک و نیمه خشک که عمدتا فاقد ایستگاه های هیدرومتری می باشند، از دیر باز در مطالعات هیدرولوژی مورد توصیه قرار گرفته است البته کارایی و مناسب این روشها در مناطق جغرافیایی مختلف، منوط به دستیابی به اطلاعات مورد نیاز و آزمونهای مربوطه می باشد. یکی از روش های نوین در بسیاری از مطالعات هیدرولوژی به خصوص در تعیین مقدار رواناب استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی می باشد. در حال حاضر، شبکه های عصبی کاربرد بسیار وسیعی در علوم مختلف مهندسی آب از جمله هیدرولوژی و هواشناسی، هیدرولیک، هیدرودینامیک رودخانه و دریا، مهندسی رودخانه، رسوب گذاری و فرسایش، آبهایزیرزمینی، کیفیت آب و آلودگی، روندیابی سیلاب و ... دارد. شبکه های عصبی مصنوعی با وجود اینکه با سیستم عصبی طبیعی قابل مقایسه نیستند، ویژگیهایی دارند که آنها را در بعضی از کاربردها مانند تفکیک الگو و یا هر جا که نیاز به یادگیری با یک نگاشت خطی و یا غیرخطی باشد، ممتاز می نماینداین شبکه ها  تقلیدی بسیار ساده از سیستم عصبی بیولوژیکی و مغز انسان است، این تقلید بر اساس یک پیکربندی ریاضی می باشد بطوریکه متشکل از چندین لایه و همچنین چندین نرون[3](گره) در هر لایه است. آنچه که بر اهمیت موضوع می افزاید وجود روابط غیر خطی بین عوامل موثر بر پدیده های مختلف هیدرولوژی بوده و مدل شبکه عصبی مصنوعی دارای توانایی لازم برای تطابق خود با این روابط غیرخطی است. ایده استفاده از این مدل آنست که تمام اطلاعات مهم در داخل داده ها پنهان بوده و به وسیله این روش می توان به آن روابط پنهان بین داده ها پی برد. هدف از این تحقیق، تعیین کارایی شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب در برخی از حوزه های آبخیز استان فارس می باشد.

     

     

    1-3- اهداف تحقیق(کلی و ویژه)

    1- برآورد روآناب در حوزه های آبخیز استان فارس با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی

    بررسی دقت روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب در حوزه های آبخیز استان فارس

     

    1-4- متغیر های تحقیق:

    متوسط بارش سالانه،  متوسط دمای هوا،  دمای حداقل و حداکثر هوا

     

    1-5- فرضیه ها یا پرسش های تحقیق:

    آیا با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی می توان روا ناب را با دقت قابل قبولی برآورد کرد؟

     

    1-6- هوش‌ مصنوعی‌ و هوش‌ انسانی‌:

     برای‌ شناخت‌ هوش‌ مصنوعی‌ شایسته‌ است‌ تا تفاوت‌ آن‌ را با هوش ‌انسانی‌ به‌ خوبی‌ بدانیم‌ مطالعه شبکه های عصبی مصنوعی تا حد زیادی از سیستم های یادگیر طبیعی نشآت گرفته است که در آنها یک مجموعه پیچیده از نرونهای به هم متصل درکاریادگیری دخیل هستند.مغز انسان از تعداد  ‌1011  نرون تشکیل شده که هر نرون با تقریبا 104 نرون دیگر در ارتباط است.سرعت سوئیچنگ نرونها در حدود 3-10 ثانیه است آدمی قادر است در 1/0 ثانیه  تصویر یک انسان را بازشناسائی نماید. مغز انسان‌ از میلیاردها سلول‌ یا رشته‌ عصبی ‌درست‌ شده‌ است‌ و این‌ سلول‌ها به‌ صورت‌ پیچیده‌ای‌ به‌ یکدیگرمتصل‌اند. شبیه ‌سازی‌ مغز انسان‌ می‌تواند از طریق‌ سخت‌افزار یا نرم‌افزارانجام‌ گیرد. تحقیقات‌ اولیه‌ نشان‌ داده‌ است‌ شبیه‌سازی‌ مغز، کاری‌ مکانیکی‌ و ساده‌ می‌باشد. برای‌ مثال‌، یک‌ کرم‌ دارای‌ چند شبکه‌ عصبی‌است‌. یک‌ حشره‌ حدود یک‌ میلیون‌ رشته‌ عصبی‌ دارد و مغز انسان‌ ازهزار میلیارد رشته‌ عصبی‌ درست‌ شده‌ است‌. با تمرکز و اتصال‌ رشته‌های‌عصبی‌ مصنوعی‌ می‌توان‌ واحد هوش‌ مصنوعی‌ را درست‌ کرد.هوش‌ انسانی‌ بسیار پیچیده‌تر و گسترده‌تر از سیستم‌های‌ رایانه‌ای ‌است‌ و توانمندی های‌ برجسته‌ای‌ مانند:استدلال‌، رفتار، مقایسه‌، آفرینش‌ و بکار بستن‌ مفهوم ها را دارد.هوش‌ انسانی‌ توان‌ ایجاد ارتباط میان‌ موضوع‌ها و قیاس‌ ونمونه‌ سازیهای‌ تازه‌ را دارد. انسان‌ همواره‌ قانون‌های‌ تازه‌ای‌ می‌سازد و یا قانون‌ پیشین‌ را در موارد تازه‌ بکار می‌گیرد. توانایی‌ بشر در ایجاد مفهوم‌های‌ گوناگون‌ در دنیای‌ پیرامون‌ خود، از ویژگی‌های‌ دیگر اوست‌. مفهوم‌های‌ گسترده‌ای‌ همچون‌ روابط علت‌ و معلولی‌، زمان‌ و یا مفهوم ‌های‌ ساده ‌تری‌ مانند گزینش‌ وعده‌های‌ خوراک‌ (صبحانه‌، ناهار و شام) را انسان‌ ایجاد کرده‌ است‌. اندیشیدن‌ در این‌ مفهوم‌ها و بکاربستن‌ آنها، ویژه‌ رفتار هوشمندانه‌ انسان‌ است‌.هوش‌ مصنوعی‌ در پی‌ ساخت‌ دستگاه هایی‌ است‌ که‌ بتوانند توانمندهای‌ یاد شده‌ (استدلال‌، رفتار، مقایسه‌ و مفهوم‌ آفرینی‌) را از خودبروز دهند. آنچه‌ تاکنون‌ ساخته‌ شده‌ نتوانسته‌ است‌ خود را به‌ این‌ پایه‌برساند، هر چند سودمندی‌های‌ فراوانی‌ به‌ بار آورده‌ است‌.نکته‌ آخر اینکه‌، یکی‌ از علل‌ رویارویی‌ با مقوله‌ هوش‌ مصنوعی‌،ناشی‌ از نام‌ گذاری‌ نامناسب‌ آن‌ می‌باشد. چنانچه‌ جان‌ مک ‌کارتی‌ در سال ‌1956 میلادی‌ آن‌ را چیزی‌ مانند «برنامه‌ریزی‌ پیشرفته‌ » نامیده‌ بود شاید جنگ‌ و جدلی‌ در پیرامون‌ آن‌ رخ‌ نمی‌داد.هوش‌ مصنوعی‌ به‌ تعدادی‌ میدانهای‌ فرعی‌ تقسیم‌ شده‌ است‌ و سعی‌ دارد تا سیستم‌ها و روشهایی‌ را ایجاد کند که‌ بطور تقلیدی‌ مانند هوش‌ ومنطق‌ تصمیم ‌گیرندگان‌ عمل‌ نماید.در زیر به شبکه های عصبی می پردازیم.

     

    Abstract

    The significant position of water in human life especially in the current advanced and highly populated world is well known to anyone. Besides, per capita consumption of water has been multiplied because of the trends of the urban and industrial life than what was the case in the traditional life conditions. Today, water as one of the natural resources is seen as one of the most important determinants of parameters used in social and even political planning to the extent that it is anticipated that future disputes among different countries are caused by water rights of each country. And such disputes will be more aggravated among countries with shared water resources. In this line, the aim of the present study is to determine the effectiveness of artificial neural network (ANN) in estimating runoffs in three stations of Band Bahman, Chamriz, and Darb Qale located in Fars Province. Field and library methods were used in this study to collect the data. The runoffs for Qareaghaj, Kor, and Roodball rivers which are associated with the three stations were measured using the data such as rainfall, temperature, and evaporation. The results suggested that by the application of the artificial neural network of multilayer perceptron type and the Gaussian excitation function with 3 neurons in the input layer, 2 neurons in the hidden layer, and 1 neuron in the output layer; the back-propagation learning rule with 50000 iteration is able to pass the training process optimally and reduce the network average error to an acceptable level, thus confirming the alternative hypothesis (H1) for the three station under analysis.

     

    Keywords: precipitation, temperature, runoff, hydrometric stations, artificial neural network (ANN)

  • فهرست:

    مقدمه                                                                                                          3

    1-2- اهمیت و ضرورت انجام تحقیق                                                                             5

    1-3- اهداف تحقیق(کلی و ویژه)                                                                                   7

    1-4- متغیر های تحقیق                                                                                               7

    1-5- فرضیه ها یا پرسش های تحقیق                                                                             7

    1-6- هوش‌ مصنوعی‌ و هوش‌ انسانی                                                                             ‌ 7

    1- 7- معرفی شبکه عصبی مصنوعی                                                                               9

    1-8- تاریخچه شبکه عصبی مصنوعی                                                                            10

    1-9- چرا از شبکه های عصبی استفاده می کنیم؟                                                              12

    1-10- شبکه های عصبی در مقایسه با کامپیوترهای سنتی                                                    13

    1-11- نورون مصنوعی                                                                                             14

    1-12- ساختار شبکه عصبی                                                                                       15

    1-13- کاربرد شبکه های عصبی                                                                                  16

    1-14- معایب شبکه های عصبی                                                                                  17

    1-14-1- تئوری شبکه های عصبی مصنوعی                                                                   18

    1-14-2- پارامترها و مراحل طراحی  ANN                                                                  20

    1-14-3- شبکه های عصبی مصنوعی پیشرو                                                                    23

    1-14-4- الگوریتم پس انتشار خطا با مومنتوم                                                                  24

    1-15- معماری شبکه عصبی                                                                                       28

    1-16- شبکه  عصبی چه قابلیتهائی دارد؟                                                                        29

    1-17- مفاهیم پایه در شبکه های عصبی مصنوعی                                                             30

    1-18- انواع شبکه های عصبی                                                                                    30

    1-18-1- شبکه عصبی پرسپترون ساده                                                                           30

    1-18-2- شبکه عصبی پرسپترون چند لایه) MLP (                                                         30   

    1-19- شبکه های عصبی بیولوژیکی                                                                             32

    فصل دوم: پیشینه تحقیق

    2-1- زمینه تاریخی                                                                                                  36

    2-2- مطالعات داخل کشور                                                                                        37

    2-3- مطالعات خارج کشور                                                                                        48

                                                           فصل سوم: مواد و روش ها

    3-1- معرفی ایستگاهای مورد مطالعه                                                                             54

    3-2- مراحل روش تحقیق                                                                                         55

    3-3- روش انجام کار                                                                                               56

    3-4- استفاده از شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه                                              57  

    3-5- معرفی مدل  Qnet2000                                                                                  59        فصل چهارم: نتایج

    4-1- معرفی ایستگاهای مورد مطالعه                                                                             67

    4-1-1- بند بهمن                                                                                                   68

    4-1-1-1- نتایج پردازش داده ها در حالت پیش فرض خود نرم افزار                                     68

     4-1-4- پردازش داده ها با توابع محرک مختلف                                                              84

    فصل پنجم : بحث و نتیجه گیری

    5-1- ایستگاه بند بهمن                                                                                             86

    5-2- ایستگاه چمریز                                                                                                87

    5-3- ایستگاه درب قلعه                                                                                            88

    5-4- جمع بندی                                                                                                     89

    5-5- پیشنهادات                                                                                                     90

    منابع و مآخذ

    منابع فارسی                                                                                                           92

    منابع لاتین                                                                                                             94

    پیشنهادات                                                                                                 

    منبع:

    پور، م.، م. ب. رهنما، و بارانی، غ. ع. 1382. مقایسه شبکه عصبی مصنوعی و مدل HEC-HMS در فرایند بارندگی  رواناب. چهارمین کنفرانس هیدرولیک ایران، دانشگده مهندسی دانشگاه شیراز.

    2- اعلمی، م. ت. وحسین زاده، ح. 1389.  مدل سازی فرآیند بارش – رواناب در حوضه لیقوان چای با استفاده از نرون شرطی آستانه دمایی. مجله دانش آب و خاک، جلد1، شماره2.

    3- داننده مهر، ع. و مجد­زاده طباطبایی، م. ر. 1389. بررسی تاثیر توالی دبی روزانه در پیش­بینی جریان رودخانه­ها با استفاده از برنامه ژنیک. نشریه آب و خاک، جلد 24، شماره 2، ص335- 333.

    4-  دستورانی، م. ت.، ح. شریف دارائی، ع. طالبی، و مقدم نیا، ع. 1390. کارایی شبکه های عصبی مصنوعی و سیستم استنتاج عصبی فازی تطبیقی در مدل سازی بارش- رواناب در حوضه آبخیز سد زاینده رود. شماره4.

    5- رضایی، ع.، م. مهدوی، ک. لوکس، س. فیض نیا، ومهدیان، م. ح. 1386. مدل سازی منطقه ای دبی های اوج در زیر حوزه های آبخیز سد سفیدرودبا استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی. علوم و فنون کشاورزی در منابع طبیعی، سال 11، شماره1.

    6- زارع ابیانه، ح. و بیات ورکشی، م. 1389. ارزیابی مدلهای هوشمند عصبی و تجربی در تخمین رواناب سالانه. نشریه آب و خاک ،جلد 25 ، شماره 2 ،379-365.

    7- شادمانی، م.، ص. معروفی، ک. محمدی، و سبزواری، ع. ا. 1390. مدل سازی منطقه ای دبی سیلابی در استان همدان با استفاده از شبکه عصبی مصنوعی. مجله پژوهش های آب و خاک، جلد18،  شماره4.

    8- محرمپور، م.، ع. محرابی، م. کاتوزی، وصادق مقدم، م. ر. 1390. پیش بینی دبی رودخانه با استفاده از شبکه های عصبی مصنوعی. چهارمین کنفرانس مدیریت منابع آب ایران، دانشگاه صنعتی امیر کبیر، تهران.

    9- نوری، م.، س. م. میر حسینی، ک. زینال زاده، و رهنما، م. ب. 1386. الگوی جدید بارش رواناب حوضه آب ریز هلیل رود با استفاده از مدل هیبرید شبکه عصبی موجکی. نشریه زمین شناسی مهندسی، جلد2، شماره2.

    10- نصیری، ع. و یمانی، م.، 1388. تجزیه و تحلیل شبکه­های عصبی مصنوعی ژئومورفولوژیکی در برآورد رواناب مستقیم زیر حوزه امامه جاجرود. مجله پژوهش­های جغرافیای طبیعی، شماره 68. ص 44-33.

    11- نصری، م.، ر. مدرس و دستورانی،م. ت.،1388. اعتبارسنجی مدل شبکه عصبی رابطه بارندگی-رواناب در حوزه آبریز سد زاینده رود. مجله پژوهش و سازندگی، شماره 88 .

     

     

    منابع لاتین:

    12- Cannon, A.J., Whitfield, P.H., 2002. Downscaling recent stream-flow conditions in British Columbia, Canada using ensemble neural networks. J. Hydrol. 259, 136-151.

     

    13- Dawson, C.W., Abrahart, R.J., Shamseldin, A.Y., and Wilby, R.L. 2006. Flood estimation at ungauged sites using artificial neural networks. J. Hydrol. 319:391-409.          

     

    14-Kerh, T., and Lee, C.S. 2006. Neural networks forecasting of flood discharge at an unmeasured station using river upstream information. J. Adv. Eng. Software.37:533-543.   

     

    15- Sarangi, A., Bhattacharya, A.K., 2005. Comparison of artificial neural network and regression models for sediment loss prediction from Banha watershed in India. Water technology Center, IARI, Pusa Campus, New Dehli 110012, India.

     

    16- Sudheer, K.P., Gosain, A.K., Ramasastri, K.S., 2002. A data-driven algorithm for constructing artificial neural network rainfall-runoff models. Hydrol. Process.16, 1325-1330.

     

    17- Tokar S.A., and John Son Pa. 1999. Rainfall-runoff modeling using artificial neural netyworks. J. Hydrol. Eng. 4(3): 232-239


موضوع پایان نامه بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌ های آبخیز (مطالعه موردی حوزه آبخیز کل، استان فارس), نمونه پایان نامه بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌ های آبخیز (مطالعه موردی حوزه آبخیز کل، استان فارس), جستجوی پایان نامه بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌ های آبخیز (مطالعه موردی حوزه آبخیز کل، استان فارس), فایل Word پایان نامه بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌ های آبخیز (مطالعه موردی حوزه آبخیز کل، استان فارس), دانلود پایان نامه بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌ های آبخیز (مطالعه موردی حوزه آبخیز کل، استان فارس), فایل PDF پایان نامه بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌ های آبخیز (مطالعه موردی حوزه آبخیز کل، استان فارس), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌ های آبخیز (مطالعه موردی حوزه آبخیز کل، استان فارس), مقاله در مورد پایان نامه بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌ های آبخیز (مطالعه موردی حوزه آبخیز کل، استان فارس), پروژه در مورد پایان نامه بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌ های آبخیز (مطالعه موردی حوزه آبخیز کل، استان فارس), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌ های آبخیز (مطالعه موردی حوزه آبخیز کل، استان فارس), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌ های آبخیز (مطالعه موردی حوزه آبخیز کل، استان فارس), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌ های آبخیز (مطالعه موردی حوزه آبخیز کل، استان فارس), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌ های آبخیز (مطالعه موردی حوزه آبخیز کل، استان فارس), پروژه درباره پایان نامه بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌ های آبخیز (مطالعه موردی حوزه آبخیز کل، استان فارس), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌ های آبخیز (مطالعه موردی حوزه آبخیز کل، استان فارس), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌ های آبخیز (مطالعه موردی حوزه آبخیز کل، استان فارس), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌ های آبخیز (مطالعه موردی حوزه آبخیز کل، استان فارس), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌ های آبخیز (مطالعه موردی حوزه آبخیز کل، استان فارس), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی کاربرد روش شبکه عصبی مصنوعی در برآورد رواناب سالانه حوزه‌ های آبخیز (مطالعه موردی حوزه آبخیز کل، استان فارس)

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی عمران – سازه‌ های هیدرولیکی چکیده: رودخانه‌ ها از مهم‌ترین و متداول‌ترین منابع تأمین آب آشامیدنی، کشاورزی و صنعتی به شمار می‌آیند. این منابع به علت عبور از بسترهای مختلف و ارتباط مستقیم با محیط پیرامون خود نوسانات کیفی زیادی دارند. از اینرو پیش‌بینی کیفیت جریان رودخانه‌ها که پدیده‌ای غیر قطعی، تصادفی و تأثیرپذیر از برخی عوامل طبیعی و غیر ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته عمران –آب (M.Sc) چکیده تشخیص الگوی وقوع خشکسالی و پایش آن در تعیین رویکرد بهینه به‌ مدیریت منابع آب بویژه در خصوص منابع تامین کننده آب کلان شهرهایی که از منظر اقلیمی در معرض وقوع حوادث خشکسالی واقعند، اهمیت دارد. در این میان، شهر تهران با بهره‌گیری از پنج حوضه آبریز و سدهای مربوطه (امیرکبیر، لار، لتیان، طالقان و ماملو) در معرض خشکسالی و لطمات آن ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت فناوري اطلاعات (M.Sc) سال تحصيلي 1390- 1389   چکيده به منظور بررسي و پيش‌بيني الگوي پراکنش کفزيان مهم اقتصادي، داده‌هاي صيد 10 گونه

پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته ي مهندسي عمران/ مهندسي آب سرماي 1392 1-1- مقدمه در اين فصل مروري بر مفهوم تغيير اقليم و علل ايجاد آن و تاثير اين پديده بر منابع طبيعي و من

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: اقلیم­ شناسی در برنامه ریزی محیطی چکیده: در این پژوهش پایش و پهنه بندی خشکسالی و همچنین بررسی ابعاد مختلف آن در سطح کشور ایران با استفاده از آمار و اطلاعات مربوط به بارش و دمای 30 ساله (2010 – 1981) سازمان هواشناسی کشور انجام گرفته است. به منظور آنالیز داده­ها از روش شاخص SPI [1]و RDI [2]استفاده شده و جهت محاسبه ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی جغرافیا طبیعی گرایش تغییرات آب وهوایی چکیده: با روند گرم شدن کره زمین و ارزشمند تر شدن منابع آب به دلیل رشد جمعیت و نیاز صنایع و کشاورزی، بررسی های متعددی همسو با برنامه های حفاظت و حراست از آب در راستای بررسی تغییرات بارش و برنامه ریزی در زمینه مواجهه با تبعات تغییرات مثبت و منفی صورت گرفته است. هدف در این تحقیق مطالعه ...

پايان نامه براي دريافت درجه ي کارشناسي ارشد «M.Sc» گرايش : خاک و پي بهمن 1393   چکيده : ظرفيت باربري مجاز يا ظرفيت باربري مطمئن عبارت از يک فشار مجازي است که محدوده اط

پايان نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته صنايع – مديريت سيستم و بهره وري زمستان 1392 چکيده بيمه عمر را مي‌توان يکي از هوشمندانه ترين ابداعات بشر در راستاي تامين امنيت و آرامش

پایان نامه کارشناسی ارشد چکیده ضرورت داشتن محیط سالم و بالا بردن سطح سلامت جامعه، نیاز به داشتن برنامه ریزی صحیح جهت کاهش منابع تولید آلاینده‌های هوا و نیز پیش‌بینی این آلاینده‌ها برای جلوگیری از اثرات مضر آن را اجتناب ناپذیر می‌نماید. پیش‌بینی آلاینده‌ها می‌تواند در مدیریت و کنترل آلودگی هوا مفید واقع شود. در این تحقیق، آلایندۀ O3 بدلیل اثرات مضر آن‌ بر سلامتی انسان و نیز ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.Sc) چکیده شبکه حسگر بی سیم، شبکه ای است که از تعداد زیادی گره کوچک تشکیل شده است. گره از طریق حسگرها اطلاعات محیط را دریافت می‌کند. انرژی مصرفی گره‌ها معمولاً از طریق باتری تامین می‌شود که در اکثر موارد امکان جایگزینی این باتری‌ها وجود ندارد. بنابراین توان مصرفی گره‌ها موضوع مهمی در این شبکه ها است. و استفاده از روش‌های دقیق و سریع ...

ثبت سفارش