پایان نامه فردی کردن مجازات ها و آثار آن در جلوگیری از تکرار جرایم

مشخص نشده 309 KB 26766 260
مشخص نشده مشخص نشده حقوق و فقه
قیمت قبل:۸۰,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد

    رشته حقوق جزا و جرم شناسی

       مقدمه:

    اجرای عدالت کیفری موضوعی است که از ابتدای خلقت ذهن انسان ها را به خود مشغول کرده است و در طول تاریخ حقوق کیفری با برداشت ها و واکنش های مختلف روبرو بوده است . در هر مقطعی از زمان ، مفاهیم جرم و مجازات با تغییرات اساسی روبرو شده است و شکل گیری آن از مبنای مجازات ها تاثیر پذیربوده است .

    حامیان عدالت که در هر برهه ای از زمان با تحمیل شدیدترین مجازات ها بر مجرمان به گمان خود در پی اجرای عدالت بوده اند ؛ بیشترین ظلم ها و خفت ها را بر این آسیب دیدگان اجتماعی و مجرمانی که شاید سهمی در عمل مجرمانه خود نداشته اند روا داشته اند . اما در این هیاهوی بی عدالتی ها انسان های آزاد اندیشی بوده اند که طاقت تحمل این ستم ها را نداشته و در صدد پیدانمودن راه حل انسانی تری برآمده اند. فردی کردن مجازات ها که ما در این تحقیق ، دنبال تبیین آن هستیم ؛ ابتدا در آرا و نظریات این آزاد اندیشان تبلور یافت و در طول تاریخ حقوق کیفری تکامل یافته و در اواخر قرن نوزدهم و در قرن بیستم به سیر تکاملی خود ادامه داده است و اینک نیز رو به شکوفایی است .

    فکر اصلاح و بازپروری مجرمین و رفتار انسان دوستانه با آنان ، ابتدا توسط اندیشمندانی چون افلاطون مطرح شد. و طرفدارانی در بین حامیان کلیسا پیدا نمود و باعث شد که نحوه نگرش به مجرمین دچار تحول اساسی شود و با گذشت  زمان مفاهیمی چون جرم و مجازات ، دچار تحولات اساسی شد. غل و زنجیر از پای زندانیان باز شده و زندانیان نیز از دخمه های تاریک و وحشتناک بیرون کشیده شدند و مجازات ها نیز که قبلاً به وحشییانه ترین شکل اعمال می شد ؛ وضعیت بهتری پیدا کرد .

    جرم که روزگاری هر عمل مخالف برنامه های حاکمیت بود و بعضی مواقع هم هر عمل خلاف هنجارهای رایج جامعه را در بر می گرفت ؛ امروزه هم از نظر مفهوم و هم از نظر مصداق دچار تحول و تکامل شده است . روزگاری سعی می شد ؛ دامنه جرایم افزایش یابد ، برای مجرمین مجازات های سنگین وضع شود  و عاملین آنها به فجیعترین وضع مکافات داده شوند . ولی با گذشت زمان و تحول در حقوق کیفری ، امروزه تلاش می شود از قوانین جرم زدایی شود ؛ خصوصیت ترهیبی مجازات ها کاهش یابد و با مرتکبین آن ها به بهترین صورت ممکن برخورد شود .

     مجرم دیگر کسی نیست که به خاطر کار زشت و هنجار شکنیش از وی انتقام گیری شود بلکه تلاش می شود ، با نگاه آسیب شناسانه به شخصیتش و شناخت وی ، با درمان و اصلاح وی سعی در اصلاح جامعه شود.

    فردی کردن مجازات ها که ما دراین تحقیق به آن پرداخته ایم ابتدا در مکتب نئو کلاسیک حقوق جزا تحت عنوان مسئولیت نقصان یافته متجلی شد و هدف نیز این بود که میزان مسئولیت مجرمین باید در تعیین مجازات ها مورد نظر قرار گیرد و قاضی باید آن قدر اختیار داشته باشد که بتواند مجازات را تا اندازه ای تخفیف دهد که با میزان مسئولیت مجرمین متوازن شود و بیشتر هدف ، توجه به مجرمینی بود که از عقل کامل برخوردار نبودند و دیوانه نیز محسوب نمی شدند . بعد از آن ، این موضوع در مکتب تحققی به عنوان فردی کردن مجازات ها پذیرفته شد. به علت افزایش سطح جرائم در جامعه ، همه نگاه ها از جرم و مجازات متوجه مجرم شد و در دیدگاه این مکتب ، مجرم در ارتکاب فعل مجرمانه اش هیچ اختیاری ندارد و تحت تاثیر عوامل ارثی و اجتماعی مرتکب جرم می شود و تدابیر قضایی علیه مجرمان به خاطر حمایت از جامعه می باشد. فردی کردن مجازات ها که در این مکتب مورد توجه قرار گرفت ؛ هدفش شناسایی مجرمین و اتخاذ تدابیر تامینی و تربیتی و درمان آنان و تامین دفاع جامعه بود که بسیاری از نهادهای حقوق کیفری همچون اقدامات تامینی و تربیتی ، تعلیق مجازات ها ، آزادی مشروط برای رسیدن به این اهداف وارد حقوق کیفری شدند .

    بار دیگر در مکتب دفاع اجتماعی و این بار توسط گراماتیکا و مارک آنسل فردی کردن مجازات ها به صورت جدی مطرح شد ولی این بار با هدف اصلاح و درمان مجرمان و باز اجتماعی کردن آنان به قصد کاهش آمار جرائم و جلوگیری از تکرار جرم ، هرچند در ابتدا توسط گراماتیکا راه افراط را پیمود اما با ظهور مارک آنسل و دیدگاه های اصلاح طلبانه اش بنیانی ایجاد کرد که باعث انقلاب درحقوق کیفری و قوانین اکثر کشورهای جهان شد.

    انقلابی که مارک آنسل در حقوق کیفری بوجود آورد ، موجب تحول گسترده در مبانی مجازات ، مفهوم تعلیق مجازات و آزادی مشروط ، و نیز شکل گیری و تکامل نهادهایی نظیرنظام دادرسی ویژه اطفال ، و ... شد و امروزه نیز این نهادها در وضعیتی پیشرفته تر و مدرن تر به حیات خود ادامه می دهند، و ی علاوه بر توجه به مجرم و تشکیل پرونده شخصیت برای مجرمین ، برای شناخت شخصیت واقعیشان جهت اصلاح و درمان مجرمان ، نهادهایی چون پیشگیری از وقوع جرم ، کیفر زدایی ، حبس زدایی را به منظور رسیدن به جامعه سالم و ایده آل را پیشنهاد می کند .

    موضوعی که به عنوان فردی کردن مجازات در این تحقیق مورد بررسی قرارگرفته به این معنی است که بعد از این که قانون گذار عملی را جرم شناخت و برای آن مجازات تعیین نمود و برخی از اعضای این جامعه بنا به دلایل مختلفی ، نتوانستند خود را با قانون تطبیق دهند و هنجار شکنی نمودند و مرتکب جرم شدند و توسط قوای امنیتی دستگیر و تحویل مقامات قضایی  شدند ؛ با این افراد چه باید کرد؟ آیا باید با تطبیق قانون با فعل مجرمانه مرتکب را محکوم به مجازات نمود ؟ آیا باید بعد از تحمل مجازات و ارتکاب مجدد جرم ، مرتکب را به خاطر اصراربر فعل مجرمانه اش به مجازاتی شدیدتر محکوم کرد ؟ ما در این تحقیق به دنبال یافتن پاسخ های مناسب برای سوالات خود هستیم . و این تحقیق اتخاذ بهترین تدبیر را در برخورد با مجرمین مورد بررسی قرار داده است .

    فردی کردن مجازات ها یعنی ، شناسایی شخصیت واقعی مجرمین توسط قاضی کیفری و اتخاذ مناسب ترین تدبیر قضایی برای این آسیب دیدگان اجتماعی به طوری که باعث اصلاح و بازپروری مجدد مجرمین شده و آنان را به آغوش خانواده و جامعه بازگرداند.

    این هدف حاصل نمی شود جز با شناخت شخصیت واقعی مجرم که قاضی کیفری با تشکیل پرونده شخصیت در کنار پرونده کیفری و اخذ نظریات کارشناسان علوم مختلف به آن وقوف پیدا می کند . پرونده شخصیت حاوی اطلاعات کاملی از تاریخچه فردی و خانوادگی و نظریات کارشناسان علوم پزشکی و روانی و مددکاران اجتماعی و ... است.

    قاضی با تشکیل این پرونده در کنار پرونده کیفری و با شناختی که با مطالعه آن از شخصیت مجرم به دست می آورد ، سهم عوامل مختلف در شکل گیری پدیده مجرمانه را در نظر می گیرد و به انگیزه های ارتکاب جرم پی برده و با لحاظ تفاوت های فردی ، بهترین تدبیر قضایی را برای مجرم در نظر می گیرد و با شناسای عوامل جرم زا برای حذف و کاهش آثار این عوامل ، تصمیمات مناسب را اتخاذ می نماید . در واقع داروئی را به بیمار خود تجویز می کند که درمان درد وی باشد و زمینه بهبودی وی را فراهم نماید . چون تا زمانی که یک پزشک نتواند بیماری را تشخیص دهد ممکن است تجویز دارو ، اشتباهی باعث مرگ بیمار شود و لازمه اصلاح و درمان مجرم نیز این است که قاضی بتواند شخصیت وی را شناسایی نماید تا بتواند تصمیمی بگیرد که اصلاح و درمان وی را به دنبال داشته باشد و گرنه اتخاذ تصمیمات ناصواب منجر به نتایج معکوس در این زمینه خواهد شد و شاید نیز علت اصلی افزایش جرائم و آمارتکرارکنندگان جرم ، نتایج تصمیمیات غلط قضات باشد که باعث رشد عقده های حقارت و تقویت حس انتقام گیری در مجرمان می شود.

    امروزه بسیاری ازمجازات ها کارکرد خود را درمبارزه با جرائم و خصوصاً تکرار جرم ازدست داده اند . بعد از شکست کارکرد اکثر مجازات ها و خصوصاً مجازات های بدنی ، بیشتر واکنش های اجتماعی در حبس منحصر گردید. سلاح حبس خیلی زود کارایی خود را از دست داد و آثار منفی آن آشکار شد و دیگر کسی ازآن طرفداری نمی کند . تقریباً از سال   (1950) به بعد فکراستفاده ازجایگزین های آن مورد توجه اندیشمندان و جرم شناسان و قانون گذاران قرار گرفت و بنیان های سنتی جایگزین های حبس نیز جایگاه خود را از دست داده اند و به علت افزایش جرائم و آمار تکرار کنندگان جرم ، شیوه های مدرن جایگزین حبس ، امروزه مورد توجه  قرار گرفته است که می توان نظام تعویق تعقیب ، میانجی گری ، تعلیق مراقبتی فشرده ، کار عام المنفعه ، جریمه های روزانه ، بازداشت خانگی ، نظارت الکترونیکی ، پادگان های آموزشی اصلاحی را نام برد . مجازات حبس در وضعیت فعلی اجتناب نا پذیر است و به خاطر کاهش آثار آن نیز امروزه رژیم های حبس مشترک و یا انفرادی یا رژیم ابورنی و رژیم تدریجی یا ایرلندی نیز در برخی مواقع مورد استفاده قرار می گیرند.

    چون نحوه نگرش به مجرم و مجازات تغییر نموده بیشتر تلاش در جهت کاهش آمار زندانیان و پیشگیری از وقوع جرائم و کیفر زدایی در مبارزه با جرائم مورد توجه قرار گرفته است.

    به علت این که بسیاری ا زشیوه های مدرن نظارت ها د رکاهش آمار جرایم موفق بوده اند

    فهرست و منابع و مآخذ

    (منابع داخلی)

    - آشوری،محمد،جایگزین های زندان،یا مجازات های بینابین، چاپ اول،نشر گرایش،تهران1382

    - آخوندی ،محمود،آیین دادرسی کیفری،جلد سوم،چاپ اول ،انتشارات ارشاد اسلامی تهران 1369

    - اردبیلی ، محمد علی ، حقوق جزای عمومی ، تهران ، نشر میزان، چاپ سوم ، 1381 ، جلد دوم

    - آریان پور ، امیر حسین ، مقدمه زمینه جامعه شناسی ؛تهران ،  نشر دادگستر ، 1380

    - باهری ، محمد ، حقوق جزای عمومی ، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ اول ،  1347 ، جلد 1

    - پرادل،ژان،تاریخ اند یشه های کیفری ، ترجمه علی حسین نجفی ابرند آبادی،چاپ اول،انتشارات سمت، تهران 1381

    - جعفری لنگرودی ، محمد جعفر ، ترمینولوژی حقوق ، تهران ، گنج دانش ، 1363

    - حکمت،سعید،روان شناسی جنایی،چاپ اول،انتشارات دانشگاه ملی ایران،تهران1346

    - حائری ، سید علی ، شرح قانو نمجازات عمومی ، تهران ، کانون معرفت ، 1332

    - دانش ، تاج زمان ، حقوق زندانیان و علم زندان ها ، چاپ دانشگاه تهران ، 1368

    - سیاسی ، علی اکبر ، نظریه های مربوط به شخصیت ،تهران، انتشارات دانشگاه تهران ، چاپ دهم، 1384

    -   سمیعی ، حسین ، حقوق جزا ، تهران ، چاپ خانه مجلس ، 1325

    - شاملو ، سعید ، مکتب ها و نظریه ها درروانشناسی شخصیت ، تهران ، انتشارات رشد ، 1370

    - صانعی ، پرویز ، حقوق جزای عمومی ، تهران ، گنج دانش ، چاپ هفتم ، 1376، جلد 1

    - صانعی ، پرویز ، حقوق جزای عمومی ، تهران ، گنج دانش ، چاپ هفتم ، 1376، جلد 2

    - صانعی ، پرویز ، حقوق جزای عمومی ، تهران ، گنج دانش ، چاپ چهارم، 1371، جلد 2

    -   صلاحی ، جاوید ، کیفر شناسی ، تهران ، دانشگاه ملی ایران 1345

    - صدارت ، علی ، حقوق جزا و جرم شناسی ، تهران ، انتشارات کانون معرفت ، 1345

    - طریقتی ، شکرالله ، مقدمه ای بر روانشناسی و روانپزشکی کیفری ، تهران ، نشر دادگستر ، 1382

    -   عاشوری ، محمد ، جایگزین های زندان ، تهران ، نشر گراش 1382

    - علی آبادی ، عبدالحسین ، حقوق جنایی ، تهران ، چاپ خانه گنج دانش ، 1363، جلد اول

    - علی آبادی ، عبدالحسین ، حقوق جنایی ، تهران ، چاپ خانه گنج دانش ، 1363، جلد دوم

    -   غلامی ، حسین ، تکرار جرم ، تهران ، نشر میزان ، چاپ اول ، 1382

    - فیض ، علی رضا ، مقارنه و تطبیق در حقوق جزای اسلام ، تهران ، انتشارات وزارت فرهنگ و ارشاد چاپ 6 ، 1381

    - قاسمی ، ناصر ، اقدامات تامینی و تربیتی درحقوق کیفری ایران ، تهران ، نشر میزان ، چاپ 1، 1374

    - کاتوزیان ، ناصر ، فلسفه حقوق ، تهران ، انتشارات بهشهر ، 1363 ، جلد اول

    - کی نیا ، مهدی ، مبانی جرم شناسی ، تهران ، انتشارات دانشگاه تهران ، 1365 ، جلد  اول

    - گرجی ، ابوالقاسم ،  مقالات حقوقی ، تهران ، اداره کل انتشارات و تبلیغات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ، 1365 ، جلد اول

    - گلدوزیان ، ایرج ، حقوق جزای ایران ، تهران ، انتشارات سمت ، 1369 ف جلد 1

    - گلدوزیان،ایرج، بایسته های حقوق جزای عمومی،چاپ دوم،نشر میزان،تهران 1378

    -   گارو ، مطالعات علمی و نظری در حقوق جزا، تهران ، چاپ ابن سینا ، 1346

    - محسنی ، مرتضی ، کلیات حقوق جزا ، تهران ، انتشارات دانشگاه ملی ایران ، 1354 ، جلد اول

    - نجفی ابرند آبادی ، علی حسین و هاشم بیگی ، حمید ، دانشنامه جرم شناسی ، تهران ، دانشگاه شهید بهشتی ، چاپ اول ، 1377

    -   نوربها ، رضا ، نگاه به قانون مجازات اسلامی ، تهران ، نشر میزان ، 1383

    - نور بها ، رضا ، زمینه حقوق جزای عمومی ، تهران ، گنج دانش ، 1384، چاپ 14

    - ولیدی ، محمد صالح ، حقوق جزای عمومی ، تهران ، انتشارات سمت ، 1385 ، چاپ 11، جلد 1

     

    مقالات

    - ریموند ، گسن ، مقاله پیشگیر وضعی و کنترل جرم ، ترجمه عل یحسین نجفی ابرند آبادی ، به نقل از مجله تحقیقات حقوقی شماره 19 ، 1376

    - صانعی ، پرویز ، مقاله  عوامل موثر در شخصیت قاضی ، به نقل ازمجله کانون وکلا ، شماره 114

    - عاشوری، مقاله جایگزین های زندان ، به نقل از فصلنامه حقوقی گواه ، شماره 12 ، 1387 ، دانشگاه امام صادق

    - فخیمی ، رضا ، مقاله کیفر و منظور آن ، به نقل از مجموعه حقوقی ا زنشریات اداره فنی دادگستری ،  شماره 25 ، سال چهارم

    - محمدی فریبرز ، مقاله تاثیر مجازات در اصلاح مجرم از نظر فردی و اجتماعی ، به نقل از ماهنامه قضایی ، تهران ، انتشارات اداره دادرسی نیروهای مسلح ، 1349، شماره 52

    - مجموعه مقالات و سخنرانی های اولین همایش بین المللی،بررسی راه های جایگزین مجازات حبس،چاپ اول ،انتشارات راه تربیت تهران،1381

    - نیاز پور، امیرحسین، مقاله پیشگیری ازبزهکاری در قانون اساسی و لایحه پیشگیری از وقوع جرم، به نقل از مجله حقوقی دادگستری، شماره 45 ، 1382

    - واحدی ، جواد ، مقاله تاریخ فلسفه حقوق ، تهران ، مجله کانون وکلا ، 1343 ، شماره 46 ،

     

    جزوات درسی ، سخنرانی ها و پایان نامه ها، گزارش ها و نشریات

    - حیدری ، کیوان ، سیاست کیفری ایران در دوران انقلاب شاه و ملت ، پایان نامه دوره دکتری ، چاپخانه صبح امروز ، بدون تاریخ.

    - باهری ، محمد ، جزوه درسی جامعه شناسی جنایی ، 1386، دانشگاه آزاد اسلامی اراک

    - نجفی ابرند آبادی ، علی حسین ، جزوه درسی ، پیشگیری ، دانشگاه تهران ، مجتمع آموزش عالی قم 1381

    - نجفی ابرندآبادی،علی حسین،سخنرانی،همایش رویکردهای جدید درکاهش جمعیت زندان به نقل ازفصلنامه حقوقی گواه،دانشگاه امام صادق،شماره12، 1387

    - ولیدی محمد صالح تقریرات درس جامعه شناسی جنائی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، سال تحصیلی87- 1386

    - ولیدی محمد صالح تقریرات درس جرم شناسی ، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، سال تحصیلی87- 1386

    - میرمحمدصادقی، حسین، سخنرانی، همایش رویکردهای جدید درکاهش جمعیت زندان، به نقل ازفصلنامه حقوقی گواه،دانشگاه امام صادق، شماره 12،1387

    - گزارش اداره کل مطالعات و پژوهش های ستاد مبارزه با مواد مخدر ( 1377 ) ،تاثیر اعدام در روند مبارزه با مواد مخدر در استان کرمان (1376-1367 )

    - گزارش تاثیر مواد مخد ربر دانش آموزان استان لرستان 77-76 ، روزنامه همشهری شنبه 1 خرداد 1378

    - سازمان اصلاحات جزایی بین المللی ، رویه عملی در زندان ، انتشارات راه تربیت، تران ، 1381

     

    قوانین و آیین نامه ها

    -   قانون اقدامات تامینی و تربیتی ، مصوب 12 اردیبهشت 1339

    -   قانون مجازات اسلامی مصوب سال 1370

    -   قانون مجازات عمومی 1352

    - قانون آیین دادرسی کیفری دادگاه های عمومی و انقلاب مصوب 1378 و اصلاحات بعد از آن

    -   آیین نامه امور زندان ها سال 1372

    - آیین نامه اجرایی سازمان زندان ها واقدامات تامینی و تربیتی کشور مصوب1380 با اصلاحات و الحاقات بعدی

    -   لایحه قانون مجازات اسلامی طرح شده در مجلس شورای اسلامی دوره هشتم

    -   لایحه مجازات های اجتماعی طرح شده در مجلس شورای اسلامی دوره هشتم

    -   لایحه جرم زدایی ارائه شده  توسط دولت

     

     

    فرهنگ لغت ها

    - آریانپور کاشانی ، عباس ، فرهنگ کامل انگلیسی ، فارسی ، تهران ، انتشارات امیر کبیر 1363، جلد 2، ( D-I )

    - آیه الله شیرازی ، سید مرتضی و آذرتاش ، آذرنوش و عادل ، محمود ، مجمع الغات فرهنگ اصطلاحات به چهار زبان ، عربی ، فرانسه ، انگلیسی ، فارسی ، تهران ، دفتر نشر فرهنگ اسلامی ، 1363

    -   دهخدا ، علی اکبر ، لغت نامه ، انتشارات دانشگاه تهران ، 1381، چاپ ششم

    -   دهخدا ، علی اکبر ، لغت نامه ، تهران ، چاپ سیروس ، 138 ، جلد 43

    -   عمید ، حسن ، فرهنگ فارسی ، تهران ، امیر کبیر ، 1363

     

    کتب عربی

    -   قرآن کریم

    - الصابونی ، محمد علی، روائع البیان ، تفسیر آیات الاحکام من القرآن ، بیروت ( لبنان ) 1986

    -   المفردات فی غریب القرآن ، در ماده جرم

    - جندی ، عبدالملک ، الموسوعه الجنائیه ، الجزء الخامس ، بیروت ، دارالاحیاء، التراث العربی 1992

     

    منابع خارجی

    - آنسل ، مارک ، دفاع اجتماعی ، ترجمه دکتر محمد آشوری و دکتر علی حیسن نجفی ابرند آبادی ، تهران ، انتشارات سمت ، 1370

    - ادرت ، شوسترم ، روانشناسی انسان سلطه جو ، ترجمه دکتر قاسم و غلامعلی سرمد ، تهران ، نشر سپهر ، 1366

    - ایبر همسن،دیوید،روان شناسی کیفری،ترجمه پرویز صانعی،چاپ اولانتشارات دانشگاه  ملی ایران

    - برنار بلوک ، کیفر شناسی ، ترجمه علی حسین نجفی ابرند آبادی ، تهران ، انتشارات مجد ، چاپ 7، 1386

    - پیگا ، ژرژ ، جرم شناسی ، ترجمه عل یحسین نجفی ابرند آبادی ، تهران ، انتشارات دانشگاه شهد بهشتی ، 1370

    - بکاریا ، سزار ، رساله جرایم و مجازات ها ، ترجمه محمد علی اردبیلی ، تهران ، نشر میزان ، چاپ پنجم ، 1385

    - ریچارد ، پاپکین و آوردم ، استرول ، کلیات فلسفه ، ترجمه و اضافات سید جلال الدین مجتبوی ، تهران ، انتشارات حکمت ، 1402 قمری

    - ژان ، پرادل ، تاریخ اندیشه کیفری ، ترجمه علی حسین نجفی ابرند آبادی ، تهران ، دانشگاه شهید بهشتی با همکاری موسسه نشر یلدا ، چاپ 1، 1373

    - گبسن ، ریموند ، جرم شناسی نظری ، ترجمه دکتر مهدی کی نیا ، تهران ؛ مجمع علمی و فرهنگی مجد 1374

    -   گردون ، آلپرت ، رشد شخصیت ، ترجمه خانم افتخاری، انتشارات رشد، 1375

    - مارتی دلماس، نظامهای بزرگ سیاست جهانی ، ترجمه دکتر علی حسین نجفی  ابرندآبادی، جلد اول ، چاپ اول ، تهران ، نشر میزان، 1381

    - نرمان ( ل . مان ) اصول روانشناسی ، ترجمه دکتر محمود ساعتچی ، تهران ، انتشارات امیر کبیر 1362

    - و .ت ، جونز ، خداوندان اندیشه سیاسی ، ترجمه علی رامین ، تهران ، انتشارات موسسه امیرکبیر ، 1362 ، جلد 1

    - ویلیام . شبث ، مقدمه ای بر دیوان کیفری بین المللی ، ترجمه دکتر سید محمد باقر عاسی و حمید الهوئی نظری ، تهران ، انتشارات جنگل ، 1384

    - هانری ، مندراس ورژژ، توریج ، مبانی جامعه شناسی ، ترجمه باقر پرهام ، تهران ، انتشارات امیر کبیر 1369

     

    منابع لاتین

    1. Plato.the republic.R.BY H.leeclondon penguien books,1953

    2. Crime and the penal system jones ,1987

    3. Criminal low john Anderson ,1990

    4. silverman , Ira, j, and vega manual (1996) correections , acomprehensive viewe , New york :West publishing company.

    5. Cavanaugh ,Michael j .(1992) . intensive supervision in south Carolina, Accountability and assistance . Corrections Compendium(17)    

    6-Pearson .Franks,and. Daniel B. Bibel (1986) New Jersey s intensive supervision program: What is like? Federal probation, (50).

    7. Eleason, S.E.(1978) Impact of prison Vecatlonal. Traidivism on reeidivi smu.s.

    8. Erein, Bille S. (1986).Turning up the heat on probationers in Georgia. Federal Probation.

  • مقدمه

    1

    فصل اول: شناخت پیشینه و مفاهیم و اصطلاحات مرتبط با فردی کردن مجازات ها

    8

    مبحث اول: تعریف مفاهیم و اصطلاحات

    9

    گفتار اول:جرم

    9

        بند اول:تعریف لغوی جرم

    9

        بند دوم:تعریف اصطلاحی جرم

    9

        بند سوم:تعریف جرم از دیدگاه های مختلف

    10

    گفتار دوم:شناخت مجازات

    12

        بند اول:خصوصیات مجازات ها

    13

        بند دوم:مبانی مجازات ها

    17

        بند سوم:اصول حاکم بر مجازات ها

    19

        بند چهارم:انواع مجازات ها

    22

        بند پنجم:اقدامات تامینی و تربیتی

    26

    گفتار سوم:تعریف فردی کردن مجازات ها و مفاهیم مرتبط با آن

    28

        بند اول:فردی کردن مجازات ها

    28

        بند دوم : بزهکاری یا مجرم

    28

        بند سوم:تعلیق مجازات

    29

        بند چهارم: کیفر زدایی

    29

        بند پنجم:پرونده شخصیت

    30

        بند ششم:جرم زدایی

    30

    مبحث دوم:بررسی تاریخی فردی کردن مجازات ها

    31

    گفتار اول:زمینه های پیدایش مفهوم فردی کردن مجازات ها در تاریخ عمومی جهان

    31

        بند اول:دوره انتقام خصوصی

    31

        بند دوم:دوره دادگستری خصوصی

    32

        بند سوم:دوره دادگستری عمومی

    33

               الف-دوره قدیم

    34

               ب- دوره میانه یا عصر اصلاحات

    35

               پ-دوره معاصر (عصر تولد مکاتب کیفری)

    37

    گفتار دوم:بررسی سیر تاریخی فردی کردن مجازات ها در حقوق کیفری ایران

    44

        بند اول:دوران باستان

    45

        بند دوم:دوران میانه

    47

               الف- مکتب اسلام

    47

               ب- حقوق جزای عرفی

    49

        بند سوم:دوران معاصر

    50

    فصل دوم:شناخت اصل فردی کردن مجازات ها و بررسی مبانی ، اهداف و جایگاه آن در بین اصول حاکم بر مجازات

    53

    مبحث اول:تعریف و جایگاه اصل فردی کردن مجازات ها

    54

    گفتار اول:تعریف و شناخت اصل فردی کردن مجازات ها

    54

    گفتار دوم:جایگاه اصل فردی کردن مجازات ها در میان اصول حاکم بر مجازات

    58

        بند اول : با توجه به اصل قانونی بودن مجازات ها

    58

        بند دوم:با توجه به اصل تساوی مجازات ها

    58

        بند سوم:با توجه به اصل شخصی بودن مجازات ها

    59

    مبحث دوم:شناخت مبانی و اهداف اصل فردی کردن مجازات ها

    60

    گفتار اول:مبانی فلسفی اصل فردی کردن مجازات ها

    60

        بند اول:نظریه اصالت فرد یا حقوقی فردی

    60

        بند دوم:نظریه اصالت جمع

    62

    گفتار دوم:مبانی علمی اصل فردی کردن مجازات ها

    63

        بند اول:تفاوت های فردی

    63

        بند دوم:تاثیر عوامل مختلف در ارتکاب جرم

    66

        بند سوم:بررسی مبانی علمی و روانپزشکی ارتکاب جرم و نقش آن در فردی      کردن مجازات ها

    71

    گفتار سوم : اهداف اصلی فردی کردن مجازات ها

    73

        بند اول:اهداف شخصی

    73

               الف- رعایت عدالت

    73

               ب-اصلاح و بهبود مجرم

    76

               پ- جلو گیری از ضرر و زیان خانواده مجرم

    76

               ت- پیشگیری فردی

    77

        بنددوم:اهداف اجتماعی

    79

               الف-نوگرایی و نوآوری

    79

               ب- شناخت بزهکار

    80

               پ-تشخیص عوامل سازنده جرم

    81

               ت- تهیه و تدوین مقررات جزایی مناسب

    82

    فصل سوم : مراحل عملی فردی کردن مجازات ها

    83

    مبحث اول : تشکیل پرونده شخصیت برای مجرمین

    84

    گفتار اول: کلیات

    84

        بند اول:شخصیت وسازمان آن از نظر روان شناسی

    84

        بند دوم:سازمان شخصیت

    85

        بند سوم :عوامل سازنده شخصیت

    86

        بند چهارم: عوامل موثر برشخصیت 

    86

        بند پنجم : شخصیت و رفتار های غیر عادی

    87

        بند ششم:اختلالات شخصیت (بیماری های شخصیتی)

    88

    گفتار دوم : تشکیل پرونده شخصیت و محتویات آن

    90

        بند اول:وضع ظاهری

    91

        بند دوم: تاریخچه فردی

    92

        بند سوم: پژوهش اجتماعی

    94

        بند چهارم : آزمایش های پزشکی

    95

    گفتار سوم : لزوم تشکیل پرونده شخصیت و آثار اجرایی آن در مراحل دادرسی و بعد از آن

    96

        بند اول : در مرحله قضاوت (قضایی)

    96

        بند دوم:در مرحله اجرای حکم

    97

               الف: آزادی مشروط

    98

               ب:عفو و بخشودگی

    99

        بند سوم: لزوم تشکیل پرونده شخصیت در مرحله اجرای حکم و پس از آن

    99

    مبحث دوم: شیوه های فردی کردن مجازات ها

    100

    گفتار اول: فردی کردن تقنینی مجازات ها

    100

        بند اول: موجبات فردی کردن تقنینی مجازات ها

    101

        بند دوم : شیوه های فردی کردن تقنینی مجازات ها

    102

               الف: شیوه های تعدیلی

    102

               ب: شیوه های تشدیدی

    103

    گفتار دوم: فردی کردن قضایی مجازات ها

    104

       بند اول : انگیزه های فردی کردن قضایی مجازات ها

    105

               الف: تلافی جویی

    105

               ب: جبران گناه

    106

               پ: اقتضای عدالت

    107

               ت: بازدارندگی

    108

               ث: سلب حقوق

    109

               ج: بازپروری

    109

        بند دوم: روشهای فردی کردن قضایی مجازات ها

    110

               الف: فردی کردن قضایی مجازات ها با لحاظ تخفیف مجازات ها

    110

               ب: فردی کردن قضایی مجازات با لحاظ تعلیق مجازات ها

    115

               پ: فردی کردن قضایی مجازات با لحاظ تشدید و تبدیل مجازات ها

    120

    گفتار سوم :فردی کردن اجرایی و نیمه اجرایی مجازات ها

    122

        بند اول : عفو

    122

        بند دوم : آزادی مشروط

    123

    گفتار چهارم : بررسی شیوه های مدرن اجرای مجازات ها با رویکرد فردی کردن مجازات

    125

        بند اول زندان وجایگزین های آن در عصر جدید

    125

        بند دوم: جایگزین های مجازات زندان

    127

               الف: تعویق تعقیب

    127

               ب: میانجی گری

    128

               پ: تعلیق مراقبتی

    128

               ت: کار عام المنفعه (خدمات اجتماعی)

    128

               ث: جریمه های روزانه

    129

                ج: بازداشت خانگی

    130

                ح: نظارت الکترونیکی

    130

    فصل چهارم: تاثیر فردی کردن مجازات ها در جلوگیری از تکرار جرائم

    132

    مبحث اول : تکرار جرم

    133

    گفتار اول : شناخت مفهوم تکرار جرم

    133

        بند اول: تعریف نظری

    134

        بند دوم : تعریف کاربردی

    135

        بند سوم : تعریف تکرار جرم در حقوق کیفری ایران

    135

    گفتار دوم: اهداف نظام اصلاح و تربیت و الگوهای آن در ارتباط با فردی                                     کردن مجازات ها

    136

        بند اول : اهداف نظام اصلاح و تربیت

    136

               الف: اهداف مربوط به بزه کار

    137

               ب: اهداف مربوط به اجتماع

    139

    گفتار سوم: الگوهای نظام اصلاح و تربیت در ارتباط با تکرار جرم

    141

        بند اول : الگوی بالینی

    141

        بند دوم: الگوی حمایت اجتماعی

    142

        بند سوم: الگوی کیفری

    143

    مبحث دوم: آثار فردی کردن مجازات ها ( رویکردهای پیش گرایانه و اصلاحی ) در جلوگیری از تکرار جرم

    145

    گفتار اول: نقش فردی کردن ( رویکرد های پیش گرایانه ) در جلوگیری از تکرار جرم

    146

        بند اول: مذهب

    146

        بند دوم: خانواده

    148

        بند سوم: محیط اجتماعی

    149

    گفتار دوم: آثار فردی کردن مجازات ها (رویکرد های اصلاحی) بر تکرار جرم

    150

        بند اول: آموزش

    151

        بند دوم: درمان مجرمان مکرر

    154

        بند سوم: برنامه های انتقال ( گذار)

    156

       بند چهارم: نظارت فشرده ( مشدد)

    157

               الف: مدل نظارت فشرده پروتئین جورجیا

    158

               ب: مدل نظارت فشرده پروبیش نیوجرسی

    159

               پ: مدل نظارت فشرده پروبیش در کارولینای جنوبی

    160

    گفتار سوم: بررسی رویکرد های جدید(اصلاحی، درمانی ) اجرای مجازات ها در راستای فردی کردن مجازات ها و کاهش تکرار جرم و کاهش جمعیت زندانیان در ایران

    162

        بند اول : کاهش جمعیت کیفری زندان ها

    162

        بند دوم:بررسی لایحه های اجتماعی در ارتباط با فردی کردن مجازات ها و کاهش تکرار جرم

    164

        بند سوم:پیشگیری ازوقوع جرم

    168

    نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات

    172

    فهرست منابع و ماخذ

    176


موضوع پایان نامه فردی کردن مجازات ها و آثار آن در جلوگیری از تکرار جرایم, نمونه پایان نامه فردی کردن مجازات ها و آثار آن در جلوگیری از تکرار جرایم, جستجوی پایان نامه فردی کردن مجازات ها و آثار آن در جلوگیری از تکرار جرایم, فایل Word پایان نامه فردی کردن مجازات ها و آثار آن در جلوگیری از تکرار جرایم, دانلود پایان نامه فردی کردن مجازات ها و آثار آن در جلوگیری از تکرار جرایم, فایل PDF پایان نامه فردی کردن مجازات ها و آثار آن در جلوگیری از تکرار جرایم, تحقیق در مورد پایان نامه فردی کردن مجازات ها و آثار آن در جلوگیری از تکرار جرایم, مقاله در مورد پایان نامه فردی کردن مجازات ها و آثار آن در جلوگیری از تکرار جرایم, پروژه در مورد پایان نامه فردی کردن مجازات ها و آثار آن در جلوگیری از تکرار جرایم, پروپوزال در مورد پایان نامه فردی کردن مجازات ها و آثار آن در جلوگیری از تکرار جرایم, تز دکترا در مورد پایان نامه فردی کردن مجازات ها و آثار آن در جلوگیری از تکرار جرایم, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه فردی کردن مجازات ها و آثار آن در جلوگیری از تکرار جرایم, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه فردی کردن مجازات ها و آثار آن در جلوگیری از تکرار جرایم, پروژه درباره پایان نامه فردی کردن مجازات ها و آثار آن در جلوگیری از تکرار جرایم, گزارش سمینار در مورد پایان نامه فردی کردن مجازات ها و آثار آن در جلوگیری از تکرار جرایم, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه فردی کردن مجازات ها و آثار آن در جلوگیری از تکرار جرایم, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه فردی کردن مجازات ها و آثار آن در جلوگیری از تکرار جرایم, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه فردی کردن مجازات ها و آثار آن در جلوگیری از تکرار جرایم, رساله دکترا در مورد پایان نامه فردی کردن مجازات ها و آثار آن در جلوگیری از تکرار جرایم

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: فقه و مبانی حقوق چکیده اسلام نسبت به حقوق زن و مرد دیدگاه متساوی و متعادلی دارد. اما شرایط و ویژگی‌های فیزیکی مختلف این دو جنس متعاقبا حقوق و وظایف خاصی را برای آنها به دنبال دارد؛ لذا اینجاست که ضرورت حمایت از زنان (به دلیل نقش مهم مادری) مورد توجه اسلام قرار گرفته و نگاه جانبدارانه‌ی خود را در زمینه‌های مختلف اجتماعی، اقتصادی، اخلاقی مطرح نموده. ...

چکيده: يک رفتار همواره در حوزه يک نوع خاص کنترل اجتماعي باقي نمي‎ماند. برخي از عنوان‎هاي مدني مانند معامله فضولي و غصب به حقوق کيفري نيز کشانده شدند تا شايد به پشتوانه ابزار مجازات کيفر در قا

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته MBA گرایش عمومی چکیده : سرنوشت مشترک انسانها، برنامه ریزی برای جهان را در جایگاهی ویژه قرار داده است که تفاوتهای ذاتی آن با برنامه ریزی برای شرکتها، موسسات غیر انتفاعی و سازمانهای بین مللی و جهانی، کنکاش بیشتر را ضروری کرده است. شناخت روند فعلی برنامه ریزی برای جهان، گام نخست در این مسیر بود که تحقیق حاضر(با توجه به کمبود نظریه ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی چکیده با عنایت به گسترش مبادلات اقتصادی و معاملات ارگانی و نیاز دستگاه‌های دولتی به خرید کالاها و اقلام داخلی و خارجی مورد نیاز خود، مامورانی برای خرید به عنوان نماینده وارد بازار می‌شوند و طبیعی است که فروشندگان برای رقابت در زمینه فروش بیشتر دست به تطمیع کارپردازان و نمایندگان و پرداخت درصدی از مبلغ معامله به آن‌ها برای ...

پيشگفتار اهميّت تربيت بدني و ورزش که لازمه سلامتي و تندرستي در جامعه امروزي مي‌باشد بر هيچ کس پوشيده نيست، به گونه‌اي که حتّي با غرور ملّي نيز پيوند خورده است، اما بايد دانست که ورزش جداي

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی مقایسه ویژگی های شخصیتی افراد بزهکار و غیر بزهکار چکیده: این پژوهش با هدف مقایسه ویژگی های شخصیتی افراد بزهکار و غیر بزهکار در شهر ماهشهر به مرحله اجرا در آمد. روش : این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی علی- مقایسه ای بود.جامعه آماری این تحقیق شامل گروهی از افراد بزهکار و غیر بزهکار شهرستان ماهشهر بودند که تعداد آنها در ...

پایان نامه جهت اخذ درجه دکترای رشته دندان پزشکی چکیده: مقدمه و هدف: یکی از مهم­ترین تنش­های شغلی که ممکن است دندانپزشکان در حرفه خود با آن مواجه شوند شکایت بیمار است. هدف از این مطالعه ارائه تصویری از قصورهای دندانپزشکی در شهر مشهد می باشد. مواد و روش کار: پرونده شکایات رسیده به سازمان نظام­پزشکی مشهد از دندانپزشکان در سالهای 90-80 که مقصر­بودن یا نبودن دندانپزشک در آن مشخص ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا و برنامه­ریزی شهری فصل اول : کلیات تحقیق 1- 1- طرح مسئله گسترش شهرنشینی و رابطه آن با آسیب­های اجتماعی و اقتصادی از مشخصه­های اصلی الگوی توسعه شهری کشور در چند دهه اخیر است و رشد و توسعه شتابان و توزیع نامتعادل در دوره جدید، یکی از عوامل اصلی بروز آسیب­های اجتماعی به شمار می رود. چنانچه رشد شتابان شهرنشینی و توسعه کلان ...

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مطالعات زنان گرایش زنان و خانواده چکیده مقدمه شناختِ خانواده، درگیر شدن به امور مربوط به خانواده و بررسی ابعاد، شاخه‌ها و مسائل حولُ‌وحُوش خانواده، با وجود اینکه به‌عنوانِ اولین واحد اجتماعی شناخته می‌شود، ولی دارای پیچیدگی‌های فراوانی است. به‌طوری‌که شناختِ اهمیت، تأثیرها و کارکردهای آن، بسیار مورد توجه صاحب‌نظران مسائل ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته رفاه اجتماعی چکیده مقدمه : کانون اصلاح و تربیت مکانی برای اصلاح و بازپروری کودکان و نوجوان بزهکار است. به منظور اجرای موفقیت آمیز برنامه های بازپروری ، لازم است کارشناسان از تجارب این افراد مطلع شوند . این مطالعه با هدف تبیین تجارب و دیدگاه های مددجویان از اقامت در کانون اصلاح و تربیت استان تهران انجام گردید . روش : پژوهش کیفی حاضر از روش تحلیل ...

ثبت سفارش