پایان نامه شناسایی و تحلیل فضایی کانون های جرم خیز شهری با استفاده از سیستم (GIS) اطلاعات جغرافیایی مطالعه موردی جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران

word 6 MB 29714 82
1391 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۴,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته

     جغرافیا و برنامه­ریزی شهری

    فصل اول :

    کلیات تحقیق

    1- 1- طرح مسئله

           گسترش شهرنشینی و رابطه آن با آسیب­های اجتماعی و اقتصادی از مشخصه­های اصلی الگوی توسعه شهری کشور در چند دهه اخیر است و رشد و توسعه شتابان و توزیع نامتعادل در دوره جدید، یکی از عوامل اصلی بروز آسیب­های اجتماعی به شمار می رود. چنانچه رشد شتابان شهرنشینی و توسعه کلان شهرها آسیب­های اجتماعی و کالبدی بسیاری را به دنبال داشته است، بویژه کلانشهرها که از مهمترین مراکز و کانون­های بروز ناهنجاری­ها و جرایم مختلف اجتماعی بوده است. تمرکز 7/41 درصد جمعیت شهرنشین در نه کلانشهر کشور و توزیع نامتوازن جمعیت شهری در پهنه کشور، از ویژگی­های شهرنشینی ایران است که ارتباط تنگاتنگی با پدیده­های اجتماعی دارد (رهنمایی، 1389: 157). به عبارتی دیگر افزایش جمعیّت شهرهای کشور در دهه­های اخیر، شهرها را با مسائلی و مشکلات زیادی روبه­رو ساخته است. یکی از موضوع­های مهم در این زمینه، مسأله امنیت شهروندان است که این موضوع در سال­های اخیر از چالش­های اصلی ساکنان شهری بوده است. در واقع در بیشتر نواحی و مناطق شهرنشین، جرایم مسأله­ای بحث­برانگیز و چالش­ساز برای زندگی، وجود فردی و مالی انسان­هاست و افزایش ارتکاب جرایم در مکان­های شهری، گذشته از آنکه  با ارزش­ها و اصول اولیه یک جامعه در تضاد است، باعث ایجاد ناامنی، ترس، آشفتگی زندگی شهروندان، صرف بودجه­های کلان مالی، جانی، معنوی و وضعیت ناگوار کیفیت محیط­زندگی شده است.

    از میان جرایم شهری، عرضه، خرید و فروش، حمل و نگهداری و سوءمصرف مواد مخدر از مهمتر ین و پیچیده ترین معضلات اکثر شهرهای کشور محسوب می شود. اعتیاد به مواد مخدر و سوء مصرف آن جدا از تأثیراتی که بر روی مسائل بهداشتی و اجتماعی جوامع می گذارد باعث ایجاد شبکه های جرایم سازمان یافته می شود که ارتکاب بسیاری از جرایم دیگر را در سطح شهر سازماندهی می کنند و به مرور زمان قاچاق مواد مخدر فقط بخش ی از فعالیت این افراد به حساب می آید و گاهاً به عنوان عناصر پنهان اما فعال نقش مخربی را در ساختار اقتصادی اجتماعی و فرهنگی جامعه شهری ایفا می نمایند. کشور ایران به سبب همجواری و داشتن طولانی ترین مرز مشترک با دو کشور افغانستان و پاکستان به عنوان دو کشور مهم تولید کننده مواد مخدر پیوسته در معرض تهدید و سوءمصرف مواد مخدر بوده است.

    مسئله جرایم مرتبط با مواد مخدر یکی از پیچیده ترین چالش هایی است که در حال حاضر جامعه ایران با آن مواجه است به طوری که از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون بیش از سه میلیون نفر در ارتباط با جرایم مواد مخدر دستگیر شده اند که دستگیری حدود 7/2 میلیون نفر از آنها طی پانزده سال اخیر بوده است. 65 درصد از این تعداد دستگیری ها را معتادان و 34 درصد آنها را عرضه کنندگان و مبادله کنندگان غیرقانونی موادمخدر تشکیل می­دهند به علاوه افزایش جرایم مرتبط با مواد مخدر در ایران باعث این آگاهی فزاینده شده است که ایران با یک مسئله اجتماعی عمده مواجه می باشد.

    تخمین­های مبتنی بر گزارش های سازمان ملل نشان می دهد که 5/1 تا 2 درصد (حدود 3/1 میلیون نفر) از جمعیت ایران مشکل جدی با سوءمصرف مواد مخدر دارند. در ایران حدود 80 هزار زندانی مرتبط با مواد مخدر وجود دارد یعنی بیش از نیمی از جمعیت زندانیان کشور در ارتباط با این پدیده شوم دستگیر، محاکمه و محکوم به حبس شده اند (عباسی، 1387: 4-3)

    استان تهران به دلیل شرایط خاص فضایی و جغرافیایی دارای بالاترین آمار جرم و جنایت در بین استان­های کشور است. به طوری که بررسی تعداد جرم و جنایات استان تهران در سال­های گذشته نشان می­دهد که زندانیان این استان طی یک دوره هشت ساله از خرداد 1372 لغایت خرداد 1380 بالغ بر 67 درصد افزایش یافته است (سازمان زندان­ها، 1379: 27). این موضوع از یک سو باعث ناامنی، ترس، اغتشاش، و... در میان  مردم شده و از سوی دیگر آسایش عمومی شهر را به خطر انداخته و باعث می­شود تا دست­اندرکاران و مدیران امور انتظامی و امنیتی کشور هزینه­ای گزاف را جهت کشف جرایم، دستگیری، بازپروری، رسیدگی قضایی و مجازات مجرمین متقبل نمایند. این در حالی است که با توجه به نقش و جایگاه کلانشهر تهران در نظام سیاسی- اداری متمرکز کشور و رهبری اقتصاد ملی، بروز هر گونه ناپایداری امنیتی در تهران می­تواند امنیت ملی را به خطر بیندازد. به همین علت باید به جرایم شهری در تهران بیشتر توجه کرد و به ارائه­ی راهکارهایی برای کاستن از وقوع جرم و ناامنی پرداخت (پورموسوی و همکاران، 1390: 62).

       از دیرباز شناسایی عوامل محیطی و مکانی بروز جرم و سعی در از بین بردن این عوامل و یا کاهش تأثیرات آن مهمترین راهکار افزایش ایمنی و پیشگیری و از وقوع ناهنجاری­ها شناخته شده است، چرا که ناهنجاری­های اجتماعی به هر نحو که از انسان سر بزند دارای بستر و ظرف مکانی و خصوصیات زمانی است که این ­رفتارها را از یکدیگر  متمایز می­سازد. بررسی­ها نشان می­دهد که برخی از فضاهای شهری به دلیل ویژگی­های کالبدی، اجتماعی و اقتصادی، میزان یا نرخ بزهکاری بیشتری دارند؛ و به عکس، برخی از فضاها مانع و بازدارنده ارتکاب جرایم در درون خود هستند. از طرفی نیز به تحقیق ثابت شده است که مجرمان در ارتکاب جرم اغلب دست به انتخاب­های منطقی می­زنند و به دنبال ساده­ترین، کم­خطرترین و مناسب­ترین فرصت­ها و شرایط مکانی و زمانی برای ارتکاب جرم هستند (کلانتری، 1380: 89)، به همین علت در محدوده شهرها مناسب­ترین محل را برای انجام عمل مجرمانه خود بر می­گزینند. بدین ترتیب، در سطح شهرها حوزه هایی شکل می گیرند که دارای فرصت ها و اهداف مجرمانه بیشتر و به تبع آن تعداد جرایم بالاتری هستند و اصطلاحاً به آنها « کانون­های جرم­خیز[1]» اطلاق می­شود. نکته در خور اهمیت در این خصوص، شناسایی این کانون­ها و تحلیل مشکلات کالبدی، خصوصیات فرهنگی و اجتماعی ساکنان و کاربران یا استفاده کنندگان از این محدوده هاست، تا بدین طریق بتوان به اتخاذ سیاست ها و تدابیر لازم برای کنترل بزهکاران پرداخت. مهم­تر اینکه با ایجاد تغییرات اساسی در عوامل بوجود آورنده یا تسهیل کننده فرصت­های جرم و طراحی مناسب فضاهای آسیب­پذیر برای تبدیل آنها به فضاهای مقاوم در برابر بزهکاری، امکان پیشگیری از وقوع بسیاری از جرایم شهری فراهم می­گردد (کلانتری و همکاران، 1389: 42).

    منطقه 2 شهرداری تهران به عنوان یکی از بزرگترین مناطق شهرداری تهران دارای مسائل و مشکلاتی چون مهاجرپذیر بودن، رشد سریع جمعیت، گسترش فیزیکی شهر، ناهمگونی و عدم انسجام اجتماعی، نواحی با بافت فرسوده نظیر روستاهای درکه، اوین، طرشت، فرحزاد و مناطق حاشیه­نشین اسلام­آباد، اسلام­آباد جنوبی و جاویدآباد شرقی می­باشد. طبق بررسی­های انجام گرفته جرایم مرتبط با مواد مخدر از مهمترین جرایم ارتکابی در منطقه 2 شهرداری تهران می­باشد که بیشترین آمار را در میان مناطق 22 گانه شهرداری تهران دارا می­باشد. از این­ رو این پژوهش سعی دارد تا ضمن شناسایی کانون­های جرم­خیز جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران شرایط فضایی- کالبدی و برخی مشخصه­های اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی ارتکاب جرائم در این منطقه را بررسی و تحلیل نماید، و نسبت به ارائه و پیشنهاد اقدامات علمی و اجرائی جهت حذف این شرایط یا کاهش اثرات آن اقدام نماید.

     

    1-2- اهداف تحقیق

         از آنجا که پژوهش علمی با ظهور مسأله یا مجهولی در ذهن محقق شروع می شود، هدف اصلی تحقیق علمی را باید معلوم کردن آن مجهول و به عبارتی حل مسأله و پاسخ یافتن برای آن دانست (حافظ نیا،1387: 16). بدیهی است که هر پژوهش تحقیقی می­بایست اهدافی را دنبال کند و همین اهداف تحقیق است که فرایند تحقیق را جهت می دهند. اهداف کلی تحقیق حاضر عبارتند از:

    ارائه الگویی روشن و منطقی در فهم مسائل پیچیده و در حال تغییر شهر تهران به طور اعم و منطقه 2 به طور اخص.

    شناسایی جغرافیایی کانون­های جرم­خیز جرایم مرتبط با مربوط به مواد مخدر منطقه 2 شهر تهران بر حسب نوع و میزان جرایم، جهت از بین بردن یا کاهش مجموعه عوامل مؤثر بر جرایم ارتکابی این منطقه.

    تبیین عوامل جغرافیایی و کالبدی – فضایی مؤثر در بروز جرایم ارتکابی مربوط به مواد مخدر منطقه 2 شهر تهران.

     

    1-3- ضرورت تحقیق

     افزایش ارتکاب انواع جرایم و کج­روی­های از جمله مسائل و مشکلات پیچیده کلانشهرهای دنیا می­باشد که باعث بروز ایجاد ناامنی، ترس، اغتشاش و نگرانی از قربانی شدن در این شهرها شده است. این موضوع از یک سو باعث افزایش هزینه­های مالی و صرف بودجه­های کلان و از سویی دیگر باعث زیر سوال رفتن کارایی مدیران و دست­اندرکاران قضایی و انتظامی کشور در کاهش و یا حذف میزان جرایم با وجود تلاش­ها و فعالیت گسترده امنیتی شده است. یکی از مشکلات فعلی نظام قضایی کشور و شاید بسیاری از کشورهای جهان این است که در بیشتر موارد به روش انتزاعی و مجرد به مقابله با نفس جرم پرداخته و این پدیده نامطلوب را جدای از بزهکاری و شرایط مکانی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی حاکم بر آن در نظر می­گیرند. بی­شک اگر شرایط مختلف اجتماعی، اقتصادی جرم و محیط زندگی مجرم در ارتکاب بزه، مورد تعمق قرار گیرد، نتیجه شکلی دیگر به خود خواهد گرفت. چنانچه بتوان امکان جرم و فرصت­های کجروی­ از جنبه­های مختلف مکانی – فضایی و اجتماعی را از مرتکب آن گرفت و یا این فرصت­ها را کاهش داده و به حداقل رسانید جامعه خیلی سریعتر راه سلامت را پیموده و نرخ تبهکاری به شکلی مؤثر کم خواهد شد (زنگی­آبادی و رحیمی­نادر، 1389: 181). به عبارتی دیگر توزیع جغرافیایی جرایم تحت تاثیر متغیرهای محل و زمان وقوع بزه، مرتکب جرم و قربانی بزه قرار دارد. تحقیقات نشان می­دهد که در برخی از مکان های شهر به علت ساختار کالبدی ویژه و مشخصه­های اجتماعی، اقتصادی و فرهگی ساکنان و استفاده کنندگان این مکان­ها، امکان و فرصت بزهکاری بیشتر است؛ و به عکس، در برخی از محدوده های شهری به دلیل وجود موانع و شرایط بازدارنده میزان بزهکاری اندک است. در واقع توجه به مکان، به عناون عامل بی­واسطه در وقوع جرم، در مقایسه با عوامل فردی یا ساختاری این امکان را محقق می سازد تا راهکارهای عملی­تری برای پیشگیری از جرم ارائه گردد. از سوی دیگر تحلیل فضایی جرم در شهرها به شناسایی الگوهای رفتار مجرمانه، کشف کانون­های جرم­خیز و در نهایت به تغییر این شرایط و خلق فضاهای مقاوم در برابر  جرم و رفع نابهنجاری های شهری کمک می کند ( کلانتری و همکاران،  1389: 44-43).

        ازاین­رو با در نظر گرفتن تأثیرات شرایط جغرافیایی در ارتکاب جرایم و در راستای رسیدن به امنیت شهری و عدالت فضایی، ضروری است، وضعیت مکانی وقوع جرم و شرایط حاکم بر آن در منطقه 2 شهر تهران به شیوه علمی و با استفاده از فناوری­ سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS)، شناسایی و تحلیل شود و سپس با آگاهی به مجموعه ویژگی­های کالبدی و اجتماعی – اقتصادی تسهیل­کننده وقوع جرم در این منطقه اقدامات و راهکارهای عملی جهت اصلاح این شرایط در محدوده مورد مطالعه فراهم گردد.

     

    1-4- ادبیات تحقیق

    مکتب جغرافیای جرم نتیجه اندیشه های کتله[2] بلژیکی و گری[3] فرانسوی است. کتله در کتاب مشهورش به نام فیزیک اجتماعی آمار مربوط به بزهکاری در فرانسه را بین سال­های 1825 و 1836 مورد مطالعه قرار داد. او  به کمک اعداد و ارقام همبستگی و ارتباط محیط جغرافیایی و جرم را نشان داد. به اعتقاد وی جرایم ارتکابی در یک جامعه و نوسانات متناوب آن مانند یک تابع ریاضی وابسته به تغییرات شرایط اقتصادی و اجتماعی زمان و مکان است. تحقیقات کتله مورد توجه بسیاری از اندیشمندان کشورهای مختلف جهان از جمله ایتالیا، فرانسه و آلمان قرار گرفت و همین امر موجب بروز جنب­وجوش­های علمی جدید و از جمله ایجاد رشته جدیدی در زمینه آمار جنایی به نام کتلتیسم شد. تأثیر و اهمیت مطالعات و بررس یهای کتله در زمینه جغرافیای جرم به حدی بود که در برخی منابع کتله را پدر آمار جنایی و از جمله پایه­گذاران مکتب جغرافیای جنایت معرفی نموده­اند و گفته می­شود تحقیقات او باعث شده است تا جرم به عنوان یک پدیده اجتماعی تابع دو متغیر زمان و مکان شناخته شود (کی­نیا، 1373: 469).

    گری در سده نوزدهم با ارائه «قانون حرارتی تبهکاری» تصور می­کرد که توانسته است بین شرایط طبیعی و نوع جرم رابطه برقرار کند او معتقد بود که در مناطق گرم و جنوب و هنگام فصل گرم جنایات علیه اشخاص بیشتر رخ می­دهد و در مناطق شمالی و به هنگام فصل سرما، تفوق با جرایم علیه اموال است. وی علاوه بر نظریه قانون حرارتی بزهکاری معتقد بود که فشارها، درجه حرارت، ملایمت بادها و باران در تبهکاری موثر است (کی­نیا، 1357: 101). از دیگر کسانی که با الهام از مطالعات و نگرش کتله به بررسی جرم و شرایط محیطی پرداخته انریکو فری[4] است. وی معتقد بود جرم نتیجه عوامل پیچیده و قاطع سرشت انسانی و محیط جغرافیایی اعم از محیط طبیعی یا انسانی است (کی­نیا، 1357: 476). جامعه­شناسان مکتب شیکاگو به مطالعه رابطه بین ساخت فیزیکی شهر با نظام اخلاقی پرداختند و رابطه نرخ­های جرم و بزهکاری نظیر خودکشی، طلاق، فحشاء و ... را با فضای طبیعی درون شهر مطالعه نمودند. هدف آنها درک تأثیر عوامل اجتماعی و بوم­شناسی بر بی­سازمانی اجتماعی و رفتار انحرافی بود (فکوهی، 1383). تحقیقات شیکاگو اسکان شبانه­روزی آن دسته از جوانان و نوجوانانی که از مناطق مختلف شهر به دادگاه ویژه این افراد ارجاع شده بودند، را برنامه­ریزی کرد. این مطالعات نشان داد که توزیع بزهکاران در اطراف و اکناف شهر با یک الگوی نظام­دار تناسب دارد. نرخ­های بزهکاری در بین افراد طبقه پایین در محلات قدیمی شهر در بالاترین حد امکان بود و در مناطق مرفه­تر کاهش می­یابد... همچنین، الگوی کاهش نرخ­های بزهکاری، به موازات افزایش فاصله از اهالی ساکن در محلات قدیمی شهر، در ارتباط با گروهای نژادی یا قومی ملاحظه گردید (Akers, 2004: 159-160).

        تحقیقات متخصصان مرکز جرم­شناسی وکرسون دربازه عوامل مؤثر در بزهکاری، نشان می­دهد که 23 درصد جوانان مجرم در مناطقی زندگی می­کردند که دارای جمعیت زیاده بوده و 22 درصد آنها در ساختمان­هایی زندگی می­کردند که علاوه بر کثرت جمعیت، مشکل مسکن نیز وجو داشته است. همچنین دکتر لافون[5] و خانم میشو[6] در سال 1976 تحقیقاتی در شهر گرانوبل فرانسه انجام داده و به روشنی مشخص کرده­اند که اطفال بزهکار بیشتر در ساختمان­های ناسالم و برخی از محلاتی که برای سلامتی اخلاق­ زیان آور است و یا در محله­های کارگرنشین ساکن بوده­اند. این تحقیقات نشان می­دهد که بزهکاری جوانان در این محلات و ساختمان­های مخروبه، از حد متوسط مجموع بزهکاری­های شهر زیادتر بوده است. در واقع 18 درصد بزهکارانی که به جرایم گوناگون مرتکب شده­اند، اغلب در محله­های مخروبه و ناسالم ساکن بوده، و 35 درصد آنان کسانی بودند که در ساختمان­ها و محلات بدنام و فاسد ساکن بودند (مساواتی­آذر، 1374: 29-27). در واقع از زمان افزایش بی­سابقه جرایم در اواخر دهه­ی 60 و اوایل دهه­ی 70 در ایالات متحده و تاکید مسئولان و سیاستمداران و دانشمندان علوم اجتماعی برای یافتن راه­حل عملی، موثّر و فوری برای محظل جرم، طرّاحان و مهندسان محیط شهری نیز به ارائه­ی راه­حل مبادرت ورزیدند و کسانی چون الیزابت وود[7]، جین جاکوبس[8]  و انجل[9] به مطالعه­ی ارتباط بین محیط فیزیکی و جرم پرداختند و بعد از آن با توجه به اصول اساسی پیشگیری جرم مبتنی بر مکان، کانون اصلی توجّه متخصصان این زمینه، در چهارچوب فرضیه­های فضای قابل دفاع، پیشگیری جرم از طریق طرّاحی محیطی، رویکرد شهرهای امن، پیشگیری وضعی جرم، جرم­شناسی محیطی، انتخاب عقلانی فعّالیت روزمرّه و شهرسازی نوین شکل گرفت (Denis & at all, 2000). نظریه­پردازان شهرسازی و معماری برای محدود کردن فرصت­های بروز جرایم و افزایش احساس امنیت مردم در محیط­های زندگی­یشان راه­حل­های مفیدی را پیش­رو گذاشتند به عنوان مثال خانم جین جاکوبس منتقد شهرسازی قرن بیستم و نویسنده­ی کتاب «مرگ و زندگی شهرهای بزرگ امریکا» به نقش کاربری اراضی شهری به عنوان یکی از سازوکارهای مهم در زمینه­ی شهرسازی در تأثیر بر پیشگیری از جرم و افزایش احساس امنیت شهروندان توجّه ویژه داشت. ایشان در بررسی محیط­های شهری و نظم پنهان حاکم بر آن، خیابان­ها وپیاده­روها را عمده­ترین مکان­های عمومی شهر و اصلی­ترین ارگان زندگی شهری می­داند و حفظ امنیت شهر را وظیقه­ی اساسی خیابان­ها و پیاده­روها می­شمارد. از دید ایشان، برای جذب رهگذر و ایجاد ایمنی ذاتی، خیابان شهری باید سه کیفیت اساسی را داشته باشد:

    تمایزی صریع بین فضای عمومی و فضای خصوصی ایجاد کند.

    برای نظارت و مراقبت از خیابان، چشمانی لازم است.

    پیاده­رو باید بی هیچ توقفی مورد استفاده قرار گیرد (شوای و فرانسواز، 1375: 367).

          مطالعاتی که به تازگی در ارتباط با کاربری زمین و جرم انجام شده، تأثیر مؤلّفه­های مختلف کاربری زمین بر میزان یا نوع جرایم را تأیید می کنند، از جمله نتایج پژوهش­های اخیر در فلادلفیای آمریکا نشان داد که جرایم به گروه­های معین از کاربری زمین گرایش دارند برای مثال، گروه ضرب وجرح بیشتر در اطراف میله­های زندان و دزدی و تخریب در پیرامون دبیرستان­ها و مراکز خرید محلّه ها دیده می­شود. جرم شناسان محیطی، زمینه­ی جرم­زایی این مکان­ها را به عنوان نتیجه­ی فرصت­ها و فعالیت­های افزایش یافته جرم که تعداد زیادی از مجرمان را جذب می کند تفسیر می­کنند (2009: 17  McCord and Ratcliffe,). در پژوهش دیگر، در ارتباط با "کاربری زمین، شبکه ی خیابان و الگوهای جرم" در آمریکا، مشخّص شده که جرایم به طور تصادفی در فضا رخ نمی­دهد. مکان­های معین در محیط، ویژگی­هایی از خود نشان می­دهند که آنها را برا ی مجرمان، به طور بالقوه جذّاب­تر می­کند. در یک ناحیه ممکن است انواع معینی از کاربری زمین وجود داشته باشد که به میزان بالاتری به جرم و بی­نظمی دامن می زنند؛ این کاربری­ها، حجم زیادی از جمعیّت را جذب می کنند که ممکن است آنها نیز در به­وجود آمدن جرم در شهر مؤثّر باشند. علاوه براین، پژوهش­های اخیر نشان داد که شبکه­های خیابانی محلّه­ها نیز عامل بسیار مهمی در شکل دادن به الگوهای جرم هستند. نتیجه­ی این پژوهش نیز بر این اشاره دارد که به راستی شبکه­ی خیابان و کاربری زمین، هر دو در مسائل مربوط به جرایم محلّه مشارکت دارند (Giordano, 2008).

     بحث­های مرتبط با جغرافیای بزهکاری و رابطه جرم و مکان در کشور در سال­های اخیر مورد توجه محققان کشور قرار گرفته است و بررسی­ها حاکی از افزایش توجّه به موضوع فوق در ادبیات علمی کشور به­ویژه رشته جغرافیا و برنامه­ریزی شهری دارد که از مهمترین پژوهش­های انجام شده در این زمینه می­توان به «بررسی نقش محیط جغرافیایی در وقوع جرم: قاچاق مواد مخدر در شهر تهران» (کلانتری، 1380)، «بررسی جغرافیای جرم و جنایت در مناطق شهر تهران» (کلانتری، 1380)، «پیشگیری جرم از طریق برنامه‌ریزی کاربری اراضی شهری مورد مطالعه جرم سرقت در شهر زنجان» (عبدالهی حقی، 1380)، «تحلیل الگوهای فضایی و آینده نگری جرم در شهر شیراز، مورد: محلات مرکزی شهر شیراز» (کامران­نیا، 1385) و «تحلیل فضایی الگوهای بزهکاری در بخش مرکزی شهرها با استفاده از سامانۀ اطلاعات جغرافیایی(GIS)، مورد: مطالعه بزه سرقت در بخش مرکزی شهر زنجان» (بیات رستمی، 1389) اشاره کرد که بیشتر در زمینه تأثیر عوامل جغرافیایی بویژه فضاهای شهری در وقوع بزه و با هدف تحلیل فضایی – مکانی جرایم صورت گرفته است. 

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    مهندسین مشاور معمار و شهرساز سراوند (1384)، تهیه الگوی توسعه و طرح تفضیلی منطقه2 شهرداری تهران، شهرداری تهران، تهران.

    مرکزآمارایران، نتایج سرشماری عمومی  نفوس و مسکن، از سال 1335 تا 1385، تهران.

    مدیریت آمار، فناوری و سامانه اطلاعات مکانی شهرداری تهران(1385)، http://www.tehran.ir//.

    مهندسین مشاور سراوند (1382)، طرح بررسی مسایل توسعه شهری مناطق تهران، شهرداری تهران، تهران.

    .


موضوع پایان نامه شناسایی و تحلیل فضایی کانون های جرم خیز شهری با استفاده از سیستم (GIS) اطلاعات جغرافیایی مطالعه موردی جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران, نمونه پایان نامه شناسایی و تحلیل فضایی کانون های جرم خیز شهری با استفاده از سیستم (GIS) اطلاعات جغرافیایی مطالعه موردی جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران, جستجوی پایان نامه شناسایی و تحلیل فضایی کانون های جرم خیز شهری با استفاده از سیستم (GIS) اطلاعات جغرافیایی مطالعه موردی جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران, فایل Word پایان نامه شناسایی و تحلیل فضایی کانون های جرم خیز شهری با استفاده از سیستم (GIS) اطلاعات جغرافیایی مطالعه موردی جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران, دانلود پایان نامه شناسایی و تحلیل فضایی کانون های جرم خیز شهری با استفاده از سیستم (GIS) اطلاعات جغرافیایی مطالعه موردی جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران, فایل PDF پایان نامه شناسایی و تحلیل فضایی کانون های جرم خیز شهری با استفاده از سیستم (GIS) اطلاعات جغرافیایی مطالعه موردی جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران, تحقیق در مورد پایان نامه شناسایی و تحلیل فضایی کانون های جرم خیز شهری با استفاده از سیستم (GIS) اطلاعات جغرافیایی مطالعه موردی جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران, مقاله در مورد پایان نامه شناسایی و تحلیل فضایی کانون های جرم خیز شهری با استفاده از سیستم (GIS) اطلاعات جغرافیایی مطالعه موردی جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران, پروژه در مورد پایان نامه شناسایی و تحلیل فضایی کانون های جرم خیز شهری با استفاده از سیستم (GIS) اطلاعات جغرافیایی مطالعه موردی جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه شناسایی و تحلیل فضایی کانون های جرم خیز شهری با استفاده از سیستم (GIS) اطلاعات جغرافیایی مطالعه موردی جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه شناسایی و تحلیل فضایی کانون های جرم خیز شهری با استفاده از سیستم (GIS) اطلاعات جغرافیایی مطالعه موردی جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه شناسایی و تحلیل فضایی کانون های جرم خیز شهری با استفاده از سیستم (GIS) اطلاعات جغرافیایی مطالعه موردی جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه شناسایی و تحلیل فضایی کانون های جرم خیز شهری با استفاده از سیستم (GIS) اطلاعات جغرافیایی مطالعه موردی جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران, پروژه درباره پایان نامه شناسایی و تحلیل فضایی کانون های جرم خیز شهری با استفاده از سیستم (GIS) اطلاعات جغرافیایی مطالعه موردی جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه شناسایی و تحلیل فضایی کانون های جرم خیز شهری با استفاده از سیستم (GIS) اطلاعات جغرافیایی مطالعه موردی جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه شناسایی و تحلیل فضایی کانون های جرم خیز شهری با استفاده از سیستم (GIS) اطلاعات جغرافیایی مطالعه موردی جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه شناسایی و تحلیل فضایی کانون های جرم خیز شهری با استفاده از سیستم (GIS) اطلاعات جغرافیایی مطالعه موردی جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه شناسایی و تحلیل فضایی کانون های جرم خیز شهری با استفاده از سیستم (GIS) اطلاعات جغرافیایی مطالعه موردی جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه شناسایی و تحلیل فضایی کانون های جرم خیز شهری با استفاده از سیستم (GIS) اطلاعات جغرافیایی مطالعه موردی جرایم مرتبط با مواد مخدر منطقه 2 شهرداری تهران

فصل اول   کليات 1 - 1 مقدمه برنامه­ ريزي ­هاي اقتصادي، نيازمند آگاهي از عملکرد عمومي اقتصاد کشور است. اما در اغلب کشورها، بخشي از فعاليت­هاي اقتصادي در معرض ديد سياست­

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته حقوق جزا و جرم شناسي    مقدمه: اجراي عدالت کيفري موضوعي است که از ابتداي خلقت ذهن انسان ها را به خود مشغول کرده است و در طول تاريخ حقوق کيفري با

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته رفاه اجتماعی چکیده مقدمه : کانون اصلاح و تربیت مکانی برای اصلاح و بازپروری کودکان و نوجوان بزهکار است. به منظور اجرای موفقیت آمیز برنامه های بازپروری ، لازم است کارشناسان از تجارب این افراد مطلع شوند . این مطالعه با هدف تبیین تجارب و دیدگاه های مددجویان از اقامت در کانون اصلاح و تربیت استان تهران انجام گردید . روش : پژوهش کیفی حاضر از روش تحلیل ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته‌ی سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی چکیده گسل‌ های بزرگ و فعال واقع در شرق شهر میناب از مهم‌ترین عوامل تکتونیکی منطقه محسوب می‌شوند که در سال‌های گذشته زلزله‌های متعدد و شدیدی را به وجود آورده است و فعالیت آنها در آینده ممکن است خسارات سنگینی را به بار آورد. لذا شهر میناب و بویژه بافت فرسوده آن از ریسک‌پذیری بالایی در مقابل ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی - گرایش جامعه شناسی چکیده: هدف از این پژوهش، بررسی تأثیر علل اجتماعی گرایش جوانان 35-18 سال بندرعباس به مصرف مشروبات الکلی در سال 1393 میباشد.نمونه مورد مطالعه 400 نفر از جوانان این شهر است که با استفاده از نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند.گرداوری داده ها برخی براساس پرسشنامه های استاندارد شده و برخی محقق ساخته، ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی مقایسه ویژگی های شخصیتی افراد بزهکار و غیر بزهکار چکیده: این پژوهش با هدف مقایسه ویژگی های شخصیتی افراد بزهکار و غیر بزهکار در شهر ماهشهر به مرحله اجرا در آمد. روش : این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی علی- مقایسه ای بود.جامعه آماری این تحقیق شامل گروهی از افراد بزهکار و غیر بزهکار شهرستان ماهشهر بودند که تعداد آنها در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته MBA گرایش عمومی چکیده : سرنوشت مشترک انسانها، برنامه ریزی برای جهان را در جایگاهی ویژه قرار داده است که تفاوتهای ذاتی آن با برنامه ریزی برای شرکتها، موسسات غیر انتفاعی و سازمانهای بین مللی و جهانی، کنکاش بیشتر را ضروری کرده است. شناخت روند فعلی برنامه ریزی برای جهان، گام نخست در این مسیر بود که تحقیق حاضر(با توجه به کمبود نظریه ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد M.A. گرایش: منابع انسانی چکیده با توجه به ماهیت فراملی و بین‌المللی بودن موضوع فساد و مبارزه با آن، اقدامات زیادی در سطح بین‌المللی و منطقه­ای برای مبارزه با این پدیده صورت پذیرفته است. در این میان، نقش سازمان ملل متحد و ارکان آن بسیار تعیین کننده است. این سازمان می‌تواند در کمک به کشورهای عضو برای جلوگیری از فساد اداری، ارتقای سلامت و شفافیت بسیار موثر، ...

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد "M.A" رشته:علوم اجتماعی گرایش: جمعیت شناسی چکیده هدف از این تحقیق ،بررسی میزان سرمایه اجتماعی بین حاشیه نشینان شهر اهواز است .که با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای تعداد400نفر بعنوان حجم نمونه انتخاب شده اند .واحد تحلیل ، فرد است .روش گردآوری اطلاعات به صورت پیمایشی می باشدکه برای اندازه گیری متغیرها و گردآوری اطلاعات از‌» ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیای سیاسی چکیده : سیاست خارجی ایران در سه قرن اخیر بر روی مرزهای غربی کشور بود ، اما عملاً این کشور از سوی مرزهای شرقی خود دچار صدمات مهمی شده است، به ویژه پس از تقسیم شبه قاره به سه کشور مستقل در سال 1947 و وقوع اختلافات مرزی میان هند و پاکستان از یک سو و پاکستان و افغانستان از سوی دیگر و نیز وقوع کودتای کمونیستی در افغانستان در ...

ثبت سفارش