پایان نامه درصدانه (پورسانت) از دیدگاه مذاهب اسلامی

word 527 KB 32718 117
1394 کارشناسی ارشد حقوق و فقه
قیمت قبل:۶۴,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۵۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد

    رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی

     

    چکیده

    با عنایت به گسترش مبادلات اقتصادی و معاملات ارگانی و نیاز دستگاه‌های دولتی به خرید کالاها و اقلام داخلی و خارجی مورد نیاز خود، مامورانی برای خرید به عنوان نماینده وارد بازار می‌شوند و طبیعی است که فروشندگان برای رقابت در زمینه فروش بیشتر دست به تطمیع کارپردازان و نمایندگان و پرداخت درصدی از مبلغ معامله به آن‌ها برای فروش بیشتر کالای خود بزنند. چنانچه مسئول خرید دولتی با پرداخت این مبلغ که اغلب باعث خریدهای نامرغوب و یا اجناس با قیمت بیش تری می‌گردد اغوا شوند، زمینه ارتکاب جرمی به نام پورسانت را فراهم خواهند آورد که تحقیق پیش رو در صدد بررسی حکم آن است. به هر حال پورسانت یا درصدانه یک پدیده تقریباً نوظهور است. آن چه واضح و مبرهن است آن است که نظر قانون گذار و شرع مقدس مبنی بر محکوم کردن اخذ پورسانت است. چه پورسانت به صورت مستقیم دریافت گردد و چه غیرمستقیم. قانون‌گذار با مواد قانونی از قبل پیش‌بینی‌شده پدیده پورسانت را تنها در معاملات دولتی و دستگاه‌های نظامی بزه انگاری نموده است. چه در فقه تشیع و چه در فقه اهل سنت به حرام بودن اخذ پورسانت می‌شود رأی داد ولی مبانی و استدلال مذاهب برای صدور این حکم باهم اختلاف اندکی دارد. شناخت ابعاد و زوایای مسئله ارتشا در فهم و تصمیم‌گیری برای پدیده‌ی پورسانت اهمیت به سزایی دارد. یکی از نوآوری‌های تحقیق پیش رو استمداد جستن از مبانی جدید فقهی برای روشن شدن تکلیف حکم پورسانت است. یکی ازاین‌دست آوردها پیدا کردن جایگاه پورسانت در فقه و حقوق موضوعه است. درکل باید دانست تبعات مادی و معنوی بزه اخذ پورسانت در جامعه و حتی اثرات منفی موجود در آن طی معاملات خصوصی این پدیده را قبیح و مورد نقد قرار می‌دهد.

     

    کلیدواژه:

    پورسانت، رشوه، معامله دولتی، بزه، قانون، لاضرر، درصدانه

     

    مرقومه‌ای که در دستان شما می‌باشد حاصل کنکاش درباره سؤالاتی است که در ذهن نگارنده ایجاد شده است. سؤالاتی که ممکن است در نهاد انسان‌های زیادی وجود داشته باشد ولی به مرحله پاسخ نرسیده باشد. مسئله پورسانت از دیرباز بین جوامع بشری مرسوم بوده و تا امروز اشکال مختلفی پیدا کرده است. ولی به دلایلی در متون اولیه فقه و حقوق اسلامی راجع به آن به‌طور مستقیم حرفی به میان نیامده است. از نام پورسانت که غربی است می‌توان تشخیص داد که این پدیده را می‌توان نوظهور به‌حساب آورد بنابراین برای بررسی ابعاد آن قرعه به نام پژوهشگران و فقیهان و حقوق‌دانان می‌افتد تا با کنکاش در مبانی فقهی و مواد حقوقی و بررسی عقل و عرف و شرایط اقتصادی و ... برای روشن شدن تکلیف جواز یا عدم جواز آن تصمیم‌گیری کنند. با توجه به شباهات و مشترکات بزه ارتشا با اخذ پورسانت می‌توان در بسیاری از مراحل بررسی از مبانی و مستندات حکم حرمت اخذ رشوه و پرداخت آن استفاده کرد.

    نوآوری‌ای که در سیاه‌مشق حاضر انجام‌گرفته است عبارت است از معرفی چند مستند جدید برای روشن کردن تکلیف بزه اخذ پورسانت که انشالله در صفحات آینده به نظر خواننده محترم خواهد رسید.

    در تحقیق پیش رو به‌صورت بدیعی ساختار پورسانت از نظر فقه مبین اسلام مورد بررسی قرار گرفته است.

    ریشه‌ها و شباهت‌های مسئله پورسانت با ابواب مختلف فقهی و آثار بار شده بر آن‌ها به‌گونه‌ای غیر مشقی بررسی‌شده است که انتظار می‌رود پژوهشگران دیگر با سرنخ‌هایی که در این تحقیق در اختیار آن‌ها قرارگرفته است تکلیف پورسانت را در فقه و حقوق موضوعه روشن کنند و منابعی محکم و جامع در این زمینه فراهم شود.

    همانطور که از عنوان این تحقیق بر می آید، انتظار می رود بررسی حرمت اخذ پورسانت در کلیه مذاهب اسلامی اعم از تشیع و تسنن پرداخته شده باشد. اما به دلیل در دسترس نبودن منابع مدون و غیر مدون در این زمینه، چه منابع قدیمی و نیاز به استدلال و قیاس و چه منابع جدید در زمینه فقه اهل سنت، متاسفانه محقق در تفکیک نظر مذاهب اهل سنت راجع به موضوع تحقیق نا کام مانده است. لذا در پایان نامه در دست شما علاوه بر تحلیل و بررسی مسئله پورسانت از دیدگاه تشیع تنها اشاره ای به نظرات اهل تسنن شده است که انشاءلله عذر مصنف را به دلیل بایر بودن منابع از این موضوع پذیرا خواهید بود.

    امید است تا حسن نیت در نگارش این مطالب رنگ و بوی ویژه‌ای به کلمات داده باشد و از خداوند منان قدم‌های استواری را برای ادامه مسیر علم‌آموزی و پژوهش خواستارم.

     

    1. 1. 1.  بیان مسئله تحقیق

    واژه پورسانت که به معنای درصد، میزان سود، و حق دلالی بیان شده در اصطلاح به درصدی از قیمت کالا گفته می‌شود که در جریان انجام معامله به واسطه خرید پرداخت می‌شود. شباهت پورسانت با رشوه موجب دقت نظر در حکم شرعی پورسانت شده و آراء مختلفی در این زمینه بیان شده است. برای تببین حکم پورسانت لازم است ابتدا قلمرو پورسانت، انواع و اقسام، مصادیق و احکام آن از دیدگاه فقها امامیه، اهل سنت و حقوقدانان مورد بررسی قرار بگیرد.

     

    2. 1. 1. اهمیت و ضرورت تحقیق

    با توجه به کاربردی بودن پورسانت در معاملات امروزی و کثرت استفاده از آن خصوصاً در مبادلات بین‌المللی ضروری است که با حکم شرعی این عمل آشنا شده و بدین وسیله با رعایت شرایط آن موجبات تصحیح معاملات رایج را فراهم آوریم. علاوه بر آن تمام دلالی‌ها و به نوعی وکالت‌های در خرید و فروش تحت الشعاع مسئله پورسانت قرار می گرد که همین مسئله و دایره پهناور آن به اهمیت پرداختن به موضوع پورسانت می‌افزاید. البته با توجه به آثار مخرب جرم اخذ پورسانت در جامعه و در معاملات امروزی چه دولتی و غیر دولتی آن لازم است با شناخت محدوده، مصادیق و شرایط زمینه ساز این بزه راهکارهای مبارزه با آن شناسایی و عملیاتی شود.

     

    3. 1. 1. سؤالات تحقیق

    1 حکم شرعی پورسانت از دیدگاه مذاهب اسلامی چیست؟

    2 مبانی فقهی حکم پورسانت کدامست؟

    3 وجوه افتراق پورسانت با ارتشاء چیست؟

    4 اقسام پورسانت کدام است؟

     

    4. 1. 1. فرضیات تحقیق

    1 مذاهب مختلف فقهی قائل به ممنوعیت و تحریم اخذ پورسانت می‌باشند.

    2 آیاتی مثل ﴿لاتاکلوا اموالکم بینکم بالباطل﴾ و قاعده فقهی لاضرر از مبانی فقهی حکم پورسانت می‌باشند.

    3 پورسانت در زمینه معاملات انجام می‌شود اما ارتشاء هنگامی رخ می‌دهد که فردی برای انجام یا عدم انجام کاری مبادرت به قبول مزایای مالی می‌کند.

     

    5. 1. 1. پیشینه تحقیق

    با توجه به مبتلا به بودن موضوع در جوامع مختلف تحقیقات متعددی در مورد آن انجام شده است که به برخی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

    1 جرائم خاص کارکنان دولت علی مهاجری انتشارات کیهان 2 حقوق کیفری اقتصادی محمدصالح دلیری بنیاد حقوقی میزان 3 بررسی ارتشاء کمیسیون و پورسانت نوشته روان بخش یزدانی 4 جرم‌شناسی اخذ پورسانت نوشته محمد مقصود 5 شرح قانون جرایم نیروهای مسلح نوشته محمد مالمیر 6  بررسی نظری مسئله فساد اداری نوشته اسماعیل بلالی و داود فرامرزی.

     

    6. 1. 1. چارچوب نظری تحقیق

    از آنجایی که صحبت از حکم شرعی مسئله پورسانت می‌باشد بنا براین پر واضح است که باید حوزه مطالعاتی و تحقیقاتی کتب روایی و فقهی اسلامی باشد. ولی از آنجایی که سبقه مسئله پورسانت و جرم انگاری آن به حقوق و موضع گیری حقوقدانان نزدیک تر است تا فقها به اجبار در بررسی موضوع تحقیق دست به دامن منابع حقوقی نیز شده‌ایم.

    2. 1. مفاهیم اولیه

    1. 2. 1. معنای لغوی پورسانت

    درصدی که شخصی، به دلیل مشارکت در کاری، از سود حاصل از آن دریافت می‌کند پورسانت نامیده می‌شود.[1] درواقع پورسانت برگرفته از لغت فرانسوی pourcentage «پورسانتاژ» و به معنای درصد، میزان سود و حق دلالی است که ازلحاظ قانونی و نیز حرمت شرعی دارای ملاحظاتی بوده و تحت شرایطی غیرقانونی بوده یا حرام می‌گردد.

    پورسانت در زبان انگلیسی معادل واژه «Percent» می‌باشد که خود از واژه لاتین Percentum به معنی «درصد» پرداخت درصد معینی از منفعت، تضمین برداشتن میزان خاصی از منفعت گرفته‌شده است.[2]

    در زبان فارسی عبارت فرانسوی این واژه یعنی پورسانت یا پورسانتاژ استعمال می‌شود، البته چندی است که در فرهنگستان زبان و ادب فارسی واژه «درصدانه» را به عنوان معادل فارسی آن برگزیده‌اند.

     

    2. 2. 1. مفهوم اصطلاحی پورسانت

    قانون‌گذار، جرم را در مواقعی تعریف کرده است اما گاهی نیز از ارائه تعریف قانونی جرم امتناع ورزیده است و صرفاً به ذکر عنوان جرم و مجازات آن اکتفا می‌کند. در این مورد مقنن تعیین مصادیق و تعریف جرم را بر عهده رویه قضایی یا دکترین واگذار می‌نماید. مقنن تعریفی از بزه اخذ پورسانت را در ماده واحد قانون ممنوعیت اخذ پورسانت در معادلات خارجی، قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح، همچنین قانون مجازات اسلامی ارائه نکرده است و در رویه قضایی و احکام دادگاه‌ها نیز بزه پورسانت تعریف نشده است.

    اما کمابیش بعضی از حقوق‌دانان تعاریفی از بزه پورسانت داده‌اند. برخی از نویسندگان، پورسانت را درصدی از قیمت کالا می‌دانند که در جریان انجام معامله با شرکت خارجی به مأمورین دولتی پرداخت می‌شود. دکتر صالح ولیدی می‌نویسد جرم پورسانت عبارت از درصدی از مبلغ کل قیمت کالا در جریان انجام معامله با فروشندگان خارجی که توسط او به مأمورین دولتی طرف معامله که بر اساس موافقت قبلی مأمور به‌صورت وجه نقد یا مال، یا سند پرداخت وجه به ‌طور مستقیم یا غیرمستقیم پرداخت می‌گردد و مأمور دولتی این جریان را از سازمان متبوع خود مکتوم نگاه می‌دارد.[3]

    علی مهاجری بزه پورسانت را این‌گونه معرفی می‌کند: پورسانت درصدی می‌دانند که در معاملات خارجی قوای سه‌گانه توسط کارمندان از طرف خارجی اخذ می‌شود[4] و دلیل اختصاص محدوده پورسانت به معاملات خارجی در تعریف علی مهاجری را می‌توان عنایت به مواد قانونی موجود و محدود در زمینه‌ی پورسانت دانست.

    برخی نیز قائل به تفکیک شده‌اند و دو تعریف از پورسانت ارائه نموده‌اند که تعریف دوم معادل بزه اخذ پورسانت می‌باشد.[5] در مفهوم اول پورسانت را درصد معینی از مبلغ یک معامله می‌دانند که توسط طرفین معامله یا یکی از آن‌ها به شخص واسطه که وظیفه هدایت و تسریع معامله را داشته و یا داشته‌اند و اصطلاحاً کمیسیون نامیده می‌شود پرداخت می‌گردد. در مفهوم دوم پورسانت را مبلغی دانسته‌اند که مأموران دولتی، به ‌صورت مخفیانه و غیرقانونی، در خلال انجام معاملات دولتی به نفع خود اخذ می‌نمایند و البته فرق این دو تعریف در مورد مأمور دولتی بودن است، به این معنا که در تعریف دوم چون شامل مأمور دولتی می‌شود جرم انگاری شده است زیرا این جرم فقط برای مأموران دولتی جرم محسوب می‌شود. با این توضیح که تنها منبع روشن برای تعریف و تشریح پورسانت برای ما مواد قانونی موجود در دایره قانون ایران است.

    در کل به نظر می‌رسد که پورسانت یا درصدانه، عبارت است از چیز باارزشی که مأموران و کارمندان خرید دولت در راه انجام معاملات دولتی از راه انجام معاملات دولتی از فروشندگان کالا در داخل یا خارج کشور – که معمولاً به‌صورت درصد معینی از مبلغ کالا می‌باشد– به نفع خود یا شخص مورد نظر خود اخذ می‌کنند.

     

    With regard to the expansion of economic exchanges and organizational dealings, and the need for government agencies to purchase their needed goods and items,either homemade or imported, some representatives will be entered into the market as the supply agents. so it is taken for granted that, to compete in sales, vendors start to lure suppliers and representatives and even to pay them a percentage of the transaction amount in order to sell more of their goods. If the government agent be seduced by paying this amount,which often lead to poor quality purchases or more expensive goods, the body of a crime will come into emerge, called Commission. in this research we aim to study such crime and its terms. in legislative and religious terms the commission is condemned,either it be received directly or indirectly.using the legal materials already predicted, the legislator has defined the Commission crime only in governmental and military exchanges. the Commission is unlawfull in both Shiite and Sunni's fiqh.

    But the principles and reasoning of different religions for issuing the decree differs a bit. Understanding the dimensions and angles of the issue of bribery is crucial in understanding and decision-making for the commission phenomenon.

    is seeking help from new legal basis One of the research initiatives ahead

    judgment. for clarification of the commission's

     One of the achievements is finding the place of commission in jurisprudence and law. In general, it must be noted that the material and spiritual consequences of commission in society, and its negative effects in private transactions make this phenomenon as deprecated and criticized.

     

    Keyword: Commission. Bribe. Government transansaction. Mass. Law. Legal base (La Zarar). Commission

  • فهرست:

    فصل اول کلیات و مفاهیم.. 12

    1. 1.  کلیات... 1

    1. 1. 1.  بیان مسئله تحقیق.. 2

    2. 1. 1. اهمیت و ضرورت تحقیق.. 2

    3. 1. 1. سؤالات تحقیق.. 3

    4. 1. 1. فرضیات تحقیق.. 3

    5. 1. 1. پیشینه تحقیق.. 3

    6. 1. 1. چارچوب نظری تحقیق.. 3

    2. 1. مفاهیم اولیه. 4

    1. 2. 1. معنای لغوی پورسانت... 4

    2. 2. 1. مفهوم اصطلاحی پورسانت... 4

    3. 2. 1. تعریف مال ازنظر فقها و حقوق‌دانان.. 5

    1. 3. 2. 1. فقها 5

    2. 3. 2. 1. حقوقدانان.. 6

    4. 2. 1.  تاریخچه پورسانت... 7

    5. 2. 1.  تفاوت مأمور خرید با دلال.. 13

    6. 2. 1.  قلمرو پورسانت... 13

    7. 2. 1.  ارتشا و پورسانت... 14

    1. 7. 2. 1.  مواد قانونی مربوط به رشاء و ارتشاء در ایران.. 16

    2. 7. 2. 1. تشابهات موجود بین بزه پورسانت و ارتشاء. 17

    3. 7. 2. 1. تفاوت‌های موجود بین بزه پورسانت و ارتشاء. 18

    فصل دوم  مبانی فقهی حکم پورسانت... 19

    1. 2. مقدمه. 20

    2. 2.  پورسانت جایز. 21

    3. 2. پورسانت موجب اخلال در نظم عمومی می شود. 21

    1. 3. 2. مفهوم نظم عمومی و لزوم رعایت آن.. 21

    2. 3. 2. ضرورت تبعیت از قوانین حکومتی.. 22

    4. 2.  بررسی حقوقی بزه اخذ پورسانت در راستای لزوم تبعیت از قوانین حکومتی و رعایت نظم عمومی.. 24

    1. 4. 2.  پورسانت و قوانین موجود. 24

    1. 1. 4. 2.  اصل 49 قانون اساسی.. 24

    2. 1. 4. 2. قانون ممنوعیت اخذ پورسانت در معاملات خارجی.. 24

    3. 1. 4. 2. ممنوعیت اخذ پورسانت در ماده 603 قانون مجازات اسلامی  25

    4. 1. 4. 2. اشخاص و دستگاه‌های مذکور در ماده 598 قانون مجازات اسلامی  26

    5. 1. 4. 2. ممنوعیت اخذ پورسانت در ماده 109 قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح. 26

    5. 2.  عناصر بزه اخذ پورسانت... 27

    1. 5. 2.  عنصر قانونی بزه اخذ پورسانت... 27

    2. 5. 2. عنصر مادی بزه اخذ پورسانت... 28

    1. 2. 5. 2. موضوع جرم. 28

    2. 2. 5. 2.  مرتکب جرم. 29

    3. 2. 5. 2.  وسیله. 30

    4. 2. 5. 2.  فعل مرتکب... 31

    5. 2. 5. 2. مطلق و مقید بودن جرم اخذ پورسانت... 33

    6. 2. 5. 2.  اوضاع‌واحوال.. 34

    3. 5. 2. عنصر روانی بزه اخذ پورسانت... 35

    4. 5. 2.  شروع به بزه اخذ پورسانت... 36

    5. 5. 2.  تعدد جرم. 36

    6. 5. 2. تکرار جرم. 37

    6. 2.  منابع حقوق جزای ایران.. 37

    1. 6. 2.  منابع شرعی حقوق اسلامی.. 37

    1. 1. 6. 2. قرآن.. 38

    2. 1. 6. 2.  سنت... 38

    3. 1. 6. 2.  اجماع. 38

    4. 1. 6. 2.  عقل.. 38

    5. 1. 6. 2.  قیاس.... 39

    6. 1. 6. 2.  عرف و عادت... 39

    2. 6. 2. منابع قانونی.. 40

    1. 2. 6. 2.   قانون اساسی.. 40

    2. 2. 6. 2.  قانون مجازات عمومی.. 40

    3. 2. 6. 2.  رویه قضائی.. 41

    4. 2. 6. 2.  آئین دادرسی کیفری و به تصویب نامه ها و آئین نامه های جزائی  41

    7. 2.  بررسی پورسانت از حیث دریافت کننده آن.. 42

    1. 7. 2. مستندات حرمت اخذ پورسانت... 43

    1. 1. 7. 2.  مستندات قرآنی.. 43

    الف) آیه 188 سوره بقره. 43

    ب) آیه 29 سوره نساء. 48

    ج) آیه 19 سوره کهف... 54

    2. 1. 7. 2. استناد به عقد وکالت... 57

    3. 1. 7. 2. استناد به عقد اجاره. 58

    4. 1. 7. 2.  قواعد فقهی.. 61

    الف) قاعده لاضرر. 61

    ب) قاعده من له الغنم فعلیه الغرم. 64

    ج) قاعده المومنون عند شروطهم. 66

    5. 1. 7. 2.  قیاس، منبع فقه اهل سنت... 67

    الف)  اقسام قیاس.... 67

    ب) جایگاه قیاس فقهی در استنباط... 69

    ج) نحوه استدلال به قیاس برای پورسانت از دیدگاه اهل سنت   69

    6. 1. 7. 2. فتاوای مراجع معاصر شیعه و اهل سنت راجع به حکم اخذ پورسانت   70

    الف) مقام معظم رهبری.. 70

    ب) آیه الله سیستانی.. 71

    ج) آیه الله وحید خراسانی.. 71

    د) آیت‌الله فاضل لنکرانی.. 71

    ه) آیت‌الله شبیری زنجانی.. 71

    و) آیت‌الله صافی گلپایگانی.. 72

    ز) آیت‌الله مکارم شیرازی.. 72

    ح) آیت‌الله نوری همدانی.. 72

    ط) شیخ الحدیث سید محمد یوسف پور. 72

    ی) شیخ عبدالصمد غیاثی.. 72

    فصل سوم نتیجه گیری و پیشنهادها. 73

    نتیجه گیری.. 74

    راهکارهای کنترل و جلوگیری کردن از پرداخت و دریافت پورسانت   74

    ضمائم. 75

    فهرست علائم اختصاری... 78

    منابع و مآخذ. 79

    منابع فارسی... 79

    منابع عربی... 81

    مقالات..... 82

    المخلص..... 83

    Abstract 84

    منبع:

    قران کریم ترجمه محمد مهدی فولادوند

    منابع فارسی

    1 اردبیلی، محمد علی, حقوق جزای عمومی, چاپ دوم, میزان, تهران, 1378.

    2 اسلامی، رضا, مدخل علم فقه, چاپ اول, مرکز مدیریت حوزه‌ی علمیه قم, قم, 1384.

    3 باهری، محمد, نگرشی بر حقوق اجرای عمومی ایران, چاپ اول, مجد, تهران, 1380.

    4 جعفری لنگرودی، محمد جعفر, ترمینولوژی حقوق, چاپ بیست و پنجم, گنج دانش, تهران, 1388.

    5 ----------. حقوق اموال, چاپ ششم, گنج دانش, تهران, 1388.

    6 ----------. فرهنگ عناصر شناسی, اول, گنج دانش, تهران, 1390.

    7 حکمت نیا، محمود, مبانی مالکیت فکری, دوم, میزان, تهران, 1387.

    8 خرم دل، مصطفی, تفسیر نور احسان, سوم , انتشارات احسان, قم, 1379.

    9 دهخدا, علی اکبر, لغت نامه دهخدا. دهخدا، چاپ دوم, انتشارات دانشگاه تهران، 1377.

    10 زرنگ، محمد, تحولات نظام قضایی ایران از مشروط تا سقوط رضا شاه, اول, مرکز اسناد و انقلاب اسلامی, تهران,1381.

    11 شهید ثانی, شرح لمعه, ترجمه مهدی دادمرزی, هفتم, کتاب طه, تهران, 1383.

    12 شهیدی، جعفر, ترجمه نهج البلاغه, اول, آموزش انقلاب اسلامی, تهران, 1371.

    13 شهیدی، مهدی, تشکیل قراردادها و تعهدات, هشتم, مجد, تهران, 1390.

    14 صرامی، سیف الله, جایگاه قرآن در استنباط احکام, اول, دفتر تبلیغات اسلامی, قم, 1378.

    15 طباطبایی، حسین, تفسیر المیزان, پنجم, دفتر انتشارات اسلامی, قم, 1382.

    16 عمید, حسن, فرهنگ لغت عمید. چاپ هشتم, انتشارات امیرکبیر، تهران، ۱۳۷۱.

    17 فاضل, تونی, الوافیه فی اصول الفقه, سید محمد حسن رضوی کشمیری,  مجمع الفکر الاسلامی, قم, 1412 ه ق.

    18 فرحی، سیدعلی, محمدرضا موسوی، تحقیق در قواعد فقهی اسلام, اول, دانشگاه امام صادق تهران, 1391.

    19 کاتوزیان، ناصر, دوره مقدماتی حقوق مدنی, دوم, دادگستر, تهران, 1378.

    20 کلینی, اصول کافی, سید جواد مصطفوی, اول, کتاب فروشی علمیه اسلامیه, قم, 1370.

    21 ----. فروع کافی, اول, قدس, قم, 1393.

    22 گلدوزیان، ایرج, محشای قانون مجازات اسلامی, اول, مجد, تهران, 1382.

    23 ----------. بایسته های حقوق جزای عمومی, چاپ سیزدهم, انتشارات میزان، تهران 1385.

    24 لطفی، اسدلله, ترجمه مباحث حقوقی شرح لمعه, چاپ اول, تهران, مجد, 1388.

    25 مالمیر، محمد, شرح قانون مجازات جرائم نیروهای مسلح, دوم, تهران, دادگستر, 1386.

    26 مجلسی، محمدباقر, بحارالانوار, ترجمه موسی خسروی, سوم, دارالکتب الإسلامیه, تهران,1385. 

    27 محسنی، مرتضی, دوره حقوق جزای عمومی, چاپ اول, تهران, گنج دانش, 1376.

    28 مطهری، مرتضی, مجموعه آثار شهید مطهری, تهران, صدرا.

    29 -----------. نظام حقوق زن در اسلام, سی و یکم, صدرا, تهران, 1381.

    30 مکارم شیرازی, تفسیر نمونه, دارالکتب الاسلامیه, سی و یکم, تهران, 1373.

    31 -------------. دائره المعارف فقه مقارن, سوم, امیرالمؤمنین ×, قم, 1389.

    32 -------------. دائره المعارف فقه مقارن, اول, مدرسه امام علی بن ابی طالب × 1427ق.

    33 منتسکیو, روح القوانین, ترجمه علی اکبر مهتدی, هشتم, امیر کبیر, تهران, 1362.

    34 منتظری، حسنعلی, انسان دین فطرت, سوم, سایه, قم, 1387.

    35 -----------. حکومت دینی و حقوق انسان, سوم, ارغوان دانش، قم, 1387.

    36 منصور, جهانگیر, قانون مجازات اسلامی, سوم, جنگل, تهران, 1394.

    37 مهاجری، علی, جرائم خاص کارکنان دولت, اول,کیهان, تهران, 1379.

    38 میر محمد صادقی، حسین, جرائم علیه امنیت و آسایش عمومی, یازدهم, میزان, تهران, 1392.

    39 ------------. جرائم علیه اموال و مالکیت, هفتم, میزان, تهران, 1379.

    40 نوربها، رضا, زمینه حقوق جزای عمومی, سی و سوم, گنج دانش, تهران, 1391.

    41 ولایی، عیسی, فرهنگ تشریحی اصطلاحات اصول, دهم, نی,تهران, 1382.

    42 ولیدی، محمد صالح, حقوق کیفری اقتصادی, اول, بنیاد حقوقی میزان, تهران, 1386.

    43 Henry, Campbell Black فرهنگ فرانسه به فارسی.

     

    منابع عربی

    1 آخوند خراسانی, کفایه الاصول، دوم, قم، دارالصدیقه الشهیده، 1387.

    2 ابن اثیر, النهایه فی غریب الحدیث و الاثر, اول, قم, موسسه اسماعیلیان, 1367.

    3 اصفهانی کمپانی، شیخ محمدحسین, الاجاره, دوم, قم, انتشارات اسلامی وابسته به جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه‌ی قم 1409 ق.

    4 ایروانی، باقر, حاشیه المکاسب, سوم, قم, کتبی نجفی, 1372.

    5 بحرالعلوم، محمد بن محمدتقی, بلغه الفقیه, چهارم, تهران, انتشارات مکتبه الصادق.1403ه ق.

    6 حر عاملی, وسائل الشیعه , قم آل البیت لإحیاء التراث, 1414 ق.

    7 خمینی، روح الله, المکاسب المحرمه, اول, قم, مؤسسه‌ تنظیم و نشر آثار امام خمینی +1415ق.

    8 ----------. تحریر الوسیله, سوم, قم, دفتر انتشارات اسلامی, 1380.

    9 خویی, سیدابوالقاسم, مصباح الفقاهه, چاپ اول, قم, انتشارات موسسه النشر الاسلامی, 1378. 

    10 راغب اصفهانی, المفردات, حسین خداپرست, یازدهم, قم, دفتر نشر نوید اسلام. 1390.

    11 رشید رضا، محمد, تفسیر القران الحکیم (تفسیر المنار), دوم, بیروت, دار المعرفه, 1414ه.ق.

    12 ----------. تفسیر القران الحکیم (تفسیر المنار), اول, قم, دفتر تبلیغات اسلامی, 1369.

    13 سیوطی، جلال الدین, الاشباه والنظایر, اول, قاهره, دار الکتب العلمیه الطبعه . 1411 ق.

    14 شیخ انصاری, مکاسب, قم, مجمع الفکر الاسلامی, 1420.

    15 صدوق, من لایحضره الفقیه, دوم, قم, دفتر انتشارات اسلامی, 1413 ق.

    16 طباطبایی، سید محمدکاظم, العروه الوثقی, هفتم, قم, مدرسه‌الامام علی بن ابی‌طالب ×, 1386.

    17 طبرسی, مجمع البیان فی تفسیر القرآن, اول, بیروت,  مؤسسه الأعلمی للمطبوعات, 1415 ق.

    18 طریحی، فخرالدین, مجمع البحرین, پنجم, تهران, موسسه‌البعثه, 1390.

    19 عبد الرحمن بن ناصر السعدی, تفسیر راستین, التیسیر الکریم الرحمن, محمد گلگشاد زهی

    20 فیومی، احمد بن محمد,‌ المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی, اول, قم, منشورات دارالرضی.

    21 محمد بن احمد, الجامع لأحکام القرآن, بیروت, دارالفکر, 1314 ق.

    22 ---------. المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر للرافعی, قم, موسسه دار الهجره. 1420 ق.

    23 مشکینی، میرزا علی, اصطلاحات الأصول و معظم أبحاثها, ششم, قم, نشر الهادی, 1416.

    24 مکارم شیرازی، ناصر, انوار الفقاهه, قم, مدرسه الامام علی بن ابی طالب ×, 1426 ق.

    25 موسوی بجنوردی، سید محمدحسن, القواعد الفقهیه, تهران, مکتبه الصدر, چاپ دوم, 1376.

    26 نایینی، میرزا محمدحسین بن عبدالرحیم غروی, المکاسب و البیع, انتشارات اسلامی وابسته به جامعه‌ی مدرسین حوزه‌ی علمیه قم 1413 ق.

    27 نجفی، محمد حسن, جواهر الکلام. قم, 1417 ق.

    28 نراقی، احمد بن محمدمهدی, مستند الشیعه فی احکام الشریعه, قم, آل البیت ^. 1415 ق.

    29 نراقی، ملأ احمد, عواید الایام, قم, بصیرتی, 1365.

    30 نوری، میرزا حسین, مستدرک الوسائل, مؤسسه آل البیت لاحیاء التراث, اول, قم, 1407 ق.

     

    مقالات

    1 بلالی، اسماعیل. داود فرامرزی, «بررسی نظری مسأله فساد اداری», مجله حقوقی دادگستری ش 37, تهران, 1380.

    2 روان بخش، یزدانی, «بررسی ارتشاء، کمیسیون و پورسانت», پرتال اطلاع رسانی وکالت آنلاین.

    3 عمرانی، سلمان, «نگاهی کوتاه به دو جرم رشاء و ارتشاء در حقوق ایران», دانشنامه باشگاه اندیشه, 1384.

    4 مقصود، محمد, «جرم شناسی اخذ پورسانت», ماهنامه دادرسی, 1388.

     

    نرم افزارهای مورد استفاده:

    1 نرم افزار مکتبه الشامله

    2 نرم افزار جامع الاحادیث نور

    3 نرم افزار مبانی فقهی حکومت اسلامی

     

    سایت‌های مورد رجوع:

    1 تبیان

    2 کتابخانه دیجیتال نور

    3 ایران داک

    4 مرکز تحقیقات رایانه ای قائمیه


موضوع پایان نامه درصدانه (پورسانت) از دیدگاه مذاهب اسلامی, نمونه پایان نامه درصدانه (پورسانت) از دیدگاه مذاهب اسلامی, جستجوی پایان نامه درصدانه (پورسانت) از دیدگاه مذاهب اسلامی, فایل Word پایان نامه درصدانه (پورسانت) از دیدگاه مذاهب اسلامی, دانلود پایان نامه درصدانه (پورسانت) از دیدگاه مذاهب اسلامی, فایل PDF پایان نامه درصدانه (پورسانت) از دیدگاه مذاهب اسلامی, تحقیق در مورد پایان نامه درصدانه (پورسانت) از دیدگاه مذاهب اسلامی, مقاله در مورد پایان نامه درصدانه (پورسانت) از دیدگاه مذاهب اسلامی, پروژه در مورد پایان نامه درصدانه (پورسانت) از دیدگاه مذاهب اسلامی, پروپوزال در مورد پایان نامه درصدانه (پورسانت) از دیدگاه مذاهب اسلامی, تز دکترا در مورد پایان نامه درصدانه (پورسانت) از دیدگاه مذاهب اسلامی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه درصدانه (پورسانت) از دیدگاه مذاهب اسلامی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه درصدانه (پورسانت) از دیدگاه مذاهب اسلامی, پروژه درباره پایان نامه درصدانه (پورسانت) از دیدگاه مذاهب اسلامی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه درصدانه (پورسانت) از دیدگاه مذاهب اسلامی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه درصدانه (پورسانت) از دیدگاه مذاهب اسلامی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه درصدانه (پورسانت) از دیدگاه مذاهب اسلامی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه درصدانه (پورسانت) از دیدگاه مذاهب اسلامی, رساله دکترا در مورد پایان نامه درصدانه (پورسانت) از دیدگاه مذاهب اسلامی

چكيده: مسأله بروز خسارات و نحوه جبران آن از ديرباز بشريت را به فكر اين انداخت تا نسبت به ايجاد منبع تامين كننده خسارات به خصوص در موارديكه با تنگدستي و ناتواني يا مجهول بودن و عدم دسترسي به عامل و

پايان نامه مدرک کارشناسي ارشد رشته علوم اقتصادي سال تحصيلي 94-1393   فصل اول   کليات پژوهش مقدمه امروزه در بسياري از کشورها مخصوصا در کشورهاي در حال توسعه در کنار اقتصا

پایان‌نامه برای دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد «M.A» در رشته‌ی الهیّات و معارف اسلامی گرایش فقه و مبانی حقوق اسلامی چکیده‌ی پایان نامه: سند که توسّط اداره‌ی ثبت اسناد، یا دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق تنظیم می‌گردد فصل الخطاب محاکم قضایی بوده و به عنوان مستند محکم و غیر قابل تردید مورد توجّه قضات قرار می‌گیرد. این پایان‌نامه با عنوان «سند از منظر فقه و حقوق» بر آن است تا مباحثی ...

چکيده: يک رفتار همواره در حوزه يک نوع خاص کنترل اجتماعي باقي نمي‎ماند. برخي از عنوان‎هاي مدني مانند معامله فضولي و غصب به حقوق کيفري نيز کشانده شدند تا شايد به پشتوانه ابزار مجازات کيفر در قا

پيشگفتار اهميّت تربيت بدني و ورزش که لازمه سلامتي و تندرستي در جامعه امروزي مي‌باشد بر هيچ کس پوشيده نيست، به گونه‌اي که حتّي با غرور ملّي نيز پيوند خورده است، اما بايد دانست که ورزش جداي

 چکيده هدف اساسي تحقيق بررسي ارتباط بين استراتژي کسب و کار و کيفيت سود در شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. نمونه آماري تحقيق، شامل 145 شرکت پذيرفته شده

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته مديريت بودجه ومالي بهمن 1390 چکيده        نظام بانکي کشور در سال هاي اخير با رشد چشمگير نرخ مطالبات سر رسيد گذشته و معوق ناشي

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: مدیریت دولتی چکیده : هدف این تحقیق یافتن ارتباط بین ضرایب قیمت و بازده سهام در صنعت سیمان بورس اوراق بهادار می باشد ضرایب قیمت جزء روشهای ارزش گذاری نسبی و رایج ترین و معروف ترین روشهای ارزشگذاری سهام در بازار سرمایه هستند. اساس روش ضرایب قیمت بیانگر این است که ارزش سهام به مقدار سود، دارایی و یا ارزش دیگری که از مالکیت سهام ناشی ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد حسابداری چکیده: هدف این تحقیق بررسی تاثیر نوسانات بازار سهام بر عملکرد شرکتها است .معیارهای مورد نظر برای اندازه گیری عملکرد شرکتها بازده سهام(ROE)˓بازده دارایی ها (ROA)˓ سود خالص و ارزش افزوده اقتصادی و معیار موردنظر برای نوسانات˓ سهم بازده ماهانه سهام می باشد . علاوه بر آن˓در این پژوهش به دنبال رابطه بین اندازه شرکت و عملکرد و همچنین رابطه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) رشته : حسابداری چکیده هدف این پژوهش؛ بررسی رابطه معاملات با اشخاص وابسته با عملکرد شرکت ها است. در این پژوهش اطلاعات مالی 125 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در طی دوره زمانی سال های 1386 تا 1391 بررسی شده است. نتایج این تحقیق نشان داد که بین معیارهای عملکرد مدیریتی شرکت با معاملات با اشخاص وابسته رابطه معناداری وجود ...

ثبت سفارش