پایان نامه بررسی عوامل تعیین کننده حقوق مالکیت فکری (مطالعه موردی : کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته)

مشخص نشده 983 KB 29631 148
مشخص نشده مشخص نشده اقتصاد
قیمت قبل:۶۴,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه

    برای دریافت درجه کارشناسی ارشد

    علوم اقتصادی

    اسفند1392

    چکیده

           نقش و اهمیت مفاهیمی چون " نوآوری" و"خلاقیت" در شکل گیری اقتصادهای دانش بنیان بر کسی پوشیده نیست. تحولات اخیر در دنیای اقتصاد نشان می‌دهد که در صورت عدم توجه به رشد نوآوری و خلاقیت، فاصله کشورهای پیشرفته و در حال توسعه افزایش یافته و در صورت همراه شدن با تحولات علمی موفقیت توسعه پایدار تسریع می­شود. از آن­جایی که یکی از ابزارهای زمینه­ساز رشد خلاقیت و نوآوری در یک کشور حمایت از حقوق مالکیت فکری است، شناخت عوامل اقتصادی تأثیرگذار بر حقوق مالکیت فکری، به عنوان یکی از عوامل موثر بر حقوق مالکیت فکری، می­تواند به سیاست­گذاران این حوزه در راستای انتخاب سیاست­های مناسب کمک کند، بدین سبب این پایان نامه به دنبال بررسی و شناخت عوامل مؤثر بر حفاظت از حقوق مالکیت فکری، رابطه آن با سطح توسعه­یافتگی و تأثیر آن بر نوآوری است.  نتایج تحقیق نشان می­دهد تولید ناخالص داخلی سرانه و عضویت در سازمان جهانی تجارت اثر مستقیم  بر حقوق مالکیت فکری در هر دو نمونه کشورهای توسعه­یافته و در حال توسعه دارد. متغیر آموزش درکشورهای توسعه­یافته و متغیر درجه­ی بازبودن تجاری در کشورهای در حال توسعه از جمله عوامل اثر­گذار بر حقوق مالکیت فکری به شمار می­رود. علاوه بر این رابطه­ی درجه­ی دوم بین حقوق مالکیت فکری و تولید ناخالص داخلی سرانه وجود دارد و حمایت از حقوق مالکیت فکری در هر دو نمونه کشورها تأثیری مثبت بر نوآوری دارد.

    کلمات کلیدی: حقوق مالکیت فکری، تولید ناخالص داخلی، نوآوری ، داده­های ترکیبی

    فصل اول

     

    کلیات تحقیق

    مقدمه

    انسان­ها در طول تاریخ و در همه فرهنگ­ها به ابداعاتی دست­یافته­اند که برای زندگی و جامعه در آن زمان ارزشمند بوده است. بنابراین خلاقیت­ها یک مفهوم جدید و مختص جوامع امروزی نیست، بلکه ویژگی نوآوری­ها و خلاقیت­ها در عصر حاضر قانونمند ساختن بهره­گیری و رعایت حقوق مالکان آن­هاست. با افزایش تعاملات و پیچیده­تر شدن زندگی، شاید بتوان گفت که سده حاضر، قرن دانش و تفکر و نوآوری کلیدی برای تولید و تبدیل دانش جوامع به کالایی اقتصادی – اجتماعی است.

    در این راستا پیدایش و شکل­گیری حقوق مالکیت فکری به عنوان ابزاری برای حمایت از این دانش و تفکر موید اهمیت آن در زندگی بشری است. از این رو با توجه به تأثیر علم، نوآوری و دانش جدید بر پیشرفت­های بشری، ترقی و توسعه جوامع بدون حمایت از حقوق و مالکیت فکری نوآوران، صاحبان آثار و اختراعات علمی و صنعتی میسر نیست. حفاظت از چنین اندوخته­هایی که در برخی مواقع بسیار پرارزش­تر از ثروت­های مادی تلقی می­شود، بیانگر ضرورت تحول و توسعه اقتصادی است.

    1- 1   بیان مسئله

    مالکیت فکری در برگیرنده آن دسته از حقوق قانونی و علایق مالکانه ناشی از فعالیت­های ذهنی در حوزه­های هنری، ادبی، علمی، صنعتی و غیره است. این حقوق زمینه انتفاع مادی اثر یا خلاقیت، ارتقاء و اشاعه­ی آن را برای صاحب اثر یا خلاقیت، فراهم می­نماید (صابری­انصاری[1]، 2002).

    حقوق مالکیت فکری جزء حقوق خصوصی است که از یک طرف هدف آن محترم شمردن حقوق پدید­آورنده و از طرف دیگر یک نوع حمایت اقتصادی و اجتماعی است. به عبارت دیگر حقوق مالکیت فکری به حقوق معنوی یا اخلاقی و حقوق مادی یا مالی مؤلف احترام می­گذارد (خدا­پرست مشهدی و دیگران، 1388).

    در بسیاری از کشورهای در حال توسعه، از آنجا که اغلب آن­ها از دیر باز وارد­کننده تکنولوژی بوده­اند تا خلق­کننده آن، نهادها و زیرساخت­های لازم برای پویایی و اثر­بخشی این نظام مانند کشورهای توسعه­یافته شکل نگرفته است. به همین سبب این کشورها در تلاشند تا با حمایت موثر از دارایی­های فکری و توسعه مناسب زیرساخت­های آن، از توانمندی­های تکنولوژیکی که طی سالیان متمادی آنها را کسب کرده­اند حداکثر بهره­برداری را بنمایند (گودرزی، 1382).

    از این رو در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به سبب ناآشنایی و یا پیروی صرف از الگوهای توسعه یافته درکشورهای پیشرفته، نظام مالکیت فکری که متناسب با نیازهای این کشورها عمل کند، وجود ندارد.

    روند رو به رشد حمایت از جنبه­های مختلف مالکیت فکری در سراسر جهان و نیز افزایش نوآوری­های تکنولوژیک صورت گرفته در ایران در سال­های اخیر موجب شده است تا توجه مسئولین و سیاست­گذاران کشورها به لزوم توسعه و حمایت از دارایی­های فکری جلب شود.

    از سوی دیگر با توجه به اینکه بسیاری از کشورهای در حال توسعه (از جمله ایران)، علاقه زیادی به عضویت در سازمان تجارت جهانی([2]WTO) دارند و این سازمان پیش‌شرط عضویتش را پذیرش استانداردهای مطلوب در رابطه با مالکیت معنوی قرار داده‌ است، اهمیت حمایت و تشویق حقوق مالکیت فکری در این کشورها دوچندان می­ شود.

    از این رو در صورت عدم توجه به رشد نوآوری و خلاقیت، فاصله کشورهای پیشرفته و در حال توسعه افزایش یافته و در صورت همراه شدن با تحولات علمی، دستیابی به توسعه پایدار تسریع می­شود. با توجه به این که یکی از ابزارهای زمینه­ساز رشد خلاقیت و نوآوری در یک کشور، حمایت از حقوق مالکیت فکری است، شناخت عوامل اقتصادی تأثیرگذار بر حقوق مالکیت فکری، به عنوان یکی از عواملی که بر حقوق مالکیت فکری اثر می­گذارد، می­تواند راه را برای طراحی نظام مناسب حمایت از حقوق مالکیت فکری هموار نماید.

    از این رو با توجه به اهمیت این مسئله و عدم توجه کافی به جنبه­های تأثیر­­گذار در این حوزه، این پایان­نامه از یک طرف درصدد بررسی و تعیین عوامل تأثیرگذار بر حقوق مالکیت فکری و از طرف دیگر به دنبال بررسی رابطه بین نوآوری و حقوق مالکیت فکری در کشورهای توسعه­یافته و در حال توسعه است.

     

    1-2  ضرورت و اهمیت تحقیق

    امروزه بیش از پیش بر ضرورت سیاست­گذاری هوشمندانه و هدفمند در زمینه خلق و حمایت از دارایی­های فکری تاکید می­شود، چرا که گسترش تکنولوژی­های ارتباطی، جهانی­شدن اقتصاد و رشد فزآینده مبادلات تجاری بین کشورهای مختلف منجر به آن شده است که کالاها و خدمات متنوعی برای عرضه به مشتریان فراهم آید و در این بین، کشورهایی که به مدد خلق دارایی­های فکری، محصولات و خدمات کارآمدتری به بازار ارائه می­کنند، توانسته­اند در فتح بازارهای بین­المللی موفق­تر عمل کنند. به همین لحاظ ، نظام مالکیت فکری به عنوان یکی از مسائل ­زیربنایی سیاست نوین اقتصادی در سطوح ملی تبدیل شده است (گودرزی، 1382).

    بنابراین نظام مالکیت فکری به عنوان ابزاری سیاستی که تضمین­کننده ارزش چنین دارایی­هایی است از سوی سیاست­گذاران کشورهای مختلف مورد توجه قرار گرفته است. لذا فهم پایه­های اقتصادی نظام مالکیت فکری، پیش­شرط درک افزایش نقش و اهمیت آن در استراتژی ملی رقابت­پذیری و توسعه اقتصادی – اجتماعی است (علیخان[3]، 2000).

    امروزه قوانین مربوط به حقوق مالکیت فکری محدود به کشورهای توسعه­یافته نیست. در سطح بین­المللی نیز توافق­هایی در این زمینه وجود دارد و همین امر موجب اجرای پروژه­های بزرگ و متنوع در کشورهای متعدد شده است (خدا پرست مشهدی ودیگران، 8813).

    در این خصوص سازمان جهانی مالکیت فکری[4] تحقیقات گسترده­ای به منظور تبیین و گسترش مالکیت معنوی در بین جوامع مختلف و نیز در محیط الکترونیکی انجام داده است. در واقع هم برای کشورهای درحال توسعه و هم کشورهای پیشرفته انگیزه­هایی برای حفاظت از حقوق مالکیت فکری وجود دارد.

    به طور کلی نظام مالکیت فکری به عنوان یکی از مسائل زیر­بنایی سیاست نوین اقتصادی در سطح ملی و بستر و ابزاری مهم برای توسعه پایدار برای کشورهای در حال توسعه وکمتر توسعه­یافته معرفی شده است (شرافت، 8413).

    با توجه به مراتب فوق و نظر به اهمیت حقوق مالکیت فکری در امر توسعه پایدار، پایه­ریزی یک نظام قوی وکارآمد برای حمایت از حقوق مالکیت فکری در سطح ملی و بین­المللی امری کاملاً ضروری به نظر می­رسد.

     

    1-2-1  اهمیت تحقیق

    تأمین حقوق مالکیت فکری ابزاری مناسب برای حفظ نوآوری­های شرکت­ها و مؤسسات است. این امر محرک و انگیزه­ای برای ابداع و نوآوری است. حقوق مالکیت فکری، به شرکت­ها این اجازه را می­دهد که جهت جذب سرمایه بدون ترس از کپی­برداری از نوآوری­شان، با شرکت­ها یا افراد تجاری و سرمایه­گذاران به مذاکره بپردازند و محصول جدید را به بازار ارائه دهند (خدا پرست مشهدی و دیگران، 8813).

    در واقع پذیرش قوانین تأمین حقوق مالکیت فکری توسط کشورهای مختلف موجب آرامش خاطر و ایجاد انگیزه برای پژوهشگران ممالک مختلف شده است .

    انتخاب مناسب سیاست­های فناوری و تکنولوژیکی ابزار قدرتمندی در راستای رشد و توسعه بوده و می­تواند به صورت گسترده با هدف تحریک نوآوری و تسهیل جذب فناوری­های خارجی صورت پذیرد. انتخاب مناسب سطح حفاظت حقوق مالکیت فکری ((IPR می­تواند یک اقدام سیاستی مناسب در این زمینه باشد (گوتیرز[5]، 2007).

    در شرایط فعلی کشورهای در حال توسعه، ضمن  افزایش قدرت رقابتی و افزایش صادرات محصولات صنعتی به بازارهای جهانی، مزیت­های نسبی سنتی ممالک پیشرفته را مورد تهدید قرار داده­اند. این تحولات و نیز جهانی­شدن، سبب شده که کشورهای توسعه­یافته برای حفظ قدرت رقابت و سهم خود در بازارهای بین­المللی به استراتژی­هایی روی آورند که اساس آنها بر حمایت از حقوق مالکیت فکری یا حمایت از حیطه­هایی استوار است که بر دانش و اطلاعات متکی می­باشند (بیدآباد،1387).

    از سوی دیگر کشورهایی که روند آزاد­سازی سیاست­های اقتصادی و صنعتی را تجربه می­کنند، وجود نظام مالکیت فکری قوی و نیرومند در آنها یکی از  مهمترین عوامل ضروری برای تضمین روند آزاد­سازی است که یکی از نتایج مهم آن می­تواند تجدید ساختار بخش­های صنعتی و تجاری و در نهایت تشویق و ترغیب سرمایه­گذاری های کوچک و متوسط برای استفاده از نظام مالکیت فکری به عنوان ابزاری برای توسعه اقتصادی و تکنولوژی ملی باشد (شرافت، 84(13.

    جلوگیری از اختفای تکنولوژی و نوآوری­ها، انتشار صحیح و دقیق تکنولوژی جدید و نوآوری، جلوگیری از فعالیت­های تکراری و موازی و صرف هزینه­های زائد، تسهیل تکنولوژی و تشویق و ترغیب به امر سرمایه­گذاری را می­توان از اثرات و نتایج مهم حمایت از حقوق مالکیت فکری برشمرد (همان،1384).

    در مقابل عدم حمایت کافی از اختراع و نوآوری در حوزه­های مختلف و نبودن بستر و امنیت حقوقی لازم برای تضمین حقوق مخترعان و نوآوران در سطح ملی و بین­المللی موجب می­شود که بسیاری از اختراعات و نوآوری­ها کتمان و در اختیار جوامع گذاشته نشود یا در کشورهایی که از آن حمایت می­شود، عرضه شود.

    با توجه به مباحث گذشته به نظر می­رسد بتوان IPR را به عنوان یک عامل مهم و کلیدی در همه کشورها اعم از کشورهای توسعه­یافته و در حال توسعه دانست. زیرا حمایت از حقوق مالکیت فکری و سایر تدابیر حمایتی مرتبط با آن، نااطمینانی را کاهش می­دهد؛ به طورکلی هر قدر این شاخص در یک کشور قوی­تر و قوانین حمایتی ضمانت اجرایی بالایی داشته باشد مخترعان و نوآوران با آرامش خاطر بیشتر و به دور از نگرانی ناشی از دیگران، می توانند به کارهای نوآورانه خود بپردازند

    (شاه آبادی ،9013).

    1-3  کاربرد نتایج تحقیق

    تاکنون بیشتر تحقیقات صورت گرفته در زمینه نوآوری و حقوق مالکیت فکری و عوامل تأثیر­گذار بر روی آن در کشورهای صنعتی صورت گرفته است. از این رو در این تحقیق ضمن شناسایی عوامل تعیین­کننده حقوق مالکیت فکری در کشورهای توسعه­یافته و در حال توسعه ، به بررسی رابطه بین حقوق مالکیت فکری و نوآوری و همچنین رابطه بین توسعه­یافتگی و حقوق مالکیت فکری نیز پرداخته خواهد شد.

    نتایج حاصل از این پایان­نامه می­تواند در جهت طراحی و اجرای برنامه­های سیاستی و اخذ تصمیمات مناسب کلان اقتصادی با هدف دستیابی به  نظام حقوق مالکیت فکری قوی متناسب با سطح توسعه­یافتگی کشور، نقش بسزایی را ایفا کند. همچنین با شناخت عوامل اقتصادی تأثیرگذار بر حقوق مالکیت فکری می­توان با سرمایه­گذاری در این زمینه­ها به بهبود نظام حقوق مالکیت فکری کمک کرد و در نتیجه نوآ­وری را توسعه و ترویج داد و از این طریق رفاه مردم را افزایش داد.

     

    1-4  سؤالات پژوهشی

    عوامل مؤثر بر حقوق مالکیت فکری در کشورهای توسعه­یافته و کشورهای در حال توسعه کدامند؟

    رابطه بین حقوق مالکیت فکری و سطح توسعه­یافتگی چگونه است؟

    آیا رابطه­ی معناداری بین حقوق مالکیت فکری و نوآوری وجود دارد؟

     

    1-5  قلمرو تحقیق

    در این قسمت قلمرو زمانی و مکانی تحقیق به ترتیب شرح داده خواهد شد.

     

    1-5-1  قلمرو زمانی تحقیق

    دوره­ی زمانی مورد مطالعه طی سال­های 2005-1975می­باشد. علت انتخاب این دوره­ی زمانی به دلیل در دسترس بودن آمارها و اطلاعات مورد نیاز است.

     

    1-5-2  قلمرو مکانی تحقیق

    در این پژوهش سه مدل به صورت مجزا تخمین زده است و به دلیل در دسترس نبودن برخی از متغیرها ناچار به انتخاب جامعه آماری مختلف در هر مدل شده­ایم:

     قلمرو مکانی در مدل اول (بررسی عوامل اقتصادی تأثیرگذار بر حقوق مالکیت فکری)، کشورهای منطقه­ی منا[6] نماینده­ای از کشورهای در حال توسعه و کشورهای گروه G8 به عنوان نماینده­ای از کشورهای توسعه­یافته انتخاب شده­اند.

    قلمرو مکانی در مدل دوم  (بررسی رابطه بین حقوق مالکیت فکری و سطح توسعه­یافتگی)، کشورهای اسلامی گروه D8 نماینده­ای از کشورهای در حال توسعه و منتخبی از کشورهای درآمد بالا، به عنوان نماینده­ای از کشورهای توسعه­یافته انتخاب شده­اند.

    قلمرو مکانی در مدل سوم (بررسی رابطه بین حقوق مالکیت فکری و نوآوری)، کشورهای منطقه منا نماینده­ای از کشورهای در حال توسعه و منتخبی از کشورهای درآمد بالا، به عنوان نماینده­ای از کشورهای توسعه­یافته انتخاب شده­اند.

    البته لازم به ذکر است که، چون هدف مقایسه­کردن این سه مدل با یکدیگر نیست، متفاوت بودن جامعه­ی آماری خللی در امر تخمین و تفسیر ایجاد نخواهد کرد

     

    1-6  روش تحقیق

    در این مطالعه از روش اقتصاد سنجی پانل استفاده می­شود. این روش که ترکیبی از داده‌های سری­زمانی ­و داده‌های مقطعی می‌باشد، هم­زمان قادر است داده‌ها را به شکل سری­زمانی و مقطعی گرد­ آورده و نتایج آنها را با هم ارائه دهد. در هریک از مدل‌های سری­زمانی و داده‌های مقطعی، محدودیت‌هایی وجود دارد که در مدل داده‌های تابلویی می‌توان آن را کاهش داد. در این مدل‌ها روش‌های آماری بیشتری در اختیار محقق قرار می‌گیرد و در نتیجه کارایی تخمین افزایش یافته و سبب تجزیه و تحلیل تعداد قابل توجهی از پرسش‌های اقتصادی می­شود.

     

    1-7  تعریف مفاهیم کلیدی

    حقوق مالکیت فکری: بر اساس تعریف سازمان جهانی مالکیت فکری مالکیت فکری عبارت از حقوق قانونی ناشی از فعالیت فکری در زمینه­های صنعتی، علمی، ادبی و هنری است. این قبیل حقوق در قالب "حقوق مالکیت فکری" به دو شاخه اصلی "اموال صنعتی یا مالکیت صنعتی" و "کپی رایت یا نسخه برداری" تقسیم می­شوند (خدا­پرست مشهدی و دیگران، 1388).

    نوآوری: نوآوری عبارت است از ارائه راهی نو برای حل مشکلات با استفاده از فناوری جدید یا کاربردی نوین از فناوری قدیمی (بلک[7]، 2007).

     

    1-8   ابزار و روش‌های جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات

    در این پژوهش داده­ها از پایگاه اطلاعات بانک جهانی، سازمان جهانی حقوق مالکیت فکری، سازمان جهانی تجارت و سازمان فریزر[8] جمع­آوری شده است.

    ف

    هرست منابع

    منابع فارسی:

    اشرف­زاده، سید حمیدرضا و مهرگان، نادر، اقتصادسنجی پانل دیتا، مؤسسه تحقیقات تعاون دانشگاه تهران، چاپ اول، 1387، ص 138-81.

    آموزگار، مریم، آثار عضویت ایران در سازمان تجارت جهانی در خصوص حق مولف، پایان نامه دکتری دانشگاه تهران، 1389، ص 16-15.

    آذرنگ، عبدالحسین. آشنایی با چاپ و نشر. تهران، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه­ها (سمت)، 1375.

    بید­آباد، بیژن، سازمان تجارت جهانی و الحاق ایران (پیش نیازهای اصلاح ساختار اقتصاد کشور) ، انتشارات تهران، ویرایش دوم، چاپ 12،1387 ، 408ص.

    حسینی، میرعبدالله و هومن، تقی، مقایسه تطبیقی شاخص­های اقتصاد کلان بین­الملل کشورهای عضو اکو در فرآیند منطقه گرایی، مجله دانش و توسعه، شماره 20، 1386.

    خداپرست مشهدی، مهدی و صمدی، سارا ،تأثیر حمایت از تأمین حقوق مالکیت فکری بر رشد اقتصادی، فصلنامه اقتصاد مقداری( بررسی­های اقتصادی سابق)، دوره 6، شماره 4، زمستان3881.

    شرافت، امیر­حسین، اهمیت حقوق مالکیت فکری در توسعه پایدار. اطلاع رسانی و کتابداری ( کتاب ماه کلیات)،  شماره 99 و 100، 1384.

    شاه­آبادی، ابوالفضل و حیدری، آرش، بررسی و مقایسه عوامل تعیین­کننده نوآوری در گروه­های G7و D8 ، فصلنامه راهبرد، شماره26، 1390.

    گودرزی، مهدی، بررسی وضعیت نظام مالکیت فکری ایران و ارائه راهکارهای بهبود آن در جهت توسعه تکنولوژیکی کشور، پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشکده حسابداری و مدیریت، علامه طباطبایی، 1382.

    صادقی یارندی، سیف­اله و طارم­سری، مسعود، فرهنگ توصیفی اصطلاحات تجارت بین­الملل و سازمان جهانی تجارت، تهران. موسسه مطالعات و پژوهش­های بازرگانی، 1386.

    صفایی، سید حسین، حقوق بین الملل و داوری­های بین­المللی، مجموعه مقالات، نشر میزان، 1375.

    علی­پور، حامد، بررسی تأثیر قیمت نفت و رشد اقتصادی بر روی مصرف انرژی هسته در کشورهای مصرف­کننده انرژی هسته­ای، پایان­نامه کارشناسی ارشد­، گروه اقتصاد، دانشگاه آزاد تبریز، 1390.

    گجراتی،دامور، مبانی اقتصادسنجی، ترجمه حمید ابریشمی، چاپ ششم، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، 1389.

    گجراتی، دامور، مبانی اقتصاد­سنجی، ترجمه حمید ابریشمی، چاپ پنجم، مؤسسه انتشارات دانشگاه تهران، جلد اول،1385.

    زراء­نژاد، منصور و انواری، ابراهیم، کاربرد داده­های ترکیبی در اقتصاد سنجی، فصلنامه بررسی­های اقتصادی، شماره4، 1384، صفحات 21-51.

    لطفی، تقی، بحثی تطبیقی در ریشه­های تاریخی حقوق تالیفی و حمایت حقوق صنعتی. مجله کانون وکلا، سال21، شماره 112، 1348، ص 97-116.

    مهدوی، ابوالقاسم و برخورداری، سجاد، حقوق مالکیت فکری و جریان سرمایه­گذاری مستقیم خارجی (مورد ایران)، مجله دانش و توسعه، 24، 1387.

    نوروزی ، علیرضا، حقوق مالکیت فکری، حق مولف و مالکیت صنعتی، انتشارات تهران، نشر چاپار، 1381.

    هوایی، مهدیه، حقوق مالکیت فکری، نشریه خبری، تحلیلی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، شماره چهارم، 1388. صص22

     

     

    منابع لاتین:

    Arora, A. (1995) “Licensing Tacit Knowledge: Intellectual Property Rights and the Market for Know-How”. Economics of Innovation and New Technology 4(1): 41–60.

    Alfranca, O. and W. E. Huffman. )2003(. “Aggregate Private R&D Investments in Agri-culture: The Role of Incentives”, Public Policies, and Institutions. Economic De-velopment and Cultural Change 52(1): 1-22.

    Alikhan, S. (2000)”Socio-Economic Benefits of Intellectual Property”

    Barro, R.J.,Lee, J.H. 1994. “Source of Economic Growth”. Carnegie-Rochester Conferences Series on Public Policy, 40. 1-46.

    Blake, F. (2007). “Innovation cycle: Who is innovator? Business line”. Vol. 23, No. 1. Pp. 32-40

    Briggs, Kristie N. ( 2007). “Intellectual Property Rights and Development:A Longitudinal vs.Cross Sectional Study”. University of North Carolina at Chapel Hill,

    Baltagi, Badi H., (2005),”Econometric Analysis of Panel Data”, Third Edition, New York: John Wiley and Sons

    Crespi, F. (2004), "Notes on the Determinants of Innovation: A Multi Perspective Analysis ", Department of Economics, University of Roma Tre, Via Ostiense 139, 00154 Roma.

    Chin, J.C., Grossman, G. )1990(. “Intellectual property rights and North–South trade”. In, The Political Economy of International Trade: Essays in Honor of Robert E. Baldwin. Blackwell.Cambridge, MA..

    Chen, Y.& T.Puttitanun.(2005).”Intellectual Property Rights and Innovation in Developing Countries”. Journal of Development Economics, 78(2): 474-493.

    Foray, D. (2009), “Technology Transfer in the TRIPS Age: The Need for New Types of Partnerships between the Least Developed and Most Advanced Economies”. Geneva: International Centre for Trade and Sustainable Development.

    Furman, J.L., Porter, M.E. and Stern, S., )2002(, “The Determinants of National Innovation Capacity”, Research Policy, 31(6), pp. 899–933.

    Falvey, R., N. Foster and D. Greenaway (2004) ‘Intellectual Property Rights and Economic Growth’. University of Nottingham Research Paper Series 12.

    Falvey, R. E., N. Foster (2006), “The Role of Intellectual Property Rights in Technology Transfer and Economic Growth: Theory and Evidence”, Olga Memedovic, Strategic Research and Economics Branch,  UNIDO, P.O. Box 300, 1400 Vienna,  Austria

    Granger, C.W.J (1980). Testing for Causality: A Personal Viewpoint Journal of Economic Dynamics and Control, 2(4), pp. 329-352

    Gutiérrez, Eva. )2007(. “The Geography and Determinants of Intellectual Property Rights”. international monetary fund. Washington DC.

    Hu, M.C., Mathews, J.A., )2005(, “National innovative capacity in East Asia”, Research Policy, 34(9), pp. 1322–1349.

    “International Property Rights Index )2010(“ Report Property Rights Alliance, Study conducted by Anne Chandima Dedigama, 2009 Hernando de Soto Fellow. Availa in: www.InternationalPropertyRightsIndex.org

    Johnston, J. J,DiNardo. (1997)," Econometric Methods ", Fourth Edition. MacGraw-hill

    Kanwar, S. and Evenson, R., )2003(, “Does Intellectual Property Protection Spur Technological Change”, Oxford Economic Papers, 55(2), pp. 235–264.

    Kao, C. )1999(, “Spurious regression and residual-based tests for cointegration in panel data”, Journal of  Econometrics 90 (1999) 1- 44.

    Leger, A., )2006(, “Intellectual Property Rights and Innovation in Developing Countries: Evidence from Panel Data”, Contributed paper prepared at the International Association of Agricultural Economists Conference, Gold Coast, Australia.

    Maskus, K., )2000(.” Intellectual Property Rights in the Global Economy”, Institute for International Business, Washington DC

    Maskus, Keith and Mohan Penubarti (1995): “How Trade Related are Intellectual Property Rights?” Journal of International Economics. Vol. 39, 227-248

    Maskus, Keith (2000): “Intellectual Property Rights in the Global Economy.” The Institute of International Economics Publications

    OECD;" Innovation and economic performance"; Internal working document

    Pedroni, P., (1997), “Panel cointegration, Asymptotic and Finite Sample Properties of Pooled Time Series Tests With and application to the ppp Hypothesis”, Indiana University.

    Pham, T., and Nguyen, D., (2010), “Does Exchange Rate Policy Matter for Economic Growth? Vietnam evidence from a cointegration approach”, Economics Bulletin 1, 169-181.

    Park, W. G. & J. C. Ginarte, (1997). “Determinants of Patent Rights: A cross- National Study”. Research Policy, 26, 283-301.

     Park, W. G, (2008). “International Patent Protection”. Research Policy, 37,761-766.

    Primo Braga, Carlos, Carsten Fink, and Claudia Paz Sepulveda (2000): “Intellectual Property Rights and economic Development.” World Bank Discussion Papers, No. 412.

    Roffe, P. )1994(, “Abuses of Patent Monopoly: A Legal Appraisal”, World Development, 2(9), 15-26.

    Saberi ansari, behzad (2002), “world Intellectual Property organization”, foreign office, political studies, Tehran.

    Schneider, P. (2005), “International Trade, Economic Growth and Intellectual Property Rights: A Panel Data Study of Developed and Developing Countries”, Journal of Development Economics, 78, pp. 529-547.

    Segerstrom, P. )1991(, “Innovation, Imitation and Economic Growth”, Journal of Political Economy, 99(4), 807-827.

    Sarkissian,A, )2008(. “Intellectual property rights for developing countries: Lessons from Iran”, Allame Tabataba’ee University.28.798-786.

    Taylor, M.S. )1994(, “TRIPS, Trade and Growth”, International Economic Review, 35(2), 361-381.

    UNCTAD, positive agenda and future trade negotiation .N.Y.

    WIPO. (1997), “Agreement between the WIPO and the WTO and Agreement on Trade – Related Aspects of Intellectual Property Rights”, Geneva, P. 15.

    WIPO. (1997), “Agreement between the WIPO and the WTO and Agreement on Trade – Related Aspects of Intellectual Property Rights”, Geneva, P. 10.

    B Wu, Y., Popp, D. and Bretschneider, S., (2007), “The Effects of Innovation Policies on Business R&D: A Cross-National Empirical Study”, Economics of Innovation and New Technology, 16(4), pp. 237–253.

    Yaffee, R., (2003), “A primer for Panel Data Analysis”, New York University, Information Technology Services

    J.,

  • فصل اول: کلیات تحقیق   1

    مقدمه   2

    1- 1   بیان مسئله  3

    1-2  ضرورت و اهمیت تحقیق   5

    1-2-1  اهمیت تحقیق   6

    1-3  کاربرد نتایج تحقیق   8

    1-4  فرضیه­های تحقیق   9

    1-5  قلمرو تحقیق   9

    1-5-1  قلمرو زمانی تحقیق   9

    1-5-2  قلمرو مکانی تحقیق   9

    1-6  روش تحقیق   10

    1-7  تعریف مفاهیم کلیدی   11

    1-8   ابزار و روش‌های جمع‌آوری داده‌ها و اطلاعات    11

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق   13

    مقدمه  15

    2-1 تعریف حقوق مالکیت فکری   17

    2-1-1  مالکیتهای صنعتی   18

    2-1-2 مالکیتهای ادبی و هنری   19

    2-2 سازمان جهانی مالکیت فکری (وایپو)، اهداف و سیاست­های آن   20

    2-3  معاهدات بین­المللی در زمینه حقوق مالکیت فکری   21

    2-3-1  دسته­ی اول- معاهدات موجود در زمینه حمایت از حقوق مالکیت فکری   21

    2-3-2  دسته­ی دوم- معاهدات جهانی در زمینه حمایت و حفاظت    21

    2-3-3  دسته­ی سوم- معاهدات طبقه­بندی­کننده  22

    2-4 تاریخچه حقوق مالکیت فکری در جهان   23

    2-5    تاریخچه حقوق مالکیت فکری در ایران   26

    2-5-1  موقعیت و جایگاه حقوق مالکیت فکری در اسناد بالادستی کشور ایران   28

    2-5-2  موقعیت بین­المللی ایران در زمینهی حقوق مالکیت فکری   30

    6-2  اجزای تشکیل­دهنده شاخص بین­المللی حقوق مالکیت فکری   32

    2-6-1  حمایت از حقوق مالکیت فکری   32

    2-6-2  حمایت از حق اختراع  33

    2-6-3  بهره­برداری غیرمجاز آثار دیگران   33

    2-7  ضرورت حمایت از حقوق مالکیت فکری   33

    2-7-1  حمایت یا عدم حمایت از حقوق مالکیت فکری   36

    2-8   تأثیر حمایت از حقوق مالکیت فکری بر متغیرهای کلان اقتصادی   40

    2-9  حقوق مالکیت فکری و توسعه یافتگی   41

    2-9-1  مبانی نظری و شرح نظریه CP  41

    2-10  حقوق مالکیت فکری و نوآوری   48

    2-10-1  نظریات مطرح شده در زمینه نوآوری و حقوق مالکیت فکری   49

    2-11  عوامل تعیین­کننده حقوق مالکیت فکری   52

    2-11-1  بررسی عوامل تعیین­کننده حقوق مالکیت فکری   53

    2-12  پیشینه پژوهش     55

    2-12-1  توسعه­یافتگی و حقوق مالکیت فکری   55

    2-12-2  نوآوری و حقوق مالکیت فکری   58

    2-12-3  بررسی عوامل تعیین­کننده حقوق مالکیت فکری   62

    2-13  جمع­بندی   64

    فصل سوم: روش­شناسی تحقیق   65

    مقدمه  66

    3-1 داده­های ترکیبی (پانل)  67

    3-1-1 مزایای استفاده از داده­های ترکیبی   68

    3-2 آزمون ایستایی در داده­های ترکیبی   69

    3-2-1  آزمون ایم، پسران و شین   70

    3-3  آزمون هم­جمعی داده­های ترکیبی   71

    3-3-1  آزمون هم­جمعی پدرونی   72

    3-3-2  آزمون هم­جمعی کائو  73

    3-4 صورت­بندی مدل داده­های تابلویی   74

    3-4-1 آزمون قابلیت برآورد الگو به صورت پانل   76

    3-4-2 اثرات ثابت و تصادفی   77

    3-4-3 آزمون هاسمن   78

    3-5 آزمون واریانس ناهمسانی در داده­های ترکیبی   79

    3-6 جمع­بندی   80

    فصل چهارم: برآورد مدل و تجزیه و تحلیل نتایج حاصل از آن   81

    مقدمه: 82

    4-1  شرح متغیرها 83

    4-2   الگوی رگرسیونی مدل اول (بررسی عوامل اقتصادی تأثیرگذار بر حقوق مالکیت فکری)  88

    4-2-1 آزمون ایستایی   89

    4-2-2  آزمون هم­جمعی   91

    4-2-3  آزمون لیمر  93

    4-2-4  آزمون هاسمن   94

    4-2-5  آزمون واریانس ناهمسانی   95

    4-2-6 تجزیه و تحلیل نتایج آزمون   96

    4-3  الگوی رگرسیونی مدل دوم (بررسی رابطه بین شاخص حقوق مالکیت فکری و سطح توسعه­یافتگی)  101

    4-3-1 آزمون ایستایی   102

    4-3-2  آزمون هم­جمعی   103

    4-3-3  آزمون لیمر  105

    4-3-4  آزمون هاسمن   105

    4-3-5  آزمون واریانس ناهمسانی   106

    4-3-6  تجزیه و تحلیل نتایج برآورد مدل   107

    4-4  الگوی رگرسیونی مدل سوم (تأثیر حقوق مالکیت فکری بر سرعت نوآوری)  109

    4-4-1 آزمون ایستایی   110

    4-4-2  آزمون هم­جمعی   111

    4-4-3  آزمون لیمر  113

    4-4-4  آزمون هاسمن   113

    4-4-5  آزمون واریانس ناهمسانی   114

    4-4-6 تجزیه و تحلیل نتایج برآورد مدل   115

    4-5  آزمون فرضیه­ها 118

    4-6 جمع­بندی   118

    فصل پنجم: نتیجه­گیری و پیشنهادات    121

    مقدمه  123

    5-1 خلاصه پژوهش و نتیجه­گیری   124

    5-2  پیشنهادهای سیاستی   126

    5-3 پیشنهادهایی برای پژوهش­های آتی   129

    پیوست­ها 131

    منابع و مآخذ   154


موضوع پایان نامه بررسی عوامل تعیین کننده حقوق مالکیت فکری (مطالعه موردی : کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته), نمونه پایان نامه بررسی عوامل تعیین کننده حقوق مالکیت فکری (مطالعه موردی : کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته), جستجوی پایان نامه بررسی عوامل تعیین کننده حقوق مالکیت فکری (مطالعه موردی : کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته), فایل Word پایان نامه بررسی عوامل تعیین کننده حقوق مالکیت فکری (مطالعه موردی : کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته), دانلود پایان نامه بررسی عوامل تعیین کننده حقوق مالکیت فکری (مطالعه موردی : کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته), فایل PDF پایان نامه بررسی عوامل تعیین کننده حقوق مالکیت فکری (مطالعه موردی : کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عوامل تعیین کننده حقوق مالکیت فکری (مطالعه موردی : کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته), مقاله در مورد پایان نامه بررسی عوامل تعیین کننده حقوق مالکیت فکری (مطالعه موردی : کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته), پروژه در مورد پایان نامه بررسی عوامل تعیین کننده حقوق مالکیت فکری (مطالعه موردی : کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عوامل تعیین کننده حقوق مالکیت فکری (مطالعه موردی : کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل تعیین کننده حقوق مالکیت فکری (مطالعه موردی : کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل تعیین کننده حقوق مالکیت فکری (مطالعه موردی : کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل تعیین کننده حقوق مالکیت فکری (مطالعه موردی : کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته), پروژه درباره پایان نامه بررسی عوامل تعیین کننده حقوق مالکیت فکری (مطالعه موردی : کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عوامل تعیین کننده حقوق مالکیت فکری (مطالعه موردی : کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل تعیین کننده حقوق مالکیت فکری (مطالعه موردی : کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عوامل تعیین کننده حقوق مالکیت فکری (مطالعه موردی : کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عوامل تعیین کننده حقوق مالکیت فکری (مطالعه موردی : کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل تعیین کننده حقوق مالکیت فکری (مطالعه موردی : کشورهای منتخب در حال توسعه و توسعه یافته)

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی چکیده هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر سرمایه فکری و سرمایه درگردش بر عملکرد مالی شامل بازده دارایی­ها، بازده حقوق صاحبان سهام و حاشیه سود شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال­های 1388 تا 1391 می­باشد. جامعۀ آماری آن کلیه شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی-گرایش مالی چکیده: پیشرفت تکنولوژی در دهه‌های اخیر، باعث تحول عظیمی در همه جنبه‌های زندگی بشر و منجر به حرکت به سمت اقتصاد دانش‌محور شده‌ است. با گسترش شرکت‌ها و تئوری نمایندگی، موضوع حاکمیت شرکتی به یکی از جنبه‌های اساسی تجارت تبدیل شده که روز به روز توجه بیشتری را به خود جلب می‌کند. یکی از روش‌های حاکمیت شرکتی تعیین نوع ساختار مالکیت و ...

پايان نامه تحصيلي در مقطع کارشناسي ارشد در رشته مهندسي معماري اسلامينيم‌سال دوم سال تحصيلي 93 - 1392 چکيده:           موقوفات در تأسيس و تداوم

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت بازرگانی گرایش :مدیریت مالی چکیده دنیای کنونی، عصردانایی است. مواهب، دارایی های طبیعی و مشهود کلید کامیابی جوامع و سازمان ها نیستند، بلکه برخورداری و مدیریت سرمایه های نامشهود موجود در عرصه محیط پرتلاطم و چالش برانگیز سازمان ها، رمز موفقیت آنها محسوب می شوند. سازمان هایی که بتوانند این دارایی های نامشهود را به خوبی تشخیص ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته MBA گرایش عمومی چکیده : سرنوشت مشترک انسانها، برنامه ریزی برای جهان را در جایگاهی ویژه قرار داده است که تفاوتهای ذاتی آن با برنامه ریزی برای شرکتها، موسسات غیر انتفاعی و سازمانهای بین مللی و جهانی، کنکاش بیشتر را ضروری کرده است. شناخت روند فعلی برنامه ریزی برای جهان، گام نخست در این مسیر بود که تحقیق حاضر(با توجه به کمبود نظریه ...

مدیریت و برنامه ریزی ورزشی پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده مطالعه حاضر با هدف تعیین نقش معافیت های مالیاتی بر توسعه باشگاه های کوچک ورزشی از دیدگاه مدیران باشگاه ها و کارشناسان ورزشی شهر اصفهان صورت گرفت. تحقیق حاضر از نوع پیمایشی (زمینه یابی) است. جامعه آماری این تحقیق را مدیران باشگاه های کوچک ورزشی شهر اصفهان و همچنین کارشناسان ورزشی که دارای مدرک دکتری مدیریت ...

پايان‌نامه کارشناسي ارشد رشته علوم اقتصادي مهر1393 چکيده هر چند دستيابي به توسعه اقتصادي را بايد معلول عوامل متعددي دانست اما بي ترديد يکي از مهمترين عوامل ايجاد آن را مي توان کارآفريني

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A ) گرايش : اقتصاد توسعه و برنامه ريزي اقتصادي تابستان     1392 فصل اول کليات طرح   1-1 بيان مساله تحقيق : ت

پایان ذنامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد در رشته : مدیریت چکیده امروزه تحولات جدید اقتصاد جهانی از جمله نوسان شدید قیمت مواد اولیه، بالارفتن دستمزد نیروی انسانی، افزایش هزینه حمل ونقل، انبارداری و سایر فاکتورهای تولید، بسیاری از کشورهای در حال توسعه را به فکر واداشته است تا برای موفقیت بیشتر در رقابت‌های تجاری، وارد عرصه تولید و تجارت کالاهایی شوند که کمترین میزان وابستگی به ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A." چکیده : هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت سرمایه فکری با عملکرد مالی در بانک پارسیان می باشد. برای این منظور بعد از مرور ادبیات تحقیق، 4 فرضیه شامل یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی تدوین گردید.برای آزمون فرضیه های پژوهش از پرسشنامه ای که میان جامعه آماری توزیع شده، استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را تمام کارکنان و مدیران ...

ثبت سفارش