مقدمه: 1
فصل اول: کلیات پژوهش    3
1-1 تعریف مسئله و اهمیت آن   3
1-2 اهمیت و ضرورت انجام تحقیق   5
1-3 اهداف تحقیق   6
1-3-1 اهداف کلی: 6
1-3-2 اهداف اختصاصی: 7
1-4 سوالات تحقیق   7
1-5  فرضیههای تحقیق   8
1-6 نوع و روش تحقیق   8
1-6-1 روش گردآوری اطلاعات   8
1-6-2 روش گرد آوری اطلاعات(میدانی ، کتابخانهای و غیره ) 9
1-7 منابع تحقیق: 9
1-8 ابزار گردآوری اطلاعات   9
1-9 روش تجزیه و تحلیل اطلاعات : 10
1-10 پیشینه تحقیق   10
1-11 روند تحقیق   12
1-12 کاربرد تحقیق   13
فصل دوم: ادبیات نظری پژوهش    14
شناخت فرهنگ وقف و اثرات مثبت آن بر توسعه اقتصادی پایدار  14
2-1 بررسی مفهوم: 14
2-1-1 وقف در لغت   14
2-1-2 مفهوم وقف   15
2-1-3 اقسام وقف   15
2-2 نگاهی به وقف در قبل از اسلام  16
2-3  پیشینه تاریخی وقف در جهان اسلام  17
2-3-1   وقف در قرآن   17
2-3-2  وقف در سیره پیامبر اسلام  18
2-3-3  وقف در سیره ائمه معصومین   19
2-4 وقف و سابقه تاریخی و شروط فقهی   20
2-4-1 انعقاد وقف   22
2-5 خصوصیات اجتماعی و اقتصادی وقف اسلامی   23
2-5-1  کارکرد اجتماعی وقف   25
2-5-2 کارکرد اقتصادی وقف: 27
2-6 وقف و بهبود وضع اقتصادی جامعه: 28
2-7 وقف در ایران و جهان   30
2-8 وقف در سایر مذاهب و کشورهای مختلف   31
2-8-1   وقف در ایران   32
2-8-2 آسیب شناسی وقف در ایران   35
2-9 کارکرد وقف در نهادهای فرهنگی و آموزشی: 36
2-9-1 فرهنگ وقف در آموزش    38
2-9-2  وقف مکانهای آموزشی   39
2-9-3  تأثیرات وقف بر برنامه آموزشی   40
2-9-4  تعیین محتوای درسی در وقف نامهها 40
2-9-5  تعیین مدت زمان تحصیل در وقف نامهها 41
2-9 -6  تعیین نحوه اداره مدارس دروقف نامهها 41
2-9-7سنت وقف در دانشگاههای جهان   43
2-10 مفهوم توسعه: 44
2-10-1 نقش وقف در توسعه  44
2-10-2 وقف و توسعه اجتماعی   45
2-10-3 وقف و توسعه فکری و فرهنگی   46
2-11 تعریف پایداری: 47
2-11-1 توسعه پایدار چیست   49
2-11-2 تفهیم بنیادی توسعه پایدار  51
2-11-3 توسعه پایدار از دیروز تا امروز  52
2-11-4 مؤلفههای توسعه پایدار: 54
2-11-5 ارکان اصلی توسعه پایدار: 54
2-11- 6 اصول توسعه پایدار  55
2-11-6-1 کنار گذاشتن تصور قدر قدرتی انسان   55
2-11-6-2 عدالت وبرابری   55
2-11-6-3 اکوسیستم بسیار مهمتر از درک و تصور فعلی است   55
2-11-6-4 آشتی توسعه و پایداری   55
2-11-6-5 مردم محوری   56
2-11-6-6 مشارکت و وفاق   56
2-11-6-7 برنامه جامع ، چرخهای و تلفیقی   56
2-11-6-8 دیدی سیستمی و کل گرایانه  57
2-11-6-9 ساخت بر روی آنچه که وجود دارد: 57
2-11-6-10 انعطاف پذیری   57
2-11-6-11 استفاده عاقلانه از منابع   57
2-11-6-12 تفکر جهانی و عمل محلی   58
2-11-7 اهداف کلی توسعه پایدار : 58
2-12 مؤلفههای توسعه پایدار در جهت رفاه اجتماعی   61
2-13 رشد ، توسعه پایدار و توسعه پایدار اقتصادی   62
2-13-1   توسعه پایدارازمنظراقتصادی   64
2-13-2 نقش امنیت اقتصادی در تامین توسعه پایدار  66
2-13-3 نقش وقف در تامین امنیت اقتصادی: 67
2-14 ارتباط وقف در پایداری اقتصادی   67
2-14-1 مؤلفههای وقف در توسعه پایدار اقتصادی   69
2-15  تأثیر وقف بر استقلال اقتصادی و رشد و توسعه: 70
2-16  تأثیر وقف بر تحقق عدالت اجتماعی و رفاه عمومی   72
2-17 نقش وقف در توسعه پایدار اقتصادی   74
2-17-1 نمونهای موردی برای برسی و تفهیم بهتر موضوع  75
2-17-1-1 مدارس    75
2-17-1-2 نخستین مدرسه در اسلام  76
2-17-1-3 باز شناسی ربع رشیدی (ربع: خانه، سرا و محله) 78
2-17-1-4 هدف ربع رشید از احداث این فرهنگسرا 78
2-17-1-5 مؤلفههای شهرک دانشگاهی ربع الرشید: 79
2-17-1-6 نظام وقف در ربع الرشیدی   79
2-17-1-7  ربع الرشیدی شهری با شاخصههای توسعه پایداری   80
2-17-1-8  توجه به اقتصاد در ربع رشیدی   81
2-17-1-9 دلایل ناپایداری شهرک ربع رشید  81
2-18 نتیجه گیری: 82
2-18-1 راهبردها 85
2-18-2 راهکارها 85
2-18-3 فرآیند طراحی شهرک دانشگاهی با محوریت وقف   86
فصل سوم : شناخت بافت و اقلیم شهر شیراز  87
3-1 دورههای تاریخی توسعهی شهر شیراز  87
3-1-1  دوران باستان و ساسانی   87
3-1-2 دوران اسلامی   88
3-1-2-1   فتح فارس توسط مسلمانان   88
3-1-2-2 آل بویه تا صفویان   89
3-1-2-3 دوران صفویه تا دوران معاصر  89
3-1-2-4 معاصر  90
3-2 وجه تسمیه شیراز  91
3-3 تاریخچه شیراز  92
3-4 سیستم محلات شیراز  93
3-4-1 محلات دوران اتابکی مظفریان و آل بویه  93
3-4-2محلات شیراز در زمان صفویه: 93
3-4-3 محلات شیرازدر زمان  زندیه  94
3-4-4 محلات شیراز در عهد قاجار  96
3-5 ساختار ا صلی شهر شیراز در ادوار مختلف تاریخ   97
3-5-1 آل بویه  97
3-5-2 دوره اتابکان   98
3-5-3 دوره صفویان   99
3-5-4 دوره زندیه  101
3-6 استخوانبندی شهر در دوران  زندیه  102
3-6-1 بافت شهری در دوران زندیه  103
3-6-2 ویژگیهای فضایی و بصری   105
3-7 شیراز در دوره قاجاریه  105
3-8 شیراز در دوره پهلوی اول  106
3-9 شیراز از دوره پهلوی دوم تا دوره معاصر  107
3-10 ساختار فضایی شهر شیراز  109
3-10- 1 دوره پیش مدرن و پیش سرمایهداری (اواخر قرن سیزده ه.ش تا سال 1300 ه .ش): 109
3- 10-2 دوره مدرن سازی اولیه ( سال 1300 ه.ش تا اوایل سالهای 1330 ه.ش ) 110
3- 10-3 دوره مدرن سازی متأخر ( از سال 1330 تا اوایل سالهای 60) 112
3-10-4 ساختار فضائی شیراز در دوره چهارم ( دوره چالش سنت و مدرنیت ) 114
3-11  موقعیت جغرافیایی شیراز  116
3-12 آب و هوا 117
3-12-1 دمای هوا 117
3- 12 -2 رطوبت   118
3-12-3  بارندگی   119
3-12-4  باد  121
3-12-5 تابش    122
3-13 تحلیل شرایط آب و هوایی   123
3-13-1  منطقه آسایش    123
3-13-1 تقویم نیاز به سایه و آفتاب   128
3-14 زلزله  129
3-15 راههای منتهی به شیراز  130
3-16 ارتفاعات شیراز  132
3-17 جمعیت شیراز  132
فصل چهارم: مروری بر تجارب داخلی و خارجی   134
4-1 مدرسه چهار باغ اصفهان   134
4-1-1 شرایط گزینش و انتخاب مدرّسان و طلاب مدرسه چهارباغ اصفهان: 136
4-1-2 مواد آموزشی و دروس طلاب مدرسه چهارباغ اصفهان: 136
4-2-1 ربع رشیدی بنای وقفی دانشگاهی   138
4-3-1 شهرک دانشجویی هاروارد  140
4-3-2 تاریخچه  142
4-3-3 دانشکدهها و ساختمانهای مربوط به آن   143
4-3-4 آموزش و تحصیلات   144
4-3-5 کتابخانهها و آزمایشگاهها 146
4-4 شهرک دانشجویی دانشگاه تهران   147
4-4-1 تأسیس    147
4-4-2 طرح و الگو  149
4-4-3 توسعه  149
4-4-4 انقلاب ۱۳۵۷ ایران   150
4-4-5 نقش سیاسی   150
فصل پنجم: استانداردها و معیارهای فنی طراحی   152
5-1 برنامه ریزی فیزیکی، شناخت و تعیین ابعاد و استانداردهای فضا 152
5-2 فضای اداری   152
5-2-1 گروه فضای اصلی   153
5-2-2 گروه فضاهای وابسته اصلی   153
5-2-3 گروه فضاهای رفاهی   153
5-2-4 گروه فضاهای گردشی   153
5-3 فضاهای اختصاصی   154
5-4 زیربنای خالص    154
5-4-1 فضاهای اصلی اداری   154
5-4-2 فضاهای وابسته اداری   155
5-4-3 فضاهای پشتیبانی و ارباب رجوع  155
5-5 مساحت محل کار (مساحت مفید) 156
5-6 مساحت مفید خالص    157
5-7 تجهیزات اداری   158
5-8 نوع ساختمان   158
5-8-2 سرویسها 158
5-8-3 منظرهها 159
5-8-4 ستها 159
5-9 انواع کالبد ساختمانهای اداری   159
5-9-1 عمق فضا 159
5-9-2 موقعیت هسته  160
5-9-3 تقسیم به اتاقها یا سلولاریزاسیون   160
5-10 هسته  161
5-10-1آسانسورها 161
5-10-2 مجاری   161
5-10-3 سرویس بهداشتی   162
5-10-4 کمدهای اتاق شستشو: 162
5-10-5 پلکانها 163
5-11 روابط در ساختمانهای اداری   163
5-11-1رابطه با دنیای خارج   163
5-11-2 لوازم فرار  164
5-12 حوزههای فعالیتهای دانشکده معماری : 164
5-12-1 فضاهای آموزشی: 169
5-12-1-1 کلاس نظری   170
5-12-1-2  کلاس عمومی: 170
5-12-2 فضاهای کمک آموزشی: 170
5-12-2-1 آزمایشگاه  170
2-2-12-5کارگاه  170
3-2-12-5 فضاهای ورزشی و پرورشی : 171
1-13-5کتابخانه: 171
5-13-2 نمازخانه : 171
5-13-3 سالن ورزشی: 171
5-13-4 سالن چند منظوره : 172
5-13-5 اتاق مشاوره : 172
5-13-6 اتاق ورزش : 172
5-13-7 اتاق بهداشت : 172
5-14 فضاهای اداری : 173
5-14-1 فضاهای پشتیبانی و خدمات : 173
5-14-2 فضاهای سبز : 173
5-14-3 فضای توقف وسایل نقلیه : 174
5-14-4 فضای ورودی : 174
5-14-5 فضای توقف وسایل نقلیه : 174
5-14-6 فضاهای ارتباطی و غیر مفید : 174
5-15 فضاهای نیمه باز یا مسقف : 175
5-15-1 ظرفیت : 175
5-15-2 ظرفیت دوره آموزشی یا مقطع آموزشی : 175
5-15-3 ظرفیت مجتمع آموزشی : 175
5-15-4 سطوح زیر بنایی: 175
5-15-4-1 خالص: 175
5-15-4-2 ناخالص : 176
5-15-4-3 سرانه : 176
5-15-4-4 سرانه خالص زیربنا : 176
5-15-4-5 سرانه ناخالص : 176
5-15-4-6 معیارهای تعیین ظرفیت : 177
5-15-4-7 ظرفیت کلاس : 177
5-15-4-8 ظرفیت کارگاه و آزمایشگاه : 177
5-16 ظرفیت فضاهای پرورشی : 177
5-16-1 کتابخانه : 177
5-16-2 نمازخانه : 178
5-16-3 سالن آمفی تئاتر : 178
5-16-4 سالن ورزشی: 178
5-16-5 سالن چند منظوره : 178
5-16-6 سالن غذاخوری : 179
5-16-7 فضاهای اداری : 179
5-16-8 سرویس های بهداشتی: 179
5-16-9 سرانه فضاها : 179
5-16-10 فضاهای بسته  179
5-17  فضاهای مربوط به فعالیتهای آموزشی: 181
5-18-1 مبلمان فضاهای اداری   182
5-18-2 قرارگیری دیوارها 182
5-18-3 کتابخانه  183
5-18-4 سالن مطالعه  184
5-19-5 قفسههای کتاب   184
5-20 طراحی سالنهای اجتماعات   186
5-20 -1  هندسه کلی تالارها 186
5-20-2 اقدامات اصلی در برنامه ریزی سالنها 187
5-20-3 بخشهای مختلف سالنهای اجتماعات   187
5-20-3-1 ورودی سالن: 188
5-20-3 -2  سرسرا و سالن انتظار  188
5-20-3-3 سالنهای اجتماعات   190
5-20-3-3-1 تغییرات در ابعاد سالنهای اجتماعات   190
5-20-3-3-2 چند منظوره بودن و انعطافپذیری سالن   191
5-20-3-3-3 صندلی در سالنهای اجتماعات   192
5-20-3-3-4 بالکن در سالنها 195
5-20-3-3-5 شیب سالنها 196
5-21 اتاق تجهیزات تلفن   198
5-22 موتورخانه و برق اضطراری   198
5-23 تجهیزات بهداشتی، رختکن و نظافت   199
5-24 انبار مرکزی   199
5-25 محل زندگی سرایدار  200
5-26  فضای نمایشگاهی   200
فصل ششم: مکانیابی و روند طراحی شهرک دانشجویی   201
6-1 سیر تحولات شهرسازی شیراز  201
6-1-1 شیراز 1328  204
6-1-2 شیراز 1335  205
6-1-3 شیراز 1350  206
6-1-4 شیراز معاصر  207
6-1-5 شیراز در دوره کنونی   207
6-2 کاربریهای قدیم منطقه: 208
6-3 کاربریهای جدید منطقه  209
6-4 همجواریها در منطقه  209
6-5 مکان یابی سایت   210
6-5-1  مکانهای پیشنهادی برای سایت مجموعه  211
6-5- 2  موقعیت سایت نسبت به شهر  213
6-5-3  موقعیت سایت نسبت به شریانهای شهری وضع موجود  214
6-5-4  موقعیت قرارگیری سایت در مناطق شهرداری شیراز  214
6-6 دسترسیها 215
6-6-1دسترسی سواره  215
6-6-2 دسترسی پیاده  215
6-6-3 دسترسیها در طرحهای فرادست   216
6-6-4 موقعیت سایت نسبت به محورهای شریانی پیشنهادی شیراز  217
6-7 همجواریها 218
6-8 چشم اندازهای سایت در وضعیت کنونی   218
6-9 چشماندازها 220
6-10 تحلیل سایت به کمک جدول sowt  221
6-11 نتیجه گیری   224
6-12 روند طراحی مجموعه شهرک دانشجویی   225
6-12-1 ترسیم خطوط اولیه برای رسیدن به پلان   225
6-12-2 ترسیم دیاگرامهای اولیه  226
6-12-3 ترسیم محورهای  تأثیر گذار بر زمین طرح   227
6-13 طراحی حجمهای سه بعدی اولیه  229
6-14 ترسیم پلان نهایی بام مجموعه  230
6-14-1 فرایند طراحی سایت   231
6-14-2  ترسیم پلان بام دانشکده معماری   235
6-15  فرآیند طراحی دانشکده معماری   236
6-16 ترسیم پلان طبقه همکف و اول دانشکده معماری   239
6-17 نماها و برشهای نهایی   242
6-19 طراحی فضاهای داخلی   244
6-20 سازه مجموعه دانشکده معماری   245
6-20-1 فونداسیون   245
6-20-2 جنس دیوارها 245
6-20-3 سقف مجموعه  245
6-20-3-1 سیستم تیر ویاراندیل1 245
6-20-3-2 سقف بتن پیش تنیده  246
6-20-4 ستونها 248
6-21 تأسیسات دانشکده معماری   248
6-22 نمایش سه بعدی مجموعه  250
فهرست منابع: 253