پایان نامه مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری

word 1 MB 30710 124
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۰,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۱۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A."

    چکیده :

    هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت سرمایه فکری با عملکرد مالی در بانک پارسیان می باشد.  برای این منظور بعد از مرور ادبیات تحقیق، 4 فرضیه شامل یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی تدوین گردید.برای آزمون فرضیه های  پژوهش  از پرسشنامه ای که میان جامعه آماری توزیع شده، استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را تمام کارکنان و مدیران  بانک پارسیان شعبه غرب تهران که تعداد آن 472نفر  تشکیل می دهند که از این تعداد به عنوان نمونه 450 نفر انتخاب شده اند. در این پژوهش  از روش  تصادفی  خوشه ای  استفاده شده است. در این پژوهش از تکنیک های آمار توصیفی برای  بررسی و تجزیه و تحلیل متغییرهای جمعیت شناختی  و ازآزمون کلموگروف-اسمیرنف نرمال و غیر نرمال بودن  متغیرها استفاده شده است هم چنین از آزمون همبستگی اسپیرمن و نیز تحلیل رگرسیون چندگانه برای تجزیه و تحلیل فرضیه ها استفاده گردید نتایج نشان می دهد که میزان همبستگی بین سرمایه فکری و عملکرد مالی با مدیریت دانش 0.557 و این میزان هم بستگی در سطح بالایی است. هم چنین ضریب میزان تغییرات بیانگر این است که 31 درصد از تغییرات متغییر وابسته عملکرد مالی توسط متغیر مستقل سرمایه فکری پوشش داده میشود و میزان بتای به دست آمده در رگرسیون برای متغییر سرمایه انسانی 0.448و  برای سرمایه ساختاری 0.227- و برای سرمایه مشتری 0.556 است و بجز سرمایه ساختاری بقیه فرضیه ها از آنجاییکه سطح معنا داری آنها کمتر از 0.05 معنی داری می باشد.با توجه به آزمون F فیشر به جز سرمایه ساختاری نسبت بقیه متغیر ها با عملکرد مالی رابطه خطی وجود دارد زیرا سطح معنا داری آنها کمتر از 5 درصد می باشد.

    کلید واژه:سرمایه فکری،عملکرد مالی،سرمایه انسانی،سرمایه ساختاری،سرمایه مشتری،مدیریت دانش

    سازمان ها در حال وارد شدن به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند ، اقتصادی که در آن دانش و دارایی های نامشهود به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمانها شناخته شده است . یکی از اجزای دارایی نامشهود سرمایه فکری می باشد که تاثیر مهمی بر عملکرد و پیاده سازی استراتزیک سازمان دارد از این رو  شناسایی ، اندازه گیری و مدیریت سرمایه فکری دارای اهمیت خاصی است  و منجر به مشاهده ارزش واقعی سازمان ها می شود.( وطنی،1389). دراکر[1] (1993) اندیشمند معروف مدیریت می گوید:« ما در حال وارد شدن به یک جامعه دانشی هستیم که در آن منافع اقتصادی اصلی، دیگر سرمایه بیشتر، منابع طبیعی و نیروی کار بیشتر و ... نیست. قرن 21، قرن اقتصادی دانشی است.در اقتصاد دانشی، دانش یا سرمایه فکری به عنوان یک عامل تولید ثروت در مقایسه با سایر دارایی های مشهود فیزیکی ارجحیت بیشتری پیدا می کند. در این اقتصاد، داراییهای فکری بخصوص سرمایه انسانی جزو مهمترین دارایی های سازمان محسوب می شود و موفقیت بالقوه سازمانها ریشه در فعالیت های فکری آنها دارد تا دارایی های مشهود(صدقی گلدی، 1386). امروزه نحوه ی استفاده از دارایی های نامشهود تأثیر بسیار مهمی در موقعیت و بقای سازمان ها دارد. به طوری که این موضوع باعث بوجود آمدن حوزه مطالعاتی و تحقیقاتی جدیدی در مدیریت شده است. در یک طبقه بندی ساده دارایی های نامشهود به دو دسته تقسیم می شود که یکی از مهمترین اجزاء آن سرمایه فکری است که تأثیر مهمی بر روی عملکرد و پیاده سازی استراتژی های سازمانی دارد از این رو، شناسایی، اندازه گیری و مدیریت سرمایه فکری دارای اهمیت خاصی است( گلدی صدقی، 1386).این پژوهش کوششی است از سوی محقق تا تاثیر  سرمایه فکری و اجزای سه گانه آن را بر عملکرد مالی بانکها(به طور خاض بانک پارسیان )بسنجد.در این فصل کلیات تحقیق نظیر بیان مساله و اهمیت آن و اهداف پژوهش که مد نظر محقق است  ارائه می شود تا ذهن خواننده در مورد تحقیق در مسیر روشنی قرار بگیرد و چارچوب اصلی در ذهن خواننده ایحاد شود.

    2-1)بیان مسأله پژوهش

    در قرن بیستم اقتصاد مبتنی بر صنعت بود . در این قرن هر شرکتی و هر کشوری که دارایی های فیزیکی و سرمایه های مادی و مشهود بیشتری داشت ثروت بیشتری تولید می کرد. اما قرن 21 اقتصاد مبتنی بر دانش است. به عنوان مثال ستارامن[2] و همکارانش به نقل از کندریک یکی از اقتصاد دانان آمریکا بیان می کنند که در سال 1925 نسبت دارایی های نامشهود به دارایی های مشهود 30 به 70 بود. اما در دهه 1990 به نسبت 63 به 37افزایش یافت. استوارت[3] سرمایه انسانی را مهمترین دارایی سازمان تلقی می کند . بنابراین انتظار می رود شرکت هایی که از سرمایه فکری و انسانی بالاتری برخوردارند عملکرد مالی آنها نیز بالاتر باشد.

    سرمایه فکری سرمایه ای فراتر از دارایی های فیزیکی و دارایی های مشهود است . امروزه سهم سرمایه فکری به دلیل تولید دانش و اطلاعات و درنتیجه تولید ثروت در اقتصاد مبتنی بر دانش می تواند نقش مهمی در خلق ارزش افزوده و تولید ناخالص داخلی داشته باشد . به همین دلیل در سطح بنگاههای اقتصادی نیز عملکرد مالی شرکت ها می تواند تحت تأثیر دارایی های فکری و سرمایه انسانی قرارگیرد.( عباسی،1389)

    در اقتصاد امروز ، دانش به عنوان مهمترین سرمایه ، جایگزین سرمایه مالی و فیزیکی شده است . در طول عصر صنعت بهای تمام شده دارایی ها ، کارخانجات ، تجهیزات و مواد خام بود که برای موفقیت یک تجارت لازم بود اما در عصر اطلاعات این استفاده موثر از سرمایه های فکری است که معمولاً در موفقیت یا شکست یک مجموعه مؤثر است . بنابراین مدیران نیاز دارند که بتواند اثر تلاش های مدیریت را بر عملکرد سازمان خود اندازه گیری کند . اغلب شاخص های عملی مدیریت دانش برای اندازه گیری دارایی های دانش یا سرمایه فکری متمرکز هستند و فرض می کند که خروجی مدیریت دانش بر میزان سرمایه گذاری سازمان مؤثر است .(همتی،1389) نکته ی قابل بررسی آن است که  سرمایه فکری در واقع مدیریت سرمایه گذاری سازمان را بر عهده دارد که بنا بر نظر صاحبنظران در مقابل سرمایه فیزیکی قرار گرفته یا به نوعی مکمل آن است . سرمایه فکری ،دانشی است که می تواند به سود تبدیل شود و به عنوان دارایی پنهان شناخته می شود. بنابراین به کارگیری آن موجب افزایش توان رقابتی شرکت و سودآوری آتی آن می شود سرمایه فکری ، سرمایه ای است که ناملموس و نامشهود بوده و از لحاظ کمی اندازه گیری آن سخت و دشوار است . ولی از سویی باید به این نکته توجه داشت که ارائه شاخص های مدون و حتی الامکان کمی است که می تواند بکارگیری سرمایه فکری در سازمان را برای مدیران توجیه کند . این گفته لرد کلوین در اینجا می تواند صادق باشد و اهمیت تدوین شاخص ها و سنجش های اندازه گیری مدیریت دانش و سرمایه فکری را نشان دهد : "وقتی از آنچه صحبت می کنید ، بتوانید آن را به صورت کمی و عددی بیان نموده و اندازه گیری کنید ، می توانید درک مناسبی از آن بدست آورید . اما در مقابل ، وقتی نتوانید منظور خود را به صورت کمی و عددی بیان کنید در واقع نمی توانید درک و شناخت مناسبی از آن حاصل نمایید "  لذا تاثیری که سرمایه فکری می توانند در ابعاد مختلف مالی و غیر مالی شرکت ایفا کند امری انکار ناپذیر است بنابراین شناسایی سهم آن درصورتهای مالی میتواند ضروری باشد (مادیشن[4] 2011).

    به بیان دیگر اقتصاد صنعتی جای خود را به اقتصاد دانش محور داد. در اقتصاد صنعتی عوامل اصلی تولید ثروت اقتصادی، داراییهای فیزیکی و مشهود مانند زمین، نیروی کار، پول و ماشین آلات و ... میباشند و ترکیب این عوامل است که در نهایت موجب تولید ثروت می شود. در این نوع اقتصاد، دانش به عنوان کلیدی ترین عامل ایجاد ارزش و ثروت، نقش ناچیزی ایفا میکند. در اقتصاد دانش محور[5] به دانش و سرمایه فکری[6]به عنوان عامل اصلی تولید ثروت در مقایسه با سایر داراییهای مشهود و فیزیکی جایگاه مهمتری اختصاص مییابد. در بازارهای رقابتی فعلی که هدف سازمانها کسب سهم بیشتر بازار از طریق ایجاد مزیتهای رقابتی است، موفقیت یک سازمان در گروی بکارگیری و مدیریت عنصر دانش[7] و سرمایه فکری در تمامی ابعاد سازمانی است.( زمانیان،1389)

     هدف اساسی این پژوهش مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش بر عملکرد مالی صنعت بانکداری است.

    3-1) اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش

    پیتر دراکر در جامعه سرمایه دار می گوید که دانش جانشین ابزار، سرمایه، مواد اولیه و نیروی کار جسمانی در فعالیت های تجاری خواهد شد . به عبارت دیگر، مزیت نسبی یک سازمان اقتصادی دیگر وابسته به حجم سرمایه های فیزیکی مانند زمین، تجهیزات یا امکانات تولیدی نخواهد بود و خلق ارزش در سازمان ها از طریق دارایی ها ی ناملموس که به آن سرمایه فکری می گوییم حاصل می شود. کشف و مدیریت سرمایه فکری یک کشور یا یک سازمان اقتصادی مستلزم ایجاد نظامی مبتنی بر عوامل متغیر است که به آشکارسازی وشناسایی سرمایه های ناملموس کمک کند . فلسفه موجودی سازمان ها و نهادهای اجتماعی به ویژه سازمان های رسمی دستیابی به اهدافی است که به این منظور تأسیس یافته اند. سازمان ها ابزاری برای پاسخگویی به نیازهای جامعه هستند، از این رو با توجه به انتظاراتی که از آنها متصور است در موقیعتی حساس قرار دارند. باید توجه داشت که تأکید بر سرمایه انسانی منجر به درک بهتر ارزش های نهفته افراد، بنگاهها، نهادها و جوامع در حال حاضر و حتی در آینده برای بهره گیری بهتر از سرمایه فکری می شود. آنچه در جهان آینده خالق ارزش اقتصادی است نه نفت و گاز و مواردی مانند آنها بلکه فرزندان عاقل دانشمند و دانش دوست هر ملت هستند. یکی از شاخص های کشورهای توسعه یافته توجه به نقش نیروی انسانی می باشد.امروزه هیچ سازمانی بدون توجه به نیروی انسانی و نقش سازنده آن در ارائه خدمات قادر به ادامه حیات نیست. توجه به بهره وری نیروی انسانی زمینه هماهنگی بین سازمان و منابع انسانی جهت پذیرش اهداف مشترک و تضمین نیل به اهداف سازمان و منابع انسانی را به وجود می آورد. سازمان ها برای اینکه بتوانند در محیط رقابتی و متغیر امروزی قادر به عمل بوده و اثربخش باشند لازم است سطح سرمایه فکری خود را شناسایی، سنجش و ارزش گذاری نمایند . در محیط دانش محور کنونی سرمایه فکری نه تنها مهم ترین بخش سرمایه سازمان محسوب می گردد، بلکه فراهم کننده مزیت رقابتی پایدار برای سازمان است، بنابراین مدیران نه تنها می بایست دانش خود را در حوزه سرمایه فکری افزایش دهند، بلکه می بایست از طریق تقویت مؤلفه های آن (سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری و سرمایه رابطه ای) به توسعه و گسترش این حوزه در سازمان بپردازند. اثربخشی و بهره وری بیش از پیش سازمان مرهون توجه به دانش و سرمایه فکری بوده و با شناخت ماهیت و این مهم می توان امکان طرح ریزی، بهینه سازی، کنترل و نظارت مستمر بر آن را در سازمان فراهم نمود.(جلایری،1391)با توجه به اهمیت پژوهش که در بالا اشاره شده محقق در پی شناخت سرمایه فکری و اجزای آن و تاثیر عوامل سرمایه فکری بر عملکرد مالی بانک است.

    4-1) چارچوب نظری تحقیق:

    در طی دهه گذشته کسب و کارها ، اهمیت مدیریت دارایی های نامشهود خود را درک کرده اند و توسعه مارک ها، شهرت و فرهنگ سازمان ها را به عنوان مهمترین منابع مزیت پایدار تجاری خود در نظر گرفته اند. در این اقتصاد توانایی خلق و استفاده از ارزش این دارایی های نامشهود ، یک شایستگی اصلی را برای سازمان ها بوجود می آورد .کندریک[8] یکی از مشهورترین اقتصاددانان مطرح آمریکاست، می گوید که در سال 1925، نسبت سرمایه های تجاری نامشهود به سرمایه های تجاری مشهود 30 به 70 بوده است ولی این نسبت در سال 1990 به میزان 63 به 37 رسیده است؛ همچنین "لئو" مطرح می سازد که فقط در حدود 10 تا 15 درصد کل ارزش بازاری شرکت ها را تشکیل می دهند که هنوز هیچ کاری در مورد اندازه گیری انها صورت نگرفته است.همچنین یکسری مطالعات انجام شده در سال 1999 در زمینه ترکیب دارایی های هزاران شرکت غیرمالی در طی سال های 1978 تا 1998 نشان داد که رابطه بین دارایی ها نامشهود و مشهود 20 به 80 بوده و در سال 1998 ، این نسبت تقریبا به 80 به 20 رسیده است. این تغییرات قابل ملاحظه باعث  ایجاد یکسری روش ها برای محاسبه ثروت شرکت هایی شده است که مهمترین دارایی های آنها ، دارایی های نامشهود بویژه فکری و دانش بوده است .

    سرمایه فکری ، مجموع داراییهای ناملموس سازمان اعم از دانش(بخشی از سرمایه انسانی) [9] ، سرمایه  ساختاری[10] ، سرمایه ارتباطی ، سرمایه سازمانی ، سرمایه داخلی و سرمایه خارجی[11] است "بونتیس" ابتدا به سه نوع سرمایه انسانی ، ساختاری ، مشتری اشاره کرد و در سال 2000 طبقه بندی خود را به صورت سرمایه انسانی ، سرمایه ساختاری ، سرمایه ارتباطی و دارایی یا مالکیت معنوی تغییر داد.یک تفاوت کلیدی مابین تعاریف ومدلهای مختلف اندازه گیری سرمایه فکری برمی گردد به اولویتی که هر یک از آنها به اندازه گیری سرمایه انسانی و اجتماعی داخلی و خارجی میدهند. برخی از این مدلها تمایل دارند که بر سرمایه مشتری تاکید کنند در حالیکه برخی دیگر بر سرمایه انسانی درون سازمانی توجه می نمایند و برخی دیگر یک نگرش کل نگر در خصوص مدلهای موجود اندازه گیری دارائیهای دانش به همراه مقایسه تطبیقی آنها فراهم میکند .(سعید وطنی،1389)با توجه به این چارچوب محقق با ارایه تعاریف مختلف سرمایه فکری و اجزای آن در پی یافتن رابطه عوامل فوق با عملکرد مالی بانک هاست که نقش مهمی در اقتصاد کشور دارد

    5-1) اهداف پژوهش

    1-5-1)هدف اصلی

    بررسی تاثیر سرمایه فکری بر عملکرد مالی بانک پارسیان

    2-5-1) اهداف فرعی

    بررسی تاثیر سرمایه انسانی بر عملکرد مالی بانک پارسیان

    بررسی تاثیر سرمایه ساختاری بر عملکرد مالی بانک پارسیان.

    بررسی تاثیر سرمایه مشتری بر عملکرد مالی بانک پارسیان

    6-1) مدل مفهومی تحقیق:

    نمودار1-1(مدل مفهومی تحقیق منبع فرضیات پژوهش)

    (قربانی و احمدیان،1392)

     

    7-1) متغیرهای پژوهش

    متغیر مستقل این پژوهش سرمایه فکری می باشد که شامل ابعاد سرمایه انسانی ،سرمایه ساختاری وسرمایه مشتری است. عملکرد مالی متغییر وابسته است برای اندازه گیری آن از ROA (بازگشت دارایی ها که برابر است با سود(زیان) خالص تقسیم بر جمع کل دارایی ها)استفاده می شود..

    8-1) سوالات پژوهش

    1-8-1) سوال

    بین سرمایه فکری و عملکرد مالی بانک پارسیان رابطه معنا داری وجود دارد؟

    9-1) فرضیه های پژوهش

    فرضیه های پژوهش به طور کلی بدین شرح می باشد :

    1-9-1) فرضیه اصلی :

    سرمایه فکری بر عملکرد مالی بانک پارسیان تاثیر مثبت و معنا داری دارد.

    1-9-1) فرضیه های  فرعی :

    1: سرمایه انسانی بر عملکرد مالی بانک پارسیان تاثیر مثبت و معنا داری دارد.

    2: سرمایه ساختاری بر عملکرد مالی بانک پارسیان تاثیر مثبت و معنا داری دارد.

    3: سرمایه مشتری بر عملکرد مالی بانک پارسیان تاثیر مثبت و معنا داری دارد.

    10-1) قلمرو پژوهش

    قلمرو زمانی: این تحقیق در بازدهی زمانی 6 ماهه با توجه به تاریخ تصویب موضوع اجرا شده است.

    قلمرو مکانی:این تحقیق شعبه های غرب بانک پارسیان در تهران انجام شده است

    قلمرو موضوعی:مربوط به تجزیه و تحلیل رابطه سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش بر عملکرد مالی صنعت بانکداری می پردازد

    11-1) روش پژوهش

    برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش های آمار توصیفی و استنباطی استفاده می گردد.  با روش توصیفی شاخص های گرایش مرکزی و پراکندگی و فراوانی و درصد فراوانی معرفی می گردد . با روش استنباطی فرضیه های تحقیق مورد ازمون قرار می گیرد . با توجه به اینکه هدف تحقیق مطالعه و بررسی رابطه بین متغیرهای تحقیق است، بنابراین روش تجزیه و تحلیل داده ها ، روش های همبستگی و تحلیل رگرسیون است . ازآنجا که هرکدام از متغیرهای مستقل و وابسته اصلی تحقیق دارای متغیرهای تاثیر گذار. و هم چنین برای تجزیه و تحلیل داده ها از نرم افزار (SPSS) استفاده می شود.   

    12-1) گردآوری اطلاعات پژوهش

    تدوین مبانی نظری و ادبیات پژوهش، از اطلاعات و مطالعات کتابخانه ای استفاده شده است. و گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه انجام می گیرد. 

    13-1) جامعه آماری و حجم نمونه

    جامعه آماری این پژوهش کارمندان و مدیران بانک پارسیان شعبه غرب تهران می باشد که تعداد آنها در مجموع 472 نفر است. در این پژوهش به دلیل وسیع بودن جامعه آماری از نمونه گیری استفاده شده است که با استفاده از جدول مورگان  تعدادنمونه 450 و ازروش تصادفی خوشه ای استفاده شده است

    14-1) کاربران پژوهش

    اشخاص حقیقی و حقوقی که می توانند از نتایج بدست آمده استفاده کنند، عبارتند از:

    بانکها: به منظور شفاف سازی تاثیر سرمایه فکری به عنوان یکی از ارکان نوپا ولی مهم بر عملکرد مالی؛

    علاقه مندان برای سرمایه گذاری در بازارهای سرمایه ای؛

    شرکت های در ارتباط با بانکها در راستای شفاف شدن امور مالی شرکت؛

    سایرعلاقه مندان به امور اقتصادی ,مالی و مدیریتی؛

    15-1) واژگان و اصطلاحات کلیدی

     

    مدیریت دانش[12](KM)

    مدیریت دانش مجموعه ای از فرآیندهای حاکم بر ایجاد، انتشار و استفاده از دانش است پیتر دراکر در مقاله خود ،  مدیریت دانش را به عنوان هماهنگی و بهره برداری از منابع دانش سازمانی، به منظور ایجاد سود و مزیت رقابتی تعریف کرده است. مدیریت دانش فرایند تبدیل دانش ضمنی به دانش صریح است که با استفاده از ذخیره سازی، فیلتر بازیابی و اشاعه دانش به شکل صریح انجام می گیرد.( ابراهیم،2014)

    سرمایه فکری[13]:(IC)

    سرمایه های فکری متشکل از تمام دارایی ها  است که در ترازنامه شرکت ها نشان داده نمیشود که شامل دارایی های نامشهود مانند مزایای انسانی، علائم تجاری، ثبت اختراعات ، ساختار و محیط است ( جعفری،2013)

    نمودار 1-2(اجزای سرمایه فکری)

    سرمایه انسانی:

    سرمایه انسانی ، به قابلیت ها و مهارت ها و تخصص نیروی انسانی سازمان اطلاق می شود . سرمایه انسانی برخوردار از تفکر است. هدف اولیه از سرمایه انسانی ، نوآوری در کالا و خدمات و نیز بهبود فرایندهای تجاری است. در این تعریف سرمایه انسانی  بعنوان کل هزینه های حقوق ودستمزد شرکت در نظر گرفته شده است .( وطنی،1389)

     

    سرمایه ساختاری(سازمانی)

    سرمایه ساختاری شامل ظرفیت ها جهت درک نیازهای بازار می باشد و مواردی نظیر حقوق اختراعات و دانش نهادینه شده در ساختار ها، فرایندها و فرهنگ سازمانی را در بر می گیرد. سرمایه ساختاری دانشی است که در پایان هر روز کاری در سازمان باقی می ماند، وبه کل سازمان تعلق دارد و هم چنین  قابل تولید شدن مجدد و به اشتراک گذاشتن با دیگران می باشد.(همان منبع)

     

    سرمایه مشتری (ارتباطی)

    عبارت است از روابط با افرادی که بنگاه اقتصادی با آن ها به کار تجاری می پردازد. این افراد معمولاً شامل مشتریان می باشند، اما می توانند عرضه کنندگان را نیز در برگیرند. سرمایه مشتری، سرمایه رابطه ای نیز نامیده می شود(همان منبع)

    عملکردمالی:

    عملکرد مالی شرکت را میتوان  توسط عواملی مانند سود، رشد سود،بازده فروش،سود تقسیمی، جریانهای نقدی ، سود هر سهم ، نسبتهای مالی(شامل  ROA) و نسبت ارزش بازار به ارزش دفتری تعریف نمود(سینایی و همکاران 1390)

     

    [1] Druker

    [2] Seetharaman A.

    [3] Stewart

    [4] Maditinos

    [5] Knowledge Based Economy

    [6] Intellectual Capital 

    [7] Knowledge

    [8] kendrick

    [9]- Human capital

    [10] -Structural capital

    [11]- External capital

    [12] Knowledge Management

    [13] Intellectual Capital

    Abstract:

     

    Studying the impact of intellectual capital as a knowledge management tool on the financial performance of the banking industry.(A case study of parsian bank)

    The present study aims to investigate the relationship between intellectual capital management and financial performance of the Parsian Bank. For this purpose, after reviewing the literature, 4 main hypotheses including one main hypothesis and three sub-hypotheses were developed. To test the hypothesis of this study, a questionnaire which was distributed among the target population, is used.The population consisted of all employees and directors of West Tehran Parsian Bank Branches that make up the 472 people, of which 450 were selected as sample. In this study we have used randomly cluster sampling.  In this study, descriptive statistical techniques to examine and analyze the demographic variables were used, And the Kolmogorov-Smirnov test to determine the normal and non-normal distribution of the variables were used. And also The Spearman correlation test and multiple regression analysis were used to analyze the hypotheses. The results show that the correlation between financial performance and knowledge management and intellectual capital value is 0.557, which this correlation is high. The coefficient of variation indicates that 31 percent of the dependent variable changes in financial performance are covered by the independent variable of intellectual capital. And the beta coefficient in the regression obtained for human capital variables is 0.448, for structural capital -0.227, and for customer capital is 0.556. Apart from the structural capital other hypotheses are statistically significant since their significance levels are less than 0.05. According to Fischer test Except for the capital structure, all other variables have linear relation with respect to financial performance because their significance is less than 5%.

  • فهرست:

    چکیده : 1

    فصل اول کلیات تحقیق.. 2

    1-1)مقدمه: 3

    2-1)بیان مسأله پژوهش... 3

    3-1) اهمیت و ضرورت موضوع پژوهش... 5

    4-1) چارچوب نظری تحقیق: 6

    5-1) اهداف پژوهش... 7

    6-1) مدل مفهومی تحقیق: 8

    7-1) متغیرهای پژوهش... 8

    8-1) سوالات پژوهش... 8

    1-8-1) سوال. 8

    9-1) فرضیه های پژوهش... 9

    1-9-1) فرضیه اصلی : 9

    1-9-1) فرضیه های  فرعی : 9

    10-1) قلمرو پژوهش... 9

    11-1) روش پژوهش... 9

    12-1) گردآوری اطلاعات پژوهش... 9

    13-1) جامعه آماری و حجم نمونه. 10

    14-1) کاربران پژوهش... 10

    15-1) واژگان و اصطلاحات کلیدی.. 10

    فصل دوم مبانی نظری و پیشینه تحقیق.. 13

     

    بخش اول مدیریت دانش... 13

    1-1-2)تعاریف مدیریت دانش... 14

    2-1-2) روند مدیریت دانش: 14

    3-1-2) ویژگی های مدیریت دانش: 15

    4-1-2) اصول مدیریت دانش: 15

    5-1-2) نظریه های مدیریت دانش: 16

    6-1-2) دلایل اهمیت به کارگیری مدیریت دانش: 16

    7-1-2) اهداف مدیریت دانش: 17

    8-1-2) گامهای مدیریت دانش: 17

    9-1-2) عوامل کلیدی موفقیت دانش: 18

    10-1-2) مدل های پیاده سازی مدیریت دانش... 20

    1-10-1-2) مدل هیکس... 20

    2-10-1-2) مدل مک الروی.. 21

    3-10-1-2) مدل بک من.. 21

    4-10-1-2) مدل 7C. 22

    5-10-1-2) مدل نوناکا و تاکوچی.. 23

    2-1-10-6) مدل پایه های ساختمان دانش... 26

    بخش دوم سرمایه فکری.. 29

    2-2) سرمایه فکری: 30

    1-2-2) اجزای سرمایه فکری: 30

    1-1-2-2) سرمایه انسانی: 30

    2-1-2-2) سرمایه ساختاری: 31

    3-1-2-2) سرمایه رابطه ای: 31

    2-2-2) فرایند مدیریت سرمایه فکری: 32

    3-2-2) تاریخچه سرمایه فکری: 33

    4-2-2) مدیریت دانش و سرمایه فکری: 35

    5-2-2) نظریه های مربوط به سرمایه فکری: 35

    6-2-2) مدل ها والگوهای سرمایه فکری: 36

    1-6-2-2) ادوینسون و  مالونه  ( 1997). 37

    2-6-2-2) سویبی (1997). 37

    3-6-2-2) استوارت (1997). 38

    4-6-2-2) پتی  ( 2000). 38

    5-6-2-2) چن و همکارانش (2004). 38

    7-2-2) اندازه گیری سرمایه فکری: 39

    8-2-2) اهداف اندازه گیری سرمایه فکری : 40

    9-2-2) منافع و مزایای اندازه گیری سرمایه فکری : 40

    10-2-2) پیچیدگی اندازه گیری سرمایه فکری از نظر روس( 1997): 41

    11-2-2) طبقه بندی روشهای اندازه گیری سرمایه فکری: 41

    1-11-2-2) طبقه اول: روش های سرمایه فکری مستقیم. 41

    1-1-11-2-2) مزایای روش های سرمایه فکری مستقیم: 41

    2-1-11-2-2) معایب روش های سرمایه فکری مستقیم: 42

    2-11-2-2) طبقه دوم: روش های سرمایه گذاری بازار. 43

    3-11-2-2) طبقه سوم: روش های بازگشت روی دارایی ها 43

    4-11-2-2) طبقه چهارم: روش های کارت امتیازی.. 44

    12-2-2) روش های اندازه گیری سرمایه فکری : 44

    1-12-2-2) ارزش افزوده اقتصادی: 44

    2-12-2-2) ارزش نامشهود محاسبه شده : 45

    3-12-2-2) روش های اندازه گیری سرمایه فکری روش کارت امتیازی متوازن : 45

    4-12-2-2) روش های اندازه گیری سرمایه فکری هدایت کننده اسکاندیا: 46

    5-12-2-2) کیوی توبین: 46

    6-12-2-2) روش های اندازه گیری سرمایه فکری ارزش بازار به دفتر : 46

    7-12-2-2) روش های اندازه گیری سرمایه فکری برگه متوازن نامحسوس : 47

    8-12-2-2) روش های اندازه گیری سرمایه فکری امتیازات ثبت شده تقدیر موزون : 47

    9-12-2-2) حسابداری منابع انسانی.. 48

    10-12-2-2) ترازنامه نامرئی : 48

    11-12-2-2) جستجوگر ارزش: 48

    12-12-2-2) نتایج امتیازی زنجیره  ارزش : 49

    13-2-2) شاخصهای عملکرد مالی: 52

    14-2-2)فرمولهای محاسباتی و روشهای کمی جهت محاسبه ارزش سرمایه های فکری: 53

    بخش سوم پیشینه تحقیق.. 55

    3-2) پیشینه تحقیق: 56

    1-3-2) تحقیقات مشابه داخلی.. 56

    (2-3-2تحقیقات مشابه خارجی.. 60

    فصل سوم روش‌ اجرای پژوهش 62

    1-3) مقدمه: 63

    2-3) روش تحقیق.. 63

    3-3) جامعه آماری.. 64

    1-3-3)روش نمونه گیری پژوهش... 64

    4-3) مدل مفهومی تحقیق.. 65

    5-3) سوالات پژوهش: 66

    3-6)فرضیه های پژوهش... 66

    3-5) روش و ابزار گرد آوری اطلاعات : 67

    3-5-1)ساختار پرسشنامه مدیریت سرمایه فکری.. 67

    3-5-2)ساختار پرسشنامه عملکرد مالی.. 67

    3-6)روایی و پایایی پرسشنامه. 68

    1-6-3) روایی تحقیق: 68

    3-6-2)پایایی تحقیق: 68

    7-3)  روش تجزیه و تحلیل اطلاعات : 70

    8-3)آزمون فرضیه: 71

    فصل چهارم یافته های پژوهش... 72

    1-4)مقدمه: 73

    2-4)توصیف ویژگی های جمعیت شناختی جامعه آماری پژوهش... 73

    1-2-4)  جنسیت جامعه آماری.. 73

    2-2-4)وضعیت تاهل.. 74

    3-2-4)سن جامعه آماری.. 75

    4-2-4) تحصیلات جامعه آماری.. 75

    5-2-4)رشته تحصیلی جامعه آماری.. 76

    6-2-4)عنوان شغلی جامعه آماری.. 77

    7-2-4)سابقه خدمت جامعه آماری در سازمان. 79

    3-4)تحلیل داده های تحقیق : 80

    4-4)آزمون فرضیه ها توسط ضریب همبستگی اسپیرمن:. 83

    5-4) تجزیه وتحلیل ها رگرسیون متغیرها به تفکیک هرفرضیه. 83

    (1-5-4آزمون فرضیه اصلی.. 83

    (2-5-4آزمون فرضیه های فرعی : 85

    (1-2-5-4آزمون فرضیه فرعی اول. 85

    (2-2-5-4آزمون فرضیه فرعی دوم. 87

    (3-2-5-4:آزمون فرضیه فرعی سوم. 88

    (6-4:پاسخ به سوالات پژوهش: 89

    فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهاد ها 92

    1-5)مقدمه: 93

    (2-5ارزیابی و تشریح فرضیه های آزمون. 93

    (1-2-5فرضیه اصلی.. 93

    (2-2-5فرضیه فرعی شماره 1. 94

    (3-2-5 فرضیه فرعی شماره 2. 94

    (4-2-5فرضیه فرعی شماره 3. 94

    (3-5 پیشنهادات پژوهش... 95

    (1-3-5 پیشنهاداتی در راستای فرضیه های پژوهش... 95

    (2-3-5 پیشنهاداتی برای پژوهش های آتی.. 95

    (4-5محدودیتهای پژوهش... 96

    ( منابع و پیوست ها) 97

    منابع فارسی: 98

    منابع لاتین: 100

    پیوست ها 102

    پرسشنامه: 111

    Abstract  113

    منبع:

    منابع:

    منابع فارسی:

    احمدی ،سید علی اکبر وعلی صالحی،مدیریت دانش،انتشارات پیام نور (1391)

    امیری، مهدی اصغرنژاد و مهرداد مدهوشی،سنجش سرمایه فکری و بررسی رابطه آن با بازده مالی شرکتها، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 16 ، شماره 57 ، پاییز 1388

    انواری رستمی، علی اصغرو حسن  سراجی، ( 1384 )، سنجش سرمایه فکری و بررسی رابطه میان سرمایه فکری و ارزش بازار سهام شرکت های بورس اوراق بهادار تهران، مجله. بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 39 ، سال دوازدهم

    بامنی مقدم،محمد،تحلیل آماری،انتشارات شرح،1390

    جعفری، مصطفی، رضائی نور، جلال، حسنوی، رضا ( 1385 )، بازنگری مدل های اندازه گیری سرمایه فکری : یک رویکرد کل نگر، چهارمین کنفرانس بین المللی مدیریت،دانشکده مدیریت و اقتصاد دانشگاه صنعتی شریف.

    خاوندکار و متقی ،سرمایه فکری؛ مدیریت، توسعه و مدل های سنجش، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران ،1388

    دستگیر محسن و کامران محمدی، سرمایه فکری؛ گنج تمام نشدنی سازمان ،تدبیر،شماره 124،اسفند 88

    دهقان نجم،منصور، مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی،مجله مهندسی خودرو و صنایع وابسته

    زمانیان،علیرضا ومحمود همت فر و علی اسمعیل زاده، بررسی ارتباط میان سرمایه فکری و شاخصهای ارزیابی عملکرد شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، مجله حسابداری مدیریت، سال سوم / شماره ششم / پائیز9 138

    زمردیان، غلامرضا و علی رستمی،" استقرار نظام مدیریت دانش مبتنی بر سرمایه اجتماعی، مجله حسابداری مدیریت، سال سوم ، شماره پنجم ، تابستان 1389

    زنجیر دار مجید ،سعید وطنی(1389) ،"بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد مالی شرکتهای موجود در بازار سرمایه ایران"پایان نامه کارشناسی ارشد واحد اراک

    زنجیر دار مجید ،فهیمه جلایری(1391) ،" تبیین رابطه بین تمرکز مالکیت و عملکرد سرمایه فکری و ارزش شرکت در بازار سرمایه ایران"پایان نامه کارشناسی ارشد واحد اراک

    سینایی ، حسنعلی و بهمن حاجی پور و خدیجه طاهری، بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و عملکرد شرکت، پژوهش نامه مدیریت تحول، سال سوم، شماره 5، بهار و تابستان 1390

    شفیعا، محمدعلی و بابک سهرابی و ایمان رئیسی وانانی و سمیه فقیه میرزایی ، مدلی برای سنجش تحلیلی مؤلفه های سرمایه های فکری، اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش،1386

    عباسی ابراهیم و امان گلدی صدقی، بررسی تأثیر کارایی عناصر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکتها در بورس تهران، برر سی های حسابداری و حسابرسی ، دوره 17 ، شماره 60، تابستان 1389، صص 57 تا 74

    عباسی، زهره،" مروری بر مدلهای پیاده سازی مدیریت دانش در سازمانها"،اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش،1386

    قلیچ خانی ،بهروز و اصغر مشبکی،نقش سرمایه اجتماعی در سرمایه فکری سازمان،مطالعه دو شرکت خودرو سازی،فصلنامه دانش مدیریت،شماره 75، 1385

    قربانی،رحیم و مجید احمدیان، بررسی رابطه بین سرمایه فکری و عملکرد سازمانی، مورد مطالعه وزارت امور اقتصادی و دارایی، مجله اقتصادی، 111 - شماره های 11 و 12 ، بهمن و اسفند 1392 ، صفحات 130

    گلدی صدقی،امان و ابراهیم عباسی، بررسی تأثیر کارایی عناصر سرمایه فکری بر عملکرد مالی شرکتها در بورس تهران،بررسی های حسابداری و حسابرسی دوره 17 ، شماره 60تابستان 1389

    محمدی ،اصغر، شناسایی عوامل کلیدی موفقیت سیستم مدیریت دانش در دانشکده ها و مراکز آموزش عالی تهران ، مدیریت فن آوری اطلاعات، دوره 1، شماره 3، ص 49-48پاییز و زمستان 1388

    مومنی،منصور و علی فعال قیومی،تحلیل آماری با استفاده از SPSS،انتشارات کتاب نو،1389

    نمازی ، محمد و  محمد حلاج و شهلا ابراهیمی،تاثیر مالکیت نهادی بر عملکرد مالی گذشته و آتی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران، بررسیهای حسابداری و حسابرسی، دوره 16 ، شماره 58 ، زمستان 1388

    نامامیان،فرشید و حسن قلی زاده و فاطمه باقری، دومین کنفرانس مدیریت اجرایی،1390

    همتی،حسن و علی کرامتی فرهود و سعید شیپوریان، مدل ها و روشهای حسابداری سرمایه های فکری

    همتی حسن ،مهرابی امین (1389)،"بررسی ارتباط بین سرمایه فکری با ارزش بازار و عملکردمالی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران"پایان نامه کارشناسی ارشد،مرکزآموزش عالی رجاء

    یزدانی،حمیدرضا ، 1385، "بررسی روابط متقابل میان اجزای سرمایه های فکری (سرمایه انسانی، سرمایه ساختاری، سرمایه مشتری) و اثرات آن ها بر عملکرد سازمانی شعب بانک ملت استان تهران"، پایان نامه کارشناسی ارشد مدیرت دولتی، دانشگاه تهران.

     

    منابع لاتین:

    Bontis ,N.,Keow,W.C.C.and Richadson ,S.(2000).”Intellectual capital and  usiness performance in Malaysian industries”.

    Bontis,N.,Dargonetti ,N,C.,Jacobsen ,K.and Roos  ,G.(1999),”The Knowleedge toolbox:A review of the tools available to measure and manage intangible resource”,European Management journal ,Vol.17No.4,pp.391-402.

    Chang ,W,Hsieh ,j,(2011),”The dynamics of intellectual capital in organizational development”African journal of Business Management Vol.5(6),pp2345-2355,18

    Chen , J . Zhu , Z and Xie , Y , H (2004),”Measuring intellectual capital : a new model and empirical study”, Journal of intellectual capital , Vol. 5 No 1 , pp 85-100

    Chen,M.C.,Cheng, S.J. and Hwang, Y.(2005),”An empirical investigation of the relationship between intellectual capital and firms, market value and financial performance “,Journal of Intellectual Capital,Vol.6No.2pp.159-76.

    Eskandar Jafari,Intellectual Capital and its Effects on Firms’ market value and Financial Performance in Iran: An Investigating Pulic Model,Research Journal of Recent Sciences Vol. 2(3), 1-6, March (2013)

    Edvinsson, L, Malone,M.S ,1997,.Intellectual capital: Realizing your Company’s True Value by Finding Its Hidden Brainpower. Harper Business, New York.

    Edvinsson, L, Malone,M.S ,1997,.Intellectual capital: Realizing your Company’s True Value by Finding Its Hidden Brainpower. Harper Business, New York. 

    Gul Muhammad, Jamaludin Ibrahim, Zeeshan Bhatti*, Ahmad Waqas,Business Intelligence as a Knowledge Management Tool in Providing Financial Consultancy Services, American Journal of Information Systems, (2014), Vol. 2, No. 2, 26-32

    Kaplan, R.S, and D,P.norton. 1996. Using the balanced scorecard as a strategic management system.  Harvard Business Review ,January February,: 75-85.

    Maditinos,D, Chatzoudes,d,Tsairidis,Ch,Theriou,T(2011)”The impact of capital on firms,market value and financial performance “,Journal of Intellectual Capital Vol.12No.1,011pp132-151.

    Pal Narwal,k, R. Deep, Intellectual Capital and its Association with Financial Performance, Int. J. Manag. Bus. Res., 4 (1), 43-54, Winter 2014A Study of Indian Textile Sector

    Perez, Ernest. Knowledge Management in the Library not, Database Magazine.

    Vol. 22, No. 2 (1999): PP. 75–78

    Petty , R , and Guthrie , J (2000) ,”Intellectual capital literature review : measurement reporting and management “, Journal of intellectual capital , Vol 1, No 2 May, pp 155-176

    Pew Tan H., Plowman D., Hancock P. Intellectual capital and financialreturns of companies. Journal of Intellectual Capital 2007; 8(1): 76-95.(www.emeraldinsight.com/1469-1930.htm).

    Stewart , tA (1997) “Intellectual Capital : The new Wealth of Organizations “, Doubleday , New york.

    Yalama A., Coskun M. Intellectual Capital performance of quoted bankson the Istanbul stock exchange market. Journal of Intellectual Capital 2007; 8: 256-271.


موضوع پایان نامه مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری, نمونه پایان نامه مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری, جستجوی پایان نامه مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری, فایل Word پایان نامه مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری, دانلود پایان نامه مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری, فایل PDF پایان نامه مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری, تحقیق در مورد پایان نامه مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری, مقاله در مورد پایان نامه مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری, پروژه در مورد پایان نامه مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری, پروپوزال در مورد پایان نامه مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری, تز دکترا در مورد پایان نامه مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری, پروژه درباره پایان نامه مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری, رساله دکترا در مورد پایان نامه مطالعه تاثیر سرمایه فکری به عنوان ابزار مدیریت دانش برعملکرد مالی صنعت بانکداری

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی چکیده سرمایه های فکری یکی از مهمترین دارایی های سازمانی است که امروزه در سازمان ها شناخته شده است. در نگرش های نوین مدیریت بهره گیری از دارایی های چون سرمایه انسانی ، سرمایه ساختاری و سرمایه های ارتباطی در توسعه کسب کار ها نقش بسزایی دارد در این میان بانک ها به عنوان یکی از سازمان های خدماتی بهره گیری از چنین سرمایه ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش : مالی هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر مدیریت سرمایه فکری بر عملکرد مالی سرپرستی بانک ها وبیمه های استان گیلان است. طرح تحقیق توصیفی – همبستگی و جامعه آماری تحقیق ، بانک ها و بیمه های استان گیلان است که بر اساس آمار جمع آوری شده تعداد 29 بانک و 18 بیمه ( 47 سازمان) در سطح استان فعالیت دارند و نمونه گیری در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت بازرگانی گرایش :مدیریت مالی چکیده دنیای کنونی، عصردانایی است. مواهب، دارایی های طبیعی و مشهود کلید کامیابی جوامع و سازمان ها نیستند، بلکه برخورداری و مدیریت سرمایه های نامشهود موجود در عرصه محیط پرتلاطم و چالش برانگیز سازمان ها، رمز موفقیت آنها محسوب می شوند. سازمان هایی که بتوانند این دارایی های نامشهود را به خوبی تشخیص ...

پایان نامه درجه کارشناسی ارشد (MA) دانشکده مدیریت و مدیریت کسب و کار روند: مدیریت مالی امروزه شرکتها با رقابت قویتری نسبت به گذشته مواجه اند و عملکرد مالی هدف اصلی هر نهادی است. پس هر سازمانی می خواهد با روشهای مختلف عملکرد مالی خود را افزایش دهد. استفاده کنندگان صورت های مالی باید از میزان سرمایه فکری شرکت آگاهی داشته باشند تا بتوانند آینده شرکت را پیش بینی و تصمیمات آگاهانه ای ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی چکیده هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر سرمایه فکری و سرمایه درگردش بر عملکرد مالی شامل بازده دارایی­ها، بازده حقوق صاحبان سهام و حاشیه سود شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال­های 1388 تا 1391 می­باشد. جامعۀ آماری آن کلیه شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: سازمان ها در حال وارد شدن به اقتصاد مبتنی بر دانش هستند ، اقتصادی که در آن دانش و دارایی های نامشهود به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمانها شناخته شده است . یکی از اجزای دارایی نامشهود سرمایه فکری می باشد که تاثیر مهمی بر عملکرد و پیاده سازی استراتزیک سازمان دارد از این رو شناسایی ، اندازه گیری و مدیریت سرمایه فکری ...

چکيده   امروزه موضوع سرمايه هاي فکري يکي از عناصر موفقيعت سازمان ها محسوب مي شود و سازمان ها براي اينکه بتوانند در محيط پرتلاطم امروزي که جهان تبديل به دهکده جهاني شده است  موفق باشند

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A.» چکیده در دو دهه گذشته به سمت اقتصادی حرکت کرده ایم که سرمایه­گذاری در منابع انسانی، فن­آوری اطلاعات، تحقیق، توسعه و تبلیغات بمنظور حفظ برتری رقابتی وتضمین زیست محیطی سازمانها ضروری بنظر می­رسد. لذا می­توان بیان کرد که منبع خلق ارزش اقتصادی، ایجاد و مدیریت دارایی­های نامشهودی است که از آن به عنوان سرمایه فکری یاد می شود. لذا هدف از ...

گروه حسابداری پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی­ ارشد« M.A. » چکیده هدف این پژوهش، بررسی رابطه بین سیستم ­های حسابداری مدیریت و توسعه سرمایه فکری در سازمان تأمین اجتماعی می­باشد. بدین منظور رابطه سه معیار شیوه استفاده از سیستمهای حسابداری مدیریت، نوع اطلاعاتی که به وسیله سیستمهای حسابداری مدیریت تهیه می­شود و نوع تصمیماتی که توسط سیستمهای حسابداری مدیریت پشتیبانی و حمایت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) 1-1- مقدمه چندیست که مقوله­ای به نام سرمایه فکری [1]در نظر مدیران و صاحبان فن اهمیت­های فراوانی پیدا کرده است . می­دانیم که دارایی[2]­ها در سازمان به دو بخش دارایی­های مرئی و نامرئی تقسیم بندی می­شود از جمله دارایی­های مرئی می توان سرمایه در گردش و یا حساب بانکی شخص یا بنگاه را دانست و دارایی­های نامشهود خود به دو دسته تقسیم بندی ...

ثبت سفارش