فهرست:
فهرست مطالب
چکیده 1
فصل اول: کلیات تحقیق
1-1. مقدمه 3
1-2. بیان مسأله 4
1-3. اهمیت و ضرورت پژوهش 6
1-4. اهداف پژوهش 9
1-4-1. هدف اصلی 9
1-4-2. اهداف جزیی 9
1-5. فرضیههای پژوهش 10
1-5-2. فرضیههای فرعی 10
1-6. تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 10
1-6-1. تعاریف مفهومی.. 10
1-6-2. تعاریف عملیاتی 11
فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق
2-1. شبیهسازهای آموزشی 14
2-1-1. تدریس و اصول یادگیری 14
2-1-2. رسانههای آموزشی 15
2-1-3. مزایای چندرسانهایها در آموزش و یادگیری 17
2-1-4. شیوههای استفاده از چندرسانهای در آموزش 18
2-1-5 مفهوم شبیهسازی 18
2-1-6. انواع شبیهسازی 19
2-1-7. دلایل اهمیت شبیهسازی 21
2-1-8. شبیهسازیهای متکی بر کامپیوتر 22
2-1-9. نقش معلم در جریان شبیه سازی 23
2-1-10. ارتقاء خلاقیت و حل مسأله با استفاده از شبیهسازیهای آموزشی 23
2-1-11. مبانی نظری به کارگیری شبیهسازی در آموزش 24
2-2. ساختنگرایی 29
2-2-1. مفهوم ساختنگرایی 29
2-2-2. شناخت گرایی 32
2-2-3. اصول و پیشفرضهای ساختنگرایی و شناختگرایی برای طراحی آموزشی 34
2-2-4. بهرهگیری از نظریه ساختنگرایی در طراحی چندرسانهای.. 37
2-3. خلاقیت 43
2-3-1. مفهوم خلاقیت 43
2-3-2. ابعاد خلاقیت 43
2-3-3. روند تحولی خلاقیت در کودکان 45
2-4. پیشینه پژوهش 46
2-4-1. پژوهشهای داخلی 46
2-4-2. پژوهشهای خارجی 48
2-5. مدل مفهومی پژوهش... 52
2-6. جمعبندی فصل دوم 58
فصل سوم: روششناسی پژوهش
3-1. نوع و روش انجام پژوهش 61
3-2. طرح پژوهش و شیوه اجرا 62
3-3. جامعه آماری 65
3-4. روش نمونهگیری و حجم نمونه 66
3-5. متغیرهای پژوهش 66
3-6. ابزار اندازهگیری پژوهش 66
3-7. روش تجزیه و تحلیل دادهها 68
فصل جهارم: تجزیه و تحلیل دادهها
4-1. آمار توصیفی 70
4-2. آمار استنباطی 72
4-2-1. بررسی فرضیه اول پژوهش 72
4-2-2- بررسی فرضیه دوم پژوهش 73
4-2-3- بررسی فرضیه سوم پژوهش 74
4-2-4- بررسی فرضیه چهارم پژوهش... 75
فصل پنجم: بحث و تفسیر و جمعبندی
5-1. خلاصه پژوهش 78
5-2. بحث و تفسیر فرضیههای پژوهش 80
5-3. نتیجهگیری 87
5-4. محدودیتها 90
5-5. پیشنهادها 90
5-5-1. پیشنهادهای کاربردی 90
5-5-2. پیشنهادهای پژوهشی 91
منابع و مأخذ 92
پیوستها 100
فهرست جداول
جدول 2– 1: مقایسه دیدگاه شناختگرایی از دید ارتمر و نیوبای 36
جدول 2-2: نظریههای فرعی رویکرد شناختگرایی از دید ارتمرد و نیوبای.. 37
جدول 2-3: نظریهپردازان مکتب روانشناسی یادگیری شناختگرایی 37
جدول 3-1: دیاگرام طرح پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل 61
جدول 1-4: توزیع فراوانی گروه آزمودنیهای مورد مطالعه 70
جدول2-4: شاخصهای توصیفی نمرات گروه آزمایش در چهار مقیاس خلاقیت در پیش آزمون و پس آزمون. 71
جدول3-4: شاخصهای توصیفی نمرات گروه کنترل در چهار مقیاس خلاقیت در پیش آزمون و پس آزمون 71
جدول 4-4 : نتایج آزمون t مستقل بین نمرات مقیاس سیالی دانشآموزانی که در دو گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون و پسآزمون 72
جدول 4-5 : نتایج آزمون t مستقل بین نمرات مقیاس انعطافپذیری دانش آموزانی که در دو گروه آزمایش و پژوهش در پیشآزمون و پس آزمون 73
جدول 4-6: نتایج آزمون t مستقل بین نمرات مقیاس بسط و گسترش دانش آموزانی که در دو گروه آزمایش و پژوهش در پیشآزمون و پس آزمون 74
جدول 4-7 : نتایج آزمون t مستقل بین نمرات مقیاس اصالت و ابتکار دانش آموزانی که در دو گروه آزمایش و پژوهش در پیش آزمون و پس آزمون 75
جدول 4-8: جمعبندی از نتایج پژوهش 76
منبع:
منابع و مأخذ
منابع فارسی:
- احدیان، محمد. (1382). مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: نشر و تبلیغ بشری.
- اسکندری، حسین. (1391). نظریه و عمل رسانههای آموزشی در عصر دیجیتال. تهران: سمت.
- امامی قرهحاجلو، جلوه. (1382). بررسی عوامل عمده مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان متوسطه شهرستان قائم شهر در درس زبان انگلیسی از دیدگاه دبیران و دانشآموزان در سالتحصیلی 82- 1381. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری.
- امیرتیموری، محمدحسن. (1392). طراحی پیامهای آموزشی. تهران: سمت.
- باقری، خسرو. (1381). فلسفه فناوری و آموزش فناوری. مجله روانشناسی و علوم تربیتی، سال سی و دوم، شماره 75.
- باقری، خسرو. (1387). درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.
- بدریان، عابد؛ هنرپرور، بهاره؛ ناصریآذر، اکبر. (1389). طراحی و اعتباربخشی الگوی آموزش زمینه- محور شیمی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات.فصلنامه نوآوریهای آموزشی، شماره 36، سال نهم، زمستان.
- بیابانگرد، اسماعیل. (1388). روانشناسی تربیتی: روانشناسی آموزش و یادگیری. تهران: نشر ویرایش.
- بیرمیپور، علی؛ لیاقتدار، جواد. (1388). بررسی کیفیت تدریس درس ریاضی پایه چهارم دبستان شهر اصفهان به منظور ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد دانشآموزان در آزمون بینالمللی تیمز. فصلنامه تعلیم و تربیت. سال بیست و پنجم. شماره 4 زمستان. شماره مسلسل 100.
- پارسونز، ریچارد؛ هینسون، استفن؛ دیبورا ساردو، براون (1385). روانشناسی تربیتی: تحقیق، تدریس، یادگیری. ترجمه: حسن اسدزاده و حسین اسکندری، تهران: انتشارات عابد.
- پارسونز، ریچارد؛ هینسون، استفن؛ دیبورا، ساردو براون (1388). روانشناسی تربیتی: تحقیق، تدریس و یادگیری. ترجمه: حسن اسدزاده و حسین اسکندری، تهران: اتنشارات عابد.
- پازارگادی، مهرنوش؛ صادقی، رقیه. (1389). شبیهسازی در آموزش پرستاری. فصلنامه راهبردهای آموزشی، دوره 3، شماره 4.
- پرویزیان، محمدعلی (1384). بررسی آموزش کاوشگری در درس علوم تجربی پایههای سوم تا پنجم مدارس ابتدایی استان مرکزی، مؤسسه پژوهشی برنامهریزی درسی و نوآوریهای آموزشی، تهران.
- پورجمشیدی، مریم. (1386). بررسی تأثیر آموزش به کمک شبکههای اطلاعرسانی بر پیشرفت تحصیلی درس ادبیات فارسی دانشآموزان پایه اول راهنمایی شهرستان تهران. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 22 (3).
- ثمری، عیسی؛ آتشک، محمد. (1388). تأثیر میزان شناخت و کاربست فناوری آموزشی توسط معلمان در بهبود کیفیت فرآیند یادگیری دانشآموزان. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزشی، سال چهارم، جلد 4، شماره 2 .
- جواهری، جهانچهر. (1383). تأثیر استفاده از نرمافزارهای کامپیوتر پاورپوینت در بهبود کیفیت فراگیری هندسه فضایی. چکیده مقالات هفتمین کنفرانس آموزش ریاضی، سنندج: سازمان آموزش و پرورش استان کردستان.
- دائمی، حمیدرضا؛ مقیمی بارفروش، سیدهفاطمه. (1383). هنجاریابی آزمون خلاقیت. تازههای علوم شناختی پاییز و زمستان 1383; 6(4-3 (مسلسل 24)):1-8.
- دلاور، علی. (1388). مبانی نظری وعملی در پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی چاپ هفتم .انتشارات رشد.
- دیناروند، حسن. (1390). طراحی آموزشی برای اثربخشی ندریس. تهران: آییژ.
- ذاکری، اعظم. (1380). مقایسه تدثیر آموزش به کمک نرمافزار آموزشی و شیوه سنتی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانشآموزان پایه اول راهنمایی منطقه 8 شهر تهران. پایاننامۀ چاپ نشده، دانشگاه تربیت معلم تهران.
- ذوفن، شهناز. (1392). کاربرد فناوریهای جدید در آموزش. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها. تهران: سمت.
- راستگو، اعظم؛ نادری، عزت الله؛ شریعتمداری، علی؛ سیفنراقی، مریم. ( 1389). بررسی تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی اینترنت بر رشد مهارتهای حل مسأله دانشجویان. فصلنامهی علمی – پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال اول، شمارهی 4.
- راستگو، اعظم؛ نادری، عزت الله؛ شریعتمداری، علی؛ سیفنراقی، مریم. ( 1389). بررسی تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی اینترنت بر رشد مهارت های حل مسأله دانشجویان. فصلنامه ی علمی – پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی / دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت/ سال اول، شمارهی 4.
- رستگارپور، حسن؛ بیرانوند، فریده؛ کاوسیان، جواد. (1388). تأثیر الگوی آموزشی تحلیل، طراحی، تولید، اجرا و ارزیابی بر پیشرفت تحصیلی ریاضی. فصلنامه روان شناسی کاربردی. سال 3، شماره 3 (11).
- رضوی، سیدعباس. (1386). پایههای نظری یادگیری از طریق فیلم و تلویزیون. ماهنامه تکنولوژی آموزشی، شماره 2.
- رضوی، سیدعباس. (1388). مباحث نوین در فناوری آموزشی. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.
- رضویه، اصغر؛ سیف، دیبا؛ طاهری، عبدالمحمد. (1384). بررسی تأثیر مؤلفههای اظطراب بر پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دبیرستانی در درس ریاضی فصلنامه تعلیم و تربیت. سال بیست و یکم . شماره 2 تابستان. شماره مسلسل 82 .
- زارع، حسین؛ سرمدی، محمدرضا؛ فردانش، هاشم؛ فیضی، آوات؛ محبوبی، طاهر (1391). اثربخشی رعایت اصول طراحی آموزشی ( 14 اصل چندرسانهای ون مرینبور و کستر) بر یادگیری و یادداری در محیطهای یادگیری چندرسانهای. دو فصلنامه مدیریت و برنامهریزی در نظامهای آموزشی، دوره 5، شماره 8 .
- زارعزاده، کمال (1386). مقایسۀ خودکارآمدی و خلاقیت در دانشآموزان کاربر اینترنت و دانشآموزان غیرکاربر. پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.
- زمانی، بیبی عشرت؛ عابدی، احمد؛ سلیمانی، نسیم؛ امینی، نرجس. (1389). بررسی مراحل علاقهمندی دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان به فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اساس مدل پذیرش مبتنی بر علاقه هال و هارد، مطالعات آموزش و یادگیری، 2.
- زمانی، بیبی عشرت؛ قصابپور، بیتا؛ جبل عاملی، جلال. (1389). بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصتها و تهدیدهای فراروی مدارس هوشمند، نوآوریهای آموزشی، سال نهم، پیاپی 36.
- زمانی، مهدی (1389). کاربرد شبیه سازی در آموزش. قابل دسترسی در آدرس زیر:
http://ahvaz3254.persiangig.com/document/simulation/ceminar03%20edited004.pdf.
- سیف، علی اکبر (1391). روانشناسی پرورشی نوین- روانشناسی یادگیری و آموزش. چاپ پنجاه و دوم، تهران: دوران.
- سیف، علیاکبر (1387). روانشناسی پرورشی نوین، روانشناسی یادگیری و آموزش. ویرایش ششم، تهران: نشر دوران.
- شبیری، سیده فاطمه؛ عطاران، محمد. (1384). بهرهگیری از نرمافزارهای کمک آموزشی فیزیک سال سوم دبیرستان و بررسی تأثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانشآموزان. فصلنامه تعلیم و تربیت، 23 (1).
- شعبانی ورکی، بختیار. (1386). تبیین جایگاه رویکردهای یاددهی – یادگیری مکاتب رفتارگرایی، شناختگرایی و انسانگرایی در نظام آموزشی. رساله دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس.
- صدرارحامی، سعیده، (1385). بررسی اثر رویکردهای نوین آموزش هندسه بر مبنای نظریه ون هیلی بر پیشرفت تحصیلی، انگیزش و نگرش دانشآموزان دبیرستانهای دخترانه شهرستان تیران و کرون در سالتحصیلی 85- 1384. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان.
- ضامنی، فرشیده؛ کاردان، سحر. (1389). تأثیر کاربرد فنآوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری درس ریاضی. فصلنامه فنآوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1 (1).
- علمالهدی، سیدحسن. (1381). راهبردهای نوین در آموزش ریاضی. تهران: نشر شیوه.
- عمادی، محمد. (1388). اصول ساخت نرمافزارهای چندرسانهای. تهران: مجتمع فنی تهران.
- غریبی، فرزانه. (1388). تأثیر چندرسانهای آموزشی بر یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی دانشآموزان کمتوان ذهنی آموزشپذیر پایه چهلرم ابتدایی شهر اراک در سالتحصیلی 1388. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.
- فتحیواجارگاه، کوروش؛ آقازاده، محرم. (1386). راهنمای تألیف کتابهای درسی، تهران: نشر آییژ.
- فرخمهر، حسین. (1388). لوازم یاددهی – یادگیری اثربخش. تهران: نشر عابد.
- فردانش، هاشم. (1387). طبقهبندی الگوهای طراحی سازندهگرا بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس. مجله علمی – پژوهشی مطالعات تربیتی و روانشناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، دوره نهم، شماره دوم.
- فردانش، هاشم.(1388). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سمت.
- قاسمی، علیاصغر. (1388). نقش ICT با محوریت نرمافزار GUEP2 در آموزش ریاضی. پایاننامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.
- قشمی، محمد. (1388). مقایسۀ تأثیر آموزش مبتنی بر کامپیوتر و آموزش سنتی بر میزان یادگیری دانشآموزان کلاسهای چندپایه در درس ریاضی منطقۀ انگوران زنجان در سال تحصیلی 88- 87. پایاننامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه اراک.
- کدیور، پروین. (1388). روانشناسی یادگیری. تهران: سمت.
- کلارک، روت کلوین؛ میر، ریچارد ای. (1388). یادگیری الکترونیکی و علم آموزش. ترجمه: داوود کریمزادگان مقدم و زهرا جلالزاده، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.
- گلزاری، زینب. (1386). تأثیر به کارگیری طراحی آموزشی دستسازه و نرمافزارهای محقق ساخته درس ریاضی دوره راهنمایی بر یادگیری دانشآموزان دختر شهر تهران و مقایسه این دو روش با روش تدریس سنتی. پایاننامه رشته تکنولوژی آموزشی. دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران.
- لشین، سینتیا؛ پولاک، جولین؛ رایگلوث، چالز ام. (1392). راهبردها و فنون طراحی آموزشی. ترجمه: هاشم فردانش، تهران: سمت.
- مژدهآور، فریبا. (1385). تأثیر آموزش ریاضی با کمک رایانه بر نگرش یادگیری درس ریاضی دانشآموزان دختر سال دوم ریاضی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی دانشگاه تربیت معلم تهران.
- ملکیان، فرامرز؛ جامه بزرگ، زهرا. (1388). فرآیند طراحی، اجرا و ارزشیابی رسانهها و روشهای آموزشی. کرمانشاه: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه.
- مهرمحمدی، محمود. (1387). بازاندیشی فرایند یاددهی – یادگیری. چاپ سوم، تهران: انتشارات مدرسه.
- نعمتی، هانا. (1392). بررسی تأثیر شبیهسازی بر رشد مهارتهای حل مسأله در درس علوم در دانشآموزان پایه ششم ابتدایی. پایاننامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد کرمانشاه.
- نیلی احمد آبادی، محمد رضا؛ کامکار زاهروند، پیمان؛ زمانی، مهدی. (1391). شبیه سازی و کاربرد آن در آموزش های الکترونیکی. جهان آموزش، گاهنامه علمی تخصصی خبری شماره چهارم.
- هرگنهان، بی. آر؛ السون، متیو. اچ. (1382). مقدمهای بر نظریههای یادگیری. ترجمه: علی اکبر سیف، تهران: دوران.
- همتی، شیوا. (1380). بررسی نسبت انواع سازندهگرایی و آموزش مجازی. پایاننامه کارشناسی ارشد، رشته فلسفه و تاریخ آموزش و پرورش، دانشگاه تربیت مدرس.
منابع خارجی:
- Baddeley, A. (1998). Human memory. Boston: Allyn & Bacon.
- Carlson, R. A.; Khoo, H.; & Elliot, R. G. (1990). Component practice and exposure to a problem-solving context. Human Factors, 32, pp. 267-286.
- Carlson, R. A.; Sullivan, M. A.; & Schneider, W. (1989). Component fluency in a problem-solving context. Human Factors, 31, pp. 489-502.
- Carney, R. N. & Levin, J. R. (2002). Pictorial illustrations still improve students’ learning from text. Educational Psychology Review, 14, pp. 5–26.
- Chi, M. T. H.; De Leeuw, N.; Chiu, M.; & LaVancher, C. (1994). Eliciting selfexplanations improves understanding. Cognitive Science, 18,pp. 439- 477.
- Couture, Marc . (2012). EFFECT OF DISCIPLINARY CONTENT OF A SIMULATION ON OPEN-ENDED PROBLEM-SOLVING STRATEGIES.
- Domense. G. (2003). Online learningeffective learning for higher education in south africa. Ajet 19. Australian Journal of Educational Technology.1(3), 4556.
- Driscoll, M. (2000). Psychology of learning for instruction, 2nd ed., Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.
- Goos, M. Galbraith, P; Renshaw, P & Geiger, V. (2001). Promoting collaborative inquiry in technology enriched mathematics classrooms. Annual Meeting of the American Educational Research Association. Seattle. 1014.
- Hurday, M., Luck, S., & Zu, F. (2007). The survey of effect of multi media on Amercian student’s exteracurriculum. Boston: McGraw-hill.
- Kester, L.; Kirschner, P. A.; & Van Merriënboer, J. J.G. (2006). Just-in-time information presentation: Improving learning a troubleshooting skill.Contemporary Educational Psychology, 31, pp. 167-185.
- Kozma, R. (2003). Connection with the twentyfirst century: technology in support of education reform. In c. Dede (ed.), Technology and Learning. Washington, DC: American Society for Curriculum Development.
- Liu, Chen-Chung, Cheng, Yuan-Bang, Huang, Chia-Wen. (2011). The Effect Of Simulation Games On The Learning Of Computational Problem Solving. Computers & Education, (57), 1907- 1918.
- Mayer, R. E.; Heiser, J.; & Lonn, S. (2001). Cognitive constraints on multimedia learning: When presenting more material results in less understanding. Journal of Experimental Psychology, 93, pp. 187-198.
- McDaniel, M.A. & Donnelly, M.C. (1996). Learning with analogy and elaborative interrogation. Journal of Educational Psychology, 88, pp. 508-519.
- Niemi, H. & Launonen, A. (2010). Towards selfregulation and social navigation in virtual learning spaces. European Conference on Educational Research, University of Lisbon. 1114 Sep. 2002.
- Paas, F. & Van Merriënboer, J. J. G. (1994). Variability of worked examples and transfer of geometrical problem-solving skills: A cognitive-load approach. Journal of Educational Psychology, 86, pp. 122–133.
- Paas, F. G. W. C.; Van Merriënboer, J. J. G.; & Adam, J. J. (1994). Measurement of cognitive load in instructional research. Perceptual and Motor Skills, 79, pp. 419-430.
- Paivio, A. (1986). Mental representation: A dual coding approach. New York: Oxford University Press.
- Pollock, E.; Chandler, P.; & Sweller, J. (2002). Assimilating complex information. Learning and Instruction, 12, pp. 61-86.
- Quilici, J. L. & Mayer, R. E. (1996). Role of examples in how students learn to categorize statistics word prob-lems. Journal of Educational Psychology, 88, pp. 144- 161.
- Renkl, A. (1999). Learning mathematics from worked-out examples: Analyzing and fostering self-explanations. European Journal of Psychology of Education, 14, pp. 477-488.
- Schnotz, W. & Kürschner, C. (2007). A Reconsideration of cognitive load theory,
- Schnotz, W. (2005). An integrated model of text and picture comprehension. In R. E.
- Tindall-Ford, S.; Chandler, P.; & Sweller, J. (1997). When two sensory modes are better than one. Journal of Experimental Psychology Applied, 3, pp. 257-287.
- Van Gog, T.; Paas, F.; & Van Merriënboer, J. J. G. (2004). Process-oriented worked examples: Improving transfer performance through enhanced understanding. Instructional Science, 32, pp. 83-98.
- Van Merriënboer, J. J. G. & De Croock, M. B. M. (1992). Strategies for computerbased programming instruction: Program completion vs. program generation. Journal of Educational Computing Research, 8, pp. 365-394.
- Van Merriënboer, J. J. G. & Kester, L. (2005). The four-component instructional design model: Multimedia principles in environments for complex learning. In R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning. New York: Cambridge University Press, pp. 71-93.
- Willemes, M. (2005). Values in education: A challenge for teacher educator. Journal of Teaching and Teacher Education, 21, 205-210.
- Zamani, B. E. & Gholizadeh Shoghlabad, R. (2009). Acceptance of the internet by iranian business management students. British Journal of Educational Technology. 41(5), E96E100.
- Zamani, B. E. (1997). Implementation issues in using computers in Iranian educational system. Unpublished Ph.D dissertation. Toronto: University of Toronto. CA.
- Zamani, B. E. (2010a). Successful implementation factors for using computers in Iranian schools during one decade (19952005). Computers & Education, 54(1), 5968.