پایان نامه تأثیر به‌ کارگیری روش شبیه‌ سازی در محیط ساختن‌ گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول

word 1 MB 29917 126
1393 کارشناسی ارشد علوم تربیتی
قیمت قبل:۶۱,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۴۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته تکنولوژی آموزشی (M.A)

    چکیده

    هدف این پژوهش بررسی تأثیر به‌کارگیری روش شبیه‌سازی در محیط ساختن‌گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی متوسطه اول بود. در این پژوهش روش تحقیق از نوع شبه آزمایشی بود. جامعه آماری پژوهش6200  نفر از
    دانش آموزان دختر متوسطه اول شهر اسلام‌آباد در سال تحصیلی 92-93 بودند. روش نمونه‌گیری، نمونه‌گیری گروه های در دسترس و تعداد نمونه نیز 40 نفر بودند که 20 نفر در گروه آزمایش و 20 نفر در گروه کنترل قرار داشتند. سپس برای گروه آزمایش برنامه مداخله‌ای آموزش به روش شبیه‌سازی در محیط ساختن‌گرایی اجرا گردید و گروه کنترل به شیوه سخنرانی آموزش دیدند. در این پژوهش جهت جمع‌آوری داده‌ها از پرسشنامه استاندارد خلاقیت تورنس استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده‌های به دست آمده از آزمون تی مستقل استفاده شد. نتایج این تحقیق نشان داد که بین گروه آزمایش و کنترل از نظر مؤلفه‌های خلاقیت ( سیالی، انعطاف‌پذیری، بسط و گسترش و اصالت و ابتکار) در سطح 05/0 تفاوت معنی داری وجود دارد .

    کلید واژه‌ها: شبیه‌سازی، خلاقیت، ساختن‌گرایی.

    امروزه شرایط آموزش در مدارس ما بر اساس نظریه‌های جدید یادگیری مهیا نیست ولی باید توجه داشت که با علم به سطح آگاهی دانش‌آموزان ، انگیزه‌ها و شرایط جدید جامعه، تأکید روی روش‌های قدیمی تدریس و استفاده‌ی محض از روش‌های سنتی نیز مؤثر نیست. این سخن به معنای این است که دانش‌آموزان امروزی را نمی‌توان با شیوه‌های قدیمی تدریس به صورت منفعل در کلاس نشاند و برای آنان مفاهیم ریاضی را تدریس کرد، تجربه و تحقیق نشان داده است که یادگیری در این روش سطحی بوده و قابل اعتماد نیست.  کتب ریاضی با این هدف فعالیت‌ها را در خود گنجانده‌اند، هدف اصلی فعالیت کشف مفهوم جدید توسط خود دانش‌آموزان است. بهترین شرایط ایجاد این موقعیت کار در گروه‌های کوچک دانش‌آموزی است البته فعالیت‌هایی که جنبه خلاقیت دارند بهتر است به صورت فردی حل شوند.

    هنگامی که دانش‌آموزان مشغول حل فعالیت هستند با پاسخ به سؤالات هدایت شده باید با استفاده از دانسته‌های قدیم خود دانش جدید را تولید کرده و در حقیقت مفهوم جدید را به مفاهیم موجود در ذهن خود پیوند بزنند.و نکته‌ی مهم برای درگیر کردن و غرق کردن دانش‌آموز در علم ریاضی در کلاس درس و نشان دادن مساله کاربردی و حل آن به کمک تکنولوژی‌های جدید کارگاهی و روش‌های جدید حل مسأله است. روش‌های جدید تدریس با کمک گرفتن از مواد جدید آموزشی و ict توانسته است ریاضیات انتزاعی را به صورت ملموس در بیاورد و دانش‌آموز کنجکاو را غرق در کاربردها و ریاضیات کاربردی در آورد.

    امروزه تحقق توسعه و جامعه مبتنی بر دانش بیش از هر مؤلفه‌ای وابسته به آموزش با کیفیت است. شواهد حاکی از آن است که یکی از عوامل مؤثر در ارتقاء کیفیت فرایند یادگیری ، استفاده صحیح، مؤثر و کارآمد فناوری‌های آموزش است (ثمری و آتشک، 1388: 101). شناخت و کاربست فناوری آموزشی از آن روی اهمیت دارد که از طریق تسهیل یادگیری دانش‌آموزان و هم چنین کارآمد و اثربخش نمودن فرایند یاددهی- یادگیری معلمان به بهبود کیفیت فرایند یادگیری می‌انجامد (همان).

    استفاده از شبیه‌سازی‌های کامپیوتری برای بهبود تدریس کلاسی مربیان بسیاری را در حوزه‌های مطالعه و پژوهش علاقه‌مند کرده است هم‌چنان که کاربرد نرم‌افزارها پیچیده‌تر می‌شود معلمان فرصت‌های بیشتری برای مطالعه پیدا می‌کنند که دانش‌آموزان را واقع‌گرایانه‌تر می‌کند تا آن چه را که در آموزش یاد گرفته‌اند به کار ببرند. به دلیل استفاده از انیمیشن، صدا، و عناصر ویدئویی که می‌تواند به کاربر خاصی بازخورد دهد به عنوان ابزارهایی به مربیان داده شده است که می‌توانند به وسیله آن‌ها محیط‌های پیچیده‌ای ایجاد کنند که شرایط زندگی واقعی را همانندسازی می‌کنند. در نتیجه این موجب درگیری بیشتر شاگرد با محیط و هم‌چنین دریافت بازخورد به خود می‌شود که می‌تواند موجب اصلاح رفتار خود شود (زمانی، 1389: 1).

    از آن جا که هدف فناوری آموزشی تسهیل یادگیری و بهبود عملکرد است در این راستا شبیه‌سازی‌های آموزشی می‌توانند به عنوان تکنیک و یا رسانه‌ای موجب تحقق این هدف شوند. کاربرد شبیه‌سازی در زمینه‌های مختلف در سال‌های اخیر رو به افزایش بوده است و یکی از مهم‌ترین کاربرد آن در زمینه آموزش و یادگیری بوده است. در این پژوهش سعی شده است تا میزان تأثیر آن در یادگیری ریاضی و مؤلفه‌های خلاقیت شامل سیالی، انعطاف‌پذیری، بسط و گسترش و اصالت و ابتکار بررسی شود.

    1-2. بیان مسأله

     در مدارس ما، نمره ریاضی، ملاک شناخت دانش‌آموزان ضعیف و قوی است و در پژوهش مولیس[1]  (2001) نتایج به دست آمده از شرکت کشور ایران در سومین مطالعه جهانی ( تیمز[2]) ضعف دانش‌آموزان ما را در تجزیه و تحلیل مفاهیم ریاضی بر ملا ساخت. جمهوری اسلامی ایران از بین 41 کشور شرکت کننده در پایه دوم راهنمایی در درس ریاضیات، رتبه 37 و در پایه سوم راهنمایی، رتبه 38 را کسب کرد. هشتاد درصد آموخته‌های حاوی حقایق در مدت یک سال از یاد می‌روند. زیرا این اطلاعات به صورت مجزا تدریس می‌شوند و بدون این که دانش‌آموزان کاربرد مطالب آموخته شده را در زندگی واقعی درک کنند، چون اطلاعات حفظ می‌شوند و بعد از پشت سر گذاشتن آزمون نهایی فراموش می‌شوند (ترجمه: بهزاد، 1381، به نقل از رستگارپور و همکاران، 1388: 76).

    با توجه به این مسأله مهم و اساسی برای رفع این مشکل می‌توان به استفاده از فناوری‌های نوین در یادگیری این درس اشاره نمود. استفاده از فناوری‌ها به فرد یادگیرنده این امکان را می‌دهد که به جای واکنش‌های منفعلانه در فرایند یادگیری، ابتکار عمل را به دست گرفته، با انتخاب مواد آموزشی مناسب یادگیری هدفمند و معنادار داشته باشد. کدیور (1388) معتقد است: «محتواهای الکترونیکی این فرصت را برای فراگیران فراهم می‌کنند تا در مواردی مانند شرکت در یادگیری، روش به کارگیری ابزار، زمان لازم برای یادگیری، میزان و سطح یادگیری، محل یادگیری و فرد یاددهنده تصمیم بگیرند و به این دلایل انگیزه بالایی برای یادگیری دارند.

    در تأیید این مطلب می‌توان به پژوهش کلمنتس[3] (2000)، با عنوان «از تمرین‌ها و وظایف تا نقش‌پروژه‌ها و مسائل منحصر به فرد رایانه برای آموزش ریاضیات نوآورانه و ابتکاری»، به بررسی نقش محتوای الکترونیکی در ریاضیات پرداخته است، اشاره نمود. نتایج پژوهش وی نشان داد که فناوری‌های چندرسانه‌ای در ارائه بازخورد سریع، بالا بردن استقلال، اتصال کل به جزء، تأکید بر فهم مسأله با شبیه‌سازی‌های رایانه‌ای به دانش‌آموز در اندیشیدن به راه‌حل‌های گوناگون و پیداکردن بهترین راه‌حل کمک می‌کند. در خلال کار با رایانه، دانش‌آموز بر فرایند یادگیری خویش نظارت داشته، و با آگاهی از مهارت‌های فراشناختی می‌تواند مدیریت راهبردهای انگیزشی و شناختی را به دست گیرد و از منابع بیرونی (زمان، تعامل با دیگران و کمک‌طلبی) را برای رسیدن به اهداف آموزشی بهره‌مند شود (نیامی و لیونن[4]، 2010). خلاقیت در یادگیری، به فرد یادگیرنده فرصت تفکر و ارزیابی منطقی از کار و پیشرفت تحصیلی را می‌دهد و به وی در تصمیم‌گیری برای ادامه یادگیری کمک می‌کند و این مسأله در یادگیری‌های چندرسانه‌ای و برخط و الکترونیکی که حضور فیزیکی استاد کمتر یا اصلاً وجود ندارد، اهمیتی دو چندان دارد.

    مطالعات دیگر نشان می‌دهند که استفاده از فناوری‌های نوین در آموزش سنتی ، به افزایش اثربخشی یادگیری می‌انجامد: از جمله تغییرات ایجاد شده در آموزش‌های سنتی تلفیق شده با فناوری می‌توان از تغییر نگرش دانش‌آموزان، افزایش مشارکت و تعامل، و هم‌چنین بالا رفتن اعتماد به نفس دانش‌آموزان یاد کرد ( دامنز[5]، 2003).

    نتایج پژوهش ذاکری (1380) نشان داد عملکرد دانش‌آموزانی که به وسیله نرم‌افزار آموزشی آموزش دیده‌اند، در مقایسه با دانش‌آموزانی که به شیوه سنتی آموزش دیده‌اند، در آزمون پیشرفت تحصیلی به طور قابل ملاحظه‌ای بهتر بوده است. با توجه به نقش فناوری‌های نوین در دنیای امروز که توانسته است، فرصت‌های بیشتری برای تعلیم و تربیت فراگیر محور ایجاد کند و تأکید را از آموزش معلم‌محوری به یادگیرنده‌محوری منتقل کند ، موضوع اصلی این است که چگونه و با چه رویکردهایی می‌توان ضمن ایجاد یادگیری پایدار و مؤثر در دانش‌آموزان، آنان را به سوی یادگیری‌های خلاق که در آن فعالیت فرد در تعامل با امکانات و ابزارهای تسهیل کننده تقویت و به پیشرفت تحصیلی مناسب و مطلوبی منتهی شود ، کشاند . از سویی، چگونه می‌توان از فناوری‌های نوین به شیو‌های مطلوب بهره گرفت؟ تلفیق فناوری جدید مانند شبیه‌سازی‌ها در محیط ساختن‌گرا یکی از رویکردهای جدید برای تحقق اهداف بالا در آموزش است.

    از آنجا که تلفیق فناوری‌های نوین آموزشی مانند شبیه‌سازی‌ها در برنامه درسی به امکانات گوناگونی نظیر سخت‌افزار، نرم‌افزار و نیروی انسانی ماهر و متخصص نیاز دارد، لذا پیش از تلفیق چندرسانه‌ای‌ها در برنامه درسی ، لازم است پژوهش‌های بیشتری درباره مزایا و معایب این رسانه‌ها در آموزش صورت گیرد. نتایج مطالعات تطبیقی درباره برنامه درسی نظام‌های آموزشی کشورهای مختلف نشان می‌دهد که دروس ریاضی به دلایل مختلف ، بهترین زمینه برای تلفیق فناوری محسوب می‌شوند: مهم‌ترین مسأله وجود نرم‌افزارهای وارداتی است ، زیرا در سایر رشته‌ها، به دلایل فرهنگی ورود نرم‌افزار از سایر کشورها (مشکل زبان، عدم تطابق برنامه درسی) امکان‌پذیر نیست، ولی در دروس ریاضی مشکلات فرهنگی کمتر است (زمانی[6]، 1996؛ زمانی، 2010؛ زمانی و قلی‌زاده، 2009؛ زمانی و همکاران، 1389). از سوی دیگر، درس ریاضی در دهه‌های کنونی اهمیت بسیاری پیدا کرده‌ است ولی تحقیقات نشان داده است که هم‌چنان دانش‌آموزان در تمام مقاطع تحصیلی از این درس گریزانند. از جمله مشکلات موجود که سبب افت تحصیلی در این رشته درسی شده، ضعف در دانش پایه ریاضی دوره‌های ابتدایی و راهنمایی، اضطراب و بی‌انگیزگی در یادگیری درس ریاضی، عدم آمادگی ذهنی و روانی و ناآگاهی از نقش و تأثیر درس ریاضی در موفقیت تحصیلی دانش‌آموزان است (علم‌الهدی، 1381).

    با توجه به پیشینه پژوهش، هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر به‌کارگیری روش شبیه‌سازی در محیط ساختن‌گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه متوسطه اول شهر اسلام‌آباد می‌باشد.

    1-3. اهمیت و ضرورت پژوهش

    مطالعه‌ی عوامل مؤثر بر پیشرفت تحصیلی و انگیزش در درس ریاضی، طی سه دهه‌ی اخیر بیش از پیش مورد توجه متخصصان تعلیم و تربیت قرار گرفته است . یافته‌های تحقیقات متعدد نشان داده است که پیشرفت تحصیلی در درس ریاضی نه تنها از ساختارهای دانش و فرایندهای پردازش اطلاعات تأثیر می‌پذیرد بلکه به عوامل انگیزشی از جمله باورها، نگرش‌ها، ارزش‌ها و اضطراب‌ها نیز مربوط می‌شود (بسانت[7]،1995، به نقل از رضویه و همکاران، 1384: 10). توبیاس[8] (1993) گزارش داده است که تاکنون میلیون‌ها نفر فرصت‌های تحصیلی و شغلی خود را به این سبب از دست داده‌اند که از ریاضی و کارکرد ضعیف خود در این زمینه هراس داشته‌اند. آنان در دوران مدرسه تجاربی منفی با یادگیری ریاضی داشته‌اند که خاطره آن در سال‌های بعدی زندگی نیز حفظ شده است (همان: 11).

    برای نشان دادن اهمیت این پژوهش، می‌توان به نمونه‌‌هایی از پژوهش‌های انجام شده در مورد تأثیر استفاده از چندرسانه‌ای‌ها در آموزش بر خلاقیت و عملکرد تحصیلی اشاره کرد. انگرلید و ترسی بورن[9] (2002) در گزارش خود بیان می‌کنند که بهره‌گیری از فناوری اطلاعات و ارتباطات بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان و بر خودکارآمدی آن‌ها، تأثیری مثبت دارد و سبب می‌شود که دانش‌آموزان از مهارت‌های فراشناختی بهتر استفاده کنند (زارع‌زاده، 1386: 44). علاوه بر این، نتایج مطالعات زمانی، قصاب‌پور و جبل‌عاملی، (1389)؛ زمانی و همکاران، (1389) نشان می‌دهد که کاربرد آموزش مبتنی بر رایانه در دانش‌آموزان احساس بهتری نسبت به موفقیت در مدرسه ایجاد می‌کند و دانش‌آموزانی که در مدارس فناوری‌محور آموزش می‌بینند ، نسبت به دانش‌آموزان مدارس عادی از عزت نفس و اعتماد به نفس بیشتری برخوردارند و از نظر دبیران و مدیران، این نوع مدارس از پرستیژ و جایگاه اجتماعی بالاتری در جامعه و نزد والدین برخورداند.

    در زمینه اهمیت استفاده از شیوه‌های نوین آموزشی در تدریس و یادگیری می‌توان به پژوهش‌های حوزه آموزش و پرورش اشاره کرد که آن چه مورد توجه قرار گرفته، کیفیت تدریس است (گیوین[10] و همکاران 2005؛ گود و بروفی[11]، 1984، 1986 و 2000؛ کلارک[12]، 2004) و در نتایج بسیاری از این  پژوهش‌ها با بهبود کیفیت تدریس میزان پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان افزایش می‌یابد (اللهیاری، 1380 ؛ سامونز و همکاران[13]،1995؛ عارفی، 1369؛ کاتون[14]، 1995؛ کدخدا، 1385؛ کرامتی، 1370؛ کریمرز[15]، 1994؛ کلامی، 1375 و والبرگ و هیرتل[16]، 1992، به نقل از بیرمی‌پور، 1388: 51).

    حال منظور از کیفیت تدریس چیست؟ در اغلب این پژوهش‌ها متغیرهایی که در زمینه کیفیت تدریس مورد بررسی قرار گرفته اند، عبارت‌اند از: فرصت‌های یادگیری، زمان آموزش و یادگیری، مدیریت کلاسی، جو کلاسی، آموزش، متناسب‌سازی تدریس، رویکردهای یاددهی- یادگیری، نظارت بر پیشرفت تحصیلی و فعالیت‌های یادگیری فراگیران در فرایند تدریس، معلم در این زمینه نقش مهمی را ایفا می‌کند. به عبارتی، این معلم است که باید با طراحی آموزشی مناسب خود و استفاده از ابزارهای مناسب آموزشی چون شبیه‌سازی‌ها، دانش‌آموزان را در جهت هدف تعیین شده هدایت کند.

    با توجه به مطالب ارائه شده اهمیت پژوهش حاضر این است که با توجه به عملکرد نسبتاً پایین دانش‌آموزان ایرانی در درس‌های ریاضی و علوم (تیمز) چگونه می‌توان عملکرد و خلاقیت دانش‌آموزان را در دوره‌های آتی ارتقاء بخشید؟

    البته باید به این نکته اساسی در اهمیت پژوهش حاضر اشاره نمود که با وجود پیشرفت‌های واقعی که در آموزش ریاضی روی داده است، تغییرات بسیار اندکی در کلاس درس ریاضی اتفاق افتاده است. بیش از چندین دهه از حضور فناوری آموزشی در آموزش ریاضی می‌گذرد، اما هنوز جایگاه خود را نیافته است. این مسئله اهمیت توجه به کیفیت ، تدریس درس ریاضی را بیش از پیش آشکار می‌سازد.

     

    1. Mullis

    2.TIMSS

    3. Clements

    1. Niemi & Launonen

    2. Domense

    1. Zamani

    2. Bessant

    3. Tobias

    4.Unger eider & Tracey Burns

    1.Givvin

    2.Good & Brophy

    3. Clark

    4. Sammons et al

    5. Cotton

    6. Creemers

    7. Walberg & Haertel

    Abstract:

    The effect of applying simulation method in the Constructive invironment on student creativity in mathematics in the first grade of secondary school (level 1)

     

    The purpose of this study was to investigate the effect of using simulation in Sakhtngrayy the creativity of students in school was math. This study was a quasi-experimental research methods. The study population consisted of 6200 high school female students in academic year 93-92 was the first city of Islamabad. Sampling, sampling and sample size of40 subjects were 20 patients in the experimental group and 20 were in the control group. The intervention training program for a group Constructivism simulation method was implemented in the control group received training lecture. In this research, creativity, Torrance was used for data collection standards. To analyze the data obtained from independent t-test was used. The results showed that the experimental and control groups in terms of components of creativity (fluidity, flexibility, originality and elaboration) of 0.05, there is a significant difference.

    Keywords: simulation, creativity, Constructivism.

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    چکیده 1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1. مقدمه 3

    1-2. بیان مسأله 4

    1-3. اهمیت و ضرورت پژوهش 6

    1-4. اهداف پژوهش 9

    1-4-1. هدف اصلی 9

    1-4-2. اهداف جزیی 9

    1-5. فرضیه‌های پژوهش 10

    1-5-2. فرضیه‌های فرعی 10

    1-6. تعاریف مفهومی و عملیاتی متغیرها 10

    1-6-1. تعاریف مفهومی.. 10

    1-6-2. تعاریف عملیاتی 11

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

    2-1. شبیه‌سازهای آموزشی 14

    2-1-1. تدریس و اصول یادگیری 14

    2-1-2. رسانه‌های آموزشی 15

    2-1-3. مزایای چندرسانه‌ای‌ها در آموزش و یادگیری 17

    2-1-4. شیوه‌های استفاده از چندرسانه‌ای در آموزش 18

    2-1-5 مفهوم شبیه‌سازی 18

    2-1-6. انواع شبیه‌سازی 19

    2-1-7. دلایل اهمیت شبیه‎سازی‎ 21

    2-1-8. شبیه‌سازی‌های متکی بر کامپیوتر 22

    2-1-9. نقش معلم در جریان شبیه سازی 23

    2-1-10. ارتقاء خلاقیت و حل مسأله با استفاده از شبیه‌سازی‌های آموزشی 23

    2-1-11. مبانی نظری به کارگیری شبیه‌سازی در آموزش 24

    2-2. ساختن‌گرایی 29

    2-2-1. مفهوم ساختن‌گرایی 29

    2-2-2. شناخت گرایی 32

    2-2-3. اصول و پیش‌فرض‎های ساختن‌گرایی و شناخت‎گرایی برای طراحی آموزشی 34

    2-2-4. بهره‌گیری از نظریه ساختن‌گرایی در طراحی چندرسانه‌ای.. 37

    2-3. خلاقیت 43

    2-3-1. مفهوم خلاقیت 43

    2-3-2. ابعاد خلاقیت 43

    2-3-3. روند تحولی خلاقیت در کودکان 45

    2-4. پیشینه پژوهش 46

    2-4-1. پژوهش‌های داخلی 46

    2-4-2. پژوهش‌های خارجی 48

    2-5. مدل مفهومی پژوهش... 52

    2-6. جمع‌بندی فصل دوم 58

    فصل سوم: روش‌شناسی پژوهش

    3-1. نوع و روش انجام پژوهش 61

    3-2. طرح پژوهش و شیوه اجرا 62

    3-3. جامعه آماری 65

    3-4. روش نمونه‌گیری و حجم نمونه 66

    3-5. متغیرهای پژوهش 66

    3-6. ابزار اندازه‌گیری پژوهش 66

    3-7. روش تجزیه و تحلیل داده‌ها 68

    فصل جهارم: تجزیه و تحلیل داده­ها

    4-1. آمار توصیفی 70

    4-2. آمار استنباطی 72

    4-2-1. بررسی فرضیه اول پژوهش 72

    4-2-2- بررسی فرضیه دوم پژوهش 73

    4-2-3- بررسی فرضیه سوم پژوهش 74

    4-2-4- بررسی فرضیه چهارم پژوهش... 75

    فصل پنجم: بحث و تفسیر و جمع­بندی

    5-1. خلاصه پژوهش 78

    5-2. بحث و تفسیر فرضیه‌های پژوهش 80

    5-3. نتیجه‌گیری 87

    5-4. محدودیت‌ها 90

    5-5. پیشنهادها 90

    5-5-1. پیشنهادهای کاربردی 90

    5-5-2. پیشنهادهای پژوهشی 91

     منابع و مأخذ 92

     پیوست‌ها 100

     

    فهرست جداول

    جدول 2– 1: مقایسه دیدگاه شناخت‌گرایی از دید ارتمر و نیوبای 36

    جدول 2-2: نظریه‌های فرعی رویکرد شناخت‌گرایی از دید ارتمرد و نیوبای.. 37

    جدول 2-3: نظریه‌پردازان مکتب روانشناسی یادگیری شناخت‌گرایی 37

     جدول 3-1: دیاگرام طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل 61

    جدول 1-4: توزیع فراوانی گروه آزمودنی‌های مورد مطالعه 70

    جدول2-4: شاخص‌های توصیفی نمرات گروه آزمایش در چهار مقیاس خلاقیت در پیش آزمون و پس آزمون. 71

     جدول3-4: شاخص‌های توصیفی نمرات گروه کنترل در چهار مقیاس خلاقیت در پیش آزمون و پس آزمون  71

     جدول 4-4 : نتایج آزمون t مستقل بین نمرات مقیاس سیالی دانش‌آموزانی که در دو گروه آزمایش و کنترل در پیش آزمون و پس‌آزمون 72

     جدول 4-5 : نتایج آزمون t مستقل بین نمرات مقیاس انعطاف‌پذیری دانش آموزانی که در دو گروه آزمایش و پژوهش در پیش‌آزمون و پس آزمون 73

     جدول 4-6: نتایج آزمون t مستقل بین نمرات مقیاس بسط و گسترش دانش آموزانی که در دو گروه آزمایش و پژوهش در پیش‌آزمون و پس آزمون 74

    جدول 4-7 : نتایج آزمون t مستقل بین نمرات مقیاس اصالت و ابتکار دانش آموزانی که در دو گروه آزمایش و پژوهش در پیش آزمون و پس آزمون 75

     جدول 4-8: جمع‌بندی از نتایج پژوهش 76

    منبع:

     

    منابع و مأخذ

    منابع فارسی:

    - احدیان، محمد. (1382). مقدمات تکنولوژی آموزشی. تهران: نشر و تبلیغ بشری.

    - اسکندری، حسین. (1391). نظریه و عمل رسانه‌های آموزشی در عصر دیجیتال. تهران: سمت.

    - امامی قره‌حاجلو، جلوه. (1382). بررسی عوامل عمده مؤثر بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان متوسطه شهرستان قائم شهر در درس زبان انگلیسی از دیدگاه دبیران و دانش‌آموزان در سال‌تحصیلی 82- 1381. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ساری.

    - امیرتیموری، محمدحسن. (1392). طراحی پیام‌های آموزشی. تهران: سمت.

    - باقری، خسرو. (1381). فلسفه فناوری و آموزش فناوری. مجله روان‌شناسی و علوم تربیتی، سال سی و دوم، شماره 75.

    - باقری، خسرو. (1387). درآمدی بر فلسفه تعلیم و تربیت جمهوری اسلامی ایران. تهران: انتشارات علمی و فرهنگی.

    - بدریان، عابد؛ هنرپرور، بهاره؛ ناصری‌آذر، اکبر. (1389). طراحی و اعتباربخشی الگوی آموزش زمینه- محور شیمی مبتنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات.فصلنامه نوآوری‌های آموزشی، شماره 36، سال نهم، زمستان.

    - بیابانگرد، اسماعیل. (1388). روانشناسی تربیتی: روانشناسی آموزش و یادگیری. تهران: نشر ویرایش.

    - بیرمی‌پور، علی؛ لیاقت‌دار، جواد. (1388). بررسی کیفیت تدریس درس ریاضی پایه چهارم دبستان شهر اصفهان به منظور ارائه راهکارهایی برای بهبود عملکرد دانش‌آموزان در آزمون بین‌المللی تیمز. فصلنامه تعلیم و تربیت. سال بیست و پنجم. شماره 4 زمستان. شماره مسلسل 100.

    - پارسونز، ریچارد؛ هینسون، استفن؛ دیبورا ساردو، براون (1385). روان‌شناسی تربیتی: تحقیق، تدریس، یادگیری. ترجمه: حسن اسدزاده و حسین اسکندری، تهران: انتشارات عابد.

    - پارسونز، ریچارد؛ هینسون، استفن؛ دیبورا، ساردو براون (1388). روان‌شناسی تربیتی: تحقیق، تدریس و یادگیری. ترجمه: حسن اسدزاده و حسین اسکندری، تهران: اتنشارات عابد.

    - پازارگادی، مهرنوش؛ صادقی، رقیه. (1389). شبیه‌سازی در آموزش پرستاری. فصل‌نامه راهبردهای آموزشی، دوره 3، شماره 4.

    - پرویزیان، محمدعلی (1384). بررسی آموزش کاوشگری در درس علوم تجربی پایه‌های سوم تا پنجم مدارس ابتدایی استان مرکزی، مؤسسه پژوهشی برنامه‌ریزی درسی و نوآوری‌های آموزشی، تهران.

    - پورجمشیدی، مریم. (1386). بررسی تأثیر آموزش به کمک شبکه‌های اطلاع‌رسانی بر پیشرفت تحصیلی درس ادبیات فارسی دانش‌آموزان پایه اول راهنمایی شهرستان تهران. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز، 22 (3).

    - ثمری، عیسی؛ آتشک، محمد. (1388). تأثیر میزان شناخت و کاربست فناوری آموزشی توسط معلمان در بهبود کیفیت فرآیند یادگیری دانش‌آموزان. نشریه علمی پژوهشی فناوری آموزشی، سال چهارم، جلد 4، شماره 2 .

    - جواهری، جهان‌چهر. (1383). تأثیر استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتر پاورپوینت در بهبود کیفیت فراگیری هندسه فضایی. چکیده مقالات هفتمین کنفرانس آموزش ریاضی، سنندج: سازمان آموزش و پرورش استان کردستان.

    - دائمی، حمیدرضا؛ مقیمی بارفروش، سیده‌فاطمه. (1383). هنجاریابی آزمون خلاقیت. تازه‌های علوم شناختی پاییز و زمستان 1383; 6(4-3 (مسلسل 24)):1-8.

    - دلاور، علی. (1388). مبانی نظری وعملی در پژوهش در علوم انسانی و اجتماعی  چاپ هفتم .انتشارات رشد.

    - دیناروند، حسن. (1390). طراحی آموزشی برای اثربخشی ندریس. تهران: آییژ.

    - ذاکری، اعظم. (1380). مقایسه تدثیر آموزش به کمک نرم‌افزار آموزشی و شیوه سنتی بر پیشرفت تحصیلی درس ریاضی دانش‌آموزان پایه اول راهنمایی منطقه 8 شهر تهران. پایان‌نامۀ چاپ نشده، دانشگاه تربیت معلم تهران.

    - ذوفن، شهناز. (1392). کاربرد فناوری‌های جدید در آموزش. سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه‌ها. تهران: سمت.

    - راستگو، اعظم؛ نادری، عزت الله؛ شریعتمداری، علی؛ سیف‌نراقی، مریم. ( 1389). بررسی تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی اینترنت بر رشد مهارت‌های حل مسأله دانشجویان. فصلنامه‌ی علمی – پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت، سال اول، شماره‌ی 4.

    - راستگو، اعظم؛ نادری، عزت الله؛ شریعتمداری، علی؛ سیف‌نراقی، مریم. ( 1389). بررسی تأثیر آموزش سواد اطلاعاتی اینترنت بر رشد مهارت های حل مسأله دانشجویان. فصلنامه ی علمی – پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی / دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت/ سال اول، شماره‌ی 4.

    - رستگارپور، حسن؛ بیرانوند، فریده؛ کاوسیان، جواد. (1388). تأثیر الگوی آموزشی تحلیل، طراحی، تولید، اجرا و ارزیابی بر پیشرفت تحصیلی ریاضی. فصلنامه روان شناسی کاربردی. سال 3، شماره 3 (11).

    - رضوی، سیدعباس. (1386). پایه‌های نظری یادگیری از طریق فیلم و تلویزیون. ماهنامه تکنولوژی آموزشی، شماره 2.

    - رضوی، سیدعباس. (1388). مباحث نوین در فناوری آموزشی. اهواز: انتشارات دانشگاه شهید چمران.

    - رضویه، اصغر؛ سیف، دیبا؛ طاهری، عبدالمحمد. (1384). بررسی تأثیر مؤلفه‌های اظطراب بر پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان دبیرستانی در درس ریاضی فصلنامه تعلیم و تربیت. سال بیست و یکم . شماره 2 تابستان. شماره مسلسل 82 .

    - زارع، حسین؛ سرمدی، محمدرضا؛ فردانش، هاشم؛ فیضی، آوات؛ محبوبی، طاهر (1391). اثربخشی رعایت اصول طراحی آموزشی ( 14 اصل چندرسانه‌ای ون مرینبور و کستر) بر یادگیری و یادداری در محیط‌های یادگیری چندرسانه‌ای. دو فصل‌نامه مدیریت و برنامه‌ریزی در نظام‌های آموزشی، دوره 5، شماره 8 .

    - زارع‌زاده، کمال (1386). مقایسۀ خودکارآمدی و خلاقیت در دانش‌آموزان کاربر اینترنت و دانش‌آموزان غیرکاربر. پایان نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.

    - زمانی، بی‌بی عشرت؛ عابدی، احمد؛ سلیمانی، نسیم؛ امینی، نرجس. (1389). بررسی مراحل علاقه‌مندی دبیران مدارس متوسطه شهر اصفهان به فناوری اطلاعات و ارتباطات بر اساس مدل پذیرش مبتنی بر علاقه هال و هارد، مطالعات آموزش و یادگیری، 2.

    - زمانی، بی‌بی عشرت؛ قصاب‌پور، بیتا؛ جبل عاملی، جلال. (1389). بررسی نقاط قوت، ضعف، فرصت‌ها و تهدیدهای فراروی مدارس هوشمند، نوآوری‌های آموزشی، سال نهم، پیاپی 36.

    - زمانی، مهدی (1389). کاربرد شبیه سازی در آموزش. قابل دسترسی در آدرس زیر:

     http://ahvaz3254.persiangig.com/document/simulation/ceminar03%20edited004.pdf.

     

    - سیف، علی اکبر (1391). روانشناسی پرورشی نوین- روانشناسی یادگیری و آموزش. چاپ پنجاه و دوم، تهران: دوران.

    - سیف، علی‌اکبر (1387). روان‌شناسی پرورشی نوین، روان‌شناسی یادگیری و آموزش. ویرایش ششم، تهران: نشر دوران.

    - شبیری، سیده فاطمه؛ عطاران، محمد. (1384). بهره‌گیری از نرم‌افزارهای کمک آموزشی فیزیک سال سوم دبیرستان و بررسی تأثیر آن در پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان. فصلنامه تعلیم و تربیت، 23 (1).

    - شعبانی ورکی، بختیار. (1386). تبیین جایگاه رویکردهای یاددهی – یادگیری مکاتب رفتارگرایی، شناخت‌‌گرایی و انسان‌گرایی در نظام آموزشی. رساله دکتری رشته فلسفه تعلیم و تربیت، دانشگاه تربیت مدرس.

    - صدرارحامی، سعیده، (1385). بررسی اثر رویکردهای نوین آموزش هندسه بر مبنای نظریه ون هیلی بر پیشرفت تحصیلی، انگیزش و نگرش دانش‌آموزان دبیرستان‌های دخترانه شهرستان تیران و کرون در سال‌تحصیلی 85- 1384. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی خوراسگان.

    - ضامنی، فرشیده؛ کاردان، سحر. (1389). تأثیر کاربرد فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در یادگیری درس ریاضی. فصلنامه فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات در علوم تربیتی، 1 (1).

    - علم‌الهدی، سیدحسن. (1381). راهبردهای نوین در آموزش ریاضی. تهران: نشر شیوه.

    - عمادی، محمد. (1388). اصول ساخت نرم‌افزارهای چندرسانه‌ای. تهران: مجتمع فنی تهران.

    - غریبی، فرزانه. (1388). تأثیر چندرسانه‌ای آموزشی بر یادگیری و یادداری مفاهیم ریاضی دانش‌آموزان کم‌توان ذهنی آموزش‌پذیر پایه چهلرم ابتدایی شهر اراک در سال‌تحصیلی 1388. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علامه طباطبایی.

    - فتحی‌واجارگاه، کوروش؛ آقازاده، محرم. (1386). راهنمای تألیف کتاب‌های درسی، تهران: نشر آییژ.

    - فرخ‌مهر، حسین. (1388). لوازم یاددهی – یادگیری اثربخش. تهران: نشر عابد.

    - فردانش، هاشم. (1387). طبقه‌بندی الگوهای طراحی سازنده‌گرا بر اساس رویکردهای یادگیری و تدریس. مجله علمی – پژوهشی مطالعات تربیتی و روان‌شناسی، دانشگاه فردوسی مشهد، دوره نهم، شماره دوم.

    - فردانش، هاشم.(1388). مبانی نظری تکنولوژی آموزشی. تهران: سمت.

    - قاسمی، علی‌اصغر. (1388). نقش ICT با محوریت نرم‌افزار GUEP2 در آموزش ریاضی. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی.

    - قشمی، محمد. (1388). مقایسۀ تأثیر آموزش مبتنی بر کامپیوتر و آموزش سنتی بر میزان یادگیری دانش‌آموزان کلاس‌های چندپایه در درس ریاضی منطقۀ انگوران زنجان در سال تحصیلی 88- 87. پایان‌نامۀ کارشناسی ارشد. دانشگاه اراک.

    - کدیور، پروین. (1388). روانشناسی یادگیری. تهران: سمت.

    - کلارک، روت کلوین؛ میر، ریچارد ای. (1388). یادگیری الکترونیکی و علم آموزش. ترجمه: داوود کریم‌زادگان مقدم و زهرا جلال‌زاده، تهران: انتشارات دانشگاه پیام نور.

    - گلزاری، زینب. (1386). تأثیر به کارگیری طراحی آموزشی دست‌سازه و نرم‌افزارهای محقق ساخته درس ریاضی دوره راهنمایی بر یادگیری دانش‌آموزان دختر شهر تهران و مقایسه این دو روش با روش تدریس سنتی. پایان‌نامه رشته تکنولوژی آموزشی. دانشکده علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران.

    - لشین، سینتیا؛ پولاک، جولین؛ رایگلوث، چالز ام. (1392). راهبردها و فنون طراحی آموزشی. ترجمه: هاشم فردانش، تهران: سمت.

    - مژده‌آور، فریبا. (1385). تأثیر آموزش ریاضی با کمک رایانه بر نگرش یادگیری درس ریاضی دانش‌آموزان دختر سال دوم ریاضی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی دانشگاه تربیت معلم تهران.

    - ملکیان، فرامرز؛ جامه بزرگ، زهرا. (1388). فرآیند طراحی، اجرا و ارزشیابی رسانه‌ها و روش‌های آموزشی. کرمانشاه: انتشارات دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه.

    - مهرمحمدی، محمود. (1387). بازاندیشی فرایند یاددهی – یادگیری. چاپ سوم، تهران: انتشارات مدرسه.

    - نعمتی، هانا. (1392). بررسی تأثیر شبیه‌سازی بر رشد مهارت‏های حل مسأله در درس علوم در دانش‌آموزان پایه ششم ابتدایی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد کرمانشاه.

    - نیلی احمد آبادی، محمد رضا؛ کامکار زاهروند، پیمان؛ زمانی، مهدی. (1391). شبیه سازی و کاربرد آن در آموزش های الکترونیکی. جهان آموزش، گاهنامه علمی تخصصی خبری شماره چهارم.

    - هرگنهان، بی. آر؛ السون، متیو. اچ. (1382). مقدمه‌ای بر نظریه‌های یادگیری. ترجمه: علی اکبر سیف، تهران: دوران.

    - همتی، شیوا. (1380). بررسی نسبت انواع سازنده‌گرایی و آموزش مجازی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، رشته فلسفه و تاریخ آموزش و پرورش، دانشگاه تربیت مدرس.

    منابع خارجی:

    - Baddeley, A. (1998). Human memory. Boston: Allyn & Bacon.

    - Carlson, R. A.; Khoo, H.; & Elliot, R. G. (1990). Component practice and exposure to a problem-solving context. Human Factors, 32, pp. 267-286.

    - Carlson, R. A.; Sullivan, M. A.; & Schneider, W. (1989). Component fluency in a problem-solving context. Human Factors, 31, pp. 489-502.

    - Carney, R. N. & Levin, J. R. (2002). Pictorial illustrations still improve students’ learning from text. Educational Psychology Review, 14, pp. 5–26.

    - Chi, M. T. H.; De Leeuw, N.; Chiu, M.; & LaVancher, C. (1994). Eliciting selfexplanations improves understanding. Cognitive Science, 18,pp. 439- 477.

    - Couture, Marc . (2012). EFFECT OF DISCIPLINARY CONTENT OF A SIMULATION ON OPEN-ENDED PROBLEM-SOLVING STRATEGIES.

    - Domense. G. (2003). Online learningeffective learning for higher education in south africa. Ajet 19. Australian Journal of Educational Technology.1(3), 4556.

    - Driscoll, M. (2000). Psychology of learning for instruction, 2nd ed., Needham Heights, MA: Allyn & Bacon.

    - Goos, M. Galbraith, P; Renshaw, P & Geiger, V. (2001). Promoting collaborative inquiry in technology enriched mathematics classrooms. Annual Meeting of the American Educational Research Association. Seattle. 1014.

    - Hurday, M., Luck, S., & Zu, F. (2007). The survey of effect of multi media on Amercian student’s exteracurriculum. Boston: McGraw-hill.

    - Kester, L.; Kirschner, P. A.; & Van Merriënboer, J. J.G. (2006). Just-in-time information presentation: Improving learning a troubleshooting skill.Contemporary Educational Psychology, 31, pp. 167-185.

    - Kozma, R. (2003). Connection with the twentyfirst century: technology in support of education reform. In c. Dede (ed.), Technology and Learning. Washington, DC: American Society for Curriculum Development.

    - Liu, Chen-Chung, Cheng, Yuan-Bang, Huang, Chia-Wen. (2011). The Effect Of Simulation Games On The Learning Of Computational Problem Solving. Computers & Education, (57), 1907- 1918.

    - Mayer, R. E.; Heiser, J.; & Lonn, S. (2001). Cognitive constraints on multimedia learning: When presenting more material results in less understanding. Journal of Experimental Psychology, 93, pp. 187-198.

    - McDaniel, M.A. & Donnelly, M.C. (1996). Learning with analogy and elaborative interrogation. Journal of Educational Psychology, 88, pp. 508-519.

    - Niemi, H. & Launonen, A. (2010). Towards selfregulation and social navigation in virtual learning spaces. European Conference on Educational Research, University of Lisbon. 1114 Sep. 2002.

    - Paas, F. & Van Merriënboer, J. J. G. (1994). Variability of worked examples and transfer of geometrical problem-solving skills: A cognitive-load approach. Journal of Educational Psychology, 86, pp. 122–133.

    - Paas, F. G. W. C.; Van Merriënboer, J. J. G.; & Adam, J. J. (1994). Measurement of cognitive load in instructional research. Perceptual and Motor Skills, 79, pp. 419-430.

    - Paivio, A. (1986). Mental representation: A dual coding approach. New York: Oxford University Press.

    - Pollock, E.; Chandler, P.; & Sweller, J. (2002). Assimilating complex information. Learning and Instruction, 12, pp. 61-86.

    - Quilici, J. L. & Mayer, R. E. (1996). Role of examples in how students learn to categorize statistics word prob-lems. Journal of Educational Psychology, 88, pp. 144- 161.

    - Renkl, A. (1999). Learning mathematics from worked-out examples: Analyzing and fostering self-explanations. European Journal of Psychology of Education, 14, pp. 477-488.

    - Schnotz, W. & Kürschner, C. (2007). A Reconsideration of cognitive load theory,

    - Schnotz, W. (2005). An integrated model of text and picture comprehension. In R. E.

    - Tindall-Ford, S.; Chandler, P.; & Sweller, J. (1997). When two sensory modes are better than one. Journal of Experimental Psychology Applied, 3, pp. 257-287.

    - Van Gog, T.; Paas, F.; & Van Merriënboer, J. J. G. (2004). Process-oriented worked examples: Improving transfer performance through enhanced understanding. Instructional Science, 32, pp. 83-98.

    - Van Merriënboer, J. J. G. & De Croock, M. B. M. (1992). Strategies for computerbased programming instruction: Program completion vs. program generation. Journal of Educational Computing Research, 8, pp. 365-394.

    - Van Merriënboer, J. J. G. & Kester, L. (2005). The four-component instructional design model: Multimedia principles in environments for complex learning. In R. E. Mayer (Ed.), The Cambridge handbook of multimedia learning. New York: Cambridge University Press, pp. 71-93.

    - Willemes, M. (2005). Values in education: A challenge for teacher educator. Journal of Teaching and Teacher Education, 21, 205-210.

    - Zamani, B. E. & Gholizadeh Shoghlabad, R. (2009). Acceptance of the internet by iranian business management students. British Journal of Educational Technology. 41(5), E96E100.

    - Zamani, B. E. (1997). Implementation issues in using computers in Iranian educational system. Unpublished Ph.D dissertation. Toronto: University of Toronto. CA.

    - Zamani, B. E. (2010a). Successful implementation factors for using computers in Iranian schools during one decade (19952005). Computers & Education, 54(1), 5968.


موضوع پایان نامه تأثیر به‌ کارگیری روش شبیه‌ سازی در محیط ساختن‌ گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول, نمونه پایان نامه تأثیر به‌ کارگیری روش شبیه‌ سازی در محیط ساختن‌ گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول, جستجوی پایان نامه تأثیر به‌ کارگیری روش شبیه‌ سازی در محیط ساختن‌ گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول, فایل Word پایان نامه تأثیر به‌ کارگیری روش شبیه‌ سازی در محیط ساختن‌ گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول, دانلود پایان نامه تأثیر به‌ کارگیری روش شبیه‌ سازی در محیط ساختن‌ گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول, فایل PDF پایان نامه تأثیر به‌ کارگیری روش شبیه‌ سازی در محیط ساختن‌ گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول, تحقیق در مورد پایان نامه تأثیر به‌ کارگیری روش شبیه‌ سازی در محیط ساختن‌ گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول, مقاله در مورد پایان نامه تأثیر به‌ کارگیری روش شبیه‌ سازی در محیط ساختن‌ گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول, پروژه در مورد پایان نامه تأثیر به‌ کارگیری روش شبیه‌ سازی در محیط ساختن‌ گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول, پروپوزال در مورد پایان نامه تأثیر به‌ کارگیری روش شبیه‌ سازی در محیط ساختن‌ گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول, تز دکترا در مورد پایان نامه تأثیر به‌ کارگیری روش شبیه‌ سازی در محیط ساختن‌ گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر به‌ کارگیری روش شبیه‌ سازی در محیط ساختن‌ گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر به‌ کارگیری روش شبیه‌ سازی در محیط ساختن‌ گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول, پروژه درباره پایان نامه تأثیر به‌ کارگیری روش شبیه‌ سازی در محیط ساختن‌ گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تأثیر به‌ کارگیری روش شبیه‌ سازی در محیط ساختن‌ گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تأثیر به‌ کارگیری روش شبیه‌ سازی در محیط ساختن‌ گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر به‌ کارگیری روش شبیه‌ سازی در محیط ساختن‌ گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر به‌ کارگیری روش شبیه‌ سازی در محیط ساختن‌ گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول, رساله دکترا در مورد پایان نامه تأثیر به‌ کارگیری روش شبیه‌ سازی در محیط ساختن‌ گرایی بر خلاقیت دانش‌آموزان در درس ریاضی پایه اول متوسطه اول

پايان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسي ارشدM.A  رشته مديريت دولتي گرايش تحول چکيده هدف از پژوهش حاضر، بررسي رابطه بين جو سازماني با استرس شغلي و خلاقيت در کارکنان  اداره کل بيمه سلام

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی(MA) چکیده هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش توانمندسازی روانشناختی بر خلاقیت شناختی و خلاقیت هیجانی دانش آموزان می­باشد. جامعه آماری این پژوهش را کلیه­ی دانش آموزان دختر سال سوم دوره اول دبیرستان که در سال تحصیلی 93-92در شهر ایوان مشغول به تحصیل بودند، تشکیل می داد. پس از اجرای پیش آزمون، تعداد 30 نفر از دانش آموزانی که در ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: علوم تربیتی(M.A) گرایش: مدیریت آموزشی چکیده هدف این تحقیق بررسی رابطه بین تسهیم دانش و خلاقیت سازمانی با رفتار شهروندی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش بندرعباس که تعداد آنها در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت آموزشی چکیده: هدف از این تحقیق، بررسی رابطه بین هوش اجتماعی با رفتار شهروندی سازمانی و خلاقیت سازمانی کارکنان دانشگاه بوعلی سینا همدان در سال تحصیلی 93- 1392بود. جامعه آماری شامل کلیه کارکنان به تعداد 777 نفر (587 نفر مرد و 190 نفر زن) بود که بر اساس جدول کرجسی و مورگان 348 نفر( 211 نفرمرد و 137 نفر زن ) با استفاده از روش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) در رشته مدیریت آموزشی چکیده هدف ازتحقیق حاضر،بررسی رابطه مدیریت کیفیت فراگیروخلاقیت باتوانمندسازی دبیران زن مقطع متوسطه شهرداراب بوده است.روش تحقیق همبستگی بوده وجامعه آماری پژوهش 320نفرازدبیران زن مقطع متوسطه شهرداراب بوده است که 175نفربه روش نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای انتخاب گردید.جهت جمع آوری اطلاعات ازسه پرسشنامه مدیریت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: صنعتی و سازمانی رابطه خلاقیت سازمانی و ویژگی­های جمعیت­شناختی با بهره­وری وظایف سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس چکیده هدف این پژوهش بررسی رابطه خلاقیت سازمانی و ویژگی­های جمعیت­شناختی با بهره­وری وظایف سازمانی کارکنان اداره کل آموزش و پرورش استان فارس بود. جامعه آماری این پژوهش را کلیه کارکنان اداره آموزش ...

پایان ­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: روانشناسی گرایش: عمومی چکیده به منظور بررسی تأثیر آموزش راهبرد­های فرا شناختی و خلاقیت برخود پندارۀ تحصیلی دانش آموزان در یک روش شبه آزمایشی 54 نفر از دانش­آموزان دختر پایه هفتم یکی از مدارس منطقه 2 تهران از میان 75 نفر از دانش­آموزان همین پایه در مکان مذکور بصورت تصادفی ساده انتخاب و بصورت تصادفی در دو گروه آزمایش و گواه (هر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان‌شناسی(M. A.) گرایش: عمومی چکیده هدف پژوهش حاضر مقایسه انگیزه پیشرفت، خلاقیت و عملکرد تحصیلی در دانش­آموزان تیزهوش و عادی شهر ایلام بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه­ی دانش آموزان مدارس تیزهوش و عادی شهر ایلام بودند که در سال تحصیلی 92-93 مشغول به تحصیل بودند. به منظور انجام پژوهش حاضر تعداد 140 دانش­آموز به روش نمونه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی ) گرایش مدیریت استراتژیک ( چکیده خلاقیت یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین ویژگی‌های انسان است که تقریبا همه ابعاد و جنبه‌های زندگی و تمدن وی را تحت تاثیر کامل خود قرار می‌دهد. در عصر تحولات و تغییرات سریع، سازمان‌هایی در جرگه موسسات موفق قرار می‌گیرند که مرتبا دانش جدید تولید نموده، آنرا در سطح سازمان گسترش داده و با سرعت ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی گرایش نیروی انسانی چکیده هدف کلی این تحقیق بررسی ارتباط هوش هیجانی با تعارض و خلاقیت است. روش تحقیق از نوع توصیفی و هدف آن کاربردی است و روش گردآوری داده­ها میدانی و ابزار آن پرسشنامه است. در تحقیق حاضر جامعه آماری مورد بررسی، کارکنان اداره آموزش و پروش استان گیلان با تعداد 1568 نفر است. با توجه به نرمال بودن جامعه آماری، ...

ثبت سفارش