فهرست:
فصل اول
1-1-مقدمه.. 2
2-1- بیان مسأله.. 3
3-1- اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق... 3
4-1- هدفهای تحقیق... 4
5-1- سوالهای تحقیق... 5
6-1- قلمرو تحقیق... 5
1-6-1- قلمرو موضوعی تحقیق... 5
3-6-1- قلمرو زمانی تحقیق... 5
7-1- تعریف مفهومی واژه ها. 5
فصل دوم
1-2- مقدمه.. 9
2-2- مفهوم مدلکسبوکار. 10
3-2- تاریخچه و سیرتکاملی مطالعات در حوزه مدلهای کسبوکار. 14
4-2 هستیشناسیها. 18
1-4-2- هستیشناسی e3-value. 19
2-4-2- هستیشناسی BMO.. 21
3-4-2- مدل مفهومی هِدمَن و کالینگ..... 22
5-2- اجزای مدل مفهومی هدمن و کالینگ در صنعت گردشگری... 26
1-5-2- سطح بازار محصول.. 26
1-1-5-2- مشتریان.. 26
2-1-5-2- رقابت.... 31
2-5-2- سطح عرضه. 32
3-5-2- سطح فعالیتها و سازمان.. 38
4-5-2- سطح منابع.. 41
5-5-2- سطح بازار سرمایه و کار. 43
6-5-2- حوزه مدیریت و بعد زمانی... 48
6-2- مدلهای کسبوکار الکترونیکی... 52
1-6-2-مدل ارائه اطلاعات... 52
2-6-2 مدل بازرگانی با استفاده از کاتالوگ الکترونیکی... 52
3-6-2- مدل فروشگاه الکترونیکی... 52
4-6-2-مدل مراکز خرید الکترونیکی... 54
5-6-2-مدل مزایده سنتی... 54
6-6-2-مدل مزایده معکوس..... 55
7-6-2- مدل پورتال.. 55
1-7-6-2 مدل پورتال عمومی/افقی... 55
2-7-6-2 مدل پورتال تخصصی/ عمودی... 55
8-6-2-مدل واسطه تبادل.. 56
9-6-2- مدل گردآورنده خریداران.. 56
10-6-2- مدل ارائه دهنده تخفیف.... 56
11-6-2 مدل واسطه اعتباری... 57
12-6-2 مدل جوامع مجازی... 57
13-6-2- مدل اکسترانت.... 58
14-6-2- مدل خریدسازمانی الکترونیکی... 58
15-6-2- مدل واسطه اطلاعاتی... 59
16-6-2-مدل یکپارچهساز وب با سیستمهای داخلی کسبوکار. 59
17-6-2- مدل سیستمهای همکاری غیر یکپارچه با سیستمهای داخلی کسبوکار. 60
18-6-2- مدل بازار الکترونیکی یکپارچه گردشگری... 61
19-6-2 مدل بازار الکترونیک طرف سوم. 62
20-6-2 مدل خدمات دهی به زنجیره تأمین... 63
21-6-2-مدل سکوهای همکاری... 63
7-2- پیشینه تحقیق... 64
1-7-2- مطالعات داخلی... 64
2-7-2- مطالعات خارجی... 64
فصل سوم
1-3- مقدمه.. 67
2-3- نوع تحقیق... 67
3-3- مراحل تحقیق... 68
3-3- جامعه آماری... 69
4-3- نمونه آماری... 72
5-3- روش گردآوری اطلاعات... 73
6-3- ابزار جمعآوری اطلاعات... 73
7-3- اعتبار (روایی) ابزار سنجش.... 74
8-3- قابلیت اعتماد (پایایی) ابزار سنجش.... 74
9-3- روش تجزیه و تحلیل اطلاعات... 75
فصل چهارم
1-4- مقدمه.. 77
2-4- هستیشناسی مدل کسبوکار الکترونیکی صنعت گردشگری... 78
1-2-4- مشتریان.. 80
2-2-4- رقبا 80
3-2-4- عرضه. 81
4-2-4- فعالیتها و سازمان.. 83
5-2-4- منابع.. 87
6-2-4- تأمین کنندگان.. 88
6-2-4- بعد زمانی و موانع اجتماعی، سیاسی، شناختی... 90
3-4- بررسی تحقق پذیری مدلهای کسبوکار الکترونیکی در صنعت گردشگری ایران.. 92
1-3-4- تحلیل توصیفی متغیرهای جمعیتشناختی... 92
2-3-4- تحلیل استنباطی... 94
4-4- نمونههایی از مدلهای کسبوکار الکترونیکی در ایران.. 97
1-4-4- نمونه هایی از مدل ارائه اطلاعات گردشگری در ایران.. 97
2-4-4- نمونه ای از مدل فروشگاه الکترونیکی گردشگری در ایران.. 99
3-4-4- نمونهای از مدل واسطه تبادل گردشگری در ایران.. 99
4-4-4- نمونهای از مدل جوامع مجازی گردشگری در ایران.. 100
5-4-4- نمونهای از مدل بازار الکترونیکی طرف سوم در ایران.. 101
6-4-4- نمونهای از سیستمهای همکاری غیر یکپارچه با سیستمهای داخلی کسبوکار در ایران.. 101
7-4-4- نمونهای از مدل سکوهای همکاری گردشگری در ایران.. 102
8-4-4- نمونهای از مدل خدماتدهی به زنجیره تأمین در ایران.. 102
فصل پنجم
1-5- مقدمه.. 109
2-5- یافتههای پژوهش.... 110
3-5- نتیجهگیری... 118
4-5- محدودیتها. 119
5-5- پیشنهادات... 119
1-5-5- پیشنهادات برخواسته از تحقیق... 119
2-5-5- پیشنهادات به محققین آتی... 120
منابع و ماخذها
منابع فارسی... 122
منابع لاتین... 124
پیوستها
پیوست 1. نمونه پرسشنامه.. 130
پیوست2. خروجیهای نرمافزار SPSS. 13
.
.
منبع:
منابع فارسی
آذر, ع.، و مؤمنی، م. (1384). آمار و کاربرد آن در مدیریت (جلد دوم؛ تحلیل آماری). تهران: سمت.
اسمیت، م.، ثورب، ر.، و لو، ا. (1384). درآمدی بر تحقیق مدیریت. (س. م. ایزدی، مترجم) تهران: دفتر پژوهش های فرهنگی.
اعرابی، س.، و فیاضی، م. (1389). استراتژی پژوهش کیفی در مدیریت. فصلنامه راهبرد، 225-241.
بازرگان، ع. (1387). مقدمه ای بر روش های تحقیق کیفی و آمیخته (رویکردهای متداول در علوم رفتاری). تهران: دیدار.
بوهالیس، د. (1385). گردشگری الکترونیکی: فناوری اطلاعات برای مدیریت راهبردی گردشگری. (ت. گ. شادمهر، مترجم) تهران: پندارپارس.
بوهالیس، د. (2003). گردشگری الکترونیکی: فناوری اطلاعات برای مدیریت راهبردی گردشگری. (ت. گ. شادمهر، مترجم) تهران: پندارپارس.
حاجی حیدری، ن. (1389). ارائه روش شناسی تغییر و به روز رسانی مدل کسب و کار متاثر از تغییرات فناوری اطلاعات و ارتباطات. رساله دکتری. دانشگاه تهران.
حنفیزاده، پ.، و رضائی، م. (1386). تجارت الکترونیکی: تعاریف، موانع و راهکارها. تهران: جهاد دانشگاهی واحد صنعتی شریف.
داسویل، ر. (1378). مدیریت جهانگردی: مبانی، راهبردها و آثار. (س. اعرابی، و د. ایزدی، مترجم) تهران: دفتر پژوهشهای فرهنگی.
زاهدی، ش. (1385). مبانی توریسم و اکوتوریسم پایدار با تکیه بر محیط زیست. تهران: دانشگاه علامه طباطبائی.
سکاران، ا. (1385). روش های تحقیق در مدیریت. (م. صائبی، و م. شیرازی، مترجم) تهران: مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی.
گال، م.، بورگ، و.، و گال، ج. (1384). روش های تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روانشناسی (جلد اول). (ا. نصر ، مترجم) تهران: سمت.
گی، چ. و. (1382). جهانگردی در چشماندازی جامع. (ع. پارساییان، و س. م. اعرابی، مترجم) دفتر پژوهشهای فرهنگی.
محمدیان، ا. (1384). ارائه چارچوبی جهت انتخاب مدل کسب و کار الکترونیکی مناسب. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.
هدمن، ج.، و کالینگ، ت. (1390). فناوری اطلاعات و مدلهای کسبوکار: مفاهیم و نظریهها. (پ. حنفی زاده، و م. حنفی زاده ، مترجم) تهران: ترمه.
منابع لاتین
1.Afuah A., & Tucci, C. L. (2003). Internet Business models and strategies: Tex and Cases. (Second, Ed.) McGraw-Hill.
2.Alford, P. (2000). E-business Models in Travel Industry. Travel and Tourism Analysit, 67-86.
3.Amit, R., & Zott, C. (2001). Value creation in e-buisness. Strategic Management Journal, 493-520.
4.Atkinson, R., & Flint , J. (2001). Accessing Hidden and Hard-to-Reach Populations: Snowball Research Strategies. Social Research Update(33).
5.Bambury, P. (1998). A Taxonomy of Internet Commerce. First Monday, 3(10).
6.Baum, T. (2008). Implication of hospitality and tourism labour markets for management strategies. International journal of contemporary hospitality, 720-729.
7.Berg, B. L. (2001). Qualitative Research Methods for the Social Sciences. USA: A Pearson Education Company.
8.Brown, D. H., & Kaewkitipong, L. (2009). Relative size and complexity: e-business use in small and medium sized tourism enterprises in Thailand. Journal of Entreprise Information Management, 212-231.
9.Buhalis, D., & Jun, S. H. (2011). E-tourism. Contemporary tourism reviews, 1-38. Oxford: Goodfellow publishers.
10.Cagnina, M. R., & Poian, M. (2009). Beyond e-business models: the roead to virtual world. Electron Commer Res, 49-75.
11.Catena, D., Ligorio, D., Pansonlini, R., & Rossetti, A. (2004). Promotion and marketing of accessible tourism products. Retrieved December 27, 2011, from EU.FOR.ME Tourist training for a wider target: http://www.euforme.net/css/uk/project_work/promotion.pdf
12.Cooper, C., Fletcher, J., Gilbert, D., & Wanhill, S. (1998). Tourism: Principles and Practice (2nd Edition ed.). (R. Shepherd, Ed.) Harlow: Prentice Hall.
13.David, L., & Tozser, A. (2009). Destination managament in Hungarian tourism. Applied Studies in Agribusiness and Commerce (pp. 81- 84). Debrecen, Hungary: Agroinform Publishing House, Budapest.
14.Disney, S., Naim, M., & Potter, A. (2004). Assessing the impact of e-business on supply chain dynamics. International journal of production economics, 109-118.
15.Doswell, R. (1998). Tourism: how effective management makes the difference. Oxford: Butterworth-Heinemann.
16.Du, M., & Lao, G. (2008). Value chain and profit model analysis in E-tourism and case study. International Conference on Wireless Communications, Networking and Mobile Computing (pp. 1-4). IEEE Xplore.
17.Fensel, D. (2001). Ontologies: Silver Bullet for Knowledge Management and Electronic Commerce. Springer.
18.Fragidis, G., & Tarabanis, K. (2006). A service model for customer-centric electronic business. IEEE International Conference on e-Business Engineering - Workshops (pp. 723 - 729). IEEE Xplore.
19.Godfrey, K., & Clarke, J. (2000). The tourism development handbook. London: Continuum.
20.Goeldner, C. R. (2009). Tourism: Principles, Practices, Philosophies. New Jersey: Jhon Wiley & Sons.
21.Gordijn, J. (2005). e-Business value modelling using the e3-value ontology. In W. Currie, Value creation from e-business models (pp. 98-127). Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann.
22.Gordijn, J., & Akkermans, H. (2001). Designing and Evaluating E-Business Models. IEEE Inteligent Systems, 11-17.
23.Gordijn, J., Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2005). Comparing two Business Model Ontologies for Designing e-Business Models and Value Constellations. 18th Bled eConference. Bled, Slovenia,.
24.Gordijn, J., Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2005). Comparing two Business Model Ontologies for Designing e-Business Models and Value Constellations. 18th Bled eConference. Bled, Slovenia,.
25.Gruber, T. R. (1993). A Translation Approach to Portable Ontology Specifications . Knowledge Acquisition, 199-220.
26.Hamel, G. (2000). Leading the revolution. HBS Press.
27.Hanafizadeh, P., & Shafiei Nikabadi, M. (2011). Framework for selecting an appropriate e-business model in managerial holding companies: Case study: Iran Khodro. Journal of Enterprise Information Management .
28.Harrison, D. (2001). Tourism and the Less Developed World: Issues and Case Studies. New York: CABI.
29.Hedman, J., & Kalling, T. (2003). The business model concept: Theoretical undestanding and empirical illustrations. European Journal of Information Systems, 49-59.
30.Holloway, J. C., & Taylor, N. (2006). The Business of Tourism (7th ed.). Prentice Hall.
31.Hongsaranagon, P. (2007). Ubon Ratchathani province and its involvement stage in the tourist destination life cycle. Thailand: Ubon Rajathanee University.
32.Hooper, A. (2005). Culture and Sustainable Development in the Pacific. Austrailia: ANU & Asia Pacific.
33.Hsieh, C.-t. (2007). Ecotourism and the E-Commerce Business Model. 38th Southwest Decision Sciences Institute Annual Conference, (pp. 124-131). San Diego.
34.Hsu, C., Killion, l., Brown, G., Gross, M. J., & Huang, S. (2008). Tourism Marketing: an Asia-Pacific Perspective. Milton Gold: John Wiley and Sons Australia.
35.Inskeep, E. (1991). Tourism Planning: An integrated and sustainable development approach. New York: Van Nostrand.
36.Jafari, J. (2000). Encyclopedia of Tourism. London: Routledge.
37.Jarvela, P., Loikkanen, J., Tinnila, M., & Tuunainen, K. V. (1999). Business models for electronic commerce in the travel services. Information Technology and Tourism, 185-196.
38.Joo, J. (2002). A business model and its development strategies for electronic tourism markets. Information Systems Management, 58-69.
39.Klein, S. (2006, March 20-21). ICT driven transformation and growth in the tourism industry - a business model perspective. Vienna.
40.Kotler, P., Bowen, J., & Makens, J. (1999). Marketing for hospitality and tourism (2nd ed.). Prentice-Hall.
41.Kozak, M., & Baloglu, S. (2011). Managing and marketing tourist destinations: startegies to gain a competitive edg. New York: Routledge.
42.Krueger, C. C., Beek, K. v., & Swatman, P. M. (2004). New And Emerging Business Models For Online News: A Survey Of 10 European Countries . 17th Bled eCommerce Conference . Bled.
43.Less, H., Kew, F., Bramham, P., Spink, J., Copenerhurst, J., & Henry, I. (2002). Understanding Leisure. UK: Nelson Thomes Ltd.
44.Linder, J., & Cantrell, S. (2000). Changing Business models: Surveying the Landscape. Accenture Institute for Strategic Change.
45.Livi, E. (2008). Information technology and new business models in the tourism industry. 8th global conference on business and economics. Florence.
46.Long, W. L., & Harisson-Walker, L. (2003). Toward an objective-based typology of ebusiness models. Businees Horizons, 17-26.
47.Magretta, J. (2002). Why business modela matter. Harvard Business Review, 3-8.
48.Mill, R. C., & Morrison, A. M. (2002). The Tourism System. Kendall Hunt .
49.Moschella, D. (2002). Some IT Terms Really Are Greek. Computerworld, 25.
50.Mowforth, M., & Munt, I. (2009). Tourism and sustainability. Abingdon: Routledge.
51.Nath, B. (1999). Environmental Management in Practice: Compartments, stressors and sectors. New York: Routledge.
52.Ng, E. (2005). An empirical framework developed for selecting B2B e-business models: the case of Austrailian agribusiness firms. Journal of Business & Industerial Marketing, 218-225.
53.Nickson, D. (2007). Human resource management for the tourism and hospitality industry. Burlington: Elsevier.
54.Osterwalder, A. (2004). The business model ontology a proposition in a design science approach. Unpublished PhD Dissertation. Universite de Lausanne.
55.Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2002). An e-Business Model Ontology for Modeling e-Business. 15th Bled Electronic Commerce Conference. Bled, Slovenia.
56.Osterwalder, A., & Pigneur, Y. (2004). An Ontology for e-Business Models. In W. L. Currie, Value Creation from e-Business Models (pp. 65-97). Oxford: Elsevier Butterworth-Heinemann.
57.Pateli, A. G., & Giaglis, G. M. (2003). A Framework for Understanding and ANalysing eBusiness Models. 16th Bled eCommerce Conference eTransformation, (pp. 330-348). Bled, Slovenia.
58.Pearce, L. P. (2005). Tourist Behaviour: Themes and Conceptual Schemes. UK: Channel View.
59.Petrovic, O., Kittl, C., & Teksten, R. D. (2001). Developing Business Models for eBusiness. Inteerrnational Conferencee on Electronic Commerece 2001. Vienna.
60.Pike, S. (2004). DESTINATION MARKETING ORGANISATIONS. (S. J. Page, Ed.) Elsevier Ltd.
61.Ping, Y. (2010). A Study on Innovations of E-business Models for Chinese Tourism Industry. Information Technology and Applications (IFITA), 2010 International Forum on, (pp. 413-416). Kunming.
62.Porter, M. E. (2001). Strategy and the Internet. Harvard Business Review, 63-78.
63.Rappa, M. (2004). The utility business model and the future of computing services. IBM SYSTEMS JOURNAL, 43(1), 32-42.
64.Rappa, M. (2001). Business models on the Web. Retrieved September 12, 2010, from Managing the digital enterprise : http://digitalenterprise.org/models/models.html
65.Ritchie, J., & Crouch, G. (2003). The Competitive Destination: a sustainable tourism perspective. Cambridge: CABI Publishing.
66.Sethi, P. (1999). Handbook of sustainable tourism. India: Anmol.
67.Sharpley, R., & Telfer, D. J. (2008). Tourism and development in the developing world. Abingdon: Routledge.
68.Shubar , A., & Lechner, U. (2004). The Public WLAN Market and its Business Models - An empirical study. 17th Bled eCommerce Conference eglobal. Bled.
69.Sigala, M. (2007, March 05). Web 2.0 in the tourism industry: a new tourism generation and new e-business modes. Retrieved Augost 04, 2011, from Travel Daily News: http://www.traveldailynews.com/makeof.asp?sstr=Web%202.0¢ral_id=1439&permanent_id=31
70.Smith, S. (1994). The tourism product. Annals of Tourism Research, 582-595.
71.Stähler, P. (2001, September 30). Business Models as an Unit of Analysis for Strategizing. Retrieved September 12, 2010, from Business models innovations: http://www.staehler.info/english/definitions.htm
72.Stone, D. L. (2007). The status of theory and research in human resource management: Where have we been and where should we go from here? Human Resource Management Review, 93–95.
73.Theobald, F. W. (2005). Global Tourism. 3rd edition. USA: Elsevier.
74.Timmers, P. (1998). Business Models for Electronic Markets. Electronic Markets, 8(2), 3-8.
75.Tosun, C. (1998). Roots of unsustainable tourism development at the local level : the case of Urgup in Turkey. Tourism Management, 595-610.
76.Tosun, C. (2001). Challenges of sustainable tourism development in the developing world: the case of Turkey. Tourism Management, 289-303.
77.UNWTO. (2007). A Practical Guide to Tourism Destination Management. Madrid, Spain: World Tourism Organization.
78.Uschold, M., & Gruninger, M. (1996). Ontologies: Principles, Methods and Applications. Knowledge engineering review, .
79.Vanhove, N. (2005). The economics of tourism destinations. UK: Elsevier.
80.Weill, P., & Vitale, M. R. (2001). Place to Space – Migrating to eBusiness Models. Boston: Harvard Business School Press.
81.Williams, A. (2002). Understanding the hospitality consumer. Oxford: Butterworth-Heinemann.
82.Yoon, Y. (2002, September 19). Development of a Structural Model for Tourism Destination Competitiveness from Stakeholders’ Perspectives. Blacksburg, Virginia, United States: ProQuest Information and Learning Company.
83.Yousept, I., & Li, F. (2004). Online Supermarkets: Emerging Strategies And Business Models In The UK. 17th Bled eCommerce Conference eGlobal. Bled.
84.Zhang, J. (2009). Tourism e-commence business model innovation analysis. International Conference on E-Business and Information System Security (pp. 1-5). IEEE Xplore.
85.Zhang, Q. (2007). Application analysis and research on e-business model of china's tourism. International Conference on Service Systems and Service Management (pp. 1-5). IEEE Xplore.
86.Zhang, X., Song, H., & Huang, G. Q. (2009). Tourism supply chain management: A New research agenda. Tourism Management, 30, 345-358.