پایان نامه ارزیابی توسعه گردشگری با استفاده از مدل دلفی و AHP جهت ارائه یک استراتژی کارامد در شمال ایران (مطالعه موردی شهرستان رامسر)

word 3 MB 30393 177
مشخص نشده مشخص نشده جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۶,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • فصل اول

    کلیات تحقیق  

    بخش اول : کلیات تحقیق

    1-1-1 مقدمه:

    امروزه پدیده گردشگری از یک پدیده ساده ی دید و بازدید فراتر رفته و ابعاد و اهمیت ویژه ای یافته است تا جایی که از آن به عنوان یک صنعت بزرگ و مولد و مادر نام برده می شود. به طوری که در بسیاری از کشورهای پیشرفته اقتصادی و برخی کشورهای در حال توسعه که از جاذبه های فراوان تاریخی ، فرهنگی ، طبیعی و امکانات و تسهیلات خوب گردشگر برخوردار می باشند سهم بزرگی از درآمد ملی از محل توسعه گردشگری تامین می گردد. بی جهت نیست که اغلب کشورها به ویژه آنهایی که از قدمت تاریخی و جاذبه های فرهنگی و طبیعی بیشتری برخوردارند از طریق ایجاد ، احداث ، استقرار و توسعه تسهیلات  و تأسیسات لازم گردشگری در تلاشند تا سهم بالاتری از موج فزاینده میهمانان به ویژه جهانگردان کشورهای همجوار خارجی را که ارز آوری بیشتری دارند ، به سوی خود جلب کنند.

    در قالب فعالیت های اکوتوریسم نیز، انسان خسته شهرنشین را به دامان شیوه های معیشت و زندگی طبیعی پناه داده و حجم زیادی از پرخاشگری ها و هیجان های کاذب محیط شهری را از میان می برد ویژگی های شاخص محیط های انسانی ، فرهنگی ، طبیعی و ... را به جامعه جهانی معرفی می نماید (قرخلو،1386،ص3).

    در سال های اخیر گردشگری به عنوان راهکاری جدید برای رهایی از  شرایط فقر ، بیکاری، آشفتگی های محیطی و توسعه نیافتگی کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه  مورد توجه قرار گرفته است. به نظر می رسد کشورهایی که از قابلیت های بالقوه مناسبی در این زمینه برخوردارند بتوانند توسعه گردشگری را در برنامه های توسعه ملی خود گنجانده و راه تکاملی را طی نمایند.

    از سویی دیگر رشد سریع صنعت گردشگری در نیم قرن اخیر فشار روزافزون بر محیط زیست را در پی داشته است و اولیت دادن به به منافع اقتصادی ناشی از توسعه عنان گسیخته صنعت گردشگری و عدم توجه به توسعه و رشد هماهنگ گردشگری شهری و روستایی  موجب خدشه دار شدن اصول توسعه پایدار در جوامع مختلف شده است و محیط زیست را با خطرات روزافزونی مواجه کرده است.

    استان مازندران و شهرستان رامسر نیز از این قاعده مستثنی نبوده و علارغم داشتن جاذبه های طبیعی فراوان در عمل با تبعات مثبت و منفی رشد این صنعت مواجه است. ارزیابی روند توسعه این صنعت و پستی ها و بلندی های پیش روی آن  امری است که نیاز به شناخت و بررسی دقیق و کاربردی  دارد.

    1-1-2 بیان  مسئله تحقیق:

    در حال حاضر صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین منابع اقتصادی جهان محسوب می شود و پیش بینی می شود که در دهه 2020 میلادی به صنعت شماره یک جهان تبدیل گردد. بنابر آمار سازمان جهانی گردشگری در سال 2001 نزدیک به 700 میلیون نفر در جهان سفر توریستی انجام داده اند و درآمدهای ناشی از صنعت گردشگری در حدود 500 میلیارد دلار آمریکا بوده است. این ارقام در سال 2009 ، برای گردشگران به 922 میلیون نفر و درآمد حاصل از آن به 944 میلیارد دلار رسیده است (www.unwto.com). با اینکه کشور ایران از نظر جاذبه های توریستی یکی از برجسته ترین کشورهای دنیا محسوب می شود ولی سهم ایران از درآمد های بازار جهانی توریسم بسیار اندک و ناچیز است که بیانگر چالشهای بزرگ توسعه توریسم در ایران است ) حیدری چیانه،1383).

    شمال ایران به عنوان یکی از قطب های گردشگری کشور با داشتن میراث های طبیعی بی نظیر سالانه میلیون ها گردشگر را به خود جذب می کند. فارغ از بحث درآمد زایی و ایجاد اشتغال در منطقه به نظر می آید تبعات منفی اکولوژیکی آن نگرانی های جدی را بوجود آورده است. و این در حالی است که مراکز مهم گردشگری جهان با جذب گردشگران انبوه بر تبعات منفی زیست محیطی نیز غلبه کرده اند.

    شهرستان رامسر در منتهی الیه غرب استان مازندران در گستره جلگه ای بین  دریا و کوه با آب و هوایی معتدل و مرطوب قرار گرفته وبا داشتن جاذبه های منحصر به فرد طبیعی دارای شرایط بسیار مناسبی برای جذب گردشگر محسوب می شود (حلاج ثانی، 1376). این تحقیق تلاش می کند تا با ارزیابی نقش صنعت گردشگری در شمال ایران به بررسی تأثیرات مثبت و منفی رشد گردشگری بر میراث های طبیعی شهرستان رامسر بپردازد. به نظر می آید مسئله اساسی در شمال ایران به طور عام تمرکز بیش از حد گردشگران در عرصه های طبیعی بطور فصلی باشد. لذا با توجه به اهمیت مسئله مورد تحقیق سوالاتی به شرح زیر طرح می گردد:

    آیا رشد  گردشگری در شهرستان رامسر منجر به آسیب میراث طبیعی منطقه شده است؟

    آیا تسهیلات و امکانات گردشگری موجود ضامن حفظ و ارتقای کیفیت منابع طبیعی گردشگری در محیط های روستایی و شهری است؟ 

    آیا عدم وجود رشد مناسب و هماهنگ گردشگری تلفیقی (شهری-روستایی) فشار زیادی را بر محیط زیست شهرستان رامسر وارد کرده است؟

     

    1-1-3 پژوهشهای علمی انجام شده قبلی در ارتباط با پایان نامه

     

    با توجه به رشد و توسعه صنعت  گردشگری در سراسر جهان و نیاز روزافزون بشر به تفریح و گشت و گذار، موضوع گردشگری ، ابعاد ، روند و تبعات مثبت و منفی  آن دیر زمانی است که مورد توجه پژوهشگران و محققان داخلی و خارجی   قرار گرفته است. لذا جا دارد در ادامه به تعدادی از این پژوهش ها اشاره شود.

    لیو اکسولینگ و همکاران در سال 2009 مطالعه ای  در باره تأثیرات رشد گردشگری بر روی امنیت اکولوژیکی و فرهنگی با بکار گیری مدل های سلسله مراتبی در کاناس چین داشته اند. تحقیقاتشان نشان داده است که رشد بی رویه گردشگری می تواند آسیبی برای میراث های طبیعی باشد. این تحقیق با ارائه پیشنهاداتی به جمعبندی می پردازد   (LIU Xuling et al, 2009).

    تحقیق دیگری در باره نقش عوامل دینامیک در توسعه گردشگری نشان می دهد که چگونه نظارت و کنترل عوامل تقویت کننده گردشگری منجر به تثبیت رشد همراه با پایداری محیط طبیعی منطقه می گردد. این تحقیق با کاربست مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی به جمعبندی مراحل مطالعه و سپس ارائه راهکار می پردازد ((ZHUNG Yun, PENC Hua, 2002.

    ایوانا لوگار ، در مطالعه ای درباره مدیریت گردشگری پایدار در شهر ساحلی کریکوانیکا کشور کرواسی که  در سال 2010 انجام داده است به ارزیابی تاثیرات منفی ایجاد شده صنعت گردشگری روی محیط زیست، جامعه ، فرهنگ و حتی بر اقتصاد توجه می کند و با ابزار و تصمیم گیریهای سیاسی سعی در بهبود و پایدارتر نمودن توریسم در این شهر دارد (Ivana Logar،2010).

     در پژوهشی تحت عنوان توسعه پایدار گردشگری در لیجیانگ چین  که یکی از نقاط مشهور گردشگری این کشور است آمده است که در سال های اخیر صنعت گردشگری به سرعت گسترش یافته و در کیفیت زندگی ساکنان بومی تاثیرات خوبی ایجاد کرده است اما گسترش آن با عث تنزل رتبه زیست محیطی منطقه گشته است. نویسنده اشاره می کند که گردشگری این شهر هم اکنون پایدار نیست و پیشنهاد می کند که باید تغییراتی در سیاست گسترش گردشگری امروزی به سمت پایدارتر نمودن آن در دوره بلند مدت ایجاد شود . در پایان پیشنهاداتی برای مسیر توسعه گردشگری لیجیانگ مطرح می کند ( Zhang Hong،2000).

    فنل در کتاب مقدمه ای بر طبیعت گردی به اکوتوریسم و ابعاد آن پرداخته و  تاثیرات مستقیم و غیر مستقیم گسترش صنعت گردشگری بر توان  اکولوژی  محیطی، ارزیابی تاثیرات اکولوژی گردشگری ، مفهوم ظرفیت قابل تحمل محیط و در نهایت به فنون مدیریتی و برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی جهت توسعه پایدار و سالم این صنعت اشاره کرده است (فنل، 1385).

    پیترمیسون در بخشی از کتاب خود به بحث در رابطه با اثرات گردشگری بر محیط زیست پرداخته و با انجام مطالعات موردی سعی در تفهیم به خطر افتادن این میراث طبیعی مهم از طریق گسترش صنعت گردشگری دارد لذا گردشگری برنامه ریزی شده و مدیریت شده را در ارتباط با اثرات زیست محیطی موضوعی حیاتی می پندارد (پیترمیسون،1387).

      ترسا گرین وهمکاران در سال 2007 در پژوهشی به گردشگری جرایر بالیاریک در دریای مدیترانه پرداخته اند. نتایج تحقیقاتشان نشان میدهد که تقاضای گردشگری به شدت به تکامل فعالیت های اقتصادی در هر کشور مبدا و به رابطه هزینه زندگی گردشگران در مقصد بستگی دارد. اینان به بررسی اثرات منفی گردشگری بر محیط زیست طبیعی نیز پرداخته و توسعه پایدار گردشگری را در ادامه مدنظر دارند. این مطالعه در آخر پیشنهاد میکند که تنوع پیشرفت و فراهم شدن کیفیت خدماتی سطح بالا در اندازه گیری سیاست گردشگری تاثیر زیادی دارد( Teresa Garý´n et al ،2007).

    بوسابا سیتیکارن  در سال 2002 در مقاله ای با عنوان جنبه های گردشگری و توجهی کلیدی به توسعه پایدار به تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم صنعت گردشگری روی منابع طبیعی ، ساختمان سازی و محیط فرهنگی در هر ناحیه توریستی و نواحی مجاور آن توجه داشته و به ابعاد گوناگون تاثیرات گردشگری بر جنبه های  اقتصادی اجتماعی فرهنگی و زیست محیطی توجه می کند و در نهایت راهکارهایی را برای دستیابی به توسعه پایدار گردشگری پیشنهاد می کند (Bussaba sitikarn, 2002).

    دهستانی در پژوهشی تحت عنوان برنامه ریزی کالبدی گردشگری مطالعه موردی شهرستان آستارا به شناسایی پتانسیل های گردشگری شهرستان  ، شناسایی موانع توسعه گردشگری، نحوه الگوی مالکیت و کاربری زمین با توجه به شرایط خاص منطقه و کمک به توسعه عناصر و اجزای تشکیل دهنده سیستم گردشگری به ویژه جاذبه های موجود در منطقه می پردازد و در آخر به ایراد راه حل هایی جهت توسعه مناسب و سالم گردشگری در جهت تححق اهداف گردشگری پایدار می پردازد (دهستانی،1383).

    طهماسبی پاشا و مجیدی نیز در سال 1384 در  مطالعه ای چشم انداز گردشگری سواحل جنوبی دریای خزر و آثار آن بر توسعه شهرها و روستاهای منطقه تاثیر گردشگری در منطقه غرب استان مازندران را مورد بررسی قرارداده اند. نتایج تحقیق نشان می دهد که بین پدیده گردشگری و عوامل اقتصادی ، اجتماعی و فرهنگی منطقه رابطه معنی داری برقرار است (طهماسبی پاشا،مجیدی،1384).

     

    1-1-4 اهمیت و ضرورت تحقیق

    در حال حاضر گردشگری ( Tourism) در رامسر به شکل داخلی آن ( ایرانگردی ) مطرح است و شکل خارجی آن (جهانگردی) کمتر مطرح می باشد. مع الوصف، این نوع گردشگری نیز که غالباً با گذران اوقات فراغت همراه است، حائز اهمیت فراوان می باشد. از نظر اقتصادی، مسافران و میهمانان تابستانی و نوروزی یکی از منابع عمده درآمد شهرستان رامسر را تشکیل می دهند. اقلیم مناسب ، نزدیکی به کلانشهر تهران و همجواری کوه ، دریا و ساحل همراه با امکانات تفریحی شهرستان هرساله پذیرای تعداد زیادی از گردشگران است . استقبال گردشگران  از جاذبه های طبیعی و مصنوعی شهرستان پیامدهای مثبت و منفی را  در محیط به جای خواهد گذاشت که نیاز به  بررسی های دقیق و کارشناسانه داشته  تا آسیب ها شناسایی و راهبردهای مناسب جهت بهبود و حفاظت از میراث طبیعی شهرستان ارائه  شود.

     

    1-1-5 اهداف تحقیق:

    با توجه به اینکه استان مازندران جزء نواحی سرسبز و زیبای ایران است و هر ساله میلیونها نفر گردشگر از جاذبه های بکر و زیبای شهری و روستایی این استان دیدن می کنند و با توجه به این موضوع که صنعت گردشگری می تواند باعث کسب درآمد و ایجاد اشتغال در منطقه شود لذا تدبیر یک راهکار کارآمد و سنجیده به منظور برقراری تعادلی  مناسب به منظور استفاده درست از گردشگری تلفیقی (شهری و روستایی) با هدف ساماندهی  و بهره وری صحیح  این صنعت و دسترسی به گردشگری پایدار و جلوگیری از فشار مضاعف بر اکوسیستمی خاص در شهرهای شمالی ایران می تواند موثر باشد.

    بنابراین اهداف تحقیق عبارتند از:

    1) بررسی تأثیر تعداد و آگاهی گردشگران بر حفظ میراث طبیعی؛

    2) شناخت علل کمبود و ناکارآمدی زیرساخت های گردشگری و تأثیر آن بر میراث طبیعی؛

    3) کاربست مدل های مورد نظر با شاخص سازی مناسب در منطقه موردمطالعه.

     

    1-1-6 تدوین و ارائه فرضیات تحقیق:

    در تعریف فرضیه می توان گفت: فرضیه عبارت است از حدس یا گمان اندیشمندانه در باره ماهیت، چگونگی و روابط بین پدیده ها، اشیاء و متغیرها، که محقق را در تشخیص نزدیکترین و متحمل ترین راه برای کشف مجهول کمک می نماید (حافظ نیا، 1377، ص 19 ). 

    با توجه به سوالات این پژوهش و به منظور ارائه پاسخهای مناسب فرضیه های این تحقیق عبارتند از:

    1- به نظر می رسد رشد گردشگری در شهرستان رامسر منجر به تهدید توان اکولوژیکی منطقه شده است.

    2- به نظر می رسد کمبود و ناکارآمدی تسهیلات و امکانات گردشگری منجر به تشدید تهدید میراث های طبیعی منطقه گردیده است.

    3- به نظر می رسد  به علت عدم وجود رشد مناسب و هماهنگ گردشگری تلفیقی (شهری-روستایی) فشار زیادی بر محیط زیست شهرستان رامسر وارد می شود.

    1-1-7 حدود پژوهش:

    این تحقیق در محدوده شهرستان رامسر در غرب استان مازندران با توجه به تأثیرات و پیامدهای گردشگری بر میراث های (اکولوژیکی) طبیعی منطقه با استفاده مدل های فرایند تحلیل سلسله مراتبی و دلفی انجام می شود.

     

    1-1-8 خلاصه مراحل روش پژوهش:

    مرحله اول: مروری بر مطالعات نظری انجام شده بر روی تأثیرات رشد گردشگری بر میراث های طبیعی درجهان و ایران با تاکید بر جنبه های توسعه پایدار و استخراج ابعاد مختلف گردشگری پایدار .

    مرحله دوم: تحلیلی از ویژگی ها و خصوصیات منطقه مورد مطالعه  به منظور شناخت ابعاد مطرح در گردشگری در مناطق شمالی کشور در تبعات رشد گردشگری.

    مرحله سوم: مطالعه تحلیلی به منظور استخراج شاخص های مناسب برای ارزیابی تأثیرات رشد گردشگری بر میراث های طبیعی  در منطقه.

    مرحله چهارم: کاربست مدل های تحلیل سلسله مراتبی و دلفی  در سطح منطقه جهت رتبه بندی عوامل مؤثرو پذرش یا رد فرضیات تحقیق.

     

    Abstract

     

    Tourism as phenomena is now more than being only a simple visit and gained especial dimension worldwide, hence assessing its positive and negative impacts allotted wide in tourism literature. With regard to the current situation and the growth of this industry in Iran and Northern provinces, this paper tried to assess the positive and negative impacts of tourism on natural heritage of Ramsar Township. The methodology of the research is based on descriptive-analytical methods which employed Analytical Hierarchical Process (AHP) and Delphi models to present an efficient strategy for tourism development and appropriate planning. Also some statistical techniques were used to classify, sampling, testing and analyzing. The results revealed that imbalanced growth of tourism in rural and urban areas created severe environmental problems and the only appropriate alternative is integrated rural-urban tourism development which could sustain the natural heritage of the township.

     

     

    Key words:

     Ecotourism, natural heritage, sustainable tourism, AHP, Ramsar   

  • فهرست:

    ندارد
     

    منبع:

    - احمدی فضل اله، نصیریانی خدیجه ، اباذری پروانه(1387) تکنیک دلفی:ابزاری در تحقیق ،مجله ایرانی آموزش در علوم پزشکی،بهار و تابستان 87 .

    - افشانی سید علیرضا،نوریان مرتضی،حسینی رامشه زینب(1384) فرازی بر SPSS 14 ،انتشارات بیشه،تهران.

    - الوانی،سید مهدی،پیروزبخت،معصومه(1385)، فرایند مدیریت جهانگردی،دفتر پژوهش های فرهنگی،تهران.

    - الوانی،سید مهدی،دهشتی،زهره (1373)،اصول و مبانی جهانگردی، مطالعات ایرانگردی وجهانگردی، تهران.

    - اندی درام، آلن مور (1388)، مقدمه ای بر برنامه ریزی و مدیریت اکوتوریسم، ترجمه محسن رنجبر، انتشارات آییژ.

    - ای.دی.دواس (1381)، پیمایش در تحقیقات اجتماعی، ترجمه هوشنگ نایبی، نشر نی.

    - بهزادفر،مصطفی،زمانیان،روزبه (1386)،کاربرد تصمیم سازی چندمعیاره فرایند تحلیل سلسله مراتبی در برنامه ریزی گردشگری نمونه موردی: شهرستان نیشابور،نشریه بین المللی علوم مهندسی دانشگاه علم و صنعت ایران، ویژه نامه معماری و شهرسازی،شماره 5، جلد 18،زمستان 1386، صص 1-11.

    - بهزادفر،مصطفی،زمانیان،روزبه (1387)،برنامه ریزی راهبردی توسعه ی گردشگری با تکیه بر بخش محصول نمونه موردی: شهرستان نیشابور،نشریه بین المللی علوم مهندسی دانشگاه علم و صنعت ایران، ویژه نامه مهندسی معماری و شهرسازی،جلد 19،شماره 6، سال 1387،صص 23-36.

    - پاپلی یزدی، محمدحسین، سقایی، مهدی (1386)،گردشگری(ماهیت و مفاهیم)، انتشارات سمت.تهران.

    - پوررستمی، مجتبی (1384)، ساماندهی صنعت توریسم در شهرهای متوسط، نمونه موردی تنکابن، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تبریز.

    - پیترمیسون(1387)،گردشگری اثرات، برنامه ریزی و مدیریت، ترجمه روزبه میرزایی و پونه ترابیان، انتشارات ترمه، تهران.

     

    - تقوایی مسعود،شیخ بیگلو رعنا،بندعلی مریم(1389) برنامه ریزی و مکان یابی بازارهای روز شهر اصفهان با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی (AHP) ، جغرافیا و توسعه،شماره 19،پاییز 89.

    - جبل عاملی،فرخنده،رسولی نژاد، احسان (1389)،بکارگیری مدل فرایند تحلیل شبکه ای در رتبه بندی شعب بانکی،فصلنامه پژوهشها و سیاست های  اقتصادی، سال هجدهم ، شماره 55.

    - جلیلوند،ح (1384)، نقش مثبت و منفی تفرج و سایر عوامل انسانی بر محیط زیست و پایداری زیستی پوشش گیاهی جنگل،مجموعه مقاله های اولین همایش سراسری نقش صنعت گردشگری در توسعه ی مازندران.نشر رسانش.

    - جولیا شارپلی،ریچارد (1380)،گردشگری روستایی،ترجمه رحمت اله منشی و فاطمه نصیری،نشر منشی،تهران.

    - چاک.وای.گی(1385)،جهانگردی در چشم انداز جامع،ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی،دفتر پژوهش های فرهنگی،تهران.

    - حافظ نیا ،محمدرضا ،(1387) مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی،انتشارات سمت،تهران.

    - حکمت نیا،حسن،موسوی،میرنجف(1385)،کاربرد مدل در جغرافیا با تاکید بر برنامه ریزی شهری و ناحیه ای،انتشارات علم نوین.

    - حلاج ثانی، مصطفی (1376)، توریسم در رامسر،انتشارات معین،تهران.

    - حیدری چیانه ،رحیم (1383)، ارزیابی برنامه ریزی صنعت توریسم درایران،پایان نامه دکتری ،دانشگاه تبریز.

    - حیدری چیانه،رحیم (1387)،مبانی برنامه ریزی صنعت گردشگری،انتشارات سمت،تهران.

    - خاکساری،علی (1382)، نقش برنامه ریزی در توسعه گردشگری پایدار،سمینار بررسی سیاستها و برنامه های توسعه جهانگردی در جمهوری اسلامی ایران،سازمان ایرانگردی و جهانگردی.

    - درام،اندی و آلن مور(1388)، مقدمه ای بر برنامه ریزی و مدیریت اکوتوریسم،ترجمه محسن رنجبر،انتشارات آییژ،تهران.

    - دهستانی،بهبود (1383)،برنامه ریزی کالبدی گردشگری(مطالعه موردی: شهرستان آستارا)،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.

    - دیناری ، احمد (1384)، گردشگری شهری در ایران و جهان ، انتشارات واژگان خرد.

    - رضوانی، علی اصغر (1385)، جغرافیا و صنعت توریسم،انتشارات پیام نور،تهران.

    - رنجبریان، بهرام، زاهدی، محمد (1388)،شناخت گردشگری،انتشارات چهارباغ.اصفهان.

    - زاهدی شمس السادات، (1388)، گردشگری و توسعه پایدار : ضرورت جاری سازی حفاظت محیطی در سیاست های توسعه گردشگری ، فصلنامه مطالعات جهانگردی، شماره 12.

    - زاهدی،شمس السادات،(1382) چالش های توریسم پایدار از منظر اکوتوریسم، مجموعه مقاله های بررسی سیاست ها و برنامه های توسعه جهانگردی در جمهوری اسلامی ایران، دانشگاه علامه طباطبایی،اردیبهشت82،تهران.

    - زاهدی،شمس السادات(1385)، مبانی توریسم و اکوتوریسم پایدار(با تاکید بر محیط زیست)،انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی،تهران.

    -زنگی آبادی علی، ابوالحسنی فرحناز(1387)،تحلیل فضایی، سطح بندی و برنامه ریزی مراکز اقامتی با استفاده از شاخص توسعه گردشگری(TDI)، فصلنامه مطالعات جهانگردی، شماره 8.

    - سجادی،سید محمدتقی(1384)،تاریخ و جغرافیای تاریخی رامسر،انتشارات معین،تهران.

     

    - سلمان ماهینی،عبدالرسول، ریاضی،برهان، نعیمی،بابک ،بابایی کفاکی،ساسان ،جوادی لاریجانی،عطیه (1388)، ارزیابی توان طبیعت گردی شهرستان بهشهر بر مبنای روش ارزیابی چندمعیاره با استفاده از GIS ، مجله علوم و تکنولوژی محیط زیست،دوره یازدهم،شماره یک،ویژه نامه بهار 88، صص 187-198.

    - صدر موسوی،میرستار،دخیلی کهنموئی،جواد (1386)، ارزیابی وضعیت تسهیلات گردشگری استان آذربایجان شرقی از دید گردشگران،پژوهش های جغرافیایی،شماره 61،پاییز 1386، صص 129-143.

    - طهماسبی پاشا،ج.مجیدی،ر(1384) چشم انداز گردشگری سواحل جنوبی دریای خزر و آثار آن بر توسعه شهرها و روستاهای منطقه (مطالعه موردی شهرستان تنکابن). مجموعه مقاله های اولین همایش سراسری نقش صنعت گردشگری در توسعه ی مازندران.نشر رسانش.

    - طیبی،سیدکمیل، بابکی،روح اله، جباری،امیر (1386)، بررسی رابطه ی توسعه ی گردشگری و رشد اقتصادی در ایران(1338-1383)، پژوهشنامه علوم انسانی و اجتماعی ویژه اقتصاد،سال هفتم،شماره بیست و ششم،پاییز 86، صص 65-87.

    - عبدالملکی،علیرضا (1378) ، بررسی عوامل و جاذبه های گردشگری شهر همدان و نقش آن در تحولات این شهر، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تریت معلم تهران.

    - فنل، د. ای (1385)مقدمه ای بر طبیعت گردی.ترجمه جعفر اولادی قادیکلایی.دانشگاه مازندران.

    - فنی،زهره ،محمدنژاد،علی (1388)،نقش مدیریت شهری در توسعه گردشگری (مطالعه موردی:رامسر)،فصلنامه مطالعات جهانگردی،شماره 11.

    - قدسی پور،سید حسن (1384)،فرایند تحلیل سلسله مراتبی AHP،دانشگاه صنعتی امیرکبیر،تهران.

    - قرخلو،مهدی (1386)، جغرافیای جهانگردی و برنامه ریزی اوقات فراغت،انتشارات جهاد دانشگاهی،تهران.

    - قهرمانی،نسرین(1386) نقش گردشگری در توسعه روستایی مطالعه موردی : دره کن و سولقان شهرستان تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.

    - کاظمی،مهدی(1380)فرهنگ زیربنای جهانگردی پایدار در ایران،مجله دانشکده علوم انسانی دانشگاه سیستان و بلوچستان،ویژه نامه اقتصاد و مدیریت.

    - کاظمی،مهدی (1385)،مدیریت گردشگری،انتشارات سمت،تهران.

    - کلانتری، خلیل ،( 1385 ) ، پردازش و تحلیل داده ها در تحقیقات اجتماعی – اقتصادی ، انتشارات شریف.

    - کوپر،کریس - جان،فلچر-گیلبرت،دیوید-ون هیل،گیلبرت (1380)، اصول و مبانی جهانگردی،ترجمه اکبر غمخوار،انتشارات فرآماد،تهران.

    - محسنی،رضاعلی (1388)،گردشگری پایدار،در ایران:کارکردها،چالش ها و راهکارها،مجله علمی-پژوهشی فضای جغرافیایی،سال نهم،شماره 28،زمستان 1388، صص 149-171.

    - محمودی،بیت الله ،دانه کار،افشین (1388)،تحلیل معیارها و عوامل محیطی – اکولوژیک مؤثر بر توان تفرجی سامان عرفی منج در جنگل های شهرستان لردگان از طریق ارزیابی چندمعیاره(با بهره گیری از GIS) ،فصلنامه آمایش سرزمین،سال اول ،شماره اول،پاییز و زمستان 1388، صص 55-69.

    - محلاتی،صلاح الدین (1380)،درآمدی بر جهانگردی،دانشگاه شهید بهشتی،تهران.

    - مرکز آمار ایران مرکز آمار ایران،(1385)، سرشماری عمومی نفوس و مسکن شهر رامسر 1385-1335

    - مشایخی،علینقی،فرهنگی،علی اکبر،مومنی،منصور،علیدوستی،سیروس (1384)،بررسی عوامل کلیدی موثر بر کاربرد فناوری اطلاعات در سازمان های دولتی ایران: کاربرد روش دلفی ،فصلنامه مدرس علوم انسانی،ویژه نامه مدیریت،پاییز 1384، صص 191-231.

    - معصومی،مسعود (1385)،ماهیت گردشگری،انتشارات پیک کوثر،تهران.

    - موحد،علی (1382)، بررسی و تحلیل الگوی فضایی توریسم شهری، مطالعه موردی: شهر اصفهان، پایان نامه دکتری دانشگاه تربیت مدرس.

    - مهدوی،داوود (1382)،نقش توریسم در توسعه نواحی روستایی پیرامون شهرها و ارائه مدل استراتژیک(نمونه موردی:دهستان لواسان کوچک)،پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت مدرس.

    - مهندسین مشاور شهر و بنیان،(1383)،طرح راهبردی کالبدی شهرستان رامسر

    - نسترن،مهین،ابوالحسنی،فرحناز،ایزدی،ملیحه(1389)،کاربرد تکنیک تاپسیس در تحلیل و اولویت بندی توسعه پایدار مناطق شهری، مجله جغرافیا و برنامه ریزی محیطی ، سال 21، شماره پیاپی 38  ،صص 83-100.

    -Beladi, H; Chi-Chur Chao, Bharat R. Hazari, Jean-Pierre Laffargue,(2009), Tourism and the environment, Resource and Energy Economics 31 (2009) 39–49,www.elsevier.com.

    - Burton, R (2000)  Rural Geography, Longman. Edinburg.

    - Bussaba sitikarn (2002)Tourism impacts: Key concerns for Sustainability Achivement. School of Management, Mae Fah Luang university.bussaba@mfu.ac.th.

    - Cevat,  T (2001) Challenge of sustainable tourism development in the developing world: the case of Turkey,Tourism Management 22 (2001) 289-303, Received 4 April 1999; accepted 6 June 2000.

    - Craig-Smith and Stephen, J. (2005) Global warming and tourism in Oceania,in Cooper and Hall, Oceania,a Tourism Handbook, Channel View Publications,Clevedon,England.

    -Goodwin, H (1995)"Tourism and the environment", Biologist(London) 1995 Vol.42 No. 3 pp. 129-133, ISSN 0006-3347.

    - Holden, A (2001) Environment and Tourism, Routledge, London and New York.

    - Inskeep, E (1991) Tourism planning, Van Nosrat Reinhold, New York.

    - Jinyang, D; King, B and Bauer,T (2002) EVALUATING NATURAL ATTRACTIONS  FOR TOURISM , Annals of Tourism Research, Vol. 29, No. 2, pp. 422–438, 2002  Elsevier.

    - Kheirkhah Zarkesh,M and  Almasi,N and Taghizadeh,F (2011) Ecotourism Land Capability Evaluation Using Spatial Multi Criteria Evaluation , Research Journal of Applied Sciences, Engineering and Technology 3(7): 693-700, 2011

    ISSN: 2040-7467.

    -LIU Xuling, YANG Zhaoping, DI Feng, CHEN Xuegang (2009) Evaluation on     TourismEcological Security in Nature Heritage Sites —Case of Kanas Nature Reserve of Xinjiang, China. Chin. Geogra. Sci. 2009 19(3) 265–273 DOI: 10.1007/s11769-009-0265-z www.springerlink.com.

    - Logar, I (2010) Sustainable tourism management in Crikvenica،Croatia: An assessment of policy instruments-Tourism Management 31(2010)125-135.

    - Sitikarn, B (2002) Tourism impacts: Key concerns for Sustainability Achivement. School of Management, Mae Fah Luang university.bussaba@mfu.ac.th

    - Teresa Garı´n-Mun˜ oz,_, Luı´s F. Montero-Martı´n (2007) Tourism in the Balearic Islands: A dynamic model for international Demand using panel data Tourism Management 28 (2007) 1224–1235,www.sciencedirect.com

    -University of Dortmund (2001), sustainable regional develepment for tourism county Donegal, Republic of Ireland, Faculty of spatial planning.

    - Wallarce, G.N. and  Pierce, S.M. (1996)  "An evaluation of ecotourism in Amazon,Brazil".Annals of Tourism Research,Vol.23.

    - Xiong Y, Guang Z-Ming , Chen Gui-Qiu , Tang Lin , Wang Ke-Lin , Huang Dao-You (2007)  Combining AHP with GIS in synthetic evaluation of eco-environment quality A case study of Hunan Province, China, ECOLOGICAL MOELING 209(2007)97-109, www.sciencedirect.com.

    -Xuling L; Zhaoping Y; Feng DI and Xuegang, C (2009) Evaluation on     TourismEcological Security in Nature Heritage Sites —Case of Kanas Nature Reserve of Xinjiang, China. Chin. Geogra. Sci. 2009 19(3) 265–273 DOI: 10.1007/s11769-009-0265-z www.springerlink.com.

    - Zhang,  H (2000) The Sustainable Development of Tourism in Lijiang- Science & Technology; zhanghong136@hotmail.com.

    - ZHUNG Y, PENC H (2002) Study on function of components of dynamic system of tourism development in developed region (a case study of foshan in Guangdong province). Chinese Geografical science.Vol: 12, No 3, pp226-232.Science press, Beijing, China. http://www.parsacity.com/index.php?option=com_content&view=article&id=319:1389-11-05-20-39-11&catid=17:tarticle&Itemid=18

     

    www.hamshahrionline.ir

    www.caspyan.ir

    www.ataland.com

    www.sh-ramsar.ir

    www.mchto.ir

    www.ramsarplaza.com


موضوع پایان نامه ارزیابی توسعه گردشگری با استفاده از مدل دلفی و AHP جهت ارائه یک استراتژی کارامد در شمال ایران (مطالعه موردی شهرستان رامسر), نمونه پایان نامه ارزیابی توسعه گردشگری با استفاده از مدل دلفی و AHP جهت ارائه یک استراتژی کارامد در شمال ایران (مطالعه موردی شهرستان رامسر), جستجوی پایان نامه ارزیابی توسعه گردشگری با استفاده از مدل دلفی و AHP جهت ارائه یک استراتژی کارامد در شمال ایران (مطالعه موردی شهرستان رامسر), فایل Word پایان نامه ارزیابی توسعه گردشگری با استفاده از مدل دلفی و AHP جهت ارائه یک استراتژی کارامد در شمال ایران (مطالعه موردی شهرستان رامسر), دانلود پایان نامه ارزیابی توسعه گردشگری با استفاده از مدل دلفی و AHP جهت ارائه یک استراتژی کارامد در شمال ایران (مطالعه موردی شهرستان رامسر), فایل PDF پایان نامه ارزیابی توسعه گردشگری با استفاده از مدل دلفی و AHP جهت ارائه یک استراتژی کارامد در شمال ایران (مطالعه موردی شهرستان رامسر), تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی توسعه گردشگری با استفاده از مدل دلفی و AHP جهت ارائه یک استراتژی کارامد در شمال ایران (مطالعه موردی شهرستان رامسر), مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی توسعه گردشگری با استفاده از مدل دلفی و AHP جهت ارائه یک استراتژی کارامد در شمال ایران (مطالعه موردی شهرستان رامسر), پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی توسعه گردشگری با استفاده از مدل دلفی و AHP جهت ارائه یک استراتژی کارامد در شمال ایران (مطالعه موردی شهرستان رامسر), پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی توسعه گردشگری با استفاده از مدل دلفی و AHP جهت ارائه یک استراتژی کارامد در شمال ایران (مطالعه موردی شهرستان رامسر), تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی توسعه گردشگری با استفاده از مدل دلفی و AHP جهت ارائه یک استراتژی کارامد در شمال ایران (مطالعه موردی شهرستان رامسر), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی توسعه گردشگری با استفاده از مدل دلفی و AHP جهت ارائه یک استراتژی کارامد در شمال ایران (مطالعه موردی شهرستان رامسر), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی توسعه گردشگری با استفاده از مدل دلفی و AHP جهت ارائه یک استراتژی کارامد در شمال ایران (مطالعه موردی شهرستان رامسر), پروژه درباره پایان نامه ارزیابی توسعه گردشگری با استفاده از مدل دلفی و AHP جهت ارائه یک استراتژی کارامد در شمال ایران (مطالعه موردی شهرستان رامسر), گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی توسعه گردشگری با استفاده از مدل دلفی و AHP جهت ارائه یک استراتژی کارامد در شمال ایران (مطالعه موردی شهرستان رامسر), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی توسعه گردشگری با استفاده از مدل دلفی و AHP جهت ارائه یک استراتژی کارامد در شمال ایران (مطالعه موردی شهرستان رامسر), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی توسعه گردشگری با استفاده از مدل دلفی و AHP جهت ارائه یک استراتژی کارامد در شمال ایران (مطالعه موردی شهرستان رامسر), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی توسعه گردشگری با استفاده از مدل دلفی و AHP جهت ارائه یک استراتژی کارامد در شمال ایران (مطالعه موردی شهرستان رامسر), رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی توسعه گردشگری با استفاده از مدل دلفی و AHP جهت ارائه یک استراتژی کارامد در شمال ایران (مطالعه موردی شهرستان رامسر)

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت جهانگردي گرايش برنامه ريزي و توسعه بهار 1391 چکيده در دنياي کنوني، برنامه‌ ريزي استراتژيک به عنوان بنايي مهم براي توسعه محسوب مي‌شود و لازم

پایان نامه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی روستایی چکیده در روزگاران گذشته، گردشگری و سیاحت ویژه اشراف و نخبگان بود و به سبب تنگناهای اقتصادی و فنی و..... نقش چندانی در شئون زندگی اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی انسان ایفا نمی‌کرد. اما همگام با رویدادها و تحولات ژرف اجتماعی و اقتصادی در زندگی جوامع و بهره‌مندی انسان از حقوق بیشتر، اوقات فراغت فزون‌تر و به ویژه از هنگامی که ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت جهانگردی (برنامه ریزی و توسعه جهانگردی )ح چکیده هدف این پژوهش:" ارائه مدل برنامه ریزی استراتژیک برای جاذبه های گردشگری شهرستان جیرفت " که از شهرهای تاریخی ایران و در جنوب شرقی استان کرمان واقع شده، است. این شهرستان دارای قدمت چندین هزار ساله ، تمدنی بزرگ و کهن و جلوه گاه روشن تاریخ و یکی از پیشگامان تمدن بشری، دارای بافت ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : جغرافیا گرایش : برنامه ریزی توریسم در این پژوهش به بررسی جاذبه‌های اکوتوریستی در شهرستان رامیان استان گلستان و ارائه راهکارهایی برای توسعه‌ی اکوتوریسم در این شهرستان ‌پرداخته شده است. برای ارائه‌ی راهکارها از دو تکنیک سوات و تحلیل سلسله مراتبی استفاده گردید.ابتدا با استفاده از تحلیل سلسله مراتبی به اولویت‌بندی نقاط اکوتوریستی ...

پایان نامه برای اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا وبرنامه ریزی توریسم چکیده: به دلیل افزایش جمعت و فشاری که به تبع آن بر منابع طبیعی و محیط زیست وارد می شود٬ گردشگری نیز می تواند اثرات مطلوب و نامطلوبی بر محیط زیست بر جای گذارد. شهر لاهیجان به دلیل اینکه یکی از توریست پذیر ترین شهرهای استان گیلان است و دارای پتانسیل های مطلوب طبیعی و انسان ساخت می باشد می تواند در گسترش ...

پايان نامه براي دريافت کارشناسي ارشد (M.A) گرايش برنامه ريزي منطقه اي زمستان 1391   چکيده: امروزه بسياري از پژوهشگران، توجه خود را بر روي نقش گردشگري در توسعه ي اقتصادي، اجتماعي

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم چکیده این تحقیق با استفاده از روش توصیفی-تحلیلی، با بهره گیری از مطالعات کتابخانه‎ای، اسنادی همراه با مشاهدات میدانی و استخراج پرسشنامه به تحلیل پایگاههای راهنمایی و رانندگی و نقش آن در احساس امنیت گردشگری درحوزه غرب گیلان پرداخته وهدف از این تحقیق بررسی و شناخت امکانات و محدودیتهای پایگاههای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ( ( M.A رشته : جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: همانطور که می دانیم با افزایش چشمگیر جمعیت و توسعه مدرن و صنعتی شدن شهرها، مشکلات افراد بیشتر، که در کنار این مشکلات مسئله فراغت افراد مطرح شد با توجه به کمبود امکانات فراغتی در جامعه ما باعث شد دست اندرکاران و برنامه ریزان شهری را به فکر انداخت تا به منظور غلبه بر این مشکل راهکارهایی را ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا و برنامه ریزی توریسم چکیده تبلور یافتن گردشگری به عنوان یک نیاز، تبدیل شدن آن به بزرگترین صنعت خدماتی دنیا و تخصصی شدن گردشگری این فرصت را فراهم کرده تا هر مقصدی جهت بهره جستن از منافع حاصل از گردشگری امیدوار باشد . اما مسلمأ این کار بدون شناسایی عوامل تأثیرگذار،برنامه ریزی و مدیریت استراتژیک امکان پذیر نخواهد بود. هدف ...

پایان نامه دوره کارشناسی ارشد رشته مدیریت جهانگردی چکیده گردشگری یکی از صنایع بزرگی است که در ده های اخیر قرن بیستم به شدت مورد توجه کشورهای مختلف قرار گرفته و این صنعت را به یکی از بزرگترین صنایع جهان بدل کرده است. اهمیت این صنعت، وجود مطالعات همه جانبه و به روز را ضرورت می بخشد که از آن میان مطالعه تنوع فرهنگی با توجه به نیاز امروز جهانیان، یکی از آن هاست. با توجه به روند ...

ثبت سفارش