پایان نامه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران دبیرستانی

word 2 MB 32025 164
1391 کارشناسی ارشد پیراپزشکی
قیمت قبل:۶۶,۵۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد آموزش پرستاری

    گرایش بهداشت جامعه

    بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران نوجوان

     

    مقدمه و هدف: مسایل خانوادگی و تحصیلی از عمده‌ترین علل استرس نوجوانان می‌باشد. بطوری که یک سوم دانش‌آموزان استرسی بیش از متوسط را تجربه می‌‌کنند. استرس در موسسات تحصیلی موضوع مهمی در دوران تحصیل فرد می‌باشد. در صورتی که به خوبی کنترل نشود، می‌تواند اثرات مثبت و منفی زیادی داشته باشد. یکی از مهارت‌های مفید جهت مدیریت استرس مهارت‌های هوش هیجانی است. هدف از این مطالعه تعیین تأثیر برنامه آموزشی مهارتهای هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران نوجوان بوده است.

    مواد و روش‌ها: مطالعه‌ از نوع تجربی همراه با پیش‌آزمون و پس‌آزمون با گروه کنترل بود. دو دبیرستان دخترانه از بین هر طبقه‌ در دسته‌بندی آموزش و پرورش به صورت تصادفی انتخاب و در گروه آزمون و کنترل قرار گرفتند. در مجموع 50 دانش‌آموز که دارای معیار ورود به مطالعه بودند در گروه آزمون و 50 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند و به پرسشنامه استرس تحصیلی گادزلا پاسخ گفتند. سپس واحدهای گروه مداخله به مدت 6 جلسه 90 دقیقه‌ای تحت آموزش مهارتهای هوش هیجانی قرار گرفتند. 2 هفته پس از پایان مداخله، مجددا دانش‌آموزان هر دو گروه پرسشنامه مذکور را تکمیل نمودند. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار SPSS و آزمونهای من‌ویتنی، تی‌زوج و مستقل، مجذور کای و .... مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: میانگین نمرات عوامل استرس‌زای تحصیلی در بعد استرس ناشی از تعارضات فشارها تغییرات و استرس خودتحمیلی پس از مداخله در گروه آ زمون کاهش معنی‌داری داشت (05/0 p<). میانگین نمرات در گروه آزمون بعد از مداخله افزایش معنی‌دار داشت. در بعد واکنش به استرس میانگین نمرات دختران گروه آزمون بعد مداخله کاهش معنی‌داری یافت(05/P<0 )

    نتیجه‌گیری: از آنجا که برنامه بهداشت مدارس یک بخش تلفیقی از بهداشت جامعه است، جنبه اصلی این برنامه ها، توسط پرستار بهداشت جامعه در زمینه‌های نظارت، مشاوره و آموزش بهداشت انجام می‌شود . پرستاران بهداشت جامعه نقشی محوری جهت تامین سلامت و بهداشت جسمی و روانی دانش‌آموزان در قالب مربی بهداشت مدرسه، دارند. لذا می‌توان نتایج این مطالعه را به پرستاران بهداشت مدرسه بازخورد نمود.

    کلیدواژه‌ها: استرس تحصیلی، دختران نوجوان، مهارت های هوش هیجانی، بهداشت روان دانش‌ آموز

    بیان مسأله :

    در قرن حاضر "استرس" یکی از مهم‌ترین زمینه‌های پژوهش در علوم مختلف به شمار می‌آید و اهمیت رویدادهای استرس‌زا در بروز مشکلات متعدد فردی و اجتماعی بر کمتر کسی پوشیده است (1). سازمان بهداشت جهانی انتظار دارد که اختلالات مرتبط استرس در سال 2020 بعنوان دومین علت شایع ناتوانی در میان ملت‌ها تبدیل شود (2). استرس بخش انکارناپذیر زندگی روزانه است که می‌تواند بهداشت جسم و روان را متاثرکند(1) و شاید عمومی‌ترین مساله زندگی روزمره انسان باشد، بطوری که گروهی از صاحب نظران آن را بیماری شایع قرن نامگذاری کرده‌اند. دوران ما، عصر استرس و فشارهای عصبی است، دوره‌ای که در آن انسان بیش از هر زمان دیگری در معرض عوامل ایجاد‌کننده استرس قرار گرفته و مسائل و مشکلات بیشماری از هر طرف او را احاطه کرده است (3). نقش استرس‌ های روانی – اجتماعی، همواره به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل پیدایش و شکل گیری بیماری‌های مختلف جسمانی، روانی و مرگ و میر افراد مطرح بوده‌ است(4).

    در بسیاری از پژوهش‌ها، مواردی از قبیل زخم معده، دیابت، آسم، اختلالات پوستی، بی خوابی، سندرم روده تحریک پذیر، اضطراب، بیماری‌های کرونر قلبی، میگرن، سردردهای عصبی، تبخال عفونی و ویروسی، عفونت‌های اداری، تومور، فراموشی، هراس، افزایش کلسترول خون، تندخویی و پرخاشگری و ریزش مو را از جمله بیماری‌های ناشی از استرس تلقی شده اند(4 و 5). همچنین ارتباط بین استرس و انواع آسیب‌های اجتماعی به ویژه مصرف سیگار، الکل و مواد مخدر در پژوهش‌های متعدد مورد تائید قرار گرفته است. نکته مهم آن است که استرس‌ها نه تنها در شروع و عود بیماری، بلکه در امر درمان این اختلالات نیز تاثیر بسزایی دارند (6). بر پایه برآورد پزشکان، 75 درصد از شکایات پزشکی، استرس می باشد(1). طبق برآورد سازمان جهانی بهداشت در سال 2002 میلادی، حدود 1500 میلیون نفر در جهان، دچار یکی از اختلالات عصبی، روانی و روانی- اجتماعی‌اند ، که حدود نیمی از آنها را اختلالات خفیف روانی ، همچون افسردگی و اضطراب ، شامل می‌شود و نزدیک به 20 درصد از کل مراجعان به مراکز بهداشتی عمومی در جهان را تشکیل می‌دهند (1و3).

    علی‌رغم وجود فشارهای روانی در تمام مراحل زندگی ، برخی از مراحل، از جمله نوجوانی بدلیل رویارویی با تغییرات همه جانبه با فشار بیشتری همراه است. دوران بلوغ در بیشتر نوجوانان همراه با فشار و استرس می‏باشد. این فشارها باعث بروز هیجان‏ها، مشکلات عاطفی و گاهی روانی برای آنها می‏شود. نوجوان در مسیر رشد خود با مسائل متفاوتی روبه‌رو شده و سعی در کسب مهارت برای مقابله با رویدادهای زندگی را دارد (7).

     

     

    برخی مطالعات در آمریکا نشان داده‌اند که بیش از یک سوم (35 %) نوجوانان استرس دارند(8). انجمن روانشناسی آمریکا در سال 2000 میزان شیوع اختلالات اضطرابی در سنین نوجوانی و جوانی را از 2 تا 27 درصد گزارش کرده است و اعلام می‌دارد که حدود 35 درصد کودکان آمریکا مشکلات سلامتی مرتبط با استرس را تجربه می‌کنند (9) .

    همچنین اطلاعات آماری در برخی مطالعات نشان می‌دهد که تقریبا 25 درصد از نوجوانان حداقل یک مورد از موارد استرس‌زای زندگی را در این دوره حساس و مهم زندگی خود تجربه خواهند کرد(10). اغلب نوجوانان هنگامی که با موقعیت خطرناک، دشوار یا دردناک روبرو می شوند و امکاناتی برای مقابله ندارند، استرس زیادی را تجربه می‌کنند. استرس بر برخی از نوجوانان فشار بیش از حد تحمیل می‌کند. وقتی این اتفاق می‌افتد، عدم مدیریت استرس می‌تواند منجر به اضطراب، گوشه‌گیری، پرخاشگری، بیماری جسمی و مهارت‌های مقابله ای نادرست، مثل سوءمصرف موادگردد (12).  نقش تجارب استرس‌زا در تکامل نوجوان به روشی که آنها بکار می‌برند تا با استرس و مشکلات سازگار شوند، بستگی دارد. پاسخ‌های سازگارانه به استرس ممکن است برخی تجارب استرس‌زا و میزان اختلالات گذرای ناشی از آن را کاهش دهد. در حالی که سایر الگوهای سازگاری ممکن است باعث افزایش میزان استرس و پیامدهای وخیم و طولانی مدت شوند (13).

    عواملی وجود دارند که در تکوین شخصیت کودکان و نوجوانان مؤثر می‌باشند از جمله «خانواده ، مدرسه ، اجتماع ، دوستان» و اگر این عوامل نتوانند هر کدام وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند، می‌توانند مهمترین عامل مؤثر در فشار روانی نوجوانان محسوب شوند)14). پژوهش‌ها نشان می‌دهند که مسایل خانوادگی و تحصیلی از عمده‌ترین علل نگرانی و استرس روانی در کودکان و نوجوانان می‌باشد. نوجوانان و کودکان سن مدرسه، بیان می‌کنند که عوامل استرس‌زای زیادی را در زندگی روزانه‌شان تجربه می‌کنند. بطوری که یک سوم دانش‌آموزان استرسی بیش از متوسط را تجربه می‌‌کنند. موسسات آموزشی شرایط متفاوتی نسبت به سایر موسسات غیر آموزشی دارند و لذا نوع، علل، میزان استرس و همچنین پیامد ناشی از آن، متفاوت می‌باشد(11).

    تکالیف درسی، فشار همسالان، امتحان دادن، گرفتن نمرات ضعیف، زورگویی در مدرسه، امتحانات نهایی و فشار والدین و ایزوله اجتماعی دیر رسیدن به سر کلاس، تنبیه یا سرزنش آموزگار، شکست در امتحانات و عقب ماندن از همکلاسی‌ها از اموری هستند که در مدرسه موجب فشار روانی در دانش آموزان می‌گردند. فشار روانی مرتبط با مدرسه ممکن است در اثر مشکلات روابط بین‌فردی مانند تضاد و درگیری با دوستان و سایر دانش‌آموزان، معلمان و یا بدلیل فشار تکالیف مدرسه و ترس

     

    از  شکست و عدم دستیابی با اهداف تحصیلی باشد.انتقال از دوره راهنمائی به دبیرستان نیز ممکن است یک تجربه استرس‌زا برای بسیاری از دانش‌آموزان باشد. بیگرت، ساگرزو واندن‌گورگزارش کردند که دانش‌آموزانی که در طول مدت انتقال از راهنمائی به دبیرستان نشانه‌های استرس را نشان داده‌اند، تاکید داشته‌اند که احساس عدم اعتماد و ناراحتی آنها بدلیل عوامل استرس‌زایی مانند برنامه درسی فشرده، ساعات طولانی، سیستم نمره‌دهی پیچیده و کیفیت تکالیف درسی بوده است (15،16و17) . 

    بنابراین می‌توان نتیجه گرفت یکی از منابع ایجاد فشار روانی و انتظارات از نوجوان، مدرسه و شرایط تحصیلی می‌باشد که می‌تواند منبع بزرگی از استرس که به عنوان استرس تحصیلی[1] شناخته شده است، لحاظ گردد. تعاریف متعددی درباره استرس مطرح شده است که در یکی از آنها کینگ و همکاران استرس را به عنوان هیجانی منفی که به تردید درباره مقابله مربوط است، تعریف کرده‌اند. به نظر می‌رسد که این تعریف با استرس در حوزه تحصیلی ارتباط نزدیکی داشته باشد ، چرا که از دانش‌آموزان به طور فزاینده‌ای انتظار می‌رود با حجم بالایی از تکالیف مواجه شوند و این مسئله می‌تواند زمینه تردید درباره " خود " را فراهم کند. استرس تحصیلی به احساس نیاز فزاینده به دانش و به طور همزمان، ادراک فرد مبنی بر نداشتن زمان کافی برای دستیابی به آن دانش اشاره می‌کند (18و 12).

    عملکرد مناسب در مدرسه از پرفشارترین و دشوارترین جنبه زندگی جوانان و نوجوانان است. این دوران در زمینه تحصیل سرنوشت‌ساز است. نوجوانانی که می‌خواهند به جائی برسند، عزمشان را جزم می‌کنند و درس و مدرسه را مرکز و مدار تلاش خود قرار می‌دهند. به‌این‌ترتیب در این زمینه نیز نوجوانان با تنش‌های فروانی روبه‌رو هستند (19). مهارت‌های پیشرفته تحصیلی در مدرسه کسب می‌شوند و مدرسه به دانش‌آموزان بیشترین اطلاعات شغلی و دانشگاهی داده می‌شود (5).

    مطالعه ملی چین در سال 2008 نشان داد که 7/66 درصد نوجوانان دبیرستانی مدرسه را به عنوان بزرگترین منبع استرس خود معرفی می‌نمایند. همچنین مطالعه دیگر در ویتنام در سال 2009 نشان داد که میزان فشار ناشی از فعالیت‌های تحصیلی در میان نوجوانان 40 تا 60 درصدگزارش شده است (20).طبق نتایج پژوهشی در تهران ،72 درصد از کودکان و نوجوانان 16- 7 ساله، استرس‌هایی را مطرح کردند که با تکالیف و فعالیت‌های مدرسه مرتبط بوده‌اند (16).

     

     

     

    Introduction: Family and school issues are the main causes of teen stress. So that one-third of middle school students who experienced more stress. Stress in academic institutions is an important subject in school. If not handled properly, can have positive and negative effects too. One of the useful skills for stress management, emotional intelligence skills. The aim of this study was to determine the impact of curriculum skills of emotional intelligence on academic stress and adolescent girls are.

    Materials and Methods: In an experimental study two groups before and after training, two high school girls from each class randomly selected categories of education and intervention groups. Each of the 50 students enrolled in grade school that the inclusion criteria were selected and academic stress Gadzla responded to the questionnaire. The 90-minute sessions for 6 units in the intervention group were trained in emotional intelligence skills. 2 weeks after the intervention, students in both groups again completed the questionnaire. Data were analyzed by SPSS software using Mann Whitney test, paired T-independent, chi-square and etc, were analyzed.

    Results: After the intervention of academic stress and the stress response decreased significantly in women who received the intervention (p<0/0001). If the scores of academic stress responses and the control group were girls.

    Conclusion: Emotional intelligence skills training programs should be used in schools because it helps to inform students of their emotional states. Schools and teachers should teach teenagers how to manage emotions, interact with respect and care they are good models to reinforce this behavior. It deals not only educated person should be able to take advantage of their academic learning, but as a citizen, as well as their social responsibility to act.

    Keywords: academic stress, adolescent girls, skills, emotional intelligence, mental health, school

     

  • فهرست:

    فصل اول: معرفی پژوهش

    بیان مسئله .......................................................................................................................................................

    اهداف پژوهش ..............................................................................................................................................

    فرضیات پژوهش ............................................................................................................................................

    تعریف واژه‌های کلیدی .................................................................................................................................

    پیش‌فرض‌های پژوهش ...................................................................................................................................

    فصل دوم: دانستنی‌هایی پیرامون پژوهش ...........................................................................................

    چارچوب نظری .............................................................................................................................................

    مروری بر مطالعات .........................................................................................................................................

    فصل سوم: روش‌شناسی پژوهش

    طرح پژوهش ................................................................................................................................................

    جامعه پژوهش ...............................................................................................................................................

    محیط پژوهش ...............................................................................................................................................

    حجم نمونه ...................................................................................................................................................  

    روش نمونه گیری و روش کلی اجرای طرح ...................................................................................................

    معیارهای ورود و خروج .................................................................................................................................

    متغیرها و نحوه کنترل آنها ..............................................................................................................................

    ابزار گردآوری اطلاعات ................................................................................................................................

    روایی و پایایی ابزار ........................................................................................................................................

    روش اجرای طرح ..........................................................................................................................................

    روش تجزیه و تحلیل داده‌ها ...........................................................................................................................

    ملاحظات اخلاقی ..........................................................................................................................................

    محدودیت‌های پژوهش ..................................................................................................................................

    فصل چهارم: یافته‌های پژوهش

    توصیف واحدهای پژوهش .............................................................................................................................

    یافته‌های اصلی پژوهش ..................................................................................................................................

    یافته‌های جانبی پژوهش ..............................................................................................................................................

    فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

    بحث و بررسی یافته‌های پژوهش ....................................................................................................................

    نتیجه‌گیری نهایی ...........................................................................................................................................

    پیشنهادات جهت بکارگیری یافته‌های پژوهش ................................................................................................

    پیشنهاداتی برای پژوهش‌های بعدی .................................................................................................................

    منابع ............................................................................................................................................................

    پیوست‌ها

    پیوست1: فرم انتخاب واحد پژوهش

    پیوست 2: پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک

     

    منبع:

    Davari R. Relationship between emotional intelligence, creativity and style of coping with stress. Journal of Thought and Behavior 2008;2(6):62-49.persian

    Gerber M, PühseShort U. “Don't crack under pressure!”—Do leisure time physical activity and self-esteem moderate the relationship between school-based stress and psychosomatic. Journal of Psychosomatic Research 2008; 65:363–9.

    Shirbim Z, Sudani M, Shafi Abadi A. Effectiveness of stress management training in reducing student anxiety and somatization. Journal of Social and Psychological Study of Women 2010; 7 (3):163-139.persian

    Khodayarifard M, Parand A. Stress and coping with it.2nd edi. Tehran: Tehran University Institute publications 2008.persian

    Kaplan PS. Travel adventurous child (developmental psychology). Translated by M. Firoozbakht. Tehran: Institute for Cultural Services Rasa 2003.

    Noori R, Kelishadi R, and Ziauddini H. Examine the common stresses of students in Tehran. Journal of Isfahan Medical School 2011; 28(105):12-1.persian

    Afrasiabi M, Akbarzadeh N. Comparison of coping strategies in normal and delinquent adolescents in Tehran. Journal of Psychological Studies, School of Education and Psychology, University Alzahra 2008; 3 (1):20-7

    Saiful Bahri Yusoff M,Hayati Ahmad Hamid A,Rabiyah Rosli N, Ayuni Zakaria N, Adila Che Rameli N, Shazwani Abdul Rahman N & etal. Stress, stressors and coping strategies among secondary school students in a Malaysian government secondary school. Initial findings ASEAN journal of psychiatry 2011; 1(1):23-8.

    Valizadeh L, Farnam AR, Rahkar farshi M. Stress symptoms in primary school children in Tabriz. Journal of Nursing and Midwifery Tabriz 2011; 19:12-5.

    Zimmer MJ. Adolescents coping with stress: development and diversity. The prevention Researcher 2008: 15(4); 3-7.

    Agolla J.E, Ongori H. An assessment of academic stress among undergraduate students: The case of University of Botswana. Educational Research and Review 2009: 4(2); 63-70.

    Khalilian AR, Ramezanzadeh H, Mehran Zarghami. Examine the relationship between stressors and physical symptoms in school year 79-78 students in the city of Sari. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences 2001; 10 (25):56-62. Persian.

    Compass E.B, Orson P.G, Grant K.E.adplescent stress and coping: implications for psychopathology during adolescence. Journal of adolescence 1993: 16; 331-49.

    Hovayzavi Z, Enayati M. Effectiveness of emotional intelligence training on methods to deal with stress among high school students in Ahwaz. New findings in the Journal of Psychology 2011; 5 (14):95-105. Persian

    Helmseresht P, Delpisheh E. School Health.1nd edi. Tehran: Chehr; 1999.Persian

    Sunni M, Sun j, Do Nguyen N, ThanhTruc T, Xuan Loan K, Dixon J. The Influence of Educational Pressure on the Mental Health of Adolescents in East Asia: methods and tools for research. Journal of science, Hue University 2010; 61: 109-22.

    Marburg T A, Bru E. The role of neuroticism and perceived school-related stress in somatic symptoms among students in Norwegian junior high schools Journal of Adolescence 2007;30: 203–12

    Santangelo L. Reducing Stress in School-age Girls through Mindful Yoga.the National Association of Pediatric Nurse Practitioners 2012; 26(1):45-56.

    Pope- worth M. Guide behavior with Teen. Translated by: Gahan L. Tehran: roshd; 2009.

    Shokri O, Kadivar P,Naghsh Z, Daneshpoor Z. Causes of academic stress and reactions to stress in male and female students. Journal Cognitive Science News 2006; 8 (4):8-40. Persian

    Soltani M, Aminoroaya M, Attari A. Effects of stress management training on educational achievement female high school students in Tirvan & Cron of Isfahan. Journal of Behavioral Sciences 2008; 6 (1): 16-9.persian

    Hasanzadeh R, SadatKiadehi SM, emotional intelligence (feelings of affection and emotion management). 1nd edi. Tehran: Psychology; 2009.persian

    Ciarrochi J, Forkas J. D. Meyer J. Emotional intelligence in everyday life: a scientific inquiry.  Translated by Najafi-zand J. Tehran: sokhan; 2007.

    Lotfi - Kashani F. Emotional intelligence: facts and allegations. Behavior Journal 2006; 1 (2):22-6. Persian

    Sahebalzamani M, Alavi Majd H, Yousefi-far M. Comparison of two methods of teaching emotional intelligence to problem solving and mental imagery impact 2010-2011 angry teenage girls in Isfahan’s First national student conference on social determinants of health candidate 2011.persian

    Soltanifar A. Emotional intelligence. Quarterly Journal of Mental Health 2007; 9 (36 and 35): 4-83.persian

    Aghayar S, Sharifidaramadi P. Emotional intelligence: intelligence applications in the domain of emotion.2nd edi. Esfahan: Sepahan; 2006. Persian

    Bagherzadeh - Golmakani Z. The relationship between emotional intelligence and sources of stress and its impact on students' academic achievement   End of the 2005-2006 school year, public university in Tehran. Academic dissertation for master in Educational Psychology, University teacher, 2005. Persian

    Naghizadeh H, Tavakoli M, Miri MR, Akbarzadeh H. The relationship between emotional intelligence and stress management and staff in teaching hospitals affiliated to Tabriz University of Medical Sciences and Health Services. Journal of Birjand University of Medical Sciences 2009; 16 (4): 64-57. Persian

    Mohammadi D, Torabi A, Gharaee B. Coping styles associated with emotional intelligence in students. Journal of Clinical Psychology and Psychiatry 2007; 14 (2):183-176.persian

    Atashpoor H, Kazemi E. Teaching children about emotional intelligence. 1nd edi.Tehran: Abooata; 2010.persian

    Livarjany Sh, GolmohammadiNejad GH, Ghasemshahaneghi M. The relationship between emotional intelligence and social skills in high school girl students in gifted and normal temperament city in the 88-89 school years. Journal of Educational Sciences 2009; 2 (5):210-185. Persian

    Alipoor L, Salehikhah A, Hosseini H, Zandieh Z. Community Health Nursing  Isfahan University of Medical Sciences and Health Services. 2006:Availble from:  http://www.semat.mui.ac.ir / Persian Books/.../p199-p199.pdf /.Accessed: 29/08/2012.persian

    Basavanthapapa BT, community health nursing, 2nd edition, Jaypee Brothers Publishers New Delhi, 2005.

    Jafari F. Stressors in adolescents 13 years of elected school in Kermanshah (1380). Journal of Kermanshah University of Medical Sciences 2004; 8 (1): 42-37.persian

    Kooshan M, vaghee S. Psychiatric nursing. 1nd edi.Sabzevar: Entezar; 1999.persian

    Hassanzadeh R .Motivation and emotion.1nd edi. Tehran: Arasbaran, 2008

    SafariM, Ghofrani-pour FA. Montazeri A. Mahmoudi M. Heidarnia AR. Guide teens to stress management training. 1th edi. Tehran: Sobhan ;2011.persian

    Prabhakar nandamuri P. gothami Ch. Sources of academic stress- a study on management students 1999:33(2); 31-42.

    Kai-wen. A study of stress sources among college students in Taiwan. Journal of Academic and Business Ethics 2010: 1(7); 1-8. 

    Calaguas G. M Curriculum and Sex-specific Differences in Academic Stress Arising from Perceived Expectations:  International journal if human and social sciences 2011: 6(1); 63-6.

    Sadeghi A, Motamedi F. School stress. Quarterly amoozeh 2003; 19:39-43.persian

    Mclem G. Children's emotion regulation: Step by step guide for parents, teachers. Translated by: Kiani AR, Bahrami F.Tehran: Arjmand; 2011.

    Mazloomi mahmoud Abad S. Zolghadr Z. Mirzaeealaviche M. Hassan Beigi A. relationship between chronic stress and quality of life for female high school students in the city of Yazd in 1389. Journal of School Health Yazd 2011; 10 (2); 1-10.persian

    D.Mayer J, Salovey P, R.Caruso D. Emotional intelligence: Theory, Finding and Ipmlications.Psychological inquiry 2004; 15(3); 197-215.

    Yousefi F. Relationship between emotional intelligence and communication skills in students. Psychology and Education 2006; 10: 5 -14. Persian

    D.Mayer J, Salovey P, R.Caruso D. Emotional intelligence meets traditional standards for intelligence. Intelligence 1999; 27:267-98.

    Yousefi F, Safari Hajar. The relationship between emotional intelligence and the dimensions of quality of life. Psychological studies in the Faculty of Education and Psychology, Isfahan University 2009; 5 (4); 28-107.persian

    Emotional intelligence under stress. Useful, unnecessary, or irrelevant? Carol L. Gohm, Grant C. Corser, David J. Dalsky. Personality and Individual Differences 2005; 39: 1017–28

    Ciarrochi J, D. Mayer J. Application of emotional intelligence. Translated by: Pad E. Tehran: Enteshar; 2009. Persian

    Ramezani WA. Emotional Intelligence. Journal of Community Psychology and Information, 2007;1: 15-9.persian

    Bradbry T, Graves J. Emotional intelligence (skills test).Translated by: Ganji M. Tehran: Savalan; 2005. Persian

    Khodayari M. Lavasani G M, Akbari Zardkhaneh S, liyaghat S, Mamaqanieh M. Psychometric properties and standardization of Trait Anger Expression Inventory - 2 Spielberger state students at Tehran University. Journal of Rehabilitation 2011; 11 (41); 56-47.persian

    D.Mayer J, Dipaolo M, Salovey P. Perceiving Affective Content in Ambiguous Visual Stimuli: A Component of Emotional Intelligence. Journal of Personality Assessment 1990: 54(3, 4); 772-81.

    Marsha H. Emotional intelligence and leadership. Translated by Goodarzi AM. Tehran: Iran Industrial Research and Education Center 2010.persian

    Sepehriyan F. The impact of emotional intelligence training on how to deal with stress in the Juvenile Urmia city. Journal - University Clinical Research 2008; 2 (8):84-70.persian

    Zahrakar K.  The relationship between the components of emotional intelligence and academic performance. Applied Psychology. 2 (50).2008. 98 - 89.persian

    Basharat A, Shalchi B, Shamsipour H. The relationship between emotional intelligence and student achievement. New Thought Education, Educational Sciences and Psychology, Isfahan University, 2007; 2 (3 and 4):84-73.persian

    Khaliliazar H. Comparison of normal and gifted student's Emotional intelligence and its relation to academic achievement. Knowledge and Research in Educational Sciences, Islamic Azad University (Isfahan). 14. 2008. 24-107.persian

    KHayyer Mo, Saif Ali D. The relationship between coping skills and progress of students according to some demographic variables. University Research bimonthly in 2005; 11 (4); 35-25.persian

    Banici P, Delfanazari GHA,Banici V. Relationship between emotional intelligence and problem solving, and general health of the students in District 12. Education 2011; 3 (10); 56-135.persian

    Fata L, Mootabi F, Shakiba Sh. Components of emotional intelligence - social as predictors of mental health. Psychological Studies, School of Education and Psychology Zahra 2009; 4 (2);:4-102.persian

    Salarifar MH, Farid Ali, H. enamel. Components of emotional intelligence in public health education teachers. Journal of Applied Psychology 2009; 2 (2 and 3):91-580.persian

    Hussain SH. Emotional Intelligence and Stress: An Analytical Study of Pakistan Banks. International Journal of Trade, Economics and Finance 2010: 1(2); 194-9.

    Safavi M, Moosavilotfi M, Lotfi R. Examine the relationship between emotional intelligence and social and emotional adjustment in high school girl students in Tehran from 57 to 1386 academic year. Journal martyr Beheshti University of Medical Sciences 2010; 14 (5): 61-255.persian

    Pashaee Z, Pour-Ibrahim T, Khish-konesh A. The impact of emotional skills to deal with test anxiety and academic performance in high school girls. Journal of Applied Psychology 2010; 4 (12): 20-7.Persian

    Aaranda DR, Castillo R, Salguero J, Cabello R, Berrocal PB, Balluerka N. Short- and Midterm Effects of Emotional Intelligence Training on Adolescent Mental Health. Journal of Adolescent Health 201; 51(5); 462-7.

    Eeftekharsadi Z, Mehrabizadeh honarmand M, Najjarian B, Ahadi H, Askari P. Effect of reduced aggression and increased emotional intelligence training on personal adjustment - second year high school girl students in Ahwaz city community. New findings in psychology 2010;4(12); 49-137.persian

    Haraldsson K, Lindgrena E, Fridlundb B, Baigi A, Lydell M, Marklunda B. Evaluation of a school-based health promotion programmed for adolescents aged 12–15 years with focus on well-being related to stress. Public Health 2008: 122; 25–33.

    Shahniyeylagh M ,Maktab GhH,Shokrkon H, Haghighi J, Kiyanpour Ghahghorkh F. Effect of training on emotional intelligence, social anxiety, social and emotional adjustment of male and female students. Psychological gains of martyr Chamran University 2010; 16 (4) :26 - 3.persian

    Kacprowicz J.The effects of short- term relaxtion training on high-achiving eighth grade students test anexity and self-esteem.A Dissertation Submitted to the Graduate School of Tennessee State University in atrial Fulfillment of the Requirements for the Degree of Doctor of Education. 2008. 1-130.

    Ahmadi Tahoori Soltani M, Ramezani VA, Abdollahi MH, Najafi N, Rsbee M. Effectiveness of the disclosure of emotional intelligence (verbal and written) on the symptoms of depression, anxiety and stress. Journal Clinical Psychology 2011; 2 (4): 9-51 .Persian

    Keogh E, W. Bond F, E. Flaxman P.  Improving academic performance and mental health through a stress management intervention: Outcomes and mediators of change. Behavior Research and Therapy 44 (2006) 339–357.

    Nouriyan KHA, Gaspareyan Kh, Zoladl M., Moghimi M., Hosseini N. Impact component of emotional intelligence training program on stress and anxiety for doctors and nurses working in intensive care units. Journal of medical science Research 2012; 16 (5): 9-472.persian

    Asanloo Z, Poormohammadrezay Tajrishi M, sarvari MH. The impact of emotional intelligence on reducing symptoms of stress management training educable mentally retarded children. Iranian Journal of Pediatrics Exceptional 2012; 11 (2): 62-151.persian

    Misra R, Mckean M, West S, Tony R. Academic stress of college students: comparison of student and faculty perceptions. College student journal 2000: 34(2); 236-46.

    Amini M, Yousefi F. Sources of stress and its response resources in the state universities of Shiraz, Shiraz and Marvdasht free. Journal of Humanities and Social Sciences, Shiraz University 2002; 15 (2): 74-149.persian

    Ismaeili M, Ahadi H, Delaware A, Shafiabadi A. The effect of education on mental health component of emotional intelligence. Journal of Psychiatry and Clinical Psychology 2008; 13 (2): 65-158.persian

    Brenan M.Stress reduction as a link between aerobic activity and academic erformance experienced by undergraducate women throught the use of the student recreation center at texts A & M.Submitted to the Office of Graduate Studies of Texas A&M University in partial fulfillment of the requirements for the degree of   Doctor of philosophy May 2006.

    Karing-Natving G, Albreksten G, Andersen N, Qvarnstorm U. school-related stress and psychosomatic symptoms among school adolescents. Journal of school health 1999; 69(9): 365-8.

    Hajj Amini Z, Ajali A, Fathi Ashtiani A, Ebadi A., Dibani M, Delkhosh M. Effects of life skills education on adolescent emotional reactions. Journal of Behavioral Sciences 2009; 2 (3): 9-263.persian

    Mikolajczak M, Luminet O.Trait emotional intelligence and the cognitive appraisal of stressful events: An exploratory study Personality and Individual Differences 2008:44؛ 1445–1453.

    Forman S. Stress – management training: evaluation of effects on school psychological services.Journal of School Psychology 1981; 19(3): 41-233.

    Hains A.A.A stress inculation training program for adolescents in a high school setting: a multiple baseline approach. Journal of adolescence 1992: 15; 163-75.

    Smith A . P. Woods M ,  Effects of chewing gum on the stress and work of university students. School of Psychology 2012: 58: 1037-40.

    Nghdi H, Adib rad N.Nooranipour RA. Effectiveness of emotional intelligence training on aggressive boy's high school freshman. Kermanshah University of Medical Sciences Journal 2011; 14 (3): 8-211.persian

    Feurer D.P,. Andrews  J J.W, School-Related Stress and Depression in Adolescents With and Without Learning Disabilities: An Exploratory Study. The Alberta Journal of Educational Research. Vol. 55, No. 1, Spring 2009, 92-108

    Sauvagant C.L. Does emotional intelligence influence the relation between life stress and mental health problems and criminality among probationers?. PhD Thesis , Sam Houston State University, 2010.

    Piekarska A.shool stress, teachers  abusive behaviors and children's coping strategies.  Child Abuse & Neglect 2000, 24(11), 1443–1449.

    Ciarrochi j,Deane f.p,Anderson s. emotional intelligence moderates the relationship between stress and mental health. Personality and individual differences 2002: 32; 197-209

    Ghasemzadeh nassaji S,Payvastegar M, Hosseinian S, Mootabi F, Banihashemi S. The effectiveness of cognitive behavioral intervention on women's coping responses and cognitive emotion regulation strategies. Journal of Behavioral Sciences 2011; 4 (1): 43-35.persian

    Holm M, Tyssen R, Stordal K, Haver B. Self-development groups reduce medical school stress: a controlled intervention study. BMC Medical Education 2010: 10(23);1-8.

    Kurlan M. The Effects of Group Counseling on Adolescent Stress 2007. State University of New York College at Brockport. Counselor Education Master's Theses. Paper 63.

    Deb S, Chatterjee P, Walsh K. Anxiety among high school students in India: Comparisons across gender, school type, social strata and perceptions of quality time with parents . Australian Journal of Educational & Developmental Psychology 2010: 10; 18 – 31.

    Bhasin S, Sharma R, Saini N. Depression, Anxiety and Stress among Adolescent Students Belonging to Affluent Families: A School-based Study. Indian Journal of Pediatrics 2010: 77 ;161-5.

    Kaplan D, Liur R, Kaplan H. School related stress in early adolescence and academic performance three years later: theconditional influence of self expectations. Social Psychology of Education 2005; 8:3–17.

    Baker S.A prospective longitudinal investigation of social problem-solving appraisals on adjustment to university, stress, health,and academic motivation and performance. Personality and Individual Differences 35 (2003) 569–591

    Por J, Barriball L, Fitzpatrick J, Roberts J. Emotional intelligence: Its relationship to stress, coping, well-being and professional performance in nursing students. Nurse Education Today 31 (2011) 855–860.

    Pau A, Rowland M, Naidoo S, AbdulKadir R, Makrynika E, Moraru and et al. Emotional Intelligence and Perceived Stress in Dental Undergraduates: A Multinational Survey. Journal of Dental Education 2007:71(2):197-204.   

     

    Salehi B, Roohafza HR, Kelishadi R, Darreh F. The frequency and severity of environmental stress in the central region of teens in 1381. Journal of Arak University of Medical Sciences 2005; 7 (2): 10-1. Persian

    Behroozeyan F,Nematpour S. Stressors, coping strategies and their relation to public health students, entry 85-84 year Jundishapur University of Medical Sciences. Journal of Medicine 2008; 6 (3): 83-276.persian

    Amirabadi Shokohi L, Khalatbari J, Rezabakhsh H. Perceived stress among students of Islamic Azad University of Karaj with different attributional styles in 1387. New ideas in Education Journal 2010; 5 


موضوع پایان نامه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران دبیرستانی, نمونه پایان نامه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران دبیرستانی, جستجوی پایان نامه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران دبیرستانی, فایل Word پایان نامه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران دبیرستانی, دانلود پایان نامه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران دبیرستانی, فایل PDF پایان نامه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران دبیرستانی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران دبیرستانی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران دبیرستانی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران دبیرستانی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران دبیرستانی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران دبیرستانی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران دبیرستانی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران دبیرستانی, پروژه درباره پایان نامه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران دبیرستانی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران دبیرستانی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران دبیرستانی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران دبیرستانی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران دبیرستانی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تاثیر برنامه آموزشی مهارت‌ های هوش هیجانی بر استرس تحصیلی دختران دبیرستانی

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «.M.A» گرايش: سنجش و اندازه گيري(روانسنجي) زمستان 1393 چکيده طي دهه‌هاي گذشته، تعداد زيادي از روان شناسان و روانپزشکان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) در رشته مدیریت آموزشی چکیده تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و سلامت روان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان بوده است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر هنرستان های شهر مرودشت که تعداد آنها در سال 1393 برابر با 1800 بوده و نمونه آماری بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای 150 نفر انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع همبستگی می باشد و برای ...

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته مشاوره و راهنمایی چکیده هدف پژوهش‌حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روان دانش‌آموزان دختر تیز هوش شهر کرمانشاه بود. پژوهش حاضر، یک مطالعه آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان دختر تیز هوش دبیرستانی دوره ی اول شهر کرمانشاه در سال تحصیلی94-93 تشکیل دادند. برای انتخاب ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی دختران دبیرستانی چکیده هدف از این تحقیق بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی دختران دبیرستانی بوده است . بدین منظور از بین دانش آموزان دختر دبیرستانی ارجاع داده شده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر شیراز تعداد 20 نوجوان ناسازگار به طور تصادفی در ...

  پايان نامه براي اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي (M.A) سال تحصيلي :93-1392 چکيده:   هدف ازپژوهش حاضرجهت بررسي رابطه بين سبک رهبري مديران آموزشي بابهداشت رواني دبيران

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مشاوره و راهنمایی چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خودکارآمدی،اهمال کاری تحصیلی و اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر بود.ازطرح پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی استفاده شده است.نمونه آماری258 نفر از دانش آموزان پسر پایه ی اول دوره ی متوسطه شهر اسلام آباد غرب در سال تحصیلی94-93 می باشد که بصورت خوشه ای چند مرحله ای ...

پایان نامه کارشناسی ارشدرشته: M.A)) رشته : روانشناسی گرایش: بالینی چکیده چکیده : هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین ناسازگاری زناشویی با مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود . روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شاما دانش آموزان پسر ارجاع داده شده از طرف مشاور تحصیلی دبیرستان های شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی 92 – 1391 به مرکز مشاوره آموزش و پرورش که تعداد 200 ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی بررسی رابطه بهداشت روانی و پیشرفت تحصیلی در گروهی از دختران دوره راهنمایی با در نظر گرفتن وضعیت اشتغال مادران؛شیراز1393 چکیده: پژوهش حاضر، به منظور بررسی رابطه بین اشتغال مادران با سلامت روانی وپیشرفت تحصیلی دختران در بین دانش آموزان مقطع راهنمایی اجرا شده است.جامعه آماری این پژوهش رادانش آموزان دختر راهنمایی ...

پایان نامه کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته روان شناسی (M.A.) گرایش: تربیتی چکیده: هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. بدین منظور، 32 نفر از دانشجویان رشته پرستاری به شیوه تصادفی در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. مهارت های مقابله و مدیریت ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی روان­شناسی بالینی چکیده: هدف این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی و حمایت اجتماعی با سلامت روان سالمندان شهر بندرعباس بوده است. این پژوهش از نوع پژوهش های همبستگی بود. جامعه آماری شامل زنان ومردان سالمند (بالای 65 سال) صندوق بازنشستگی کشوری شهر بندرعباس در سال 1391 به تعداد 758 نفر بود که نمونه این تحقیق شامل 256 نفر بود که به ...

ثبت سفارش