پایان نامه تحلیل عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 4 تهران

word 17 MB 29696 269
1390 دکترا جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۸۱,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه دکتری رشته ی جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری

     

    چکیده

    ایران یکی از زلزله‌ خیزترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود و شهرهای آن در رابطه با این پدیده طبیعی آسیب‌های فراوان دیده‌اند. ایران به سبب موقعیت جغرافیایی خود همواره در معرض انواع سوانح طبیعی می‌باشد که هر از گاهی بخشهای مختلفی از آن را تحت تأثیر قرار داده و اثرات زیان‌باری به جای می‌گذارد. واقع شدن ایران بر روی کمربند زلزله خیز آلپ- هیمالیا موجب شده است که رخداد زمین لرزه به عنوان یکی از بلایایی که بیشترین آسیب را در کشور به وجود می‌آورد، مطرح گردد. چنین رخدادی همواره سبب تغییرات زیاد محیطی شده و خسارت‌های فراوانی بر جای می‌گذارد.

           خطر زمین لرزه در شهر تهران به واسطه موقعیت جغرافیایی و زمین ساختی، وجود گسل‌ های متعدد در اطراف آن، وقوع زلزله‌های مخرب تاریخی متعدد در محدوده آن و سایر شواهد تکتونیکی و زمین شناختی، بسیار بالا ارزیابی می‌شود. نگاهی به تاریخچه زمین لرزه‌های ایران نشان می‌دهد که تهران با نام قدیمی‌‌‌ری چندین بار در زمین لرزه‌های بزرگ تاریخی ویران شده است. علی رغم فعال بودن پهنه تهران و ثبت زمین لرزه‌های متعدد بزرگ و کوچک در این پهنه، در قرن حاضر زمین لرزه‌های مخربی در این گستره رخ نداده است و این نبود لرزه‌ای را باید نشانه‌ای از تجمع انرژی در زمین دانست که احتمال وقوع زمین لرزه‌ای ویرانگر را افزایش می‌دهد.

           منطقه 4 تهران طی سه دهه اخیر با میانگین رشد جمعیت سالانه‌ای بیش از کل تهران رو به رو بوده و جزء مناطق جمعیت‌پذیر محسوب می‌شود. این منطقه از نظر بافت اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی ساکنان آن از تنوع قابل توجهی برخوردار است. از یک سو در این منطقه نواحی و محله‌هایی چون خاک سفید و شمیران نو دیده می‌شوند که محل سکونت تهیدست‌ترین و کم درآمدترین اقشار اجتماعی شهر تهران به شمار می‌روند. در این محله‌ها تراکم واحدهای مسکونی، بافت ریز و در هم تنیده فضاهای مسکونی، کم سوادی و بی‌سوادی، بعد خانوار بزرگتر از منطقه و شهر و تراکم نفر در هر واحد مسکونی دیده می‌شود. از سوی دیگر محله‌ها و ناحیه‌هایی چون پاسداران و تهرانپارس هم در کنار محله‌های پیشین دیده می‌شود که ساکنان آن بر عکس شاخص‌های قبلی یعنی فضای مطلوب شهری، خانه‌های درشت بافت، گذرهای بسامان، درآمد سرانه بالا و ... بهره‌مندند. به دلیل وجود این افتراق مکانی و تفاوت های اجتماعی، اقتصادی و کالبدی در منطقه 4 ، این منطقه می تواند نمونه مناسبی برای ارزیابی و تحلیل میزان تأثیر عوامل مختلف بر آسیب پذیری شهری در برابر زلزله مطرح گردد.

           شهرها به علت دارا بودن شالوده و ویژگی های متفاوت از دیگر سکونتگاه های انسانی، در صورت بی توجهی به اصول همه جانبه ای که مستلزم استقرار شهر در مکانی خاص باشد، می‌‌‌توانند نقاط زیستی بالقوه خطرناکی جهت  بحران زایی در صورت بروز حوادث طبیعی باشند. شهرها دارای کالبدی هستند که این کالبدها هر کدام یک فعالیت را در خود جای داده اند و مجموع آنها فضای شهری را می‌‌‌سازند و به آن هویت می‌‌‌بخشند.

     

    امروزه در نگرش های نوین برنامه ریزی مدیریت بحران‏، مدیریت ریسک - بحران  به عنوان نگرش برتر مورد توجه بوده که در آن رویکرد به زلزله از خطر به آسیب پذیری و از واکنش به پیش کنش و از یک پدیده یک بعدی به یک مقوله همه جانبه تغییر یافته است. بنابراین بحران زلزله به عنوان بخشی از زندگی روزمره در آمده  که به خودی خود نتایج نامطلوبی در پی ندارد بلکه آنچه از این پدیده یک فاجعه می‌‌‌سازد،  عدم پیشگیری از تأثیر آن و عدم آمادگی جهت مقابله با عواقب آن است. از آنجایی که  بررسی و تصمیم گیری  در مسایل همه جانبه ای مانند زلزله که پیامدهای آن تمام جوانب شهر را در بر می‌‌‌گیرد، تحلیل بر مبنای  یک عامل از کارایی لازم برخوردار نبوده و لازم است مجموعه ای از عوامل با توجه به اهمیت هر یک از آنها در نظر گرفته شوند. از این رو در این پژوهش از مدل های نوین برنامه ریزی مانند مدل فرایند تحلیل سلسله مراتبی ( AHP ) و تکنیک تجزیه و تحلیل استراتژیک (SWOT ) که دارای این قابلیت هستند، استفاده شده است.

     

          بررسی نتایج به دست آمده از این پژوهش  نشان می‌‌‌دهد که  عوامل مختلف، می‌‌‌توانند  تأثیر گذاری متفاوتی  در خسارات  ناشی از زلزله داشته باشند، به طوری که  تأثیر عوامل محیطی  مانند فاصله از گسل، جنس خاک،  درصد شیب و پایداری آن بیشتر از سایر عوامل است. عوامل کالبدی- فضایی نظیر نوع مصالح، عمربنا، تراکم ساختمانی، فاصله از فضای باز و سازگاری کاربری ها و ... در تشدید تلفات و تخریب رخداد زلزله بعد از عوامل محیطی در سطح دوم تأثیر گذاری قرار دارند. همچنین تأثیر گذاری عوامل اجتماعی - اقتصادی از جمله تراکم خالص مسکونی، تراکم جمعیتی و دسترسی به زیرساخت های شهری را هم نمی‌‌‌توان در آسیب پذیری منطقه شهری در برابر زلزله انکار کرد. عوامل  مدیریتی - نهادی (مراحل مختلف مدیریت بحران شامل عملیات امداد، نجات و اسکان)  نظیر وجود اماکن اسکان موقت و نزدیکی به ایستگاه های آتش نشانی  هم  در رتبه های  بعدی  تشدید خسارات و تلفات ناشی از زلزله احتمالی دارند.

    نتیجه حاصل از مطالعه موردی منطقه 4 در کاهش آسیب پذیری شهرها می‌‌‌تواند منجر به درس هایی در آمادگی و برنامه ریزی در برابر زلزله با استفاده از ابزار و نرم افزارهای مناسب باشد. اهداف بلند مدت زمانی محقق خواهند شد که ایمنی شهر در برابر خطرات زلزله به عنوان یک هدف در تمامی‌‌‌سطوح برنامه ریزی ( از آمایش سرزمین تا معماری) مد نظر قرار گیرد، که سطح میانی یعنی شهرسازی و برنامه ریزی شهری می‌‌‌تواند از کارآمد ترین سطوح برنامه ریزی برای کاهش آسیب پذیری در برابر زلزله باشد. برنامه ریزی شهری با تکیه بر شرایط اجتماعی، اقتصادی، کالبدی و زیست محیطی، ابزارهایی را در جهت بهبود محبط اتخاذ می‌‌‌کند. تعیین حریم نواحی خطرناک، تدوین ضوابط و مقررات خاص تراکم ها و کاربری ها، تفکیک اراضی، توجه ویژه به نقش فضاهای باز و دسترسی ها، در نظر گرفتن اصول توده – فضا، همجواری و سازگاری کاربری ها از جمله تمهیدات  برنامه ریزی شهری موثر در ارزیابی و کاهش آسیب پذیری در مناطق شهری هستند.

     

    واژه های کلیدی: برنامه ریزی شهری، زلزله، آسیب پذیری، مدیریت بحران، منطقه 4 تهران 

    فصل اول

    کلیات طرح تحقیق

    -1- مقدمه

    از زمان شروع نگارش پایان نامه حاضر، چندین زلزله هولناک از جمله در کشور هائیتی که حدود 30000 نفر کشته و  مجروح به جای گذاشت و علاوه بر آن منجر به پیامدهای اجتماعی، اقتصادی زیادی مانند به غارت رفتن اموال مردم، بی سرپرست شدن کودکان، تخریب ساختمان ها و وارد آمدن خسارات مالی و تلفات جانی شد، اتفاق افتاده است. در سایر کشورها از جمله کشور ایران نیز زلزله های خفیف ولی با شمار زیادی در شهرهای کرمان، زرند و ... روی داده است. همه اینها در حالی است که ما هنوز فاجعه مصیبت بار زلزله بم در اذهان وجود دارد، ولی با این وجود علی رغم بحث ها و هشدارهای زیاد از طرف مسئولان، کارشناسان و متخصصین، اقدامات بنیادی یا کاربردی زیادی در کشور هنوز صورت نگرفته است. به جز برخی اقدامات دولت و شهرداری ها در شهرهای کشور نظیر اقدامات اعتباری برای نوسازی و بهسازی بافت های فرسوده، تاکید بر مقاوم سازی ساختمان‌های نوساز و ... که در حد کافی نبوده است. این در حالی است که امروزه نگرش به مخاطرات طبیعی و مدیریت بحران از جمله زلزله، سیل و سایر مخاطرات که همه روزه بر تعداد آنها افزوده می شود، از دیدی یک جانبه و صرف تأکید بر مقاوم سازی ساختمان ها و ایجاد پایگاه های امداد و نجات چند منظوره به نگرشی همه جانبه و کلی نگر تغییر یافته است. بنابراین راهبردهایی متناسب با این رویکرد سیستمی و همه جانبه نیز ضروری خواهد بود. در پژوهش حاضر سعی شده با گردآوری دیدگاه ها و رویکردهای حاکم بر موضوع مخاطرات طبیعی چه در کشور های توسعه یافته و چه در کشورهای در حال توسعه، رویکرد غالب و جدیدی را که در کشورهای پیشرفته عملیاتی شده و جا افتاده است، معرفی کرده و با استفاده از روش ها و تکنیک های جدید برنامه ریزی شهری به ارائه راهبردهای لازم در خصوص نحوه برخورد با مخاطرات طبیعی نظیر زلزله بپردازد که البته این موضوع با در نظر گرفتن شرایط و امکانات موجود در کشورهای نظیر کشور ما امکان پذیر خواهد بود.

    در این فصل ابتدا به بیان مسأله زلزله و اهمیت توجه به آن در کشور زلزله خیزی همچون ایران پرداخته شده و سپس به تحقیقات و مطالعات بنیادین و کاربردی انجام شده در ایران و سایر نقاط جهان اشاره شده است. در ادامه، تلاش می‌شود ضمن بیان اهداف، فرضیات و سؤالات اصلی تحقیق، اهمیت و ارزش مسأله، روش‌های گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات، محدودیت‌ها و کاربردهای تحقیق مورد بررسی قرار گیرد.

    1-2- بیان مسأله

    زلزله به عنوان یک پدیدۀ طبیعی به خودی خود، نتایج نامطلوبی در پی ندارد. آنچه از این پدیده یک فاجعه می‌سازد، عدم پیشگیری از تأثیر آن و عدم آمادگی جهت مقابله با عواقب آن است. خطرات زلزله در 4 مقوله و گروه دسته بندی شده‌اند:

    -  تکان خوردن و لرزش زمین

    -  شکستگی و جابجاشدگی زمین

    -  تسونامی[1]

    -  خطرات ثانوی (از جمله بهمن‌ها، روانه‌های گلی و ریزشها، نشست متفاوت زمین و گدازش خاک، سیلاب‌های ناشی از شکستن سدها و حصارها و آتش سوزیها)

    هر شهر یا ناحیه توسعه یافته شهری، ممکن است توسط این خطرات تهدید شوند، تلفات ناشی از زلزله‌های اخیر در نواحی شهری زیاد بوده است. زلزله 1976 تانگ شان[2] در چین 250 هزار نفر را به کشتن داد؛ زلزله 1990 در رودبار ایران 40 هزار نفر را کشت؛ زلزله 1991 در اسپیتاک[3]  ارمنستان 25 هزار نفر را کشت و یا در بم در 1382 زلزله نزدیک به 35 هزار نفر را کشت. رشد سریع شهرهای جهان چنین بحران‌هایی را دردناک‌تر و فراوان‌تر می‌سازد. این امر به طور واضح مشخص شده است که نتایج و پیامدهای خطرات طبیعی به ویژه زلزله در نواحی شهری در حال افزایش هستند (قدیری، 1381: 2). برنامه‌ریزان در برنامه‌ریزی توسعه روی آسیب‌پذیری شهرها تأکید بسیاری دارند. زیرا در شهرها به دلیل بالا بودن تمرکز جمعیت، فعالیت‌ها، سرمایه‌ها و مکان گزینی بسیاری از تأسیسات زیربنایی و رو بنایی با رخداد یکی از بلایای طبیعی به خصوص زلزله تلفات جانی و مالی بیشتری را نشان خواهد داد.

    مهار نمودن طبیعت و غلبه بر نیروهای آسیب‌رسان از ابتدای خلقت جوهره اصلی تلاش و مبارزه بشر را برای بقا و ادامه حیات تشکیل می‌داده است، انسان همواره در حال مقابله و ستیز مستمر با مخاطرات طبیعی با هدف کاهش خسارات و آسیب‌های ناشی از آن بوده است. این در حالی است که بر خلاف نیروهای طبیعی آسیب‌رسان با اثر مستمر و در عین حال قابل پیش‌بینی، مقابله انسان با نیروهای طبیعی و سوانح غیرمستمر و غیرقابل پیش‌بینی مانند زلزله تنها معطوف به بعد از وقوع آنها می‌گردیده، زمانی که از هستی او چیز زیادی برای نجات دادن باقی نمی‌مانده است.

    تجربه وقوع زلزله در ایران و دیگر کشورها مؤید این حقیقت است که این سانحه طبیعی علاوه بر تخریب وسیع ابنیه و ابعاد گسترده تلفات جانی در هنگام و بعد از وقوع زلزله با نارسایی‌های جدی جامعه و شهر در امر نجات مصدومین و حادثه‌دیدگان، امداد رسانی به افراد نجات یافته یا مجروح با توجه شرایط اقلیمی‌‌‌و جغرافیایی محیط و ویژگی‌های کالبدی شهر، از هم گسیختگی ساختار سیاسی، اداری، امنیتی، اجتماعی، فرهنگی، روانی و اقتصادی معیشتی جمعیت در پی اتلاف جانی، تخریب و آسیب دیدگی ابنیه و تأسیسات زیر ساختی مرتبط با آنها و به دنبال آن گسترش ناهنجاری‌های محیطی- اجتماعی از قبیل آتش سوزی، نا امنی، بیماری و مشکلات اقتصادی، سازمان نیافتگی امر اسکان موقت بازماندگان، خدمات رسانی مناسب به آنها، ایجاد شرایط مطلوب زیست و معیشت در طی دوران مزبور، ابهامات و مشکلات جدی در امر بازسازی شهر و مانند مکان‌یابی و آماده سازی بستر شهر، سیاستهای مالی، اداری و نظارتی بازسازی بناها با توجه به لزوم مقاوم سازی آنها و تناسب با الگوهای زیست و معیشت آحاد جامعه در دوران مزبور همراه است. تجارب مزبور همچنین مؤید آن است که بازسازی‌های عجولانه و بدون مطالعات جامع در عرصه‌های لرزه زمین ساختی، اجتماعی، اقتصادی معیشتی، فرهنگی و احیاناً با احداث مجدد شهر در مناطق پر خطر و ساخت بناهای به ظاهر مقاوم و در حقیقت بدون توجه به ویژگی‌های فرهنگی، زیست معیشتی جامعه که توسعه ناموزون و آسیب‌پذیر آنها را به وسیله مردم در جهت تطابق با نیازهای واقعی‌شان در پی خواهد داشت و در نهایت به مهیا شدن شرایط وقوع فاجعه‌ای دیگر در زلزله‌های آتی منجر خواهد شد.

    ایران نیز یکی از زلزله‌خیزترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود و شهرهای آن در رابطه با این پدیده طبیعی آسیب‌های فراوان دیده‌اند. ایران به سبب موقعیت جغرافیایی خود همواره در معرض انواع سوانح طبیعی می‌باشد که هر از گاهی بخشهای مختلفی از آن را تحت تأثیر قرار داده و اثرات زیان‌باری به جای می‌گذارد. واقع شدن ایران بر روی کمربند زلزله خیز آلپ- هیمالیا موجب شده است که رخداد زمین لرزه به عنوان یکی از بلایایی که بیشترین آسیب را در کشور بوجود می‌آورد مطرح گردد. چنین رخدادی همواره سبب تغییرات زیاد محیطی شده و خسارت‌های فراوانی بر جای می‌گذارد (ویسه، 1377: 25).

    خطر زمین لرزه در شهر تهران به واسطه موقعیت جغرافیایی و زمین ساختی، وجود گسل‌های متعدد در اطراف آن، وقوع زلزله‌های مخرب تاریخی متعدد در محدودۀ آن و سایر شواهد تکتونیکی و زمین شناختی، بسیار بالا ارزیابی می‌شود. نگاهی به تاریخچه زمین لرزه‌های ایران نشان می‌دهد که تهران با نام قدیمی‌‌‌ری چندین بار در زمین لرزه‌های بزرگ تاریخی ویران شده است. علیرغم فعال بودن پهنه تهران و ثبت زمین لرزه‌های متعدد بزرگ و کوچک در این پهنه، در قرن حاضر زمین لرزه‌های مخربی در این گستره رخ نداده است و این نبود لرزه‌ای را باید نشانه‌ای از تجمع انرژی در زمین دانست که احتمال وقوع زمین لرزه‌ای ویرانگر را افزایش می‌دهد (حسینی، جعفری، 1385: 11).

    منطقه 4 تهران طی سه دهه اخیر با میانگین رشد جمعیت سالانه‌ای بیش از کل تهران رو به رو بوده و جزء مناطق جمعیت‌پذیر محسوب می‌شود. این منطقه از نظر بافت اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی، ساکنان آن از تنوع قابل توجهی برخوردار است. از یک سو در این منطقه نواحی و محله‌هایی چون خاک سفید و شمیران نو دیده می‌شوند که محل سکونت تهیدست‌ترین و کم درآمدترین اقشار اجتماعی شهر تهران به شمار می‌روند. در این محله‌ها تراکم واحدهای مسکونی، بافت ریز و در هم تنیده فضاهای مسکونی، کم سوادی و بی‌سوادی، بعد خانوار بزرگتر از منطقه و شهر و تراکم نفر در هر واحد مسکونی دیده می‌شود. از سوی دیگر محله‌ها و ناحیه‌هایی چون پاسداران و تهرانپارس هم در کنار محله‌های پیش دیده می‌شود که ساکنان آن بر عکس شاخص‌های قبلی یعنی فضای مطلوب شهری، خانه‌های درشت بافت، گذرهای بسامان، درآمد سرانه بالا و ... بهره‌مندند.

    از آنجایی که تغییر در بعضی از عوامل مؤثر در آسیب‌پذیری منطقه از جمله نزدیکی به گسل‌های فعال (گسل شمال) ممکن نمی‌باشد. بنابراین، پس از تعیین مناطق آسیب‌پذیر می‌توان با تهیه طرح‌های کاهش آسیب‌پذیری و سرمایه‌گذاری در این زمینه در ابعاد کوتاه مدت و بلندمدت آسیب‌پذیری منطقه را به نحو مطلوبی کاهش داد.

    برنامه‌ریزی شهری باید کاربری‌ها را به صورتی جانمایی و طراحی نماید که این کاربری‌ها:

    به صورت سکونت‌گاه‌های ایمن در برابر زلزله عمل نمایند

    شرایط لازم را برای اجرای هر چه بهتر طرح مدیریت بحران تسهیل نمایند.

    بررسی میزان آسیب‌ها و صدمات به طور مستقیم و غیر مستقیم به وضعیت نامطلوب برنامه‌ریزی و طراحی شهری مربوط می‌شود (پورمحمدی، 1382: 54). وضعیت بد استقرار عناصر کالبدی و کاربری‌های نامناسب شهری، شبکه ارتباطی ناکارآمد شهر، بافت شهری فشرده و فرسوده، تراکم شهری بالا، وضعیت بد استقرار تأسیسات زیربنایی شهر و کمبود و توزیع نامناسب فضاهای باز شهری نقش اساسی در میزان آسیبهای وارده به شهر دارد (مشکینی، نوری، 1368: 2).

    1-3- اهمیت و ارزش پژوهش

    برنامه ریزی شهری نارسای جهان سومی، برنامه ریزی ناقص مقابله با مشکلات است و نه برنامه ریزی برای پیشگیری از بروز معضلات شهری ومسؤلان عمدتاً پس از بحران افسوس گذشته را می‌‌‌خورند که چرا قبل از بروز این حادثه فکری نکرده اند.اما پیشرفت های علمی‌‌‌روز جهان ، دینای صنعتی را آماده مقابله با بحران های شهری قبل از وقوع بالایای طبیعی نموده است. شهرهای جهان توسعه یافته ضمن مقاوم سازی سازه ای، قدم های همه جانبه ای را برای  مقابله با بحران  برداشته اند، اما ما هنوزدر ابتدای راهمی. در حال حاضرمدیریت شهری و برنامه ریزی به عنوان یک سیاست و چه به عنوان یک عامل محیطی از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و راهکاری مناسب جهت حل مشکلات و پاسخگویی به چالش های جامعه شهری بشمار می‌‌‌آید. بدیهی است معضلات شهرهای امروز تنها در مسایل اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و فرهنگی خلاصه نشده، بلکه عوامل طبیعی که سازنده بستر شهرها می‌‌‌باشند نیزدر این روند تاثیر بسزایی دارد( زنگی آبادی، تبریزی،1385: 130).

     این موضوع درکشور ما به دلیل وجود ویژگی های فراوان و متفاوت خاصی برخوردار است. بسیاری از شهرهای کشور به دلیل ارتباط نزدیک با عوامل طبیعی مانند: دریاها، رودخانه، ناهمواری ها،گسل ها و...،وآسیب فراوانی دیده و یا همواره در معرض آسیب می‌‌‌باشند. بنابراین به سادگی می‌‌‌توان دریافت که بررسی توانایی شهر در مقابله با بلایای طبیعی و برنامه ریزی مناسب جهت پیشگیری یاکاهش آثار مخرب آن از اهمیت ویژه ای برخوردار است( زنگی آبادی، تبریزی،1385: 130).

    پیشینه تاریخی و وجود گسل‌های فعال، حاکی از لرزه خیزی منطقه تهران است و مطالعات انجام شده روی توان لرزه‌زایی گسل‌های منطقه و کیفیت نازل ساخت و ساز، نشان از عملکرد ضعیف سازه‌های این شهر در مقابل رویداد زلزله دارد. شهری که بدون هر گونه پیش‌بینی برای ایمنی ساختمان‌ها و سکنه آن گسترش یافته است. گسل‌های فعال منطقه و زلزله‌های تاریخی روی داده، نشانگر آن است که از وقوع آخرین زلزله شدید در سال  1209 هجری خورشیدی حدود 173 سال می‌گذرد، در حالی که دوره بازگشت زلزله در منطقه حدود 150 سال است. بنابراین احتمال وقوع زلزله شدید در گستره تهران بزرگ، دور از انتظار نیست.

    متخصصین زلزله شناسی با انجام مطالعات برآورد خطر زلزله با روش‌های مختلف تعیینی یا احتمالاتی وقوع زمین لرزه‌ای مخرب در کلانشهر تهران را در آینده‌ای نه چندان دور محتمل می‌دانند. اما با وجود بالا بودن خطر زلزله و هشدار متخصصان در این رابطه، اقدامات اساسی به منظور کاهش تلفات و خسارات ناشی از این رویداد محتمل در این شهر انجام نشده است. رشد ناهماهنگ و غیر اصولی شهر تهران به خصوص در چند دهه اخیر، ساخت و ساز در حریم گسل‌ها و مناطق مستعد ناپایداری‌های زمین شناختی، طراحی و اجرای ساختمان‌ها و تأسیسات حیاتی نامتناسب با شدت لرزه خیزی در تهران و بسیاری موارد دیگر همگی نشان می‌دهند که در صورت وقوع زلزله شدید در تهران، تلفات و صدمات جبران ناپذیری به این شهر و در نگاهی جامع‌نگر به کل کشور وارد خواهد گردید. این امر ضرورت مطالعات بیشتر را در این زمینه آشکار می‌سازد(حسینی، جعفری، 1385: 25) و این موضوع زمانی اهمیت بیشتری می‌یابد که بدانیم در صورت بروز خطر، کلانشهر تهران به دلیل ویژگی‌‌های منحصر به فرد خود مانند تراکم شدید ساختمانی، کمبود فضا‌های باز، عدم رعایت استاندارد‌های لازم در اکثر سازه‌‌های مناطق مختلف، جمعیت زیاد، عدم رعایت سرانه‌‌ها  با مشکلات عدیده و متفاوتی نسبت به سایر شهر‌ها مواجه است (زنگی‌آبادی، تبریزی، 1385: 136).

    منطقه 4 تهران در موقعیت منتهی الیه شمال و شمال شرقی تهران قرار گرفته و بزرگترین و پرجمعیت ترین منطقه کلانشهر تهران محسوب می شود. از دلایل انتخاب این منطقه به عنوان مطالعه موردی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

     منطقه 4 تهران در منتهی الیه شمال شرقی تهران و در نزدیکی گسلهای شمال تهران استقرار یافته است.

    این منطقه از رشد جمعیت سالانه‌ای بیش از کل تهران رو به رو بوده و جزء مناطق جمعیت‌پذیر محسوب می‌شود.  

    این منطقه از نظر بافت اقتصادی - اجتماعی و فرهنگی ساکنان آن از تنوع قابل توجهی برخوردار است.

    سرعت ساخت و ساز در این منطقه، از سایر مناطق بیشتر است.

    1-4- پیشینه پژوهش

             با توجه به اهمیت موضوع، در زمینه تحلیل آسیب‌پذیری فضاهای شهری در برابر زلزله تحقیقات زیادی در داخل و خارج از کشور صورت گرفته که ابتدا به تحقیقات صورت گرفته در کشورهای خارجی اشاره می‌شود و سپس به تحقیقات انجام شده در کشور در قالب مقالات و پایان نامه‌های تحصیلی پرداخته می‌شود.

     مرکز مطالعات زلزله و زیست محیطی تهران بزرگ و گروه مطالعاتی ژاپنی (متشکل از مشاوران بین‌المللی پاسیفیک  و شرکت اُیو) تحت قرار داد آژانس همکاری های بین‌المللی ژاپن (جایکا) در تهران اقدام به مطالعاتی تحت عنوان " پروژه ریز پهنه‌بندی لرزه‌ای تهران بزرگ  در فاصله زمانی 1378 تا 1379 " کردند. این پروژه یکی از مهمترین پروژهای مبنایی است که در ارتباط با خطر لرزه خیزی کلانشهر تهران صورت گرفته و  با توجه نوع مطالعات و پایگاههای داده ای متنوع آن، در طول این سالها منبع و مأخذ بسیاری از مطالعات بعدی بوده است.  درگزارش نهایی این پروژه، شرایط اجتماعی و فیزیکی گستره مورد مطالعه توصیف گردیده و تحلیل خسارت ناشی از زلزله بر اساس توان بالقوه زلزله‌های بزرگ نیز انجام شده و توصیه‌های لازم برای پیشگیری و مدیریت بحران ناشی از زلزله نیز ارائه گردیده است. گروه مطالعاتی، سامانه داده‌های جغرافیایی (GIS) جامعی را به عنوان پشتیبان تحلیل داده‌ها و ارائه نتایج آنها تشکیل داده به طوری که علاقمندان به تحلیل‌های شهری، ساختار تفصیلی مدیریت بحران،  مطالعات و برنامه ریزی تهران بزرگ بتوانند به آسانی این داده‌ها را مورد بهره‌برداری قراردهند. مطالعه ریز پهنه‌بندی لرزه‌ای گستره تهران بزرگ با موفقیت به اهداف خود مبنی بر برآورد مستدل خسارتی که ممکن است در اثر رویداد زلزله سناریو پیش‌آید، دست یافت. بیشترین خسارت، که براساس مدل گسل ری برآورد شده است در حقیقت به لحاظ ماهیت و بزرگا، شدیدترین در نوع خود خواهد بود که منجر به تخریب حدود 500,000 ساختمان یا 55 درصد کل ساختمان ها و تلفات تقریباًًًٌٌٌٌٌَُُ 400,000 نفر خواهد شد. اگر خسارت، عملاً در مقیاس یاد شده روی دهد، ضرر و زیان احتمالی اقتصادی، به طور مستقیم یا غیر مستقیم، هزینه‌ای تقریباً معادل با کل تولید ناخالص ملی را در بر خواهد داشت. برپایه این مطالعات، میزان تلفات جانی و خسارات مالی ناشی از رویداد زلزله‌ای با بزرگای نسبتاً بالا در تهران، بسیار فراتر از آنچه در شهرهای مشابه در کشورهای پیشرفته و در عین حال لرزه‌خیز مانند ژاپن و کشورهای اروپایی مشاهده می‌‌گردد، خواهد بود. تبعات منفی ناشی از رویداد یک زلزله بزرگ به ویژه در مناطق شهری به قدری است که می‌تواند زمینه ساز تغییر و تحولات عمیق اجتماعی، اقتصادی و سیاسی گردد.  پروژه ریز پهنه‌بندی لرزه‌ای تهران بزرگ تصویر روشنی از رویداد احتمالی زلزله و عواقب ناشی از آن  در این شهر به‌دست داده است. در این پروژه پایگاه داده‌های شهری در سامانه اطلاعات جغرافیایی در مقیاس قابل قبول تهیه شده به‌طوری که این پایگاه می‌تواند مبنای گام های بعدی از جمله تهیه طرحهای توسعه‌ای، تقویت و بهسازی ساختمان های ضعیف و فرسوده، طرح مدیریت بحران ناشی از رویداد سوانح طبیعی در شهر تهران و اقدامات دیگر قرار گیرد( مرکز مطالعات زلزله و زیست محیطی تهران بزرگ و آژانس همکاری های بین المللی ژاپن ( جایکا)، 1379: 5).

     

     

     

    Abstract

    Iran is always subject to natural disasters because of its geographical situation and once in a while they affect its various regions and leave much more losses.Iran is situated on Alps – Himalayan earthquake belt and this caused earthquake to be one of the most detrimental disasters in the country. Earthquake can make very much environmental changes and bring about tremendous losses. Earthquake risk in Tehran is evaluated very high because of its geographical and tectonic situation, several surrounding faults, occurring destructive earthquakes and many other tectonic and geological evidences .Reviewing earthquakes occurring in Iran shows that Tehran (with its traditional name, Rey)had been destroyed several times by some great historical earthquakes. At the present century no destroying earthquakes have occurred in Tehran in spite of that its zone is active and a number of small earthquakes had occurred. And the lake of larger earthquakes is considered as sign for energy assimilation under the ground which may increase probability of occurring much more destroying earthquakes.The 4th zone in Tehran during three recent decades has experienced average yearly growth of population more than any other zones in Tehran and is considered as open door for more population. The zone has a rich variety in terms of social, economic and cultural contexts involving its residents. On the one hand there are districts  and areas such as khak-e Sefied and New Shemiran in this zone where inhabited by the poorest and lowest income social strata one can find Tehran, but on the other , there are districts and areas such as Pasdaran and Tehranpars are located in the zone that their inhabitants have the benefit of indexes such as appropriate urban space, large deteched houses, organized roads, high per capita income, etc. thus according to its special as well as paradoxical features this zone can be an appropriate example to evaluate measures of urban planning and its association to the affects of earthquake.

      A city can be defined by human gathering and congestion centers, human being activities and buildings. The space of the city contains within itself infrastructural utilities and facilities with a variety of usages including residential, administrative civic, health service and so forth. All of these categories have a dependent population who may be affected severely in case any of natural disasters would occur. In that case the life system could be broken down and many vital and financial losses could be occurred in the cities. So it seems that there is need to have a holistic and integrated approach to vulnerability and crisis so that we can reduce it in respect of different aspects. Further more main and decisive pass to reduce the crisis lies in looking at vulnerability because on the one hand vulnerability is the basic and decisive element of the crisis and on the other. it has some holistis , integrated and developmental approach Thus ,analyzing, detecting causes and reducing of vulnerability as well as managing it lie in the center of risk – crisis management cycle.

     

      Today the attitude of modern crisis management planning, crisis and risk management as a superior attitude has been considered that approach to earthquake hazard, vulnerability and response to prior actions and a one-dimensional phenomenon to a category of All Party has changed. So the earthquake crisis as part of everyday life in which the batter does not itself adversely result of this phenomenon, but what makes a tragedy, not preventing its effects and lack of preparedness to deal with its consequences.  Since the review and decide on multilateral issues such as the earthquake consequences on all aspects of the city is, based on a factor analysis of the performance was not necessary and need a set of importance factors in each of them be considered. Hence this study analytical hierarchical process models with this feature was used. Review the results of this study show that various factors can influence the different earthquakes have caused damage, so Khlavh on physical factors - such as the type of space materials, life of building, building density, open space and compatible of landuses and etc. for the increased occurrence of earthquake casualties and destruction, environmental factors such as distance and percentage of fault dip and crisis management measures (stage relief operations, survive and resettlement) are places like temporary housing and proximity to fire stations, the more significance physical factors - the space is. Also influence the social and economic factors, including net residential density, population density and access to urban infrastructure also can not be denied.

      What changes an earthquake into a natural disaster is lack of preparedness in human living environment; and that is why in developed countries “earthquake risk management” is based on regional and urban planning. In this paper the results of a study conducted on district number 4 of Tehran metropolis are presented. At first, the theoretical bases and the basic concepts are briefly reviewed. Then various structural and urban planning indices, which can be used for analytical modeling of the seismic vulnerability of urban environments, are introduced and discussed. To apply the analytical model to district number 4 of Tehran metropolis, as the case study, regarding the large number of involved indices, a problem solving technique is used, which is a combination of Delphi and AHP in a GIS environment. The categorized vulnerability criteria are weighted by weight factors based on the experts’ views. For vulnerability evaluation, at first the structural vulnerability of each building is estimated based on the corresponding indices, then the effect of urban conditions is taken into account as an amplifying factor using the corresponding urban indices. By using the results of analyses in a scenario based vulnerability evaluation procedure, the priority level of various parts of the district for implementation of preventing measures are obtained. The flexibility of the proposed analytical model makes it usable for any urban setting, without any limitation.

    Keywords :Urban  Planning, Vulnerability , Earthquake ,Crisis Management, 4 Zone Of Tehran.

  • فهرست:

    فصل اول :  کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه. 1

    1-2- بیان مسأله. 2

    1-3- اهمیت و ارزش پژوهش... 5

    1-4- پیشینه پژوهش... 7

    1-5- اهداف پژوهش... 15

    1-6- فرضیات و سؤالات پژوهش... 15

    1-7- تکنیک‌های پژوهش... 16

    1-8- روش جمع آوری اطلاعات.. 17

    1-9- محدودیت‌های پژوهش... 18

    1-10- کاربرد نتایج پژوهش... 18

    1-11- قلمرو مکانی پژوهش... 19

       

     فصل دوم: مبانی، مفاهیم و دیدگاه‌های نظری

    2-1-مقدمه. 21

    2-2- تعاریف و مفاهیم. 22

    2-2-1- بلایای طبیعی.. 22

    2-2-2- بحران. 23

    2-2-3- شرایط اضطراری.. 23

    2-2-4- پایداری.. 24

    2-2-5- ظرفیت.. 24

    2-2-6- آسیب پذیری.. 24

    2-2-8- ریسک، احتمال خطر یا خطر پذیری.. 25

    2-2-9- خطر. 25

    2-3- ایمنی شهری.. 27

    2-4- اثرات سانحه زلزله بر انسان. 27

    2-5- بررسی اثرات سوانح.. 28

    2-5-1- بررسی اثرات محیطی سوانح.. 28

    2-5-2- بررسی اثرات بهداشتی و درمانی سوانح.. 28

    2-5-3- اثرات اجتماعی سوانح.. 29

    2-5-4- اثرات اقتصادی سوانح.. 29

    2-5-5- بررسی اثرات مدیریتی و اجرایی سوانح.. 32

    2-5-6- تأثیر سوانح بر مدیران جامعه. 32

    2-5-7- فروپاشی سازمان‌های رسمی.. 33

    2-5-8- وارد آمدن خسارت به تسهیلات و زیر ساخت‌های یک جامعه. 33

    2-5-9- از هم گسیختن سیستم حمل و نقل.. 33

    2-6- مدیریت بحران. 34

    2-6-1- چرخه مدیریت بحران. 35

    2-6-1-1- چرخه مدیریت بحران چهار قسمتی.. 35

    2-6-1-1-2- چرخه مدیریت بحران شش قسمتی.. 36

    2-7- مراحل و فرایند های مدیریت بحران. 37

    2-7-1- امکانات جستجو، نجات و امداد. 37

    2-7-2- امکانات امداد پزشکی- بهداشتی اضطراری.. 37

    2-7-3- اسکان اضطراری و موقت.. 37

    2-7-4- حمل و نقل و ترافیک اضطراری.. 38

    2-8- دیدگاه‌های نظری آسیب‌پذیری نسبت به مخاطرات طبیعی.. 38

    2-8-1-  دیدگاه زیستی - فیزیکی.. 39

    2-8-2- دیدگاه ساخت اجتماعی.. 40

    2-8-3- دیدگاه ترکیبی.. 42

    2-9- مدیریت آسیب‌پذیری؛ ریسک- بحران (رویکرد غالب) 48

    2-10- نقش برنامه‌ریزی شهری در کاهش آسیب‌پذیری ناشی از زلزله. 50

     

    2-11- اهداف کلی در مناطق زلزله خیز. 51

    2-12- توجه به اصل لزوم برنامه ریزی منطقه ای 53

    2-13- انتخاب مکات شهر وتوسعه های جدید در محل مناسب 53

    2-14- موقعیت جغرافیایی شهر. 53

    2-15- ساختار شهر. 54

    2-16- بافت شهر. 54

    2-17- فرم شهر. 57

    2-18- کاربری اراضی شهری.. 57

    2-19- تراکم‌‌های شهری.. 60

    2-19-1- گروه اول. 61

    2-19-2- گروه دوم. 61

    2-19-3- گروه سوم. 61

    2-19-4- گروه چهارم. 62

    2-20-  شریان‌های حیاتی.. 62

    2-21-  ایستگاه‌های آتش نشانی.. 63

    2-22- دسترسی به فضاهای باز عمومی.. 64

    2-23-  دسترسی به شبکه معابر. 64

    2-24- راهبرد‌های برنامه‌ریزی کاهش خطرات ناشی از زلزله. 65

    2-25-1- کاهش تراکم جمعیتی بافت‌های موجود. 65

    2-26-2- کاهش تراکم ساختمانی.. 65

    2-26-3  منطقه بندی.. 66

    2-26-4-  پهنه‌بندی در خدمت کاربری زمین.. 66

    2-26-5- ریز پهنه‌بندی جهت کاربری زمین.. 67

    2-26-6- پروانه ساخت و پروانه استقرار کاربری.. 69

    2-27- 8-تعیین مقررات فضای آزاد (باز) 69

    2-27-9- مقررات ساختمانی.. 70

    2-27-10- جمع آوری و یکی کردن قطعات زمین.. 70

    2-28-1- مدیریت بحران در ژاپن.. 71

    2-28--1-2- درس‌هایی از زلزله بزرگ هانشین.. 72

    2-28-1-3- اقدامات اجرایی جهت بازسازی ناشی از زلزله در ژاپن.. 72

    2-28-1-4- استراتژی بازسازی در ژاپن.. 74

    2-28-2 - هند( تجربه گجرات هند) 75

    2-28-2-1- موارد مورد توجه در بازسازی.. 75

    2-28-2-2-  استراتژی بازسازی ناشی از زلزله. 76

    2-28-2- 3- نقش سازمان‌های غیر دولتی در بازسازی گجرات.. 76

    2-28-2-4-  ساختارهای مهم در بازسازی‌های ناشی از زلزله. 77

    2-28-2-5 - مسائل و نکات مورد توجه در بازسازی‌های جدید. 77

    2-28-2- 6- تخصیص اعتبارات.. 78

    2-28-2-7- آموخته‌ها و نتایج زلزله گجرات.. 78

    2-28-3-  ترکیه. 78

    2-28-3-1- باز سازی تأسیسات زیر بنایی ناشی از زلزله. 79

    2-28-3-2-  اقدامات انجام گرفته در روند بازسازی در ترکیه. 80

    2-28-3-3-  طراحی مقاومت در برابر زمین لرزه با تعمیر تأسیسات زیر بنایی.. 80

    2-29- ساختار اصلی طرح مدیریت بحران. 81                                                                                                                                    

    2-30- مدیریت بحران در ایران. 84

    2-31-  روش شناسی پژوهش... 90

    2-31-1- گردآوری داده ها ................................................................................................................................. 91

    2-31-2- آزمون فرضیه ها ................................................................................................................................. 92

    2-32-3- تجزیه وتحلیل اطلاعات ..................................................................................................................... 93

    2-33- جمع بندی و نتیجه گیری.. 93

     

        فصل سوم :‌معرفی محدوده مورد مطالعه

    3-1-مقدمه........................................................................................................................................................... 96

    3-2- معرفی موقعیت منطقه 4 در کلانشهرتهران.............................................................................................. 97

    3-3- بررسی روند توسعه تاریخی منطقه. 98

    3-3-1- دوره قاجاریه و قبل از آن. 98

    3-3-2- دوره پهلوی اول. 98

    3-3-3- دوره پهلوی دوم. 99

    3-4- ویژگی های طبیعی وجغرافیایی منطقه. 100

    3-4-1- پارک‌ جنگلی لویزان. 100

    3-4-2- رودخانه جاجرود و دریاچه سد لتیان. 101

    3-4-3- ارتفاعات و رودخانه سرخه حصار 101

    3-4-4- موقعیت منطقه در ارتباط با گسل های تهران. 101

    3-4-5- شیب و پایداری منطقه. 104

    3-4-6- منابع آب‌های زیرزمینی.. 105

    3-4-7- بررسی نحوه دفع آب‌های سطحی.. 106

    3-5- بررسی وضعیت کالبدی- فضایی منطقه. 107

    3-5-1- کلیات نحوه استفاده از زمین.. 107

    3-5-2- کاربری‌‌های مهم و شاخص در سطح منطقه. 107

    3-5-2-1- کاربری  مسکونی.. 107

    3-5-2-2- کاربری نظامی.. 109

    3-5-2-3- کاربری صنعتی.. 109

    3-5-2-4- پارک جنگلی، فضای سبز و باغات.. 109

    3-5-2-5- کاربری خدمات عمومی‌‌‌‌ 110

    3-5-2-6- کاربری‌های با عملکرد فرامنطقه‌ای.. 110

    3-5-3- بررسی وضع موجود کاربری اراضی به تفکیک ناحیه. 112

    3-5-3-1- ناحیه 1. 112

    3-5-3-2- ناحیه 2. 113

    3-5-3-3- ناحیه 3. 114

    3-5-3-4- ناحیه 4. 115

    3-5-3-5- ناحیه 5. 116

    3-5-3-6- ناحیه 6. 117

    3-5-3-7- ناحیه 7. 118

    3-5-3-8- ناحیه 8.............................................................................................................................................. 119

    3-5-3-9- ناحیه 9. 120

    3-6- بررسی وضعیت جمعیتی و اجتماعی منطقه 4........................................................................................ 124

    3-6-1- جمعیت و خانوار.................................................................................................................................... 124

    3-6-2- ترکیب سنی و جنسی جمعیت............................................................................................................ 124

    3-7-  بررسی وضعیت اقتصادی منطقه ........................................................................................................ .....126

    3-7-1- بررسی ویژگی های اجتماعی-  اقتصادی منطقه به تفکیک ناحیه  ................................................. 128

    3-6-1-1- ناحیه 1......................................................................................................................................... ...128

    3-6-1-2- ناحیه 2.............................................................................................................................................. . 129

    3-6-1-3- ناحیه 3........................................................................................................ 130

    3-6-1-4- ناحیه 4......................................................................................................................................... 131

    3-6-1-5- ناحیه 5 .............................................................................................................................................. 132

    3-6-1-6- ناحیه 6 ............................................................................................................................................. 133

    3-6-1-7- ناحیه 7.............................................................................................................................................. 134

    3-6-1-8- ناحیه 8 ............................................................................................................................................... 135

    3-6-1-9- ناحیه 9............................................................................................................................................... 136

    3-7-1- وضعیت حمل و نقل و شبکه های ارتباطی................................................................... 137

    3-7-2- میزان تولید و جذب سفر در منطقه ............................................................................ 137

    3-7-3-  ایستگاه های مترو واقع در منطقه 4............................................................................................. ..... 137

    3-8- جمع بندی و نتیجه‌گیری.................................................................................................................... ....139

     

    فصل چهارم :‌بررسی شاخصهای وضع موجود

    4-1- مقدمه.......................................................................................................................................................... 141

    4-2- عوامل موثر بر آسیب پذیری شهری.......................................................................................................... 141

    4-2-1- عوامل محیطی........................................................................................................................................ 144

    4-2-1-1-  فاصله از گسل................................................................................................................................... 144

    4-2-1-2- جنس خاک و استعداد روانگرایی ...................................................................................................... 145

    4-2-1-3-  پایداری شیب‌ها............................................................................................................................... 146

    4-3- عوامل کالبدی – فضایی............................................................................................................................ 147

    4-3-1- کاربری اراضی و همجواری آنها از نظر سازگاری.................................................................................. 148

    4-3-2- فرسودگی بافت...................................................................................................................................... 149

    4-3-2-1-عمر بناها............................................................................................................................................. 150

    4-3-2-2- دانه‌بندی و تعداد طبقات.................................................................................................................. 151

    4-3-2-3- نوع مصالح....................................................................................................... 152

    4-3-3- شبکه ارتباطی (وضعیت دسترسی‌ها).................................................................................................. 153

    4-3-4- اندازه قطعات.......................................................................................................................................... 157

    4-3-5- فاصله از فضاهای باز............................................................................................................................... 159

    4- 4- عوامل اجتماعی و اقتصادی....................................................................................................................... 160

    4-4-1- تراکم ساختمانی.................................................................................................................................... 161

    4-4-2- تراکم ناخالص جمعیت ......................................................................................................................... 163

    4-4-3- تراکم خالص مسکونی........................................................................................................................... 165

    4-4-4- تراکم نفر در واحد مسکونی................................................................................................................... 167

    4-4-5- تعداد اتاق در اختیار نفر........................................................................................................................ 168

    4-5- عوامل مدیریتی .......................................................................................................................................... 168

    4-5-1- وجود اماکن اسکان موقت...................................................................................................................... 168

    4-5-2- نزدیکی به ایستگاه آتش نشانی............................................................................................................ 170

    4-5-3- دسترسی به مراکز دولتی ..................................................................................................................... 171

    4-6-  جمع بندی و نتیجه گیری.................................................................................................................. ....173

     

    فصل پنجم : تجزیه و تحلیل

    5-1-مقدمه..................................................................................................................................................... .....175

    5-2- ایجاد ساختار سلسله مراتبی...................................................................................................................... 178

    5-2-1-  محاسبه ضریب اهمیت معیارها وزیر معیارها...................................................................................... 179

    5-2-2- عوامل محیطی........................................................................................................................................ 180

    5-2-3-  عوامل کالبدی- فضایی......................................................................................................................... 181

    5-2-4-  عوامل اجتماعی – اقتصادی................................................................................................................. 182

    5-2-5-  عوامل مدیریتی..................................................................................................................................... 184

    5-2-6- محاسبه ضرایب  اهمیت گزینه ها........................................................................................................ 185

    5-2-6-1- گزینه خطر پذیری کم...................................................................................................................... 186

    5-2-6-3- گزینه خطرپذیری متوسط ............................................................................................................... 187

    5-2-6-4- گزینه خطر پذیری زیاد..................................................................................................................... 190

    5-2-6-5- گزینه خطر پذیری بسیار زیاد.......................................................................................................... 191

    5-2-7- محاسبه امتیاز نهایی گزینه ها.............................................................................................................. 194

    5-2-8- بررسی سازگاری در قضاوت ها............................................................................................................. 195

    5-9- جمع بندی و نتیجه‌گیری.......................................................................................................................... 196

     

    فصل ششم : اثبات فرضیه، نتیجه‌گیری و پیشنهادات

    6-1- مقدمه...................................................................................................................................................... 198

    6-2- آزمون فرضیه‌ها........................................................................................................................................ 199

    6-3-1- فرضیه اول........................................................................................................................................... 199

    6-3-2- فرضیه دوم.......................................................................................................................................... 202

    6-3-3- فرضیه سوم......................................................................................................................................... 209

    6-4- نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات ............................................................................................................. 215

    پیوست ها.......................................................................................................................................................... 221

    منابع و مأخذ..................................................................................................................................................... 235

    .

    منبع:

    ابلقی صحرایی، علیرضا،1383:  بافت های فرسوده در سکونتگاههای شهری و روستایی و خطر زلزله، فصلنامه عمران و بهسازی شهری هفت شهر، سال پنجم، شماره هفدهم، سازمان عمران و بهسازی شهری، وزارت مسکن و شهرسازی، تهران.

    اداره برق تهرانپارس، 1389: گزارش مطالعات وضع موجود منطقه برق تهرانپارس، نارمک، لویزان و شمیران نو، شرکت توزیع برق منطقه ای تهران، تهران.

    ادیب رمضانی، محمد رضا، اکبرپور، عباس، 1385: بررسی و شناخت پارامترهای موثر برمدیریت بحران، فصلنامه بنا، شماره 27، انجمن مهندسان راه و ساختمان، تهران.

     آقایی، مسعود، 1369: گزارش بازدید از مناطق زلزله زده گیلان و زنجان، دفتر فنی، معاونت آموزش و پژوهش دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.

     احمدی، حسن، 1376: نقش شهرسازی در کاهش آسیب پذیری شهر، فصلنامه مسکن و انقلاب، تهران.

    احمدی، حسن،1376: از مقاوم سازی ساختمان تا مقاوم سازی سکونتگاه، اولین همایش مقاوم سازی لرزه ای، تهران.

    احمدی، حمید، بوچانی، محمد حسین، 1382: پیشینیه زلزله در ایران، ماهنامه شهرداریها ( ویژه نامه زلزله)، شماره 12، سازمان شهرداریها و همیاریهای کشور، وزارت کشور، تهران.

    احمدی، علی، بهیار داعی، علیرضا، 1376: کاربرد روش دلفی در تعیین اولویت اهداف استراتژیک سازمانها، مجموعه مقالات پنجمین همایش دانشجویی مهندسی صنایع، دانشگاه علم وصنعت ایران، تهران.

    افشِِین، حسن، چناقلو، محمدرضا، قنبرِِی، عبادا...،1383: بررسِِی تحلِِیلِِی زلزله 5 دِِی ماه 1382 بم، مرکز تحقِِیقات زلزله دانشگاه صنعتی سهند، تبریز.

    اکبری، رضا،  1384: نقش شهرسازی در مدیریت بحران زلزله نمونه موردی: فرحزاد تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد شهرسازی، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران. تهران.

    11-  امینی حسینی، کامبد، حسینی، مازیار، جعفری، محمد کاظم، 1385: چالشها و راهبردهای مدیریت بحران در شهر تهران، دومین سمینار ساخت و ساز در پایتخت، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران، تهران.

    امینی، علی، 1386: مطالعه موقعیت مراکز آتش نشانی، مراکز بهداشتی درمانی، معابر، بوستانهای شمال شهر تهران با توجه به خطر زمین لرزه احتمالی با استفاده از GIS، سازمان فن آوری اطلاعات و ارتباطات شهرداری شیراز، شیراز.

    اهری، زهرا، 1375: تحلیل و برنامه ریزی فضایی- مکانی سکونتگاهها برای کاهش خطر زلزله، مرکز مطالعات مقابله با سوانح طبیعی ایران، چاپ اول.

    ایری، عبدالجلال،1378: برنامه ریزی کاهش اثرات زلزله در سطوح شهری نمونه موردی: منطقه 20 تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.

    باتاچاریا، گوری کی، ریچارد ای، جانسون، ترجمه ابن شهر آشوب، مرتضی، میکائیلی، فتاح، 1386: مفاهیم و روش های آماری ( جلد اول و دوم)، مرکز نشر دانشگاهی، تهران.

    باغ وند، اکبر، نظریها، مهرداد، صفارزاده، محمود، گیوه چی، سعید، 1385: بررسی علل تنزل عملکرد شبکه حمل و نقل شهری پس از وقوع زلزله و راهکارههای مقابله با آن، دومین سمینار ساخت و ساز در پایتخت، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران، تهران.

    بایزیدی ، ابراهیم، اولادی ، بهنام، عباسی، نرگس، 1389: تحلیل داده های پرسش نامه ای با کمک نرم افزار SPSS،  نشر عابد، تهران.

    بحرینی، سید حسین، 1385: ساخت و ساز پایدار در شهرها، دومین سمینار ساخت و ساز در پایتخت، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران، تهران.

    بحرینی، حسین، 1375: برنامه ریزی کاربری زمین در مناطق زلزله خیز، نمونه ششهرهای منجیل، لوشان، رودبار، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، تهران.

    بحرینی، سید حسین، 1372: طراحی شهری در مناطق زلزله خیز، طرح بسیج توان فنی کشور برای مقابله  با آثار زلزله، مرکز مطالعات مقابله با سوانح طبیعی ایران، تهران.

    بربریان، مانوئل، قریشی، منوچهر، ارژنگ، بهرام و مهاجر اشجعی، ارسلان، 1364: پژوهش و بررسی ژرف نوزمینساخت لرزه زمین ساخت و خطر زمین لرزه- گسلش در شمال تهران و پیرامون، گزارش شماره 56، سازمان زمین شناسی کشور، تهران.

    پور احمد احمد،کلانتری، حسین، 1384: فنون و تجارب برنامه ریزی مرمت بافت تاریخی شهرها،پژوهشگاه علوم انسانی، تهران.

    پورمحمدی، محمدرضا،1382: برنامه‌ریزی کاربری اراضی شهری، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها( سمت)، تهران.

    پور محمدی، محمد رضا، مصیب زاده، علی، 1387: آسیب پذیری شهرهای ایران در برابر و نقش مشارکت های محله ای در امداد رسانی آنها، جغرافیا و توسعه، شماره 12، پژوهشکده علوم زمین و جغرافیا، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان.

    پویان، ژیلا، 1375: برنامه ریزی مقابله با خطرات طبیعی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.

    تقوایی، مسعود، شیخ بیگلو، رعنا، بندعلی، مریم، 1389: برنامه ریزی و مکان یابی بازارهای روز شهر اصفهان با استفاده از مدل تحلیل سلسله مراتبی( AHP )، جغرافیا و توسعه، شماره 19، پژوهشکده علوم زمین و جغرافیا، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان.

    تکبیری، سهراب، 1383: زلزله، مدیریت بحران، طراحی محیط، فصلنامه عمران و بهسازی شهری  هفت شهر،  سال پنجم، شماره 18و 19، سازمان عمران و بهسازی شهری، وزارت مسکن و شهرسازی، تهران.

    جعفری، محمد کاظم، توکلی، بهروز، توکلی، شهاب، 1381: مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، تهران.

    جعفری، محمدکاظم، 1385: ریزپهنه بندی لرزه ای شمال تهران از دیدگاه شرایط ساختگاه، پژوهشگاه  بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، تهران.

    جمعیت هلال احمر استان تهران، 1383: برنامه آمادگی مقابله با حوادث و سوانح تهران با رویکرد زلزله،

    جوکار، عیسی، امیر احمدی، ابوالقاسم، سلیمان، حسین، 1386: پهنه بندی خطر زمین لغزش در حوضه صفارود با استفاده از GIS، جغرافیا و توسعه، شماره 9، پژوهشکده علوم زمین و جغرافیا، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان.

    حاجی نژاد، حسن، عسگری، علی، رفیعیان، مجتبی، 1389: شناسایی فرصت های توسعه ناشی از زلزله با تأکید بر توسعه کالبدی شهر، نمونه موردی: بم، فصلنامه هفت شهر، سازمان عمران و بهسازی شهری، وزارت مسکن و شهرسازی، تهران.

    حاتمی‌‌‌نژاد، حسین، 1388:  ارزیابی میزان آسیب پذیری لرزه ای در شهر نمونه مورد مطالعه: منطقه 10 شهرداری تهران، پژوهش های جغرافیای انسانی، شماره 68، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران.

    حافظ نیا، محمد رضا، 1381: مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها ( سمت)، تهران.

     حبیب، فرح،1371: نقش فرم شهر در به حداقل رساندن خطرات ناشی از زلزله، مجموعه مقالات اولین کنفرانس بین‌المللی بلایای طبیعی در مناطق شهری، دفتر مطالعات برنامه‌ریزی شهر تهران، تهران.

    حبیب، فرح، 1383: شکل شهر- زمین لرزه، فصلنامه عمران و بهسازی شهری هفت شهر، سال پنجم، شماره 17، سازمان عمران و بهسازی شهری، وزارت مسکن و شهرسازی، تهران.

     جبیبی، کیومرث، مشکینی، ابوالفضل، پوراحمد، احمد، 1386:  بهسازی و نوسازی بافت های کهن شهری، سازمان عمران و بهسازی شهری، وزارت مسکن و شهرسازی، تهران.

    حسینی، محمود، 1383: مجموعه مقالات اولین همایش ملی مهندسی زلزله و شریانهای حیاتی، پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، تهران.

    حسینی، محمود، امینی حسینی،کامبد، 1385: چالش ها و راهبردهای مدیریت بحران در شهر تهران، دومین سمینار ساخت و ساز در پایتخت، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران، تهران.

     حقیقت نائینی، غلامرضا، 1383: تحلیلی بر چگونگی عملکرد ساختارهای شهری بم در زمان وقوع زلزله           (ارزیابی معیارهای زلزله و شهرسازی)، فصلنامه عمران و بهسازی شهری هفت شهر، سال پنجم، شماره 17، سازمان عمران و بهسازی شهری، وزارت مسکن و شهرسازی، تهران

     حمیدی، ملیحه، 1373: نقش فرم، الگو و اندازه سکونتگاهها در کاهش خطرات ناشی از وقوع زلزله، مرکز مطالعات مقابله با سوانح طبیعی ایران، تهران.

    حیدری، مهدی، 1385: آسیب پذیری اقتصادی و شریانهای حیاتی در زلزله تهران، دومین سمینار ساخت و ساز در پایتخت، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران، تهران.

    درخشان، حسین،1384: تحلیل تناسب مکانی- فضایی کاربری اراضی شهری مطالعه موردی:  منطقه 17 تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.

    درویش زاده، علی، 1370: زمین شناسی ایران، چاپ اول، انتشارات امیرکبیر، تهران.

    رجایی، عبدالحمید، 1382: کاربرد ژئومورفولوژی در آمایش سرزمین و مدیریت محیط، چاپ دوم، انتشارات قومس، تبریز.

     روستا سکه روانی، مجید، 1383: آموزه ها و برنامه های بازسازی پس از زلزله، هفت شهر، سازمان عمران و بهسازی شهری، وزارت مسکن و شهرسازی، تهران.

    روستایی، شهرام، 1390: پهنه بندی خطر گسل تبریز برای کاربری های مختلف اراضی شهری، جغرافیا و توسعه، شماره 21،  پژوهشکده علوم زمین و جغرافیا، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان.

    زارع، مهدی، 1385: خطر های طبیعی در منطقه شمال تهران ( زلزله، سیل و زمین لغزش)، 1385: دومین سمینار ساخت و ساز در پایتخت، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران، تهران.

    زبردست، اسفندیار، 1382: کاربرد مدل فرایند سلسله مراتبی AHP در برنامه ریزی شهری و منطقه ای، نشریه هنرهای زیبا، شماره 5، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران.

    زمردیان، جعفر، 1381: ژئوموفولوژی ایران، جلد اول، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد، مشهد.

     زنگی‌آبادی، علی، تبریزی، نازنین،1385: زلزله تهران و ارزیابی فضایی آسیب‌پذیری مناطق شهری، پژوهش های جغرافیایی، شماره 56،دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران.

    زنگی آبادی، علی،قائدرحمتی، صفر و دیگران، 1387: تحلیل شاخص های آسیب‌پذیری مساکن شهری در برابر زلزله، نمونه موردی: مساکن شهر اصفهان، فصلنامه جغرافیا وتوسعه، شماره 12، پژوهشکده علوم زمین و جغرافیا، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان.

    زیاری، کرامت اله، 1381:  برنامه ریزی کاربری اراضی شهری، دانشگاه یزد، یزد.

     زیاری،کرامت اله، قرخلو، مهدی، احد نژاد، محسن، 1389: مدل سازی آسیب پذیری ساختمانی شهرها در برابر زلزله با استفاده از روش فرایند تحلیل سلسله مراتبی در محیط GIS، نمونه موردی: شهر زنجان، جغرافیا و توسعه، شماره 18: پژوهشکده علوم زمین و جغرافیا، دانشگاه سیستان و بلوچستان، زاهدان.

    سبط، محمد حسن، حسینی، مازیار، صدیقی، 1385: امکان سنجی اسکان موقت پس از زلزله و ارائه راه حل بهینه جهت منطقه ای از تهران، دومین سمینار ساخت و ساز در پایتخت، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران، تهران.

     سرداری، محمد رضا، پولادی، رها، 1387: تلفیق سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS ) و فرایند تحلیل سلسله مراتبی   (AHP ) با روش مارینونی، نشریه شهرنگار، شماره 48، مرکز اطلاعات جغرافیایی شهر تهران، شرکت پردازش و برنامه ریزی شهر تهران، شهرداری تهران، تهران.

     سرشماری عمومی‌‌‌نفوس و مسکن، 1385: سالنامه آماری شهر تهران،مرکز آمار ایران، تهران.

     سعیدنیا، احمد، 1378: مقدمه‌ای بر کاربری زمین شهر، مجموعه کتاب سبز شهرداری ها(جلد دوم)، مرکز مطالعات برنامه‌ریزی شهری، تهران.

     سیلاوی، طلوع. کمالیان، نصرا...، 1387: تهیه نقشه آسیب پذیری لرزه ای با استفاده از روش های تصمیم گیری چند معیاره مبتنی بر ریاضیات بازه ها و سیستم های اطلاعات مکانی، نشریه دانشکده فنی، دانشگاه تهران، تهران.

     شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری،1388: خلاصه گزارش مساحت و جمعیت مناطق و نواحی شهر تهران، شهرداری تهران، تهران.

    شریعت مهیمنی، افشین، شورشی، علیرضا، 1385 : بررسی رفتارهای انسانی و تأثیر آن در عملکرد شبکه حمل و نقل بعد از زلزله، دومین سمینار ساخت و ساز در پایتخت، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران، تهران.

    شکیب، حمزه، مقدسی موسوی، 1385: مدیریت بحران در پایتخت، دومین سمینار ساخت و ساز در پایتخت، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران، تهران.

    شهرداری تهران و سازمان جمعیت هلال احمر ایران، 1384: مجموعه گزارش های مرکز پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران و جمعیت هلال احمر ایرا ن،تهران.

     شهرداری منطقه چهار تهران، 1388: گزارش مطالعات طرح تفصیلی منطقه چهار تهران، شهرداری تهران، تهران.

     شهرداری منطقه چهار تهران، 1388: گزارش مطالعات طرح جامع حمل و نقل منطقه 4 تهران، شهرداری تهران، تهران.

     صائب فر، وحید،  1369: بررسی ژئودینامیسم گسل شمال تهران مطالعه موردی: جنوب غرب کرج، پایان نامه کارشناسی ارشد،گروه زمین شناسی، دانشگاه تربیت معلم، تهران.

     صارمی، حمیدرضا، عسگری، علی، 1383:  تحلیل‌های با  Arcview GIS برای بکارگیری در برنامه‌ریزی شهری، سازمان بسیج دانشجویی، تهران.

     صفری، عباس، 1376: برنامه ریزی مواجهه با سوانح طبیعی مطالعه موردی: منطقه طارم علیا، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده معماری و شهرسازی، دانشگاه شهید بهشتی، تهران.

     صفری، عباس، 1385:  مدیریت بحران شهر زنجان، معاونت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی‌‌‌واحد زنجان، زنجان.

     صنیعی، راحله، 1386:  تحلیل فضایی آسیب‌پذیری و مدیریت بحران زلزله در بخش مرکزی تهران، مطالعه موردی:  مناطق 11 و 12شهرداری تهران  با استفاده از GIS ، پایان نامه کارشناسی ارشد، گروه جغرافیا، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه اصفهان، اصفهان.

     عبداللهی، مجید، 1383:  مدیریت بحران در نواحی شهری، سازمان شهرداریها و دهیاریهای کشور، وزارت کشور تهران.

    عرب باقری، وحید،1385: ارزیابی اقتصادی مقاوم سازی ساختمان های ایران در مقابل زلزله، دومین سمینار ساخت و ساز در پایتخت، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران، تهران.

    عزیزی، محمد مهدی، اکبری، رضا، 1387:  ملاحظات شهرسازی در سنجش آسیب‌پذیری شهرها از زلزله،  مطالعه موردی: منطقه فرحزاد تهران، نشریه هنرهای زیبا، شماره 34، دانشکده هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، تهران.

    غفوری آشتیانی، محسن، ناطقی الهی، فریبزر، مجموعه مقالات دومین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، 1382: پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، تهران.

    غفوری آشتیانی، محسن، غفوری فرد، حسن، تهرانی زاده، محسن، 1374: خسارات سازه ای و شریان های حیاتی زمین لرزه بزرگ هانشین ژاپن، مجموعه مقالات دومین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، پزوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، تهران.

     فرجی، امین، قرخلو، مهدی، 1389: زلزله و مدیریت بحران شهری، مطالعه موردی : شهر بابل، پژوهش های جغرافیایی، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران.

    قائمقائمیان، محمد رضا، سهرابی بیدار، عبداله، 1385: تحلیل خطر و تفکیک خطر لرزه ای مطالعه موردی در گستره تپه های عباس آباد تهران، دومین سمینار ساخت و ساز در پایتخت، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران، تهران.

    قدیری، محمودعلی، 1381: کاربرد روشهای برنامه‌ریزی شهری در کاهش آسیب‌پذیری خطرات زلزله، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.

     قدیری، محمود علی، 1386:  مدیریت آسیب پذیری برای کاهش بحران زلزله، پنجمین کنفرانس بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، تهران.

    قیطانچی، محمد رضا، خان پور، حسین، 1381: شناخت علمی‌‌‌زمین لرزه، انتشارات عادل سنجش، تهران.

    کریم زادگان، جواد، کریم زادگان، رضا، 1385: مدیریت منابع آب شهری کلان شهر ها در مواقع بروز زلزله، دومین سمینار ساخت و ساز در پایتخت، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران، تهران.

    کاظمیان، غلامرضا، 1382: جزوه درسی کارگاه برنامه ریزی شهری، گروه جغرافیا، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران.

    کلانتری، خلیل، 1389: پردازش و تحلیل داده ها در تحقیقات اجتماعی – اقتصادی با استفاده از نرم افزار SPSS، فرهنگ صبا، تهران.

    گزارش آماری از اطلاعات زمین لرزه های کشور، 2008: پایگاه ملی داده های علوم زمین کشور.

    گلابچی، محمود، ضرورت بهره گیری از فناورهای نوین ساختمانی،1385: دومین سمینار ساخت و ساز در پایتخت، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران، تهران.

    مرکز پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران، 1382: طرح تخلیه اضطراری و اسکان موقت مناطق شهر تهران، گزارش فاز یک، شماره 77، تهران.

    مرکز مطالعات مقابله با سوانح طبیعی ایران،1373:  طراحی مجدد شهر رشت جهت کاهش آسیب‌پذیری ناشی از زلزله، تهران.

    مرکز مطالعات زلزله و ارزیابی زیست محیطی تهران بزرگ، آژانس همکاری های بین المللی ژاپن(جایکا)، 1379: گزارش ریز پهنه بندی لرزه ای تهران بزرگ، معاونت فنی و عمرانی، شهرداری تهران، تهران.

    مرکز مطالعات برنامه ریزی شهر تهران، 1384: گزارش ضوابط و مقررات شهرسازی به منظور ارتقای ایمنی در برابر زلزله در تهران و تدوین سیاست ها و راهبردهای مربوطه برای تهیه طرح جامع تهران، شهرداری تهران، تهران.

     مرکز مطالعات برنامه ریزی شهر تهران، 1384:  گزارش تشخیص بلوک های شهری با بافت فرسوده در تهران، مرکز اطلاعات طرح های جامع و تفصیلی تهران، شهرداری تهران، تهران.

    مشکینی، ابوالفضل، نوری، بتول، 1385: ارزیابی آسیب‌پذیری سکونتگاه های حاشیه ای واسکان غیررسمی‌‌‌در برابر زلزله با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه زنجان، زنجان.

     مفاخریان، سیدعلی،1382: برآورد خطر لرزه خیزی شهر خرم آباد و اثر بافت فرسوده شهری بر وضعیت مدیریت بحران، فصلنامه دانشگاه آزاداسلامی‌‌‌واحد خرم آباد، خرم آباد.

    منزوی، مهشید، سلیمانی، محمد، تولایی، سیمین، چاووشی، اسماعیل، 1389: آسیب پذیری بافت های فرسوده   بخش مرکزی شهر تهران در برابر زلزله مورد: منطقه 12، پژوهشهای جغرافیایی، شماره 73، دانشکده جغرافیا، دانشگاه تهران، تهران.

     مهندسین مشاور زیست، 1378: ساختمان های بلند تهران، ضوابط و مکانیابی، شرکت پردازش و برنامه ریزی شهری، شهرداری تهران، تهران.

     مهندسین مشاورعرصه،1383: طرح جامع بررسی مسائل توسعه شهری منطقه چهار تهران، معاونت شهرسازی و معماری، شهرداری تهران.

    مهندسین مشاورعرصه،1383: گزارش مطالعات زیرساخت های شهری، طرح جامع بررسی مسایل توسعه شهری منطقه 4 تهران، معاونت شهرسازی و معماری، شهرداری تهران.

    مهندسین مشاورعرصه،1383: گزارش مطالعات مطالعات مسکن، جلد ششم طرح جامع بررسی مسایل توسعه شهری منطقه 4 تهران، معاونت شهرسازی و معماری، شهرداری تهران.

    مهندسین مشاورعرصه،1383: گزارش مطالعات اجتماعی - اقتصادی، جلد پنجم طرح جامع بررسی مسایل توسعه شهری منطقه 4 تهران، معاونت شهرسازی و معماری، شهرداری تهران.

    مهندسین مشاورعرصه،1383: گزارش مطالعات زیرساخت های شهری، جلد یازدهم طرح جامع بررسی مسایل توسعه شهری منطقه 4 تهران، معاونت شهرسازی و معماری، شهرداری تهران.

     مهندسین مشاور عرصه، 1388: خلاصه گزارش مطالعات طرح تفصیلی منطقه چهار تهران، شهرداری تهران، تهران.

    نادری، عزت اله، سیف نراقی، مریم، 1373: روش های تحقیق و چگونگی ارزشیابی آن در علوم انسانی, انتشارات بدر تهران..

     نادری، عزت اله، سیف نراقی، مریم، شاهپوریان، فرنگیس، 1381: راهنمای عملی فراهم سازی طرح تحقیق، انتشارات بدر. تهران.

     ناطقی الهی، فریبرز، معماری، علی، 1377: زمین لرزه و آسیب‌پذیری شهری، نشر ابرار، تهران.

    ناطقی الهی، فریبرز، 1381: مدیریت بحران زمین لرزه ابرشهرها، انتشارات پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله،تهران.

     ناظری، مصطفی، انصاری، محمد رضا، کهنسال، ابراهیم، 1385: کاربرد سنجش از دور  (RS)و سیستم اطلاعات جغرافیایی ( GIS ) در مدیریت بحران و پهنه بندی خطر شهر های ساحلی دریای خزر، اولین کنفرانس GIS شهری، دانشگاه شمال، آمل، ایران.

    نصیری، امید، نقی پور، مرتضی،1385: ارزیابی آسیب پذیری سازه ای مدارس استان تهران، دومین سمینار ساخت و ساز در پایتخت، پردیس دانشکده های فنی دانشگاه تهران، تهران.

     ویسه، یداله، 1377:  نگرشی بر مطالعات شهرسازی و برنامه‌ریزی در مناطق زلزله ‌خیز، پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله، تهران.

    یاور، بیژن، رحمانی، مریم، میر طاهری، میثم، یاور، فاطمه، 1389: مدیریت احتمال خطر پذیری ناشی از بحران ( کتاب راهنما)، معاونت پژوهشی و فناوری، دانشگاه بین المللی چابهار، چابهار.

     

    108-Ablagi, Alireza,2004: Eroded texure in urban and rural settlements and earthquake damage Haft shahr jornal, years 5 no.17. Tehran.

    109-Ahadnejad, Mohsen,2005: Modeling of Urban Building Vulnerability in Earthquake against Using Analytical Hierarchy Process (AHP) and GIS,  A case study on Zanjan City, Northwest of Iran, Iran.

    110-Asgari,Ali.1994:Limitation of planning for Reduction of earthquake Hazard, London,Mcgraw Hill.

    111-Birkmann J.2005:  Research brief, danger need not spell disaster, but how vulnerable are we, United Nations University, Institute for Environment and Human Security.

    112-Ciborowski,A.1992:Quelque Aspect De La Planification Du Developmen Des Aggomeration Dans Les Region Menaces Par Les Seimes, Urbanism,France.

    113-Cutter S. L. Mitchell J.T. Scott M.S. 2000. Revealing the vulnerability of peopleand places: A case study of Georgetown County, South Carolina"; Annals of the Association of American Geographers.

    114-ECHO,1999: The Geography of Disasters; Geography in Humanitarian Assistance, European Community Humanitarian Office, http://membres.lvcos .ft/ dloauercio lknow-how/Ressourcesl2f3Dhv/Geograohv.odf.

    115-Fathi H. Hosseini, M. 2007: On the Relationship of Urban and Regional Planning with Earthquake Risk Management: Tehran Case Study, Proceedings of the 5th Int’l Conference on Seismology and Earthquake Eng. (SEE-5), IIEES, Tehran.

    116- Fallahi, Gholamreza, 2002: Alayered-Structure Ontology for Resolving Semantic Ambiguities of Aield-Based Geo Services, National Cartographic Center, Tehran.

    117-Ford, J. 2002: Vulnerability: Concepts and issues, A literature Review of the concept of Vulnerability, its Definition and Application in Studies Dealing With Human- Environmental Interactions, part of PHD Scholarly Field Paper For course Geog, University of Guelph.

    118- Ghafory-Ashtiany , Mohsen ,2007: EARTHQUAKE RISK REDUCTION   ACHIEVEMENT,“Iranian Experience” , International Institute of Earthquake Engineering and Seismology.Tehran.

    119-Gouldby B.Samuels P.2005: Language of risk: Project definitions, flood site Consortium.

    120-Hadar, Michael and Hadar, Sabine,1995: Delfi und kognitions Psychologie, Ein Zugang zur theoretischen fundierring der Delfi-Methode, in ZUMA-Nachrichten.

    121- Hair Shanker, Gupta, 2010: Spatial Urban Model For Environmental Planning, Department of Geography,University College,M.D. University. Rohtak,India.

    122-Hosseini, M. 2007: Creating Multi-Purpose Complexes with Special Architectural and Structural Design for Community-Based Disaster Risk Management in Large Cities, Proceedings of the First Conference of Structure and Architecture, Faculty of Architecture, University of Tehran,Tehran.

    123-Hosseini, M. and Niazi Shemirani, L.2003: The Role of Urban Planning and Design in Lifeline-Related Seismic Risk Mitigation, Proceedings of the 6th US Conference on Lifeline Earthquake Engineering, Long Beach, Canadaian.

    124-IFRC, 2008: International Federation Of red cross and red crescent scocieties,Guidelines for assessment in Emergencies.

    125-International Federation of Red Cross and Red Crescent Societies,2003: Disaster Preparedness Training Programme. United Nations.

    126-IDNPR, 2000: Learning About Natural Disasters Games & Projects For you & Your Friends, AStop Disasters Publication For The International Decade For Natural Disaster Reduction.

    127-Itamochi,Mami. 2004: Effective Planning for Seismic Risk: Case of Kobe,Marshall University, Japan.

    128-ISDR, 2004: Living With Risk: A global review of disaster reduction initiatives United Nations International Strategy For Disaster Reduction.

    129-Japan International  Cooperation Agency (JICA),2000. The study on Seismic Microzoninng of greater Tehran Area in the Islamic Republic of Iran.Iran.

    130-Jeffery B.2008:Bumgarner,Emergency Management (A Reference Hand Book),ABC-CLIo Publications. USA.

    131-Kasperson R.E. Turner, B. Schiler,A.2001:  Research and assessment Systems For sustainability: Framework For vulnerability, the George Perkins Marsh Institute at Clark University and the Stockhholm Environment Institute.

    132-Mansour-Khaki A., Hosseini, M.2003: and Shariat, A., Evaluating the Performance of Urban Transportation Networks in the Aftermath of an Earthquake in Large Populated Cities, International Journal of Engineering,Tehran.

    133-Mehmet,Servi.2004: Assessment of Vulnerability to Earthquake Hazards Using Spatial Multicriteria Analysis, Msc Thesis in Middle East Technical University, Turkey.

    134-Mirzaei, H. Yavar, B. Mirtaheri,M. 2008:Lessons Learn From Disaster  management In Sistan Drought along The Worlds 7TH International Pora, Davos, Switzerland.

    135-National Science and Technology Council Committee on the Environment and Natural Resources, 2003: An Interim Report of the Subcommitte on disaster Reduction Unaited Nations,USA.

    136- Rashed.T,Weeks.J, 2004: Exploring The Spatial Association Between Measures From Satellite Imagery And Patterns Of Urban Vulnerability To Earthquake --     Hazards,International Population Center, Department Of Geography,San Diego State University, San Diego.USA.

    137-Roberts M, 2002: Tools for Sustainable Development: A comnparison of vulnerability analysis and the sustainable Livelihoods approach.

    138- Smith K. Environmental hazards: Assessing risk and reducing disaster, 3rd Ed, Routledge, New York, 2000.

    139- Schiller A. Sherbinin A.D.2003: Hsieh W-H. 2001: Pulsipher A. The vulnerability of global cities to climate hazards.

    140-Tarek, Rased and John, Weeks. 2003: Assessing vulnerability to earthquake hazards through spatial, Geographical information criteria analysis of urban areas.

    141-Turner B. L. I, Kasperson R.E. Matson P.A. McCarthy J.J. Corell R.W. Christensen L. 2003:A framework for vulnerability analysis in sustainability science, PNAS.

    142-

    143-Twigg J.2001:  Sustainable Livelihoods and Vulnerability to Disasters, Benfield Greig Hazard Senter for the Disaster Mitigation Institute DMI.

    144-United Nations,2004:  International Strategy For Disasters Reductions,(ISDR).

    145-United Nations Conference on Environment & Development, 1992: promoting sustainable human settlement development,Conches, Switzerland.

     146-VCA.2008:Training Guide, Classroom Training & Learning By Doing, International Federation Of Red Cross, Switzerland.

    147- Wechsler,1978: Wolfgang, Delfi- Methode, Gestaltung und potential fur betriebliche prognoseprozesse, Schirftenreihe Forschung und Entwicklung, Munchen.

    148- Wisner B. Blaikie P. Cannon T. Davis I.2004: At risk: Natural hazards, People's Vulnerability and Disasters; 2nd Edition, London: Routledge.

    149- Wisner B.2001: Notes on social vulnerability: Categories, situations, capabilities and circumstances, environmental studies program, Oberlin College.

    150- Weichselgartner J.2001: Disaster mitigation: the concept of vulnerability revisited, Disaster Prevention and Management.

    151-White G. F. Kates R. W. Burton I.2001:  Knowing better and losing even more: The use of knowledge in hazards management,Environmental Hazards.

    152-Wisner B.2005: Tracking vulnerability: History, use, potential and limitations of a concept, Invited Keynote Address, SIDA & Stockholm University, Research Conference


موضوع پایان نامه تحلیل عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 4 تهران, نمونه پایان نامه تحلیل عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 4 تهران, جستجوی پایان نامه تحلیل عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 4 تهران, فایل Word پایان نامه تحلیل عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 4 تهران, دانلود پایان نامه تحلیل عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 4 تهران, فایل PDF پایان نامه تحلیل عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 4 تهران, تحقیق در مورد پایان نامه تحلیل عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 4 تهران, مقاله در مورد پایان نامه تحلیل عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 4 تهران, پروژه در مورد پایان نامه تحلیل عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 4 تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیل عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 4 تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیل عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 4 تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 4 تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیل عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 4 تهران, پروژه درباره پایان نامه تحلیل عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 4 تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیل عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 4 تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیل عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 4 تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 4 تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیل عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 4 تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیل عوامل آسیب پذیری شهر در برابر زلزله مطالعه موردی منطقه 4 تهران

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته‌ی سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی چکیده گسل‌ های بزرگ و فعال واقع در شرق شهر میناب از مهم‌ترین عوامل تکتونیکی منطقه محسوب می‌شوند که در سال‌های گذشته زلزله‌های متعدد و شدیدی را به وجود آورده است و فعالیت آنها در آینده ممکن است خسارات سنگینی را به بار آورد. لذا شهر میناب و بویژه بافت فرسوده آن از ریسک‌پذیری بالایی در مقابل ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا وبرنامه ریزی شهری چکیده بطورکلی زلزله یکی از سوانح طبیعی است که تأثیرات مخربی بر سکونتگاه­های انسانی برجای گذاشته و تلفات جانی و مالی سنگینی بر ساکنان آنها وارد می سازد. در عین حال آسیب­پذیری شهر تأثیر مستقیمی در تلفات انسانی ناشی از بحران دارد و آسیب پذیری ناشی از زلزله اصولاً در نتیجه ساخت و ساز­های بی­رویه در حریم گسل­ها، عدم رعایت ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده طرح باززنده سازی یا طرح مرمتی شهر در واقع ایفا کننده ی این وظیفه است که به اتکاء شناخت روند زندگی شهر، راه توسعه ی پدیده های موجود را برای تداوم زندگی مردمان شهر پیش بینی کند. به عبارت دیگر، طرح باززنده سازی شهری - در شرایط موجود و تجارب معمول تر- به کمک روند تکاملی تاریخ شهر می آید. اگر شناخت ...

پايان‌نامه کارشناسي ارشد رشته مرمت و احياي بناها و بافت‌هاي تاريخي شهريور1393 چکيده: بازارهاي سنتي ايران به عنوان بخشي قابل تأمل از ميراث فرهنگ ديرپاي ايراني، از ديرباز به عنوان يک

مقدمه: پژوهش حاضر اختصاص به بررسی و مطالعه تنگناهای توسعه فیزیکی شهرشیراز از زاویه نگرش علم ژئومورفولوژی دارد. در یک تعریف کلی ژئومورفولوژی عبارت است از: علم شنایی اشکال ناهمواریهای سطح زمین است و وظیفه آن شناخت و دسته بندی (طبقه بندی) این اشکال جهت برنامه ریزی در محیط می باشد. شکل عوارض زمین و یا پدیده های ژئومورفولوژیکی نقش موثری در شکل گیری سکونتگاه های انسانی به خصوص شهرها ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي عمران گرايش سازه بهمن 1393 هر چند در طول سالهاي متمادي، روش هاي ساخت و طراحي سازه ها گسترش يافته است اما همچنان اثر زلزله از مهمترين

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده یکی از موضوعاتی که بیشتر شهرهای جهان با آن دست به گریبان هستند، حوادث طبیعی است. با توجه به ماهیت غیرمترقبه بودن غالب حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع وصحیح تصمیم ها و اجرای عملیات، مبانی نظری و بنیادی، دانشی راتحت عنوان مدیریت بحران به وجود آورده است. یکی از اقداماتی که جهت مدیریت بحران صورت می گیرد ...

برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: میزان چگونگی توزیع خدمات شهری می تواند نقش مؤثری در جابه جایی فضایی جمعیت و تغییرات جمعیتی در مناطق شهری داشته باشد و از آنجا که یکی از معیارهای توسعه پایدار شهری توجه به توزیع متوازن جمعیت است. لذا توزیع خدمات شهری به گونه ای باشد که عدالت فضایی را برقرار نماید. در این پژوهش به صورت موردی مناطق شهر اصفهان در ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی – مدیریت ورزشی چکیده: این تحقیق باهدف بررسی ویژگی­های جمعیت­شناختی،گرایش، انگیزه­ ها وموانع شرکت مردم شهرکرمانشاه به ورزش شهروندی و بررسی رشته­های ورزشی موردعلاقه آنها انجام شد. به این منظور روش تحقیق توصیفی-پیمایشی استفاده شد و اطلاعات موردنیاز از طریق پرسشنامه محقق ساخته جمع آوری گردید که روائی آن توسط چند تن ...

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد رشته‌ی مهندسی نقشه برداری گرایش سنجش از دور چکیده به ‌روزآوری پایگاه‌ های داده زمینی در محیط شهری کاری سخت و پر هزینه می‌باشد. تکنیک‌های سنجش از دور ماهواره‌ای به طور وسیعی در استخراج و کنترل تغییر پوشش زمین در مقیاس‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته‌اند که منجر به ایجاد نتایج مفیدی شده‌اند. انجام این کار به کمک روشهای استخراج اتوماتیک تغییر آسان‌تر می ...

ثبت سفارش