پایان نامه ارزیابی GIS مبنای آسیب پذیری مساکن شهری در برابر زلزله با استفاده از AHP ( مطالعه موردی بافت فرسوده شهر میناب )

word 9 MB 30415 102
1393 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته‌ی

    سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی

    چکیده      

    گسل‌ های بزرگ و فعال واقع در شرق شهر میناب از مهم‌ترین عوامل تکتونیکی منطقه محسوب می‌شوند که در سال‌های گذشته زلزله‌های متعدد و شدیدی را به وجود آورده است و فعالیت آنها در آینده ممکن است خسارات سنگینی را به بار آورد. لذا شهر میناب و بویژه بافت فرسوده آن از ریسک‌پذیری بالایی در مقابل زلزله برخوردار است. در تحقیق حاضر، با تلفیق GIS و AHP و معرفی شاخص‌های آسیب‌پذیری، به بررسی وضعیت کنونی بافت فرسوده شهر میناب از نظر میزان آسیب‌پذیری در برابر زلزله پرداخته و نواحی آسیب‌پذیر مشخص شد. داده‌های مورد نیاز از جمله شبکه معابر شهری، کاربری‌ها، تراکم جمعیت، مشخصات سازه‌ای و ... گردآوری و جهت ایجاد پایگاه داده آماده‌سازی شدند. سپس با توجه به حجم انبوه شاخص‌های مکانی، جهت حصول به اطلاعات برای اخذ تصمیم، داده‌ها با استفاده از GIS و روش  AHPپردازش و نقشه نهایی آسیب‌پذیری بافت فرسوده تولید شده و مناطق با درجات مختلف آسیب‌ مشخص گردید. بر اساس این نقشه، محلات شیخ آباد، شهید عباسپور، پاکوه، باغ ملک، جوی باریکو و جنگجنگو بافت فرسوده (محلات قدیمی) به عنوان محدوده‌های با آسیب‌پذیری زیاد مشخص شده‌اند. این در حالی است که محلات پاکوه و باغ ملک جز تراکم‌های بالای جمعیتی در منطقه بافت فرسوده محسوب می‌شوند. نتایج تحقیق حاضر نشان می‌دهد که بخش عمده‌ای از آسیب‌ های ناشی از زلزله، بدلیل فرسوده بودن و مقاومت کم ساختمان‌ها، ریزدانگی ساختمان‌ها و معابر کم عرض می‌باشد که این امر لزوم اتخاذ تصمیمات ویژه‌ای را در جهت کاهش آسیب و مدیریت بحران مشخص می‌نماید. در بحث زلزله و شهر، سیستم GIS با قابلیت جمع‌آوری داده‌های مکانی و توصیفی، ذخیره‌سازی، تغییر و تحول، تحلیل، مدل‌سازی و نمایش اطلاعات مکانی به همراه اطلاعات غیرمکانی می‌تواند به عنوان علم و فن‌آوری بهینه در جهت ساماندهی و تجزیه و تحلیل جامع و سریع اطلاعات و کمک به اخذ تصمیمات سریع و در عین حال صحیح در مدیریت بحران مورد استفاده قرار گیرد.

     

                                                                                                                          

    کلید واژه: زلزله، آسیب‌پذیری، سیستم اطلاعات جغرافیایی، تحلیل سلسله مراتبی، بافت فرسوده شهر میناب.

    1 فصل اول

     

    کلیات تحقیق

     

     

    1-1. مقدمه

    در طی قرن بیستم بیش از 1100 زلزله‌ی مخرب در نقاط مختلف کره زمین روی داده که در اثر آن بیش از 1500000 نفر جان خود را از دست داده‌اند که 90 درصد آن‌ها عمدتاً ناشی از ریزش ساختمان‌هایی بوده که از اصول مهندسی و ایمنی کافی برخوردار نبودند (لانتادا[1]، 2008). ایران به عنوان کشوری زلزله‌خیز، طی دهه‌های گذشته آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی فراوانی از زلزله‌های متعدد متحمل شده است. این در شرایطی است که شهرهای کشور ما در برابر زمین‌لرزه پنج و نیم و شش ریشتر به طور جدی آسیب‌پذیرند (عکاشه، 1378).

    اگر جلوگیری از وقوع زلزله امکان‌پذیر نیست، ولی کاهش‌های آسیب‌های ناشی از آن امکان‌پذیر است. چیزی که بیش از همه اهمیت دارد، نجات دادن جان انسان‌ها در برابر این رخداد طبیعی است .رشد شهری باعث تسهیلات زیادی می‌شود ولی در عین حال عوامل بحران‌زا هم بیشتر شده و تسهیلات محیطی تبدیل به ضرر می‌شود (ناکابایاشی[2]، 1994). ضرورت کاهش آسیب‌های اجتماعی (تعداد تلفات و مجروحین)، اقتصادی (هزینه‌های بازسازی، از کار افتادن اقتصاد شهر) و کالبدی (تخریب ساختمان‌ها) ناشی از زلزله بر کسی پوشیده نیست. علاوه بر این تخریب بافت، تأخیر در تخلیه جمعیت ساکن، مسدود شدن شبکه‌های ارتباطی، افزایش خسارات و زنده به گور شدن هزاران نفر از دیگر مسایل خواهد بود. بسیاری از افراد که در زیر آوار مانده‌اند، اگر امکان دسترسی و کمک‌رسانی به آنها مسیر نباشد، آنها نیز جان خود را از دست خواهند داد. کاهش آسیب‌پذیری جوامع شهری دربرابر زلزله زمانی به وقوع خواهد پیوست که ایمنی در برایر زلزله در تمام سطوح برنامه‌ریزی مدنظر قرار گیرد که در میان تمامی سطوح سطح میانی برنامه‌ریزی کالبدی یعنی شهرسازی یکی از کارآمدترین سطوح برنامه‌ریزی برای کاهش آسیب‌پذیری دربرابر زلزله می‌باشد (حبیبی و همکاران، 1387). 

     

    1-2. بیان مسأله

    زلزله پدیده‌ای است طبیعی که بی‌توجهی به آن خسارات جبران‌ناپذیری به دنبال خواهد داشت. وقوع زلزله‌های شدید بشر را بر آن داشته است که در فکر تدوین یک برنامه زیربنایی برای کاهش خطرات و آسیب‌های ناشی از آن باشد. ویژگی‌های زمین‌ساخت کشور، زلزله را به عنوان یکی از مخرب‌ترین عوامل انهدام حیات انسانی مطرح نموده است. بررسی‌های تاریخی نشان می‌دهد که مناطق وسیعی از کشورمان توسط این حادثه طبیعی متحمل آسیب‌های جانی و مالی گردیده است. براساس گزارش سازمان ملل، در سال 2003 میلادی، کشور ایران در بین کشورهای جهان رتبه نخست را در تعداد زلزله‌های با شدت بالای پنج و نیم ریشتر و یکی از بالاترین رتبه‌ها را در زمینه‌ی آسیب‌پذیری از زلزله و تعداد افراد کشته شده در اثر این سانحه، داشته است. بر اساس همین گزارش، در کشور ایران زلزله وجه غالب را در بین سوانح طبیعی دارا است (سازمان کاهش بلایای طبیعی ملل متحد[3]، 2004). می‌توان گفت آنچه موجب افزایش تلفات در زلزله می‌شود، زلزله نیست بلکه ساختمان‌های غیرمقاوم یا کم مقاومتی است که دراثر غفلت‌ها، ندانم‌کاری‌ها، عدم احساس مسئولیت در انجام وظایف توسط دست اندرکاران ساخت و ساز اعم از قانون‌گذاران، تدوین‌کنندگان آیین نامه‌های لرزهای و ضوابط شهری و شهرسازی، طراحان و مالکان است که متناسب با مشارکت خود در ساخت و ساز غیراصولی، باعث بروز چنین فجایعی می‌شوند (مهدیان، 1381). کشور ایران با آسیب‌پذیری لرزه‌ای گروه‌‌های خاصی از ساخت و سازها مانند: ساختمان‌های عمومی با مصالح غیرمسلح بنایی، ساختمان‌های پرجمعیت قدیمی در مراکز شهری، بافت‌های فرسوده، منازل مسکونی و سازه‌های بتنی که در دهه 1960 تا 1980 با مصالح و طراحی ضعیف سر برآورده‌اند روبرو است. شهرها مکان تجمع جمعیت و افزایش بارگذاری‌های محیطی و اقتصادی هستند، وجود این مسأله مهم ضرورت کاهش آسیب‌پذیری در برابر زلزله را مطرح می‌کند. ویژگی‌های زمین‌ساخت کشور، زلزله را به عنوان یکی از مخر‌ب‌ترین و تهدیدکننده ترین عوامل انهدام حیات انسانی مطرح نموده است. بررسی تاریخی نشان می‌دهد که نقاط یا مناطق وسیعی از کشورمان توسط این حادثه‌ی طبیعی متحمل آسیب‌های جانی و مالی گردیده است. شهر تنها مجموعه‌ای از ساختمان‌ها نیست، بلکه پدیده‌های انسانی، اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و کالبدی است .بدین ترتیب شهر به عنوان مجموعه‌ای از عناصر تعریف می‌گردد تا بتوان به روش‌های مناسبی جهت ارزیابی کالبد شهر و تعیین شاخص‌های کالبدی آسیب‌پذیری رسید و نیز راهکارهایی برای کاهش آسیب‌پذیری ارائه نمود.

    سؤال‌های اصلی تحقیق این است:

    آیا با توجه به معیارهای مورد استفاده می‌توان آسیب‌‌پذیری مناطق مختلف بافت فرسوده شهر میناب را به کمک GIS به صورت کمّی مدل‌سازی نمود؟

    مهمترین معیار مؤثر در آسیب‌پذیری بافت فرسوده شهر میناب در هنگام وقوع زلزله کدام است؟

    1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق

    زلزله به عنوان پدیده‌ای طبیعی، زمانی مخاطره آمیز و بحران‌آفرین است که جامعه‌ی واقع در معرض زلزله، نسبت به آن آسیب‌پذیر باشد. زلزله یکی از مخاطرات طبیعی است که همواره احتمال رخ دادن این حادثه طبیعی به ویژه زمانی که شرایط رخ دادن آن، از جمله وجود گسل‌های متعدد فراهم باشد، وجود دارد. تعیین مشخصات کالبدی، تیپ ساختمانی، ترکیب کالبدی قطعات و راه‌ها، نوع کاربری‌ها، تراکم جمعیتی، تیپ ساختمانی مناسب، تراکم ساختمانی کم، استفاده از راه‌ها به عنوان فضاهای گریز و پناه و ...، از جمله روش‌های کاهش آسیب‌پذیری می‌باشند )عسگری، 1381). یکی از عمده‌ترین فعالیت‌ها در راستای کاهش خطرات ناشی از زلزله و افزایش ایمنی عمومی، مطالعات پهنه‌بندی لرزه‌ای مناطق شهری و تعیین میزان آسیب‌پذیری ساختمان‌های گوناگون شهر است که بایستی در مقیاس مناسب و مطلوب صورت پذیرد (مهندسین مشاور طراحان بافت و معماری، 1388). با توجه به گسل میناب، این شهرستان از نظر زلزله‌خیزی و مسائل زلزله‌شناسی حائز اهمیت است و نواحی میناب جایی است که زاگرس تمام و مکران شروع می‌شود و میزان فعالیت لرزه‌خیزی زیاد است، به همین دلیل شبکه لرزه‌خیزی در میناب راه‌اندازی شد. این ضرورت به طور جدی احساس می‌شود که با ایجاد یک مدل مناسب و به کارگیری انواع داده‌های مکانی و غیر‌مکانی و انجام تحلیل‌های مربوط در سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی و سیستم‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره، بتوان به ارزیابی و تحلیل آسیب‌پذیری شهر میناب در برابر زلزله کمک نموده و در کنار کسب آمادگی‌های لازم در برابر این خطر طبیعی، در یک فرایند سیستماتیک به مدیریت بحران‌های ناشی از سوانح طبیعی پرداخت.

    1-4. فرضیه‌های تحقیق

    مدل‌های مکان مبنای مبتنی بر GIS قابلیت مدل‌سازی آسیب‌پذیری منطقه بافت فرسوده شهر میناب را دارند.

    معیار قدمت ساختمان مهمترین عامل در آسیب‌پذیری بافت فرسوده میناب در هنگام زلزله می‌باشد.

    1-5. اهداف اساسی تحقیق

    شناسایی مناطق آسیب‌پذیر بافت فرسوده شهر میناب با کمک مدل تحلیل سلسله‌ مراتبی و سامانه اطلاعات جغرافیایی.

    تهیه نقشه‌های آسیب‌پذیری کمّی جهت کسب آمادگی لازم برای رویارویی با مخاطرات طبیعی.

     

    1-6. جمع‌بندی کلی

    آنچه از مرور منابع بدست آمد نشان می­دهد که مطالعه پهنه‌بندی میزان آسیب‌ پذیری اجتماعی و کالبدی در برابر زلزله بیشتر مدنظر قرار گرفته است. سپس به مطالعه مدیریت بحران پرداخته‌اند. از این‌رو در مطالعه حاضر به پهنه‌بندی آسیب‌پذیری بافت فرسوده شهر میناب با استفاده از شاخص‌های کالبدی و اجتماعی پرداخته شد.

     

    2 فصل دوم

     

    مبانی نظری

    و پیشینه تحقیق

     

     

     

     

    2-1. شهرها و مخاطرات طبیعی [4]

    خطر طبیعی، پدیده‌ای طبیعی است که در محدوده‌ی سکونت بشر اتفاق افتاده، زندگی او را مورد تهدید قرار می‌دهد و ممکن است باعث وقوع بلایایی گردد. این قبیل مخاطرات به علل زمین‌شناختی، زیست‌شناختی، آب و هوا شناختی و یا فرآیندهایی از این دست، در محیط زندگی به وجود می‌آیند.

    براساس تعریف انتخاب شده به وسیله سازمان کاهش بلایای طبیعی ملل متحد یک خطر طبیعی احتمال وقوع حادثه در یک دوره‌ی زمانی ویژه در منطقه دارای پتانسیل پدیده‌های طبیعی مخرب می‌باشد.

    2-2. خطر زلزله در شهرها

    2-2-1. خطر زلزله[5]

     به مجموعه شرایط ژئوفیزیکی طبیعی که در اثر جابجایی، حرکت و لغزش زمین صرف نظر از فعالیت انسان به وجود می‌آیند اشاره دارد .احتمال زلزله [6]، به تهدید زندگی و دارایی انسان توسط خطرات زلزله گفته می‌شود .بنابر‌این ریسک زلزله نتیجه عمل متقابل خطرات زلزله و برخی فعالیت‌های آسیب‌پذیر انسان مانند توسعه شهر می‌باشد (فرنچ و ایساکسون[7]، 1984). همچنین ریسک زلزله را می‌توان تعداد مورد انتظار از جان باختگان، صدمه دیدگان، خسارات مالی و شکاف اقتصادی حاصل از پدید‌ه‌های طبیعی دانست (لاویجن[8]، 1999). عناصر درمعرض ریسک را می‌توان به جمعیت انسانی، ساختمان‌ها، آثار مهندسی، کاربری‌های خدمات عمومی، دیگر تأسیسات زیربنایی و ارزش‌های محیطی در ناحیه مورد‌نظر تقسیم نمود (فل[9]، 2008). از دیدگاه برنامه‌ریزی شهری، زلزله، انهدام هستی و زندگی کسانی است که به جرم فقر، محکوم به ساختن مساکن ارزان قیمت و غیرمقاوم هستند. به تعبیری اقتصاد و معیشت خانواده، تعیین‌کننده طول عمر، سلامتی، زندگی و... می‌شود شناخت پدیده زلزله راهی است که می‌تواند به بهینه‌سازی شرایط موجود کمک کند.

    احتمال وقوع زلزله‌ای خطرناک طی یک دوره معین خطر زلزله می‌گویند (لامنیتز[10]، 1974). این خطرات در چهار گروه دسته‌بندی شده‌اند: 1- تکان خوردن و لرزش زمین 2- شکستگی و جابه جا شدگی 3- تسونامی 4- خطرات ثانوی (از جمله بهمن، روانه‌های گلی، نشست زمین، سیلاب‌های ناشی از شکست سدها و آتش‌سوزی‌ها) (بولت[11]، 1994). بررسی‌های زمین‌شناسی از قبیل تهیه نقشه گسل‌ها، تعیین نوع و نحوه عملکرد آنها، شواهد جابه‌جایی‌های اخیر در طول گسل‌ها، بررسی‌های مهندسی خاک و بررسی‌های زلزله‌شناسی مانند تهیه فهرست زلزله‌های تاریخی و دستگاهی، تهیه نقشه مراکز سطحی زلزله‌ها، تعیین شدت و بزرگی زلزله‌ها و مقایسه بین مکان گسل‌ها و مراکز سطحی و کانون زلزله‌ها امکان تخمین خطر زلزله را فراهم می‌سازند (پورکرمانی، 1376). در تعیین و ارزیابی خطر پدیده‌های طبیعی مانند زلزله، عوامل مهمی همچون پراکنش جمعیت، قوانین ساختمانی، آمادگی و واکنش سریع باید مدنظر قرار گیرند (موراک[12] و همکاران، 1997). این مرحله اغلب با ترسیم نقشه‌های خطر انجام می‌شود (کلر و پینتر[13]، 2002).

    2-2-2. آسیب‌پذیری در زلزله[14]

    آسیب‌پذیری درجه زیان و ضرر حاصله از زلزله می‌باشد، که در اجتماعات گوناگون بر اساس سطح توسعه و پیشرفت جامعه تغییرپذیر می‌باشد (کاردون[15]، 1999). آسیب‌پذیری را می‌توان توان و پتانسیل از زیان و از دست دادن بیان نمود (میتچل[16]، 1999).

    2-2-3. بحران زلزله[17]:

    هزینه خطرات طبیعی مانند زلزله بسیار بالاست و انتظار می‌رود که این هزینه روز به روز افزایش یابد. زمین‌لرزه کوبه[18] در ژاین (1995) با 100 بیلیون دلار پرهزینه‌ترین سانحه طبیعی در دنیاست. پس از آن به ترتیب زلزله 1999 در تایوان (57 بیلیون) و زلزله 1994 نورث ریدج در کالیفرنیا (20 بیلیون) جزو پرهزینه‌ترین حوادث طبیعی می‌باشند (پری کویک[19]، 2002 ). خسارات جانی و مالی زلزله این حادثه را در مقابل دیگر حوادث طبیعی به بحران تبدیل نموده است و در برنامه‌ریزی اجتماعات انسانی لزوم مدیریت ریسک جهت مواجهه با بحران زلزله را می‌طلبد. زمین‌لرزه به خودی خود بحران تلقی نمی‌گردد آمادگی و برنامه‌ریزی دقیق برای تخمین آسیب‌پذیری و کنترل و کاهش عواقب نامطلوب زمین‌لرزه می‌تواند تعیین‌کننده درجه بحران باشد (عزیزی و اکبری، 1386). 

    2-3. انواع بحران

    حوادث و سوانح ایجاد کننده بحران‌ها را با توجه به طبیعت، علل و اثرات آن می‌توان بدین ترتیب طبقه‌بندی نمود (مرکز مقابله با سوانح طبیعی ایران، 1373):

    سوانحی که وقوع آنها ناگهانی است، مانند زلزله، سیل و زمین لغزه

    سوانحی که وقوع آنها تدریجی است، همچون خشکسالی و تخریب‌های زیست محیطی

    سوانح صنعتی و تکنولوژی: تصادفات، ناتوانی‌های سیستم و آتش‌سوزی‌ها و انفجارها

    جنگها و نزاع‌های داخلی: نبردهای مسلحانه و تروریسم جزء این دسته‌اند.

    2-4. زلزله و بحران ناشی از آن

    زلزله عبارت است از ارزش‌های قابل اندازه‌گیری سطح زمین که توسط امواج حاصل از رها شدن ناگهانی انرژی در درون زمین به وجود می‌آید (معماریان، 1381). زلزله به عنوانیک پدیده طبیعی، به خودی خود ننتایج نامطلوبی در پی ندارد؛ آنچه از این پدیده یک فاجعه می‌سازد، عدم پیشگیری از تأثیرات آن و عدم آمادگی جهت مقابله با عواقب آن است (بینش، 1386). در جوامعی که آمادگی مقابله با اثرات آن را ندارند، این پدیده طبیعی به بحران تبدیل گشته و مسائل عدیده‌ای را به وجود خواهد آورد. آمادگی و برنامه‌ریزی دقیق برای تخمین آسیب‌پذیری، کنترل و کاهش عواقب نامطلوب زلزله تعیین‌کننده درجه بحران است. اثرات ناشی از زلزله خود را به صورت آسیب‌های جانی، مالی و اجتماعی نمایان کرده و آثار ناهنجار حاصله و عدم مقابله با آنها بحران زلزله را ایجاد می‌نماید. در این راستا می‌توان به تأثیر آن بر انسان‌ها، جامعه، زیستگاه انسان‌ها و جوامع انسانی اشاره نمود. بحران ایجاد شده در زیستگاه انسان ابعاد فیزیکی را نیز در برمی‌گیرد. بحران خود را به شکل از بین رفتن یا صدمه وارد آمدن بر تأسیسات زیربنایی شامل گازرسانی، برق، آب، ارتباطات و حمل و نقل نشان می‌دهد. از بین رفتن یا کاهش خدمات عمومی اعم از امور خدماتی، امدادی، رفاهی، پرورشی، آموزشی، بهداشتی و مهمتر از همه تهیه و توزیع غذایی، ایجاد آلودگی‌های شیمیایی بر اثر انتشار مواد آلوده کننده در آب و خاک و هوا، پدید آمدن آتش‌سوزی‌های وسیع، به هم ریختن فعالیت‌های روزمره مردم همانند تهیه مایحتاج، حمل و نقل و ... و نیز کمبود خدمات اضطراری برای آسیب‌دیدگان نمایان می‌گردد. مسائل ذکر شده خود شامل موارد و بحران‌های ریزتری هستند که در اینجا به آنها اشاره نشده است، ولیکن توجه به آنها بسیار ضروری و لازم می‌باشد. بُعد بحران در جوامع انسانی بسیار فراتر رفته و خود را در قالب‌های مختلف ظاهر می‌کند که از آن جمله می‌توان به عدم کارایی اقتصادی محل آسیب‌دیده، جابه‌جا شدن جمعیت و افزایش بزهکاری اجتماعی به خصوص سرقت و فساد، افزایش بیکاری، افزایش تورم قیمت کالاها، ایجاد اختلال در پیشرفت برنامه‌های توسعه منطقه‌ای و ملی، خنثی شدن برنامه‌های توسعه‌ای، ایجاد نیاز به کمک‌های خارجی و نهایتاً پدید آمدن آشوب‌های محلی اشاره نمود (جوانی، 1389).

    GIS-Based vulnerability assessment of urban settlements against earthquake using AHP

    (Case Study: Minab Decade Texture)

    Abstract

    Large and active faults located in the East City of Minab are considered as the most important factors tectonic in region which devastating it has created earthquakes in recent years, and work in the future may bring heavy losses. Thus Minab city and especially distressed areas have a high risk in against earthquakes. In this study, whit integration of GIS and AHP and identified vulnerability indicators, to assess the current situation in terms of vulnerability to earthquakes Minab distressed areas and vulnerable areas. Data requirements, including urban street network, land uses, population density, and structural properties and were collected and preparing to build a database. Then according to large size of spatial indexes, in order to obtain information for decision-making, data processing and mapping by using GIS and AHP method and determined the vulnerability of Decade texture of suffered varying degrees.

    Which map, Sheykh Abad districts, Shahid Abbas Pour, Pakooh, Baq Malek, Joey Baryko and Jngjngo distressed areas marked as spheres with high vulnerability. However, Pakooh & baq malek are considered the areas of high population densities except in distressed areas. Results of present study shows that much of the damage from the earthquake, due to the low resistance of old buildings, ​​low space buildings and narrow streets is which determined particularly necessary in order to reduce vulnerability and risk management decisions. Earthquake in the City, GIS system capable of collecting data, location and description; storage, transformation, analysis, modeling and display of spatial data with non-spatial data Science and technology can be used to optimize in order to organize and analyze complex and fast data and contribute to decisions quickly and however used correctly in crisis management.

     

    Key words: earthquake, GIS, AHP, vulnerability, Decade texture of Minab       

  • فهرست:

    1 فصل اول.. 8

    1-1. مقدمه. 9

    1-2. بیان مسأله. 9

    سؤال‌های اصلی تحقیق.. 10

    1-3. اهمیت و ضرورت تحقیق.. 10

    1-4. پیشینه تحقیق.. 36

    1-5. فرضیه‌های تحقیق.. 11

    1-6. اهداف اساسی تحقیق.. 11

    1-7. جمع‌بندی کلی.. 11

    2 فصل دوم. 12

    2-1. شهرها و مخاطرات طبیعی 13

    2-2. خطر زلزله در شهرها 13

    2-2-1. خطر زلزله. 13

    2-2-2. آسیب‌پذیری در زلزله. 14

    2-2-3. بحران زلزله: 14

    2-3. انواع بحران.. 15

    2-4. زلزله و بحران ناشی از آن.. 15

    2-5. منابع لرزه‌ای.. 16

    2-6. شدت و بزرگی زلزله. 16

    2-7. آسیب‌ها و خسارات ناشی از زلزله. 16

    2-7-1. خسارات وارد بر زمین: 17

    2-7-2. خسارت وارد بر سازه‌ها 17

    2-7-2-1. خسارت وارد بر ساختمان‌ها 18

    2-7-2-2. خسارت وارد بر سازه‌های غیر ساختمانی.. 18

    2-7-2-3. خسارت وارد بر شریان‌های حیاتی.. 18

    2-7-2-4. خسارات ناشی از حوادث ثانویه. 18

    2-8. گسترش فیزیکی شهرها و افزایش آسیب‌پذیری.. 18

    2-8-1. ایمنی شهری.. 19

    2-8-2. آسیب‌پذیری شهری.. 20

    2-8-3. ساختار شهر. 20

    2-8-4. بافت شهر. 21

    2-9. فرسایش و فرسودگی.. 23

    2-10. عوامل مؤثر در آسیب‌پذیری لرزه‌ای شهرها 23

    2-10-1. تحلیل آسیب‌پذیری کالبدی.. 25

    2-11. برنامه‌ریزی شهری و آسیب‌پذیری شهرها 25

    2-12. ارتباط بین کاربری زمین و آسیب‌پذیری در برابر زلزله. 26

    2-13. مدیریت بحران.. 27

    2-14. نقش GIS در مدیریت بحران.. 28

    2-14-1. GIS و فاز کاهش اثرات.. 29

    2-14-2. GIS و فاز آمادگی.. 29

    2-14-3. GIS و فاز پاسخگویی.. 29

    2-14-4. GIS و فاز بازسازی.. 30

    2-15. نقش برنامه‌ریزی شهری در مدیریت بحران (زلزله) 30

    2-16. تصمیم‌گیری.. 30

    2-16-1. تصمیم‌گیری مکانی.. 31

    2-16-1-1. تصمیم‌گیری چند معیاره (MCDM) 31

    2-16-1-1-1. مدل‌های گسسته و پیوسته. 33

    2-16-1-1-2. مدل های جبرانی و غیر جبرانی.. 33

    2-16-1-1-3. نمونه‌های فردی و گروهی.. 33

    2-17. روش‌های‌ وزن‌دهی‌: 34

    2-17-1. فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی( (AHP. 34

    2-18. مجموعه‌های فازی و عارضه‌های فازی.. 35

    3 فصل سوم. 42

    3-1. موقعیت جغرافیایی شهر میناب.. 43

    3-1-1. ویژگی‌های طبیعی و زمین‌شناسی منطقه. 44

    3-1-2. اقلیم شهر میناب.. 45

    3-2. بلایای طبیعی به ویژه مسائل مربوط به زلزله‌خیزی و جایگاه اراضی در مدیریت بحران.. 46

    3-3. نظام فضایی و تقسیمات کالبدی شهر میناب.. 46

    3-4. معرفی کلی بافت‌های فرسوده و مسئله‌دار شهر میناب.. 47

    3-5. گونه‌بندی بافت‌های فرسوده شهر میناب.. 47

    3-5-1. بافت قدیمی.. 48

    3-5-2. بافت میانی.. 48

    3-5-3. بافت حاشیه‌ای جدید. 48

    3-6. بررسی زیرساخت‌های شهری.. 49

    3-7. بررسی کاربری‌های بافت فرسوده شهر. 49

    3-8. ایجاد پایگاه اطلاعاتی.. 51

    3-8-1. گردآوری و آماده‌سازی داده. 51

    3-8-2. طراحی پایگاه اطلاعاتی.. 52

    3-9. تلفیق روش تصمیم‌گیری چندمعیاره (MCDM) و سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) 52

    3-10. انتخاب معیارهای ارزیابی آسیب‌پذیری.. 53

    3-10-1. آسیب‌پذیری ناشی از تراکم جمعیتی محله‌های بافت فرسوده. 54

    3-10-2. آسیب‌پذیری ناشی از میزان دسترسی به فضاهای باز. 57

    3-10-3. آسیب‌پذیری ناشی از جنس مصالح و عمر سازه‌ها 58

    3-10-4. آسیب‌پذیری ناشی از ریزدانگی بافت ساختمانی (مساحت قطعات) 60

    3-10-5. آسیب‌پذیری ناشی از تعداد طبقات.. 62

    3-10-6. دسترسی به شبکه معابر و تأثیر آن بر میزان آسیب‌پذیری.. 63

    3-10-7. آسیب‌پذیری ناشی از ناسازگاری کاربری‌ها 64

    3-11. وزن‌دهی معیارها و قواعد تصمیم‌گیری چندمعیاری.. 65

    3-11-1. روش مبتنی بر مقایسه دو به دو. 66

    3-11-1-1. ساختن سلسله‌مراتب... 66

    3-11-1-2. مقایسه زوجی و محاسبه وزن.. 66

    3-11-1-3. محاسبه نرخ ناسازگاری.. 67

    3-11-1-3-1. میانگین بردار ناسازگاری.. 68

    3-11-1-3-2. محاسبه شاخص ناسازگاری.. 68

    3-11-1-3-3. محاسبه شاخص ناسازگاری ماترس تصادفی.. 68

    3-11-1-3-4. محاسبه نرخ ناسازگاری.. 69

    3-12. فازی‌سازی لایه‌ها 69

    3-13. نتیجه‌گیری.. 70

    4 فصل چهارم. 71

    4-1. تحلیل آسیب‌پذیری در برابر زلزله به تفکیک شاخص‌های معرفی شده در تحقیق.. 72

    4-1-1. ‌‌ آسیب‌پذیری ناشی از تراکم جمعیت... 72

    4-1-2. آسیب‌پذیری ناشی از دسترسی به فضاهای باز. 73

    4-1-3. آسیب‌پذیری ناشی از قدمت ساختمان‌ها 73

    4-1-4. آسیب‌پذیری ناشی از جنس مصالح ساختمان‌ها 74

    4-1-5. آسیب‌پذیری ناشی از ریزدانگی بافت‌های ساختمانی.. 75

    4-1-6. آسیب‌پذیری ناشی از تعداد طبقات طبقات ساختمان.. 76

    4-1-7. عدم دسترسی به معابر شهری و آسیب‌پذیری ناشی از زلزله. 77

    4-1-8. آسیب‌پذیری ناشی از ناسازگاری کاربری‌های همجوار. 78

    4-2. محاسبه‌‌ی وزن‌های شاخص‌ها 80

    4-3. پهنه‌بندی آسیب‌پذیری منطقه. 82

    4-4. فازی‌سازی لایه‌های اطلاعاتی.. 83

    4-4-1. عملگر فازی AND.. 88

    5 فصل پنجم.. 89

    5-1. جمع‌بندی و نتیجه‌گیری.. 90

    5-2. آزمون فرضیه‌ها‌ی تحقیق.. 91

    5-3. محدودیت‌ تحقیق.. 92

    5-4. پیشنهادها 92

    5-5. منابع.. 93

     

     

    منبع:

    احدنژاد، محسن. 1388. مدل‌سازی آسیب‌پذیری شهرهای ایران در برابر زلزله، نمونه موردی: شهر زنجان، پایان نامه دکتری، دانشگاه زنجان، زنجان.

     احمدی، حسن. 1376. "نقش شهرسازی در کاهش آسیب‌پذیری شهر" فصلنامه مسکن و انقلاب، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی.

    احمدیان، آراسب. 1379. شهر سالم و مدیریت بحران زلزله، نشریه کانون مهندسان معمار دانشگاه تهران، شماره 10.

     احمدی، حسن؛ شیرین، محمدخان، سادات، فیض‌نیا و جمال‌، قدوسی. 1384. ساخت مدل منطقه‌ای خطر حرکت‌های توده‌ای با استفاده از ویژگی‌های کیفی (مطالعه موردی: حوضه‌ آبخیز طالقان)، مجله منابع طبیعی ایران، جلد ۵۸، شماره ۱.

    اصغرپور، محمدجواد. 1385. تصمیم‌گیری چندمعیاره، انتشارات دانشگاه تهران، 418 صفحه.

     اصغرپور، محمدجواد. 1387. تصمیم­گیری­های چندمعیاره، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ پنجم.

    اصغری مقدم، محمدرضا. 1378. جغرافیای طبیعی شهر (ژئومورفولوژی)، انتشارات مسعی.

     امینی، جمال. 1389. تحلیل آسیب‌پذیری مساکن شهری در برابر زلزله، (مطالعه موردی منطقه  9 شهرداری تهران) پایان‌نامه کارشناسی ارشد سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی به راهنمایی منوچهر فرج زاده اصل، دانشگاه تربیت مدرس تهران، گروه سنجش از دور و سیستم اطلاعات جغرافیایی.

    اولسن، دیوید. 1387. روش‌های تصمیم‌گیری چند‌معیاره، ترجمه: علی خاتمی فیروز آبادی، انتشارات مدیران امروز، 274ص.

    ای. درابک، توماس و جرالدجی. هواتمر. 1383. مدیریت بحران: اصول و راهنمای عملی برای دولت‌های محلی، تهیه کننده: مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران، ناشر شرکت پردازش و برنامه‌ریزی شهری، تهران.

    آل شیخ، علی اصغر؛ سولماز، توتونچیان. 1385. کاربرد GIS در مدیریت بحران مطالعه موردی بر قابلیت استفاده از GIS در مدیریت بحران منطقه عسلویه. همایش ژئوماتیک 85.

    برگی، خسرو. اصول مهندسی زلزله، چ1، تهران: انتشارات مؤسسه بین المللی. زلزله شناسی و مهندسی زلزله ، .1373

    بینش، بهرنگ. 1386. مجله الترونیک ریسک و بیمه. دسترسی از طریق:

     پژوهشگاه بین‌المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله از طریق سایت:

    /

     

    پوراحمد، احمد؛ صدیقه، لطفی؛ امین، فرجی ملائی و آزاده، عظیمی .1388 .بررسی ابعاد پیشگیری از بحران زلزله مطالعه موردی شهر بابل، "مجله مطالعات و پژوهش‌های شهری و منطقه‌ای"، سال اول، شماره اول، اصفهان.

    پورکرمانی، محسن؛ مهران، آرین. 1376. سایزموتکتونیک: لرزه زمین‌ساخت، انتشارات مهندسین مشاور دزآب.

     پورمحمدی، محمدرضا. 1382. برنامه­ریزی کاربری اراضی شهری. انتشارات سمت.

    جوانی، حسن. 1389. مدیریت بحران در هنگام وقوع زلزله (نمونه موردی: شهرستان ورزقان)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرند، مرند.

    حاتمی نژاد، حسین؛ حمید، فتحی و فرشید، عشق آبادی. 1388. ارزیابی میزان آسیب‌پذیری لرزه‌ای در شهر، نمونه موردی: منطقه 10 شهر تهران، نشریه، پژوهش‌های جغرافیایی انسانی، شماره 68، صص 20-1.

    حبیبی، کیومرث و همکاران. 1387. تعیین عوامل سازه ای مؤثر در آسیب‌پذیری بافت کهن شهری زنجان با استفاده از GIS و Fuzzy Logic، نشریه هنرهای زیبا. شماره 33. صص 36-27.

    حبیبی، کیومرث؛ محمدجواد، کوهساری. 1386. تهیه مدلی یکپارچه به وسیله تلفیق روش تصمیم‌گیری چندمعیاره با GIS به منظور حل مسائل تصمیم‌گیری شهرسازی (نمونه موردی: انتخاب سایت بهینه برای استقرار تجهیزات جدید شهری)، همایش ژئوماتیک 86.

    حسین زاده، سیدرضا"برنامه‌ریزی شهری همگام با مخاطرات طبیعی با تأکید بر ایران"، مجله جغرافیا و توسعه ناح .1383 . یه‌ای، شماره سوم، انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد.

    حمیدی، ملیحه. 1371. "ارزیابی الگوهای قطعه‌بندی اراضی و بافت شهری در آسیب‌پذیری مسکن از سوانح طبیعی" در مجموعه مقالات سمینار سیاست‌های توسعه مسکن در ایران، تهران.

    دیودونیه، تن‌برگ. 1371. مدیریت بحران. ترجمه علی ذوالفقاریان. انتشارات حدیث.

    رجبی، محمدرضا؛ علی، منصوریان و محمد، طالعی. 1390. مقایسه روش‌های تصمیم‌گیری چندمعیاره،AHP_OWA ،AHP و AHP_OWAFuzzy برای مکان‌یابی مجتمع‌های مسکونی در شهر تبریز، مجله محیط شناسی، سال سی و هفتم، شماره 57، صص 92-77.

    رسولی، علی اکبر. 1384. تحلیلی بر فناوری سیستم‌های اطلاعات جغرافیایی، دانشگاه تبریز.

     رنج‌آزمای، فاطمه. 1390. تحلیل آسیب‌پذیری مساکن شهری در برابر خطر زلزله (مطالعه موردی: مساکن منطقه 8 تبریز)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، تبریز.

    زرچشم، محمدرضا؛ مسعود، خیرخواه زرکش و داود، قاسمیان. 1390. تلفیق GIS و سامانه پشتیبان تصمیم‌‌گیری جهت تعیین مناطق مناسب عملیات پخش سیلاب(منطقه مورد مطالعه: حوضه‌ی آبخیز ماشکید استان سیستان و بلوچستان)، همایش ملی ژئوماتیک.

    زنگی آبادی، حسن و همکاران .1387 .تحلیل شاخص‌های آسیب‌‌پذیری مساکن شهری در برابر خطر زلزله؛ نمونه موردی: مساکن شهر اصفهان، جغرافیا و توسعه، شماره 12.

    زنگی آبادی، علی؛ جمال، محمدی ؛ همایون، صفایی و صفر، قائدرحمتی. 1386. تحلیل شاخص‌های آسیب‌پذیری مساکن شهری در برابر خطر زلزله (نمونه موردی: مساکن شهر اصفهان)، جغرافیا و توسعه، شماره 12، صص79-61.

    زهرائی، سیدمهدی؛ لیلی، ارشاد. 1384. بررسی آسیب‌پذیری لرزه‌ای ساختمان‌های شهر قزوین، نشریه دانشکده فنی، دانشگاه تهران، جلد 39، شماره 3.

    سعیدنیا، احمد. 1378. کاربری زمین شهری، جلد دوم، انتشارات مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهری، تهران.

     سلطان زاده، حسین. 1365. مقدمه‌ای بر تاریخ شهر و شهر نشینی در ایران، انتشارات آبی.

    طاهرپور، مهدی. 1390. کاربرد روش‌های تصمیم‌گیری‌های چند‌‌شاخصه در جغرافیا،  انتشارات سمت.

    عبداللهی، مجید. 1380. مدیریت بحران در نواحی شهری، زلزله و سیل. انتشارات سازمان شهرداری‌ها. تهران.

     عبداللهی، مجید. 1383. مدیریت بحران در نواحی شهری، انتشارات سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور.

    عزیزی، محمدمهدی. 1386. مدیریت بحران در نواحی شهری، انتشارات سارمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور.

     عزیزی، محمدمهدی و رضا، اکبری. 1386. ملاحظات شهرسازی در سنجش آسیب‌پذیری شهرها از زلزله مطالعه موردی منطقه فرحزاد تهران، نشریه هنرهای زیبا، دانشگاه تهران، شماره 34، صص 36-25.

    عسگری، علی؛ اکبر، پرهیزگار و محمودعلی، قدیر. 1381. کاربرد روش‌های برنامه‌ریزی شهری کاربری، کاهش آسیب‌پذیری خطرات زلزله، فصلنامه تحقیقات جغرافیایی، شماره 67، صص78-63.

     عکاشه، بهرام. 1378. "زلزله‌خیزی مناطق مرکزی ایران"، فصلنامه‌ی صنعت بیمه، شماره 55، تهران.

    فخیم حاجی آقایی، نسیم. 1384. مدیریت بحران زلزله در نواحی شهری در مرحله قبل از وقوع با استفاده از SDSS در منطقه 10 شهرداری تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه شهید بهشتی، تهران.

    قدسی‌پور، سیدحسن. 1385. فرآیند تحلیل سلسله‌مراتبی، انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر.

    قراگوزلو، علیرضا. 1383. ارائه مدل توسعه شهری با بهره‌گیری از مدل‌های زیست محیطی و سیستم‌های GIS و RS (مطالعه موردی: منطقه 22 تهران)، رساله دکتری، دانشگاه علوم و تحقیقات.

    کامل، بتول. 1390. مدیریت بحران زلزله در مرحله قبل از وقوع با استفاده از GIS (مطالعه موردی: منطقه یک شهرداری تبریز)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، تبریز.

    کرم، امیر؛ اعظم، محمدی. 1388. ارزیابی و پهنه بندی تناسب زمین برای توسعه فیزیکی شهر کرج و اراضی پیرامونی برپایه فاکتورهای طبیعی و روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (AHP)، فصلنامه جغرافیای طبیعی، 1(4)، صص59-74.

    کوه‌بنانی، حمیدرضا. 1388. کاربرد فناوری GIS در مدیریت بحران زلزله (مطالعه موردی شهر نیشابور)، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز، تبریز.

     مالچفسکی یاچک. 1385. سامانه اطلاعات جغرافیایی و تحلیل تصمیم چند معیاره، اکبر پرهیزکار و عطا غفاری گیلانده تهران، سمت.

    محمدی، جهانگرد. 1386. پدومتری، تهران، 15، پلک.

     محمدیان، فرشاد؛ ناصر، شاهنوشی؛ محمد، قربانی و حسن، عاقل. 1388. انتخاب الگوی کشت بالقوه محصولات زراعی بر اساس روش فرآیند تحلیلی سلسله مراتبی(AHP)(مطالعه موردی: دشت تربت جام)، مجله دانش کشاورزی پایدار، جلد ا، صص 187-171.

    مرکز مطالعات مقابله با سوانح طبیعی ایران. 1373. طرح بسیج توان فنی کشور در بازسازی مناطق زلزله‌زده کشور، نشریه شماره 11، صص 10-1.

     مرکز مطالعات و تحقیقات شهرسازی و معماری ایران، 1376.

    معماریان، حسین. 1381. زمین شناسی مهندسی و ژئوتکنیک، انتشارات دانشگاه تهران.

    منزوی، مهشید؛ 1389. آسیب‌پذیری بافت‌های فرسوده بخش مرکزی شهر تهران در برابر زلزله، مجله پژوهش‌های جغرافیای انسانی، شماره 73، صص 18-1.

    موتوهیکو، هاکانو؛ نعمت، حسنی و محمدرضا، اسلامی. 1383. نعمت، زلزله در آلبوم تجربه (فراگیری مهندسی زلزله با مشاهده خرابی‌ها)، انتشارات مرکز مطالعات بحران‌های طبیعی در صنعت.

     موسوی، سیده فاطمه. 1384. "تمهیدات شهرسازی به منظور کاهش آسیب‌پذیری شهر در برابر زلزله- نمونه مطالعه شهر چالوس" پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علم و صنعت ایران.

    مومنی، منصور. 1385. مباحث نوین تحقیق در عملیات، انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران، 326ص.

     مهدیان، سارا. 1381. کاهش خطرپذیری و اثر زلزله در محله‌های شهری واجد بافت فرسوده با استراتژی هم‌زمانی، ساخت شهر، سال پنجم، صص 56-47.

    مهرگان، محمدرضا. 1386. پژوهش عملیاتی پیشرفته، تهران؛ نشر کتاب دانشگاهی، چاپ سوم، 256ص.

    مهندسین مشاور تهران پادیر. 1388. مطالعات ریزپهنه‌بندی ژئوتکنیک لرزه‌ای شهر تبریز، جلدهای یک، 16، 17، طرح مطالعات شهرسازی، سازمان مسکن و شهرسازی آذربایجان شرقی.

    مهندسین مشاور طراحان بافت و معماری. 1388. طرح بهسازی بافت مسئله ‌دار شهر میناب، گزارش سطح سوم، حوزه‌ی مداخله طراحی شهری.

    نوری، محمد؛ محمد باقر، شریفی. 1389. بررسی روش‌های تصمیم‌گیری چند‌معیاره و کاربرد آنها در مدیریت منابع آب، پنجمین کنفرانس ملی مهندسی عمران.

    هوشمندزاده، محمد. 1384. برنامه‌ریزی برای دستیابی به نظام جامع مدیریت بحران با هدف کاهش آثار مخرب حوادث غیرمترقبه با نگرشی بر ابعاد مدیریت بحران در زلزله دی‌ماه 1382 شهرستان بم، اولین کنفرانس بین المللی مدیریت جامع بحران در حوادث غیرمترقبه.

     هیراسکار، جی. کی. 1989. درآمدی بر برنامه‌ریزی شهری، ترجمه محمدسلیمانی و احمدرضا یکانی‌فرد. انتشارات جهاد دانشگاهی واحد دانشگاه تربیت معلم تهران.

     

      Adelekan. 2000. Gibson, Gary. 1997. "An introduction to seimology", Disaster Prevention and management, Volume 6, Number5, MCB university Press, Emerald Group Limited.

     Altman, D. 1994. Fuzzy set theoretic approaches for handing imprecision in spatial analysis. International journal of Geographical System 8(3); 271-289.

     Bertolini M., Braglia M and G. Carmignani.2006. Application of the AHP methodology in making proposal for a public work contract, Int. J. Project Manage, pp 422-430.

     Bolt, A. B. 1994. Seismological information necessary for beneficial earthquake riskreduction, Issues in Urban Earthquake Risk, pp 21-33.

     Botero Fernandez, V. 2009. Geoinformation for measuring vulnerability ti earthquake: a fitness for use approach, PHD thesis, ITC, Netherland.

      Chardon, Anne – Cathrine.1999. "A geographic approach of the global Vulnerability in urban Area: Case of Manizales، Colombian Andes.

     Eastman, J. R., Jiang, H., Toledano, J. 1998. Multi-criteria and mulit-objective decision making for land allocation using GIS In: Beinat, E., Nijkamp, P., ed. Multicriteria Analysis for Land-Use Management. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers, p. 227- 251.

     Fell, Robin and Corominas, Jordi.2008. Guidelinesfor landslide susceptibility, hazard and risk zoning for land use planning, Engineering Geology.

      Fischer III, Henry, Scharnberger, Charls K and Geiger, Charls J. 1996. "Redusing Seismic Vulnerability in low to moderate risk areas", Disaster Prevention and Management, Volume 5, Number 4, MCB university, ISSN 0965- 3562.

     French Steven P and Isaacson Mark S. Isaacson.1984.Applying earthquake risk analysis techniques to Land use planning, Planners notebook.

     Gharakhlou, M), crisis risk in urban slum, CAG, ETAVA, Canada, 2009; 25- 31. [In Persian].

     Ghodsypour SH and Brien C.1997. An Integerated Method Using the Analytical Hierarchy Process with Goal Programming for Multiple Sourcing With discounted prices, the proceeding of 14thinternational conference on production research (ICPR), Osaka, Japan.

     Giovinazzi, S., Lagomarsino, S., & Pampanin, S. 2006. Vulnerability Methods and Damage Scenario for Seismic Risk Analysis as Support to Retrofit Strategies: a European Perspective, NZSEE Conference.

     Jankowski, P., 1995, Integrating geographical information systems and multiple criteria decision making methods. International Journal of Geographical Information Systems 9(3); 251-273.

     Keller, E.A., Pinter, N. 2002. Active tectonics: earthquake uplift and landscape, prentic hall, New Jersey.

     Khatsu, P., 2005, urban multi-hazard risk analysis using GIS and Remote Sensing: A case study of a part of Kohima Town, India, MSc. Thesis, ITC, Netherlands.

     Klir, G. J., and B.  Yuan .1995.  Fuzzy sets and fuzzy logic:  theory and applications.  Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.

     Lantada Nieves, Pujades Luis, Barbat, Alex .2008. Vulnerability Index and Capacity Spectrum Based Method for Urban Seismic Risk Evaluation, Journal of Nathazards, DOI 10.007/s11069-007-9212-4.

     Lantada, N., Pujades, L., & Barbat, A. 2009. Vulnerability index and capacity spectrum based methods for urban seismic risk evaluation. A comparison, Nat Hazards 51:501–524.

     Lavigne, Franck.1999. Lahar hazard microzonation and risk assessment inYogyakarta city, Indonesia, Geo Journal, Netherlands.

     Lewis, Dan, and Jaana Mioch. 2005. Urban vulnerability and good government.Journal of contingencies and crisis management.

     Lomnitz, C., 1974, Global Tectonics and Earthquake Risk, Elsevier Science Ltd.

     Mitchell, J.K. (Ed.), Crucibles of Hazard: Mega-Cities and Disasters in Transition, Tokyo: United Nations University Press, 1999.

     Murack, B.W., Skinner, B.J., Porter, S. C. 1997. Dangerous Earth: An Introduction to Geologic Hazards, Wiley INC., Computers and Geosciences, 30, 6, pp. 637-646.

     Nakabayashi, Istook .1994. "Urban Planning Based on Disaster Risk Assessment." In Disaster Management in Metropolitan Areas for the 21st Century, Proceedings of the IDNDR Aichi/Nagoya International Conference, 1- 4 November, Nagoya, Japan, 225-239.

      Nateghi-A, fariborz.2000. Existing and proposed Earthquake Disaster Management organization for Iran, Disaster prevention and management, Vol 9, No3, MCB university, Issno965-3562.

       Paton, Douglas and Fohnston, David. 2001. "Disaster and communities: vulnerability, resilience and preparedness, Disaster prevention and Management, Volume 10, Number 4, MCB University, ISSN 0965- 3562.

     Phua, M., Minowa, M. 2005. A GIS-based multi-criteria decision making approach to forest conservation planning at a landscape scale: a case study in Kinabalu area, Sabah, Malasia, Journal of Landscape and urban planning, v. 71, pp 207-222.

      Pricovic, Serafim. 2002. Environmental management and health.

      Quarantelli, EL. 2003. Urban vulnerability to disasters in developing countries: Managing risks. In building safer cities.Washington.

    Rashid, T., J, Weeks.2003. Assessing Vulnerability to earthquake hazards through spatial multi criteria analysis of urban areas, INT. J. Geographical Information Science, vol. 17, NO. 6, 547-576.

     Saaty, T. L. 1977. A Scaling method for priorities in hierarchical structures, journal of mathematical psychology 15, pp 234-281.

     Tang, A., & Wen, A. 2009. an intelligent simulation system for earthquake disaster  ssessment, Computers & Geosciences 35, 871– 879.

    Tudes, S; N.D, Yigiter. 2009 .Preparation of land use planning model using GIS based on AHP: case study Adana -Turkey, Bull Eng Geol Environ , DOI 10.1007/s10064 -009 -0247 -5.

      UNDP. 2004. Reducing Disasters Risk: A Challenge for Development, UNDP.

    Yalçıner, Ö. 2004.urban information systems for earthquake-resistance cities: acase study on Pendik, Istanbul, Msc. Thesis, department of geodetic and geographic information technologies, the middle east technical university, Istanbul.

     Zadeh, L. A. 1965. Fuzzy sets. Information and Content 8(3); 338-353.


موضوع پایان نامه ارزیابی GIS مبنای آسیب پذیری مساکن شهری در برابر زلزله با استفاده از AHP ( مطالعه موردی بافت فرسوده شهر میناب ), نمونه پایان نامه ارزیابی GIS مبنای آسیب پذیری مساکن شهری در برابر زلزله با استفاده از AHP ( مطالعه موردی بافت فرسوده شهر میناب ), جستجوی پایان نامه ارزیابی GIS مبنای آسیب پذیری مساکن شهری در برابر زلزله با استفاده از AHP ( مطالعه موردی بافت فرسوده شهر میناب ), فایل Word پایان نامه ارزیابی GIS مبنای آسیب پذیری مساکن شهری در برابر زلزله با استفاده از AHP ( مطالعه موردی بافت فرسوده شهر میناب ), دانلود پایان نامه ارزیابی GIS مبنای آسیب پذیری مساکن شهری در برابر زلزله با استفاده از AHP ( مطالعه موردی بافت فرسوده شهر میناب ), فایل PDF پایان نامه ارزیابی GIS مبنای آسیب پذیری مساکن شهری در برابر زلزله با استفاده از AHP ( مطالعه موردی بافت فرسوده شهر میناب ), تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی GIS مبنای آسیب پذیری مساکن شهری در برابر زلزله با استفاده از AHP ( مطالعه موردی بافت فرسوده شهر میناب ), مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی GIS مبنای آسیب پذیری مساکن شهری در برابر زلزله با استفاده از AHP ( مطالعه موردی بافت فرسوده شهر میناب ), پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی GIS مبنای آسیب پذیری مساکن شهری در برابر زلزله با استفاده از AHP ( مطالعه موردی بافت فرسوده شهر میناب ), پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی GIS مبنای آسیب پذیری مساکن شهری در برابر زلزله با استفاده از AHP ( مطالعه موردی بافت فرسوده شهر میناب ), تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی GIS مبنای آسیب پذیری مساکن شهری در برابر زلزله با استفاده از AHP ( مطالعه موردی بافت فرسوده شهر میناب ), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی GIS مبنای آسیب پذیری مساکن شهری در برابر زلزله با استفاده از AHP ( مطالعه موردی بافت فرسوده شهر میناب ), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی GIS مبنای آسیب پذیری مساکن شهری در برابر زلزله با استفاده از AHP ( مطالعه موردی بافت فرسوده شهر میناب ), پروژه درباره پایان نامه ارزیابی GIS مبنای آسیب پذیری مساکن شهری در برابر زلزله با استفاده از AHP ( مطالعه موردی بافت فرسوده شهر میناب ), گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی GIS مبنای آسیب پذیری مساکن شهری در برابر زلزله با استفاده از AHP ( مطالعه موردی بافت فرسوده شهر میناب ), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی GIS مبنای آسیب پذیری مساکن شهری در برابر زلزله با استفاده از AHP ( مطالعه موردی بافت فرسوده شهر میناب ), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی GIS مبنای آسیب پذیری مساکن شهری در برابر زلزله با استفاده از AHP ( مطالعه موردی بافت فرسوده شهر میناب ), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی GIS مبنای آسیب پذیری مساکن شهری در برابر زلزله با استفاده از AHP ( مطالعه موردی بافت فرسوده شهر میناب ), رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی GIS مبنای آسیب پذیری مساکن شهری در برابر زلزله با استفاده از AHP ( مطالعه موردی بافت فرسوده شهر میناب )

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته جغرافیا وبرنامه ریزی شهری چکیده بطورکلی زلزله یکی از سوانح طبیعی است که تأثیرات مخربی بر سکونتگاه­های انسانی برجای گذاشته و تلفات جانی و مالی سنگینی بر ساکنان آنها وارد می سازد. در عین حال آسیب­پذیری شهر تأثیر مستقیمی در تلفات انسانی ناشی از بحران دارد و آسیب پذیری ناشی از زلزله اصولاً در نتیجه ساخت و ساز­های بی­رویه در حریم گسل­ها، عدم رعایت ...

پایان نامه جهت دریافت درجه دکتری در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده: موضوع ایمنی شهر ها در برابر مخاطرات طبیعی یکی از اهداف اصلی برنامه ریزی شهری است و یکی از موضوعاتی که بیشتر شهرهای بزرگ جهان با آن دست به گریبان هستند، موضوع حوادث طبیعی است. با توجه به ماهیت غیرمترقبه بودن غالب حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع و صحیح تصمیم‌ها و اجرای عملیات، مبانی نظری و بنیادی، دانشی را ...

پایان نامه دکتری رشته ی جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری چکیده ایران یکی از زلزله‌ خیزترین کشورهای دنیا محسوب می‌شود و شهرهای آن در رابطه با این پدیده طبیعی آسیب‌های فراوان دیده‌اند. ایران به سبب موقعیت جغرافیایی خود همواره در معرض انواع سوانح طبیعی می‌باشد که هر از گاهی بخشهای مختلفی از آن را تحت تأثیر قرار داده و اثرات زیان‌باری به جای می‌گذارد. واقع شدن ایران بر روی کمربند ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده یکی از موضوعاتی که بیشتر شهرهای جهان با آن دست به گریبان هستند، حوادث طبیعی است. با توجه به ماهیت غیرمترقبه بودن غالب حوادث طبیعی و لزوم اتخاذ سریع وصحیح تصمیم ها و اجرای عملیات، مبانی نظری و بنیادی، دانشی راتحت عنوان مدیریت بحران به وجود آورده است. یکی از اقداماتی که جهت مدیریت بحران صورت می گیرد ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده طرح باززنده سازی یا طرح مرمتی شهر در واقع ایفا کننده ی این وظیفه است که به اتکاء شناخت روند زندگی شهر، راه توسعه ی پدیده های موجود را برای تداوم زندگی مردمان شهر پیش بینی کند. به عبارت دیگر، طرح باززنده سازی شهری - در شرایط موجود و تجارب معمول تر- به کمک روند تکاملی تاریخ شهر می آید. اگر شناخت ...

پایان‌نامه­ی کارشناسی ارشد رشته­ ی جغرافیا گرایش برنامه‌ریزی شهری چکیده بحران‌های شهری جزء لاینفک بحث مدیریت شهری است و این موضوع در کلان‌ شهر ها شکل بسیار پیچیده‌تری به خود می‌گیرد، با توجه به جمعیت زیاد و روبه رشد کلان‌شهر اصفهان و استقرار آن در زون سنندج- سیرجان، وقوع یک زلزله بزرگ یا سایر بلایای طبیعی و انسانی بسیار حائز اهمیت خواهد بود. بنابراین لازم است که به طور جدی به ...

چکیده محلات قدیمی شهرها نه تنها به خاطر میراث فرهنگی خود ، که به دلیل قرارگرفتن در داخل شهرها فرصت ارزشمندی برای اصلاح و نوسازی و پاسخگویی به نیازهای فزاینده شهری فراهم آورده است. بسیاری از این گونه بافت های فرسوده در شهرهای ایران به حال خود رها شده اند و برنامه ریزی برای نوسازی و ساماندهی این گونه نواحی به یک ضرورت اساسی در برنامه ریزی شهری تبدیل گشته است. تجارب چند دهه ی گذشته ...

فصل اول:کلیات تحقیق پیشگفتار امروزه شهر ها به شکل سرسام آوری رشد می کنند و خود را به عنوان سکونتگاه اول بشر مطرح نموده اند.این روند مربوط به قرون اخیر و بویژه پس از انقلاب صنعتی است که رشد کالبدی و جمعیتی شهرها ، مشکلات عدیده ای را موجب گشت.در پاسخ به این مشکلات طرح های مختلفی به اجرا درآمدند که شاید مهم ترین آن ها طرح های هادی وجامع بودند،اما به دلایل متعدد این طرح ها با شکست ...

فصل اول 1-1-مقدمه اقلیم[1]، سیستم[2] پیچیده­ای است که عمدتاً به دلیل افزایش گازهای گلخانه­ای درحال تغییر است. آب و هوای کره زمین در طول قرن بیستم به ویژه در دو دهه اخیر تعادل خود را از دست داده و تمایل به افزایش دما نشان داده­است(رحیمی­و همکاران، 1392). تغییر اقلیم از دیدگاه بسیاری از صاحب نظران یک پدیده طبیعی[3] است که در توالی­های زمانی بلند مدت اتفاق افتاده و مجدداً نیز به ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته عمران(M.Sc) گرایش:مدیریت پروژه و ساخت چکیده : اجرای بهسازی لرزه ای ساختمان های آموزشی یکی از اولویتهای اصلی دولت بعد از وقوع زلزله بم به شمار می رود. این واقعه توجه دولتمردان را به این نکته جلب کرد که بهسازی ساختمانهای آموزشی در کشور ایران یک ضرورت تاریخی است که اگر پاسخ مناسب به آن داده نشود درمقابل نسلهای آتی کشور که متاثر از این حادثه میگردند ...

ثبت سفارش