پایان نامه تحلیلی بر بافت فرسوده محله هفت تنان شهر شیراز

word 2 MB 29697 145
1390 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • کارشناسی ارشد جغرافیا

    گرایش برنامه ریزی شهری

    چکیده :

          بافت های فرسوده شهری صرف نظر از گونه های متفاوت آنها محصول برخی کم توجهی های مدیریت شهری است که در طول زمان به صورت پهنه ای از شهر درآمده که فاقد پایداری و استحکام لازم کالبدی بوده ، دسترسی مناسبی برای خانه های آنها بوجود نیامده و از کمبود شدید خدمات رنج می برند . به همین دلیل با توجه به کیفیت پایین زندگی در بخشهایی از آنها محل سکونت اقشار محروم و مهاجران روستایی و بعضاً غیر ایرانی شده ودر نهایت به مکان های ناامن و با ناهنجاریهای فراوان اجتماعی در پایین‫ترین سطح کیفیت محیطی تبدیل شده اند . آنچه در کشور ما امر مداخله، بهسازی و نوسازی بافت‫های فرسوده را با مشکل روبرو کرده فقدان یک استراتژی مشخص متکی به شناسایی گونه های بافت فرسوده و عزم جدی مدیریت شهری برای نوسازی و بهسازی آنها بوده است .

        با توجه به ویژگی بافت فرسوده منطقه سه شیراز که ترکیبی از گونه های مختلف بافت فرسوده مانند بافت فرسوده با پیشینه روستایی ، با پیشینه اسکان غیر رسمی و بافت شهری را در خود جای داده رویکرد مداخله و نوسازی نیز بر همین مبنا پیشنهاد شده است .

        در این تحقیق نخست رویکرد مداخله در منطقه مورد نظر پیشنهاد شده سپس طرح نوسازی با هدف تحقق پذیر نمودن و اجرا تهیه و ارائه گردیده است .

        رویکرد تحقق پذیری پیشنهادی طرح نوسازی منطقه سه برای هر یک از گونه های بافت فرسوده بر جلب توسعه گر و مشارکت مردم و ساکنان استوار بوده و سیاست کلی طرح ، فقط شهروندان ساکن در محدوده می باشد .

      واژگان کلیدی : بافت فرسوده ، توسعه شهری ، نوسازی و بهسازی شهری ، مشارکت مردم . 

    فصل اول

    کلیات پژوهش

    1-1 مقدمه

    رشد سریع شهرنشینی در کشورهای رو به رشد از یکسو و محدودیت ظرفیت‌های تولیدی از سوی دیگر، عامل بروز مشکلات عدیده‌ای در شهرهای بزرگ این کشورها محسوب می‌شود. ظهور بافت‌های خود روی شهری و به عبارتی گسترش حاشیه‌نشینی‌ها که یکی از مسایل مبتلا به شهرهای بزرگ می‌باشد، از جمله این مشکلات است. کمبود زمین مناسب ساخت و ساز با قیمت مناسب در مقابل رشد سریع جمعیت و در نتیجه روند افزاینده تقاضا برای مسکن موجب می‌گردد تا عملاً دسترسی اقشار کم‌درآمد و حتی متوسط به بازار زمین و مسکن کاهش یافته و زمینه ساخت و سازهای نامناسب را در بخش غیررسمی گسترش بخشد. وجود برخی عوامل مکانی نظیر وضعیت طبیعی منطقه و یا وضعیت مالکیت و همچنین ضعف توان نظارتی سازمان‌ها و نهادهای دولتی در این نواحی که معمولاً یا به واسطه در حاشیه شهر قرار داشتن این نواحی است و یا به واسطه وجود بافت‌های اجتماعی و کالبدی آن‌هاست، از جمله عواملی می‌باشند که باعث می‌شوند تا نقاط خاصی از شهر در معرض ساخت و سازهای خود رو قرارگرفته و به مرور کنترل‌های رسمی را تحت‌الشعاع قرار دهد. وجود ضوابط و مقررات مبتنی بر استانداردهای بالای شهرسازی نیز معمولاً به صورت یک مانع جدی جلوی عملکرد روان بازار رسمی را گرفته، زمینه گسترش بازار غیررسمی را فراهم ساخته و حاشیه‌نشینی را تشدید می‌سازد.

    هفت‌تنان از جمله مناطقی از شهر شیراز است که در معرض ساخت و سازهای بی‌ضابطه قرار دارد و از بافت اجتماعی- کالبدی بسیار نامناسبی برخوردار است. ساخت و سازهای غیراصولی، تراکم بالا، بافت اجتماعی روستایی، محیط شهری نامطلوب، و کمبود خدمات شهری از جمله مسایل این شهرک می‌باشند. متأسفانه باتوجه به موقعیت این شهرک و وجود محدوده‌های قابل توسعه، انتظار می‌رود که این روند همچنان ادامه یابد که در صورت عدم مداخله مؤثر شهرداری و سازمان‌های ذی‌ربط، این منطقه از شهر که به واسطه مجاورت آن با آرامگاه سعدی که یکی از جاذبه‌های توریستی شهر می‌باشد و از حساسیت زیادی برخوردار است، به مرکز تجمع انواع بزهکاری‌های اجتماعی مبدل گردد.

    کارشناسان امور شهری با اذعان به گسترش حاشیه‌ نشینی‌ ها در شهرهای بزرگ طی سال‌های آینده، معتقدند که به منظور کاهش وضعیت نامطلوب این مناطق و ساماندهی آن‌ها بایستی از مشارکت ساکنین در جهت بهبود محیط کالبدی و اجتماعی بهره‌گیری نمود. برای جلب مشارکت ساکنین شایسته است تا اولاً با مکانیزم عملکرد بازار غیررسمی که عامل شکل‌گیری بافت‌های خودرو محسوب می‌شود آشنا شد و ثانیاً سیاست‌هایی جهت توانبخشی ساکنین که زمینه مشارکت آن‌ها را فراهم می‌آورد را مشخص و اجرا نمود. شناخت مکانیزم عملکرد بازار غیررسمی به برنامه‌ریزان کمک می‌کند تا با برداشتن موانع قانونی و عملکردی دامنه شمول بازار رسمی را افزایش دهند. در آن صورت می‌توان بر روند ساخت‌و سازها نظارت نمود و آن‌را هدایت کرد. این مهم اگر با توانمند‌نمودن ساکنین همراه باشد زمینه اصلاح محیط و بهبود شرایط زیست‌محیطی را با کمترین هزینه اقتصادی و اجتماعی فراهم خواهد نمود. در این بررسی بر پایه دیدگاه فوق، ابتدا به مطالعه روند توسعه شهرک سعدی اشاره خواهیم نمود و نقش بازار رسمی و غیررسمی را در این فرآیند مشخص می‌سازیم. سپس با بررسی ویژگی‌های اقتصادی اجتماعی ساکنین اصولی را برای ساماندهی شهرک پیشنهاد خواهیم نمود.

    1-2 بیان مساله

        بافت های قدیم و ناکارآمد شهری بخش قابل توجهی از سطح شهرهای کشور را تشکیل می دهد.این بافت ها از یک سو از طیف گسترده مشکلات کالبدی،عملکردی، ترافیکی و زیست محیطی رنج می برند و از سوی دیگر مهمترین پتانسیل شهرها برای استفاده از زمین جهت اسکان جمعیت تأمین فضاهای باز خدماتی و نیز بهبود زیست  محیطی محسوب می شوند.ضمناً مشکلات کالبدی که بافت های قدیمی با آن روبرو هستند فرسودگی شدید بناها مشکلات مربوط به شبکه نامنظم و ناکافی در بافت تراکم و پیوستگی اجزاء بافت، مسائل و مشکلات مربوط به تیپ و نوع بناهای مسکونی مسائل ناشی از مصالح به کار رفته و نحوه مرمت بناها و کمبود خدمات و تأسیسات و تسهیلات شهری و زیر بنایی و... هستند که بافت قدیمی شهرها را در پاسخگویی به نیازهای امروزی زندگی دچار نارسایی هایی کرده است.(شماعی و پوراحمد،123:1384(.در اینکه شهر پدیده ای تاریخی است تردیدی وجود ندارد. چنین پدیده ای نمی تواند از پیشینه خود بگسلد از این رو در رشد و توسعه فضایی ، کالبدی توجه به ویژگی‫های بومی ضروری است.بخش چشمگیری از تاریخ و فرهنگ شهر در کالبد آن تجلی می یابد که نشان دهنده ارزشها،باورها،اعتقادات،هنرها توان فنی و ساختار اجتماعی-اقتصادی و سیاسی و... نسلهای گذشته است (همان منبع:37).بافت های تاریخی علاوه بر اینکه واجد ارزشهای زیبا شناختی و هویت بخشی شهرهای ما هستند هنوز در بسیاری از شهرها محل سکونت و معیشت میلیونها نفر از شهروندان به شمار می روند.(کلانتری و حاتمی‫نژاد،139:1385).از این رو چنانچه در جهت بهبود مشکلات  در بافت قدیمی شهرها برنامه ریزی اصولی و صحیحی صورت نگیرد روند فرسودگی و تخریب بافت های قدیمی تسریع گشته تا جایی که حتی حیات شهری به خطر خواهد افتاد.بافت های قدیمی و تاریخی غالبا دچار فرسودگی های طبیعی هستند که حاصل گذران سالها آمد وشد انسانها و آنچه مرتبط بدان هاست می باشد . این بافت ها بتدریج نخ نما می شوند و نظیر بسیاری دیگر از آثار هنری و میراث فرهنگی کشورمان هر چه بیشتر پا می خورند بر ارزششان افزوده می گردد و بتدریج از زیر پا به رفوگری و سپس به داخل قاب رفته،به دیوار آویخته شده و به موزه ها راه می یابند .شهرها نیز بسته به قدمت و فرسایش بافتشان بتدریج به موزه بدل می شوند . این بافت ها واجد کیفیات مشخص کننده نحوه شکل گیری ،زمان ساخت از نظر تاریخ ، نوع معماری رایج و غالب،مصالح و نحوه اجرا و نوع زندگی و معیشت اجتماعی ساکنان و نهایتا عملکرد کل مجموعه از نظر ارتباطی است.توجه به ساختارهای کهن شهرهای قدیمی،حفظ،احیاء و ساماندهی شالوده های بنیادین آن می تواند به تدوام حیات یک شهر کمک نماید(حمیدی186،1370).

        شهر شیراز یکی از شهرهای کهن در استان فارس می باشد که به لحاظ تاریخی دارای قدمت طولانی می باشد و بافت قدیمی آن دارای ارزش و اعتبار تاریخی می باشد.اقداماتی که جهت بهبود مشکلات و بافت قدیم شهر شیراز صورت می گیرد نباید تنها در قالب اقدامات کالبدی اصطلاحاً بازسازی از نوع تخریب و دوباره ساختن باشد زیرا بسیاری از هسته های قدیمی،آنچه دارای ارزش است نه تنها کالبد موجود و بناها و ساخت شهرهای آن،بلکه گذرها،مراکز محله ای،روابط اجتماعی بین ساکنین،یادمان ها و نشان های بافت است که دارای ارزش اجتماعی فرهنگی است لذا در بسیاری از عرصه ها بهسازی بافت و مشارکت با مردم ساکن در شیوه بسیار مطلوب و پایداری را ارائه می دهد که می تواند در طول دوره کوتاه مدت صورت پذیرد و رفاه شهروندی را در بافت فراهم سازد.از آنجا که بافت قدیم شهر شیراز به مانند بافت قدیمی بسیاری از شهرها دارای ارزشهای تاریخی ، فرهنگی و اجتماعی می باشد و از سوی دیگر این بافت نیز به مانند بافت قدیمی سایر شهرها از مشکلات کالبدی ،عملکردی،زیست محیطی و اجتماعی رنج می برد لذا جهت جلوگیری از روند فرسودگی و تخریب بافت برنامه ریزی جهت بهسازی بافت قدیم لازم و ضروری است.

     

    1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق

        اهمیت و ضرورت حفظ آثار کهن نه به عنوان پدیده هایی نمادین، بلکه به دلیل شناخت سیر تحول و تکامل تاریخ شهرسازی و تمدن شهرنشینی، حفظ هویت و اصالت شهری و تبیین حیات شهری بر اساس شواهد و مدارک علمی همواره مورد توجه بوده است.به طور کلی عناصر و فضاهای بافت شهری عمری محدود دارند و با گذشت زمان دچار تغییر و فرسودگی می شوند و به عبارت دیگر هیچ فضایی و بنایی بدون بهسازی و مرمت و نوسازی نمی تواند دوام و بقای طولانی داشته باشد.بافت قدیمی شهرها در ایران که حامل ارزش های فرهنگی – تاریخی هستند در حال حاضر با مسائل و مشکلات فیزیکی-کالبدی نظیر عرض کم معابر، شبکه های ارتباطی ضعیف و ضعف و نارسایی در شبکه دسترسی ها ،وجود سکونتگاههای قدیمی،کم دوام و به هم فشرده ،عدم کیفیت مصالح ساختمانی به کار رفته در بناها و کمبود تأسیسات و تجهیزات خدماتی مورد نیاز شهروندان روبرو هستند که بافت قدیمی محله هفت تنان نیز از این قاعده مستثنی نیست و از این مشکلات رنج می برد. وجود این مسائل و مشکلات فیزیکی-کالبدی روند فرسودگی و تخریب بافت قدیم شهرها را تسریع می بخشد و باعث رکود و بی رونقی آن و در پی آن باعث مهاجرت ساکنان بومی و قدیمی از این گونه بافت ها و جایگزینی مهاجران روستایی و اقشار کم درآمد جامعه در آن می شود.

        از سوی دیگر رکود و فرسودگی بیش از حد بافتهای قدیمی باعث پیدایش محله های مخروبه و خانه های در حال تخریب در این بافت ها می شود که مناسب ترین مکان را برای ناههنجاری های اجتماعی و بزهکاری فراهم می آورد که همه این عوامل باعث می شود که ارزش های غنی فرهنگی- تاریخی موجود در این بافتها رفته رفته به فراموشی سپرده شده و احساس تعلق به خانه،محله و شهر کمرنگ شود.

        لذا وجود این مسائل و مشکلات ضرورت و اهمیت حفظ و احیا و بهسازی بافت قدیمی شهرها را مطرح می‫کند که در برنامه ریزی جهت بهسازی بافت قدیمی شهرها توجه و حفظ اصالت و ارزش های فرهنگی و تاریخی حاکم بر بافت لازم و ضروری است به طوریکه امروزه در سطح جهان و بویژه در کشورهای توسعه یافته ارزشها و مفاهیم فرهنگی در فضاهای ساخته شده شهری یکی از دلایل اصلی بهسازی و نوسازی بافت قدیمی شهرهاست.تحقیق پیرامون چنین موضوعی از جنبه های مختلف علمی ،اجتماعی،فرهنگی،اقتصادی و کالبدی و... حائز اهمیت است.

         از بعد نظری؛این تحقیق به تجزیه وتحلیل و تبیین نظریه های ساماندهی و احیا بافت های قدیمی شهر به منظور برطرف نمودن کمبودها و نارسایی هایی که در بعضی از روشها و الگوها بویژه در رابطه با محله هفت تنان وجود دارد کمک می کند و به غنای مبانی نظری در این راستا می انجامد.

        اهمیت کالبدی؛ یکی از برجسته ترین ویژگی های هسته تاریخی شهرها، حضور عناصر و بافت های کالبدی و فضاهای شهری غنی و با ارزش است. آن ویژگی در شرایط کنونی که بخش جدید و نوظهور شهرهای معاصر از فقر فضاهای شهری رنج می برد اهمیتی دوچندان پیدا می کند. چرا که تکوین،گسترش و تغییر اینگونه عناصر فضاها تا قبل از مداخلات بی هویت شهرسازی معاصر، ریشه در فرهنگ و هویت تاریخی ما داشته و همگام باسایر تحولات اجتماعی فرهنگی بوده است.به عبارت دیگر اینگونه فضاها از آنجا که تبلور کالبدی جهان بینی، ایدئولوژی،روابط اجتماعی ،اقتصادی و فرهنگی جامعه ما هستند ، از امتیاز سنخیت با فرهنگ و سنن بومی برخوردار می باشند و دارای غنایی هستند که با ارزش گذاری های دقیق بر جنبه های گوناگون فضایی و کارکردهای شهری به نتایج درخشانی در زمینه زیبایی و وحدت ساختار فضایی دست یافته اند و از این رو حتی هنوز هم قرارگیری در اینگونه فضاها و مکانها ما را از تجربه خوشایند احساس آشنایی و انس با فضا بهره مند می کند. در این راستا ساماندهی کالبدی بافت های قدیمی،هم از آن جهت ضرورت دارد که با تقویت ارزش های کلبدی – فضایی، فرصت ارزشمند فراگیری و ادراک فضاها و عناصر شهری با ارزش، همچنان حفظ می شود و می تواند ما را در ایجاد فضایی برای امروز و بخشیدن چهره ای انسانی تر به شهر یاری دهد و هم از این نظر که با حفظ و تقویت اینگونه عناصر و فضاها و زدودن آنها از انواع آلودگی های بصری و فعالیتی امکان تقویت پیوستگی و اتصال به خط مستمر تاریخ شهرسازی سنتی به وجد آید که در رویارویی با مشکلات و نابسامانی های متعدد ناشی از قهر و قطع تاریخی شهرسازی معاصر با پیشینه سنتی آن اهمیت فوق العاده ای دارد.(توسلی 106،1371). بر این اساس لزوم سازماندهی کالبدی بافت های کهن شهری نیز روشن می شود.

        اهمیت اجتماعی؛ فرآیندهای سیاسی، اجتماعی و جمعیت شهرهای تاریخی ایران از ابتدای قرن معاصر، پی‫آمدهای اجتماعی،اقتصادی کالبدی گسترده ای را برای بافت تاریخی و کل منطقه شهری به دنبال داشته است. در نتیجه این فرآیند، هم اکنون بافت های کهن ما عموماً میزبان جمعیتی با ویژگی های اجتماعی-جمعیتی ویژه و کاملاً متمایز از سایر قسمت های شهر هستند. این قشر بندی جدید اجتماعی که به پیدایش لایه های پیوسته متغیر جمعیتی در بافت تاریخی منجر شده، در طی فرآیند جایگزینی اقشار تهی دست و آسیب پذیر اجتماعی به جای جمعیت بومی باعث تنزل و افت اجتماعی شده و متعاقب آن روابط اجتماعی نوینی را برای بافت تاریخی تعریف کرده است.عدم ثبات اجتماعی بافت در نتیجه تحرکات شدید جمعیت شناور آن، به شکلی نگران کننده هنجارها و ارزش‫های اجتماعی حاکم بر بافت را تضعیف کرده و زمینه ظهور و گسترش انواع کج رویها و هنجارهای اجتماعی را فراهم آورده است. علاوه بر این در نتیجه تفکیک شدید طبقات درآمدی در شهر و اختصاص بافت به طبقات پایین، ظرفیت مشارکت مردمی در سطح ناحیه کاهش یافته و در نتیجه، افزایش گسیختگی انسجام اجتماعی را به دنبال داشته است.و این در حالی است که ساختار اجتماعی شهرهای قدیم پیش از تحولات معاصر، از انسجام درونی برخوردار بود و ساخت سلسله مراتبی قدرت ، استمرار این انسجام در طول تاریخ حیات بشر را تضمین می‫کرد. ساخت اجتماعی شهر از طریق شبکه ای از روابط درون محله ای در تمام شهر گسترده بود و تمامی رفتارهای شهروندان بر اساس سیستم هنجارهای جامعه شهری مورد ارزیابی قرار می گرفت.ارتباط متقابل و درهم تنیده روابط اجتماعی با سایر ابعاد اقتصادی، کالبدی و فرهنگی جامعه شهری، به شکلی منسجم و یکپارچه ، در تعریف شهر، شرکتی هماهنگ داشتند. حاکمیت روابط اجتماعی بر زندگی شهری تا آنجا بود که سرویس دهی خدمات شهری، از طریق شبکه روابط درون محله ای و با مشارکت اعیان و اشراف هر محله و سرپرستی کدخدا و ریش سفیدان آن محله، انجام می گرفت.از این رو می توان گفت بافت قدیم به پشتوانه سرمایه اجتماعی پیشین دارای پتانسیل تقویت روابط اجتماعی و افزایش انسجام اجتماعی است و الگو و مفهوم محله و مرکز محله آن، فرصت مناسبی برای تجربه مشارکت مردمی و تحکیم همبستگی و وفاق جمعی در بین شهروندان است.بافت تاریخی از این نظر، دارای اثرات ارزشمندی از اندیشه، فرهنگ و روابط اجتماعی پیشینیان است و به قول سامونا در محیط زیست صنعتی و ماشینی زمانه ما، نقش عامل موازنه بخش را ایفا می کند و باید شرایط حضور آن ها در زندگی نسل حاضر را فراهم کرد.(صالحی،1376،24-31). از طرف دیگر احیاء و بازسازی و سوق دادن حرکات فیزیکی جمعیت به داخل بافت قدیم شهرها و جلوگیری از رکود و نابودی آنها اهمیت زیادی در برنامه ریزی شهرهای کهن دارد.

    1-4 اهداف تحقیق

        در این مطالعه اهداف چندی مورد نظر است و بر اساس سوالات و فرضیه هایی که مطرح شده است سعی کرده‫ایم که این اهداف را تقریباً مشخص و در جهت رسیدن به چنین اهدافی این موضوع را مورد مطالعه قرار دهیم.

    1-4-1 مهم ترین اهداف عبارتند از

        بررسی و شناخت مقدماتی بافت قدیم محله هفت تنان و محدودیت هایی که از جنبه فیزیک کالبدی در حال حاضر در آن دیده می شود.مطالعه وضعیت ارتباطی، کوچه ها معابر واقع در بافت قدیم این محله و انطباق آن با نیازهای امروزی سکنه واقع در آن و اینکه آیا این شبکه کاربری مناسب است یا خیر؟بررسی و مطالعه تعداد و نحوه پراکندگی عناصر خدماتی واقع در بافت قدیم محله هفت تنان و اینکه آیا این مقدار از لحاظ قدرت خدمات دهی و نحوه دسترسی موقعیت مناسبی دارند و در این زمینه چه مواردی را باید پیشنهاد کرد.مطالعه وضعیت فیزیکی و ساختاری سکونت گاههای واقع در بافت قدیم محله هفت تنان و رسیدن به این موضوع که آیا مسائل فیزیکی آن از قبیل اندازه، نوع مصالح ساختمانی و سبک معماری آن با شرایط امروزی مطابقت دارند یا نه و چگونه می توان آن را بهسازی کرد.جهت بهسازی بافت قدیم محله هفت تنان چه نوع برنامه ریزی شهری باید در نظر گرفته شود و آیا برنامه ریزی مطابق با فرهنگ گرایی می تواند کارساز باشد و در کنار آن چه برنامه های دیگری لازم است.نتایج این تحقیق جهت برنامه ریزی توریستی و حفظ و احیاء اهمیت تاریخی و اعتبار بافت قدیم این محله می تواند مورداستفاده سازمان ها و ادارات دولتی نظیر سازمان مسکن و شهرسازی، میراث فرهنگی – صنایع دستی و جهانگردی، شهرداری شیراز و فرمانداری این شهرستان قرار گیرد تا در برنامه های آینده خود از این نتایج بهره گیرند.

    1-5- فرضیه های تحقیق

    1- کم بودن و ناکافی بودن معابر عمومی در محدودیت فیزیکی- کالبدی بافت قدیم محله هفت تنان تاثیر زیادی دارد.

    2- در شرایط فعلی تعداد عناصر خدماتی در بافت قدیم محله هفت تنان برای جمعیت ساکن در آن کافی نمی باشد.

    3- سکونت گاههای قدیمی و فشرده موجود در بافت قدیم درمحدوده هفت تنان  در محدودیت های فیزیکی –کالبدی نقش دارد.

  • فهرست:

    چکیده ................................................................................................................................................................ 1

    فصل اول: کلیات پژوهش

    1-1 مقدمه........................................................................................................................................................ 2

    1-2 بیان مساله................................................................................................................................................. 3

    1-3 اهمیت و ضرورت تحقیق......................................................................................................................... 5

    1-4 اهداف تحقیق........................................................................................................................................... 7

    1-4-1 مهم ترین اهداف ............................................................................................................................. 7

    1-5- فرضیه های تحقیق................................................................................................................................. 8

    1-6- سابقه و پیشینه تحقیق............................................................................................................................ 8

    1-7 روش تحقیق........................................................................................................................................... 12

    1-8 مشکلات و محدودیت های تحقیق........................................................................................................ 12

    1-9 واژه ها و مفاهیم کلیدی تحقیق.............................................................................................................. 13

    1-9-1 انواع بافت...................................................................................................................................... 13

    1-9-1-1 بافت شهر............................................................................................................................... 13

    1-9-1-2 بافت تاریخی.......................................................................................................................... 13

    1-9-1-3 بافت قدیمی........................................................................................................................... 13

    1-9-1-4 بافت میانی.............................................................................................................................. 13

    1-9-1-5 بافت جدید............................................................................................................................. 14

    1-9-1-6 بافت فرسوده.......................................................................................................................... 14

    1-9-1-7 بافت پیرامونی........................................................................................................................ 14

    1-9-2 حفاظت.......................................................................................................................................... 14

    1-9-3 نوسازی.......................................................................................................................................... 15

    1-9-4 باز سازی........................................................................................................................................ 15

    1-9-4-1 بازسازی تاریخی..................................................................................................................... 15

    1-9-4-2 بازسازی غیر تاریخی.............................................................................................................. 15

    1-9-4-3 احیاء....................................................................................................................................... 15

    1-9-4-4 برنامه ریزی ........................................................................................................................... 15

    1-9-4-5 برنامه ریزی شهری................................................................................................................. 16

    فصل دوم: مبانی نظری تحقیق

    2-1 مکاتب و دیدگاه‌های موجود در ارتباط با بافت قدیم شهری................................................................ 17

    2-1- 1 مکاتب بهسازی و نوسازی بافت قدیم......................................................................................... 17

    2-1-1-1 فرهنگ گرایی ....................................................................................................................... 17

    2-1-1-2 دیدگاه سازمندگرایان (1940-1900).................................................................................... 18

    2-1-1-3 دیدگاه توسعه پایدار شهری از دوره زمانی 1990 به بعد...................................................... 18

    2-1-1-4 دیدگاه سنت گرایان .............................................................................................................. 18

    2-1-1-5 دیدگاه ساختار گرایان ........................................................................................................... 19

    2-1-1-6 مکتب مدرنیسم...................................................................................................................... 19

    2-1-1-7 دیدگاه خردگرایان.................................................................................................................. 20

    2-1-1-8 مکتب تجزیه گرایی یا نگرش سلولی..................................................................................... 20

    2-1-2 دیدگاههای نظری پیرامون بهسازی و نوسازی بافت قدیم............................................................ 21

    2-1-2-1 ارتباط بناهای یادواره‌ای با محیط اطراف (نظریه کامیلوسیت).............................................. 21

    2-1-2-2 اصل مرمت دائم (نظریه جان راسکین)................................................................................. 21

    2-1-2-3 دادن روح و حیات به بنای تاریخی (نظریه کامیلو بویی تو)................................................. 21

    2-1-2-4 تعلق بنا به محیط شهری (نظریه لوکابلترامی)........................................................................ 22

    2-1-2-5 پویایی مراکز شهری (نظریه جین جاکبز).............................................................................. 22

    2-1-2-6 نگرش موزه‌ای به بافت شهر ................................................................................................ 22

    2-1-2-7 نظریه اصالت بخشی............................................................................................................... 22

    2-1-2-8 بهبود عمل کرد با کالبد پویا (نظریه لودویکو کوارونی)........................................................ 23

    2-1-2-9 تفکیک میان بناها (نظریه گوستاو جیووانی).......................................................................... 24

    2-1-2-10 حفظ سنت با پاسخ به نیازهای نو (نظریه کنزو تانگه)....................................................... 24

    فصل سوم: شناخت موقعیت  جغرافیایی استان فارس

    3-1 موقعیت جغرافیایی و وسعت استان...................................................................................................... 26

    3-1-1 مختصات طبیعی  و موقعیت جغرافیایی استان.............................................................................. 28

    3-1-2 دریاچه ها....................................................................................................................................... 29

    3-1-3 کوه ها............................................................................................................................................. 30

    3-1-4 رودخانه ها..................................................................................................................................... 31

    3-2 مشاهیر.................................................................................................................................................... 32

    3-3 شهر شیراز............................................................................................................................................. 33

    3-3-1 موقعیت سیاسی.............................................................................................................................. 33

    3-3-2 موقعیت جغرافیایی........................................................................................................................ 33

    3-3-3 شرایط آب و هوایی....................................................................................................................... 33

    3-3-4 تاریخچه و ویژگی های آثار........................................................................................................... 34

    3-3-5 وجه تسمیه..................................................................................................................................... 37

    3-3-6 پیشینه............................................................................................................................................. 37

    3-3-6-1 بنیان‌گذاری شیراز از دیدگاه تاریخی..................................................................................... 37

    3-3-6-2 در اسطوره‌ها و روایات سنتی................................................................................................ 39

    3-3-6-3 فتح فارس توسط مسلمانان.................................................................................................... 39

    3-3-6-4 آل بویه تا صفویان.................................................................................................................. 40

    3-3-6-5 دوران صفویه تا دوران معاصر................................................................................................ 40

    3-3-7 روز شیراز...................................................................................................................................... 42

    3-3-8 وضعیت طبیعی.............................................................................................................................. 43

    3-3-9 موقعیت جغرافیایی........................................................................................................................ 43

    3-3-10 آب و هوا..................................................................................................................................... 43

    3-3-11 وضعیت اجتماعی........................................................................................................................ 44

    3-3-11-1 زبان مردم............................................................................................................................. 44

    3-3-11-2 دین....................................................................................................................................... 44

    3-3-11-3 فرهنگ................................................................................................................................. 44

    3-3-11-4 جمعیت................................................................................................................................ 45

    3-3-12جای‌های دیدنی............................................................................................................................ 46

    3-3-12-1 جاذبه‌های تاریخی................................................................................................................ 46

    3-3-12-2 جاذبه‌های طبیعی................................................................................................................. 47

    3-3-12-3 جاذبه‌های مذهبی................................................................................................................. 48

    3-3-12-4 فضای سبز............................................................................................................................ 48

    3-3-12-5 نمایشگاه بین‌المللی.............................................................................................................. 49

    3-3-12-6 نگارخانه‌های شیراز............................................................................................................. 49

    3-3-12-7 موزه ها‌................................................................................................................................. 49

    3-3-12-8 هتل‌ها و مراکز اقامتی........................................................................................................... 49

    3-3-13 حمل و نقل.................................................................................................................................. 50

    3-3-13-1 فرودگاه بین‌المللی شیراز..................................................................................................... 50

    3-3-13-2 راه‌آهن.................................................................................................................................. 51

    3-3-13-3 پایانه مسافربری.................................................................................................................... 51

    3-3-13-4 اتوبوس................................................................................................................................. 52

    3-3-13-5 قطار شهری.......................................................................................................................... 52

    3-3-13-6 تاکسی................................................................................................................................... 53

    3-3-14 رسانه‌ها........................................................................................................................................ 53

    3-3-14-1 صدا و سیما.......................................................................................................................... 53

    3-3-14-2 نشریه‌ها................................................................................................................................ 53

    3-3-14-3 سینما.................................................................................................................................... 53

    3-3-14-3-1 تاریخچه........................................................................................................................ 54

    3-3-14-3-2 فهرست سینماهای شیراز بر اساس تاریخ................................................................... 54

    3-3-15 ورزش و تفریح............................................................................................................................ 55

    3-3-15-1 ورزشگاه‌ها........................................................................................................................... 55

    3-3-15-2 پیست اسکی........................................................................................................................ 56

    3-3-16 مراکز آموزش عالی و دانشگاه‌ها.................................................................................................. 56

    3-3-17 اقتصاد.......................................................................................................................................... 56

    3-3-18 سوغات........................................................................................................................................ 57

    3-4 شهرهای خواهرخوانده.......................................................................................................................... 57

    3-5 مناطق شیراز........................................................................................................................................... 58

    3-5-1 منطقه یک....................................................................................................................................... 58

    3-5-2 منطقه دو ....................................................................................................................................... 58

    3-5-3 منطقه چهار ................................................................................................................................... 58

    3-5-4 منطقه پنج ...................................................................................................................................... 59

    3-5-5 منطقه شش .................................................................................................................................... 59

    3-5-6 منطقه هفت ................................................................................................................................... 60

    3-5-7 منطقه هشت .................................................................................................................................. 60

    3-5-9 منطقه نه ........................................................................................................................................ 61

    3-5-10 منطقه سه...................................................................................................................................... 62

    3-5-10-1 محدوده تحت پوشش منطقه 3 ........................................................................................... 62

    3-5-10-2 حدود جغرافیایی و وسعت منطقه ۳  ................................................................................. 62

    3-5-10-3 اماکن تاریخی و فرهنگی محدوده شهرداری منطقه 3  ...................................................... 63

    3-5-10-3-1 بقعه هفت تنان شیراز................................................................................................... 63

    فصل چهارم: شناسایی وی‍ژگی های بافت

    4-1 ترکیب  بافت محدوده مورد مطالعه  ( بافت پر و خالی )..................................................................... 65

    4-2 تراکم بافت............................................................................................................................................. 66

    4-3 ویژگی های قطعات در محدوده مورد مطالعه........................................................................................ 67

    4-3-1 تعداد طبقات.................................................................................................................................. 67

    4-3-2 دانه بندی در محدوده مورد مطالعه................................................................................................ 69

    4-3-3 عمر ابنیه در محدوده مورد مطالعه ............................................................................................... 70

    4-3-4 مصالح موجود در بافت از نظر مساحت ...................................................................................... 70

    4-3-5 کیفیت ابنیه موجود در بافت.......................................................................................................... 72

    4-3-6 مالکیت بنا ..................................................................................................................................... 74

    4-4 بررسی ویژگی های شبکه دسترسی شامل مقیاس ، نقش و کیفیت زیر سازی معابر .......................... 75

    4-5 بررسی وضعیت تأسیسات زیر بنایی شامل مقیاس عملکردی و توزیع فضایی در محدوده  هفت‫تنان 76

    4-5-1 برق ............................................................................................................................................... 76

    4-5-2 شبکه گاز........................................................................................................................................ 76

    4-5-3 آب شرب ...................................................................................................................................... 76

    4-5-4 بررسی وضعیت فاضلاب در محدوده هفت تنان.......................................................................... 77

    4-5-5 بررسی ویژگی های زیست محیطی و تأثیر آلاینده ها بر محدوده هفت تنان............................... 77

    4-6 شناسایی و معرفی کاربردی و عملکرد قطعات..................................................................................... 77

    4-7  شناسایی و معرفی عملکرد و نحوه فعالیت قالب بافت های موجود................................................... 79

    4-8 شناسایی و معرفی اماکن و فضاهاو بافت های واجد ارزش تاریخی و فرهنگی .................................. 79

    4-9 شناسایی و نحوه عمل، سطح و حوزه عملکرد فعالیتهای موجود در محدوده .................................... 80

    4-9-1 شناسایی ارزش اقتصادی قطعات در قالب قیمت زمین و ارزش اقتصادی عملکردهای مختلف 81

    4-9-2 شناسایی نقش و جایگاه محدوده طرح در شهر ........................................................................... 82

    4-9-2-1 تعریف اولیه نقش و جایگاه محدوده..................................................................................... 82

    4-9-2-2 نقش کارکردی محدوده.......................................................................................................... 82

    4-10 ویژگی های کیفیت محیطی و فضایی سیمای شهری.......................................................................... 82

    4-10-1 بررسی جنس و رنگ نمای قطعات ........................................................................................... 82

    4-10-2 نحوه ترکیب فضاهای باز و بسته و تراکم بافت ......................................................................... 84

    4-10-3 شناسایی عناصر شاخص تأثیر گذار بر ساختار فضایی ............................................................. 85

    4-10-4 شناسایی عوامل و عناصر عمده بصری ...................................................................................... 85

    4-10-5 شناسایی عناصر ، اماکن و فضاهای هویت زا ............................................................................ 85

    4-11 عوامل سکونت در بافت...................................................................................................................... 86

    4-12 میزان تعلق به محل زندگی و مدت اقامت در محله............................................................................ 87

    4-13 تجزیه و تحلیل مطالعات وضع موجود و استنتاج نتایج ..................................................................... 88

    4-13-1 تحلیل نتایج حاصل از مطالعات طبیعی ...................................................................................... 88

    4-13-1-1 امکانات و محدودیت های ناشی از عوامل طبیعی و توپوگرافی  ....................................... 88

    4-13-2 تحلیل نتایج حاصل از مطالعات کالبدی - عملکردی ................................................................ 89

    4-13-2-1 شناسایی اجزاء و  قطعات معضل دار از ابعاد ازتفاعی ، عمر بنا ، مصالح بنا و ...  .......... 89

    4-13-2-2 شناسایی نارسایی شبکه آمد و شد سواره – پیاده و امکان تقویت آن ............................... 90

    4-13-2-2-1 هفت تنان شمالی.......................................................................................................... 90

    4-13-2-2-2 هفت تنان جنوبی......................................................................................................... 90

    4-13-2-2-3 سیل آباد....................................................................................................................... 90

    4-14 ضعف سیستم و شبکه تأسیسات زیر بنایی و محدودیت در امکان تقویت آن .................................. 91

    4-15 شناسایی و تحلیل اجزاء با عملکرد ناهمخوان و معضل ساز و لزوم حذف یا انتقال کاربری ........... 91

    4-16 شناسایی و تحلیل عوامل تهدید کننده و منفی در ارتباط با عملکرد بافت ........................................ 92

    4-17 تحلیل عوامل تأثیر گذار بر ساختار فضایی – عملکردی بافت ......................................................... 92

    4-18 تحلیل الگوی کاربری بافت و امکان تقویت یا تغییر آن .................................................................... 92

    4-19 تحلیل ارزش اقتصادی فرهنگی ، تاریخی ، کالبدی و محیطی اجزاء و ...  ....................................... 92

    4-20 تحلیل مطالعات کیفیت محیطی ، فضایی و سیمای شهری ................................................................ 93

    4-20-1 تحلیل امکان تقویت سیمای شهری با توجه به عوامل طبیعی و انسان ساخت ......................... 93

    4-21 تحلیل ویژگی های اجتماعی – اقتصادی ........................................................................................... 93

    4-21-1 تأثیر عوامل اجتماعی – فرهنگی در فرسودگی کالبدی و عملکردی محدوده بافت ................ 93

    4-21-2 تأثیر عوامل اقتصادی در فرسودگی کالبدی و عملکردی .......................................................... 94

    4-21-3 بررسی و جمع بندی مشارکت پذیری اجتماعی – اقتصادی ساکنان محدوده بافت ................ 94

    4-22 تحلیل مسائل ، مشکلات ، توان ها و نقاط ضعف و قوت محدوده طرح براساس مطالعات و نتایج 96

    4-23 تعیین کاربری زمین و برآورد خدمات و تراکم های محدوده............................................................. 97

    4-23-1 کاربری مسکونی ......................................................................................................................... 98

    4-23-2 کاربری مذهبی ............................................................................................................................ 98

    4-23-3 کاربری پذیرایی و جهانگردی .................................................................................................... 98

    4-23-4 مختلط تجاری مسکونی .............................................................................................................. 98

    4-23-5 پارکینگ تجاری........................................................................................................................... 98

    4-23-6 مرکز خدمات محله ..................................................................................................................... 98

    4-23-7 فضای سبز .................................................................................................................................. 99

    4-23-8 کاربری آموزشی........................................................................................................................... 99

    4-23-9 کاربری بهداشتی ........................................................................................................................ 99

    4-23-10 تأسیسات شهری ....................................................................................................................... 99

    4-23-11 شبکه معابر................................................................................................................................ 99

    4-24 محله بندی در محدوده مورد مطالعه................................................................................................. 100

    4-25 بررسی محدوده مورد مداخله .......................................................................................................... 101

    4-25-1 ویژگی های قطعات در محدوده مورد مداخله ......................................................................... 101

    4-25-1-1 تعداد طبقات...................................................................................................................... 101

    4-25-1-2 دانه بندی در محدوده مورد مطالعه................................................................................... 102

    4-25-1-3 عمر ابنیه در محدوده مورد مداخله................................................................................... 103

    4-25-1-4 نوع مصالح موجود در محدوده مورد مداخله ................................................................... 104

    4-25-1-5 کیفیت ابنیه موجود در بافت............................................................................................. 105

    4-25-1-6 مالکیت بنا ......................................................................................................................... 106

    4-25-2 بررسی ویژگی های شبکه دسترسی شامل مقیاس ، نقش و کیفیت زیر سازی معابر ............. 106

    4-25-3 شناسایی و معرفی کاربردی و عملکرد قطعات ....................................................................... 107

    4-25-4 شناسایی و معرفی عملکرد و نحوه فعالیت قالب بافت های موجود ....................................... 108

    4-25-5 شناسایی و نحوه عمل، سطح و حوزه عملکرد فعالیتهای موجود در محدوده ....................... 109

    4-25-6 جمع بندی و امکان سنجی کلی و تشخیص الگوی مداخله ................................................... 109

    4-25-6-1 اهداف و معیارهای طراحی .............................................................................................. 109

    4-25-6-2 معیارهای بالا بردن کیفیت اسکان در محدوده  ............................................................... 109

    4-25-6-3 معیارهای تأمین دسترسی ................................................................................................. 109

    4-25-6-4 تأمین مسکن مناسب ......................................................................................................... 110

    4-25-6-5 معیارهای تأمین مسکن مناسب.......................................................................................... 110

    4-25-6-6 تأمین تأسیسات شهری ..................................................................................................... 110

    4-25-6-7 معیارهای تأمین تأسیسات شهری ..................................................................................... 110

    4-25-6-8 تأمین کاربری ها و خدمات لازم ...................................................................................... 111

    4-25-6-9 معیارهای تأمین کاربری و خدمات لازم............................................................................ 111

    4-25-6-10 استفاده بهینه از اراضی .................................................................................................. 111

    4-25-6-11 معیارهای مؤثر بر استفاده بهینه از زمین ........................................................................ 111

    4-25-6-12 بهبود معیشتی ساکنین..................................................................................................... 111

    4-25-6-13 معیارهای مؤثر بر بهبود معیشتی ساکنین ....................................................................... 111

    4-25-6-14 ساختار فضایی ............................................................................................................... 112

    4-25-6-15 دسترسی ......................................................................................................................... 112

    4-26 زمان بندی اقدامات طرح ................................................................................................................. 112

    4-27 برنامه اجرایی ................................................................................................................................... 113

    فصل پنجم: پیشنهادات در محدوده مورد مداخله

    5-1 بازگشایی و نقش پذیر کردن معابر درون و اطراف بافت................................................................... 114

    5-1-1 گزینه های تجمیع قطعات .......................................................................................................... 114

    5-1-1-1 مداخله حداقل ، در جاسازی بناها ، ساماندهی از طریق ضوابط و راهنماهای طراحی..... 114

    5-1-1-2 مداخله با تجمیع در مقیاس چند واحد مسکونی................................................................ 114

    5-1-1-3 مداخله با تجمیع در مقیاس واحد همسایگی...................................................................... 115

    5-1-1-4 مداخله با تجمیع در مقیاس بلوک های شهری .................................................................. 115

    5-2 الگوها و انگاره های طراحی و برآوردها ........................................................................................... 116

    5-2-1 الگوی تجمیع قطعات در طرح پیشنهادی .................................................................................. 116

    5-3 کاربری های پیشنهادی در محدوده مورد مداخله .............................................................................. 116

    5-4 طرح پیشنهادی مدیریت بهسازی و نوسازی محدوده ........................................................................ 117

    5-4-1 ساختار سازمانی بهسازی و نوسازی........................................................................................... 117

    5-4-2 توانمندسازی صاحبان املاک فرسوده......................................................................................... 117

    5-4-3 ساختار سازمانی بهسازی و نوسازی  ......................................................................................... 118

    5-4-4 الزامات اجرای طرح.................................................................................................................... 118

    5-4-5 تشکیل دفتر خدمات نوسازی محلات شهری............................................................................. 118

    5-4-6 تحقق مشارکت به منظور.............................................................................................................. 119

    5-4-7 اهداف جانبی طرح...................................................................................................................... 119

    5-4-8  ضوابط تجمیع قطعات................................................................................................................ 120

    5-5 مکانیزم اجرا و مداخله........................................................................................................................ 120

    5-5-1 رویکردهای اصلی ...................................................................................................................... 120

    منابع................................................................................................................................................................ 122

    .

    منبع:

    - اداره کل هواشناسی بوشهر،1385

    2- اطلاعات آب و هوای شیراز(ودربیس)‏ (انگلیسی). وب‌گاه wheatherbase. بازدید درتاریخ 20شهریور1390.

    3- اطلاعات کلی شیراز‏ (فارسی). سازمان میراث فرهنگی و گردشگری. بازدید در تاریخ20شهریور1390.

    4- امیربانی، مسعود، تاریخ معماری غرب از عهد باستان تا مکتب شیکاگو، تهران، نشر خاک، پاییز 1385.

    5- بحرینی، حسین، تجدد، فرا تجدد و پس از آن در شهرسازی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1378.

    6- بوچانی، محمدحسین، «نوسازی و احیای نواحی فرسوده‌ی شهری تجربه‌ی شهرکرد» مجله‌ی شهرداری‌ها، شماره‌ی 64، شهریور 1383.

    7- پاپلی یزدی، حسین و حسین رجبی سناجردی، نظریه‌های شهر و پیرامون، تهران، انتشارات سمت، 1382.

    8- تاریخچه شیراز‏ (فارسی). وب‌گاه رسمی شهرداری شیراز. بازدید در تاریخ 12مرداد90 ۱۳.

    9- توسلی، محمود و دیگران، طراحی شهری در بافت قدیم شهر یزد، مرکز تحقیقات شهرسازی و معماری ایران، تهران، وزارت مسکن و شهرسازی، 1368.

    10-  جاذبه‌های تاریخی شیراز؛ (فارسی). وب‌گاه شهرداری شیراز. بازدید در تاریخ11مرداد1390.

    11- جاذبه‌های طبیعی استان فارس‏ (فارسی). ادارهء کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان فارس. بازدید در تاریخ ۱۴مرداد 1390.

    12- جمعیت شهر شیراز‏ (فارسی). وب‌گاه رسمی شهرداری شیراز. بازدید در تاریخ ‏۹ شهریور1390 .

    13- جمعیت شهرهای موجود کشور و متوسط رشد سالانه  آن‌ها به‌ترتیب حروف الفبا، نشریات مرکز آمار ایران.

    14- حبیبی، محسن، بازسازی بافت‌های تاریخی(جزوه‌ی درسی)، دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران.

    15- حمدالله مستوفی، نزهت‌القلوب به کوشش محمد دبیرسیاقی، قزوین انتشارات حدیث امروز ۱۳۸۱.

    16- خواهر خوانده‌های شیراز‏ (فارسی). وب‌گاه رسمی شهرداری شیراز. بازدید در تاریخ شهریور1390.

    17- دانشگاه آزاد اسلامی شیراز‏ (فارسی). وب‌گاه رسمی دانشگاه آزاد اسلامی شیراز. بازدید در تاریخ شهریور ۱390.

    18- دانشگاه صنعتی شیراز‏ (فارسی). وب‌گاه رسمی دانشگاه صنعتی شیراز. بازدید در تاریخ شهریور ۱390.

    19- درباره شیراز‏ (فارسی). دانشگاه علوم پزشکی شیراز. بازدید در تاریخ 21شهریور1390.

    20- رسولی، محمد، طرح ساماندهی ساخت فضایی- کالبدی بافت قدیم سنندج، رساله‌ی کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه تهران، سال 1372.

    21- رهنما، محمدرحیم، «معرفی و ارزیابی تئوری اصالت بخشی در فرآیند احیای بافت‌های قدیم شهری محله‌ی سرشور مشهد» فصلنامه‌ی تحقیقات جغرافیایی، شماره‌ی پیاپی 42، 1378.

    22- زیاری، کرامت‌الله، اصول و روش‌های برنامه‌ریزی منطقه‌ای، یزد، انتشارات دانشگاه یزد، 1383.

    23- سازمان پارک ها و فضای سبز شهر تهران ، 1371.

    24- سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری شیراز‏ (فارسی). وب‌گاه سازمان پایانه‌های مسافربری شهرداری شیراز. بازدید در تاریخ12مرداد1390.

    25- سازمان حفاظت محیط زیست ، همایش شهر سبز تهران ، 1378 .

    26- سازمان زمین شناسی بوشهر،1385

    27- سازمان مسکن و شهرسازی بوشهر،1389

    28- شبکهء خبر‏ (فارسی). وب‌گاه شبکهء خبر. بازدید در تاریخ ۱۲مرداد1390.

    29- شکویی ، حسین ،1373 ، دیدگاه های نو در جغرافیای شهری ، جلد اول، سمت.

    30- شمارش معکوس برای تخریب 570 هزار متر مربع از بافت تاریخی شیراز‏ (فارسی). وبگاه خبرگزاری میراث فرهنگی، در تاریخ 12مرداد1390.

    31- شماعی، علی، اثرات توسعه فیزیکی شهر یزد بر بافت قدیم و راهکارهای ساماندهی و احیای آن، رساله دکتری جغرافیا و برنامه‌ریزی شهری، دانشگاه تهران، 1380.

    32- شیعه ، اسماعیل ، مقدمه ای بر برنامه ریزی شهری ، تهران ، دانشگاه علم و صنعت، 1379.

    33- فلامکی، محمدمنصور، باززنده‌سازی بناها و شهرهای تاریخی، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، 1383.

    34- فهرست پارکهای محله‌ای شیراز‏ (فارسی). وب‌گاه رسمی سازمان پارکها و فضای سبز شهرداری شیراز. بازدید در تاریخ 1۴مرداد1390.

    35- گیرشمن،ر، ایران از آغاز تا اسلام، ترجمه محمد معین،نشرکتاب،تهران،1355

    36- لغتنامه دهخدا‏ (فارسی). وب‌گاه لغتنامه دات کام. بازدید در تاریخ ۱۳90.

    37- لینچ، کوین، سیمای شهری، ترجمه منوچهر، مزینی، تهران، دانشگاه تهران، 1357.

    38- مجموعه مباحث وروش های شهرسازی ، مرکز مطالعات و تحقیقات معماری و شهرسازی.

    39- مرکز آمار ایران ، سالنامه آماری کشور ، 1385 .

    40- مهرمند ، شهرزاد، چکیده مقالات  همایش توسعه ی محله ای ، تهران ،1383.

    41- مهمان‌پذیرها و مهمان‌سراهای شیراز‏ (فارسی). شهرداری شیراز. بازدید در تاریخ 21شهریور۱۳۹۰.

    42-  نتایج سرشماری عمومی نفوس و مسکن ۱۳۸۵ به تفکیک سن‏ (فارسی). وب گاه ملی آمار ایران. بازدید در تاریخ 12مرداد1390.

    43- نریمانی، مسعود، بهسازی بافت تاریخی «مدل‌سازی راهبردها و بنیان‌های ساختاری» انتشارات مؤلف، پاییز 1379.

    44- نظریان ، اصغر،جغرافیای شهری ایران ، تهران ، دانشگاه پیام نور ، 1383.

    45- نورجهان راستی عمادآبادی، بررسی واژه‌ها و اصطلاحات لهجه شیرازی از دیدگاه زبانشناسی اجتماعی و تطبیقی،پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان، ۱۳۷۵ .

    .


موضوع پایان نامه تحلیلی بر بافت فرسوده محله هفت تنان شهر شیراز, نمونه پایان نامه تحلیلی بر بافت فرسوده محله هفت تنان شهر شیراز, جستجوی پایان نامه تحلیلی بر بافت فرسوده محله هفت تنان شهر شیراز, فایل Word پایان نامه تحلیلی بر بافت فرسوده محله هفت تنان شهر شیراز, دانلود پایان نامه تحلیلی بر بافت فرسوده محله هفت تنان شهر شیراز, فایل PDF پایان نامه تحلیلی بر بافت فرسوده محله هفت تنان شهر شیراز, تحقیق در مورد پایان نامه تحلیلی بر بافت فرسوده محله هفت تنان شهر شیراز, مقاله در مورد پایان نامه تحلیلی بر بافت فرسوده محله هفت تنان شهر شیراز, پروژه در مورد پایان نامه تحلیلی بر بافت فرسوده محله هفت تنان شهر شیراز, پروپوزال در مورد پایان نامه تحلیلی بر بافت فرسوده محله هفت تنان شهر شیراز, تز دکترا در مورد پایان نامه تحلیلی بر بافت فرسوده محله هفت تنان شهر شیراز, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیلی بر بافت فرسوده محله هفت تنان شهر شیراز, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تحلیلی بر بافت فرسوده محله هفت تنان شهر شیراز, پروژه درباره پایان نامه تحلیلی بر بافت فرسوده محله هفت تنان شهر شیراز, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تحلیلی بر بافت فرسوده محله هفت تنان شهر شیراز, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تحلیلی بر بافت فرسوده محله هفت تنان شهر شیراز, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیلی بر بافت فرسوده محله هفت تنان شهر شیراز, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تحلیلی بر بافت فرسوده محله هفت تنان شهر شیراز, رساله دکترا در مورد پایان نامه تحلیلی بر بافت فرسوده محله هفت تنان شهر شیراز

رساله جهت اخذ درجه دکتری Ph . D رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده : امروزه به دلیل هزینه های بالا ساخت و ساز و عدم توان اقتصادی مالکین بافت های فرسوده یکی از روش های نوسازی این بافت ،شراکت بخش های عمومی و خصوصی می باشد . در این پژوهش سعی شده است که تاثیر این نوع شراکت را در نوسازی بافت فرسوده منطقه 9 تهران بررسی نماید. جامعه آماری پژوهش (1169 پلاک )، پلاک های هستند که در ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیا گرایش برنامه ریزی شهری چکیده توسعه پایدار از جمله مفاهیمی است که چند دهه ای است با توجه به تأثیرات منفی و گاه جبران ناپذیر طرح های توسعه ،در مجامع جهانی مورد توجه جدی قرار گرفته است.می توان گفت که بهسازی و نوسازی با هدف های توسعه پایدار هماهنگی فراوانی دارد. در این میان شهر اردبیل با داشتن پیشینه تاریخی کهن و دارا بودن ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رشته :جغرافیا و برنامه ریزی شهری چکیده طرح باززنده سازی یا طرح مرمتی شهر در واقع ایفا کننده ی این وظیفه است که به اتکاء شناخت روند زندگی شهر، راه توسعه ی پدیده های موجود را برای تداوم زندگی مردمان شهر پیش بینی کند. به عبارت دیگر، طرح باززنده سازی شهری - در شرایط موجود و تجارب معمول تر- به کمک روند تکاملی تاریخ شهر می آید. اگر شناخت ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته اقتصاد گرايش اقتصاد اسلامي بهمن ماه 1393 چکيده بافت­هاي فرسوده  و ناکارآمد شهري، مناطقي از شهر است که در طي ساليان گذشته عناصر تشکيل دهنده آن اعم از تأ

پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي معماري بهمن 93 چکيده آنچه بايد امروزه در ارتقاء کيفيت روستاهاي کشورمان مدنظر قرار گيرد ، تعيين نوع مداخله مناسب روستايي بر اساس ويژ

اثربخشی مقررات طرح های تفصیلی بر نوسازی و بهسازی بافت فرسوده شهر اصفهان چکیده با توجه به مشکلات موجود در شهرهای بزرگ مانند گسترش شهر بر روی اراضی باارزش کشاورزی پیرامون و فرسودگی فضایی – کالبدی بافتهای درونی شهر، لزوم اتخاذ روشها و راهبردهایی جهت برقراری توسعه پایدار شهرها بیش از پیش ضرورت دارد. در این خصوص راهبرد توسعه درون زای شهری، یعنی توجه به بهسازی بافت و نوسازی در بافتهای ...

چکیده محلات قدیمی شهرها نه تنها به خاطر میراث فرهنگی خود ، که به دلیل قرارگرفتن در داخل شهرها فرصت ارزشمندی برای اصلاح و نوسازی و پاسخگویی به نیازهای فزاینده شهری فراهم آورده است. بسیاری از این گونه بافت های فرسوده در شهرهای ایران به حال خود رها شده اند و برنامه ریزی برای نوسازی و ساماندهی این گونه نواحی به یک ضرورت اساسی در برنامه ریزی شهری تبدیل گشته است. تجارب چند دهه ی گذشته ...

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جفرافیای انسانی گرایش : برنامه ریزی شهری چکیده : فرسودگی شهری یکی از مشکلات جدی و پدیده های غیر قابل اجتناب است که مدیریت شهری در تمام کشورهای جهان با آن رو به روست. آنچه مهم است اینکه فرسودگی شهری و ایجاد بافت فرسوده مختص به کشور خاص یا شهر مشخصی نمی باشد بلکه تمامی شهرها و روستاها در جهان با آن درگیر هستند ولی بسته به شرایط، ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MA) گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده اسکان غیر رسمی ،از پیامدهای نامطلوب شهرنشینی در جهان معاصر است که به ویژه در نتیجه صنعتی شدن شتابان و نابرابری های منطقه ای شکل گرفته و شهرها را با مسائل عدید ه ای مواجه ساخته است. گسترش سکونت گاه های غیر رسمی با گسترش آسیب های اجتماعی نظیر فحشا، اعتیاد، سرقت و... رابطه مستقیم دارد. افزایش این سکونت گاه ها ...

فصل اول:کلیات تحقیق پیشگفتار امروزه شهر ها به شکل سرسام آوری رشد می کنند و خود را به عنوان سکونتگاه اول بشر مطرح نموده اند.این روند مربوط به قرون اخیر و بویژه پس از انقلاب صنعتی است که رشد کالبدی و جمعیتی شهرها ، مشکلات عدیده ای را موجب گشت.در پاسخ به این مشکلات طرح های مختلفی به اجرا درآمدند که شاید مهم ترین آن ها طرح های هادی وجامع بودند،اما به دلایل متعدد این طرح ها با شکست ...

ثبت سفارش