پایان نامه اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران

word 421 KB 29737 119
1393 کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۴,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد

     رشته: حسابداری   

    چکیده

    نظارت و کنترل اثر قیمتی یکی از پویاترین حوزه های پژوهشی در شرکت های تجاری بوده و به سرعت در حال گسترش است. بررسی اثرات معاملات بلوک می تواند در درک چگونگی پاسخ بازار مفید واقع شود. هدف علمی پژوهش،  بررسی تاثیر معاملات بلوک بر نوسانات قیمت سهام با استفاده از داده های روزانه مرتبط با پنج معامله پیشین و آتی معامله بلوک بوده و از اهداف کاربردی نیز کمک به پیش بینی قیمت سهام برای کلیه استفاده کنندگان شامل تحلیلگران مالی، کارگزاران، شرکتهای سرمایه گذاری و متقاضیان سهام در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. تحقیق حاضراز بعد زمانی پس رویدادی و از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی است. در این پژوهش اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی یکساله از تاریخ  1/1/1391 تا 30/12/1391 سنجیده می شود و با استفاده از آزمون همبستگی رابطه بین اندازه معامله بلوک، نوسانات قیمت، حجم معاملات، بازده بازار، بازده روزانه تجمعی ماقبل و تفاوت بین بالاترین و پائین ترین قیمت با اثر قیمتی معاملات بلوک سنجیده می شود. داده های اولیه این تحقیق بعد از استخراج از منابع ذکر شده وارد نرم افزار اکسل شده تا با انجام برخی محاسبات متغیرهای مورد نیاز در فرضیه پژوهش بدست آیند، سپس نتایج حاصل از اندازه گیری متغیرها به منظور آزمون فرضیه پژوهش وارد نرم افزار ای - ویوز شده است. بطور کلی نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که اثر قیمتی دائمی، با افزایش بازده روزانه تجمعی ماقبل معامله بلوک افزایش می یابد. اثر قیمتی کل نیز با افزایش حجم معاملات و بازده بازار افزایش یافته در حالیکه با افزایش اندازه معامله و نوسانات قیمت و بازده روزانه تجمعی ماقبل معامله بلوک کاهش می یابد. اثر قیمتی موقت نیز با افزایش اندازه معامله و نوسانات قیمت و بازده روزانه تجمعی ماقبل معامله بلوک افزایش یافته و با افزایش حجم معاملات و بازده بازار کاهش می یابد.

     

    کلمات کلیدی: اثر قیمتی، معاملات بلوک، بورس اوراق بهادار تهران 

     

    مقدمه

    نیل به رشد اقتصادی و بالا بردن میل به سرمایه گذاری هنگامی تسریع می گردد که کشورها دارای بازارهای سرمایه فعال و قابل اعتماد باشند. معمولا کشورهایی که از نظر اقتصادی توانمند بوده و ساختار اقتصادی تکامل یافته ای دارند عموماً دارای بازارهای مالی متنوع و کارآمد فراوانی هستند. یکی از مهمترین بازارهای سرمایه بورس اوراق بهادار است. بورس اوراق بهادار در کشورهایی که سعی در تقویت بنیه اقتصادی خود دارند نقش بسیار مهمی را برعهده دارد. وجود بازارهای فعال همواره سرمایه گذاران متعددی را به تکاپو واداشته است و جریان سرمایه و منابع مالی را به بخش های مولد تسریع کرده است. کشورهایی که دارای بورس های سازمان یافته و فعال می باشند توانسته اند سرمایه گذاران زیادی را به سوی این بازارهای سازمان یافته جلب کنند به گونه ای که مثلا در کشور ایالات متحده بیش از 50% مردم سهامداران شرکتهای مختلفی هستند. سرمایه گذارانی که در بورس ها سرمایه گذاری می کنند معمولا در تلاش هستند تا با استفاده از اطلاعات موجود و تحلیل بازار و با اتخاذ تصمیم ها و سیاست های خاص در مقاطع زمانی متفاوت حداکثر استفاده را از این بازارها بعمل آورند و با حداقل ریسک ممکن حداکثر بازدهی را کسب نمایند. بر همین اساس کسانی که در سهام عادی شرکتها سرمایه گذاری می کنند سعی دارند تا بتوانند بگونه ای قیمت سهام شرکتها را قبل از تحقیق آنها پیش بینی نموده و با استفاده از این مهارت منافع خود را افزایش دهند. از آنجا که یکی از عوامل مهم در موفقیت افراد خصوصا مدیران و سرمایه گذاران برنامه ریزی می باشد، لذا برنامه ریزی صحیح و پیش بینی آنچه که احتمالا در آینده به وقوع خواهد پیوست بسیار حائز اهمیت است. بررسی ها نشان می دهد در بازارهای سرمایه ای که از کارایی نسبی برخوردار هستند می توان با تحلیل متغیرهای مهم به نتایج خوبی در خصوص چگونگی روند قیمتها و پیش بینی قیمت سهام شرکتها دست یافت.

     

     

     

     

     

     

     

    بیان مساله پژوهش

    در  بازار کارا، قیمت در پاسخ به ورود اطلاعات اساسی جدید تغییر می کند. از این طریق، معامله گران و سازندگان بازار عقاید خود را درباره ارزش واقعی قیمت در پاسخ به اطلاعات معامله به روز رسانی می کنند. از این رو معاملات خود می توانند اطلاعات را به معامله گران انتقال دهند. معاملات بزرگ بطور مستقیم ظرفیت حرکت دادن قیمت ها طی معاملات را دارند. تصمیمات تجاری دیگر شرکت کنندگان بازار که ممکن است اقدامات آغازگران معاملات باشند نیز بطور غیر مستقیم تاثیر گذار است. اثر قیمتی به ارتباط بین دریافت دستور خرید یا فروش و تغییر قیمت متعاقب آن اشاره دارد. اینکه معامله خرید باید قیمت را به سمت بالا سوق دهد در نگاه اول واضح است. اما این یک واقعیت برای تجار است که اثر قیمتی برای آنان به مثابه یک هزینه است و  معامله دوم خرید آنان بخاطر تاثیر خود آنها در بازار بطور متوسط گران تر از اولی است (و همچنین این تاثیر برای فروش بصورت بالعکس است).

    نظارت و کنترل اثر قیمتی یکی از پویاترین حوزه های پژوهشی در شرکت های تجاری بوده و به سرعت در حال گسترش است. اثر قیمتی معاملات بلوک بطور گسترده در مطالعات مورد توجه قرار گرفته است و بطور معمول به دو جزء دائمی و موقت طبقه بندی و تجزیه و تحلیل شده است. جزء دائمی تغییرات قیمت با توجه به محتوای اطلاعات معامله است. در حالیکه اثر قیمتی موقت، تغییر قیمت به دلیل اختلاف های بازار مانند اثر نقد شوندگی و عدم تعادل بین عرضه و تقاضا است. لذا بررسی اثرات معاملات بلوک می تواند در درک چگونگی پاسخ بازار مفید واقع شود. تمرکز این مطالعه بر تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران می باشد که بر اساس بررسیهای به عمل آمده تا کنون تحقیقی در این زمینه در ایران انجام نشده است.

     

     

    پرسشهای پژوهش

    آیا معاملات بلوک بر قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران اثرگذار هستند؟

     

     

    اهداف پژوهش و ضرورت آن

     اهداف علمی:

    بررسی تاثیر معاملات بلوک بر نوسانات قیمت سهام با استفاده از داده های روزانه مرتبط با پنج معامله پیشین و آتی معامله بلوک

    اهداف کاربردی:

    کمک به پیش بینی قیمت سهام برای کلیه استفاده کنندگان شامل تحلیلگران مالی، کارگزاران، شرکتهای سرمایه گذاری و متقاضیان سهام در بورس اوراق بهادار تهران

    با استفاده از اطلاعات اثر قیمتی، معامله گران خواهند توانست تغییرات کوتاه مدت قیمت را با موفقیت پیش بینی کنند و در صورت بالا رفتن قیمت ها در صدد پیش خرید آن بر آیند. اثر قیمتی همچنین برخی از اطلاعات خصوصی را فاش می کند. ورود اطلاعات خصوصی جدید باعث وقوع معاملات می شود و موجب می گردد که دیگر معامله گران در بازار، ارزیابی های خود را به روز رسانی کنند که این خود باعث تغییر قیمت ها می شود. اما اگر نتوان معامله گران آگاه و ناآگاه را به راحتی تمایز داد، آنگاه تمام معاملات بر روی قیمت ها تاثیر می گذارند. اثر قیمتی یک اثر آماری با توجه به نوسانات جریان سفارش است. اگر هر چیز دیگری ثابت نگه داشته شود به شرط یک دستور خرید اضافی، قیمت ها بطور متوسط بالا می رود. اما نوسانات در عرضه و تقاضا هم می تواند کاملا تصادفی باشد لذا این موضوع باعث شده است که تاکنون مفهوم اثر قیمتی به خوبی تعریف نشده باشد. اندازه گیری اثر قیمتی مرتبط با معاملات بلوک برای سیاست گذاران بازار که در پی ارتفای نقدینگی بازار هستند، و همچنین برای سرمایه گذارانی که به دنبال بازده قابل توجه سرمایه گذاری با هزینه ی کم هستند از اهمیت زیادی برخوردار است.

     

    نهاد یا موسساتی که می توانند از یافته های این پژوهش بهره بگیرند.

    یافته های این پژوهش می تواند مورد استفاده سازمان بورس اوراق بهادار، تحلیلگران مالی، کارگزاران بورس، شرکتهای سرمایه گذاری و متقاضیان سهام در بورس اوراق بهادار تهران قرار گیرد.

     

    تدوین الگوی تحقیق و فرضیات تحقیق

    1-6-1- فرضیه تحقیق

    فرضیه اصلی:  بین اندازه معامله، نوسانات قیمت، حجم معاملات، بازده بازار، بازده روزانه تجمعی ماقبل، تفاوت بین بالاترین و پائین ترین قیمت با اثر قیمتی معاملات بلوک رابطه معناداری وجود دارد.

    فرضیات فرعی:

    بین اندازه معامله، نوسانات قیمت، حجم معاملات، بازده بازار، بازده روزانه تجمعی ماقبل، تفاوت بین بالاترین و پائین ترین قیمت با اثر قیمتی کل معاملات بلوک رابطه معناداری وجود دارد.

     بین اندازه معامله، نوسانات قیمت، حجم معاملات، بازده بازار، بازده روزانه تجمعی ماقبل، تفاوت بین بالاترین و پائین ترین قیمت با اثر قیمتی دائمی معاملات بلوک رابطه معناداری وجود دارد.

     بین اندازه معامله، نوسانات قیمت، حجم معاملات، بازده بازار، بازده روزانه تجمعی ماقبل، تفاوت بین بالاترین و پائین ترین قیمت با اثر قیمتی موقت معاملات بلوک رابطه معناداری وجود دارد.

     

    1-6-2- روش تحقیق

    الف- نوع روش تحقیق:

    در این تحقیق از همبستگی و رگرسیون جهت تبیین روابط بین متغیرها استفاده شده است. از بعد زمانی پس رویدادی و از لحاظ هدف، تحقیقی کاربردی است. در این پژوهش اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی یکساله از تاریخ  1/1/1391 تا 30/12/1391 سنجیده می شود.

    ب- روش گردآوری اطلاعات ( میدانی، کتابخانه‌ای و غیره ):

    روش گردآوری اطلاعات کتابخانه ای و میدانی است.

     

    تعریف مفاهیم و واژگان تخصصی

    -  اندازه معامله[1] : تعداد سهام معامله شده به عنوان یکی از اطلاعات اساسی و پایه ای معاملات توسط سازمان بورس منتشر می شود و در اکثر روزنامه های کثیر الانتشار کشور به چاپ می رسد . زیرا تعداد دفعات معامله سهام و تعداد سهام معامله شده نشان دهنده جاذبه سهام برای خریداران است و می تواند حاکی از تعداد خریداران سهام یک شرکت باشد. از سوی دیگر می تواند حاکی از تعداد فروشندگان برای سهام موردنظر نیز می باشد(حمیدوند، مجنون، 1387).

    - نوسانات قیمت[2]:  عبارتست از انحراف قیمت ها حول میانگین که معیار آن در این تحقیق انحراف معیار[3]  است.

     

    -حجم معاملات[4] :  عبارت است از حجم ریالی یا مقداری سهامی که در یک دوره از زمان داد و ستد می شود. و به عبارت کامل تر حجمی از سهام که در یک دوره مشخص از زمان مالکیت آن تغییر می کند.( صادقی، 1385 )

     

    - بازده بازار[5] : بازده بازار در روز معامله بلوک که تمام شرکت های فهرست شده در بازار را پوشش می دهد.

     

    -بازده روزانه تجمعی ماقبل [6] : بازده روزانه تجمعی سهام برای پنج روز معاملاتی قبل از معامله بلوک . بازدهی عبارت است از عایدی، پاداش و یا نتیجه حاصل از سرمایه گذاری در یک دوره مشخص از زمان که می تواند به صورت مبلغ ریالی و یا درصدی از مبلغ سرمایه گذاری ابتدای دوره و یا تفاوت لگاریتم ابتدای دوره از انتهای دوره محاسبه گردد.

     

    - تفاوت بین بالاترین و پائین ترین قیمت [7] : بالاترین قیمتی که یک بازارگردان حاضر است برای خرید سهام بپردازد، قیمت پیشنهادی خرید سهام و پائین ترین قیمتی که حاضر است سهام را بفروشد، قیمت پیشنهادی فروش سهام و تفاضل این دو را اسپرد می نامند( قالیباف اصل؛ رزاقی، 1391).  دانشمندانی از قبیل دیمستز و استول عقیده دارند که بازارگردانان برای جبران ریسک فعالیت خدمات، معامله سریع اوراق و ارائه نقد شوندگی از اسپرد استفاده می کنند، به عبارت دیگر اسپرد ابزاری است که بازار گردانان برای جبران ریسک فعالیت خود از مشتریان دریافت می کنند (آر استول، 2003) .[8]

    معامله سهام پول صرف می کند. اول اینکه شما باید حق کمیسیون کارگزاری که سهام را برای شما معامله کرده بدهید. کارگزار معامله را با متخصصین و یا معامله گران انجام می دهد. آنها پول خود را با خرید سهامی که مردم می خواهند در یک قیمت پیشنهاد خرید بخرند و فروش سهام در قیمت پیشنهاد فروش بالاتر از قیمت پیشنهاد خرید به دست می آورند. به این اختلاف، ما به التفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش گفته می شود. این مابه التفاوت قیمت پیشنهادی خرید و فروش[9] دومین مؤلفه هزینه معامله است( هاگن، 1390 ).

     

     

    ساختار پژوهش

    فصل اول: در این فصل به معرفی مساله پژوهش، اهداف و ضرورت انجام آن پرداخته و در ضمن ارائه فرضیه های تحقیق، برخی از واژه های کلیدی تحقیق بیان شده است.

    فصل دوم: این فصل مروری فشرده بر ادبیات مالی در زمینه تحقیق دارد و تحقیقات انجام شده در ایران و دنیا عرضه شده است که به نوعی با موضوع تحقیق مربوط می شوند.

    فصل سوم: در این فصل نحوه جمع آوری اطلاعات، محدوده زمانی و مکانی و روش تحقیق ارائه شده است.

    فصل چهارم : این فصل به تشریح روش اجرای تحقیق و بیان خلاصه ای از نتایج و اطلاعات بدست آمده از روشها و مدلهای مورد استفاده می پردازد.

    فصل پنجم: در این فصل، نتایج بدست آمده، محدودیتهای تحقیق، پیشنهادات اجرایی و پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی عرضه شده است.

     

    [1] Size

    [2] Volatility

    [3] Standard deviation

    [4] Volume

    [5] Market return

    [6] Momentum

    [7] BAS

    [8] R Stoll, Hens

    [9] Bid-Ask spread

     

    Abstract

     

    Price impact of block trades is Tehran stock exchange

    Monitoring and controlling the price effect is one of the most vibrant areas of research in businesses, and is expanding rapidly. Effects of block trades can be helpful in understanding how the market responds. The aim of this study is evaluate the impact of block trades on stock price volatility using daily data associated with next and previous five transaction to block trade and the practical purposes is to help to predict stock prices for all users, including financial analysts, brokers, investment firms and applicants stock in Tehran Stock Exchange.This research method is inductive.in time is After the events and in purpose is applied research. In this study the price effect of block trades on the Tehran Stock Exchange is measures for the period of one year from the date of 1391/01/01 to 1391/12/30 and using the correlation between trade size, volatility, turnover, market return, momentum, BAS with the price impact of block trades is measured”. Basic data from this study, had entered into Excell after extracting from listed sources to do some calculations in order to obtain variables required in research theory. Results of measurement of the variables has entered to E-Views to test the research theory. In general the research shows that permanent price effect grows by increasing the momentum. Total price impact grows by increasing turnover and market return, while reduced by increasing trade size, volatility and momentum. Temporary price impact grows by increasing trade size, volatility and momentum, and reduced by increasing turnover and market return.

    Key words: Price impact, Block trades, Tehran stock exchange. 

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                                     صفحه

    چکیده پایان نامه

    فصل اول – کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه .................................................................................................................................................. 3

    1-2-بیان مساله پژوهش .............................................................................................................................. 4

    1-3-پرسشهای پژوهش ............................................................................................................................... 4

    1-4-اهداف پژوهش و ضرورت آن ............................................................................................................ 4

    1-5-نهاد یا موسساتی که می توانند از یافته های این پژوهش بهره بگیرند ................................................. 5

    1-6- تدوین الگوی تحقیق و فرضیات تحقیق ............................................................................................ 5

    1-6-1- فرضیه تحقیق ................................................................................................................................ 5

    1-6-2-روش تحقیق ................................................................................................................................... 6

    1-7-تعریف مفاهیم و واژگان تخصصی ...................................................................................................... 6

    1-8- ساختار پژوهش ................................................................................................................................  8

    فصل دوم – مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    2-1- مقدمه ............................................................................................................................................... 10

    2-2- مبانی نظری ...................................................................................................................................... 11

    2-2-1 تاریخچه بورس اوراق بهادار و چگونگی ایجاد آن ....................................................................... 11

    2-2-2- تعریف بورس اوراق بهادار  ........................................................................................................ 11

    2-2-3- بورس اوراق بهادار و نقش آن در توسعه اقتصادی ..................................................................... 12

    2-2-4- معامله بلوک ................................................................................................................................ 14

    2-2-5- قیمت سهام ................................................................................................................................. 14

    2-2-5-1- تغییر قیمت سهام .................................................................................................................... 15

    2-2-5-2- نوسان قیمت سهام .................................................................................................................. 17

    2-2-6- عوامل موثر بر تغییرات قیمت سهام ............................................................................................ 18

    2-2-7- اثر قیمتی ....................................................................................................................................  19

    2-2-8- تصمیم گیری برای سرمایه گذاری .............................................................................................. 20

    2-3- مروری بر تحقیقات گذشته .............................................................................................................. 20

    2-4- خلاصه فصل ................................................................................................................................... 24

    فصل سوم- روش تحقیق

    3-1- مقدمه ............................................................................................................................................... 26

    3-2- پرسشهای تحقیق ............................................................................................................................. 27

    3-3- فرضیه تحقیق ................................................................................................................................... 27

    3-4- طرح تحقیق .......................................................................................................................................27

    3-4-1- جامعه آماری تحقیق .................................................................................................................... 27

    3-4-2- نمونه آماری تحقیق ..................................................................................................................... 28

    3-4-3- قلمرو تحقیق ............................................................................................................................... 29

    3-4-4- روش گردآوری اطلاعات و داده های تحقیق ............................................................................. 29

    3-4-5- روش تحقیق ............................................................................................................................... 29

    3-4-6- روشهای آماری ........................................................................................................................... 29

    3-5- تخمین و استنباط آماری .................................................................................................................. 30

    3-6- تعریف و نحوه محاسبه متغیرهای تحقیق ........................................................................................ 31

    3-6-1- متغیرهای وابسته .......................................................................................................................... 31

    3-6-2- متغیرهای توضیحی ..................................................................................................................... 36

    3-7- بررسی خودهمبستگی در جملات اخلال ........................................................................................ 42

    3-8- بررسی ناهمسانی واریانس در جملات اخلال ................................................................................. 43

    3-9- بررسی نرمال بودن توزیع ................................................................................................................ 43

    3-10- خطای  تصریح مدل ...................................................................................................................... 44

    3-11- آزمون هم خطی میان متغیرها ........................................................................................................ 44

    3-12- خلاصه فصل ................................................................................................................................. 45

    فصل چهارم – تجزیه و تحلیل داده ها و آزمون فرضیات

    4-1- مقدمه ............................................................................................................................................... 47

    4-2- مراحل برآورد مدل .......................................................................................................................... 48

    4-2-1 بررسی فروض کلاسیک ................................................................................................................ 48

    4-2-1-1- عدم خود همبستگی( Autocorrelation ) ..................................................................... 48

    4-2-1-2- همسانی واریانس  ( Heteroskedasticity )  ................................................................. 50

    4-2-1-3 آزمون نرمال بودن جملات پسماند ........................................................................................... 52

    4-2-1-4- خطای تصریح مدل ................................................................................................................ 54

    4-2-1-5 آزمون هم خطی میان متغیرها ................................................................................................... 55

    4-3- نتایج تخمین .................................................................................................................................... 56

    4-3-1- نتایج حاصل از برآورد مدل اول .................................................................................................. 56

    4-3-2- نتایج حاصل از برآورد مدل دوم ................................................................................................. 60

    4-3-3- نتایج حاصل از برآورد مدل سوم ................................................................................................ 63

    4-4- آمار توصیفی متغیرهای تحقیق ......................................................................................................... 67

    4-5- خلاصه فصل ................................................................................................................................... 68

    فصل پنجم – بحث و نتیجه گیری

    5-1- مقدمه ............................................................................................................................................... 70

    5-2- نتیجه گیری ...................................................................................................................................... 71

    5-3- موانع و محدودیت های تحقیق ....................................................................................................... 73

    5-4- پیشنهادات کاربردی ......................................................................................................................... 74

    5-5- پیشنهادات جهت تحقیقات آتی ....................................................................................................... 74

    5-6- خلاصه فصل ................................................................................................................................... 75

    منابع و مأخذ

    الف- منابع فارسی ...................................................................................................................................... 76

    ب- منابع انگلیسی ..................................................................................................................................... 77

    پیوست ها .................................................................................................................................................. 79

    چکیده انگلیسی .....................................................................................................................................101

    منبع:

    الف- منابع فارسی

    اعتمادی، حسین، دهقان، طوبی، انواری رستمی، علی اصغر، آذر، عادل ١٣٩٢, 'طراحی مدلی برای قیمت گذاری بلوکهای کنترلی سهام', فصلنامه علمی پژوهشی دانش مالی تحلیل اوراق بهادار، سال ششم، شماره هجدهم

     امید قائمی، مصطفی، 1379 ، "بررسی ارتباط بین حجم معاملات و قیمت سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران " پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم اداری شهید بهشتی 

    پورحیدری، امید، بیات، علی(1389) " بررسی سودمندی متغیرهای بنیادی و متغیرهای مبتنی بر بازار در تعیین بازده سهام " ، نشریه بررسی های حسابداری و حسابرسی، تابستان 1389، شماره 60

    پی جونز، چارلز، مدیریت سرمایه گذاری،1391، چاپ نهم، ترجمه رضا تهرانی؛ عسگر نوربخش، نشر نگاه دانش

    خاکی، غلامرضا  روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، مرکز تحقیقات علمی کشور با همکاری کانون فرهنگی انتشاراتی درایت چاپ اول سال 1378

    ربیعی، محمد مهدی،  بررسی روند تغییرات قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران دوره زمانی 1378 تا 1383 با هدف آزمون کارایی بازار، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه امام صادق(ع)،  1384

    سازمان بورس و اوراق بهادار، آئین نامه معاملات در شرکت بورس و اوراق بهادار تهران

       Available at: http://www.seo.ir/Page/7FdS3zlLQgT2SLw-3IV5Dg

    صادقی، محسن، 1385، " بررسی اثر روزهای مختلف هفته بر روی بازدهی، نوسان پذیری و حجم معاملات در بورس اوراق بهادار تهران "، پایان نامه، دانشگاه شهید بهشتی

    صفرنواده، محمود رضا، 1380، "پیش بینی قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران با استفاده از متغیرهای خاص"، پایان نامه، دانشکده معارف اسلامی و مدیریت دانشگاه امام صادق(ع)

    صمدی، علی حسین، 1388، روابط کاذب در اقتصاد سنجی، دانشکده علوم اقتصادی و نور علم، چاپ اول، تهران

    " عوامل موثر بر سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار تهران "، ماهنامه بانک ملی ایران. خرداد 1389 شماره 164،ص ص 21-26 ، available at : magiran.com/p746955

    قالیباف اصل، حسن، رزاقی، محدثه، 1391، " رابطه بین بازده و اسپرد در بورس اوراق بهادار تهران " .

    کرمی قهی، ولی الله، 1371، تجزیه و تحلیل عوامل موثر بر عرضه، تقاضا و قیمت سهام از دیدگاه نظری، مجله اطلاعات سیاسی-اقتصادی، شماره 77 و 78 ، ص ص 110-102

    کلبری، سمیه، قالیباف اصل، حسن، " بررسی اثرات پیشرو – پسرو وابسته به اندازه و حجم معامله در بازده و نوسان سهام در بورس اوراق بهادار "،  تحقیقات مالی، دوره 11 ، شماره 27 ، بهار و تابستان 1388 ، از صفحه 81 تا 96

    گجراتی، دامودار، 1388، مبانی اقتصاد سنجی، ترجمه: حمید ابریشمی، انتشارات دانشگاه تهران، چاپ پنجم، جلد دوم.

    گجراتی، دامودار، 1388، مبانی اقتصاد سنجی، مترجم: حمید ابریشمی، جلد اول، چاپ هفتم، تهران

    مجتهد زاده، ویدا، نظری تنها، نرگس، " بررسی رابطه بین تغییرات عایدی پیش بینی شده هر سهم با تغییرات قیمت سهام "، پژوهش نامه علوم انسانی و اجتماعی، شماره 28، بهار 1387، از صفحه 117 تا 134

    مومنی، منصور، فعال قیومی، علی، 1388، "مقایسه انواع تحلیل های رگرسیونی برای داده های حسابداری". بررسی های حسابداری و حسابرسی، شماره 58، صص103-112

    مهرگان، نادر، رضائی، روح اله، 1390، راهنمای ای ویوز 7 در اقتصاد سنجی، انتشارات دانشکده علوم اقتصادی و نورعلم، چاپ اول، تهران

    هاگن، رابرت، 1390، " بازار سهام ناکارا " ترجمه دکتر شهاب الدین شمس  و دکتر هستی چیت سازان، انتشارات ترمه.

     

     

    ب- منابع انگلیسی

    21.Agarwalla, Sobhesh Kumar and Pandey, Ajay, Price Impact of block Trades and Price Behavior Surrounding Block Trades in the Indian Capital Market (March 16, 2010). Available at SSRN:  http://ssrn.com/abstract=1572997 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.1572997

    22.Alhranzi, A., Gregoriou, A., Hudson, R., 2012. Can market frictions really explain the price impact asymmetry of block trades? Evidence from the Saudi stock market. Emerging Markets Review 13, 202–209.

    23.Alhranzi, A., Gregoriou, A., Hudson, R.,2013, Price impact of block trades in the Saudi stock market. Journal of International Financial Market . Institutions & Money.

    24.Anderson, Hamish D. and Cooper, Saphhire and Prevost, Andrew K., Block Trade Price Asymmetry and Changes in Depth: Evidence from the Australian Stock Exchange (March 2002). Massey University, Department of Finance, Banking & Property Working Paper No. 02-02. Available at SSRN: http://ssrn.com/abstract=308622 or http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.308622

    25.Arthur M. Berd , Lessons from the Financial Crisis 2nd Impression, The Endogenous Dynamics of Markets: Price Impact, Feedback Loops and Instabilities , Jean-Philippe Bouchaud [CFM], 6 Nov 2013

    26.Barclay, M., Warner, J., 1993. Stealth trading and volatility: which trades move prices? Journal of Financial Economics 34 (3), 281–305.

    27.Dufour, A., Engle, R.F., 2000. Time and the price impact of a trade. Journal of Finance 55, 2467–2498.

    28.Frino, A., Mollica, V., Walter, T., 2003. Asymmetric Price Behaviour Surrounding Block Trades: A Market Microstructure Explanation. University of Aarhus/CAF, Centre for Analytical Finance, Working paper series No. 154 ed.

    29.Holthausen, R., Leftwich,R., & D.Myers, (1990), Large-block transactions, the speed of response, and temporary and permanent stock-price effects, Journal of Financial Economics, Vol. 26, pp.71-95.

    30.Holthausen, R., Leftwich,R., & D.Myers, (1987), The effect of large block transactions on security prices: A cross-sectional analysis, Journal of Financial Economics, Vol 19, pp. 237-268.

    31.Jones, C.M., Kaul, G., Lipson, M.L., 1994. Transactions, volume, and volatility. Review of Financial Studies 7 (4), 631–651.

    32.Keim, D.B., and A.Madhavan, (1996), The upstairs market for large-block transactions: Analysis and measurement of price effects, Review of Financial Studies, Vol. 9, pp. 1-36.

    R Stoll Hens. Market Microstructure, Handbook of the Economics of Finance2003; 553-604.

    34.Saar, G., 2001. Price impact asymmetry of block trades: an institutional trading explanation. Review of Financial Studies 14 (4),1153–1181.


موضوع پایان نامه اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران, نمونه پایان نامه اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران, جستجوی پایان نامه اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران, فایل Word پایان نامه اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران, دانلود پایان نامه اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران, فایل PDF پایان نامه اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق در مورد پایان نامه اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله در مورد پایان نامه اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه در مورد پایان نامه اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران, پروپوزال در مورد پایان نامه اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه درباره پایان نامه اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر قیمتی معاملات بلوک در بورس اوراق بهادار تهران

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته­ مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده هدف اصلی این تحقیق بررسی عکس العمل بازار سهام نسبت به اعلامیه های سود نقدی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه شرکت های پذیرفته شده بورس اوراق بهادار تهران طی سال های 1385 تا 1389 بوده که حجم نمونه با توجه به روش غربالگری و پس از حذف ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مهندسي سيستم‌هاي اقتصادي- اجتماعي گرايش برنامه‌ ريزي سيستم‌ هاي اقتصادي    بهمن ماه 1393 چکيده: با توجه به اهميت بازارهاي مالي و از

پایان نامه کارشناسی ارشد حسابداری پژوهش حاضر برای فراهم آوردن شواهدی در جهت روشن ساختن رابطه­ی بین کیفیت­ سود و نقدشوندگی سهام و همچنین ارزیابی تاثیر کیفیت سود بر نقدشوندگی سهام صورت پذیرفته است. در این پژوهش 96شرکت­ پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 5ساله 1387-1392 (با یکسال تقدم)به عنوان جامعه آماری مورد بررسی قرار گرفته است. متغیر مستقل در این پژوهش کیفیت ...

چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین محافظه کاری در گزارشگری مالی و نقدشوندگی سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این پژوهش از محافظه کاری در گزارشگری مالی به عنوان متغیر مستقل و از 13 شاخص نقدشوندگی سهام شامل تعداد روزهای معاملاتی سهام، تعداد دفعات معامله سهام ، حجم معاملات سهام ، ارزش معاملات سهام ، درصد سهام شناور آزاد سهام ، گردش سهام، گردش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: بنابر تئوری بازار کارآ یکی از خصوصیات بازار کارآ و ایده آل عدم وجود هزینه های معاملاتی و در نتیجه قابلیت نقدشوندگی بالاست . با افزایش نقدشوندگی هزینه معاملات به شکل چشمگیری پائین خواهد آمد . نقدشوندگی همچنین نقش مهمی را در فرآیند کشف قیمت بازی می کند . با توجه به اهمیت نقدشوندگی شناخت عوامل موثر بر آن می تواند به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: در این مقاله به دنبال پیش بینی و ارائه راهکاری برای یافتن ارزش افزوده اقتصادی شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران هستیم. مبنای پیش بینی های انجام شده در این پژوهش اطلاعات صورت های مالی حسابرسی شده است. داده های مورد استفاده نیز داده های بین سال های 1382 الی 1387 است. پس از انجام محاسبه های لازم با ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت بازرگانی گرایش :مدیریت مالی چکیده دنیای کنونی، عصردانایی است. مواهب، دارایی های طبیعی و مشهود کلید کامیابی جوامع و سازمان ها نیستند، بلکه برخورداری و مدیریت سرمایه های نامشهود موجود در عرصه محیط پرتلاطم و چالش برانگیز سازمان ها، رمز موفقیت آنها محسوب می شوند. سازمان هایی که بتوانند این دارایی های نامشهود را به خوبی تشخیص ...

پایان نامه کارشناسی ارشد_مدیریت صنعتی گرایش مالی چکیده : هدف از نگارش پژوهش حاضر، بررسی تاثیر رقابت بازار بر نوسانات سود شرکت های صنایع غذایی عضو بورس اوراق بهادار تهران می باشد. در این پژوهش که از نظر هدف، کاربردی و از نظر شیوه انجام از نوع پژوهش های نیمه تجربی به شمار می رود؛ پس از مروری بر رقابت پذیری و دیدگاه های مرتبط با آن و نوسان پذیری سود، پرسش نامه ای در ارتباط با 6 زیر ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش:"تولید" چکیده: روش اجرا در این پژوهش که از نظر هدف کاربردی و از نظر ماهیت توصیفی- تحلیلی است، فرضیه­های تحقیق که در دو قالب آمار توصیفی و مدل رگرسیونی بیان شدند و از spss جهت محاسبات استفاده شده است. هدف اصلی این تحقیق، بررسی تاثیر ساختار سرمایه بر نقدشوندگی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می‌باشد. و در این ...

چکيده هدف اساسي تحقيق بررسي ارتباط بين استراتژي کسب و کار و کيفيت سود در شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. نمونه آماري تحقيق، شامل 145 شرکت پذيرفته شده در بو

ثبت سفارش