پایان نامه تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران : بر مبنای روش موجک

مشخص نشده 2 MB 29644 118
مشخص نشده مشخص نشده اقتصاد
قیمت قبل:۶۴,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مهندسی سیستم‌های اقتصادی- اجتماعی

    گرایش برنامه‌ ریزی سیستم‌ های اقتصادی

       بهمن ماه 1393

    چکیده:

    با توجه به اهمیت بازارهای مالی و از آنجایی که از مهم­ترین ارکان این بازار، بورس اوراق بهادار می­باشد و از سوی دیگر اهمیتی که بانک­ها به عنوان یکی از مهم­ترین مراکز جمع­آوری پس­اندازها و اعطای تسهیلات دارند، در این پژوهش به بررسی اثر نرخ بهره واقعی بر بازده اسمی سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران بر مبنای تبدیل موجک پرداخته شد. در این تحقیق داده­ها به­صورت ماهانه و طی دوره­ی زمانی فروردین 1385 تا شهریور 1393 به­کار گرفته ­شده­است . این رویکرد سری­های زمانی مورد مطالعه را در مقیاس­های زمانی متفاوت تجزیه می­کند. بر این اساس سری­های زمانی به 6 سطح جزئیات و یک سطح هموار تجزیه شده­اند.

    نتایج این مطالعه حاکی از آن است که نرخ بهره واقعی بر بازده اسمی سهام صنعت فرآورده­های نفتی در افق­های زمانی 2ماهه، 4ماهه، 16ماهه، 32ماهه و 64ماهه و مواد شیمیایی در افق­های زمانی 2ماهه، 4ماهه، 16 ماهه و 64 ماهه و صنعت حمل و نقل در سطوح در افق­های زمانی 8ماهه، 16 ماهه و 64 ماهه و صنعت قندو شکر در افق­های زمانی یک ماهه، 8ماهه، 16ماهه و 32ماهه اثر منفی و معناداری دارد.

    همچنین نرخ بهره واقعی بر بازده اسمی صنایع بانک و مؤسسات اعتباری، مالی و رادیویی در افق زمانی 32ماهه مریوط به سطح D6 و صنعت محصولات و مواد دارویی در افق­های زمانی یک ماهه، 2ماهه، 4ماهه و 8ماهه اثر مثبت و معناداری دارد.

    در صنایع انبوه­سازی املاک و مستغلات، فلزات اساسی و خودرو و ساخت قطعات نرخ بهره واقعی بر بازده سهام در هیچ­یک از سطوح اثر معناداری ندارد.

    همچنین مدل­های استفاده شده در تمامی سطوح و در همه صنایع از قدرت توضیح دهندگی بالایی برخوردار می­باشد، در بلند­مدت قدرت توضیح­دهندگی افزیش می­یابد.

    فصل اول

    کلیات پژوهش

    مقدمه

      نرخ بهره به عنوان یکی از عوامل مهم در سرمایه‌گذاری و عرضه و تقاضای وجوه،  نقش کلیدی را در سرمایه‌گذاری و عرضه و تقاضای کل دارد و در بازار پول و سرمایه از اهمیت فراوانی برخوردار می‌باشد.                                                       هدف اصلی این پایان نامه بررسی بررسی اثر نرخ بهره بر بازده سهام بورس اوراق بهادار تهران در تمام سطوح صنعت در مقیاس­های مختلف زمانی  با استفاده از روش موجک می­باشد. این روش بر پایه روش چندمقیاسی موجک است که سری­های زمانی معین را بر مبنای مقیاس به مقیاس تجزیه می‌کند. مزیت اصلی آنالیز موجک توانایی تجزیه اطلاعات به چندین مقیاس زمانی و توانایی کار با اطلاعات نامانا، موضعی شدن در بعد زمان و تفکیک سیگنال­ها به منظور تحلیل مقیاس‌ زمانی است. استفاده از آنالیز موجک ما را قادر می­سازد به مطالعه­ی ارتباط پویا بین نرخ بهره و بازده سهام در حوزه  زمان و حوزه فرکانس بپردازیم که موجب باز کردن راهی برای درک عمیق­تر از رابطه واقعی بین این متغیرها می­شود. آگاهی از رابطه بین نرخ بهره و قیمت سهام در مقیاس­های مختلف زمانی، بدون شک از موضوعات مورد علاقه­ی  سرمایه­گذاران، مدیران پرتفوی، مدیران شرکت­ها و سیاستگذاران پولی می­باشد که اطلاعات مهم و حیاتی برای مدیریت ریسک و تخصیص دارائی­ها، مدیریت پرتفوی یا تصمیم­گیری­هایی در زمینه سیاست­های پولی را فراهم می­کند.

     

    1-1) مسأله اصلی تحقیق

     مسأله اصلی تحقیق عبارتست از این که آیا می توان با استفاده از تبدیل موجک، رابطه مشخصی بین بازده سهام و نرخ بهره  بدست آورد یا خیر؟ممکن است در برخی از زمان – مقیاسهای مختلف وجود یا عدم وجود رابطه متفاوت باشد و شدت وجود رابطه نیز در برخی از شرایط ممکن است تحت تاثیر زمان-مقیاس قرار گیرد. پرسش اصلی این است که آیا نرخ بهره بانکی اثر معناداری بر بازده سهام صنایع منتخب بورسی دارد؟ همچنین این سوال مطرح است که آیا میزان این اثر در مقیاس­های مختلف، متفاوت است؟

     

    1-2) تشریح و بیان موضوع

    بازارهای مالی یکی از اساسی­ترین بازارهای کشور است. شرایط این بازارها به شدت بر بخش­های واقعی اقتصاد تأثیرگذار است و به شدت از سایر بخش­ها (نه فقط درکوتاه­مدت) تأثیر می­پذیرند(صمدی و همکاران، 1386).

    آگاهی از عوامل مؤثر بر بازده سهام صنایع با اهمیت است. یکی از این عوامل، عوامل اقتصادی است که رونق و رکود اقتصادی بورس را به شدت متأثر می­سازد، به­طوریکه در دوره رونق اقتصادی با افزایش سرمایه­گذاری در سهام، شرکت­ها و در نتیجه صنایع دارای رشد، و قیمت سهام آنها افزایش می­یابد و در حالت رکود، کاهش قیمت سهام آنها را در پی خواهد داشت،زیرا در این شرایط سرمایه­گذاری در دارایی­های مالی با درآمد ثابت به سرمایه­گذاری در سهام عادی برتری دارد(بهارمقدم، 1391).

    تغییرات در برخی متغیرهای کلان اقتصادی مانند نرخ بهره­ی بانکی، نرخ تورم، نرخ ارز، نرخ طلا، حجم نقدینگی و بسیاری از متغیرهای کلان دیگر باعث می­شود که تقاضای افراد برای نگهداری دارایی­هایشان از جمله سهام را تحت تأثیر قرار دهد.

    برای دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی، سرمایه­گذاری از عوامل مهم و کلیدی محسوب می­شود. از آنجایی که سپرده­گذاری در بانک به­عنوان یک سرمایه­گذاری بدون ریسک می­باشد و در مقابل، سرمایه­گذاری در بورس اوراق بهادار یک سرمایه­گذاری پرریسک به­شمار می­رود، سرمایه­گذاران ریسک گریز به­دنبال سرمایه­گذاری بدون ریسک هستند.

    هر سرمایه­ گذار ریسک گریزی با ورود به بازار سعی دارد که بازدهی خود را حداکثر و ریسک خود را حداقل کند. وی در اولین گام به دنبال پاسخ به این پرسش است که آیا می­تواند بازدهی خود را (بدون افزایش در ریسک) افزایش دهد و یا ریسک خود را (بدون کاهش در بازدهی) کاهش دهد؟ در نهایت همین انگیزه­ها برای دستیابی به سود بدون ریسک و یا پرتفوی با سرمایه­گذاری بدون ریسک است که بازار را به سوی کارایی رهنمون می­سازد(بدری و صادقی، 1385).

     بنابراین افراد ریسک گریز به سپرده­گذاری در بانک­ها و مؤسسات مالی  که سرمایه­گذاری بدون ریسک محسوب می­شود، روی می­آورند، که رایج­ترین نوع سپرده­گذاری­ها در بانک­ها و مؤسسات مالی به صورت زیر می­باشد: کوتاه مدت(روز شمار)، سه ماهه، شش ماهه، نه ماهه، یک ساله، دو ساله، سه ساله، چهارساله و پنج ساله باشد. هریک از این سپرده­گذاری­ها دارای یک نرخ بهره می­باشند.

    نرخ بهره به عنوان یکی از عوامل مهم در سرمایه‌گذاری و عرضه و تقاضای وجوه،  نقش کلیدی را در سرمایه­گذاری و عرضه و تقاضای کل دارد و در بازار پول و سرمایه از اهمیت فراوانی برخوردار می‌باشد. هدف اصلی این پژوهش ارائه رویکردی  به نام موجک جهت بررسی تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد که این بررسی در مقیاس­های زمانی متفاوت ارائه خواهد شد.

    هدف این پژوهش، بررسی تأثیر نرخ بهره واقعی بر بازده اسمی سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد.

    در این رویکرد هر سری زمانی به مقیاس­های زمانی متفاوتی تجزیه می­شود و این کار باعث می­شود تا با داده­های نامانا[1] بهتر بتوان کار کرد. همچنین این تحلیل به بررسی ارتباط به صورت موضعی نیز کمک می­نماید که ممکن است این نوع نگرش در یافتن روابط بین پدیده­ها دقت را افزایش دهد. استفاده از آنالیز موجک ما را قادر می­سازد به مطالعه­ی ارتباط پویا بین نرخ بهره وبازده سهام در حوزه  زمان و حوزه فرکانس بپردازیم که درک عمیق­تر رابطه واقعی بین این متغیرها را موجب می­شود.

    1-3) ضرورت انجام تحقیق

      با توجه به اینکه این موضوع یکی از موضوعات در حال بررسی دنیا و روش به­کار رفته در آن، روشی برای رفع نواقص روش­های سنتی می­باشد، می­توان انتظار داشت که این تحقیق بتواند برخی از محدودیت­های روش­های سنتی را رفع نموده و در تحلیل علمی پدیده­های مالی و اقتصادی مؤثر باشد. پرداختن به این روش و بررسی موضوعات خاص و موضوع روز اقتصاد ایران می­تواند مهم­ترین نقطه قوت این تحقیق قابل طرح باشد.

    1-4) فرضیه­های تحقیق

     تأثیر نرخ بهره واقعی بر روی بازده اسمی سهام صنایع منتخب، معنادار و متفاوت است.

    1-5) روش تحقیق

     این تحقیق از حیث هدف، کاربردی و از حیث ماهیت تحلیلی-توصیفی است. مطالعات به صورت کتابخانه­ای بوده است. برای این منظور تمام مستندات در دسترس در مورد بازده سهام و نرخ بهره و همچنین مقالات و تحقیقات در مورد تحلیل موجک مورد بررسی قرار گرفته و سپس با الهام از مطالعات گذشته به بررسی مسئله اصلی تحقیق پرداخته شده است.

    1-6) گردآوری اطلاعات

    برای گرد­آوری اطلاعات از داده­های سازمان بورس و بانک مرکزی جمهوری اسلامی استفاده شده است. داده­های مربوط به شاخص صنعت که به عنوان معیار سنجش بازده سهام صنعت به کار رفته با استفاده از نرم­افزار ره­آورد نوین استخراج شده­است. بانک مرکزی برای سال­های 1385 تا بهمن ماه 1390 و از ابتدای سال 1393 نرخ بهره را به­طور دقیق اعلام کرده، که برای این دوره نرخ بهره را از سایت بانک مرکزی استخراج شده­است. همچنینبانک مرکزی نرخ بهره را برای بهمن ماه 90 تا اسفند سال 92 به­صورت بازه 7تا 20 درصد اعلام کرده و بانک­ها و مؤسسات در جهت جذب هرچه بیشتر وجوه نقد موجود در بازار نرخ­های متفاوتی اعلام کردند، در این پژوهش برای زمان فوق­الذکر از نرخ بهره موزون استفاده کرده که وزن نرخ بهره هر بانک یا مؤسسه را سهم درصد آن بانک یا مؤسسه از سپرده­های کوتاه­مدت در نظر گرفته و به این نحو نرخ بهره محاسبه گردید. ضمنا نرخ بهره به­کار برده شده در این مطالعه نرخ بهره بکار رفته مربوط به سپرده­های کوتاه­مدت روزشمار می­باشد.

    1-7) قلمرو موضوعی تحقیق

     قلمرو موضوعی این تحقیق  اقتصاد و مدیریت مالی می باشد. تحلیل موجک و تئوری های مربوط به آن ریشه در علومی همانند ریاضیات کاربردی و تجزیه و تحلیل سیگنال دارد. با این تفاسیر این تحقیق را می توان به نوعی تحقیقی میان رشته ای و یا کاربرد ریاضیات در علوم اقتصادی و مالی در نظر گرفت.

    1-8) دوره زمانی تحقیق

    دوره زمانی انجام تحقیق از فروردین 1385 تا شهریور 1393در نظر گرفته شده بود.

    1-9) مکان تحقیق

    بورس اوراق بهادار تهران

    1-10) روش­های مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه­ها

    جهت تجزیه تحلیل اطلاعات ابتدا داده­ها را به روش موجک به 6 سطح جزئیات و یک سطح هموار تجزیه کرده و سپس در هر سطح اثر نرخ بهره  بر بازده سهام صنایع به کمک رگرسیون یک متغیره  بر روی داده­های حاصل از تبدیل  موجک پرداخته می­شود. در نهایت به تجزیه و تحلیل اطلاعات خروجی از نرم­افزار E-views پرداخته خواهد شد.

    1-11) جنبه نوآوری تحقیق

    تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران بر مبنای موجک برای اولین بار در ایران مورد بررسی قرار می­گیرد. تحقیقاتی که در این راستا انجام شده به تنهایی اثر نرخ بهره را مورد بررسی قرار نداده­اند و همچنین سهامی که مورد بررسی قرار گرفته­اند در سطح شرکت­ها می­باشد که در این پژوهش سهام صنایع منتخب در نظر گرفته شده­است.

    1-12) تعریف واژه‌ها و اصطلاحات تخصصی طرح

    نرخ بهره[2]: هرگاه مبلغی پول، برای مدت معینی وام داده شود مبلغی که وام‌گیرنده در آینده به وام‌دهنده می‌پردازد، بیش از مبلغ دریافتی اولیه خواهد بود. این پرداخت اضافی یا نرخ بهره را می‌توان به‌صورت نسبت مابه‌التفاوت مبلغ بازپرداخت در پایان یک دوره معین به کل پول دریافتی بیان کرد.

    بازده سهام[3]: عبارت است از تغییرات قیمت سهام و عایدات ناشی از سود سهام.

    صنعت[4]: عبارت است از مجموعه­ای از تمام واحدهایی که در تولید، توزیع یا مصرف یک محصول یا یک دسته از محصولات مشابه فعالیت می­کنند.

    آنالیز موجک[5]: دسته­ای از توابع ریاضی هستند که برای تجزیه سیگنال­های پیوسته و گسسته به مؤلفه­های فرکانسی آن به­کار می­رود که رزولوشن هر مؤلفه برابر با مقیاس آن است. موجک­ها (که به­عنوان موجک­های دختر شناخته می­شوند) نمونه­های انتقال یافته و مقیاس شده یک تابع (موجک مادر) با طول متناهی و نوسانی شدیداً میرا هستند.

    بورس اوراق بهادار[6]: بازاری متشکل و خودانتظام است که اوراق بهادار در آن توسط کارگزاران یا معامله‌گران طبق قانون مورد دادوستد قرار می‌گیرد. بورس اوراق بهادار در قالب شرکت سهامی عام تأسیس و اداره می‌شود.

     

    1-13) چارچوب تحقیق

    در فصل دوم، با عنوان " ادبیات نظری و پیشینه تحقیق" مروری بر مبانی نظری تحقیق در باره نرخ بهره و انواع آن و نظریاتی پیرامون نرخ بهره و همچنین اهمیت آن در بازار بورس پرداخته، سپس در بخش بعدی، به مطالعه تحقیقات انجام شده در خصوص نرخ بهره و بازده سهام و تبدیل موجک  در داخل و خارج ایران پرداخته می­شود.

    در فصل سوم، با عنوان "تبدیل موجک" به معرفی این تبدیل و انواع آن به­طور کامل پرداخته می­شود.

    در فصل چهارم، با عنوان "تجزیه و تحلیل یافته­های تحقیق" به انجام آزمون و تجزیه وتحلیل نتایج حاصل از آزمون­ها پرداخته می­شود.

     فصل پنجم این تحقیق نیز، تحت عنوان "نتیجه گیری و پیشنهادات آتی" می‌باشد که در آن، بعد از مروری کلی بر فصول این پژوهش و بیان نتایج حاصل از آن، به ارائه پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی پرداخته می‌شود.

    Abstract

    Given the importance of financial markets and the fact that one of the most important elements of this market, would be the stock exchange and On the other side, importance of the banks as one of the most important centers of gathering savings and lendings, in this study effect of the real interest rate on nominal yield of selected industries in Tehran Stock Exchange was examined based on wavelet transforms.

    In this Research Data’s were employed monthly  and in time duration from  farvardin of  1385 until Shahrivar of 1393. This approach  divides studied time series in the various time scales. Accordingly, time series were divided into 6 level of details and a smooth level.

    results of this study suggest that the real rate of intrest on nominal yield of petroleum products industry stocks in time horizons of 2 months, 4 months, 16 months, 32 months and 64 months and chemicals industry in time horizons of 2 months, 4 months, 16 months and 64 months and the transportation industry in levels with time horizons of 8 months, 16 months and 64 months and  sugar industry in time horizons of one month, 8 months, 16 months and 32 months, has a significant negative effect.

    Further The real interest rate on nominal yield of industries such as banks, financial  and radio institutions in time horizons of 32 month of level D6 and industry of pharmaceutical products and materials in time horizons of one month, 2 months, 4 months and 8 months, have significant positive effect.

    In the industry of real estate mass construction, fundamental metals, automobile and construction of parts, the real interest rate have no significant effect on any of the levels on yield of stock. In addition applied models in all levels and all industries have high explanatory power, in long term explanatory power enhances.

     

    منابع و مآخذ

    الف) منابع فارسی:

    1-بدری، احمد و صادقی، محسن.(1385). بررسی اثر رزهای مختلف هفته بر بازدهی، نوسان­پذیری و حجم معاملات در بورس اوراق بهادار تهران. پیام مدیریت، 17 و18،(2):21-1.

    2-بهارمقدم، مهدی و کوارویی، طیبه.(1391). ارتباط روزها و ماه­های سال، متغیرهای کلان اقتصادی و بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران. مجله­ی پیشرفت­های حسابداری دانشگاه شیراز، شماره دوم، پائیز و زمستان 1391، صفحات 1-26.

    3-بیات، مرضیه(1384). اثر تغییرات نرخ ارز بر بازده سهام صنایع مختلف در ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی: قالیباف­اصل، حسن ، دانشکده علوم اجتماعی و اقتصاد دانشگاه الزهرا(س).

    4-پازوکی نیما و حمیدیان، اکرم و محمدی، شاپور و محمودی، وحید(1392). استفاده از تبدیل موجک جهت بررسی میزان همبستگی نرخ­ ارزهای مختلف، قیمت نفت، قیمت طلا و شاخص بورس اوراق بهادار تهران در مقیاس­های زمانی مختلف. فصلنامه علمی پژوهشی دانش سرمایه گذاری، سال دوم، شماره هفتم، پائیز 1392.

    5- ترابی، تقی و هومن، تقی. اثرات متغیرهای کلان اقتصادی بر شاخص­های بازدهی بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه مدلسازی، سال چهارم، شماره 1 «پیاپی11»، بهار1389، صفحات  144 تا 121.

    6-تفضلی، فریدون؛ اقتصاد کلان نظریه و سیاست‌های اقتصادی، تهران، نی، 1366، ص257 تا 260.

    7-تقوی، مهدی؛ مبانی علم اقتصاد، تهران، انتشارات صنایع ایران، 1377، ص228. 

    8-توانایان فرد، حسن؛ فرهنگ تشریحی اقتصاد، تهران، جهان رایانه، 1385، ص514.

     

     

     

     

     

    9-حبیب­دوست، امیر و جلائی، سید عبدالمجید(1391).بررسی رابطه نوسان­های نرخ ارز و بازدهی سهام با استفاده از تحلیل موجک در بخش­های مختلف بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه پژوهش­های اقتصادی ایران، سال هفدهم،شماره 52، پائیز1391، صفحات 32-9.

    10- حسینی نسب، سید ابراهیم و خضری، محسن و رسولی، احمد(1390). تعیین اثرات نوسانات قیمت نفت بربازدهی سهام بورس اوراق بهادار تهران: آنالیز موجک و راه­گزینی مارکف، فصلنامه مطالعات اقتصاد انرژی، سال هشتم، شماره 29، تابستان 90،صفحات 60-31.

    11- زمانی فراهانی، مجتبی؛ پول، ارز و بانکداری، بی‌جا، مؤلف، 1371، ص251.

     

    12-سجادی، سیدحسین و فرازمند، حسن و علی صوفی، هاشم.(1388). بررسی رابطه بین متغرهای کلان اقتصادی و شاخص کل قیمت سهام در بورس اوراق بهادار تهران. مجله تحقیقات حسابداری،6(4): 26-1.

    13- سعیدی، پرویز و پقه، عیسی.(1390). بررسی رابطه بین تغییرات نرخ بهره با بازده و سودآوری موسسات مالی در بورس اوراق بهادار تهران،مجله دانش مالی تحلیل اوراق، شماره نهم، بهار 1390.

    14-صمدی، سعید و شیرانی فخر، زهره و داورزاده، مهتاب.(1386). بررسی میزان اثرپذیری شاخص قیمت سهام بورس اوراق بهادار تهران از قیمت جهانی نفت و طلا (مدلسازی و پیش­بینی). فصلنامه بررسی­های اقتصادی، دوره 4، شماره 2،(26) : 54-25.

    15- فرهنگ، منوچهر؛ فرهنگ علوم اقتصادی، تهران، آسیم، 1384، ص575.

    16-قره­باغیان، مرتضی؛ فرهنگ اقتصاد و بازرگانی، تهران، رسا، 1372، ص 798. 

    17-عباسی­نژاد، حسین و ابراهیمی، سجاد(1392). اثر نوسان­های قیمتی نفت بر بازده بورس اوراق بهادار تهران، فصلنامه پژوهش­ها و سیاست­های اقتصادی، سال بیست­ویکم، شماره 68، زمستان92، صفحات 108-83.

    18-دایی­کریم­زاده، سعید و شریفی­رنانی، حسین و قاسمیان­مقدم، لطفعلی(1392). اثر متغیرهای کلان اقتصادی بر شاخص قیمت سهام بانک­ها،  مجله اقتصادی، شماره­های 11و12، بهمن و اسفند 1392،صفحات 90-65.

    19-مادورا، جف.(2006). بازارها و نهادهای مالی، عباسی، ابراهیم و آدوسی، علی، سازمان بورس اوراق بهادار تهران،سازمان بورس، جلد اول.

    20-محتشم دولتشاهی، طهماسب؛ مبانی علم اقتصاد (اقتصاد خرد، اقتصاد کلان)، تهران، خجسته، 1379، ص254.

    21-محمدعلیزاده، آرش.( 1386). بررسی رابطه بین بازده سهام و تورم در بورس اوراق بهادار  تهران درزمان- مقیاس­های با استفاده از تبدیل موجک،پایان­نامه کارشناسی ارشد، به راهنمایی: محمدی، شاپور، دانشکده مدیریت دانشگاه تهران.

    22- منتظر ظهور، محمود.(1378). اقتصاد (اقتصاد خرد، اقتصاد کلان)، تهران، انتشارات دانشگاه تهران، ۲۵۳۵، صص 234-235.

    23-منکیو، گریگوری(2004).اقتصاد کلان، برادران شرکاء،حمیدرضا و پارسائیان، علی،انتشارات دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، چاپ دوم.

    24-میشکین، فریدریک و ایکینز، استانلی.بازارها و نهادهای مالی،کردبچه، حمید، پژوهشکده پولی و بانکی، بانک تجارت،چاپ اول.

     

    ب) منابع انگلیسی:

    1- Cifter, A., & Ozun, A. (2008). Estimating the effects of interest rates on share prices in Turkey using a multi-scale causality test. Review of Middle East Economics and Finance, 4(2), 68-79.

    2-Crowley, P. M. (2005). An intuitive guide to wavelets for economists. Bank of Finland Research Discussion Paper, (1).

     

    3- Das, A. (2005). Do stock prices and interest rates possess a common trend?. Recherches économiques de Louvain, 71(4), 383.

    4- Ferrer, R., González, C., & Soto, G. M. (2010). Linear and nonlinear interest rate exposure in Spain. Managerial Finance, 36(5), 431-451.

    5-Gençay, R., Selçuk, F., & Whitcher, B. J. (2001). An introduction to wavelets and other filtering methods in finance and economics. Academic press.

     

    6- Hamrita, M. E., & Trifi, A. (2011). The Relationship between Interest Rate, Exchange Rate and Stock Price: A Wavelet Analysis. International Journal of Economics & Financial Issues (IJEFI), 1(4).

    7- Kasman, S., Vardar, G., & Tunç, G. (2011). The impact of interest rate and exchange rate volatility on banks' stock returns and volatility: Evidence from Turkey. Economic Modelling, 28(3), 1328-1334.

    8- Kim, S., & In, F. (2007). On the relationship between changes in stock prices and bond yields in the G7 countries: Wavelet analysis. Journal of International Financial Markets, Institutions and Money, 17(2), 167-179.

    9- Korkeamäki, T. (2011). Interest rate sensitivity of the European stock markets before and after the euro introduction. Journal of International Financial Markets, Institutions and Money, 21(5), 811-831.

    10- Laopodis, N. T. (2010). Dynamic linkages between monetary policy and the stock market. Review of Quantitative Finance and Accounting, 35(3), 271-293.

    11-Li, D. (2003). Empirical Study of Investment Behaviour in equity Markets using Wavelet Methods. Rensselaer Polytechnic Institute Troy, New York, 107-108.

     

    12- Martínez-Moya, P., Ferrer-Lapeña, R., & Escribano-Sotos, F.(2013). Relationship between interest rate changes and stock returns in Spain: A wavelet-based approach.UCLM working papers, Department of Economics and Financial studies, 1, 4-66.

    13-Percival, D. B., & Walden, A. T. (2000). Wavelet Methods for Time Series Analysis (Cambridge Series in Statistical and Probabilistic Mathematics).

     

    14-Polikar, R. (1996). The Wavelet Tutorial.

    [Online].http://users.rowan.edu/~polikar/WAVELETS/WTtutorial.html.

    15-Schleicher, C. (2002). An introduction to wavelets for economists. Bank of Canada.

    16- Shah, A., Rehman, J. U., Kamal, Y., & Abbas, Z. (2010). The interest rates-stock prices nexus in highly volatile markets: Evidence from Pakistan. organization.

    17-Tsay, R. S. (2005). Analysis of financial time series (Vol. 543). John Wiley & Sons.

     

    18- Tiwari, A. K. (2012). Decomposing time-frequency relationship between interest rates and share prices in india through wavelets. MPRA Paper No. 39693, posted 27. 11:14 UTC

    19-Walker, J. S. (2008). A primer on wavelets and their scientific applications. CRC press.

  •  

    فصل اول کلیات پژوهش.... 0

    مقدمه. 1

    1-1) مسأله اصلی تحقیق.. 1

    1-2) تشریح و بیان موضوع. 1

    1-3) ضرورت انجام تحقیق.. 3

    1-4) فرضیه‌های تحقیق.. 3

    1-5) روش تحقیق.. 3

    1-6) گردآوری اطلاعات.. 3

    1-7) قلمرو موضوعی تحقیق.. 4

    1-8) دوره زمانی تحقیق.. 4

    1-9) مکان تحقیق.. 4

    1-10) روشهای مورد نظر برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و آزمون فرضیه‌ها 4

    1-11) جنبه نوآوری تحقیق.. 4

    1-12) تعریف واژه‌ها و اصطلاحات تخصصی طرح. 4

    1-13) چارچوب تحقیق.. 5

    فصل دوم ادبیات نظری و پیشینه تحقیق.. 6

    مقدمه. 7

    2-1) تعاریف، اصول و مبانی نظری.. 7

    2-2) مروری بر مطالعات پیشین.. 14

    2-3)خلاصه ونتیجه‌گیری فصل.. 20

    فصل سوم تبدیل موجک... 22

    مقدمه. 23

    3-4) تبدیل فوریه. 25

    3-5) تبدیل فوریه پنجره ای(WFT) 27

    3-6) تبدیل موجک پیوسته(CWT) 29

    3-7) تبدیل موجک گسسته. 33

    3-8) تبدیل موجک حداکثر همپوشانی (MODWT) 44

    3-9) واریانس موجکی.. 45

    3-10) کوواریانس موجکی.. 46

    3-11)نتیجه گیری.. 46

    فصل چهارم تجزیه و تحلیل و یافته‌های تحقیق.. 47

    مقدمه. 48

    4-1) چارچوب مدل.. 48

    4-2) محاسبه بازده سهام صنایع. 48

    4-3)محاسبه نرخ بهره بانکی.. 49

    4-4) معرفی تبدیل موجک مورد استفاده 49

    4-5) ارائه بر اساس فرضیه‌های تحقیق.. 50

    فصل پنجم نتیجه‌گیری و پیشنهادات.. 58

    مقدمه. 59

    1-5) خلاصه نتایج.. 59

    2-5)پیشنهاداتی برای تحقیقات آتی.. 60

    منابع و مآخذ  61


موضوع پایان نامه تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران : بر مبنای روش موجک , نمونه پایان نامه تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران : بر مبنای روش موجک , جستجوی پایان نامه تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران : بر مبنای روش موجک , فایل Word پایان نامه تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران : بر مبنای روش موجک , دانلود پایان نامه تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران : بر مبنای روش موجک , فایل PDF پایان نامه تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران : بر مبنای روش موجک , تحقیق در مورد پایان نامه تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران : بر مبنای روش موجک , مقاله در مورد پایان نامه تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران : بر مبنای روش موجک , پروژه در مورد پایان نامه تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران : بر مبنای روش موجک , پروپوزال در مورد پایان نامه تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران : بر مبنای روش موجک , تز دکترا در مورد پایان نامه تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران : بر مبنای روش موجک , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران : بر مبنای روش موجک , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران : بر مبنای روش موجک , پروژه درباره پایان نامه تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران : بر مبنای روش موجک , گزارش سمینار در مورد پایان نامه تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران : بر مبنای روش موجک , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران : بر مبنای روش موجک , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران : بر مبنای روش موجک , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران : بر مبنای روش موجک , رساله دکترا در مورد پایان نامه تأثیر نرخ بهره بر بازده سهام صنایع منتخب در بورس اوراق بهادار تهران : بر مبنای روش موجک

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته حسابداری چکیده: کسب بازدهی مازاد بر بازدهی بازار با درنظر گرفتن سایر شرایط مانند ریسک یکی از مهمترین موضوعات مورد بحث در تصمیم­گیری ها و برنامه­ریزی­های مالی می­باشد. در واقع حداکثرکردن سود و بازده سهامداران با مدیریت بر منابع و مصارف و با اجرای سیاست­های صحیح از وظایف و اهداف مدیریت مالی می­باشد. در این تحقیق تأثیر متغیرهای ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: مدیریت دولتی چکیده : هدف این تحقیق یافتن ارتباط بین ضرایب قیمت و بازده سهام در صنعت سیمان بورس اوراق بهادار می باشد ضرایب قیمت جزء روشهای ارزش گذاری نسبی و رایج ترین و معروف ترین روشهای ارزشگذاری سهام در بازار سرمایه هستند. اساس روش ضرایب قیمت بیانگر این است که ارزش سهام به مقدار سود، دارایی و یا ارزش دیگری که از مالکیت سهام ناشی ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته :حسابداری در این فصل ابتدا به تبیین مسئله اصلی تحقیق پرداخته شده و سپس اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق، تشریح می گردد، زیرا ایجاد نقدشوندگی برای اوراق بهادار یکی از مهم ترین کارکردهای بازارهای سرمایه به شمار می رود. در واقع، نقدشوندگی مهمترین شاخصه توسعه یک بازار سرمایه را تشکیل میدهد. به همین دلیل، هنگام رتبه بندی میزان توسعه یافتگی ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده: فن آوری اطلاعات با به میدان آوردن تجارت الکترونیک[1] باعث بروز نوعی تحول اساسی در مبادله کمی اطلاعات بازرگانی و محصولات و خدمات مورد نیاز شده است.از اهدافی که فن آوری اطلاعات دنبال می کند،کاهش هزینه ها، هوشمندی رقابتی[2]، پاسخگویی سریع نسبت به محیط و رقبا و توانایی این که مشاغل مختص یک شغل را به ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: حسابداری چکیده سود یکی از اقلام مورد توجه سرمایه گذاران می باشد و مبنای بسیاری از تصمیم گیری های مهم اقتصادی به شمار می رود. سود دارای دو جز نقدی و تعهدی می باشد، از طرفی اقلام تعهدی سود دارای دو بخش عادی و غیر عادی می باشد. برخی شواهد نشان دهنده این واقعیت اند که سرمایه گذاران در درک اطلاعات مربوط به اقلام تعهدی با مشکلات عدیده ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته حسابداری چکیده تحقیق حاضر به بررسی تاثیر وابستگی گروهی بر روی تصمیم گیری پرداخت سود سهام درشرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته است. بدین منظور، ارتباط میان خط مشی تقسیم سود سهام و عوامل نظیرنابرابری اطلاعاتی؛ وابستگی به تامین مالی خارجی ( منابع خارج از موسسه ) بررسی می شود. در راستای این هدف ، کلیه شرکتهای پذیرفته شده در بورس ...

پایان نامه تحصیلی برای اخذ کارشناسی ارشد M.A مدیریت بازرگانی- مالی چکیده: مساله اصلی پژوهش در این تحقیق این است که آیا بین سود هر سهم، نسبت Q توبین و اهرم مالی با قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ارتباط معنی داری وجود دارد؟به منظور یافتن پاسخ مناسب به سوال اصلی پژوهش چهار فرضیه تدوین گردیده است. جامعه آماری تحقیق کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی (M.A) گرایش: مالی چکیده فعالان بازار سرمایه و ذینفعان شرکت های عرضه کننده سهام به ابزاری نیاز دارند تا بتوانند از طریق آن شرکت های مشابه را مقایسه نمایند و بر این اساس و با در نظر گرفتن هدف از سرمایه گذاری سهام مورد نظر را انتخاب نمایند. بنابراین طراحی مدل ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شرکت های بیمه به عنوان یکی از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: این پژوهش را با این سوال اساسی شروع کرده ایم که، تعدیلات در سود حسابداری نظیر هموارسازی سود بر شاخصهای جدید ارزیابی عملکرد نظیر ارزش افزوده اقتصادی نیز اثرگذار خواهد بود یا خیر؟ به همین منظور به بررسی این موضوع تحت عنوان «بررسی اثرات هموار سازی سود بر ارزش افزوده اقتصادی شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: حسابداری چکیده: در این مقاله به دنبال پیش بینی و ارائه راهکاری برای یافتن ارزش افزوده اقتصادی شرکت های پذیرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران هستیم. مبنای پیش بینی های انجام شده در این پژوهش اطلاعات صورت های مالی حسابرسی شده است. داده های مورد استفاده نیز داده های بین سال های 1382 الی 1387 است. پس از انجام محاسبه های لازم با ...

ثبت سفارش