پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی

word 1 MB 29860 109
1394 کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی (M.A.)

    گرایش: بالینی

    چکیده

    هدف عمده افراد از جراحی زیبایی بینی، دست یابی به شکل تصوری از بینی است که فکر می کنند با چهره شان هماهنگی بیشتری دارد تا از این طریق به تصویر مطلوب تری از تن خود برسند. تحقیقات نشان داده است که بین مؤلفه­های فراشناختی و اقدام به جراحی زیبایی رابطه وجود دارد. پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی مداخله فراشناختی بر کاهش میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی انجام شد. بدین منظور30 نفر از متقاضیان جراحی زیبایی بینی به روش نمونه گیری در دسترس، انتخاب شدند و سپس به روش تصادفی در دو گروه 15 نفره آزمایش و کنترل جهت انجام آزمایش گمارده شدند، هر دو گروه پرسشنامه اضطراب داس و افسردگی بک را تکمیل کردند. افراد گروه آزمایش تحت درمان فراشناختی گروهی در 8 جلسه 60 دقیقه ای قرار گرفتند. در نهایت اطلاعات جمع آوری شده بوسیله پرسشنامه، توسط نرم افزار spss، و با استفاده از روش آماری آنکوا تجزیه و تحلیل شد. نتیجه حاصل از تحلیل داده­ها نشان داد، آموزش واقعیت درمانی سبب بهبود در میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بصورت معناداری شده است.

    کلمات کلیدی: فراشناخت، اضطراب و افسردگی، جراحی بینی

    مقدمه

    توجه به ظاهر در چارچوب اجتماعی، امری بهنجار، پسندیده و حتی در حد متعادل نشان دهنده‌ی سلامت روانی است، اما در جوامع امروزی به علت تاکید بیش از حد بر زیبایی و تصاویر ارائه شده در مجله­های مد، سینما و رسانه ها، این توجه خصوصا در بین زنان شکل افراطی به خود گرفته است. به گونه ای که تقریبا همه‌ی زنان حداقل یکبار در زندگی احساس شرم و نارضایتی از ظاهر خود داشته اند و این امر مختص قشر خاص، طبقه­ی اجتماعی و سطح تحصیلات خاصی نمی‌شود (Brown, 2001). این قبیل اشتغالات ذهنی می تواند موجب گسترش یک تصویر تحریف شده از بدن و خود شده و حتی به گونه ای پیشرفت کند که زمینه ی ابتلا به اختلال بدشکلی بدنی را فراهم سازد (stimmdel, 2002). بنابراین، تعجب انگیز نیست که سالانه، میلیون­ها نفر برای جراحی زیبایی داوطلب شوند (Hawse, 2008). برای نمونه در سال 1994 انجمن جراحی پلاستیک و ترمیمی آمریکا گزارش داد که اعضای آن بیش از 390000 جراحی زیبایی از جمله لیپوساکشن (برداشتن چربی از نواحی مختلف بدن)، بزرگ کردن پستان، جراحی بینی و کشیدن صورت انجام داده اند (Sarwer, 1998).

    همراه با این افزایش، یافتن انگیزه و چرایی تصمیم به جراحی زیبایی اهمیت دارد.  shakespeare and kelly (1997) جراحی زیبایی را این گونه تعریف نمودند، یک نوع جراحی برای تغییر دادن ظاهر بدن، در غیاب بیماری، آسیب و جراحت یا بدشکلی مادرزادی و ارثی می­تواند عاملی برای بهبود کیفیت زندگی باشد (browning, 2010)، دانشمندان علوم اجتماعی دریافته­اند که مردم، زیبایی ظاهری را با ویژگی های شخصیتی پسندیده هم چون هوش، شایستگی، دلپذیز بودن و پذیرش اجتماعی ربط می‌دهد، که سبب افزایش اضطراب و افسردگی آنان می­شود. این جراحی ها بیشتر برای از میان بردن ناخشنودی افراد از ظاهر خود و گاهی افزایش عزت نفس انجام می­شود. عزت نفس پایین و تصویر بدنی منفی معمولاً استرس هایی را برای فرد به دنبال دارد که فرد برای غلبه بر آن­ها راهبردهای مقابله­ای خاصی را به کار می گیرد. Ziger (2008) یکی از راهبردهای حفظ عزت نفس را استفاده از مکانیسم های دفاعی می­داند. از این رو، درک و شناخت ویژگی های شخصیت اهمیت دارد. بنابراین  جراحی زیبایی را می توان پیامد یک الگوی روان شناختی معین دانست. به عبارتی می­توان گفت ممکن است مکانیسم های دفاعی نوروتیک را به صورت ناهشیار به کار برد (Kaplan, 2010). همچنین می توان گفت برای افراد داوطلب جراحی زیبایی، پیگیری زیبایی از طریق جراحی یک کناره گیری روانی از واقعیت (مکانیسم دفاعی) است، به طوری که فرد با اعتقاد به این به این موضوع که قادر است خودش را از نو بسازد، با توهم خودسازی، از واقعیت عقب نشینی و کناره گیری می‌کند (lima, 2010). در شرایط مطلوب این بیماران درصدد روان درمانی  بر می آیند تا ماهیت حقیقی احساسات نوروتیک مبنی بر بی کفایتی خود را دریابند، در غیر این صورت با تداوم این مشکل ممکن است بیمار به اختلال افسردگی مبتلا شود. افزون بر این، مطالعات نشان داده­اند که بعضی حالات روانی مثل افسردگی و اضطراب و روان پریشی و افرادی با اختلال شخصیت اسکیزویید و پارانویید، نمایشی و افسردگی گزینه های نامناسبی برای جراحی­های زیبایی محسوب می­شوند (توتونچی و همکاران، 1386).

    برای رسیدن به یک زندگی سالم و رضایت بخش و ایجاد سازگاری با دیگران، داشتن یک تصویر ذهنی واقع بینانه و شایسته ضروری است و چنان چه فرد از نظر فیزیکی احساس خوبی نسبت به خودش داشته باشد شانس بیشتری دارد که تصویر بدنی مثبتی داشته باشد. اما گاهی استرس و اضطراب، دیدگاه های خود انتقادی یا پایین بودن میزان ارزشمندی فرد، بر اینکه چه حسی نسبت به بدن خودش داشته باشد تاثیر می گذارد که باعث می شود بسیاری از مردم به تغییر در ظاهر اندام خود بپردازد و اقدام به عمل جراحی پلاستیک بنماید (stuart, 2006). نتایج حاصل از تحقیقاتی در آمریکا نشان داد افرادی که دارای علائم معناداری در اختلال تصویر بدنی بودند سطح بالای افسردگی، استرس، اضطراب و خودکشی را نشان دادند. بر اساس تحقیقات مشخص گردید اختلال در تصویر بدنی منجر به ایجاد ابعادی از مشکلات شناختی، رفتاری و سلامتی می شود (Jennifer, 2006)، که می­توان این مشکلات را با روش­های درمانی متعددی درمان کرد، یکی از این روش­های درمانی، درمان فراشناخت می­باشد.

     در 40 سال گذشته، مدل فراشناختی-رفتاری، فهم غنی از تأثیر شناخت بر بهزیستی روانشناختی فراهم کرده است و از آن تکنیک­هایی برای درمان اضطراب، افسردگی و سایر اختلال­های منجر شده است. فراشناخت درمانی همانند مدل شناختی رفتاری، اختلال روان­شناختی را نتیجه تفکر تحریف شده می­داند. فراشناخت واره ها توجه را هدایت می­کنند، سبک تفکر را تعیین می­کنند و همچنین منجر به فراخوانی پاسخ های مقابله­ای می­شوند که به صورت مکرر منجر به تولید اطلاعات ناکارآمدی می­شوند (Wells, 1994).

    لذا طبق آنچه بیان شد، از آنجا که افراد متقاضی به عمل جراحی زیبایی به دلیل سبک تفکر ناکارآمد و اضطراب بالایی که به دلایل مختلف از جمله عزت نفس پایین و تصویر بدنی منفی از خود بروز می­دهد، پژوهشگر به دنبال آن است که به صورت عملی نشان دهد روش درمانی فراشناخت بر میزان افسردگی متقاضیان جراحی بینی تأثیر دارد.

     

    1-2- بیان مسئله

    امروزه جراحی زیبایی به یکی از دغدغه های انسان تبدیل شده است. طبق گزارش انجمن جراحی پلاستیک آمریکا در سال 2010 بیش از 13 میلیون جراحی پلاستیک انجام گرفته است. در یک بررسی ملی در کشور نروژ مشخص شده است که 3% از مردان و 7%  از زنان 18-65 سال یک نوع جراحی پلاستیک انجام داده اند (رحیمی، 1392).

    آمار رسمی در مورد جراحی زیبایی در ایران در دست نیست بر اساس یک آمار غیر رسمی، هر ساله بیش از 36 هزار ایرانی زیر تیغ جراحی زیبایی صورت می­روند. از میان جراحی های انجام شده زیبایی در ایران جراحی بینی در مقام اول قرار دارد. بر اساس آمار غیر رسمی، ایران از نظر تعداد جراحی زیبایی بینی، در دنیا اول است. بعد از ایران، کشورهای آمریکا، انگلستان و تا حدی فرانسه در ردیف های بعدی قرار دارند. این آمار و  ارقام تقریبی، تنها موارد غیر رسمی جراحی زیبایی بودند. باید به این آمار و ارقام، افرادی را که تمایل بدان دارند اما به دلیل ترس از تبعات بدان مبادرت نمی وررزند را نیز اضافه کرد (بلالی و افشارکهن، 1390).

    انسان ها به طور فزاینده ای نیاز درونی را برای همانندسازی ظاهرشان، مدل­های زیبایی خاص به عنوان یک عرف اجتماعی احساس می کنند، با این وجود، فهم حد و مرز بین آرزوی رایج برای بهبود ظاهر یک شخص و روان رنجوری، بسیار مهم است. نارضایتی افراطی از ظاهر ممکن است حالات روانی بیمارگونه را پنهان کند و غفلت از آن ممکن است عواقب پزشکی جدی را به همراه داشته باشد (مظاهری، 1388).

    Harris and Moss (2009) نشان دادند سطح اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بیشتر از غیرمتقاضیان می­باشد. Marsh در سال (2000)، نیز در پژوهشی به ارتباط نارضایتی بدن در متقاضیان جراحی زیبایی با اضطراب، افسردگی، انزوای اجتماعی، اختلالات روانپریشی، وسواس و تضعیف خودپنداره پرداخت. بنابراین وجود اضطراب و افسردگی در متقاضیان جراحی زیبایی و همچنین ایجاد روشهای درمانی متعددی جهت درمان اختلالات اضطرابی در علم روانشناسی، فراشناخت درمانی یکی از درمان­های مؤثر در این اختلال معرفی شده است.

    فراشناخت، به ساختارها، دانش و فرآیندهای روان شناختی اشاره می کند، که با کنترل، تغییر افکار و شناخت ها سر و کار دارد بر اساس نظریه پردازهای اخیر، فراشناخت یکی از عوامل مهم در توسعه و تداوم اختلال­های روان شناختی است. فراشناخت بر پردازش هیجانی و واکنش های مربوط به آسیب، از طریق تاثیر دانش و راهبردهای فراشناختی بر روی تغییر باورها و نیز تعبیر و تفسیر علائم خاص نظیر: افکار مزاحم اثر می گذارد و باورهای فراشناختی در سبب شناسی و پایداری اختلال اضطراب و افسردگی نقش موثری دارد (محمد خانی، 1379).

     به خصوص مدل عملکرد اجرایی خود نظم جویی Wells and Matthews (1996) از عوامل فراشناختی، به عنوان مولفه­­های پرداخت اطلاعات، مفهوم سازی مفصلی ارائه می نماید. انگاره اصلی در این رویکرد این است که باورها در اختلال های روان شناختی از مؤلفه­های فراشناختی ساخته می­شود که کنش وری تفکر و سبک مقابله را هدایت می­کند و همچنین از آن تاثیر می پذیرد.

    بنابراین همانند دیگر تخصص­ها در پزشکی باید مداخله های روانشناختی برای کاهش میزان اختلالات روانی در بیماران انجام گیرد و گزارشی از بهبود به صورت علمی نشان دهد. مداخلات روانشناختی مؤثر متعددی در دسترس است، که در این پژوهش از مداخله فراشناختی به دلیل جدید بودن آن و اینکه تا به حال در ایران پژوهشی در این مورد انجام نشده استفده گردیده است. بنابراین هدف از این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی می­باشد.

     

    1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش

    از آنجایی که اصولاً جراحی­های زیبایی برای تغییر ظاهر افراد و افزایش خشنودی و بهبود اعتماد به نفس افراد انجام می شود جراحی زیبایی را می توان پیامد یک الگوی روان شناختی معین دانست، در بررسی نیمرخ آسیب­شناسی روانی در متقاضیان جراحی پلاستیک گفته شد، جویندگان جراحی پلاستیک در مقیاس های افسرده، نمایشی، خود شیفته، وسواسی، خود آزار، مرزی و اسکیزوتایپال از میان شاخص های مربوط به الگوهای بالینی شخصیت نمرات بالاتری داشتند. همچنین از میان شاخص­های مربوط به نشانگان بالینی نیز در مقیاس های اضطراب، شبه جسمی، وابستگی به الکل، اختلال تفکر و افسردگی اساسی نمرات آنان بالاتر از جمعیت عادی بودند (سالاری­فر و پوراعتماد، 1390).

    در پژوهش حسینی و همکاران (1389) در مورد میزان استرس و تصور از بدن خود در بین افرادی که سابقه عمل جراحی زیبایی و افراد عادی نشان داد استرس بالا میتواند در تصور فرد از بدن خود تأثیر منفی بگذارد.

    در مدل رفتاری شناختی Salkovskis (1998) افرادی که دچار وسواس فکری هستند، تمایل دارند افکار مزاحم را به صورت منفی ارزیابی کنند. در نتیجه آنها خودشان را مسئول پیامدهای مضر افکارشان می­دانند. چنین مسئولیت پذیری برای افکار مزاحم احتمالا از باورهای خاصی ناشی می­شود. باورهایی چون فکر کردن در مورد یک عمل که همانند انجام آن است. در مورد ارتباط بین مؤلفه­های فراشناخت با اختلال بدشکلی بدن، Cooper and Osman (2007) نشان داده­اند که بین افراد مبتلا به اختلال بدشکلی بدن و افراد سالم از لحاظ مؤلفه­های فراشناختی تفاوت وجود دارد. به طوریکه میزان مشکلات فراشناختی در متقاضیان جراحی زیبایی بیشتر می­باشد.همچنین این افراد اعتماد به نفس کمتری دارند در نتیجه به دنبال عیوب ظاهری خود می­باشند بدین ذلیل به جراحی روی آورده­اند.

     با توجه به ارتباط مؤلفه­های فراشناختی با اختلال بدشکلی بدن و اثربخشی مداخله فراشناختی در اختلال­های شبیه اختلال بدشکلی بدن مثل وسواس محقق بر آن شد که به بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی بینی بپردازد، تا علاوه بر تأثیر عملی این درمان را بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی، فرایندی را به مرحله عمل درآورد تا این افراد پیش از اقدام به این عمل، با بهره گرفتن از یک مشاور یا یک روانشناس برای درمان میزان اضطراب و دلایل انجام جراحی در کاهش نرخ این جراحی­ها قدمی برداشت.

    Abstract

    The main goal of rhinoplasty is obtain idea model of nose that think has consistent with their face, until reactive to better image in self. Show the Study’s is relationship between metacognitive therapy and Cosmetic Surgery. Present of study was gold Determination effectiveness of metacognitive training on anxiety and depression Applicants of Rhinoplasty. The subjects of this study consisted of 30 Applicants of Rhinoplasty, and data analyzing according to previous studies and with consideration of type of this study. Samples were divided to two groups, a control group and an experimental group. These two groups were selected similarly based on stages of disease progression, treatmentand age. The questionnaires were used for measurement are Beck Depression Inventory, Depression Scale and DASS Anxiety and Stress. Data analysis was doneusing SPSS-20 softwareand statistical One-way analysis of Covariance test was performed either. The results showed that metacognitive therapyhas reduced the level of depression among Applicants of Rhinoplasty, that with consideration of amount of the effect, this reduction is in the acceptable range. The results also showed that such logo therapy reduces anxiety among Applicants of Rhinoplasty as well, and regarding the amount of the effect, it is in the high level rang.

    Keywords: metacognitive, Rhinoplasty, depression, anxiety.

     

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                              صفحه

    چکیده 1

    فصل اول کلیات تحقیق

    1-1 مقدمه- 3

    1-2- بیان مسئله- 5

    1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش-- 7

    1-4- اهداف پژوهش-- 8

    1-5 فرضیه های پژوهش-- 8

    1-6-1 تعریف مفهومی- 8

    1-7-1 تعریف عملیاتی- 9

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه پژوهش

    2-1- مقدمه- 11

    2-2- عمل جراحی زیبایی- 11

    2-3- تاریخچه جراحی بینی- 12

    2-3- تاریخچه جراحی بینی در ایران- 14

    2-4- جراحی بینی- 15

    2-5- انواع جراحی بینی- 16

    2-5-1- جراحی بینی اولیه- 16

    2-5-2- جراحی بینی ثانویه (ری ویژن) 17

    2-5-3- جراحی بینی ترمیمی- 17

    2-6- مفاهیم جدید رینوپلاستی- 18

    2-7- آمارگرایش افراد به عمل جراحی زیبایی- 18

    2-8- نظریه­های عمل جراحی زیبایی- 18

    2-8-1- بدن به مثابه یک نشانه اجتماعی- 18

    2-8-2- فمینیستها و عملهای جراحی زیبایی- 21

    2-9- علت جراحی زیبایی بینی- 23

    2-10- عوارض ناشی از عمل جراحی زیبایی- 24

    2-12- مزایای جراحی بینی- 25

    2-12-1- جراحی بینی-افزایش اعتماد به نفس-- 25

    2-13- افرادی که بیشتر از همه به دنبال زیباییاند 26

    2-14-1- عمل جراحی بینی-احساس ناخوشایند 26

    2-15- الگوهای شخصیتی متقاضیان جراحی زیبایی بینی- 28

    2-15-1- اختلالات روانی در متقاضیان جراحی زیبایی- 29

    2-15-2- تأثیر جراحی زیبایی بینی بر عزت نفس و تصویر منفی فرد از خود 31

    2-16- استرس، اضطراب و افسردگی در متقاضیان جراحی زیبایی- 33

    2-17- اختلال بدشکلی بدن- 35

    2-18- اختلال بدشکلی بدن  و فراشناخت- 36

    2-19- نظریه و ماهیت درمان فراشناختی- 37

    2-20- انواع تغییر فراشناختی- 40

    2-21- اثربخشی درمان فراشناختی بر اختلال افسردگی اساسی- 42

    2-22- رابطه باورهای فراشناختی با اختلال افسردگی و اضطراب- 45

    2-23- درمان فراشناختی بر اضطراب و افسردگی- 49

    2-24- پیشینه­ی پژوهشی- 50

    2-24-1- پژوهشهای داخلی- 50

    2-24-2- پژوهشهای خارجی- 53

    فصل سوم: روش پژوهش

    3-1- مقدمه- 56

    3-2- روش‌تحقیق- 56

    3-3- جامعه آماری- 57

    3-4- نمونه آماری و روش نمونهگیری- 57

    4-3-1-معیار ورود 57

    4-3-2-معیار خروج- 57

    3-5- ابزار گردآوری اطلاعات- 58

    3-5-1- راهنمای افسردگی  بک-- 58

    3-5-1-1- اعتبار و روایی- 59

    3-5-1-2- روش نمره‌گذاری- 59

    3-5-1-3- تفسیر نمرا‌ت- 60

    3-5-2- مقیاس افسردگی، اضطراب و استرس داس-- 60

    3-5-2-1- ویژگی های روان سنجی- 61

    3-5-2-2-کلید آزمون- 61

    3-5-2-3- نمره گذاری و روش اجرا 61

    3-6- روش اجرا 62

    3-7 روش تجزیه و تحلیل داده ها 64

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده ها

    4-1- مقدمه- 66

    4-2- ویژگی جمعیت شناختی- 66

    4-3- یافته­های توصیفی متغیر افسردگی- 67

    4-4- یافته های استنباطی- 68

    4-4-1- آزمون شاپیروویلک-- 68

    4-4-2- همگنی رگرسیون- 68

    4-4-3- آزمون لوین- 69

    4-5- فرضیه اول- 69

    4-6- یافته های توصیفی متغیر اضطراب- 70

    4-7- یافته های استنباطی- 71

    4-4-1- آزمون شاپیروویلک-- 71

    4-4-2- همگنی رگرسیون- 71

    4-4-3- آزمون لوین- 72

    4-5-1- فرضیه دوم 72

    فصل پنجم 73

    بحث و نتیجه گیری- 73

    5-1- مقدمه- 74

    5-2- بحث- 74

    5-3- نتیجه گیری- 76

    5-4-محدودیت های پژوهش-- 77

    5-3- پیشنهادات جهت پژوهش بعدی- 77

    5-4- پیشنهادات کاربردی- 77

    منابع فارسی- 79

    ضمیمه 1: پرسشنامه افسردگی بک-- 90

    پیوست 2: مقیاس اضطراب- افسردگی-استرس داس-- 95

    ضمیمه 3: پروتوکل درمانی- 97

     

    منبع:

     

    منابع فارسی

    ابن سینا اع، (1296). القانون فی الطب. ج 4. تهران، ایران: چاپ سنگی؛ ص 71-70.

    ابوالقاسمی، ا. ابراهیم­زاده، س. نریمانی، م. عهدی، ب. (1387). مقایسه باورهای فراشناختی با اختلال استرس پس از سانحه در تعامل با عدم قطعیت، شماره 12(1)، ص 35-20.

    احمدی طهور، م. ربیعی، م. کاملی، پ. بهرامی، ف. صفایی­راد، ا. (1390). بررسی اثربخشی مداخله­ی فراشناختی بر علایم مولفه­های فراشناختی در بیماران مبتلا به اختلال بدشکلی بدن، مجلهی اصول بهداشت روانی، سال 13(3)، پاییز، ص 270.

    ادبی، ر. (1379). بررسی رابطه پایگاه هویت و سلامت روانی در اوایل و اواسط نوجوانی. پایا ن نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه علوم بهزیستی تهران.

    اسلامی، ر. هاشمیان، پ. جراحی، ل. مدرس غروی، م. (1392). اثربخشی رویکرد واقعیت درمانی گروهی بر شادکامی و کیفیت زندگی نوجوانان بد سرپرست در مشهد، مجله دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد، سال 56، شماره 5، آذر-دی، ص 306-300.

    امیری، م. آقا محمدیان شعرباف، ح ر. کیمیایی، ع. (1391). اثربخشی رویکرد واقعیت درمانی گروهی بر منبع کنترل و راهبردهای مقابله­ای، اندیشه و رفتار، دوره ی ششم، شماره ی 24 ، ص 68-59.

    براندن، ن. (1382). روانشناسی عزت نفس، ترجمه، مهدی قراچه داغی، انتشارات نخستین. تهران.

    بلالی، الف. و افشار کهن، ج. (1390). زیبایی و پول: آرایش و جراحی، فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان، شماره 47

    بهرامی، ف. رضوانی، ش. (1386). رابطه افکار اضطرابى با باورهاى فراشناختى در دانش آموزان مبتلا به اختلال اضطراب ایران از دیدگاه روانپزشکان و درمانگاه، شماره 13(3)، ص 255-249.

    بیابانگرد، ا. (1373). روش­های افزایش عزت نفس درکودکان و نوجوانان تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.

    بیابانگرد، اسماعیل (1373). روش­های افزایش عزت نفس درکودکان و نوجوانان، تهران: انتشارات

    بیات شهبازی، م ع. (1392). نگاهی کلی به جراحی بینی، مجله جراحی پلاستیک و زیبایی، ص 6-1.

    بیانی، ع ا. گودرزی، ح. محمد کوچکی، ع. (1387). رابطه ابعاد بهزیستی روان شناختی و سلامت عمومی در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد آزاد شهر (86-1385)، دانش و پژوهش در روان­شناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان (اصفهان)، شماره سی وپنجم و سی وششم ، ص 164-153.

    توتونچی، س ج. فخاری، ا. کلاهی، ف. (1386). ارتباط بین علائم روانی و رضایت بعد از عمل جراحی زیبایی بینی ، مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، شماره 29(2). ص 71-6.

    توسلی، ج ا. مدیری، ف. (1391). تمایل زنان به جراحی های زیبایی در تهران، مطالعات اجتماعی روانشناسی زنان،  شماره 10 (1). ص 82-61.

    حافظی، ف. کوچک زاده، ک. نقیب زاده، ب. (1388). تاریخچه و جایگاه جراحی بینی، نشریه جراحی ایران، دوره 17، شماره 2.

    حسین­پور، م. درویشی، ط. سودانی، م. (1389). اثربخشی آموزش مسئولیت­پذیری به شیوه واقعیت درمانی گلاسر بر کاهش بحران هویت دانش­آموزان، یافته­های نو در روان­شناسی، ص 106-97.

    حسینی، س ا. قاسمی، ن. ملایی گنبدی، گ. رضایی، ل. (1389). مقایسه میزان استرس و تصور از بدن خود در بین افراد 20 تا 30 ساله دارای سابقه عمل جراحی زیبایی و افراد عادی در شهر اهواز، فصلنامه تازه­های روانشناسی صنعتی/سازمانی، سال اول.شماره سوم، ص 84-75.

    خرم دل، ک. طاهر نشاط دوست، ح. مولوی، ح. امیری، ش. (1389). اثر درمان فراشناختی « ولز » بر درآمیختگی افکار بیماران مبتلا به اختلال وسواسی جبری. مجله ی اصول بهداشت روانی. سال 12. صفخه 409-400 .

    خواجه صالحی، ز. (1391). جراحی زیبایی، هفته نامه خبری-تحلیلی نیروی انتظامی،  شماره 238، صفحه24.

    رازی م، (1961). الحاوی الکبیر فی الطب. ج 10. چاپ اول. دکن، هندوستان: موسسه دائره المعارف عثمانی حیدرآباد.

    رازی م، (1962). الحاوی الکبیر فی الطب. ج 13. چاپ اول. دکن، هندوستان: موسسه دائره المعارف عثمانی حیدرآباد؛ ص 35-3.

    رازی م، (2002). الحاوی الکبیر فی الطب. ج 6. چاپ دوم. بیروت، لبنان: انتشارات دار احیاء التراث العربی؛ ص 133

    رازی، م، (2002). الحاوی الکبیر فی الطب. ج 3 . چاپ دوم. بیروت، لبنان: انتشارات دار احیاء التراث العربی،  صفحات 407.

    ربیعی، م. صلاحیان، ا. کجباف، م ب. پالاهنگ، ح. (1391). اثر بخشی مداخله­ی فراشناختی بر علایم درآمیختگی افکار در بیماران مبتلا به اختلال بدشکلی بدن، افق دانش، فصلنامه­ی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد (دوره ی 18، شماره­ی 1، ص 60-53.

    سالاری­فر، م ح. پوراعتماد، ح ر. (1390). رابطه باورهای فراشناختی با اختلال افسردگی و اضطراب، فصلنامه علمی پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی لرستان، یافته، دوره سیزدهم، شماره 4، زمستان ، مسلسل 50. ص 38-29.

    شفیع آبادی، ع. غلامحسین قشقایی، ف. (1390). اثر بخشی مقایسه­ای مشاور گروهی واقعیت درمانی و فمینستی بر هویت زنان سرپرست خانوار، زن در توسعه و سیاست، دوره­ی 9، شماره 4، ص 113-93.

    شفیع آبادی، ع. (1384)، نظریه­های مشاوره و رواندرمانی، تهران، مرکز نشر دانشگاهی.

    شفیعی سنگ آتش، س. رفیعی نیا، پ. نجفی، م. (1391). اثربخشی درمان فراشناختی بر اضطراب و مؤلفه­های فراشناختی مبتلایان به اختلال اضطراب فراگیر. مجله روان شناسی بالینی - سال چهارم، شماره 4 (پیاپی 16 ). صفحه 30-19.

    شیخ نژاد، غ ر. (1389). سرطان چیست؟، نشر دریافت.

    صاحبدل، ح. خوش کنش، ا. تقی­پور، ا. (1390). بررسی تأثیر واقعیت درمانی گروهی بر سلامت روانی سالمندان مقیم آسایشگاه شهید هاشمی نژاد کهریزک، (مجله سالمندی ایران)، سال هفتم، شماره بیست و چهارم، ص 24-16.

    صاحبی، ع. (1391). نظریه انتخاب واقعیت درمانی (بخش دوم)، روانشناسی، رشد مشاور مدرسه، شماره 28، ص 14-10.

    طباطبائی، س م. (1388). خلاصه کتاب الحاوی رازی. ج 1. چاپ اول. مشهد، ایران: انتشارات دانشگاه علوم پزشکی مشهد؛. صفحات 94 تا 51.

    طباطبائی، س م، کلانترهرمزی، ع. (1388). چشم پزشکی از کتاب الحاوی رازی و مقایسه آن با دانش نوین پزشکی. مجله پژوهش در پزشکی، دوره 33 ، شماره 2، ص  59 تا 63.

    طباطبائی، س م، کلانترهرمزی، ع. (1388). مطالعه تطبیقی سردرد از کتاب الحاوی و اصول نوین پزشکی. مجله پژوهش در پزشکی. دوره 33 ، شماره 1: صفحه 1 تا 4.

    طباطبایی، م. کلانتر هرمزی، ع ج. (1389). آشنایی رازی، ابن سینا و دیگر مفاخر پزشکی ایران با بیماری سرطان از تشخیص تا درمان، پژوهش درپزشکی (مجله پژوهشی دانشکده پزشکی)، دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید بهشتی، دوره 34 ، شماره 3، پاییز، صفحات 151-147.

    طبری، ع. (2002). فردوس الحکمه فی الطب. بیروت. چاپ اول. لبنان: انتشارات دار الکتب العلمیه ،. ص 227

    عبادی، پ. بهاری، ف. میرزایی، ح ر. (1392). اثربخشی رویکرد واقعیت درمانی بر امید افزایی بیماران سرطان پستان داکتال مرحله دو، فصلنامه­ی بیماری­های پستان ایران، سال ششم، شماره دوم.

    عزیزی، م. مهرآزاده، س. نیکروند فرد، ن. (1387). ملاحظات اخلاقی در عمل جراحی زیبایی. مجله اخلاق پزشکی، شماره 1(3)، ص 33-25.

    عنایت، ح. مختاری، م.(1388).نظریه مبنایی جامعه پذیری دوران کودکی و تصویر بدنی زنان بررسی زنان تحت عمل جراحی زیبایی بینی در شهر شیراز، مطالعات زنان، شماره ی 1.

    قلعه بندی، م. افخم ابراهیمی، ع.(1383). الگوهای شخصیتی متقاضیان جراحی زیبایی بینی، اندیشه و رفتار، شماره4.

    کیوان آرا، م. ربانی، ر. ژیان پور، م.(1389). قشربندی اجتماعی و اصلاح بدن، فصلنامه شورای فرهنگی اجتماعی زنان، شماره 47.

    محمد خانی، ش. (1379)، مترجم نوشته ولز، آ. راهنمای عملی درمان فراشناختی اضطراب و افسردگی، تهران: انتشارات ورای دانش.

    مسعودزاده، ا. یوسفی، م. (1388). مقایسه الگوی شخصیتی و وضعیت سلامت عمومی بین افراد به دنبال جراحی زیبایی بینی ماهانه دانشور پزشکی - دانشگاه شاهد، شماره 16 (82)، ص 58-53.

    مظاهری، پ. (1388). روان­شناسی جراحی زیبایی بینی، مجله سلامت، شماره 159.

    مظلوم خراسانی، م. (1390)، عوامل اجتماعی مؤثر بر زنان عمل جراحی زیبایی. مطالعات اجتماعی روانشناسی زنان، شماره 8(4)، ص 101-75.

    ملکیان، آ. علیزاده، ا. احمدزاده، غ ح. (1386). افسردگی و اضطراب در بیماران مبتلا به سرطان، تحقیقات علوم رفتاری، شماره 10، ص 120-115.

    میکائیلی منیع، ف. (1389). بررسی وضعیت بهزیستی روانشناختی دانشجویان دوره­ی کارشناسی دانشگاه ارومیه، افق دانش، فصلنامه­ی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی گناباد، دوره­ی 16، شماره­ی 4، ص 72-65.

    نصری، م. (1382). بررسی اثربخشی گروه درمانی شناختی رفتاری بر میزان عزت نفس، پایان نامه ارشد روانشناسی بالینی، دانشگاه فردوسی.

    یوسفی، ز. بهرامی، ف. مهرابی، ح ا. (1387). نشخوار فکری، آغاز و دوام افسردگی، شماره 2 (1)، ص 73-67.

     

     

     

    Alves, M. L., Pimentel, A. J., Guaratini, A. A., Marcolino, J. A., Gozzani, J. L., & Mathias, L. A. (2007). [Preoperative anxiety in surgeries of the breast: a comparative study between patients with suspected breast cancer and that undergoing cosmetic surgery.]. Rev Bras Anestesiol, 57(2), 147-156.

    Arrindell, A.W., Heesink, J., & Fei, J. (1999). The satisfaction with life scale (SWLs): Appraisal with 1700 healthy young adults in the Netherlands. Personality and Individuals Differences. 26, 815 − 826.

    Baron, R. (1991). A: Self concept and academic achievement, Investig ating their improvement as discriminator of academic track membership in high school. Canadian Journal of Education.

    Bedner, R, L. & Peterson, S.R. (1996): self – esteem: paradox and innovations in clinical theory and practice. Washington: American psychology Association.

    Blascovich, J. &Tomaka. J. (1991), Measure of self esteem. In J. P.Robinson, p, r. Shaver & L.S.Wrightsman (Eds). Measure of personality &social psychology attitude .Vol 1.

    Bohne A, Wilhelm S, Keuthen NJ, Florin I, Baer L, Junkie M. (2002). Prevalence of body dysmorphic disorder in a German college student sample. Psychiatr Res, 109: 101-4.

    Boyle P, Levin B, eds. World Cancer Report, (2008). Lyon, France: International Agency for Research on Cancer.

    Brickell, J. (2007). Purpose of behavior: Language and levels of commitment. International Journal of Reality Therapy, 25(1), 39–41.

    Cadena Christine (2007). Choice therapy & reality therapy: Innovative approach to managing ADHD.

    Cash, T.F. Labarge,A.S. (1996). Development of the appearance schema inventory: A new cognitive body-image assessment. Cognitive Therapy and Research, 20, 37-50.

    Castle, D.J., Honigman, R.J. (2002). Does cosmetic surgery improve psychological wellbeing? Medical Journal of Australia, 176, 601-604.

    Caterin, l. C. (2008). The effect of reality therapy based group counseling on the self esteem.

    Cheng, S., & Chan, A. (2005). Measuring Psychological well–being in the Chinese Personality and Individual Differences. 38, 1307 −1316 .

    Comiskey, D.E. (1993). Using reality therapy group training with at-risk high school. Journal of Rreality Therapy, 12(2), 59-64.

    Cooper M, Osman DS. (2007). Metacognition in body dysmorphic disorder: A preliminary exploration. J Cogn Psychother, 2: 1-20.

    Cooper M, Osman S. (2007). Metacognition in body dysmorphic disorder: a preliminary exploration. J Cognit Psych: An Intl Quart; 21(2): 148- 55.

    Coopersmith, S, (1967). The antecedent of self-esteem. New Yourk: W. H. Freeman.

    Davey CL, Wells A. (2006). Worry and its Psychological Disorder, Theory, Assessment and Treatment, Copyright by Wiley & Sons Ltd, PP: 3-121.

    Deb, Sibnath (2009). Self esteem of depressive patients. Journal of the India academy of applied psychology. Vol 35.no 2-239-244.

    Dieffenbach JF. (1845). Die Operative Chirurgie. Liepzig, Germany: F.A. Brokhaus.

    Dierendonck, D. (2005). The construct validity of Ryff’ Scales of psychological well-being and its extension with spiritual well – being. Personality and Individual Differences. 36, 629 − 643.

    Edgerton, M.T. Jacobson, W.E. Meyer, E. (1960). Surgical psychiatric study of patients seeking plastic surgery, British Journal of Plastic Surgery, 13, 136-145.

    Flavell JH. (1979). Metacognition and cognitive monitoring: A new area of cognitive–developmental inquiry. Am Psychologistو 34: 906-11.

    Gabouri, H., Devon, H. (2003). The desire for cosmetic facial surgery may reflect a personality disorder .science of mental health .Language Testing, 6, 80-90.

    Goin, M.K. ,Burgoyne,R.W.,& Goin,J.M.(1980). A prospective psychological study of 50 female facelift patients. Plastic and Reconstructive Surgery, 65, 436-442.

    Gullone, E. (1998). Adolescent body-image dissatisfaction: Relationships with self-esteem, anxiety and depression. Journal of child psychology and psychiatry. 39, Issue: 2, P.255.

    Hamoleh M, Roozilallab M, Ehteram E. (2011). Psychology and cancer: The FUMS j; 1(1):53-8.

    Hayes N, Joseph S. (2003). Big 5 correlate of three measures of subjective well-being. Personal Individ Differ; 34:723-727.

    Hill, G. and Silver, A.G. (1950). Psychodynamic and esthetic motivation for plastic surgery. Psychosomatic Medicine, 12, 345-352.

    Ivarsson, Ivalander, Litlere, Nevonen. (2005). Weight concerns, body-image, depression and anxiety in Swedish adolescents. Department of child and adolescent psychiatry center, Sweden.

    Jahoda, M. (1985). Current Concepts of Positive Mental Health. New York: Basic Books.

    Jennifer, D. (2006). Body dimorphic disorder and other clinically significant, body image concerns in adolescent psychiatric inpatients. Child psychiatry hum Journal, Brown medical school, USA.

    John, D & Catherien, T. mac, A. (2004). Research net work on socie economic status &Health self esteem.

    Jones DC. (2001). Social comparison and body image: attractiveness comparisons to models and peers among adolescent girls and boys. Journal of Research: Vol: 68; P.236.

    Jones, DC, Vigfusdottir, T.H., Lee, Y. (2004). Body-Image and the Appearance Culture among adolescent girls and boys: An Examination of friend conversations, peer Criticism, Appearance magazines, and the Internalization of appearance Ideals. Journal of Adolescent Research, Vol.19, No.3, P.323-339.

    Kaplan, H.I., & Sadock, B.J. (1998). Synopsis of psychiatry: behavioral Science/ clinical Psychiatry. NewYourk: Williams & Wilkins.

    Kelly, Small and EGallery. (2001). Addressing body image, Self- esteem and Eating disorder. A Peer Reviewed Journal, Vol.2, N.2.

    Keyes CLM, Shmotkin D, Ryff CD. (2002). Optimizing well-being: the empirical encounter of two traditions. J Perso and Soci Psych; 82: 1007–1022.

    Kim, H. (2002). The effect of a reality Herapy program an the responsibility for elementary school children in korea/international journal of reality therapy. vol: xyII number J.

    Kim, Jeongsoon. (2009). Effectivness of reality therapy program for schizophrenic pationet.

    Lareson, J.S. (1991). The measurement of health: Concepts and indicators. New York: Green Wood Press.

    Lazarus, R. S., & Folkman, S. (1984). Stress, appraisal and coping. NewYork: Springer.

    Lazarus, R.S., & Folkman, S. (1984b). Stress, appraisal, and coping. New York: Speinger.

    Lengua LJ. Stormshak E. (2000). Gender, gender roles and personality: Gender differences in the prediction of coping and psychological symptoms. Sex Roles; 43: 787–820.

    Markus HR, Ryff CD, Curhan KB, Palmersheim KA. (2004). In their own words: Wellbeing at midlife among high school and college educated adults. In O.G. Brim, C.D. Ryff CD. & Kessler RC. (Eds.), How healthy are we? A national study of well-being at midlife. Chicago: University of Chicago Press: 273-319.

    Mc manus, Ferda(2009). Cognitive- behaviour therapy for low self esteem; A case example. Association for behaviour and cognitive therapies publish by Elsevier.

    Nauert, Rick (2009). Reality therapy for PTSD. Reviewed by John M Grohal.

    Newton, T.J., & Keenan, A.(1990). The Moderating Effect of the Type A Behavior Pattern and Locus of Control upon the Relationship Between Change in Job Demands and Change in Psychological Strain. Journal of Human Relations, 43(12), 1229-1255.

    Neziroglu F, Khemlani-Patel S. (2002). A review of cognitive and behavioral treatment for body dysmorphic disorder. CNS Spectr 2002; 7: 464-71.

    Otto MW, Wilhelm S, Cohen LS, Harlow B. (2001). Prevalence of body dysmorphic disorder in a community sample of women. Am J Psychiatry, 158: 2061-3.

    Papageorigiou C, Wells A. (2000). An Empirical Test of a Clinical Meta-cognitive Model of Rumination and depression. Cogn Ther Res. (27): 261-273.

    Paradise, W.A., Kernis, H.M. (2002) . Self esteem and psychological well–being. Journal of Social and Clinical Psychology. 4, 345 − 361.

    Parkes, K. (1991). Locus of control as a moderator. The British Journal of Psychology, 82, 291-312.

    Pecorari G, Gramaglia C, Garzaro M, Abbate-Daga G, Cavallo GP, Giordano C, et al. Self-esteem and personality in subjects with and without body dysmorphic disorder traits undergoing cosmetic rhinoplasty: preliminary data. J Plast Reconstr Aesthet Surg 2010; 63(3): 493-8.

    Philips KA. (2009). Understanding body dysmorphic disorder. London: Oxford press; 54-87.

    Phillips KA, Diaz SF. (1997). Gender differences in body dysmorphic disorder. J Nerv Mental Dis, 185: 570-7.

    Roini, C., Ottolini, F., Raffanelli. C, Tossani, E., Ryff, CD., & Fave, A.G. (2003). The Relationship of psychological well–being distress and personality. Psychotherapy Psychosomatics. 72, 268 − 375.

    Rosen, J.C. Reiter, J. Oroson, p. (1995). Cognitive behavioral body image therapy for body dysmophic disorder.Journal of Consulting and Clinical Psychology, 63, 263-269.

    Ross KE, Van K. (2008). An open trail of group metacognitive therapy for obsessive-compulsive disorder. J Behav Ther Exp Psychiatr, 39: 451-8.

    Ryan RM, Deci EL. (2001). On happiness and human potentials: a review of research on hedonic and eudaimonic well-being. Ann Rev Psych; 52: 141–166.

    Ryff CD, Keyes CL. (1995). The structure of psychological well-being revisited. J Perso and Soci Psych; 69: 719–727.

    Ryff CD, Keyes CLM, Hughes DL. (2003). Status inequalities, perceived discrimination, and eudaimonic well-being: Do the challenges of minority life hone purpose and growth? J Hea Soc Beh; 44: 275-291.

    Ryff CD, Singer B. (1998). The contours of positive human health. Psych Inqu; 9: 1–28.

    Ryff CD, Singer BH, Love GD. (2004). Positive health: Connecting well-being with biology. Philosophical Transactions of the Royal Society of London; 359: 1383-1394.

    Ryff CD. (1989). Happiness is everything, or is it? Explorations on the meaning of psychological well-being. J Perso and Soci Psych; 57: 1069–1081.

    Ryff CD. (1995). Psychological well-being in adult life. Cur Dir Psych Sci; 4: 99–104.

    Ryff, CD. (1989). Happiness is everything or is it? Exploration on the meaning of psychological well–being. Journal of Personality and Social Psychology. 6, 1069 −1081.

    Ryff, CD., & Keyes, C.L. (1995). The structure of psychological well- being revisited. Journal of Personality and Social Psychology. 69, 719 − 727.

    Ryff, CD., & Singer, B. (1996). Psychological well – being: Meaning measurement and implication for psychotherapy. Psychotherapy Psychosomatics. 65, 14 − 23.

    Ryff, CD., & Singer, B. (1998). Human health: New directions for the next millennium. Psychological Inquiry. 9, 69 − 85.

    Ryff, CD., & Singer, B. (1998). The contours of Positive human health. Psychological Inquiry. 9, 1− 28.

    Salkovskis P M. (1998). Cognitive-behavioural factors and the persistence of intrusive thoughts in obsessional problems. Behav Res Ther; 27(2): 677-682.

    Sarwer DB, Wadden TA, Pertschuk MJ, Whitaker LA. (1998). Body image dissatisfaction and body dysmorphic disorder in 100 cosmetic surgery patients. Plast Reconstr Surg, 101: 1644-9.

    Schwartz, K. (2007). Remembering the forgotten: psychotherapy groups for the nursing home. Int J Group Psychothe; 57(4):497-514.

    Sclafani AP, Choe KS. (2003). Psychological aspects of plastic surgery, in Otolaryngology-Facial Plastic Surgery, AM (ed.), eMedine from WebMD.

    Seligman APM, Rauich K, Gecax L, Gilham G. (2004). Optimistic child. Roshd publications; Tehran.

    Seligman, M.P. (2003). Positive psychology: Fundamental assumption. The psychologist.16, 126 −127.

    Sheldon KM, Elliot AJ. (1999). Goal striving, needsatisfaction, and longitudinal well-being: The self-concordance model. J Perso and Soci Psych; 76: 482-497.

    Smith, E.R. Mackie, D.M. (2000). Social psychology. Philadelphia. Psychology Press.

    Spector, P.E., & O’Connell, B.J. (1994). "The contribution of personality traits, negative affectivity, locus of control and Type A to the subsequent reports of job stressors and job strains". Journal of Occupational and OrganizationalPsychology, 67, 1-11.

    Stwart. (2006). Work on the Anxiety associated with Negative body image, Simmonds publcations, Vancover Available: treatment. J Behav Ther, 35: 307-18.

    Teasdale JD, Barnard PJ. (1993). Affect cognition and change: Remodeling Depressive Thought .Hove: Erlbaum.

    Teasdale, J. D., Moore, R. G., Hayhurst, H., Pope, M., Williams, S., & Segal, Z. V. (2002). Metacognitive awareness and prevention of relapse in depression: empirical evidence. J Consult Clin Psychol, 70(2), 275-287.

    Wells A, Fisher PL. (2008). Metacognitive therapy for obsessive compulsive disorder: A case series. J Behav Ther Exp Psychiatr, 43: 117-32

    Wells A, King P. (2006). Metacognitive therapy for generalized anxiety disorder: An open trial. J Behav Ther Exp Psychiatr, 37: 206-12.

    Wells A, Matthews G. (1994). Attention and Emotion: A clinical perspective. Erlbaum: Hove, 24-36.

    Wells A, Simbi S. (2004). Metcognitive therapy for PTSD: A preliminary investigation of a new brief.

    Wells A. (2000). Emotional disorders and metacognition: Innovative cognitive therapy. Chi Chester, UK: Wiley, 187-95.

    [139].Wells, A., Fisher, P., Myers, S., Wheatley, J., Patel, T., & Brewin, C. R. (2012). Metacognitive therapy in treatment-resistant depression: a platform trial. Behav Res Ther, 50(6), 367-373. Doi  10.1016/j.brat.02.004.

    Wright, M.R., & Wright, W.K. (1975). A psychological study of patients undergoing cosmetic surgery. Archives of Otolaryngology, 101, P.145-151.

    Wubbolding RE, Brickell J. (2004). Reality therapy, a global perspective. International Journal for the Advancement of Counseling; 26(3):56-67.

    Zeighami H, Hooshman Sh, Kooshyar Y, Esmaiili MM. (2009). Assesment of quality of life in cancer. Nursing and Midwifery journal of Hamedan; 16.

    [143].

     


موضوع پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی, نمونه پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی, جستجوی پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی, فایل Word پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی, دانلود پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی, فایل PDF پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی, پروژه درباره پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی اثربخشی آموزش فراشناخت بر میزان اضطراب و افسردگی متقاضیان جراحی زیبایی بینی

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: روان شناسی گرایش: بالینی چکیده: پژوهش حاضر، با هدف مقایسه اضطراب اجتماعی، تصور بدنی و اُمید به زندگی در مردان و زنان متقاضی جراحی زیبایی با افراد عادی صورت گرفته است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه علّی _ مقایسه ای می باشد. در این پژوهش ١٠۰ نفر از افراد متقاضی جراحی زیبایی که به مراکز درمانی و کلینیک های شهر رشت مراجعه کرده ...

پایان‌نامه: جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد پرستاری (گرایش آموزش داخلی- جراحی) خلاصه عنوان:تاثیر موسیقی و رایحه درمانی بر اضطراب و درد بیماران تحت عمل جراحی کوله سیستکتومی : یک کارآزمایی بالینی تک سوکور مقدمه: امروزه کنترل یا کاهش درد و اضطراب پس از عمل جراحی، به عنوان یکی از اجزای مهم مراقبت پس از جراحی از موضوعات چالش است. به جهت عوارض سایر روش ها، تاکید زیادی بر استفاده از درمان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی ( M.A) گرایش: بالینی چکیده هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی میزان شیوع اختلال افسردگی در بیماران مصروع می باشد. به همین منظور پژوهش گر با توجه به جنسیت، سطح تحصیلات، سن و وضعیت اقتصادی بیماران میزان افسردگی را در بیماران مصروع برآورد کرده است. روش تحقیق حاضر ارزشیابی، از نوع تحقیقات توصیفی می باشد به این صورت که گروهی از بیماران مصروع به ...

چکيده هدف از پژوهش حاضر بررسي مقايسه اي سنجش مهارت هاي فراشناختي دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه ناحيه 3 شيراز بوده است. روش تحقيق توصيفي از نوع روش پيمايشي مي باشد. جامعه آماري پژوهش شامل کليه

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مشاوره و راهنمایی چکیده: هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه بین خودکارآمدی،اهمال کاری تحصیلی و اضطراب امتحان با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پسر بود.ازطرح پژوهش از نوع توصیفی - همبستگی استفاده شده است.نمونه آماری258 نفر از دانش آموزان پسر پایه ی اول دوره ی متوسطه شهر اسلام آباد غرب در سال تحصیلی94-93 می باشد که بصورت خوشه ای چند مرحله ای ...

(پایان نامه) جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش داخلی- جراحی) چکیده: زمینه و هدف: مداخلات الکتروفیزیولوژیک از جمله روش های جدید در تشخیص و درمان دیس ریتمی ها بوده و مانند هر مداخله تهاجمی دیگر، عوارضی همچون اضطراب را به دنبال دارد. با توجه به اثرات اضطراب بر شاخصهای همودینامیک و ناراحتی بیماران، به کاربردروشهایی ایمن و کم هزینه برای کننرل این مشکل روانشناختی نیاز ...

پایان نامه : جهت دریافت درجه دکترای حرفه‌ای در رشته پزشکی چکیده فارسی عنوان : بررسی و مقایسه انواع اختلالات اضطرابی در کودکان مبتلا و غیر مبتلا به یبوست عملکردی مراجعه کننده به درمانگاه اطفال بیمارستان امیر کبیر اراک مقدمه : یبوست عملکردی اختلالی شایع در کودکان بین 5 تا 12 سالگی است. براساس شواهد، اختلالات روانپزشکی می توانند در اتیولوژی و یا سیر بالینی یبوست عملکردی در کودکان ...

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش داخلی-جراحی) چکیده مقدمه : تبعیت از رفتار های خود مراقبتی و تعیین عوامل مرتبط با آن در مبتلایان به بیماری های مزمن از اهمیت بسزایی برخوردار است و بیماران می توانند با کسب مهارت های خودمراقبتی، برآسایش، توانایی های عملکردی و فرایندهای بیماری خود تاثیرگذار باشند. هدف : این مطالعه به منظور تعیین عوامل پیش بینی کننده خود ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(MA) رشته: مديريت آموزشي گرايش:مديريت آموزشي چکيده: هدف : هدف کلي از اين تحقيق بررسي نقش اعتياد به فناوري اطلاعات بر راهبردهاي خود تنظيمي و پيشرفت

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته‌ی روان‌شناسی تربیتی چکیده بررسی رابطه هوش عاطفی و هوش اخلاقی با کیفیت زندگی: نقش واسطه ای همدلی پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش میانجی گری همدلی در رابطه بین هوش عاطفی و هوش اخلاقی با کیفیت زندگی در دانشجویان دانشگاه شیراز که در سال تحصیلی93-92 مشغول به تحصیل بودند در مقطع کارشناسی صورت پذیرفت. این پژوهش شامل 298 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی ...

ثبت سفارش