پایان نامه بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع شهر بندرعباس

word 509 KB 30263 83
مشخص نشده کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۶۴,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روان شناسی ( M.A)

    گرایش: بالینی

    چکیده

    هدف از انجام پژوهش حاضر شناسایی میزان شیوع اختلال افسردگی در بیماران مصروع  می باشد. به همین منظور پژوهش گر با توجه به جنسیت، سطح تحصیلات، سن و وضعیت اقتصادی بیماران میزان افسردگی را در بیماران مصروع برآورد کرده است. روش تحقیق حاضر ارزشیابی، از نوع تحقیقات توصیفی می باشد به این صورت که گروهی از بیماران مصروع به عنوان گروه مطالعه انتخاب، سپس علائم میزان افسردگی در این گروه ارزیابی می شود.جامعه آماری شامل کلیه بیماران مصروع مراجعه کننده در کلینیک های مغز و اعصاب شهر بندرعباس می باشد.با توجه به این که روش پژوهش ارزشیابی است روش نمونه گیری به صورت هدفمند می باشد. در نتیجه به طور در دسترس از بین مراجعه کننده ها 60 نفر به عنوان افراد نمونه(گروه مطالعه) انتخاب شد.ابزار گردآوری اطلاعات شامل پرسش نامه افسردگی بک و پرسش نامه ویژگی های جمعیت شناختی می باشد.این پرسش نامه حاوی سؤال هایی است که برخی از آن ها در خصوص سن، جنس وضعیت تحصیلی و اقتصادی بیماران می باشد.در این پرسش نامه وضعیت اقتصادی خانواده ها در 5 سطح دسته بندی شد. که عبارت بودند از خیلی خوب، خوب، متوسط، ضعیف و خیلی بد و بر حسب نگرش بیماران تعیین می شد. و برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی استفاده شد در بخش آمار توصیفی به پارامترهای مرکزی و پراکندگی و جدول ها و نمودارها پرداخته و در بخش آمار استنباطی به آزمون فرضیه ها پرداخته شد. برای آزمون فرضیه ها از روش‌
    آزمون های ناپارامتریک کروسکال والیس و آزمون پارامتریک  t یک گروهی با استفاده از نرم افزار spss   استفاده شد. در نهایت نتیجه پژوهش نشان داد، شیوع افسردگی در بیماران مصروع با نرخ جهانی دارای و در سطح آلفای 05/0صدم دارای تفاوت معناداری نیست.هم چنین در این مطالعه،جنسیت، سطح تحصیلات،وضعیت اقتصادی با شیوع افسردگی در بیماران مصروع علایم همبستگی داشت.و با سن  رابطه معناداری مشاهده نشد.

    *کلید واژه ها : اختلال افسردگی / شیوع/ بیماری صرع

    بیماری صرع یکی از شایع‌ترین بیماری­های مزمن عصبی است و شیوع آن حدود یک درصد عنوان شده است (کاپلان سادوک[1]، 2003).

    صرع بر اثر تخلیه الکتریکی غیر طبیعی بر اثر نورون های بیش از حد تحریک شده با غیر قطبی شدن بعد از سیناپس به وجود می آید، مکانیسم های عامل این غیر قطبی شدن شامل، تغییر هدایت یونی، کاهش مهار عصب رسانه گابا روی تحریک پذیری کورتکس مغز، افزایش تحریک پذیری کورتکس مغز در اثر گلوتامات می باشد (ماریو و مندز[2]، 2005).صرع یک نشانگان است که در آن تغییرات الکتروفیزیو لوژیک تغییرات ساختمانی و بیو شیمیایی در مغز به ویژه در سیستم لیمبیک، لوب های گیجگاهی و احتمالاً
    لوب های پیشانی مشاهده می گردد. تغییرات مذکور امکان دارد بر عملکرد هیجانی، رفتاری، شناختی و اجتماعی فرد مصروع اثر بگذارد. اگرچه آسیب شناسی روانی صرع به طور دقیق مشخص نشده است اما نتیجه افزایش اختلالات روان پزشکی در این اختلال نورولوژیک دیده می شود(وینکلز[3]، 2004).

    میزان بروز صرع در سالخوردگان و کودکان بیش از سنین دیگر است و مردان بیشتر از زنان درگیر می­ شوند (آندریول و همکاران [4]، 2001). مطالعات انجام شده در جمعیت عمومی، شیوع اختلالات روان پزشکی را در مبتلایان به صرع دو برابر بیشتر از غیرمبتلایان عنوان کرده اند(گاتازیز و همکاران [5]، 2004). شیوع کلی اختلالات روانی را در صرع مزمن 60-50 درصد ذکر کرده­اند. از بین اختلالات روان پزشکی مختلف همراه صرع، حداکثر توجه به افسردگی شده است و اختلالات دیگر کمتر مورد توجه بوده­اند (بینبرگ و همکاران[6] ،2005).

    در مورد شایع ترین اختلال روان پزشکی همراه با صرع اختلاف نظر وجود دارد. برخی مطالعات افسردگی (پرین و همکاران[7] ، 1996) و برخی دیگر اختلال اضطرابی(کاپلان سایدرس و همکاران[8]، 2005) را شایع­ترین اختلال گزارش کرده­اند. احساس بی ارزشی، ناامیدی، غمگینی و عصبی بودن در مبتلایان به صرع بیش از غیرمبتلایان بوده است(استرین و همکاران[9] ،2005). نشانگان ملال بین حمله ای و جنون صرع نیز از جمله اختلالات روان پزشکی گزارش شده در مبتلایان به صرع است(اسوینکل و همکاران[10]،2005). گزارش شده که تفکرات خودکشی در این بیماران بیشتر از جمعیت عمومی می باشد(کاپلان سادوک و همکاران، 2005).

    شیوع افسردگی در این بیماران دو برابر بیماران مبتلا به سایر بیماری های ناتوان‌کننده است. اغلب افسردگی در این بیماران تشخیص داده نمی‌شود یا به طور ناقص مورد درمان قرار می‌گیرد. درمان ناقص افسردگی در این بیماران به طور بارز می‌تواند  پیامدهای مهمی را به دنبال داشته باشد (آندریول[11] و همکاران، 2001).

    افسردگی باعث افت کیفیت زندگی مبتلایان به صرع می­شود (کاپلان سادوک[12] و همکاران، 2005). اضطراب نیز می­تواند اثرات نامطلوب زیادی بر کیفیت زندگی مبتلایان به صرع وارد نماید (بینبرگ[13] و همکاران ،2005). وجود افسردگی در کنار صرع به بهره­گیری بیشتر از خدمات درمانی سرپایی، بستری و هزینه بیشتر درمان منجر شده است (لی و همکاران[14] ،2005).

    هم­چنین عنوان شده که کیفیت زندگی مبتلایان به صرع، بیش از آنچه وابسته به متغیرهای مرتبط با صرع باشد، وابسته به متغیرهای وابسته به سلامت روانی می­باشد (گلیام[15]،2005). علی­رغم اهمیت فراوان، افسردگی در مبتلایان به صرع کمتر مورد تشخیص و درمان قرار می­گیرد (جونز و همکاران ،2005). پزشکان از طریق ارزیابی و تشخیص مشکلات روان پزشکی مبتلایان به صرع خواهند توانست پیامدهای بیماران خود را ارتقا بخشند (استرین [16]و همکاران ،2005).

    توجه بیشتر ارایه­کنندگان خدمات بهداشتی به اختلالات روان پزشکی همراه در مبتلایان به صرع الزامی است (بلومرو[17] همکاران،1995).

     با توجه به اثرات نامناسب اختلالات روان پزشکی بر زندگی بیماران و ضرورت توجه به این اختلالات، مطالعه حاضر با هدف تعیین فراوانی افسردگی در بیماران مبتلا به صرع و هم چنین بررسی ارتباط بین فراوانی علایم مذکور و برخی متغیرها انجام شده است.

     

     

     

     

     

     

    1-2- بیان مساله

    افسردگی شایع ترین اختلال روان پزشکی است که بر اساس بر آورد سازمان جهانی بهداشت، تا سال 2020، پس از بیماری های قلبی عروقی، دومین بیماری تهدید کننده سلامت و حیات انسان در سراسر جهان خواهد بود( ماری و لوپز[18]،1998؛از ابراهیمی،1386). مبتلایان به اختلالات طبی مزمن، به طور چشمگیری بیش از سایر افراد در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند به طوری که دربرخی از مطالعات میزان شیوع 23- 15 در صد را برای آن گزارش کرده اند( لی، 2007).

    افسردگی امری شایع در میان بیماران مبتلا به صرع است، اما مطالعات اندکی در خصوص بررسی این اختلال وجود دارد.( ماریو و همکاران[19]،  1986) شیوع افسردگی را به صورت مقایسه­ای در بیماران سرپایی مرتبط با معلولیت و پدیده­شناسی آن در بیماران بالینی بستری شده در بیمارستان مورد بررسی قرار دادند. نتایج این پژوهش نشان داد 55 درصد از 175 بیمار سرپایی مصروع، و 30 درصد از 70 مورد گروه کنترلی مقایسه­ای،مبتلابه افسردگی ، و 30 درصد از بیماران مصروع در مقابل 7 درصد از گروه کنترلی، تلاش­های قبلی در ارتباط با اقدام به خودکشی داشته اند. بیماران مصروع، چهار برابر بیش از بیماران غیرمصروع، سابقه بستری شدن در بیمارستان به علت افسردگی را داشتند. 16 بیمار حمله­های جزئی داشته، و 10 نفر از هر 11 بیمار مورد ثبت امواج الکتریکی مغزی جانبی متمرکز بر نیم کره سمت چپ قرار گرفتند. این نتایج نشان­دهنده­ اختلال روانی ناشی از کارکرد معیوب روان­مغزی یا لیمبیک می­باشد (ماریو و همکاران ، 1986).

    در اوایل قرن بیستم ( کراپلین،[20] 1903) و سپس بلومر به توصیف افسردگی در بیماران مصروع، که شامل یک الگوی چندشکلی نشآن های، و دربرگیرنده­ نشانه­های مؤثر به همراه تحریک­پذیری خلقی بالا، و در آمیخته با خلق سرحالی، ترس ، نشانه­هایی از اضطراب، بی­رمقی، درد و بی­خوابی ­بود، پرداختند.

    گاستات نیز این مشاهدات را مورد تایید قرار داد. بلومر، اصطلاح "اختلال بی­قراری یا ملال بین حمله­ای" را برای نام گذاری این نوع از افسردگی در بیماران مصروع عنوان کرد. و دوره سیر مزمن آن ­را با استفاده از دوره­های عاری از نشانه عودکننده که به  خوبی به دوزهای پایین تجویز داروهای ضد افسردگی جواب می­داد، توصیف نمود(بلومر وهمکاران[21]، 1988).

    میزان شیوع افسردگی عمده در جمعیت عادی را تا 25 در صد نیز تخمین زده اند  ( سادوک و سادوک،[22] 2003) در حالی که این رقم در مبتلایان به صرع چهار تا پنج برابر میزان متوسط آن در جامعه است(جونز و همکاران[23]،2005). صرع همراه با افسردگی، تأثیرات عمیقی بر جای می گذارد و به افت عملکرد روزانه و تنزل کیفیت زندگی بیمار، کاهش پیشرفت تحصیلی در کودکان و نوجوانان مبتلا(توسون وهمکاران[24]،2008)کاهش میزان ازدواج و افزایش نرخ بیکاری و تشنج، مرگ و میر بالا( ولسین وهمکاران[25]،1999) و افزایش نیاز به درمان های پزشکی منجر می شود.از لحاظ آماری 5- 1درصد افراد جامعه به عارضه صرع مبتلا هستند و امکان ابتلا به صرع برای هر کس وجود دارد (میلانی فر،1383).

    میزان خودکشی نیز در بیماران مصروع، چهار تا پنج برابر جمعیت  عادی است( لامبرت[26]،1999). استرس های روانی- اجتماعی، به ویژه افسردگی، از عوامل افزایش دهنده خطر خودکشی در این بیماران است.( لامبرت ،1999).

    193 بیمار سرپایی مصروع بالغ را از لحاظ افسردگی و نیز تمایل به خودکشی مورد ارزیابی قرارگرفتند.نتایج نشان داد شیوع تمایل به خودکشی در بین این بیماران،9/11درصد بود(هکمویک7،2012 ) .

    به طور معمول، افسردگی اساسی به صورت عودکننده و بازتکرار شونده، و با نشانه­هایی از اضطراب ویا اختلالات اضطرابی بروز می­کند، و این بیماری جنبی خطرخودکشی را که در بیماران مصروع بالاتر از عموم جمعیت می­باشد، را افزایش می­دهد. مروری بر 11 مطالعه­، نشان داد که نرخ کلی خودکشی در افراد مصروع، پنج برابر بیشتر از عموم جامعه، و 25 برابر میزان مورد انتظار بیماران مبتلا به حمله­های جزئی ناشی از لب گیجگاهی است. نرخ خودکشی متوسط طول عمر برای بیماران مصروع12 درصد، و برای عموم جمعیت 1/1 الی 2/1 درصد است (کانر[27]، 2009).

    بنابر نتایج پژوهش ها، نشانه های افسردگی در بیماران مصروع، با افکار خود کشی ارتباط قوی دارد
    ( استفانلوو همکاران[28]،2010). با این همه افسردگی به عنوان شایع ترین اختلال روانی همراه با صرع، غالباً مورد غفلت قرار می گیرد و تلاشی برای در مان آن صورت نمی گیرد ( اسوینکلز و همکاران[29] ،2006).

    یکی از مدل های رایج در تبیین افسردگی همراه با صرع، مدل شناختی است. مدل شناختی افسردگی بر این فرض استوار است که فقدان اولیه، با شکل دهی به ساختارهای شناختی پایدار شخص را در مقابل افسردگی آسیب پذیر می سازد. حوادثی که باورهای مرکزی و پیش فرض های زیر بنایی متضاد را بر
    می انگیزند، سبب افسردگی می شو د ( بک[30]،1967). صرع با ایجاد باورهای زیر بنایی ناکار آمد،
    مهارت های سازگاری و توانایی مقابله با مشکلات یک بیماری مزمن را تحت تأثیر قرار می دهد.

     باورهای این بیماری با عقاید یک فرد عادی تفاوت دارد و به وسیله تجارب منفی ابتلا به صرع تقویت می شود و به سطوح بالای افسردگی و اضطراب مزمن می انجامد( تدمن[31]، 1995).

    منفی گرایی نیز به عنوان بخشی دیگر از مدل آسیب پذیری افسردگی مطرح است. بر اساس این مدل آسیب پذیری شناختی تبیین افسردگی در صرع، نحوه ادراک بیماران از خود و تصور آن ها را از میزان کارآیی شان به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. به گفته بندورا، ادراک توانایی ای است که رفتار را تعیین
    می کند، نه واقعیت شرایط را.( تدمن،1995) و مبتلایان به صرع، به دلیل [32]ادراک منفی از خود، تمایل زیادی دارند که شکست های ناشی از مبتلا بودن به یک بیماری عصب شناختی را به ناکار آمدی خود نسبت دهند. آن ها با انتقال این حس ناکار آمدی و درماندگی به سایر تجارب شان، بسیاری از فرصت ها را برای داشتن عملکرد مؤثر از خود می گیرند(لی2 ،2007).

    در مدل شناختی افسردگی، محرک خلق افسرده، رویدادهای منفی و پر استرس زندگی است. رویدادهای پر استرس بخش عمده زندگی بیماران مبتلا به صرع را تشکیل می دهند. ایتلا به صرع، درمان آن و درگیر بودن همیشگی با یک اختلال عصب شناختی مزمن، طیفی از استرس برای بیمار در پی دارد. در بسیاری از موارد، افراد مبتلا در فاصله بین حملات، توانایی زندگی طبیعی را دارند، اما مشکلات مربوط به آثار جانبی درمان، ترس از دست دادن کنترل و انگ های اجتماعی نادرست محدودیت های اجتماعی وسیعی برای مبتلایان ایجاد می کند.

    ماهیت غیر قابل پیش بینی حملات، مبتلایان به صرع را اکثراً با موقعیت های پراسترس مثل مشکلات مربوط به کار و استخدام و روابط بین فردی ضعیف مواجه می کند( دوینسکی[33]،2001).

    درمان دارویی افسردگی در صرع پیچیده است زیرا همواره این نگرانی وجود دارد که بعضی از انواع داروهای ضد افسردگی ممکن است فراوانی حملات را تحت تأثیر قرار دهند.مطالعات نشان داده است که درمان شناختی- رفتاری، دست کم به اندازه درمان دارویی بر درمان علایم افسردگی تأثیر دارد.تحقیقات مربوط به صرع، غالباً بر شیوع اختلالات روان پزشکی این بیماران(پلوک[34]،2004). تأثیر همایندی افسردگی با صرع بر کیفیت زندگی بیماران ( کرامر[35]و همکاران ، 2003) تأثیر ویژگی های بالینی حملات، پی آمدهای جراحی یا تأثیر درمان دارویی بر کیفیت زندگی این بیماران متمرکزند(بولیون [36]و همکاران ،2004).

     با توجه مسأله مطرح شده پژوهش گر به دنبال پاسخ به این سؤال است که میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع تا چه میزان است ؟

     

    1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش

    با توجه به شیوع اختلالات عمده روان پزشکی در افراد مصروع و هم چنین تأثیر این اختلالات برکیفیت زندگی این افراد و همین طور کنترل بیماری صرع اهمیت مسأله پژوهش حاضر را نمایان می سازد. اختلال افسردگی میزان خطر خودکشی بیماران صرع را افزایش می دهد در مطالعات میزان خودکشی موفق در افراد مصروع 5-4 برابر بیشتر از افراد غیر مصروع است.و اهمیت تشخیص و درمان اختلال افسردگی در صرع را مشخص می کند بنابراین بیماری صرع قابل درمان است این پژوهش می تواند در پیشگیری و درمان اختلال افسردگی در افراد مصروع با اطلاع رسانی کمک کند.

    افسردگی از اختلالات شایع روان پزشکی می باشد. شیوع آن در طول عمر در زنان 25-12درصد و در مردان 12-5 درصد گزارش شده است(بنجامین[37]،2003). افسردگی اثرات منفی مهمی در عملکرد اجتماعی و شغلی افراد داشته و یکی از علل مهم ناتوانی ها محسوب می شود. مشکلات شغلی یا روابط بین فردی افراد ممکن است تظاهری از یک افسردگی یک قطبی باشد که  چهارمین علت از دست دادن شغل محسوب می شد. طبق مطالعات سازمان بهداشت جهانی، تخمین زده شده است که در سال 2020 افسردگی، دومین بیماری ناتوان کننده در بین تمام بیماری های جسمی و روانی خواهد بود، یعنی بیش از تصادفات جاده ای، بیماری های عروق مغزی و بیماری های انسدادی ریوی(کریستوفر[38]،1996) در سال 1992 هزینه کلی ناشی از افسردگی در امریکا 44 بیلیون دلار برآورده شده است(وایری[39]،2003).

    علی رغم گسترش جهانی افسردگی، حدود 50 درصد از بیماران در جستجوی درمان برنیامده و درمان نمی شوند. شکست در تشخیص و درمان افسردگی منجر به مقاوم شدن و عود این بیماری می شود. افسردگی یک بیماری پیچیده و تشخیص آن همیشه آسان نیست. بسیاری از بیماران افسرده شکایتی از خلق ملال آور ندارند و خصوصیات بالینی غالب آن ها به شکل اضطراب، شکایت جسمانی، خستگی و علائمی مثل تغییرات خواب و اشتها تظاهر کرده و یا به شکل اختلال خود را نشان می دهد. اما علائم جسمی افسردگی کمتر مورد توجه قرار می گیرد. شیوع آن در جمعیت عمومی است(سادوک[40]،2000)

    حدود 60-30 درصد بیماران بستری کوتاه مدت بخش های داخلی و جراحی مبتلا به اختلال روانی یا روانی اجتماعی هستند و بیماران افسرده بخش های طبی سه بار بیشتر از سایرین به مراکزاورژانس مراجعه می نمایند (میچل[41]،2002). افسردگی در سیر بیماری ها نیز تأثیر منفی دارد.و طول بستری بیماران را بالا می برد(تاکاشی[42] ) در یک مطالعه در بخش های طبی و جراحی طول بستری بیماران افسرده به طور متوسط 10 روز بیشتر از بیماران غیر افسرده بود(وربوسکی[43]،1993). در واقع افسردگی یکی از اختلالات همراه با سایر اختلاها می باشد و برای درمان پزشک باید به هر دو اختلال توجه داشته باشد.

    مرور پیشینه پژوهشی معدود در این زمینه ، حاکی از وجود برخی پژوهش ها با نتایج متناقض است. مثلاً،( تنو برونی4،1986) در پژوهشی به این نتیجه رسید که رفتار درمانی شناختی بر کاهش فراوانی حملات بیماران تأثیر معناداری داشته، اما نشانه های خلقی آن ها را کم نکرده است که شاید علت آن تاکید بیشتر طرح درمانی وی بر کاهش فراوانی حملات( مثلاً شناسایی محرک های تشنج، آرمیدگی و ...) و عدم طراحی طرح شناخت درمانی ویژه بیماران مصروع باشد

     

    [1] . Kaplan, H & Sadock, B.J

    [2] . Mario,F, Mendez & Ashel

    [3] . Winkels,j&Kuyk,R

    [4] . Andreoli ,T.E, Carpenter,C.C.J , Griggs,R.C,& Loscalzo,J

    [5] . Gaitatzis, A ,Carroll,K,  Majeed,A & Sander,J.W

    [6] . Beyenburg ,S, Mitchell ,A.J, Schmidt ,D, Elger,C.E & Reuber,M

    [7]  . Perini,G.I, Tosin ,C, Carraro,C, Bernasconi ,G, Canevini,M.P,Canger,R & et al

    [8]  . Caplan,R, Siddarth,P, Gurbani,S,Hanson ,R,Sankar,R & Shields,W.D

    [9]. Strine,T.W,Kobau,R,Chapman,D.P,Thurman,D.J,Price,P&Balluz,L.S

    [10] .Swinkels,W.A,Kuyk,J,Van Dyck,R&Spinhoven,P

     

    [11]. Anderuol,T.E,Carpenter,CCJ,Griggs,RC&Loscalzo,J

    [12].Kaplan, H & Sadock, B.J

    3. BinberG.

    4. Lee,w.c,Arcona,S,Thoms,S.K,Wang,Q,Hoffman,M.S&Pashos,C.L

    5. Gilliam,F.G

    6.Estrin

    7. Blumer,D,Montouris,G&Herman,B

     

     

    1. Mary and Lopez .

    [19] .Mario,F.,Mendez&Ashle

    [20] .Kraplin

    [21]. Blumer,D, Montouris,G & Herman

    [22]. Sadock,B.J&Sadock,V.A

    [23]. Jones,J.A,Herman,B.P,Barry,J.J,Gilliam,F,kaneer,A.M&Meadork,K.J

     

    [24].Tosun,A,Gokcen,S,Ozbaran,B,Serdaroglu,G,Polat,M,Tekgul,H&Gokboen,S

    2.Wulsin,I.R,Vailant,G.E&Well,V.E

    [26].Lambert,J.D&Clark,Lamper.D.S

    [27].Kanner,A.M

    [28].Stefanello,S,Marin,Leon,L,Fernandes,P.T,Min,L.L&Botega,N.J

    [29].Swinkels,W.A,Kuyk,J,Van Dyck.R&Spinhoven,P

    [30].Beck,A.T

    1.Tedman

    2. Lee,E.J

    3.Devinsky,O

    4.Pellock,J.M

    5.Cramer,J.A,Bumer,D,Reed,M&Fanning,K

    6.Boylan,L.S,Flint,L.A,Labovitz,D.L,Jackson,S.C,Starner,K&Devinsky,O

     

     

     

     

     

    [37] . Benjamin

    [38] . Christopher

    [39] . Vaeroy

    [40] . Sadock

    [41] . Michael

    [42] . Takashi

    [43] . Verbosky

    4   . Tenoborni

    Abstract

    The purpose of this study is to determine the prevalence of depression in epilepsy. For this purpose researchers with regard to gender, education level, age, and socioeconomic status of patients with epilepsy is estimated rates of depression in patients with epilepsy. Research method is evaluative, that is a descriptive method so that a group of epileptic patients as the study group, they are evaluated for symptoms of depression. The study population consisted of all patients with epilepsy attending neurology clinics in Bandar Abbas. Because of evaluative method of research, the sampling method was purposive. Thus, 60 people were selected among accessible patients. Data collection tools included demographic and Beck Depression Inventories. Demographic inventory contains questions about age, sex, education and economic status of patients. The inventory questioned the economic situation of families were classified in five levels. Which were very good, good, fair, poor, and so was determined according to the patient's attitude. For data analysis, descriptive and inferential statistical methods were used. In descriptive section, central tendency and dispersion parameters, tables and graphs were used and by inferential statistics, hypothesis were analyzed. For hypothesis testing, nonparametric Kruskal-Wallis test method and parametric one sample t-test were calculated by SPSS software. The results showed that was no significant difference between the prevalence of depression in patients with epilepsy global rate (p< .05). In this study, gender (p-value <0.05), education level (p-value <0.05), socioeconomic status (p-value <0.05) was correlated with the prevalence of depressive symptoms in patients with epilepsy. And for age variable (p-value> 0.05) there was no significant correlation.

    Key Words : Depression - Epilepsy

    Subject :The survey of Depression and its related factors in patients with Epilepsy of Bandar Abbas

     2013-2014

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                  صفحه        

    چکیده................................................................................................................................... 1

    فصل اول : موضوع پژوهش

    1-1- مقدمه.......................................................................................................................... 3

    1-2- بیان مسأله.................................................................................................................... 5

    1-3- اهمیت و ضرورت پژوهش........................................................................................... 8

    1-4- اهداف پژوهش............................................................................................................. 10

    1-4-1- هدف کلی............................................................................................................... 10

    1-4-2- اهداف فرعی........................................................................................................... 10

    1-5- سؤال های پژوهش....................................................................................................... 10

    1-5-1-سؤال اصلی............................................................................................................... 10

    1-5-2-سؤال های فرعی....................................................................................................... 10

    1-6- تعریف واژ ه ها............................................................................................................ 10

    1-6-1- تعریف مفهومی........................................................................................................ 10

    1-6-2-تعرریف عملیاتی....................................................................................................... 11

    فصل دوم: پیشینه ی پژوهش

    2-1- مقدمه.......................................................................................................................... 13

    2-2- تعریف افسردگی.......................................................................................................... 15

    2-3-علائم و نشانه های اختلالات افسردگی............................................................................ 15

    2-4- همه گیر شناسی اختلالات افسردگی............................................................................... 16

    2-5- انواع افسردگی............................................................................................................. 16

    2-6- سبب شناسی اختلالات افسردگی................................................................................... 17

    2-6-1- عامل ارث............................................................................................................... 17

    2-6-2- عوامل زیست شناختی.............................................................................................. 17

    2-6-3- عوامل روانی – اجتماعی........................................................................................... 18

    2-6-4- عوامل شخصیتی....................................................................................................... 19

    2-6-5- بیماری های جسمی................................................................................................. 19

    2-7- افسردگی و وضعیت اجتماعی ...................................................................................... 20

    2-8- سیمای بالینی افسردگی در بیماران.................................................................................. 20

    2-9- صرع........................................................................................................................... 20

    2-10-تعریف صرع............................................................................................................... 21

    2-11- تعریف حمله های صرع............................................................................................. 22

    2-12- انواع حمله های صرع................................................................................................. 22

    2-13- تاریخچه بیماری صرع................................................................................................ 23

    2-14- سبب شناسی صرع..................................................................................................... 24

    2-15- آسیب شناسی روانی در صرع...................................................................................... 24

    2-16- علل ایجاد صرع......................................................................................................... 25

    2-17- اختلال افسردگی با صرع............................................................................................ 25

    2-17-1- افسردگی قبل از حمله........................................................................................... 26

    2-17-2- افسردگی حین حمله.............................................................................................. 26

    2-17-3- افسردگی بعد از حمله............................................................................................ 26

    2-17-4- افسردگی بین حمله............................................................................................... 26

    2-18- تأثیر اختلال افسردگی بر زندگی افراد مصروع ............................................................. 26

    2-19- آسیب شناسی ........................................................................................................... 27

    2-20- خودکشی در صرع..................................................................................................... 28

    2-21- پیشینه پژوهش........................................................................................................... 28

    2-21-1-تحقیقات انجام شده در خارج از کشور..................................................................... 28

    2-21-2-تحقیقات انجام شده در داخل کشور......................................................................... 30

    فصل سوم : روش تحقیق

     3-1-مقدمه.......................................................................................................................... 33

    3-2- روش تحقیق................................................................................................................ 34

    3-3- ابزار پژوهش................................................................................................................ 34

    3-3-1- پرسش نامه بک و ویژگی های جمعیت شناختی......................................................... 34

    3-4- متغیرها ی پژوهش........................................................................................................ 35

    3-5- روش ها و ابزار تجزیه و تحلیل داده ها.......................................................................... 35

    فصل چهارم: یافته های پژوهش

    4-1- مقدمه.......................................................................................................................... 37

    4-2- بخش اول توصیف داده ها............................................................................................. 38

    4-3- بخش دوم تحلیل داده ها............................................................................................... 47

    4-3-1- بررسی آزمون نرمال بودن داده ها............................................................................... 47

    4-3-2- سؤال های تحقیق..................................................................................................... 48

    4-4- فرضیه های تحقیق........................................................................................................ 48

    4-4-1- فرضیه اول............................................................................................................... 48

    4-4-2- فرضیه دوم.............................................................................................................. 49

    4-4-3- فرضیه سوم ............................................................................................................ 51

    4-4-4- فرضیه چهارم........................................................................................................... 53

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1- مقدمه.......................................................................................................................... 56

    5-2- نتایج بخش توصیفی...................................................................................................... 56

    5-3- نتایج حاصل از آزمون فرضیه ها..................................................................................... 57

    5-4- محدودیت های پژوهش................................................................................................ 59

    5-5- پیشنهاد های پژوهش.................................................................................................... 60

    5-5-1- پیشنهاد های کاربردی............................................................................................... 60

    5-5-2- پیشنهادهایی برای پژوهش گران آینده........................................................................ 61

    5-6-نتیجه گیری نهایی.......................................................................................................... 61

    منابع و مأخذ

    منابع فارسی........................................................................................................................... 63

    منابع غیر فارسی .................................................................................................................... 64

    منبع:

    منابع فارسی

    احمدی،جمشید(1372). بررسی میزان افسردگی در دانشجویان دانشگاه شیراز مجله دانشجو و پژوهش.شماره دوم، ص2-4

    برنز، دیوید(1989). شناخت درمانی افسردگی. ترجمه، مهدی قراچه داغی(1368).تهران:خانم11ک0

    پاول و لیندزی(1999). تشخیص و درمان اختلالات روانی بزرگسالان در روان شناسی بالینی. ترجمه محمدرضا نیکو و هامایک آوادیس یانس(1379). تهران: سخن

    پورشهباز،عباس(1372).مقایسه روان سازه های مربوط به عود بیماران افسرده، باسابقه عود، بدون عود در افراد بهنجار.فصلنامه،افسردگی اساسی،دوره12،شماره2.

    حنا سابزاده اصفهانی، مریم(1378) بررسی کارایی درمان شناختی رفتاری روی نگرهای ناسالم و علایم افسردگی در نوجوانان مبتلا به اختلالات افسردگی( مطالعه تک موردی). پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی، تهران: انستیتو روانپزشکی تهران، دانشگاه علوم پزشکی ایران.

    خاکی،ناصر(1379).کارشناسی ارشد،دانشگاه تربیت معلم،دانشکده علوم تربیتی.

    دانش منفرد، فاطمه(1380). بررسی ارتباط نگرش های ناکار آمد و بروز نشانه های افسردگی در نوجوانان شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی بالینی تهران: انستیتو روان پزشکی، تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران.

    داویدیان، هاراطون(1388).شناخت وبیان حالات افسردگی در بیماران ایرانی.

    دلاور(1389).احتمالاًت وآمار کاربردی،در روان شناسی وعلوم تربیتی.تهران،انشارات رشد(1390).

    سرمد،زهره وبازرگان هرندی،عباس(1376).روش های تحقیق درعلوم رفتاری، نشر آگه،تهران.

    شجاعی زاده، داوود و رصافیانی، حمید رضا(1380). بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در دانش آموزان پسر مقطع پیش دانشگاهی شهرستان کازرون در سال تحصیلی 79-1380. فصلنامه پژوهشی توان بخشی دانشگاه علوم بهزیستی و توان بخشی. شماره ششم و هفتم.

    شورکی، مصطفی(1379). رهایی از افسردگی. تهران: ارجمند.

    علاقه بندراد،جواد(1380).اختلال سلوک ورفتار ضد اجتماعی.

    قریشی،ظهیر الدین(1387).

    کاپلان و سادوک(1994). خلاصه روان پزشکی علوم رفتاری و روان پزشکی بالینی.ترجمه نصرت اله پورافکاری.1379. تهران: شهر آب.

    میلانی فر(1383).روان شناسی مشاوره.

    نوربالا،احمدعلی(1378).افسردگی زنان.

    منابع غیر فارسی

     

    Alexis Boro and Sheryl haut (2003). Medical comorbidities in the treatment of epilepsy. Epilepsy & Behaver. 4: 52-512.

    Andreoli TE, Carpenter CCJ, Griggs RC, Loscalzo J. Cecill Essential of Medicine. 5th 11111 New York: W.B. Saunders; 2001.

    Beck,A.T.(1967).Cognitive therapy and the emotional disorders,New York: ternational

    Beyenburg S, Mitchell AJ, Schmidt D, Elger CE, Reuber M. Anxiety in patients with epilepsy: systematic review and suggestions for clinical management. Epilepsy Behav 2005;7:161-71.

    Birmaher,B,Ryan.N.D.Williamson.D.E.Brent.D.A.Kaufman.J.Dahl,R.E.,Perel,J.Nelson .B(1996)’’Childern and Adolescent Depression:A Review of the 10 Years. Part.’’Journal of American Academy of Child and Adolescent psychiatry, Vol.35 pp:427-435.

    -Blumer D, Montouris G & Hermann B. Psychiatric morbidity in seizure patients on a neurodiagnostic monitoring unit. J Neuropsychiatry Clin Neurosci 1995;7:445-56.

    Boylan,L.S.,Flint,L.A.,Labovitz,D.L.,Jackson,S.C.,Starner,k.,& Devinky,O.(2004).Depression but not seizure frequency predicts quality of life in treatment- resistant epilepsy.Neurology, 62(2),258-261.

    37.Devinsky,o.(2001).Epilepsy:Patient and family guide.philadelphia:FA Davis.

    -Caplan R, Siddarth P, Gurbani S, Hanson R, Sankar R, Shields WD. Depression and anxiety disorders in pediatric epilepsy. Epilepsia 2005;46:720-30.

    Christian prueter, christiasn norra. (2005). Mood disorder and their treatment in patients with epilepsy. The journal of Neuropsychiatry and clinical neurosiences. 17, 20-29.

    Cramer,J.A.,Blum,D.,Reed,M.,Fanning,k.,& for the Epilepsy Impact project Group.(2003).The influence of comorbid depression on quality of life for people with epilepsy.Epilepsy and Behavior,4(5),515-521.

    -  Devinsky Orrin (2004). Therapy for Neurobehavioral Disorders in Epilepsy , journal of Epilepsy & Behavior ,  Volume 45, Issue Supplement s2, pages 34–40.

    Elizabeth Reisinger Walker, George Engelhard Jr., Nancy J. Thompson .(2012) Using Rasch measurement theory to assess three depression scales among adults with epilepsy, Journal of Epilepsy & Behavior , Volume 24, Issue 1, May 2012, Pages 1120–125.

    Erabowska- Grzyb A. Nagansks E, leehowiezw, jedrzejcak j, fiszer u. (2004). Description of mood disorder in patients with epilepsy. Pol merkuriusk lex. 16: 337-339.

    .Jones.J.A.,Hermann,B.P.,Barry,J.J.,Gilliam,F,Kanner,A.m.,& Meador,K.j. (2005) .Clinical  assessment of axis I psychiatric morbidity in chronic epilepsy: A multicenter investigation.Journal of Neuropsychiatry and Clinical Neuroscience,17(2),172-179.

    -Gaitatzis A, Carroll K, Majeed A, Sander JW. The epidemiology of the comorbidity of epilepsy in the general population. Epilepsia 2004;45:1613-22.

    Gaitatziz A, trimble MR, Sander jw. The psychiatry comorbidity of epilepsy acta neurol scand. 110: 207-227.

      Garber,J.,Fln,C(2001).’’predictor of depressive cognitions in young adolescents. ’’Cognitive  Therapy and Research,vol.25,pp:353-346.

    -Gilliam FG. Diagnosis and treatment of mood disorders in persons with epilepsy. Curr Opin Neurol 2005;18:129-33.

    Gillian FC. (2005). Diagnosis and treatment of mood disorder on persons with epilepsy. Curr opin neurol. 18: 129-133.

    Goldstein,L.H.,McAlpine.M.,Deale.A.,Toone.B.k., &

    Gowers WR. (1881). Epilepsy and other chronic convulsive disaes. London: J & A Churchill;

    Guido Lancman, ,  Jason T. Machan, Jennifer D. Davisb, d, f,Andrew S. Blum (2012). Depression symptoms as a function of duration of intractable or controlled epilepsy. Journal of Epilepsy & Behavior , Volume 24, Issue 1, May 2012, Pages 116–119.

    Harrington,R.(1993).’’Depressive disorder in childhood and adolescence.’’West Sussex.John Wiley & sons LTD.

    Hecimovic J.M. Santosb, J. Carterc, H.P. Attarian, A.J. Fessler, V. Vahle , F. Gilliamf (2012). Depression but not seizure factors or quality of life predicts suicidality in epilepsy ,journal of Epilepsy & Behavior , Volume 24, Issue 4, August 2012, Pages 426–429

    Jakson th (1931). Selected writing in: Taylorj. Editor on epilepsy and epileti from convulsions, vol. 1. London: Hondder & Stoughton.

    -Jones JE, Hermann BP, Woodard JL, Barry JJ, Gilliam F, Kanner AM, et al. Screening for major depression in epilepsy with common self-report depression inventories. Epilepsia 2005;46:731-35.

    Kanner,A.m.(2009).Psychiatric issues in epilepsy: The complex relation of mood,anxiety disorders,and epilepsy. Epilepsy and Behavior,15(1),83-87.

    Kapian- Hi, Sasock-BJ;synopsis of psuchiatry,8th,edition William-willkins,2000pp,558-529.

    -Kaplan H, Sadock Bj. Synopsis of psychiatry. 9th ed. Baltimore: Wiliams and Wilkins; 2003.

    Kaplan;Sadock;comprehensive text book of psychiatry 2002.

    Kenneth R. Alper, John j. Barry and Antoaneta j. Balabanor. (2002) trearment of psychosis, aggression, and irritability in patients with epilepsy & Behavior. 3: 513-518.

    -   Kirsten M. Fiest ,Jonathan Dykeman , Scott B. Patten, Samuel Wiebe , Gilaad G. Kaplan , Colleen J. Maxwell , Andrew G.M. Bulloch and Nathalie Jette (2010). Depression in epilepsy A systematic review and meta-analysis. Views & Reviews.

    -Lee WC, Arcona S, Thomas SK, Wang Q, Hoffmann MS, Pashos CL. Effect of comorbidities on medical care use and cost among refractory patients with partial seizure disorder. Epilepsy Behav 2005;7:123-26.

    Lee.E.J.(2007).A cognitive vulnerabikity model of depression for people with temporal lobe epilepsy: A longitudinal study.Doctor dissertion,University of Wisconsin.

      Lempers,J.D,& Clark-lempers.D.S.(1997).’’Economic hardship.family relationship,and adolescent distress: evaluation of a stress- distress men mother-daugther and mother-sons dyads.’’Adolescence,Vol.32,pp 339-356.

    -   Lori L. Altshuler; Orrin Devinsky,; Robert M. Post, William Theodore (1990). Depression, Anxiety, and Temporal Lobe EpilepsyLaterality of Focus and Symptoms , Arch Neurol. 1990;47(3):284-288

    Mari. F. Mendez Ashle (2005). Neuropsyciatric aspects of Epiliepsy. Kaplan & sadock's comprensive text book of psychiatry. Eighth edition. Vol. 1.

    -  Mario F. Mendez,; Jeffrey L. Cummings, D. Frank Benson (1986). Depression in EpilepsySignificance and Phenomenology ,  Arch Neurol. 1986;43(8):766-770.

    Martinovic,Z.,Simonovic,P.,& Djokic,R.(2006).Preventing depression in adolescents with epilepsy.Epilepsy and Behavior,9(4),619-624.

    Mazzan, orsueei , F., De Risio s., Briap, Mazza, s., (2004). Epilepsy and depression risk factors for suicide? 155: 425- 427.

    Mensah,S.A.,Beavis,J.M.,Thapar,A.K.,& Kerr,M.(2006).The presence and clinical implications of depression in apopulation of abults with epilepsy.Epilepsy and Behavior, 8 (1),213-219.

    Michael Gelder,Dennis sath.Richard Mayou,Philip Ciwen,oxford text book of psuchiatry.19898.pp 375-450.

    Mittan,R.J.(2009).Psychosocial treatment programs in epilepsy:A review.Epilepsy and Behavior,16(3),371-380.

    Pellock,J.M.(2004).Managing behavioral and  cognitive problems in children with epilepsy.Journal of Child Neurology.19(1),S73-S74.

    -Perini GI, Tosin C, Carraro C, Bernasconi G, Canevini MP, Canger R, et al Interictal mood and personality disorders in temporal lobe epilepsy and juvenile myoclonic epilepsy. J Neurol Neurosurg Psychiatr;61:601-605.

    -  Rodenburg R,Meijer AM,Dekovic M,Aldenkamo AP,Family factors and psychopathology in children whith epilepsy: a literature review.Epilepsy Behav 2005;6:488-503.

    Sadock,B.j.,& Sadock, V.A.(2003).Synopsis of psychiatry,behavioral scinces and clinical psychiatry.Philadelphia:Williams and Wilkins.

    Seth A. Mensah, Janine M. Beavis, Ajay k. thapar, Mike kerr. (2005). The presence and clinical implications of depressionin a community population of adult with epilepsy.

    Shore,C.P.,Perkins,S.M.,& Austin,J.K.(2008).The Seizures and Epilepsy Education(SEE) program for families of children With epilepsy:A preliminary study. Epilepsy and Behavior,12(1),157-164.

    Speier,p.l.Sherak.D.L.Hirsch,S.Cantwell,D.P.(1997).Depression in children and adolescents.Handbook of Depression.New York,The Guilford press.

    Stefanello,S.,Marin-Leon,L.,Fernandes,P.T.,Min,L.L.,& Botega,N.J.(2010).Suicidal thoughts in epilepsy: A community-Based study in Brazil.Epilepsy and Behavior,17(4),483-488.

    -Strine TW, Kobau R, Chapman DP, Thurman DJ, Price P, Balluz LS. Psychological distress, comorbidities, and health behaviors among U.S. adults with seizures: results from the 2002 national health interview survey. Epilepsia 2005;46:1133-39.

    -Swinkels WA, Kuyk J, van Dyck R, Spinhoven P. Psychiatric comorbidity in epilepsy. Epilepsy Behav 2005;7:37-50.

    Swinkels,W.A.,van Emade Boas,W.,Kuyk,J.,van Dyck,R.,& Spinhoven, p.(2006). Interical depression, anxiety,personality traits amd psychologyical dissociation in  patients with Temporal lobe Epilepsy(tle) and extra- TLE.Epilepsia,47(12),2092-2103.

    Tan,S.Y.,& Bruni,J.(1986).Cognitive-behavior therapy with aboult patients with epilepsy: A controlled study. Epiepsia,27,225-233.

    Tedman,S.,Thernton,E., & Baker,G.(1995).Development of scale to measure core beliefs and perceived self-efficacy in adults with epilepsy.Epilepsy and Behavior,4(3),221-231.

    Tepkino. (1971). The falling sickness second Baltimore: johns Hopkins unir.

    Tosun,A.,Gokcen,S.,Ozbaran,B.,Serdaroglu,G.,Polat,M.,Tekgul,H.,& Gokben,S.(2008).The effect of depression on academic achievement in chidren with epilepsy.Epilepsy and Behaior,13(3),494-498.

    -Torta R, Keller R. Behavioral, psychotic and anxiety disorders in Epilepsy. Etiology, clinical features and therapeutic implication. Epilepsia 1999;40:2-20.

    Winkels, j. Kuyk, R. van- Dyck Ph. Spinhoven psychait. Comorbidity in epilepsy. Epilepsy & Behavior; 7: 37-50.

    Wohlrab.G.C.,Rinnert,S.,Bettendorf,.U.,Fischbach,H.,Heinen,G.,Klein,P.,Kluger,G.,Jacob,K.,Rahn, D.,Winter,R.,Pfafflin,M.,& famoses project Group.(2007).Famoses:A modular educational program for children with epilepsy and their parents.Epilepsy & Behavior,10(1),44-48.

    Wulsin,l.R.,Vailant,G.E.,&Well,V.E.(1999).A systematic review of the mortality of depression.psychosmatic Medicine,61(3),6-17


موضوع پایان نامه بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع شهر بندرعباس, نمونه پایان نامه بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع شهر بندرعباس, جستجوی پایان نامه بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع شهر بندرعباس, فایل Word پایان نامه بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع شهر بندرعباس, دانلود پایان نامه بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع شهر بندرعباس, فایل PDF پایان نامه بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع شهر بندرعباس, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع شهر بندرعباس, مقاله در مورد پایان نامه بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع شهر بندرعباس, پروژه در مورد پایان نامه بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع شهر بندرعباس, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع شهر بندرعباس, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع شهر بندرعباس, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع شهر بندرعباس, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع شهر بندرعباس, پروژه درباره پایان نامه بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع شهر بندرعباس, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع شهر بندرعباس, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع شهر بندرعباس, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع شهر بندرعباس, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع شهر بندرعباس, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی میزان شیوع افسردگی و عوامل مؤثر بر آن در بیماران مصروع شهر بندرعباس

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی روانشناسی بالینی چکیده مقایسه مهارت های مقابله ای ،تکانشگری و اختلالات رفتاری در سه گروه نوجوانان بی سرپرست،بد سرپرست و عادی متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که هرروز بر تعداد کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست افزوده می شود .متغیر های اجتماعی بسیاری در پدیده بی سرپرستی وبد سرپرستی دخالت دارند که می توان از عوامل اقتصادی، بیکاری ، اعتیاد ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی گرایش بالینی چکیده: هدف: اضطراب اجتماعی یک اختلال بسیار ناتوان­کننده است که می­تواند بسیاری از جنبه­های زندگی فرد را مختل کند. در این تحقیق پژوهشگر به دنبال درمان با استفاده از روش­های نوروفیدبک و حضور ذهن به عنوان درمان­های جدید در حوزه روانشناسی می­­باشد. روش: طرح این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون - پس آزمون با دوگروه ...

پایان­نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته علوم اجتماعی - جامعه­ شناسی چکیده: بیماری مولتیپل اسکلروزیس یک بیماری عصبی مزمن و پیش­رونده است که در نتیجه مجموعه­ای از عوامل محیطی (مانند فشارهای روحی یا تنش) یا ژنتیکی بروز می­کند. سن ابتلا برای بیماری حدود 20 الی 40 سال می­باشد لیکن می­تواند در هر سنی پیشرفت نماید. ام­اس معمولاً دوران عود و فروکش دارد و درصد بالایی از افراد مبتلا ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته علوم بهداشتی در تغذیه چکیده زمینه: افسردگی یکی از رایج ترین اختلال های روانی به شمار می رود. تا کنون مطالعات اندکی به بررسی رابطه الگوهای غذایی با افسردگی در کشورهای در حال توسعه پرداخته اند. هدف: هدف مطالعه حاضر بررسی شیوع افسردگی و ارتباط آن با الگوهای غذایی در زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شمال وغرب تهران در سال 1392 بود. ...

پایان نامه جهت دریافت دکترای حرفه ای چکیده مقدمه و هدف: از عوامل بروز خطر در دوران بارداری سن مادر است. امروزه تعداد زیادی از خانم ها در سن بالای 35 سال باردار میشوند. همچنین در خانم های بالای 35 سال احتمال بروز عوارض بارداری از قبیل دکولمان جفت، دیابت، ماکروزومی و فشار خون بالا و عوارض جنینی از قبیل زایمان زودرس، اختلال رشد داخل رحمی و وزن کم هنگام تولد افزایش می یابد. این ...

پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی گرایش بالینی چکیده: اختلال های اضطرابی شامل اختلال هایی می شود که ویژگی مشترکشان ترس و اضطراب شدید و آشفتگی های رفتاری مرتبط می باشد. در این پژوهش اهمیت تشخیص اختلال های اضطرابی در جمعیت عمومی مورد بررسی قرار گرفته است. هدف مطالعه حاضر شیوع شناسی اختلال های اضطرابی در خراسان جنوبی می باشد. از جامعه آماری عمومی بالای 16 سال خراسان جنوبی، تعداد ...

پایان­نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی (M. Sc.) گرایش: بالینی چکیده کم کاری تیروئید بیماری مزمنی است که می تواند باعث ایجاد افسردگی و مشکلات خواب در افراد شود لذا از این رو هدف از پژوهش حاضر بررسی اثر بخشی آموزش مهارتهای تحمل پریشانی هیجانی مبتنی بر رفتاردرمانی دیالکتیک بر افسردگی و مشکلات خواب زنان مبتلا به کم کاری تیروئید مراجعه کننده به پلی کلینیک خاتم النبیا بود. در این ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی (M.A)گرایش بالینی چکیده خانواده ، کانون مهر ، محبت و تربیت ومبنای شکل گیری زندگی اجتماعی است. وبنیادی ترین و اصلی ترین شکل و جزء اجتماعی است. جامعه سالم در گرو سلامت خانواده و تحقق سلامت آن مشروط به برخورداری اعضای آن از سلامت روانی است و هر جامعه ای برای تداوم و بقای خود نیاز به حفظ و بسط ارزش های خود در قالب خانواده ...

جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته ی روانشناسی تربیتی چکیده هدف از پژوهش مقایسه ی اختلالات رفتاری، عزت نفس، و رضایت از زندگی در نوجوانان بی­ سرپرست و عادی بود. طرح این پژوهش از نوع علی- مقایسه­­ ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را نوجوانان بی­ سرپرست دختر و پسر شهر سمنان و شهر تهران و نوجوانان عادی مدارس شهر سمنان و مدارس شهر تهران تشکیل می­دهند. 60 نفر با استفاده از روش نمونه­ گیری­ ...

پایان نامه: برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی بالینی چکیده افسردگی واژه­ای شناخته شده اما مسأله­ای چالش برانگیز در عرصه­ی بهداشت روانی است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر گروه درمانی به شیوه شناختی– رفتاری بر احساس تنهایی و خود کارآمدی عمومی بیماران مبتلا به افسردگی اساسی بوده است روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون دو گروهی آزمایش و کنترل بود. جامعه ...

ثبت سفارش