پایان نامه بررسی نقش پیش‌بینی کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی در اقدام به خودکشی در مراجعین اورژانس بیمارستان ‌های شهرستان بندرعباس

word 1 MB 29905 101
1393 کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  •     چکیده

            هدف پژوهش حاضر، بررسی تاثیر ویژگی­های شخصیتی بر اقدام به خودکشی بود.  بدین منظور 54 نفر از افراد با سابقه اقدام به خودکشی به اورژانس بیمارستان‌های شهرستان بندرعباس به روش تصادفی به عنوان نمونه انتخاب شدند علاوه بر این به همین تعداد نیز گروه شاهد از افراد عادی (بدون سابقه خودکشی)  با در نظر گرفتن همسان­سازی از لحاظ سن، تحصیلات، جنسیت و وضعیت اجتماعی – اقتصادی توسط پژوهشگر انتخاب شدند.  جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های توصیفی و تحلیل تابع تشخیص با استفاده از نرم افزار spss استفاده شد. نتایج تحلیل تابع تشخیص نشان داد که ویژگی­های شخصیتی می توانند افراد اقدام کننده به خودکشی را از افراد عادی تفکیک کنند. نتایج نشان داد روان رنجورخویی بیشترین رابطه را با تابع تشخیص دارد. بعد از آن به ترتیب متغیرهای برون گرایی، انعطاف پذیری، توافق پذیری و وجدانی بودن بیشترین رابطه را با تابع تشخیص دارند. ضرایب تابع تشخیص روان­رنجورخویی مثبت و ضرایب برون­گرایی، انعطاف پذیری، توافق­پذیری و وجدانی بودن منفی است. بطور کلی نتایج پژوهش حاضر بر نقش ویژگی­های شخصیتی در اقدام به خودکشی تأکید دارد.

    واژگان کلیدی: روان­رنجورخویی، برون­گرایی، انعطاف پذیری، توافق­پذیری، وجوانی بودن و اقدام به خودکشی.

    1-1    مقدمه

       زندگی بشر در طول زمان همیشه با پدیده‌ها و مشکل های خاصی همراه بوده است که انسان را به تفکر واداشته و زمینه‌ای را مهیا نموده است تا با بررسی و پرسش بر آن‌ها غلبه کند. با پیشرفت بشر، گسترده شدن اجتماعات و درگیری بیشتر با مشکل ها، مسائل هم متعددتر گشته است. خودکشی، یکی از پدیده‌های رایج ناهنجار در جوامع غربی و کشور ایران است که درصدی از مرگ‌ومیر را به خود اختصاص می‌دهد. این عامل باعث شده است که جامعه‌شناسان و روان‌شناسان زیادی در مطالعات و پژوهش‌های خود آن را ، از جنبه‌های مختلفی آسیب‌شناسی و مطالعه کنند و  متغیرهای دخیل زیادی را در آن شناسایی و روش برخورد با آن‌ها یا رفع موانع را بیان نمایند.(علی اکبر سیاسی ،1371)

         گرچه برخی از پژوهشگران پیش از این اعلام کرده‌اند که گرایش و میل به خودکشی می‌تواند ناشی از نواقص و اختلالات ژنتیکی باشد که روی رشد سلول‌های عصبی تاثیر می‌گذارد، اما قطعاٌ این تاثیر به معنای علت بودن نیست و به عقید پژوهشگران، خودکشی هیچ‌گاه در نتیجه‌ی یک عامل یا حادثه اتفاق نمی‌افتد. معمولاٌ تعامل پیچیده‌ای از عوامل روانی، بیماری جسمی، سوء مصرف مواد، مشکلات خانوادگی، تعارض های بین فردی، شرایط محیطی، ویژگی‌های فردی و استرس‌های                                                                   زندگی فردی، اجتماعی و شغلی منجر به خودکشی در فرد می‌شود. (علی رضا احمدی ، 1384).

        خودکشی به عنوان یک پدیده چندعاملی، نیاز به بررسی و مطالعه بیشتری دارد که پژوهش حاضر هم با این هدف انجام شده است و سعی دارد به مطالعه ویژگی‌های شخصیتی افراد اقدام کننده به خودکشی بپردازد و نقش این عوامل را در شیوع اقدام به خودکشی بررسی نماید.

        پژوهش­ها نشان داده است که در بسیاری از رفتارها شخصیت نقش بسیار مهم و قابل توجه دارد. شخصیت به عنوان عاملی تعیین­کننده، که تمامی رفتارهای انسان را در عرصه زندگی شخصی و اجتماعی تحت­تاثیر قرار می­دهد می­تواند فرد و اطرافیان وی را با مشکل جدی مواجه کند. همه  انسان­ها از حیث داشتن شخصیت به معنی وسیع کلمه با یگدیگر همانند هستند یعنی هر کسی شخصیتی دارد. ولی این شخصیت در همه یکسان نیست. بلکه در هر کسی به صورت خاصی می­باشد که او را از دیگران متمایز می­سازد. تفاوت­هایی که افراد با یگدیگر دارند­، به حدی است که نمی­توان از میان آنها حتی دو نفر را یافت که از هر لحاظ شبیه به هم باشند. هر انسان و رویدادی در نوع خود   

        منحصر به فرد است. با وجود این بین بسیاری از انسان­ها و رویدادهای زندگی آن­ها آنقدر شباهت وجود دارد که بتوان نکات مشترکی را در نظر گرفت و درست همین الگوهای رفتاری است که مورد توجه روانشاسی است( ستوده ، 1378). 

    1-2     بیان مساله

        سابقه وجود رفتار ناهنجار خودکشی،  به اندازه سابقه وجود انسان بر روی کره خاکی است و به دلیل منافاتی که این پدیده با اصل حیات انسان دارد، از دیرباز در تمام جوامع و فرهنگ‌ها، امری نکوهیده و زشت تلقی شده است، اما در هیچ دوره و زمانی به اندازه عصر کنونی، آمار خودکشی افزایش نیافته است و روند رو به گسترشی نداشته است. رشد و گسترش روزافزون آن، به ویژه در بین نوجوانان و جوانان، خودکشی را از یک نابهنجاری فردی، به یک معضل اجتماعی گسترده تبدیل کرده است(پورافکاری، 1375). امروزه جامعه ایران با فرهنگ و پیشینه قوی خود، از این آسیب مصون نمانده و نگرانی‌های مربوط به ماهیت وجود و گسترش آن، هم چنان در مباحث علمی وجود دارد و زمینه شکل‌گیری مطالعات و پژوهش‌ها است.

       بازنگری بررسی‌های انجام شده ی دو دهه اخیر در زمینه همه‌گیرشناسی خودکشی در ایران نشان می‌دهد که میزان شیوع خودکشی و اقدام به آن، در بیشتر استان‌های کشور به ویژه در میان نوجوانان و جوانان رو به افزایش است (محسنی‌تبریزی، 1372، یاسمی، 1377، خزایی و پرویزی، 1382) و طبق آخرین آمارها، سن خودکشی در ایران به پایین‌تر از 19 سال رسیده است. فراگیری قابل توجهی که بین نوجوانان و جوانان داشته است، بیانگر این واقعیت است که باید به خودکشی به عنوان بحرانی اجتماعی و یک مساله پزشکی حاد و اورژانسی توجه جدی نمائیم(خزایی و پرویزی، 1382).

       نوع بروز این پدیده در اجتماع، دارای دامنه‌ای از فکر خودکشی، تهدید به خودکشی و اقدام به  خودکشی تا خودکشی کامل است. از نظر همه‌گیرشناسی و میزان گسترش، اقدام به خودکشی، طیفی از انواع خودکشی است که همواره آمار اتفاق آن در جامعه، بیش از میزان خودکشی بوده است که به                                      نتیجه نرسیده (آقابیگلویی ، 1379) یا به شکلی است که آسیب ناشی از آن، منجر به مرگ             نمی‌شود (احمدی ،1384)، اما در عین حال ، یک پیش‌بینی‌کننده قوی برای خودکشی در آینده است.

        رفتار خودکشی یکی از مشکلات جدی سلامت عمومی محسوب می‌شود (گلدبرک1و رابین2، 2000)  که در نهایت، منجر به مرگ و نابودی یک انسان می‌گردد. امروزه میزان خودکشی و اقدام به خودکشی، یکی از مهمترین شاخص‌های بهداشت روانی افراد اجتماع محسوب می‌شود که در حال حاضر عامل 12% مرگ‌ومیرهای نوجوانان (کاپلان3 و سادوک4، 1386) و دومین عامل مرگ، در افراد 25 تا 37 سال و سومین عامل در افراد 15 تا 24 سال در آمریکاست(اندرسن5 و تریو6، 2002).

        مطالعات همه‌گیرشناسی حاکی از آن است که خودکشی در بین همه طبقات و بخش‌های جمعیتی رخ می‌دهد و در همه سنین، نژاد و اقلیت‌های اجتماعی شیوع دارد. با اینکه در ایران آمار مدون و دقیقی از میزان وقوع خودکشی وجود ندارد، ولی بر اساس پژوهش‌های صورت گرفته، آمار خودکشی وضعیتی مشابه با سایر کشورها دارد(محسنی، 1366؛ گرمخانی، 1378؛ جمشیدزاده، 1382) و از شیوع بالایی برخوردار است(ثقه‌الاسلام و رضایی، 1384).

        از لحاظ وسعت دامنه اجتماعی و طبقاتی، مطالعات همه‌گیرشناسی حاکی از آن است که خودکشی در بین همه طبقات، بخش‌های جمعیتی و در همه سنین، نژاد و اقلیت‌های اجتماعی شیوع دارد و رخ می‌دهد(محمدخانی، 1383).

         این امر شاید به این دلیل  باشد که اقدام به خودکشی، راه خروج از بحران‌هایی است که به طور ثابتی موجب آزار شدید فرد می‌شوند و هم چنین می‌توان آن را واکنشی نسبت به استرس‌های داخلی، خارجی و یا ناشی از حوادث زندگی دانست(رهبر طارمسری،اورنگ پور،موسویان و دوام 1383).

    ________________________________________

    1-Goldberg

    2-Rabin

    3-Kaplan

    4-Sadock

    5-Andressen

    6-Trio

        از لحاظ سبب‌شناسی و تبیین ریشه‌های علی تحقیقات و پژوهش‌ها، به مواردی هم چون اختلافات خانوادگی و زناشویی، درگیری با بستگان ، اختلالات روان‌شناختی(محمدخانی، 1383)،

        جنس، سن، افسردگی، اختلال سلوک، سوءمصرف مواد و دارو، عزت نفس پایین، ناامیدی یا درماندگی، تنهایی و احساس گناه اشاره کرده‌اند(کدیور و زاهدی، 1386).

       با توجه به یافته‌های پژوهشی نوری، سلیمی، اسماعیلی (1390) ، ویژگی‌های شخصیتی(درونگرایی، روان‌آزرده‌گرایی و روان‌گسسته گرایی)، افسردگی، داشتن افکار خودکشی و پایین بودن سطح سلامت عمومی عوامل مهمی جهت شناسایی افراد در معرض خطر خودکشی و خودزنی می باشند. ارتباط بین انزوای اجتماعی و فکر خودکشی، اقدام به خودکشی نیز در نمونه‌های متنوع زیادی در سنین و ملیت‌های متعدد و افراد دارای مشکلات سخت کلینیکی یافت شده‌ است(گوین1 و آپتر2 ،2012).

         مطالعات مختلفی نشان داده است که اختلال‌های اضطرابی با افزایش خطر رفتار خودکشی رابطه داشته(الگولاندر3، لاوری4 2000 ) و بین درون‌گرایی اجتماعی، طبیعت تحریک‌پذیر و خطر خودکشی ارتباط وجود دارد(اورتیگو5، وستن6 ،بردلی7، 2009) که گمان می‌رود ناشی از ویژگی‌های شخصیتی خاصی باشد؛ چراکه شخصیت که به سازمان پیچیده‌ای از تمایلات و ویژگی‌ها اشاره دارد، با برآیندهای مهم زندگی از جمله تندرستی و بیماری‌ها می‌تواند مرتبط باشد(مسعودنیا، 1390).

     

     

    ____________________________________

    1-Gvion

    2-Apter

    3-Allgulander

    4-Lavori

    5-Ortigo

    6-Westen

    7-Bradly

     

     

       ویژگی‌های شخصیتی ممکن است به عنوان همبسته‌ها، پیشگویی‌کننده‌ها و نشانه‌های سلامت      در زمینه شماری از نشانه‌های ظاهری و فنوتیپی روانپزشکی، شامل خودکشی‌گرایی مداخله کند(برزو1، هیبرت2 و تیارو3 2008). در مقایسه با «یک شخصیت بهنجار»، ویژگی‌های شخصیتی مرتبط با خودکشی، روان‌رنجورخویی(بخصوص در حالت افسردگی و نگرانی) دارای ارتباط مثبت و برونگرایی(به ویژه در جنبه‌های جرات و هیجان مثبت) دارای ارتباطی منفی است(اورتیگو4 و همکاران، 2009).

        پژوهش‌های زیادی به ریشه‌یابی این موضوع پرداخته‌اند و حوزه مطالعاتی خود را بر زمینه ویژگی‌های شخصیتی و بررسی اختلالات متمرکز کرده‌اند. مطالعات در مورد عوامل شخصیتی مرتبط با خودکشی‌گرایی، تغییرپذیری قابل توجهی را در بین اقدام‌کنندگان به خودکشی نشان می‌دهد (اورتیگو، 2009). مرور کلی پامپیلی5،رابرت6،گیرارد7 (2004)، نشان می‌دهد که بعضی اختلالات شخصیت یک ارتباط قوی با خودکشی دارند و علایم روان‌شناختی می‌تواند تحت تاثیر اختلالات شخصیت قرار گیرد که شامل جسمانی‌سازی، افسردگی و اضطراب می‌شود. افراد دارای این اختلالات، در اضطراب و افسردگی نمرات بالایی کسب می‌کنند(کیامرثی،آریان پور، نگراوی 1390).

        در بررسی‌های بعدی مشخص شد که بین الگوهای ناسازگار شخصیتی، اختلالات شخصیتی مرزی، ضداجتماعی، خودشیفته، منفعل و آزارگر، اضطرابی و افسرده در میان افراد اقدام کرده، بیش از گروه اقدام‌نکرده مشاهده می‌شود. در ضمن اقدام‌کردگان، تجارب منفی بیشتری را در زندگی تجربه کرده بودند(اکبری‌زردخانه،جعفری، دولتشاهی 1388). هم چنین در مطالعات کالبدشکافی روان‌شناختی، افراد زیادی با اختلالات شخصیت در بین قربانیان خودکشی و اقدام‌کنندگان به خودکشی یافت شده‌اند (پامپیلی و همکاران، 2004).

     

                ___________________________

    1-Berezo

    2-Hibert

    3-Vitaro

    4-Ortigo and et al

    5- Pompili

    6- Girard

        از لحاظ ویژگی‌های دخیل در این پدیده، نتایج پژوهش محمدیان(1382) نشان داد که افراد اقدام‌کننده به خودکشی، دارای ویژگی‌های شخصیتی درون‌گرایی، روان‌پریشی و روان‌رنجورخویی بودند و دیگر تحقیقات نیز نشان‌دهنده ویژگی‌های شخصیتی دیگری در این زمینه هستند.

         بررسی پژوهش‌های انجام‌شده فرگوسن1(2003) و گلدستون2(2004)، صفات شخصیتی به ویژه نوروزگرایی،شاکری ،پرویزی فرد، صادقی(1384)،ویژگی‌های شخصیتی درون‌گرایی، روان‌آزرده‌گرایی و روان‌گسسته‌گرایی، گیل3(2010) ، سطوح بالاتر اجتناب از آسیب ، عاشوری وحبیبی (1388) ، در مطالعه معتادان بیان می‌کنند که ویژگی‌های شخصیتی روان‌نژندگرایی و باوجدان بودن، به ترتیب دارای رابطه مثبت و منفی با احساس گناه و خود‌تخریبی و برون‌گرایی و باز بودن در برابر تجارب با ناامیدی و احساس حقارت رابطه منفی داشته و ویژگی‌های شخصیتی برون‌گرایی و باوجدان‌بودن نیز با نمره کل افکار خودکشی‌گرا رابطه منفی ‌دارد.

       پیش‌بینی کننده‌های کلینیکی رفتار خودکشی عموماٌ قوی نیستند، به این معنا که برای هر نمونه‌ای از بیماران یا حتی برای بیماری خاص، قابل تسری نمی‌باشند(لنانابوکو4 ، 2009)، اما با توجه به پیشینه‌های تحقیقات، به نظر می‌رسد ویژگی‌های شخصیتی خاصی در بروز و شیوع خودکشی اثرگذار باشد. به ویژه که شخصیت یکی از عوامل خطرزایی است که در بروزخودکشی نقش بسزایی دارد. این ویژگی‌های شخصیتی همراه با آسیب‌های روانی و رخدادهای منفی زندگی به لحاظ نظری و پژوهشی با خودکشی مرتبط هستند(برزو5 و همکاران، 2005) ، ممکن است برای افکار خودکشی رایج و اقدام به خودکشی در بعضی زیرگروه‌ها سهم مستقلی بازی کنند.

        با عنایت به یافته‌های علمی و پژوهشی موجود، این سوال قابل تحقیق و بررسی است که آیا ویژگی‌های شخصیتی افراد می‌توانند اقدام به خودکشی را در آن‌ها پیش‌بینی کنند؟ شخصیت افراد و ویژگی‌های آن‌ها، تا چه حد می‌تواند میزان و ارتکاب این رفتار را کاهش‌داده و زمینه پیشگیری را برای متخصصان فراهم سازد؟

    __________________________________

    1-Fergusson

    2-Goldston

    3-Gill

    4-Lenanabuco

    5-Berezo and et al

    6-Pompili and et al

    1-3     اهمیت و ضرورت تحقیق

        خودکشی یکی از مخاطرات اصلی سلامت روانی است و هر سال حدود یک میلیون نفر در اثر اقدام به خودکشی جان خود را از دست می‌دهند(نوک1 و بانجی2 ،2007). این پدیده آسیب‌زا، با وجود تلاش‌های مفرط، پیشگویی‌های مؤثر و راهبردهای پیشگیرانه، باز هم در جامعه وجود دارد و فرض قریب این است که درک ما از اثر متقابل فاکتورهای دخیل در خودکشی، هنوز ناقص مانده است(پامپیلی3 و همکاران، 2004).

        از نظر علمی نیز، خودکشی یک معضل روانی-اجتماعی پیشگیری شونده است، اما در میان تمام پیامدهای و آسیب‌های این پدیده، تغییر ساختاری و جوان‌تر شدن افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند، خود بر مشکلات پیش‌رو افزوده است(جمشیدزاده و همکاران، 1383) و این نرخ بالای اقدام به خودکشی، بر اهمیت تشخیص ویژگی‌های کلینیکی تأکید دارد(اولدهام4، 2006).

        مهم‌ترین عامل خودکشی، ابتلا به بیماری روانی است (آگیوس5 ،2012) و مهم‌ترین عوامل زمینه‌ساز آن، اختلالات روان‌پزشکی، شامل؛ اختلالات خلقی، ناامیدی، افسردگی و سابقه سوءاستفاده جنسی و جسمی در کودکی و وجود سابقه مثبت فامیلی است (صابر زفرقندی، قربانی، راهب و موسوی، 1384).

        با توجه به برآوردهای سازمان بهداشت جهانی، تقریبا حدود یک میلیون نفر در سال 2000 مرتکب خودکشی شده اند و یکی از سه عامل پیشرو مرگ افراد در گروه‌های سنی 15 تا 35 سال به شمار می‌رود(سازمان بهداشت جهانی، 2000). طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی6  (WHO)، میزان اقدام به خودکشی بین 10 تا 40 بار بیشتر از خودکشی موفق است(مهران ، 1383). اقدام به خودکشی به علل زیادی کاملا مشخص نیست، به عنوان مثال، بسیاری از افرادی که اقدام به خودکشی می‌کنند، واقعا آرزوی مرگ و خودکشی ندارند، بنابراین ادینبورگ7 اصطلاح فرا خودکشی8 را ابداع کرد(احمدی، 1384).

    _____________________________________

    1-Nock

    2-Banaji

    3-Pompili

    4-oldham

    5-Agius

    6-World Health Organization

    7-Edinborg

    8-Parasuicide

       در بررسی‌ها و مطالعات مشخص شده ‌است که خودکشی با متغیرهای مختلف محیطی و انسانی در ارتباط است که بیش از همه خصوصیات شخصیتی برجسته هستند که خود، گاه به صورت اختلالات ظاهر می‌شوند و گاه شکلی سرشتی و ذاتی در وجود افراد اقدام کننده به خودکشی دارند. امروزه خودکشی به عنوان یک اختلال چندبعدی فهمیده می‌شود که نتیجه تعامل پیچیده زیست‌شناختی، ژنتیکی، روان‌شناختی، جامعه‌شناختی، شخصیتی و عوامل محیطی است(سازمان بهداشت جهانی، 2000) و موضوع خودکشی به دلیل پیامدهای آن برای خود فرد و بازماندگان او(حسین‌پور، غفاری، مهرابی زاده، 1383) و این که تأثیر روان‌شناختی و اجتماعی آن بر خانواده و اجتماع غیرقابل اندازه‌گیری است(سازمان بهداشت جهانی، 2000)، مورد پژوهش فراوان قرار گرفته است.

    Abstract

    The present study investigated the effects of personality traits on suicide attempts. To do this, 54 subjects with a history of suicide attempts in emergency hospital in Bandar-Abbas, Iran were randomly selected. In addition, a control group including the same number of normal subjects (with no history of suicide) were selected and matched with the main group according to sex, age, education and socioeconomic status. SPSS software was used to do Descriptive Data Analysis and Logistic Regression. The results of the detection function analysis showed that personality traits can separate normal people from suicidal ones. The results showed that “neuroticism” has the highest correlation with detection function followed by “extroversion”, “flexibility”, “agreeableness”, and “conscientiousness”. Psychiatric diagnosis function coefficients for “neuroticism” were positive and the coefficients for “extroversion”, “flexibility”, “agreeableness”, and “conscientiousness” were negative. Overlay, the results support the role of personality traits in suicide attempts.

    Keywords: neuroticism, extraversion, flexibility, agreeableness, Conscientiousness, suicide attempt

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    1-1مقدمه. 1

    1-2بیان مساله. 2

    1-3اهمیت و ضرورت تحقیق.. 7

    1-3-1اهداف پژوهش... 9

    1-3-2-اهداف کلی: 9

    1-4سوالات و فرضیه های پژوهش... 10

    1-4-1-سوال های تحقیق: 10

    1-5فرضیه‏های تحقیق: 10

    1-6متغیرهای تحقیق.. 10

    1-6-1-تعریف مفهومی و عملیاتی.. 11

    1-6-2-تعریف مفهومی ویژگی های شخصیتی.. 11

    2-1مقدمه. 14

    2-2تعریف خودکشی.. 15

    2-3افکار خودکشی.. 17

    2-4اقدام به خودکشی.. 18

    2-5تاریخچه مربوط به خودکشی.. 19

    2-6نشانه‌های هشدار دهنده در خودکشی.. 21

    2-7علل خودکشی.. 22

    2-8علل خودکشی در ایران. 25

    2-نظریه­های خودکشی.. 26

    2-9-1-نظریه­های روان تحلیلگری.. 26

    2-9-2-نظریه رفتاری.. 27

    2-9-3-نظریه شناختی.. 27

    2-9-4-نظریه یادگیری.. 28

    2-9-5-نظریه جامعه شناختی.. 28

    2-10شخصیت.. 30

    2-11اصطلاحات معادل شخصیت.. 32

    2-2دیدگاه‌هایی درباره شخصیت.. 33

    2-12-1-دیدگاه روانکاوی.. 33

    2-12-2-دیدگاه پدیدارشناختی.. 34

    2-12-3-رویکرد شناختی.. 36

    2-12-4-دیدگاه انسان‌گرایی.. 36

    2-12-5دیدگاه یادگیری یا رویکرد رفتاری.. 37

    2-12-6-رویکرد یادگیری اجتماعی.. 38

    2-12-7-دیدگاه پردازش اطلاعات.. 38

    2-12-8-دیدگاه صفات.. 39

    2-13مدل پنج عاملی شخصیت.. 40

    2-13-1-پیشینه تاریخی مدل پنج عاملی شخصیت.. 40

    2-13-2-چشم اندازی نظری به الگوی پنج عاملی.. 44

    2-13-3-ابعاد شخصیت در الگوی پنج عاملی.. 45

    2-14پیشینه شناسی عاملها در سایر الگوهای شخصیت.. 53

    2-15پیشینه­ی پژوهشی.. 54

    2-15-1-پیشینه­ی خارجی.. 54

    2-15-2-پیشینه­ی داخلی.. 55

    2-16مدل تحقیق.. 57

    3-1مقدمه. 58

    3-2روش و طرح تحقیق.. 58

    3-3جامعه آماری و حجم نمونه. 58

    3-4روش جمع­آوری اطلاعات.. 58

    3-5ابزار گردآوری اطلاعات.. 59

    3-5-1-پرسشنامه شخصیتی نئو ( NEO-FFI) 59

    3-6روش تجزیه و تحلیل اطلاعات.. 60

    4-1مقدمه. 61

    2-4بررسی ویژگی های جمعیت شناختی نمونه آماری.. 61

    4-2-1-جنسیت.. 61

    4-2-2-وضعیت تأهل. 62

    4-2-3-تحصیلات.. 63

    4-2-4-سن.. 64

    4-3یافته­های توصیفی.. 65

    4-4تحلیل استنباطی.. 66

    4-5آماره های طبقه بندی.. 69

     

    5-1مقدمه. 71

    5-2بحث و نتیجه‌گیری.. 71

    5-3جمع­بندی.. 75

    5-4محدودیتهای پژوهش... 75

    5-5پیشنهادات کاربردی.. 76

    5-6پیشنهادات پژوهشی.. 77

    منابع .…………………………………………………………………………………………………………………………...78

    پیوست..................................................................................................... 87

    چکیده لاتین ............................................................................................................................ 90

     

    منبع:

     

    منابع

     

    آقابیگلویی، عباس . (1379). تعیین فراوانی مواد شیمیایی و دارویی در موارد اقدام به خودکشی منجر  به بستری

              در بخش مسمومین بیمارستان لقمان تهران.

    اتکینسون،آر.ال.،اتکینسون،آر.اس. و هیلگارد،ای.آر. (1375). زمینۀ روان شناسی (1) (ترجمۀ محمد تقی براهنی و همکاران). تهران:رشد.

    احمدی، علیرضا. (1384). فراوانی اقدام به خودسوزی در اقدام کنندگان به خودکشی در شهرستان ایلام غرب

             (1376) بهبود. فصلنامه علمی-پژوهشی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، شماره اول، 36-26. 

     آذر، ماهیار؛ نوحی، سیما، و شفیعی‌کندجانی، علیرضا. (1385). خودکشی.  چاپ اول، تهران:  انتشارات  ارجمند، صص 143-84.

    آزاد، حسین (1372). آسیب شناسی روانی، تهران: انتشارات بعثت.

    اسلامی نسب ،بجنوردی. 1371.بحران خودکشی.تران :نشرفردوس.

    اشنایدمن، ادوین اس (1387)؛ ذهن خودکشی گرا / روان‌شناسی خودکشی، ترجمه‌ی مهرداد فیروز بخت، تهران، نشر شناخت.

    اشکانی، حمید و همکاران. (1381). بررسی همه‌گیرشناسی خودکشی در مراجعان به بخش اتفاقات روان‌پزشکی.  

             مجله پزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز، شماره 56، 22-16.

    اکبری‌زردخانه، سعید؛ جعفری، سالار؛ دولتشاهی، بهروز و ممقانه، مریم. (1388). رابطه خودکشی با ویژگی‌های      شخصیتی و رویدادهای زندگی. مجله علوم رفتاری، شماره 2، 157-151.

    امیر دیوانی، ابوالفضل (1383). خودکشی جوانان و نوجوانان و انگیزه های آن. فصلنامه بهداشت و روان، شماره 7، 24-29.

    پروین،ال.ای. و جان،اُ.بی.(1381). شخصیت: نظریه و پژوهش (ترجمۀ محمد جعفر جوادی و پروین: چاپ و انتشارات دانشگاه تهران.

    پورافکاری،نصرت اله.(1376). فرهنگ جامع روانشناسی- روانپزشکی. (جلد اول). تهران: فرهنگ

     

    تولایی، سیدعباس، قاتعی، مصطفی؛ لرگرد دزفولی‌نژاد، محمد و حبیبی، مهدی. (1385). متغیرهای مرتبط به خودکشی   

                 در جانبازان متوفی. طب نظامی، شماره 2، 148-143.

     

    ثقه‌الاسلام، طاهره و رضایی، امیدوار. (1384). بررسی مواردی از خودکشی کودکان مراجعه کننده به بیمارستان لقمان

                  حکیم. مجله علمی پزشکی قانونی، شماره 3، 127-123.

    حسینائی، علی؛ مرادی، علیرضا و یاریاری، فریدون. (1385). اختلالات شخصیت و اقدام به خودکشی در دانشجویان. فصلنامه علمی-پژوهشی روان‌شناسی دانشگاه تبریز، شماره‌های2و3، 76-47.

    جمشیدزاده، فرخ لقا. (1382). بررسی تطبیقی فراوانی نرخ اقدام به خودکشی از سال 1370 تا 1379 در استان ایلام. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

     

    جمشیدزاده، فرخ لقا؛ رفیعی، حسن؛ یاسمی، محمدتقی؛ رحیمی، سیدعلی‌سینا و اعظم، کمال. ( 1383). روند خودکشی و اقدام به خودکشی در استان ایلام: 1373 تا 1380. فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، شماره 12، 349-329.

    حسین‌‍پور، مهناز؛ غفاری، سیدمحمد؛ مهرابی‌زاده، مهناز. (1383). بررسی علل اقدام به خودکشی نوجوانان ارجاع شده به بیمارستان گلستان اهواز در سال 80-79. مجله علمی پزشکی اهواز، شماره 41،50-44.

    خدیوی‌زند، محمد مهدی (1374)؛ پرخاشگری و ناکامی، تهران، انتشارات تربیت.

    خزایی، حبیب اله و پرویزی، علی اکبر.(1382). بررسی ویژگی‌های جمعیت شناختی و ارزیابی وضعیت روانی اقدام‌کنندگان به خودکشی. فصلنامه علمی-پژوهشی بهبود. شماره 3. 51-43.

     

    خزایی، حبیب‌ا... و پروزی‌فرد، علی‌اکبر. (1382). بررسی ویژگی های جمعیت‌شناختی و ارزیابی وضعیت روانی اقدام کنندگان به خودکشی(تبریز 1380). بهبود- فصلنامه علمی-پزشکی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، شماره 3، 51-42.

    دهخدا،علی اکبر.1347. لغت نامه . زیرنظرمحمد معین .تهران : انتشارات دانشگاه تهران.

     

    دهقانی,محسن و عاشوری, احمد, حبیبی عسکر اباد, مجتبی, خطیبی, میر علی.(١٣٨٩).هنجار یابی وبررسی ویژگیهای روانسنجی سیاهه شخصیتی چند وجهی مینه سوتا.مجله روانشناسی ٥٥/سال چهاردهم شماره٣.

     

    راس،آلن.اٌ.(1375).روانشناسی شخصیت (نظریه ها و فرایند)، ترجمۀ سیاوش جمالفر.تهران: نشر روان

    رهبرطارمسری، مرتضی؛ اورنگ‌پور، رضا؛ موسویان‌روشن‌ضمیر، سیدامین و دوام، فروغ. (1383). عوامل موثر بر همه‌گیرشناسی خودکشی در مراجعین به بخش اورژانس بیمارستان رازی رشت. مجله علمی پزشکی قانونی، شماره 34،

    ریئس دانا، فریبز . 1380. بررسی هایی در آسیب شناسی اجتماعی ایران. تهران: انتشارات سازمان بهزیستی کشور.

    زارع، حسین؛ ناظر، محمد و صیادی، احمدرضا. (1389). بررسی فراوانی اختلالات روانی و عوامل مرتبط با اقدام به خودکشی در بیماران مراجعه کننده به اورژانس بیمارستان علی ابن ابیطالب (ع) رفسنجان در سال 1386. مجله دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان، شماره 3، 232-221.

    ساده، مهدی (1375) روش های تحقیق، تهران: انتشارات مؤلف. چاپ اول.

    سادوک، بنیامین و سادوک، ویرجینا (2003). خلاصه روانپزشکی، ترجمه نصرت الله پورافکاری (1382). جلد دوم. تهران: انتشارات شهراب.

    ستوده ،هدایت الله .1378.آسیب شناسی اجتماعی . تهران : آوای نور.

    سیاسی، علی‌اکبر. (1371). نظریه های شخصیت یا مکاتب روان شناسی. دانشگاه تهران.

    سیاسی،علی اکبر.(1377). نظریه های شخصیت یا مکاتب روان شناسی.تهران:انتشارات دانشگاه تهران.

    شاکری، ج.؛ پرویزی فرد، ع.؛ صادقی، خ.(1384). ویژگی‌های شخصیتی، استرس، شیوه‌های مقابله، نگرش‌های مذهبی در افراد اقدام‌کننده به خودکشی. دانشگاه علوم پزشکی رازی کرمانشاه.

    شاملو، سعید (1377). بهداشت روانی. تهران:  انتشارات رشد.

    شریفی، سمانه؛ احمدی، سیداحمد. (1389). بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیتی با تعهد سازمانی در مدیران و معلمان مدارس ابتدایی،راهنمایی و متوسطه شهرستان خوانسار. فصلنامه علمی-پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، شماره 4، 106-81.

     

     

    شولتز، دوان؛ شولتز ،سیدنی الن (1386). نظریه های شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی. تهران: موسسه نشر ویرایش.

    شولتز، دی.پی. (1379). نظریه­های شخصیت. ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: ویرایش.

    صابر زفرقندی، محمدباقر؛ قربانی، راهب و موسوی، شاهرخ. (1384). بررسی اپیدمیولوژیک اقدام به خودکشی در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، ج6، شماره 4، 317-311.

    عاشوری، احمد؛ حبیبی، مجتبی. (1388). رابطه بین افکار خودکشی و صفات شخصیت در افراد معتاد. مجله علوم رفتاری. شماره 3، 255-249.

    عبداللهی، محمد (1383)، آسیب های اجتماعی و روند تحول آن در ایران، جلد یکم (مجموعه مقالات دومین همایش ملی آسیب های اجتماعی در ایران- خرداد1381).

    فتحی‌آشتیانی، علی و اسلامی، سیدحسین. (1380). ارزیابی عوامل آسیب‌شناسی روانی و علل خودکشی در سربازان: 1989 تا 1998. طب نظامی، شماره 3(4)، 249-245.

     

    فرقانی رئیسی، شهلا (1374)؛ شناخت مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان چاپ دوم، تهران، انتشارات معاونت

                پرورشی وزارت آموزش و پرورش . 

    فولای، عزت اله (1381).  استراتژی ها و برنامه های پیشگیری از خودکشی در نوجوانان. تهران: انتشارات فجر اندیشه.

    فیست، جی و فیست، گرگوری جی (2002). نظریه های شخصیت. ترجمه­ی یحیی سیدمحمدی (1389)، تهران نشر روان.

    قائمی، علی. (1364). آسیب ها وعوارض اجتماعی: ریشه یابی ، پیشگیری ، درمان . تهران: انتشارات امیری.

    قربانی،نیما.(1384). سبکها ومهارتهای ارتباطی. تهران: تبلور.

    کاپلان و سادوک، خلاصه روان پزشکی، ترجمه نصرت الله پور افکاری، انتشارات آزاد، 1373، چاپ دوم.

    کاپلان و سادوکو (1386). خلاصه روان پزشکی علوم رفتاری و روان‌پزشکی بالینی. مترجم: پورافکاری، نصرت الله. تهران: نشر شهرآب.

    کدیور، پروین و زاهدی، فریبا. (1386). سبک‌های مقابله با بحران و اقدام به خودکشی دختران دانشجو. فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، شماره25، 131-111.

    کدیور، پروین، زاهدی، فریبا (1385).  سبک های مقابله با بحران و اقدام به خودکشی در دختران دانشجو. فصلنامه علمی پژوهشی، رفاه اجتماعی، سال ششم، شماره 25.

    کریمی، یوسف، روان شناسی شخصیت، مؤسسه نشر ویرایش، 1374، چاپ اول.

    کوزر ، لوئیس.(1380). زندگی و اندیشه ی بزرگان جامعه  شناسی. محسن ثلاثی (مترجم). تهران: انتشارات علومی.

    کیامرثی، آذر؛ آریان‌پور، سعید و نگراوی، فرشته. (1390). رابطه اختلالات شخصیت با علایم روان‌شناختی و خودکارآمدی تحصیلی دانشجویان. یافته‌های نو در روان‌شناسی، شماره 18، 117-103.

    گروسی فرشی، میرتقی؛ محمود علیلو، مجید؛اسمعلی کورانه، احمد (1386). مقایسه ویژگی های شخصیتی و سبک های مقابله ای مجرمین با افراد بهنجار. روانشناسی معاصر، دوره دوم (1)، 24-31.

    گروسی فرشی،میرتقی.(1380). رویکردی نوین در ارزیابی شخصیت. تبریز: دانیال.

    گزارش تحلیل آماری وضعیت خودکشی در استان ایلام طی سه ماهه اول سال 80 و 81، معاونت امور فرهنگی و پیشگیری سازمان بهزیستی استان ایلام.

    محسنی، منوچهر. (1366). انحرافات اجتماعی، انگیزه و علل خودکشی. تهران: چاپخانه مروی.

    محسنی‌تبریزی، علیرضا. (1372). بررسی علل و عوامل مؤثر بر افزایش نرخ خودکشی در استان ایلام  تهران:     دانشگاه تهران.

    محمد خانی، شهرام . (1381). پیشگیری از  خودکشی جوانان و نوجوانان : راهنمایی عملی برای معلمان و مشاوران مدارس ومتخصصان بهداشت روان . تهران: انتشارات طلوع دانش.

    محمدخانی، پروانه. (1383). همه‌گیرشناسی افکار خودکشی و اقدام به خودکشی در دختران مناطق پرخطر ایران. فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی، شماره 14، 162-144.

    مسعودنیا، ابراهیم. (1390). رابطه تیپ شخصیتی D و مولفه‌های آن با سلامت عمومی دانشجویان. مجله علوم رفتاری، شماره 2، 149-143.

    موسوی، شاهرخ. (1384). بررسی اپیدمیولوژیک اقدام به خودکشی در شهرستان‌های تابعه دانشگاه علوم پزشکی سمنان. مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی سمنان، ج6، شماره 4، 317-311.

    مهران، ناهید . (1383). ویژگی‌های روانی-اجتماعی اقدام کنندگان به خودکشی در مقایسه با افراد عادی بیرجند. مجله   

       علمی دانشگاه علوم پزشکی بیرجند، شماره 3، 28-22.

    نوری، رضا ، علی؛ سلیمی، سیدحسین ، اسماعیلی، علی‌اکبر. (1390). بررسی بعضی از ویژگی‌های شخصیتی، سلامت عمومی و روانی سربازان اقدام کننده به خودکشی در یک واحد نظامی. فصلنامه روان‌شناسی نظامی، شماره 5، 55-47.

    هومن، حیدر علی (1373) شناخت روش علمی در علوم رفتاری، تهران: نشر پارسا، چاپ اول.

    یاسمی، محمدتقی؛ صانعی، فرنگیس و ملک پور، رضا. (1377). بررسی همه‌گیرشناسی اقدام به خودکشی در شهر کرمان. فصلنامه اندیشه و رفتار، شماره 4، 27-15. 

     

    پایان نامه

    جمشیدزاده، فرخ لقا، (1383). بررسی تطبیقی فراوانی نرخ اقدام به خودکشی از سال 1370 تا 1379 در استان ایلام. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم و بهزیستی و توانبخشی.

    زرندی، علیرضا (1385) . رابطه پنج عامل شخصیت و خودشناسی انسجامی با رهبری تحولگرا و عملکرد مدیران. پایان نامه کارشناسی ارشد در روان شناسی ، دانشگاه تهران

    گرمخانی ،رحیم گلی .(1378). رابطه بین تفکرات غیرمنطقی و افکار خودکشی دانش آموزان پایه دوم و سوم پسر دوره متوسطه نظام جدید شهر کرمانشاه. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه تربیت معلم

    یزدانی قیچاق، سعید(1375) . بررسی تعدادی از ویژگی های روان شناختی نوجوانان اقدام کننده به خودکشی و مقایسه ان با نوجوانان مبتلا به اختلالات روانی و عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد ، روان شناسی بالینی، دانشگاه علوم و پزشکی ایران، انستیتو روان پزشکی تهران.

     

     

     

     

     

    منابع غیر فارسی

        

    Agius, Mark. (2012). Bipolar II Disorders and Borderline Personality Disorders Comorbidity or Spectrum? Psychiatria Danubina(Conference Paper). V. 24, Suppl. 1, PP. 197-201.

    Allgulander K, Lavori M. Psychiatric aspects of suicidal behavioral anxiety disorder the hand book of suicide and attempted. Suicide Chic Ester Center. 2000;1108-8 

    Andressen PL, Trio JA, Prce AW. Additive impact of childhood emotional physical and   sexual abuse on suicide attempts among low-income African-American woman Suicide and  Life Threatening Behavior.2002;32(2):131-8                                                    

     Azar M, Shafii Kandjani A. [Suicide]. 1st ed. Tehran: Arjmand; 2006: 18-22. (Persian)

               Breznoscakova, Bagmar. (2012).

     Brezo J, Paris J, Hebert M, Vitaro F, et al. (2008). Broad and narrow personality traits as markers of one-time and repeated suicide attempts: a population-based study. BMC Psychiatry 8(15).

    Calati R ,Hartman AH, Moller HJ.Temperament and character of suicide attempters. J Psychiatr Res 2008; 42: 938-45. 

    Conrad,R.,Wegener, I. (2009).Temperament and character personality profile in relation To suicidal ideation and suicide attempts in major depressed patient. Psychiatry research, 170(2), 212-217

    Corsini,R.Y. (1999). The dictionary of psychology. Berunner/Mazel. London.

    Costa, P. T., Jr., & McCrae, R. R.  (1985). The NEO personality inventory manual. Odessa, FL: Psychological Assessment Resources.

    Costa, P.T., Jr. Me Crae, R.R. (1998). Trait theories of personality. In D.F.Barone, M.Hersen, & V.B. Van Hasselt (Eds). Advanced Personality. New York: Plenum, pp:l03-121                                                            

    Eggert, J. Levendosky, A. Klump, K. (2007) Relationships among attachment styles, personality characteristics, and disordered eating. International Journal of Eating Disorders, 40 (2): 149-155 

    Eysenk, H. J., & Eysenk, B. G. (1975). Manual of the Eysenk Personality Questionnaire. London: Hodder and Stoughton.

    Fergusson DM, Beautrais AL, Horwood LJ. Vulnerability and resiliency to suicidal behaviors in young people. Psychosom Med. 2003;33:61-73.

     

    Gil. Sharon. (2003). the Role of Personality Traits in the Understanding of Suicide Attempt Behavior among Psychiatric Patients. Archives of Suicide Research. Volume, Issue 2, pp.159-166. Published online: 30 Nov 2010.

                                      

    Giner, L., Blasco-Fontecilla, H., Mercedes, P. R. M. (2013). Personality disorders and health problems distinguish suicide attempters from completers in a direct comparison. Journal of affective disorders.

    Gladstone GL, Parker GB, Mitchell PB, Malhi GS, Kay W, Austin MP. Implications of        childhood trauma for depressed women:An analysis of pathways from childhood            sexual abuse to deliberate self-harm and revictimization. Am J Psychol. 2004;161:1417-25

    Goldberg D, Rabin M. Adolescent suicide and families: An ecological approach.      Adolescence Journal of the American Academy of Child and Adolescence Psychiat 2000 28(110):291-30

                                                                                     

    Goldberg, L.R. (1993). The structure of phenotypic personality traits.American Psychologists, 48,26-34.

    Goldberg,L.R. (1993). The structure of phenotypic personality triats.  American Psychologist, 48,26-34.

    Goldberg,L.R. (1999). Abroad-bandwidth,public domain,personality inventory measuring the lower-level facets of several five-factor models .InI.Mervield,I.Deary, F.De.Fruyt,&F.Ostendorf  (Eds.), Personality Psychology in Europe,7,7-28.

    Gunneil, J.D. (2000). The epidemiology of suicide. International Review of Psychiatry, 2: 21-26.

    Gvion, Yari; Apter, Alan. (2012). Suicide and Suicidal Behavior. Public Health Reviews. V.34, N.2.

    Hawton, K. Heeringen, K. van. (2000). The international handbook of suicide and attempted suicide. USA. New York. John Wiley Sons LTD.

    Libert,R.M., & libert, L.L. (1998). Personality strategies and issues. Pacific Grove,Brook/Cole Publishing  company.

      Lena Nabuco, De Abeu & et al. (2009). Suicidal Ideation and Suicide Attempts in Bipolar Disorder Type I: An Update for the Clinician. Revbras Psiquiatr. 31(3); 271-280

    McCrae RR, Costa PT. 1987. Validation of the five-factor model of personality across instruments and observers. Journal of Personality and Social Psychology, 52: 81-90.

    Mc Crae,R.R.,& Costa, P.T .(2003). Personality in adulthood (2th edition). New york-London,The Guilford Press

    Mc Crae,R.R.,& Costa, P.T. (1999). A five–factor theory of personality. In L.A.Pervin, & O.P.John (Eds). Hand book of personality:theories And research. New York: London: The Guilford Press.

     Nock MK, Banaji MR. Prediction of suicide ideation and attempts among adolescents using a brief performance-based test. J Consult Clin Psychol 2007; 75: 707                            

    Oldham, John M. (2006). Borderline Personality Disorder and Suicidality. AM J Psychiatry.

    Ortigo, Kile M.; Westen, Drew; Bradley, Bekh. (2009). Personality Subtypes of Suicidal Adults. The Journal of Nervous and Mental Disease, V.197, N.9.

     

    Ostas, D. T. (2007). When fraud pays: Executive self-dealing and the failure of self-restraint. American Business law Journal, 44 (4): 571-601.

    Pompili, M.; Ruberta, A.; Girard, P. & Tatareli, R. (2004). Suicidality in DSM-IV Chuster B Personality Disorders: An Overview. Ann Ist Super Sanita, 40(4), 475-483.

     

    Richard A, Grucza T, Thomas R, Przybeck C, Cloninger R. Personality as a mediator of     demographic risk factors for suicide attempts in a community sample                      

    Sadock BJ .Sadock VA Kaplan and Sadock's (2007) synopsis of psychiatry behavioral science clinical psychiatry .10th ed .Philadelphia : Lippincott illwiams and Wilkins p .897-906.                                                                     

    Stringer, B. Beekman, A. T. (2013). Recurrent suicide attempts in patients with depressive and anxiety disorders: The role of borderline personality traits. Journal of affective disorders.

    Yen S, Maria E, Pagono M, Tracie S, Carlos M. Recent life events preceding suicide attempts in a personality disorder sample: Findings from the collaborative longitudinal personality disorders study. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 2005;87:153-202.  

     

     WHO. (2000). Preventing Suicide, A Resourse for Genereral Phisycian. Department of Mental Health, World Health Organisation. Geneva.                                                                         

     


موضوع پایان نامه بررسی نقش پیش‌بینی کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی در اقدام به خودکشی در مراجعین اورژانس بیمارستان ‌های شهرستان بندرعباس, نمونه پایان نامه بررسی نقش پیش‌بینی کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی در اقدام به خودکشی در مراجعین اورژانس بیمارستان ‌های شهرستان بندرعباس, جستجوی پایان نامه بررسی نقش پیش‌بینی کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی در اقدام به خودکشی در مراجعین اورژانس بیمارستان ‌های شهرستان بندرعباس, فایل Word پایان نامه بررسی نقش پیش‌بینی کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی در اقدام به خودکشی در مراجعین اورژانس بیمارستان ‌های شهرستان بندرعباس, دانلود پایان نامه بررسی نقش پیش‌بینی کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی در اقدام به خودکشی در مراجعین اورژانس بیمارستان ‌های شهرستان بندرعباس, فایل PDF پایان نامه بررسی نقش پیش‌بینی کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی در اقدام به خودکشی در مراجعین اورژانس بیمارستان ‌های شهرستان بندرعباس, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی نقش پیش‌بینی کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی در اقدام به خودکشی در مراجعین اورژانس بیمارستان ‌های شهرستان بندرعباس, مقاله در مورد پایان نامه بررسی نقش پیش‌بینی کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی در اقدام به خودکشی در مراجعین اورژانس بیمارستان ‌های شهرستان بندرعباس, پروژه در مورد پایان نامه بررسی نقش پیش‌بینی کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی در اقدام به خودکشی در مراجعین اورژانس بیمارستان ‌های شهرستان بندرعباس, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی نقش پیش‌بینی کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی در اقدام به خودکشی در مراجعین اورژانس بیمارستان ‌های شهرستان بندرعباس, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش پیش‌بینی کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی در اقدام به خودکشی در مراجعین اورژانس بیمارستان ‌های شهرستان بندرعباس, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش پیش‌بینی کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی در اقدام به خودکشی در مراجعین اورژانس بیمارستان ‌های شهرستان بندرعباس, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش پیش‌بینی کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی در اقدام به خودکشی در مراجعین اورژانس بیمارستان ‌های شهرستان بندرعباس, پروژه درباره پایان نامه بررسی نقش پیش‌بینی کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی در اقدام به خودکشی در مراجعین اورژانس بیمارستان ‌های شهرستان بندرعباس, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی نقش پیش‌بینی کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی در اقدام به خودکشی در مراجعین اورژانس بیمارستان ‌های شهرستان بندرعباس, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش پیش‌بینی کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی در اقدام به خودکشی در مراجعین اورژانس بیمارستان ‌های شهرستان بندرعباس, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش پیش‌بینی کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی در اقدام به خودکشی در مراجعین اورژانس بیمارستان ‌های شهرستان بندرعباس, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش پیش‌بینی کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی در اقدام به خودکشی در مراجعین اورژانس بیمارستان ‌های شهرستان بندرعباس, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش پیش‌بینی کننده‌ی ویژگی‌های شخصیتی در اقدام به خودکشی در مراجعین اورژانس بیمارستان ‌های شهرستان بندرعباس

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مقایسه ابعاد سرشت و منش شخصیت افراد اقدام کننده به خودکشی با افراد به‏هنجار در چارچوب مدل زیستی روانی کلونینجر هدف پژوهش حاضر تبیین نقش ابعاد سرشت و منش شخصیت در اقدام کنندگان به خودکشی می‏باشد. بدین منظور 100 نفر از افراد اقدام کننده به خودکشی که با روش نمونه‏گیری در دسترس از بین افراد مراجعه کننده به بیمارستآن‏های شیراز انتخاب ...

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد رشته مشاوره و راهنمایی چکیده هدف پژوهش‌حاضر بررسی اثربخشی آموزش مهارت‌های زندگی بر سلامت روان دانش‌آموزان دختر تیز هوش شهر کرمانشاه بود. پژوهش حاضر، یک مطالعه آزمایشی از نوع طرح پیش‌آزمون - پس‌آزمون با گروه گواه بود. جامعه آماری این پژوهش را دانش‌آموزان دختر تیز هوش دبیرستانی دوره ی اول شهر کرمانشاه در سال تحصیلی94-93 تشکیل دادند. برای انتخاب ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) در رشته مدیریت آموزشی چکیده تحقیق حاضر با هدف بررسی رابطه هوش معنوی و سلامت روان با عملکرد تحصیلی دانش آموزان بوده است. جامعه آماری شامل تمامی دانش آموزان پسر هنرستان های شهر مرودشت که تعداد آنها در سال 1393 برابر با 1800 بوده و نمونه آماری بر اساس روش نمونه گیری خوشه ای 150 نفر انتخاب شدند. روش تحقیق از نوع همبستگی می باشد و برای ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ ی روانشناسی گرایش عمومی چکیده: هدف این پژوهش مقایسه راهبرد های تنظیم شناختی هیجان، سبک های دلبستگی، ابراز وجود و منبع کنترل در دختران فراری و عادی بود. روش تحقیق در این پژوهش، روش علی– مقایسه ای بود . آزمودنی ها نیز مشتمل بر 36 دختر (18 دختر فراری و 18 دختر عادی) بودند. گروه دختران فراری به صورت در دسترس و دختران عادی به روش ...

پایان نامه­ جهت دریافت کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی (M.A) چکیده سلامت روان یکی از ملاک های اصلی ارزیابی یک جامعه است و بی شک نقش چشمگیری در کارآمدی وپیشرفت آن بازی می کند هدف: از پژوهش حاضر مقایسه میزان سلامت روان دانش آموزان دختر دارای مادران شاغل وغیر شاغل می باشد روش : روش انجام پژوهش ازنوع علی مقایسه ای.جامعه آماری شامل داش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه یک شهرکرمانشاه که ...

جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته ی روانشناسی تربیتی چکیده هدف از پژوهش مقایسه ی اختلالات رفتاری، عزت نفس، و رضایت از زندگی در نوجوانان بی­ سرپرست و عادی بود. طرح این پژوهش از نوع علی- مقایسه­­ ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را نوجوانان بی­ سرپرست دختر و پسر شهر سمنان و شهر تهران و نوجوانان عادی مدارس شهر سمنان و مدارس شهر تهران تشکیل می­دهند. 60 نفر با استفاده از روش نمونه­ گیری­ ...

پایان نامه: برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی بالینی چکیده افسردگی واژه­ای شناخته شده اما مسأله­ای چالش برانگیز در عرصه­ی بهداشت روانی است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر گروه درمانی به شیوه شناختی– رفتاری بر احساس تنهایی و خود کارآمدی عمومی بیماران مبتلا به افسردگی اساسی بوده است روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون دو گروهی آزمایش و کنترل بود. جامعه ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: روانشناسی گرایش: بالینی چکیده فارسی هدف:این پژوهش با هدف مقایسه همبستگی خانوادگی، سلامت روانی و جهت گیری مذهبی در دختران فراری و عادی شهر تهران انجام شد. روش: روش تحقیق علّی-مقایسه ای و جامعه آماری آن 200نفر ازختران فراری و عادی شهر تهران در سال 93 بودند که از این تعداد 200 نفر، 100 نفردختران عادی به شیوه تصادفی ساده و ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی چکیده پژوهش حاضر به تعیین رابطه بین صفات شخصیت، سبک ها و ابعاد دلبستگی با راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز در سال تحصیلی 93-1392 بود. ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش بهداشت جامعه) چکیده مقدمه: اینترنت ،ارمغان جدید فناوری ،مخاطبان بی شماری را در تمام جهان زیر پوشش خود قرار داده است. اعتیاد به اینترنت موضوع تازه ایست که در سال های اخیر به عنوان اعتیاد رفتار – محور مورد توجه قرار گرفته است.نفوذ گسترده اینترنت بسیاری از افراد خصوصاً دانشجویان را با پیامدهای منفی ناشی از اعتیاد به اینترنت ...

ثبت سفارش