پایان نامه رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد

word 660 KB 29938 88
1393 کارشناسی ارشد علوم تربیتی
قیمت قبل:۶۲,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    گرایش: صنعتی و سازمانی

     

    چکیده

    این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در کارکنان شبکه بهداشت شهر پاسارگاد به مرحله اجرا درآمده است. به منظور دسترسی به هدف فوق از ببن کارکنان 132 نفر به صورت تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامه های تحقیق انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه استفاده شد که عبارت بودند از پرسشنامه سبک هویت بروزنسکی (1989)، پرسشنامه هوش هیجانی بار آن (1997) و پرسشنامه رضایت شغلی اسمیت، کندال و هیولین (1969). داده های حاصل از پرسشنامه ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون مورد تحلیل قرار گرفت. نتیجه حاصله نشان داد که بین سبک های هویت، هوش هیجانی با رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد، بین سبک های هویت با رضایت شغلی رابطه معنی داری وجود دارد، بین ابعاد هوش هیجانی بارضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد، سبک های هویت قادرند رضایت شغلی را پیش بینی نمایند، ابعاد هوش هیجانی قادرند رضایت شغلی را پیش­بینی نمایند.

    کلید واژه ها: سبک های هویت، هوش هیجانی، رضایت شغلی.

    مقدمه

    نیروی انسانی یا عامل انسانی بی تردید شریف­ترین، مهم­ترین و ارزشمندترین عامل بین عوامل و منابع مختلف تولید است. عامل انسانی در سازمان، تمامی افراد و کارکنان شاغل در سازمان اعم از مدیران، متخصصین، کارشناسان، کارمندان و کارگران را در رده­های مختلف شغلی در بر می­گیرد.

    نقش نیروی انسانی در پیشبرد امور جامعه دارای اهمیتی والاست و موثرترین رکن تحولات اقتصادی اجتماعی و فرهنگی محسوب می شود. پیشرفت های اقتصادی و اجتماعی نیز، تجهیز نیروی انسانی متعهد، متخصص، ماهر و افزایش مهارت­های مداوم او را اجتناب ناپذیر می کند. کوشش­های بشر همواره بر آن بوده تا حداکثر نتیجه را با کمترین امکانات و عوامل موجود به دست آورد. این کوشش­ها را می­توان دست­یابی به بهره­وری بالاتر نامید (پاول و مایر[1]، 2009).

    هوش هیجانی می تواند یکی دیگر از عوامل موثر در شادکامی و نشاط افراد باشد. انسان در طول زندگی نیازمند محیطی صمیمی و دوستانه است که حامی او باشند و برای اینکه سلامت و سازگاری خود را از لحاظ فیزیکی و روانشناختی حفظ کند، نیاز به روشهای مقابله دارد که برخی به صورت رسمی توسط موسسات مشاوره و مراکز بهداشت روانی و بعضی بوسیله دوستان، همسایگان، خویشاوندان، گروه همسالان و غیره تأمین می شود و هرچه میزان کمک و حمایت دریافتی فرد بیشتر باشد توانایی وی در مقابله و سازش با مشکلات بیشتر می گردد و در نتیجه امکان رشد و خودشکوفایی برای فرد را فراهم می کند. پژوهشگران عقیده دارند که هوش هیجانی[2]، افراد را برای مقابله با مشکلات آماده می کند و باعث تقویت رفتارهای مثبت و سازگارانه می شود. همچنین هوش هیجانی به احساس ذهنی تعلق داشتن، پذیرفته شدن و مورد علاقه، عشق و محبت قرار گرفتن اطلاق می گردد و برای هر فرد یک رابطه امن را بوجود می آورد که در این رابطه ویژگی های اساسی، احساس صمیمیت و نزدیکی است(برانول و شوماکر[3]،1981؛ به نقل از قلاتی،1380). علاوه بر هوش هیجانی، عامل دیگری که بر روی نیروی انسانی تاثیر دارد، سبک های هویت می باشد.

    هویت، یک تصور و بازنمایی ذهنی از خود است و افراد برحسب استفاده از فرآیندهای شناختی و اجتماعی و نظریه­های خود ساخته برای حل مسایل شخصی و تصمیم گیری­ها، در استفاده از سبک­ها با یکدیگر تفاوت دارند. این سبک­ها، راه­های پردازش اطلاعات و مقابله با مشکلات ناشی از بحران هویت است (دوریس[4] و همکاران، 2004).

    برزونسکی (1990) با بررسی زیربناهای شناختی و اجتماعی وضعیت سبک­های هویت، سه سبک اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم / اجتنابی را فرض نمود.

    سبک هویت اطلاعاتی: ظاهراً سازگارانه­ترین سبک می­باشد و سازوکار کنار آمدن برای اداره موقعیت­های روزانه است. افراد با سبک هویت اطلاعاتی، به صورت فعال و آگاهاهانه به جستجوی اطلاعات و ارزیابی آنها می­پردازند و سپس اطلاعات مناسب را مورد استفاده قرار می­دهند (برزونسکی، 1990). سبک هنجاری: بر پایه تقلید و پیروی از افراد مهم در زندگی فرد بنا شده است. افراد با سبک هویت هنجاری، نسبت به موضوعات هویتی و تصمیم­گیری­ها به همنوایی با انتظارات و دستورات افراد مهم و گروه­های مرجع می­پردازند. آنها به­طور خودکار، ارزش­ها و عقاید را بدون ارزیابی آگاهانه می­پذیرند و درونی می­کنند؛ تحمل کمی برای مواجه شدن با موقعیت­های جدید و مهم دارند و نیاز بالایی برای بسته نگه­داشتن ساختار خود نشان می­دهند (برزونسکی، 1992). سبک سردرگم/اجتنابی: نماد برخورد طفره­آمیز در مشکلات است. راهبردهای متمرکز بر هیجان که با سطح پایینی از تعهد و اعتماد به نفس و نیز بی­ثباتی خودپنداری همراه می­باشد. افراد با سبک هویت سردرگم-اجتنابی، تعلل و درنگ می­کنند و تا حد ممکن سعی در اجتناب از پرداختن به موضوعات هویت و تصمیم­گیری دارند (برزونسکی،1990).

    یکی از عامل­هایی که رفتار سازمانی هر فرد را به شدت تحت تأثیر قرار می­دهد رضایت شغلی است. رضایت شغلی احساس مثبت و منفی و نگرش­هایی که درباره­ی شغل خود داریم را منعکس می­کند که به تعداد زیادی از عامل­های مربوط به کار وابسته است و دامنه­ی آن از جایی که ما قرار داریم تا جایی که احساسی از تحقق در وظایف خود به دست می­آوریم، ادامه دارد (مهداد،1384).

    رضایت شغلی به عامترین مفهوم کلمه عبارت است از: حالت عاطفی شادی بخش یا مثبتی که از ارزیابی شغل یا تجربه­های شغلی فرد به او دست می­دهد (آندرسون و اناکیپریانو[5]، ترجمه جباری و همکاران 1387).

    بنابراین توجه به ارتباط این سه متغیر در سازمان مسیر دست­یابی به اهداف سازمان را تسهیل می­کند و زمینه رقابت سازمان با محیط را فراهم می­کند.

     

    بیان مساله

    رضایت شغلی[6] عبارت است از حدی از احساسات و نگرش­های مثبت که افراد نسبت به شغل خود دارند. هنگامی که یک شخص می­گوید دارای رضایت شغلی بالایی است، این بدان مفهوم است که او واقعاً شغلش را دوست دارد، احساسات خوبی درباره کارش دارد و برای شغلش ارزشی بسیار قائل است (گلزاری، 1392).  رضایت شغلی یکی از مهم­ترین زمینه ­ی نگرش افراد است که به واسطه ی اثرات زیادی که دارد، از اهمیتی بالا برخوردار است. به عبارت دیگر رضایت شغلی عبارت است از احساسات مثبت یا لذت بخشی که هر فرد از راه ارزیابی شغل خود یا تجربیات شغل خود بدان دست می­یابد (مقیمی، 1391).

    عوامل متعددی ممکن است بر روی رضایت شغلی تاثیرگذار باشد، که از آن جمله می توان به سبک هویتی نامناسب اشاره کرد. افرادی که دارای سبک هویتی نامناسب می باشند از زندگی و کار خود معمولا راضی نیستند و این عالمل می تواند منجر به کا هش رضایت شغلی آنها گردد.

    هوش هیجانی به عنوان یکی از متغیرهای مورد بحث در روانشناسی مثبت، دارای سودمندی­هایی برای کیفیت روابط زوجی، سطح درآمد، باروری، جامعه­پذیری و خلاقیت است (چامورو، پرموزیک[7]، 2007).

    آوریل(2007) معتقد است افراد باهوش هیجانی باورها و قواعدی را درک می کنند، که یک هیجان را معنادار می کند و قادر هستند به طور صحیح موقعیت را ارزیابی و احساسات خود را ماهرانه بیان کنند. اگر پاسخ ارائه شده در تطابق با باورها و قواعد فرهنگی باشد، موثر بودن و همینطور هوشمند بودن آن محتمل است. به این سبب، هوش هیجانی یک مولفه هم گرا می باشد یعنی همگرایی به سمت آنچه که مورد پذیرش فرهنگ است. علاوه بر این دو پیامد دیگر نیز ممکن است: یک پاسخ یا رخداد هیجانی می تواند از سنت و قواعد مرسوم فاصله گیرد که در این شرایط می توان به نوعی واگرایی در ارائه پاسخ اشاره کرد. اگر این واگرایی در برگیرنده نوعی پاسخ غیر سازنده و منفی باشد می توان روان نژندی تلقی شود، ولی اگر در بر گیرنده پیامدهای مثبت برای خود و دیگران باشد حتی در صورت انحراف از هنجارها به عنوان یک پاسخ و رخداد هیجانی خلاق شناخته خواهد شد.

    آوریل[8](1999؛ به نقل از فوکس و همکاران،2007) بیان می کند، پاسخ های هیجانی خلاق درجه ها و انواع گوناگونی دارند: در پایین ترین سطح، خلاقیت هیجانی کاربرد موثر هیجانات موجود پیشین را شامل می شود، که در یک فرهنگ مورد پذیرش و متداول است. در سطح پیچیده تر بعدی این پاسخ ها مشتمل بر تعدیل و تغییر هیجان استاندارد است. به منظور اینکه نیازهای فرد یا گروه را بهتر تامین کند و در بالاترین سطح شامل شکل گیری و رشد شکل جدیدی از هیجان براساس تغییر در باور ها و قواعدی است که براساس آنها هیجان ها شکل می گیرند و استوار می شوند.

    هویت، یک تصور و بازنمایی ذهنی از خود است و افراد برحسب استفاده از فرآیندهای شناختی و اجتماعی و نظریه­های خود ساخته برای حل مسایل شخصی و تصمیم­گیری­ها، در استفاده از سبک­ها با یکدیگر تفاوت دارند. این سبک­ها، راه­های پردازش اطلاعات و مقابله با مشکلات ناشی از بحران هویت است (دوریس[9] و همکاران، 2004).

    جدیدترین نظریه مربوط به هویت، نظریه سبک­های هویت برزونسکی[10] است. این دیدگاه بر مفروضه سازندگی مبتنی است، یعنی افراد نقش فعالی را در ساختن تفکر خود نسبت به واقعیتی که در آن زندگی می­کنند ایفا می­کنند. در این نظریه به تفاوت­های افراد در استفاده از فرآیندهای تصمیم­گیری، حل مسئله، مواجهه با مشکلات، درگیری با تکالیف پرداخته شده است (برزونسکی، 2008).

    برزونسکی (2003) با بررسی زیربناهای شناختی و اجتماعی وضعیت سبک­های هویت، سه سبک اطلاعاتی، هنجاری و سردرگم / اجتنابی را فرض نمود این سبک­ها در واقع شیوه­های شناختی – اجتماعی برای پردازش اطلاعات مرتبط با خود هستند.

    سنید و وایت­بورن[11] (2003)، معتقدند که هویت مانند قطب نما، فرد را در طول زندگی­اش هدایت می­کند و به او جهت می­دهد و طرحواره شناخت- اجتماعی سازماندهی شده­ای را شکل می­دهد که فرد از طریق آن، تجربیاتش را تعبیر و تفسیر می­کند و تجربیات نیز بر آن تأثیرگذار است. هویت را مجموعه­ای از عناصر شخصیت فرد تعریف کرده­اند که به وی امکان می­دهد تا موضع خود را نسبت به جهان و دیگران مشخص کند (هاشمی، 1385).

    لذا با توجه به نقشی که سبک های هویت و هوش هیجانی می­توانند در زندگی کاری و خانوادگی فرد داشته باشند، این پژوهش به دنبال این است که مشخص کند آیا بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی رابطه وجود دارد؟

     

    اهمیت و ضرورت پژوهش

    در سازمانهایی که کارکنان رضایت شغلی کافی داشته باشند، مسلما از جان و دل برای سازمان کار خواهند کرد، تلاش و کوشش آنها می تواند منجر به افزایش بهره وری در بین سازمان و حتی در بین کارکنان گردد. عوامل متعددی بر روی رضایت شغلی کارکنان تاثیر گذار می باشد، که تحقیق و تفحص در مورد آنها می تواند بهره وری کارکنان را بالا برد.

    یکی از موضوعاتی که درحوزه روابط بین فردی می توان مطرح کرد، هوش هیجانی[12] است . همدلی با دیگران و استفاده مثبت از هیجانها در تفکر و شناخت، کاربرد مناسب هیجانها در روابط انسانی، درک حالات هیجانی خود و دیگران و خویشتنداری،موضوع هوش هیجانی است که مؤلفه های روانشناختی هستند که می توانند بر سلامت جسم و روان و همچنین سلامت فکر فرد تأثیر بسزایی داشته باشند. مایر کارلسو و سالوی[13] (1999)پیشنهاد می‌کنند که هوش هیجانی به افراد کمک می‌کند که افکار روشنی داشته باشند و این همان چیزی است که منجر به فرآیندهای بینشی و شهودی می‌شود)مایر، کاروسو و سالووی،2004).

     ایوسویچ، براکت و مایر[14] (2007) اضافه می‌کنند که هوش هیجانی یک فرد را توانا می‌کند تا خلق مثبت را افزایش دهد یا حفظ نماید و بنابراین به صورت غیر مستقیم تفکر خلاق را افزایش می‌دهد. پالفای و سالووی(1993) معتقد هستند تواناییهای هیجانی می تواند با خلاقیت مرتبط باشد. هوش هیجانی شخص را قادر می سازد از روابط بین خلق و عملکرد آگاه شود و تلاشهای خود را به سمت فعالیتهایی هدایت کند که بهترین وضعیت هیجانی را موجب شود. امروزه تأکید زیادی بر اثرات روان شناختی هیجان می‌شود و این موضوع عموماً پذیرفته شده است که هیجان با سایر ظرفیت‌های شناختی انسان ارتباط تنگاتنگی دارد. گاهی اوقات این هیجانها منجر به افزایش ظرفیت‌های شناختی و گاهی اوقات منجر به کاهش این ظرفیت‌ها می‌شود، به علاوه توافق‌های زیادی وجود دارد که هیجانها منبع اولیه انگیزش هستند، آنها اعمال انسان را برانگیخته، حفظ و هدایت می کنند( به نقل از حدادی کوهسار،1386).

    در مورد ارتباط هوش هیجانی و سلامت، بسیاری از تحقیقات پیشین نشان می دهد که افرادی که از هوش هیجانی بالایی برخوردار هستند  نسبت به افرادی که هوش هیجانی آنها پایین تر است، به طور معناداری از سلامتی جسمانی و روانی بالاتری ، برخوردار  می باشند(ولز،2000).

    هویت، یکی از مهمترین مسائل و چالش های پیش روی جوامع در حال توسعه در طی فرآیند جهانی شدن و جهانی سازی خواهد بود و پرداختن به این مقوله ضرورتی اجتناب ناپذیر می نماید، چرا که در صورت کوتاهی در این مهم، با بوجود آمدن بحران هویت، شاهد بسیاری از آشفتگی­ها و نابسامانی های بنیان شکن خواهیم بود.

    با توجه به اینکه تحقیق در مورد سبک های هویت و هوش هیجانی و ارتباط آنها با رضایت شغلی، منجر به این خواهد شد که پژوهشگران به نتایجی در مورد نحوه برنامه ریزی برای کارکنان در سازمان و یا حتی گزینش و استخدام افراد دست یابند، که این امر منجر به افزایش بهره وری در سازمان نیز خواهد شد، حائز اهمیت می باشد.

     

    اهداف پژوهش

    هدف کلی

    هدف کلی این پژوهش بررسی رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد می باشد.

     

    اهداف فرعی

    بررسی رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی.

    بررسی رابطه بین سبک های هویت با  رضایت شغلی.

    بررسی رابطه بین ابعاد رضایت شغلی با هوش هیجانی.

    پیش بینی رضایت شغلی از طریق سبک های هویت.

    پیش بینی رضایت شغلی از طریق ابعاد هوش هیجانی.

     

    فرضیه های پژوهش:

    1-بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد.

    2-بین سبک های هویت با رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد.

    3- بین ابعاد هوش هیجانی با رضایت شغلی رابطه معناداری وجود دارد.

    4-سبک های هویت قادرند رضایت شغلی را پیش بینی نمایند.

    5- ابعاد هوش هیجانی قادرند رضایت شغلی را  پیش بینی نمایند.

     

    تعاریف نظری و عملیاتی متغیرها

    تعاریف نظری

    1) هوش هیجانی

    هوش هیجانی مجموعه­ای از توانایی­های غیرشناختی (توانش ها و مهارت ها ) است، که بر توانایی رویارویی موفقیت آمیز با خواسته ها، مقتضیات و فشارهای محیطی تاثیر می گذارند(پتن،2000، به نقل از آقایار و شریفی درآمدی،1387).

    این پرسشنامه دارای پنج مولفه می باشد که عبارتند از خودآگاهی، خودکنترلی، خودانگیزگی، همدلی و مهارت.

     

     

     

    2) سبک های هویت

    اشاره به راهبردهایی دارد که فرد ترجیح می دهد در موقعیت های  تصمیم گیری و حل مسئله استفاده کند (برزونسکی و کاک، 2005).

    سبک های هویتی که در این تحقیق مورد مطالعه قرار گرفته اند عبارتند از سبک اطلاعاتی، سبک هنجاری و سبک سردرگم اجتنابی. 

    سبک اطلاعاتی: در این سبک فرد به صورت آگاهانه و فعال به جستجو و ارزیابی اطلاعات مربوط به خود می پردازد. در این سبک وقتی فرد با باز خوردهایی با ساخت خود روبرو می شود مشتاقانه قضاوت و ارزیابی از خود را به تاخیر می اندازد(برزونسکی،1990).   

    سبک هنجاری: در این سبک فرد در برخورد بامسائل هویتی با درونی کردن با همنوایی ارزش ها و باور های افراد مهم زندگی خود به تصمیم گیری می پردازد (برزونسکی،1990).   

    سبک سردرگم اجتنابی: در این سبک فرد تلاش می کند از برخورد با مسائل اجتناب کرده و یا آن را به تاخیر بیندازد. تعیین کننده اصلی رفتار در این سبک عوامل موقعیتی می باشند (برزونسکی،1990).

     

    3) رضایت شغلی

    رضایت شغلی به عامترین مفهوم کلمه عبارت است از: حالت عاطفی شادی بخش یا مثبتی که از ارزیابی شغل یا تجربه­های شغلی فرد به او دست می­دهد (اندرسون و اناکیپریانو[15]، ترجمه جباری و همکاران 1387).

    این پرسشنامه دارای پنج خرده مقیاس می باشد که عبارتند از ماهیت کار، سرپرستی، حقوق، ترفیعات و همکاران.

    ب)تعاریف عملیاتی

    1)هوش هیجانی:

    در این پژوهش منظور از هوش هیجانی نمره ای است که آزمودنی ها از پرسشنامه بارآن (1997) کسب می کنند. 

    در مجموع این 33 ماده، چهار طبقه مشاهده شد.

    1- عامل خوش بینی/ تنظیم هیجان: 2، 3، 10، 14، 12، 16، 17، 20، 21، 22، 23،28، 31

    2- عامل ارزیابی از هیجانات: 5، 9، 15، 18، 19، 22، 25، 29، 32

    3- عامل مهارت های اجتماعی: 1، 4، 6، 8، 11، 13، 16، 24، 26، 30، 33

    4- عامل کاربرد هیجانات: 27، 31، 6، 7، 17، 20

    2)سبک هویت

    منظور نمره ای است که آزمودنی از پرسشنامه برزونسکی 1989 کسب می کند، که شامل خرده مقیاس های زیر می گردد:

    سبک اطلاعاتی: مجموع نمراتی است که فرد در پاسخ به سوالات1، 2 ،4، 5 ، 6، 16، 18، 25، 26، 30،31، 32 (جمعا12 سوال)  از سبک های هویتی (نسخه 6G) به دست می آورد .

    سبک هنجاری: مجموع نمراتی است که فرد در پاسخ به سوالات 9،10، 11، 14، 15، 17، 19، 21، 23، 28 (جمعا 10 سوال) از پرسشنامه سبک های هویتی(نسخه 6G) به دست می آورد .

    سبک سردرگم اجتنابی: مجموع نمراتی است که فرد در پاسخ به سوالات 7، 8، 3 ، 12، 13، 20، 22، 24، 27، 29 (جمعا10 سوال) از پرسشنامه سبک های هویتی(نسخه 6G) به دست می آورند.

    3)رضایت شغلی

    برای سنجش رضایت شغلی در این تحقیق از پرسشنامه شاخص توصیف شغل[16] (JDI) استفاده شده که توسط اسمیت، کندال و هیولین[17] (1969) تهیه و میزان سازی شده است منظور نمره ای است که از این پرسشنامه بدست آمده است.

    این پرسشنامه  دارای ابعاد زیر می باشد:

     ماهیت کار؛ نمره ای است که از گویه­های  1 تا 28 بدست می­آید.

    سرپرستی؛ نمره ای است که از گویه­های  19 تا 46 بدست می­آید.

    حقوق؛ نمره ای است که از گویه­های  47 تا 55 بدست می­آید.

    ترفیعات؛ نمره ای است که از گویه­های  56 تا 65 بدست می­آید.

    همکاران؛ نمره ای است که از گویه­های  66 تا 72 گویه بدست می­آید.

     

    [1]-Powell & Meyer

    [2]-Emotional Intelligence

    [3]-Branall & Schumaker

    [4]-Duries

    [5]-Anderson and Anakypryanv

    [6] -Job Satisfaction

    [7]-Charmorro - Permuzic

    [8]- Avril

    [9]-Duries

    [10]-Berzonsky

    [11]-Sneed & Whitbourne

    [12]-Emotional Intelligence

    [13]-Salovey & Mayer, Caruso

    [14]-Mayer & Ivcevic,  Brackett

    [15]-Anderson and Anakypryanv

    [16]-Job Descriptive Index (JDI)

    [17]-Smith, Kendall & Hulin

    Abstract:

    This study examined the relationship between identity styles and emotional intelligence and job satisfaction of health workers in Pasargadae is carried out. In order to reach our goal of Boushehr 132 employees randomly selected to answer the research question. Evidence for the validity and reliability of research (if that is also visible in the third quarter), indicating that the validity and reliability of the research instruments was satisfactory. The data from the questionnaires were analyzed using Pearson correlation and regression. The result showed that the identity of styles, there is a significant relationship between EI and job satisfaction, Between identity styles and job satisfaction, there was a significant relationship between the dimensions of Emotional Intelligence, Job Satisfaction, Identity styles can predict job satisfaction, job satisfaction dimensions of emotional intelligence can predict.

    Keywords: Job Satisfaction, Emotional Intelligence, Identity styles.

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                    صفحه

    چکیده................................................................................................................................. 1

    فصل اول: کلیات تحقیق

         مقدمه ............................................................................................................................... 3

         بیان مسأله ......................................................................................................................... 5

         اهمیت و ضرورت پژوهش ................................................................................................ 7

         اهداف تحقیق .................................................................................................................... 8

         فرضیه های پژوهش ........................................................................................................... 9

         تعاریف واژه ها و اصطلاحات ............................................................................................ 9

     تعاریف نظری......................................................................................................................... 9

     تعاریف عملیاتی.................................................................................................................... 10

    فصل دوم: مروری بر ادبیات و پیشینه تحقیق

    مبانی نظری....................................................................................................................... 13

    مبانی نظری رضایت شغلی................................................................................................. 13

    مفهوم رضایت شغلی.......................................................................................................... 14

    پیامدهای رضایت شغلی و عدم رضایت شغلی..................................................................... 16

    بعضی از شاخص های روحیه............................................................................................. 17

    رضایت شغلی و عملکرد.................................................................................................... 18

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                    صفحه

    رضایت شغلی و انگیزش.................................................................................................... 19

    نظریه های رضایت شغلی................................................................................................... 20

    مبانی نظری هوش هیجانی.................................................................................................. 26

    تعریف هوش.................................................................................................................... 26

    تعریف هیجان................................................................................................................... 27

    تعاریف و الگو های هوش هیجانی...................................................................................... 28

        تاریخچۀ هوش هیجانی...................................................................................................... 29

         کاربرد های هوش هیجانی بر اساس نظریه مایر و سالوی...................................................... 30

         هوش هیجانی و سلامت................................................................................................... 30

         هوش هیجانی در محیط های کاری.................................................................................... 31

         پیامد های کار هیجانی برای مشتریان و سازمانها.................................................................. 33

         مبانی نظری سبک­ هویت................................................................................................... 33

     هویت.................................................................................................................................. 34

     هویت و بحران هویت  ......................................................................................................... 35

    پایه های نظریه هویت........................................................................................................ 36

    انواع سبک­های پردازش هویت............................................................................................ 39

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                    صفحه

    پیشینه پژوهش ................................................................................................................. 41

    الف) تحقیقات خارج از کشور............................................................................................ 41

    ب) تحقیقات انجام شده در داخل کشور.............................................................................. 44

    فصل سوم: روش پژوهش

    مقدمه .............................................................................................................................. 50

    طرح پژوهش ................................................................................................................... 50

    جامعه آماری..................................................................................................................... 50

    حجم نمونه و روش نمونه گیری.......................................................................................... 50

    روش گردآوری داده ها...................................................................................................... 51

    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات........................................................................................... 54

    ملاحظات اخلاقی.............................................................................................................. 54

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته ها

    الف) اطلاعات توصیفی...................................................................................................... 56

    ب) آمار استنباطی.............................................................................................................. 59

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    خلاصه پژوهش ................................................................................................................ 65

    بحث و نتیجه گیری........................................................................................................... 66

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                    صفحه

    محدودیت های تحقیق ...................................................................................................... 72

    پیشنهادات کاربردی .......................................................................................................... 72

    پیشنهادات پژوهشی .......................................................................................................... 72

    فهرست منابع.................................................................................................................... 74

    منابع فارسی...................................................................................................................... 74

    منابع انگلیسی.................................................................................................................... 77

    منبع:

    منابع فارسی

    آزادمرزآبادی، اسفندیار و طرخورانی، حمید.(1386). بررسی ارتباط بین استرس های شغلی و رضایت مندی شغلی کارکنان، مجله علوم رفتاری، سال 1، شماره 2، صص 129-121.

    آندرسون و آناکیپریانو.(1387). رفتار سازمانی اثربخش، مترجمان علی رضاجباری، مجید پسران قادر و عباس کحال زاده، فارس: انتشارات سیه لاکی فارس.

    برقی مقدم، جعفر و بنی نصرت، ایوب.(1389). ارتباط بین سبک های هویت با عوامل برانگیزاننده و احساس موفقیت در پسران نوجوان نخبه رشته ورزشی کاراته، مجله علوم تربیتی، سال سوم، شماره 9، صص 25-7.

    بهادری خسرو شاهی، جعفر و علیلو، مجید محمود.(1391). بررسی رابطه بین سبک­های هویت با معنای زندگی در دانشجویان، مطالعات روانشناختی دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه الزهرا (س)، دوره 8، شماره 2، 164-144.

    بیرامی، منصور.(1389). مقایسه ی سبک های هویت، انواع هویت در دانشجویان دختر و پسر، فصلنامه علمی – پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، سال پنجم، شماره 20.

    بیرامی، منصور.(1391). پیش­بینی رضایت زناشویی بر اساس سبک­های دلبستگی و مولفه های تمایزیافتگی، مجله اصول بهداشت روانی، دوره 14، شماره 53، صص 77-66.

    پارسانژاد، معصومه. (1390). رابطه خلاقیت سازمانی و رضایت شغلی با استرس شغلی در کارکنان سازمان جهاد کشاورزی استان فارس. پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی صنعتی و سازمانی. دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی شهرستان مرودشت.

    حسام­پور، مریم.(1384). نقش واسطه­ای سبک­های هویت در میان روابط اجتماعی و تابآوری در دانشجویان دانشگاه شیراز، پایان­نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه شیراز.

    حسین­زاده، داوود و صائمیان، آذر.(1381). خشنودی شغلی، توجه به کارکنان و کیفیت زندگی کاری، مجله مدیریت، شماره 64- 60.

    حیدری، سمیه.(1392). بررسی رابطه بین سازگاری و رضایت شغلی با بهره وری شغلی کارکنان شرکت کیمیا الیاف، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.

    خنیفر، حمید؛ زارعی متین، حامد و خداپرست، حسین. (1387). نظام پیشنهادات در سازمان (از نظریه تا کاربرد)، تهران: انتشارات دانشگاه تهران.

    دستجردی، رضا.(1386). تفاوت­های فردی در سبک­های هویت و بهزیستی روانشناختی، نقش تعهد هویت، فصلنامه تازه­های علوم شناختی، سال 9، شماره 2، صص 46-33.

    رابینز، استیفن. پی.(1388) .مبانی رفتار سازمانی. ترجمه علی پارساییان و سید محمد اعرابی. تهران: دفتر پژوهش­های فرهنگی.

    رجایی، مینو؛ حقیقی، حمید؛ دادی­پور، سکینه؛ فلاحی، صغری؛ سلیمی، مرتضی؛ شارقی، مسعود و نادری زاده، محمد.(1392). رابطه بین استرس شغلی و رضایت شغلی در میان پزشکان متخصص زنان، مجله پزشکی هرمزگان، سال 17، شماره 3، صص 249-255.

    رضایی هرندی، حسن.(1389). بررسی رابطه بین میزان رضایت شغلی با بهره وری متصدیان امور بانکی بانک ملی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.

    رضایی هرندی، حسن.(1389). بررسی رابطه بین میزان رضایت شغلی با بهره وری متصدیان امور بانکی بانک ملی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد خوراسگان.

    سابوته، سحر؛ شهنازی، حسین؛ شریفی راد، غلامرضا و حسن زاده، اکبر.(1392). بررسی ارتباط بین استرس شغلی با رضایت شغلی در بین ماماهای شاغل در زایشگاه‌های شهر اصفهان، مجله علمی پژوهشی تحقیقات نظام سلامت، دوره 9، شماره 7، صص 692-682.

    سلطانی، علی.(1384). بررسی ارتباط بین وضعیت­های هویت و دینداری در دانشجویان و دانش­آموزان، پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی، دانشگاه تربیت معلم.

    شفیع­آبادی، عبدا...(1391). مبانی روانشناسی رشد، تهران: انتشارات چهر

    شهرآرای، مهرزاد.(1384). روانشناسی رشد نوجوان، تهران: انتشارات علمی.

    قضاوتی، محسن؛ باقرائت، علیرضا؛ زارع، مهدی و بهجتی اردکانی، مهدی.(1388). بررسی استرس شغلی و ارتباط آن با رضایت شغلی در بین کارکنان اتاقهای کنترل شرکت پالایش نفت بندرعباس، همایش بین المللی HSE در صنعت نفت و گاز.

    کارگر، رضا.(1389). رابطه بین رضایت شغلی، خلاقیت و بهره­وری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد جهرم.

    کشاورزی، فرناز.(1388). تأثیر سبک هویتی و هوش هیجانی در پیش­بینی انگیزه­ی پیشرفت و عملکرد تحصیلی دانشجویان کارشناسی ارشد، مجله اندیشه و رفتار، دوره­ی چهارم، شماره 13، صص56-43.

    کوزه چیان، هاشم، زارعی، جواد و طالب­پور، مهدی.(1382). بررسی ارتباط تعهد سازمانی و رضایت شغلی مدیران و معلمان مرد تربیت بدنی آموزشگاه های استان خراسان، فصلنامه المپیک، سال یازدهم، شماره 1و 2، صص 23-38.

    گلزاری، فرزانه.(1392). رابطه بین کیفیت زندگی کاری و رضایت شغلی با تاب­آوری در کارکنان شرکت پگاه فارس، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه مرودشت.

    گنجی، کامران؛ نوابخش، مهرداد و ذبیحی، رزیتا.(1390). رابطه سبک های هویت و سلامت اجتماعی با رفتار کمک طلبی در دانش آموزان پیش دانشگاهی در ریاضیات، فصلنامه روانشناسی تربیتی، شماره 22، سال هفتم، صص 123-95.

    گودرزی، محمدعلی و شاملی، لیلا.(1389). پیش­بینی سبک­های هویت بر اساس حساسیت نسبیت به پاداش و تنبیه، فصلنامه روانشناسی کاربردی، سال 4، شماره 3، صص 95-81.

    مهداد، علی.(1384). روانشناسی صنعتی سازمانی، اصفهان: انتشارات جنگل.

    مهداد، علی.(1390). روانشناسی صنعتی سازمانی، اصفهان: انتشارات جنگل.

    نوربخش، مهوش و علیزاده، محمود (1383). بررسی رضایت شغلی دبیران تربیت بدنی شهرستان اهواز، نشریه حرکت، شماره 22، صص 189-171.

    هرسی، پاول و بلانچارد، کنت.(1988).مدیریت رفتار سازمانی و کاربرد منابع انسانی، ترجمه علی علاقه بند.( 1389) تهران: انتشارات امیر کبیر.

    همتی، مریم (1381). بررسی رابطه استرس شغلی و رضایت شغلی کارکنان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

    هومن، حمید.(1388). کتاب تهیه و استاندارد ساختن مقیاس رضایت شغلی، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی.

     

     

    منابع انگلیسی

    Berzonsky, M. D,  & Kulk, L. S. (2000). Identity status and identity processing style , and the transition to university, Journal of Adolescent Research, 15(1), 81-98 .

    Berzonsky, M. D. (1990). Self-constractionover the life-span: A process perspective on identity information. In G. J. Nieimeyer

    Berzonsky, M. D. (1998). Identity style: Conceptualization and measurement. Journal of Adolescent Research. 4, 267–281.

    Berzonsky, M. D. (2005) Ego identity: A personal standpoint in a postmodern word. Identity: An International Journal of Theory and Research, 5(2), 125–136.

    Berzonsky, M. D. (2008). " Identity formation: The role of identity processing style and cognitive processes".Personality and Individual Differences, 44, 643–653.

    Berzonsky, M. D., & Kuk, L.S., (2000). Identity style, psychological Maturity, and academic performance Personality and Individual Differences. 39, 235-247.

    Berzonsky,M,,D. (1992). Identity style and coping strategies. Journal of Personality,60,771-778.

    Berzonsky,M,D. & Nei Meir, K.G,. (1994). Self-identity: Ralationship between process and content. Journal of Research in Personality,28,453-460 .

    Berzonsky,M,D. (2003),Identity style and well-being, An international journal theory and reaserch, 3, 32-45.

    Chen, C. Y. Lin, Y. H. Lu, S. Y. (2009). Physical discomfort and physical job stress Among male and female operators at Telemunication call centers in Taiwan. JAPP.Erg 11(40). 567- 588.

    Duries, B., Soenens, B., & Beyers, W. (2004). Personality, identity style and religiosity, Journal of Personality. 3(10), 12-20.

    Hipps, E. H. Halpin, G. (1991). The dierence in teachers and principals, general job stress related to performance based a cerditaon the annual meeting of mid south educational research association.

    McFarlan, B. R., Shankman, S. A., Tenke, C. E., Bruder, G. E., & Klein, D. N. (2006). Behavioral Activation system deficits predict the six-month course of depression. Affective Disorders, 91: 229-234.

    Nguyen, T. T., Bertoni, M., Charvat, M., Gheytanchi, A., & Beutler, L. E. (2007). Systematic treatment selection (STS): A review and future directions.

    Robins, E. (1995). Organizational behavior management.Parsaeiyan A, Arabi M, translators. Tehran: Department of Commerce Publication.

    Schwartz, SJ. (2001). The evolution of Ericsonian and neo-Ericsonian identity

    Sneed, J. R., & Whitboune, S. K. (2003). Identity Processing and self consciousness in middle and later adulthood. Journal of Gerontology, 58: 313-320. International Journal of Behavioral and Consultation Therapy, 3: 13-28.

    Ting, Y. (2007). “Determinants of job satisfaction of federal government employees”; Public Personnel Management, 26(12), 32-45.

    Tsen. Y. C. (2010). Study in job stress and job satisfaction of elementary school teachers in kaohsiug city master’s thesis department of educatio

    Yilmaz, C. and Ergan, E. (2008) . Organizational culture and firm effectiveness: Anexamination of relative effects of culture traits and the balanced culture hypothesis in an emerging economy, Journal of World Business, 290-306.


موضوع پایان نامه رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد , نمونه پایان نامه رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد , جستجوی پایان نامه رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد , فایل Word پایان نامه رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد , دانلود پایان نامه رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد , فایل PDF پایان نامه رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد , تحقیق در مورد پایان نامه رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد , مقاله در مورد پایان نامه رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد , پروژه در مورد پایان نامه رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد , پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد , تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد , تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد , مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد , پروژه درباره پایان نامه رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد , گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد , پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد , تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد , مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد , رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در بین کارکنان شبکه بهداشت شهرستان پاسارگاد

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «.M.A» گرايش: سنجش و اندازه گيري(روانسنجي) زمستان 1393 چکيده طي دهه‌هاي گذشته، تعداد زيادي از روان شناسان و روانپزشکان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش :"منابع انسانی" چکیده هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین هوش هیجانی با تعهد سازمانی و رضایت­شغلی کارکنان استانداری اصفهان بوده است. جامعه آماری عبارت است ازکارکنان رسمی سازمان که نظرات 254 نفر از آنها به طور نمونه مورد بررسی قرار گرفت. داده های گردآوری شده توسط پرسشنامه ساختاریافته، به کمک نرم افزار SPSS18 مورد تجزیه و تحلیل ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) در رشته روانشناسی بالینی چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر مطالعه اثربخشی واقعیت درمانی بر کاهش کمرویی و نارسایی هیجانی دانش آموزان و مولفه های آن شامل واقعیت درمانی ، کاهش کمرویی ، و نارسایی هیجانی بود. جامعه آماری پژوهش حاضر کلیه دانش آموزان مشغول به تحصیل در مقطع متوسطه شهر اصلاندوز در سال تحصیلی 92-91 می باشد که بالغ بر 3000 نفر دانش ...

پايان نامه مقطع کارشناسي ارشد رشته تحصيلي کارشناسي ارشد :  MBA زمستان 90 چکيده: چابکي به معناي توانايي هر سازماني براي پيش بيني تغييرات موجود در محيط کاري مي باشد. چنين سازماني با

پايان نامه دوره کارشناسي ارشد MBA تابستان 1391 چکيده: هدف از انجام اين پژوهش بررسي رابطه ميان هوش معنوي، رضايت شغلي و تعهد سازماني بين کارکنان بانک ملي استان مازندران مي‌باشد. جامعه آما

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: روان شناسی گرایش: بالینی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد جهت گیری مذهبی و هوش هیجانی با رضایتمندی زندگی زناشویی انجام شد. در این تحقیق 302 نفر از فرهنگیان متأهل زن و مرد با میانگین سنی 40سال و انحراف استاندارد 73/5و مدت ازدواج با میانگین 66/15 و انحراف استاندارد 29/4 که 9/58 درصد آن را زنان فرهنگی تشکیل می دادند و سطح ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته : مدیریت بازرگانی گرایش: تحول چکیده : هدف از تحقیق حاضر بررسی تأثیر رابطه بین هوش هیجانی مدیران و عملکرد مالی شعب بانک ها است. جامعه آماری تحقیق ، مدیران شعب بانک های (سامان ، سپه ، تجارت) استان گیلان است که به روش نمونه گیری تصادفی ساده از بین آنها نمونه گیری انجام شد. جمع آوری اطلاعات در خصوص متغیر هوش هیجانی با استفاده از ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته روان­شناسی عمومی چکیده: هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین سبک های ابراز هیجان و سبک اسناد کنترل در خشونت های خانگی علیه زنان با نقش کلیشه های جنسیتی بود. جامعه آماری شامل کلیه زنان مراجعه کننده به پزشکی قانونی استان البرز در شهر کرج در بهار1393 که علت مراجعه شان ضرب و شتم از سوی شوهر بود، که از این تعداد به 100 نفر پرسشنامه داده شد ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ ی روانشناسی گرایش عمومی چکیده: هدف این پژوهش مقایسه راهبرد های تنظیم شناختی هیجان، سبک های دلبستگی، ابراز وجود و منبع کنترل در دختران فراری و عادی بود. روش تحقیق در این پژوهش، روش علی– مقایسه ای بود . آزمودنی ها نیز مشتمل بر 36 دختر (18 دختر فراری و 18 دختر عادی) بودند. گروه دختران فراری به صورت در دسترس و دختران عادی به روش ...

ا چکیده هدف ازپژوهش حاضر نحوه ی گذراندن اوقات فراغت معلمان شهریزد با تاکید بر فعالیت های ورزشی و ارتباط آن با فرسودگی شغلی در سال تحصیلی 93-92 می باشد. این پژوهش از نوع توصیفی بیانی بوده و شیوه ی جمع آوری داده ها و اطلاعات، مطالعات اسنادی و کتابخانه ای و مطالعات میدانی و همچنین ابزار جمع آوری داده ها، پرسشنامه ای، شامل دو بخش که بخش اول شامل پرسشنامه ی چندگزینه ای محقق ساخته ...

ثبت سفارش