پایان نامه مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی¬های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی

word 756 KB 29950 139
1393 کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۶۲,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت دانشنامه کارشناسی ارشدگروه روان­شناسی :گرایش روان­شناسی عمومی

     

    چکیده

    مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی­های شخصیتی و کارکرد خانواده  دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی

    شعله شکوری

     

      نوجوانان سرمایه­های آینده جامعه هستند. مدارس ویژه پرورش استعدادهای درخشان دارای محیط نسبتاً متفاوت با مدارس عادی می­باشند تفاوت دو محیط آموزشی می­تواند موجب تقویت با ایجاد ویژگی­های شخصیتی متفاوت در دو گروه دانش­آموزان این مدارس شود. پژوهش حاضر برای بررسی تفاوت­های اجتماعی موجود در خود نظم بخشی، ویژگی­های شخصیتی و عملکرد خانواده دانش­آموزان تیزهوش، دبیرستانی و هنرستانی طراحی و اجرا گردید. روش پژوهش از نوع علی مقایسه­ای بوده ونمونه­گیری بصورت خوشه­ای چند مرحله­ای انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دختر مقطع متوسطه ناحیه یک آموزش و پرورش رشت در سال تحصیلی 93- 94بود، که به تعداد 6990  نفر بودند. نمونه آماری شامل 180نفر از دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی در سطح متوسطه بود. در این پژوهش از پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد و همکاران (1995)، پنج عاملی شخصیت (کاستا و مک کری، 1985) و پرسشنامه عملکرد خانواده (اپشتاین، بالدوین و بیشاب، 1983) برای جمع آوری داده ها استفاده شد. به طور کلی نتایج نشان داد که تفاوت معناداری بین سه گروه دانش آموزان تیزهوش، دبیرستانی و هنرستانی در خود نظم بخشی (05/0>p)، ویژگی­های شخصیت (05/0>p).، و کارکرد خانواده (05/0>p)، وجود دارد. با توجه به نتایج پژوهش به نظر  می­رسد که دانش­آموزان دبیرستان­های تیزهوشان از نظر برخی از ابعاد خودنظم بخشی، ویژگی­های شخصیتی و نیز عملکرد خانواده با دانش­آموزان عادی متفاوت هستند. شرایط مطلوب محیط آموزشی و نوع برخورد خانواده می­تواند در این تفاوت­ها نقش داشته باشد.

     

    کلیدواژه:  خودنظم بخشی،  ویژگی شخصیتی، کارکرد خانواده، تیزهوش، عادی

    پیش­درآمد

    در این فصل به کلیات پژوهش پرداخته می­شود. به ترتیب که، موضوعاتی مانند مقدمه، بیان مسئله، اهمیت و ضرورت پژوهش، هدف­های پژوهش و تعریف­های مفهومی و عملیاتی متغیرهای پژوهش به تفضیل مورد بحث قرار می­گیرد.

    مقدمه

    دانش بشری درباره نیازهای مختلف یک انسان، دست­اندرکاران آموزش و پرورش را به تحقق نیازهای دانش­آموزان در ابعاد گوناگون ملزم ساخته است. رشد همه جانبه نوجوان و برآوردن نیازهای آنان از جهت جسمی، حرکتی، شناختی، زبان و گفتار، عاطفی واجتماعی و بالاخره رشد خلاقیت و ابراز وجود مدنظر بسیاری از دست­اندرکاران تعلیم و تربیت می­باشد که در مراحل آموزشی بالاتر باید دنبال شوند (مفیدی،1390).

    از آنجایی که انسان­ها در ابعاد مختلف دارای تفاوت­هایی هستند، این تفاوت­ها در توانایی­ها، استعدادها، رغبت­ها و سرانجام در شخصیت آنها نمود می­یابد. شناخت ویژگی­های شخصیتی دانش آموزان این امکان را فراهم می­آورد تا با شناخت و آگاهی، مسائل را با علایق و صلاحیت­های آنها تطبیق داده و از نظر روحی روانی محیط زندگی و     زمینه­های تحصیلی را ایمن سازیم، تا دانش آموزان بتوانند در آن محیط، توانایی­ها و مهارت­های خویش را بکار گیرند. کیفیت افکار دانش آموزان برای یادگیری بسیار مهم است. دانش آموزان در پردازش، رمزگذاری، فراخوانی و سازماندهی و همچنین نحوه بکارگیری اطلاعات آموخته شده با هم متفاوت هستند. برخی از آنها یادگیرندگان متفکری هستند و برخی دیگر اطلاعات را به صورت کاملاً سطحی پردازش می­کنند (ابراهیم اوغلو[1]، 2013).

    عصرکنونی نیازمند افرادی با ویژگی­های شخصیتی است که توانایی خودنظم بخشی را داشته باشند. افراد علاوه بر تفاوت­های فردی، در چگونگی برخورد با یک تکلیف نیز با یکدیگر متفاوتند. اما این تفاوت­ها تنها بیانگر تفاوت سطح بهره هوشی یا الگوهای توانایی ویژه نیست، بلکه به راهبرد­های یادگیری خود – تنظیمی معطوف می­شود (زومبرن[2]  و همکاران، 2011). در حالی که پیشرفت­هایی در درک یادگیری خود- تنظیمی مشاهده می­شود، هنوز سوالاتی وجود دارند که بی­پاسخ مانده­اند. یکی از آنها به این موضوع می­پردازد که یادگیری خود– تنظیمی را می­توان یک ویژگی قابل یادگیری در نظر گرفت، یا باید آن ویژگی مربوط به تفاوت­های فردی دانست. به بیان دیگر، این که یادگیری خودتنظیمی تا چه حد در پیوند با گرایش­های شخصیتی ثابت است، هنوز به طور منظم بررسی نشده است (بیدجرانو و یون دای[3]، 2007).

    اخیراً کارشناسان تعلیم و تربیت به مقوله­های شناخت و انگیزش توجه بیشتری کرده­اند. شناخت دربرگیرنده   پاره­ای از توانایی و اعمال ذهنی از قبیل درک کردن و تشخیص و تفکر می­باشد که نقش آن در یادگیری مد نظر است. راهبردهای یادگیری خودتنظیمی شامل مهارت­های خودآموزی، سوال پرسیدن از  خود، خود بازبینی و تقویت خود است که به یادگیرندگان کمک می­کند تا با استفاده از فرایندهای شناختی، یادگیری­شان تسهیل شود. عوامل مختلفی در جهت­گیری خودنظم­بخشی دانش­آموزان در موقعیت­های مختلف تأثیر دارد که از آن جمله می­توان به محیط خانواده و ویژگی شخصیتی دانش­آموزان اشاره نمود (پنتریچ [4]، 2002؛ نقل ازسیف، 1388).

    خانواده بعنوان اولین و مهمترین نماینده جامعه نقش اساسی را در آموزش شیوه زندگی به افراد بازی می­کند. تحقیقات بسیاری نشان­دهنده است که بیشتر بچه­هایی که از نظر تحصیلی موفق هستند از  خانواده­هایی هستند که روابط سالمی بین اعضای خانواده برقرار است. همواره خانواده بعنوان مهم­ترین سیستم انسانی مورد توجه بوده است. به بیان نظریه­پردازان سیستم خانواده­، خانواده مانند بدن انسان است که هر جزء بر جزء دیگر تأثیر می­گذارد و از آن تأثیر می­پذیرد (قریشی، 1391).

    با توجه به جایگاه و اهمیت سیستم آموزشی در تعیین سرنوشت تحصیلی دانش­آموزان، هدف در این پژوش بر این اصل استوار است که با شناخت ویژگی­های شخصیتی دانش­آموزان و اهمیت دادن به توانایی خودنظم­گری­شان با توجه به شرایط و ضوابط خانوادگی آنها دست­اندرکاران تعلیم و تربیت با جلب مشارکت والدین بتوانند آینده­سازان جامعه علمی را به مهارت­های لازم تجهیز کنند.

    بیان مسئله

    آموزش دانش­آموزان در تمام دوره­ها به منظور تغییر رفتار، افکار، نگرش­ها و مهارت­های آنان صورت می­گیرد سرانجام به صورت پیشرفت و عملکرد تحصیلی و روابط دوستانه­تر، کم تنش­تر و قدرت تسلط بر دامنه رفتاری دانش آموزان سنجیده می­شود. ازسوی دیگر ازجمله مهم­ترین نگرانی­های مسئولان، صاحب­نظران تعلیم و تربیت و خانواده­های دانش آموزان، عملکرد تحصیلی و اجتماعی مطلوب است. بنا بر این با توجه به عواملی که بر روی شخصیت، خانواده و خودنظم بخشی دانش آموزان تأثیر دارند، مطالعه این عوامل اهمیت ویژه­ای دارد. زیرا این مفاهیم ابعاد گسترده­ای دارند که هم عوامل محیطی و هم عوامل درون فردی را شامل می­شوند (حاتمی،1391).

    یکی از این ابعاد فردی شخصیت است، شخصیت الگوهای معین و مشخص تفکر هیجان و رفتار است که سبک شخصی فرد را در تعامل با محیط مادی و اجتماعی رقم می­زند (اتکینسون وهیلگارد، 2006). رشد شخصیت انسان دربرگیرنده تمام مراحل تحول می­باشد و نوجوانی یک مرحله از  این تحول روانی اجتماعی محسوب می­شود که بین کودکی و بزرگسالی قرار دارد. نوجوانی در وهله اول دگرگون شدن و تغییر یافتن است و در عین حال دوره شکل­گیری شخصیت و مقابله با مسائل زندگی است، مهم­ترین پدیده دوران نوجوانی متحول شدن شخصیت  فرد است (منصور،1390). طی این تحول شخصیت صفات و ویژگی­های نوجوان بروز می­یابد. یکی از این ویژگی­هایی که در برخی نوجوانان وجود دارد تیز هوشی است.

    در سال­های اخیر به تیز هوشی بصورت چند بعدی نگریسته شده است. در این ارتباط استرنبرگ سه نوع تیز هوشی تحلیلی، ترکیبی و عملی را مشخص کرده است. مجموعه­ای از عوامل ژنتیکی و اکتسابی در ایجاد تیزهوشی نقش دارند که مشخص نمودن سهم هر یک از عوامل دشوار است (کریمی، 1388). نقش خانواده، مدرسه، گروه همسالان و جامعه در پرورش تیزهوشی بسیار مهم است. دانش­آموزان تیزهوش از خودآگاهی، اعتماد به نفس بالایی برخوردارند و تفکر واگرا در آنها مشهود است. آنها بسیار با انگیزه هستند و از ظرفیت ذهنی بالایی برخوردارند (حسین­خانزاده، 1392).

    یکی دیگر از ویژگی­های فردی که در نوجوانان متفاوت است، توانایی تنظیم رفتار خود و به عبارتی خودنظم بخشی است. مفهوم خودنظم بخشی از نظریه شناختی- اجتماعی[5] بندورا [6] نشأت گرفته است که مفروضه اصلی این نظریه این است که هر فردی حاصل تعامل سه دسته متغیرهای شخصی، محیط و رفتار است. براساس این نظریه، خودتنظیمی تنها به وسیله فرآیندهای شخصی تعیین نمی­گردد بلکه از عناصر محیطی و رفتاری به شیوه تعاملی تأثیر می­پذیرد. قدرت نسبی تأثیرات خود، محیط و رفتار در این تعامل سه گانه می­تواند از طریق تلاش­های شخصی برای خود تنظیمی پیامدهای رفتاری عملکرد و تغییرات در محیط تغییر کند. از نظر بندورا یادگیری از طریق مشاهده رفتار خود و پیامدهای رفتاری، موثرترین شیوه ادراک رفتار است و الگوگیری افراد از محیط جزء تعیین کننده­های محیطی یادگیری می­باشد. بنابراین راهبردهای خودتنظیمی می­توانند از طریق مشاهده الگوهایی که این راهبرد را به کار می­برند آموخته شود (پنتریچ و شانک، 2001؛ نقل از حسینی، 1388) .

    بنابراین خودتنظیمی یک عنصر پایدار برای تلاش در هدایت رفتار در یک مسیر خاص برای رسیدن به هدف می­باشد (میلر و براون[7]، 1991؛ نقل از صادقی، 1391). توجه به تفاوت­های فردی بین انسان­ها از شکل ظاهری بدن (اندازه­گیری قد، وزن و ...) شروع شده و  با نسبت دادن ویژگی­های شخصیتی[8] به ویژگی­های ظاهری پیشرفت سپس به حواس، از حواس به ادارک، از ادراک به شناخت، از شناخت به اجزاء و فرآیند شناخت در توجه، ادراک، پردازش، حافظه و ... ) پرداخته شد. بهره­مندی از اصول روان­شناسی برای بالا بردن کیفیت آموزشی شیوه­ای علمی است، چون آموزش صحیح و با کیفیت بالا بدون توجه به     تفاوت­های فردی و شناخت حالات و خصوصیات افراد چه دانش­آموز و چه معلم ممکن نخواهد بود ( خورشید،1390). هر فردی برای ورود به اجتماع و در نتیجه رویارویی با موقعیت­های گوناگون و افراد مختلف (از نظر فرهنگی، اقتصادی، طبقه اجتماعی و ...) به ابزارهایی مانند ساختارهای روانی و ویژگی­های شخصیتی خاصی مجهز است. این ساختارهای روانی تحت تأثیر عوامل مختلف مانند خانواده، جامعه، گروه همسالان و ... قرار دارند.

    از بین عوامل موثر بر شخصیت فرد، خانواده اهمیت و نقش بسزایی دارد، به علت اینکه خانواده از نخستین نظام­های نهادی و عمومی و جهانی است که برای رفع نیازمندی­های حیاتی و عاطفی انسان در بقای جامعه ضرورت دارد. پنتریچ اعتقاد دارد که رشد عقلانی کودکان تحت تأثیر محیط خانوادگی قرار دارد و کیفیت یادگیری اولیه کودکان در محیط خانواده، رابطه مستقیمی با رشد هوشی در آنان دارد.  تحقیقات همچنین نشان می­دهند که شیوه فرزند پروری به انگیزه تحصیلی فرزندان تأثیر­گذار است. علاوه بر آن هنگامی که مادران، دید مناسبی نسبت به عملکرد کودکان­شان داشته باشند نسبت به توانایی­های آنها مطمئن بوده و برای تکالیف مدرسه ارزش قائل شوند کودکان نیز باورهای انگیزشی مثبت خواهند داشت ( نقل از صادقی، 1391).

    از طرف دیگر اهمیت نقش خانواده در فرآیندهای تحولی کودکان و ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی باعث شده است که نظریه­پردازان مختلف در خصوص خانواده، چارچوب نظری مختلفی ارائه نموده­اند. از جمله این چارچوب­ها، تئوری سیستمی[9] است که خانواده را مجموعه­ای در نظر می­گیرد با عناصری که در تعامل متقابل با هم قرار دارند و هر یک از آنها دارای نقش­های تعریف شده هستند و برای رسیدن به اهداف مشخص در تعامل درون سیستمی و برون سیستمی باشند ( نقل از صادقی، 1391).

    پژوهش حاضر می­کوشد با توجه به اهمیت این متغیرها، رابطه بین آنها را سنجیده و مورد مقایسه قرار دهد و همچنین میزان تأثیرگذاری آنها را بر روی همدیگر پیش بینی کند. سوال اساسی ما در این پژوهش این است که خودتنظیمی، ویژگی­های شخصیتی و عملکرد خانواده درگروه­های دانش آموزان متفاوت است یا نه؟ مورد بعد اینکه بین این متغیرها در دانش آموزان رابطه وجود دارد یا خیر؟

    اهمیت و ضرورت پژوهش                           

    موضوعاتی مانند دوران نوجوانی، خانواده و روابط حاکم بر آن، نحوه شکل­گیری ساختارهای روانی در سنین نوجوانی و نگرش­های اجتماع در باب نحوه برخورد با دانش آموزان نیاز و ضرورت این پژوهش را می­رساند. یکی از ساختارهای فردی که با مولفه­های دیگر این پژوهش رابطه دارد، چگونگی نگرش دانش آموز به خود و توانایی­های خود و     خود­تنظیمی می­باشد. بندورا (1997) معتقد است کودکانی که اعتقاد دارند از عهده انجام دادن تکلیف برمی­آیند در واقع موفق هم می­شوند و دانش آموزانی که از خود و تنظیم توانایی خود راضی باشند به احتمال زیاد راه موفقیت را در پیش خواهند گرفت. بر عکس آن دسته از دانش آموزانی که در مورد خود و توانایی­های خود با نوعی نگرش متنوع مواجه هستند شکست می­خورند  (بندورا و شانک[10]، 1981؛ نقل از رزمی فر، 1389).

     در مورد ویژگی­های شخصیتی افراد در مقایسه با ویژگی­های فردی مثل متغیرهای هویت و خود تنظیمی و ... بررسی­های گوناگون انجام شده است. برای مثال کتل[11] (1978) عنوان می­کند که در گستره موفقیت آموزشی، نقش شخصیت فراتر از هوش است. افزون به این نظام آموزش و پرورش بسیاری از کشورها سنجش روانی و به خصوص ارزیابی شخصیت افراد را در مقاطع مختلف مد نظر قرارداده است. تا بتواند آنان را در موقعیت­های مختلف تحصیلی به خوبی هدایت نماید ( خورشید، 1390).

    همچنین عملکرد خانواده نیز تأثیر مستقیم بر ویژگی­های روانی و شخصیتی فرزندان دارد. فرزندان در یک خانواده موفق به درک درستی از توانایی­های خود می­رسند، به طرح­ریزی موفق در کارها و اجرای آنها به اهداف دست می­یابند. فرزندان والدین را به­عنوان الگوهای خود انتخاب می­کنند که از این طریق ویژگی­های مثبت والدین می­تواند از طریق مشاهده و الگوبرداری به فرزندان انتقال یابد (نقل از صادقی،1391). کازان[12] (2013) در مورد کاربرد آموزش راهبردهای خودتنظیمی عنوان کرد که مداخلات شناخت و فراشناخت روی خودتنظیمی تأثیر دارد. همچنین با توجه به ارتباط بین شخصیت و خودنظم بخشی بعضی گروه­ها درک بالاتری از خودتنظیمی دارند (کنگور، کارت وایکیسی[13]، 2013).

     در این پژوهش به بررسی فعالیت والدین و عملکرد خانواده، خودتنظیمی و ویژگی شخصیتی دانش آموزان پرداخته شد. نتایج این پژوهش از لحاظ نظری می­تواندکمک شایانی به مراکز آموزشی جهت آگاهی دادن به والدین و آگاه شدن والدین از تأثیری که می­توانند بر فرزندان خود و عملکرد بهتر در محیط خانواده و تأثیری که می­توانند بر توانایی­های فرزندان­شان داشته باشند ارائه نماید. مراکز آموزشی هم می­توانند از نتایج حاصل از این پژوهش برای افزایش کارایی دانش آموزان استفاده کنند. از طرف دیگر این پژوهش می­تواند از جنبه کاربردی با فراهم نمودن دانش، زمینه آموزش راهبردهای خودنظم­بخشی را به صورت کاربردی ارائه نماید. همچنین با مشخص­شدن رابطه ویژگی­های شخصیتی با کارکرد خانواده می­توان در اجرای طرح آموزش خانواده از آن استفاده کرد.

    در این زمینه در کشور ما در گروه­هایی مثل فرزندان و ورزشکاران تحقیقاتی انجام شده است اما این پژوهش به صورت مقایسه­ای در گروه­هایی ازدانش­آموز که از نظر عملکرد در سطوح متفاوت هستند، اجرا می­شود تا بتواند اهمیت این متغیرها رادر افزایش کارایی و عملکرد دانش­آموزان نشان دهد.

     

    هدف­های پژوهش

    هدف های اصلی  

    مقایسه توانایی خودنظم بخشی در دختران دبیرستانی تیزهوش، غیرتیزهوش وهنرستانی.

    مقایسه ویژگی­های شخصیتی در دختران دبیرستانی تیزهوش، غیرتیزهوش و هنرستانی.

    مقایسه کارکرد خانواده در دختران دبیرستانی تیزهوش، غیرتیزهوش وهنرستانی.

    هدف های جانبی

    1- بررسی رابطه بین خودنظم بخشی و ویژگی شخصیتی در دانش آموزان دخترمتوسطه.

    2- بررسی رابطه بین ویژگی شخصیتی و کارکرد خانواده در دانش آموزان دخترمتوسطه.

    3- بررسی رابطه کارکرد خانواده و خود نظم بخشی در دانش آموزان دخترمتوسطه.

    4-ویژگی شخصیتی می تواند توانایی خودنظم بخشی دانش آموزان را پیش بینی کند.

    5-ویژگی شخصیتی می تواندکارکرد خانواده دانش آموزان را پیش بینی کند.

    فرضیه­های اصلی

    1- بین توانایی خودنظم بخشی در دانش­آموزان تیزهوش، غیرتیزهوش وهنرستانی تفاوت معنی دار وجود دارد.

    2- بین ویژگی شخصیتی در دانش آموزان تیزهوش، غیرتیزهوش وهنرستانی تفاوت معنی داروجود دارد.

    3- بین کارکرد خانواده در دانش آموزان تیزهوش، غیرتیزهوش و هنرستانی تفاوت معنی داروجود دارد.

     

    فرضیه های جانبی

    1- بین توانایی خودنظم بخشی و ویژگی­های شخصیتی در دختران دانش آموز رابطه وجود دارد.

    2- بین ویژگی های شخصیتی و کارکرد خانواده در دختران دانش آموزرابطه وجود دارد.

    3-بین کارکردخانواده و خودنظم بخشی در دختران دانش آموز رابطه وجود دارد.

    4-ویژگی های شخصیتی دانش آموزان می تواند توانایی خودنظم بخشی را پیش بینی کند.

    5-ویژگی های شخصیتی دانش آموزان می تواند کارکرد خانواده را پیش بینی کند.

    تعاریف مفهومی

     خودنظم بخشی

    پنتریچ خودتنظیمی را شامل راهبردهای تنظیم فرایندهای شناختی و یا راهبردهای مدیریتی می­داند که یادگیرندگان برای مهار فرایند یادگیری­شان به کار می­گیرند. به اعتقاد پنتریچ مهم­ترین راهبردهای یادگیری خود تنظیمی عبارتند از راهبردهای شناختی، فراشناختی و مدیریت منابع (پنتریچ،2002؛ نقل ازسیف، 1388). مفهوم خودنظم بخشی از نظریه  شناختی اجتماعی بندورا  نشأت گرفته است که مفروضه اصلی این نظریه آن است که هر فردی حاصل تعامل سه دسته متغیرهای شخصی، محیط و رفتار است. بر اساس این نظریه خودتنظیمی تنها به وسیله فرآیندهای شخصی تعیین نمی­گردد، بلکه از عناصر محیطی و رفتاری به شیوه تعاملی تأثیر می­پذیرد. قدرت نسبی تأثیرات خود، محیط و رفتار در این تعامل سه گانه، می­تواند از طریق تلاش­های شخصی برای خودتنظیمی، پیامدهای رفتاری عملکرد و تغییرات در محیط تغییر کند ( حسینی، 1388 ).

    بنا به نظر آکسان[14] (2009) مداخلات خودتنظیمی در دانش­آموزان به واسطه کنترل شرایط یادگیری را افزایش داده و کناره­گیری را کاهش می­دهد. همچنین وی معتقد است خودتنظیمی باعث درگیری با تکالیف می­شود (لواسانی،1392). مک­­فرسون و رنویک[15] (2010) بیان می­کنند که خود تنظیمی یک ویژگی ثابت نیست بلکه مجموعه­ای از فرایند­های وابسته به محیط است که دانش­آموزان جهت انجام تکالیف به انتخاب آنها بر می­آید (کرامتی،1390). خودنظم­بخشی اصطلاح وسیعی است که به توانایی شخص در تنظیم رفتارهای خود اشاره دارد و به­عنوان قلب فراشناخت در نظر گرفته شده است (حسین­خانزاده، 1392).

    ویژگی­های شخصیتی

    شولتز[16] شخصیت را سازمان پویایی از نظام­های جسمی-روانی در فرد می­داند که رفتار و افکار ویژه­ای را تعیین    می­کند (شولتز ،2000). ویژگی­های شخصیتی در حقیقت به عنوان محرکه­های خلق و خو، برای دست­یابی به هدف تلقی می­شوند. به این معنا که این خصوصیات انسان را مستعد انجام رفتارهای مختلف در موقعیت­های خاص     می­نماید. به طوری که بعضی افراد در مواجهه با مشکلات در خود فرو می­روند و برخی دیگر به ابزار احساسات و هیجانات خود می­پردازند و از دیگران کمک می­طلبند و بالاخره، بسته به نوع شخصیت، هرکسی در مقابل فشارهای روانی واکنش خاصی دارد و به تبع آن، از میزان معینی سلامت برخوردار است ( هَرن و میشل[17]، 2003؛  نقل از خورشید، 1390).

     

    1. Ibrahimoglu

    2. Zumbrun

     3.Bidjerano & Yundai

       1. Pintrich

    1. Social – cognitive theory

      2. Bandura

      3. Miller and Brown

      4. personality characteristic

     

    1.System Theory

    . Schunk 1

    . Cattell 2

     3.Cazan

    4.Kungor,Kurt&Ekicy

     

       1.Aksan

      2. Mc person & Renwich

    3. Schults

                                  4.Harren&Michel

    Abstract

    Comparison Ability of Selfregulation,Personality Trait and Family Function in Gifted and Norml Girl Students

    Sholeh Skakoori

     

    Adolescents are the future principal of the society.  Schools for talents have a rather special environment which are different from the ordinary schools. Difference between these two type of schools can be combined to enhance the learning environment by creating different characteristics of the two groups of students.This study considers the social differences in self-regulation,and personality trait and family function for gifted and normal students.The participants of the study were 6990 female junior students at three high schools including an ordinary, talented and Technical and Occupational Centers in Rasht, Iran. The sample drawn from the population will include tree groups of female talents and ordinary students. Each group will consist of at least 180 members.The present study is causal-comparative.The methods of the study were practical comparative and cluster sampling which has been performed in different stages. The questionnaire of Buffard, et al (1995),  the questionnaire of five factors of personality (Costa & McCrae, 1985) and the Family Questionnaire (Epstein, Baldwin and Bishop, 1983) have been used in this study.The outcome of the present study revealed that there are significant differences among the three groups of participants in self-regulation p<./05,personality trait p<./05, family function p<./05.The findings of the present study revealed that talented students are different from the other two groups in self-regulation, personality and family function . The  favorable learning environment and family behavior may play a major role in these differences.

    , Family Function,Gifted,Normal Keywords:Selfrgulation,Personality Trait

     

     

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                                 صفحه

    چکیده فارسی....................................................................................................................................................................ن

    چکیده انگلیسی.................................................................................................................................................................س

    فصل اول:کلیات پژوهش                                                                                                   

    پیش درآمد............................................................................................................................................................................2

    مقدمه......................................................................................................................................................................................2

    1-1بیان مسئله......................................................................................................................................................................3

    1-2اهمیت وضرورت پژوهش...........................................................................................................................................5

    1-3هدفهای پژوهش..........................................................................................................................................................7

    1-3-1هدفهای اصلی........................................................................................................................................................7

    1-3-2هدفهای جانبی.......................................................................................................................................................7

    1-4فرضیه های پژوهش...................................................................................................................................................7

    1-4-1فرضیه های اصلی..................................................................................................................................................6

    1-4-2یافته های جانبی.....................................................................................................................................................7

    1-5تعاریف مفهومی............................................................................................................................................................7

    1-5-1خودنظم بخشی.......................................................................................................................................................7

    1-5-2ویژگی های شخصیتی..........................................................................................................................................8

    1-5-3کارکردخانواده..........................................................................................................................................................9

    1-5-4تیزهوشی..................................................................................................................................................................9

    1-5-5مدارس عادی.........................................................................................................................................................9

    1-6تعاریف عملیاتی............................................................................................................................................................9

    1-6-1خودنظم بخشی.....................................................................................................................................................10

    1-6-2ویژگی شخصیتی...................................................................................................................................................10

    1-6-3کارکردخانواده.........................................................................................................................................................10

    1-6-4تیزهوشی.................................................................................................................................................................10

    فصل دوم:پیشینه پژوهش.........................................................................................................................................11

    پیش درآمد..........................................................................................................................................................................12

    2-1تعاریف ومفاهیم خودنظم بخشی............................................................................................................................12

    2-1-1خودنظم بخشی رفتار..........................................................................................................................................12

    2-1-2انواع خودنظم بخشی.........................................................................................................................................13

    2-1-3خودنظم دهی بیرونی.........................................................................................................................................13

    2-1-4خودنظم دهی درون فکنی شده......................................................................................................................14

    2-1-5ویژگی های یادگیرنده خودتنظیم..................................................................................................................14

    2-1-6منابع خودنظم بخشی..........................................................................................................................................16

    2-1-7 تعیین کننده های شخصی.............................................................................................................................16

    2-1-8تعیین کننده های رفتاری.................................................................................................................................17

    2-1-9تعیین کننده های محیطی.................................................................................................................................17

    2-1-10اصول آموزش برای خودنظم بخشی...............................................................................................................17

    2-1-11ضرورت آموزش خودنظم بخشی در مدارس...............................................................................................17

    2-1-12الگوهای یادگیری خودنظم بخشی..................................................................................................................18

    2-1-13الگوی کرنو...........................................................................................................................................................18

    2-1-14الگوی بوگارتس...............................................................................................................................................18

    2-1-15الگوی کارور وشییر.........................................................................................................................................19

    2-1-16الگوی باتلر ووین...............................................................................................................................................21

    2-1-17الگوی پنتریچ.....................................................................................................................................................22

    2-1-18راهبردهای شناختی یادگیری........................................................................................................................25

    2-1-19راهبردهای خودگردانی جهت کنترل شناخت.........................................................................................25

    2-1-20راهبردهای مدیریت منابع...............................................................................................................................25

    2-1-21دیدگاه هاو نظریه های یادگیری خودگردان..............................................................................................25

    2-1-22پدیدارشناسان....................................................................................................................................................25

    2-1-23کنشگران............................................................................................................................................................25

    2-1-24ویگوتسکی...........................................................................................................................................................26

    2-1-25پردازش اطلاعات.................................................................................................................................................28

    2-2تعاریف ومفاهیم ویژگی های شخصیتی...............................................................................................................29

    2-2-1ماهیت شخصیت....................................................................................................................................................30

    2-2-2کارکردهای روانشناختی.......................................................................................................................................30

    2-2-3دیدگاه های موجود درباره شخصیت.................................................................................................................31

    2-2-4ساختار واندازه گیری شخصیت..........................................................................................................................31

    2-2-5نظریه ها و رویکردهای شخصیت......................................................................................................................33

    2-2-6رویکرد روان تحلیلگری........................................................................................................................................33

    2-2-7حالت من والدینی...............................................................................................................................................34

    2-2-8حالت من کودکی................................................................................................................................................35

    2-2-9حالت من بالغ.......................................................................................................................................................35

    2-2-10رویکرد شناختی................................................................................................................................................36

    2-2-11رویکرد یادگیری..................................................................................................................................................36

    2-2-12رویکرد زیستی.....................................................................................................................................................37

    2-2-13رویکرد صفاتی....................................................................................................................................................38

    2-2-14رویکرد یونگ.......................................................................................................................................................39

    2-2-15 رویکرد انسانگرایی............................................................................................................................................39

    2-2-16نظریه آیزنگ.......................................................................................................................................................40

    2-2-17نظریه کتل............................................................................................................................................................41

    2-2-18الگوهای پنج عامل شخصیت...........................................................................................................................42

    2-2-19عوامل پنج گانه شخصیت................................................................................................................................43

    2-3تعاریف و مفاهیم کار کرد خانواده..........................................................................................................................46

    2-3-1راهبردهای خانواده................................................................................................................................................47

    2-3-2رویکردهاودیدگاه های تبیین خانواده...............................................................................................................47

    2-3-3رویکرد چند نسلی................................................................................................................................................48

    2-3-4رویکرد ساختاری.................................................................................................................................................48

    2-3-4-1خانواده گسسته...............................................................................................................................................49

    2-3-4-2خانواده به هم تنیده.......................................................................................................................................49

    2-3-5طرح سه محوری....................................................................................................................................................49

    2-3-5-1بد کارکردی رشدی خانواده....................................................................................................................50

    2-3-5-2بدکارکردی نظام خانواده...........................................................................................................................50

    2-3-5-3بدکارکردی گروه خانواده..........................................................................................................................50

    2-3-6دیدگاه راهبردی................................................................................................................................................51

    2-3-7 کارکردهای اساسی خانواده..........................................................................................................................51

    2-3-8حمایت ومراقبت................................................................................................................................................52

    2-3-9جامعه پذیری.......................................................................................................................................................52

    2-3-10عاطفه وهمراهی.............................................................................................................................................53

    2-3-11مدل فرآیند کارکرد خانواده..........................................................................................................................54

    2-3-12نقش ها...............................................................................................................................................................55

    2-3-13ارتباط.................................................................................................................................................................55

    2-3-14دخالت عاطفی...................................................................................................................................................56

    2-3-14-1عدم دخالت یافقدان دخالت......................................................................................................................56

    2-3-14-2علاقه...............................................................................................................................................................56

    2-3-14-3آمیختگی خودخواهانه................................................................................................................................56

    2-3-14-4دخالت دلسوزانه..........................................................................................................................................56

    2-3-14-5شبکه................................................................................................................................................................56

    2-3-15کنترل...................................................................................................................................................................57

    2-3-16ارزشها وهنجارها.................................................................................................................................................58

    2-3-17پیشینه پژوهش..................................................................................................................................................58

    2-3-18پژوهش های انجام شده در ایران................................................................................................................58

    2-3-19پژوهش های انجام شده خارج از ایران........................................................................................................65

    فصل سوم:

    طرح پژوهش......................................................................................................................................70

    3-1پیش درآمد..................................................................................................................................................................71

    3-2طرح پژوهش................................................................................................................................................................71

    3-3جامعه آماری................................................................................................................................................................71

    3-4ابزارپژوهش..................................................................................................................................................................73

    3-4-1پرسشنامه پنج عاملی شخصیت.........................................................................................................................73

    3-4-2پرسشنامه عملکرد خانواده..................................................................................................................................74

    3-4-3پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد...........................................................................................................................77

    3-5شیوه اجرا...................................................................................................................................................................78

    3-6 روش آماری.................................................................................................................................................................78

    فصل چهارم:یافته های پزوهش........................................................................................................79

    4-1پیش درآمد.................................................................................................................................................................80

    4-2تحلیل توصیفی واستنباطی فرضیه یک..............................................................................................................80         

    4-3تحلیل توصیفی واستنباطی فرضیه دو..................................................................................................................82

    4-4تحلیل توصیفی واستنباطی فرضیه سه..................................................................................................................86

    4-5یافته های جانبی........................................................................................................................................................90

    4-6یافته های جانبی یک...............................................................................................................................................89

    4-7یافته های جانبی دو...................................................................................................................................................90

    4-8یافته های جانبی سه................................................................................................................................................90

    4-9یافته های جانبی چهار.............................................................................................................................................91

    4-10یافته های جانبی پنج.............................................................................................................................................92

    فصل پنجم:بحث و نتیجه گیری..............................................................................................................................95

    5-1پیش درآمد................................................................................................................................................................96

    5-2مروری برمسئله وهدف پژوهش.............................................................................................................................96

    5-3تبیین یافته ها به ترتیب.........................................................................................................................................96

    5-4فرضیه یک....................................................................................................................................................................96

    5-5فرضیه دو.....................................................................................................................................................................98

    5-6فرضیه سه...................................................................................................................................................................99

    5-7یافته یک....................................................................................................................................................................100

    5-8یافته دو....................................................................................................................................................................101

    5-9یافته سه...................................................................................................................................................................101

    5-10یافته چهار..............................................................................................................................................................101

    5-11یافته پنج...............................................................................................................................................................102

    5-12محدودیت های پزوهش.....................................................................................................................................102

    5-13پیشنهادهای پژوهشی.........................................................................................................................................103

    5-14پیشنهادهای کاربردی........................................................................................................................................103

    فهرست منابع فارسی.....................................................................................................................................................105

    فهرست منابع انگلیسی.................................................................................................................................................111.

    پیوست.............................................................................................................................................................................114

    پرسشنامه کارکرد خانواده..........................................................................................................................................113

    پرسشنامه شخصیت نئو..............................................................................................................................................116

    پرسشنامه خودتنظیمی بوفارد.................................................................................................................................. 123

    منبع:

     

    منابع فارسی

    ابراهیمی قیری، ا. (1392). مقایسه انگیزش تحصیلی و امید تحصیلی د انش آموزان تیزهوش و عادی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.

    ابوت، پ؛  و والاس ،ک. (2010). درآمدی بر جامعه‏شناسی نگرش‏های فمینیستی، ترجمه مریم خراسانی و حمید احمدی، تهران: دنیای مادر.

      اتکینسون، ر؛ اتکینسون، ر؛ اسمیت، ا؛ بس، د؛ و هوکسما، س. (2000). زمینه ی روانشناسی هیلگارد، ترجمه  براهنی،محمد تقی;  بیرشک،بهروز;  بیک،مهرداد; زمانی،رضا;  شهر آرای، مهرناز; کریمی، یوسف ;گاهان، نیسان;  محی الدین،  مهدی; هاشمیان، ( 1385 ). چاپ نهم. تهران: رشد.

     اتکینسون ، ر وهیلگارد ، ا. (2006 ). زمینه روانشناسی، ترجمه رفیعی، ح ؛ ارجمند ،م ؛ حمیدپور ،ح . (1391 ) .تهران: ارجمند .

     احمدی پور، ط. ( 1387). اثر بخشی آموزش دو جانبه بر یاد گیری خود تنظیم دانش آموزان پسر سال اول دبیرستان شهرستان سقز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی.

     احمدی، م ; کرمی، م; حسینی المدنی، س.ع. (1393). مقایسه خودتنظیمی و هوش هیجانی دانش آموزان پسر سال ا ول متوسطه تیزهوش و عادی. مجله پژوهشهای کاربردی در روانشناسی تربیتی،1 ،62-69.

     استوار،ن. (1380). مقایسه اثربخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر بهبود عملکرد در تکالیف علوم، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی.

    افتخار، ز؛ حافظی، ف؛ و سید نژاد، م. ( 1389 ). مقایسه باورهای انگیزشی، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی، ویژگی شخصیتی دانش آموزان دبیرستانهای تیزهوش و عادی شهر اهواز. مجله یافته­های نو درروانشناسی،127-140.

    اعزازی، ش.( 1385). جامعه‌شناسی خانواده: با تاکید بر نقش، ساختار و کارکرد خانواده در دوران معاصر.  تهران: روشنگران و مطالعات زنان. 

     امانی،ف; امانی،ع; و محمدپور، ح. (1391). مقایسه باورهای انگیزشی، راهبردهای خودتنظیمی و عوامل شخصیتی و نقش پیش بینی کنندگی آنها بر عملکرد تحصیلی دانش آموزان تیزهوش وعادی. زن ومطالعات خانواده، 4 ، 15.  62-43.

    امینی زرار، م. (1387). رابطه راهبردهای یادگیری خود تنظیمی و باورهای انگیزشی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دبیرستان های دولتی اشنویه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی، دانشگاه الزهرا.

    امینی،ش. (1382). بررسی نقش خود کارآمدی، خود تنظیمی و عزت نفس در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان سال سوم دبیرستان رشته علوم تجربی شهرشتان شهر کرد، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.

    ایروانی، م; یوسفی حمیدی ،س. ( 1388). بررسی رابطه بین عملکرد خانواده و بحران هویت نوجوانان خمینی شهر. مجله جامعه شناسی،1.4 .

    برک، ل. (2007). روانشناسی رشد از لقاح تا کودکی، ترجمه: محمدی سید یحیی،(1393). تهران، ارسباران .  382-384.

    بستان، ح. (1385). اسلام و جامعه‏شناسی خانواده، قم، پژوهشکده حوزه و دانشگاه.

    پارسایی،ا. (1390). مقایسه سبک­های شناختی یادگیری دانش آموزان دبیرستانی و هنرستانی شیراز. روش­ها و مدل های روانشناختی،2 ،  47-64.

    پروچاسکا،ج .او و نورکراس،ج. (2012). نظریه های روان درمان، ترجمه.سیدمحمدی (1389).تهران: رشد.

    پروین، ل؛ جان، الیور.ب) . 1985). روان شناسی شخصیت نظریه ها و کاربرد. ترجمه پروین کدیور و محمد جعفرجوادی (1381  ) .تهران:  آییژه.

    پور قاسمی، م. (1389). تأثیر آموزش مهارت­های زندگی بر کارکرد خانواده زنان دارای همسر معتاد، پایان نامه کارشناسی ارشد، شماره ثبت187-700. گروه مددکاری اجتماعی.

    تمنایی فر، م؛ صدیقی ارفعی، ف؛ و گندمی، ز. (1391 ). رابطه بین اعتیاد به اینترنت با ویژگی های شخصیتی دانش آموزان مقطع متوسطه. مجله تحقیقات علوم پزشکی زاهدان( طبیب شرق)،14(1)، 67-71.

    توابی،ل. (1390). بررسی و مقلیسه راهبردهای فراشناختی در بین دانش آموزان تیزهوش وعادی دبیرستانی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه زنجان.

    ثنایی ذاکر، ب ؛ علاقبند، س؛ و هومن، ع ).1387 ( .مقیاس های سنجش خانواده و ازدواج .تهران: بعثت.

    ثنایی،ب. (1387). مقیاسهای سنجش خانواده وازدواج. تهران: بعثت.

    جلالی، ا ;عارفی، م. (1388). مقایسه خودگردانی و دانش آموازن تیزهوش و عادی و نقش پیش بینی کنندگی ابعاد برای عملکرد تحصیلی دانش آموزان شهر شیراز. مجله دانش و پژوهش در علوم تربیتی.

    جلیلوند، م ; اژه ای، ج. ( 1374  ). مقایسه ویژگی­های شخصیتی دانش آموزان تیزهوش مراکزاستعداد درخشان و دبیرستانهای خاص تهران. مجله استعدادهای درخشان، 4. 30.

    حاتمی،ج; تقی زاده، ع; و محبی نیا، ج. (1391). بررسی رابطه هوش هیجانی با یادگیری خودتنظیمی وخودپنداره با عملکرد تحصیلی دانش آموزان پسرپایه سوم متوسطه کاشان. فصلنامه مطالعات آموزشی وآموزشگاهی،1،2.

    حامدی فرد ،م. (1392). اثربخشی آموزش مهارت­های حل مسئله اجتمتعی بر مهارت­های اجتماعی و مشکلات بین فردی در در دانش آموزان دختر دبیرستانی تیزهوش.پایان نامه کار شناسی ارشد دانشگاه گیلان.

     حسن زاده ،ر. ( 1392). روش­های تحقیق در علوم رفتاری، ساوالان ،چاپ چهاردهم .

          حسین خانزاده ،ع. (1392 ). روانشناسی وآموزش کودکان و نوجوانان با نیازهای ویژه. تهران: اوای نور .چاپ دوم

         حسین خانزاده ،ع. (1392 ). آموزش مهارت­های اجتماعی به کودکان و نوجوانان. رشد فرهنگ. چاپ دوم.

          حسینی، م. ( 1388 ). بررسی ارتباط ابعاد کارکرد خانواده و خودتنظیمی فرزندان. پایان نامه  کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی تربیتی دانشگاه شیراز.

    حق شناس، ح;  چمنی، ا ؛  و  فیروزآبادی، ع. (1385). مقایسه ویژگی­های شخصیتی و سلامت روان دانش  آموزان دبیرستانهای تیزهوشان و دبیرستانهای عادی. فصلنامه اصول بهداشت روانی ،8 ، 29-30.

    خانی، م ;باقری،ص؛ و دانشیار،ش. (1392). رابطه راهبردهای یادگیری خودنظم داده شده با نمره فیزیک دانش آموزان سوم متوسطه. اتحادیه های انجمن علمی آموزش معلمان فیزیک،چهاردهمین کنفرانس فیزیک ایران. دانشگاه فرهنگیان.

    خورسندی، ف؛ کامکار،م؛ و ملک پور، م. (1389). رابطه پنج عامل عمده شخصیت و راهبردهای یادگیری خود تنظیمی در دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی شهر اصفهان در سال تحصیلی87-1386، رویکردهای نوین آموزشی، دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه اصفهان ،5، 1،41-64.

    خورشید، ع. ( 1390 ). بررسی رابطه چندگانه ویژگی­های شخصیتی و سبک­های یادگیری دانش آموزان متوسطه نظری شهرستان بیجار. پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجائی دانشکده ادبیات و علوم انسانی.

    دست غیب، ف. (1389). بررسی ارتباط بین عملکرد خانواده با ویژگی شخصیتی و خودکارآمدی دانش آموزان دبیرستانهای شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.

    دلاور ،ع. (1390). احتمالات و آمار کاربردی در روانشناسی و علوم تربیتی،تهران:رشد، چاپ هشتم.

    دوبووار، س. (1949). جنس دوم، ترجمه قاسم صنعوی(1380) ، تهران: توس.

    دیباج نیا ،پ. (1383). بررسی رابطه کارایی خانواده وخودپنداره در دانشجویان دانشکده توانبخشی شهید بهشتی در سال1381 ، مجله پژوهشی دانشگاه شهید بهشتی ، 9 ، 40 ، 137-240

    راس، ا. (2007). روان شناسی شخصیت، نظریه ها و فرایندها. ترجمه سیاوش جمال فر.(1382) تهران:  نشر روان.

    رزمی فر، ز. ( 1389 ). بررسی رابطه خودکارآمدی، هسته­ی کنترل و راهبردهای یادگیری خودتنظیمی با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان دختر و پسر مدارس راهنمایی شهر کازرون. دانشگاه شهید چمران اهواز.   پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی.

    رفیعیان، ک. (1379). بررسی رابطه راهبردهای یادگیری خود گردان، مولفه های انگیزشی(خود کارآمدی، ارزش های درون زاد، اضطراب امتحان) و هوش با همدیگر و با عملکرد تحصیلی دانش اموزان پسر در سال دوم دبیرستان های شهر اهواز، پایان نامه کارشناسی ارشد.

     ریاسی،ح. (1391). مقایسه افسردگی دانش آموزان عادی وتیزهوش شهرستان بیرجند .مراقبت های نوین، فصلنامه علمی دانشکده پرستاری مامایی علوم پزشکی بیرجند، . 9، 2.

     ریحانی ، ف؛ و زینی،و. (1386). تیپ های روان شناختی و روابط آنها: بر اساس روش میرز- بریجز و سو شیونیکس، نشر دورود، شاهین شهر.

     زارع ،م؛ آذربخش،م؛ و ساریخانی،ر. ( 1392). تأثیر نقشه مفهومی بر پیشرفت تحصیلی و خود تنظیمی سطوح بالای یادگیری در درس فیزیک،اصیل،   4،  4، 18-24.

     ساعتچی، م. ( 1389 ). آزمونهای روانشناختی، تهران . نشر ویرایش،چاپ اول

     سامانی ،س ; و حسینی ،م. (1391). ارتباط ابعاد کارکرد خانواده و خود تنظیمی فرزندان، فصلنامه خانواده پژوهی ، 8 ، 31.

     سگالین، م. (1370). جامعه‏شناسی تاریخی خانواده، ترجمه حمید الیاسی، تهران:مرکز.

     سلیمان نژاد،ا ; و حسینی نسب،س.د. ( 1391). تأثیر تعاملی آموزش راهبردهای خودتنظیمی و سبک های شناختی دانش آموزان بر عملکرد حل مسئله ریاضی، مجله­ی مطالعات آموزش و یادگیری، 4 ، 2 ، 81-115.

    سلیمی شکراب، س. (1389). بررسی نقش هوش معنوی وهوش هیجانی  در پیش بینی اظطراب امتحان دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی اردبیل. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه محقق اردبیلی.

    سواری، ک؛ ونیسی، ع . ( 1391 ). ارتباط خودتنظیمی تحصیلی و خوداثربخشی با گرایش به تکالیف درسی.فصلنامه روانشناسی تربیتی26و.84-91

    سیاسی، ع.ا. (1374). روان شناسی شخصیت. تهران:  سینا.

    سیف، ع.ا. (1388). روانشناسی پژوهشی نوین. تهران: دوران.

    شاملو، س. (1393). روانشناسی بالینی. تهران:رشد.

    شعاری نژاد، ،ع.ا. (1380). نگاهی نو به روانشناسی آموختن یاروانشناسی تغییر رفتار . تهران: چاپخش.

    شعاری نژاد،ع.ا. (1370.) روان شناسی عمومی. تهران:  طوسی.

    شفیع آبادی، ع؛ ناصری، غ. (1386). نظریه­های مشاوره و رواندرمانی، تهران: نشر دانشگاهی.

    شولتز،د. شولتز،س. (1998) .نظریه های شخصیت. ترجمه یحیی سید محمدی(1389.( نشر: ویرایش.

    شولتز،د. (1990) .نظریه های شخصیت.ترجمه کریمی،ی . جمهری، ف. نقشب ندی، س . گودرزی، ب . بحیرایی،ه . و نیکخو،م. (1393). تهران: ارسباران.

    شیرازی تهرانی، ع. (۱۳۸۱). بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خود - تنظیمی با عملکرد تحصیلی دان شآموزان دختر و پسر دبیرستا نهای شهر اصفها ن، پایان نامه کارشناسی ارشد.  دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، اصفهان.

    صابر ،ف. (1390). مقایسه ویژگیهای شخصیتی و سبکهای حل مسئله در مردان معتاد و غیر معتاد . پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه گیلان.

         صادقی، م . ( 1391 ). تعیین نقش کارکرد خانواده بر خودتنظیمی و خودکارآمدی دانش  آموزان مقطع راهنمایی شهر کرمانشاه. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.

    صمدی ،م . (1386) .تأثیر روشهای تربیتی والدین  وخود تنظیمی بر پیشرفت تحصیلی، تازه های علوم شناختی ، 9 ،  1 ، 40-48 .

    طالب زاده نوبریان، م ;ابولقاسمی،م; عشوری نژاد، ف; و موسوی،ح. (1390). بررسی روابط ساختاری خودپنداره ،یادگیری خودتنظیمی و موفقیت تحصیلی دانشجویان، مجله روشها مدلهای روانشناختی  . 4، 65-79.

    عبدی، س؛ باباپور، ج ؛ و صادری اسکویی، ا. (1387). رابطه ی ویژگی های شخصیت و سلامت روان شناختی با توجه آگاهانه به حال در دانشجویان، مجله ی علمی پژوهشی اصول بهداشت روانی،10. 4،  281-288.

    عسگری، پ؛ و مرعشیان، ف. (1387). رابطه بین ویژگی های شخصیتی و اضطراب کامپیوتر با اعتیاد به اینترنت در دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهواز. یافته های نو در روان شناسی، 2(7)،   23- 35.

    عطار، ح. (1388). بررسی تأثیر فرهنگ سازمانی  کارآفرینانه بر ویژگی های شخصیتی کارآفرینی مدیران شرکتهای خودرو سازی ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته مدیریت بازرگانی، دانشکده علوم اقتصادی واداری، دانشگاه مازندران.

     غلامی، ی. (1382). بررسی ارتباط جهت گیری هدف با یاد گیری خود گردان در دانش آموزان دختر و پسر سال سوم متوسطه تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم.

     فتحی آشتیانی،ع . (1391). آزمونهای روانشناختی ارزیابی شخصیت وسلامت روان، انتشارات: بعثت.

     فراهانی، ح ; و عریضی، ح. (1384). روشهای پیشرفته پژوهش در علوم انسانی، اصفهان: جهاددانشگاهی،چاپ اول. 

    فرمهینی فراهانی، م؛ عبدالملکی، ج ؛ و رشیدی، ز. (1387). بررسی رابطه هوش هیجانی، یادگیری خود تنظیمی و ساختار هدف کلاس با پیشرفت تحصیلی در دانش آموزان پایه اول متوسطه شهرستان قروه. دوماهنامه علمی- پژوهشی دانشگاه شاهد، 30،  85-98.

     فریدمن، ج. (1381). فمینیسم،ترجمه ‏فیروزه‏مهاجر،تهران،آشیان.

    فیروزبخت، س. (1390). بررسی نقش واسطه تاب آوری در رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده وخودتنظیمی انگیزشی در دانش آموزان دختر وپسر. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی،دانشگاه شیراز.

    قدیمی، س. (1388). بررسی و مقایسه رابطه شیوه فرزند پروری و خلاقیت در دانش آموزان دختر سال سوم دبیرستانی و هنرستانی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید بهشتی.

    قربانخان، ن. (1391). مقایسه خودنظیمی و تاب آوری در دانش آموزان تیزهوش و عادی بندرعباس. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی دانشگاه آزاداسلامی واحد مرودشت.

    قریشی ،م . (1391). مقایسه راهبردهای یادگیری خودتنظیمی و باورهای انگیزشی فرزندان در گونه های مختلف خانواده بر اساس مدل فرایند ومحتوی خانواده، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاداسلامی واحد مرودشت .

    قنبری نوشری، م. (1391). مقایسه رابطه طرحواره های ناسازگار اولیه ،ویژگیهای شخصیتی و سبکهای ابراز هیجان در زوجین عادی ودر آستانه طلاق. پایان نامه  کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان.

    کارشکی،ح؛ خرازی، س.ع.ن؛  اژه ای، ج؛  و قاضی طباطبایی، س. م. (1388). رابطه ادراکات محیطی خانوادگی، باورهای انگیزشی و یادگیری خودتنظیمی: آزمون یک الگوی علی ، مجله روانشناسی، 50، 2.13،190-205.

    کجباف ,م; موسوی،ح؛ و شیرازی،ع. (1382). بررسی رابط باورهای انگیزشی وراهبردهای یادگیری خودتنظیمی باعملکرد تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی، فصلنامه تازه های علوم شناختی ، 5،1.

    کدیور، پ. (1388). روانشناسی یادگیری، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها.

     کدیور، پ ؛ جوادی، م؛ و ساجدیان ،ف. (1380 ). رابطه سبک تفکر و خود تنظیمی با انگیزش پیشرفت .پژوهشکده تعلیم وتربیت.

    کدیور، پ. (1393). روانشناسی تربیتی.ویراست دوم. تهران:سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی.چاپ پانزدهم.

    کرامتی، ا؛  شهامت،م؛ و خسروی،ح. (1390). بررسی رابطه محیط اجتمتعی و میزان خودتنظیمی در دانش آموزان دبیرستانی. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی،6.

    کریمی، ی) . 1387). روان شناسی شخصیت .تهران: ویرایش .چاپ پنجم .

    کریمی،ک. ( 1388 .(بررسی رابطه بین ویژگی های شخصیتی و عملکرد شغلی نیروهای پلیس . دو ماهنامه توسعه انسانی پلیس، 6. 24. کرین، و. (2006). نظریه های رشد، ترجمه ی غلامرضا خوی نژاد، علی رضا رجایی، تهران،رشد.

    کرین، و. (2006). نظریه های رشد، ترجمه ی غلامرضا خوی نژاد، علی رضا رجایی، تهران :رشد.

    کشتی دار ، م؛  طالب پور، م؛ اقدسی، م.ت؛ و جهانگیری، م.  (1389). مقایسه راهبردهای خود تنظیمی در میان ورزشکاران مرد و زن رشته های انفرادی و گروهی، پژوهش نامه علوم ورزشی ،12.6  ،  83-101.

    کوئن، ب. (2009). درآمدی بر جامعه‏شناسی، ترجمه محسن ثلاثی، تهران: توتیا.

    گراگلیا، ک. (2003).  فمینیسم در آمریکا تا سال 2003، تلخیص، ترجمه و تدوین معصومه محمدی، قم، معارف،  جلد 2.

    گرت، ا. (2012). جامعه‏شناسی جنسیت، ترجمه کتایون بقایی، تهران:دیگر.

    گلچین ،م ؛ نصیری ،م ؛ نجم ، ب؛  و بشردوست، ن. (1378 ). ارتباط عملکرد خانواده با ویژگیهای روانی نوجوانان پسر ودختر . پژوهش در علوم پزشکی،  297-299 .

    گلدنبرگ، ای؛ وگلدنبرگ، ه. (2013). خانواده درمانی. ترجمه حسینی شاهی،ح؛ و نقشبندی،س(1392). تهران:روان.

    لواسانی،م؛ اژه ای،ج. (1392). تاثیر آموزش راهبردهای خودتنظیمی بر مهارت خودتنظیمی و درگیری تحصیلی و اظطراب امتحان. مجله روانشناسی،2.17.

    مانی، آ. (1383). بررسی رابطه طبقات دلبستگی و ویژگی های شخصیتی با احساس شادکامی بین دانشجویان دانشگاه تبریز، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تبریز.

    محمدپور، ن. (1391). بررسی سبکهای یادگیری ویادگیری خودتنظیمی در پیشرفت تحصیلی هنرجویان                کارودانش هنرستانهای شهریار. پایان نامه کارشناسی ارشد گرایش برنامه ریزی درسی دانشگاه آزاداسلامی تهران.

    محمدپورپیر علیدهی، ن. (1391). مقایسه خودتنظیمی و تاب آوری دانش آموزان تیزهوش وعادی بندر عباس. پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه آزاد اسلامی واحد مرودشت.

    محمدی روزبهانی، ن. (1390). رابطه انسجام خانواده و انعطاف پذیری خانواده و ویژه گی های شخصیتی با عزت نفس مشروط ، پایان نامه کارشناسی ارشد ،دانشگاه آزاد اسلامی .

    مردعلی، ل ; و کوشکی ،ش. (1387). رابطه خودتنظیمی و پیشرفت تحصیلی .اندیشه و رفتار ،دوره دوم . 7 .

    مشیرزاده، ح. (1383). مقدّمه‏ای بر مطالعات زنان، تهران، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دفتر برنامه‏ریزی اجتماعی و مطالعات فرهنگی.

    مفیدی ،ف. (1390). اصول و مفاهیم آموزش وپرورش پیش از دبستان، چاپ و نشر کتابهای درسی.

    مک کری، ر. آر؛ کاستا، پائول. تی. (1986 ). شخصیت در بزرگسالی .ترجمه میرتقی گروسی فرشی و فرهاد محمدی  تبریز( 1386).  جامعه پژوه.

        منصور ،م .(1390). روانشناسی ژنتیک تحول روانی از تولد تا پیری .چاپ دوازدهم .

    میتو،اچ;السون،پی.آر.هرگنهان.(2009). .نظریه های یادگیری.ترجمه سیف،ع.تهران:دوران.(1392).

    میرزائیان، ب؛ حسن زاده، ر؛ شیردل، خ. (1391). رابطه راهبردهای یادگیری خودتنظیم و انگیزش پیشرفت با عملکرد تحصیلی دانش آموزان دوره متوسطه ناحیه یک شهر ساری، فصلنامه اندیشه های تازه در علوم تربیتی،4.7.   77-87.

    مینوچین ، س. ( 1976). خانواده و خانواده درمانی، ترجمه ب.ثنایی ذاکر. تهران  امیر کبیر.

    مینوچین،س؛ و فیشمن،اچ.چ. (1976). فنون خانواده درمانی. ترجمه بهاری، ف و سیا،ف1381).تهران:رشد.

    نادریان جهرمی، م ؛ و امیرحسینی، س.ا. (1386). بررسی رابطه ی ویژگی های شخصیتی و دموگرافیکی مدیران ورزشی با مهارت های شغلی آنان4،.15، 105-114.

    نجمی،س.و فیضی،ا. (1390). بررسی رابطه ساختاری کارکردخانواده و عزت نفس با پیشرفت تحصیلی در دختران دبیرستانی. فصلنامه پژوهش های نوین روانشناختی،2،6.

    نیکدل،ف.(1385).بررسی ومقایسه خودتنظیمی یادگیری وسازگاری عاطفی،اجتماعی وآموزشی در دانش آموزان کاربر اینترنت وغیر کاربر اینترنت دبیرستانهای پسرانه تهران.پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تربیت معلم.

    وطن خواه، ح. رو ابوالقاسمی،ش. ( 1388). روانشناسی شخصیت، چاپ دوم، تهران:  احسن.

    هام، م. (1997 ). فرهنگ نظریه‏های فمینیستی، ترجمه نوشین احمدی خراسانی و دیگران(1382)، تهران

    : توسعه.

     

     

    منابع انگلیسی

    Aksan,N. (2009). A descriptive study: epistemological beliefs and self regulated Learning. journal of Procedia Social and Behavioral Sciences,  1, 896-90

    Asch, M. (2004). Motivation and Learning. Ivy Publishing House.

    Bahattin .g ;muge ,a .(2010) . Are There Association Among Big Five Personality Factors ,Perceived Family Environmet and Hopelesssness ?. Social and Behavioral Science  , 5458-5462 .

    Bembeutty, H. (2008). Self- Regulation of learning and Academic Delay of Gratification, Gender and Ethnic Differences among college students, Journal of Advanced Academics.

    Bidjerano, T. & Yun Dai, D. (2007). The relationship between the bigfivemodel of personality and selfregulatedlearning strategies.Learning and Individual Differences, 17, 6981.

        Brown,B.B., Mounts, N., Lumborn,S.D., Stenberg,L.(2009). Practice and Peer.Group Affiliation In Adolescence and Child Devalopment.4.467-482.

    Bufford –Bouchard. (2002). therese, parent, sophie and laviree. Self-regulation on a concept–formation task among average and gited student,  excremental child  psychology, 56(1),115-134.

    Bugarts, M.(1999).Self Regulation Learning : Where We Are Today.Internatinal Journal Of Education Reserch,31.

    Cazan, A .M .(2012 ).Teaching Self Regulated Learning Strategies for Psychology Students. Social and Behavioral Sciences, 78  , 743 – 747.

    Charlotte, D, Gerhard. B, & Hans- P. L. (2008). How can primary school students learn  self – regulated strategies most effectively ? A meta- analysis on self – regulation training programmers, Educational Research Review, In Press, C orrected Proof.

    Chamorro,B., moutafy, M., & Farenham, A. (2005). Psychological characteristics of academically gifted and regular stuidents.  American council on university of Nebraska-Lincoln.

    Chew ،K .H .P .& Dillon ،B .D. ( 2013 ).Statistics anxiety and the Big Fide Personality  Factors.Social and Behavioral Science 112  , 1177-1186.

    Danisman،I .G ;Tiftik،N .(2014) . Measuring family strengths and capabilities: Reliability and validity of the Turkish version of the Family Functioning Style Scale . Social and Behavioral Sciences, 114 , 346 – 350.

    Demir ,k ., Kok,A.  (2012) .Students Family and Family Values .Social and Behavioral Science ,4,7    .501-506 .

    Dugun,R.F.&Andrade,H.L.(2012).Emploring The Construct Validity Of Academic Self Regulation Using a New Self Report Questionnaire.The Intenhation JurnalOf Education Psychological Assessment.7(1),45-63.

    Eyesenck, H.J. (2000). personality in primary school children, Family background of British jour-nal of educational psychology.

    Furnham,A. Cham orro­Prem uzi c,T.  &  McDougal l,F.  (2003). Personality ,  cogni t iveability, and  beliefs  about  intelligence  as predictors  of   academi cperformance. Learning  and  Individual Differences, 14, 49­66

    Goudas, M. , Kolovelonis, A & Dermitzaki, I. (2010). The effect of different goals self-recording on self-regulation of learning a motor skill in a physical education setting. Jounal of learning and Instruction. ,   10, 1-10.

    Gungor،F ;Kurt،H ;Ekicy، G .(2013 ).The relationship between personality types and self-efficacy perceptions of student teachers. Social and Behavioral Sciences, 116 , 786 – 790.

    Heinz, N, Marlene schommer-Aikins, M. (2002). Self regulated science Learning with Highly Gift-ed students; the role of cognitve,motivational,and environmental variables. European Journal of high ability studies,  13  .

    Hrbaskova،K.,  Hiadik , J. (2011 ). Domain-Specific Context of Students´Self-Regulated Learning in the Preparation of Helping Professions. Social and Behavioral Sciences, 29 , 330 – 340.

    Ibrhim,S.H.,  & Christooher,A. (2010). Goal Efficacy And Metacognitive Self Regulation.

           International Journl Of Education, .2.

    Kaplan HI, Sadock BJ. (2003).Synopsis of Psychiatry , 9thEd., Williams and Wilkins Montalvo F, Torres G. Self-regulation learning current and future direction. Electr J Res Educ Psychol , 2(1), 1-34.

     

    Lee, J.K . (2008). The effects of self-regulated Learning strategies and system satis faction regarding leamers performance. In formation and Mangement, 40 ,133-140.

     

    Magno, C. (2011).Validating The Academic Self Regulation Learning And StudyStrategies Inventoriy.The Intennation Journal Of Education Pshychological Assessment, (2),56-73.

     Malkoc,A.(2010).Big Five Personality Trait And Coping Style Predict Subjective Well-Being.Social And Behavioral Science.12,577-581.

     

    Meteyard,I.d., Andersen, K.L& Marx. (2011). Exploring the  Relationship etween          Differentiation of self anrelijious Questing  In  Students from two faith Based colleges.     Pastoral psychol. D O I 100 1007/s.

    Nota, L. (2004). Self–regulation and academic achievement and resilience: A longitudinal study International Journal of Educational Research,  41,   3,    198- 215.

    Pintrich.P.R & DeGroot, E.V, (1990). motivational and self-regulated learning components of dassroomacademic performance journal of Educational psychology, 82,33-40.

    Ridder،D.D., Fujita،K., Mann, T. (2013). Self Regulation Of Health Behvior Socia lPsychological  Approach To goal Setting And Goal striving. Health Psychology ، 23، 5،487-498.

    Ryan, R. M. & Pintrich, P. R. (1997). Should I ask for help? The role ofmotivation and attitudes in adolescents help seeking in math class.Journal of Educational Psychology,89, 2,329-341.Schaefer, Richard.1989. Sociology, New York, McGraw, Hill Book Co.

    Seo, D.,&Taherbhai,H.(2009).Motivational beliefs and cognitive processes in mathematicsachievement, analyzed in the context of cultural differences: a Korean elementary school example. Asia Pacific Education Review10, 193–203.

    Shih,h.f;Huieileen chen,s;Chu chen,s;Chywey,sh.(2013).The Relationship Among Tertiary Level Efl Students Personality Oniine Learning Motivation And Online Learning Stisfaction.Social And Behavioral Science.11,112-116.

    Stevens, M. J & Lane, A. M. (2000). Moodregulating strategies used by athletes.Journal of Sports Sciences, 18, 58-59.

    Watner, Carl. On the History of the Word "Voluntaryism". The Voluntaryist. Retrieved on 2009-04-01.Zimmerman. B. J. & Martinez-pons, N. (1988). Constrat validation of a strategy model of student self- refulated learning, Journal of Educational-Psychology. 

     Zee ،M ., Koomen،H .M .y .,Vander Veen،I . (2013) .Student – teacher relationship quality and academic adjustment in upper elemnthrySchool : the role of Student Personality.Journal of School Psychology ,   51 ,   4 , 519-533.

    Zimmerman, B. J., & Martinez- pons, N. (1990). Student Differences in self- regulated learn-ing: relating grade, sex and gifteduness to self- efficacy and strategy use journal of Educa-tional psychology, 84(1), 51-59.

    Zimmerman, B. J. (2001). Theories of self-regulated learning and academic achievement: An overview and analysis. In B. J. Zimmerman & D. H. schunck (Eds. ), Self-regulated Learning and academic achievement: Theoretic Perspectives,   1 – 37 .  

    Zimmerman and Martincz. M. (2002). Self Regulationlearning.Journal of educational psychology, 108(3):253-289.

    Zimmerman .B,J. Barry.J. (1994). Sself regulation oflearning and performance : issaes educationapplication., Journal of Educatioinal psychology. 82(3):468 -483.

    Zupancic ,m;Kuvcic,t .(2014) Studenys Personality Traits Predicting Individuation to Mothers and Fathers .Jurnal of Adolescence ,37  .714-726 .

    Zimmerman. B.J .(2000). Attining self – regulation A.school cognitive persp.ectiovsandiego, ca. Cognitiveperspective. sahdiego. ca. academic press. e.

    Zumbrunn,SH., Tadlosk,j., & Roberts, Sharon,Z.(2011). Enlouraging Self Regulation In Th Classrom.Metropolitan Educational Reserch Consortium Virginia University.

    Zyrianova.n.m., Cherkova.u.d . (2013). Pankartova.a.,The influence of Birth Order and Family Size on the Relationships Between Cognetive Ability and Personality Trait .Social and  Behavioral science ,86  .262-266 .

     


موضوع پایان نامه مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی¬های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی, نمونه پایان نامه مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی¬های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی, جستجوی پایان نامه مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی¬های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی, فایل Word پایان نامه مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی¬های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی, دانلود پایان نامه مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی¬های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی, فایل PDF پایان نامه مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی¬های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی¬های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی¬های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی, پروژه در مورد پایان نامه مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی¬های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی, پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی¬های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی¬های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی¬های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی¬های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی, پروژه درباره پایان نامه مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی¬های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی¬های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی¬های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی¬های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی¬های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی, رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسه توانایی خودنظم بخشی، ویژگی¬های شخصیتی وکارکرد خانواده دانش آموزان دختر تیزهوش و عادی

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد ( A..M) گرايش:  منابع انساني زمستان 1390 چکيده با پيشرفت تکنولوژي و پيچيده شدن فعاليتهاي سازماني،به جرات مي توان ادعا کرد که دوران کار فر

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی چکیده هدف پژوهش حاضر، تعیین اثر بخشی آموزش سبک زندگی سالم بر­ مدل بهداشت جهانی بر اضطراب مرگ و رضایت از زندگی سالمندان می­باشد. جامعه­ آماری این پژوهش را کلیه­ی سالمندان ساکن درآسایشگاه­های شبانه روزی، مراکز جامع توانبخشی و نهادهای تحت حمایت سازمان بهزیستی شهر ایلام در سال 1392 تشکیل می­دهند، که با استفاده از روش نمونه­گیری ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته :روانشناسی گرایش: عمومی چکیده هدف اصلی در مطالعه پیش رو بررسی رابطه‌ی عملکردخانوادهوسبک‌های دلبستگی باسازگاری اجتماعی دانشآموزاندختروپسرمقطعمتوسطهبندرعباس می باشد. روش مورد استفاده در این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر مقطع متوسطه شهرستان بندرعباس است که در سال تحصیلی 1391-1392 مشغول به ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: روان شناسی گرایش: بالینی چکیده: پژوهش حاضر، با هدف مقایسه اضطراب اجتماعی، تصور بدنی و اُمید به زندگی در مردان و زنان متقاضی جراحی زیبایی با افراد عادی صورت گرفته است. روش بررسی: این پژوهش یک مطالعه علّی _ مقایسه ای می باشد. در این پژوهش ١٠۰ نفر از افراد متقاضی جراحی زیبایی که به مراکز درمانی و کلینیک های شهر رشت مراجعه کرده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A. ( گرایش: عمومی مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی چکیده پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک‏های دلبستگی و عزت نفس زنان متقاضی طلاق با زنان عادی در سال 1393 انجام شد. جامعه‏ی آماری در این پژوهش، کلیه‏ی زنان متأهل شهر شیراز، شامل زنان متقاضی طلاق که در فواصل زمانی اردیبهشت تا تیر سال 1393 جهت امر طلاق به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: روانشناسی بالینی چکیده : هدف از پژوهش حاضر مقایسه ابعاد کمال گرایی ، سیستم مغزی / رفتاری و تاب آوری در بیماران عروق کرونر و افراد عادی است .برای این منظور 150 نفر افراد کرونری قلب و 150 نفر افراد سالم با میانگین سنی 44 سال به عنوان گروه نمونه انتخاب شدند .از بین بیمارستان های تهران 3 بیمارستان به تصادف انتخاب شد و از افراد ...

پایان نامه کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته روان شناسی (M.A.) گرایش: تربیتی چکیده: هدف از انجام پژوهش حاضر، تعیین اثربخشی آموزش مهارت های مقابله و مدیریت استرس بر افزایش عملکرد تحصیلی دانشجویان رشته پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی بوده است. بدین منظور، 32 نفر از دانشجویان رشته پرستاری به شیوه تصادفی در دسترس انتخاب شده و در دو گروه آزمایش و گواه قرار گرفتند. مهارت های مقابله و مدیریت ...

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته علوم انساني سال  مقدمه : افراد جامعه کنوني بيش از پيش نسبت به استرس و پيامدهاي آن هوشيار شده اند . بزرگسالان ، نوجوانان و حتي کودکان از آلودگي محيط زيست

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده چکیده هدف اصلی پژوهش حاضر برسی رابطه بین خود متمایز سازی مادران با تعارض والد – فرزندی و مسئولیت پذیری دانش آموزان دختر دوره راهنمایی می باشد. ابزاری که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفته است عبارتند از 1- پرسشنامه خود متمایز سازی (DSI-R) یونسی. 2- پرسشنامه تعارض والد – فرزند موری ای- اشتراس. 3- پرسشنامه مسئولیت پذیری ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی تربیتی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر آموزش راهبردهای یادگیری خودتنظیمی بر انشانویسی در کودکان با اختلال نارسا توجه/ فزون­کنشی انجام شد. از یک طرح شبه آزمایشی دو گروهی با پیش آزمون-پس آزمون استفاده شد. دو دبستان ابتدایی شهر سمنان به صورت نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند. سپس پرسشنامه­های SNAP-IV (فرم معلم) و اختلال ...

ثبت سفارش