پایان نامه مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی

word 452 KB 30289 166
1393 کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۶۶,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A. (

    گرایش: عمومی

    مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی

     

    چکیده

    پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک‏های دلبستگی و عزت نفس زنان متقاضی طلاق با زنان عادی در سال 1393 انجام شد. جامعه‏ی آماری در این پژوهش، کلیه‏ی زنان متأهل شهر شیراز، شامل زنان متقاضی طلاق که در فواصل زمانی اردیبهشت تا تیر سال 1393 جهت امر طلاق به دادگستری یا دفاتر وکالت مراجعه کرده بودند و زنان عادی که تا کنون به دادسراهای خانواده مراجعه نکرده بودند. پژوهش حاضر از نوع مطالعات علّی – مقایسه ای و پس رویدادی و روش گردآوری داده ها میدانی بود. نمونه آماری در این پژوهش 160 زن، شامل دو گروه بود: گروه اول80 زن متقاضی طلاق که به دادگستری، دادسرا یا دفاتر وکالت در شهر شیراز مراجعه کرده بودند  و روش نمونه گیری آنها ،نمونه گیری هدفمند بود.گروه دوم80 زن عادی بودند که این گروه از مراجعین به مراکز بهداشتی درمانی انتخاب شدند و از نظر سنوات ازدواج و محدوده شهری محل زندگی تقریبا با گروه متقاضی طلاق همتا شدند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه تجدید نظر شده در روابط نزدیک (ECR-R) و پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت بود. نتایج آزمون مانوا و T تست مستقل نشان داد که نمرات سبک‌های دلبستگی (اضطرابی و اجتنابی) در زنان متقاضی طلاق، نسبت به  زنان عادی، بالاتر بود؛ و تفاوت در دو گروه معنادار بود. در متغیر عزت نفس و خرده مقیاسهای آن (عزت نفس خانوادگی، عزت نفس اجتماعی و عزت نفس شغلی/ تحصیلی) زنان عادی نسبت به زنان متقاضی طلاق، میانگین بالاتری داشتند و تفاوت در دو گروه معنادار بود. ضروری است این نکته مورد توجه سیاست‏گزاران سلامت قرار گرفته و آموزش مهارت‏های زندگی و مهارت‏های فرزندپروری، به منظور بهبود روابط خانوادگی برای خانواده‏ها در نظر گرفته شود.

    کلمات کلیدی: سبک‌های دلبستگی، عزت نفس، زنان متقاضی طلاق

     

    مقدمه:

    خانواده به عنوان کوچک‏ترین واحد اجتماعی، اساس تشکیل جامعه و حفظ عواطف انسانی است و یکی از عوامل مؤثر در رفتار فرد، به حساب می‏آید.خانواده نظم و ترتیب دهنده اعمال فرد از لحاظ کلی و محیط طبیعی، کانون محبت و پشتیبان همیشگی در جنبه­های مختلف حیات فردی است. به همین علّت نقش آن در زندگی فرد روز به روز افزایش می‏یابد.وقتی الگوهای خانواده برای رسیدن به هدف‏ها سودمند باشد، خانواده از نظر کارکردی، کارآمد خواهد بود اما وقتی این الگوها سودمند نباشد و تعامل، همراه با استرس و رفتارهای بیمارگونه صورت گیرد، خانواده چهره‏ای ناکارآمد می‏یابد (بهبودی، هاشمیان، شریفی و نوابی، 1388).

    سنگ بنای خانواده ازدواج است. ازدواج، نیازمند همکاری، همدلی، وحدت، علاقه، مهربانی، بردباری و مسوولیت پذیری است.زندگی مشترک با این باور که تنها مرگ می‏تواند ما را از یکدیگر جدا کند شروع می‏شود و زوجین هم، حداقل در آغاز زندگی مشترک خود نسبت به آن اعتقاد کامل دارند. اما واقعیت چیز دیگری است، زندگی مشترک تحت تاثیر عوامل متعددی قرار می‌گیرد که پاره ای از آن‏ها ممکن است زوجین را به طرف اختلاف و درگیری، جدایی روانی و حتی طلاق سوق دهد. تحقیقات مختلف نشان داده است که یکی از مهمترین عوامل مشکل ساز، اختلال در ارتباط یا به عبارتی اختلال در فرآیند تفهیم و تفاهم است (فرهنگی، 1379).

    طلاق به معنای پایان زندگی مشترک بین زوجین و جدایی فیزیکی آنان  پس از جدایی روحی و عاطفی قلمداد می‏شود. در این مورد زوجین بنا بر مقتضیات روحی، اجتماعی و اقتصادی به انتخاب سبک جدیدی از زندگی می‌پردازند که ممکن است با روش گذشته زندگی آنان تفاوت ماهیتی داشته باشد. به طور کلی جدایی و طلاق با ناخرسندی همراه است و شرایط روحی و عاطفی زن و مرد و نگرش‌های اجتماعی به آنان را تحت الشعاع قرار می‏دهد، بروز مشکلاتی همچون اضطراب، افسردگی، تنش‌های روحی، بیماری‏های جسمی، انزوا، ترسهای مرضی و غیره از جمله ابعاد روانی طلاق می‏باشد (جنویو[1]، 1992).

    نقش خانواده در شکل‏گیری یا تداوم ویژگی‏های شخصیتی بسیار شناخته شده است و حجم عظیمی از یافته‏های پژوهشی نیز از این موضوع حمایت می‏کنند (رایان، ریچارد، ردینگ و آیلین[2]، 2004). طلاق نیز از جمله آسیب‏هایی است که بر کارکرد خانواده تاثیر داشته و متقابلا از کارکرد خانواده تاثیر می‏پذیرند و به لحاظ ایجاد مشکلات اجتماعی فراوان و انگ اجتماعی،از بعد سلامت روانی و اجتماعی وضعیت افراد را متاثر کرده و منجر به بروز مشکلات عدیده در فعالیت‏های مفید و علایق افراد می‏گردد (آرندا و آیرین[3]، 2004).

    یکی از عوامل مهم که در سالهای اخیر به آن توجه شده است و بر روی رضایت زناشویی تاثیر دارد؛ سبک دلبستگی است یعنی تجارب اولیه فرد با والدین و یا نوع رابطه عاطفی فرد با والدین خود در دوران کودکی. برخی از مطالعات تلاش کرده اند به این سوال پاسخ دهند که چگونه تجارب اولیه فرد در دوران کودکی می‏تواند وی را در بزرگسالی تحت تاثیر قرار دهد (سیمپسون و رولز[4]، 1998).

    سبک دلبستگی از جمله ویژگی‏هایی است که بر کارکرد خانواده تاثیر داشته و متقابلا از کارکرد خانواده تاثیر می‏پذیرد.دلبستگی پیوند عاطفی عمیقی است که با افراد خاص در زندگی خود برقرار می‌کنیم، به طوری که وقتی با آن ها تعامل می‌کنیم، احساس نشاط کرده و هنگام استرس از این که در کنار آن ها هستیم، احساس آرامش می‌کنیم (برک[5]، 2010). به عبارت دیگر، دلبستگی یک رابطه نزدیک عاطفی است که در آن رابطه، مشخص احساس امنیت می‏کند (بالبی، 1980). کودکان از نیمه دوم اولین سال زندگی، به افراد آشنایی که نیازهای آنان را برآورده می‏کنند، دلبسته می‏شوند. فروید اولین کسی بود که بیان داشت، پیوند عاطفی کودک با مادر پایه واساس تمامی روابط بعدی اوست. اما نظریه روان کاوی، تغذیه را شرط اولیه پیوند عاطفی نوزاد با مادر می‏داند (برک، 2010).

       امروزه، نظریه ی دلبستگی در افراد بزرگسال، مرکز توجه روابط هیجانی عمده بوده و می‏تواند چارچوبی سودمند را در راستای مفهوم سازی و شیوه های درمانی در ارتباط با بزرگسالان مشکل دار ارایه دهد و نظریه‏ی دلبستگی بزرگسالان به عنوان یکی از مراکز توجه  مشاوران در زمینه های مشاوره با افرادی است که روابط بین فردی معیوبی را تجربه می کنند (اردمن و کافری، 2003). اثرات دلبستگی، نه تنها بر روی روابط بین فردی بلکه در زمینه‏ی آسیب شناسی روانی افراد بزرگسال حایز توجه است. رخدادهایی که در ارتباط با دلبستگی کودک بود، به گونه ای غیرمستقیم می‏تواند جنبه هایی از احساس و افکار فرد بزرگسال را نیز شامل شود. سبک های دلبستگی بر روی تفکر، احساس و خاطرات افراد بزرگسال اثر گذاشته و به عنوان یکی از عواملی شناخته می‌شود که در تشخیص آسیب شناسی روانی، چشم اندازهای نوینی را منعکس ساخته اند (کاسیدی و شاور، 1999).

    والدین نخستین و مهم ترین نقش را در دلبستگی فرزندان دارند و نوع دلبستگی فرزندان به عنوان جزء مهمی از شخصیت، تعاملات بعدی آن ها را تحت تاثیر قرار می‏دهد. این که والدین چه شیوه تربیتی داشته باشند نتایج کاملاً متفاوتی برای دلبستگی فرزندان خواهد داشت ( پلرین[6]، 2005).

    علاوه بر سبک دلبستگی، عزت نفس نیز از جمله ویژگی‏هایی است که از یک طرف متاثر از خانواده است و از طرف دیگر بر خانواده تأثیر می‏گذارد. عزت نفس عبارت از میزان ارزشی است که فرد برای خود قائل است. برخی از پژوهشگران بر این باورند که باید بین عزت نفس و مفهوم از خود تفاوت قائل شد. زیرا عزت نفس بیشتر ارزشیابی انفعالی از خود است، عزت نفس به چگونگی احساس فرد درباره ویژگی‏های مختلف خود مرتبط می‏شود.

    راجرز (1369) عزت نفس را عبارت از ارزیابی مداوم شخص نسبت به ارزشمندی خویش می‏داند و در صورتی که افراد خود را موجوداتی ارزشمند بدانند، زودتر خود را محقق خواهند ساخت، کوپر اسمیت (1967) معتقد است که عزت نفس قابل تعریف و اثبات شدنی است و می‏توان آن را به صورت بازخوردهای ارزشیابی کننده فرد نسبت به خود محسوب کرد. این باز خوردها در ارتباط با توانمندی ها، ارزشها، تایید یا عدم تائیدها و موثر بودن می‏باشند.

    طلاق به‌‌عنوان پدیده‌ای که به گسست خانواده می‌انجامد، بر جنبه‌های مختلف زندگی هر دو زوج تاثیر می‌گذارد. از آنجایی که طلاق در نگرش اجتماعی به عنوان یک نقطه ضعف و منفی در زندگی اجتماعی افراد  به ویژه زنان که نسبت به مردان آسیب پذیرتر هستند قلمداد می‏شود، جدایی به عنوان تنها شدن و بدون پشتوانه شدن، سطح اعتماد به نفس و عزت نفس افراد را تحت الشعاع قرار می‏دهد، به ویژه در این چرخه زنان معمولا خود را با سایر افراد جامعه مورد مقایسه قرار می‌دهند.

    بسیاری از زنان متقاضی طلاق با توجه به داغ‌های ننگی که اجتماع بر آنان می‏گذارد عمدتاً مجبور به سرخ نگاه داشتن صورت خود با سیلی هستند آنان که بین خود آرمانی و خود واقعی خود با شکافی عظیم روبرو می‏شوند نسبت به سایر اعضای جامعه خود را در سطح پایین تری یافته از این رو احساس عزت نفس آنان نیز پایین می‌آید که این خود ممکن است آغاز گر مشکلات روحی و عاطفی بالاتری باشد.

    عوامل تنش زا و بحرانی که زوجین به هنگام طلاق و پس از آن تجربه می‏کنند، چرخه‏ای از مسائل و مشکلات را برایشان پدید می‌آورد که ناخواسته نیازمند تغییر و تحولات بی شمار و سازگاری با آن ها است، این چرخه خود از تجربیات اولیه و ابتدایی زندگی افراد به ویژه در دامان خانواده و احساس امنیت، دلبستگی عاطفی و روانی و عزت نفس آنان ناشی می‏شود و از طرف دیگر تحت تأثیر شرایط روحی متقاضیان طلاق به ویژه زنان (به دلیل حساسیت روحی و روانی) قرار می‏گیرد که یکی از این موارد احساس عزت نفس است  که هم در فرایند طلاق و هم پس از آن ممکن است در فرایند مقایسه ای که زنان متقاضی طلاق با زنان عادی دارند به شدت پایین آید. پی آمدهای این تغییرات، همه ی زمینه‌های زندگی را، از امور روزمره تا وضعیت اقتصادی، اجتماعی، روانی، هویتی و حتی اهداف زن  را تحت الشعاع قرار می‏دهد. در این شرایط معمولاً زن احساس می‏کند به عزت نفسش صدمه وارد شده و طلاق عامل اصلی این قضیه است، زن خود را قربانی شرایطی می‌یابد که او را در منگنه عاطفی قرار داده و ممکن است تبعات وخیمی برای وی داشته باشد.از این رو این پژوهش در پی آن است که با مقایسه سبک‏های دلبستگی و عزت نفس زنان متقاضی طلاق با زنان عادی به یک شناخت پیرامون مسئله تحقیق دست یافت و به لحاظ کاربردی، راهکارهای پیشگیری از این قبیل آسیب ها پیگیری شود.

     

    2-1- بیان مسئله:

    نهاد خانواده در فرهنگ ایرانی حائز اهمیت است و در مقایسه با سایر نهادهای جامعه از نظر اندازه کوچکترین، ولی از نظر اعتبار و اثر بخشی عظیم ترین و پایدارترین نهاد اجتماعی است، زیرا لازمه بقای جامعه،ثباتخانواده‏ است، و مختصات جامعه از طریق روشن ساختن روابط خانوادگی موجود در آن قابل توصیف می‏باشد. پایه‌های اساسی خانواده را پیوند مقدس و سنت دیرینه ای تشکیل می‏دهد که درآن زن و مرد بر اساس یک تعهد قانونی، شرعی، اجتماعی و عاطفی پیمان می‏بندند. این رابطه فقط به منظور ارضای تمایلات آنی نیست بلکه زندگی آینده و خوشبختی زن و مرد و کودکان آن‏ها بر اساس این پیوند قرار می‏گیرد. در تأیید این مسأله مطالعات نشان داده‏اند که عملکرد خانواده با ویژگی‏های شخصیتی اعضاء ارتباط دارد (جانانی، 1380 به نقل از زرگر، عاشوری، اصغری پور و عاقبتی، 1386).

    کنکاش بر روی ماهیت سیستم خانواده موجب می­شود تغییراتی که در این سیستم بروز کرده و موجب آسیب‏هایی به آن می‏شودبرای ما قابل فهم‏تر شود. با وجود این که تشکیل خانواده، از سالم‏ترین و ارضا کننده‏ترین رابطه‏ها است، اما آسیب­های متعددی نیز وجود دارد که به این رابطه امن صدمه می­زند. از جمله این صدمات طلاق است. این نوع صدمات، منجر به تعارضات عمیق و آسیب‏های روانی و اجتماعی دیگر می‏شود (سهرابی و رسولی، 1387).

    طلاق به عنوان یک مسئله اجتماعی که در برگیرنده انحلال قانونی ازدواج و جدایی زن و شوهر می‏باشد، به لحاظ تأثیرات گسترده در روند رشد جمعیت و هم‏چنین دگرگونی ساختار خانواده حائز اهمیت به سزایی می‏باشد.به واسطه همین امر، سازمان ثبت احوال در کنار درج دو واقعه مرگ و میر و ولادت به ثبت آمار ازدواج و طلاق‌های جاری سالانه می‌پردازد و این آمارها به عنوان منبع بررسی‌های کارشناسی توسط صاحب نظران و محققان مورد بهره برداری واقع می‏شوند. بر اساس آمار اعلام شده توسط پورتال مرکزی سازمان ثبت احوال کشوراز سال 1383 تا 1391 میزان طلاق ثبت شده، از 5/5 درصد به 8/9 درصد رسیده و این آمار در استان فارس نیز 6/6 به 7/9 رسیده که نشان دهنده کاهش شدید ازدواج و تشکیل خانواده و افزایش آمار طلاق می‏باشد (پورتال مرکزی سازمان ثبت احوال کشور).

    آثار طلاق سهمگین تر از آن است که از ابتدا بتوان به عمق زیان‏های روانی – عاطفی آن پی برد. طلاق، عشق را به نفرت، یگانگی را به بیگانگی، اعتماد را به بی اعتمادی و محبت و حمایت را به خشم و انتقام تبدیل می‏کند. ترافورد در پژوهش خود که با صدها مرد و زن مطلقه انجام داده ویژگی‏های روانی – عاطفی آن ها را چنین گزارش کرده است : اضطراب، تشنج، تنهائی، احساس عدم کفایت و بی لیاقتی، احساس شکست، عزت نفس پایین، عدم تعلق و وابستگی، از هم پاشیدگی، عدم کنترل، قربانی بودن، بیچارگی، خشم، عصبانیت، در پی انتقام، احساس گناه، ترس و وحشت و امثال آن (بنی جمالی و همکاران،1383).

    عوامل گوناگونی در بروز طلاق موثر است که از جمله می‏توان به عوامل اقتصادی، اجتماعی، روانی و عوامل تنش زای درونی و بیرونی اشاره نمود. علل موثر بر طلاق را می‏توان  ناسازگاری رفتاری و اخلاقی، دخالت بی جای خویشاوندان، گرفتن یا داشتن زن دیگر، فساد اخلاقی، اعتیاد، عدم احساس مسئولیت مرد نسبت به خانواده، آزار واذیت توسط مرد، تنفر از همسر، بیماری روانی، مشکل امرار معاش، ازدواج در سنین پایین و اختلاف سنی و فرهنگی زیاد بر شمرده است.

    مشکلات اقتصادی و معیشتی، تن دادن به ازدواج‏های موقت و یا خارج از عرف اجتماعی، افسردگی، سرخوردگی و کاهش رضایت از زندگی، پذیرش نقش‌های چندگانه و تعدد نقش ها، روی آوردن به آسیب‏هایی همچون قتل، خودکشی، اعتیاد، فحشا، سرقت، انزوا و اختلال در مناسبات و تعاملات اجتماعی، مشکلات جنسی و روی آوردن به انحرافات جنسی و فساد اخلاقی، مشکلات ناشی از عدم حضانت فرزندان، دلتنگی و از دست دادن سلامت روانی و جسمی و... از جمله آثار و پیامدهایی است که زنان مطلقه با آن درگیر می‏باشند (لطافت، 1390).

    در کنار عوامل متعددی که بر سلامت زندگی زناشویی تأثیر میگذارد سبک دلبستگی نیز از جمله ویژگی‏های مؤثر بر خانواده است. بالبی(1980) اظهار داشت که دلبستگی ایمن و ناایمن بر حسب مدل‏های کارکرد درون روانی که اشخاص درباره خود و دیگران رشد می‌دهند، فهمیده می‏شود. این مدل‏ها، بازنمایی‏های کلی از خود و دیگران، هستند که کودکان آن‌ها را به عنوان راهنما در تعبیر و تفسیر حوادث و شکل دادن تجارب خود در روابط انسانی به کار می‌برند. کودکان با مراقبان حساس و پاسخ دهنده، نتیجه خواهند گرفت که مردم قابل اعتماد هستند و آنان نیز ارزشمند و دوست داشتنی اند، در نتیجه یک مدل کارکرد درون روانی مثبت از خود و دیگران در خود رشد می‌دهند. کودکان با مراقبان غیرحساس، بی‌اعتنا یا سوء‌استفاده‌گر، نتیجه خواهند گرفت که مردم غیر قابل اعتمادند و آن‌ها نیز بی‌ارزش هستند، در نتیجه یک مدل کارکرد درون روانی منفی از خود و دیگران در خود رشد می‌دهند.

    بارسولومو و هورووینز[7] (1991) مفهوم بالبی را در مورد مدل‏های کارکردی اخذ کردند و در مطالعه سبک‏های دلبستگی بزرگسالان به کار بردند. آن ها چهار سبک دلبستگی متفاوت براساس دو وجه مدل‏های کارکردی از خود و دیگران را معرفی کردند، ایمن، اشتغال خاطر، هراسان و دوری گزین.

     

    [1]- Genevieve

    [2]-  Ryan, Richard, Redding & Eileen

    [3]- Aranda & Irene

    [4]- Simpson & Rboles

    [5]- Breek

    [6]- Plerin

    [7]- Bartholomew& Horowitz

    Abstract
         The study aimed to compare the attachment styles and self-esteem in women filing for divorce and normal women in 2014. The statistical population in this study was all women who were referring to divorce attorney or lawoffices during Ordibehesht and Tir , 2014 and normal women. This was a causal-comparative and retrospective study in which field method was used for data collection.A sample of 160 women consisted of two groups was selected: the first group included 80 women filing for divorce who had referred to court or attorney offices in Shiraz and the sample's style was purposive sampling. The second group included 80 normal women who were continuded with their marital life and family and had not referred to family prosecution attorney offices so far. This group was selected from patients referring to health centers; they were nearly matched with the first group in terms of the duration of marriage and urban district of residence. The study instruments included close relationships-revised (ECR-R) questionnaire and Cooper-smith Self-Esteem Inventory. After the questionnaires were completed by the participants, data were entered in statistical software SPSS 18 and data analysis was performed using appropriate descriptive and inferential statistics including comparison of means (MANOVA) and paired T-test for independent analysis groups. The results showed that the scores of attachment styles (anxious andavoidant) in women filing for divorce were higher than normal women, and the difference between the two groups was significant. Considering self-esteem and its subscales (family self-esteem, social self-esteem, career /academic self-esteem) normal women had higher meansthan women filing for divorce and the difference between the two groups was significant.

    It seems necessary for health policy makers to consider life skills and parenting skills training in order to improve family relationships.
    Keywords: attachment styles, self-esteem, women filing for divorce

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                   صفحه

    چکیده...................................................................................................................................... 1

    فصل اول: کلیات پژوهش

    1-1مقدمه................................................................................................................................ 3

    2-1 بیان مسئله......................................................................................................................... 8

    3-1 ضرورت انجام تحقیق........................................................................................................ 16

    4-1  اهداف تحقیق.................................................................................................................. 19

    5-1 فرضیه های پژوهش.......................................................................................................... 20

    6-1 تعریف نظری متغیرها......................................................................................................... 20

    7-1 تعریف عملیاتی متغیرها..................................................................................................... 21

    فصل دوم: مباحث نظری و پیشینه پژوهش

     1-2  مباحث نظری................................................................................................................. 23

    1-1- 2 ازدواج........................................................................................................................ 23

    1-1-1-2 سبک‏های ازدواج...................................................................................................... 25

    2-1-1-2 عوامل تهدید کننده زندگی مشترک............................................................................. 30

    3-1-1-2 تعارضات در زندگی مشترک..................................................................................... 31

    4-1-1-2 تعارضات سازنده و مخرب....................................................................................... 35

    2-1-2 خانواده........................................................................................................................ 36

    1-2-1-2  وظایف خانواده....................................................................................................... 37

    3-1-2طلاق............................................................................................................................ 38

    1-3-1-2 تعریف طلاق........................................................................................................... 38

    2-3-1-2 مراحل طلاق............................................................................................................ 40

    3-3-1-2 علل و عوامل طلاق در جامعه.................................................................................... 41

    4-3-1-2 آسیب شناسی طلاق.................................................................................................. 47

    5-3-1-2  طلاق خاموش......................................................................................................... 48

    6-3-1-2  آسیب شناسی طلاق بر زن و مرد.............................................................................. 49

    7-3-1-2   راه های کاهش وقوع طلاق..................................................................................... 52

    4-1-2   دلبستگی.................................................................................................................... 54

    1-4-1-2   چگونگی پیدایش و رشد دلبستگی........................................................................... 57

    2-4-1-2  ثبات دلبستگی........................................................................................................ 58

    3-4-1-2   بزرگسالی و کیفیت دلبستگی.................................................................................. 60

    4-4-1-2   انواع دلبستگی....................................................................................................... 62

    5-4-1-2   انواع دلبستگی بزرگسالان....................................................................................... 64

    6-4-1-2   دلبستگی و روابط عاشقانه...................................................................................... 65

     7-4-1-2  دلبستگی از دیدگاه های متفاوت.............................................................................. 66

    5-1-2 عزت نفس................................................................................................................... 70

    1-5-1-2  شکل‏گیری عزت نفس............................................................................................. 72

    2-5-1-2  اصول عزت نفس.................................................................................................... 76

    3-5-1-2 منابع عزت نفس چیست؟......................................................................................... 80

    4-5-1-2  پیامدهای ناشی از عزت نفس پایین........................................................................... 81

    5-2 مروری تحقیقات پیشین..................................................................................................... 83

    فصل سوم: روش تحقیق

    1-3 طرح کلی پژوهش............................................................................................................. 94

    2-3 جامعه آماری ، نمونه و روش نمونه گیری............................................................................ 94

    3-3 اطلاعات جمعیت شناختی.................................................................................................. 95

    4-3 ابزارهای پژوهش............................................................................................................... 99

    1-4-3  پرسشنامه تجدید نظر شده در روابط نزدیک .................................................................. 99

    2-4-3  پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت................................................................................ 101

    5-3  ملاحظات اخلاقی............................................................................................................ 103

    6-3  روش اجرا....................................................................................................................... 104

    7-3  روش تجزیه و تحلیل اطلاعات......................................................................................... 104

    فصل چهارم: یافته‌های پژوهش

    1-4 یافته‌هایتوصیفی مربوط به متغیرهای پژوهش......................................................................... 106

     2-4  بررسی فرضیه های پژوهش............................................................................................. 107

    1-2-4  فرضیه اول : بین سبکهای دلبستگی زنان متقاضی طلاق و زنان عادی تفاوت معنی دار وجوددارد............................................................................................................................................... 109

    2-2-4 فرضیه دوم : بین عزت نفس زنان متقاضی طلاق و زنان عادی تفاوت معنی دار

    وجود دارد................................................................................................................................ 111

    3-4  خلاصه فصل................................................................................................................... 113

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    1-5 خلاصه پژوهش................................................................................................................ 115

    2-5 بررسی نتایج فرضیه‌ها........................................................................................................ 116

    3-5 محدودیت‌ها و موانع پژوهش............................................................................................. 126

     4-5  پیشنهادها....................................................................................................................... 127

    1-4-5  پیشنهادهای پژوهشی................................................................................................... 127

    2-4-5  پیشنهادهای کاربردی.................................................................................................... 128

    منابع

    منابع فارسی.............................................................................................................................. 130

    منابع لاتین................................................................................................................................ 138

    پیوست‌ها

    پیوست 1: پرسشنامه اطلاعات شخصی (الف).............................................................................. 145

    پیوست 2: پرسشنامه اطلاعات شخصی (ب)................................................................................ 146

    پیوست 3: پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت.............................................................................. 147

    پیوست 4: پرسشنامه تجربیات مربوط به روابط نزدیک.................................................................. 151

    چکیده انگلیسی......................................................................................................................... 153

    فهرست جداول

    عنوان                                                                                                   صفحه

    جدول 1 – 3  مقایسه شغل در گروههای مورد بررسی (بر حسب تعداد)...................................... 95

    جدول 2 - 3  مقایسه تحصیلات در گروههای مورد بررسی (بر حسب تعداد)............................... 96

    جدول 3 – 3  مقایسه شرایط مسکونی در گروههای مورد بررسی (بر حسب تعداد)....................... 96

    جدول 4-3  مقایسه تعداد فرزند در گروههای مورد بررسی.......................................................... 97

    جدول 5-3  مقایسه دلیل تقاضای طلاق در گروههای مورد بررسی (بر حسب تعداد)..................... 97

    جدول 6-3  مقایسه نحوه انتخاب همسر در گروههای مورد بررسی (بر حسب تعداد).................... 98

    جدول 7-3   مقایسه نوع ازدواج و آشنایی در گروههای مورد بررسی (بر حسب تعداد)................. 98

    جدول 1-4   یافته های توصیفی متغیرهای سبکهای دلبستگی(اضطرابی، اجتنابی)، عزت نفسکل و خرده مقیاسهای آن (عزت نفس عمومی، عزت نفس خانوادگی، عزت نفس اجتماعی، عزت نفس شغلی/تحصیلی) مربوط به زنان عادی (80=N)............................................................................................................................................. 106

    جدول 2 – 4  یافته های توصیفی متغیرهای سبکهای دلبستگی(اضطرابی، اجتنابی)، عزت نفسکل و خرده مقیاسهای آن (عزت نفس عمومی، عزت نفس خانوادگی، عزت نفس اجتماعی، عزت نفس شغلی/تحصیلی) مربوط به زنان متقاضی طلاق (80=N)............................................................................................................................................. 107

    جدول 3 – 4  ماتریس همبستگی متغیرهای مورد مطالعه در زنان متقاضی طلاق (80=N).............. 108

    جدول 4- 4  ماتریس همبستگی متغیرهای مورد مطالعه در زنان عادی (80=N)............................ 108

    جدول 5– 4  اثر پیلایی و لامبدای ویلکز و اثر هتلینگ و بزرگترین ریشه روی.............................. 109

    جدول 6-4   تحلیل واریانس چند متغیره برای بررسی تفاوت سبکهای دلبستگی در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی ............................................................................................................................................... 110

    جدول 7-4 ازمون تی بین دو گروه متقاضی طلاق و عادی .....................................................................111

    جدول 8-4  اثر پیلایی و لامبدای ویلکز و اثر هتلینگ و بزرگترین ریشه روی............................... 111

    جدول 9-4   تحلیل واریانس چند متغیره برای بررسی تفاوت عزت نفس (کل) و خرده مقیاس‏های آن در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی............................................................................................................................. 112

    منبع:

    منابع فارسی:

    - آزاددار مکی، تقی؛ زند، مهناز و خزایی، طاهره (1379). بررسی تحولات اجتماعی و فرهنگی در طول سه نسل خانواده تهرانی. فصلنامه علوم اجتماعی، شماره 16، ص29-3.

     - احمدی، خدابخش (1384). بررسی عوامل زمینه ای، فردی و ارتباطی دو جانبه مؤثر بر سازگاری زناشویی. فصلنامه خانواده پژوهی، سال اول، شماره 2، ص 236 – 221.

    - اخوی ثمرین، زهرا؛ نوابی نژاد، شکوه؛ ثنایی ذاکر، باقر؛ اکبری، مهدی (1392). سبک‌های دلبستگی و میزان بخشودگی میان زنان متقاضی طلاق و زنان عادی. مطالعات زنان، دوره 35،  شماره 2، ص 55-82.

    - افشار، حمید؛ مسایلی، نسرین؛ برکتین، مجید؛ کیانی، فرزانه (1387). فراوانی نسبی اختلالات طیف دوقطبی در متقاضیان طلاق مراجعه کننده به مراکز مشاوره خانواده شهر اصفهان و رابطه آن با برخی از ویژگی‏های جمعیت شناختی. تحقیقات علوم رفتاری، دوره 6، شماره 1.

    - امیری، مدینه (1390). مقایسه ویژگی‌های شخصیتی، سبک دلبستگی و مکان کنترل در بیماران دچار اختلالات اضطراب و گروه گواه. پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان.

    - باغبان، ایران: مرادی، محمود (1382).بررسی تاثیر خانواده درمان به روش ساختی بر کاهش تعارضات زناشویی زوجهای طلاق شهرستان اصفهان. دانش و پژوهش، شماره 16، ص 112-99.

    - بشارت، محمد علی و کریمی، کیومرث و رحیمی نژاد، عباس (1385). بررسی رابطه سبک های دلبستگی و ابعاد شخصیت. مجله روان شناسی و علوم تربیتی، سال سی ششم، شماره 1 و 2 ص 37-55.

    - بیابانگرد، اسماعیل (1382). روشهای افزایش عزت نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اولیا و مربیان.

    - بنی جمالی، شکوه السادات. نفیسی، غلامرضا.یزدی، سیده منور (1383). ریشه یابی علل از هم پاشیدگی خانواده ها در رابطه با ویژگی‌های روانی- اجتماعی دختران و پسران قبل از ازدواج، مجله علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، دوره سوم، سال یازدهم، شماره1و 2، ص143-170.

       

    - بهبودی، معصومه؛ هاشمیان، کیانوش؛ شریفی، حسن پاشا؛ نوابی، شکوه (1388). پیش‏بینی کارکرد خانواده براساس ویژگی‏های شخصیتی زوجین. مجله اندیشه و رفتار، دوره‏ی سوم، شماره 11،  ص 66-55.

    - به پژوه، احمد؛ خانجانی، مهدی؛ حیدری، محمود و شکوهی یکتا، محسن (1386). بررسی اثر بخشی آموزش مهارت های اجتماعی بر عزت نفس دانش آموزان نابینا. مجلات پژوهش در سلامت روان شناختی دانشگاه تربیت معلم تهران، دوره اول، شماره سوم.

    - بهنام، جمشید(1356). ساخت‏های خانواده و خویشاوندی در ایران. تهران: انتشارات خوارزمی.

    - بیابانگرد، اسماعیل (1381). جوانان و ازدواج. تهران، انتشارات فرهنگ اسلامی.

    - تاجیک اسماعیلی، عزیزالله(1373). قوام خانواده یک رویکرد اسلامی. پیوند، شماره 180.

    - تایبر (1372). بچه های طلاق. ترجمه تمدن توراندخت. چاپ دوم. تهران. ناشر مترجم،10: -14.

    - جوکار، محمد؛ علیمی، سیامک (1388). تاب آوری، سلامت روانی و عزت نفس  از زندگی. مجله روانشناسی بالینی ایران، سال سوم. شماره 2. صفحه 145-125

    - حامدی، نواب (1383). زنان و راهکار جدایی: بررسی ابعاد روانی و حقوقی. نشریه علمی و پژوهشی قوه قضاییه، سال سوم، شماره هفتم، صفحه23-14.

    - حسینی، اکبر (1382). نوجوان امروز" شناخت و تربیت". موسسه منادی تربیت: تهران.

    - حسینیان سیمین (1382). مقایسه و ارتباط سلامت روانی فرزندان و مادرانی که حضانت فرزندانشان را دارند با فرزندان و مادرانی که حضانت فرزندانشان از آن ها سلب شده است. مجله مطالعات زنان، شماره 2: 168-153.

    - خانجانی، زینب (1384). تحول و آسیب شناسی دلبستگی از کودکی تا نوجوانی. تبریز: انتشارات فروزش.

    - دوراهکی، زینب (1392). بررسی اثر بخشی مهارتهای برقراری ارتباط موثر و خودشناسی بر عزت نفس دختران دبیرستانی شهرستان دیر. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان.

    - دهقان، فاطمه(1380). مقایسه تعارضات زناشویی زنان متقاضی طلاق با زنان مراجعه کننده برای مشاوره زناشویی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم.

    - دیدگاه، طاهره (1390). مقایسه کارکرد و محتوای خانواده در خانواده‏های مواجه شده با بی‏وفایی وخانواده‏های عادی. پایان‏نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی ارسنجان.

    - راجرز، کارل (1369). در آمدی بر انسان شدن، ترجمه قاسم قاضی، تهران، نشر دانشگاه آزاد.

    - رسولی، زینب؛ فرحبخش، کیومرث (1388). رابطه ی سبک‌های دلبستگی و منبع کنترل با سازگاری زناشویی. اندیشه و رفتار، دوره چهارم، شماره 13، ص 17-24.

    - رضازاده حمید رضا(1376). روان شناسی خود. گناد: تهران.

    -رضا زاده محمد رضا(1381).رابطه سبکهای دلبستگی و مهارتهای ارتباطی با همسازی زناشویی در دانشجویان شهر تهران.

    - پایان نامه دکترایروان شناسی،دانشگاه تربیت مدرس تهران.

    - زرگر، فاطمه؛ عاشوری، احمد؛ اصغری پور، نگار و عاقبتی، اسماء (1386). مقایسه عملکرد خانواده بیماران مبتلا به اختلال افسردگی عمده با بیماران بدون اختلالات روان‏پزشکی در شهر اصفهان. تحقیقات علوم رفتاری، دوره پنجم، شماره2، ص 106-99.

    - ژوبرت،ناتاشا؛ گای، کاترتلین (1383). نیاز فرزندان طلاق و جدایی. ترجمه فاطمه قدیری. چاپ اول. تهران. ناشر دانژه.

    - سبحانی نیا، محمد (1389). جوان و اعتماد به نفس. بوستان کتاب: قم.

    - سلیمانیان، علی اکبر(1373). بررسی تاثیر تفکرات غیر منطقی (براساس رویکرد شناختی) بر نارضایتی زناشویی. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره. دانشگاه تربیت معلم تهران.

    - سهرابی، فرامرز و رسولی، فاطمه (1387). بررسی رابطه بین سبک دلبستگی و روابط جنسی فرا‏ زناشویی در بین زنان بازداشت شده در مرکز مبارزه با مفاسد اجتماعی شهر تهران. خانواده پژوهی، سال 4، شماره 14، ص 143-133.

    - شاملو سعید (1381).بهداشت روان،چاپ پانزدهم.

    - شعیبی، فاطمه (1392). سبک دلبستگی و روابط اجتماعی. انتشار الکترونیکی.

    - شکرکن حسین، خجسته مهر غلام رضا، عطاری یوسف علی و سایر همکاران (1385).  بررسی ویژگی های شخصیتی، مهارتهای اجتماعی، سبک های دلبستگی و ویژگی های جمعیت شناختی به عنوان پیش بینهای موفقیت و شکست رابطه زناشویی در زوج های متقاضی طلاق و عادی در اهواز. مجله علوم تربیتی و روانشناسی، (1)13: ص 30-1.

    - شکرکن، حسین؛ نیسی، عبدالکاظم (1373). تاثیر عزت نفس بر عملکرد دانش آموزان پسر و دختر دبیرستانی. مجلات علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز، چاپ اول، شماره اول.

    - شریفی، ماندانا (1379). بررسی رابطه سبکهای دلبستگی و انواع مکانیسمهای دفاعی، پایان نامه کارشناسی ارشد روان شناسی، دانشگاه تهران.

    - شیخ محسنی، اسماعیل (1385). رابطه کانون کنترل و سبک های اسنادی با سازگاری زناشویی دبیران مرد متوسطه شهر شیراز با همسران شاغل و غیر شاغلشان. پایان نامه کارشناسی ارشد، رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان.

    -  ظهیرالدین، علیرضا، خدایی فر، فاطمه (1382). بررسی نیمرخ های شخصیتی مراجعین طلاق به دادگاه خانواده تهران. مجله فیض، شماره 25، ص 7-1.

    - عادل، فرید (1389). فرزندان طلاق. نشریه اصلاح و تربیت. شماره 103؛ ص 56.

    - عارف نظری، مسعود؛ مظاهری، محمد علی (1384). سبک‌های دلبستگی و شیوه همسر گزینی (چند همسری– تک همسری). خانواده پژوهی. سال اول، شماره 4، ص 393- 405. 

    - غفوری ورنوسفادرانی، محمد رضا؛ گل پرور، محسن؛ مهدی زادگان، ایران (1388). سبک‌های دلبستگی و نگرش‌های مذهبی به عنوان پیش بین‌های موفقیت و شکست رابطه زناشویی. تحقیقات علوم رفتاری. دوره 7، شماره 2، ص 143-153.

    - عباسی سرچشمه، ابوالفضل (1384). بررسی رابطه ساده و چندگانه نگرش مذهبی، خوشبینی وسبکهای دلبستگی با رضایت زناشویی در دانشجویان مرد تأهل دانشگاه شهید چمران اهواز. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید چمران: دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی.

    -  علامه، عاطفه (1384). بررسی روابط ساده و چند گانه متغیرهای عزت نفس، اضطراب اجتماعی، کمال گرایی و تعلل با عملکرد تحصیلی و اضطراب امتحان در دختران دانش آموز سال اول دبیرستان. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه آزاد رودهن.

    - علیایی، مرضیه (1388). بررسی علل وعوامل طلاق. پایان نامه کارشناسی ارشد جامعه شناسی. دانشگاه آزاد رودهن.

    - فرجاد، محمدحسین(1374). مشکلات و اختلال­های رفتاری روانی در خانواده، تهران: انتشارات بدر.

    - فضل الله، سید محمدحسین.(1373). شیوه همسرداری، مبانی تشکیل خانواده در اسلام. تهران: انتشارات پیام آزادی.

    - فروتن سیدکاظم، میلانی، مریم (1387). بررسی شیوع اختلالات جنسی در متقاضیان طلاق مراجعه کننده به مجتمع قضایی خانواده. مجله دانشور، دی، 16 (78)، ص 4-37.

    - فرهنگی، علی اکبر (1379). ارتباطات انسانی، موسسه خدمات فرهنگی رسا، تهران.

    - فیست، جس فیست، گری گوری جی (1386). نظریه‌های شخصیت. ترجمه سیدیحیی محمدی. تهران: انتشارات روان.

    - فیض آبادی، سارا (1386). بررسی سبک های دلبستگی و نوع تصویر از خدا و ارتباط آن با رضایت از زندگی در بین زنان خواهان طلاق و غیر خواهان طلاق. پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی عمومی، دانشگاه الزهرا(س) تهران.

    - کاپلان، هارولد و سادوک، بنیامین (1375). خلاصه روانپزشکی، مترجم: نصرت ا... پورافکاری، جلد اول – تهران: انتشارات شهر آب.

    - کریمی، یوسف (1374). روان شناسی شخصیت، تهران: نشر ویرایش.

    - کورش نیا، مریم؛ لطیفیان، مرتضی (1386). بررسی رابطه ابعاد الگوهای ارتباطات خانواده به میزان اضطراب و افسردگی فرزندان. خانواده پژوهی، سال سوم، شماره 10، ص 587-600.

    - گنجی، حمزه (1385). ارزشیابی شخصیت، تهران، انتشارات ساوالان.

    - لطافت، مریم (1390). بررسی عوامل مرتبط با تعارض زناشویی زوج‌های در آستانه طلاق و مقایسه آن با زوج‌های عادی شهرستان لارستان و بخش‌های تابعه. پایان نامه کارشناسی ارشد. رشته روانشناسی عمومی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارسنجان.

    - مطهری،مرتضی (1359).نظام حقوق زن در اسلام.دفتر انتشارات اسلامی، تهران، چاپ نهم.

    - مظاهری، محمد علی (1378). الگوی دلبستگی کودکان پیش دبستانی.مجله روانشناسی، شماره 4، دوره 3، ص 340-320.

    - مظاهری، محمد علی (1379). نقش دلبستگی بزرگسالان در کنش وری ازدواج. مجله روان شناسی، سال چهارم، شماره 3.

    - ملا زمانی، ع (1382). بررسی تاثیر آموزش ایفای نقش بر میزان تصورات از خود، عزت نفس و ابراز وجود نوجوانان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران.

    - موحد، مجید؛ دسترنج، منصوره (1389). مطالعه ی زمینه‌های مرتبط با جامعه پذیری در خانواده و عزت نفس زنان متاهل. فصلنامه ی زن و جامعه، سال اول، شماره 3، ص 63-76.

    - مومن زاده، فرید؛ مظاهری، محمد علی؛ حیدری، محمود (1384). ارتباط تفکرات غیر منطقی و الگوهای دلبستگی با سازگاری زناشویی. فصلنامه خانواده پژوهی، سال اول، شماره 4، ص 369-378.

    - نجاتی، حسین (1389). روانشناسی زناشویی. چاپ دهم، تهران: انتشارات بیکران.

    - هنریان، مسعود؛ یونسی، جلال (1390). بررسی علل طلاق در دادگاه‌های خانواده تهران. فصلنامه مطالعات روانشناسی بالینی. شماره سوم. سال اول.

    - هیلگارد، ارنست و دیگران 1368). درآمدی به روانشناسی. ترجمه: حسین مرندی. مرکز نشر دانشگاهی: تهران.

     

     

     

     

     

     

     

    منابع لاتین:

    -Alicia, A & Petery, F. (2002). Self-esteem, it's not what you think.       University of Washington.

    - Amato, Paul R. (1994). "Children of Divorce in the 1990s". Journal of Family Psychology. Vol. 15, No. 3.

    -Aranda Naranjo, Barbara; Irene, Anne Jillson (2004). Ethics-based nursing and health studies education, research and service: practicing what we preach. Journal of School of Nursing and Health Studies, 202: 687-131.

    -Attari YA, Abbasi A, Mehrabizadeh Honarmand M. Examining simple and multiple relationships of religious attitudes as predictors of success or failure of marital relationship. Journal of behavioral sciences research, 7:2.

    -Bartholomew, K., & Horowitz , L. (1991). Attachment styles among young adults: A test of a four category model. Journal of Personality and Social Psychology, 61 , 226-241.

    -Berk, L. E. (2010). Development through the lifespan(5th ed.). Boston, MA: Allyn &Bacon.

    -Besharat,M.A.(2003).Relation of attachment style with marital conflict.Journal of Psychology Republic , 92,3,5-40.

    -Bowlby, J. (1969). Attachment and loss:Vol. 1. Attachment. New York: Basic Books.

    -Bowlby, J. (1980). Attachment and loss:Vol. 3. Loss, sadness, and depression. New York: Basic Books.

    -Braiker, H. & Kelly, H. (1979). Conflict in the development of close relationships. In: R BURGESS & T. Huston (Eds), Social exchange and developing relationships. New York: Academic Press.

    -Brehm, S., Kassin, S.M. (1993). Social psychology. Hougton Mifflin Company.

    -Brehm, Sharon S. & Kassin, Saul M. (1993). Social Psychology. Houghton Mifflin, Dey 11, 1371 AP.

    -Cassidy (1988). Child-mother attachment and self in six-year-olds. Child development.59.121-134

    -Cassidy; J., & Shaver, P. (1999). Handbook of attachment. The Guilford Press NewYork London.

    -Clapp, Genevieve (1992). Divorce & New Beginnings. John Wiley & sons, New York Clinical and developmental perspectives (pp.223-288). New York, London:

    -Colin, V.L. (1996) Human Attachment.Communication and Adolescent Self-esteem in Separated, Inter-countryAdoptive and Intact Non-adoptive Families". Journal of Adolescence.vol 22. pp, 785-794.

    -Copper, smith (1967).The antecedents of self- esteem. Sanfransisco, Freemand Company.

    -Erdman, P. & Caffery, T. (2003). Attachment and family system. Brunner-Routledge.

    -Erol Ruth Yasemin, Orth Ulrich (2013). Actor and partner effects of self-esteem on relationship satisfaction and the mediating role of secure attachment between the partners. Journal of research in personality 47(2013) 26-35.

    -Faber A.J, Edwards A.E, Karin H, Watchers J.L. (2003). Effects of adolescent attachment style and identity formation.The American journal of family therapy.31.245-255.

    -Feeney, J. A. & Noller, P. (1996). Adult Attachment. London Sage Series on Close relationships.

    -Feeney, J. A., (1996). Adult romantic Attachment. Handbook of Attachment: Theory, research and clinical applications, New York Guilford press. Personal Relationships1, 333-348.

    -Fitzpatick, M.A. (1988). Approaches to marital interaction. In P. Noller & M.A. fitzpatrich (Eds).Perspectives on marital interaction, p 998-120, Philadelphia: Multilingual Matters.

    -Flyn, B. (1987). Irrational Beliefs and Intervention. Journal of psychosocial NursingVol. No 3.

    -Genevieve, Clapp (1992). Divorce & New Beginnings. John Wiley & sons, New York. Guilford Press.

    -Gottman, J.M. (1993). A theory of marital dissolution and stability. Journal of Family Psychology, 7, 57-75.

    -Hall, L. & Row, J. (1991). Journal of educational psychology & psychological abstoacts, vol 82.No:9.

    -Hall, P.L. (2003).The cognitive behavior. Treatment of low self esteem a psychotic patient: a pilot study journal of behavior research and therapy. Journal of Personality and Social Psychology, 102, 1271–1288.

    -Hazan, C. & shaver, p. (1987). Attachment as an organizational framework for research on close relationships. Psychological Inguriy 5, 7-22.

     

    -Herman, k. (2000). Path models of the relations ships of instrumentality and expressiveness, social self efficacy and self esteem to depressive symptoms id college students /journal of social and clinical  psychology.v o l 25 No:10.

    -Hindy, C. G., & Schwarz, J. C. (1994). Anxious romantic attachment in adult

    -Hollist Cody, Miller Richard. 2005. Perceptions of attachment style and marital quality in midlife marriage. Family relations. pp 46-57.

    -Kata, J. & Joiner, E.(2002). Membership in a devalued social group and emotional wellieseem and group socialization sex roles. journal of research. Vol 12. PP 43-48.

    -Kernis, M.H., Brockner, J., & Frankel, B.S. (1989). Self-esteem and reactions to failure. Journal of Personality and Social Psychology, 57(4),707-714.

    - Lanz, M., Iafrate, R., Rosnati, R., & Scabini,E. (1999).Parent- child communication and adolescent self-esteem in separated, intercountry adoptive and intact non-adoptive families.J Adolesc. 22(6):785-94.

    - Mackie, M.D. & Smith, R.E. (2002). Social Psychology. (2nd, Ed) U.S.A: Psychology press.285.

    - Majeres, Justin. (2011). The effects of attachment styles, ethnicity and parental divorce on commitment in romantic relationships. The Chicago school of professional psychology, 56 pages;3463657.

    - Marsh R, Dallos R. (2002). Religious beliefs and practices and catholic couples management of anger and conflict. Clinical Psychology & Psychotherapy; 7(1): 22-36.

    - Mikulincer,M. & Shaver, P.R. (2007). Attachment in adulthood. New York: Guilford press.

    - Moher, D.C., and Pelletier, D.A. (2006). Temporal frame work for understanding the effects of stressful life events on inflammation in patients with multiple sclerosis. Brain Behave Immune; 20: 27-36

    - Olson, D. H. (1999). Empirical approaches to family systems.Journal of Family Therapy, Special Edition.

    -Orth, U. Robins, R. W. & Widaman, K. F. (2012). Life-span development of self-esteem and its effects on important life outcomes.Journal of Personality and Social Psychology, Vol. 102, No. 6, 1271.

    - Parker, G. (1982). Parental representations and affective disorder: Examination for ahereditary link. British Journal of Medical Psychology, 55, 57–61.

    - Pellerin, L. A. (2005). Applying Baumrinds' parenting typology to high schools: Toward a middle-range theory of authoritative socialization. Journal of Social Science Research, 34, 283–303.

    - Pope, A.W. (1989). Self–esteem enhancement with children & Adolescents. New York, Pergamon press.

    - Ryan, D O; Richard, E. Redding; Eileen, P.  (2004). A Review of Mood Disorders AmongJuvenile Offenders. American Psychiatric Association, 55:1397-1407. 

    - Sciangula, A., & Morry, M. M. (2009). Self-esteem and perceived regard: How I see myself affects my relationship satisfaction. The Journal of Social Psychology, 149,143–158.

    - Shackelford Todd. (2001). Self-esteem in marriage. Personality and individual differences. 30(2001) 371-390.

    - Shaffer, D. R. (2000). Social and personality develop meant. Fourth edition, Wadsworth.

    - Shaver, P. R., Schachner, D. A., & Mikulincer, M. (2005). Attachment style, excessive reassurance seeking, relationship processes, and depression. Personality and Social  Psychology Bulletin, 31, 343-359.

    - Siebel Jaclyn. (2004). The decision to divorce: a socio-psychological view of reasons other than attachment separation.Rochester Institute of Technology.

    - Simpson, J. A. & Rboles , W. S.& Nelligan ,G. S. (1998). Attachment Theory and close relationships. New York: cuilford press.

    -Starr, L. R., & Davila, J. (2008). Excessive reassurance seeking, depression, and interpersonal rejection: A meta-analytic review. Journal of Abnormal Psychology, 117, 762–775.

    - Rothbard, J. C., & Shaver, P. R. (1994). Continuity of attachment across the life span. International Journal of Psychology and Behavioral Research; p. 93-110.

    - Teri, R.(2002. Self-esteem and self-efficacy of college students with disabilities. College student journal June. Vol 18:34-42.

    - Weiss, R. (1994) Attachment in adult life in adult in CM parkers.j. Stevenson – Hind.

    - Weiss, Robert S. (1975). Marital Separation. Basic Books Inc., New York.

    - West, M. & Sheldon – Keller, A.E. (1994). Patterns of relating. New York: Guilford press.

    - Whiteway, M. (2001). Adult Attachment style and their relationship to marital satisfaction in couples in first marriages of seven (7) years or longer. Submitted in partial fulfillment of the Requirement of the degree of Doctor of philosophy. Seton Hall University. York: Basic Books


موضوع پایان نامه مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی, نمونه پایان نامه مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی, جستجوی پایان نامه مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی, فایل Word پایان نامه مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی, دانلود پایان نامه مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی, فایل PDF پایان نامه مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی, تحقیق در مورد پایان نامه مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی, مقاله در مورد پایان نامه مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی, پروژه در مورد پایان نامه مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی, پروپوزال در مورد پایان نامه مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی, تز دکترا در مورد پایان نامه مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی, پروژه درباره پایان نامه مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی, رساله دکترا در مورد پایان نامه مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: تربیتی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و سبک های هویت با کفایت اجتماعی دانش آموزان دبیرستان تدوین شده است . این پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی است . جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه مدارس دولتی شهرستان گیلان غرب استان ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ ی روانشناسی گرایش عمومی چکیده: هدف این پژوهش مقایسه راهبرد های تنظیم شناختی هیجان، سبک های دلبستگی، ابراز وجود و منبع کنترل در دختران فراری و عادی بود. روش تحقیق در این پژوهش، روش علی– مقایسه ای بود . آزمودنی ها نیز مشتمل بر 36 دختر (18 دختر فراری و 18 دختر عادی) بودند. گروه دختران فراری به صورت در دسترس و دختران عادی به روش ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: روانشناسی(M.A) گرایش: تربیتی چکیده: مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط میان تاب آوری دانش آموزان با رگه های مختلف شخصیت و سبکهای دلبستگی آنان انجام شد. جامعه آماری این مطالعه توصیفی شامل کلیه دانش آموزان مقطع پیش دانشگاهی شهر بشاگرد بود. حجم نمونه با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی طبقاتی (هدفمند) و فرمول حجم نمونه کوکران،210 نفر محاسبه گردید که در ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: تربیتی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و سبک های هویت با کفایت اجتماعی دانش آموزان دبیرستان تدوین شده است . این پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی است . جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه مدارس دولتی شهرستان گیلان غرب استان ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد روانشناسی تربیتی چکیده پژوهش حاضر به تعیین رابطه بین صفات شخصیت، سبک ها و ابعاد دلبستگی با راهبردهای شناختی تنظیم هیجان در دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز پرداخته است. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری، شامل تمامی دانش آموزان پسر و دختر دوره دوم متوسطه شهرستان مهریز در سال تحصیلی 93-1392 بود. ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده چکیده: هدف این تحقیق بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و عزت نفس با رضایت زناشویی دانشجویان متاهل دانشگاه هرمزگان بوده است. برای جمع آوری اطلاعات مربوط به آزمون فرض ها از پرسشنامه های عزت نفس کوپراسمیت، آزمون دلبستگی بزرگسالان کولینز ورید و پرسشنامه رضایتمندی زناشویی انریچ استفاده شد. به این صورت که بعد از انتخاب نمونه مورد نظر از جامعه ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی چکیده نوجوانانی که با یک سبک صحیح فرزندپروری تربیت می شوند دارای زندگی و حالات روانی بهتری می باشند . بدین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر آموزش زندگی خانوادگی ( F.L.E ) بر تغییر سبک فرزند پروری مادران دارای پسر نوجوانی که در دبیرستان شهید دکتر بهشتی ناحیه 2 شهرستان رشت مشغول تحصیل هستند ، صورت گرفته است . نمونه این ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته‌ی روانشناسی تربیتی چکیده پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر صورت پذیرفت. شرکت کنندگان این پژوهش شامل 329 نفر (182 دختر و 147 پسر) از دانشجویان دانشگاه شیراز بودند که بر اساس ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی چکیده مقدمه : دوره پیری به عنوان حساس ترین و پر مخاطره آمیزترین عمر آدمی بوده که اساس شخصیت روحی معنوی انسان ها در این مرحله پایه ریزی می گردد و چنانچه سالمندان در این مرحله تحت توجه و مراقبت قرار نگیرد ، چه بسا شکسته شده و روحیه خود را از دست خواهند دادو در تنهایی خود فرو خواهند رفت.هدف از پژوهش حاضر اثر بخشی معنا ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته روانشناسي گرايش عمومي شهريور 1393 چکيده هدف: پژوهش حاضر با هدف تعيين نقش تاب آوري، خودکارآمدي و اميدواري در پيش بيني شادکامي دانش آموزان

ثبت سفارش