پایان نامه اثربخشی نقاشی‌درمانی بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران

word 3 MB 29970 105
1393 کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۶۲,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مشاوره و راهنمایی  (M.A)

    چکیده

    هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر نقّاشی درمانی بر سلامت روان دانش آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران بود. متغیرهای پژوهش حاضر سلامت روانی با ابعاد (اضطراب، خصومت، جسمانی کردن، حساسیت بین فردی، وسواس، فوبیا، پارافوبیا، روان‌پریشی) بود. جامعه آماری پژوهش حاضر شامل کلیه دانش‌آموزان مقطع ابتدایی شهرستان گچساران بود که در سال تحصیلی 93-92 مشغول تحصیل بودند. حجم نمونه پژوهش حاضر به تعداد 50 نفر بود که با استفاده از روش نمونه‌گیری طبقه ای انتخاب شدند. این پژوهش از نوع شبه آزمایشی است. متغیر مستقل نقاشی درمانی است و متغیر وابسته سلامت روانی می‌باشد ابزار اندازه‌گیری پژوهش حاضر فهرست تجدیدنظر شده علائم روانشناختی (-R90 SCL) بود. جهت تجزیه و تحلیل داده‌ها از آزمون آماری t برای گروه‌های مستقل استفاده شد. نتایج حاصل نشان داده که بین سلامت روانی (در همه زیر مقیاس‌ها) دانش‌آموزانی که به آنها آموزش نقاشی درمانی داده شده بود نسبت به دانش‌آموزانی که این آموزش را دریافت نکرده بودند تفاوت معناداری وجود دارد. بنابراین می‌توان نتیجه‌ گرفت که دانش‌آموزانی که به آنها آموزش نقاشی درمانی داده شده بود نسبت به آنها که این آموزش را دریافت نکرده بودند سلامت روانی بالاتری داشتند.

     

    کلمات کلیدی: مدرسه ابتدایی، سلامت روان، نقاشی درمانی

    مقدمه

    نقّاشی کودک نوعی بازی است: در تمام دوره کودکی و تا مرزهای نوجوانی، اکثر کودکان منظماً به     مجموعه­ای از فعالیّت­های ترسیمی می پردازند و بدین ترتیب روابط متکثّری با واقعیبت ها برقرار می­سازند کودکان با استفاده از شیوهای مختلف، تصور خود را از جهان به نوعی ترسیم می­کنند. با این فعالیّت همانند دیگر فعالیّت­های لهوی، لذّت، اکتشاف و تجربه آنچه ممکن است همراهند. نقّاشی، بازی، طنز و هنر به یک خانواده رفتاری تعلّق دارند و به این دلیل به منزله انعکاس مجموعه ساخت هایی هستند که کودک در دسترس خود دارند امّا در هر حال این فعالیّت­ها در چهار راه جهان برونی (واقعیّت برونی) و جهان درونی (واقعیّت درونی) قراردارند و زمینه را برای بیان تعارض ها یا تضادها بین این دو دسته واقعیّت فراهم              می سازند (دادستان 1387، 13).

    از حدود پایان نخستین سال زندگی، بسیاری از کودکان، فعالیّتی که می­توان آن­را ترسیم با دقیق­تر بگوییم «نگاره گری» نامید از خود نشان می­دهند. در فرهنگ متداول جهان کنونی، ابزار این نگاره‌گری غالباً یک مداد یا قلم است، امّا ممکن است کودک از انگشت، اسفنج، یک تکّه گچ، یک تیره چوب و یا هر شیء دیگر نیز استفاده کنند. هر چند این نگاره گری یا ترسیم ترجیحاً بر صفحه­ای از کاغذ نقش می­بند امّا ممکن است صفحات کتاب یا سطوح دیگر از قبیل لوازم خانه، دیوارها، پارچه­ها و غیره صحنه عمل باشند و تعارض­های بسیاری با بزرگسالان به وجود آورند غالباً تولید لکّه­های مقدّم بر تولید این خطوط یا         نگاره­هاست (دادستان 1387، 13).

    بدین ترتیب، در مبنای ترسیم وحتّی قبل از نخستین خط خطی کردن ها و پدیدآوری خطوطی که ظاهراً واجد معنایی نیستند، مجموعه پیچیده ای از رفتارهای حرکتی، توحید یافتگی های ادراکی و کاربرد اطلاعاتی که از این آثاردوام دار و مشاهده شدنی به منزله تدوام بدن حاصل می شوند، قراردارد. مؤلفانی به بررسی شباهت، و تفاوت های بین این فعالیّت «پیش ترسیم» و «هویت پردازی‌ها» کودک پرداخته اند. اصواتی که کودک تولید می کند زود گذرند امّا به عنوان وسیله ارتباط جزئاً سازماندهی می شوند. به عکس نگاره ها بلا اثرند دارای معنای تمایز یافته ای نیستند امّا معّرف «مضاعف سازی» بدنی ارادی هستند. به عبارت دیگر این نگاره ها در شمار آثار قلمداد می گردند که از عملی که به تولید آنها می انجامد، جدا            می شوند. در شمار آثار قلمداد می گردند که از عملی که به تولید آنها می انجامد، جدا می شوند. این            نگاره­گری­های عمدی یا ارادی، از دوّمین سال زندگی به منزله ترسیم درهم برهم­اند و بتدریج به یک مهار کردن حرکتی ادراکی رکاب می دهند. یعنی سپس از مرحله ای که کودک از دست خود تبعیّت می کند در یک مرحله بعدی، چشم به هدایت دست می پردازد. به نظر اکثر مؤلفانی در جریان سوّمین سال زندگی است که نخستین بگاره های تقلیدی ظهور می کنند ودوران خط خط کردن پشت سر گذاشته می شوند.

    از 2تا3 سالگی، تقلید از موقعیّت ها (نوشتن) همراه با چند عنصر تجسّمی (گردی به منزله توپ) و اجرای دستور العمل (نگاره هایی که کم وبیش بر حسب یک الگو دارای جهت اند). سیمای مرحله آغاز حرکت ترسیمی به معنای واقعی کلمه است.از 3تا5 سالگی ،قصد یک شکل پردازی آشکار همراه با تدارک یک نحوه بیان ترسیمی به چشم می خورد کودک این مرحله تا حدّی به الگو توجّه می کند امّا غالباً طرحی اجمالی وقالبی را جانشین آن می سازد.از5تا9سالگی ،شاهد مرحله نسخه برداری با باز پدیدآوری از                 شکل های هندسی (به ترتیب از دایره، مربع، مثلث، لوزی تا شکل‌های پیچیده تر) هستیم یادگیری خط، تولید نقّاشی هایی که عناصر مختلف تجسّم در آنها متمایز گردیده‌اند، همراه با ترکیب طرح های پایه با جزئیات بیش از پیش فزاینده، از ویژکی های این مرحله اند در این مرحله، نقّاشی های کودک دقیق­ترند و در وسط صفحه بیشتر تمرکز می یابند. از 9تا 13 سالگی، رها کردن اجمال گری به سود واقع نگری   دیداری تری که به شدّت قرار دادی است و در بسیاری از کودکان از لحاظ تحلیل الگو و تجسّم آن رضایت بخش نیست، پایان فرآیند ترسیمی را مشخّص می کند (دادستان 1387، 14).

    روی­آورد بالینی، سوگیری تشخیص: کودکان عواطف خود را در نقّاشی های خود فرفکنی می کنند وتفسیر آنچه بدینصورت ارتجالاً انعکاس می یابد راهی برای سنجش شخصیّت است.

    روی آورد بالینی به منظور روان درمانگری، جنبه­های پالایشی فعالیّت­های ترسیمی، یعنی برون ریزی مکنونات از راه فرافکنی به منزله یک شیوه بیان ارتجالی ویا از طریق فرافکن در قالب تحقیق یک اثر هنری، به گشایش خط بالینی درمانگری ،یعنی روان درمانگری، از راه نقّاشی منتهی شده است (دادستان 1387، 15).

     

    1-2- بیان مسأله

    فرآیند نقّاشی و یا ساختن، فرآیند پیچیده ای است که طیّ آن کودک اجزاء گوناگون از تجربیاتش را برای ساختن یک کل معنی دار مورد استفاده قرار می دهند. دراین فرآیند او به ما چیزی بیش از یک تصویر یا یک مجسّمه را می دهد. او بخشی از خود را به ما باز می­نمایاند اینکه چگونه فکر می کند، و چگونه احساس می کند و چگونه می بیند (لونفلید بریتین[1]1970، به نقل از وودو ویلیامز[2]1977، 34).

    استفاده از هنر درمانی برکودکان معلول می تواند موثرترین راه برای رساندن آنان به آگاهی و ساختن پل­های ارتباطی و انگیزشی باشد. کودکی که مورد خشم قرار گرفته می تواند یک بیان بدون انتقام داشته باشد. یک کودک خود تخریب می تواند چیزی ارزشمندی برای بیان خود پیدا کند.

    کودکی که تاخیر در رشد دارد می تواند به تدریج وبه شیوه مناسب دنیای پیچیده خود را کشف کند. برای یک مشکل کمک کند که می تواند موجب ناسازگاری فرد از طریق شکستهای متمادی گردد.

    هنر، بازی، داستان گفتن و ... ابزار های طبیعی هر کودک معلول یا سالمی است که بوسیله آن ظرفیت های خود را گسترش می دهد. بوسیله چنین تجارب خلاقیت آمیزی یک کودک به آزمایش ایده های جدید، بیان احساسات، تجربیات، خیالبافی­های و بیان ترس­ها می پردازد. هنر کودکان وسیله‌ای برای آزمایش و بیان فرآیندی یکپارچه سازی واقعیّت با تجربه گذشته می­باشد (وودو 1977، 13).

    کرپلین[3] درسال 1912و بلورلر[4] درسال  1918پیشنهاد کردند که از ترسیم نقّاشی می تواند به عنوان تشخیص شرایط آسیب شناختی بیماران استفاده کردند. مارگارت نامبورگ[5] پس از سال­ها تجربه در کار با کودکان دریافت که بین نقّاشی‌های کودکان و روان درمانی، نوعی ارتباط وجود دارد و بیان آزاد هنر کودکان  می‌تواند اساس معالجات روان درمانی باشد (لویک[6] 1983، 29).

    از آنجا که کودکانی که رفتارهای پرخاشگرانه دارند، می­توانند به خود و دیگران آسیب بر سانند ودر محیط مدرسه و خانه خطرات جدی به بار بیاورند، لذا ابداع روش­هایی که بتواند به کاهش پرخاشگری این کودکان منجر گردد، مفید خواهد بود. تاکنون پژوهش­هایی برای بررسی تاثیر نقّاشی درمانی در کاهش انواع اختلالات در مورد افراد با هوش بهنجار صورت گرفته است.

    در اینجا پرداختن به این سؤال ضروری به نظر می رسد که آیا نقاشی درمانی به افسردگی، خود بیمار انگاری، روان پریشی، اضطراب، وسواس، حساسیت بین فردی، فوبیا، کاهش خصومت و پارانویا             دانش آموزان کلاس ششم شهرستان گچساران مؤثر است؟

     

    1-3- اهمیّت پژوهش

    به علّت تاثیرات زیان آور پرخاشگری بر رشد کودکان، پرخاشگری در دوره کودکی یکی از مشکلات سازگاری است که در دهه های گذشته در سطح وسیعی مورد مطالعه قرار گرفته است (پارکر وآشر[7] 1987به نقل از کریک [8]وهمکاران 1996، 67).

    نقّاشی تنها وسیله تشخیص و ناسازگاری کودک نیست، بلکه خود عامل بالقوه خلاقیّتی است که وسیله درمان موثر می شود روان درمانی با نقّاشی را اشترن پیشنهاد کرد و به کار گرفت اشترن می گوید نقّاشی به عنوان وسیله ای برای روان درمانی، بیشتر برای کودکان کم سازگار، بی ثبات، عقب مانده آموزش مناسبی است. زیرا نقّاشی به کودک امکان می دهد که قدرت و قابلیت خلاقیّت خود را بشناسد و در نتیجه حل مشکلات آموزشی برایش سهل تر جلوه کند. و چون حالت تعادلی برای مشکلات اجتماعی و خانوادگی پیدا می‌کند، از کمتر رنج می برد برای کودکان که نقص عضو سطحی دارند، نیز، نقّاشی بهترین درمان است. از نظر ارتباط روانکاوی نیز کودک با وجود بزرگسالی که تمام احساسات او را به جنب­وجوش وا             می دارد، تجربه تازه ای را می آزماید. نقّاشی وسیله بیان ممتازی است. زبان رسم نقّاشی برای کودک متناسب و دارای محتوای بیانی آگاهانه است کودک چیزهایی می کشد گه می شناسد و می خواهد نظر خود را بدین ترتیب بیان کند (فراری 1387، 25).نقاشی یکی از ابزارهای مفید و کارآمد در فعالیتهای پژوهشی روانشناسی و روانپزشکی کودک و نوجوان است.نقاشی کودک از زمره فعالیتهایی است که تحت تاثیر تحول شناختی، عاطفی و اجتماعی قرار میگیرد. نقاشی به منزله ی آزمون هوش است. کودکان درترسیم افراد اطراف خود، آنها را آن طور که میبینند نمی کشند، بلکه به گونه ای که آنها را درک میکنند یا دقیق تر به گونهای که خود را درک میکنند به نقاشی آنها می پردازند و این امر بستگی به درجه ی رشد و رسیدگی روانی_حرکتی کودکان دارد. نقاشی به منزله ی آزمون شخصیت است و پرده از روی عواطف کودک برمی دارد(کرمن،78:2006).نقاشی کودکان به عنوان یک اثر مکتوب و قابل نگهداری در طول زمان برای شناخت ویژگی های روانی یا حالات عاطفی آنان بسیار باارزش است. کودکان با هر نقاشی و داستان مرتبط با آن، جزیی از وجود یا ویژگیهای خویش را نمایان می سازند و به همین دلیل است که این ابزار وسیله ی مناسبی برای راه یافتن به دنیای پر رمز و راز آنان تلقی می شود(مارنات[9]،132:2002).

    از دیدگاه روان تحلیلی، کودکان از طریق نقاشی آن چه را که در ضمیرناخودآگاه خود دارند و احتمالا باعث ناراحتی و اضطراب شان می شود بیان می کنند. روانتحلیل گران معتقدند که کودکان به هنگام کشیدن یا رنگآمیزی یک تصویر، ناخودآگاهانه گوشه هایی از وضع عاطفی خود را بیان میکنند. به همین دلیل،تحلیل و بررسی نقاشی کودکان یکی از مهمترین و قابل اعتمادترین راه های شناخت روان کودکان است و به والدین و مربیان کودک در شناخت مشکلات شخصیتی آنها کمک زیادی میکند(قاسمی،56:2005).

    صالحی در یک پژوهش، ارزش تشخیصی آزمون ترسیم خانواده را در شناسایی چگونگی ارتباط کودکان 4 تا 6 ساله بااعضای خانواده مورد بررسی قرار داد،یافته های این پژوهش نشان داد که به طور کلی تعدادی از علایم تفسیری آزمون فرافکن خانواده از جمله ارزندهسازی و ناارزندهسازی افراد،حذف آنها از ترسیم، نزدیکی بین افراد ترسیم شده و همانندسازی کودک با آنها جهت تشخیص چگونگی ارتباط کودک با اعضای خانواده کارآیی لازم را دارا هستند. به عبارتی دیگر، وقتی کودک والدین خود را در نقاشی ارزنده سازی میکند یا با آنها همانندسازی کرده و یا آنها را در نزدیکی خود ترسیم میکند، احتمالا با آنها ارتباط خوبی دارد. از سوی دیگر، زمانی که کودک در نقاشی به ناارزنده سازی والدین میپردازد و یا آنها را از نقاشی خود حذف میکند، نشان میدهد که ارتباط وی با والدین نامناسب می باشد(صالحی،117:1997).

    بد رفتاری های والدین با کودک و از طرفی دیگر جدا شدن کودک از آنها صدمات عاطفی و روانی جبران ناپذیری به کودک وارد می کند(ابراهیم غفوری،1997).کودکان چگونگی روابط حال و گذشته شان را با والدین و خواهران و برادران در نقاشی خانواده فرافکنی میکنند و چون تمام زندگی عاطفیشان به این روابط وابسته است، میتوان انگیزه های کم و بیش پنهانی رفتار و به ویژه رفتار بیمارگونهی آنها را بر اساس بررسی نقاشی، استنباط و آشکار کرد(ایروانی،2007). همچنین میتوان گفت روش تداعی لفظی در روان تحلیل گری بزرگسالان قابل اجرا است ولی در کودکان قابل اعمال نیست و نقاشی آزاد یا بازی جانشین ان می شود .وقتی به کودک گفته می شود« خانواده خودت را نقاشی کن» می توان احساسات واقعی او را نسبت به کسانش شناخت و وقتی گفته می شود« یک خانواده را نقاشی کن» این دستور العمل مبهم تر به تخیل کودک میدان می دهد و تمایلات ناهوشیاربا سهولت بیشتری بیان می شود. از این رو ضروری است که تاثیرنقاشی درمانی از جنبه های گوناگون(افسردگی، خود بیمار انگاری، روان پریشی، اضطراب، وسواس، حساسیت بین فردی، فوبیا، کاهش خصومت و پارانویا) در کودکان بررسی شود.

     

    [1] . Lowenfeid&Brittain

    [2] . Williams&Wood             

    [3] . Kreaplin

    [4] . Bleuler

    [5] . Naumburg

    [6] . Leviek

    [7] . Parker&Ashe

    [8] . Crick

    [9] Marnat

     

    The effect of painting therapy on mental health of primary school students in Gachsaran town

     

    Abstract

     

    The main aim of this study is to investigate the effect of painting – therapy on mental health of primary school students in Gachsaran town. The variables of the study are dimensions of mental health such as anxiety, hostility, depression, phobia, obsession, paranoia, psychosis, and inter human sensitivity. The statistical population consists of primary school students in Gachsaran in Iran during the academic year of 1392 – 1393. The present surrey covers about 50 students selected by using random sampling in category manner. The study is based on independent simi variable, painting therapy and dependent variable, mental health.The instruments used for measuring the survey are revised inventories of concepts of psychology (SC190–R). Statistical tests are used for analyzing data for independent groups. The results suggest that there is a meaningful difference considering mental health between students who received painting the play and those who hadn’t received that kind of teaching it can be coccluded that student who received painting therapy had better mental health condition than those who hadn’t had any painting experience.

     

    Keywords: painting therapy, mental health, primary school students

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                  شماره صفحه

    چکیده 1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه. 3

    1-2- بیان مسأله. 5

    1-3- اهمیّت پژوهش... 6

    1-4- فرضیه های تحقیق.. 6

    1-5- ابعاد مؤثر بر سلامت روان. 7

    1-5-1 خود بیمار انگار (SOM) 7

    1-5-2 بعد وسواس- اجبار((O-C.. 7

    1-5-3 بعد حساسیت بین فردی(I-S) 7

    1-5-4 بعد افسردگی (DEP) 7

    1-5-5 بعد اضطراب (ANX) 8

    1-5-6 بعد خصومت(HOS) 8

    1-5-7 بعد فوبیا (PHOB) 8

    1-5-8 پارانویا (PAR) 8

    1-5-9 روان پریشی.. 8

    1-6- معرفی متغیرها وتعریف نظری و عملیاتی آنها 9

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    2-1- پیش درآمد. 11

    2-2- سلامت روان. 11

    2-2-1 روان شناسی سلامت... 11

    2-2-2 مکتب تحلیل بیوانرژتیکی.. 12

    2-2-3 مسایل اخلاقی در معنویت وسلامت روان. 12

    2-2-4 ضوابط اخلاقی انجمن روان شناسی امریکا 12

    2-2-5 معنویت و سلامت روان. 13

    2-2-6 بخشایش و نادیده گرفتن خشم. 13

    2-2-7 خصوصیات افراد دارای سلامت روان. 13

    2-2-8 خود بیمار انگاری.. 14

    2-2-9 اختلال وسواسی- اجباری( (ocd. 14

    2-2-10 حساسیت بین فردی.. 15

    2-2-11 افسردگی.. 15

    2-2-12 اضطراب... 16

    2-2-13 خصومت... 17

    2-2-14 فوبیا 17

    2-2-15 پارانویا 18

    2-2-16 روان پریشی.. 18

    2-3- پرخاشگری.. 18

    2-3-1 تعریف پرخاشگری.. 18

    2-3-2 انواع پرخاشگری.. 19

    2-3-3 تظاهرات پرخاشگری از کودکی تا اوایل بزرگسالی.. 20

    2-3-4 در طول دومین وسومین سال ها عمر، نشانه های رفتاری.. 20

    2-3-5 نوجوانی و اوایل بزرگسالی.. 21

    2-3-6 عوامل موثر بر پرخاشگری.. 22

    2-3-7 خانواده به منزله مرکز آموزش پرخاشگری.. 22

    2-3-8 تقلید پرخاشگری.. 23

    2-3-9 تقویت پرخاشگری.. 23

    2-3-10 تماشای خشونت در تلویزون. 24

    2-3-11 نقص در مهارت های شناختی.. 25

    2-3-12 کنترل پرخاشگری.. 26

    2-3-13 آموزش استراتژی های موثر بر کاهش تعارض به کودکان. 26

    2-3-14 تشویق وترغیب رفتارهای مخالف... 26

    2-3-15 آگاهی فزاینده از تاثیرات زیان آورپرخاشگری.. 27

    2-3-16 سازمان بندی مجدد محیط ها 27

    2-3-17 برون ریزی عواطف از طریق هنر. 27

    2-3-18 شیوه های رفع خشم. 27

    2-3-19 شیوه های مو اجه با انسان خشمگین.. 28

    2-4- نقاشی و نقاشی درمانی.. 28

    2-4-1 نخستین مراحل نقّاشی کودکان خط خطی کردن. 28

    2-4-2 مراحل تکامل خط خطی کردن. 29

    2-4-3 از هیجده ماهگی تا دو سال و نیمگی.. 29

    2-4-4 توصیف نقاشی توسط پیاژه 30

    2-4-5 تفسیرهای فرافکنانه نقاشی کودکان. 31

    2-4-6 توصیف نقاشی توسط پیاژه 31

    2-4-7 هیجده ماهگی تا دوسال و نیمگی.. 31

    2-4-8 از دو سال و نیمگی تا پنج سالگی.. 32

    2-4-9 پنج تا هشت سالگی.. 32

    2-4-10 هشت سالگی تا نوجوانی.. 33

    2-4-11 شاخص های هیجانی در مورد نقاشی کودکان. 33

    2-4-12 انتخاب موضوع نقاشی بین پسرها و دخترها 33

    2-4-13 اضافه نمودن شخصیت های دیگر. 34

    2-4-14 کمبود محبت... 34

    2-4-15 نقاشی در مقام بازی.. 34

    2-4-16 حسادت... 35

    2-4-17 بی ارزش کردن اشخاص.... 35

    2-4-18 کودک و میمون. 35

    2-4-19 فاصله بین اشخاص.... 36

    2-4-20 برجسته نمودن اشخاص.... 36

    2-4-21 رنگ و تخیلات... 36

    2-4-22 تعیین هویت... 37

    2-4-23 تکامل چهره نگاری.. 37

    2-4-24 ارتباط بین اندازه اشیاء و محل قرار گرفتن آنها 37

    2-4-25 نقاشی و زندگی عاطفی کوک.. 38

    2-4-26 جهت نقاشی.. 38

    2-4-27 فضا 38

    2-4-28 معانی رمزی حیوانات... 39

    2-4-29 معانی رمزی آب... 39

    2-4-30 معانی رمزی رنگین کمان. 40

    2-4-31 معانی رمزی کوه ها 40

    2-4-32 معانی رمزی هواپیما 40

    2-4-33 معانی رمزی راه 40

    2-4-34 معانی رمزی خانه. 40

    2-5- پیشینه تحقیق.. 41

    2-5-1 پیشینه هنر و نقاشی درمانی.. 41

    2-6- موسیقی و نقاشی.. 48

    2-6-1 ریتم یا آهنگ ترسیم. 49

    2-7- نظریه های مختلف در مورد سلامت روان. 49

    2-7-1 نظریه فروید. 49

    2-7-2 نظریه موری.. 50

    2-7-3 نظریه آدلر. 50

    2-7-4 نظریه مزلو. 51

    2-7-5 نظریه فروم. 51

    2-7-6 نظریه روان تحلیل گری.. 52

    2-7-7 نظریه رفتار شناسی فطری.. 52

    2-7-8 نظریه سائق (فرضیه ناکامی –پرخاشگری) 52

    2-7-9 نظریه یادگیری اجتماعی.. 53

    2-7-10 نظریه هنرمندانه. 54

    2-7-11 نظریه بالینی- فرافکن.. 54

    2-7-12 نظریه تکاملی.. 55

    2-7-13 نظری بالینی- فرافکنانه. 56

     

    فصل سوم: روش شناسی پژوهش

    3-1- پیش‌درآمد. 58

    3-2- طرح تحقیق.. 58

    3-3- جامعه آماری.. 59

    3-4- حجم نمونه مورد مطالعه. 59

    3-5- روش نمونه‌گیری و تعداد نمونه. 60

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل داده‌ها

    4-1-  نتایج تجزیه و تحلیل.. 62

    فصل پنجم: بحث و نتیجه‌گیری

    5-1- بحث و تحلیل نتایج.. 73

    5-2- محدودیت‌ها 74

    5-3- پیشنهادهای تحقیق.. 75

    5-3-1 پیشنهادهای پژوهشی.. 75

    5-3-2 پیشنهادهای کاربردی.. 75

    منابع و مآخذ. 76

    فهرست منابع فارسی.. 76

    فهرست منابع انگلیسی.. 79

    پیوست... 81

    چکیده انگلیسی.. 88

     

    منبع:

     

    منابع و مآخذ

    فهرست منابع فارسی

    آنتونی چی، کُریتس. (1385). روان‌شناسی سلامت. مؤلف: ترجمه فتحی آشتیانی، علی؛ عظیمی آشتیانی، هادی آشتیانی. انتشارات بعثت.

    اتکینسون، رتیال.ل.، ریچارد اتکینسون. و ارنست هیلگارد. 1983. زمینه روان‌شناسی. ترجمه محمدتقی براهنی، علی‌اکبر سیف، شکراله طریقتی، شهین علیایی زند، احمد محیط و مهدی محی‌الدین(1373). تهران: انتشارات رشد.

    الپورت، ارونسون. (1389). روان‌شناسی اجتماعی. مترجم دکتر حسین شُکرکُن، انتشارات شد تهران.

    انجمن روانپزشکی آمریکا. (1994). راهنمای تشخیصی و آماری اختلافات روانی. ترجمه محمدرضا نیکخو، هایاماک آوادیس یانس، سیامک نقش‌بندی، مالک میرهاشمی و محی‌الدین غفرانی(1374). تهران: انتشارات سخن.

    بهرامی، هادی. 1378. بررسی اختلالات روانی نزد زندانیان مردو مقایسه آن با افراد عادی. فصلنامه اندیشه و رفتار، سال پنجم شماره 1 و 2.

    بیرشک، بهروز. (1379). سمینار هنر درمانی. تهران: دانشگاه علوم پزشکی ایران.

    پاشا شریفی، حسن. (1376). نظریه و کاربرد آزمون‌های هوش و شخصیت. تهران: انتشارات سخن.

    توماس، گلین وی. و آنجل امر حبی سیلکر. (1370). مقدمه‌ای بر روان‌شناسی نقاشی کودکان. ترجمه عباس مخبر. تهران: چاپ طرح نو.

    درلئو، جوزف. (1375). تفسیر نقاشی‌های کودکان. ترجمه فاطمه فروزان. تهران: انتشارات سازمان بهزیستی کشور.

    رابرت، بی. (1389). غلبه بر خشم. مترجم فرجی، جان، تهران: انتشارات شد.

    ریتا ال. اتکینسون. و [دیگران]. 1390. زمینه روان‌شناسی هیلگارد. مترجمان تقی براهنی، محمد و [دیگران]؛ تهران: انتشارات رشد.

    ساروخانی، باقر. (1369). جامعه‌شناسی ارتباطات. تهران: انتشارات اطلاعات.

    ستاد مبارزه با مواد مخدر. (1381). ارزیابی سوء مصرف مواد مخدر در زندان‌های ایران. پژوهشکده ملی مواد مخدر ایران. مارنات (2003).

    سرمد، زهره.، عباس بازرگان. و الهه حجازی. 1378. روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. تهران: انتشارات آگه.

    سیدی، طاهره. (1378). بررسی تأثیر قصه‌گویی بر کاهش پرخاشگرانه پسران پرخاشگر پایه اول. پایان‌نامه دوره کارشناسی ارشد. چاپ نشده. دانشگاه آزاد، تهران مرکزی.

    شفیع‌آبادی، عبدالله. 1384. نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی. مرکز نشر دانشگاهی.

    شوران، گویرین. و ایلیس هستی. 1384. پرخاشگری و زورگویی در کودکان و نوجوانان. ترجمه و تألیف دکتر حسن توزند، جانی و نسرین کمال‌پور، نشر مررند.

    علامه‌زاده، رضا. (بی‌تا). شناخت اجتماعی هنر. (هنر آدمیان نخستین، یک بررسی به زبان ساده از هنر دوران سنگ). تهران: چاپ حلیان کتاب.

    عناصری، جابر. (1368). مردم‌شناسی و روان‌شناسی هنر. تهران: انتشارات اسپرک.

    فراری، آنا الیوریو. (1387). نقاشی کودکان و مفاهیم آن. ترجمه صرافان، عبدالرضا، انتشارات:دیبا.

    قراچه‌داغی، مهدی. (1387). افسردگی. تهران: نشر آسیم.

    کیهان نیا. 1384. راز موفقیت در زندگی، هنر بهتر زیستن. نشر ماد.

    کاپلان. و سادوک. 1387. خلاصه روانپزشکی. ترجمه دکتر فرزین رضاعی، انتشارات ارجمند.

    کاپلان. و گرب سادوک. (1375). خلاصه روانپزشکی علوم رفتاری- روانپزشکی بالینی. ترجمه نصراله‌پورافکاری. تهران: نشر شهرآب.

    کرلینجر، فردان. (1377). مبانی پژوهش در علوم رفتاری. ترجمه حسن پاشا شریفی و جعفر نجفی زند. تهران: انتشارات آوای نور.

    کرمی، ابوالفضل. 1390. آشنایی با آزمون‌سازی و آزمون‌های روانی. مرکز نشر روان‌سنجی.

    لاندگارتن، هلن. (1981). هنر درمانی بالینی. ترجمه کیانوش هاشمیان و الهام ابوحمزه (1378). تهران: نشر مهاجر.

    لطف‌آبادی، حسین. (1374). آزمون‌های روان‌شناختی کودکان برای مشاوره کودک. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

    لووَن، الکساندر. و لسلی لووَن. 1382. تپش گرم حیات سلامت روان با تمرینات بیوانرژیتیک. ترجمه صفایی، پریوش، انتشارات رشد، تهران.

    ماسن، پاول هنری. و [دیگران]. (1374). رشد و شخصیت کودک. ترجمه مهشید یاسایی. تهران: نشر ماد.

    ماهر، فرهاد. (1374). جامعه شناسی ارتباطات. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی، ساروخانی، باقری (1369). تهران: انتشارات اطلاعات.

    مجمد، مجد. (1384). انسان در مسیر زندگی. عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران 1384.

    مددی، نازنین. (1378). بررسی تأثیر نقاشی درمانی بر کاهش مشکلات هیجانی کودکان 11-7 ساله. پایان‌نامه دوره کارشناسی. چاپ نشده. دانشگاه آزاد اسلامی، واحد تهران مرکز.

    موسی خان بختیاری، هدیه. (1378). نقاشی‌های کودکان چه می‌گویند. تهران: همشهری.

    میرزا بیگی، علی. (1370). نقش هنر در آموزش و پرورش و بهداشت روانی کودکان. تهران: انتشارات مدرسه.

    نلسون، ریتا ویکس. و الن سی ایزرائل. (1372). اختلال‌های رفتاری کودکان. ترجمه محمدتقی منشی طوسی.

    وی، توماس. و آنچل ام جی. 1370. سیلک مقدمه‌ای بر روان‌شناسی نقاشی کودکان. ترجمه مخبر، عباس، انتشارات تک.

    وین، فروگات. (1385). راهنمای غلبه بر اضطراب. مترجم مهرداد فیروزبخت. تهران: رسا.

    هارتز، گری. (بی تا). معنویت و سلامت روان. ترجمه کامگار، امیر جعفری، عیسی.

    هتر ینگتون، ای.، پارک میوسن. و دی راس. (1373). روان‌شناسی کودک از دیدگاه معاصر. ترجمه جواد طهوریان و همکاران (1373)، مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

    هنریک، ریچی. (1374). آشنایی با 39 فن درمانی. ترجمه احمد اعتمادی و مصطفی تبریزی. تهران: انتشارات فراروان.

    هیربدنیا، ابراهیم. (1377). شعر و هنردرمانی. (خودشناسی، خودآموزی و به اندیشی). تهران: انتشارات تکثیر.

    یحیی، سید‌محمدی. (1388). آسیب‌شناسی روانی. نشر ارسباران.

     

     

     

     

     

    فهرست منابع انگلیسی

    Arnheim, R. (1972). Toward a psychology of art. California: University of California press.

    Arnheim, R. (1986). New essays on the psychology of art. California: University of California press.

    Baron, R. A. (1985). Contribution of the psychology sciences.  New York: plenum.

    Berk, Laura. (1994). Child development. London: Ally and Bacon.

    Blickle, G; Habash, A; Wolf gong, S. (1998). Verbal aggressiveness:   Conceptualization and measurement a decade later. Psychological     reports, London. 82(1).

    Brain, J. A; Segal, A. (1998). How to prevent aggressive behavior (The council for exceptional children). Teaching Exceptional children. Mar/Apr.

    Break Well , O. M. (1997). Coping with aggressive behavior. New York: wiley.

    Carrigan , J. (1993). Painting therapy: A Swiss experience for people with mental retardation. American Journal of art therapy.  32(93).

    Dwortzky, J. P. (1996). Introduction to child development. Washington: west publishing Company.

    Fled man, E. B. (1961). Art as image and idea. Englewood: university of Georgia Print.

    Gilory, A; Lee. C. (1994). Art and music therapy and research. London: Routhledge.

    Graig, G. R. J; Kermis , M. (1995).  Children Today. New Jersey: Prentice Hall.

    Green, M. Y; Rein hard, R. (1995). When art imitates life (A look at art and drama therapy institute). Public welfare. Spring 94(53).

    Hart, C; Nelson, D. A. (1998). Overt and relational aggression in russian nursery school age children; parenting style and marital linkage. Developmental psychology. 34(4).

    Janice , J. B. (1990). Observing development of the young child. Singapor: Merill publishing.

    Johnson, C; Lob dell. K; Nesbitt. J; Car. M. (1996). Theraputic crafts: A practical approach. U.S.A.: Slack Incor Porated.

    Killick, K; Schaverien, J. (1997). Art Psychotherapy and Psychosis. London; Routhledge.

    Kim. SY; Kim, HS; Yoon, SJ; Jang, HI; SVn , KM. (1992). A study of Psychiatric patients perceived effect and expectancy of activity therapy. Bib lo graphic citation. Taehan Kanho. 31(4).

    Leober, R; Hay. D. (1997). Key Issues in the development of aggression and violence from childhood to early adulthood. Annual Review of Psychology. 48.

    Levick, M. F. (1983). They couldn’t talk and so they drew.  Illinois: Charles. C. Thomas.

    Lyn , M. R. (1996). Strategies for teaching students with emotional and behavioral disorders. U.S.A. Pacific grove: Brooks cole.

    Mc Niff, Sh. (1992). Art as medicine (Creating a therapy of the Imagingation). London : Shambhala.

    Myers, D. g. (1996). Exploring Psychology. New York: worth Publishers.

    Nicki , R. C; Bigbee , M. Howes , C. (1996). Gender differences in children ,s normative beliefs about aggression: How I hurt three? Let me count the ways. Child development. 67(3).

    Oliver, R. W; (1993). Psychology and health care. London: Bailliere Tindall. Pettit, G. S. (1997). The development cause of violence and aggression (Mechanisms of family and per influence). The Psychiatric clinics of North America. 20.

    Plascow, D. (1973). Art with children. London: Studio rista.

    Rubin, K. H; Hasting, S. P; Stewart. Sh. Menical, K. (1998). Inter a personal and maternal correlates of aggression, conflict and externalizing problems in toddlers. Child Development. 69(6).

    Scott, D. (1995). The effect of video games on feelings of aggression.  The Journal of Psychology. 129(2).

    Shaffer, D. R. (1996).  Developmental Psychology, childhood and adolescence. London: Brooks Cole.

    Simon, R. M. (1996). Symbolic images in art therapy. London: Routhledge.

    Skaife, S; Huet, V. (1998). Art psychotherapy groups. London: Routhledge.

    Stabler, J. R; Stabler, J. O; Karger, R. h. (1977). Evaluation of painting of nonretarded and retarded persons by Joudges with and without art training. American Journal of mental deficiency. 81(5).

    Stein bauer, M; Taucher, J; Zapotoczky, H. C. (1999). Integrative painting therapy (A therapeutic concept for Psychiatric in patients at the university clinic in graz). Wein. Kin - Wochensch. Jull. 111(13).

    Vasta, R; Halth, M. M; Miller, S. J. (1992). Child Psychology. New York: Wiley.

    Wiley, J; Inc, S. (1997). Expressive communicative ability, symptoms of mental illness and aggressive behavior. Journal of Clinical Psychology: 53(4).

    36.  Williams, G. H; wood, M. M. (1977). Development art therapy. Baltimor: University Park press.

     


موضوع پایان نامه اثربخشی نقاشی‌درمانی بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران, نمونه پایان نامه اثربخشی نقاشی‌درمانی بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران, جستجوی پایان نامه اثربخشی نقاشی‌درمانی بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران, فایل Word پایان نامه اثربخشی نقاشی‌درمانی بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران, دانلود پایان نامه اثربخشی نقاشی‌درمانی بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران, فایل PDF پایان نامه اثربخشی نقاشی‌درمانی بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران, تحقیق در مورد پایان نامه اثربخشی نقاشی‌درمانی بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران, مقاله در مورد پایان نامه اثربخشی نقاشی‌درمانی بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران, پروژه در مورد پایان نامه اثربخشی نقاشی‌درمانی بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران, پروپوزال در مورد پایان نامه اثربخشی نقاشی‌درمانی بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران, تز دکترا در مورد پایان نامه اثربخشی نقاشی‌درمانی بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثربخشی نقاشی‌درمانی بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثربخشی نقاشی‌درمانی بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران, پروژه درباره پایان نامه اثربخشی نقاشی‌درمانی بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثربخشی نقاشی‌درمانی بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثربخشی نقاشی‌درمانی بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثربخشی نقاشی‌درمانی بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثربخشی نقاشی‌درمانی بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثربخشی نقاشی‌درمانی بر سلامت روان دانش‌آموزان پسر مدارس ابتدایی شهرستان گچساران

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته­ ی تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش رفتار حرکتی چکیده: اختلال هماهنگی رشدی معمولا با اختلالات حرکتی و شناختی نظیر تعادل، هماهنگی حرکتی، مشکلاتی در زمان واکنش و پیش­بینی و حافظه در کودکان مبتلا همراه است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر 8 هفته برنامه تمرینی ادراکی- حرکتی بر قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته­ی تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش رفتار حرکتی چکیده: اختلال هماهنگی رشدی معمولا با اختلالات حرکتی و شناختی نظیر تعادل، هماهنگی حرکتی، مشکلاتی در زمان واکنش و پیش­بینی و حافظه در کودکان مبتلا همراه است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر 8 هفته برنامه تمرینی ادراکی- حرکتی بر قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی می­باشد. ...

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد «.M.A» گرايش: سنجش و اندازه گيري(روانسنجي) زمستان 1393 چکيده طي دهه‌هاي گذشته، تعداد زيادي از روان شناسان و روانپزشکان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشددر رشته روان شناسی(M.A) گرایش:بالینی هدف آموزش و پرورش تعلیم و تربیت و شکوفا نمودن و به فعلیت رساندن همه استعدادهای انسان با برنامه‌های سنجیده است، این امر مستلزم شناسایی و پی بردن به کم و کیف آنهاست، از دیرباز مشاوران نقش حساس و موثری در این زمینه داشته اند، لذا هدف اصلی این پژوهش تأثیر مشاوره تحصیلی بر انگیزش تحصیلی،هویت فردی ، و بهداشت ...

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش داخلی – چکیده مقدمه: محیط بالین در برگیرنده شرایط و محرکهای موثر بر یادگیری است ولی انگیزه نخستین و مهمترین عنصر تشکیل دهنده رفتار یادگیری می باشد. یکی از نظریه های مهم در این زمینه تئوری خود تعیین کنندگی است که یک تئوری انگیزش عمومی است. بر اساس این تئوری، ارضاء سه نیاز اساسی روانی: درک از استقلال ،کفایت و شایستگی و ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت آموزشی M.A)) چکیده: هدف این پژوهش مطالعه تاثیر روش تدریس جیگ ساو وروش تدریس یادگیری در حد تسلط بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان،پایه ششم شهر بندرعباس بوده است.این پژوهش به روش شبه تجربی و استفاده از طرح پیش آزمون و پس آزمون گروه گواه و گروه آزمایش صورت گرفت.جامعه آماری این تحقیق دانش آموزان پایه ششم ناحیه دو شهر بندرعباس در سال تحصیلی 93-92 بوده ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی بررسی تأثیر آموزش مهارت‌های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی دختران دبیرستانی چکیده هدف از این تحقیق بررسی تأثیر آموزش مهارت های ارتباطی بر سازگاری اجتماعی دختران دبیرستانی بوده است . بدین منظور از بین دانش آموزان دختر دبیرستانی ارجاع داده شده به مراکز مشاوره آموزش و پرورش شهر شیراز تعداد 20 نوجوان ناسازگار به طور تصادفی در ...

رشته: تربیت بدنی گرایش: فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از این تحقیق بررسی رابطه آمادگی جسمانی با شاخص توده بدن و محیط کمر در پسران دانش‌آموز 8 تا 10 ساله شهر رشت بود. برای این منظور تعداد 324 نفر از دانش آموزان با روش نمونه‌گیری خوشه‌ای – تصادفی انتخاب و در تحقیق شرکت داده شدند. در ابتدا قد (13/7±36/138)، وزن (87/9±79/37)، شاخص توده بدن[1] (71/3±50/19) و محیط کمر[2] (08/9±22/67) ...

مقدمه روان شناسان در دهه هاي اخير در بررسي اختلالات رفتاري و انحرافات به اين نتيجه رسيده اند که بسياري از اختلالات و آسيب ها در ناتواني افراد در تحليل صحيح و مناسب از خود و موقعيت خويش ، عدم احساس

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) در رشته مشاوره مدرسه اثربخشی آموزش مدیریت رفتار کودکان به مادران بر سلامت روان مادران و نشانگان اختلال کمبود توجه – بیش‌فعالی در کودکان هدف پژوهش حاضر اثربخشی آموزش مدیریت رفتار به مادران کودکان مبتلا به اختلال بیش‌فعالی – کمبود توجه به نشانگان کمبود توجه – بیش‌فعالی کودکان و سلامت روان مادران بود. با استفاده از طرح پیس‌آزمون و ...

ثبت سفارش