پایان نامه اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی

word 4 MB 30527 158
1393 کارشناسی ارشد تربیت بدنی و ورزش
قیمت قبل:۶۵,۶۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته­ ی تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش رفتار حرکتی

    چکیده:

    اختلال هماهنگی رشدی معمولا با اختلالات حرکتی و شناختی نظیر تعادل، هماهنگی حرکتی، مشکلاتی در زمان واکنش و پیش­بینی و حافظه در کودکان مبتلا همراه است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر 8 هفته برنامه تمرینی ادراکی- حرکتی بر قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی می­باشد. تعداد 20 آزمودنی کودک در دامنه سنی 8-12سال از بین کودکان اختلال هماهنگی رشدی مدارس استثنایی شهرستان کرمانشاه حضور داشتند به صورت نمونه در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. پروتکل تمرینی شامل 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بود، که طی سه جلسه در هفته و 50 دقیقه تمرینات انجام می­گردید. متغیرهای حرکتی (نظیر تعادل ایستا، تعادل پویا، هماهنگی دو دستی، هماهنگی چشم و دست) و شناختی (نظیر زمان واکنش ساده و انتخابی، زمان پیش بینی، حافظه فعال) قبل و بعد از تمرینات توسط ابزار معتبر (تست تعادل ایستای لک لک، تست تعادل پویای Y، دستگاه هماهنگی دو دستی و دستگاه هماهنگی چشم و دست، دستگاه سنجش زمان واکنش ساده و انتخابی، دستگاه زمان پیش بینی، نرم افزار حافظه فعال)، اندازه گیری شد. پس از اطمینان از توزیع طبیعی داده ها با استفاده از آزمون کولمو گرف- اسمیرنوف، از آزمون های t همبسته و مستقل برای مقایسه نتایج درون و بین گروهی استفاده شد. پیشرفت معنی داری در همه متغیرهای اندازه­گیری شده از پیش­آزمون تا پس‌آزمون در گروه آزمایش وجود داشت (p<0/05). همچنین یافته ها نشان داد گروه تجربی نسبت به گروه کنترل در متغیرهای اندازه گیری شده به طور معنی داری بهتر بودند (p<0/05). بنابراین الگوی نتایج تحقیق پیشنهاد می­کند که انجام تمرینات ادراکی- حرکتی موجب بهبود عملکرد حرکتی و شناختی کودکان دارای اختلال هماهنگی رشدی می­شود.

    مقدمه و بیان مسئله

    در زندگی کودک پیش از رفتن به مدرسه رشد مهارت­های حرکتی نقش اساسی را در یادگیری بعدی دارد عده­ای از محققین (کپارت، کتمن، بارک[1]) معتقدند یادگیری حرکتی مبدأ هر یادگیری است و فرایندهای ذهنی عالی­­تر پس از رشد مناسب سیستم حرکتی و سیستم ادراکی و همچنین پیوندهای ارتباطی میان یادگیری حرکتی و ادراکی به وجود می‌آید. در حقیقت ابتدایی‌ترین پاسخ­های رفتاری کودکان از نوع حرکتی است کودک با کمک این رفتارهای حرکتی به درک خود و دنیای اطراف نائل می­شود و این تجارب حرکتی زیربنای آگاهی­ها و یادگیری­های او را فراهم می­کند و در دوران کودکی آمیختگی و پیوستگی فعالیت­های حرکتی و ذهنی بسیار بالا است. می‌توان تا حدود زیادی ریشه رفتارهای ذهنی تکامل‌یافته تر را نیز در یادگیری حرکتی جستجو کرد. رشد عصبی و عضلانی کودک پایه لازم جهت رشد و تکامل فزاینده فعالیت روانی– حرکتی وی را فراهم می‌سازد و با توسعه سیستم عصبی عضلانی رشد مهارت­های حرکتی و توانایی­های حرکتی پایه جدا می­باشد (دانیل دی، ویلیامز رای، سینکلر،1990).

    در دنیای امروز دیگر به ورزش به عنوان سرگرمی و تفریح نگاه نمی­شود؛ بلکه نقش ورزش در سلامت روانی انسان مورد قبول همه است. این امر به گونه­ایست که ورزش به عنوان یک رویکرد درمانی، در درمان بسیاری از اختلالات و ناتوانی­ها به خصوص در کودکان مورد استفاده قرار می­گیرد. یکی از برنامه­های معتبر، برنامه­های تمرینی ادراکی- حرکتی هستند که بر پایه سطح تکامل، تنظیم شده­اند و بسیاری از عناصر دیگر را دارا می­باشند. افزایش آگاهی­های بدنی، فضایی، جهت‌دار و زمانی به عنوان وسیله هدایت کودک به سوی کنترل حرکتی را افزایش داده و توانایی در انجام حرکات را ایجاد می­کند (پلهام[2]، بندر[3]، 1983). اختلال هماهنگی رشد حرکتی (DCD)[4] عبارتی است که انجمن روان‌پزشکی آمریکا برای توصیف کودکانی که در اجرای برخی از مهارت‌های حرکتی با مشکل مواجه بوده و از شایستگی حرکتی لازم جهت مقابله با نیازهای حرکتی زندگی روزمره خود رنج می‌برند پیشنهاد کرده است. براساس معیارهای تشخیصی ارائه‌شده در متن تجدیدنظر شده راهنمای انجمن(DSM-IV-TR)[5] تشخیصی و آماری اختلال‌های روانی حرکتی، معیار الف: هماهنگی این دسته از کودکان به طور بارزی نسبت به سن و توانایی هوشی آن‌ها پایین تر است؛ معیار ب: این مشکلات هماهنگی اثرات منفی مشخصی بر پیشرفت تحصیلی و فعالیت­های روزمره زندگی آن­ها می‌گذارد؛ معیار ج: این اختلال سبب بروز وضعیت پزشکی خاص یا اختلالات رشدی وسیع نمی­باشد (انجمن روان‌پزشکی امریکا، 1381). اختلال هماهنگی پیش‌رونده (DCD) به عنوان یک صدمه‌ی قابل‌ملاحظه‌ی هماهنگی حرکتی مطرح شده است.‌ هنگامی این تشخیص گذاشته می‌شود که اختلالات حرکتی مذکور تأثیرات منفی قابل‌ملاحظه‌ای بر برخی از جنبه‌های دیگر زندگی فرد داشته باشد که معمولاً تأثیر بسزایی بر امور تحصیلی و فعالیت‌های روزمره زندگی دارد. این اختلال با اختلالات پیش‌پاافتاده و ناچیز دوران کودکی شروع می‌شود و معمولاً بین سنین 6 تا 12 سالگی تشخیص داده می‌شود. این اختلال هم به صورت مجزا وجود دارد وهم به صورت توأم با سایر اختلالات مانند اختلالات یادگیری[6] یا [7]ADHDممکن است وجود داشته باشد. هنگامی‌که از کلمه دیسپراکسیا استفاده می‌شود تعریف بیشتر به سمت سازمان‌دهی برنامه‌ریزی و سازمانده‌ی حرکتی میل می­نماید (مورن اف بل، 2006).

    سال­های اول زندگی دوره بسیار مهم تکامل حواس و به تبع آن ادراک و شناخت می­باشد. در این سال­ها درک و شناخت از محیط افزایش‌یافته و مهارت­های حرکتی کم‌کم رشد می­کنند. برخی از کودکان در مهارت­های حرکتی نظیر حرکات روزانه خود که نیازمند هماهنگی می‌باشد، مشکل‌دارند. اختلال در اجرای حرکات هماهنگ دغدغه همیشگی برخی از والدین، مربیان، معلمان و محققان علوم حرکتی و توان‌بخشی بوده است تا جایی که سال 1930، دوره نشانگان دست و پا چلفتی نامیده شد (آمراتونگا[8]، 2004). این نشانگان به معنی وضعیت رفتارهای حرکتی بی­ دست و پا که می­تواند باهر ناحیه عصبی خاص ارتباط داشته و باعث اختلال و یا آسیب شود، می­باشد. اگر چه این اصطلاح همچنان مورد استفاده قرار می­گیرد، اما در حال حاضر اصطلاح اختلال هماهنگی رشدی مورد استفاده مجامع علمی و آکادمیک رایج شده است. به عبارت دیگر آن‌ها کودکانی هستند که  دارای اختلال هماهنگی رشدی (DCD) هستند (مورن اف بل، 2002). اختلال هماهنگی رشد (DCD) یک اصطلاح عمومی در توضیح مشکلات مهارت­های فیزیکی می‌باشد که شباهتی به بیماری شناخته‌شده یا تأخیر کلی ندارد، این اختلال بر نحوه عملکرد شخص مبتلا تأثیر می‌گذارد. DCD زمانی رخ می­دهد که در رشد مهارت­های حرکتی تأخیر ایجاد شود و یا در حین اجرای حرکات هماهنگ شده مشکلی به وجود آید که باعث ناتوانی در انجام وظایف روزمره خواهد شد. به عبارت دیگر طرح و اجرای جابجای حرکت فرد دچار آسیب می‌شود (جیویس[9]، 2003). اختلال هماهنگی رشدی برای توضیح مشکلاتی در زمینه رشد مهارت­های حرکتی به کار می رود، این عارضه در ابتدای زمینه یادگیری و یا حرکت­هایی که نیاز به هماهنگی حرکتی دارند به صورت یک مشکل آشکار خواهد شد. میزان شیوع اختلالات هماهنگی رشد در میان کودکان (7سال) حدود 5 تا 6 درصد گزارش شده است که مشکلاتی از جمله تأخیر رشدی، اختلال تعادل، اختلال ادراکی و ضعف و هماهنگی حرکتی در کودکان مبتلا تأیید شده است (انجمن روان‌پزشکی امریکا، 1994) و براساس گزارش‌ها، پسران سه تا هفت برابر بیشتر از دختران به این اختلال مبتلا می‌شوند (کادسیو[10] و گیلبرگ[11]، 1999). سایر مشکلات این کودکان که به دو دسته‌ی جسمانی و حرکتی شامل: آگاهی بدنی پایین، مشکلاتی در انجام حرکات درشت و ظریف، تأخیر در یادگیری مهارت­های حرکتی خاص، اختلال در انجام فعالیت‌هایی که به تغییر مداوم وضعیت بدن نیاز دارد و فعالیت‌هایی که نیاز به هماهنگی دو طرف بدن دارد؛ و رفتاری شامل: خستگی زودرس، آستانه تحمل ناکامی پایین و اجتناب از بازی تقسیم می­شوند (میسیونا[12]، 2011).

    حدود 2/1 کودکان در سن پیش‌دبستانی به اختلالات هماهنگی رشدی مبتلا می‌شوند، مشکل شدید در هنگام نشستن، ناتوانی در ایستادن بدون کمک، ناتوانی یا مشکل شدید در هنگام چهار دست و پا رفتن، راه رفتن خیلی کند و تعدادی از نشانه‌های سنین دبستانی دیده می­شوند نظیر مشکل در گرفتن مداد یا نقاشی کردن، مشکل در انداختن توپ و دوچرخه‌سواری، ضعف در زمان ورزش کردن، مشکل در توجه و تمرکز و یادآوری، نوعی عدم کنترل در همه حرکت‌ها، زمین خوردن مداوم در هنگام  بازی و عدم توانایی گرفتن اشیا در دست و غیره (علیزاده، 1383). در کار تحقیقاتی(ساجن[13] و چمبرز[14]، 2005)، با عنوان خام حرکتی در کودکان و بررسی این که آیا این کودکان با افزایش سن بهبود میابند؟ 17 کودک در سن 6 سالگی مورد آزمون قرارگرفته و سپس در سن 16 سالگی دوباره آزمون­ها به عمل آمد و مشخص شد مشکلاتی که در 6 سالگی وجود داشت در 16 سالگی نیز ادامه دارد در یک کار تحقیقاتی دیگر کربی[15] و همکاران که در سال 2008 انجام شد کودکان سوئدی مورد مطالعه قرار گرفتند در این آزمون 818 کودک از نظر توانایی درک مطالب هنگام خواندن در سن 7 سالگی مورد آزمون قرار گرفتند و همین طور در سن 10 سالگی این آزمون تکرار شد نتیجه این که ارتباط معناداری بین نتایج این دو آزمون وجود داشت پس می­توان نتیجه گرفت این کودکان بدون مداخلات درمانی اگرچه بدتر نمی‌شوند اما بهبودی نیز حاصل نمی‌گردد (کربی و همکاران، 2008). در سال 1377 آقای بلیانی در پژوهشی با موضوع "تأثیر یک برنامه تمرینی منتخب بر توانایی‌های ادراکی- حرکتی پسران کلاس اول دبستان"  انجام داد، به این نتیجه رسید که تعادل ایستا، تعادل پویا، سرعت، دقت و هماهنگی تحت تأثیر برنامه تمرینی افزایش قابل ملاحظه‌ای داشته است. با توجه به اهمیت حرکت و تأثیر رشد آن در زندگی در تمام ابعاد وجودی انسان و تجارب حرکتی کسب‌شده در سنین اولیه که پایه‌های اصلی رشد و تکامل  حرکتی را تشکیل می‌دهند و همچنین نقشی که فعالیت­های ادراکی حرکتی سازمان‌یافته در دوران پیش از دبستان در رشد و تکامل حرکتی شناختی کودکان دارند و اینکه بهترین زمان افزایش ظرفیت­ها و استعدادهای یک انسان، دوران کودکی است، ضرورت و اهمیت تحقیق در زمینه تأثیر فعالیت بدنی بر عملکرد حرکتی و شناختی کودکان کاملاً مشخص شده است. بیشتر تحقیقات به عمل آمده در رابطه با توانایی‌های ادراکی- حرکتی مانند نوشتن، خواندن، پیشرفت تحصیلی و... می­باشد.

     نیس[16]  (1966) اظهار داشت کودکانی که دارای مهارت­های حرکتی بهتری هستند، در خواندن و نوشتن نسبت به کودکانی که هماهنگی بدنی ضعیف تری دارند، نمرات بهتری کسب می‌کنند. تعداد دانش‌آموزانی که در داخل کشور دچار اختلالات یادگیری هستند 4 تا 12 درصد گزارش شده است. این‌گونه مشکلات باعث افت تحصیلی، سرزنش و تحقیر این کودکان و بروز ناهنجاری‌های روانی در جامعه خواهد شد. بسیاری از متخصصان فعالیت­های حرکتی را ادامه بهبود مهارت­های ادراکی می‌دانند از جمله فرضیه حرکت پاین و ایسایکس (1991). با مرور تحقیقات گذشته و چالش­های موجود این ضرورت احساس می شود که مطالعه بیشتری با روش‌های مداخله‌ای به ویژه با تاکید بر فعالیت بدنی و تمریناتی که منجر به بهبود قابلیت‌های حرکتی این دسته از افراد شود، می‌بایست انجام گیرد. این کودکان در فعالیت‌های حرکتی نیازمند به هماهنگی همانند تعادل، اعمال چند عضوی هماهنگ نظیر هماهنگی دو دستی و هماهنگی چشم و دست و همچنین فعالیت‌های شناختی نظیر زمان واکنش و پیش‌بینی، توجه و حافظه هستند که در آن با مشکل مواجه هستند. اگر چه تحقیقاتی نیز در این زمینه صورت گرفته اما در خور توجه نبوده و اکثراً توصیفی و مقایسه‌ای بوده است. تا کنون تحقیقات اندکی با به‌کارگیری فعالیت‌های ادراکی و حرکتی بر روی چنین افرادی صورت گرفته است. لازم به ذکر است که فعالیت‌های ادراکی حرکتی به دسته­ای از تمرینات اطلاق می‌شود که به منظور بهبود قابلیت­های ادراکی کودکان از طریق فعالیت و تمرینات بدنی طراحی‌شده‌اند. فعالیت­هایی نظیر تمرینات آگاهی بدنی، آگاهی جهت‌یابی، آگاهی فضایی و زمانی و غیره در زمره این تمرینات می‌باشند (رهبانفرد، 1377). با توجه به موضوعات مطرح‌شده، در پژوهش حاضر به دنبال بررسی نقش تمرینات ادراکی حرکتی بر روی بهبود فرایندهای شناختی و حرکتی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی هستیم. هدف بررسی اثر یک دوره برنامه تمرینات ادراکی- حرکتی بر برخی قابلیت‌های حرکتی و شناختی این کودکان است.

     

    [1] Kephart, Getman & bark

    [2] Pelham

    [3] Bender

    [4] Developmental Coordination Disorder (DCD)

    [5] Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders, Fourth Edition Text Revision (DSM-IVTR)

    [6] Learning Disorder (LD)

    [7] Attention Deficit Hyperactivity disorder (ADHD)

    [8] Ameratunga

    [9] Jayvis

    [10] Kadesjo

    [11] Gillberg

    [12] Missiuna

    [13] Sudgen

    [14] Chambers

    [15] Kirby

    [16] niss

    Abstract

    Developmental coordination disorder usually associated with motor and cognitive disorders such as balance, motor coordination, reaction time and anticipation and memory problems in children along. this study aimed to investigate the effects of 8-weeks perceptual - motor training program on motor capabilities in children with DCD. 20 children with DCD selected among DCD students from Kermanshah city attended special schools And divided into two groups as experimental and control groups randomly .Perceptual-motor training protocol consisted of 8 -weeks, three sessions per week and each session included 50 minutes. Motor variables such as static balance, dynamic balance, two hand coordination, eye-hand coordination and cognitive eg, simple and choice reaction time, the time predicted, working memory were measured with standard tests (stork test, Y test, two-arm coordination system and eye-hand coordination system, Simple and choice reaction time measuring device, instruments predicted time, software working memory). After ensuring normality using klomo grov – smirnov test, collected data were analyzed with paired and independent T tests for comparing within and between group effects. There was significant improvement from pre to post tests in experimental group in all measured variables (p <0/05).therefore findings showed experimental group than control group was better in all measured variables significantly (p <0/05). The pattern of present results suggests that perceptual - motor training program improves motor and cognitive functions in children with DCD.

     

    Keywords: perceptual-motor training, motor and cognitive capabilities, developmental coordination disordersu

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                                صفحه

     

    فصل اول: طرح پژوهش

    مقدمه و بیان مسئله.................................................................................................................................................... 2

    اهمیت و ضرورت......................................................................................................................................................... 6

    اهداف پایان نامه ......................................................................................................................................................... 7

    هدف کلی................................................................................................................................................................. 7

    اهدف اختصاصی...................................................................................................................................................... 8

    پیش­فرض­های پژوهش............................................................................................................................................... 8

    فرضیه­ها....................................................................................................................................................................... 9

    محدودیت های پژوهش.............................................................................................................................................. 9

    قلمرو پژوهش........................................................................................................................................................... 9

    محدودیت های غیر قابل کنترل............................................................................................................................. 10

    تعاریف مفهومی و عملیاتی پژوهش........................................................................................................................... 10

     اختلال هماهنگی رشدی....................................................................................................................................... 10

    تمرینات ادراکی- حرکتی ...................................................................................................................................... 10

    پیش بینی ............................................................................................................................................................... 11

    تعادل ایستا ............................................................................................................................................................. 11

     تعادل پویا .............................................................................................................................................................. 11

     حافظه فعال............................................................................................................................................................ 12

     زمان واکنش............................................................................................................................................................ 12

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    مقدمه........................................................................................................................................................................... 15

     اختلال رشدی ویژه ................................................................................................................................................... 15

     اختلال هماهنگی رشدی....................................................................................................................................... 16

     DCD چیست؟..................................................................................................................................................... 16

     نام های دیگر.......................................................................................................................................................... 17

     چگونه DCD یک کودک را تحت تاثیر قرار می دهد؟....................................................................................... 17

    مشکلات حرکتی................................................................................................................................................... 17

    نارسایی حرکتی- برنامه ریزی حرکتی درشت................................................................................................... 17

     مشکلات در ضمینه مهارت­های حرکتی ضعیف................................................................................................ 17

     ادراک بصری؛ مشکلات حرکت بصری ............................................................................................................... 18

     ادراک....................................................................................................................................................................... 18

     عدم یکپارچگی حسی .......................................................................................................................................... 19

     ضعف آگاهی و هشیاری بدنی............................................................................................................................... 19

     تنش کم عضلانی .................................................................................................................................................. 19

    وضعیت قرارگیری بدن ..........................................................................................................................................19

    سازماندهی .................................................................................................................................................................20

    یادگیری وظایف جدید یا دشوار .......................................................................................................................... 21

    مشکلات رفتاری ............................................................................................................................................................21

    ضعف توجه ............................................................................................................................................................... 22

    ضعف تمرکز ............................................................................................................................................................. 22

    ضعف اعتماد به نفس و نا امیدی ........................................................................................................................ 23

    تغییرپذیری .............................................................................................................................................................. 23

     مشکلات اجتماعی ..................................................................................................................................................... 23

    در خانه ..................................................................................................................................................................... 23

    مشکلات مراقبت از خود ..................................................................................................................................... 23

    غذا خوردن ............................................................................................................................................................ 24

     لباس پوشیدن ..................................................................................................................................................... 24

    در مدرسه ................................................................................................................................................................. 24

     مشکلات خاص در یادگیری ............................................................................................................................. 24

    زبان ......................................................................................................................................................................... 25

     نوشتن ................................................................................................................................................................... 25

     خواندن .................................................................................................................................................................. 25

     علل خام حرکتی چیست؟ ........................................................................................................................................... 26

    عوامل مربوط به مادر ................................................................................................................................................ 27

    عوامل مربوط به زایمان ............................................................................................................................................ 27

    عوامل روانی اجتماعی رشد .................................................................................................................................... 28

     داشتن انتظارات نامعقول از کودک ................................................................................................................... 28

     بد رفتاری با کودک .............................................................................................................................................. 29

     بد کارکردی های مغزی ......................................................................................................................................... 29

    فرضیه مخچه .......................................................................................................................................................... 30

     فرضیه هسته های قاعده­ای ................................................................................................................................. 31

    فرضیه آهیانه ........................................................................................................................................................... 33

    مناطق دیگر ............................................................................................................................................................. 34

     اختلالات عصبی حرکتی ........................................................................................................................................ 35

     اختلالات تشنجی .................................................................................................................................................. 35

    اختلالات تکانشی .................................................................................................................................................... 35

     پیشنهادات و فعالیت­هایی برای مهارت­های حرکتی در حال توسعه .................................................................. 35

     فاکتورهای اندازه گیری شده .......................................................................................................................................... 37

    تعادل............................................................................................................................................................................... 37

     اهمیت تعادل در وضعیت بدنی................................................................................................................................. 38

     تعادل ایستا................................................................................................................................................................. 38

     تعادل پویا...................................................................................................................................................................... 39

    تئوری­های تعادل............................................................................................................................................................ 39

    تئوری رفلکس سلسله مراتبی................................................................................................................................ 39

    تئوری سیستم­ها..................................................................................................................................................... 39

    سیستم­های درگیر در کنترل تعادل......................................................................................................................... 40

    مکانیزم­های حرکتی در کنترل تعادل....................................................................................................................... 40

    تون پاسچرال .......................................................................................................................................................... 40

     تون عضلانی........................................................................................................................................................... 41

    سیستم­های عصبی درگیر در تعادل......................................................................................................................... 42

    سیستم وابران محیطی............................................................................................................................................ 42

    مکانیزم­های حسی در کنترل تعادل.............................................................................................................................. 42

    سیستم بینایی........................................................................................................................................................ 42

    سیستم حسی- پیکری........................................................................................................................................... 43

    سیستم دهلیزی...................................................................................................................................................... 43

    سیستم عصبی کنترل کننده تعادل......................................................................................................................... 44

    هماهنگی ....................................................................................................................................................................... 45

    هماهنگی دو دستی................................................................................................................................................... 50

    هماهنگی چشم و دست .......................................................................................................................................... 53

    زمان واکنش ................................................................................................................................................................... 55

    پیش بینی ...................................................................................................................................................................... 57

    حافظه ............................................................................................................................................................................ 59

    حافظه فعال و حافظه کوتاه مدت ................................................................................................................................. 60

    ادراک و حرکت ........................................................................................................................................................................ 63

    تمرینات ادراکی- حرکتی ....................................................................................................................................................... 63

    اختلال در برنامه حرکتی .............................................................................................................................................. 63

    فرایند ادراکی- حرکتی................................................................................................................................................... 65

    حرکات ادراکی- حرکتی ............................................................................................................................................... 67

    حرکات مرتبط با مفهوم ادراکی- حرکتی..................................................................................................................... 68

    تعادل.......................................................................................................................................................................... 68

    آگاهی فضایی............................................................................................................................................................. 69

     آگاهی زمانی...................................................................................................................................................................... 70

    آگاهی بدنی و جهت یابی ............................................................................................................................................... 72

    نظریه­های ادراکی- حرکتی ................................................................................................................................................. 72

    نظریه ادراکی – حرکتی کپارت ......................................................................................................................................... 73

    تحقی یرامون اثر بخشی برنامه­های ادراکی- حرکتی ................................................................................................... 73

    تاریخچه و انواع آزمون­های حرکتی ................................................................................................................................... 74

    پیشینه پژوهش.................................................................................................................................................................. 76

    پژوهش های داخل کشور............................................................................................................................................... 76

    پژوهش های خارج کشور............................................................................................................................................... 79

    نتیجه گیری........................................................................................................................................................................ 87

     

    فصل سوم : روش شناسی پژوهش

    مقدمه.................................................................................................................................................................................. 91

    طرح پژوهش....................................................................................................................................................................... 91

    جامعه و نمونه آماری ........................................................................................................................................................ 92

    مهیارهای ورود به تحقیق................................................................................................................................................... 92

    ملاک های خروج شرکت کنندگان................................................................................................................................... 92

    متغیرهای پژوهش.............................................................................................................................................................. 92

    متغیر مستقل: ................................................................................................................................................................ 93

    متغیر وابسته: ................................................................................................................................................................. 93

    ابزار پژوهش ................................................................................................................................................................................ 93

    روش اجرای آزمون هماهنگی دو دستی .......................................................................................................................... 94

    روش اجرای آزمون هماهنگی چشم و دست ................................................................................................................... 95

    روش اجرای آزمون زمان واکنش ....................................................................................................................................... 96

    روش اجرای آزمون زمان پیش بینی ................................................................................................................................. 97

    نحوه اجرای آزمون تعادل ایستا .......................................................................................................................................... 97

    نحوه اجرای آزمون حافظه کاری وکسلر ........................................................................................................................... 98

    سیاهه اختلال هماهنگی رشدی ........................................................................................................................................ 98

    نحوه اجرای آزمون تعادل پویا ........................................................................................................................................... 99

    فرایند انجام پژوهش........................................................................................................................................................... 100

    پروتکل تمرینی.................................................................................................................................................................. 101

    ملاحظات اخلاقی ............................................................................................................................................................. 102

    ابزار تجزیه و تحلیل............................................................................................................................................................ 102

     

    فصل چهارم : یافته های پژوهش

    مقدمه.................................................................................................................................................................................. 106

    اطلاعات توصیفی مربوط به مشخصات فردی آزمودنی­ها................................................................................................ 106

    توزیع داده‌ها........................................................................................................................................................................ 107

    روش دلتا......................................................................................................................................................................... 108

    آزمون نرمال بودن داده­ها................................................................................................................................................ 110

    آزمون فرضیه‌ها.......................................................................................................................................................................... 111

    فرضیه اول........................................................................................................................................................................ 111

    فرضیه دوم....................................................................................................................................................................... 113

    فرضیه سوم...................................................................................................................................................................... 114

    فرضیه چهارم.................................................................................................................................................................. 116

    فرضیه پنجم.................................................................................................................................................................... 117

    فرضیه ششم.................................................................................................................................................................... 119

    فرضیه هفتم.................................................................................................................................................................... 120

    جمع بندی......................................................................................................................................................................... 122

     

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    مقدمه ................................................................................................................................................................................. 125

    خلاصه پژوهش................................................................................................................................................................... 125

    بحث.................................................................................................................................................................................... 127

    قابلیت­های حرکتی......................................................................................................................................................... 127

    قابلیت­های شناختی....................................................................................................................................................... 131

    نتیجه گیری........................................................................................................................................................................ 133

    پیشنهادات.......................................................................................................................................................................... 135

    پیشنهادات کاربردی ...................................................................................................................................................... 135

    پیشنهادات پژوهشی....................................................................................................................................................... 135

    پیوست..............................................................................................................................................................................................136

    منابع......................................................................................................................................................................................... 136

     

     

    منبع:

    ابراهیمی ثانی، زهرا. (1389). تأثیر یک برنامه منتخب حرکتی بر مهارت­های بینایی- حرکتی دانش­آموزان 11-7 ساله دارای اختلال هماهنگی رشدی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید بهشتی.

                                 

    احمدی، ا؛ یوسف شاهی. (1389). تأثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر مهارت­های حرکتی و ریاضی در اوتیسم. بررسی تک موردی. تهران/ مجله اصول و بهداشت روانی.

     

    اساسه، مریم. (1389). بررسی تأثیر آموزش تجسم حرکتی بر بهبود مهارت­های حرکتی درشت کودکان با اختلال هماهنگی رشدی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی.

     

    اسماعیل زاده، مریم؛ صالحی، حمید؛ منصوری، شاهین. (1389). تأثیر حرکات نیمه منتخب ریتمیک بر هماهنگی دست-پای کودکان دختر دارای اختلال هماهنگی رشدی. مجله دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، دوره 13، شماره 2، 51-46.

     

    اشمیت، ریچارد؛ لی، تیموث. (1387). کنترل و یادگیری حرکتی با تاکید بر رفتار. مترجمان: فرخی؛ احمد، بهرام؛ عباس، خلجی؛ حسن، انتشارات نرسی.

     

    اشمیت، ریچارد ای. (1379). یادگیری حرکتی و اجرا از اصول تا تمرین. ترجمه: مهدی نمازی زاده، محمدکاظم واعظ موسوی. تهران: سمت.

     

    اشمیت، ریچارد ای؛ لی، تیموتی دی. (1387). یادگیری و کنترل حرکتی. مترجمان: رسول حمایت طلب، عبدالله قاسمی. تهران: علم و حرکت.

     

    امیرخانی، فرانک. (1390). تأثیر پروتکل بازتوانی منتخب بر تعادل سالمندان مبتلا به آرتروز پس از تعویض مفصل زانو. پایان­نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی کرمانشاه.

     

    انجمن روان‌پزشکی امریکا. (1381). متن تجدیدنظر شده راهنمای تشخیصی و آماری  اختلال های روان . ی (م ر نیک خو، ه آ یانس: مترجمان). تهران: انتشارات سخن. (تاریخ انتشار اثر به زبان اصلی 2000).

     

    باقرزاده، فضل اله؛ شیخ، محمود؛ شهبازی، مهدی،؛ طهماسبی، شهزاد. (1386). یادگیری و کنترل حرکتی نظریه­ها و مفاهیم. بامداد کتاب.

     

    بهاری، زینب. (1392). تاثیر هشت هفته تمرینات ثبات مرکزی بر تعادل ایستا و پویای کودکان مبتلا به سندروم داون. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی دانشگاه رازی.

     

    بیابانگرد، اسماعیل. (1371). عوامل موثر در رشد جسمانی و ذهنی کودکان؛ مجله پیوند. شماره- 15-150). تهران، فروردین و اردیبهشت.

     

    بیلیانی، محمدعلی. (1377). تأثیر فعالیت­های بدنی منتخب بر توانایی­های ادراکی- حرکتی دانش­آموزان پایه اول دبستان پسرانه شهید بهشتی منطقه 6 آمورش پرورش تهران. پایان نام کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران.

    جرج ا، فرگوسن؛ یوشیو، تاکانه. (1388). تحلیل آماری در روانشناسی و علوم تربیتی. مترجمان: علی دلاور، سیامک نقشبندی. نشر ارسباران.

     

    دبرا جی، رز؛ دیبلو کریستینا، رابرت. (1391). یادگیری حرکتی. مترجمان: مهدی نمازی زاده، شهین جلالی. انتشارات نرسی: ص 21-22.

     

    حمایت طلب، رسول. (1391)."سنجش و اندازه‌گیری در تریبت بدنی"، نشر علم و حرکت، ص 65-83، ص93-95.

    دانشمندی، حسن؛ علیزاده، محمدحسین؛ قراخانلو، رضا. (1388). حرکات اصلاحی (شناسایی و تجویز تمرین). تهران، انتشارات سمت.

     

    دانیل دی، ارنهایم؛ ­ویلیامز ای، سینکلر. (1375). حرکت درمانی ترجمه: حمید علیزاده، انتشارات رشد، تهران.

     

    دانیار، کوثر. (1392). تأثیر 8 هفته برنامه تمرینی منتخب بر وضعیت جسمانی، حرکتی و رفتاری کودکان فلج­مغزی همی­پلژی. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی دانشگاه رازی.

     

    رحمانی، پگاه؛ شاهرخی، حسین. (1390). بررسی تعادل ایستا و پویا در عقب‌ماندگان ذهنی با و بدون سندرم داون، طب ورزشی، شماره5، 113-97.

     

    رحمانی، مسلم. (1392). تأثیر یک دوره 8 هفته‌ای تمرینات پیلاتس بر عملکرد شناختی، حرکتی و کیفیت زندگی سالمندان مرد غیرفعال شهر کرمانشاه، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی کرمانشاه.

     

    رهبانفرد، حسن. (1377). "تأثیر برنامه حرکتی ویژه بر توانایی‌های ادراکی–حرکتی دانش­آموزان پسر عقب‌مانده ذهنی آموزش پذیر13-10 ساله شهر تهران (دبستان استثنایی شادی)"، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.

     

    سرمد، زهره؛ بازرگان، عباس؛ حجازی، الهه. (1388). روش‌های تحقیق در علوم رفتاری. انتشارات آگاه، چاپ هیجده‌ام، زمستان 1388.

     

    سلمان، زهرا. (1387). تأثیر تمرینات ادراکی- حرکتی بر قابلیت­های حرکتی دانش­آموزان با اختلال هماهنگی رشدی دوره ابتدایی شهر تهران. رساله دکتری، دانشگاه تهران.

     

    سلمان، زهرا؛ شیخ، محمود؛ سیف نراقی، مریم؛ عرب عامری، الهه؛ آقاپور، سید مهدی. (1388). تأثیر تمرین‌های ادراکی- حرکتی بر بهبود قابلیت­های حرکتی دانش­آموزان با اختلال هماهنگی رشدی دوره ابتدایی شهر تهران. رشد و یادگیری حرکتی، شماره 2، 63-47.

     

    سلیمانی درجه، فهیمه. (1391). بررسی تأثیر 8 هفته تمرینات فیزیوبال بر کارکردهای حسی- حرکتی، اجرایی و توجه در کودکان پسر دارای اختلال هماهنگی رشدی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد. دانشکده تربیت بدنی دانشگاه شهید چمران اهواز.

    سیمین قلم، مونا؛ علی بخشی، حسین. (1390) مقایسه مهارت‌های ادراک بینایی غیر وابسته به حرکت در کودکان عقب‌مانده ذهنی آموزش پذیر با و بدون اختلال هماهنگی رشدی. دانش و پژوهش در روانشناسی کاربردی؛ سال دوازدهم، شماره 3،، (پیاپی 45).

     

    شهبازی، سهیلا. (1392). تأثیر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر تبحر حرکتی و عملکرد شناختی کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی. پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی کرمانشاه.

    شهبازی، مهدی. (1382). رابطه بین توانمندی­های ادراکی- حرکتی و تحول ذهنی دانش­آموزان. پایان‌نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.

     

    شیخ، محمود. (1387). سنجش و اندازه­گیری در تربیت بدنی. تهران بامداد کتاب.

    شیخ، محمود؛ باقرزاده، فضل الله؛ شهبازی، مهدی؛ طهماسبی بروجنی، شهرزاد؛ حومینیان، داوود. (1383). رابطه بین توانمندی­های ادراکی- حرکتی و تحول ذهنی دانش­آموزان. حرکت، شماره 28 ص ص: 51-56.

     

    علیرضایی، فاطمه. (1386). بررسی اثر تمرین در آب بر تعادل ایستا و پویای زنان سالمند. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تربیت معلم تهران.

     

    علیزاده، حمید؛ زاهدی پور؛ مهدی. (1383). کارکردهای اجرایی در کودکان با و بدون اختلال هماهنگی رشدی، تازه­های علوم شناختی، سال 6، شماره 3 و 4.

     

    کرد، داریوش. (1390). بررسی نقش تمرینات تعادلی بر کنترل پاسچری افراد دارای انواع مختلف پا. پایان­نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه رازی کرمانشاه.

     

    کرمی، ابوالفضل. (1381). اندازه­گیری هوش کودک، آزمون­های روان‌سنجی شماره 1، آزمون ریون کودکان. چاپ چهارم انتشارات روان‌سنجی.

     

    گالاهو- اوزمون (1384). "درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی". ترجمه بهرام، ع. شفیع‌زاده، م. چاپ اول. انتشارات تهران بامداد کتاب.

     

    گالاهو، دیوید ال؛ ازمون، جان سی. (1390). "درک رشد حرکتی در دوران مختلف زندگی". ترجمه: رسول حمایت طلب، احمدرضا موحدی، علیرضا فارسی، جواد فولادیان. نشر علم و حرکت.

     

    لرنر، ژانت دبلیو. ( 1384 ). ناتوانی‌های یادگیری. مترجم عصمت دانش. تهران: انتشارات دانشگاه شهید بهشتی. (تاریخ انتشار به زبان اصلی1997).

     

    محمدی نژاد، مهدی. (1378). بررسی رشد حرکت در کودکان با اختلال حرکتی گروه­های خام حرکت، ناتوان ذهنی و مبتلا به نشانگان داون. حرکت سال اول-شماره 3-ص ص: 94-79.

     

    مقاله دیسپرکسیا یک بررسی جامع. (1386). فصلنامه پژوهشی در حیطه کودکان استثنایی، پژوهشکده کودکان استثنایی.

     

    مک موریس تری. (1386). اکتساب و اجرای مهارت­های ورزشی. مترجم: حمایت طلب رسول، قاسمی عبدالله. بامداد کتاب.

    مگیل، ریچارد ای. (1380). یادگیری حرکتی مفاهیم و کاربردها، سید محمدکاظم واعظ موسوی و معصومه شجاعی. انتشارات حنانه.

    مگیل، ریچارد ای. (1386). یادگیری حرکتی مفاهیم و کاربردها. مترجمان: محمد کاظم واعظ موسوی، معصومه شجاعی. تهران: بامداد کتاب.

    هی وود، کاتلین ام. (1385). رشد و تکامل حرکتی در طول عمر. ترجمه: مهدی نمازی زاده و محمد علی اصلانخانی. تهران. انتشارات سمت.

    وندر زندن، جیمز. (1386). روان شناسی رشد. ترجمه: حمزه گنجی. نشر ساوالان، ویراست دوم.

     

    پاین، وی گریگوری و ایساکس، لاری دی.. (1384). "رشد حرکتی انسان رویکردی در طول عمر"،ترجمه حسن خلجی، داریوش خواجوی، انتشارات دانشگاه اراک، چاپ اول.

     

     

    Acebes, A., Ferrus, A. ( 2001). Increasing the number of synapses modifies olfactory perception in Drosophila. J Neurosci; 15:6264–6273.

     

    Afshari J. (2012). The effect of perceptual-motor training on attention in the children with autism spectrum disorders. Research in Autism Spectrum Disorders. 6(4) 1331- 1336.

     

    Alloway T, Gathercole S, Adams & Willis C. (2005). Working memory abilities in children with special needs. Educational Child Psychology, 58-70.

     

    Ameratunga D, Johnston L & Burns Y. (2004). Goaldirected upper limb movement by children with and without DCD: A window in to percepto-motor dysfunction? Physiotherapy Research International. 9, 1-12.

     

    Anson J G, Hyland B I, Kotter R & Wickens J R. (2000). Parameter percuing and motor preparation. Motor control, 4, 221- 231.

     

    Asonitou K, Koutsouki D, Kourtessis T, Charitou S. (2012). Motor and cognitive performance differences between children with and without developmental coordination disorder (DCD). Research in developmental Disabilities 33;996-1005.

    Audiffren M, Tomporwski P D & Zagrodnik J. (2008). Acute aerobic exercise and information processing: Energizing motor processes during a choice reaction thime task. Acta Psychologica, 129(3), 410-419.

     

    Baddeley A. (1986). Working memory. Oxford: Oxford University Press.

     

    Baddeley A. (1990). Working memory: theory and practice. Hove, UK: Erlbaum.

    Ball Morven F. (2002). Developmental Coordination Disorder Hints and Tips for the Activities of Daily Living.

    Bautmans I,Vantieghem S, Gorus E, RevaGrazzini Y, Fierens Y, Pool-Goudzwaard A, Mets T. (2011). Age-related differences in pre-movement antagonist muscle co-activtion and reaction-time performance. Experimental Gerontology 46. 637- 642.

    Beutum, M N, Cordier, R, Bundy, A. (2012).Comparing activity patterns, biological, andfamily factors in children with and without developmental coordination disorder.Physical&Occupational Therapy In Pediatrics, Early Online: 1–12. doi:10.3109/01942638.2012.747585.

    Bhavanani A, B, Madanmohan U, K. (2003). Acute Effect Of Mukh Bhastrika (A Yogic Bellows Type Breathing) On Reaction time. Indian J Physiol Pharmacol; 47 (3) : 297-300.

    Bo J, Lee Ch. (2013). Motor skill learning in children with Developmental Coordination Disorder. Research in Developmental Disabilities. 34: 2047–2055.

     

    Bogaerts, H. & S.P. Swinnen (2001). Spatial interaction during bimanual coordination patterns: the effect of directional compatibility. Motor control, 2, 183-199.

     

    Bruninks R H & Bruininks B D. (2005). Bruininks-Oseretsky Test of Motor Proficiency, second edition (BOT-2). Bloomington, MN: Pearson.

     

    Cairney J, Missiuna C, Veldhuizen S & Wilson B N. (2008). Evaluation of the psychometric properties of the developmental coordination disorder questionnaire (DCD-Q): Results from a community based study of school-aged children. 27, 932-940.

     

    Castelnau P, Albaret J M, Chaix Y, Zanone P G. (2007). Developmental coordination disorder pertains toa deficit in perceptuo-motor synchronization independent of attentional capacities. Human Movement Science 26 :477–490.

     

    Chen,R.,Cohen,L.G.,Hallet, M.(2002).Nervous system reorganization following injury. Neuroscience; 6: 761–773.

     

    Cherng R, Li Y Y, Chen J, Chen Y J. (2013). The effects of task complexity on inter-limb and perception-action coupling in children with DCD. Friday 24 June, Poster Session C. Motor Control, Physical Activity.48.

     

    Chol Ch, Wu Sh K, Lin H H. ( 2013). Comparison of physical activity of aboriginal, non-aboriginal children, and children with DCD in Taiwan. Friday 24 June, Poster Session C. Motor Control, Physical Activity.43.

     

    Cocks N, Barton B & Donelly M. (2009). Self-concept of boys with Developmental Coordination Disorder. Physical and Occupational Therapy in Pediatrics, 29(1), 6-22.

     

    Daly RM, Ahlborg HG, Ringsberg K, Gardsell P, Sernbo I, Karlsson MK. (2008). Association between changes in habitual physical activity and changes in bone density, muscle strength, and functional performance in elderly men and women. Journal of the American Geriatrics Society 2008; 56 (12): 2252-60.

    De Castelnau P, Albaret J, Chaix Y, Zanone P. (2007). Developmental coordination disorder pertains to a deficit in perceptuo-motor synchronization independent of attentional capacities. Human Movement Science: 26 477–490.

     

    Deutsch JE, Merians AS, Adamovich S, Poizner H, Burdea GC. (2004). Development and application of virtual reality technology to improve hand use and gait of individuals post-stroke. Restor Neurol Neurosci; 22:371–386.

     

    Devaud, J.M., Acebes, A., Ferrus, A. (2001). Odor exposure causes central adaptation and morphological changes in selected olfactory glomeruli in Drosophila. J Neurosci; 15: 6274–6282.

     

    Elbert, T., Pantev, C., Wienbruch, C., Rockstroh, B., Taub, E. (1995). Increased cortical representation of the fingers of the left hand in string players. Science; 270:305–307.

     

    Ellemberg D & St-Louis-Deschenes M. (2010). The effect of acute physical exercise on cognitive function during development. Psychology of Sport and exercise. (3) 11,122-126.

    Ellemberg D & St-Louis-Deschenes M. (2010). The effect of acute physical exercise on cognitive function during development. Psychology of Sport and Exercise. (13) 11,122-126.

     

    Emma Gowen, R. Chris Miall. (2006). Eye- hand interactions in tracing and drawing tasks. Human Movement Science 25; 568- 585.

     

    Evershim U & Bock O. (2002). The rol of precues in the preparation of motor responses in human. Journal of motor behavior 34(3) 271- 276.

     

    Ferguson GD, Jelsma D, Jelsma J. (2013). The efficacy of two task-orientated interventions for children with Developmental Coordination Disorder: Neuromotor Task Training and Nintendo Wii Fit training. Research in Developmental Disabilities, Volume 34, Issue 9, September 2013, 2449–2461.

     

    Franz E A. (2003). Bimanual action representation: A window on human evolution. Cambridge: THE MIT Press. pp. 259- 288.

     

    Gamari Givi H, Narimani M, Rabiee Zh. (2010). Comparison of executive functions among children with attention deficit hyperactivity disorder, learning disability and normal children. Jornal of Fundamentals of Mental Health; 11(4): 322-333. (Persian)

     

    Gaser, C., Schlaug, G. (2003). Brain structures differ between musicians and non musicians. J Neurosci; 23: 9240–9245.

     

    Gathercole S E & Baddeley A D. (1993). Working memory and language. Hove, UK: Erbaum.

     

    Gathercole S E, Pickering S D, Ambridge B & Wearing H. (2004). The structure of working memory from to 15 years of age. Developmental Psychology, 40, 177-190.

     

    Gathercole S E, Willis C & Baddeley A. (1991). Differentiating phonological memory and awareness of rhyme: Reading and vocabulary development in children. The British Journal of Psychology, 82, 387–406.

    Gentle J, Wilmut K, Barnett A. (2013). The effect of visual occlusion of the feet on walking patterns of children with and without DCD. Friday 24 June, Poster Session C. Motor Control, Physical Activity. 57.

     

    Gerloff Ch, Andres F G. (2002). Bimanual coordination and interhemispheric interaction. Acta Psychologica 110; 161- 186.

     

    Geuze R H. (2003). “Static balance and developmental coordination disorder”. Human Movement Science, 22, PP: 527-548.

     

    Geuze R H. (2005). Postural control in children with a development coordination disorder. Neural Plasticity.12, 183-190.

    Gomez-Pinilla F. (2011). The combined effects of exercise and food in preventing neurological and cognitive disorders. Preventive Medicine, 52, 75-80.

     

    Handerson S E & Sugden D A. (1992). The Movement assessment buttery for children. San Antonio, TX: The Psychological Corporation.

     

    Hatzitaki V & et al. (2002). Perceptual - motor contribution to static & dynamic balance control in children. Journal of Motor behavior. Vo134: No2. pp161- 170.

     

    Henderson S E, Sugden D A & Barnett A L. (2007). Movement Assessment Battery for Children (2nd Ed.). London, UK: Pearson.

     

    Hergenhahn B, Olson M. (2006). An introduction to theories of learning. Saif A(Persian translator) seventh edition. Tehran: Nasherdoran.;167-210.

    Hiraga C, Teruel A, Traina D, Alleoni B, Pellegrini A. (2013). Foreperiod duration and motor preparation in children with movement difficulties. Friday 24 June, Poster Session C. Motor Control, Physical Activity. 58.

     

    James H.Cauraugh, Jeffery J. Summers. (2005). Neural plasticity and bilateral movement: A rehabilitation approach for chronic stroke. Progress in Neurobiology 75; 309- 320.

     

    Jan P. Piek, Grant B. Baynam, Nicolas C. Barret. (2006). The relationship between fine and gross motor ability, self-perception and self-worth in children and adolescents. Human Movement Science 25; 65-75.

     

    Jeffrey M, Halperin D, Healey M. (2011). The influences of environmental enrichment, cognitive enhancement, and physical exercise on brain development: Can we alterthe developmental trajectory of ADHD?. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 35(3) 621-634.

     

    Kadesjo B, & Gillberg C. (1999). Developmental coordinationdisorder in Swedish 7-year old children Journal of AmericanAcademy for child and Adolescence Psychiatry, 38, 820-828.

     

    Kanioglou A, Tsorbatsoudis X & Barkoukis, V. (2005). Socialization and behavioral problems of elementary school pupils with developmental coordination disorder Perceptual and Motor Skills, 101, 163-173.

     

    Kaye J, Oken B, et al. (1994). Neurologic evaluation of the optimally healthy oldest old. Arch Neurol. 51(12): 1205- 11.

    King B, Claudino L, Pangelinan M M, Aloimonos Y, Contreras-Vidal J L, Clark J E. (2013). Investigating the 'Co-ordination' in DCD: an analysis of the vertical jump. Friday 24 June, Poster Session C. Motor Control, Physical Activity. 56.

     

    Kirby A, Sugden D, Beveridge S & Edwards L. (2008). Developmental coordination disorder (DCD) in adolescents and adults in further and higher education. Journal of Research in Special Education Needs, 8(3), 120–131.

     

    Kirby A, Sugden D, Beveridge S & Edwards L. (2008). Developmental coordination disorder (DCD) in adolescents and adults in further and higher education. Journal of Research in Special Education Needs, 8(3), 120–131.

     

    kisner k, cloby LA,(2007). Therapetice exercise. 5: 151-153.

    Kleim JA, Barbay S, Cooper NR_ Hogg TM, Reidel CN, Remple MS, Nudo RJ. Motor learning dependent synaptogenesis is localized to functionally reorganized motor cortex. Neurobiol Learn Mem 2002; 77:63–77.

     

    Kulper D & et a. (1999). Differences in Movement versatility between children with & without movement difficulties: a pilotstudy.

     

    Kwan MYW, Cairney J, Hay JA. (2013). Understanding physical activity and motivations for children with Developmental Coordination Disorder: An investigation using the Theory of Planned Behavior. Research in Developmental Disabilities, Volume 34, Issue 11, November 2013, 3691–3698.

    Lail H, Beh S, Hsu Y. (2013). Ball catching performance between children with and without DCD. Friday 24 June, Poster Session C. Motor Control, Physical Activity. 53.

     

    Larish D D & Frekany D A. (1985). Plannig and preparing expected and unexpected movements: Rexamining the relayionship of arm, dirction and extend of movements. Journal of motor behavior, 17(2) 168- 189.

     

    Lyons, Mark. Al- Nakeeb, Yahya; Nevill, Alan. (2008). Post-exercise coincidence anticipation in expert and novice Gaelic games players: the effects of exerciseintensity.European Journal of Sport Science, Volume 8 (4): 205-216.

     

    Macintyre, Christine. (2000). Dyspraxia in the early years, David Fulton Publisher Ltd. London,UK.

     

    Magill R A. (1979). Correlation among perceptual and motor ability self consent and reading achievement and reading achievement in early elementary grade. Perceptual and motor skill: 3: 27-320.

    Mandy P. (2013). Gait in Children with and without DCD. Friday 24 June, Poster Session C. Motor Control, Physical Activity. 55.

     

    Marina M Schoemaker & et al. (1999). Perceptual probems in children with a development coordination disorder.

     

    Meldrum D, Finn A. (1993). An investigation of balance funcation in elderly subjects who have andnot fallen. Physiotherapy. 79: 839- 42.

     

    Miguel Carrasco, Xavier Clady. (2012). Exploiting eye- hand coordination to detect grasping movement. Image and Vision Computing.

     

    Missiuna C, Rivard L & Pollock N. (2011). Children with Developmental Coordination Disorder: CanChild Centre for Childhood Disability Research, McMaster University.

     

    Missiuna C, Rivard L, PollockN.(2011).CanChild Centre for Childhood Disability Research.

    Monteiro M, Hatzinikolaou K, Karageorgi N, Koutsouki D. (2013). Preferred patterns for accuracy throwing in school children at risk for DCD. Friday 24 June, Poster Session C. Motor Control, Physical Activity. 54.

     

    Morven F. Ball. (2006). Developmental Coordination Disorder Hints and Tips for the Activities of Daily Living. Publishers London and Philadelphia.

    Mori S, Ohtani Y & Imanaka, K. (2002).Reaction times and anticipatory skills of karate athletes. Human Movement Science, 21, 213-220.

     

    Murry MP, Duthie eh JR, Gambert SR, Sepic SB, MOllinger LA.(1985).Age-related differences in knee muscle strength in normal woman J gerontol. 40(3): 275- 80.

    Norton D J, McBain R K, Ongur D & Cgen Y. (2011). Perceptual training strongly imprones visual motion perception in schizophrenia. Brain and Cognition, 77(2), 248-256.

     

    Nubia CPA, Alessandra CB, Marcus AA, Wellington FG. (2010). Effectiveness ofaquatic and non- aquatic lower limb muscles endurance training in the static and dynamic balance of elderly people. Rev Bras Fisioter. 14(3): 153- 157.

     

    Orangi M. The modified Wechsler's memory Scale in Shiraz. [MA Thesis]. Tehran: Tehran Psychiatrics Institute. 1999. [In Persian].

     

    Oron Levin, Ellen Suy, Jurgen Huybrechts, Sophie Vangheluwe, Stephan P. Swinnen. (2004). Bimanual coordination involving homologous and heterologous joint combinations: when lower Stability is associated with higher flexibility: Behavioural brain Research 152; 437-445.

     

    Otte E, Mier van H I. (2006). Bimanual interference in children performing a dual motor task. . Human Movement Science 25; 678- 693.

     

    Oudenampsenl Ch, Holty L, Stuive I, Hoek F, Messelink H R, Schoemaker M, Weert E, Kottink1 A, Buurke1 J. (2013). Leisure time physical activities and associations with aerobic fitness in children with DCD and Typically Developing (TD) children. Friday 24 June, Poster Session C. Motor Control, Physical Activity.42.

     

    Panjabi MM. )1992) . The stabilizing system of the spine. partI. function, dysfunction, adaptation, and enhancement. Journal of spinal disorders.5(4):383-389.

     

    Paul B, Jantz and Gail A, Coulter. (2007). Child and adolescent terumatic brain hnjury: academic, behavioral, and social consequences in the classroom. Support for Learning.

     

    Payne V G & Issacs I D. (2002). Human motor development. S ed. Bostoon Mc Graw. Hill.

     

    Pedretti, LW; Zoltan, B, Deconinck FJ, Savelsbergh GJ, Van CR, Oostra A, Dewitte G, et al. (1990). Differences in gait between children with and without developmental coordination disorder. Motor Control, 10(2): 125-42.

     

    Pelham We, Bender Me. (1983). Peer relationshipsin hyperactive children description and treatment. In: Gadow K, Bialer E, editors. Advances in learning and behavioral disabilities. Green Wich: CT: jal press; P. 365-436.

     

    Pennathura, A; Contrerasa, L,R; Arcautea, K; Dowling, W. (2003). Manual dexterity of older Mexican American adults: a cross-sectional pilot experimental investigation. International Journal of Industrial Ergonomics. 32 (6): 419–431.

     

    Piek J. (2006). Infant motor development. United states of America:Human Kinetics.;101 147.

     

    Ramus F. (2003). Developmental dyslexia: specific phonological Deficit or general sensorimotor dysfunction? Current Opinion in Neurobiology, 13, 212-218.

     

    Reid DT. (2002). Benefits of a virtual play rehabilitation environment for children with cerebral palsy on perceptions of self-efficacy: a pilot study. Pediatr Rehabil ; 5:141-148.

     

    Remo M, Dorothee J & Esther H. (2013). Effect of Wii- intervention on balance of children with poor motor performance. Journal of Pediatrics. 43(9) 2996-3003.

     

    Robert G, (2006). Postsurgical Orthopedia Sport Rehabilitation of Knee and shoulder. Mosby Elsevier, USA. 96-98.

     

     Roderick I N & Fawcett A J. (1999). Development dyspraxia: The Role of the cerebellum. University of sheffild. UK.

     

    Rosblad B & et al. (1999). Eye hand coordination in prematurely born children, Sweden.

     

    Rosenblum S. (2006). The development and standardization of the Children Activity Scales (ChAS-P/T) for the early identification of children with developmental coordination disorders (DCD). Child Care Health and Development, 32, 619-631 Special issue about DCD.

    Sagvolden T, Johansen E B, Aase H & Russell V A. (2005). Adynamic development theory of attention-deficit/hyperactivity disorder (adhd) predominantly hyperactive/impulsive and combined subtypes. Behavioral and Brain Sciences, 28(3), 397-419.

    Sandeloro JM, Caromano FA. (2008). Effect of a hydrotherapy program on flexibility and muscular in elderly women. Rev bras phys. 4: 267- 272.

     

    Schmidt, R. a & T.D. Lee.(2009),Motor control learning a behavioral emphasis. 5rd Edition, Human Kinetic. pp. 206

    .

    Schmidt, R. a & T.D. Lee.(2009),Motor control learning a behavioral emphasis. 3rd Edition, Human Kinetic. pp. 206.

     

    Schmidt, R. A.(1975). A Schema Theory of Discrete Motor Skill Learning. Psychological Review, vol. 82, p: 225_260.

     

    Shumway-Cook A, Gruber W, et al. (1997). The effect of multidimensional exercises on balance, Mobility and fall risk in community- dwelling older adults. PHYS THER. 7746- 57.

    Shumway-Cook A, Woollacott M. (2001). Motor Control, Theory and Practical Application, 2nd el. Lippincott Williams & Wilkins.

     

    Simone Cardoso de Oliveira. (2002). The neuronal basis of bimanual coordination recent neurophysiological evidence and functional models. Acta Psychologica 110; 139-159.

     

    Skinner R A & Piek J P. (2001). Psychosocial implication of poor motor Coordination in children and adolescents. Human Movement Science, 20, 73–9.

     

    Smyth M M, Anderson H I. (2000). Coping with clumsiness in the school playground: Social & physical play in children with coordination impairments. British Journal of Developmental psychology. Vol 18, No 3. Pp 389-413.

     

    Stephan P, Swinnen and Nicole Wenderoth. (2004). Two hands, one brain: cognitive neuroscience of bimanual skill. Trends in Cognitive Science. 18-25.

     

    Sudgen D & Chambers M. (2005). Children with Developmental Coordination Disorder. London: WHURR Publishers Ltd.

     

    Sudgen D & Chambers M. (2005). Children with Developmental Coordination Disorder. London: WHURR Publishers Ltd.

     

    Tallet J, Albaret J M, Soppelsa R, Barral J. (2013). Effects of internal and external constraints on inter-manual and perceptual-motor couplings in children with and without DCD. Friday 24 June, Poster Session C. Motor Control, Physical Activity.47.

     

    Ulrike Halsband, Regine K, Lange. (2006). Motor learning in man: A review of functional and clinical studies. Journal of Physiology-Paris 99; 414-424.

     

    Unit St Fanbarrs, Cork. (2003). Development coordination disorder (DCD) practical tips for parents produced by the Dyspraxia/ DCD Association, Cork in co_operation with the DCD. September.

    Velikonja O, Curic K, Ozura A & Jazbec S S. (2010). Influence of sports climbing andyoga on spasticty, cognitive function, mood and fatigue in patients withmultiple sclerosis. Clinical Neurology and Neurosurgery, 112(7), 597-601.

     

    Verrel J, Bekkering H, Steenbergen B. (2008). Eye-hand coordination during manual object transport with the affected and less affected hand in adolescents with hemiparetic cerebral palsy. Exp Brain Res; 187:107– 116.

     

    Wang TN, Tseng MH, Wilson BN, Huy FC.Functional performance of children with developmental coordination disorder at home and at school. Dev Med Child Neurol 2009; 51(10): 817-25.

     

    Wilson B N, Kaplan B J, Crawford S G, Campbell A & Dewey D. (2000). Reliability and validity of a parent questionnaire on childhood motor skills. American Journal of Occupational Therapy, 54, 484–493.

     

    Wilson B N, Crawford S G, Green D, Roberts G, Aylott A & Kaplan B J. (2009) Psychometric properties of the revised Developmental Coordination Disorder Questionnaire. Journal of Physical and Occupational Therapy in Pediatrics, 29, 182-202.

     

    Wolf M, Bowers P G & Biddle K. (2000). Naming speed processes. Timing and reading: A conceptual review. Journal of Learning Disabilities, 33, 387–407.

     

    Youn G,Youn S. (1991). Ifiucence of training and performance IQ on the psychomotor skill of Down syndrome Persons- Perceptual and motor skill- vol: 73-les: 3- p: 1191- 1193.

     

    Young A, Stokes M. (1985). The size and strength of the gudriceps muscle of old and young man. Clin Physiol. 5(2): 145- 54.

     


موضوع پایان نامه اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی, نمونه پایان نامه اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی, جستجوی پایان نامه اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی, فایل Word پایان نامه اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی, دانلود پایان نامه اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی, فایل PDF پایان نامه اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی, تحقیق در مورد پایان نامه اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی, مقاله در مورد پایان نامه اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی, پروژه در مورد پایان نامه اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی, پروپوزال در مورد پایان نامه اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی, تز دکترا در مورد پایان نامه اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی, پروژه درباره پایان نامه اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی, رساله دکترا در مورد پایان نامه اثر 8 هفته تمرینات ادراکی- حرکتی بر بهبود برخی قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلالات هماهنگی رشدی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته­ی تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش رفتار حرکتی چکیده: اختلال هماهنگی رشدی معمولا با اختلالات حرکتی و شناختی نظیر تعادل، هماهنگی حرکتی، مشکلاتی در زمان واکنش و پیش­بینی و حافظه در کودکان مبتلا همراه است. هدف از این مطالعه بررسی تأثیر 8 هفته برنامه تمرینی ادراکی- حرکتی بر قابلیت های حرکتی و شناختی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی می­باشد. ...

کارشناسی ارشد رفتار حرکتی و روان شناسی ورزشی اختلال هماهنگی رشدی برای توصیف کودکانی به کار می رود که در اجرای برخی از مهارتهای حرکتی با مشکل مواجه هستند و از شایستگی لازم جهت مقابله با نیازهای حرکتی روزمره خود رنج می برند. هدف از مطالعه حاضر بررسی تاثیر تمرینات منتخب بر زمان واکنش و کنترل پاسچر پسران 7 تا 8 ساله شهر اهواز بود. از بین تمام دانش آموزان پایه اول و دوم دبستان یکی از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): پژوهش حاضر به مقایسه بین ادراک و حافظه بینایی و شنیداری در کودکان کم توان ذهنی آموزش پذیر دختر با و بدون معلولیت جسمی – حرکتی در شهر تهران می پردازد.. در این پژوهش که بر مبنای روش همبستگی انجام شده است، 44 دانش آموز ...

پایان‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش داخلی-جراحی) چکیده تأثیر آینه­درمانی بر توانایی حرکتی بیماران پس از سکته مغزی زمینه و هدف: توانبخشی یکی از راههای مهم پیشگیری از ازکارافتادگی ناشی از سکته مغزی است، لذا اتخاذ تدابیری برای افزایش کارایی آن ضروری است. آینه درمانی در برخی مطالعات اثرات مثبتی بر توانایی حرکتی بیماران داشته اما نتایج تایید شده ای در این ...

پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی چکیده پژوهش حاضر به منظور بررسی مقایسه ی توانایی دیداری – فضایی کودکان با اختلال یادگیری غیرکلامی و کودکان درخودمانده با عملکرد بالا انجام گرفته است. در این پژوهش از نوع توصیفی زمینه یابی استفاده شده که در دو مرحله انتخاب (آزمودنی ها و اجرای پژوهش) اجرا شده است. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان درخودمانده با ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد هدف: با توجه به فراوانی و شیوع بالای اختلال نقص توجه بیش فعالی (ADHD) بعنوان یکی از شایعترین اختلالات روانپزشکی و بروز مشکلات متعدد در زمینه مسایل رفتاری و شناختی متعاقب این اختلال، پژوهش در زمینه علل و راهکارهای بهبود مشکلات پدید آمده برای این کودکان و خانواده­هایشان همواره از محورهای پژوهشی در زمینه توانبخشی و بالاخص کاردرمانی بوده است. ...

پایان نامه: برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان شناسی بالینی چکیده افسردگی واژه­ای شناخته شده اما مسأله­ای چالش برانگیز در عرصه­ی بهداشت روانی است. هدف پژوهش حاضر تعیین اثر گروه درمانی به شیوه شناختی– رفتاری بر احساس تنهایی و خود کارآمدی عمومی بیماران مبتلا به افسردگی اساسی بوده است روش پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش­آزمون- پس­آزمون دو گروهی آزمایش و کنترل بود. جامعه ...

پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته ی تربیت بدنی و علوم ورزشی گرایش فیزیولوژی ورزشی چکیده هدف از تحقیق حاضر مقایسه­ی تاثیر تمرینات یوگا و ایروبیک بر برخی عوامل فیزولوژیکی و آمادگی جسمانی زنان غیر ورزشکار بود. 30 نفر از زنان غیر ورزشکار شهرستان میبد (سن: 98/4 ± 53/26 سال، قد: 35/5 ± 67/159 سانتی­متر، وزن: 94/14 ± 66/72 کیلوگرم، شاخص توده بدنی: 82/5 ± 52/28 2(متر)/کیلوگرم) به صورت ...

پایان­ نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ­ارشد رشته تربیت ­بدنی چکیده در تحقیقات رشدی اخیر، رشد در­طول­عمر مورد بررسی قرارگرفته است. رشد­حرکتی و رشد­شناختی دومقوله متفاوت اما در تعامل با هم هستند. هدف از پژوهش حاضر بررسی رابطه شاخص توده بدنی با چرخش ذهنی در دانش آموزان دختر فعال و غیر فعال شهر ارومیه بود. در این پژوهش توصیفی - همبستگی 200 نفر از دانش آموزان دختر شهرستان ارومیه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده) : هدف از تحقیق حاضر بررسی تاثیر بی خوابی بر برخی فاکتورهای آمادگی جسمانی بازیکنان آماتور فوتبال در پست های مختلف بازی بود. به همین منظور از بین دانشجویان تیم فوتبال دانشگاه خوارزمی، 15 نفر از هر پست بازی (دروازه بان، دفاع میانی، دفاع کناری، بازیکن میانی و بازیکن ...

ثبت سفارش