پایان نامه بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392

word 245 KB 30032 120
1392 کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته رفاه اجتماعی

    چکیده

    زمینه: شیوه زندگی سالم منبعی ارزشمند برای کاهش شیوع و تاثیر مشکلات بهداشتی و ارتقای سلامت، تطابق با عوامل استرس زای زندگی و بهبود کیفیت زندگی است.سبک زندگی به ما کمک میکند تا آنچه را که مردم انجام می دهند،دلیل انجامشان و معنی عملشان برای خودشان و دیگران را درک کنیم.

    هدف:  در پژوهش حاضر، رابطه بین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت با کیفیت زندگی در دانشجویان، مورد بررسی قرار گرفت.

    روش کار: در مطالعه حاضر، 140 دانشجو با روش غیر تصادفی سهمیه ای از دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی انتخاب و با پرسشنامه SF36 و پرسشنامه سبک زندگی ارتقادهنده سلامت مورد آزمون قرار گرفتند. تجزیه تحلیل داده ها به وسیله نرم افزار SPSS و با آزمونهای آنالیز واریانس یکطرفه ، آزمون همبستگی اسپیرمن و آزمونهای تی تست نرمال و غیرنرمال و تحلیل رگرسیون، تحلیل شدند.

    یافته ها: بین سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت و کیفیت زندگی دانشجویان رابطه معناداری وجود داشت(00/0 p=). از میان شش بعد رفتارهای ارتقادهنده سلامت، " مسئولیت پذیری در مقابل سلامت خود" ، با میانگین 54/28 بیشترین و " مدیریت استرس" با میانگین  03/9 کمترین امتیاز را به خود اختصاص داده اند. از میان هشت بعد کیفیت زندگی،" عملکرد جسمی" با میانگین 64/26 بیشترین و "محدودیت در ایفای نقش ناشی از وجود مشکلات جسمانی " با میانگین 82/4 کمترین امتیاز را به خود اختصاص داده است.

    نتیجه گیری:  نتایج نشان داد که سبک زندگی ارتقادهنده سلامت با کیفیت زندگی دانشجویان رابطه مثبت قوی دارد و همچنین سبک زندگی و کیفیت زندگی دانشجویان با  مقطع تحصیلی ، وضعیت اشتغال و وضعیت تاهل دانشجویان رابطه معناداری دارد و تحلیل رگرسیون نشان داد که متغیر سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت پیش بینی کننده خوبی برای کیفیت زندگی می باشد.

    کلید واژه ها: سبک زندگی، سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت، کیفیت زندگی، دانشجویان. 

    سبک زندگی نمایانگر نگاه فرد به زندگی، جهان و ارزشهای مورد قبول اوست. به بیان دیگر سبک زندگی سمبل و نماد هدایت افراد یک جامعه است که تمامی جنبه های زندگی آنها را در بر می گیرد. شیوه زندگی سالم منبعی ارزشمند برای کاهش شیوع و تاثیر مشکلات بهداشتی و ارتقای سلامت، تطابق با عوامل استرس زای زندگی و بهبود کیفیت زندگی است.سبک زندگی به ما کمک میکند تا آنچه را که مردم انجام می دهند،دلیل انجامشان و معنی عملشان برای خودشان و دیگران را درک کنیم

    ( دالوندی،1391 : 10).

    سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت جزء معطوف به ارتقای سلامت از سبک زندگی است که دارای شش

    بعد "فعالیت جسمانی" "تغذیه" "مسئولیت پذیری در مقابل سلامت" "رشد روحی" "روابط بین فردی" و "مدیریت استرس" می باشد.این سبک زندگی علاوه بر تداوم و تقویت سطح سلامت و رفاه باعث احساس رضایت و خودشکوفایی می شود(طل و همکاران، 1390:18).

    بر طبق تعریف سازمان بهداشت جهانی کیفیت زندگی عبارت است از: پندارهای فردی از وضعیت زندگی با توجه به فرهنگ و نظام ارزشی که در آن زندگی می کند وارتباط این دریافتها با اهداف و انتظارات و استانداردها و اولویتها ی مورد نظر(لعل آهنگر،1390: 7).

    سلامتی مستلزم ارتقای سبک زندگی بهداشتی است.اهمیت سبک زندگی بیشتر از آن جهت است که روی کیفیت زندگی و پیشگیری از بیماری ها موثر می باشد. برای حفظ و ارتقای سلامتی، تصحیح و بهبود سبک زندگی ضروری است.ارتقای بهداشت و تامین سلامت افراد جامعه یکی ازارکان مهم پیشرفت جوامع می باشد(سلطانی، 1389: 6).  در این راستا، مطالعه حاضر به بررسی ارتباط بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت و کیفیت زندگی دانشجویان می پردازد.

     

    1-1 بیان مسئله

    سبک زندگی سلامت محور به عنوان یک پدیده چند علتی، چند بعدی و چند دلالتی به الگوهای جمعی رفتار که میتوانند برای جلوگیری از مشکلات مربوط به سلامت و تضمین کننده سلامت برای فرد باشد، مربوط می شود و از ابعادی متنوع چون ورزش، تغذیه مناسب و نامناسب، خودکنترلی، رفتارهای پیشگیرانه و ... تشکیل شده است در زمینه سبک زندگی سلامت محور، انسجام در انجام دادن مجموعه ای از رفتارهای مرتبط با بهداشت و سلامتی، جوهره تعریف سبک زندگی سلامت محوراست.

    مفهوم شیوه زندگی سالم طی سالهای گذشته با تغییرات مهمی روبرو بوده. مباحث اولیه در شیوه زندگی سالم بر موضوعاتی چون تغذیه، ورزش و مصرف دخانیات تاکید داشت. با این رویکرد، باور نظامهای بهداشتی بر ارتقا آگاهی و آموزش برای تغییر شیوه زندگی متمرکز بود(دالوندی، 1391: 10).

    کیفیت زندگی به دلیل گسترش صنعتی شدن و پیشرفت و فناوری که توجه به بعد کمی زندگی انسان را مدنظر قرار می دهد و همچنین به دنبال غفلت از جنبه های کیفی زندگی انسان طی چند دهه گذشته مورد توجه اندیشمندان قرار گرفت تا از این طریق تلاشهایی در راستای ارتقای شرایط زندگی و بهبود بخشیدن به بعد کیفی زندگی بشرصورت گیرد(لعل آهنگر،1390 : 4 ).

    مسئله  اساسی این پژوهش عبارت است از: بررسی رابطه بین سبک ز ندگی ارتقادهنده سلامت و کیفیت زندگی در بین دانشجویان. در واقع قصد داریم  در این پژوهش بررسی کنیم  که سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت بر روی کیفیت زندگی دانشجویان چقدر می تواند موثر باشد و چگونه متغیر ها و فاکتورهای سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت می تواند با متغیرها و ابعاد گوناگون کیفیت زندگی ارتباط و همبستگی داشته باشند.

     

     

    1-2 اهمیت و ضرورت:

    کاربرد الگوهای رفتاری مثبت در زندگی در ارتقای سلامت فردی موثر می باشد.

    53% از علل مرگ و میر افراد با سبک زندگی آنها ارتباط دارد. بسیاری از مشکلات بهداشتی از قبیل چاقی،بیماری های قلب و عروق،انواع سرطان و اعتیاد که امروزه در اغلب کشورها به خصوص کشورهای در حال توسعه به چشم می خورد با دگرگونی های سبک زندگی افراد آن جامعه ارتباط دارد(سلطانی و همکاران، 1384: 20).

    بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، 5 بیماری به عنوان مهمترین بیماری های مزمن در جهان شناخته شده اند که عبارتند از چاقی، سکته قلبی، دیابت، سرطان و پوکی استخوان که تمامی آنها با سبک زندگی و تغذیه ارتباط مستقیم دارند(دالوندی، 1391: 31).

    بررسی تاثیر اتخاذ سبک زندگی سالم بر کیفیت زندگی از دو دیدگاه اهمیت دارد:

    ارتباط بین شاخصهای سلامت و کیفت زندگی اهمیت بسیار زیادی در تصمیم گیریهای بالینی و سیاست گذاری های بهداشتی دارد به طوری که چشم انداز کیفیت زندگی،یک محرک قوی برای تصمیمات و ترجیحات فرد است.اگر فاصله قابل ملاحظه ای بین وضعیت سلامت فرد و کیفیت زندگی او وجود داشته باشد و این اختلاف مورد توجه سیاست گذاران بهداشتی قرار نگیرد در تصمیم گیری های بالینی و سیاست گذاری های بهداشتی ممکن است با ترجیحات فرد در یک راستا نبوده،در نتیجه به خطا رفته و نتیجه مطلوب از آن حاصل نشود(سلطانی و همکاران، 1384: 30).امروزه دغدغه اصلی محققان و پژوهشگران صرفا یافتن راه های افزایش طول عمر نیست بلکه با نگاهی به آمار و ارقام می توان دریافت که اگر چالش اصلی در قرن بیستم فقط "زنده ماندن" بوده ، چالش قرن جدید "زندگی با کیفیت برتر" می باشد(فرهادی، 1389 : 7).

    دانشجویان تعداد زیادی از جمعیت جوان کشور را شکل می دهند و شرایط سنی و موقعیت اجتماعی آنها به عنوان الگو برای سایرین قرار می گیرد. بنابراین انتخاب هر نوع سبک زندگی به وسیله آنها نه تنها در زندگی خودشان اثرگذار بوده بلکه بر رفتارها و سبک زندگی سایر اقشار نیز تاثیر می گذارد.

    از طرف دیگر ، کیفیت زندگی و سبک زندگی مرتبط با سلامت به صورت افزایشی در حال تصدیق است و به عنوان یک مقیاس مناسب و معتبر سلامت در نظر گرفته می شود (جونکیو[1]، 2012: 7).

    اگرچه در تحقیقات پیشین رایطه معناداری بین سبک زندگی سالم و کیفیت زندگی تایید و به اثبات رسیده است با این وجود لزوم انجام تحقیق حاضر به این دلیل بوده که اولا بیشتر تحقیقات پیشین در بین سالمندان و بیماران بررسی شده است و ثانیا رفتارهای ارتقادهنده سلامت در بین دانشجویان دانشگاه های مختلف مسلما متنوع خواهد بود. در مطالعه حاضر میزان کیفیت زندگی و میزان انجام رفتارهای ارتقاء دهنده سلامت در بین دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی که مقوله بهداشت و سلامت نسبت به دانشگاه های دیگر در این دانشگاه بیشتر مدنظر است و اهمیت دو چندای می یابد، بررسی شده است.

    1-3 تعاریف واژه ها:

    1-3-1                 تعریف کیفیت زندگی:

    الف) تعریف نظری:

    تعاریف متعددی از "کیفیت زندگی" ارایه شده است که به برخی از آنها اشاره می شود:

    کیفیت زندگی یکی از اجزاء ذهنی رفاه یا بهزیستی است. تعریفی که از کیفیت زندگی می توان ارائه نمود به صورت ذیل است: مجموعه ای از رفاه جسمی، روانی و اجتماعی که به وسیله شخص یا اشخاص درک می شود مانند شادی، رضایت و افتخار، به نحوی که در زندگی منظور است مثل سلامتی، ازدواج، کار، و موقعیت اقتصادی، فرصتهای آموزشی، خودگردانی، خلاقیت، احساس مالکیت و همکاری با دیگران ( لعل آهنگر ،1390: 9). سازمان بهداشت جهانی کیفیت زندگی را برداشت فرد از وضعیت زندگی خود با توجه به فرهنگ و نظامهای ارزشی موجود در متن زندگی اش و ارتباط این دریافتها با انتظارات، استانداردها و اولویتهای مورد نظر فرد می داند (هادی و همکاران،1389: 50).

    ب) تعریف عملیاتی کیفیت زندگی:

    منظور از کیفیت زندگی در این پژوهش نمره ای است که فرد از پرسشنامه SF-36 دریافت می کند. این پرسشنامه از 8 خرده مقیاس شامل عملکرد جسمی، ایفای نقش جسمی، درد بدنی، سلامت عمومی، سرزندگی، عملکرد اجتماعی، ایفای نقش هیجانی و سلامت روانی تشکیل می شود.

    1-3-2                 تعریف سبک زندگی

    تعریف نظری: طبق تعریف سازمان جهانی بهداشت، سبک زندگی ترکیبی از الگوهای رفتاری و عادات فردی در سراسر زندگی شامل تغذیه، تحرک، عادات رفتاری و ... است که در پی فرایند اجتماعی شدن به وجود آمده است (دالوندی،1391: 5).

    سبک زندگی به تعبیر پندر[2] و همکاران عبارت است از " مجموعه ای از فعالیت های انتخابی که دارای تاثیر مهمی بر سلامت فرد بوده و جزء  اساسی از الگوی زندگی وی محسوب می شوند" (طل و همکاران،1390: 8).

    سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت: جزء معطوف به ارتقای سلامت از سبک زندگی است که دارای شش بعد "فعالیت جسمانی" ، " تغذیه" ، "مسئولیت پذیری در مقابل سلامت" ، " رشد روحی" ، "روابط بین فردی" ، "مدیریت استرس" می باشد. این سبک زندگی علاوه بر تداوم و تقویت سطح سلامت و رفاه باعث احساس رضایت، امتناع شخصی و خود شکوفایی می شود (طل و همکاران،1390: 63).

    تعریف عملیاتی: منظور از سبک زندگی در این پژوهش ، سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت است که با استفاده از ابزار پرسشنامه استاندارد سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامتی سنجیده خواهد شد و نمره ای که هر پاسخگو به سوالات پرسشنامه میدهد که این سنجش بر اساس مقیاس لیکرت انجام می گیرد.

    1-4 اهداف پژوهش

    1-4-1                 هدف کلی:

    بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت و کیفیت زندگی در بین دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال 1391.

    1-4-2                 اهداف اختصاصی:

    بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت و کیفیت زندگی دانشجویان

    بررسی رابطه بین وضعیت تغذیه با کیفیت زندگی دانشجویان

    بررسی رابطه بین مسئولیت پذیری در مقابل سلامت دانشجویان با کیفیت زندگی آنها

    بررسی رابطه بین رشد روحی با کیفیت زندگی دانشجویان

    بررسی رابطه بین روابط بین فردی  با کیفیت زندگی دانشجویان

    بررسی رابطه بین مدیریت استرس با کیفیت زندگی دانشجویان.

    بررسی رابطه بین فعالیت جسمی با کیفیت زندگی دانشجویان.

    بررسی رابطه بین جنس و کیفیت زندگی دانشجویان.

    بررسی رابطه بین سن و کیفیت زندگی دانشجویان

    بررسی رابطه بین مقطع تحصیلی و کیفیت زندگی دانشجویان

    1-4-3                 اهداف کاربردی

    انجام این پژوهش می تواند پیشنهاداتی را در جهت  اصلاح سبک زندگی و افزایش کیفیت زندگی دانشجویان ارائه دهد.

    1-5 فرضیه ها

    بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت و کیفیت زندگی دانشجویان رابطه وجود دارد.

    بین وضعیت تغذیه با کیفیت زندگی دانشجویان رابطه دارد

    بین مسئولیت پذیری در مقابل سلامت دانشجویان با کیفیت زندگی آنها رابطه دارد

    بین رشد روحی با کیفیت زندگی دانشجویان رابطه دارد.

    بین روابط بین فردی  با کیفیت زندگی دانشجویان رابطه دارد.

    بین مدیریت استرس با کیفیت زندگی دانشجویان رابطه دارد.

    بین فعالیت جسمی با کیفیت زندگی دانشجویان رابطه دارد.

    بین جنس و کیفیت زندگی دانشجویان رابطه وجود دارد.

    بین سن و کیفیت زندگی دانشجویان رابطه وجود دارد.

    بین مقطع تحصیلی و کیفیت زندگی دانشجویان رابطه وجود دارد

    1-6 سوالات

    رفتارهای ارتقا دهنده سلامت در بین دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در چه وضعیتی می باشد؟

    کیفیت زندگی دانشجویان در چه حدی می باشد

     

    [1]- Junxu

    [2] Pender

    Abstract

    Background: healthy lifestyles to reduce the incidence and impact of a valuable resource for health and sanitation problems, coping with life stressors and improve quality of life. Lifestyle helps us to see what people are doing, and why do they mean for their action. and others to understand.

    Purpose:in the present study, the relationship between health promoting lifestyle and quality of life of the students, were studied.

    Method: i n this study, 140 students using a quota for non-random selection of Social Welfare and Rehabilitation Sciences and the SF36 questionnaire promoting lifestyle questionnaire and were tested. Data analyzed by SPSS software using ANOVA tests, normal and abnormal Spearman correlation test and t-test and regression analysis.

    Results:Health promotion lifestyle and quality of life among students, there was a significant relationship (p= 00/0). Among the six dimensions of health promoting behaviors, "the responsibility of their health", with a mean of 54/28 highest and "stress management" with an average of 03/9 to have the lowest score. Among the eight domains of quality of life, "physical" with an average of 64/26 Highest and "role limitations due to the physical problems" with an average of 82/4 is allocated to the lowest rating.

    Conclusion:The results showed a strong positive relationship between students' lifestyles, promoting quality of life and also lifestyle and quality of life for students at educational,

    Employment status and marital status is a significant correlation and regression analyzes showed that students' lifestyles, health promotion is a good predictor for quality of life.

    Key words:  lifestyle, promoting healthy lifestyle, quality of life, social welfare and rehabilitation students.

  • فهرست:

    فهرست مطالب

     

                   فصل اول.. 2

    کلیات تحقیق.. 2

    1-1      مقدمه. 1

    1-2      بیان مسئله. 2

    1-3      اهمیت و ضرورت: 3

    1-4      تعاریف واژه ها: 4

    1-4-1          تعریف کیفیت زندگی: 4

    1-4-2          تعریف سبک زندگی... 5

    1-5      اهداف پژوهش..... 6

    1-5-1          هدف کلی: 6

    1-5-2          اهداف اختصاصی: 6

    1-5-3          اهداف کاربردی... 7

    1-6      فرضیه ها 7

    1-7      سوالات... 8

                   فصل دوم. 1

    پیشینه تحقیق و چارچوب نظری.. 1

    2-1      مقدمه: 9

    2-2      پیشینه مطالعه. 9

    2-3      چارچوب نظری و مدل تحلیلی... 14

    2-3-1          سبک زندگی: 14

    2-3-2          تعریف سبک زندگی: 14

    2-3-3          تعاریف جامعه شناسی: 15

    2-3-4          تعاریف روانشناختی: 16

    2-3-5          ارتقاء سلامت و اهمیت آن: 16

    2-4      شیوه زندگی: 18

    2-4-1          مفهوم شیوه زندگی: 19

    2-4-2          عناصر تشکیل دهنده شیوه زندگی سالم : 20

    2-4-3          سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت: 21

    2-5      نظریات سبک زندگی... 22

    2-5-1          مدل نظری سبک زندگی سلامت از کاکراهام : 22

    2-5-2          نظریه آدلر: 24

    2-6      کیفیت زندگی... 32

    2-6-1          مفهوم و تعاریف کیفیت زندگی: 33

    2-6-2          مروری تاریخی بر مفهوم کیفیت زندگی: 35

    2-6-3          ابعاد کیفیت زندگی... 36

    2-6-4          رویکردهای کیفیت زندگی: 37

    2-6-5          شاخص های کیفیت زندگی... 39

    2-6-6          شاخص کیفیت زندگی از دیدگاه سازمان جهانی بهداشت : 40

    2-7      مدلهای کیفیت زندگی: 41

    2-7-1          مدل ادراکی کیفیت زندگی زان : 41

    2-7-2          مدل فرل و هاسی: 42

    2-8      کیفیت زندگی در ایران.. 42

    2-9      نظریات کیفیت زندگی... 43

    2-9-1          نظریه های مبتنی بر فرد : 43

    2-9-2          شاب و رابنت (1999) : 44

    2-9-3          نظریه های روانشناختی: 45

    2-9-4          نظریه های انسان شناسی: 45

                   فصل سوم. 11

    روش شناسی تحقیق.. 11

    3-1      مقدمه: 48

    3-2      نوع پژوهش: 48

    3-3      جامعه مورد بررسی: 48

    3-4      معیارهای انتخاب افراد مورد مطالعه: 48

    3-5      روش نمونه گیری: 49

    3-6      حجم نمونه و شیوه محاسبه آن: 49

    3-7      مکان و زمان انجام تحقیق: 50

    3-8      متغیرها و نحوه سنجش انها: 50

    3-8-1          متغیرها: 50

    3-9      ابزار پژوهش: 50

    3-9-1          پرسشنامه سبک زندگی ارتقاء دهنده سلامت: 51

    3-9-2          پرسشنامه SF36 : 51

    3-10    روش جمع آوری داده ها: 54

    3-11    روش تجزیه و تحلیل دادها: 54

    3-12    شیوه انجام کار: : 54

    3-13    ملاحظات اخلاقی: 55

                   فصل چهارم. 48

    توصیف و تحلیل داده ها 48

    4-1      مقدمه: 56

    4-2      توصیف داده ها: 57

    4-2-1          توصیف متغیرهای زمینه ای : 57

                   فصل پنجم.. 56

    بحث و نتیجه گیری.. 56

    5-1      مقدمه: 76

    5-2      بحث و بررسی یافته های پژوهش: 76

    5-3      نتیجه گیری... 86

    5-4      پیشنهادات اجرایی... 87

    5-5      پیشنهاد برای پژوهشهای آینده: 88

    5-6      محدودیت ها 89

     

    منبع:

    فهرست منابع:

     

    آخوندی،عباس.بزرگپور، ناصر. ایمانی جاجرمی، حسین. غراب، ناصرالدین. اسدی، ایرج. بصیرت، میثم. سعیدی رضوانی، هادی. ستوده، احد. وزیری زاده، علیرضا. یاری، صفی. نیایان، امید. سالک، مریم. (1388). شناخت کیفیت زندگی در شهر تهران. تهران.شهرداری تهران.

    ادیب حاج باقری،محسن،عباسی نیا،محمد،(1388).ارزیابی کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در سالمندان مبتلا به شکستگی گردن با ابزار SF36 . مجله پژوهش پرستاری ایران،(15)،ص 71.

    ازکیا، مصطفی، حسینی رودبارکی، سکینه. (1388). تغییرات نسلی سبک زندگی در جامعه روستایی. فصلنامه علمی-پژوهشی رفاه اجتماعی. (1388). تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

    بیکر،ترزال،(1377).نحوه انجام تحقیقات اجتماعی. ترجمه هوشنگ نایبی.تهران. انتشارات روش.

    حسینائی، علی.(1388). مقایسه سبک زندگی، سبک فرزندپروری، تربیت تولد و عزت نفس در افراد وابسته به مواد و افراد عادی در شهر تهران.طرح تحقیقاتی، معاونت پژوهشی دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.

    دالوندی، اصغر. بررسی و تبیین نظرات، تجارب و ادراکات اساتید، روحانیون و دانشجویان دانشگاه در خصوص سبکهای زندگی سلامت محور در فرهنگ اسلامی. (1391). طرح تحقیقاتی. تهران. دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

    سلطانی،رضا،کافی،سیدموسی،کارشکنی،حسین،رضایی،سجاد.(1389).بررسی کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه گیلان،مجله علوم پزشکی گیلان(75) ص 25.

    شعبانی همدان، مریم، محمد علیها،ژاله، شکرآبی، ربابه،حسینی،آغا.(1389). ارتباط تبعیت از رژیم دارویی با کیفیت زندگی بیماران پیوند کلیه. نشریه پرستاری ایران. سال 23 شماره 67.

    صفری شالی،رضا. (1386). راهنمای تدوین طرح تحقیق. تهران: انتشارات جامعه فرهنگ.

    طل، آذر. الهه توسلی. غلامرضا شریفی راد و داوود شجاعی زاده.1390. بررسی سبک زندگی ارتقا دهنده سلامت و رابطه آن با کیفیت زندگی در دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی اصفهان.مجله علمی تحقیفات نظام سلامت، (4) ، 52-58.

    طهماسبی،اعظم.(1385).بررسی کیفیت زندگی زنان سرپرست خانوار تحت پوشش بهزیستی منطه جنوب تهران و رابطه آن با مشخصات فردی، خانوادگی. پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.

    عبدالله تبار،هادی،کلدی،علیرضا،محققی کمال،سید حسین، ستاره فروزان،آمنه،صالحی،مسعود.(1387).بررسی سلامت اجتماعی دانشجویان.رفاه اجتماعی.31.8.

    عطایی، رمضانعلی. مهرابی، علی. (1383).سبک زندگی و بیماری های غیرواگیر. تهران:دانشگاه علوم پزشکی بقیه الله.

    غفاری غلامرضا.امیدی،رضا.(1388).کیفیت زندگی،شاخص توسعه اجتماعی.تهران:انتشارات کتاب شمس.

    فاضلی، محمد.(1386).تصویری از سبک زندگی فرهنگی جامعه دانشجویی.فصلنامه علمی-پژوهشی تحقیقات فرهنگی، (1).

    فتحی آشتیانی، علی، جعفری کندوان، غلامرضا.(1389). مقایسه سبک زندگی، کیفیت زندگی و سلامت روان کارکنان دو دانشگاه با وابستگی نظامی و غیر نظامی. مجله طب نظامی، سال سیزدهم.شماره 1.

    فرهادی، اکرم.(1389). بررسی تاثیر اجرای برنامه آموزش شیوه زندگی سالم بر کیفیت زندگی سالمندان روستایی شهرستان دشتی. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

    فیضی، آوات، حسینی، ریحانه سادات، غیاثوند،رضا، ربیعی، کتایون.(1390).بررسی ارتباط استرس و ابعاد مختلف سبک زندگی با کیفیت زندگی در افراد 19 سال و بالاتر اصفهان و حومه.مجله علمی پژوهشی تحقیقات نظام سلامت،دوره 7.شماره 6.دانشگاه اصفهان.

    قمری،محمد،خوشنام،امیرحسین.(1390). بررسی رابطه عملکرد خانواده اصلی و کیفیت زندگی در بین دانشجویان. خانواده پژوهی.سال هفتم.27.

    کجباف،محمدباقر،خشوعی،مهدیه سادات.(1388). رابطه تفکر خلاف واقع و کیفیت زندگی در بین دانشجویان. اندیشه و رفتار.دوره سوم.11.دانشگاه اصفهان.

    گروسی، سعیده،نقوی،علی.(1387). سرمایه اجتماعی و کیفیت زندگی در شهر کرمان. رفاه اجتماعی.8.دانشگاه شهید باهنر کرمان.

    گشتاسبی،آزیتا، وحدانی نیا،مریم سادات،منتظری، علی،کاظم، محمد.(1382).مقایسه کیفیت زندگی زنان و مردان در شهر تهران. پژوهشکده علوم بهداشتی.www.sid.ir

    لعل آهنگر، مجتبی.(1390). تعیین رابطه یکپارچگی و کیفیت زندگی مرتبط با سلامتی در بین سالمندان مراجعه کننده به مراکز درمانی شهرستان سبزوار. پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

    محققی کمال،سید حسین.(1386).بررسی مقایسه ای کیفیت زندگی سالمندان مستمری بگیر سازمان تامین اجتماعی و سازمان بازنشستگی کشوری شهر قم.پایان نامه کارشناسی ارشد.دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران.

    منصوریان،مرتضی،بهنام پور،ناصر،کارگر،مهدی،رحیم زاده،هادی.(1385)کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دانشجویان دانشگاه گیلان.مجله توسعه پژوهش در پرستاری و مامایی،10،ص 16.دانشگاه علوم پزشکی تهران.

    مهدوی کنی،محمد سعید(1387). دین و سبک زندگی:مطالعه موردی شرکت کنندگان در جلسات مذهبی.انتشارات دانشگاه امام صادق(ع).

    نادری، مریم. (1389). بررسی رابطه بین الگوهای ارتباطی خانواده و کیفیت زندگی در بین دانش آموزان دختر مدارس دولتی و غیر انتفاعی تهران.پایان نامه کارشناسی ارشد، تهران، دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی.

    هادی، نگین، منتظری، علی، بهبودی، الهه.(1389). کیفیت زندگی مرتبط با سلامت در بیماران مزمن کبدی. فصلنامه پایش، (34)،ص 165.

     

    Cynthia Rk.Hindssp.Quality of life fram nursing and patient perspectives.boston.jones and Bartlett:1998.p.23.

    Daabenmier, weidnne rG,Marlin R,crutchfild l,dunnE mke, chic. Gaob, CarrollP ,ornish D.(2006). Life style and health-related quality of life men with prostat cancer mang with active surveillance. Preventive medicin research institute, Sausalito, California, USA. Jennifer.daubenmier@pmri.org.

    Hadgkiss,Emily.G.eorg.(2012). Life style intervention and quality of life.available:www.eitp.com.my.

    Janien c.robb,Robert g.cooke,t.joffe.(1997). Quality of life and life style disruption in euthym bipolar.http://dx.doi.org/10.1016

    Junxu,jincaiqu.jiechen,liaizou,liyiferg.(2012).life style and heath related quality of life:across-section study among sivil servants in china. available:www.biomed.

    Kurtus. Eleanor.(2002).lifestyle factors affecting quality of life in late adulthood. available:www.school-for-champions.com.

    M.christopher.S.kerry.(2008). Cancer survivors adherence to life style behavior recommenatio and associations with health-related quality of life,see orginal article caietal.26(36).

    Merlin B.brinkerhoff,Jeffrey c.quality of life in analternative life style: the small holdinng movment. Social indicators research. (18).pp153-173.

    RichardH.Griimm,jr.gregory.a.l.stewartTLieloson.(1997).relation ship of quality of life measures to long-term life style and drug treatment in the treatment of mild hypertension study.

     


موضوع پایان نامه بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392, نمونه پایان نامه بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392, جستجوی پایان نامه بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392, فایل Word پایان نامه بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392, دانلود پایان نامه بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392, فایل PDF پایان نامه بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392, مقاله در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392, پروژه در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392, پروژه درباره پایان نامه بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی رابطه بین سبک زندگی ارتقا دهنده سلامتی با کیفیت زندگی دانشجویان دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی تهران در سال1392

فصل اول زمینه پژوهش: سبک زندگی[1]، فعالیت های عادی و معمول روزانه است که افراد آن ها را در زندگی خود به طور قابل قبول پذیرفته اند، به طوری که این فعالیت ها روی سلامت افراد تأثیرمی گذارند(1). فرد با انتخاب سبک زندگی برای حفظ و ارتقای سلامتی خود و پیشگیری از بیماری ها، اقدامات و فعالیت هایی را از قبیل رعایت رژیم غذایی مناسب، خواب و فعالیت، ورزش، کنترل وزن بدن، عدم مصرف سیگار و ...

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری گروه جغرافیا چکیده شهرها ، سیستم پیچید ه و پویایی هستند که درگذر زمان دستخوش تحولات کالبدی،اجتماعی،اقتصادی و ... گردیده اند. در راستای نیل به توسعه شهری دستیابی به رفاه اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی از حقوق مسلم هرفرد وجامعه است ؛بدین منظور کاهش فاصله میان آنچه هست و آنچه باید باشد از اهداف مهم برنامه ریزان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روان‌شناسی (M.A) گرایش: عمومی چکیده هدف این تحقیق بررسی رابطه ادراک از خدا و هویت اجتماعی در سبک زندگی دانشجویان و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی‌ شهرستان دره شهر بوده و تلاش می‌ کند به این پرسش پاسخ دهد که آیا بین مولفه‌های فوق الذکر رابطه وجود دارد یا نه ؟جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان وکارکنان دانشگاه آزاد دره شهر، روش تحقیق ...

پایان نامه جهت دریافت کارشناسی ارشد آموزش پرستاری (گرایش کودکان) چکیده مقدمه: تولد نوزاد کم وزن یکی از جدی ترین مشکلات بهداشتی جهان محسوب می گردد که فشار فوق العاده ای را بر سیستم خدمات بهداشتی و افراد خانواده تحمیل می کند. از عوامل مادری مرتبط با کم وزنی ، سبک زندگی مادر در دوران بارداری ، مهمترین و بیشترین نقش را بر وزن زمان تولد نوزادان دارد. روش کار: این پژوهش یک مطالعه ...

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته تربیت بدنی(گرایش فیزیولوژی ورزش) چکیده هدف این تحقیق تعیین ارتباط بین متغیرهای آمادگی­جسمانی با BMI و WHR، کیفیت­زندگی و میزان اضطراب دانش­آموزان دختر 12 تا 14ساله شهرستان لاهیجان در سال تحصیلی 94-1393 بوده است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی- همبستگی بود که به روش میدانی انجام شده است. به همین منظور 300 نفر از دانش­­آموزان دختر دوره­ی اول متوسطه ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی چکیده مقدمه : دوره پیری به عنوان حساس ترین و پر مخاطره آمیزترین عمر آدمی بوده که اساس شخصیت روحی معنوی انسان ها در این مرحله پایه ریزی می گردد و چنانچه سالمندان در این مرحله تحت توجه و مراقبت قرار نگیرد ، چه بسا شکسته شده و روحیه خود را از دست خواهند دادو در تنهایی خود فرو خواهند رفت.هدف از پژوهش حاضر اثر بخشی معنا ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مددکاری اجتماعی چکیده: هدف: هدف این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش مهارت­ های ارتباط مؤثر و جرأتمندی بر سازگاری اجتماعی دانشجویان ورودی جدید دانشگاه علوم پزشکی کردستان بود. روش: روش این تحقیق نیمه آزمایشی از نوع پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه های آزمایش و گواه استفاده شده است.جامعه آماری: این پژوهش120 دانشجوی ورودی نیمسال دوم تحصیلی بودند. نمونه ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته‌ی روانشناسی تربیتی چکیده پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر پژوهش حاضر با هدف بررسی پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر صورت پذیرفت. شرکت کنندگان این پژوهش شامل 329 نفر (182 دختر و 147 پسر) از دانشجویان دانشگاه شیراز بودند که بر اساس ...

پایان نامه جهت اخذ مدرک کارشناسی ارشد (گرایش آموزش کودکان) مقدمه: توجه به وضعیت تحصیلی در راس برنامه های توسعه آموزشی یک کشور قرار دارد. هدف موسسات آموزشی، افزایش موفقیت تحصیلی است که یک شاخص واقعی برای اهداف آموزشی است. بررسی مداوم و مستمر وضعیت تحصیلی دانشجویان در طول تحصیل و بررسی مولفه های شناختی اجتماعی موثر بر آن از جمله هویت یکی از ارکان ضروری و اجتناب ناپذیر بهبود کیفیت ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی چکیده تفکر انتقادی، تفکری هدفمند، خودگردان، منطقی، استدلالی، مسئولانه، باهدف شناخت است که بستری از ارزیابی، تفسیر،تحلیل و توضیح؛ شواهد، مدارک، چهارچوب­ها....را جهت قضاوت­گری برای اتخاذ تصمیم صحیح فراهم می­کند. هدف پژوهش حاضر شناسایی نقش واسطه­ای گرایش به تفکر انتقادی بین سبک­های هویت و سلامت اجتماعی است. در همین راستا ...

ثبت سفارش