پایان نامه پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر

word 767 KB 29913 107
1393 کارشناسی ارشد علوم تربیتی
قیمت قبل:۶۳,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۷۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته‌ی

    روانشناسی تربیتی 

    چکیده

     

                پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر

     

     

     

    پژوهش حاضر با هدف بررسی  پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر صورت پذیرفت. شرکت کنندگان این پژوهش شامل 329 نفر (182 دختر و 147 پسر) از دانشجویان دانشگاه شیراز بودند که بر اساس روش نمونه گیری خوشه‏ای تصادفی نسبتی انتخاب شدند. به منظور بررسی متغیرهای پژوهش، هر یک از شرکت کنندگان، پرسش نامه های ترس از صمیمیت (اسکاتنر و ثلن ، 1991 )، سبک های دلبستگی (کولینز و رید، 1990) و سبک‏های پردازش هویت (وایت و همکاران ، 1998) را تکمیل نمودند. پایایی ابزارهای پژوهش به وسیله‏ی ضریب آلفای کرونباخ و روایی آنها به کمک همسانی درونی و تحلیل عاملی تعیین شد. نتایج حاکی از روایی و پایایی قابل قبول آزمون ها بود. نتایج پژوهش نشان داد که سبک دلبستگی 18 درصد واریانس ترس از صمیمیت را تبیین می‏کند و زیرمقیاس‏های نزدیک بودن (دلبستگی ایمن) و وابستگی (عکس دلبستگی اجتنابی) به طور منفی و معنادار ترس از صمیمت را پیش بینی می‏کند. سبک پردازش هویت نیز 6 درصد از واریانس ترس از صمیمیت را تبیین می‏کند و سبک سردرگم- اجتنابی به صورت مثبت و معنادار ترس از صمیمیت را پیش‏بینی می‏کند. در پایان نیز، به منظور پیش‏بینی ترس از صمیمیت بر اساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دختران و پسران دانشجو از رگرسیون چندگانه به شیوه همزمان استفاده گردید. نتایج نشان داد که در دختران زیرمقیاس نزدیک بودن و زیر مقیاس وابستگی ترس از صمیمت را به صورت منفی و معنادار پیش‏بینی کرده است. اما زیرمقیاس اضطرابی نتوانسته است به صورت معناداری ترس از صمیمیت را پیش بینی کند. علاوه براین، هیچکدام از سبک های پردازش هویت نیز نتوانسته اند به صورت معناداری ترس از صمیمیت را در دختران پیش بینی کنند. در پسران تنها زیرمقیاس‏ نزدیک بودن ترس از صمیمیت را به صورت منفی و معنادار پیش بینی می‏کند اما زیرمقیاس‏های وابستگی و اضطرابی و نیز سبک‏های پردازش هویت، نتوانسته اند به صورت معناداری ترس از صمیمیت را پیش بینی کنند.

    کلید واژه ها: ترس از صمیمیت، سبک های دلبستگی، سبک‏های پردازش هویت

     

    کلیات

     

    از مظاهر زندگی اجتماعی انسان، وجود تعامل‏ها و ارتباطات میان افراد می‏باشد. ما بخش عمده‏ای از زندگی خود را در ارتباط با دیگران سپری می‏کنیم و یا در فکر آن به سر می‏‏بریم. چگونگی ارتباط ما با افرادی که با آن‏ها زندگی می‏کنیم و دوست‏شان داریم و همواره در تعامل مستمر و مداوم با آن‏ها به سر می‏بریم، بخش مهمی از توانایی روابط بین‏فردی ما را تشکیل می‏دهد. بدون شک یک بخش تعیین‏کننده در هر رابطه‏ای صمیمیت[1] است (باگاروزی[2]، 1997).

           صمیمیت، به صورت الگوی رفتاری بسیار مهمی مفهوم‏ سازی شده که دارای جنبه‏های عاطفی- هیجانی و اجتماعی نیرومند است و بر پایه‏ی پذیرش (تجربه مثبت هم‏سویی و برابری)‏، رضایت‏خاطر (تجربه مثبت مشارکت) و عشق شکل می‏گیرد (تن‏هاتن[3]، 2007). روان شناسان، صمیمیت را توانایی برقراری ارتباط (بدون کنترل) با دیگری و بیان عواطف (بدون بازداری) تعریف می‏کنند و آن را حق مسلم و از حالات طبیعی انسان می‏دانند (بلوم[4]، 2006). بر اساس مدل ارتباطی رایز و شاور (1988)‏، صمیمیت فرآیندی است که در آن شخص اطلاعاتی را در میان می‏گذارد و شنونده به شیوه‏ای پاسخ می‏دهد که حس تایید و حمایت ایجاد می‏کند. در واقع توانایی بی‏پرده گویی در روابط نزدیک، این روابط را صمیمانه می‏سازد و فرد را قادر می‏سازد احساس درک‏شدگی، مورد تایید واقع شدن و از نظر هیجانی به دیگری نزدیک شدن را داشته باشد. اشترنبرگ[5] (1986، به نقل از برانون[6]، 2002) نیز، در مدل سه وجهی[7] خود از عشق، صمیمیت را احساس نزدیکی با دیگری می‏داند و معتقد است که مشارکت عادلانه در زندگی خانوادگی، صمیمیت را به دنبال خواهد داشت.

           مطالعه رابطه صمیمانه به عنوان جنبه‏ای مهم از زندگی در بزرگسالی، دارای تاریخی طولانی می‏باشد، که تلاش برای طبقه‏بندی آن به زمان ارسطو[8] باز می‏گردد و امروز بخشی از دانش موجود در این زمینه، مشاهدات وی را تایید می‏کند اما مطالعه علمی درباره‏ی آن از دهه‏ی 1990 آغاز شده است (بارنز[9]، 1998).

           ظرفیت ورود و نگهداشتن روابط صمیمی یک مولفه مهم سازگاری در بزرگسالان می‏باشد (فیلدمن، گوون و فیشر[10]، 1998). ناتوانی در تشکیل یا حفظ روابط صمیمانه اغلب به دلیل ترس از صمیمیت[11] رخ می دهد، یعنی ناتوانی در به اشتراک گذاشتن افکار و احساسات با شخصی که ارزش زیادی دارد (ثلن، واندروال، توماس و هارمن[12]، 2000). بنابراین ترس از صمیمیت با بهزیستی شخص در تضاد خواهد بود (فیلیپس، ویلمات، وال، پیترسون، باکلی و فیلیپس[13] ، 2013).

         مفهوم ترس از صمیمیت، در حدود سه دهه قبل توسط هاتفیلد[14] (1984) برای اولین بار مطرح شد. وی از جمله دلایل اساسی ترس از صمیمیت را، ترس از خود افشایی[15]، ترس از رها شدن، ترس از برخورد‏های خشن، ترس از دست دادن کنترل، ترس از دست دادن فردیت ذکر کرده است (ال لوید[16], 2011). دسکاتنر و ثلن[17] (1991) نیز، ترس از صمیمیت را ناتوانی فرد برای تبادل افکار و احساسات خود با فردی مهم و نزدیک، به دلیل وجود اضطراب در وی، تعریف کرده‏اند. افرادی که ترس از صمیمیت دارند خواهان ارتباط بین شخصی هستند ولی از طرد می ترسند، در نتیجه طی ارتباط کلامی و غیر کلامی با دیگران اضطراب را تجربه می‏کنند (بشارت، 1391).

           باگاروزی (2001) بیان می‏کند که نیاز به صمیمیت از نیاز ابتدایی‏تر دلبستگی[18] نشات می‏گیرد، بنابراین ضروری است، برای بررسی ارتباطات صمیمانه، تا جایی که امکان دارد در مورد روابط اولیه افراد با مراقبان اولیه آن‏ها اطلاعات کافی کسب شود. در نتیجه از عوامل موثر بر صمیمیت شخص، رابطه و دلبستگی او نسبت به والدین می‏باشد. بالبی[19] (1969) دلبستگی را در قالب نظریه‏ای بزرگ مفهوم‏سازی کرد. نظریه دلبستگی فقط نظریه تحول کودک نیست، بلکه نظریه تحول در گستره حیات نیز هست (وایس[20]‏، 1994). طبق نظر بالبی (1969، 1973، 1980) روابط دلبستگی همیشه موجودند و در سراسر چرخه زندگی فعال هستند (گودوین[21]، 2003). کیفیت رابطه و نوع دلبستگی کودک- والد، منجر به شکل‏گیری بازنمایی‏های ذهنی می‏شود که طرحواره ها یا الگوهای عمل آن‏ها را برای تعامل با خود و دنیای بیرون می‏سازند (بالبی، 1973؛ نافتل و شاور[22]، 2006). به دنبال پژوهش‏های کسانی از قبیل بالبی و اینزورث[23]، سه سبک دلبستگی ایمن[24]، دلبستگی ناایمن اجتنابی[25]، و دلبستگی ناایمن دوسوگرا[26] تشخیص داده شدند (اینزورث، بولهر، واتر و وال[27]، 1978). این سبک ها بعدها در مورد بزرگسالان نیز تأیید شدند (هازن و شاور[28]، 1987).

           نتایج پژوهش‏های زیادی، استمرار و تداوم سبک دلبستگی را در چرخه زندگی تأیید می‏کنند (فریلی[29]، 2002؛ مین، کاپلان و کسیدی[30]، 1985؛ نافتل و شاور، 2006). افراد با دلبستگی ایمن، سطح بالاتری از اعتماد و رضایت و سطح پایین‏تری از تعارضات دارند، در حالی که افراد با دلبستگی اجتنابی، رضایت و صمیمیت کمتر و تعارضات بیشتر و افراد با دلبستگی دوسوگرا، با عدم تعادل در احساسات و تعارضات بیشتر مشخص می‏شوند (کولینز، کوپر، آلبینو و آلارد [31]، 2002).

           یکی دیگر از متغیرهایی که می‏تواند بر توانایی ارتباط صمیمانه فرد یا ترس از صمیمیت در وی تاثیر داشته باشد سبک‏های هویت در افراد است. اریکسون[32] (1982) این استدلال را مطرح می‏کند که تنها پس از تثبیت حس معقولانه هویت می‏توان صمیمیت بالیده و حقیقی را با شخص دیگری تجربه کرد (مونتگومری[33]، 2005 به نقل از دانشپور و همکاران، 1386).

           در طول چهار دهه گذشته، پژوهش‏ها پیرامون هویت نوجوانان، بر اساس پارادایم پایگاه هویت مارسیا[34] مفهوم سازی شده است (حجازی و فرتاش، 1385). از جمله نظریه‏های مهم دیگر در هویت، نظریه سبک‏های هویت برزونسکی[35] است. به نظر برزونسکی (1990) سبک‏های هویت، نشان دهنده جهت‏گیری‏های پردازش اطلاعات هستند و نوجوان هنگام ساختن هویت خود و متعهد شدن نسبت به ارزش‏ها و باورها از آن‏ها استفاده می‏کند. نظریه برزونسکی بر مفروضه سازندگی مبتنی است، یعنی افراد نقش فعالی را در ساختن تفکر خود نسبت به واقعیتی که در آن زندگی می‏کنند، ایفا می‏کنند در این نظریه به تفاوت‏های افراد در استفاده از فرآیندهای تصمیم گیری، حل مسئله، مواجهه با مشکلات، درگیری با تکالیف پرداخته شده است.

           برزونسکی سه سبک پردازش هویت[36] را مطرح می‏کند، سبک هویت اطلاعاتی[37]، سبک هویت هنجاری[38] و سبک هویت سردرگم- اجتنابی[39]. افراد با سبک هویت اطلاعاتی، در برخورد با موضوعات مربوط به هویت، هدفمند بوده و با تلاش ذهنی، سعی در سنجیده عمل کردن دارند؛ این افراد کنجکاوانه به دنبال اطلاعات مناسب جهت شکل دهی هویت خود هستند. آنها اطلاعات را ارزیابی کرده و مورد قضاوت قرار می‏دهند. افراد دارای سبک پردازش هویت هنجاری، هماهنگ با انتظارات گروه مرجع و افرادی که در زندگی آنها مهم می‏‏باشند عمل می‏کنند و بدون ارزیابی باورها و ارزش ها، آنها را درونی می‏کنند. و افراد سردرگم- اجتنابی، تمایلی به رویارویی با مسائل و موقعیت های تعارض برانگیز ندارند و سعی در طفره رفتن و اجتناب از این موقعیت ها می‏کنند و تا حد امکان، تصمیم گیری را به تاخیر می‏اندازند (آذر پیکان، 1390).

           با توجه به مطالب فوق و تاثیر مراقبان اولیه و هم‏چنین سبک‏های هویت هر شخص در برقراری ارتباطات صمیمانه وی در بزرگسالی، در پژوهش حاضر، به بررسی پیش‏بینی ترس از صمیمیت در افراد با توجه به سبک های دلبستگی و سبک های پردازش هویت در آنها پرداخته شده است.

    2-1- بیان مسئله:

    همه انسان ها یک نیاز پایه و اساسی به برقراری روابط صمیمانه دارند. صمیمیت یک نیاز روانشناختی اولیه و اصلی در نظر گرفته می‏شود (مان و بادر [40]، 2008)‏، که با بهزیستی روانی- فیزیکی افراد مرتبط است (هوک، جرستین، دتریچ و گریدلی[41]، 2003). محققان اشاره کرده‏اند که داشتن روابط صمیمانه و رضایت‏بخش از منابع مهم شادی و معنا در زندگی می‏باشد (باردولومیو[42]، 1990). هم‏‏چنین صمیمیت با خلاقیت، سودمندی، تنظیم هیجانی، رضایت و بهزیستی افراد مرتبط است (هوک و همکاران، 2003). در نتیجه می‏توان گفت، فردی که میزان صمیمیت بالاتری را تجربه می‏کند قادر است خود را به شیوه مطلوب‏تری در روابط عرضه کند و هم‏چنین می‏تواند نیازهای خود را به شکل موثرتری ابراز کند.

           در مقابل فقدان صمیمیت، با عزت نفس پایین، اضطراب، رضایت ارتباطی پایین و ایگوی ضعیف در ارتباط است (دسکاتنر و ثلن، 1991). هم‏چنین افرادی که ترس از صمیمیت دارند دارای سطوح بالاتری از استرس، بیماری، افسردگی و مرگ‏و‏میر، در مقایسه با کسانی ‏می‏باشند که روابط صمیمانه گسترده‏تری دارند (هوک و همکاران، 2003).  وقتی ظرفیت و توانمندی فرد برای ابراز صمیمیت تحلیل رود، ترس از صمیمیت شکل می‏گیرد (بشارت، 1391). ترس از صمیمیت به عنوان مفهومی خصیصه‏ای یا خلقی در نظر گرفته می‏شود که می‏تواند در دامنه وسیعی از موقعیت‏ها، اضطراب افراد را در روابط نزدیک و صمیمانه آن‏ها بسنجد، خواه این افراد در یک رابطه عاشقانه درگیر باشند یا خیر؟ (فلاح زاده، فرزاد و فلاح زاده، 1390).

           بدون شک یک عامل مهم برای تبیین تفاوت‏های فردی، در زمینه روابط نزدیک و صمیمانه در دوران جوانی، سبک‏های دلبستگی فرد در کودکی می‏باشد. به اعتقاد بالبی (1969) دلبستگی‏های شکل گرفته در کودکی، بر بزرگسالی تاثیر می‏گذارند. او هم‏چنین خاطر نشان ساخت که دلبستگی بین کودک و مراقب اولیه (اغلب مادر) درونی شده به عنوان یک مدل روانی عمل می‏کند که روابط دوستی و عاشقانه بر آن استوار می‏شود. بنابراین اولین دلبستگی برای هر رابطه ای اهمیت زیاد خواهد داشت (گودوین، 2003). در نتیجه، دلبستگی دوران کودکی هم‏چنان به مراحل بعدی زندگی تداوم می‏یابد و زندگی فرد را تحت تاثیر قرار می‏دهد (میکولینسر، فلورین، تولمکز[43]، 1990).

           از طرفی دیگر بنا به گفته اریکسون (1982) یکی از شروط رابطه نزدیک بین دو نفر این است که باید نخست هویت هر یک شکل بگیرد. بنابراین از عوامل موثر دیگری که در توانایی صمیمیت افراد موثر خواهد بود، سبک هویت فرد می‏باشد. شکل‏گیری هویت زمینه را برای برخی چالش‏های اساسی در سال‏های جوانی  از جمله ایجاد صمیمیت فراهم می‏کند (مونتگومری، 2005؛ به نقل از دانشپور و همکاران، 1386).

           در این راستا باید گفت که سبک دلبستگی در دوران کودکی و سبک هویت فرد در نوجوانی بر شکل‏گیری ارتباطات صمیمانه در بزرگسالی تاثیر خواهد داشت که چگونگی تاثیر این دو متغیر بر عدم توانایی ارتباط صمیمانه در افراد یا ترس از صمیمیت در پژوهش‏های پیشین مورد توجه قرار نگرفته است و پژوهش حاضر در پی بررسی این مهم و پر کردن چنین شکافی می باشد.

           بنابراین مساله ای که پژوهش حاضر در صدد پاسخگویی به آن بوده است، این گونه بیان می‏شود که آیا ویژگی ترس از صمیمیت در افراد می‏تواند به وسیله سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در آنها پیش‏بینی شود؟

     

    3-1- ضرورت و اهمیت پژوهش:

    اریکسون (1980) دستیابی به صمیمیت را هدف اصلی در اوایل بزرگسالی بیان می‏کند. جوانان نیاز دارند تا با دیگران رابطه عاطفی و صمیمانه برقرار کنند (بیابانگرد، 1384). آنها بخش عمده از وقت خود را به دنبال صمیمیت و جستجو برای تعاملات اجتماعی صمیمانه با دوستان، خانواده و شریک احساسی خود می‏باشند. کسانی که نمی‏توانند در جوانی ارتباط صمیمانه بر‏قرار کنند احساس انزوا خواهند کرد (شولتز، 1387).

          برقراری ارتباطات صمیمانه می‏تواند با ترس و اضطراب همراه باشد. افراد ممکن است نگران این باشند که آیا روابط‏شان موفق خواهد شد، آیا تکنیک‏های درستی را به کار می‏برند، و آیا اگر کسی را پیدا کردند در نهایت خوشحال خواهند بود؟ برای خیلی‏ها تجارب سخت دوران کودکی و روابط شکست‏خورده در بزرگسالی ترس آن‏ها را تقویت می‏کند (وانگلیستی و بک[44]، 2007).

           بنابر نتایج پژوهش‏ها مشکلاتی مانند افسردگی، اضطراب، عزت نفس پایین، رضایت ارتباطی پایین، با ترس از صمیمیت در ارتباط می‏باشد. هم‏چنین اجتناب از روابط صمیمانه می‏تواند اثرات بدی بر سلامت هیجانی داشته باشد که منجر به تنهایی و انزوای هیجانی و پاسخ نا‏کارآمد به استرس می‏شود (دویی و ثلن، 1993). بنابراین افرادی که از صمیمیت می‏ترسند در خطر مشکلات هیجانی به سر می‏برند. علاوه بر این نیاز به صمیمیت در جوانی موجب می‏شود که اکثریت افراد برای به دست آوردن صمیمیت ازدواج کنند و به دنبال یافتن شریک زندگی خود باشند، که ناتوانی در برقراری ارتباط صمیمانه و ترس از آن مشکلات زیادی را در بر خواهد داشت. همه این موارد، اهمیت و ضرورت بررسی عوامل موثر بر ترس از صمیمیت را برجسته می‏سازد.

     

    [1]- Intimacy

    [2]- Bagarozzi                

    [3]- Tenhouten

    [4]- Blume

    [5]- Sternberg

    [6]- Brannon

    [7]-Triadic theory

    [8]-Aristotle

    [9]-Barnes

    [10]- Fildman, Gowen & Fisher

    [11]- Fear of intimasy

                                                                                           [12]- Thelen,Vanderwal, Thomas & Harmon

    [13]- Phillips, Wilmoth, Wall, Peterson, Buckley & Phillips

    [14]- Hatfielf

    [15]- Self-disclosure 

    [16]- Lloyd

    [17]- Descutner and Thelen   

    [18]- Attachment

    [19]- Bowlby

    [20]- Weiss

    [21]- Goodwin

    [22]- Noftle and Shaver

    [23]-  Ainsworth

    [24]- Secure attachment style  

    [25]- Avoidant attachment style

    [26]- Ambivalent attachment style

    [27]- Blehar, Waters & Wall  

    [28]- Hazan & Shaver  

    [29]- Fraley

    [30]- Main, Kaplan & Cassidy  

    [31]- Collins, Cooper, Albino & Allard   

    [32]- Erikson

    [33]- Montgomery

    [34] - Marcia  

    [35]- Berzonsky   

    [36]- Identity processing styles

    [37]- Informational

    [38]- Normative

    [39]- Diffuse and avoidant

    [40] -Manne & Badr   

    [41]- Hook, Gerstein, Detterich and Gridley

    [42]- Bartholomew 

    [43] Mikulincer, Florian and Tolmacz  

    [44]- Vangilisti & Beck

    Abstract

     

    PREDICTING FEAR OF INTIMACY ON THE BASIS OF ATTACHMENT STYLE AND IDENTIFY PROCESSING STYLE AMONG MALE AND FEMALE STUDENTS

     

     

     

     

     The present study investigated Predicting fear of intimacy on the basis of Attachment style and Identify Processing style among male and female students.  The participants in the study included 329 students (182 females and 147 males) of Shiraz University selected ratio cluster random sampling method. To study variables, participants completed  Fear of intimacy Questionnaire (Descutner & Thelen, 1991), Attachment Styles Questionnaire (Collins & Read, 1990) and Identify Processing style Questionnaire (White & others, 1998). The reliability of instruments were determined by Cronbach alpha coefficient and their validity determined by internal consistency and factor analysis. The results showed an acceptable reliability and validity of the instruments. The results indicated that Attachment style explained 18% variance for fear of intimacy and subscales of closeness (Secure attachment) and dependence (In contrast, avoidant attachment) predicted the fear of intimacy negatively and significantly. Also, Identify Processing style explained for 6% of variance of fear of intimacy and Diffuse and avoidant style predicted the fear of intimacy negatively and significantly.

    Finally, In order to Predicting fear of intimacy on the basis of Attachment style and Identify Processing style among male and female students Was used Simultaneous multiple regression method. The results showed that, among female students, closeness and dependence subscales predicted fear of intimacy to be negatively and significant. But anxiety subscales unable predict fear of intimacy significantly. Moreover, none of Identify processing styles unable predict fear of intimacy significantly. among male students, only closeness subscale predicted fear of intimacy to be negative and significant. But, dependence and anxiety subscales and Identify processing styles unable predict fear of intimacy significantly.

     

    Keywords: Fear of intimacy, Attachment style, Identify Processing style

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                              صفحه

     

    فصل اول: مقدمه

    1-1- کلیات .................................................................................................................................................2

    1-2- بیان مسئله.........................................................................................................................................6

    1-3- اهمیت وضرورت پژوهش..................................................................................................................8

    1-4- اهداف پژوهش .................................................................................................................................9

    1-5- سوالات پژوهش...............................................................................................................................10

    1-6-تعریف مفهومی متغیرها..................................................................................................................10

     

    فصل دوم: مبانی نظری تحقیق

    2-1- مبانی نظری ...................................................................................................................................13

    2-1-1- صمیمیت ...........................................................................................................................13

    2-1-2- سبک های دلبستگی ......................................................................................................21

    2-1-3- سبک‏های پردازش هویت ..............................................................................................29

    2-2-تحقیقات پیشین .............................................................................................................................38

    2-2-1- سبک‏های دلبستگی و صمیمیت .................................................................................38

    2-2-2- سبک‏های هویت و صمیمیت .......................................................................................40

    2-2-3- تفاوت‏های جنسیتی و صمیمیت .................................................................................43

    2-3- فرضیه های پژوهش ......................................................................................................................45

     

    فصل سوم: روش پژوهش

    3-1-  طرح پژوهش ................................................................................................................................46

    3-2-  جامعه آماری و شرکت کنندگان در پژوهش ..........................................................................46

    3-3- تعریف عملیاتی متغیرها ...............................................................................................................47

    3-4- ابزارهای پژوهش ............................................................................................................................48

    3-4-1- پرسش­نامه ی ترس از صمیمیت...................................................................................48

    3-4-2-پرسش­نامه ی سبک های دلبستگی..............................................................................50

    3-4-3-پرسش­نامه ی سبک‏های پردازش هویت .....................................................................52

     

      عنوان                                                                                            صفحه

     

    3-5- شیوه ی اجرا ...................................................................................................................................56

    3-6- شیوه ی تجزیه وتحلیل اطلاعات ................................................................................................56

     

    فصل چهارم : یافته ها

    4-1- یافته های توصیفی متغیرهای پژوهش......................................................................................58

    4-2- یافته‏های مربوط به فرضیات پژوهش ........................................................................................59

    4-2-1- بررسی رابطه متغیر‏های پژوهش...................................................................................59

    4-2-2- یافته‏های مربوط به پیش‏بینی ترس از صمیمیت توسط سبک‏های دلبستگی....60

    4-2-3- یافته‏های مربوط به پیش‏بینی ترس از صمیمیت توسط سبک‏های                                

    پردازش هویت....................................................................................................................................60

    4-2-4- پیش بینی ترس از صمیمیت براساس سبک‏های دلبستگی و سبک های

      پردازش هویت در دختران و پسران ..........................................................................................61

     

    فصل پنجم: بحث و نتیجه گیری

    5-1- بحث و بررسی یافته های تحقیق ...............................................................................................65

          5-1-1- یافته‏های مربوط به همبستگی بین متغیر‏های پژوهش............................................65

    5-1-1- پیش بینی ترس از صمیمت براساس سبک های دلبستگی....................................66

    5-1-2- پیش بینی ترس از صمیمیت براساس سبک‌های  پردازش هویت........................70

    5-1-3- پیش بینی ترس از صمیمیت براساس سبک‏های دلبستگی و سبک های پردازش           هویت در دختران و پسران.......................................................................................................................72

    5-2- کاربردهای نظری و عملی ............................................................................................................73

    5-3- پیشنهادات پژوهش .......................................................................................................................74

    5-4- محدودیت های پژوهش ...............................................................................................................74

     

    فهرست منابع ومأخذ

    منابع فارسی ...............................................................................................................................................76

    منابع انگلیسی ............................................................................................................................................80

     

    پیوست ها

    پیوست الف:  پرسشنامه ترس از صمیمیت .........................................................................................90

    پیوست ب: پرسشنامه سبک های دلبستگی .......................................................................................93

    پیوست ج: پرسشنامه سبک های پردازش هویت ...............................................................................

    منبع:

     

    منابع فارسی

     

    - آذرپیکان، جابر. (1390). بررسی رابطه شیوه های فرزندپروری و سبک پردازش هویت در دانش آموزان دبیرستانی شهر شیراز، پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی تربیتی.

    - اتکینسون، ریتا ال،. اتکینسون، ریچارد سی،. اسمیت، ادوارد ای.، بم، داریل ج. و  هوکسما، سوزان نولن. (1378). زمینه روانشناسی، ترجمه براهنی، محمد نقی.، بیرشک، بهروز.، بیک، مهرداد.، زمانی، رضا.، شهرآرای، مهرناز.، کریمی، یوسف.، گاهان، نیسان. و محی الدین، مهدی. (جلد اول).  تهران: انتشارات رشد.

    - اکبرزاده، نسرین. (1376). گذر از نوجوانی به پیری،  تهران:  مولف.

    - امانی، رزیتا.، اعتمادی، عذرا.،  فاتحی زاده، مریم.، و بهرامی، فاطمه. (1389). رابطه میان سبک‏های دلبستگی و سازگاری اجتماعی.  مجله روانشناسی بالینی و شخصیت، 2، 6، 15- 26.

     

    - امجدی، جبار. (1386). بررسی بین سبک‏های دلبستگی و هوش عاطفی در میان دانشجویان استعداد درخشان و عادی دانشگاه شیراز و دانشگاه علوم پزشکی شیراز. پایان نامه کارشناسی ارشد، روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی.

    - برک، لوراای. (1381). روانشناسی رشد 2، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران، نشر ارسباران.

    - بشارت، محمد‏علی.، گلی‏نژاد، محمد.، و احمدی، علی اصغر. (1382). بررسی رابطه سبک‏های دلبستگی و مشکلات بین شخصی، مجله روانپزشکی و روانشناسی بالینی ایران، 32، 74- 81.

    - بشارت، محمد علی.‏، فیروزی، منیژه. (1385). سبک‏های دلبستگی و ترس از صمیمیت، مجله علوم روانشناختی، 17، 5- 15. 

    - بشارت، محمد علی. (1391). رابطه ترس از صمیمیت و رضایت زناشویی در نمونه ای از زوجین ایرانی: نقش تعدیل کننده سبک های دلبستگی، فصلنامه مشاوره کاربردی، 2، (1)‏، 1- 18.

    - بیابانگرد، اسماعیل. (1384). روانشناسی نوجوان. دفتر نشر فرهنگ اسلامی، چاپ 9.

    - پاکدامن، شهلا. (1380). بررسی ارتباط بین دلبستگی و جامعه طلبی در نوجوانی.  مجله علوم روان شناختی، 47، (9)، 3-25.

    - تنهایی، حسین. (1374). درآمدی بر مکاتب و نظریه های جامعه شناسی، گناباد: نشر مرتدین.

    تنهای‏‏شوانلو، فرهاد. کرامتی، راضیه.، و سعادتی شامیر، ابوطالب. (1391). خوشبینی و عزت نفس در نوجوانان دختر: نقش سبکهای هویت. فصلنامه روانشناسی کاربردی، 6، 2، 73- 90.

    - ثمری، علی‏اکبر.، فاز، احمد‏علی. و عسکری، عباس‏علی. (1385). بررسی منابع حمایتی و شیوه‏های مقابله با عوامل استرس‏زا در دانشجویان. فصلنامه اصول بهداشت روانی، 8، (31)، 97- 107

    - جواهری کامل، عابدین. (1385). بررسی رابطه سبک های دلبستگی و هوش هیجانی با مهارت های اجتماعی در دانش آموزان راهنمایی شهر تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد، روان شناسی عمومی، دانشگاه تربیت معلم.

    - جوکار، بهرام. ، حسین‏‏چاری، مسعود. (1380). بررسی رابطه میزان پایبندی به اعمال عبادی و سبک هویت، اولین همایش بین‏المللی نقش دین در بهداشت روان، تهران.

    - حاجیانی، ابراهیم. (1379). تحلیل جامعه شناختی هویت ملی ایران و طرح چند فرضیه. فصلنامه مطالعات علمی، 2، (5)‏، 191-212.

    - حجازی، الهه.‏، فرتاش، سهیلا. (1385). بررسی رابطه سبک های هویت و تعهد هویت با کیفیت دوستی، مجله روانشناسی و علوم تربیتی، 36، (1 و2)‏، 167-184.

    - حیدری، علیرضا. اقبال، فرشته. (1389). رابطه دشواری در تنظیم هیجانی، سبک‏ های دلبستگی و صمیمیت با رضایت زناشویی در زوجین صنایع فولاد شهر اهواز. یافته‏های نو در روانشناسی. 5، (15)، 115- 134.

    - خمسه، اکرم. حسینیان، سیمین. (1387). بررسی تفاوت های جنسیتی بین ابعاد مختلف صمیمیت در دانشجویان متاهل، مطالعات زنان، 6، (1)‏، 35-52.

    - خوشخرام، نجمه. گلزاری، محمود. (1390). اثربخشی آموزشی افزایش عاطفه مثبت بر میزان رضایت زناشویی و سبک دلبستگی در دانشجویان متاهل، مطالعات روانشناختی. 7، (3)، 29-49

    - دانشور‏پور، زهره. ( 1385). بررسی رابطه بین سبکهای هویت و صمیمیت اجتماعی در دانش آموزان دختر و پسر دبیرستان های متوسطه دولتی شهر تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.

    - دانشپور، زهره.‏، غنایی، زیبا.‏، شکری، امید.‏، و زین آبادی، حسن رضا. (1386). پیش‏بینی صمیمیت اجتماعی براساس سبک های هویت، تعهد هویت  و جنسیت، فصلنامه علمی-پژوهشی روانشناسی دانشگاه تبریز، 2، (7)، 51- 81.

    - ژندا، لوییس. (1388) . آزمون‏های شخصیت، ترجمه بشارت، محمد علی. و حبیب نژاد، محمد. انتشارات آییژ.

    - سعادتی‏شامیر، ابوطالب. (1383). بررسی ارتباط سبک‏های هویت برزونسکی با سلامت عمومی و مسئولیت پذیری در دانشجویان دانشگاه تهران، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تربیت معلم تهران.

    - شاملو، سعید. (1377). مکتب ها و نظریه ها در روانشناسی شخصیت، تهران، انتشارات رشد.

    - شمسایی، محمد مهدی.، نیک‏خواه، حمیدرضا.، و جدیدی، محسن (1385). نقش احساس هویت و هوش هیجانی در رضایت زناشویی. فصلنامه اندیشه و رفتار، 2، 68-75.

    - شولتز، دوان. و شولتز، سیدنی آلن. (1378). روانشناسی شخصیت، ترجمه یحیی سید محمدی، تهران: نشر ویرایش.

    - صدر جهانی، سمیه.، اعتمادی، احمد.، سعدی‏پور، اسماعیل.، و آرین، خدیجه. (1389). اثر بخشی آموزش فنون ایماگوتراپی (تصویرسازی ارتباطی) بر صمیمیت زناشویی معتادان به مواد مخدر و همسرانشان. اعتیاد پژوهی، 3، (11)، 25- 43.                                                        

    - طباطبایی، نفیسه.، طباطبایی، شهاب‏الدین.، کاکایی، یزدان.، و محمدی‏ آریا، علیرضا. (1388). رابطه سبک‏های هویت و مسئولیت پذیری با پیشرفت تحصیلی نوجوانان 15 تا 18 ساله شهر تهران. فصلنامه علمی  پژوهشی رفاه اجتماعی، 12، (44)، 23- 42.

    - عمید، حسن.‏ (1363). فرهنگ فارسی، تهران، انتشارات امیرکبیر.

    - غضنفری، احمد. (1383). اعتباریابی و هنجاریابی پرسشنامه سبک هویت. مجله مطالعات تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی، 1، (2)، 81- 94.

    - غفوری، محمد رضا.، گل پرور، محسن.، و مهدی زادگان، ایران.، (1387). سبک‏های دلبستگی و نگرش‏های مذهبی به عنوان پیش‏بینی‏های موفقیت و شکست رابطه زناشویی. تحقیقات علوم رفتاری، 7، (2)، 143- 153.

    - فتحی، محمد.، سهرابی، فرامرز.، و سعیدیان، مرتضی. (1392). مقایسه ویژگی‏های شخصیتی و سبک‏های هویت در دانشجویان معتاد و غیر معتاد به اینترنت. تحقیقات علوم رفتاری، 11، (2)، 90- 99.

    - فلاح‏زاده، هاجر.‏،  فرزاد، ولی‏اله.‏، فلاح‏زاده، محمود. (1390). بررسی ویژگی‏های مقیاس ترس از صمیمیت (FIS) ، فصلنامه پژوهش در سلامت روانشناختی، 5، (1)، 70-79.

    - فولاد‏چنگ، محبوبه.‏، شیخ‏الاسلامی، راضیه.‏، صفری، هاجر. (1388). بررسی نقش پیش‏بینی کنندگی ابعاد فرزندپروری و سبک های پردازش هویت نوجوانان، مجله روانشناسی، 53، 3- 17.

    - قاسمی، مریم.‏، عارفی، مژگان.‏، شیخ الاسلامی، راضیه. (1382). بررسی رابطه هویت و ارزش‏ها در جوانان، ویژه نامه مجله دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه فردوسی مشهد، 4، (2).

    - کهولت، نعیمه.‏، (1388). پیش بینی شادمانی بر اساس سبک های هویت، ابعاد هویت و جهت گیری هدف، پایان نامه کارشناسی ارشد، بخش روانشناسی تربیتی.

    - کیذقان، طاهره. (1380) . بررسی عوامل موثر بر هویت احتماعی زنان، پایان‏نامه کارشناسی ارشد، بخش جامعه‏شناختی، دانشگاه شیراز.

    - گلاسر، ویلیام. (1382). مدارس بدون شکست، ترجمه ساده حمزه، مژده حمزه تبریزی، تهران انتشارات رشد.

    - ماسن، پاول هنری.‏، گیگان، جروم.‏، هوستون، آلتا کارول.‏، کانجر، جان جین وی. (1999). رشد شخصیت کودک، ترجمه مهشید یاسایی، تهران، نشر مرکز.

    - محسنی، نیک‏چهر. (1375). ادراک خود:از کودکی تا بزرگسالی، تهران، انتشارات بعثت.

    - معین، محمد.‏ (1364). فرهنگ فارسی (جلد 4)‏،  تهران، انتشارات امیر کبیر.

    - نظری، علی محمد. (1386). مبانی زوج درمانی و خانواده درمانی. تهران: نشر علم.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    منابع انگلیسی:

                      

    -Adams, G. R., & Marshall, S. K. (1996). A development social psychology of identity: understanding the person in context.  Journal of Adolescence, 19, 1-14.

    -Ainsworth, M. S. D. (1982). Some considerations regarding theory and assessment relevant to attachment beyond infancy. Greenberg Press.

    -Ainsworth, M. S. D., Blehar, M. C., Waters, E., & Wall, S. (1987). Patterns of attachment: a psychological study of the strange sutiations. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

    -Altman, I., & Taylor, D. A. (1973). Social Penetration: The    Development  of Interpersonal Relationship. New York, NY, USA: Holt, Rinehart and Winston.             

    -Armsden, G. C., & Greenberg, M. T. (1987). The inventory parent and peer attachment: individual differences and their relationship to psychological well-being in adolescence. Journal of youth and Adolescence. 16, 427-453.

     

    -Aukett,  R.,  Ritchie, J.,  &  Mill, K. (1988). Gender Differences in Friendship Patterns.  Sex Roles, 19, (1,2), 57– 66.

     

    -Bagarozzi, D. A. (1997). Marital intimacy needs questionnaire: preliminary report. The American Journal of Family Therapy, 25, 285-290.

     

    -Bagarozzi, D.A. (2001). Enhancing intimacy in marriage: A Clinicians Handbook. London, UK: Brunner - Routledge Brunner Rouledge.

     

    -Barnes, G. G. (1998). Family Therapy in Changing Times: Basic Texts in Counselling and Psychotherapy. New York, NY, USA: Palgrave Macmillan.

     

    -Bartholomew, K. (1990). Avoidance of intimacy: An attachment perspective. Journal of Social and Personal Relationship, 7, 147-178.

    -Bartholomew, K., Horowitz, L. (1991). Attachment style among young adults: a test of a four- category model. Journal of personality and social psychology, 61, 226- 244

    -Bermernton, S. , & Cappbell, l. (2002). Links between attachment orientations and dispositional partner effects. Journal of personal relationships, 9, 491-506.

    -Berzonsky, M. D. (1990). Self-construction over the lifespan: A process perspective on identity formation, Advances in personal construct theory, 1, 155–186.

    -Berzonsky, M. D. (1992). Identity style and coping strategies. Journal of Personality, 60, 771–788.

    -Berzonsky, M. D. (1993). A Constructivist view of identity development; people as postpositivist self-thorists, Discussions on ego-identity, 169-203.

     

    -Berzonsky, M. D. (1994). Self-identity: The relationship between process and content, Journal of Research in Personality, 28,459-460.

    -Berzonsky, M. D., & Kinney, A. (1995). Identity style and need for cognitive closure. Paper presented at the biennial meeting of the society for research on identity formation, Dog Island fL.

     

    -Berzonsky, M. D., & Ferrari, J. R. (1996). Identity orientation and decisional strategies. Personality and Individual Differences, 20, 597–606.

     

    -Berzonsky, M. D. , Macek, P. , & Nurmi. J. (2003). Interrelationships among identity process, content, and structure". Journal of Adolescence Research, 18, (2), 12-131.

     

    -Berzonsky, M. D., & Kuk, L. S. (2000). Identity status, identity processin style, and the transition to university.  Journal of Adolescent Research,15, 81-98.

     

    -Berzonsky, M. D., & Kuk, L. S. (2005). Identity style, psychosocial maturity, and academic performance. Personality and Individual Differences, 39, 235–247.

     

    -Besharat, M. A. (2003). Relation of attachment style with marital    conflict . Journal of Psychology Republic , 92, (3), 5- 40

    -Blume, Thomas. W.(2006). Becoming a Family Counselor: A Bridge to Family Therapy Theory and Practice. Hobokon, NJ, USA: Basic  books.

    -Bogaerts, S. , Vanheule, s. , & Declercq, F. (2005). Recalled parental bondikg, aduit attachment style. And personality disorders in child molesters: A Comparative study. The journal of forensic psychiatry and psychology: 16, (3), 445-458.

    -Boles, S. A. (1999). A model of parental representations, second individuation, and psychological adjustment in late adolescence. Journal of Clinical Psychology, 55, 497-512.

     

     -Bowlby, J. (1969). Attachment and Loss, Vol. 1. Attachment. New York: Basic Books.

     

    -Bowlby, J. (1973). Attachment and Loss, Vol. 2. Separation, Anxiety and Anger, New York: Basic Books.

     

    -Bpielage, Arrindell.W.A., Luteijn, F. (2005) Adult attachment intimarcy and psychological distress in a clinical and community sample . Clinical psychology and psychotherapy New york. From http://proquest.umi.com/.

    -Brannon, Linda. (2002). Gender: Psychological Perspectives. London, UK: Allyn and Bacon.

     

    -Cassidy,  J.  Shaver, P. R.  (2008).  Handbook of attachment: Theory, research and clinical applications.  New York, London: Guilford, 101-200.

    -Clore, Gerald L. & Byrne, D. (1974). A Reinforcement-Affect Model of Attraction, New York, NY, USA: Academic Press, 143–170.

    -Collins, N. L., & Read, S. J. (1990). Adult attachment, working models, and relationship quality in dating couples. Journal of Personality and Social  Psychology, 58, (4), 644-663.

     

    -Collins, N. L., Cooper, L., Albino, A., Allard, L. (2002). Psychosocial vulnerability from adolescence to adulthood: A prospective study of attachment style differences in relationship functioning and partner choice. Journal of Personality Assessment, 70, (6), 965-1007.

     

    -Cordova, J. V., Gee, C. B., & Warren, L. Z. (2005). Emotional skillfulness in marriage : Intimacy as a mediator of the relationship between emotional skillfulness and marital satisfaction. Journal of Social and Clinical Psychology, 24, 218 - 235.

    -Crocetti, E., Rubini, M., Berzonsky, M. D., & Meeus, W. (2009). Brief report: The Identity Style Inventory e Validation in Italian adolescents and college students. Journal of Adolescence, 32: 425-433.

     

    -Descutner, C. J., & Thelen, M. H. (1991). Development and validation of a fear-of-intimacy scale. Psychological Assessment: A Journal of Consulting and Clinical Psychology, 3, 218–225.

     

    -Ditommaso, E., McNulty, C.,  Ross,  L.,  & Burgess,  M.  (2003).  Attachment styles, social skills & loneliness in young adults.  Personality & Individual Differences,  35, 303-312.

     

    -Doi, s., Thelen, M. (1993). The Fear of Intimacy Scale: Replication and extention. Psychological Asessment, 5, 377- 383.

     

    -Dunham, S. (2008). Emotional skillfulness in Africa American marriage.  Intimate safety as a mediator of the relationship between emotional skillfulness and marital satisfaction. Unpulished Doctoral Dissertation, The univensity of akron.

    -Duriez, B., & Soenens, (2005). Personality, identity styles, and religiosity An integrative study among late adolescents and middle adolescents. Journal of Adolescence, 35, 1-15.

     

    -Erikson, E. H. (1968). Identity: Youth and crisis. New York: Norton.

     

     

    -Erikson, E. H. (1980). Identity and the life cycle. New York, NY: W.                                             

                 W. Norton.

    -Feeney, J., Noller, P. (1990). Attachment style and verbal descriptions of romantic parents.Journal of Social and Personal Relationships, 8, 187-215.

     

    -Feeney, B. C., Collins, N. L. (2001). Predictors of care giving in adult intimate relationships: An attachment theoretical perspective. Journal of personality and social psychology, 80, 972- 994.

                

    -Fehr, Beverley. (1996). Friendship Processes. London, UK: Sage Publications.

    -Feldman, S. S., Gowen, L. K., & Fisher, L. (1998). Family relationships and gender as predictors of romantic intimacy in young adults: Journal of Research on Adolescence, 8, 263-286.

    -Fraley, R. C. (2009). Attachment style and facebook use: Can facebook be used to help overcome attachment styles-related issues?. Behavioral studies working paper series 2009/3

    -Franklin, K. (2009). Attachment theory. http://www.article base.com/prarentiong-artciles.Html.

     

    -Ferrante, J. A. (2005). Co-parenting in intact and divorced families:

                Its impact on young adult adjustment. A thesis submitted in partial fulfillment of the requirements for the degree of Master of Science at Virginia Commonwealth University.

     

    -Gittleman, M. G., Klein, M. H., Smider, N. A., & Essex, M. J. (1998). Recollections of parental behaviour, adult attachment and mental health: mediating and moderating effects. Psychological Medicine, 28, 1443-1455.

     

    -Goodwin, I. (2003). The relevanse of attachment theory to the philosophy,  organization, & practice of adult mental health care. Clinical Psychology Review. 23, 35-56.

     

    -Grotevantو H. D. (1997). Toward a process model of identity formation, Journal of Adolescent Research, 2, 203-222

    -Guerreo. L. K. , & Joes, S. M. (2003). Differences in one s own and one s partner s perceptions of social skills as a function of attachment style. Jounal of communication Quarterly, 51, 277-295.

    -Hazan, C., & Shaver, P. (1987). Romantic love conceptualized as an attachment process. Journal of Personality and Social Psychology, 52, (3), 511-524. 

     

    -Hook, M. K., Gerstein, L. H., Detterich, L., & Gridley, B. (2003). How close are we? Measuring intimacy and examining gender differences. Journal of Counseling and Development, 81, 462–472.

     

    -Koleva, S. P., & Rip, Blanka. (2009). Attachment style and political Ideneology: A Review of contradictory findings. Soc Just Res, 2, 241-258.

    -Levine, R. A. & Miller, p. m. (1990). Social cognitive and the acquisition of self. New York: plenum.

    -Levy, M. B., & Davis, K. E., (1988).Lovestyles and attachment styles compared: Their relations to each other and to various relationship characteristics. Journal of social and Personal Relationship, 5, 439- 471.

     

    -Lloyd, M. E. (2011) , Fear of Intimacy in Romantic Relationships During Emerging Adulthood: The Influence of Past Parenting and Separation- Individuation, A Thesis Submitted in Partial Fulfillment of the Requirements for the Degree of,  Doctor of Psychology, School of Social Sciences and Psychology, Faculty of Arts, Education and Human Development, Victoria University.

    -Manne, S., Badr, H. (2008). Intimacy and relationship prosesses in couples´ pshychosocial adaptation to cancer. Cancer, 112, (11), 41-55.

     

    -Main, M. Kaplan, N, & Cassidy, J. (1985). Security in infancy. Childhood and adulthood: A Move to level of presentation. Journal of society for Research in child Development, 50, 66-104.

    -Magai, C., Hunziker, J., Mesias, W. & Culver, L. C., (2000.(  Adult attachment styles and emotional biases. International Journal of Behavioral Development. Behavioral Development, 24, 301–309.

    -Marcia, J. E. (1966). "Development and valiation of egoidentity status". Journal of personality and social peychology, 3,551-558

    -Marcia, J. E. (1980). Identity in adolescence.  In Handbook of adolescent Psychology, New York.

    -Mikulincer, M., Florian ,V., Tolmacz, R.(1990).  Attachment style and fear of personal death: A case study of affect regulation. Journal of Personality and Social Psychology; 58, (2), 273-80.

     

    -Mikulincer, M. , & Shaver, p. r. (2003). The attachment behavioral system in adulthood: activation, psychodynamics, and interpersonal processes. Advances in Experimental social psychology, 35, 53-152.

    -Mikulincer, M., Shaver, P. R. (2005). Attachment theory and emotions in close relationships: Exploring the attachment-related dynamics of emotional reactions to relational events. Personal Relationships, 12, 149–168.

    -Noftle, E. E. & Shaver P., R. (2006). Attachment dimensions and the big five personality traits: Associations and comparative ability to predict relationship quality. Journal of research in personality, 40, 179-208.

     

    -Nurmi, J., Berzonskey,  M. D., Tammi, K., & Kinny,A. (1997). Identity processing orientation, cognitive and behavioral strategies, and well- being. International Journal of behavioral Developement,  21, 555- 570.

     

    -Phillips, T.,  Wilmoth, J., Wall, S., Peterson, D., Buckley, R., & Phillips, L. (2013) . Recollected Parental Care and Fear of Intimacy in Emerging Adults . Retrieved from: http://www. sagepublications.com.

     

    -Reis, H. T., Shaver, P. R. (1988). Intimacy as an Interpersonal process. In S. W. Duck (ED), Handbook of personal Relationships: Theory, Research and Interventions.London: John Wiley & Sons.

     

    -Rognoni, E., Galati, D., Costa, T., & Crini, M., (2008). Relationship between adult attachment patterns, emotional experience and EEG frontal asymmetry.  Personality and Individual Differences, 44, 909–920.

    -Sadikaj, G., Moskowitz, D. S., & Zuroff, D. C.  (2011). Attachmentrelated affective dynamics: Differential reactivity to others' interpersonal behavior, Journal of Personality and Social Psychology, 100,  905-917.

     

    -Sanderson, C. A., & Evans, S. M. (2001). Seeing one ’s partner through intimacy- colored glasses: An examination of the process underlying the intimacy goals- relationship satisfaction link. Personality & Social Psychology Bulletin, 27, 463- 473.

     

    -Schwartzو S. J., Mullis, R. L., Waterman, A., Dunham, R. M. (2000). Ego identity status, identity style, and personal eapressiveness: An empirical investigation of three convergent constructs, journal of adolescent Research, 15, (4), 04-521.

     

    -Schwartzو S. J. (2002). Convergent validity objective measures of identity status: Implications for identity theory, Adolscence, 37, 609-656.

     

    -Sigelman, C. K., & Rider, E. A. (2009). Life-span human development, 6th  edition.

    -Simpson, J. A. (1990) Influence of attachment style on romantic relationship. Journal of Personality and Social Psychology. 59, 980- 997.

     

    -Slavin, E. (2006). Educational Psychology Theory and practice. (8th ed).

    -Smith, E. R., Murphy, J., Coats, S. (1999). Attachment to groups: Theory and management. Journal of Personality and Social Psychology, 77, 94- 110.

    -Smits, I., Soenens, B., Luyckx, K., Duriez, B., Berzonsky, M., Goossens, L. (2008). Perceived parenting dimensions and identity styles: Exploring the socialization of adolescents processing of identity- relevant information. Journal of Adolesence, 31, 151-164.

    -Spotts,  E. L., Prescott, C.  & Kendler, K. (2006).  Examining the Origins of Gender Differences in Marital Quality: A Behavior Genetic Analysis.  Journal of Family Psychology , 20, 4, 605–613.

     

    -Suslow, T., Dannlowski, U.,  Arolt, V.,  & Ohrmann, P.,  (2010).  Adult attachment avoidance and automatic affective response to sad facial expressions, Australian Journal of Psychology,  62, 181- 187.

     

    -Thelen, M. H., Vanderwal, J. S., Thomas, A.M., & Harmon, R.  (2000). Fear of intimacy among dating couples. Behavior Modification,  24, 223–240.

     

    -Tidwell, M.C., Reis, H.T., Shaver, P.R. (1996).  Attachment, attractiveness, and social interaction: a diary study. J Pers Soc Psychol 1996; 71,4, 729- 45.

     

    -Tenhouten,W. D. (2007). A General theory of Emotions and Social Life. London, UK: Rutledge.

     

    -Terry, L. (2003). What is Attachment Disorder?.  Journal of current psychology. 22, 665-672.

    -Vangilisti, A. L., Beck, G. (2007). Intimacy and fear of intimacy. Handbook  of  low-cast interventions to promote physical and mental health: theory, research, practice, 395-414.

    -Vleioras, G., & Bosma, H. (2005).  Are identity styles important for psychological well-being?.  Journal of Adolescence. 28, 397- 409.

     

    -Weiss, R. S. (1994). Learning from strangers: The art and method of qualitative interviewing. New York: Free Press.

     

    -Weizman, A. ,  Ancaram. (2001). Attachment styles and aggression in physically abused and neglected children, Journal of youth and Adolescence, 30, (6), 18-769.

    -White, J. M., Wampler, R., Winn, K. I. (1998). The identity style inventory: A revision with sixth grade reading level (ISI- 6G). Journal of Adolescent Research, 13, 223-245.

    -Wright, P. H. (1982). Men’s Friendships, Women’s Friendships, and the Alleged Inferiority of the Latter. Sex Roles, 8, (1), 1- 20.

     

    -Zilber, A., Goldstein, A., & Mikulincer, M. (2007). Adult attachment orientations and the processing of emotional pictures – ERP correlates.  Personality and Individual Differences, 43, 1898–1907.

    -Zimmerman, p. and Becker-stoll, F. (2002) . Stability of attachment representations durig adolescence: the in fluence of ego-identity status.Journal of Adolescence. 25, 107-124.

     

     

     


موضوع پایان نامه پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر, نمونه پایان نامه پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر, جستجوی پایان نامه پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر, فایل Word پایان نامه پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر, دانلود پایان نامه پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر, فایل PDF پایان نامه پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر, تحقیق در مورد پایان نامه پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر, مقاله در مورد پایان نامه پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر, پروژه در مورد پایان نامه پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر, پروپوزال در مورد پایان نامه پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر, تز دکترا در مورد پایان نامه پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر, پروژه درباره پایان نامه پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر, گزارش سمینار در مورد پایان نامه پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر, رساله دکترا در مورد پایان نامه پیش‏بینی ترس از صمیمیت، براساس سبک‏های دلبستگی و سبک‏های پردازش هویت در دانشجویان دختر و پسر

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: تربیتی چکیده پایان نامه ( شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده): این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های دلبستگی و سبک های هویت با کفایت اجتماعی دانش آموزان دبیرستان تدوین شده است . این پژوهش از نوع تحقیقات همبستگی است . جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه مدارس دولتی شهرستان گیلان غرب استان ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: صنعتی و سازمانی چکیده این پژوهش با هدف بررسی رابطه بین سبک های هویت و هوش هیجانی با رضایت شغلی در کارکنان شبکه بهداشت شهر پاسارگاد به مرحله اجرا درآمده است. به منظور دسترسی به هدف فوق از ببن کارکنان 132 نفر به صورت تصادفی ساده برای پاسخگویی به پرسشنامه های تحقیق انتخاب شدند. در این پژوهش از سه پرسشنامه استفاده شد که عبارت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) در رشته مشاوره خانواده چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه گری اضطراب اجتماعی در رابطه سبک های هویتی با رضایت جنسی است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه عبارت است از کلیه معلمین متأهل زن و مرد شهر مشهد که در سال تحصیلی 93-92 در مقطع دبیرستان مشغول به تدریس بودند. حجم نمونه مورد مطالعه در این پژوهش310 ...

پایان نامه برای دریافت دانشنامه کارشناسی ارشد روان­شناسی بالینی((M.A)) چکیده : پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبکهای هویت وسبکهای مقابله ای وسیستم های فعال سازی /بازداری رفتاری در معتادان وافراد بهنجار انجام شد.روش مورد استفاده ،علی- مقایسه ای وابزار تحقیق، شامل پرسشنامه سبکهای هویت برزونسکی ،راهبردهای مقابله ای با استرس(CISS) اندلروپارکر،مقیاس BAS/BIS بود.نمونه آماری تحقیق ،شامل 75 ...

بررسی نقش طرحواره­های ناسازگار اولیه درپیش­بینی رفتارهای پرخطر دانش­آموزان چکیده طرحواره های ناسازگار به عنوان زیرساخت های شناختی منجر به تشکیل باورهای غیرمنطقی می شوند هنگامی که طرحواره­های ناسازگار اولیه فعال می­شوند سطوحی از هیجان منتشر می­شود و مستقیم یا غیرمستقیم منجر به اشکال مختلفی از آشفتگی­های روان شناختی نظیر افسردگی، اضطراب، عدم توانایی شغلی، سوء مصرف مواد، تعارضات ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی تربیتی چکیده تفکر انتقادی، تفکری هدفمند، خودگردان، منطقی، استدلالی، مسئولانه، باهدف شناخت است که بستری از ارزیابی، تفسیر،تحلیل و توضیح؛ شواهد، مدارک، چهارچوب­ها....را جهت قضاوت­گری برای اتخاذ تصمیم صحیح فراهم می­کند. هدف پژوهش حاضر شناسایی نقش واسطه­ای گرایش به تفکر انتقادی بین سبک­های هویت و سلامت اجتماعی است. در همین راستا ...

پایان نامه­ی کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی و آموزش کودکان استثنایی بررسی ابعاد پردازش شناختی در دانش­آموزان با اختلال­های یادگیری هدف از پژوهش حاضر، بررسی ابعاد پردازش شناختی در دانش­آموزان با اختلال­های یادگیری بود. بدین منظور تعداد 120 کودک (82 پسر و 38 دختر) 7 تا 13 ساله با روش نمونه­گیری هدفمند با مراجعه به مراکز اختلال یادگیری شهر شیراز انتخاب شدند و والدین پرسشنامه ...

پايان­نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته: مديريت دولتي زمستان 91 چکيده هدف اصلي اين پژوهش تعيين ارتباط بين کيفيت زندگي کاري (پرداخت منصفانه و کافي، محيط کار ايمن و بهداشتي، ت

رساله دکترا در رشته‌ی روانشناسی تربیتی چکیده نقش ابعاد دلبستگی در راهکارهای انطباقی و غیرانطباقی تنظیم هیجان با واسطه‌گری ظرفیت شناختی سرکوب افکار ناخواسته، خودکارآمدی اجتماعی و خودافشاسازی هدف از پژوهش حاضر، بررسی نقش ابعاد دلبستگی (شامل اضطراب و اجتناب دلبستگی) در راهکارهای مختلف تنظیم هیجان (شامل راهکارهای انطباقی، راهکارهای غیرانطباقی مبتنی بر بیش‌فعال‌سازی سیستم دلبستگی و ...

پایان نامه جهت دریافت مدرک کارشناسی ارشد پرستاری (گرایش پرستاری کودکان) چکیده : مقدمه : سبک های دلبستگی عامل مهمی در تعیین آسیب های روانشناختی بویژه پرخاشگری افراد می باشد. هدف از این مطالعه، تعیین میزان پرخاشگری در انواع سبک های دلبستگی درنوجوانان14-18ساله مقطع متوسطه شهر رشت در سال تحصیلی 93-92 بود. مواد و روش ها : این مطالعه توصیفی - مقطعی بر روی 692 دانش آموز 14-18ساله پایه ...

ثبت سفارش