پایان نامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ( مورد مطالعه شهر شیراز)

word 1023 KB 30077 95
1393 کارشناسی ارشد علوم اجتماعی و جامعه شناسی
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه کارشناسی ارشد رشته ی علوم ارتباطات اجتماعی

    چکیده

    کشور ایران با وجود توانمندی­های ایران در زمینه گردشگری، متأسفانه تاکنون نتوانسته است به جایگاه شایسته­ای در این صنعت دست یابد و مهم­ترین آن، ضعف صنعت تبلیغات در جذب جهانگرد و گردشگر به ایران است. اینترنت و ابزار الکترونیکی به واسطه این که زمینه ایجاد نمایش محصولات گردشگری و ارائه اطلاعات دقیق به گردشگران را فراهم می­سازد، ضمن جلب رضایت گردشگران، افزایش گردشگران ورودی را درپی خواهد داشت. هدف از تحقیق حاضر بررسی نقش رسانه­های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی می­باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه گردشگرانی می­باشد که در تیرماه سال 1393 که از طریق خطوط هوایی به شهر شیراز مسافرت کرده­اند. تعداد حدود 320 نفر از طریق محاسبه با فرمول کوکران از گردشگرانی که در تیر ماه به شیراز از طریق خطوط هوایی سفر نموده­اند مورد سوال و بررسی قرار خواهد گرفت. یافته­های تحقیق حاکی از آن است که متغیرهای تبلیغات اینترنتی، وب­سایت­های اینترنتی، برنامه­های تبلیغاتی صدا و سیما، برنامه­های تبلیغاتی ماهواره و نرم­افزارهای کامپیوتری بر جذب گردشگران داخلی تاثیر مثبت دارد.

     

    کلید واژه­ها: رسانه­های الکترونیکی، اینترنت، ماهواره، رسانه ملی، نرم­افزارهای کامپیوتری، گردشگری

    بیان مساله

    گردشگری از مهمترین صنایع در حال رشد است و توسعه صنعت گردشگری نیاز به برنامه­های همه جانبه و مناسب دارد تا بتوان در جذب گردشگران داخلی و بین­المللی موفق بود. امروزه یکی از مهمترین کاربری شهرها، ارائه خدمات گردشگری نوین است. چرا که شکل­گیری عصر پسا مدرنیته با گزاره­ای اصلی آن یعنی جهانی شدن، فرآوری اطلاعات و گردشگری همراه شده و دوره جدیدی در تعاملات اجتماعی و فرهنگی انسان­ها خصوصاً در قالب ساخت­های شهری رقم زده است (بونیفایس و فاولر[1]، 1993: 12). در چند دهه اخیر از صنعت گردشگری به عنوان یکی از بزرگترین و متنوع­ترین صنایع یاد شده است. بسیاری از کشورها این صنعت را به عنوان یکی از منابع اصلی درآمدزای خود میدانند و تلاش در راه توسعه این صنعت دارند. این صنعت بخصوص برای کشورهای در حال توسعه به علت اینکه بیشترین درآمد خود را از فروش منابع طبیعی به دست می­آورند بسیار با اهمیت است. همچنین کشورها علاوه بر منابع اقتصادی به دنبال منافع سیاسی، فرهنگی و اجتماعی، محیط زیست و غیره نیز می­باشند. برای موفقیت در این صنعت علاوه بر داشتن شرایط گردشگرپذیری، مقاصد گردشگری، باید به دنبال برنامه­ریزی برای جذب گردشگران و معرفی بهتر امکانات و شرایط خود به بازارهای داخلی و جهانی گردشگری باشند (پاپلی یزدی و سقایی، 1385: 18).

    بازاریابی و نقش آن در ارتقاء بنگاه­ها و تاثیری که در توسعه و رشد اقتصادی کشورها دارد بر کسی پوشیده نیست. اینترنت از جمله عوامل موثر بر بازاریابی و روش­های رونق دادن به این فعالیت­ها در عرصه کنونی است. (کولین، 1383؛ 1). با پیشرفت فناوری اینترنت، بدلیل این که اینترنت شرکت­ها را قادر می­سازد که با مشتریان ارتباط بهتر و مؤثرتری برقرار کنند و تولیدات خود را بر اساس نیازهای آنها ایجاد نمایند، تعداد بیشتری از شرکت­ها ا ز اینترنت جهت بازاریابی و کانال­های توزیع استفاده می­کنند (چافی و همکاران[2]، 2004: 5)

    اینترنت و ابزار الکترونیکی به واسطه این که زمینه ایجاد نمایش محصولات گردشگری و ارائه اطلاعات دقیق به گردشگران را فراهم می­سازد، ضمن جلب رضایت گردشگران، افزایش گردشگران ورودی را درپی خواهد داشت (آرون[3]، 2004: 6).

    کشور ایران با وجود توانمندی­های ایران در زمینه گردشگری، متأسفانه تاکنون نتوانسته است به جایگاه شایسته­ای در این صنعت دست یابد و مهم­ترین آن، ضعف صنعت تبلیغات در جذب جهانگرد و گردشگر به ایران است. کشور ایران جزء ده کشور اول جهان از لحاظ جاذبه­های گردشگری و جزء پنج کشور اول جهان از نظر تنوع گردشگری است (سازمان جهانی توریسم، 2009 ). ازاین رو، ضروری است از قابلیت­های خود در جذب گردشگری استفاده کند. از عواملی که می­تواند به جذب بیشتر گردشگری در کشور را بهبود بخشد، به کارگیری ابزارها و پارامترهای مؤثر بازاریابی و تبلیغات است ( صردی ماهکان، 1380 ).

    اصولاً گردشگران برای انتخاب مقصد گردشگری نیازمند اطلاعاتی، درخصوص مقصد می­باشند. آن­ها پیوسته اطلاعاتی را از رسانه­های گروهی شامل تلویزیون، ماهواره، اینترنت و ... جمع­آوری
     می­کنند و این موضوع اهمیت رسانه از جمله اینترنت را در این حوزه بیش از گذشته می­کند. در این پژوهش سعی بر آن است تا به بررسی نقش سایت­های اینترنتی در معرفی جاذبه­های گردشگری و جذب گردشگران به شهر شیراز پرداخته شود.

     

    1-2. اهمیت و ضرورت تحقیق

    در عصر حاضر که نقش اینترنت در زندگی روزمره مردم و آسان سازی فعالیت­های تجاری سازمان­ها و کسب و کارها در حال افزایش است، صنعت گردشگری نیز از این امر بی­نصیب نمانده است و اینترنت هر روز در حال بازی کردن نقش مهم­تر و بزرگ­تری در عرصه این صنعت است. ورود اینترنت به این عرصه، باعث به وجود آمدن تغییرات زیادی در این صنعت شده است که از مهم­ترین آنها می­توان به رزرو بلیت کلیه وسایل حمل­و­نقل و هتل­ها، آشنا­شدن با جاذبه­های توریستی از طریق تورهای مجازی، خواندن سفرنامه و گزارش­ها که اغلب همراه با عکس و فیلم هستند و بسیاری موارد دیگر اشاره کرد. در این میان داشتن یک وب سایت برای کلیه کسب و کارها و سازمان­های دولتی و خصوصی فعال در این عرصه امری کاملا ضروری به نظر می­رسد زیرا این امر زمینه تعامل ساده و ارزان با مشتریان، کارگزاران و سایر متقاضیان خدمات گردشگری را فراهم می­سازد. در این مقاله سعی شده است به تفصیل، اهمیت دارا بودن پایگاه اینترنتی برای بخش­های مختلف صنعت گردشگری شرح داده شود.

    استفاده از رسانه­ها و تبلیغات به عنوان مهمترین ابزار موفقیت سازمان­هاست و این موضوع ایجاب می­کند که این ابزار به عنوان شاخه­های علمی، اجتماعی، فرهنگی و ارتباط به دقت مورد مطالعه قرار گیرد. امروزه در صنعت گردشگری باید از رسانه­ها (بالاخص رسانه­های الکترونیکی) به عنوان مهمترین ابزار به صورت حرفه­ای استفاده کرد، زیرا موفقیت تبلیغ در ارایه­ی ارزش­های فرهنگی و گردشگری هر کشور مبتنی بر درک صحیح و حرفه­ای از تبلیغات و ارزش­های آن است. یکی از ارکان مهم تبلیغات رسانه­های تبلیغاتی است که در میزان تأثیر تبلیغات بر مخاطب از اهمیت ویژه­ای برخوردار است و استفاده درست از آن باعث افزایش تأثیر پیام می­شود.

    برای موفقیت در تبلیغات گردشگری بین­المللی به علت پراکندگی مخاطبان در سرتاسر جهان رسانه­های تبلیغات از اهمیت خاصی برخوردار است و انتخاب صحیح آنها در موفقیت تبلیغات جهانگردی نقش مهمی دارد. با گستری فناوری اطلاعات و ارتباطات، اینترنت نیز بعنوان یکی از مهمترین ابزار مورد استفاده بازاریابان قرار گرفته است. تبلیغات اینترنتی، از پرکاربردترین روش­های استفاده از اینترنت می­باشد.

    رسانه­های الکترونیکی و تبلیغات در دنیای اقتصادی امروز نقش مهمی را ایفا می‌کند. اگر این رسانه به روش صحیح و بادقت به دیگران عرضه شود، قطعا به توسعه و رشد منجر خواهد شد، البته تبلیغات تنها مختص واحدها و بنگاه‌های اقتصادی نیست بلکه در حال حاضر برای بسیاری از سازمان‌های فرهنگی، مذهبی، ورزشی و علمی جایگاه خاصی دارد و این ارگان‌ها تبلیغات را ابزاری برای اشاعه فرهنگ می‌دانند.

    در زمینه توسعه گردشگری ارایه تبلیغات داخلی و خارجی جهت به تصویر کشاندن امکانات و استعدادهای طبیعی و جاذبه‌های متنوع توریستی و شناخت عمقی آن فرهنگ و خرده فرهنگ‌ها و تمدن و تاریخ و حیات اجتماعی، اقتصادی بسیارمؤثرخواهدبود.

    صنعت گردشگری امروزه در ردیف صنعت­های پردرآمد، پاک و کم‌هزینه دنیا قرار دارد. از طرفی صنعت گردشگری دنیا ابعاد متنوعی همچون توریسم الکترونیکی، اکوتوریسم، توریسم درمانی، ورزشی، روستایی، فرهنگی و تاریخی یافته است. با توجه به این وضعیت و با توجه به اینکه ایران طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی دارای رتبه پنجم جاذبه‌های طبیعی و رتبه دهم جاذبه‌های باستانی و تاریخی است و همچنین با توجه به جمعیت جوان رو به گسترش، نرخ بالای بیکاری، لزوم افزایش درآمد ارزی و سرمایه­گذاری خارجی توجه بیش از پیش به این بخش می‌تواند زمینه رسیدن به اشتغال کامل، افزایش درآمد ارزی، معرفی تمدن و فرهنگ ایرانی به جهانیان، تعامل گسترده و سازنده با کشورهای دنیا، در هم شکستن مرزهای قومی و اقلیتی، را فراهم کند. (انصاری، 86، ص11) تحقیقات زیادی در زمینه توریسم و گردشگری و نقش رسانه­های جمعی صورت گرفته اما کمتر تحقیق وجود دارد که به بررسی نقش و رسانه­های الکترونیکی و اینترنت پرداخته باشد و با توجه به گستردگی و استفاده روز افزون از اینترنت و نقش آن در زندگی روزمره مردم توجه به این بخش از بحث گردشگری ضروری می­باشد.

     

    1-3. اهداف تحقیق

    هدف کلی

    بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی.

    اهداف جزئی

    بررسی نقش استفاده از تبلیغات اینترنتی در جذب گردشگران داخلی.

    بررسی نقش استفاده از وب سایت­های اینترنتی در جذب گردشگران داخلی.

    بررسی نقش استفاده از برنامه­های تبلیغاتی صدا و سیما (رسانه ملی) درجذب گردشگران داخلی.

    بررسی نقش استفاده از از برنامه­های تبلیغاتی ماهواره در جذب گردشگران داخلی.

    بررسی نقش استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری در جذب گردشگران داخلی.

     

    1-4. فرضیه های تحقیق

    فرضیه اصلی: استفاده از رسانه­های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی تاثیر مثبت دارد.

    فرضیه 1: استفاده از تبلیغات اینترنتی در جذب گردشگران داخلی تاثیر مثبت دارد.

    فرضیه 2: استفاده از وب­سایت­های اینترنتی در جذب گردشگران داخلی مثبت دارد.

    فرضیه 3 استفاده از برنامه های تبلیغاتی صدا و سیما (رسانه ملی) در جذب گردشگران داخلی تاثیر مثبت دارد.

    فرضیه 4: استفاده از از برنامه­های تبلیغاتی ماهواره در جذب گردشگران داخلی تاثیر مثبت دارد.

    فرضیه 5: استفاده از نرم افزارهای کامپیوتری در جذب گردشگران داخلی تاثیر مثبت دارد.

    1-5. سؤال­های تحقیق

    سوال اصلی تحقیق:

    آیا استفاده از رسانه­های الکترونیکی بر جذب گردشگران داخلی به شیراز تاثیر دارد؟

    سوالات فرعی تحقیق:

    آیا استفاده از تبلیغات اینترنتی بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟

    آیا استفاده از وب سایت­ها بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟

    آیا استفاده از برنامه­های تبلیغاتی صدا و سیما (رسانه ملی) بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟

    آیا استفاده از برنامه­های تبلیغاتی ماهواره بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟

    آیا استفاده از نرم­افزارهای کامپیوتری بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟

     

    1-6. تعریف اصطلاحات تحقیق

    تبلیغات

    مراد از تبلیغات، روش­ها و فنون تأثیر­گذاردن یا نظارت بر عقاید، رفتار و نگرش انسان­ها با استفاده از کلمات یا نمادهای دیگر است (گولد و کولب، 1376: 213 ).

    تبلیغات الکترونیکی

    تبلیغات در حقیقت ارتباط با معرفی محصول یا خدمات از طریق کانال­های توزیع گوناگون در مقابل دریافت وجه از سازمان است. برخلاف گذشته داشتن مشتری از داشتن فروش مهمتر است. در دنیای امروز تبلیغات هزینه نیست بلکه یک نوع سرمایه­گذاری است برای پیشبرد اهداف سازمانی (دهدشتی، 1383). رسانه­های دیگر تبلیغاتی قادر به برقراری روابط شدید تعامل نیستند ولی اینترنت بعنوان یک رسانه بر خط دارای قابلیت ایجاد تعاملات دوطرفه در یک فضای الکترونیکی می­باشد و امکان تبلیغات نفر به نفر را فراهم می­کند.

    ابزار تبلیغاتی در اینترنت بسیار هستند که در زیر به برخی از آنها پرداخته خواهد شد:

    بنر تبلیغاتی

    پیغامی تبلیغاتی است که به شکلی هنری شامل متون و تصاویر زیبای روی صفحات وب سایت ظاهر می­شود و بینندگان را به سایت آگهی دهند و یا به صفحه مشخصات کالا هدایت می­کند.

    مزیت مهم بنر این است که به صورت فعال عمل می­کند و مشتری رابه سایت آگهی­دهنده
    می­کشاند، تهیه بنر به سرعت و با هزینه کم امکان­پذیر است و در طراحی آن می­توان از جاذبه­ها و تکنیک­های مختلف مانند گرافیک، عکس و انیمیشن استفاده کرد (فرزانه، 1384).

    پست الکترونیک

    یکی از ابزارهای بازاریابی و تبلیغات است. با افزایش روز افزون استفاده از پست الکترونیک این ابزار به شیوه اثر بخشی برای تبلیغات اینترنتی تبدیل شده است. تبلیغات از این طریق ابزار مقرون به صرفه­ای است که از نرخ پاسخگویی بالایی برخوردار است (علیخانزاده، 1385).

    مجلات اینترنتی

    این ابزار اطلاعات را بصورت یک طرفه از ناشر بسوی افراد ارسال می­کند که بیشتر هدف،
    اطلاع­رسانی و ترغیب جهت عضویت افراد را دنبال می­کند ولی مهمترین آنها نشست­های اینترنتی می­باشد که یکی از اجزای اصلی سایت­های تخصصی تجارت و بازاریابی می­باشند (بوهالیس[4]، 2004) و در حقیقت بصورت فضایی است که اخبار تخصصی نسبت به یک موضوع خاص در آنجا یافت
    می­شود.

    در مورد هر موضوعی در جهان یک مجله الکترونیکی می­توان پیدا کرد، همه مردم معمولاً حداقل در یک مجله عضو هستند و بطور مرتب اطلاعات دریافت می­کنند. با جستجو در اینترنت می­توان مجلاتی را که رایگان هستند و با قیمت­های مناسب اقدام به فروش تبلیغاتی می­کند، یافت.

    نرم افزارهای کامپیوتری

    باتوجه به در دسترس بودن همیشگی این وسیله و عمومیت آن، اولویت تبلیغات الکترونیک با این وسیله است. علاوه بر تبلیغات پیامکی و برگزاری مسابقات مذهبی و سیاحتی. با این روش که عمومی­ترین نوع تبلیغات در تلفن­های همراه است می­توان از طریق نرم افزارهای که قابل نصب بر روی تمامی سیستم عامل­ها هستند، علاوه بر پاسخ به نیاز و آگاهی گردشگران، تبلیغات را نیز انجام داد.

    وب سایت­های اینترنتی:

    وب سیستم بزرگی از سرویس دهنده­هایی است که انواع اطلاعات را به هر فردی در اینترنت عرضه می­نماید. ویژگی اصلی وب که آن را از سایر خدمات جدا می­سازد، مبتنی بر متن بودن آن است. به این معنی که در این منابع می­توان با استفاده از اشاره­گرها از یک منبع یا صفحه به صفحه و منبع دیگر منتقل شود و شامل منابع متنی، صوتی، تصویری و گرافیکی و ... . می­باشد و در اصطلاح مبتنی بر نظام فرارسانه­ای است (گلستانی، 1385).

     

    [1]. Boniface & Fowler

    [2]. Chaffy et al

    [3]. Arun

    [4]. Buhalis

    Abstract

    Despite the country’s capabilities in the field of tourism. Also So far failed to achieve the proper position in the industry. Internet and electronic tools to attract domestic tourists. The purpose of this study is the role of electronic media to attract domestic tourists.

    The study consisted of tourists, who in July 2014 that the airline had traveled to the Shiraz city. 320 tourists were selected as the sample. The findings suggest that variables internet advertising, web sites, radio and television programs, advertising, promotional programs and computer software Satellite positive impact on attracting domestic tourists.

    Keywords: Electronic media, the Internet, satellite television, national media, computer software, tourism

     

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    صفحه                                                                                                                        عنوان

    چکیده 1

    فصل اول : کلیات تحقیق

    1-1. بیان مساله. 3

    1-2. اهمیت و ضرورت تحقیق.. 4

    1-3. اهداف تحقیق.. 6

    1-4. فرضیه­های تحقیق.. 6

    1-5. سؤال­های تحقیق.. 6

    1-6. تعریف اصطلاحات تحقیق.. 7

    فصل دوم : مبانی نظری

    2-1. مقدمه. 11

    2-2. مفهوم شناسی گردشگری.. 11

    2-3. انواع دیدگاه‌ها در باب گردشگری.. 13

    2-4. وضعیت گردشگری در ایران.. 14

    2-4-1. گردشگری در سال‌های پیش از انقلاب اسلامی.. 14

    2-4-2. گردشگری بعد از انقلاب انقلاب اسلامی.. 15

    2-4-3. گردشگری در برنامه‌های توسعه. 16

    2-4-3-1. برنامه اول توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (72-1368) 17

    2-4-3-2. برنامه دوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (79-1374) 18

    2-4-4. برنامه سوم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1383-1379) 19

    2-4-5. برنامه چهارم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی (1388-1384) 20

    2-5. عوامل موثر بر جذب گردشگری.. 22

    2-5-1. بازاریابی.. 22

    2-5-2. تبلیغات... 24

    2-6. رویکردهای نظری گردشگری.. 24

    2-6-1. رویکرد سیستمی.. 24

     

    2-7. مدل­های گردشگری.. 27

    2-8. دیدگاه سازمان جهانی گردشگری.. 29

    2-8-1. دیدگاه لیپر. 30

    2-8-2. دیدگاه گان.. 31

    2-8-3. دیدگاه بریونز، تجیدا و مورالس.... 33

    2-8-4. دیدگاه کاسپار 34

    2-8-5. دیدگاه هولدن.. 35

    2-9. گردشگری و رسانه. 36

    2-9-1. انواع رسانه از بُعد گردشگری.. 37

    2-9-2. رسانه­های محرک گردشگری.. 38

    2-9-2-1. کتابهای راهنما 39

    2-9-2-2. رادیو. 39

    2-9-2-3. تلویزیون.. 40

    2-10. فناوری اطلاعات و گردشگری.. 41

    2-10-1. گردشگری الکترونیکی.. 43

    2-11. پیشینه تحقیق.. 46

    2-11-1. پیشینه داخلی.. 46

    2-11-2. پیشینه خارجی.. 49

    فصل سوم : روش تحقیق

    3-1-مقدمه. 52

    3-2-روش و طرح تحقیق.. 52

    3-2-1-تحقیق کاربردی.. 53

    3-2-2-تحقیق توصیفی.. 53

    3-3-روش­های جمع‌آوری اطلاعات... 54

    3-4-معرفی ابزار پژوهش.... 54

    3-5-تعیین روایی و پایایی ابزارهای اندازه­گیری پژوهش.... 56

    3-5-1- بررسی روایی و پایایی ابزار اندازه­گیری در اجرای اولیه. 56

    3-5-2-بررسی روایی ابزار اندازه­گیری.. 58

    3-6. جامعه و نمونه آماری.. 59

    3-6-1. حجم نمونه. 59

    3-6-2. روش نمونه­گیری.. 59

    3-7. روش تجزیه و تحلیل داده­ها 60

    فصل چهارم : تجزیه و تحلیل داده‌های تحقیق

    4-1 مقدمه. 62

    4-2 آمار توصیفی.. 62

    4-2-1 وضعیت جنسیتی پاسخ دهندگان.. 62

    4-2-2 وضعیت تحصیلاتی پاسخ دهندگان.. 63

    4-2-3 وضعیت سنی پاسخ دهندگان.. 64

    4-2-4 آزمون کلموگروف- اسمیرونوف (K-S) جهت بررسی نرمال بودن متغیرها 65

    4-3 تجزیه و تحلیل سوال­ها و فرضیه­ها 66

    4-3-1 سوال­های تحقیق.. 66

    فصل پنجم : نتیجه­گیری و ارائه راهکارها

    5-1. مقدمه. 70

    5-2. خلاصه. 70

    5-3. پاسخ­دهی به سؤالات و آزمون فرضیات... 71

    5-3-1. سؤال اول: آیا استفاده از تبلیغات اینترنتی بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ 71

    5-3-2. سؤال دوم: آیا استفاده از وب­سایت­ها بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ 72

    5-3-3. سؤال سوم: آیا استفاده از برنامه­های تبلیغاتی صدا و سیما (رسانه ملی) بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ 73

    5-3-4. سؤال چهارم: آیا استفاده از برنامه­های تبلیغاتی ماهواره بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ 74

    5-3-4. سؤال پنجم: آیا استفاده از نرم­افزارهای کامپیوتری بر جذب گردشگران داخلی تاثیر دارد؟ 74

    4-5. محدودیت­های تحقیق.. 75

    5-5. پیشنهادهای تحقیق.. 76

    5-5-1. پیشنهادهای کاربردی.. 76

    5-5-2. پیشنهادهایی برای تحقیقات آتی.. 76

    فهرست منابع.. 77

    منابع فارسی.. 77

    منابع انگلیسی.. 79

    پیوست‌ها

    الف) پرسشنامه بررسی نقش رسانه­های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی.. 81

    چکیده انگلیسی.. 84

    منبع:

    فهرست منابع

    منابع فارسی

    ابراهیمی، عبدالحمید، قادری، اسماعیل، قایدرحمتی، صفر و اکبری، رضا، بررسی تأثیر تبلیغات بر جذب گردشگران نمونه: گردشگران بین المللی شهر اصفهان. جغرافیا و توسعه، 1389؛ 8 (پیاپی 17)، صص 156-139.

    احمدی، نسترن (1387)، ردپای اقتصاد در ترمیم چهره گردشگری، منبع بی بی سی، روزنامه دنیای اقتصاد، 1387؛ شماره 1639.

    احمدی٬ الهام (1382)، ارزیابی ظرفیت‌های فضایی خدمات گردشگری راه ابریشم، دانشگاه آزاد اسلامی (تهران مرکزی)

    برانت لند، ویلی، جهان مسلح، جهان گرسنه، ترجمه هرمز همایون‌پور، تهران: انتشارات آموزش انقلاب اسلامی، ‌1370.

    بل، دانیل، جامعه فراصنعتی در راه، ترجمه سپیده گوران، جامعه سالم، 1372، شماره 12

    پذیرایی‌جهرمی، فاطمه، تاثیر توانهای محیطی جزیره هرمز در ارتقاء صنعت گردشگری، دانشگاه آزاد اسلامی. واحد تهران مرکزی. دانشکده ادبیات و علوم انسانی. گروه جغرافیا، 1389.

    تقی‌زاده انصاری، حسن، بررسی سیاست­های جهانگردی ایران و رویکرد آن به جاذبه‌های طبیعی گردشگری، پایان‌نامه دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، 1383.

    ثانوی گروسی، مائده، بررسی موانع جذب گردشگر با تأکید بر گردشگری الکترونیک (مطالعه موردی مشهد مقدس، دانشکده آموزش­های الکترونیکی، دانشگاه شیراز، 1389.

    ثروتی، محمدرضا و کزازی، الهام، ژئوتوریسم و فرصت­های برنامه­ریزی در استان همدان، فصلنامه علمی- پژوهشی فضای جغرافیایی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد اهر، 1385؛ سال 6.

    جمیسون، فردریک، منطق سرمایه‌داری متاخر، ترجمه محمدی رجایی و گیوه‌چیان، تهران: نشر هرمس، 1379.

    جهان تیغ، مریم، بررسی نقش اینترنت در تبلیغات گردشگری شهر تهران مورد بررسی سال های 1387 و 1386 (از دیدگاه کارشناسان تبلیغات گردشگری شهر تهران)، دانشکده صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، ‌1388.

    حجازی، اسدالله و همکاران، تحلیل عوامل موثر بر گردشگری در روستای گنبرف با استفاده از مدل راهبری SWOT، کنفرانس سلامت، تبریز، ‌1390.

    حضوری، حمید، الگوی ارزیابی منابع طبیعی گردشگری، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبایی، ‌1381.

    خوش رفتار، رضا، گردشگری زمین شناسی در استان زنجان، علوم زمین، 1388؛ سال هجدهم، شماره­ی 72 (تابستان).

    دی. سی. آلوین، تغییرات اجتماعی و توسعه، ترجمه محمود مظاهری، تهران: انتشارات پژوهشکده مطالعات راهبردی، ‌1378.

    رحیم پور، علی، بازار جهانگردی ژاپن، رسانه کاج، تهران: انتشارات هستی، چاپ اول، 1381.

    رضا قلی زاده، بهنام، مروری بر اثرات رسانه‌ها بر گردشگری، فصلنامه پژوهش‌های ارتباطی، ، 1389؛ سال هفدهم.

    رضوانی، علی‌اصغر، جغرافیا و صنعت توریسم، تهران: انتشارات پیام نور، 1382.

    سلیمانی تفتی، سعید، بررسی نقش رسانه‌های تبلیغاتی بر جذب گردشگر درون‌مرزی طبیعت‌گرا با تأکید بر تبلیغات شفاهی، دانشکده ادبیات و علوم انسانی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، 1392.

    عابدی، هاجر، عوامل موثر بر پذیرش بازاریابی الکترونیک از دیدگاه کارکنان آژانس های مسافرتی چارتر کننده شهر اصفهان در سال 1391، دانشکده مدیریت، دانشگاه شیخ بهایی، 1392.

    فرخ زاد، سمیرا، برآورد عوامل موثر بر جذب گردشگر در کشورهای منتخب، دانشکده اقتصاد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی، 1389.

    فرزین، محمدرضا، بررسی و نقد برنامه‌های گردشگری ایران و چالش‌های اصلی در برنامه چهارم، در مجموعه مقالات سمینار بررسی سیاست‌ها و برنامه‌های توسعه جهانگردی در جمهوری اسلامی ایران، تهران: دانشکده حسابداری و مدیریت و معاونت پژوهشی دانشگاه علامه طباطبایی، ‌1382.

    قادری زاده، هانا، پهنه­بندی ژئوتوریستی استان کردستان و تحلیل نقش آنها در توسعه­ی ناحیه­ای، پایان­نامه ی کارشناسی ارشد، دانشکده­ی علوم انسانی، دانشگاه تبریز، ایران، 1388.

    قزلسفلی، محمدعلی (1376)، پست‌مدرنیسم و فروپاشی ذهنیت توسعه، اطلاعات سیاسی و اقتصادی، 1376؛ سال دوازدهم، شماره 122 121

    کاظم زاده ، ژاله، ترجمه: چالش ها وفرصت های سرمایه گذاری در اکوتوریسم، صنعت گردشگری، 1386.

    کلمن، جیمز، بنیادهای نظریه اجتماعی، ترجمه منوچهر صبوری، تهران: نشر نی، 1379.

    لومسدن، لس، ، بازاریابی گردشگری، ترجمه ابراهیم گوهریان، دفتر پژوهش های فرهنگی، چاپ اول، 1380.

    لیوتار، ژان فرانسوا، وضعیت پست‌مدرن: گزارشی درباره دانش، ترجمه حسینعلی نوذری، تهران: گام نو، 1384

    محلاتی، صلاح‌الدین، درآمدی بر جهانگردی، تهران: دانشگاه شهید بهشتی، 1380.

    منوچهری، عباس، تقابل سنت و مدرنیسم، فصلنامه خاورمیانه، 1374؛ سال دوم، شماره 1

    موسایی، میثم، اقتصاد فرهنگ، تهران: الهادی، 1379.

    موکدی، سعید. نقش رسانه‌های جمعی در توسعه گردشگری، همایش منطقه‌ای توریسم و توسعه، دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج، 1389.

    الوانی، سید مهدی؛ معصومه پیروزبخت، فرایند مدیریت جهانگردی، تهران: دفتر پژوهش‌های فرهنگی، 1385.

     

     

    منابع انگلیسی

    Arnold, Steven (1993), Sustainable Development: A Solution to the Development Puzzle? Development (Journal of SID) Vol 2, No. 3.

    Ashley, C. , & Rose, D. (2002), Making tourism works for the poor: Strategies and challenges in southern Africa”, Development Southern Africa, Vol. 19 (1).

    Boley, B. B. (2009), “Geotourism in the crowed of the continent: Developing and testing the Geotourism Study Instrument (GSI)”, Thesis of Master, The university of Montana.

    Boyd, S. (2002), “Cultural and heritage tourism in Canada: Opportunities, principles and challenges”, Tourism and Hospitality Research, Vol. 3 (3).

    Boyle, D. M. (2010), “Evaluating and comparing Montana’s geotravelers”, Thesis of Master, The university of Montana.

    Buhalis, D. “eTourism, Information technology for strategic tourism management”, Printce hall, UK, 2003.

    Camila, D & Johnson, N. (2009), “Geosites-geomorphosites and relief”, Geo Journal of Tourism and Geosites, Year 2, No. 1, Vol. 3.

    Campbell، M. Lisa، (2000)، Ecotourism in Rural Developing Commuinites، University of Western Ontario، Canada، The Journal of Annals of Tourism Research، Vol. 26، No. 3، pp. 534±553.

    8.Ceballos,. H. (2006), “Tourism, ecotourism, and protected areas,” IUCN Protected Areas Programme, Gland: Swizterland.

    Chaminuka, P. , Groeneveld R. A. , Selomane. A. O. , & van Ierland. E. C. (2012),Tourist preferences for ecotourism in rural communities adjacent to Kruger National Park: A choice experiment approach. Tourism Management, Volume 33, Issue 1, February 2012, Pages 168-176

    Coratza, P & et al. (2008), “Management of geomorphosites in high tourist vocation area: An example of geo-hiking maps in the Alpe Di Fanes (Natural Park of Fanes-Senes-Braies, Italian Dolomites)”, Geo Journal of Tourism and Geosites, Year 1, No. 2, Vol. 2.

    Dohar Bob M. , & Situmorang, R. M. (2012),Social Entrepreneurship to Develop Ecotourism Procedia Economics and Finance, Volume 4, 2012, Pages 398-405

    Faculty of Forestry، (2003)، Inception Report, Ecotourism Zoning in Mae Rim - Mae Ma - Sameang Tourism Route Project، Submitted to Tourism Authority of Thailand.

    Fennel, David, A. (2000) Ecotourism, an introduction, second eddition, Routledge, London and New York.

    13.Cohen, E. (1978) 'The impact of tourism on the physical environment', Annals of Tourism Research, 5(2): 215-237.

    Grihault, N. (2003). Film Tourism - The Global Picture. Travel and Tourism Analyst, October

    Hoffman, J. Tourism and end consumer networks: the message in the living room, presentation in the ENTER’ 1995 conference: Information and communication in tourism Innsbruck, 18 - 20 January (1995).

    Ilbery, B. , Saxena, G. , & Kneafsey, M. (2007), “Exploring tourists and gatekeepers attitudes towards integrated rural tourism in the England-Wales border region”, Tourism Geographies, Vol. 9 (4).

    Kang, M & Moscardo, G. (2006), “Exploring cross- cultural differences in attitudes towards responsible tourist behavior: A comparison of Korean, British and Australian tourists”, Asia Pacific Journal of Tourism Research, Vol, 11(4).

    Miyaki, M. (2008), “Tourism and the local business community in small cities and towns: a qualitative study of the Blackstone Valley, Rhode Island”, Thesis of Master, Boston University.

    Morsan, Cristian. (2008). DMO Website and the role of Complementary Media in tourism advertising, Journal of Hospitality Marketing & Management, Volume 17, Issue 1 & 2 August 2008.

    Moscardo, G. , & Pearce, P. (1999), Mindful visitors: Heritage and tourism, Annals of Tourism Research, Vol. 26 (2).

    Oliver, T. , & Jenkins, T. (2003), Sustaining rural landscapes: the role of integrated tourism, Landscape Research, Vol. 28 (3).

    Pralong, J-P. (2005); “A method for assessing tourist potential and use of geomorphological sites method pour evaluation due potential et de utilization touristiques de sites geomorphologiques”, Geomorphologie: relief, processes, environment, Vol. 3.

    Reynard, E & et al. (2007); “A method for assessing scientific and additional values of geomorphosites”, Geographical Helvetica, Jg, 62, Heft, 3.

    Reynard, E. (2008), “Scientific research and tourist promotion of geomorphological heritage”, George, Fis. Dinam. Quat, Vol. 31.

    Rybar, P. (2010), “Assessment of attractiveness (value) of geotouristic objects”, Acta Geotouristica, Vol. 1.

    Saxena, G. , Clark, G. , Oliver, T. , & Ilbery, B. (2007), “Conceptualizing integrated rural tourism”. Tourism Geographies, Vol. 9 (4).

    Scheyvens, R. (1999), “Ecotourism and the empowerment of local communities”, Tourism Management, Vol. 20 (2).

    Walailak University، ( 2005)، Progress Report 4, Assessment of Ecotourism Site Potential for Ecotourism site Inventory database Project. Submitted to Tourism Authority of Thailand

    Wearing, S,. & Neil, J. (2009), Marketing Ecotourism: Meeting and Shaping Expectations and Demands, Ecotourism (Second Edition), 2009, Pages 171-194

    Weaver, D. B. , & Lawton L. J. (2007), Twenty years on: The state of contemporary ecotourism research, Tourism Management, Volume 28, Issue 5, October 2007, Pages 1168-1179.

    Yen-Ting Helena Chiu, Wan-I. Lee,. & Tsung-Hsiung Chen (2014), Environmentally responsible behavior in ecotourism: Antecedents and implicationsTourism Management, Volume 40, February 2014, Pages 321-329. 


موضوع پایان نامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ( مورد مطالعه شهر شیراز), نمونه پایان نامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ( مورد مطالعه شهر شیراز), جستجوی پایان نامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ( مورد مطالعه شهر شیراز), فایل Word پایان نامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ( مورد مطالعه شهر شیراز), دانلود پایان نامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ( مورد مطالعه شهر شیراز), فایل PDF پایان نامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ( مورد مطالعه شهر شیراز), تحقیق در مورد پایان نامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ( مورد مطالعه شهر شیراز), مقاله در مورد پایان نامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ( مورد مطالعه شهر شیراز), پروژه در مورد پایان نامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ( مورد مطالعه شهر شیراز), پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ( مورد مطالعه شهر شیراز), تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ( مورد مطالعه شهر شیراز), تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ( مورد مطالعه شهر شیراز), مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ( مورد مطالعه شهر شیراز), پروژه درباره پایان نامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ( مورد مطالعه شهر شیراز), گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ( مورد مطالعه شهر شیراز), پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ( مورد مطالعه شهر شیراز), تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ( مورد مطالعه شهر شیراز), مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ( مورد مطالعه شهر شیراز), رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی نقش رسانه های الکترونیکی در جذب گردشگران داخلی ( مورد مطالعه شهر شیراز)

چکيده   در يک محيط صنعتي توزيع شده، کارخانه هاي مختلف و داراي ماشين ها و ابزارهاي گوناگون در مکان هاي جغرافيايي مختلف غالبا به منظور رسيدن به بالاترين کارايي توليد ترکيب مي شوند. در زمان ت

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد چکیده امروزه فناوری اطلاعات به عنوان یک از تکنولوژی‌های نوین بشری، نه تنها خود دستخوش تغییراتی شگرف شده است، بلکه به سرعت در حال تاثیرگذاری بر الگوهای زندگی، روش تحقیق، آموزش، مدیریت، حمل و نقل، مسائل امنیتی و دیگر زمینه های زندگی انسان است. این پژوهش به بررسی و ارزیابی بررسی و تحلیل تاثیر سرمایه گذاری در فناوری اطلاعات(IT) بر بهره‌وری ...

پایان‌نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته تربیت‌بدنی گرایش عمومی کلیدواژه‌ها: ورزش، جهانی‌شدن، ایران چکیده مقدمه و هدف: جهانی­شدن یکی از جنبه­های مهم قدرت در جهان امروز است. این پدیده تأثیرگذارترین نیرو در تعیین جایگاه کشورها در آینده است. بسیاری معتقدند که جهانی‌شدن یک فرصت استثنایی است. لذا شرط توفیق ایجاب می­کند که ابعاد آن به­خوبی شناخته شود تا انتخاب راهبردهای بهینه ...

چکیده پیشرفت و توسعه روزافزون فناوری اطلاعات تأثیر عمیق و گسترده بر عملکرد بازارها به وجود آورده است و اینترنت به عنوان مؤثرترین بستر بازاریابی الکترونیکی با پوشش جهانی امکان رسیدن به عملکرد بهتر را فراهم ساخته است. اما بسیاری از شرکت ها در زمینه چگونگی استفاده روش های گوناگون رایانه ای سازی و تأثیرات آن در عملکرد بازارها از اطلاعات و آگاهی لازم برخوردار نیستند. تحقیق حاضر با ...

پايان نامه براي دريافت درجه ي کارشناسي ارشد (M.A)  گرايش: تحقيقات آموزشي پاييز 1392 چکيده ماهواره از دهه هفتاد تا امروز در ايران ، همچنان در حال نفوذ و رسوخ در اجتماع و خانواده بوده

پايان‌نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته ­ي مديريت اجرايي دي ماه  1390 چکيده رشد روزافزون فناوري اطلاعات از يک سو، پيچيدگي سازمان هاي امروزي از سوي ديگر اين سازمان

پایان نامه جهت اخذ درجۀ کارشناسی ارشد کارشناسی ارشد رشتۀ علوم ارتباطات اجتماعی روزنامه‌نگاری چکیده رویکرد مثبت و باز حوزۀ علمیه قم نسبت به پذیرش تکنولوژی‌های نوین ارتباطی باعث شده است، اقبال به استفاده از جدیدترین وسایل ارتباطی به منظور تحصیل، تحقیق، تبلیغ و تعامل مؤثر با فضای سیاسی، اجتماعی، فرهنگی جامعه و جهان، در بین روحانیون بسیار چشم‌گیر باشد و همین امر، طلاب علوم دینی را ...

پایان نامه تحصیلی در مقطع کارشناسی ارشد ارتباطات،گرایش تبلیغ و ارتباط فرهنگی چکیده: این پژوهش با هدف بررسی نقش رسانه‌های‌جدید‌در ارتقاء‌فرهنگ‌دینی‌درمیان دانشجویان رشته ارتباطات دانشگاه تهران و سوره است. سوال اصلی این تحقیق این است که آیا رابطه‌ای بین رسانه های جدید و ارتقاء فرهنگ دینی وجود دارد؟ در این پژوهش با سود جستن ازآراء صاحب نظران،نتایج تحقیقات پیشین و مشاهدات شخصی ...

پایان‏نامه‌ برای دریافت کارشناسی ارشد درجه (M. A) رشته: جغرافیا گرایش: برنامه ریزی توریسم گردشگری گل و گیاه یکی از شاخه های خاص گردشگری محسوب می شود و روز به روز تعداد این نوع از گردشگران در دنیای مدرنیته رو به افزایش می رود. گردشگری گل و گیاه را می توان، بازدید از مقصدهایی دانست که انگیزه اولیه سفر به آن مقصدها علاقه به دیدار از توانمندی های گل و گیاه، یک کشور یا منطقه است و می ...

پایان نامه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش کسب و کار الکترونیک چکیده: در عصر حاضر یکی از مهمترین اختراعات بشری که تغییرات شگرفی را در زندگی بشریت ایجاد نموده، پیدایش رایانه و بدنبال آن اینترنت بوده که باعث رقم زدن دنیای مجازی و انگیزه ای برای دانشگاهها شده است تا در بخش آموزش الکترونیکی سرمایه گذاری کنند. اما آنچه که اهمیت بحث را روشن تر می سازد، تلاش برای کسب ...

ثبت سفارش