پایان نامه ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج مطالعه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر

word 3 MB 30113 145
1391 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۳,۸۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۲۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  •     پایان نامه

     برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A)

    چکیده

    به دلیل توجه زیاد به ابعاد پایداری محیطی و کیفیت زندگی و اجتماعات سالم در سال­های اخیر محفل بحث و بررسی ابعاد کیفی محیط­های سکونتی شهری به شدت داغ شده و کیفیت محیط شهری، به یکی از دغدغه­های نوین نهادهای مدیریت و برنامه­ریزی شهری تبدیل شده است.

    با این تعابیر، این پژوهش با عنوان ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج بر آن است تا با واسطه سنجش سطح رضایت مندی ساکنین از وضعیت کیفی محیط سکونت­شان به ارزیابی کیفی و در صورت لزوم طراحی راهکارهای مناسب جهت بهبود کیفیت این دسته از محیط­های مسکونی بپردازد. برای تحقق این هدف رویکرد سنجش میزان رضایت مندی مسکونی به عنوان رویکرد نظری پایان نامه برگزیده شد. سپس با تشریح روش­شناسی ارزیابی کیفیت محیط مسکونی و تبیین علل استفاده از روش­های مختلف آماری در فرایند پژوهش، کار ادامه پیدا کرد. شایان ذکر است که به منظور جمع آوری داده­ها از پرسشنامه استفاده شد. برای سازمان دهی شاخص­ها و زیرشاخص­های استخراج شده از ادبیات تحقیق، مدل نظری سنجش کیفیت محیط موسوم به درخت ارزش در سه سطح (شامل دو شاخص اصلی و شش زیرشاخص)، تشکیل شد.

    یافته­های توصیفی نشان دهنده این است که میزان کیفیت محیط مسکونی در روستاهای حسن آباد و نایسر به ترتیب با میانگین 47/2 و 46/2 (در مقایسه با میانه نظری 3) پایین­تر از میانه نظری یا نسبتا ناراضی ارزیابی شد. نتایج آزمون t نیز نشان می­دهد که رضایت از کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده معنادار نمی­باشد و در مورد دو شاخص سازنده اصلی یعنی رضایت از شاخص­های عینی محیط مسکونی و شاخص­های ذهنی محیط مسکونی نیز نتایج به همین صورت است.

    براساس نتایج تحلیل رگرسیونی چند متغیره، در سطح دوم مدل، شاخص­های ذهنی محیط مسکونی نسبت به شاخص­های عینی در میزان رضایت از کیفیت محیط مسکونی تأثیر بیشتری دارد. در سطح سوم مدل نیز، زیرشاخص امکانات خارجی واحد مسکونی، رضایت از سازمان دسترسی و فضایی و دسترسی به امکانات و خدمات تأثیر بیشتری بر شاخص بالاسری خود دارند. همچنین نتایج آزمون تحلیل واریانس یک طرفه برای شناسایی میزان تاثیر ویژگی­های اجتماعی- اقتصادی مخاطبان بر روی ادراک کیفیت محیط مسکونی نشان داد که در هر دو روستا، تفاوت ادراک کیفیت محیط مسکونی در بین تمامی گروه­ها (و بر مبنای ویژگی­های اجتماعی- اقتصادی افراد) معنی‌دار است. و در نهایت نتایج آزمون تحلیل عاملی مدل نظری ارایه شده را تأیید نمود.

    کلید واژه­ها: کیفیت محیط، کیفیت محیط مسکونی، روستاهای ادغام شده در شهر، شهر سنندج، حسن آباد، نایسر.

    بیان مساله

    توسعه بی­رویه و شتابان در نیمه دوم قرن بیستم به ویژه در کشورهای در حال توسعه، یکی از عوامل اصلی در هدف­گذاری ابعاد کمی نیازهای ساکنین بوده، به طوری که این امر عاملی بر تشدید بی­توجهی برنامه­ریزان و سیاست گذاران به مقوله و ابعاد کیفی محیط­های شهری بوده است. از طرف دیگر به دلیل توجه زیاد به ابعاد پایداری محیطی و کیفیت زندگی و اجتماعات سالم در سال­های اخیر محفل بحث و بررسی ابعاد کیفی محیط­های سکونتی شهری به شدت داغ شده(رفیعیان و عسگری، 1386: 1) و کیفیت محیط شهری، به یکی از دغدغه­های نوین نهادهای مدیریت و برنامه­ریزی شهری در سال­های اخیر تبدیل شده است. در چنین بستر و زمینه­ای رویکرد «سنجش کیفیت محیط سکونت» به عنوان رهیافتی جویای دستیابی به هدف «حیات مطلوب شهری» از سوی جمع کثیری از اندیشمندان حوزه­های مختلف علمی نظیر شهرسازی، جامعه­شناسی و علوم سیاسی مورد تأکید قرار گرفته است(امین صالحی، 1387: 1). امروزه کیفیت زندگی به عنوان عنصری کلیدی در سیاستگذاری و بررسی سیاستهای حوزه عمومی مورد بحث قرار می گیرد و روابط میان عوامل عینی و ذهنی، سطوح عملکرد، نیاز های اجتماعی و میزان دستاوردهای آن برای افراد در زمینه های بهداشت، آموزش، رفاه اقتصادی، شادکامی، توانایی انجام کارها و کنترل داشتن بر موقعیت ها و فرصت های زندگی، توسط محققان با روش­های مختلف مورد پژوهش قرار گرفته است((Massam, 2002: 141. اهمیت محیط­های مسکونی شهری به عنوان سکونتگاه اصلی مردم، روز به روز در حال افزایش است. به طوری که این محیط­ها در وهله­ی اول ابزار مهمی برای توسعه انواع شاخص­های زندگی (سلامت، خانواده، کار و یا فراغت) را فراهم می­آورند. دوم این که، جمعیت زیادی در نواحی به شدت شهرنشین زندگی می­کنند و یا در آینده­ای نزدیک زندگی خواهند کرد. سرانجام، محیط­های شهری، نواحی هستند که در آن مردم با انواع مخاطرات محیطی، همچون سروصدا، بو، آلودگی هوا، مخاطرات ایمنی خارجی، شلوغی و ازدحام، زباله، و یا فقدان تسهیلات و خدمات مواجه می­شوند. اثرات مضر سلامتی این شرایط بر انسان معمولاً آزردگی نامیده می­شود. آزردگی به دلیل تحت تأثیر قرار دادن جمعیت زیادی، همواره مورد بحث و نگرانی است. به همین دلیل، مدیریت کیفیت محیط­های مسکونی شهری از اهمیت حیاتی برخوردار است. اولین گام به سوی این امر، سنجش و ارزیابی کیفیت محیط شهری است(رفیعیان و مولودی، 1390: 15). یک محیط مسکونی با کیفیت القاکننده حس رفاه و رضایت مندی به ساکنین از طریق خصوصیات کالبدی، اجتماعی یا نمادین است. چنین محیطی متضمن زندگی با کیفیت و پشتیبان اصلی فعالیت های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است. به طوری که امروزه ارتقای کیفیت محیط سکونت به یکی از اهداف اساسی سیاست گذاری و برنامه ریزی شهری بدل شده است(امین صالحی، 1387: 15). رضایت مندی از محیط مسکونی به میزان رضایت در دو معیار واحدهای مسکونی و واحدهای همسایگی به صورت مستقیم و ویژگی های شخصی، فرهنگی، اجتماعی و.. مخاطب به طور غیر مستقیم بستگی دارد. در مدل های تجربی تحقیقات مربوط به سنجش کیفیت و رضایت مندی سکونتی، میزان رضایت از واحدهای سکونتی به عنوان یکی از معیارهای اصلی مطرح شده که به عنوان عامل سازنده خود نظیر تسهیلات، ویژگی های کالبدی، امکان توقف وسیله نقلیه، شرایط داخلی، تسهیلات بیرونی، واحد، هزینه ها  تقسیم شده است(Ha & Weber, 1994: 55).

     به طور کلی از آنجا که کیفیت محیط سکونت به عنوان یکی از مولفه های اصلی کیفیت زندگی و سلامت عمومی هنوز دارای اهمیت فرعی (خصوصا در جوامع مدرن غربی) محسوب می­شود، بررسی و مطالعه آن ضرورت می­یابد.

    بررسی­های چند دهه گذشته نشان می­دهد که افزایش جمعیت، و به تبع آن توسعه کالبدی و فضایی شهرها از ویژگی­های مهم شهرهای بزرگ و کوچک به شمار می­رود. پیامدهای عمده شهرنشینی شتابان، گسترش فضایی شهرها و خورندگی روستاها و اراضی پیرامونی آنهاست که در مادرشهرهای منطقه­ای نمود گسترده­ای داشته است(ضیاء توانا و قادرمزی، 1388: 119). روستاهایی که طی سالیان درازی با حفظ روابط و پیوندهای متقابل در جوار شهرها به حیات خود ادامه می­دادند، امروزه به محلاتی از شهر تبدیل شده­اند. اما این سکونتگاه­ها به دلیل عدم همبستگی اجتماعی- فرهنگی (یعنی برخورداری از فرهنگ روستانشینی) و اقتصادی- کالبدی با شهر، در عین همبستگی فیزیکی محیط زیست متفاوتی را برای ساکنان عرضه می­کنند و از کیفیت محیط شهری متفاوتی برخوردار هستند. از سوی دیگر شهرهای موجود به جهت برخورداری از جمعیت رو به تزاید و نیز تعامل فضایی و روابط عملکردی، همواره دگرگونی­ها و تغییرات عمده­ای را بر نواحی پیرامونی خود تحمیل می­کنند. این موضوعی است که کشورهای در حال توسعه از جمله ایران آن را تجربه می­کنند. به عنوان مثال شهر تهران در طول 40 سال اخیر بالغ بر 24 واحد جغرافیایی با منشاء روستایی را در محدوده استحفاظی خود شکل داده و دگرگونی­های عمده­ای را بر آنها تحمیل کرده است(ابراهیم­زاده و همکاران، 1389: 47).

    شهر سنندج نیز از این قاعده مستثنی نیست و طی سه دهه اخیر رشد شتابانی در افزایش جمعیت و همچنین در گسترش سطح داشته است، به گونه­ای که جمعیت آن از 95872 نفر در سال 1355 به 316832 نفر (3/3 برابر) در سال 1385 افزایش یافته است. همچنین در دوره یاد شده مساحت- یا در واقع محدوده قانونی- شهر از 397 هکتار به 3815 هکتار گسترش پیدا کرده، اما تراکم جمعیت شهر از 5/241 نفر در سال 1355 به 83 نفر در سال 1385 کاهش یافته است، این امر نشان دهنده مشخصه­های خزش شهری است. در واقع در دوره سی ساله 85-1355 مساحت شهر سنندج نزدیک به 10 برابر بزرگ­تر شده است. در واقع گسترش فیزیکی پیوسته شهر سنندج طی دوره مذکور فضاهای زیستی پیرامون (روستاها، زمین­های زراعی، باغی و مراتع) را به شدت دگرگون کرده است، به گونه­ای که در این دوره هشت روستا با تمام زمین­های زراعی، باغی و مراتع پیرامون­شان بر اثر «خزش شهری» در بافت شهر ادغام شده و اکنون کوچک­ترین نشانه­ای از ساختارهای روستایی خود را ندارند(ضیاء توانا و قادرمزی، 1388: 125). متأسفانه پیشینه مطالعات انجام شده در این مقوله نشان می­دهد که تحقیقات صورت گرفته تنها به تغییرات کالبدی در این گونه روستاها یا توسعه کالبدی شهرها بسنده کرده و کمتر به مبحث کیفیت محیط سکونتی شهری و یا حتی کیفیت زندگی در آنها پرداخته­اند. اهمیت و نقش کیفیت محیط در سایر جنبه­های زندگی، ماهیت ویژه محیط مسکونی، نقش فزاینده محیط مسکونی شهری به عنوان مهمترین سکونتگاه انسانی و وجود تعداد افراد زیادی که به شدت تحت تأثیر شرایط غالب محیط مسکونی شان هستند(Van poll, 1997: 1). بررسی این مسئله را در محدوده شهرها به ویژه در نواحی آسیب­پذیری همچون نواحی حومه شهر که در نتیجه ادغام نواحی روستایی در شهرها شکل گرفته­اند، تبیین می­کند.

    دو روش عمومی برای سنجش و ارزیابی کیفیت محیطی قابل شناسایی است. در یکی از این روش­های متداول، ارزیابی­های کیفیت محیطی بر اساس اندازه­گیری میزان تماس با شرایط مضر محیطی، مانند میزان فشار صدا یا میزان تمرکز بو است. در روش دوم، کیفیت محیط بر خلاف روش اول، بر مبنای اندازه­گیری میزان اثرات (مضر) محیطی ارزیابی می­شود. این اثرات برای مثال شامل اثرات سلامتی، اثرات اقتصادی یا کیفیت ادراکی نازل می­شود(رفیعیان و مولودی، 1390: 15). در این بررسی به منظور ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج از دیدگاه و روش دوم یعنی اندازه­گیری میزان اثرات عوامل محیطی استفاده می­شود. یکی از مهمترین معیارهای اندازه­گیری میزان اثرات عوامل محیطی در محیط­های مسکونی سنجش سطح عمومی رضایت یا رضایت مندی ساکنان از متغیرهای بی­شماری است که بر مطلوبیت کیفیت محیط سکونتی موثرند. لذا در اینجا نیز معیار اصلی برای سنجش کیفیت محیط مسکونی شهری، میزان رضایت مندی ساکنان از انواع متغیرها یا شاخص­های کالبدی، اجتماعی- فرهنگی و محیطی در نظر گرفته می­شود.

     

    1-2. اهمیت موضوع تحقیق و دلایل انتخاب آن :

    کیفیت محیط شهری، یکی از دغدغه­های نوین نهادهای مدیریت و برنامه­ریزی در سال­های اخیر بوده است. پاسخ به نیازهای سکونتی و خدماتی در شهرها، باعث شده است که کمتر به این مقوله مهم و تأثیرگذار بر کیفیت زندگی شهری توجه شود. متأسفانه نواحی یا روستاهای ادغام شده در شهر به دلایلی همچون عدم شکل­گیری بهنگام زیرساخت­ها و خدمات اولیه شهری، پیروی از ساختاری روستاشهری و وجود بنیان­های فرهنگی- اجتماعی سنتی و روستایی، کیفیت محیط مسکونی متفاوتی را برای ساکنین عرضه می­کند. بنابراین لازم است که میزان کیفیت محیط مسکونی در این نواحی مورد سنجش و ارزیابی علمی قرار گیرد و برای بهبود و ارتقای آن عوامل و متغیرهای مؤثر شناسایی شوند. لازم به ذکر است که توجه به این مقوله در برنامه­ریزی­ها می­تواند نقش اساسی را برای ایجاد یکپارچگی نواحی شهری و بهبود کیفیت زندگی در محیط­های شهری ایفا نماید.

     

    1-3. سوالات تحقیق:

    با توجه به مباحث فوق سوالات اصلی تحقیق به شرح زیر خواهد بود؛

    آیا بین میزان دسترسی به خدمات و کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج رابطه معناداری وجود دارد؟

    آیا میزان مطلوبیت کیفیت محیط مسکونی براساس ویژگی­های اجتماعی- اقتصادی افراد متفاوت است؟

     

    1-4. فرضیات تحقیق:

    در راستای عنوان تحقیق و با توجه به سوالات اساسی تحقیق، فرضیات زیر مطرح می­گردد؛

    به نظر می­رسد که بین میزان دسترسی به خدمات و کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج رابطه معناداری وجود دارد.

    به نظر می­رسد بین برداشت ساکنان از کیفیت محیط مسکونی براساس ویژگی­های اجتماعی- اقتصادی افراد تفاوت وجود دارد.

     

    1-5. اهداف تحقیق :

    با توجه به طرح مسئله و بیان اهمیت و ضرورت انجام تحقیق، اهداف کلی تحقیق به صورت زیر بیان می­شود؛

    هدف کلان:

    بررسی و مطالعه میزان کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهرها از دیدگاه ساکنان،

     

    اهداف خرد:

    شناخت و مطالعه عوامل مؤثر بر میزان رضایت مندی ساکنان از کیفیت محیط مسکونی،

    بررسی میزان تأثیر ویژگی­های فردی بر برداشت ساکنان از کیفیت محیط مسکونی،

     

    1-6.  روش تحقیق:

    روش تحقیق مورد استفاده در این تحقیق شامل روش توصیفی- تحلیلی است. لذا با استفاده از مطالعات اسنادی و کتابخانه­ای در راستای تعیین معیارهای سنجش کیفیت محیط و ارائه چهارچوب نظری ارزیابی کیفیت محیط در روستاهای ادغام شده در شهر، مفاهیم مربوط به کیفیت محیط و روستاهای ادغام شده در شهر مطالعه می­گردد. در ادامه با شناخت ویژگی­های نمونه­های مورد مطالعه (روستاهای حسن آباد و نایسر)، شاخص­های سنجش کیفیت محیط برای مطالعه حاضر انتخاب می­شوند.

    در ادامه به منظور جمع آوری اطلاعات از شیوه مطالعات میدانی، تهیه و تکمیل پرسشنامه و انجام مصاحبه بهره گرفته می­شود. شایان ذکر است که به منظور انتخاب نمونه­ها از روش نمونه گیری کوکران (Cochran) استفاده می­شود. در نهایت، برای تجزیه و تحلیل اطلاعات گردآوری شده نیز از تکنیک­های آماری و نرم افزار SPSS، آزمون­های آماری، نقشه و عکس استفاده می­شود.

     

    1-7. روش گردآوری اطلاعات:

    روش جمع آوری اطلاعات با توجه به ماهیت مطالعه به صورت کتابخانه­ای- اسنادی و پیمایش میدانی خواهد بود. در ابتدا به منظور تکمیل مبانی نظری تحقیق با استفاده از روش کتابخانه­ای مفاهیم، رویکردها، نظریه­های تبیین کننده تحقیق و شاخص­های ارزیابی کیفیت محیط مسکونی به دست خواهد آمد. سپس با کمک ابزار پرسشنامه شاخص­های انتخاب شده به بوته آزمون گذاشته خواهد شد.

     

    1-8. پیشینه تحقیق:

    پیشینه مطالعاتی در حوزه کیفیت محیط مسکونی شهری را بایستی در دو سطح، یعنی منابع و پژوهش­های خارجی و منابع داخلی مورد بررسی قرار داد. به طور کلی مطالعه سیستماتیک در مورد کیفیت محیط (سکونتی) تقریباً جدید است و به طور کلی منحصر به نیمه دوم قرن بیستم می­شود. اف. ام. کارپ و همکارانش مطالعات انجام شده در این زمینه را به دو دسته تقسیم نموده­اند؛ 1- بعضی از مطالعات اولیه به طور جنبی به موضوع کیفیت محیط مرتبطند. ویژگی این مطالعات قدمت بیشتر آنها و بررسی رابطه متقابل فرد با محیط بلافصل خود است (اثرات مجاورت فیزیکی واحدهای مسکونی بر رفتار اجتماعی افراد). 2- بعضی دیگر از تحقیقات انجام شده در زمینه کیفیت محیط، بر روی خصوصیات افراد ساکن در یک محله به عنوان همسایه متمرکز شده است. در بعضی از این مطالعات مشخص شده که خصوصیات افراد ساکن در محله خیلی مهمتر از شاخص­های فیزیکی محلات در تعیین میزان رضایت ساکنان است(مولودی، 1388: 10). با این تعابیر از مهمترین مطالعات خارجی می­توان به مطالعات زیر اشاره کرد:

     

    Abstract:

     

     

    Due to high interest to dimensions of environmental consistency, life quality and safe societies during recent years, there are more hot discussions about quality dimensions of urban residences and quality of urban environment has been changed into one of modern concerns of management institutions and urban planning.

    According to these interpretations, this research under title of assessment of residence quality of integrated villages in Sanandaj attempts to assess quality and if necessary, design proper strategies for quality promotion of such category of residences by means of assessment of satisfaction level of the residents with quality status of their residence. To attain this goal, residential satisfaction rate assessment approach was selected as theoretical approach of thesis. Then it was continued by describing residence quality assessment methodology and explaining reasons of use of different statistical methods in the research process. It should be noted that questionnaire was used for data collection. To organize indices and sub indices extracted from research literature, theoretical model of environment quality assessment defined as value tree was formed in three levels (including two main indices and six sub indices).

    Descriptive findings indicate that residence quality rate in Hassanabad and Nyser villages was assessed, respectively, with average of 2.46 & 2.47 (in comparison with theoretical median 3) lower than theoretical median or relatively unsatisfactory. Results of t test also showed that there is no meaningful satisfaction with residence quality of integrated villages and there are the same results for two residential constructive indices, that is, satisfaction with objective indices of residence and subjective indices of residence.

    According to multivariable regression analysis results, in the second level of model, subjective indices of the residence has more effective in satisfaction with residence quality than objective indices of the residence. In third level of model, sub index of external utilities of residential unit, satisfaction with organization, access, space and access to utilities and services are more effective on their overhead indices.  Results of unilateral variance analysis test for identification of social – economic properties effect rate of addresses on perception of residence quality showed that in both villages, there is meaningful difference of residence quality perception among all groups (based on social-economic properties of people). Finally results of factored analysis test of theoretical model presented were confirmed.

    Key Words: Environment quality, residence quality, integrated villages in city,  Sanandaj, in Hassanabad and Nyser.                  

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                             صفحه

    فصل اول : مقدمه و کلیات تحقیق….....…………………………………….……....1

    1-1. بیان مسئله…..………………………………………………………….......2

    1-2. اهمیت موضوع تحقیق و دلایل انتخاب آن....................................................................................4

    1-3. سوالات تحقیق.............................................................................................................................5

    1-4. فرضیات تحقیق............................................................................................................................5

    1-5. اهداف تحقیق...............................................................................................................................5

    1-6. روش تحقیق................................................................................................................................6

    1-7. روش گردآوری اطلاعات.............................................................................................................6

    1-8. پیشینه تحقیق...............................................................................................................................6

    1-9. مشکلات و موانع تحقیق..............................................................................................................8

    1-10.واژه شناسی تحقیق.....................................................................................................................8

    منابع و مأخذ.......................................................................................................................................10

     

    فصل دوم : مبانی نظری تحقیق..................................................................................................12

    2-1. مقدمه .......................................................................................................................................13

    2-2. کیفیت زندگی............................................................................................................................13

    2-3. قلمرو مفهوم کیفیت زندگی........................................................................................................15

    2-4.کیفیت محیط..............................................................................................................................17

    2-5. کیفیت محیط سکونت: مفاهیم و تعاریف...................................................................................18

    2-5-1. مفهوم سکونت......................................................................................................................18

    2-5-2. محیط سکونت......................................................................................................................19

    2-5-3. کیفیت محیط سکونت...........................................................................................................19

    2-5-4. شاخص­های کمی و کیفی واحد مسکونی..............................................................................20

    2-6. رویکرد نظری............................................................................................................................22

    2-6-1. رویکرد رضایت مندی و متغیرهای ارزیابی آن.......................................................................22

    2-6-2. دیدگاه ادراکی.......................................................................................................................25

    2-6-3. مدل کانتر: مولفه­های مکان....................................................................................................29

    2-6-4. دیدگاه سیاست گذاران..........................................................................................................30

    2-7. گسترش فیزیکی شهرها و ادغام روستاها....................................................................................32

    2-8. روستاهای ادغام شده و کیفیت محیط آنها...................................................................................33

    2-9. نتیجه گیری و ارایه رویکرد نظری پایان نامه...............................................................................33

    منابع و مأخذ.......................................................................................................................................37

     

    فصل سوم : روش شناسی تحقیق..............................................................................................40

    3-1. مقدمه........................................................................................................................................41

    3-2. روش تحقیق..............................................................................................................................41

    3-3. روش سنجش و ارزیابی کیفیت محیط مسکونی.........................................................................42

    3-4. روش گردآوری اطلاعات..........................................................................................................44

    3-5. روش تجزیه و تحلیل اطلاعات..................................................................................................44

    3-6. روایی و پایایی پرسشنامه............................................................................................................45

    3-7. جامعه آماری، روش نمونه­گیری و تعداد نمونه...........................................................................46

    منابع و مأخذ.......................................................................................................................................48

     

    فصل چهارم : بررسی نمونه مورد مطالعه (روستاهای حسن آباد و نایسر)....................................49

    4-1. مقدمه .......................................................................................................................................50

    4-2. موقعیت جغرافیایی....................................................................................................................50

    4-3. جغرافیای انسانی- اقتصادی منطقه مورد مطالعه..........................................................................50

    4-3-1. ویژگی­ها و تحولات جمعیتی شهر سنندج.............................................................................50

    4-3-2. گسترش فضایی شهر سنندج از سال 1355 تا 1385...............................................................52

    4-4. معرفی روستاهای مورد مطالعه (حسن آباد و نایسر)...................................................................55

    4-4-1. ویژگی­ها و تحولات جمعیتی روستاهای مورد مطالعه............................................................56

    4-4-2. ویژگی­ها و تحولات اقتصادی روستاهای مورد مطالعه...........................................................57

    4-4-3. ویژگی­ها و تحولات کالبدی روستاهای مورد مطالعه..............................................................58

    4-5. جغرافیای طبیعی منطقه مورد مطالعه...........................................................................................63

    4-5-1. وضعیت زمین شناسی............................................................................................................63

    4-5-2. لرزه خیزی............................................................................................................................64

    4-5-3. ژئومورفولوژی......................................................................................................................64

    4-5-4. ویژگی­های اقلیمی.................................................................................................................65

    4-6. یافته­های تحقیق.........................................................................................................................65

    4-6-1. یافته­های توصیفی..................................................................................................................65

    4-6-1-1. ترسیم ویژگی­های کلی مخاطبان: وضعیت سن.................................................................66

    4-6-1-2. وضعیت تاهل...................................................................................................................67

    4-6-1-3. وضعیت تحصیلات..........................................................................................................68

    4-6-1-4. وضعیت شغلی..................................................................................................................69

    4-6-1-5. وضعیت مالکیت واحد مسکونی.......................................................................................70

    4-6-1-6. میزان متوسط درآمد خانوار در ماه....................................................................................71

    4-6-1-7. مدت زمان سکونت در واحد مسکونی............................................................................71

    4-6-2. یافته­های توصیفی شاخص­های سطوح مختلف مدل نظری...................................................72

    4-6-2-1. حسن آباد.........................................................................................................................72

    4-6-2-1-1. سازمان دسترسی و فضایی............................................................................................72

    4-6-2-1-2. دسترسی به امکانات و خدمات....................................................................................73

    4-6-2-1-3. محیط اجتماعی............................................................................................................74

    4-6-2-1-4. بهداشت محیط............................................................................................................75

    4-6-2-1-5. امکانات داخلی واحدهای مسکونی.............................................................................76

    4-6-2-1-6. امکانات خارجی واحدهای مسکونی............................................................................77

    4-6-2-2. نایسر................................................................................................................................78

    4-6-2-2-1. سازمان دسترسی و فضایی............................................................................................78

    4-6-2-2-2. دسترسی به امکانات و خدمات.....................................................................................79

    4-6-2-2-3. محیط اجتماعی............................................................................................................79

    4-6-2-2-4. بهداشت محیط............................................................................................................80

    4-6-2-2-5. امکانات داخلی واحدهای مسکونی..............................................................................81

    4-6-2-2-6. امکانات خارجی واحدهای مسکونی............................................................................82

    4-6-2-3. وضعیت کلی کیفیت محیط مسکونی در دو روستای ادغام شده در

    شهر سنندج........................................................................................................................................83

    4-6-2. یافته­های استنباطی.................................................................................................................83

    4-6-2-1. ارزیابی میزان کیفیت محیط مسکونی.................................................................................83

    4-6-2-1-1. کیفیت سازمان دسترسی و فضایی.................................................................................83

    4-6-2-1-2. کیفیت دسترسی به امکانات و خدمات.........................................................................84

    4-6-2-1-3. کیفیت محیط اجتماعی................................................................................................85

    4-6-2-1-4. کیفیت بهداشت محیط.................................................................................................85

    4-6-2-1-5. کیفیت امکانات داخلی واحد مسکونی........................................................................86

    4-6-2-1-6. کیفیت امکانات خارجی واحد مسکونی......................................................................86

    4-6-2-1-7. کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج.....................................87

    4-6-2-2. مقایسه کیفیت در دو روستای ادغام شده..........................................................................88

    4-6-2-2-1. سازمان دسترسی و فضایی...........................................................................................88

    4-6-2-2-2. دسترسی به امکانات و خدمات.....................................................................................89

    4-6-2-2-3. محیط اجتماعی............................................................................................................89

    4-6-2-2-4. بهداشت محیط.............................................................................................................90

    4-6-2-2-5. امکانات داخلی واحدهای مسکونی..............................................................................90

    4-6-2-2-6. امکانات خارجی واحدهای مسکونی............................................................................91

    4-6-2-3. برازش مدل نظری.............................................................................................................91

    4-6-2-3-1. مقایسه اهمیت زیرشاخص­های سازنده کیفیت محیط مسکونی

    روستاهای ادغام شده..........................................................................................................................91

    4-6-2-3-2. مقایسه اهمیت شاخص­های اصلی سازنده کیفیت محیط مسکونی

    روستاهای ادغام شده..........................................................................................................................93

    4-6-2-4. سنجش صحت ساختار دسته بندی سوالات پرسشنامه و کفایت مدل .............................97

    4-6-3. جمع ­بندی و نتیجه­گیری.....................................................................................................102

    منابع و مأخذ....................................................................................................................................104

     

    فصل پنجم : نتیجه­گیری و ارائه پیشنهادات..............................................................................105

    5-1. مقدمه .....................................................................................................................................105

    5-2. یافته­های تحقیق.......................................................................................................................107

    5-2-1. نتایج...................................................................................................................................107

    5-2-2. آزمون فرضیات تحقیق........................................................................................................110

    5-3. راهکارهای پیشنهادی..............................................................................................................111

    5-3-1. راهکارهای ارتقاء و بهبود کیفیت محیط مسکونی در روستاهای

     ادغام شده (در شهر سنندج)............................................................................................................111

     

    پیوست: پرسشنامه............................................................................................................................113

    منبع:

     

     

     

    منابع و مأخذ:

    اهلرس، اکارت(1380)؛ سرمایه داری بهره­بری و تکوین شهر در شرق اسلامی (نمونه ایران)، مجموعه مقالات ایران: شهر- روستا- عشایر، ترجمه عباس سعیدی، چاپ اول، نشر منشی، تهران.

    سالنامه آماری استان کردستان 1335 تا 1385.

    قادرمزی و افشاری(1387)؛ تحولات کالبدی روستاهای پیراشهری در فرآیند تعاملات روستا- شهری، نمونه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر سنندج، فصلنامه مسکن و محیط روستا، شماره 122، ص 64.

    مهندسین مشاور بوم نگار پارس(1385)؛ طرح هادی روستای حسن آباد، شهرستان سنندج، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کردستان، سنندج.

    مهندسین مشاور بوم نگار پارس(1385)؛ طرح هادی روستای نایسر، شهرستان سنندج، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کردستان، سنندج.

    مهندسین مشاور تدبیر شهر(1384)؛ طرح جامع شهر سنندج، سازمان مسکن و شهرسازی استان کردستان، سنندج.

    http://www.sci.org.ir


موضوع پایان نامه ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج مطالعه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر, نمونه پایان نامه ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج مطالعه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر, جستجوی پایان نامه ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج مطالعه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر, فایل Word پایان نامه ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج مطالعه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر, دانلود پایان نامه ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج مطالعه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر, فایل PDF پایان نامه ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج مطالعه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر, تحقیق در مورد پایان نامه ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج مطالعه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر, مقاله در مورد پایان نامه ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج مطالعه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر, پروژه در مورد پایان نامه ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج مطالعه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر, پروپوزال در مورد پایان نامه ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج مطالعه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر, تز دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج مطالعه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج مطالعه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج مطالعه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر, پروژه درباره پایان نامه ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج مطالعه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر, گزارش سمینار در مورد پایان نامه ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج مطالعه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج مطالعه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج مطالعه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج مطالعه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر, رساله دکترا در مورد پایان نامه ارزیابی کیفیت محیط مسکونی روستاهای ادغام شده در شهر سنندج مطالعه موردی روستاهای حسن آباد و نایسر

مقدمه تحولات جامعه‌ ی روستایی ایران پس از دهه‌ی 40 به‌لحاظ تغییرات اساسی و زیربنایی در جهت‌گیری‌های محور توسعه که بیشتر متأثر از سیاست‌های استعمارگرانه‌ی استکبار جهانی بود منجر به اضمحلال روستاها و درنتیجه بروز مشکلات و معضلات اساسی در کشور گردید این تحولات نه تنها در کشور ما بلکه در تعداد زیادی از کشورهای درحال توسعه یا توسعه‌نیافته اتفاق افتاد. با عنایت به این که تحقیق اهداف ...

پايان نامه تحصيلي در مقطع کارشناسي ارشد مهندسي معماري اسلامي تابستان 93 چکيده بافت هاي تاريخي با توجه به اينکه در روند رو به گسترش شهرها از گذشته تا به امروز، در بردارنده تاريخ مستند هر دوره

پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد ( M.A ) گرایش : برنامه ریزی شهری چکیده توسعه روز افزون جمعیت شهرنشین کشور و عدم پیش بینی اراضی کافی و مناسب برای توسعه شهرها، لزوم مکان یابی اراضی برای توسعه شهری ، چه با ارزیابی امکانات رشد کالبدی و توسعه شهرهای موجود همراه با تعیین جهات، حدود منطقی و مراحل مختلف توسعه انها در اینده و چه با تعیین نقاط روستایی که در اینده از نظر میزان جمعیت و ...

پایان نامه برای دریافت مدرک کارشناسی ارشد رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری گروه جغرافیا چکیده شهرها ، سیستم پیچید ه و پویایی هستند که درگذر زمان دستخوش تحولات کالبدی،اجتماعی،اقتصادی و ... گردیده اند. در راستای نیل به توسعه شهری دستیابی به رفاه اجتماعی و ارتقاء کیفیت زندگی از حقوق مسلم هرفرد وجامعه است ؛بدین منظور کاهش فاصله میان آنچه هست و آنچه باید باشد از اهداف مهم برنامه ریزان ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده عوارض نوسازی و عمران شهری یکی از پایدارترین منابع درآمدی سالم شهرداری‌ ها، محسوب شده که به موجب قانون نوسازی و عمران شهری (1347) از شهروندان دریافت می گردد. ولی بخش مهم و قابل توجهی از عوارض نوسازی و عمران شهری توسط شهروندان پرداخت نمی شود و شهروندان به دلایل گوناگون تمایلی برای پرداخت این گونه ...

پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته مهندسي معماري بهمن 93 چکيده آنچه بايد امروزه در ارتقاء کيفيت روستاهاي کشورمان مدنظر قرار گيرد ، تعيين نوع مداخله مناسب روستايي بر اساس ويژ

پایان‎نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی، گرایش: ژئومورفولوژی در برنامه‌ریزی محیطی چکیده تحقیق حاضر با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی و بهره‌گیری از روش‌های اسنادی و کتابخانه‌ای و مشاهدات میدانی به بررسی محدودیت‌های ژئومورفولوژیکی در توسعۀ فیزیکی شهرستان بندر انزلی و شناسایی و معرفی مناطق آسیب‌دیدۀ آن پرداخته است؛ زیرا توسعۀ فیزیکی شهرها عموماً در ارتباط ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد با برپایی وشکل گیری سکونتگاههای ثابت در قالب ده وروستاها ، این سکونتگاهها مکانی لازم داشتند تا بتوانند محصولات تولیدی خود را با یکدیگر مبادله کنند. این محل با ماهیتی ( خدماتی – تجاری ) و وابسته به مناطق پیرامونی شهر نام گرفت. برای این مرکز تجاری وجود یک حوزه زراعی وکشاورزی پیرامونی از لوازم اولیه تشکیل وماندگاری محسوب شد. روستا به عنوان یک سکونتگاه ...

رشته: روانشناسی عمومی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) رابطه خودکنترلی و سبک­های فرزندپروری با بهزیستی روانشناختی در بین دانش­آموزان دبیرستانی چکیده هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه خودکنترلی و سبک­های فرزندپروری با بهزیستی روانشناختی در بین دانش­آموزان دبیرستانی­، بود. بدین منظور از بین 3286 دانش­آموزان دبیرستانی شهرستان آباده در سال تحصیلی93-92، تعداد 370 نفر ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد (MA) گرایش: برنامه ریزی شهری چکیده اسکان غیر رسمی ،از پیامدهای نامطلوب شهرنشینی در جهان معاصر است که به ویژه در نتیجه صنعتی شدن شتابان و نابرابری های منطقه ای شکل گرفته و شهرها را با مسائل عدید ه ای مواجه ساخته است. گسترش سکونت گاه های غیر رسمی با گسترش آسیب های اجتماعی نظیر فحشا، اعتیاد، سرقت و... رابطه مستقیم دارد. افزایش این سکونت گاه ها ...

ثبت سفارش