پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش روانشناسی بالینی

word 754 KB 30246 191
1392 کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۶۸,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A (

    گرایش:روانشناسی بالینی

    چکیده

     هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی درمان­ های فراشناختی فردی در افزایش عزت نفس و کاهش پرخاشگری نوجوانان بزه کار بود. بدین منظور، 40 نفر از نوجوانان بزه کار مراکز اصلاح و تربیت شهر تهران با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی نظامدار در دو گروه تصادفی (گروه درمان فراشناختی و گروهِ کنترل) با حجم مساوی (20 نفر) قرار گرفتند. با بهره گیری از آزمون‌های عزت نفس کوپر اسمیت و پرخاشگری باس و پری و مصاحبه سازمان یافته، توسط روان‌ شناس بالینی، در دو مرحله پیش آزمون و پس آزمون استفاده شد. تحلیل کوواریانس چندمتغیری انجام یافته روی داده‌ها نشان داد: الف) درمان فراشناختی در کاهش پرخاشگری فیزیکی و کلامی نوجوانان اثر بخش بوده است. ب) درمان فراشناختی بر افزایش عزت نفس اجتماعی و خانوادگی نوجوانان اثر بخش بود.        ج) میزان اثر بخشی درمان فراشناختی در کاهش پرخاشگری در مقایسه با افزایش عزت نفس، بیشتر بوده است.  این مداخله‌ها با جایگزین کردن الگوهای سازگاری رفتاری و شناختی در فرد، به وی امکان می‌دهد که از خزانه رفتاری گسترده ­تر و مناسب‌‌تر در مواجهه با موقعیت برخوردار باشد و در واکنش به مسائل با برنامه‌ریزی و آینده‌نگری عمل کند. بنابراین، با استفاده از مداخلات روان­شناختی به ویژه مداخلات فردی می­توان عزت نفس نوجوانان بزه کار را افزایش داده و از میزان پرخاشگری آنان کاست.

    واژه­ های کلیدی: مداخله فرا شناختی، عزت نفس، پرخاشگری، بزه کار، نوجوان

    1-1-مقدمه

    به سبب بروز مسائل خاص در دوران نوجوانی، این دوره، با نوعی سردرگمی همراه با کاهش عزت نفس، خودکم بینی و خودپنداره منفی همراه است، که سبب کاهش فعالیت های طبیعی و تعاملات اجتماعی می شود. نوجوانی که دارای عزت نفس پایینی است، در مسیر ناملایمات بالاجبار زندگی و توان مقابله با مشکلات، دچار سر درگمی و ناسازگاری خواهند شد. به اعتقاد زیگموند فروید: (عزت انسان) زمانی پدید می آید که کودک پی می برد که نمی تواند با والدینش رابطه ی جنسی برقرار کند و در نتیجه این امر به احساس بی امان (نمی توانم کاری انجام دهم ) منتهی می شود. طبق نظر آلفرد آدلر، احساس حقارت در ابتدا بر اثر ظهور آمادگی جسمانی یا حقارت اندامی پدید می آید. سپس با واقعیت اینکه دیگرانی بزرگتر قویتر و درشتر هستند مواجه می شود .

    همزمان، نوجوانی که از لحاظ عاطفی در محیط خانواده مشکل دارد با هر محرک کوچکی برانگیخته می شود و پرخاشگری می کند. لذا، وقتی وارد اجتماع می شود نمی تواند با هر موقعیتی خود را سازگار سازد. پرخاشگری می تواند به راحتی مناسبات اجتماعی نوجوانان را بر هم زند و به طور کلی موجب عدم رشد وی در ابعاد اجتماعی و روانی شود. به طور کلی، برخی از روان شناسان پرخاشگری را رفتاری می دانند که موجب آسیب به دیگران می شود یا بالقوه بتواند به دیگران آسیب بزند ( کوپر اسمیت، 1967). این آسیب می تواند بدنی مانند کتک زدن، لگد زدن و گاز گرفتن، یا لفظی مانند ناسزاگویی و فریاد زدن و یا حقوقی، مانند به زور گرفتن چیزی باشد.

    درمان فراشناخت رویکرد نوظهوری است که به جای تمرکز بر محتوای فکر بیمار بر کاهش فرایند های شناختی غیر مفید وتسهیل پردازش فراشناختی تاکید می کند. از این رو در این پژوهش، در صدد پاسخ به این سوال می باشیم، که آیا اثر درمان فراشناختی موجب افزایش عزت نفس و کاهش پرخاشگری نوجوانان بزه کار می شود یا خیر؟

    1-2-بیان مسئله

    امروزه در سراسر جهان نوعی آگاهی از اهمیت عزت نفس پدید آمده است و انسان به عنوان یک موجود زنده بدون عزت نفس سالم وشایسته نمی تواند امیدی به درک استعداد بالقوه فردی داشته باشد. عزت نفس تنها کلید مهم به سوی انگیزش بشری است. به طور کلی، عزت نفس به جنبه ای از هر کدام ما برمی گردد که از آن آگاهیم در واقع به قسمت موثر وکار آمد فرد عزت نفس گفته می شود. اعتقاد بر این است که بین سازگاری مطلوب شخصی و عزت نفس بالا ارتباط متقابلی وجود دارد (کاتا و جونیر[1]، 2002). عزت نفس در نوجوانان دارای نقش و اهمیت ویژه ای می باشد. با اینحال، دوران نوجوانی  به سبب بروز مسائل خاص، با سردرگمی همراه با کاهش عزت نفس و خود کم بین همراه است. در نتیجه، افزایش عزت نفس برای پیشگیری از مشکلاتی که ممکن است بر اثر عزت نفس پایین برای نوجوانان به وجود آید ضروری است (تری[2]، 2002).

     به طور دقیق تر می توان گفت دو بعد عزت نفس اجتماعی و خانوادگی در نوجوانان، نمود بارزتری از آسیب پذیری آنان را ارائه می دهد (لانگ و زولتن، 2002 ترجمه حیدر فتحی، 1383).

    اما دومین متغیر موجود در پژوهش حاضر پرخاشگری است. صدق عنوان پرخاشگری بر یک رفتار خاص بستگی به نوع فرهنگی دارد که در یک جامعه حاکم است. بدین جهت، امروزه در جوامع غربی به هر نوع تندخویی پرخاشگری اطلاق می گردد. در حالی که سابقا در همین جوامع مفهوم پرخاشگری همراه با حمله به فرد یا شی ء به صورت مستقیم یا غیر مستقیم بوده است. همان طوری که امروزه در کشورهای آسیایی مفهوم پرخاشگری این چنین است. هم چنین این که چه امری سبب خشمگین شدن و رفتار پرخاشگرانه می شود، بستگی به نوع فرهنگ جامعه ای دارد که فرد در آن زندگی می کند. به عبارت دیگر، مردم در همه جای دنیا خشمگین می شوند اما خشمگین شدنشان مطابق با قواعد فرهنگی جامعه ای است که در آن زندگی می کنند.

    نکته قابل توجه دیگری که در زمینه پرخاشگری و فرهنگ ها مطرح است این است که، در تمامی فرهنگ ها وجود منافع ضروری برای حیات بشر در پرخاشگری پذیرفته شده است، لکن این امر هم قابل قبول همگان است که در صورت عدم کنترل رفتار پرخاشگرانه چه بسا خطرات جبران ناپذیری هم چون قتل به وقوع پیوندد. بدین جهت، همه جوامع باید راه هایی بیابند تا مانع از آن شوند که اعضای آن یک دیگر را بکشند یا به هم آسیب برسانند. همه مردم رفتار پرخاشگرانه را تا اندازه ای کنترل می کنند ولی از لحاظ ارزشی که برای آن قایلند، در میزان محدود کردن آن با هم فرق دارند. برای مثال، در میان قبایل سرخ پوست آمریکایی، کومانچی ها کودکانشان را جنگجو بار می آورند و حال آن که هوپی ها و زونی ها به فرزندانشان صلح جویی و رفتار غیر پرخاشگرانه می آموزند. در آمریکای معاصر جوامع هوتری بر صلح جویی به عنوان شیوه ای از زندگی تاکید می کنند و فرزندان شان را طوری تربیت می کنند که پرخاشگر نباشد. اصولا در فرهنگ آمریکایی برای پرخاشگری و سرسختی ارزش قایلند (باندورا، 1973).

    در فرهنگ اسلامی گرچه تجاوز و تعدی به دیگران از مصادیق پرخاشگری به حساب می آید و امری نامطلوب شمرده می شود لکن به افراد اجازه می دهد در صورتی که مورد پرخاشگری دیگران واقع شوند از خود دفاع کنند البته به نحوی که منجر به تعدی و ظلم نشود. امروزه این رفتار موجب معضلات بسیاری است که بررسی و درمان این معضل را می طلبد.

    اگر چه درمانهای زیادی تا به امروز برای افزایش عزت نفس و کاهش پرخاشگری صورت گرفته است اما همه ی این روشهای درمانی به نوعی دارای کاستی هایی بوده اند. از اینرو، پژوهش حاضر تلاشی است بر بکارگیری روش درمانی موثر وجدید فراشناختی است. یکی از قابلیت های رویکرد فراشناختی امکان استفاده از آن به صورت یک درمان استاندارد واحد که مؤثر برای اختلال های مختلف است. مزیت این کار، ساده سازی درمان است: در این تنها یک مدل به عنوان مبنایی برای فرمول بندی و درمان وجود دارد که می توان برای اکثر اختلال ها به کار گرفت (ولز، 2009)

    مدل فراشناختی در ابتدا توسط ولز وماتووس (1994) پیشنهاد شد و سپس ولز در (1997-2000) آن را اصلاح کرد. فراشناخت به باورها وفرایند هایی اشاره دارد که برای ارزیابی وتنظیم وبررسی وبازبینی فکر استفاده می شود باورهای فراشناختی مثل نیاز به کنترل فکر واهمیت افکار به طور ویژه ای در گروه باورهای مربوط به تفکر دسته بندی می شود.

    رویکرد فراشناختی بر این باور است که افراد به این دلیل در دام ناراحتی هیجانی گرفتار می شوند که فراشناخت آنها در برابر پاسخ دهی به تجربه های درونی به الگویی منجر می شود که موجب تداوم هیجان منفی وتقویت باورهای منفی در این افراد می شود. این رویکرد سندرم شناختی –توجهی[3] خوانده می شود. که شامل نگرانی، نشخوار فکری، توجه تثبیت شده وراهبرد های خود تنظیمی با رفتارهای مقابله ای ناسازگارانه می باشد .

    درمان فراشناخت رویکرد نوظهوری است، که به جای تمرکز بر محتوای فکر بیمار بر کاهش فرایند های شناختی غیر مفید وتسهیل پردازش فراشناختی تاکید می کند .درمان فراشناخت بر اساس نظریه ی بنیادی (الگوی کارکرداجرایی خود نظم بخشی ) استوار است .این مدل  دلیل آسیب پذیری  به اختلالات هیجانی را الگوی توجه معطوف به خود افراطی – فعالیت باورهای فراشناختی ناسگارانه وفرایندهای بازتابی خاص میداند (ولز -2000) این فرایند زمانی فعال می شود که فرد بین اهداف درونی خود وشرایط بیرونی احساس نا هماهنگی کند .

    پس، راهبردهای خاصی مثل جذب اطلاعات به درون باورها، سرکوب فکر، نشخوار فکری و نگرانی به منظور جلوگیری از ورود محرکهای ناراحت کننده به هشیاری یا یا حل مشکلات ناشی از ناهماهنگی نظارت بر حالتهای جسمی –روانی وامادگی در برابر خطر به منظور کاهش این ناهماهنگی توسط کارکرد اجرایی خود نظم بخشی بکار گرفته می شود. امروزه از درمانهای شناختی و فراشناختی برای حل بسیاری از اختلال ها استفاده می شود. در پژوهش حاضر از این روش برای درمان وکنترل رفتارهای پرخاشگری استفاده می شود. چرا که پرخاشگری یا رفتارهای مقابله ای ناکارآمد، معضلات جامعه صنعتی امروز است. انتظار از چنین پژوهشی این است که از روش درمانی فراشناختی و با آموزش مولفه های آن، ارزیابی مثبت از خود را (عزت نفس) در افراد بزه کار نوجوان را افزایش دهیم، و با تقویت مولفه های فراشناختی این اختلال را کنترل کنیم. بطور کلی از فواید این تحقیق، کشف و بررسی تاثیر درمان فراشناختی در پرخاشگری و رفتارهای منفی مقابله جویانه در نوجوانان بزه کار پسر می باشد، چرا که میزان شیوع پرخاشگری در همه جوامع در پسران بیش از دختران است. به طور کلی آنچه به عنوان پرخاشگری در نوجوانان پسر بیشتر بارز است، پرخاشگری در دو بعد کلامی و فیزیکی نسبت به اطرافیان می باشد (بنت، 2003)، که این دو بعد محور پژوهش های بسیاری در نوجوانان بوده است.

    لذا پژوهش حاضر در صدد است به این سوال پاسخ دهد که آیا درمان مبتنی بر فراشناخت موجب  افزایش عزت نفس در دو بعد خانوادگی و اجتماعی و کاهش پرخاشگری در دو بعد کلامی و فیزیکی در نوجوانان پسر بزه کار خواهد شد؟

    1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق

    اهمیت وضرورت پژوهش حاضر از دو جنبه کاربردی و پژوهشی قابل توجه می باشد: که از جنبه پژوهشی، نتایج این مطالعه می تواند به قابلیت های درمان فراشناختی در نوجونان به خصوص نوجوانانی با مشکلات رفتاری و شناختی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. از لحاظ کاربردی نیز، اطلاعات منسجم و تلفیقا" جدیدی در ارتباط با افزایش عزت نفس وکاهش پرخاشگری فراهم نماید تا مورد استفاده خانواده ها، مربیان، روانشناسان و مددکاران مراکز اصلاح وتربیت ومعلمان قرار گیرد. اگرچه تحقیقات زیادی در این حوزه انجام شده اما هیچ یک از آنها اختصاصا به این موضوع نپرداخته است. به عقیده ی ولز شناخت درمانی با توجه به این نظر که افکار منفی در اختلالهای هیجانی از فعالیت باور های نا کارآمد منتج می شود سعی کرد بیشتر روی منشاء محتوای فکر کار کند ولی در مورد اینکه چگونه این افکار شکل می گیر ند یا چه ساز وکاری این تفکرات نا کار امد را برجسته می سازد تلاشی نکرد. پس برای فهم فرایند های تفکر لازم است که بر باورهای فرد درباره ی تفکر –راهبردهای فردی در مورد کنترل توجه وهمچنین نوع باورهای فراشناختی او توجه کنیم. چنانچه  میزان ابتلا جوامع بشری به یک موضوع خاص را یکی از معیار های اهمیت ان موضوع بدانیم به جرات میتوان ادعا کرد که به موازات پیشرفت صنایع وتحول زندگی بشر پرخاشگری واختلالات سلوک از جمله مسایل عمده ومهم جوامع بشری است. معمولا بری درمان در این افراد از روشهای درمانی چون آموزش مدیریت والدین – آموزش مهارت های حل مساله – و درمان چند نظامی استفاده می شود. اما از نواقص این روشها مثل زمان بر بودن –صرف هزینه های زیاد –مداخلات بلند مدت و پیگیرانه –اثر بخشی محدود یا موقت – و از همه مهمتر محدودیت در حفظ منفعت های درمان بلند مدت – می باشد. اما در روش درمان فرا شناخت سعی می شود نه تنها بر این نواقص تا حدود زیادی غلبه شود، بلکه فرد را بسوی مولفه های فراشناخت مثل اعتماد شناختی، خود اگاهی شناختی، و نیاز به کنترل افکار هدایت کنیم و از درمانهای سنتی چون مشاوره ی فردی – بستری شدن وخدمات اجتماعی در شرایط محدودتری استفاده شود. بنابراین، انجام پژوهش های بیشتر و یافته های حاصل از آنها، می تواند اهمیت و یا نقش این نوع از درمان را، در عزت نفس و پرخاشگری گروه های سنی گوناگون به ویژه نوجوانان بزه کار مفید باشد.

    1-4-اهداف پژوهش

    1-4-1-هدف کلی:

    تعیین اثر درمان فراشناختی بر افزایش عزت نفس و کاهش پرخاشگری  در نوجوانان پسر بزه کار شهر تهران.

     

    3-1-هدف های جزئی:

    1- تعیین اثر درمان فراشناختی برافزایش عزت نفس اجتماعی.

    2- تعیین اثر درمان فراشناختی برافزایش عزت نفس خانوادگی.

    3-تعیین اثر درمان فراشناختی بر کاهش پرخاشگری فیزیکی.

    4-تعیین اثر درمان فراشناختی بر کاهش پرخاشگری کلامی.

     

    1-5-فرضیه‏های تحقیق

    1- درمان فراشناختی بر افزایش عزت نفس اجتماعی اثر دارد.

    2- درمان فراشناختی بر افزایش عزت نفس خانوادگی اثر دارد.

    3- درمان فراشناختی بر کاهش پرخاشگری فیزیکی اثر دارد.

    4- درمان فراشناختی بر کاهش پرخاشگری کلامی اثر دارد.

    1-6-تعریف مفاهیم و اصطلاحات تحقیق

    معرفی متغیرها

    الف: متغیر مستقل: درمان فراشناختی

    ب: متغیر وابسته: عزت نفس و پرخاشگری

    1-6-1-تعریف مفهومی عزت نفس

    عزت‌نفس برگردان مفهوم Self esteem می‌باشد که از دو واژه عزت‌ و نفس تشکیل شده که در ادبیات فارسی معنای عزیزشدن، گرامی‌شدن، ارجمند و ارجمندی را به عزت و معانی جان و تن شصیت انسان و حقیقت هر چیز را به نفس اختصاص داده‌اند.

    رابسون[4] (1989) عزت نفس را عبارت می داند از حس رضایت مندی  وخویشتن پذیری که از ارزیابی فرد درباره ارزش مندی ، قدر ومنزلت، جذابیت ، شایستگی ، کفایت و توانایی  جهت  ارضای تمایلات وخواسته های خود منتج می شود.

    1-6-2-تعریف عملیاتی عزت نفس

    در پژوهش حاضر جهت سنجش میزان عزت نفس در دو بعد اجتماعی و خانوادگی در دوگروه (نوجوانان بزه کار) از مقیاس عزت نفس کوپر اسیمت (SEI) استفاده شده است.  نمره شرکت کننده ها در این مقیاس، نشان دهنده میزان عزت نفس  فرد می باشد.

    1-6-3-تعریف مفهومی پرخاشگری

    پرخاشگری معمولاً به رفتاری اطلاق می شود که « قصد» آن صدمه رساندن )جسمانی یا کلامی) به فرد دیگر یا نابود کردن دارایی افراد است. انواع گوناگونی از پاسخ های پرخاشگرانه وجود دارند که انواع مختلفی از محرک های درونی و بیرونی آنها را فرا می خوانند (اکبری، 1381) .

    از نظر فروید (1966) پرخاشگری در انسان نماینده ی غریزه ی مرگ است که در مقابل غریزه ی زندگی در فعالیت است؛ یعنی، در حالی غریزه ی زندگی ما را در جهت ارضای نیازها و حفظ بقا هدایت می کند، غریزه ی مرگ به صورت پرخاشگری می کوشد به نابود کردن و تخریب کردن بپردازد. این غریزه چنانچه بتواند دیگران را نابود می کند و از بین می برد و اگر نتواند دیگران را هدف پرخاشگری و تخریب قرار دهد، به جانب خود متوجه شده و به صورت خودآزاری و خودکشی      جلوه گر  می شود . بنابراین ، از نظر فروید پرخاشگری حالتی مخرب و منفی دارد (اکبری، 1381).

    1-6-4-تعریف عملیاتی پرخاشگری

     

            در پژوهش حاضر، جهت تعیین نوع (کلامی و فیزیکی) و میزان پرخاشگری از مقیاس پرخاشگری باس و پری (AQ) استفاده شده است. نمره شرکت کننده در این نشان دهنده نوع و میزان پرخاشگری در فرد می‌باشد.

     

    1-6-5-تعریف مفهومی درمان فراشناختی

    مدل فراشناختی بیان می کند که هر گونه چالش با درون مایه های ( محتوا) شناختی، انحصارا در سطح فراشناختی به وقوع می پیوندند. به عنوان مثال زمانی که فرد اعتقاد دارد " آدم بی ارزشی هستم"، درمانگر فراشناختی سؤال می کند: "چه نکته ای در ارزیابی ارزش شما نهفته است؟ " ( ولز، 2009).

    درمان فراشناختی بر این اصل بنا شده است که فراشناخت واره ها در درک شیوه فعالیت شناخت و نحوه ایجاد تجارب آگاهانه ( نسبت به خویشتن و دنیای اطراف) نقش کلیدی دارد. فراشناخت ها بر نوع راهبردهایی که ما برای نظم دهی به افکار و احساسات خودمان انتخاب می کنیم، تأثیر ویژه ای بر جای می گذارد و ارزیابی از این راهبردها نیز بر عهده ی همین فراشناخت واره هاست.

    1-6-6-تعریف عملیاتی درمان فراشناختی

    در پژوهش حاضر درمان فراشناختی با استفاده از آموزش فنونی نظیر مهارت های شناسایی سندرم شناختی- توجهی، استفاده از گفتگوی سقراطی فراشناخت محور مربوط به عزت نفس منفی، چالش با باورهای فراشناختی، حذف راهبردهای مقابله ای غیر انطباقی، تغییر و تصحیح باورهای فراشناختی مثبت و منفی پیرامون پرخاشگری، چالش با باورهای کنترل ناپذیری خشم و پرخاشگری، توسط درمانگر به نوجوانان با سابقه بزه کاری صورت گرفته است ( ولز، 2009). دستور العمل کامل  به کار گیری فنون فوق در جلسات درمان فراشناختی در فصل سوم ارائه خواهد شد.

    از آنجا که گروه مورد پژوهش حاضر، نوجوانان سنین 14 تا 18 سال بودند؛ از اینرو تلاش شد رویه و محتوای درمان مذکور، متناسب با این گروه سنی تنظیم و ارائه گردد.

    1-6-7-تعریف مفهومی بزه کاری

     

    جوامع امروزی خرده‌فرهنگهای خاص همنوایی دارند که ممکن است رفتار خارج از آن رفتار بزهکارانه تلقی شود. در حقیقت بزهکاری نوعی کجروی و جرم نوعی از بزهکاری است که شدت بیشتری را در بر می‌گیرد. جرم به تفاوت ارتباطات مربوط می‌شود؛ و محیط‌های اجتماعی که مشوق فعالیت‌های غیرقانونی هستند آن را ترویج می‌کنند؛ در حالی که بی‌هنجاری، بزهکاری را شکل می‌دهد.طبقه‌بندی رفتار کجروانه از ضعیف به شدید عبارت است از بدعت‌گذاری، شعائرگرایی، انزواگرایی، هنجارشکنی، تخلف، بزهکاری و جرم. بزه‌کاری از نظر حقوقی به اعمالی گفته می شود که بر خلاف قوانین، مقررات و هنجارهای اجتماعی از سوی جوانان زیر ۱۸ سال صورت می گیرد (ویلسن روس، 1377).

    1-6-7-تعریف عملیاتی بزه کاری

     اعمالی مثل غیبت از مدرسه، دروغگویی های مکرر، فرار از خانه، ولگردی، گدایی، ایجاد حریق، تخریب، رانندگی بدون گواهینامه، سرقت، حمل مواد مخدر، زیر پا گذاشتن حقوق دیگران، انحرافات جنسی و... در زمره اعمال بزهکارانه رایج در بین جوانان است (فرجاد، ۱۳۸۳).

    1-5-خلاصه

    همانطور که در ابتدای فصل بیان شد، پرخاشگری در دوران نوجوانی نه تنها به قربانیان اعمال پرخاشگرانه آسیب وارد می سازد، بلکه رشد خود نوجوانان پرخاشگر را در معرض خطر قرار می دهد. در اغلب موارد وجود این اختلال در فرد، نه تنها از میزان سازگاری اجتماعی و فردی وی می کاهد، بلکه امنیت و بهداشت روانی خود و سایر گروه های اجتماعی را نیز دچار مشکل می کند. مداخله درمانی با محوریت فراشناختی، عامل بر انگیزاننده موجب فعال شدن سیستم فراشناختی می شود. این سیستم با ارزیابی افکار درونی با توجه به اهداف فردی محدودیت های اجتماعی، شیوه مقابله ای فرد را با دنیای درون و بیرون مشخص می کند. اهمیت و توجه بیشتر درمان فراشناختی به باورهای بنیادین فرد درباره ی خود، و نیز، نبود پژوهش های کافی درباره قابلیت این نوع از درمان در بهبود عزت نفس، پژوهش حاضر می تواند به وضوح؛  کارایی یا عدم کارایی درمان فراشناخت محور را در افزایش عزت نفس نشان دهد. در ادامه فصل نیز ضمن اشاره به اهمیت پژوهش، هدف ها، فرضیه ها و متغیرهای پژوهش مطرح شده و تعریف عملیاتی و مفهومی متغیرهای پژوهش ارائه گردید.

     

    [1].  Kata and Joiner

    [2] . Teri

    [3]. Cognitve Attentional Syndrome (CAS)

    [4] . Robson

    Abstract:

     

    The present study examined the effectiveness of individual meta cognition therapy was in increasing self-esteem and reduce aggression in delinquent adolescent. In this study, 40 cases of delinquent adolecent in correcting and training centers in Tehran. using systematic random sampling in two randomized groups (meta cognitive therapy group and control group) with an equal volume (20 cases). Using questionaire self esteem Buss and Perry Aggression and interviews organized by a clinical psychologist, a pre-test and post-test were used. MANCOVA was conducted on the data showed that:       a) meta cognitive therapy has been effective in reducing adolescent verbal and physical aggression. B) cognitive therapy was effective in increasing self-esteem, social and familial adolescent. C) The efficacy of meta cognitive therapy in reducing aggression in comparison with self-esteem, were more. Therefore, the use of psychological interventions to specific individual interventions can increase delinquency adolecent self-esteem and reduce their

     level of aggression.                               
     

    Key words : Meta- Cognitive Intervention , Self-esteem , Aggression, Delinquency, Adolescent

  • فهرست:

    فهرست مطالب

     

    عنوان                                                                              صفحه                                                                               

    چکیده  و

    1- فصل اول کلیات طرح.. 1

    1-1- مقدمه  2

    1-2- بیان مسئله  3

    1-3-اهمیت و ضرورت تحقیق   7

    1-4- اهداف پژوهش     8

    1-4-1- هدف کلی.. 8

    3-1- هدف های جزئی.. 8

    1-5- فرضیه‏های تحقیق   9

    1-6- تعریف مفاهیم و اصطلاحات تحقیق   9

    1-6-1-1- تعریف مفهومی عزت نفس.... 9

    1-6-1-2- تعریف عملیاتی عزت نفس.... 10

    1-4-2- تعریف مفهومی پرخاشگری... 10

    1-6-1-4- تعریف عملیاتی پرخاشگری... 11

    1-6-1- درمان فراشناختی.. 11

    2-4-2- بزه کاری... 12

    2-فصل دوم مبانی نظری.. 14

    2-2-عزت نفس     16

    2-2-1-مفهوم عزت نفس     19

    2-2-2-عزت نفس چیست؟  20

    2-2-3-اهمیت عزت نفس     21

    2-2-4-ابعاد عزت نفس     21

    2-2-5-سطوح عزت نفس     23

    2-2-6-شکل گیری مفهوم خود و عزت نفس به مثابه صفات شخصیتی   26

    2-2-7-از عزت نفس » بالا یا پایین«چه استنباطی می‌شود؟  30

    2-2-8-دیدگاه متقدمان روانشناسی درباره عزت نفس     31

    2-2-9-روی آوردهای نظری درباره عزت نفس     33

    2-2-10-رابطه خود آرمانی ، خودپنداشت و  حرمت‌خود  37

    2-2-11روش‌های تغییر پذیری عزت نفس و پاره‌ای پژوهشها در مورد آن   38

    2-3-پسخوراند   39

    2-3-1-درمان شناختی – رفتاری    40

    2-4-عزت نفس و اختلالات روانی   41

    2-13-1- آسیب پذیری عزت نفس و افسردگی   43

    2-5-چشم انداز نظریه‌ی فعالیت افتراقی تیاس دال( 1988)  44

    2-6-پرخاشگری    45

    2-6-1-تعریف پرخاشگری    48

    2-6-2-انواع پرخاشگری    48

    2-6-2-1نظریه های پرخاشگری    50

    2-6-2-1-1-نظریه فردیت زدایی پرخاشگری زیمباردو  50

    2-6-2-1-2-نظریه انسانیت زدایی- پرخاشگری فشباخ   51

    2-6-2-1-3-نظریه انتقال برانگیختگی   51

    2-6-2-1-4-نظریه درونگرایی- برونگرایی آیزنک      52

    2-6-2-1-5-مدل شرمساری- پرخاشگری تانگنی   52

    2-6-2-1-6-مدل پرخاشگری- پرخاشگری    53

    2-6-2-1-7-رفتار پرخاشگرانه در مراحل رشد کودکی و نوجوانی   53

    2-6-3-عوامل خطر ساز پرخاشگری    55

    2-6-3-1-عوامل خطرساز موثر در پرخاشگری از جانب کودک      56

    2-6-4-عوامل خطرساز موثر در پرخاشگری از جانب والدین   57

    2-6-4-1-اسنادهای نادرست والدین به عنوان عامل خطر ساز پرخاشگری    57

    2-6-4-2-ویژگی های فردی والدین به عنوان عامل خطرساز در پرخاشگری    58

    2-6-5-روابط پدر – مادر به عنوان عامل خطر ساز در پرخاشگری    60

    2-6-5-1-تعامل والدین- کودک به عنوان عامل خطرساز در پرخاشگری    61

    2-6-5-2-سایر تعاملات اجتماعی والدین به عنوان عامل خطرساز در پرخاشگری    62

    2-6-6-مداخلات در زمینه پرخاشگری    63

    2-6-6-1-روان تحلیلگری    64

    2-6-6-2-رویکرد عقلانی-عاطفی-رفتاری    65

    2-6-6-3-رویکرد شناختی-رفتاری    66

    2-6-6-4-دیدگاه یادگیری اجتماعی   68

    2-7-تاریخچه فراشناخت     69

    2-7-1- حوزه روان شناسی شناختی از دهه 1960   70

    2-7-2-حوزه  روان شناسی رشد از دهه 1970   70

    2-7-4-فراشناخت     71

    2-7-4-1-فراشناخت و اختلالات هیجانی   74

    2-7-5-دانش فراشناختی( باورهای شناختی )  74

    2-7-6-فراشناخت به عنوان شناخت در باره شناخت     76

    2-7-7-فراشناخت به عنوان بازبینی و کنترل دنیای درونی   77

    2-7-8-تجارب فراشناختی   77

    2-7-9-راهبردهای کنترل فراشناختی   78

    2-7-10-هیجان، بازبینی و کنترل فراشناختی   79

    2-7-11-فرا شناخت و روانشناسی بالینی   82

    2-7-12- مدل فراشناختی اختلال روانشناختی   85

    2-7-13- فراشناخت درمانی: نسخه ی سخت و نسخه نرم  88

    2-7-14- خلاصه ای از مدل درمانی فراشناختی   89

    2-7-15- مدل بازسازی شده A-B-C    90

    2-7-16- رویکرد درمانی فراشناختی   92

    2-8-پیشینه پژوهشی درمان فراشناختی   93

    2-9-جمع بندی    96

    3- فصل سوم روش شناسی تحقیق.. 97

    3-2- روش پژوهش     99

    3-3- جامعه آماری    99

    3-3-1- نمونه و روش نمونه گیری    99

    3-4- ویژگی گروه ها 100

    3-5- معیارهای ورود به پژوهش     104

    3-5-1- ملاک های ورود به پژوهش حاضر عبارت بودند از: 104

    3-6- معیارهای خروج از پژوهش     104

    3-6-1 ملاک خروج از پژوهش حاضر عبارت بودند از : 104

    3-7-ابزار پژوهش     105

    1) پرسشنامه ی عزت نفس کوپر اسمیت     106

    (2)پرسشنامه ی پرخاشگری AQ    108

    3-7-1-2-پایایی و روایی   109

    3-8-متغیر های مستقل و وابسته  110

    3-9- روش اجرا و جلسات درمانی   111

    3-9-1- جلسات درمانی   114

    3-9-1-1-جلسه اول تا سوم  114

    3-9-1-2-جلسه سوم  114

    3-9-1-3-جلسه چهارم و پنجم   115

    3-9-1-4-جلسه ششم و هفتم   116

    3-9-1-5-جلسه نهم   116

    3-9-1-6-جلسه دهم و  یازدهم   117

    3-9-1-7-جلسه دوازدهم و سیزدهم   117

    3-9-1-8-جلسه چهاردهم   118

    3-10-تحلیل آماری    118

    3-11-خلاصه  119

    4- فصل چهارم تجزیه و تحلیل دادهها 120

    4-2- داده های جمعیت شناختی   123

    4-3- یافته های پژوهش     123

    الف )  یافته های توصیفی   123

    ب) یافته های مربوط به فرضیه های پژوهش. 123

    4-4-1-نرمال بودن متغیرها 126

    4-4-2-همگنی شیب های رگرسیون   128

    4-4-3-همگنی واریانس ها ( عزت نفس اجتماعی و خانوادگی )  129

    4-4-4-یکسانی ماتریس واریانس – کواریانس ( عزت نفس اجتماعی و خانوادگی )  130

    یافته های مربوط به فرضیه های تحقیق   132

    4-4-5-همگنی واریانس ها ( پرخاشگری کلامی و فیزیکی )  134

    -4-4-6مفروضه یکسانی ماتریس واریانس-کوواریانس ( پرخاشگری کلامی و فیزیکی)  135

    4-5-خلاصه  139

    5- فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادها 140

    5-2-تشریح کلی مسئله پژوهش     142

    5-2-بحث     143

    5-3-محدودیت های تحقیق   147

    5-4-پیشنهادها 148

    5-4-2-پیشنهادی کاربردی    151

    5-5-نتیجه گیری    152

    5-6-خلاصه  153

    منابع. 155

    منابع فارسی   156

     منابع انگلیسی   160

    پیوست... 166

    الف ) پرسشنامه عزت نفس (فرم تجدید نظر شده پرسشنامه کوپر اسمیت 58 ماده)  167

    ب)پرسشنامه پرخاشگری (آرنولد اچ. باس، و مارک پری)  171

    پروتکل درمان فراشناختی   174

    واژه نما 179

    چکیده انگلیسی.. 180

    منبع:

    منابع فارسی

     

    آبتین، سعید.(1374) بررسی مقایسه‌ای عزت نفس دانش‌آموزان و رابطه آن  با کاربرد شیوه‌های تشویق و تنبیه در مدارس راهنمایی پسرانه دولتی و غیر انتفاعی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.

    ابوالمعالی الحسینی، خدیجه. (1389). نظریه های جرم شناسی و بزهکاری: با تاکید بر شناخت اجتماعی. تهران: انتشارات ارجمند، چاپ اول.

    اتکینسون، ریتا، ال ؛ اتکینسون ، ریچارد، اس ؛ هیلگارد، ارنست، آر  زمینه روانشناسی(1998) . ترجمه براهنی و دیگران. جلد دوم (1380) . تهران . انتشارات رشد.

          آﻗﺎزاده، ﻣﺤﺮم، اﺣﺪﯾﺎن، ﻣﺤﻤﺪ. (1377).ﻣﺒﺎﻧﯽﻧﻈﺮی وﮐﺎرﺑﺮدﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ:  ﻧﻈﺮﯾﻪ ﻓﺮاﺷﻨﺎﺧﺖ،ﺗﻬﺮان: ﭘﯿﻮﻧﺪ.

    اکبری، ابوالقاسم (1381). مشکلات نوجوانان و جوانان، چاپ دوم، نشر ساوالان، تهران، ص ۱۹۱.

    بهادری محمد حسین، جهانبخش مرضیه، جمشیدی آذر، عسکری کریم (1390). اثربخشی درمان فراشناختی بر علایم اضطراب در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی. 1; 12 (46) :12-19.

    بهادری محمدحسین، کلانتری مهرداد، مولوی حسین، جهان بخش مرضیه (1390). بررسی اثربخشی مداخله فراشناختی بر علائم ترس از ارزیابی منفی در بیماران مبتلا به اختلال هراس اجتماعی. مجله دانشگاه علوم پزشکی مازندران. 21 (84) :122-129.

    بیابانگرد، اسماعیل (1373). روش‌های افزایش عزت‌نفس در کودکان و نوجوانان. تهران: انتشارات انجمن اولیاء و مربیان.

    تیرگر، زهرا (1390). بررسی آموزش مهارت های اجتماعی به والدین بر اختلال پرخاشگری دختران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه تهران.

    جوشن‌لو، م.، نصرت‌آبادی، م.، جعفری کندوان، غ.، (1386). پیش‌بینی بهزیستی اجتماعی در پرتو یافته‌های پنج عامل اصلی شخصیت و حرمت‌خود. مجله علوم روان‌شناختی. دوره 6، شماره 21، ص 88-66.

    جوشن‌لو، محسن.، رستگار، پرویز (1386). پنج رگه اصلی شخصیت و حرمت خود به عنوان پیش‌بین‌های  بهزیستی فضیلت‌گرا. مجله روان‌شناسان ایرانی. 13، 24-13.

    جوشن‌لو، محسن.، قائدی، غلامرضا.، (ثبت‌نام شده). بررسی مجدد پایایی و روایی مقیاس حرمت خود روزنبرگ در ایران. مجله دانشور رفتاری.

    حافظ­نیا، م، ر(1382). مقدمه­ای بر روش تحقیق در علوم انسانی، انتشارات سمت، تهران، چاپ هشتم

    حرفتی، رضا (1389). بررسی اثربخشی درمان شناختی- رفتاری بر کاهش علائم اختلال استرس پس از سانحه و میزان پرخاشگری در کودکان آزاردیده جسمی. پایان نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی. دانشگاه محقق اردبیلی.

    خاکی، غ، ر (1378). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، کانون فرهنگی انتشارات داریت، تهران، چاپ دوم.

    دادستان، پریرخ (1376). روانشناسی مرضی تحولی. تهران: انتشارات سمت.

    دلاور علی. .(1375) روش تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی. تهران نشر ویرایش. 

    دلاور، ع. (1381). روشهای تحقیق در روانشناسی و علوم تربیتی، انتشارات ویرایش، چاپ دوازده ویرایش سوم.

    رفاقت، ابراهیم (1390). تاثیر آموزش حل مسئله اجتماعی بر پرخاشگری بزهکاران. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه محقق اردبیلی.

    رمضانی دیسفانی، علی (1380). اثر بخشی آموزش مسئولیت پذیری به شیوه ی گلاسر بر افزایش بحران هویت دانش آموزان مقطع متوسطه شهر اصفهان. پایان نامه ی کارشناسی ارشد رشته ی مشاوره،دانشگاه اصفهان، دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی.

    سیف، علی اکبر(137). روانشناسی پرورشی، تهران: انتشارات آگاه.

    شاملو ، سعید (1377). مکتب و نظریه ها در روان شناسی شخصیت . تهران : انتشارات رشد .

    شاملو ، سعید (1381) . روان شناسی بالینی . تهران : انتشارات رشد.

    شاملو،سعید .(1369) بهداشت روانی، تهران، انتشارات رشد.

    شیخاوندی، داوود (1379). جامعه شناسی و انحرافات. تهران: نشر مرندیز.

    صادقی، احمد (1380). بررسی اثربخشی آموزش گروهی کنترل خشم به شیوه عقلانی، رفتاری، عاطفی بر کاهش پرخاشگری دانش آموزان پسر دبیرستانی شهر اصفهان. پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره. دانشگاه اصفهان.

    صادقی، احمد؛ احمدی، احمد؛ عابدی، محمدرضا. (1381). بررسی اثربخشی گروهی مهار خشم به شیوه عفلانی- رفتاری- عاطفی بر کاهش پرخاشگری. نشریه روانشناسی و علوم­تربیتی، 21، 62-52.

    صدیقی، کاظم .(1380) بررسی میزان اثربخشی آموزش شناختی- رفتاری عزت نفس بر سازگاری اجتماعی دانش آموزان پسر پایه سوم دبیرستانهای نیشابور. پایان نامه

    عزتی‌راد، م. (1378)، «بررسی باورهای هنجاری کودکان و نوجوانان شهر شیراز درباره پرخاشگری و رفتارهای پرخاشگرانه»، پایان‌نامه کارشناسی ارشد، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی دانشگاه الزهرا(س).

    فرجاد، محمد حسین (1383). آسیب شناسی کج روی های اجتماعی تهران: مرکز مطبوعات وانتشارات قوه قضاییه، چاپ اول.

    قهوه چی فهیمه، فتحی آشتیانی علی، آزادفلاح پرویز (1392). مقایسه اثربخشی درمانگری فراشناختی با شناخت درمانگری در کاهش فرانگرانی دانشجویان مبتلا به اضطراب امتحان. مجله علوم رفتاری.= 7 (1) :7-8

    کاپلان، ه.، و سادوک، ب. (1387). خلاصه روانپزشکی. ترجمه نصرت الله پورافکاری. تهران: نشر شهراب.

    کدیور، پروین (1379)، مجموعه مقالات در روانشناسی، تهران: نشر منشور امید

    گال، مردیت؛ بوری، وانه و گال، جویس ( 1996 ). رو شهای تحقیق کمی و کیفی در علوم تربیتی و روان شناس (جلد دوم )، ترجمه احمدرضا نصر و همکاران ( 1383 )، تهران :  سمت؛ دانشگاه شهید بهشتی.

    گلاور،ج.،وبرونینگ،آ. (1375). روانشناسی تربیتی. (ترجمه ک. خرازی) تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

    مازلو، ابراهام. انگیزش و شخصیت. ترجمه احمد رضوانی. مشهد: معاونت فرهنگی آستان قدس رضوی.

    ماسن، پاول هنری ؛ کیگان آلتا، جروم؛  هوستون، کارول و کانجر،  جان جین وی (1984) . رشد و شخصیت کودک. ترجمه: مهشید یاسایی(1380). تهران : نشر مرکز.

    محسنی تبریزی، علیرضا. (1383). وندالیسم. تهران: انتشارات آوند دانش.

    محمدی، نورالله (1385). بررسی مقدماتی شاخص­های روان­سنجی پرسشنامه پرخاشگری باس و پری. مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز. دوره بیست و پنجم، شماره 4، 151-135.

    منصور، محمود .( 1369 ) بیمارىهاىروانى. تهران: انتشارات رشد.

    نلسون، ر؛ ایزرائیل، آ. (1376). اختلال های رفتاری کودکان. ترجمه محمدتقی منشی طوسی. مشهد: انتشارات آستان قدس رضوی.

    هنسی، ای و گویرین، س. (1384). پرخاشگری و زورگویی در کودکان. ترجمه حسن توزنده جانی و نسرین کمال پور. تهران: نشر مرندیز.

    ولز، آ. (2011). فرا شناخت درمانی برای اضطراب و افسردگی.  ترجمه مهدی اکبری (1391)، تهران: ارجمند.

    5-4-منابع انگلیسی

    Baron, R. & Byrne, D. (1994). Social Psychology, 7th ed.,Allyn and Bacon, Boston, MA.

    Baron, R. (1991). A: Self concept and academic achievement Investigating their

    Baron, R. A., & Byrne, D. (1991). SocialPsychology: understanding humaninteractions. (6th Ed.). Boston, MA: Allyn &Bacon.

    Bar-On., & Parker, J.D.A. (2001). The Handbook of Emotional Intelligence. San Francisco: Jossey-Bass, 92-117.

    Becker, W. C. (1964). Consequences of different models of parentaldiscipline. In M. L. Hoffman & L. W. Hoffman (Eds.), Review of childdevelopment research (Vol. 1, pp. 169–208). New York: Sage.

    Belsky, J., Isabella, R. A. (1988). Maternal, infant, and social contextual determinants of attachment security. In J. Belsky, T. Nezworski, (Eds.), Clinical implication of attachment.  Hillsdale, NJ: Erlbaum.

    Belsky, J. (1984). The determinants of parenting: A process model. Child Development , 55, 83-96.

    Bower ̦ G.H. (1981). Mood and Memory. American Psychologist ̦ 36 ̦ 129-148.

    Brown, T. A, Bransford, J.D., Ferrara, R. &Campione, J.C. (1983). Learning, remembering, and understanding. inFlavell& E.M. Markham (EDs).

    Bugental, D.B., and Goodnow, J.G. (1998). Socialization processes. In N. Eisenberg. Handbook of child psychology. Volume3: social, emotional, and personality Development. New York: John Wiley & Sons.

    Buss, A.H., & Perry, M. (1992). The Aggression Questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63, 452-459.

    Carr, M., Joyce, A. (1998). Where gifted children do and do nat excel on metacognitive task. Canadian Journal of Psychology, 18:212-235.

    Cartwright - Hatton . S and Wells. A, (1997), Beliefs about worry and intrusions: the meta-cognitions questionnaire and its correlates, Journal of Anxiety Disorders 11, pp. 279–296.

    Clore. G.L & Parrott ̦ W.G. (1994). Cognitive feelings and metacognitive judgements. European Journal of Social Psychology ̦ 24 ̦ 101-115.

    Colbear,. J., & Wells, A. (2008). Randomized controlled trial of metacognitive therapy for posttraumatic stress disorder. Manuscript in preparation.

    Cooper Smith, S. (1967). Measures attitudes toward Self in multiple contexts. StanleyCoopersmit.

    Coopersmith, S. (1967). The antecedents of self-esteem. San Francisco: W. H. Freeman & Co.

    Crick. N.R., & Dodge, K.A. (1994). A review and reformulation of social information processing mechanisms in childrens social adjustment. Psychological Bulletin, 74, 101-115.

    Del Vecchio, T., & O’Leary, K. D. (2004). Effectiveness of treatment for specific anger problems: A meta analytic review. Clinical Psychology Review, 24, 15-24.

    Dumas, J.E., Neese, D.E., Prinz, R.J., &Blechman, E.A. (1996). Short-term stability of aggression, peer rejection, and depressive symptoms in middle childhood. Journal of Abnormal Child Psychology, 24, 105-119.

    East, P. L., Hess, L. E., & Lerner, R. M. (1987). Peer social support and adjustment of early adolescent peer groups. Journal of Early Adolescence, 7, 153– 163.  

    Ellis, A. (1999). Rational Emotive Behavior Therapy Diminishes Much of the Human Ego. New York: Albert Ellis Institute.

    -       Ellis, D.M., & Hudson, J.L. (2010). The Meta cognitive Model of Generalized Anxiety Disorder in Children and Adolescents. Cognitive and Behavioral Practice, 13(4), 151–163.

    Erikson, M., Sroufe, L.A., &Egeland, B. (1985). The relationship between quality of attachment and behavior problems in preschoolers in a high risk sample. In I. Bretherton and E. Waters (Eds). Growing pints in attachment theory, Monographs of the Society of Child Development, 50, (1-2), 209.

    Feindler, E. L. Ecton, R.B. (1986). Adolescent Anger Control, Cognitive – Behavioral Techniques. New york: Pergamon press.

    Feindler, E.L., &Weisner, S. (2005). Youth anger management treatments for school violence prevention. Unpublished manuscript.

    Feindler, E.L., Marriot S.A., &Wata, M. (2005). Group anger control for junior high school delinquents. Cognitive Therapy and Research Health Psychology, 14, 7, 622-631.

    Flavell, J. H. Miller, P.H & Miller, S. A. (2001). Cognitive development. 4 th ed. new jersey: Prentice Hall Publisher.

    -       Flavell.J.H.(1988).Cognitive development (2th edition).prentice-hall.

    Flavell، J. (1979). Metacognition and Cognitive Monitoring: A new area of cognitive-developmental inquiry. Am Psychol، 34: 906-11.

    Flavell، J.، & Miller، P. (1998). Social cognition. W. Doman (Series ED).

    Fleming, A. S., Ruble, D. N., Flett, G. L., Shaul, D. L. (1988). Postpartum adjustment in first time mothers: Relations between mood, maternal attitude, and mother-infant interactions. Developmental Psychology, 24, 77-81.

    for higher self-esteem. New York: Freeman.

    Franz, C.; McClelland, D. & Weinberger, J. (1991). Childhood antecedents of conventional social accomplishment in midlife adults: A 36-year prospective study. Journal of Personality and Social Psychology, 60(4), 586-595.

    Goldman, A. I. 1989: Interpretation psychologized. Mind & Language, 4, 161-185.

    Greenberg, M.T., &Speltz, M.L. (1988). Contributions of attachment theory to the understanding of conduct problems during the preschool years, In J. Belsky and T. nezworsky (Eds), Clinical implications of attachment. Hillsdale, NJ: Erlbaum.

    Hart, J (1965).Memory and the  feeling- of – Knowing –experience.Journal of Educational Psychology , 56, 208-216.

    Harter, S. (1993). Causes and consequences of low self-esteem in children and adolescents. In R. F. Baumeister (Ed.), self- esteem: The puzzle f low self-regard (pp. 87– 116).  New York: Plenum Press

    Hattie, J. (1992). Self-concept. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum. 

    Hetheington, E. Marvis., & Parke, Ross, D (1999). Child psychology, the Graw-hill, Inc.Mc.

    improvement as discriminator of academic track membership in high school. Canadian Journal of Education.

    -       Kata,J.& Joiner,E. (2002). Membership in a devalued social group and emotional well-being: developinga model of personal Self-Esteem. Collective Self-Esteem and group socialization sexRoles:A Journal of research.Vol 12.PP43-48.

    Katz, L.F., &Gottman, J.M., (1993). Patterns of marital conflict predict childrens internalizing and externalizing behaviors. Developmental Psychology, 29(6), 940-950.

    Kessler, J. W. (1966). Psychopathology of childhood. Englewood Cliffs, N.J.: Prentice-Hall.

    Lee, C.L., & Bates, J.E. (1987). Mother-child interactions at two years and perceived difficult temperament. Child Development, 56, 1314-1324.

    Livingston , J. (1997) Metacognition : An Overview: http://www.gse.buffallo.edu

    Lorie, G., Dardenne, B &Yzerbyt, V. (1998).From social cognition to metacognition .In Yzerbyt, V.Y., Lorie, G, Dardenne, B.( EDs.) Metacognition       ( pp1-15).Sage Publication Ltd.

    Menaghan, E. G., & T. L. Parcel. )1990(. Parental employment and family life: Research in the 1980s. Journal of Marriage and the Family, 52:1079-98.

    Myers, D.G. &Diener, E. (1996). The pursuit of happiness, Scientific American, 6, 10–19.

    Novaco, R.W. (1986). Anger as a clinical and social problem. In R. Blanchard and C. Blanchard (Eds.), Advances in the study of aggression. Vol. II. New York: Academic Press.

    O’Neill, H. (2006). Managing anger (2nd. ed.). John Wiley & Sons, Ltd.

    Oatley̦ K. & Johnson- Laird̦ P. (1987). Towards a cognitive theory of emotions. Cognition and Emotion, 1,29- 50. Obsessive Compulsive Coognitioms Working Group (1997). Cognition assessment of obsessive-compulsive disorder. Behaviour Research and Therapy,35,667-681.

    Openshaw, D. K., Thomas, D. L., & Rollins, B. C. (1981). Adolescent self-esteem: A multidimensional perspective. Journal of Early Adolescence, 1(3), 273-282. 

    Paradise, A. W., &Kernis, M. H. (2002). Self-esteem and psychological well-being: Implications of fragile self-esteem. Journal of Social and Clinical Psychology, 12, 345–361.

    Patterson, G.R., Reid, J.B., & Dishion, T.J. (1992). Antisocial boys. Eugene, OR: Castalia.

    Pelham, B. W., & Swann, W. B., Jr. (1989). From self-conceptions to self-worth: The sources and structure of self-esteem. Journal of Personality and Social Psychology, 57, 672-680.

    Reasoner, R. (2000) Self-Esteem and Youth: What Research Has To Say About It. International Council for Self-Esteem, Port Ludlow, WA.

    -       Robson, P. (1989). Development of a new self-report questionnaire to measure self-esteem. Psychological Medicine, 19, 513-518.

    Rosenberg, M. (1965). Society and the adolescent child. Princeton, NJ: Princeton University Press. 

    Rosenberg, M. (1979). Conceiving the self. New York: Basic Books.

    Schlichter, K.J., & Horan, J.J. (2005). Effects of stress inoculation on the anger and aggression management skills of institutionalized juvenile delinquents. 5, 4, 23-45.

    Schwarz, N., & Clare, G. L. (1983). admisattribution and judgments of well- being. Informative and directive function of affective states. Personality and Social Psychology, 45: 513-523.

    Shahani, C., Dipboyer. L. and Philips A. P. (1990). Global self-esteem as a correlate of work-related attitudes: a question of dimensionality. Journal of personality assessment. 54(1-2), 276-288.

    Shanahan, P. (1998), A study of attitudes and behaviours: Working in the police force

    Swann, W. B., Baron, R. (1996). Self-traps: The elusive quest

    -       Swanson HL, Hill G. (1993). Metacognitive aspects of moral reasoning and behavior. Adolescence; 28(111): 711-35.

    Tangney, J.P. (1991). Moral affect: The good, the bad and the ugly. Journal of Personality and Social Psychology, 61, 598-607.

    -       Teri,R.(2002).Self-Esteem and self-efficacy of college student with disabilities ,College studentjournal.Vol 18:34-42.

    -       Wellls, a. (2009). Meta cogntitive for anxiety and sepression. The Guilford press A Division of Guilgord publications.

    Wells .A & Mathews .G (1994), Attention and emotion. A clinical perspective, Lawrence Erlbaum, Hove, UK .

    Wells .A and Cartwright-Hatton .S,( 2004), A short form of the meta-cognitions questionnaire: properties of the MCQ 30, Behaviour Research and Therapy 42 ,pp. 385–396.

    Wells .A, (1995), Meta-cognition and worry: a cognitive model of generalised anxiety disorder, Behavioural and Cognitive Psychotherapy 23 , pp. 301–320

    Wells .A, (2000), Emotional disorders and metacognition: innovative cognitive therapy, Wiley,Chichester, UK pp. 179–199.

    Wells .A,( 2005), The meta-cognitive model of GAD: assessment of meta-worry and relationship with DSM-IV generalized anxiety disorder, Cognitive Therapy and Research 29, pp. 107–121.

    -       Wells, A., & King P. (2006). Meta-cognitive therapy for generalize  anxiety disorder: an open trial. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry, 37(3), 206-612.    

    Williams, J.M.G., Watts, F.N., Macleod, C., & Mathews, A. (1997). Cognitive psychology and emotional disorders. Second Edition. Chichester: John Wiley Ltd.

    Wilson, J.M. &Marcotte, A.C. (1996). Psychosocial adjustment and educational outcome in adolescents with a childhood diagnosis of attention deficit disorder. Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry,35,579-587.

    Zarling, C., Hirsch, B. and Landry, S.H.(1988): Maternal social networks and mother-infant

    Zohar, A. (1991). The metacognitive knowledge and the instruction of higher order thinking. Teaching and Teacher Education, 42: 29-38.


موضوع پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش روانشناسی بالینی, نمونه پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش روانشناسی بالینی, جستجوی پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش روانشناسی بالینی, فایل Word پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش روانشناسی بالینی, دانلود پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش روانشناسی بالینی, فایل PDF پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش روانشناسی بالینی, تحقیق در مورد پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش روانشناسی بالینی, مقاله در مورد پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش روانشناسی بالینی, پروژه در مورد پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش روانشناسی بالینی, پروپوزال در مورد پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش روانشناسی بالینی, تز دکترا در مورد پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش روانشناسی بالینی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش روانشناسی بالینی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش روانشناسی بالینی, پروژه درباره پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش روانشناسی بالینی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش روانشناسی بالینی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش روانشناسی بالینی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش روانشناسی بالینی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش روانشناسی بالینی, رساله دکترا در مورد پایان نامه پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A ( گرایش روانشناسی بالینی

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ ی روانشناسی گرایش عمومی چکیده: هدف این پژوهش مقایسه راهبرد های تنظیم شناختی هیجان، سبک های دلبستگی، ابراز وجود و منبع کنترل در دختران فراری و عادی بود. روش تحقیق در این پژوهش، روش علی– مقایسه ای بود . آزمودنی ها نیز مشتمل بر 36 دختر (18 دختر فراری و 18 دختر عادی) بودند. گروه دختران فراری به صورت در دسترس و دختران عادی به روش ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.)گرایش: عمومی چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی، نقش کشمکش های والدین در سازگاری فرزندان (اعتماد به نفس، پرخاشگری، سلامت روان) انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان مقطع تحصیلی راهنمایی تشکیل می دهند. روش نمونه گیری این تحقیق به صورت تصادفی می باشد. ابزارهای اندازه گیری شامل: پرسشنامه مقیاس تاکتیک های حل تعارض پدر و مادر، ...

پایان نامه‌ی کارشناسی ارشد در رشته‌ی روانشناسی بالینی چکیده مقایسه مهارت های مقابله ای ،تکانشگری و اختلالات رفتاری در سه گروه نوجوانان بی سرپرست،بد سرپرست و عادی متاسفانه امروز شاهد آن هستیم که هرروز بر تعداد کودکان و نوجوانان بی سرپرست و بد سرپرست افزوده می شود .متغیر های اجتماعی بسیاری در پدیده بی سرپرستی وبد سرپرستی دخالت دارند که می توان از عوامل اقتصادی، بیکاری ، اعتیاد ...

رشته ی روانشناسی- عمومی پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد چکیده رفتار پرخطر رفتاری است که فرد را در معرض عواقب بد یا ناخوشایند قرار می دهد. هدف از انجام این تحقیق، تعیین و سنجش رابطه بین باورهای غیر منطقی و افکار خودآیند منفی با گرایش به رفتارهای پر خطر در دانش آموزان دختراست. پژوهش حاضر بر اساس ماهیت و روش،تحقیقی توصیفی[1] از نوع همبستگی است. جامعه آماری پژوهش شامل ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی بالینی چکیده نوجوانانی که با یک سبک صحیح فرزندپروری تربیت می شوند دارای زندگی و حالات روانی بهتری می باشند . بدین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی اثر آموزش زندگی خانوادگی ( F.L.E ) بر تغییر سبک فرزند پروری مادران دارای پسر نوجوانی که در دبیرستان شهید دکتر بهشتی ناحیه 2 شهرستان رشت مشغول تحصیل هستند ، صورت گرفته است . نمونه این ...

جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته ی روانشناسی تربیتی چکیده هدف از پژوهش مقایسه ی اختلالات رفتاری، عزت نفس، و رضایت از زندگی در نوجوانان بی­ سرپرست و عادی بود. طرح این پژوهش از نوع علی- مقایسه­­ ای بود. جامعه آماری پژوهش حاضر را نوجوانان بی­ سرپرست دختر و پسر شهر سمنان و شهر تهران و نوجوانان عادی مدارس شهر سمنان و مدارس شهر تهران تشکیل می­دهند. 60 نفر با استفاده از روش نمونه­ گیری­ ...

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی عمومی چکیده شواهد تحقیقی نشان می دهد که باورهای فراشناخت در تمام جنبه های روان شناختی زندگی بشر تأثیرات بسزایی دارد . سازگاری فردی-اجتماعی و شادکامی دو تا از جنبه های مهم زندگی نوجوانان است که می تواند تاثیر مستقیم از باورهای فراشناختی آنان داشته باشد . بدین منظور پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه باورهای فراشناختی با سازگاری ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش: عمومی مقایسه ویژگی های شخصیتی افراد بزهکار و غیر بزهکار چکیده: این پژوهش با هدف مقایسه ویژگی های شخصیتی افراد بزهکار و غیر بزهکار در شهر ماهشهر به مرحله اجرا در آمد. روش : این تحقیق از نوع تحقیقات توصیفی علی- مقایسه ای بود.جامعه آماری این تحقیق شامل گروهی از افراد بزهکار و غیر بزهکار شهرستان ماهشهر بودند که تعداد آنها در ...

پايان نامه مقطع کارشناسي رشته علوم انساني سال  مقدمه : افراد جامعه کنوني بيش از پيش نسبت به استرس و پيامدهاي آن هوشيار شده اند . بزرگسالان ، نوجوانان و حتي کودکان از آلودگي محيط زيست

  پايان نامه براي اخذ درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت آموزشي (M.A) سال تحصيلي :93-1392 چکيده:   هدف ازپژوهش حاضرجهت بررسي رابطه بين سبک رهبري مديران آموزشي بابهداشت رواني دبيران

ثبت سفارش