پایان نامه رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه

word 1 MB 29934 123
1393 کارشناسی ارشد روانشناسی
قیمت قبل:۶۵,۰۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی (M.A)گرایش بالینی

    چکیده

    خانواده ، کانون مهر ، محبت و تربیت ومبنای شکل گیری زندگی اجتماعی است. وبنیادی ترین و اصلی ترین شکل و جزء اجتماعی است. جامعه سالم در گرو سلامت خانواده و تحقق سلامت آن مشروط به برخورداری اعضای آن از سلامت روانی است و هر جامعه ای برای تداوم و بقای خود نیاز به حفظ و بسط ارزش های خود در قالب خانواده دارد. هدف از انجام  پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه می باشد. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه افرادیست که در سال 1393 برای بررسی و رفع تعارضات زناشویی واختلافات خانوادگی خود به دوایر مشاوره ومددکاری نیروی انتظامی درسطح شهر کرمانشاه مراجعه کرده بودند. از میان آنها تعداد 100 نفر به روش نمونه گیری تصادفی ودر دسترس انتخاب شده اند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامه اضطراب کتل، مقیاس افسردگی بک و پرسشنامه تعارضات زناشویی(MCQ) استفاده گردیده است . طرح پژوهش از نوع همبستگی است و برای تجزیه وتحلیل داده ها از شاخص های آماری ضریب همبستگی پیرسون ، تحلیل رگرسیون وآزمون T استفاده شده است. نتایج تجزیه وتحلیل یافته ها نشان داد که بین اضطراب وافسردگی با تعارضات زناشویی همبستگی مثبت معنا داری وجود دارد(P≤0/01). و افسردگی واضطراب ،تعارضات زناشویی را پیش بینی می کنند. ازنتایج پژوهش می توان نتیجه گرفت که تعارضات زناشویی عامل افزایش افسردگی واضطراب در بین زوجین است.

    واژه های کلیدی : تعارضات زناشویی- اضطراب - افسردگی

     

    2-1 پیش در آمد

    در این فصل ابتدا به مبانی وادبیات وپیشینه نظری موجود در مورد موضوع پژوهش پرداخته خواهد شد. در ادامه افسردگی ، اضطراب و تعارضات زناشویی از دیدگاه ها و نظریه های مختلف روانشناختی مورد مطالعه و بررسی قرار خواهد گرفت. سپس پیشینه داخلی و خارجی مورد قرار داده شده ومورد بحث قرار خواهد گرفت.

    2-2 اضطراب

    به حالتی اشاره دارد که به موجب آن فرد، بیش از اندازه درباره اتفاق افتادن چیز وحشتناکی در آینده ، نگران ، تنیده و ناراحت است. اضطراب هم عنصر شناختی وهم عاطفی دارد. وقتی مضطرب هستید ، احساس می کنید اتفاق وحشتناکی روی خواهد دادکه قدرت تغییر دادن آن را ندارید . بعد روی نگرانی های درونی خود متمرکز می شوید ، و درباره احتمال خطر یا تهدید ، گوش به زنگ یا بیش از حد مراقب می گردید. اضطراب بیشتر آینده  گرا وکلی است و زمانی مایه نگرانی بالینی می شود که به چنان سطح وسیعی رسیده باشد که توانایی عمل کردن در زندگی روزمره را مختل کند  به طوری که فرد دچار حالت ناسازگارانه ای شده باشد که مشخصه آن واکنشهای جسمانی وروانی شدید است . این تجربیات ، شدید ، غیر منطقی  وتوانکاه ،اساس اختلال های اضطرابی هستند .

    اضطراب شامل احساس عدم اطمینان ، احساس درماندگی وبرانگیختگی فیزیولوژیکی می باشد(ساراسون[1] ،1987). برای اولین بار در قرن پانزدهم میلادی به معنای فشار جمعی معرفی شد . از نظر هیجانی ، اضطراب موجب خود بیمار انگاری ، غیبت از کار ، سوء مصرف مواد روا نگردان و کاهش عزت نفس می گردد(نوریان وهمکاران،1390).

    فروید اضطراب را یک پدیده روزمره وراهی برای توضیح روان آزردگی قلمداد می کند(خدا پناهی ، 1379). اضطراب معمولاً به عنوان احساس پراکنده ، مبهم و نامطبوع ترس وتشویش معرفی می شود(ساراسون، 1987). اضطراب هیجانی است که باعث می گردد درافراد، احساس دلشوره ونگرانی به وجود آید و آنان را وادار به تغییر سازش سازد( کامکاری، 1385). فروید اضطراب را به سه نوع تقسیم کرده است:

    الف - اضطراب واقعی: هنگامی تجربه می شود که شخص با تهدید ها وخطرات بیرونی مواجه باشد.

    ب – اضطراب نوروتیک[2] : زمانی بروز می کند که تکانه های نهاد[3] موجب تهدید فرد در برابرقطع کنترل های من و ظهور رفتارهای که منجربه تنبیه وی خواهند گردید ، می شود.

    ج – اضطراب اخلاقی[4] : وقتی ظاهر می شود که فرد عملی برخلاف وجدان اخلاقی یا ارزش های اخلاقی خویش انجام داده یا حتی در نظر دارد انجام بدهد وبه این دلیل احساس گناه بکند(آزاد ، 1378)

    2-2-1 ماهیت اختلال های اضطرابی

    افراد مبتلا به اختلال های اضطرابی[5] در اثر احساس های مزمن و شدید اضطراب درمانده می شوند . این احساس ها به قدری نیرومند هستند که افراد مبتلا به این اختلال ها قادر نیستند فعالیت های روزمره خود را انجام دهند. اضطراب آنها ناخوشایند است و باعث می شود نتوانند از موقعیت های عادی لذت ببرند، اما علاوه بر آن ، آنها می کوشند از موقعیت های که باعث می شوند احساس اضطراب کنند ، اجتناب ورزند . در نتیجه آنها فرصت های را برای خوش گذرانی یا عمل کردن طبق تمایلشان از دست می دهند .

     میزان شیوع مادام العمر اختلالات اضطرابی برای زنان 5/30 درصد مردان  2/19 درصد گزارش شده است. نگاهی سطحی به آمار مراجعان روان پزشکان وروان شناسان در ایران نشان می دهد که اختلالات مورد نظر ، شایع ترین علت مراجعه به این متخصصان را تشکیل می دهند. شاید تمامی آنها قبل ازمراجعه ، تلاش زیادی جهت کنترل علایم مختلف بیماری خود به ویژه نشانه های عاطفی نموده ولی به دلیل بی تأثیر بودن آنها، به ناچار به درمانگران مراجعه کرده اند. به عبارت دیگر، همه آنها قبل از مراجعه ، راهبرد های ناکارآمدی را به کار گرفته اند. به علاوه ، به دلیل نگرش منفی مردم ایران به اختلالات  روانی ودرمانگران  ذیصلاح ، تلاش شخصی جهت کنترل این علایم بسیار جدی تر بوده وغالباً بعد از تحمل ناراحتی های زیاد وطولانی این اختلالات ،تصمیم به دریافت کمک های تخصصی گرفته می شود. از آنجا که اکثر این افراد شناخت کافی از راهبرد های مناسب برای تقلیل ناراحتی های خود ندارند ومعمولاً با فاصله نسبتاً زیادی از شروع بیماری خود مراجعه می کنند، طبیعی است که بیماریشان مزمن شده واثر بخشی درمانهای تخصصی را کاهش می دهند(سیدمحمدی،1379).

    2-2-2 اختلال وحشتزدگی

    افراد مبتلا به اختلال وحشتزدگی دچار حملات وحشتزدگی می شوند. این حملات دوره های ترس شدید و ناراحتی جسمانی هستند، به طوری که افراد مبتلا احساس می کنند از پا درآمده اند و نمی توانند خود را کنترل کنند . شروع این حملات ناگهانی است و معمولاً ظرف 10 دقیقه به اوج خود می رسند. نفس تنگی، تنفس سریع ، سرگیجه یا احساس عدم تعادل، احساس خفگی، تپش قلب، لرزش ، عرق کردن، ناراحتی معده، احساس واقعی نبودن ، احساس کرختی یا مورمور شدن، احساس گرگرفتگی یا سرما، احساس ناراحتی در قفسه سینه ، ترس از مردن یا از دست دادن کنترل ، از جمله احساس های هستند که فرد هنگام حمله وحشتزدگی تجربه می کند . در حالی که این اتفاق می افتد ، فرد احساس نابودی قریب الوقوع و میل شدید به گریختن دارد . تشخیص آن زمانی صورت می گیردکه حملات وحشتزدگی تکرار شوند . با این حال تشخیص این اختلال تقریباً نادر است و میزان شیوع آن در طول زندگی از 4/1 تا9/2 درصد در ایالات متحده وسایر کشور های جهان بر آورد شده است (ویسمن وهمکاران،1997).

    اغلب موارد اختلال وحشتزدگی در افرادی که تقریباً20 ساله هستند یافت می شود و افراد 30 تا 40 سال در مقام دوم هستند. این اختلال در بین کودکان ونوجوانان نسبتاً نادر است (اولن دیک ، ماتیس ، وکینگ ، 1994). وبه احتمال کمتری در پیری ایجاد می شود ( اسکاجین ، فلوید ، وفورد ، 2000). در زنان تقریباً دو برابر مردان است.

    حملات وحشتزدگی شامل : 1- حمله وحشتزدگی غیر منتظره (بدون محرک) 2- حمله وحشتزدگی وابسته به موقعیت (محرک دار) 3- حمله وحشتزدگی با زمینه موقعیتی است.

    2-2-3 آگورا فوبی 

    با گذشت زمان، افراد مبتلا به اختلال وحشتزدگی یاد می گیرند از مکان های که می ترسند ، اجتناب کنند. با این حال  این نوع اجتناب می تواند به ایجاد اختلال مربوطی به نام آگورا فوبی منجر شود که عبارت است از اضطراب شدید در مورد گیر افتادن ، درمانده شدن ، یا شرمنده شدن در یک موقعیت، بدون کمک در صورت وقوع حمله ی وحشتزدگی.

     

    2-2-3-1 فوبی خاص

    فوبی خاص[6] ، ترس غیر منطقی و کاهش ناپذیر از شی ء ، فعالیت ، یا موقعیت خاصی است که پاسخ اضطرابی فوری ایجاد می کند ، اختلال زیادی در عملکرد ایجاد می کند ، وبه رفتار اجتنابی منجر می شود . فوبی های خاص نسبتاً شایع هستند ، به طوری که میزان شیوع آنها در نمونه های جامعه بین 4 تا 8/8 درصد است(انجمن روانپزشکی آمریکا،2000).

    2-2-3-2 فوبی اجتماعی

    افراد مبتلا به فوبی اجتماعی [7] ، تقریباً در تمام موقعیت های که دیگران آنها را مشاهده می کنند ، دچار اضطراب زیادی می شوند. ویژگی اصلی فوبی اجتماعی ، ترس غیر منطقی و شدید ازاین است که رفتار فرد در موقعیت اجتماعی مورد تمسخر یا انتقاد دیگران قرار گیرد . افراد مبتلا می دانند که ترسشان غیر منطقی است ، با این حال نمی توانند جلوی نگرانی خود را از اینکه دیگران مشغول بررسی دقیق آنها هستند بگیرند. آنها می ترسندکاری انجام دهند یا چیزی بگویند که شرمنده شوند ، می ترسند که ذهنشان تهی شود، مطلب بی معنی یا احمقانه ای بگویند، یا علائم اضطراب مانند لرزیدن نشان دهند( استین ، واکر و فورد، 1996). حتی اگرترس های این افراد تایید نشوند و عملکرد آنها به آرامی صورت گیرد ، نسبت به توانایی خود در عملکرد مناسب در این موقعیت ها تردید دارند ، در نتیجه می ترسند که دیگران در آینده توقع بیشتری ازآنها داشته باشند .

    2-2-4 اختلال اضطراب فراگیر

    گاهی اضطراب به شی ء ، فعالیت ،  موقعیت یا رویداد خاصی ربط ندارد ، ولی به نظر می رسد که ویژگی دایمی وجود روزمره فرد است . تشخیص اختلال اضطراب فراگیر[8] ، در مورد این طبقه از تجربیات اضطرابی به کار می رود.

    افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیر، بیشتر اوقات با اضطراب غیر قابل کنترل دست به گریبان هستند. تلاش های آنها برای کنترل کردن نگرانی شان بی نتیجه است و به نشانه های متعدد جسمانی و روانی مبتلا هستند که در عملکرد اجتماعی ، شغلی و کلی آنها در زندگی ، اختلال ایجاد می کند . آنها اغلب اوقات مستعد احساس بی قراری و هیجان زدگی هستند و به سختی تمرکز می کنند . هنگام شب ، به سختی می توانند به خواب روند یا خفته بمانند، در طول روز، احساس می کنند خسته ، تحریک پذیر ، وناآرام هستند. نگرانی آنها می تواند سالها ادامه یابد. در واقع ، این افراد اغلب  می گویند هیچ زمانی در زندگی شان بدون احساس اضطراب و نگرانی نبوده اند . این اختلال در زنان بیشتر شایع است. عوامل دیگری با میزان بالاتر این اختلال ارتباط دارد که سابقه ازدواج قبلی ، خانه دار بودن بدون اشتغال در بیرون ، از آن جمله اند.اغلب افراد مبتلا به اختلال اضطراب فراگیرحداقل به یک اختلال دیگر ، مخصوصاً اختلال افسردگی مبتلا هستند( پینی وهمکاران،1997). اختلال اضطراب فراگیرشایع ترین اختلال اضطرابی در بزرگسالان است ، به طوری که میزان شیوع آن در طول عمر6 درصد است ( اسنایدروهمکاران ،2000). این اختلال اغلب همراه با افسردگی روی می دهد به همین خاطر تشخیص آن را مشکل تر می سازد(هوپکو وهمکاران ، 2000). از دیدگاه شناختی – رفتاری ، اضطراب فراگیر از تحریف های شناختی ناشی می شود واینکه تشخیص دادن نقش عوامل اجتماعی – فرهنگی در این اختلال حایز اهمیت است.

    2-2-5 اختلال وسواس فکری – عملی

    وسواس های فکری وعملی که مشخصه OCD[9]هستند ، زندگی را بسیار مختل می کنند وفرد را در چرخه فکر و رفتار ناراحت کننده و اضطراب آور گرفتار می سازند. وسواس فکری[10] شامل : عقیده ، فکر، تکانه یا تصور سمج و مزاحم است . افراد مبتلا به وسواس فکری می دانند که این شناخت ها در درون فرایند های فکر آشفته خودشان ایجاد می شوند. آن ها نا امیدانه سعی می کنند این افکار مزاحم را نادیده بگیرند یا متوقف کنند ودر بعضی موارد می کوشند با انجام دادن کاری یا فکر کردن به چیزی دیگر آن را خنثی کنند. اغلب افراد مبتلا به وسواس فکری با وسواس عملی هم دست به گریبانند . وسواس عملی[11] رفتار تکراری و ظاهراً هدفمند است که در پاسخ به تمایلات غیر قابل کنترل یا طبق یک رشته مقررات تشریفاتی یا قالبی انجام می شود. بر خلاف وسواس های فکری که موجب اضطراب می شوند ، وسواس های عملی برای کاهش دادن اضطراب یا پریشانی انجام می گیرند. اختلالی به نام اختلال وسواس فکری- عملی  هم عناصر وسواس های فکری مکرر وهم وسواس های عملی را در برمی دارد که زندگی روزمره فرد را به طور قابل ملاحظه ای مختل می کند. شایع ترین وسواس های عملی عبارتند از : تکرار یک رفتار خاص ، مانند شستن و تمیز کردن ، شمردن ، منظم چیدن چیزها ، وارسی کردن ، یا درخواست خطر جمعی. در مجموع به نظر می رسد که نشانه های OCD چهار بعد عمده دارند : وسواس های فکری مرتبط با وسواس های عملی وارسی کردن ، نیاز به داشتن تناسب و منظم چیدن چیزها، وسواس های فکری درباره پاکیزگی مرتبط با وسواس های عملی شستن ، و رفتارهای مرتبط با احتکار . مردان احتمالاً بین 6 تا 15 سالگی و زنان بین 20 تا 29 سالگی به OCD مبتلا می شوند( انجمن روان پزشکی آمریکا،2000). معمولاً OCD ابتدا در کودکی ونوجوانی پدیدار می شود ولی بسیاری از آن ها در نوجوانی این تشریفات را رها می کنند (زهر و برونو،1997). این اختلال به طور روز افزونی به عنوان نوعی اختلال ژنیتیکی شناخته می شود(جونال، گاردنر، پرسکات، 2000؛ پاتو ، شینلدر،2001). که نابهنجاری های را در عقده های پایه [12]، نواحی زیر قشری مغز در کنترل حرکات دخالت دارند ، منعکس می کند . پژوهشگران بین انواع خاصی از عفونت های جسمانی در افراد جوان و ایجاد یا تشدید نشانه های این اختلال رابطه چشمگیری پیدا کرده اند.

    2-2-6 اختلال استرس حاد واسترس پس از آسیب

    برخی افراد بلافاصله بعد از یک رویداد آسیب زا مثل مصیبت های شخصی در حادثه های جدی ، قربانی خشونت بودن یا تجربه کردن بلایای مهلک (آتش سوزی- زمین لرزه –شورش وجنگ و...) دچار اختلال استرس حاد[13] می شوند؛  تحت چنین شرایطی دچار ترس شدید، درماندگی ، یا وحشت می شود. ممکن است نشانه های تجزیه ای مانند احساس کرختی ، غیر واقعی بودن ، جدایی ، یادزدودگی درباره رویداد آسیب زا ایجاد شوند. این افراد که اغلب اوقات بسیار مضطرب هستند ، به سختی می توانند بخوابند یا تمرکز کنند. آنها معمولاً تحریک پذیر و گوش به زنگ می شوند وبا کوچکترین صدا یا اختلالی یکه می خورند.

     

    [1] - Sarason

    [2] - Neurotic

    [3] - Id impulses

    [4] - Moral anxiety

    [5] - Anxiety disorders

    [6] -Specific  Phobia

    [7] - Social  Phobia

    [8] - Generalized  Anxiety  Disorders

    [9] - Obsessive-compulsive  Disorder

    [10] - Obsession

    [11] - Compulsion

    [12] - Basal Ganglia

    [13] - Acute Stress Disorder

    Abstract

    Family Association, October, affection, training and the development of social life. The most basic and most important part of the community. Healthy community depends on the health of their families and achieve its health benefits provided to members of the mental health And the continuity and survival of any society needs to maintain its expansion in terms of family values​​. The aim of this study was to investigate the relationship between anxiety and depression and marital conflict counseling centers and careers, police in the city of Kermanshah. The population included all people who married in 1393 to discuss differences and resolve conflicts in your life adevice and assistance to law enforcement agencies in the city of Kermanshah referred. Among them, 100 patients were randomly selected and available. Data from the questionnaire, anxiety, marital conflict Beck depression scale questionnaire (MCQ) was used. Correlation study was designed to analyze the data by Pearson correlation; regression analysis and T were used. The results of the analysis showed a significant positive correlation between anxiety and depression and marital conflict exists (P≤0 / 01). Depression and anxiety, marital conflict would predict. The results of this study it can be concluded that the increase in depression and marital conflict between the couple.

     

    Key words: conflict Marriage- Anxiety - Depression

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                          صفحه

    چکیده 1

    فصل یکم: مقدمه پژوهش

    1-1 مقدمه. 3

    1-2 بیان مسأله. 6

    1-3 اهمیت و ضرورت پژوهش... 8

    1-4 اهداف پژوهش... 11

    1-4-1 هدف اصلی.. 11

    1-4-2 اهداف فرعی.. 11

    1-5 سؤالات پژوهش... 11

    1-6 تعاریف اصطلاحات ومفاهیم. 12

    1-6-1 تعاریف نظری.. 12

    1-6-2 تعاریف عملیاتی.. 13

    فصل دوم: پیشینه تحقیق

    2-1 پیش درآمد. 15

    2-2 اضطراب.. 15

    2-2-1 ماهیت اختلال های اضطرابی.. 16

    2-2-2 اختلال وحشتزدگی.. 17

    2-2-3 آگورافوبی.. 17                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                   

    2-2-3-1 فوبی خاص... 18

    2-2-3-2 فوبی اجتماعی.. 18

    2-2-4 اختلال اضطراب فراگیر. 18

    2-2-5 اختلال وسواس فکری-عملی.. 19

    2-2-6 اختلال استرس حاد و استرس پس از آسیب.. 20

    2-2-7 نظریه های روانشناختی در مورد اضطراب.. 21

    2-2-7-1 نظریه های روان پویایی.. 21

    2-2-7-2 نظریه رفتاری.. 22

    2-2-7-3 نظریه فیزیولوژیک... 22

    2-2-7-4 نظریه پدیدار شناختی و وجودی.. 23

    2-3 افسردگی.. 23

    2-3-1 افسردگی چیست.. 26

    2-3-2 حالات افسردگی.. 27

    2-3-3 تاریخچه افسردگی.. 28

    2-3-4 طبقه بندی افسردگی.. 28

    2-3-4-1 اختلال های خلقی یک قطبی.. 28

    2-3-4-2 اختلال افسردگی اساسی.. 29

    2-3-4-3 اختلال افسرده خویی(دیس تایمی) 29

    2-3-4-4 اختلال خلق ادواری.. 29

    2-3-4-5 اختلال دوقطبی.. 30

    2-3-5 شیوع افسردگی.. 32

    2-3-6 افسردگی درون زاد در مقابل افسردگی واکنشی.. 33

    2-3-7 افسردگی فصلی.. 33

    2-3-8 تشخیص افتراقی برای افسردگی.. 34

    2-3-9 منظور از افسردگی حاد یا گذرا چیست.. 35

    2-3-10 حملات افسردگی.. 36

    2-3-11 ملاک های تشخیص برای انواع افسردگی.. 37

    2-3-12 دیدگاههای موجود در مورد افسردگی.. 41

    2-3-12-1 دیدگاه زیست شناختی.. 41

    2-3-12-2 دیدگاه روان پویشی.. 41

    2-3-12-3 دیدگاه رفتاری.. 42

    2-3-12-4 دیدگاه شناختی.. 43

    2-4 تعارضات زناشویی.. 45

    2-4-1 ابعاد تعارض... 49

    2-4-2 تعارضات خانوادگی چرا؟. 50

    2-4-3 مفهوم تعارض... 51

    2-4-4 تعاریف تخصصی متعددی از تعارض... 52

    2-4-5 تعارض زناشویی از نظر وایل. 52

    2-4-6 دیدگاههای تعارض... 52

    2-4-6-1 دیدگاه سنتی.. 53

    2-4-6-2 دیدگاه روابط انسانی.. 53

    2-4-6-3 دیدگاه تعاملی.. 53

    2-4-7 عقاید مثبت ومنفی نسبت به تعارض ازنظر ویلموت وهاکر. 53

    2-4-8 هشت کارکرد مثبت تعارض از نظر ترنر. 54

    2-4-9 عوامل تعارض... 54

    2-4-10 زمینه های تعارضات زناشویی.. 55

    2-4-11 مراحل تشدید تعارض زناشویی.. 56

    2-5 الگوهای ارتباطی.. 57

    2-6تجزیه وتحلیل تعارض... 58

    2-7 روش های حل تعارض 58

    2-8 سبک ها و استراتژی های حل تعارض... 59

    2-9 چهار سوال اساسی در حل تعارضات.. 60

    2-10تأثیر اضطراب بر روابط و تعارضات زناشویی.. 62

    2-11 پیشینه تحقیق. 65

    2-11-1 پژوهش های داخلی.. 65

    2-11-2 پژوهش های خارجی.. 71

    فصل سوم: روش پژوهش

    3-1 پیش درآمد. 76

    3-2 روش پژوهش... 76

    3-3 معرفی متغیرها 76

    3-4 جامعه آماری.. 76

    3-5 جامعه نمونه و روش نمونه گیری.. 76

    3- 6 ابزار پژوهش... 77

    3-7 شیوه اجرا 79

    3-8 روش تجزیه وتحلیل داده ها 79

    فصل چهارم: یافته های پژوهش

    4-1 پیش درآمد. 81

    4-2 آمار توصیفی.. 81

    4-3 جداول ونمودارها 82

    4-3-1 جداول ونمودارهای فراوانی جمعیت شناختی پاسخ دهندگان به پرسشنامه. 82

    4-4 آماراستنباطی.. 86

    4-5 روش آزمون سؤالات پژوهش ... 86

    4-6 تجزیه وتحلیل سؤالات پژوهش... 87

    4-7 خلاصه تجزیه وتحلیل ها و آزمون، به تفکیک هر سؤال. 87

    4-7-1 آزمون سؤال اول. 87

    4-7-2 آزمون سؤال دوم. 89

    4-7-3 آزمون سؤال سوم. 91

    فصل پنجم:  بحث و نتیجه گیری  

    5-1 پیش درآمد. 93

    5-2 بررسی سؤال ها 93

    5-3 مقایسه نتایج سؤالات باپژوهش های قبلی.. 95

    5-4 نتیجه گیری از نظر نگارنده 96

    5-5 محدودیت‌های پژوهش... 96

    5-6 پیشنهادهای پژوهشی.. 97

    5-6 پیشنهادهای کاربردی.. 97

    منابع و ماخذ . 98

    پیوست‌ها 104

    منبع:

     

    منابع وماخذ

    1- آذربایجانی، محمد ( 1385 ). بررسی مقایسه تعارضات زناشویی و سلامت ازدواج های بین فرهنگی و تک فرهنگی در دانشجویان زن دانشگاه اصفهان، پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره دانشگاه اصفهان.

    2- اتکینسون ، ریتال؛اتکینسون ، ریچاردسی ؛اسمیت ، ادواردای(1378).زمینه روانشناسی هیلگارد،ترجمه براهنی،محمد نقی وهمکاران،تهران:رشد

    3- افخمی، ایمانه؛ بهرامی ،فاطمه ؛فاتحی زاده ،مریم (1386). بررسی رابطه بین میزان بخشودگی وتعارض زناشویی زوجین در استان یزد.فصلنامه خانوادن پژوهی، سال سوم، شماره 9، بهار 1386.

    4-براتی،طاهره(۱۳۷۵).تأثیرتعارضات زناشویی برروابط متقابل زن وشوهر، پایان‏نامه کارشناسی ارشدمشاوره (چاپ نشده).دانشگاه آزاداسلامی رودهن.

    5-پاوول،لیندزی،جی،ائ(1379).«تشخیص درمان اختلالهای روانی بزرگسالان در روانشناسی بالینی»،ترجمه نیکوخو،محمدرضا،تهران: انتشارات سخن،چاپ اول.

    6- پروچاسکا، جیمز ؛ نورکراس، جان (2007). نظریه‌های روان درمانی. ترجمه یحیی سیدمحمدی (1389). تهران: نشرروان.

    7- ثنایی ذاکر، باقر(1387).سنجش خانواده و ازدواج .تهران : انتشارات بعثت. چاپ دوم.

    8 - ثنایی ، باقر و همکاران (1387). مقیاس های سنجش خانواده و ازدواج . انتشارارت بعثت .

    9- جورج، ریکی ال ؛ کریستیانی، ترزاس (1374). روانشناسی مشاوره. مترجمین، رضا فلاحی و محسن حاجی‌لو، تهران: انتشارات رشد.

    10- حیدری،حسن(1389) .مقایسه اثر بخشی برنامه مشاوره انگیزشی نظام مند گروهی وگفتگوی موثر زوجین در کاهش تعارضات زناشویی . پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم  تحقیقات.

    11- دبلیو، جیمز ؛ وندر ، زندن(1376).روانشناسی رشد، ترجمه حمزه گنجی،تهران: بعثت.

    12 - دلاور، علی(1378). احتمالات وآمار کاربردی در روانشناسی وعلوم تربیتی،تهران : رشد.

    13 -  دلاور ، علی(1380). مبانی نظری علمی پژوهشی در علوم انسانی واجتماعی، تهران : رشد.

    14- دهقان، فاطمه (1380) «مقایسه تعارضات زناشویی زنان متقاضی طلاق با زنان مراجعه کننده برای مشاوره زناشویی»،پایان نامه کارشناسی ارشد مشاوره،دانشگاه تربیت معلم.

    15- درکه ، محسن(1390).اثر بخشی ملودیهای موسیقی کردی بر کاهش افسردگی دانشجویان خوابگاهی، پایان‏نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،دانشگاه رازی کرمانشاه.

    16- رنجبر، فرحدخت ؛ اشک‌تراب، طاهره ؛ دادگری، آتنا (1386). بررسی اثربخشی درمان شناختی رفتاری به شیوه گروهی بر میزان افسردگی زنان یزد، دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد.

    17 – ساروخانی، باقر (1385). مقدمه ای بر جامعه شناسی خانواده ، تهران : سروش.

    18 – سالاری، راضیه سادات (1380). مقایسه کارکرد خانواده در نوجوانان افسرده و بهنجار ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علوم بهزیستی وتوان بخشی.

    19- سادوک، بنجامین؛ سادوک، ویرجینیا (2007). خلاصه روانپژشکی کاپلان و سادوک.ترجمه فرزین رضایی (1390). تهران: انتشارات ارجمند.

    20- شفیع‌آبادی، عبدالله؛ ناصری، غلام رضا (1380)، نظریه‌های مشاوره و روان‌درمانی، تهران: مرکز نشر دانشگاهی.

    21- طحانیان نظری،  سمیه(1391).کارشناسی ارشد رشته مشاوره وراهنمایی / دانشگاه الزهرا .

    22- طهماسبی ، مهتاب(1391). رابطه معنویت وتاب آوری با اضطراب و افسردگی در بین داشجویان دانشگاه علوم پزشکی ایلام،  پایان‏نامه کارشناسی ارشد روانشناسی عمومی،دانشگاه رازی کرمانشاه.

    23- عباسیان ،حمید رضا(1388) . بررسی تأثیر خانواده درمانی رویکرد سیستمی میلان بر کاهش تعارضات. پایان نامه کارشناسی ارشد.

    24- عزیزی، پریسا (1386). بررسی اثر بخشی درمان گروهی با رویکرد تحلیل ارتباط محاوره ای برن برکاهش تعارضات زناشویی زنان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم تحقیقات . 

    25- قرقانی ، حیدرقلی(1383). مقایسه میزان تعارضات زناشویی والدین با سلامت روانی دانش آموزان پسر دوره متوسطه شهرستان شهرضا، پایان‌نامه کارشناسی ارشد مشاوره، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبایی .

    26- فتحعلی خانی، مونا (1388).رابطه شیوه های ابراز محبت به همسر با تعارضات زناشویی. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه الزهراء علیها السلام.

    27- فرحبخش، ک  ( 1383 ). مقایسه میزان اثربخشی مشاوره زناشویی به شیوه شناختی الیس، واقعیت درمانی گلاسر و اختلاطی از آن دو در کاهش تعارضات زناشویی . رساله دکتری، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران.

    28- قلیلی ، زهره ؛ احمدی ، احمد ؛ فاتحی زاده ، مریم (1385) .زوج درمانی گفتگوی زوجین در حل تعارضات . فصلنامه تازه های روان درمانی،سال یازدهم شماره 39و40.

    29-  قربانی، ک ( 1384 ). تأثیر زوج درمانی به شیوه درمان عقلانی  هیجانی رفتاری بر تعارض ها و افکار غیرمنطقی زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره شهر اصفها ن. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه اصفهان.

    30- کلانتری خاندانی، صدیقه (1379). بررسی ارتباط بین باورهای غیرمنطقی و تفاهم زناشویی در زنان دانشجوی رشته علوم انسانی دانشگاه تهران. پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه الزهرا.

    31- کرمی، جهانگیر؛ زکی یی، علی؛ علیخانی، مصطفی؛ خدادادی، کامران ( 1390 ). رابطه مهارتهای زندگی و تعارضات زناشویی با بهداشت روانی در زوجین مراجعه کننده به مراکز مشاوره کلانتری های شهر کرمانشاه . فصلنامه مشاوره و روان درمانی خانواده، 1، 472-461.

    32-گرجی ،هاجر(1387). بررسی اثر بخشی مشاوره گروهی به شیوه حل تعارض بر کاهش  تعارضات زناشویی. پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه علوم تحقیقات .

    24- مهری‌نژاد، سید ابوالقاسم (1373). بررسی رابطه بین اضطراب و افکار غیرمنطقی. پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد.

    33- میلر ، ش ؛ میلر ؛ ف ؛ ناتالی آبا واکمن ، ب (1999).آموزش مهارت های ارتباطی زناشویی،حرف زدن و گوش دادن به همدیگر.ترجمۀ بهاری، فرشاد (1388). تهران : انتشارات رشد چاپ سوم.

    34- مؤمنی، خدا مراد ؛ علیخانی، مصطفی(1392).رابطه عملکرد خانواده ، تمایز یافتگی خود وتاب آوری با استرس ، اضطراب و افسردگی در زنان متأهل شهر کرمانشاه. فصلنامه مشاوره و روان درمانی خانواده،سال سوم شماره 2 ، تابستان 92.

    35– هومن ، حیدر علی (1374).راهنمای تدوین گزارش پژوهشی ، رساله وپایان نامه تحصیلی ، تهران : امیرکبیر.

    36- هالجین، ریچاردپی ؛ ویتبورن، سوزان کراس (2007). آسیب‌شناسی روانی. ترجمه یحیی سیدمحمدی (1389). نشر روان.

    37- هنرپروران،نازنین؛ قادری ، زهرا ؛ قبادی ، کبری(1390).  مقایسه ی الگوهای ارتباط و تعارضات زناشویی در زنان متاهل شاغل در بانکهای دولتی و زنان خانه دار شهر شیراز. فصلنامه ی علمی – پژوهشی جامعه شناسی زنان، سال دوم، شماره ی سوم، پاییز90 .

    38– یاسینیان ، اعظم(1377). بررسی بین تعارض والدین و مشکلات رفتاری پسران 10-12 ساله دبستان های شهرستان دماوند ، پایان نامه کارشناسی ارشد ، دانشگاه آزاد اسلامی ، واحد رودهن.

    39- شکوهی یکتا،محسن؛ زمانی،نیره. فصل نامه علمی- تخصصی آرامش. شماره 28

     

    1-Ateah,C.A.,Secco,K.L.,&Woodgate,R.L.(2003).Therisks and alternatives to physical punishment use with children .gournal of pediatric healthcare,23,123-132.

    2-Abramson. L.; Alloy.; L.; Hankin, B.; Clements. C: Zhu,l: Hogan, M. & Whitehouse. W. (٢٠٠٩),.Optimism cognitive style in vulnerability to depersson.In J. Gillham (ed) The science of Optimism andHope(٧۵-٩٨). Philadelphia. PA: Tempelton Foundation press

    3-Amato, P.R. & Rogers, S.J. (1997). A longitudinal study of marital problem and subsequent divorce.Journal of Marriage and Family, 59, 612-624.

    4- Abdollahi, A. (2005). F amily conflict,Sepand magazine,38(5). {in persion}

    5-Ahmadi, KH. (2000). The efficacy of change of family on decrising maritalconflict . The first cogress of family pathology in Iran . {in persion}

    6-Akhavi, M. (2003). The relationship between polyroles in marital communication in women.M.A thesis . {in persion}

    7-Baghban, A. Moradi, M. (2003).The efficacy of family therapy on maritalconflict in divorce request .Qartely of science & research :16,32-47. {inpersion}

    8-Barnet, L.J. (1993). Fire and ice in marital communication :hostile and distancing behaviors as predictors of marital distress.Journal of marriage and the family.62,693-707

    9-Baskin, T. Enrght, R. (2004). Intervention studies on forgiveness: A meta analysis. Journal of Counseling and Development, 84, 12-79.

    10-Browns, & Taylor, S(٢٠٠٩). Positive illusions and well-being revisited:separating fact for fiction.Bulletin ١١۶: ٧-٢١.

    11-Bronfenbrenner,U.,&Ceci,S.(1994).Nature-nurturereconceptualized: Abioecological model.Psychological Review,101,568-586.

    12- Christensen, A., & Heavey, C. L. (1999). Interventions for couples. Annual Review ofPsychology, 50, 90-165.

    13-Christensen, A. & Salavy, R.J. (1991). Communication, conflict, and psychological distance in nondisteresed,clinic and divorcing coples.Journal of consulting and clinical Psychology, 59, 458-463.

    14- Ezedi, Z. (2006). Marriage & marital adaptation .Happiness Magazine,5(32). {in persion}

    15- Fatehzadeh,M.Ahmadi,A,2005.The relationship between communication pattern and marital satisfaction in employed couple . Qartely of family research ,1(2):26-34. {in persion}

    16-Fincham, F. (2003). Marital conflict: Correlates, structure and context. Americanpsychological society, 12, 10.

    17- Fincham, F., & Beach, S. (1999). Conflict in marriage: implications for working with couples. Annual Review psychology, 50, 47-77.

    18- Fincham, F., & Beach, S. (2002). Forgiveness in marriage: Implications for psychological agnation and constructive communication. Perssonal Relationship, 9,239 – 257

    19- Jackson, S. M. (1998). The influence of forgiveness on intimacy and trust in marital and committed relationship. dissertation Abstracts International Sciences B: The Sciences & Engineering, 58 -69.

    20-Lim ,T & ,Wong, S.(2009), Hope versus optimism in Singaporean adolescent Contribution to depression and life satisfaction. Psychological Studies Academic Group, National Institute of  Education Nan Yang Technologica University, 1 Nan Yang Walk, Singapore , ۶٣٧۶١۶Republic of Singapore.

    21- Miller, J. F. & Powers. M (٢٠١٠), Development of an instrument to measure hope. Nursing Cousins Research, V.٣٧, ١٩٨٨.

    22- Mc Nulty , J.K.,& Karney , B.R.(2004).Positive expectations in theearly yerrs of marriage:shoud couples expect the best or brace for the west.

    23- Nasaji, Z. (2006). W omen, employed, family , Afarinesh magazine , 235{in

    persion}

    24- Nazari, A. Soleimani, A. (2005). A comprehention of marital satisfaction indual & uni employed, Qartely of counseling ,research & developments,6(24):97-108. {in persion}

    25-Navabinezhad, Sh. Nazari, A. (2006). The efficacy of progressive communication program in marital satisfaction in dual employed . Qartely of counseling, research & developments 4(25):78-85. {in persion}

    26- Spiegel, D.(٢٠١)٠, et al ,.Family environment as of predictor of adjustment to metastatic breast carcinoma ,Journal of psychology١٠۵ , ١٠٣,١٠٢.

    27- S.F & .Ho, M. Y., Cheung F. M.(٢٠١٠). Cheung, ,The role of meaning in life and optimism in promoting well-being .The Chinese University of Hong Kong:Shatin ,University of Macau, China.

    28-Tahmasbi, S. (2006). A comparison between employed and housewife women of marital satisfaction Qartely of nursing Hamedan university. {inpersion}.

    29-Taghvaee, P. (2006). A comparison between familiar & non familiarmarriage of marital conflict, M.A thesis of Tehran university . {in persion}.

    30-Warner, D. (2003). Work family balance:A gender analysis.Journal of family and economice.20(2):191-215

    31- Wille, S.T. (2000). Marital intraction and satissfation:A longitudinal view. Journal of consulting and clinical Psychology, 57(1).47-5

    32-Yong, E.M. & Long, L. (1998).Counseling and therapy for couples.NewYork international.thomsn publitioning company .

    33- Zahedani, Z. Iranmahbub, J. (1992). Aresearch on facilities & problems of women in Shiraz, Aproject research in Shiraz university.


موضوع پایان نامه رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه, نمونه پایان نامه رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه, جستجوی پایان نامه رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه, فایل Word پایان نامه رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه, دانلود پایان نامه رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه, فایل PDF پایان نامه رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه, تحقیق در مورد پایان نامه رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه, مقاله در مورد پایان نامه رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه, پروژه در مورد پایان نامه رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه, پروپوزال در مورد پایان نامه رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه, تز دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه, پروژه درباره پایان نامه رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه, گزارش سمینار در مورد پایان نامه رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه, رساله دکترا در مورد پایان نامه رابطه بین اضطراب و افسردگی با تعارضات زناشویی در مراجعین به مراکز مشاوره و مددکاری ناجا در شهر کرمانشاه

گرایش: بالینی پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد روانشناسی ( MA) چکیده پژوهش حاضر با هدف تعیین اثر بخشی طرحواره های درمانی بر کاهش تعارضات زناشویی و افزایش سلامت روان دانشجویان متاهل انجام گردیده است.در این پژوهش از روش شبه آزمایشی ( پیش آزمون ، پس آزمون با گروه کنترل) استفاده شده است .جامعه آماری این تحقیق، کلیه دانشجویان متاهل دانشگاه گرمسار می‌باشند، که در سال 93-1392 ...

پایان نامه کارشناسی ارشدرشته: M.A)) رشته : روانشناسی گرایش: بالینی چکیده چکیده : هدف از این پژوهش بررسی رابطه بین ناسازگاری زناشویی با مشکلات رفتاری و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان بود . روش پژوهش، توصیفی از نوع همبستگی و جامعه آماری شاما دانش آموزان پسر ارجاع داده شده از طرف مشاور تحصیلی دبیرستان های شهرستان رفسنجان در سال تحصیلی 92 – 1391 به مرکز مشاوره آموزش و پرورش که تعداد 200 ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: روان شناسی گرایش: بالینی چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه ابعاد جهت گیری مذهبی و هوش هیجانی با رضایتمندی زندگی زناشویی انجام شد. در این تحقیق 302 نفر از فرهنگیان متأهل زن و مرد با میانگین سنی 40سال و انحراف استاندارد 73/5و مدت ازدواج با میانگین 66/15 و انحراف استاندارد 29/4 که 9/58 درصد آن را زنان فرهنگی تشکیل می دادند و سطح ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A.) گرایش : عمومی رابطه بین مؤلفه‌های جنسی و مهارت‌های ارتباطی با رضایت زناشویی در زنان متأهل شهر گچساران چکیده این تحقیق به منظور بررسی رابطه بین مولفه های جنسی و مهارتهای ارتباطی بارضایت زناشویی درزنان متاهل انجام گرفت. تحقیق حاضر از نوع همبستگی جامعه مورد نظر کلیه ی زنان (زنان متاهل) شهرگچساران و تعداد نمونه مورد نظر200 نفراز آنهایی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.)گرایش: عمومی چکیده: پژوهش حاضر با هدف بررسی، نقش کشمکش های والدین در سازگاری فرزندان (اعتماد به نفس، پرخاشگری، سلامت روان) انجام شده است. جامعه آماری این پژوهش را دانش آموزان مقطع تحصیلی راهنمایی تشکیل می دهند. روش نمونه گیری این تحقیق به صورت تصادفی می باشد. ابزارهای اندازه گیری شامل: پرسشنامه مقیاس تاکتیک های حل تعارض پدر و مادر، ...

پایان‌نامه کارشناسی ارشد رشته مشاوره خانواده چکیده: پژوهش حاضر، با هدف بررسی رابطه بین هوش هیجانی معلمان زن با خشونت اعمال شده علیه آنان انجام گرفت.. همچنین در ادامه از خرده مقیاس های هوش هیجانی جهت پیش بینی خشونت اعمال شده در معلمان زن استفاده شد، .به همین منظور 280 نفر از معلمان زن با روش نمونه گیری خوشه ای از بین جامعه فرهنگیان شهر بندرعباس انتخاب شدند. پس از آن به منظور جمع ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد ) M.A. ( گرایش: عمومی مقایسه سبک‌های دلبستگی و عزت نفس در زنان متقاضی طلاق و زنان عادی چکیده پژوهش حاضر با هدف مقایسه سبک‏های دلبستگی و عزت نفس زنان متقاضی طلاق با زنان عادی در سال 1393 انجام شد. جامعه‏ی آماری در این پژوهش، کلیه‏ی زنان متأهل شهر شیراز، شامل زنان متقاضی طلاق که در فواصل زمانی اردیبهشت تا تیر سال 1393 جهت امر طلاق به ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: روانشناسی گرایش: بالینی چکیده فارسی هدف:این پژوهش با هدف مقایسه همبستگی خانوادگی، سلامت روانی و جهت گیری مذهبی در دختران فراری و عادی شهر تهران انجام شد. روش: روش تحقیق علّی-مقایسه ای و جامعه آماری آن 200نفر ازختران فراری و عادی شهر تهران در سال 93 بودند که از این تعداد 200 نفر، 100 نفردختران عادی به شیوه تصادفی ساده و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) در رشته مشاوره خانواده چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی نقش واسطه گری اضطراب اجتماعی در رابطه سبک های هویتی با رضایت جنسی است. این پژوهش توصیفی و از نوع همبستگی است. جامعه مورد مطالعه عبارت است از کلیه معلمین متأهل زن و مرد شهر مشهد که در سال تحصیلی 93-92 در مقطع دبیرستان مشغول به تدریس بودند. حجم نمونه مورد مطالعه در این پژوهش310 ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته روانشناسی گرایش بالینی چکیده: هدف: اضطراب اجتماعی یک اختلال بسیار ناتوان­کننده است که می­تواند بسیاری از جنبه­های زندگی فرد را مختل کند. در این تحقیق پژوهشگر به دنبال درمان با استفاده از روش­های نوروفیدبک و حضور ذهن به عنوان درمان­های جدید در حوزه روانشناسی می­­باشد. روش: طرح این پژوهش از نوع شبه آزمایشی با پیش آزمون - پس آزمون با دوگروه ...

ثبت سفارش