پایان نامه امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان اردبیل با تاکید بر تحلیل نیمرخ جو

word 10 MB 30392 142
1389 کارشناسی ارشد جغرافیا و برنامه ریزی شهری
قیمت قبل:۶۳,۳۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۹۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • رشته جغرافیای طبیعی

    گرایش اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی

    چکیده:

    استان اردبیل در شمال غرب کشور با شکلی کشیده و طولی خود طی سالهای اخیر با نابهنجاری های اقلیمی نظیر: افزایش دما بویژه در فصل زمستان، افزایش رخداد بادهای گرم، افزایش تبخیروتعرق پتانسیل، کاهش بارش مخصوصا بارش برف، خشکسالی های حادث شده طی سالهای اخیر، پایین آمدن سطح آبهای زیرزمینی بر اثر برداشتهای غیراصولی از منابع آبی و ... روبرو بوده است بطوریکه این رخدادها منطقه را به سوی بحران کمبود منابع آب در آینده به پیش می برد، از این رو جهت افزایش منابع آبی استان، یکی از روش های نوین استفاده از تکنیک بارورسازی ابرها می باشد.

    مواد مورد استفاده در پژوهش علاوه بر داده های ایستگاه های سینوپتیک هواشناسی سطح زمین، اطلاعات نیمرخ جو (در سطوح 1000، 850 ، 700 و 500 هکتوپاسکالی) شامل دما، رطوبت نسبی،‌ سرعت باد، ارتفاع ژئوپتانسیل، ضخامت سطوح ارتفاعی، آب قابل بارش و لایه دمای صفر می باشد که این مواد از 3420 نقشه سینوپتیکی در بازه زمانی دهه های هر ماه طی پنج سال اخیر (2009- 2005 میلادی برابر با 1388- 1384 شمسی) استخراج شده است.

    در پژوهش حاضر جهت امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان نقاط قوت، ضعف، فرصت ها و تهدیدها در قالب مدل SWOT ارائه شده و برای استخراج بهترین زمان باروری ابرها با توجه به تحلیل نیمرخ جو و اطلاعات ایستگاه های هواشناسی سطح زمین از روش تحلیل عاملی  استفاده شده است.

    نتایج پژوهش نشان می دهند استان اردبیل بدلیل قرار گرفتن در مسیر سامانه های مختلف جوی ، وجود پوشش مناسب ابری ، دمای مناسب و رطوبت لازم درسطوح مختلف جو زمینه اقلیمی را برای بارورسازی ابرها دارد، همچنین مناسبترین لایه برای باروری ابرها لایه های 850 تا 700 هکتوپاسکالی بوده و بهترین زمان بارورسازی ابرها از اول آبان تا آخر فروردین ماه و با توجه به توزیع زمانی ساعات ابری و درصد رطوبت نسبی طی ساعات صبح و عصر محلی می باشد.

    کلمات کلیدی:

    استان اردبیل، تکنیک بارورسازی ابرها، سامانه های جوی، نیمرخ جو، SWOT

    مقدمه:

    امروزه اکثریت طرح های زیست محیطی سعی بر شناخت اقلیم منطقه دارند اجرای  طرح های عمرانی ، اقتصادی ، کشاورزی و ... نیاز به شناخت نابهنجاری های اقلیمی جهت برنامه ریزی صحیح و قابل قبول داشته و از این رو ضرورت و اهمیت مطالعات اقلیمی در کالبد برنامه ریزی در سطوح مختلف جامعه قابل لمس است.

    استان اردبیل درشمال غرب کشور با شکلی کشیده و طولی خود در جهت شمال به جنوب همراه با عامل ارتفاع کوهستان ها و دشت های حاصلخیز و با ارزش کشاورزی و تامین محصولات عمده زراعی و دامی در ترکیب همجواری با دریای خزر از موقعیت خاص برخوردار است. وقوع حداکثر مطلق دمای 44  درجه سلسیوس در منطقه مشیران از توابع مشگین شهر و رخداد حداقل دمای مطلق 8/33- درجه سلسیوس در شهر اردبیل ، اختلاف حداکثر و حداقل مطلق دما را در این استان از مرز 77 درجه سلسیوس می‌گذراند که این ویژگی اقلیمی را به ندرت می‌توان در استانهای دیگر جستجو نمود.

    در این استان طی سالهای اخیر بدلیل نابهنجاری های اقلیمی رخ داده نظیر روند افزایش دما بویژه در فصل زمستان ، فراوانی رخداد بادهای گرم و افزایش تبخیروتعرق پتانسیل ، کاهش بارش ها مخصوصا بارش برف ، خشکسالی های حادث شده طی سالهای اخیر و برداشتهای غیراصولی از منابع آبی که در نهایت موجب پایین آمدن سطح آبهای زیرزمینی شده است، منطقه مورد نظر را به سوی بحران کمبود منابع آب در آینده به پیش می برد که یکی از روش های نوین افزایش منابع آبی ، استفاده از تکنیک بارورسازی ابرها می باشد. بحث باروری ابرها که بعنوان شاخه‌ای از علم تعدیل آب و هوا  شناخته می‌شود ، نوعی رفتار هوشمندانه با ابرها و سیستمهای ابری و در جهت افزایش بارش در ابرهایی است که فرایندهای بارش در داخل آنها در حال شکل‌گیری و اجرا است.

    برای برنامه ریزی صحیح و مبتنی بر تعقل و منطق استفاده از تکنیک بارورسازی ابرها در سطح استان لاجرم نیاز به شناخت اولیه مناسب از تعیین نقاط قوت ، ضعف ، فرصت و تهدیدهای اجرای بارورسازی ابرها می باشد. در مدلی که بدین منظور در این پروژه آورده شده است  منظور از فرصت ها، آن دسته از عوامل هستند که بر باروری ابرها در استان اردبیل تاثیر مثبت دارند و با ایجاد فضای مساعد زمینه را در دستیابی به باروری ابرها و انجام آن یاری می نماید.یکی از مهمترین فرصت ها را می توان امکان باروری ابرها در استان راه حلی برای عبور از خشکسالی های اخیر بیان کرد.

    تهدیدها، عواملی هستند که بر باروری ابرها در استان اردبیل تاثیر منفی داشته و با ایجاد فضای بازدارنده موجب می شوند دستیابی به چشم انداز حصول آب با تاخیر مواجه شده یا اساساً انجام نشوند مثل محدودیت ارتفاع پرواز در مناطق کوهستانی استان.

    منظور از قوت آن دسته از عواملی است که جهت دستیابی به چشم انداز تامین منابع آبی در استان اردبیل ، تکنولوژی باروری ابرها به عنوان نقطه اتکا از آنها بهره می جوید. مثل تعداد روزهای ابری زیاد و وجود ابرهای جوششی در مناطق کوهستانی استان.

    و منظور از نقاط ضعف ، عوامل باز دارنده ای است که موجب می شود دستیابی به چشم انداز تامین منابع آبی در استان اردبیل با استفاده از تکنولوژی باروری ابرها با تاخیر مواجه شده یا اساساً انجام نشود. مثل نبود ایستگاه جو بالا و تحت پوشش قرار نگرفتن منطقه از رادار استان های همجوار.

    با بررسی کلیه عوامل ذکر شده در این پروژه به این نتیجه می رسیم که استان اردبیل بدلیل قرار گرفتن در مسیر سامانه مختلف جوی ، وجود پوشش مناسب ابری ، ارتفاع کف مناسب برای بذرپاشی ، دمای مناسب و رطوبت لازم درسطوح مختلف جو ،  مناسب بودن میزان نزولات جوی بویژه تعداد روزهای برفی زیاد در بیشتر مناطق استان و ... زمینه اقلیمی را برای بارورسازی ابرها دارد.

     

    1-1) بیان مسئله:

    استان اردبیل درشمال غرب کشور با شکلی کشیده و طولی خود در جهت شمال به جنوب همراه با عامل ارتفاع کوهستانها و دشت های حاصلخیز و با ارزش کشاورزی و تامین محصولات عمده زراعی و دامی در ترکیب همجواری با دریای خزر از موقعیت خاص برخوردار است.

    امروزه اکثریت طرح های زیست محیطی سعی بر شناخت اقلیم منطقه دارند اجرای  طرح های عمرانی ، اقتصادی ، کشاورزی و ... نیاز به شناخت نابهنجاری های اقلیمی جهت برنامه ریزی صحیح و قابل قبول داشته و از این رو ضرورت و اهمیت مطالعات اقلیمی در کالبد برنامه ریزی در سطوح مختلف جامعه قابل لمس است (خزانه داری وهمکاران، 1387: 217 ).

    در استان اردبیل طی سالهای اخیر بدلیل نابهنجاری های اقلیمی رخ داده نظیر روند افزایش دما بویژه در فصل زمستان ، فراوانی رخداد بادهای گرم و افزایش تبخیروتعرق پتانسیل ، کاهش بارش ها مخصوصا بارش برف ، خشکسالی های حادث شده طی سالهای اخیر و برداشتهای غیراصولی از منابع آبی که در نهایت موجب پایین آمدن سطح آب های زیرزمینی شده است ، منطقه مورد نظر به سوی بحران آب و هوایی و کمبود منابع آب در آینده به پیش برد(همتی وهمکاران، 1384 :5).

    یکی از روش های نوین افزایش منابع آبی ، استفاده از تکنیک بارورسازی ابرها در بالادست حوضه های آبریز می باشد که بارش بویژه در فصول سرد سال می تواند تامین کننده بخشی از منابع آب استان در نیمه دوم سال زراعی باشد.

    1-2) ادبیات نظری پژوهش:

    بحث باروری ابرها[1]  که بعنوان شاخه‌ای از علم تعدیل آب و هوا[2]  شناخته می‌شود ، نوعی رفتار هوشمندانه با ابرها و سیستم های ابری و در جهت افزایش بارش در ابرهایی است که فرایندهای بارش در داخل آنها در حال شکل‌گیری و اجرا است. به عبارت دیگر هر عملی که باعث تحریک ابر و تغییر در فرآیندهای درونی ابر گردد با پاشیدن یا تلقیح گرده‌های سرد، مانند یخ خشک (انیدرید کربنیک) و یا مواد شیمیائی دیگر نظیر یدور نقره[3] به‌ داخل ابرها و یا در پایه‌ آنها موجب انگیزش ابر و تسریع در وقوع بارش می‌شود، باروری ابر نامیده می‌شود(انجمن تعدیل آب و هوای کالیفرنیا، 1977).

    عامل بارورکننده برحسب دمای ابر تفاوت دارد. در ابرهای سرد (دمای ابر زیر صفر درجه) از یخ خشک و یدور نقره استفاده می‌شود و در ابرهای گرم (دمای ابر بالای صفر درجه) از قطرات آب و نمک طعام استفاده می‌شود(علیزاده، 1379: 104).

    در حال حاضر اکثر روش های بارورسازی ابرها ، به سه روش ذیل اجراء می‌شود:

    الف) تکنیک‌های پرتاب موشک: که در آنها از راکت های حاوی بذرهای بارور کننده برای پرتاب از سطح زمین تا ارتفاع ۷۰۰۰ تا ۸۰۰۰ متری استفاده می‌شود.

    ب) تکنیک‌های هوائی: با استفاده از انواع هواپیماها و تزریق مواد شیمیائی چون یدور نقره ، نیتروژن مایع و... در ابرهائی که که دمای آنها بین 5- تا 25-  درجه سلسیوس باشد.

    روش هوایی به سه طریق باروری در پایه ابر، درون ابر و تاج ابر صورت می‌گیرد. در این روش مواد لازم برای تولید هسته‌های میعان را با استفاده از هواپیما به ابر تزریق می‌کنند. بعد از شلیک گلوله حامل مواد توسط هواپیما به داخل ابر، حدود 20 تا 40 دقیقه بعد از تزریق ، ابر شروع به باریدن می کند. این مدت، زمانی است که ابر از مکانی که برای باریدن در نظر گرفته شده، فاصله می‌گیرد. زمان تأثیر مواد باروری باتوجه به سرعت و حرکت ابر، در فاصله 50-40 کیلومتری محل تزریق اثرات بارورسازی نمایان می‌شود.

    هواپیما دارای مزیت امکان حمل مواد مورد استفاده و پاشیدن آن دقیقاً در محل انتخاب شده می‌باشد ولی چون فقط زمان کوتاهی در محل مورد نظر قرار می‌گیرد و به سرعت از آن دور می‌شود برای اجرای یکسری عملیات که دارای بازده اقتصادی قابل توجه باشد؛ بسیار گران تمام می‌شود. ضمناً برای انجام عملیات، چندین هواپیما باید چندین بار متوالی در پرواز باشند که علاوه بر خطرات ناشی از ابرهای رعدوبرق‌دار؛ خطر پرواز بر نواحی کوهستانی (بویژه در زمان عدم امکان دید) نیز وجود دارد.

    ج) تکنیک‌هائی ژانراتورهای زمینی: در این روش سیستم‌های تولید هسته‌ های انجماد به‌عنوان ژنراتورهای تصعید یدور نقره در سکوهای زمینی نصب شده و با سوزاندن محلول‌های یدور نقره یا مواد دیگر را  در زیر ابرها منتشر می‌کنند.در این روش نیز محدویت‌هایی وجود دارد بدین صورت که برای رساندن هسته‌های رها شده از ژنراتورها (یدور نقره) به داخل ابر؛ باید جریانات صعودی طبیعی از پایین به بالا در ابرها وجود داشته باشد. بدین ترتیب زمان و جهت خروج یدور نقره از ژنراتورها باید به طور دقیق پیش‌بینی شود(گریفیث، 1993).

    نکاتی مهم در مورد باروری ابرها

    تا به حال نشانه‌ای وجود ندارد که باروری ابرهای یک منطقه باعث کاهش بارش در مناطق مجاور شده باشد (حتی تا شعاع 160 کیلومتری).

    موادی که در باروری ابرها استفاده می‌شود مثل نمک ، یخ خشک ، اوره یا یدور نقره هرگز باعث آلودگی نمی‌شود و خطری ایجاد نمی‌کند زیرا مقدار این مواد بسیار ناچیز است.

    تجربه کشورهای دارای این تکنولوژی در سطح جهان نشان داده است که باروری ابرها می‌تواند مقدار بارش را بین 10 تا 25 درصد افزایش دهد(انجمن تعدیل آب و هوای کالیفرنیا، 1977).

    1-3) نقاط قوت ، ضعف ، فرصت و تهدیدهای باروری ابرها در استان اردبیل

    برای برنامه ریزی صحیح و مبتنی بر تعقل و منطق لاجرم نیاز به شناخت اولیه مناسب از تعیین نقاط ضعف و قوت می باشد که اینگونه عوامل خود به عوامل درونی و بیرونی تاثیر گذار بر محیط تقسیم بندی خواهد شد یکی از روش هایی که در این زمینه مورد استفاده برنامه ریزان قرار می گیرد روشswot  می باشد. اصولا swot در لغت به معنی قوت ها، ضعف ها، فرصت ها وتهدیدات است ودراصطلاح فرایند شناسایی، بررسی و ارزیابی متغیر های موثروبالقوه داخلی و محیطی را تجزیه و تحلیلswot  گویند(ریماند، 1973).

    واژه  swot برگرفته از این لغات می باشد:

    S :   به معنی قدرت(Strength)

      : Wبه معنی ضعف(Weakness)

    O: به معنی فرصت(Opportunity)

    T: به معنی تهدید(Threat)

     

    در سیستم فوق چهار گزینه زیر مورد طرح وبررسی است :

    1) گزینه WT نقاط ضعف و تهدیدات است. و سیستمی که بیشترین عوامل آن در این خانه متمرکز باشد وضعیت جالبی نداشته و چنین سیستمی در بحران خواهد بود.

    2) گزینه WO هدفش کاهش نقاط ضعف و افزایش فرصت هاست در این حالت سیستم به علت  دارا بودن ضعف های اساسی امکان استفاده از فرصت های به دست آمده را ندارد.

    3) گزینه ST بر اساس توانمندی سیستم در مقابل تهدیدات بنا شده است هدف آن این است که توانمندی های موجود را افزایش و در مقابل تهدیدات را کاهش دهد.

    4) در گزینه SO  هر سیستم علاقه مند است که همیشه در این موقعیت قرار داشته باشد که بتواند بهره گیری از توانمندی ها و فرصت ها را به حداکثر برساند.

    شکل (1-1) مدل ماتریس swot  را نشان می دهد.

    (تصاویر در فایل اصلی وجود دارد)

    Abstract:

    Ardebil Province, Located in North West of the Country with its extended and longitudinal shape, in recent years has been faced with the climatic disorders such as: Temperature rise, especially in winter, increasing of the occurrence of hot winds, increase the Potential evaporation and precipitation, reduction of the fall especially snow fall, droughts occurred in recent years, the descending of the level of the underground water resources, and …That forwards of the this region towards the crisis of water shortage in future. Thus one of the new methods for increasing the water resources of the Province is applying clouds fertilization techniques.

    Information used in this study, in addition the data of the surface synoptic meteorological station, and the atmospheric profile data (in the levels of 1000, 850, 700 and 500 Hpa) is including the temperature, relative humidity, wind speed, geopetancel height, thickness of higher surface, water capable of raining and the layer 0f zero temperature. This information has been extracted form the 3420 synoptic maps in the decades of each month daring the last five years (2005-2009 A.D equal to 1384-1388 lunar).

    In this investigation, the study of feasibility of the clouds fertilization in this Province tries to present the strengths,  weaknesses, opportunities and threats in SWOT model, and Fertility extracting the best time of the clouds fertility according to the analysis and information profiles of atmospheric ground meteorological stations Factor analysis has been used.

    The investigation shows that: Ardebil Province, being located in the path of different weather systems, having suitable cloud coverage, proper temperature and humidity necessary for different levels of the atmosphere, has the climatic background required for clouds fertilization.

    The best suitable layer for cloud fertilization is the 700 to 850 Hpa layer and  the best time for the clod fertilization according to the time distribution of cloud coverage and the percentage of relative humidity, is the local hours in the morning and evening.

     

    Key words:

    Ardabil Province, Clouds Fertilization Techniques, Weather systems, Atmospheric profiles, Swot. 

  • فهرست:

    ندارد.
     

    منبع:

    امیدوار، کمال، 1382، مبانی نظری بارورسازی ابرها، فصلنامه سپهر، دوره12، شماره 47، ص 24 تا 48. (http://database.irandoc.ac.ir).

    پژوهشکده هواشناسی، 1381، مطالعات مرتبط با تعدیل مصنوعی آب و هوا: امکان سنجی بارور سازی ابرها و آزمون آن برای استان خراسان ، تهران: سازمان هواشناسی کشور.

    حیدری، حسن. 1378، ناحیه بندی سینوپتیک اقلیم ایران، رساله دکتری اقلیم شناسی، تهران: گروه جغرافیای دانشگاه تربیت مدرس.

    راسخی، بهروز.1384. بررسی چشم انداز گسترش IT در مناطق روستایی کرمانشاه با بهره گیری از مدل swot و تکنیک دلفی، رساله ی کارشناسی ارشد، دانشگاه رازی کرمانشاه.

    پورمند خلیفه، رضا. 1388، امکانسنجی استحصال آب از مه در استان اردبیل، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، 144 صفحه.

    سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل، 1389، سایت سازمان(http://www.ardabil-agrijahad.ir).

    شکوهی جم، سمیه. 1385، تحلیل سینوپتیکی بارش برف سنگین شمال غرب ایران، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران: دانشکده جغرافیا، رشته جغرافیای طبیعی. اقلیم شناسی.

    صادقی حسینی، سیدرضا. حجام، سهراب. تفنگ ساز،پوریا. 1384، ارتباط آب قابل بارش ابر و بارندگی دیدبانی شده در منطقه تهران، مجله فیزیک زمین و فضا، جلد31، شماره2، ص13-21.

    صادقی حسینی، سیدرضا. رضائیان،مهتاب. 1385، بررسی تعدادی از شاخص های ناپایداری و پتانسیل بارورسازی ابرهای همرفتی منطقه اصفهان، مجله فیزیک زمین و فضا، جلد32، شماره2، ص83-98.

    صمدزاده، رسول. 1384، درآمدی بر روش تحقیق در جغرافیایی طبیعی، دانشگاه آزاد واحد میانه.

    علیجانی، بهلول، 1381، اقلیم شناسی سینوپتیک، تهران: انتشارات سمت.

    علیجانی، بهلول، کاویانی،محمدرضا، 1371، مبانی آب و هواشناسی، تهران: انتشارات سمت.

    علیزاده، امین، و همکاران، 1379، هوا و اقلیم شناسی، مشهد: انتشارات دانشگاه فردوسی.

    فردوسیان نجف آبادی، آتوسا، 1381، بررسی آزمایشگاهی توان بارورسازی ابرهای سرد توسط تعدادی هسته یخ طبیعی، دانشگاه تهران. موسسه ژئوفیزیک. گروه فیزیک فضا. رشته هواشناسی.

    فرج زاده، منوچهر، 1386، تکنیک های اقلیم شناسی، تهران: انتشارات سمت.

    مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها، 1389، موسسه تحقیقات آب، یزد: وب سایت(http:// wmir.ir).

    معاونت برنامه ریزی دفتر آمار و اطلاعات استانداری اردبیل، 1387، سالنامه آماری استان اردبیل، گروه نقشه و .GIS

    محمدی، سیاوش. 1388، بررسی میکروکلیمای فرودگاه اردبیل با تاکید بر پدیده مه، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشکده علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل، 185 صفحه.

    نایت، پیتر. پارسونس،تونی. 1386، روش رساله نویس در جغرافیا و علوم مرتبط، ترجمه: محمدی، حسین ، انتشارات دانشگاه تهران.

    نوربخش، بهجت. ریتالاک، ب.جی، 1355، بررسی بر روی تجربیات مربوط به تغییر ساختمان ابرها و ایجاد بارندگی بروشهای مصنوعی، پایان نامه کارشناسی ارشد. دانشگاه تهران: موسسه ژئوفیزیک.

    نجفی، درعلی، 1383، محاسبه آماری حداکثر بارش محتمل 24 ساعته و حداکثرآب قابل بارش با استفاده ازداده های ایستگاه جو بالا ایستگاه اصفهان، دومین همایش ملی منابع آب و خاک، دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز.

    همتی، رسول و همکاران ، 1384، بررسی نابهنجاری های اقلیمی در تشدید یا کاهش بلایای جوی و اقلیمی استان اردبیل، مجله اقلیم شناسی، جلدششم، ص4-9.

    همتی، رسول. گلمحمدی، اسرافیل. نصیری، عظیم. دولتی مهر، علی. 1385، اطلس بلایای جوی و اقلیمی استان اردبیل، سازمان هواشناسی کشور.

    همتی، رسول و همکاران، 1386، اطلس اقلیمی استان اردبیل با استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی، اداره کل هواشناسی استان اردبیل، 143 صفحه.

    همتی، رسول. کمانگر، بهمن. حقیقت، مسعود. اسدی اسکوئی، ابراهیم. 1388، کنترل ذخایر برفی بالادست حوضه های آبریز بوسیله تصاویر ماهواره ای(سنجش از راه دور) جهت فرابینی خشکسالی(مطالعه موردی استان اردبیل)، همایش ملی مسائل و راهکارهای مقابله با خشکسالی، دانشکده کشاورزی دانشگاه شیراز، ص413 - 418.

    همتی، رسول. نصیری، عظیم. فاتح، شاهرخ. 1389، آشکارسازی نابهنجاری های اقلیمی در شمال غرب کشور مطالعه موردی ایستگاه سینوپتیک اردبیل، مجموعه مقالات چهارمین کنفرانس تغییر اقلیم، تهران، ص357 - 362.

    هاردی، جان تی، 1387، تغییر اقلیم. علل، اثرات و راه حل ها، ترجمه:خزانه داری، لیلی. و همکاران، مشهد: انتشارات پاپلی.

    یارنال، برنت. 1385، اقلیم شناسی همدید و کاربرد آن در مطالعات محیطی، ترجمه:مسعودیان، سیدابولفضل، انتشارات دانشگاه اصفهان.

    29.Griffith, D.A., J.R. Thompson and D.A. Risch, (1991), A winter Cloud Seeding Program in Utah. Weather Modification Association, Journal of Weather Modification, Vol. 23 pp. 27-34. 

    30.Griffith, D. A., (1993), Planting the Seeds for Increased Water Availability for Hydro. Hydro Review, August, 1993, pp. 122 - 128.

    31.Griffith, D.A.and M.E. Solak (2002), Economic Feasibility Assessment of Winter Cloud Seeding in the Idaho , North American Weather Consultants, Inc.Sandy, UT 84070, pp565-7.

    32.Griffith, D.A.and M.E. Solak, (1999), A Cloud Seeding Program to Enhance Hydroelectric Power Production from the El Cajon Drainage, Honduras. Seventh WMO Scientific Conference on Weather Modification, Chaing Mai, Thailand, Feb. 17-22, 1999, pp 131-134.

    33.Rimand. Charlos, SWOT Model, 1973.

    34.Risch, D.A., J.R. Thompson, M.E. Solak, and D.A. Griffith, (1996), Summary of Operations and Evaluation of a Cloud Seeding Program for the Boise River Drainage during Water Year 1996. NAWC report WM 96-8 to the Boise Project Board of Control.

    35.Stauffer, N.E.Jr., (2001), Cloud Seeding_The Utah Experience.Weather Modification Association, Journal of Weather Modification, Vol. 33, pp. 63-69.

    36.Weather Modification Association, 1997: Some Facts About Seeding Clouds.  Fresno, California.


موضوع پایان نامه امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان اردبیل با تاکید بر تحلیل نیمرخ جو, نمونه پایان نامه امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان اردبیل با تاکید بر تحلیل نیمرخ جو, جستجوی پایان نامه امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان اردبیل با تاکید بر تحلیل نیمرخ جو, فایل Word پایان نامه امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان اردبیل با تاکید بر تحلیل نیمرخ جو, دانلود پایان نامه امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان اردبیل با تاکید بر تحلیل نیمرخ جو, فایل PDF پایان نامه امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان اردبیل با تاکید بر تحلیل نیمرخ جو, تحقیق در مورد پایان نامه امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان اردبیل با تاکید بر تحلیل نیمرخ جو, مقاله در مورد پایان نامه امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان اردبیل با تاکید بر تحلیل نیمرخ جو, پروژه در مورد پایان نامه امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان اردبیل با تاکید بر تحلیل نیمرخ جو, پروپوزال در مورد پایان نامه امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان اردبیل با تاکید بر تحلیل نیمرخ جو, تز دکترا در مورد پایان نامه امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان اردبیل با تاکید بر تحلیل نیمرخ جو, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان اردبیل با تاکید بر تحلیل نیمرخ جو, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان اردبیل با تاکید بر تحلیل نیمرخ جو, پروژه درباره پایان نامه امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان اردبیل با تاکید بر تحلیل نیمرخ جو, گزارش سمینار در مورد پایان نامه امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان اردبیل با تاکید بر تحلیل نیمرخ جو, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان اردبیل با تاکید بر تحلیل نیمرخ جو, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان اردبیل با تاکید بر تحلیل نیمرخ جو, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان اردبیل با تاکید بر تحلیل نیمرخ جو, رساله دکترا در مورد پایان نامه امکانسنجی بارورسازی ابرها در استان اردبیل با تاکید بر تحلیل نیمرخ جو

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی-اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی چکیده باران های بیش از 100 میلی متر در یک روز یکی از عوامل بروز سیل و مخاطرات طبیعی اند که آگاهی از چگونگی وقوع و میزان اثرات آن کمک بسزایی در کاهش آسیب های احتمالی محیطی می نماید. پژوهش حاضر به منظور شناخت و بررسی الگوهای بارش بیش از 100 میلی متر در یک روز صورت گرفته است. محدوده ...

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیای طبیعی گرایش اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی چکیده یکی­از بیماری­های قرن حاضر که متاسفانه، جوانان خصوصاً دختران و زنان جوان به آن مبتلا می­شوند بیماری (MS)‌ می­باشد که هنوز از نظر پزشکان متخصص دنیا علت آن مشخص نیست و متاسفانه نظریات گوناگونی را عنوان می­کنند که پایه و اساس علمی درستی ندارد. این بیماری را اتوایمیون یا ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(M.A) رشته جغرافیا اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی چکیده به دلیل نقش بسزای پوشش برفی در چرخه هیدرولوژیکی، بررسی خصوصیات پوشش برف (سطح پوشش برف) با تفکیک مکانی و زمانی بالا ضروری به نظر می رسد. اندازه گیری این پارامتر عموماً با استفاده از مشاهدات میدانی در ایستگاه های هواشناسی صورت می پذیرد. اما از آنجایی که ایستگاه های برف سنجی از توزیع ...

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) جغرافیای طبیعی گرایش اقلیم ­شناسی در برنامه­ ریزی محیطی چکیده امروزه با توجه به این که دفن زباله بدون رعایت مسائل زیست محیطی تهدیدات زیادی را به محیط زیست و اقلیم وارد می کند، انتخاب مکان مناسب و دفن بهداشتی زباله ضروری است. در این پژوهش سعی بر آن بوده که نقش آلودگی زباله­های دفن شده در جعفرآباد مغان بر محیط زیست و اقلیم منطقه ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته­ی آب و هوا شناسی گرایش شهری چکیده: پژوهش­های انجام شده در جهان به­­طور عمده نشانگر افزایش تدریجی میانگین دما است. امروزه روند دماهای فرین از مهم­ترین پارامترهای ا­قلیمی است که برای اثبات تغییر اقلیم در یک منطقه مورد ارزیابی قرار می­گیرد. تحلیل روند سری­های زمانی شاخص­های حدی دما سبب شناخت بهترمان در خصوص رفتار گذشته و حال تغییرات ...

چکیده شکل گیری سکونتگاههای آموزشی و فرهنگی از لحاظ شکل به چگونگی استقرار و نوع مصالح و بسیاری از پارامترهای دیگر در ارتباط با عناصر اقلیمی است. معماری همساز با شرایط اقلیمی علاوه بر اینکه فضای مطلوب آسایش را فراهم می کند از پرت انرژی جلوگیری نموده و اثرات مطلوب اقتصادی در مقیاس خرد و کلان به همراه خواهد داشت. محدوده مورد مطالعه در این تحقیق شهر لنگرود درشهرستان لنگرود از استان ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی جغرافیای طبیعی گرایش اقلیم شناسی فصل اول کلیات پژوهش 1- 1- مقدمه صنعت توریسم به عنوان یکی از مهم­ترین صنایع برای رشد اقتصادی در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می باشد) فونت و اهجم[1]، 1999: 63(. در حال حاضر، بسیاری از کشورها منافع اقتصادی و اجتماعی خود را از توریسم دریافت می کنند و درآمدهای توریسم را برای توسعه زیرساخت ...

پایان­نامه برای دریافت درجه­ی کارشناسی ارشد در رشته­ی جغرافیای طبیعی گرایش اقلیم شناسی چکیده: پارک ملی دریاچه ارومیه پس از مرداب انزلی از جالب‌ترین و زیباترین زیستگاه‌های طبیعی جانوران در ایران به‌شمار می‌رود. دریاچه ارومیه به علت داشتن مزایای طبیعی و مواهب خدادادی می­تواند یکی از عوامل مهم جلب گردشگران اعم از داخلی و خارجی گشته و در صورت توجه مسئولان و سرمایه گذاری بخش خصوصی در ...

چکیده محدوده مطالعاتی بابل – بابلسر با مساحت 1817 کیلومترمربع، زیر حوزه محدوده بابل – آمل می­باشد که در استان مازندران واقع شده است. حدود 898 کیلومترمربع از محدوده را دشت و 919 کیلومترمربع را ارتفاعات دامنه شمالی البرز تشکیل می­دهد. رودخانه بابلرود، منبع اصلی آب سطحی در محدوده می­باشد.. اقلیم دشت بابل – بابلسر بر اساس روش آمبرژه خیلی مرطوب می­باشد. محدوده بابل – بابلسر از نظر ...

پايان نامه جهت دريافت درجه کارشناسي ارشد در رشته ي مهندسي عمران/ مهندسي آب سرماي 1392 1-1- مقدمه در اين فصل مروري بر مفهوم تغيير اقليم و علل ايجاد آن و تاثير اين پديده بر منابع طبيعي و من

ثبت سفارش