پایان نامه بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی

word 4 MB 31430 129
مشخص نشده مشخص نشده مهندسی عمران
قیمت قبل:۶۱,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۲,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • چکیده

    محدوده مطالعاتی بابل – بابلسر با مساحت 1817 کیلومترمربع، زیر حوزه محدوده بابل – آمل می­باشد که در استان مازندران واقع شده است. حدود 898 کیلومترمربع از محدوده را دشت و 919 کیلومترمربع را ارتفاعات دامنه شمالی البرز تشکیل می­دهد. رودخانه بابلرود، منبع اصلی آب سطحی در محدوده می­باشد.. اقلیم دشت بابل – بابلسر بر اساس روش آمبرژه خیلی مرطوب می­باشد. محدوده بابل – بابلسر از نظر تقسیمات زمین­شناسی در زون البرز قرار گرفته است. سنگ بستر آبخوان بابل – بابلسر شامل رسوبات دریایی حاوی آب شور فسیل می­باشد. براساس نتایج ژئوفیزیک و ژئوالکتریک می­توان نتیجه گرفت که قسمت عمده آبخوان محدوده­ی مطالعاتی بابل - بابلسر از نوع آزاد می­باشد. قابلیت انتقال آبخوان در محدوده از (d/m2)1500 در نواحی جنوبی تا (d/m2)100 در نواحی شمالی متغیر می­باشد. هدف عمده از این تحقیق، بررسی و مطالعه­ی دراز مدت کیفیت آب­زیرزمینی محدوده (سال­های آبی 81-80 تا 91-90) و پهنه­بندی مختلف کیفی آب­زیرزمینی دشت با استفاده از قابلیت­های سیستم اطلاعات جغرافیایی (ArcGIS) بوده است. در متوسط دوره خشک و مرطوب از لحاظ شرب، به ترتیب 9/71 و 9/75 درصد از محدوده دارای کیفیت قابل قبول، و 8/21 و 2/16 درصد دارای کیفیت نامناسب می­باشد. از لحاظ کشاورزی، به ترتیب 8/88 و 2/87  درصد از محدوده در کلاس C3S1 واقع شده­اند. تیپ غالب آب­زیرزمینی محدوده،   بی­کربناته کلسیک می­باشد. تقسیم­بندی محدوده براساس باقیمانده خشک در متوسط دوره­های خشک و مرطوب، بیش از 80 درصد از کل وسعت محدوده دارای آب­ شیرین و بقیه آن دارای آب لب­شور می­باشد. از لحاظ سختی، آب­زیرزمینی محدوده در اکثر  چاه­های نمونه­برداری دارای کیفیت کاملا سخت است. با بررسی روند تغییرات کیفی آب­زیرزمینی منطقه در طول دوره 11 سال متفاوت بوده، بطوریکه تنزل کیفیت آب در سال­های اخیر مشاهده می­شود.

     

    کلمات کلیدی: بابل – بابلسر، آب­زیرزمینی، کیفیت آب، سیستم اطلاعات جغرافیایی

    فصل اول

     

    کلیات تحقیق

    1-1- مقدمه

    آب منشاء حیات و رونق زندگی است. اهمیت آب درتمام شئون زندگی بشر مشهود و برکسی پوشیده نیست. بخش اعظم آب کره زمین یعنی2/94 درصد آن به صورت آب شور در اقیانوس­ها قرار گرفته که غیر قابل استفاده است. از 8/5 درصد آب موجود در خشکی های کره زمین، آبهای زیرزمینی بزرگترین منبع آب شیرین جهان بوده و تقریباً 20% آب مصرفی کل جهان از آن تأمین می­گردد (ولایتی، 1374).

    منابع آب­زیرزمینی به­ خصوص در مناطق خشک و نیمه خشک بسیار با اهمیت هستند. کشور ایران در منطقه نیمه خشک جهان واقع گردیده، که میانگین بارندگی سالیانه آن حدود 253 میلی­متر است، این مقدار بارش کمتر از یک سوم متوسط بارندگی سالیانه کره زمین (860 میلی­متر) می­باشد. از طرف دیگر توزیع بارندگی درکشور ما ازنظر مکانی و زمانی یکنواخت نبوده از این رو در اکثر نقاط کشور همواره با مشکل کم آبی مواجه هستیم (علیزاده 1385، 13)، بنابراین شناخت آب از نظر کیفیت و چگونگی حصول آن قدمی اساسی برای بهینه­سازی مصرف است (رکس و همکاران 2007، 210)[1].

    آب­ های زیرزمینی به دلیل ارتباط هیدروژئولوژی با دیگر منابع آبی همواره در معرض آلودگی با روند تخریبی است (زراعی و آخوندعلی 1385، 3:1620)، بنابراین در بحث مدیریت سیستم آب­زیرزمینی که تصمیمات براساس کمیت و کیفیت آب اتخاذ می­شوند، شناسایی عوامل آلاینده آب­زیرزمینی، بررسی تغییرات مکانی و زمانی غلظت آلاینده­ها، حفظ کیفیت منابع آب در حد استانداردهای قابل قبول ملی و جهانی لازم و ضروری است.

     

    1-2- بیان مسأله و ضرورت انجام تحقیق                                

    از جمله مسائل حائز اهمیت در رابطه با آب زیرزمینی به عنوان یکی از منابع مهم تأمین آب، ارزیابی کیفی و حفاظت از آن می باشد. استفاده از انواع شاخص های کیفیت، به بیان وضعیت و کیفیت آب به صورتی ساده و آسان کمک می نماید.

    جهت استمرار یا توسعه بهره­برداری از آبهای زیرزمینی برای انواع مصارف و اهداف مختلف، ضرورت دارد که اطلاعات کافی از مجموعه ویژگی های کمی وکیفی آبخوان مورد  نظر جمع­آوری، ذخیره، تجزیه و تحلیل و نتیجه گیری شود. برای رسیدن به این هدف، انجام عملیات پایش (کمی و کیفی) ضروری می­باشد.

    پایش منابع آب به دو دسته پایش کمی و کیفی تقسیم بندی می­شود. انجام پایش کیفی ضمن ارائه اطلاعات مورد نیاز به منظور شناخت وضعیت موجود، با ساده­سازی وکاهش اطلاعات خام، روند تغییرات کیفی را در طول مکان و زمان نشان داده و زمینه­ی مناسب را برای انجام اقدام­های کنترلی به ­موقع فراهم  می­کند. با­توجه به برنامه­ها و فعالیت­های کشورهای موفق در زمینه پایش کیفی آب­زیرزمینی و بررسی وضعیت نامطلوب در خصوص حفاظت از کیفیت منابع آب­زیرزمینی که منجر به تنزل کیفیت آن شده است، می­توان لزوم توجه جدی به پایش مداوم آب­زیرزمینی را دریافت.

    یک نمونه از امکانات بسیار کارا و پیشرفته در این زمینه استفاده از سیستم اطلاعات جغرافیایی (GIS) است، که در چند سال اخیر بسیار مورد توجه قرار گرفته است تا قابلیت­ها و کارایی­های آن در مطالعه سفره آب­زیرزمینی یک منطقه نسبت به روشهای سنتی و دستی که غالبا وقت­گیر و پرهزینه است شناسایی و معرفی گردد تا بتوان هم با سرعت بالا و هم با هزینه کمتر و با بهنگام نمودن اطلاعات، مدیریت بهتری را بر روی وضعیت سفره آب­زیرزمینی منطقه اعمال کرد و در هر زمان از وضعیت کیفی آب­زیرزمینی دشت مطلع شد (احمدی و صدقمی 2008، 357)[2].

     

    1-3- اهداف تحقیق

    مشخص شدن گرایش کیفی منابع آبی می­تواند به صورت ابزاری مفید درتدوین برنامه­های حفاظت و بهره­برداری به­کار رود. در این تحقیق اهداف زیر مورد توجه قرار گرفته است:

    - بررسی هیدروژئولوژی منطقه­ و تهیه نقشه­های موضوعی ­نظیر نقشه­های هم­ تراز و هم عمق آب­زیرزمینی، جهت جریان آب­زیرزمینی، هیدروگراف واحد آب­زیرزمینی دشت به کمک سیستم اطلاعات جغرافیایی.

    - بررسی فرایندهای ژئوشیمیایی حاکم بر آبخوان مورد مطالعه و اثرات ناشی از آن.

    - تهیه نقشه پهنه­بندی کیفی آبخوان منطقه (نظیر نقشه تغییرات آنیون­ها و کاتیون­ها) به کمک سیستم اطلاعات جغرافیایی و ترسیم نمودار تغییرات پارامترهای کیفی در دوره آماری مورد نظر.

    - تعیین تیپ آب­زیرزمینی منطقه و تهیه نقشه پهنه­بندی مکانی منطقه ار نظر شرب و کشاورزی.

     

    1-4- فرضیه‏های تحقیق

    - کیفیت آب­زیرزمینی دشت بابل - بابلسر از نظر شرب و کشاورزی قابل قبول می­باشد.

    - روند تغییرات کیفی آب­زیرزمینی دشت بابل - بابلسر رو به ­تنزل است.

     

    فصل دوم

     

    مروری بر تحقیقات انجام شده

     

    2-1- موقعیت جغرافیایی محدوده مطالعاتی

    حوزه آبریز رودخانه­ های مازندران که در شمال رشته کوه ­البرز میانی و در حاشیه جنوبی دریای مازندران واقع شده، دارای وسعتی حدود 25650 کیلومتر­مربع می­باشد. جلگه ساحلی مازندران با روند شرقی- غربی در امتداد ساحل دریا با وسعتی معادل 5245 کیلومترمربع گسترده شده است. که از حوزه آبریز رودخانه صفارود در غرب شروع و به حوزه آبریز رودخانه­های خلیج گرگان در شرق ختم می­گردد (تماب 1375، 4). محدوده مطالعاتی بابل- بابلسر بین طول­های جغرافیایی ´36 ˚52 تا ´50 ˚52 شرقی و ´42 ˚36 تا   ´45 ˚36 شمالی، واقع شده است (شکل2-1).

    پهنه دشت، حوزه آبریز رودخانه­ بابلرود را شامل می­شود. جهت تعیین مرز حوزه از حدود تقسیمات سیاسی شهرستان­های بابل و بابلسر استفاده شده است. طول دشت در امتداد دریا حدود 21 کیلومتر می­باشد. وسعت این محدوده مطالعاتی حدود 1817 کیلومترمربع می­باشد که از این مقدار حدود 898 کیلومترمربع را دشت و 919 کیلومترمربع را ارتفاعات دامنه شمالی البرز تشکیل می­دهد. حدود چهارگانه این محدوده از شمال به دریای مازندران، از جنوب به سلسله جبال البرز، از شرق به محدوده مطالعاتی قائمشهر - جویبار و از غرب به حوزه آبریز رودخانه هراز منتهی می­شود.

    مشخصه اصلی پستی و بلندی در این محدوده، ارتفاعات البرز در جنوب منطقه و دریای مازندران در شمال آن می­باشد که محدوده بابل - بابلسر نیز در بین آنها واقع شده است. حداکثر ارتفاع محدوده مطالعاتی 3700 متر مربوط به ارتفاعات البرز و حداقل آن 22- متر در سواحل دریای خزر می­باشد (تماب 1375، 8). ارتفاعات البرز را تعداد زیادی دره بزرگ و کوچک که عموماً در جهت شمالی و جنوبی قرار دارند قطع می­کنند. دره­های اصلی که رودخانه­های مهم منطقه از جمله بابلرود در آنها جریان دارند، غالباً از چندین دره فرعی که جهت آنها شرقی- غربی می­باشد تشکیل شده است. 

     

    شهرستان­های مهم منطقه

    شهرستانهای اصلی محدوده عبارتند از: شهرستان بابل و بابلسر که در ادامه توضیح مختصری راجع به شهرستانهای واقع در محدوده مطالعاتی بابل- بابلسر آورده شده است.

    شهرستان بابل: این شهرستان از شمال به شهرستان بابلسر، از جنوب به رشته کوه البرز، از غرب به شهرستان آمل، و از شرق به شهرستانهای قائمشهر و ساری محدود است. ارتفاع آن از شمال تا ده کیلومتری جنوب بابل از سطح دریاهای آزاد پایین­تر است. مرکز این شهرستان، شهر بابل است. شهرستان بابل بین    ׳5  ْ36 و ׳35  ْ36 عرض شمالی و '30  ْ52 و '45  ْ52 طول شرقی واقع شده است. مساحت این شهرستان حدود 1578 کیلومتر مربع است و ارتفاع از سطح دریا 76 متر می­باشد. مرکز این شهرستان، شهر بابل است که بین ''15 '34  ْ36 عرض شمالی و ''20 '44  ْ52 طول شرقی واقع شده است. این شهر تقریباً در 50 کیلومتری غرب ساری و با تهران 210 کیلومتر فاصله دارد. جمعیت آن در سرشماری سال 90 برابر با 261733 نفر بوده است (مرکز آمار ایران، 1385). رود بابل در قسمت غربی این شهر روان است. البته امروزه با توجه به ساخت و سازهای فراوان و گسترش فضای شهر این رودخانه تقریباً در قسمت­های مرکزی شهر قرار گرفته است.

    شهرستان بابلسر: این شهرستان در قسمت مرکزی استان قرار گرفته و از شمال به دریای خزر، از جنوب به شهرستان بابل، از شرق به شهرستان جویبار و از غرب به شهرستان محمودآباد محدود شده است. مساحت این شهرستان حدود 249 کیلومترمربع است. این شهرستان در حد انتهایی دلتای رودخانه بابلرود قرار دارد و ویژگی­های جغرافیایی آن متأثر از دو عامل طبیعی دریای خزر و رودخانه بابلرود و شرایط شکل­زایی جلگه ساحل دریای خزر می­باشد. مرکز این شهرستان، شهر بابلسر است. در گذشته بابلسر بخش شمالی شهرستان بابل بود که بنا به تصمیمات حکومتی از آن جدا شد. طول جغرافیایی بابلسر  ''30 '39  ْ52 و عرض آن '42  ْ36 می­باشد. ارتفاع شهر 7 متر بالاتر از سطح دریای خزر و 22 متر پایین­تر از سطح در یاهای آزاد قرار دارد. جمعیت آن در سرشماری سال 85 برابر با 50500 نفر بوده است (مرکز آمار ایران، 1385).

     

    2-3- راه­ های ارتباطی

    راه­های ارتباطی اصلی را می­توان به دو دسته تقسیم نمود:

    رشته راه­های کوهستانی و تقریباً موازی و در امتداد رودخانه­ها، رشته کوه­های البرز را قطع نموده و جلگه ساحلی را به جنوب البرز مرتبط می­سازد.

    رشته راه­های غالباً آسفالته در امتداد شرقی- غربی که در دشت ساحلی کشیده شده اند. این رشته ­راه­ها شامل جاده اصلی در کنار دریا معروف به جاده کناره از رامسر تا بابلسر، جاده اصلی گرگان تا آمل و تعداد زیادی جاده­های فرعی عمود بر این دو که روستاها و بخش­ها را به یکدیگر و به شهرها ارتباط می­دهد،  می­باشد (تماب 1375، 2).

     

    2-4- مطالعات انجام شده در داخل و خارج از کشور

    مطالعات متعددی در زمینه کیفیت آب­زیرزمینی با استفاده از توصیف نمودارها، استانداردها و سیستم اطلاعات جغرافیایی در داخل و خارج از کشور انجام شده است که به­طور مختصر در ذیل به بعضی از آنها اشاره می­گردد:

    - کابلی، 1382، بررسی ویژگی­های کمی و کیفی آبخوان آبرفتی دشت ساری، که در این تحقیق از عوامل مؤثر بر پایین بودن کیفیت آب­زیرزمینی منطقه، نفوذ پساب مصارف مختلف، اختلاط آب شور فسیل و آب دریا و همچنین تبخیر از آب­زیرزمینی تشخیص داده شد.

    - بهزادی­فر، 1383، پهنه­بندی مناطق مستعد اکتشاف آب­زیرزمینی دشت قوچان-شیروان با استفاده از GIS، که در این تحقیق علاوه­بر تهیه نقشه­ها و پهنه­بندی­های مختلف کیفی از نظر شرب، کشاورزی، باقیمانده خشک و تیپ آب­زیرزمینی، مدل کمی آب­زیرزمینی آبخوان نیز ارائه شد.

    - کریم دوست و همکاران، 1388، کیفیت آب­زیرزمینی دشت اردبیل را از نظر مصارف شرب، کشاورزی مورد بررسی قرار دادند، که با در نظر گرفتن عوامل موثر در کیفیت آب­زیرزمینی و بررسی­های آماری   داده­های کیفی، به این نتیجه رسیدند که کیفیت آب­زیرزمینی دشت اردبیل از نظر مصارف شرب در حد متوسط تا خوب و از نظر آبیاری در حد مطلوب می­باشد.

    - موسوی و همکاران، 1388، کیفیت آب نکاء، تجن و سفیدرود را بر اساس استانداردهای موجود و نیز توسط برخی روشهای گرافیکی از قبیل نمودار پایپر، شولر، استیف و ویلکوکس مورد بررسی قرار دادند و به این نتیجه رسیدند که نمونه­ها در ایستگاه­های مختلف از نظر کیفی مشابه هستند.

    - محمدی سعدآباد و کیانی، 1388، به بررسی تغییرات هدایت الکتریکی و میزان کلر آب چاه­های فاروج در سالهای 1379 تا 1386 پرداختند. به این نتیجه رسیدند که سیر صعودی روند تغییرات هدایت الکتریکی و کلر آب، به ویژه در سال­های اخیر، مرتبط با افزایش فعالیت­های صنعتی و نیز تغییرات هواشناسی در منطقه بوده که اثرات نامطلوبی را بر کیفیت بهره­برداری آب در این دشت داشته است.  

    - ضیاء و همکاران، 1388، به بررسی کمی و کیفی آب­زیرزمینی دشت اسفندان با کمک Arc GIS پرداختند. با توجه به بررسی نقشه­های هم­ میزان ترسیم شده از پارامترهای کیفی و پهنه­بندی کیفیت آب از نظر شرب و کشاورزی، مهم­ترین عامل تغییر کیفی زمین­شناسی، تأثیرات هیدروژئولوژیکی مشخص شده است.

    - اسفندیاری و همکاران، 1388، با استفاده از Arc GIS به پهنه­بندی کیفی آب­های زیرزمینی اراضی مجاور دریاچه طشک، فارس پرداختند. نتایج نشان داد تنها 14/34 درصد از آب منطقه برای کشاورزی خوب و مناسب است.

    - کلانتری و همکاران، 1390، به بررسی کیفی منابع آب­زیرزمینی دشت زیرراه در شمال شرق شهرستان دشتستان، استان بوشهر با استفاده از Arc GIS از لحاظ شرب، کشاورزی و صنعت پرداختند. با تفسیر  نقشه­های ترسیم شده، قسمت شمال و مرکز دشت دارای کیفیت غیر قابل قبول برای مصارف شرب و از لحاظ کشاورزی اکثر نمونه­ها بر اساس طبقه­بندی ویلکوکس در کلاس C4S4 قرار گرفتند، و کیفیت منابع آب از لحظ مصرف صنعت پوسته­گذار هستند. مهم­ترین عوامل وجود نمکزار، تالابهای آب شور، عدم زهکشی مناسب، تشکیل املاح در روی سطح زمین، حرکت این املاح همراه با نفوذ آب سطحی و زیرزمینی به درون سفره آبدار نتیجه گرفته شد.    

     

    The study’s area of Babol-Babolsar, with area of 1817 km2, sub-area of  Babol-Amol, is placed in Mazandaran province.  898 km2 of the area is included plain, & 919 km2 of the area is included the highest parts of north skirt of Alborz. Babolrood’s river is the source of surface water in this area. the climate of Babol-Babolsar plain is very humid accoeding to the Auberge’s method. The area of Babol-Babolsar acoording to geological classification is placed in Alborz zone. The aquifer’s bed rock of Babol-Babolsar is included marine sediments containing fossil’s salt water. According to the results of geophysics & geoelectric are concluded that the main part of the case-study’s aquifer of Babol-Babolsar is water-well or unconfined. Aquifer’s. transmissivity in the area changes from 1500 m2/d in south to 100 m2/d in north. The main object of this research is considering & study of long time of groundwater’s quality of the area ( water-years 80-81 to 90-91) & zoning of various quality of plain’s groundwater by using GIS’s abilities. In average of dried period & moisture’s period, in order to drink, respectively, 71.9% & 75.9%  of the area have acceptable quality; 21.8 & 16.2% have unsuitable quality; In order to agriculture, respectively, 88.8 & 87.2%  of the area is placed in the class of C3S1. Brigade of  predominant of groundwater’s area is Calsic Bicarbonat.  Classification of the area in order to dried residual in average of dried period & moisture’s period, more than 80% of the whole area  has fresh water & brackish water. In order to hardness, quality of groundwater of the area in most sampling wells is completely hard. By studying  trend of quality of groundwater in this area, the quality of water had been varying for eleven years, so that reduce of quality of water has been being observed in recent years.

    Key words: Babol-Babolsar, Ground water, water quality,

     

  • فهرست:

    امیربیگی، ح. 1382. اصول تصفیه و بهداشت آب. تهران: اندیشه رفیع، ص26.

    اسمعیلی قلزم، ح. عزیزی­فر، و. حسن­زاده حسین­آبادی، ح. (1390). راهنمای کاربردی Arc GIS. تهران:

        سازمان جهاد دانشگاهی، ص350.

    اسدزاده، م. 1379. مشخصات فنی حوزه­های آبریز رودخانه­های مازندران،گروه مطالعات  

        آب­زیرزمینی، ص10-1.

    اسفندیاری، م. حکیم‌زاده، م.ع. اختصاصی، م.ر. زهتابیان، غ.ر. 1388. پهنه‌بندی کیفی آبهای زیرزمینی

        اراضی مجاور دریاچه طشک با استفاده از GIS (مطالعه موردی: طشک، فارس)، اولین کنفرانس

        بین­المللی مدیریت منابع آب، شاهرود: دانشگاه صنعتی شاهرود، 27-25 شهریور.

    بارو، پ. 1376. سیستم اطلاعات جغرافیایی. ترجمه­ی حسن طاهرکیا. تهران: سمت.

    بهزادی­فر، و. 1383. پهنه­بندی مناطق مستعد اکتشاف آب­زیرزمینی دشت قوچان- شیروان با استفاده از GIS.

        پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه سیستان و بلوچستان.

    خسروتهرانی، خ. 1375. زمین­شناسی ایران. تهران: دانشگاه پیام نور، ص78-76.

    درویش­زاده، ع. 1370. زمین­شناسی ایران. تهران: دانش امروز، ص155.

    زراعی، ح. و آخوندعلی، ع. 1385. بررسی کیفی منابع آب آبریز سد مخزنی و شبکه آبیاری و زهکشی   

        ابوالعباس2. مجموعه مقالات همایش ملی مدیریت شبکه آبیاری و زهکشی، تبریز: دانشگاه شهید چمران

        اهواز، ص1626-1620.

    سازمان آب منطقه­ای مازندران، 1392. آمار اندازه­گیری سطح آب چاه­های پیزومتری، آمار آنالیز شیمیایی  

       چاه­های مشاهده­ای.

    سازمان آب منطقه­ای مازندران، 1392. آمار و اطلاعات ایستگاه تبخیرسنجی فیروزجاه.

    سازمان هواشناسی مازندران، 1392. آمار و اطلاعات ایستگاه سینوپتیک بابلسر.

    سازمان تحقیقات منابع آب، تماب. 1375. طرح تلفیق مطالعات منابع آب حوزه آبریز رودخانه­های  

       مازندران.

    سازمان زمین­شناسی ایران، 1369. نقشه زمین­شناسی بابل، مقیاس 1:250000.

    شرکت استاندارد مهندسی آب، 1374. استاندارد دستورالعمل تهیه نقشه­های هیدروشیمیایی. وزارت نیروی  

       ایران.

    صداقت، م. 1372. زمین و منابع آب. تهران: دانشگاه پیام نور، ص228.

    علوی، ع. 1349. آنالیز عملی آبهای آشامیدنی، زراعی و صنعتی. وزارت آب و برق ایران.

    علیزاده، ا. 1379. هوا و اقلیم ­شناسی. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.

    علیزاده، ا. 1385. اصول هیدرولوژی کاربردی. مشهد: آستان قدس رضوی.

    فضل­اولی، ر. 1388. جزوه درسی هیدرولوژی مهندسی. ساری: دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی

        ساری، ص47.

    فضل­اولی، ر. زهری­ شیل­سر، س. بذرافشان، م. محمدی حاجی، ز. 1391. بررسی کیفی منابع آب­زیرزمینی

        دشت ساری- نکاء از نظر کشاورزی، سومین همایش ملی مدیریت جامع منابع آب، ساری: دانشگاه علوم

        کشاورزی و منابع طبیعی ساری، 21-20 شهریور.

    کابلی، ع.ر. 1382. بررسی ویژگیهای کمی و کیفی آبخوان آبرفتی دشت ساری. پایان نامه کارشناسی ارشد،

        دانشگاه شهید بهشتی.

    کریم­دوست، ش. بابازاده، س. محمدی گلستان، ح. عزیزی­نژاد، ص. 1388. بررسی کیفیت آب­زیرزمینی

        دشت اردبیل از نظر مصارف شرب و کشاورزی، نخستین کنفرانس سراسری آبهای زیرزمینی، بهبهان:

        دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان، 28 آبان.

    کلانتری، ن. 1382. منشأ شوری آب­زیرزمینی دشت عباس، سازمان آب و برق خوزستان، ص321.

    مهندسین مشاور مهاب قدس، 1362. مدل ریاضی کمی و کیفی سفره آب­زیرزمینی دشت تالار- بابل- هراز.

    مهندسین مشاور خزر آب، 1381. مطالعات زمین­شناسی و هیدروژئولوژی تعیین محل چاه محدوده   

        تالار- بابل، ص14.

    مهندسین مشاور کنکاش عمران، 1385، بررسی تداخل آب شور و شیرین در سفره­های ساحلی مازندران.

    مرکز آمار ایران، 1385. سایت ویکیپدیا.

    محمدی سعدآباد، س. کیانی، م. 1388. بررسی تغییرات هدایت الکتریکی و میزان کلر آب چاه­های فاروج

        در سالهای 1379 تا 1386، اولین کنفرانس بین­المللی مدیریت منابع آب، شاهرود: دانشگاه صنعتی

        شاهرود، 27-25 شهریور.

    موسوی، ر. میرگلوی بیات، ر. معروفی، ص. زارع ابیانه، ح. 1388. ارزیابی کیفیت آب و تیپ هیدروشیمیایی

        رودخانه­های نکاء، تجن و سفیدرود از نظر شرب و کشاورزی، همایش بین­المللی بحران آب در

        کشاورزی و منابع طبیعی، شهرری: دانشگاه آزاد شهرری، 14 آبان.

    ولایتی، س. 1374. جغرافیای آبها و مدیریت منابع آبها. مشهد: دانشگاه فردوسی مشهد.

     

     

     

    فهرست منابع غیر فارسی

     

    Almedia, C. Quintar, S. Gonzalez, P. 2007. Assessment irrigation water quality. A proposal of     

           a quality profile. En viron. Mation. Assess. J. 15(3): 56-57p.

    Appelo, C.A.J. Postma, D. 1994. Geochemistry of groundwater and pollution Brookfield and 

          2th balkeme, Rotterdam, 536p.

    Atekwana, E.A. Rowe, R.S. Werkema, Jr. & Leggall, F.D. 2004. The relationship of total  

          dissolved solids measurements to bulk electrical conductivity in an aquifer gheophysics,

          281-294p.

    Ahmadi, S.H. Sedghamiz, A. 2008. Application and evaluation of kriging and cokriging

          methods on groundwater depth mapping. Environ monit Assess. 138: 357-368p.

    Bouwer, H. 1978. Groundwater hydrology, Mcgrow-Hill Inc. Newyork, 339, 480p.

    Custidio, E. 1989. Groundwater characteristic and problems in volcanic terrains in: Isotopic

          techniques in the study of the hydrology of fractures and frissures rocks, IAEA, Venna,

          87-137p.

    Ebraheem, A.M. Senosy, M.M. & Dahab, K.A. 1997. Geoelectrical and hydrogeochemical

          studies for delineating groundwater contamination due to saltwater intrusion in the

          northern part of the Nilc delta, Egypt. Groundwater vol. 35: 216-222p.

    Freeze, R.A. Cherry, J.A. 1979. Groundwater. Pentice-Hall, Inc. Englewood cliffs,  

         Newjersey, 485-604p.

    Fresenius, W. Quentin, K.E. & Schneider, W. 1988. Water analysis spriger verlag, 804p.

    Feth, J.H. Roerson, C.E. Polzer, W.L. 1964. Source of mineral consiuens in water from

         graniticrocks sieeranevada, California and Nevada, U.S. Government printing office.

    Hess, J.W. White, W.B. 1993. Groundwater geochemistry of the carbonate karst aquifer,

         southcentral Kentucky, USA. Applied geochemistry 8: 189-204p.

    Glynn, P.D. P lummer L.N. 2005. Geochemistry and the understanding of groundwater

         system. Hydrogeo 13: 263-287p.

    George, J. Stites, W. 2003. Nitrate impacts on Ground water from Earth Irrigated-Vegetable

         systems in a humid north-central Vsand lain.

    Karanth, K.R. 2001. Groundwater Assessment development and management, Tata Megraw-

         Hill, 270p.

     

    Kamaraju, M.V.V. Bhattacharya, A. Sreenivasa Reddy, G. Chndrasekhar Rado, G. Murthy, G.

         1996. Groundwater potential evaluation of west Godavari district, Andhra Pradesh state.

         India-A GIS Approach, Groundwater, 34, 318-325p.

    Kampmann, J.P. Johansen, K. Helwey, J. 1980. Propylthiouracil in human milk. Revision of a

         Dogma, 736-7p.

    Machiwal, D. Jha, M.K. Mal, B.C. 2010. "GIS- based assessment and characterization of  

         groundwater quality in a hard-roch hilly terrain of western India", Environ monit assess

         2011, 174: 645-663p.

    Malczewski, J. 1999. GIS and multi-criteria Decision analysis, USA, John wiley & Sons, Inc.

    Njitchoua, R. Dever, J. Fonts, Ch. & Harris, J. 1997. Geochemistry, origin and recharge

          mechanisms of groundwaters from the Garoua sandston aquifer, northern.

    Roux, R. Preez, c.c. Strydo. M.G. 2007. Significance of soil modifiers in naturally vertisols of

          the peninsular Indian in redefining the sodic soils. Geoderma J, 136(1-2): 210-228p.

    Obiefuna, G.I. and Sheriff,A. 2010. "Assessment of shallow Groundwater quality of pindiga

         gombe area, yola area, NE, Nigeria for irrigation and domestic puproses", research journal

         of environmental and earth sciences 3(2): 131-141p, 2011.

    Piper, A.M. 1944. A graphical procedure in the geochemical interpretation of water analysis.

         Transaction of  the American Geophisical, 914-923p.

    Sikdar,P.K. Sarkar, S.S. & Pal choudhury, S. 2001. Geochemical evolution of groundwater in

          the Quaternary aquifer of Calcutta and India. Jurnal of Asian earth, 19: 579-594p.

    Schoeller, H. 1944. Terres et eaux (Paris-Algiers), unesco series, Paris, 4-11p.

    Todd, D.K. 1980. Groundwater hydrology. Second edition. John wiley and sons, Newyork,

          535p.

    USEPA.2000.Drinking water standards, U.S.EPA, Newyork.

    Wilcox, L.V. 1948. The Quality of water for Irrigation use, u.s. Department of agriculture,

          962, Washington, D.C. 19p.

    W.H.O. 2004. Guidelines for Drinking water W.H.O, Wualiy. Vols, 1, 2, and 3, WHO,

          Geneva.

    Yidana, S.M. Ophori, D. and Yaknbo, B.B. 2008. Groundwater quality evaluation for  

          productive used the afram plains area, Ghana. J. Irrig and Drain. Engrg. Volume 134,

          Issue 2, 222-227p. 

     

    منبع:

    ندارد


موضوع پایان نامه بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی, نمونه پایان نامه بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی, جستجوی پایان نامه بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی, فایل Word پایان نامه بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی, دانلود پایان نامه بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی, فایل PDF پایان نامه بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی, پروژه درباره پایان نامه بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی هیدروژئولوژی منطقه و تهیه نقشه های موضوعی نظیر نقشه های هم تراز و هم عمق آب زیرزمینی

پایان نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد در رشته مهندسی منابع طبیعی – آبخیزداری چکیده منابع آب زیر زمینی بعد از یخچال­ها و پهنه­های یخی، بزرگ­ترین ذخیره آب شیرین زمین را تشکیل می­دهند و یکی از منابع مهم تأمین آب شیرین موردنیاز انسان هستند. ازآنجاکه در اکثر نقاط کشور بارش­ها اغلب ناچیز و گاه به­صورت سیلاب­های مخرب ظاهر می­شوند، می­توان از عملیات تغذیه مصنوعی آب­های زیرزمینی به‌عنوان ...

پایان‌نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: جغرافیای طبیعی گرایش: ژئومورفولوژی در برنامه ریزی محیطی چکیده این تحقیق با استفاده از روش توصیفی و تحلیلی همراه با مطالعات کتابخانه ای و اسنادی و مشاهدات میدانی به بررسی هیدروژئومورفولوژی حوضه ی ماسوله رودخان با تأکید بر آبشارهای منطقه پرداخته و به شرح زیر می باشد. حوضه مورد مطالعه با مساحت 46/4195 هکتار جزیی از حوضه آبخیز ماسوله ...

پایان­ نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد(M.A) جغرافیای طبیعی گرایش اقلیم ­شناسی در برنامه­ ریزی محیطی چکیده امروزه با توجه به این که دفن زباله بدون رعایت مسائل زیست محیطی تهدیدات زیادی را به محیط زیست و اقلیم وارد می کند، انتخاب مکان مناسب و دفن بهداشتی زباله ضروری است. در این پژوهش سعی بر آن بوده که نقش آلودگی زباله­های دفن شده در جعفرآباد مغان بر محیط زیست و اقلیم منطقه ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشد گرایش: مهندسی عمران-مهندسی آب چکیده: در این تحقیق اثر شیب زمین، اختلاف ارتفاع ایستگاه های تقویت فشار،ارتفاع ازسطح دریا بر ویژگی های طول مسیر سامانه های انتقال آب بمنظور امکان سنجی و تسهیل پیش بینی بکارگیری آن وبهره وری بهینه مورد مطالعه قرار گرفته است.هدف از این پژوهش انتخاب بهترین گزینه انتقال آب با در نظر گرفتن مؤلفه های گفته شده از ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته­ی علوم خاک چکیده: امروزه ردیابی در مسائل آب و خاک در مقایسه با گذشته کاربردی بسیار گسترده­تر یافته است. بررسی ارتباط هیدرولیکی و ویژگی­های هیدرودینامیکی سفره­های آب زیرزمینی، ارزیابی منشاء و گسترش آلودگی از مهم­ترین کاربردهای این روش هستند. در کشور ما نیز همگام با فرآیند توسعه و با رشد فزآینده صنعت سدسازی و مطالعات منابع آب و خاک در حوضه­های ...

پایان­نامه برای دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش: جغرافیا طبیعی (ژئومورفولوژی- هیدرولوژی) چکیده رشد روزافزون جمعیت و به دنبال آن توسعه فعالیتهای صنعتی از یک سوء و عدم رعایت الزامات زیست محیطی ازسوی دیگر، سبب شده است تا درچند دهه اخیر مقادیر هنگفتی ازآلاینده ها وارد محیط زیست شوند. تجمع بعضی ازعناصر سنگین خطرناک می تواند کاربرد خاک برای تولید محصول سالم را برای زمین های ...

پایان­نامه برای دریافت درجه‌ی کارشناسی ارشد«M.A.» گرایش: جغرافیا طبیعی (ژئومورفولوژی- هیدرولوژی) چکیده رشد روزافزون جمعیت و به دنبال آن توسعه فعالیتهای صنعتی از یک سوء و عدم رعایت الزامات زیست محیطی ازسوی دیگر، سبب شده است تا درچند دهه اخیر مقادیر هنگفتی ازآلاینده ها وارد محیط زیست شوند. تجمع بعضی ازعناصر سنگین خطرناک می تواند کاربرد خاک برای تولید محصول سالم را برای زمین های ...

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا اقلیم شناسی در برنامه ریزی محیطی چکیده به منظور شناسایی الگوهای سینوپتیکی منجر به بارش­ رگباری، در ابتدا بارش­های روزانه برابر با 20 میلی­متر و بیش از آن در طی دوره آماری1991 تا 2010 به عنوان مبنای بررسی رگبارش برای ایستگاه­های سینوپتیک آستارا، انزلی، رشت و رامسر با شرط همزمانی و فراگیری بارش تعیین و سپس اقدام به شناسایی الگوی منجر به ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته جغرافیا گرایش برنامه ریزی توریسم چکیده شهرستان سیاهکل در جنوب شرق استان گیلان قرار دارد . از دو ناحیه جلگه ای و کوهستانی تشکیل شده و از نظر آب و هوا دارای آب و هوای مرطوب و نیمه مرطوب است . وسعت این شهرستان 6/1048 کیلومتر مربع و جمعیت آن براساس آمارسال 90 ( 47096 نفر ) بوده است .به لحاظ وجود سه رودخانه مهم ، استخرها و آبگیرهای ...

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته مديريت فناوري اطلاعات (M.Sc) سال تحصيلي 1390- 1389   چکيده به منظور بررسي و پيش‌بيني الگوي پراکنش کفزيان مهم اقتصادي، داده‌هاي صيد 10 گونه

ثبت سفارش