پایان نامه بررسی ارتباط بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود

word 611 KB 30575 115
1391 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد"MsC."

    گرایش:مدیریت منابع انسانی

    چکیده

    اهداف این تحقیق شامل شناسایی رابطه بین اصول ارگونومی و استرس درشرکت گازشاهرود میباشد که شامل 4 هدف فرعی به شرح زیر است

    1-شناسایی رابطه بین بیومکانیک شغلی و استرس 2- شناسایی رابطه بین روانشناسی مهندسی و استرس 3- شناسایی رابطه بین آنتروپومتری و استرس 4- شناسایی رابطه بین فیزیولوژی و استرس

    روش تحقیق برحسب هدف کاربردی و برحسب نوع داده ها کیفی بوده است که با استفاده از تحلیل توصیفی –پیمایشی نظیر تحلیل همبستگی به بررسی داده های تحقیق می پردازد با توجه به اینکه در این پژوهش به دنبال جمع آوری اطلاعاتی درمورد ارتباط بین استرس و اصو ارگونومی هستیم بنابراین جهت گرداوری داده های تحقیق از روش توصیفی استفاده میگردد.روش همبستگی به منظور شناسایی میزان و چگونگی ارتباط بین استرس و اصول ارگونومی در شرکت گاز شاهرود مورد بررسی قرار میگیرد

    نتایج این تحقیق به شرح زیر است

    1-بین بیومکانیک شغلی و استرس در شرکت گاز شاهرود رابطه وجود ندارد

    2-بین روانشناسی مهندسی و استرس در شرکت گاز شاهرود رابطه وجود ندارد

    3-بین آنتروپومتری و استرس در شرکت گاز شاهرود رابطه وجود ندارد

    4-بین فیزیولوژی و استرس در شرکت گاز شاهرود رابطه وجود ندارد

    همچنین فرضیه اصلی رد شد که نتیجه ان به شرح زیر است

    بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود رابطه معنی داری یافت نشد

     

     

     

     

     

     

     

    فصل اول

    طرح تحقیق

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    بررسی ارتباط بین استرس و ارگونومی در شرکت گاز شهرستان شاهرود

    مقدمه

    در این فصل ابتدا به بیان مساله پرداخته و ضرورت و اهمیت پژوهش تشریح شده است, پس از آن به اهداف تحقیق که شامل اهداف اصلی و اهداف فرعی است اشاره شده است, در ادامه سوالات پژوهش که شامل سوالات اصلی و فرعی است و فرضیات پژوهش که شامل فرضیات اصلی و فرعی بیان شده است.

    همچنین به مدل تحلیلی اولیه پژوهش و تعاریف مغاهیم و متغیرها اشاره شده است در انتهای فصل نیز مدل فرآیندی پژوهش ترسیم شده است.

    1-1)بیان مساله

    درجهان کنونی، علوم، بخش عمده ای از مشکلات افراد را درسیستم های کاری گوناگون حل و فصل کرده است. دراین راستا،  علوم و فنونی وجود دارند که از  زوایای مختلف سلامت و بهداشت انسانها و نیز کارایی آنها را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار می دهد، یکی از این علوم،  ارگونومی یا همان مهندسی فاکتورهای انسانی است.

    ارگونومی درچهار شاخه بیومکانیک شغلی، روانشناسی مهندسی، آنتروپومتری، فیزیولوژی کارفعالیت میکند. برخی مشکلات معمول در صنایع شامل طراحی نامناسب محل کار،عدم انطباق قابلیت های کارگر و الزامات شغلی،  وجود محیط کار و مشاغل زیان آور،طراحی نامناسب سیستم انسان، ماشین و برنامه های ضعیف مدیریت می باشد این مشکلات منجربه ایجادمخاطرات درمحل کار،ضعف سلامتی کارگران، صدمات ناشی از کار باتجهیزات،  معلولیت ها و درعوض کاهش بهره وری کارگر و کیفیت تولید و افزایش هزینه می شود،  کاربرد موثر ارگونومی در طراحی درطراحی سیستم کاری می تواند تعادلی را بین ویژگیهای کارگر و نیاز های شغلی برقرارکند این علم گستره وسیعی را در زمینه طراحی کار، ابزار،  تجهیزات،  ماشین آلات،  ایستگاه کار،  سیستم ها در موارد مختلف صنعتی، آموزشی، ورزشی و...  دربرمی گیرد. هدف ارگونومی ان است که در طراحی ابزار و وسایل کار و سیستم های فنی و تولیدی نیز درطراحی محیط کار، نیازها و خصوصیات جسمی و روحی انسان ها در نظرگرفته شود تا درعین نیل به افزایش بازدهی تولید،  به سلامت و بهداشت و راحتی انسان ها نیز به بیشترین حد توجه شده باشد. ارگونومی دارای اهدافی چون بهبود بهره وری،  سلامت،  ایمنی و آسایش مردم و افزایش کارایی متقابل سیستم های انسان –ماشین –محیط است

    ازطرف دیگر واژه استرس امروزه چنان نقل هر زبانی است که گویا استرس مسئله همگانی و همه گیرو مبتلابه انسان امروز و مشخصه اصلی زندگی اوست، روانشناسان و دیگر صاحب نظران استرس می گویند، روی هم جمع شدن رویدادهای  زندگی که سازگاری فرد را با موضع خویش برهم می زند، موجب استرس می شود این تشابه نزدیکی با مفهوم فیزیکی یا مهندسی استرس دارد.نزدیک به صد سال است که مفهوم استرس موردبحث و بررسی قرارگرفته است اما نخستین بررسی های استرس درحوزه دانش پزشکی انجام شده اند این مفهوم اکنون به موضوعی میان رشته ای درعلوم انسانی،  پزشکی و حوزه های وابسته تبدیل شده است. استرس ناشی از شغل،  استرسی است که فردمعین برسرشغل معینی دستخوش آن می شود.دراین تعریف چندنکته نهفته است :شخص شاغل تاجه اندازه از تجربه برخورداراست (کارآزموده و تازه کار) میزان قدرت و ضعف او درمقابله باشرایط موجود چقدراست و چه نوع شخصیتی از خود د رمحیط کار نشان می دهد.

    ازآنجائیکه بین ارگونومی و استرس رابطه وجود دارد بنابراین رعایت اصول ارگونومی می تواند باعث کاهش استرس کارکنان گردد و ازآنجائیکه بیشتر شرکت های گازاستانی از وسایل ارگونومی لازم برخوردارند اما کارکنان نحوه استفاده صحیح از آن رانمی دانند محقق دراین راستا سعی دارد  تا این مساله را درشرکت گازاستان سمنان،  شهرستان شاهرود بررسی نماید و به این موضوع  بپردازد که  بین استرس و ارگونومی در شرکت گازشاهرود  چه رابطه ای برقراراست.

    آیا وسایل و اصول ارگونومی به صورت کامل در شرکت گاز شاهرود برقرار شده است، میزان آگاهی پرسنل ازنحوه صحیح استفاده ازوسایل به چه میزان است و میزان استرس شغلی کارکنان درارتباط با عدم رعایت اصول ارگونومی به چه میزان است. 

    1-2)ضرورت و اهمیت پژوهش:

    ظهور سازمانهای اجتماعی و گسترش روزافزون آنها از ویژگی بارز تمدن بشری است به طوری که با توجه به عوامل گوناگون مکانی و زمانی و ویژگیها و نیازهای خاص جوامع مختلف همه روزه انواع سازمانهای اجتماعی ظهور و گسترش می یابد و بر تعدادشان افزوده میشود. یک ملت به واسطه شهروندانش و یک سازمان به وسیله کارکنانش شناخته میشود. پیشرفت یک سازمان بوسیله سلامتی و تندرستی کارکنان مشخص می گردد. بنابر آمار سازمان بین المللی کار سالانه 250 میلیون حادثه در جهان اتفاق می افتند که در آنها 335000 نفر جان خود را از دست میدهند. (حوادث خانوادگی و رانندگی در این آمار لحاظ نشده است). همچنین سالانه 160 میلیون بیماری شغلی در جهان دیده میشود که منجر به فوت 1100000 نفر می گردد. همچنین 4 درصد تولید ناخالص ملی در جهان به لحاظ این حوادث و بیماری ها هدر می رود. نادیده گرفتن ایمنی و بهداشت کار موجب زیان اقتصادی قابل توجهی میگردد که تاثیرات جدی بر بهره ری دارد. میزان بروز حادث شغلی منجر به مرگ در کشورهای در حال توسعه 3 تا 4 برابر کشورهای توسعه یافته است . و این حوادث معمولا به صورت غیر عمدی هستند. در کشور ما سالیانه حدود 14 هزار حادثه شغلی رخ میدهد.

    در طول جنگ جهانی دوم تاکید اصلی دانشمندان علم رفتاری بر استفاده از آزمونهایی برای انتخاب افراد مناسب برای هر کار و ابداع راه کارهای تربیتی بهتر بود کانون توجه انطباق دادن شخصی با کاربود حرفه عوامل انسانی در دوران پس از جنگ زاده شد در سال 1949 انجمن پژهشی ارگونومی که اکنون انجمن ارگونومی نامیده میشود در انگلستان تاسیس شد و اولین  کتاب در باب عامل انسانی به نام روانشناسی تجربی کار بسته عوامل انسانی ذر طراحی مهندسی انتشار یافت در سال 1959 موسسه بین المللی ارگونومی با هدف برقراری ارتباط بین چندین انجمن عوامل انسانی و ارگونومی در کشورهای مختلف  جهان تاسیس شد  دوران 20 ساله بین 1960 تا 1980 شاهد رشد و بسط سریع عوامل انسانی بود.

    با توجه به این که در جامعه ما بیش از هزاران سازمان و شرکت به حیات خود ادامه می دهند و تجربه‌نشان می‌دهد که این تعداد روز به روز افزایش خواهد یافت، موضوع عدم پویایی لازم دارای اهمیتی فراتر از یک موضوع صرفاً نظری و دارای ابعاد بسیار وسیعی در اقتصاد، فرهنگ و صنعت می‌باشد. اگر این موضوع به درستی تحلیل نگردد خیل عظیمی‌از صنایع و ارایه‌دهندگان خدمت در پیشرفت خود دچار مشکل خواهند شد و منافع لازم را برای نظام خود کسب نخواهند نمود. در مقابل در صورت درک صحیح از عوامل تاثیرگذار ارگونومی بر این تجربیات و عمل به آن، می‌توان انتظار داشت که درصد قابل توجهی از سازمانها در مسیر صحیح و با سرعت مناسب گام بر می‌دارند. در ادامه آنچه ضرورت انجام پژوهش حاضر را تبیین می کند این است که بکارگیری ملاحظات ارگونومیکی و بهره گیری از وسایل و تجهیزات ایمنی نقش قابل ملاحظه ای در بهره وری افراد و کاهش آسیبهای شغلی آنان در سازمان دارد.

    کاربرد موثر ارگونومی در طراحی سیستم کاری می تواند تعادلی را بین ویژگی های کارگر و نیازهای شغلی برقرار کند.این علم ، گستره وسیعی را در زمینه طراحی کار ، ابزار ، تجهیزات ، ماشین آلات ، ایستگاه کار و سیستمها در موارد مختلف صنعتی ، آموزشی ، ورزشی و غیره در بر گیرد

    آگاه ساختن مدیران و کارکنان نسبت به اهمیت رعایت ارگونومی تا در این زمینه  علاوه بر مهیا کردن محیط کار مطابق با اصول ارگونومی آموزشهای لازم در این زمینه به این افراد داده شود.

    آگاه ساختن مدیران و کارکنان نسبت به برخی مشکلات معمول که در اثر  طراحی نامناسب محل کار ، عدم انطباق بین قابلیتهای کارگر و الزامات شغلی، وجود محیط کار و مشاغل زیان آور ، طراحی نا مناسب سیستم انسان –ماشین و برنامه های ضعیف مدیریت ایجاد می شود که این مشکلات منجر به ایجاد مخاطرات در محل کار ، ضعف سلامتی کارگران ، صدمات ناشی از کار با تجهیزات ، معلولیتها و در عوض کاهش بهره وری کارگر و کیفیت تولید و افزایش هزینه می شود.

    1-3)اهداف تحقیق :

    1-3-1)هدف اصلی :

    شناسایی رابطه بین اصول ارگونومی و استرس درشرکت گاز شهرستان شاهرود.

    1-3-2)اهداف فرعی   

    1-شناسایی رابطه بین بیومکانیک شغل و استرس درشرکت گاز شاهرود

    2-شناسایی رابطه بین روانشناسی مهندسی و استرس درشرکت گاز شاهرود

    3-شناسایی رابطه بین آنتروپومتری و استرس درشرکت گاز شاهرود

    4-شناسایی رابطه بین فیزیولوژی کار و استرس در شرکت گاز شاهرود

     

     

    سوالات پژوهش :

    1-4)سوال اصلی :

    آیا بین اصول ارگونومی و استرس رابطه  وجود دارد؟

    1-5)سوالات فرعی :

    1آبا  بین بیومکانیک شغلی (تعامل فیزیکی بین انسان و سیستم مکانیکی اطراف او از قبیل میز، صندلی)و استرس رایطه وجود دارد؟

    3- آیا  بین روانشناسی مهندسی (سرو صدا، روشنایی) و استرس رابطه وجود دارد؟

    4- آیا  بین آنتروپومتری (ابعاد بدن انسان از قبیل دست و پا) و استرس رابطه وجود دارد؟

    5- آیا بین فیزیولوژی کار(خستگی‌، ‌کارهای استاتیک و دینامیک و رژیم‌های «کار-استراحت‌»)و استرس رابطه وجود دارد؟

    1-6)فرضیه ها:

    1- فرضیه اصلی : بین اصول ارگونومی و استرس  رابطه وجوددارد.

    فرضیات فرعی :

    1- بین بیومکانیک شغلی (تعامل فیزیکی بین انسان و سیستم مکانیکی اطراف او از قبیل میز، صندلی)و استرس رابطه وجود دارد

    2- بین روانشناسی مهندسی (سرو صدا، روشنایی) و استرس کارمندان رابطه وجود دارد

    3- بین آنتروپومتری (ابعاد بدن انسان از قبیل دست و پا) و استرس رابطه وجود دارد

    4-بین فیزیولوژی کار(خستگی‌، ‌کارهای استاتیک و دینامیک و رژیم‌های «کار-استراحت‌»)و استرس رابطه وجوددارد.

     

     

     

    7)مدل تحلیلی اولیه  پژوهش

    متغیر مستقل

     

     

     

    متغیر وابسته

    مفهوم

    مولفه

     

    متغیرهای میانجی

     

    مولفه

    مفهوم

     

     

     

    بیومکانیک شغلی

     

     

     

     

     

    ارگونومی

     

    سن

     

    ابهام شغل

     

     

     

     

     

     

    استرس

     

    تعارض شغل

     

     

    روانشناسی مهندسی

     

     

    جنس

     

    گرانباری شغل

     

    کمباری شغل

     

     

     

     

    آنتروپومتری

     

     

     

    تحصیلات

     

    آهنگ کار

     

    تکرار کار

     

    فیزیولوژی کار

     

     

    سابقه خدمت

     

    تنش شغلی

     

    منبع: Harris. M. micheal. Bladen. Amy. Working effect in the measurement of role conflict and rol ambiguity: a meltitrail multimethod analysis includes appexndies

     

     

    1-8)متغیرهای تحقیق

    متغیر مستقل : ارگونومی , شاخص ها) بیومکانیک, روانشناسی مهندسی , آنتروپومتری, فیزیولوژی کار)

    متغیر وابسته: استرس, شاخص ها( ابهام شغل, تعارض شغل, گرانباری شغل, کمباری شغل, آهنگ کار, تکرار کار, تنش شغلی)

    متغیرهای میانجی: سن, جنس, نوع شغل, تحصیلات, سابقه خدمت

    1-9)تعاریف مفاهیم و متغیرها:

    1-1-9)تعاریف نظری:

    ارگونومی:

    اصول علمی مرتبط با فهم تعامل بین انسان و سایر عناصر یک سیستم و حرفه ای است که شامل تئوریها ، اصول و داده ها ، و روشها برای طراحی مطابق با بهینه سازی آسایش و رفاه افراد و عملکرد کامل سیستم می باشد.

    بیومکانیک شغلی:

    در بیومکانیک از قوانین فیزیکی مکانیک برای بدن استفاده می شود . با بکارگیری این قوانین این امکان بوجود می آید که در هنگام یک وضعیت خاص در بدن و حرکت آن ، میزان فشار مکانیکی موضعی اعمال شده بر عضلات و مفصل ها محاسبه شود(صمدی، 1385).

    روان شناسی مهندسی:

     به فاکتورهای محیطی فیزیکی و شیمیایی مانند سر و صدا ، ارتعاش ، روشنایی ، آب و هوا و مواد شیمیایی می توانند بر روی ایمنی ، سلامتی و آسایش افراد تأثیر بگذارندمی پردازد(صمدی، 1385).

    آنتروپومتری:

    شامل جمع آوری و تفسیر داده های مربوط به شکل و اندازه ابعاد بدن انسان ( ابعاد طولی ، عرضی ، محیطی و وزن ) می باشد(صمدی، 1385).

     

     

     

    فیزیولوژی کار:

    بخشی از دانش ارگونومی که تطبیق انسان با کار را در مصرف انرژی و همچنین تغییرات پارامترهای فیزیولوژیکی بدن در حین انجام کار مورد توجه قرار می دهد به فیزیولوژی کار معروف است(ولی پور، 1388).

    استرس شغلی:

    استرس ناشی از شغل ، استرسی است که فرد معین بر سر شغل معینی دستخوش آن می شود. (راندال، 1377).

    تعاریف عملیاتی:

    در این پژوهش منظور از ارگونومی میزان نمره ای است که پاسخگویان از پرسشنامه پژوهش گر ساخته بدست می آورند و شامل مولفه های آنتروپومتری، روان شناسی مهندسی، بیومکانیک شغلی و فیزیولوژی کار می باشد.

    بیومکانیک شغلی:

    در این پژوهش منظور از بیومکانیک شغلی میزان نمره ای است که پاسخگویان از پرسشنامه پژوهش گر ساخته بدست می آورند و شامل مولفه های تعامل فیزیکی بین انسان و سیستم مکانیکی اطراف او از قبیل میز، صندلی می باشد.(سوالات 22 الی 26).

    روان شناسی مهندسی:

    در این پژوهش منظور از روان شناسی مهندسی میزان نمره ای است که پاسخگویان از پرسشنامه پژوهش گر ساخته بدست می آورند و شامل مولفه های سرو صدا، روشنایی می باشد.(سوالات 1 الی 10).

    آنتروپومتری:

    در این پژوهش منظور از آنتروپومتری میزان نمره ای است که پاسخگویان از پرسشنامه پژوهش گر ساخته بدست می آورند و شامل مولفه های ابعاد بدن انسان از قبیل دست و پا می باشد.(سوالات 16 الی 21).

     

     

     

    فیزیولوژی کار:

    در این پژوهش منظور از فیزیولوژی کار میزان نمره ای است که پاسخگویان از پرسشنامه پژوهش گر ساخته بدست می آورند و شامل مولفه های خستگی‌، ‌کارهای استاتیک و دینامیک و رژیم‌های (کار-استراحت‌) می باشد.(سوالات 11 الی 15).

    استرس شغلی:

    در این پژوهش منظور از استرس  میزان نمره ای است که پاسخگویان از پرسشنامه پژوهش گر ساخته بدست می آورند

    1-10)روش شناسی و تجزیه تحلیل

    این تحقیق به بررسی ارتباط بین استرس و ارگونومی در شرکت گاز شاهرود می پردازد.

    این نوع تحقیق از نوع توصیفی و پیمایشی است و در آن رابطه میان ارگونومی و استرس شغلی بین کارکنان ادارات مورد بررسی قرار گرفته است.

    جامعه آماری مورد مطالعه در این تحقیق کلیه کارکنان و  و مدیران شرکت گاز شاهرود می باشد.

    با توجه به اینکه پژوهش حاضر در میان کلیه کارکنان و مدیران شرکت گاز شاهرود صورت می پذیرد

    N: تعداد جامعه آماری است که در این تحقیق 48نفراست.

    n: حجم نمونه که در این تحقیق 48نفراست و کل جامعه در نظر گرفته شده .

     P :کدرصد توزیع صفت در جامعه یعنی نسبت درصد افرادی که دارای صفت مورد مطالعه می باشند. (P=0/5)

    مطالب موجود شامل کتب – مقالات- مجلات به ویژه نسخ الکتکرونیکی و اینترنتی – گزارش ها و رسالات علمی دانشاهی

    مطالب دست اول که در برگیرنده داده های جمع آوری شده از پرسشنامه ها می باشد قسمت اعظم اطلاعات مورد نیاز در پژوهش  حاضر نیز به همین روش بدست آمده است.

    متغیرها: بیومکانیکگ شغلی, روانشناسی مهندسی, آنتروپومتری, فیزیولوژی کار, ابهام شغل, تعارض شغل, گرانباری شغل, کمباری شغل, آهنگ کار, تکرار کار, تنش شغلی

  • فهرست مطالب

     

    چکیده 1

    فصل اول طرح تحقیق.. 2

    بررسی ارتباط بین استرس و ارگونومی در شرکت گاز شهرستان شاهرود 3

    مقدمه. 3

    1-1)بیان مساله. 3

    1-2)ضرورت و اهمیت پژوهش: 5

    1-3)اهداف تحقیق : 6

    1-3-1)هدف اصلی : 6

    1-3-2)اهداف فرعی. 6

    سوالات پژوهش : 7

    1-4)سوال اصلی : 7

    1-5)سوالات فرعی : 7

    1-6)فرضیه ها: 7

    7)مدل تحلیلی اولیه  پژوهش... 8

    1-8)متغیرهای تحقیق.. 9

    1-9)تعاریف مفاهیم و متغیرها: 9

    1-1-9)تعاریف نظری: 9

    1-10)روش شناسی و تجزیه تحلیل. 11

    1-11)مدل فرایندی پژوهش : 12

    فصل دوم تعیین چارچوب نظری تحقیق.. 14

    مقدمه: 15

    2-1-2) تعاریف استرس... 18

    2-1-3)نظریه ارزیابی شناختی استرس( لازاروس ): 22

    2-1-4) منابع استرس شغلی: 24

    2-1-5)) نشانه ها و علایم استرس شغلی. 25

    2-1-6) شیوه های مقابله با استرس: 26

    2-1-7)  ارگونومی. 28

    2-1-8) ارگونومی چیست؟ 29

    2-1-9)) روان‌شناسی مهندسی. 31

    2-1-10)  فیزیولوژی کار 31

    2-1-11)مقیاس فشار فیزیولوژیکی. 32

    2-1-12)آهنگ مصرف اکسیژن. 33

    2-1-13)  علم بیومکانیک... 33

    2-1-14)  آنتروپومتری.. 33

    2-2)مباحث پژوهشی. 36

    2-2-1)پژوهشهای داخل کشور 37

    2-2-4)پژوهشهای خارج از کشور 38

    2-3)چارچوب نظری پژوهش: 40

    چارچوب نظری تحقیق.. 44

    فصل سوم روش شناسی. 45

    مقدمه: 46

    3-1)روش تحقیق: 46

    3-2) جامعه آماری وحجم نمونه : 46

    3-3)ابزار جمع آوری اطلاعات.. 47

    3-3-2) روایی (اعتبار) 48

    3-3-3)پایایی. 48

    3-4)نحوه اجرای تحقیق.. 49

    3-4-1) بیان فرضیه: 49

    3-4-2) تعیین آماره آزمون: 49

    3-5) روش تحلیل داده ها 50

    3-6-1)مقوله های مورد مطالعه : 50

    فصل چهارم تجزیه و تحلیل داده ها 52

    مقدمه. 53

    4-1)آمار توصیفی: 54

    وضعیت کیفی متغیرها 58

    4-2)پایایی. 63

    4-3)بررسی نرمال بودن داده ها: 65

    4-4)بررسی فرضیات.. 66

    بررسی استرس شغلی و اصول آرگونومی به جنسیت: 73

    بررسی استرس شغلی و اصول آرگونومی به تاهل: 74

    بررسی استرس شغلی و اصول آرگونومی با توجه به تحصیلات: 75

    بررسی متغیرها با توجه به رده های سنی: 76

    فصل پنجم نتیجه گیری و پیشنهادات.. 77

    مقدمه : 78

    1-5)بحث.. 78

    فرضیه ها  : 79

    5-2)نتیجه گیری: 82

    5-3) پیشنهادات.. 83

    5-3-1) پیشنهادات به سازمان. 83

    5-3-2) پیشنهادات به محققین آتی. 83

    5-4)مدل تحلیل نهایی. 84

    فهرست منابع: 85

     

    فهرست منابع:

    استورا بنجامین (1377) تنیدگی یا استرس، ترجمه پریرخ دادستان، تهران، انتشارات رشد.

    امینی، علیرضا؛ یک تحقیق علی و معلولی در باره عوامل میکرو و ماکرو ارگونومیکی در فاجعه بوپال، کنفرانس بین المللی ارگونومی، 1388.

    بیرشک و همکاران،(1386)مقایسه عوامل شخصیتی،حوادﺛ. استرس زا و حمایت اجتماعی در بیماران کرونر قلبی و غیر بیمار ، مجله روانشناسی معاصر،دوره دوم ،شماره 3،صص 48- 41 

    پور شهباز، عباس (1372)، رابطه بین ارزیابی میزان استرس و تیپ شخصیتی در بیماران مبتلا به سرطان خون، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علوم پزشکی تهران.

    جزء کنعانی، معصومه؛ مرتضوی، باقر؛ خوانین، علی؛ اصیلیان، حسن؛ ارگونومی، ایمنی و بهره وری، نخستین کنفرانس بین المللی ارگونومی، 1388.

    ﺣﺎﻓﻆ ﻧﻴﺎ. ﻣﺤﻤﺪ رﺿﺎ (1388)ﻣﻘﺪﻣﻪ ای ﺑﺮ روش ﺗﺤﻘﻴﻖ در ﻋﻠﻮم. اﻧﺴﺎﻧﻲ،تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت)

    حسینی قدمگاهی، جواد (1376) کیفیت روابط اجتماعی میزان استرس و راهبردهای مقابله با آن در بیماران کرونر قلب، پایان نامه کارشناسی ارشد دانشگاه علوم پزشکی ایران

    حیدری محمود؛ رفیعی امامی، مریم؛ بررسی مسائل و مشکلات ارگونومیکی کارکنان شاغل در یکی از کتابخانه ها و مراکز اسناد کشور، کنفرانس بین المللی ارگونومی ایران، تهران، 1388.

    خاکی، غلامرضا. روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی. نشر آگاه

    دمیستر، وبر؛ ارگونومی برای مبتدیان، ترجمه علی پور قاسمی، چاپ سوم، نشر مرکز، تهران، 1387.

    رابینز، استیفن؛ مبانی رفتار سازمانی، ترجمه علی پارساییان و محمد اعرابی،چاپ سیزدهم، دفتر پژوهشهای فرهنگی، تهران، 1385.

    رابینز،استیفن(1374).مدیریت رفتار سازمانی.ترجمه:علی‏ پارسائیان و محمد اعرابی.تهران:انتشارات مؤسسه مطالعات‏ و پژوهشهای بازرگانی.

    سیدی، سید مسعود؛ سیاوشی، الهام؛ ارگونومی "الف" تا "ی"، ماهنامه مهندسی پزشکی و تجهیزات آزمایشگاهی، سال 7، شماره84، 1387..

    شفر،مارتین(1370).فشار روانی.ترجمه:پروین‏ بلورچی.تهران:انتشارات پاژنک.

    شهریاری احمدی، منصوره؛ روانشناسی عوامل انسانی(ارگونومی)، انتشارات زرباف اصل، تهران، 1386.

    صادقی نائینی، حسن؛ اصول ارگونومی در طراحی سیستم های حمل دستی کالا، انتشارات آسانا، تهران، 1379.

    صدرا ابرقویی، ناصر؛ حسینی نسب، حسن؛ آنتروپومتری ایستاتیک در ایران، نخستین کنفرانس بین المللی ارگونومی ایران.

    صمدی،صادق؛ اصول ارگونومی، انتشارات چهر، تهران، 1385.

    عطار،حمید(1374).بررسی رابطه استرس شغلی با خشنودی شغلی و سلامت روان کارکنان یک مجتمع‏ صنعتی.پایان‏نامه کارشناسی ارشد روانشناسی بالینی. انستیتو روانپزشکی تهران.

    فدوی، عارفه؛ ارگونومی و بهره وری، تدبیر، 86،مهر، 56-60، 1377.

    فونتانا،دیوید(1371).استرس چیست.ترجمه:بهمن‏ نجاریان.مجله دارو و درمان،سال دهم،شماره 66-56.

    کوپر،کاری ال(1373).فشار روانی:راههای شناخت و مقابله.ترجمه:مهدی قراچه داغی و ناهید شریعت‏زاده. تهران:انتشارات رشد.

    ملکوتی،کاظم؛بخشانی،نور محمد؛زهروی،طاهره(1373). بررسی ارتباط استرسهای شغلی و اختلالات افسردگی و اضطراب در کنارکنان بیمارستانهای دانشگاه علوم پزشکی‏ زاهدان.فصلنامه اندیشه و رفتار،سال اول.شماره 2 و 3، 86-76. ستوده،حسین علی، 1388 مدیریت و استرسهای ناشی از کار از دیدگاه ارگونومی، نشریه افق طلائی سلامت معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زابل

    میرسپاسی، ناصر(1375): مدیریت منابع انسانی و روابط کار نگرش راهبردی، انتشارات شروین، تهران.

    ورمرزیار، سکینه؛ صفری، علی؛ یونسی، مریم؛ ارزیابی پوسچرهای کاری و بررسی شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی در بین کارکنان بسته بندی دارو با استفاده از روش RULA و پرسشنامه BODY MAP، کنفرانس بین المللی ارگونومی، تهران، 1388.

    وهابی، حسین؛ امنیت شغلی با رویکرد ایمنی و سلامت و نقش آن در نگهداری کارکنان سازمان، مجله راهکار مدیریت، شماره، 1385.

     

    Ader, C. H. & Cohen, N. (1993). Stress and Coping Psychology, 34 Developmental, 35-28

    Brown, J. and Campbell, E.A. (1994), Stress and Policing, John Wiley, Chichester

    Bremner، Douglas, )2002( Does Stress Damage the Brain, www.amazoon.com

    Holahan, C.J. & Moss, R.H.(1997).Life stressors, personal and social resources and depression. Journal of Abnormal psychology Feb. Vol.100, Lssue1. Pages: 31-38.

    Michenbaum, D. (1985). Stress inoculation training . NY. Pergamon

    vance,b,miller,s,humphreys, s,humphreys,s. reynold.f .(1989).stress and manifestation of occupational stress as reported by fulltime teachers working in a big school.journal of american indian education,28.

    issac,a. friedman,n. .(1995).student behavior patterns contributing to teacher burnout journal of educational research, 88,281-289

     

     


موضوع پایان نامه بررسی ارتباط بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود, نمونه پایان نامه بررسی ارتباط بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود, جستجوی پایان نامه بررسی ارتباط بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود, فایل Word پایان نامه بررسی ارتباط بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود, دانلود پایان نامه بررسی ارتباط بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود, فایل PDF پایان نامه بررسی ارتباط بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود, مقاله در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود, پروژه در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ارتباط بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ارتباط بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود, پروژه درباره پایان نامه بررسی ارتباط بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی ارتباط بین اصول ارگونومی و استرس در شرکت گاز شاهرود

پایان نامه تحصیلی برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی گرایش علوم تربیتی چکیده: مشکل بسیاری از شرکت هاو مراکز آموزشی امروزی، مشکل نیروی انسانی، و عدم کارایی مناسب این نیروها در سازمانها می باشد این پژوهش برای تمامی صنایع ،شرکتها ،سازمانها ومراکز آموزشی تهیه شده است و برای کمک به کمیته های سلامت ، امنیت ، ناظران و مدیران می باشد تا با بکارگیری علم مطالعه کار یعنی ...

دانشکده تحصیلات تکمیلی ، گروه تربیت بدنی و علوم ورزشی پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «.M.A» گرایش آسیب شناسی چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط نوع خوابیدن با لوردوز کمری و ارائه حرکات اصلاحی در پسران 10 تا 14 سال شهرستان اسلام آباد غرب می باشد.به همین منظور تعداد 90 نفر از پسران مدارس مورد غربال قرار گرفتند و 40 نفر از آنان به عنوان نمونه پژوهشی در این تحقیق شرکت ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد «.M.A» گرایش آسیب شناسی چکیده هدف از پژوهش حاضر بررسی ارتباط نوع خوابیدن با لوردوز کمری و ارائه حرکات اصلاحی در پسران 10 تا 14 سال شهرستان اسلام آباد غرب می باشد.به همین منظور تعداد 90 نفر از پسران مدارس مورد غربال قرار گرفتند و 40 نفر از آنان به عنوان نمونه پژوهشی در این تحقیق شرکت داده شدند. به منظور گردآوری داده­ها از پرسشنامه محقق ...

رشته: مديريت اجرايي پائيز 91 چکيده: هدف تحقيق حاضر بررسي رابطه بين عدالت سازماني و عملکرد شغلي کارکنان شرکت گاز استان اردبيل است. عدالت سازماني نقش انصاف و مخصوصاً ادراک از انصاف در محيط

پايان نامه کارشناسي ارشد رشته آموزش و بهسازي منابع انساني)) زمستان 1393 چکيده کار و انسان، دو جزء اصلي و تفکيک ناپذير زندگي هستند که بايد به گونه اي متناسب با يکديگر برنامه ريزي شوند.زمان

پایان­نامه: جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد کتابداری و اطلاع رسانی پزشکی خلاصه: مقدمه:کار و انسان دو جزءاصلی و تفکیک ناپذیر هستی است که باید به گونه ای متناسب با یکدیگر برنامه ریزی شوند. نبود تناسب میان توانمندی های انسان و نوع کاری که او انجام میدهد سبب بروز مشکلات بسیاری میشود در این راستا علم ارگونومی از زوایای مختلف سلامت شاغلین و همچنینکارآیی آنها را مورد بررسی قرار می دهد. ...

پايان نامه جهت اخذ درجه کارداني رشته گرافيک سال 1387 تاريخچه تاريخ نشان داده است که در ابتداي تمدن بشري نيازي به بسته بندي مواد غذايي نبود، بلکه مردم براي بدست آوردن غذا از محلي به محل دي

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته روانشناسی تربیتی چکیده: پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی«آموزش تاب آوری» بر کیفیت زندگی و کاهش رفتارهای پرخطر در دانش آموزان مقطع راهنمایی صورت گرفته است. روش پژوهش، از نوع نیمه آزمایشی و طرح آن به صورت پیش آزمون- پس آزمون با گروه آزمایش و کنترل می باشد. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان دختر مدرسه راهنمایی شهر همدان بود ...

پایان نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش: بیمه چکیده: امروزه اجرای اتوماسیون اداری مزایای بسیاری را برای سازمان ها از جمله مشتریان شان فراهم نموده است. سرعت، دقت، ایمنی و ... از این مزایای اند. هدف تحقیق حاضر بررسی اثر اتوماسیون اداری بر رضایت مشتریان سازمان تامین اجتماعی استان گیلان است. روش تحقیق از نوع توصیفی- پیمایشی از نوع همبستگی است. جامعه ...

چکیده وظیفه اصلی سیستم تحریک ژنراتور سنکرون تامین ولتاژ لازم برای سیم پیچی تحریک ژنراتور است. ولتاژ تحریک یک ولتاز dc بوده و به منظور ایجاد شار در سیم پیچی تحریک ژنراتور و به تبع آن تولید میدان مغناطیسی برای تولید انرژی الکتریکی توسط ژنراتور سنکرون استفاده می­شود. در سیستم تحریک ارائه شده ولتاژ dc خروجی یکسوساز به عنوان ورودی مرجع سیستم تحریک با سیگنال ولتاژ خروجی ژنراتور سنکرون ...

ثبت سفارش