پایان نامه بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان

word 1 MB 30578 121
1393 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۷۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • دانشکده مدیریت و حسابداری –  گروه مدیریت بازرگانی

    پایان نامه  برای دریافت درجه کارشناسی ارشد  (M.A  )

    فهرست مطالب

    چکیده 1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه. 3

    1-2-بیان مسئله. 3

    1-3-ضرورت انجام تحقیق.. 4

    1-4- چارچوب نظری.. 5

    1-5-سوالات تحقیق.. 6

    1-5-1- سوال اصلی.. 6

    1-5-2-سوالات فرعی.. 6

    1-6- فرضیه های تحقیق.. 7

    1-6-1-فرضیه اصلی.. 7

    1-6-2-فرضیه های فرعی.. 7

    1-7- اهداف تحقیق.. 7

    1-7-1- هدف اصلی.. 7

    1-7-2- اهداف فرعی.. 7

    1-8- روش گردآوری اطلاعات.. 8

    1-9-کلیات روش انجام کار. 8

    1-10- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق.. 8

    1-10-1- مدیریت دانش... 8

    1-10-1-1-خلق دانش.................................................................................................................................................9

    1-10-1-2-حفظ دانش..............................................................................................................................................10

    1-10-1-3-انتفال دانش.........................................................................................................................................10

    1-10-1-4-کاربرد دانش..................................................................................................................................................10

    1-10-1-5-کسب دانش...................................................................................................................................................10

    1-11-2- نوآوری سازمانی.. 11

    1-11- قلمروپژوهش... 11

    1-11-1-قلمروزمانی.. 11

    1-11-2-قلمرومکانی.. 11

    1-11-3-قلمروموضوعی پژوهش... 11

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

    2-1-مقدمه. 14

    بخش اول: مدیریت دانش... 15

    2-2-تعاریفی از دانش... 15

    2-3-مفاهیم مدیریت دانش... 15

    2-4-عناصر مدیریت دانش... 16

    2-5-اصول مدیت دانش... 16

    2-6-دلایل اهمیت به کارگیری مدیریت دانش... 17

    2-7-مدلهای مدیریت دانش... 18

    2-7-1-سیکل پیاده سازی مدیریت بوکویتز و ویلیام (1999) 18

    2-7-2-مدل مدیریت دانش لیبوویتز. 20

    2-7-3-مدل فیرستون و مک الروی(2005) 21

    2-7-4-مدل مفهومی مدیریت دانش... 23

    2-8-استراتژی‌های دانش... 24

    2-9-دیدگاه صاحبنظران در خصوص مدیریت دانش... 24

    2-10-اهداف مدیریت دانش... 26

    بخش دوم: نوآوری سازمانی.. 27

    2-11-مفهوم خلاقیت و نوآوری.. 27

    2-12-اصول نوآوری.. 28

    2-13-انواع نوآوری از دیدگاه سازمان. 28

    2-13-شاخص های سنجش نوآوری.. 29

    2-14-فرآیند نوآوری.. 29

    2-14-عوامل موثر بر شکل گیری فرآیند نوآوری در سازمان. 30

    2-15-تفاوت خلاقیت، نوآوری و تغییر. 31

    2-16-تکنیک‌های تقویت خلاقیت و نوآوری در سازمان. 32

    بخش سوم:  مدیریت دانش و نوآوری سازمانی.. 34

    2-17-فرآیندهای مدیریت دانش و نوآوری.. 34

    2-18-ارتباط مدیریت دانش با نوآوری.. 35

    2-19-نقش مدیریت در پرورش خلاقیت و نوآوری در سازمان. 39

    2-20-تاثیر مدیریت دانش بر نوآوری.. 40

    2-21-نتیجه گیری.. 41

    2-22-پیشینه تحقیق.. 42

    2-22-1- مطالعات داخلی.. 42

    2-22-2-مطالعات خارجی.. 46

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1- مقدمه. 51

    3-2- روش تحقیق.. 51

    3-3- جامعه آماری تحقیق.. 52

    3-4- نمونه آماری.. 52

    3-5- روش نمونه گیری.. 54

    3-6- روش جمع آوری اطلاعات.. 54

    3-7- چگونگی طراحی ابزار سنجش تحقیق.. 55

    3-8- روایی و پایایی پرسشنامه. 56

    3-8-1- روایی.. 56

    3-8-2- قابلیت اطمینان (پایایی)پرسشنامه. 56

    3-9- روش های تجزیه و تحلیل آماری.. 58

    3-9-1 تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار توصیفی.. 59

    3-9-2- تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار استنباطی.. 59

    3-9-3- آزمون کلموگروف- اسمیرنف... 59

    3-10-خلاصه فصل.. 60

    فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

    4-1- مقدمه. 62

    4-2- توصیف متغیرهای جمعیت شناختی.. 63

    4-3- توصیف متغیرهای تحقیق.. 69

    4-3-1- توصیف متغیر کسب دانش... 69

    4-3-2-توصیف متغیر حفظ دانش... 70

    3-3-توصیف متغیر انتقال دانش... 71

    4-3-4- توصیف متغیر خلق دانش... 72

    4-3-5- توصیف متغیر کاربرد دانش... 73

    4-3-6- توصیف متغیر نوآوری سازمانی.. 74

    4-4- بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها 75

    4-5-آزمون فرضیه های تحقیق.. 76

    4-6-خلاصه فصل.. 81

    فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1- مقدمه. 83

    5-2- نتایج آمار توصیفی.. 83

    5-3- نتایج بررسی فرضیات تحقیق.. 84

    5-4- نتیجه گیری.. 86

    5-4 پیشنهادات اجرایی مبتنی بر نتایج تحقیق.. 87

    5-5 محدودیت های تحقیق: 87

    5-6 پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 88

    منابع و مآخذ. 89

    پیوست

    پیوست الف – پرسشنامه. 98

    پیوست ب-خروجی نرم‌افزار. 102

    چکیده

    مدیریت دانش ارتقای یک رویکرد جامع برای شناسایی، تسخیر، بازیافتن، تسهیم و ارزشیابی یک سرمایه اطلاعاتی سازمان است و بر ابعاد مختلف سازمان تاثیر می‌گذارد. هدف از تحقیق حاضر بررس رابطه میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمانی می باشد. جامعه هدف مطالعه حاضر، سازمان تامین اجتماعی در استان گیلان می باشد. که 260 نفر به عنوان نمونه انتخاب گردیده است و اطلاعات از طریق پرسشنامه استاندارد جمع‌آوری گردیده است. این تحقیق از نظر هدف کاربردی است و همچنین از روش همبستگی برای آزمون فرضیه ها استفاده شده است. نتایج حاصل نشان داده است که که از میان مولفه های مدیریت دانش، مولفه کسب دانش با ضریب همبستگی 33.7 درصد؛ مولفه انتقال دانش با ضریب همبستگی 15.4؛ مولفه خلق دانش با ضریب همبستگی 20.7 و مولفه کاربرد دانش با ضریب همبستگی 34.2 رابطه مثبت و معنی داری با نوآوری سازمانی دارد. در حالیکه مولفه حفظ دانش رابطه معنی داری با نوآوری سازمان ندارد. همچنین از دیدگاه کارکنان سازمان تامین اجتماعی استان گیلان، تمامی مولفه های مدیریت دانش در سازمان مذکور از وضعیت نسبتا مطلوبی برخوردار است. بطوریکه میانگین ارزش کسب شده برای متغیرها عبارت است از: کسب دانش برابر با 3.13؛ حفظ دانش برابر با 3.09؛ انتقال دانش 3.11؛ خلق دانش 3.13؛ کاربرد دانش 3.29 و در نهایت نوآوری سازمانی برابر با 3.32 بوده است.

     

    کلمات کلیدی: مدیریت دانش، نوآوری سازمانی، خلق دانش، انتقال دانش، کسب دانش، حفظ دانش، کاربرد دانش.

    مقدمه

    هدف از فصل اول، بیان کلیات پژوهش می باشد، از این رو پس طرح مسئله و بیان سوال اصلی تحقیق به ضرورت و اهمیت انجام مطالعه حاضر پرداخته شده است. در ادامه اهداف و فرضیه های مبتنی بر مدل آورده شده است. در نهایت با بیان کوتاهی از مراحل اجرای تحقیق به ارائه مدل مفهومی و معرفی متغیرها پرداخته شده است.

    1-2-بیان مسئله

    نوآوری به عنوان عامل مهم و حیاتی برای سازمان ها به منظور ایجاد ارزش و مزیت رقابتی پایدار است. سازمان ها با نوآوری بیشتر، در پاسخ به محیط های متغیر و ایجاد و توسعه قابلیت های جدیدی که به آنها اجازه دهد به عملکرد بهتری برسند، موفق تر خواهند بود(Montes and et al, 2004). ولی این فرآیند کاملا پیچیده است و مستلزم مدیریت موثر و کارآمد در بسیاری از فعالیت های مختلف است (طالقانی و همکاران، 1390، 153). مدیریت دانش عنصر اصلی و مرکزی در فرآیند مدیریت است، سازمان ها را قادر می سازد تا به طور مداوم تخصص سازمانی خود را به محصولات یا خدمات تبدیل کنند. با کاربرد موثر دانش، افراد ممکن است اشتباهات کمتری کنند یا کارایی خود را بهبود دهند و دوباره کاری یا کاراضافی را کاهش دهند و در نهایت قادر به ایجاد فرآیندها یا سیستم های مدیریتی نوآورانه تر شوند(Sarin and Dermott,2003). سازمان ها با قابلیت مدیریت دانش، نوآوری بیشتری دارد. در حقیقت تاثیر دانش از طریق ایجاد تفکرات جدید در تولید و نوآوری های عمومی می باشد.  دانش برای سازمان به تنها یی منبع مهمی نیست ، بلکه در قلب مدیریت دانش، نوآوری را جستجو کرد، زیرا مزیت رقابتی پایدار در نوآوری پنهان است (صفرزاده و همکاران، 1391، 80). تحقیقات نشان داده مدیریت دانش از طریق ایجاد یک فرهنگ مفید و ارزشمند برای ایجاد و تسهیم دانش و همچنین ایجاد فرهنگ همکاری در سازمان ها نقش مهمی را در فرآیند نوآوری ایفا می کند. محققان برنقش محوری مدیریت دانش به خصوص در ایجاد یک محیط کاری داخلی که خلاقیت و نوآوری را حمایت می کند تاکید کرده       عععععع///ضضضض اند. نتایج حاکی از آن است که رابطه مثبت و معنی داری بین مدیریت دانش و عملکرد نوآوری در سازمان ها وجود دارد(میرفخرالدین و همکاران، 1389، 105). در سال‌های اخیر با ظهور اقتصاد دانش محور نوآوری در سازمان تامین اجتماعی نقش مهمی در تحول ساختارهای اقتصادی و اجتماعی پیدا کرده است. به گونه ای که نوآوری یکی از مزیت های اصلی برای بهبود خدمات ارائه شده مطرح می باشد و سبب بهبود عملکرد سازمانی خواهد شد. مدیریت دانش به عنوان عامل تولید ایده‌های نو و بدیع در سازمان مورد توجه قرار گفته است.

     با توجه به ضرورت استقرار مدیرت دانش مسئله تحقیق حاضر اینست در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان نوآوری سازمانی با به کارگیری مولفه های مدیریت دانش به طور کامل محقق نیافته است. از اینرو در این تحقیق درصدد تبیین ارتباط مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمانی هستیم.

    1-3-ضرورت انجام تحقیق

    امروزه سازمان ها برای بقا و رشد و توسعه خود به نوآوری نیاز دارند و مدیریت دانش می تواند نقش اساسی در نوآوری سازمانی داشته باشد (ودادی و عبدالعلیان، 1390، 141). اهمیت موضوع تحقیق از دو جنبه تئوری و کاربردی بایستی مورد توجه قرار گیرد ؛ اهمیت موضوع تحقیق از نظر تئوری بصورت استدلالی و در ادبیات مربوط به موضوع ، مشهود است و از نظر کاربردی به آمار ، ارقام و رویدادها می پردازد.

    امروزه در ادبیات مدیریت به وفور شاهد تأکید بر نقش دانش ، به عنوان یک منبع حیاتی برای حفظ رقابت پذیری و سودآوری هستیم. دانش در مرکز رقابت پذیری قرار گرفته است ، اکنون روشن شده است که در شرایط رقابت فعلی ، در بسیاری از سازمان ها مزیت رقابتی پایدار به مقدار قابل ملاحظه ای از دانش ناشی می شود – به دلیل اینکه کپی کردن آنچه که سازمان ها می دانند و دارند دشوار است و باید برای رسیدن به آنها فرایند یادگیری مشابهی را طی کرد.

    لارنس و پروساک، شش الزام محیطی که سازمان ها را با توجه و تأکید به مدیریت دانش سوق می دهد به این صورت عنوان کرده اند : (بعد تئوری)

    1-جهانی شدن.

    2-تغییر و تحول روز افزون در سازمان ها.

    3-جهان به سرعت در حال تغییر است.

    4-در شرکت های نرم افزاری ، دانش بخشی از تولید است.

    5-برای انجام اثربخش تر فعالیت های مجازی به دانش بیشتری نیاز است.

    6-دانش موجود ، دانش جدید خلق می کند(زایش دانش).

     بعد از مطرح شدن مفاهیم مهندسی مجدد و مدیریت کیفیت جامع، مفهوم جدیدی به نام مدیریت دانش و به تبع آن سیستم های مدیریت دانش پا به عرصه وجود گذاشتند مدیریت دانش با نوآوری ها و ابداعات در مهارتهای مدیریتی و یادگیری سازمانی نقاط مشترک بسیاری دارد   ( Bartol and Srivastava, 2002, 67)

    تغییر ماهیت فعالیت‌های سازمان‌ها به کارهای دانشی موجب اهمیت  یافتن روزافزون کاربرد مدیریت دانش در سازمان‌ها شده است.

    مدیریت دانش و فعالیت‌های مرتبط با آن، دارای کارکردهای متعددی در سازمان‌ها است که یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین آنها افزایش توان رقابت سازمان در محیط رقابتی و خلق مزیت‌های رقابتی پایدار برای سازمان ها است و این موضوع به ویژه در سازمان‌های دانش محور همچون تامین اجتماعی که دانش کارکنان آنها عامل اصلی ارائه محصول یا خدمت آنها محسوب می‌گردد، نمود بیشتری دارد.

     

    1-4- چارچوب نظری

    چارچوب نظری پایه ای است که تمام تحقیق بر روی آن تکیه می کند.یک شبکه منطقی،توسعه یافته،توصیف شده و کامل بین متغیرهایی است که از طریق فرایندهایی مانند مصاحبه،مشاهده و بررسی ادبیات موضوع پیشینه ی تحقیق مشخص شده اند.این متغیر ها با مساله تحقیق در ارتباط است.یک چارچوب نظری خوب،متغیرهایی مهم و موثر در شرایط مربوط به مساله ای تعریف شده را شناسایی و نشان می دهد و ارتباط بین متغیرها را به صورتی منطقی توصیف می کند.(خاکی،1389،32). چارچوب نظری بیانگر روابط حاکم بر متغیرهای مستقل و وابسته بر اساس ادبیات موضوعی می باشد. چارچوب نظری تحقیق حاضر برگرفته از مدل سدرا و گَبل[1] (2010) می باشد. براساس مسئله مطرح شده، مدل مفهومی تحقیق حاضر به شرح نمودار (1) زیر می باشد:

     

    مدیریت دانش

    خلق دانش

    حفظ دانش

    انتقال دانش

    کاربرد دانش

    نوآوری در سازمان

    کسب دانش

    نمودار1- مدل مفهومی تحقیق ؛ منبع: sedra and gable, 2010

    1-5-سوالات تحقیق

    1-5-1- سوال اصلی

    آیا میان مولفه‌های مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان رابطه معنی داری وجود دارد؟

    1-5-2-سوالات فرعی

    آیا کسب دانش در سازمان تامین اجتماعی استان با نوآوری سازمانی رابطه معنی داری دارد؟

    آیا خلق دانش در سازمان تامین اجتماعی استان بر نوآوری سازمانی رابطه معنی داری دارد؟

    آیا حفظ دانش در سازمان تامین اجتماعی استان بر نوآوری سازمانی رابطه معنی داری دارد؟

    آیا انتقال دانش در سازمان تامین اجتماعی استان بر نوآوری سازمانی رابطه معنی داری دارد؟

    آیا کاربرد دانش در سازمان تامین اجتماعی استان بر نوآوری سازمانی رابطه معنی داری دارد؟

    1-6- فرضیه های تحقیق

    1-6-1-فرضیه اصلی

    رابطه معنی داری میان مدیریت دانش و نوآوری سازمانی وجود دارد.

    1-6-2-فرضیه های فرعی

    رابطه معنی داری میان کسب دانش و نوآوری سازمانی وجود دارد.

    رابطه معنی داری میان خلق دانش و نوآوری سازمانی وجود دارد.

    رابطه معنی داری میان حفظ دانش و نوآوری سازمانی وجود دارد.

    رابطه معنی داری میان انتقال دانش و نوآوری سازمانی وجود دارد.

    رابطه معنی داری میان کاربرد دانش و نوآوری سازمانی وجود دارد.

     1-7- اهداف تحقیق

    1-7-1- هدف اصلی

    بررسی ارتباط مولفه های مدیریت دانش با نوآوری در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان

    1-7-2- اهداف فرعی

    بررسی ارتباط میان خلق دانش و نوآوری در سازمان تامین  اجتماعی استان گیلان

    بررسی ارتباط میان حفظ دانش و نوآوری در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان

    بررسی ارتباط میان  انتقال  دانش و نوآوری در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان

    بررسی ارتباط میان  کاربرد دانش و نوآوری در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان

    بررسی ارتباط میان  کسب دانش و نوآوری در سازمان تامین اجتماعی استان گیلان

    1-8- روش گردآوری اطلاعات

    در ابتدا با استفاده از منابع موجود در کتابخانه ها و استفاده از مقالات موجود در ژورنال های معتبر اطلاعات کتابخانه ای لازم جمع آوری شد که این اطلاعات ما را در پیدا کردن معیارها و شاخص های لازم برای سنجش موضوع مورد پژوهش یاری داد و سپس با استفاده از روش های همبستگی به بررسی موضوع پرداخته شد. همچنین برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است.

    1-9- کلیات روش انجام کار

    این پژوهش از نظر هدف، کاربردی است. روش شناسی تحقیق، توصیفی و به لحاظ تعیین ارتباط بین متغیرها، از نوع همبستگی است و به لحاظ بازده زمانی، مقطعی است. تحقیق حاضر ترکیبی از تحقیق کتابخانه‌ای و میدانی می‌باشد. در ابتدا با بهره­گیری از منابع کتابخانه‌ای (کتب، مقالات فارسی و لاتین) مبانی نظری تحقیق تدوین گردید و در ادامه بر اساس ادبیات تحقیق، پرسشنامه‌ توزیع گردید. سرانجام با جمع­آوری پرسشنامه داده‌های مربوط به آن با استفاده از نرم­افزار های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و ارتباط بین متغیر‌ها مورد بررسی قرار گرفت.

     

    1-10-تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق

    1-10-1- مدیریت دانش

    تعریف مفهومی

    اغلب کتاب های مربوط به حوزه‌ی تکنولوژی با تعدادی تعریف شروع می شود، اما تعریف مدیریت دانش کار آسانی نیست. نویسندگان مختلف از دیدگاه های مختلف و با رویکرد های متفاوت و انگیزه های گوناگون، به تعریف مدیریت دانش پرداخته‌اند. اغلب، مدیریت دانش به طور کلی تعریف شده و آن را به عنوان هر آنچه که سازمان برای داشتن نحوه­ی انجام وظایف و فعالیت هایش نیاز دارد، تعریف کرده‌اند. این تعریف از مدیریت دانش، شامل دانش رسمی، قوانین برنامه ها و رویه ها و دانش فنی ناملموس، مهارت ها و تجارب افراد است. همچنین تعریف بالا از مدیریت دانش، شامل روش انجام کار توسط سازمان ها، ارتباط، تجزیه و تحلیل موقعیت، ارایه­ی راه حل های جدید برای مسائل و توسعه­ی روش های جدید انجام کسب و کار است. علاوه بر آن، تعریف بالا شامل مباحث فرهنگی، قومی و ارزش ها و روابط با تامین کنندگان و مشتریان نیز هست.

    فرایند خاص سازمانی و سیستمی برای کسب، سازماندهی، نگهداری، کاربرد، پخش و خلق دوباره دانش صریح و ضمنی کارکنان برای افزایش عملکرد سازمان و ارزش آفرینی (Gibbert & et al , 2002).

    تعریف عملیاتی

          در ضرورت بهره گیری سازمان ها از شاخص عملکرد مدیریت دانش به عنوان یک کارکرد منطقی تأکید شده است. منظور از نوآوری سازمانی ‌در این تحقیق، میانگین نمرات کسب شده از پاسخ به سوالات 1 تا 33 پرسشنامه می باشد.شامل ابعاد کسب دانش- حفظ  دانش- انتقال دانش- خلق دانش و کاربرد دانش می باشد. که توسط پنج گانه لیکرت اندازه گیری می شود.

    1-10-1-1-خلق دانش

    اولین مرحله از مراحل وسیع فرآیند مدیریت دانش است، دانش در سازمان در دو چرخه متمایز شخصی و گروهی خلق می شود. دانش شخصی وقتی در بافت سازمانی به کار می رود دانش جدیدی خلق می کند که  می توان آن را دانش سازمانی نامید. چرخه دانش جمعی از کاربرد دانش شخصی در بافت سازمان به وجود می آید که می توان آنرا دانش سازمانی نیز نامید. دانش سازمانی شامل انواع  دانش فر آیندی، دانش رقابتی، دانش تکنیکی و... می باشد.

    1-10-1-2- حفظ دانش

    در مقابل فرآیند حفظ که اجازه ورود هر دانشی را به سازمان می دهد فرآیند پالایش قراردارد. سازمان باید با استفاده از مکانیزم های منطقی از ورود دانش غیر ضروری جلوگیری کند و فقط دانش مفید و قابل کاربرد اجازه ورود به سازمان را داشته باشد. برای تحقق این هدف تیم مدیریت سازمان می تواند با استفاده از بصیرت ها، ماموریت ها و هدف های سازمان چارچوبی برای ارزیابی دانش فراهم کند.

    1-10-1-3-انتقال دانش

    این فرآیند عبارت است از توزیع دانش تا نقاط فعالیت و حتی فراتر از آن، به بیرون سازمان است. عوامل متعددی از جمله تسهیلات ارتباطی و فرهنگ سازمانی می توانند به این فرآیند کمک کنند.در مورد تسهیلات ارتباطی باکمن(1998 ) بیان می کند که یکی از مقاصد اصلی مدیریت دانش تسهیل ارتباطات در تمام قلمرو های سازمان است تا اعضای سازمان با همکاری هم، چالش ها وفرصت های پنهان را شناسایی کنند. در خصوص اهمیت فرهنگ در دانش سازمانی و اشاعه آن می توان گفت فرهنگ منجر به خلق محیط های هماهنگ ساز می شود. اگر در سازمانی ارزش ها و فرهنگ به تشویق یادگیری ودانش سازی بپردازد، تمام کارکردهای سازمان تغییر می کند.

    1-10-1-4-کاربرد دانش

    از دیدگاه اکثر پژوهشگران از جمله فیفر و سوتن مهمترین فرآیند است. آن ها بیان می کنند که مزیت رقابتی متعلق به سازمان هایی که بهترین دارایی های دانش را دارند نیست بلکه متعلق به سازمان هایی است که به بهترین صورت از دانش خود در عمل استفاده می نمایند. اگردانش تبدیل به عمل نشود و فعالیت های سازمانی براساس دانش سازمان نباشد همه فعالیت ها و فرآیند های مدیریت دانش عقیم و بی اثر است. کاربرد دانش باعث می شود شکاف بین دانستن با عمل کردن از بین برود و حلقه مهم بازخورد، یادگیری با انجام دادن و کاربرد به وجود آید. همچنین فرآیند کاربرد دانش، خلق سناریوی یادگیری زمینه ای از کاربرد دانش را ممکن می کند، برخلاف این که یادگیری به این روش بسیار مشکل است اما در خلق دانش بسیار مهم است، زیرا مستلزم فرا تحلیل و ارزیابی فرآیند ها است و به همین علت اغلب در سازمان ها فراموش می شود.

    1-10-1-5-کسب دانش

    [1] sedra and gable

    Abstract

     

    KM promoting a holistic approach to identify, capture, retrieve, share and evaluate an organization's information assets and impact on various aspects of the organization. The purpose of this study is the relationship between the components of knowledge management and organizational innovation. The aim of this study is the social organization of Gilan. Which 260 were selected as samples and data collected through a questionnaire. This survey is applied and the correlation coefficient was used to test the hypotheses. The results have shown that the components of knowledge management, knowledge acquisition component with a correlation coefficient of 33.7%, with a correlation coefficient of 15.4 component of knowledge transfer, knowledge component with a correlation coefficient of 20.7 and 34.2 positive correlation with a correlation coefficient component of knowledge between organizational innovation. The knowledge component is a significant relationship with organizational innovation. The province from employee social security, all the components of knowledge management in the organization of the situation is favorable. So that the mean value obtained for the variables are: Knowledge equals 3.13, knowledge equals 3.09; 3.11 to knowledge transfer, knowledge creation, 3.13, 3.29, and finally the application of organizational innovation is equal to 3.32.

    Keywords :Knowledge management, organizational innovation, creation and preservation and transfer of knowledge, application of knowledge.

  • فهرست مطالب

    چکیده 1

    فصل اول: کلیات تحقیق

    1-1-مقدمه. 3

    1-2-بیان مسئله. 3

    1-3-ضرورت انجام تحقیق.. 4

    1-4- چارچوب نظری.. 5

    1-5-سوالات تحقیق.. 6

    1-5-1- سوال اصلی.. 6

    1-5-2-سوالات فرعی.. 6

    1-6- فرضیه های تحقیق.. 7

    1-6-1-فرضیه اصلی.. 7

    1-6-2-فرضیه های فرعی.. 7

    1-7- اهداف تحقیق.. 7

    1-7-1- هدف اصلی.. 7

    1-7-2- اهداف فرعی.. 7

    1-8- روش گردآوری اطلاعات.. 8

    1-9-کلیات روش انجام کار. 8

    1-10- تعریف مفهومی و عملیاتی متغیرهای تحقیق.. 8

    1-10-1- مدیریت دانش... 8

    1-10-1-1-خلق دانش.................................................................................................................................................9

    1-10-1-2-حفظ دانش..............................................................................................................................................10

    1-10-1-3-انتفال دانش.........................................................................................................................................10

    1-10-1-4-کاربرد دانش..................................................................................................................................................10

    1-10-1-5-کسب دانش...................................................................................................................................................10

    1-11-2- نوآوری سازمانی.. 11

    1-11- قلمروپژوهش... 11

    1-11-1-قلمروزمانی.. 11

    1-11-2-قلمرومکانی.. 11

    1-11-3-قلمروموضوعی پژوهش... 11

    فصل دوم: ادبیات و پیشینه تحقیق

    2-1-مقدمه. 14

    بخش اول: مدیریت دانش... 15

    2-2-تعاریفی از دانش... 15

    2-3-مفاهیم مدیریت دانش... 15

    2-4-عناصر مدیریت دانش... 16

    2-5-اصول مدیت دانش... 16

    2-6-دلایل اهمیت به کارگیری مدیریت دانش... 17

    2-7-مدلهای مدیریت دانش... 18

    2-7-1-سیکل پیاده سازی مدیریت بوکویتز و ویلیام (1999) 18

    2-7-2-مدل مدیریت دانش لیبوویتز. 20

    2-7-3-مدل فیرستون و مک الروی(2005) 21

    2-7-4-مدل مفهومی مدیریت دانش... 23

    2-8-استراتژی‌های دانش... 24

    2-9-دیدگاه صاحبنظران در خصوص مدیریت دانش... 24

    2-10-اهداف مدیریت دانش... 26

    بخش دوم: نوآوری سازمانی.. 27

    2-11-مفهوم خلاقیت و نوآوری.. 27

    2-12-اصول نوآوری.. 28

    2-13-انواع نوآوری از دیدگاه سازمان. 28

    2-13-شاخص های سنجش نوآوری.. 29

    2-14-فرآیند نوآوری.. 29

    2-14-عوامل موثر بر شکل گیری فرآیند نوآوری در سازمان. 30

    2-15-تفاوت خلاقیت، نوآوری و تغییر. 31

    2-16-تکنیک‌های تقویت خلاقیت و نوآوری در سازمان. 32

    بخش سوم:  مدیریت دانش و نوآوری سازمانی.. 34

    2-17-فرآیندهای مدیریت دانش و نوآوری.. 34

    2-18-ارتباط مدیریت دانش با نوآوری.. 35

    2-19-نقش مدیریت در پرورش خلاقیت و نوآوری در سازمان. 39

    2-20-تاثیر مدیریت دانش بر نوآوری.. 40

    2-21-نتیجه گیری.. 41

    2-22-پیشینه تحقیق.. 42

    2-22-1- مطالعات داخلی.. 42

    2-22-2-مطالعات خارجی.. 46

    فصل سوم: روش اجرای تحقیق

    3-1- مقدمه. 51

    3-2- روش تحقیق.. 51

    3-3- جامعه آماری تحقیق.. 52

    3-4- نمونه آماری.. 52

    3-5- روش نمونه گیری.. 54

    3-6- روش جمع آوری اطلاعات.. 54

    3-7- چگونگی طراحی ابزار سنجش تحقیق.. 55

    3-8- روایی و پایایی پرسشنامه. 56

    3-8-1- روایی.. 56

    3-8-2- قابلیت اطمینان (پایایی)پرسشنامه. 56

    3-9- روش های تجزیه و تحلیل آماری.. 58

    3-9-1 تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار توصیفی.. 59

    3-9-2- تجزیه و تحلیل با استفاده از آمار استنباطی.. 59

    3-9-3- آزمون کلموگروف- اسمیرنف... 59

    3-10-خلاصه فصل.. 60

    فصل چهارم:تجزیه و تحلیل داده ها

    4-1- مقدمه. 62

    4-2- توصیف متغیرهای جمعیت شناختی.. 63

    4-3- توصیف متغیرهای تحقیق.. 69

    4-3-1- توصیف متغیر کسب دانش... 69

    4-3-2-توصیف متغیر حفظ دانش... 70

    3-3-توصیف متغیر انتقال دانش... 71

    4-3-4- توصیف متغیر خلق دانش... 72

    4-3-5- توصیف متغیر کاربرد دانش... 73

    4-3-6- توصیف متغیر نوآوری سازمانی.. 74

    4-4- بررسی نرمال بودن توزیع متغیرها 75

    4-5-آزمون فرضیه های تحقیق.. 76

    4-6-خلاصه فصل.. 81

    فصل پنجم :نتیجه گیری و پیشنهادات

    5-1- مقدمه. 83

    5-2- نتایج آمار توصیفی.. 83

    5-3- نتایج بررسی فرضیات تحقیق.. 84

    5-4- نتیجه گیری.. 86

    5-4 پیشنهادات اجرایی مبتنی بر نتایج تحقیق.. 87

    5-5 محدودیت های تحقیق: 87

    5-6 پیشنهادات برای تحقیقات آتی.. 88

    منابع و مآخذ. 89

    پیوست

    پیوست الف – پرسشنامه. 98

    پیوست ب-خروجی نرم‌افزار. 102

    آقایی ، تیمور، فیشانی(1377). خلاقیت و نوآوری در انسان‌ها و سازمان‌ها، تهران: ناشر انتشارات ترمه.

    آذر، عادل. و مؤمنی، منصور(1388).آمار و کاربرد آن در مدیریت (جلددوم:تحلیل آماری). تهران: انتشارات سمت.

    ابراهیمی، سمیه(1392). مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی و غیر دولتی، علوم اجتماعی: تعاون و روستا، سال پنجم، شماره 14، صص 70-53.

    احمدی، پرویز(1386). ارتباط استراتژیک موثر بر نوآوری سازمانی ، ماهنامه تدبیر، سال هجدهم، شماره 186.

    اخوان و همکاران(1389). توسعه فرآیندهای مبتنی بر عوامل موثر بر موفقیت‌ مدیران دانش، فصلنامه علمی-پژوهشی-سیاست علم و فناوری، سال سوم، شماره2، صص113-101.

    افرازه، عباس(1386). مدیریت دانش مفاهیم، مدل ها، اندازه گیری، پیاده‌سازی، چاپ دوم، نشر مولف.

    امامی، سعید و کیهانی، محمد(1386). آشنایی با سیستم های مدیریت دانش، انجمن انفورماتیک ایران.

    الوانی، سید مهدی(1376). مدیریت عمومی، تهران: انتشارات نی.

    امامقلی، نازنین.1391. بررسی نقش مدیریت ارتباط با مشتری به عنوان مزیت رقابتی در بازاریابی سبز. دانشگاه گیلان، پردیس بین الملل، پایان نامه کارشناسی ارشد، ص63،65 و 67.

    بست، جان(1374). روش های تحقیق در علوم ذفتاری و تربیتی، مترجم: پاشا شریفی، ص 24.

    تولایی، محمد(1387). تاملی بر مفهوم نوآوری و شکوفایی، تهران: پژوهشکده تحقیقات و مطالعات بسیج.

    دهقان نجم، منصور( 1388).مدیریت دانش و نقش آن در نوآوری سازمانی، ماهنامه مهندسی خودرو و صنایع وابسته، سال اول، شماره 10، صص 52-47.

    جعفری، مصطفی و اخوان، پیمان (1385).طراحی مدل مفهومی مدیریت دانش با تاکید بر عوامل کلیدی موفقیت، فصلنامه اطلاع رسانی، آموزشی و پژوهشی مدیریت فردا، سال سوم، شماره 13 و 14، صص 32-23.

    حافظ نیا، محمدرضا. 1380. مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی. تهران، انتشاراتسمت.

    حسن زاده، محمد (1388). مروری برپیوند مدیریت دانش با علوم ارتباطات در" مدیریت دانش و علوم اطلاعات: پیوند‌ها و بر هم کنش" ، تهران: کتابدار

    خاکی، غلامرضا (1384). روش تحقیق با رویکردی به پایان نامه نویسی، تهران: انتشارات بازتاب.

    رادفر، رضا، رضائی ملک، نرگس، رضائی ملک، محمد(1392).ارزیابی میزان بهبود عملگرهای مالی سازمان با پیاده سازی سیستم مدیریت دانش، فصلنامه علمی پژوهشی حسابداری مدیریت، سال هفتم، شماره بیست و یکم، صص 15-1.

    زراعی، حسن(1373). خلاقیت و نوآوری، مجله دانش مدیریت، شماره 24.

    سلطانی، فلورا(1380).  نهادی کردن نوآوری در سازمان، انتشارات سازمان برنامه ریزی ، تهران.

    سکاران، اوما. (1381). روش های تحقیق در مدیریت، ترجمه: محمد صائبی  و محمود شیرازی، تهران، انتشارات مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه ریزی، چاپ دوم.

    صادقی، زینب، محتشمی، رضا،(1390). ارتباط عملیات استراتژیک منابع انسانی و نوآوری سازمانی در یکی از مراکز نظامی، مجله طب نظامی، دوره 13، شماره 2، صص 102-97.

    صفرزاده، حسین، تدین، اعظم، حرمحمدی، مریم (1391). بررسی استراتژی های مدیریت دانش بر نوآوری و عملکرد سازمانی (مطالعه موردی مراکز بهداشتی و درمانی شمال فارس)، فصلنامه علمی پژوهشی دانشکده بهداشت یزد، شماره1، شماره مسلسل 34، صص 86-76.

    طالقانی، غلامرضا، انواری، علی، افتخاری، لیلا (1391). رابطه میان مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در یک شرکت بیمه، پژوهشنامه بیمه، شماره 105، صص 171-151

    طالقانی، غلامرضا، انواری، علی، افتخاری، لیلا(1391). رابطه میان مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در یک شرکت بیمه، پژوهشنامه بیمه، شماره 105، صص 171-151.

    طباطباییان، سید حبیب الله و بناب پاکزاد، مهدی (1385). بررسی سیستم‌های سنجش نوآوری و ارائه چارچوبی برای سنجش نوآوری در ایران، فصلنامه مدرس علوم انسانی.

    طالب بیدختی، عباس و انوری، علیرضا(1383). خلاقیت و نوآوری در افراد و سازمان‌ها، ماهنامه تدبیر، سال پانزدهم، شماره 152.

    عبدالکریمی، مهوش(1385). مدیریت دانش، فن آوری و خلاقیت نقش آن ها در بهبود کارایی و اثربخشی فرآیند ها، کنفرانس توسعه منابع انسانی.

    علامه، سیدمحسن، زارع، سیدمحسن( 1387). بررسی رابطه بین مدیریت دانش، نوآوری و عملکرد سازمانی، اولین کنفرانس ملی خلاقیت شناسی، TRIZ و مهندسی نوآوری ایران، تهران.

    علامه، محسن، حسین السادات، صبا و خادم، عباس (1385). تاثیر مدیریت دانش برنوآوری پایدار سازمانی، اصفهان: کنفرانس مدیریت تحول.

    علیرضایی،ابوتراب و تولایی، روح الله(1387). راهکار‌های تقویت نوآوری و شکوفایی در سازمان، مدیریت: مدیریت و منابع انسانی در صنعت نفت، شماره 3، صص 96-67.

    علاقه بند، علی(1391). مدیریت عمومی، انتشارات فروزش، ویرییش سوم، چاپ بیست و پنجم.

    صادقی، منصور، صادقی، علیرضا، نیکوکار، غلامحسین، نادری خورشیدی، علیرضا (1390). تحلیل مدل عوامل سازمانی، فردی و گروهی موثر بر توسعه نوآوری در سازمان‌های تحقیقاتی و فن آور، پژوهش و توسعه فناوری، سال سوم، شماره 5، صص 32-1

    فاتحی، زمانعلی(1390). مدیریت دانش ؛ مفاهیم، اصول، اهداف و مدل ها، بانک سپه، اداره تحقیقات و کنترل ریسک.

    قادری، بهمن.1390. بررسی رابطه بین فرآیندهای مدیریت دانش و تفکر استراتژی در سطح سازمان. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج

    کنجکاو منفرد، امیررضا و اردکانی، سعید(1393). تحلیلی بر وضعیت مدیریت دانش در نهادهای آموزش عالی و بررسی رابطه آن با نوآوری، فصلنامه علمی- پژوهشی رهیافتی نو در مدیریت آموزشی، سال پنجم، شماره1،صص 120-103.

    لیبووتیز، ترجمه سید ناصر علوی(1387). مدیریت دانش، آموختن از مهندسی دانش، انتشارات دانشگاه شهید باهنر کرمان.

    میرفخرالدینی، سید حیدر، حاتمی نسب، سید حسن، طالعی فر، رضا، کنجکتو، امیررضا( 1389). بررسی رابطه بین مدیریت دانش، نوآوری و عملکرد سازمانی، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 2، پیاپی 35، صص 118-103.

    مجیدیان، سنبل.(1391). نقش مدیریت دانش مشتری در مزیت رقابتی کیفیت محصول. پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه گیلان، دانشکده پردیس بین الملل.

    میرفخرالدینی، سیدحیدر، حاتمی نسب، سید حسن، طالعی فر، رضا، کنجکتو منفرد، امیررض ( 1389). بررسی رابطه بین مدیریت دانش، نوآوری و عملکرد سازمانی، چشم انداز مدیریت بازرگانی، شماره 2، پیاپی 35، صص 118-103.

    محمد زاده، عباس(1380). طراحی سازمان های نوآور، فصلنامه علمی تخصصی مدیریت.

    محمدی، ناهید(1384). خلاقیت و نوآوری، روزنامه همشهری، سال سیزدهم، شماره 3730.

    محمدی، حامد(1388). مدیریت دانش در سازمان‌های دولتی، مجله تدبیر، شماره 212.

    موحدزاده، ایوب(1387). مدیریت دانش و سازمان‌های آموزشی، سایت الکترنیکی راهکار‌های مدیریت.

    نکودری، مریم و یعقوبی، نور محمد(1390). بررسی عوامل تسهیل کننده مدیریت دانش در سازمان، پژوهش‌های مدیریت عمومی، سال چهارم، شماره سیزدهم، صص 119-95.

    نوروزیان، میثم(1387). کاربرد مدیریت دانش در بخش دولتی، سایت جامع مدیریت مدیریار و مجله تدبیر شماره 156.

    نوروزیان، میثم(1386). دانش مدیریت دانش، ماهنامه تدبیر، سال هفدهم، شماره 176.

    ودادی، احمد، عبدالعلیان، حمیده (1390). بررسی رابطه بین مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در منابع انسانی شرکت ملی پخش فراورده های نفتی ایران، فصلنامه مدیریت منابع انسانی در صنعت نفت، سال چهارم، شماره 13، پیاپی 20، صص158-141

    هادی زاده، اکرم و رحیمی، فرج الله(1384). کارآفرینی سازمانی، نشر جانان.

    Akram, Kashif, Siddiqui, Suleman Hafeez, Atif Nawaz, Muhammad, Ghauri, Tauqir Ahmad, Hayat Cheema, Amjad Khawar, (2011), Role of Knowledge Management to Bring  Innovation:An Integrated Approach, International Bulletin of Business Administration, Issue 11, available:http://www.eurojournals.com

    Aragon-Correa, JA; Garcia-Morales, VJ; Cordon-Pozo, E(2007) Leadership and organizational learning's role on innovation and performance: Lessons from Spain. Industrial Marketing Management, 36,pp. 349 – 359.

    .Adhikari, D.R (2010), Knowledge management in academic institutions, International Journal of Educational Management, Vol. 24, No. 2, pp. 94-104.

    .Alavi, M. and Leidner, D.E. (2001), “Review: knowledge management and knowledge management  systems: conceptual foundation and research issues”, MIS Quarterly, Vol. 25 No. 1, pp. 107-36.

    Bornemann, Manfred [et. al.] (2003). An illustrated guide to knowledge management. Austria: Wissensmanagement Forum, November 13,

    Bartol, K.M. and Srivastava, A. (2002), ‘‘Encouraging knowledge sharing: the role of organizational reward systems’’, Journal of Leadership and Organizational Studies, Vol. 9 No. 1, pp. 64-76.

    Cumming, Brian (1998), Innovation Overview and Future Chalienges European Journal of Innovation Management, Vol.1, NO.1, pp.21-29.

    Corsoa, M., Martinib, A., Pellegrinib, L., Massac, S. and Testac, S. (2006), “Managing dispersed workers: the new challenge in knowledge management”, Technovation, Vol. 26 Nos 5/6, pp. 583-94.

    .Chen, C. J., Huang, J. W. (2009), Strategic human resource practices and innovation performance; The mediating role of knowledge management capacity, Journal of Business Research 62, 104–114.

    Darroch, J. (2005). Knowledge management, innovation and firm performance. Journal of Knowledge Management, 9(3), pp.101–115.

    Dewett,Todd(2004), Employee Creativity and The Role of Risk, European Journal of Innovation Management, Vol.7, NO.4, pp.256-266.

    Firestone, Joseph M;McElroy, Mark W(2005), “Doing Knowledge management. The Learning organization journal”,Vol.12, No.2.

    Gloet, M. and Terziovski, M. (2004) "Exploring the relationship between knowledge management practices and innovation performance", Journal of Manufacturing Technology Management, Vol. 15 No. 5, pp. 402-409.

    Gibbert, M., Leibold, M., Probst, G. 2002. Five styles of customer knowledge management, and how smart companies use them to create value . European Management Journal, Vol 20, No.5,  PP: 459-469.

    Gold, A.H., Malhotra, A. and Segars, A.H. (2001), “Knowledge management: an organizational capabilities perspective”, Journal of Management Information Systems, Vol. 18 No. 1, pp. 185-214.

    Hosseini, M., Sadeghi, T. (2010). Factors affecting the creativity and innovation in faculty members and providing solutions to enhance, Journal of teaching strategies, Vol 3, No 1, Spring, pp. 1-6.

    Hasanzadeh, M. (2008), knowledge management: definitions, Tehran: Ketabdar Publication,.

    Hoy, W. K., & Miskel, C. G. (2001). Educational administration: theory, research, and practice. New York:, 6th (McGraw-Hill Boston, 2001).

    Huysman, M. Leonard, D. and Nicolle, A. (2002). Toward a Learning Perspective on Knowledge/ Technology Transfer Through Corporate Acquisition. 35th International Hawaii Conference on System Sciences, Big Island, Hawaii, IEEE Computer Society.

    .Jantunen, A. (2005), “Knowledge-processing capabilities and innovative performance: an empirical study”, European Journal of Innovation Management, Vol. 8 No. 3, pp. 336-49.

    Karkoulian, S., Halawi, L.A. and McCarthy, R.V. (2008), „„Knowledge management formal and informal mentoring; an empirical investigation in Lebanese banks‟‟, The Learning Organization, Vol. 15 No. 5, pp. 409-20.

    Liao, Shu-Husien, Wu, Chi-Chuan, 2010, System perspective of  knowledge management, organizational learning, and organizational innovation, Expert Systems with  Applications, No.37, pp.1096-1103.

    Lee, H., & Choi, B. (2003). Knowledge management enablers, processes, and organizational performance: An integrative view and empirical examination. Journal of Management Information Systems, 20(1), 179–228.

    Li-Hua, Richard.,Wilson, John., Aouad, Ghassan., Li, Xiang. (2011), Strategic aspects of innovation and internationalization in higher education The Salford PMI2 experience, Journal of Chinese Entrepreneurship,Vol. 3 No. 1, pp. 8-23.

    Mohr, L.B.(1969), Determinates of  Innovation  in Organization, The Ametican Political Science Review,Vol.63, pp. 111-126.

    Marquardt, M.J. (1996), Building the Learning Organization, McGraw-Hill, New York, NY.

    Montes,F.JL., Moreno,A,R., Fernandez, L.M.M, (2004). Assessing the organizational climate and contractual relationship for perceptions of support for innovation, Internatinal Journal of Manpower, No.25, pp: 167-180.

    Mohseni Zenouz, H and Keshavarz, M. (2009), the role of universities in developing students' moral thinking, Journal of Management in Islamic Universities, Vol 13, No. 1, pp. 82-96.

    Manovas, Mantas. (2004). Investigation the relationship between Knowledge Management Capability and Knowledge Transfer Success, Master thesis, John Molson School of Business (Decision Sciences and MIS), Quebec, Canada.

    Nemati, M. A. (2006), knowledge management and higher education: concepts and approaches, letters of Higher Education, No. 12. (In Persian).

    Naranjo Valencia, J. C., Valle, R. S., Jimenez. D. J. (2010), Organizational culture as determinant of product Innovation, European Journal of Innovation Management Vol. 13 No. 4, pp. 466-480.

    Perez, Ernest(1999). Knowledge Management in the Library—not, Database Magazine,Vol. 22, No. 2,  PP. 75–78.

    Probst Gilbert & et al, Managing Knowledge: Building Blacks forSuccess, p. 30.(دانش عاملی برای موفقیت در سیاه پوستان، ص30)

    Rosenfeld, R. & Servo, J.C. (1990), Factlitating Innovation in Larg Organization, IN M.A. West & J.L.Farr (EDS) Innovation and Creativity at Work: Psychological and Organization Strategies, John Wiley & Sons, West Sussen, pp.251-264.

    Sanghani,Parag.(2009), Knowledge management implementation:holistic frame work based on Indian study. Pacific asia conference on information systems (PACIS),PP.1-15.

     

     Sedera, Darshana & Gable, Guy (2010) Knowledge management competence for Enterprise System success. The Journal of Strategic Information Systems, 19(4), pp. 296-306.

    Sarin, S, McDermott, C,2003, The effect of team leader characteristic on learning, knowledge application, and performance of Cross_functional new product development teams, Decision Science, No. 34, pp: 707-739

    Schroeder, A., & Pauleen, D. (2007) KM governance: investigating the case of a knowledge intensive research organization; Journal of Enterprise Information,20(4), 414-431.

    Teresa, L., Chia-Ying, L., Tien-Shiang, L. (2006), A contingency model for knowledge management capability and innovation, Industrial Management & Data Systems, Vol. 106. No. 6, pp. 855-877.

    Verna Allee (2001). Principles of Knowledge Management, American Society for Training and Development (ASTD).

    Wong S. (2003). Motivators to creativity in hotel industry. Tourism Manag J; 24(5):551-9.

    Wong, S.H.Y.. Chin, K.S., 2007, organization innovation management: An organization wide perspective, Industrial Management & Data System, 107 (9), pp: 1290-1315.

    Ziaee, m. (2008). Knowledge, innovation and knowledge-driven development, Tehran: Institute of Agriculture Engineering, 1ed. (In Persian).

     


موضوع پایان نامه بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان, نمونه پایان نامه بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان, جستجوی پایان نامه بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان, فایل Word پایان نامه بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان, دانلود پایان نامه بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان, فایل PDF پایان نامه بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان, مقاله در مورد پایان نامه بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان, پروژه در مورد پایان نامه بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان, پروژه درباره پایان نامه بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی ارتباط میان مولفه های مدیریت دانش با نوآوری سازمان

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (.M.A ) گرایش: صنعتی و سازمانی چکیده : هدف اصلی این پ‍‍ژوهش پیش بینی توانمند سازی بر اساس ساختار سازمانی و مدیریت دانش در بین کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان فارس بود.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. بدین منظور از بین کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان فارس در سال 1393 ، تعداد 117نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نمونه ...

پایان نامه برای دریافت کارشناسی ارشد(M.A) گرایش: "مدیریت بیمه" مقدمه: در حال حاضر مشخصه جامعه دانش یا اقتصاد دانش‌مدار، عواملی مثل افزایش قابلیت رقابت، نوآوری تکنولوژیکی و ماهیت جهانی بازارها می‌باشد. در این راستا شرکت‌ها باید در هنگام انجام کسب و کارشان به دانش توجه زیادی نمایند چون دانش یک عامل کلیدی برای ایجاد مزیت رقابتی محسوب می‌شود (گاریدو مورنو و همکارانش[1]، 2011: 437). ...

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی- گرایش منابع انسانی چکیده در سالهای اخیر مدیریت دانش به عنوان یک استراتژی مهم جهت پرورش سرمایه ی فکری سازمانی مورد استفاده قرار گرفته است.سرمایه فکری سازمانی می تواند هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی در فرآیندهایی مانند خلق کردن،ذخیره کردن ، به اشتراک گذاشتن ، کسب نمودن و بکارگیری دانش شخصی و سازمانی ظاهر شود.جو ...

پایان نامه جهت دریافت درجه کارشناسی ارشدM.A. گرایش : تحول چکیده: با توجه به تغییرات سریع ،سازمان ها دریافته اند که کاربرد مؤثر از سرمایه ها و منابع دانش متعدد و گسترده این توانایی را به آنها می دهد که نوآوری کنند و پاسخگوی انتظارات و نیازهای تازه مصرف کنندگان و همچنین تحولاتی که در شرایط رقابتی و تکنولوژیک پیش می آید باشند، مدیریت دانش تصمیم گیری با کیفیت بالاتر را تایید کرده و ...

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت «M.A» گرایش: مدیریت اجرایی (استراتژیک) بررسی تأثیر مدیریت دانش بر یادگیری و خلاقیت سازمانی از دیدگاه مدیران دستگاههای اجرایی استان اردبیل چکیده مدیریت دانش یکی از دستاوردهای عصر اطلاعات و دانش است و با توجه به ویژگیهای آن، امروزه سازمانهای با جدیت به دنبال بهره‌مندی از نتایج آن هستند. تحقیق حاضر با هدف بررسی تأثیر مدیریت ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت اجرایی (M.A) گرایش استراتژیک چکیده هدف تحقیق حاضر بررسی تأثیر مدیریت دانش بر عملکرد کارکنان مرکز آموزش علمی – کاربردی شهرستان میاندوآب می­باشد. برای این منظور مدیریت دانش بر اساس نظریه نوناکا و تاکوچی در چهار بعد؛ اجتماعی­نمودن دانش سازمانی، بیرونی­سازی دانش سازمانی، پیوند و ترکیب دانش سازمانی، درونی­سازی دانش سازمانی تعریف و در این راستا یک ...

  پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A( مديريت دولتي گرايش منابع انساني تابستان 91 چکيده دانش در دنياي پيشرفته امروز سازمان ها، به سرعت در حال تبديل شدن به مزيت رقابت

چکيده :               امروزه دانش منبع اصلي قدرت بوده و کسب اقتدار در جهان امروز مرهون توليد علم و دانش و مديريت آن است.  &

پایان نامه­ ی دوره کارشناسی ارشد در رشته‌ مدیریت بازرگانی(گرایش تحول) چکیده مدیریت دانش در آموزش عالی مجموعه­ای از فرآیندهای سازمانی است که از ایجاد و انتقال دانش در این مؤسسات حمایت کرده و دست‌یابی به اهداف سازمانی و دانشگاهی را ممکن می­سازد. بدین منظور و به جهت مدیریت مناسب دانش سازمانی، ابزاری مناسب نیاز است که بتوان با استفاده از آن از میزان اثربخشی مدیریت دانش در یک سازمان ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته: علوم تربیتی(M.A) گرایش: مدیریت آموزشی چکیده هدف این تحقیق بررسی رابطه بین تسهیم دانش و خلاقیت سازمانی با رفتار شهروندی در کارکنان ادارات آموزش و پرورش شهرستان بندرعباس می باشد. این تحقیق از لحاظ هدف، کاربردی و از نظر ماهیت و روش، از نوع همبستگی می باشد. جامعه آماری این تحقیق عبارت است از کلیه کارکنان ادارات آموزش و پرورش بندرعباس که تعداد آنها در ...

ثبت سفارش