پایان نامه تأثیر میزان نهادینه شدن کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی

word 1 MB 30692 147
1389 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۳,۹۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی  (گرایش مالی)

    چکیده

    امروزه اهمیت اندازه گیری عملکرد برای سازمان ها مشخص شده است و در بسیاری از سازمان ها نیز هم اکنون نقش مهمی ایفا می کند. در عصر اطلاعات، سازمان ها نیازمند اندازه گیری کلیه ابعاد مالی و غیر مالی سازمان خویش هستند. یکی از رویکرد های ارزیابی عملکرد که توسط کاپلان و نورتن مطرح شده ، کارت امتیازی متوازن است. از طرفی یکی از مهمترین اهداف شرکت های بورس اوراق بهادار رسیدن به عملکرد مالی مطلوب است. به همین جهت در این تحقیق به بررسی تأثیر نمرات کارت امتیازی متوازن در عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار پرداخته ایم. شاخص های مالی مورد بررسی شامل بازده سهام، تغییرات قیمت سهام، ارزش شرکت، ریسک سیستماتیک و سود هر سهم می باشد. برای انجام این بررسی پس از کسب نمرات کارت امتیازی متوازن شرکت ها توسط پرسشنامه در چهار محور مالی ، مشتری ، فرآیند های داخلی و رشد و یادگیری ، به استخراج اطلاعات مالی این شرکت ها پرداخته شده است. نتایج بدست آمده در این تحقیق نشان دهنده بیشترین تأثیر نمرات کارت امتیازی متوازن بر ارزش شرکت با رابطه مثبت و پس از آن ریسک سیستماتیک با اثر منفی می باشد. همچنین به ترتیب اثر نمرات کارت امتیازی متوازن بر شاخص های بازده سهام ، سود هر سهم و تغییرات قیمت سهام کاهش نشان می دهد. بطور کلی نتایج این تحقیق حاکی از نقش کمرنگ ارزیابی بین شرکت های بورس و همچنین تأثیر ریسک سیستماتیک در عملکرد شرکت هاست

    مقدمه :

    حیاتی که قابل اندازه گیری نباشد قابل زندگی نیست. نظامهای سنجش عملکرد با مقایسه نتایج واقعی، مقاصد و اهداف به مدیران در اجرای برنامه هایشان کمک می کند. اطلاع از اثربخشی و کارائی عوامل بکارگرفته شده برای رسیدن به هدف نهایی هر حرکت، می تواند به عنوان ملاک اصلی ارزیابی آن حرکت تعریف شود. بدین منظور تمام سازمان ها همواره در جهت ارزیابی و پایش وضعیت حیات خود اقدامات گوناگونی را انجام می دهند. بررسی های صورت گرفته بر روی سازمان های مختلف در دهه اخیر نشان می دهد که ارزیابی عملکرد به عنوان یک عامل حیاتی موفقیت[1] به شمار می رود . با این حال تعداد زیادی از سازمان ها فرآیند های رسمی برای ارزیابی عملکرد خود را توسعه نداده و به کار نگرفته اند.(Cravens, karen, Piercy, Nigel, & Cravens, David,2000)

    اندازه گیری عملکرد از جمله بهترین راه های بدست آوردن اطلاعات برای تصمیم گیری در سازمانهاست. مدیران همواره به دنبال آن بوده اند تا عملکرد سازمانهای خود را به واسطه مقیاس  مختلف ارزیابی نمایند. ابعاد مالی به طور سنتی برای اندازه گیری و ارزیابی عملکرد سازمانها به کار می رفته است (1999Neely, A.D,)، اما به دلیل محدودیت هایی که این اندازه های مالی داشته اند- از جمله تمرکز بر پیامد های کوتاه مدت، عدم توجه به بهبود مستمر و عملکرد رقبا و...- نیاز به تعیین شاخص ها غیر مالی نیز توسط سایر محققین تشخیص داده شده است. به عبارت دیگر صرف دانستن میزان سود خالص کافی نیست بلکه تبیین نیروهای محرک در پس هر موفقیت یا شکست و درک برتری های سازمانی است که می تواند موجب موفقیت کسب و کار در آینده شود.( 2001Kanji, G.K,)

    مدیران ارشد می دانند که در سازمان، روش اندازه گیری به شدت بررفتار مدیران و کارکنان تأثیر می گذارد. مدیران همچنین آگاهند که معیار های حسابداری سنتی مانند بازده سرمایه گذاری و درآمد هر سهم، در محیطی که دنیای رقابتی امروز طلب می کند می تواند علائم گمراه کننده ای برای بهبود مداوم و نوآوری فعالیت ها، ارائه نمایند. باوجود اینکه معیارهای سنتی عملکرد مالی در دوران صنعتی به خوبی کار می کردند، اما باتوانایی ها و توانمندی های امروزه شرکت ها مناسبت کمتری دارند.

    از هنگامی که مدیران و متخصصین سعی در جبران کمبود های روش های اندازه گیری عملکرد شرکت ها نمودند، برخی تلاش خود را برروی مناسب تر کردن معیار های مالی متمرکز نمودند و دیگران اعلام داشتند که معیارهای مالی را باید فراموش کرد چرا که بهینه سازی معیار های عملیاتی مانند زمان گردش کار و کاهش درصد کالاهای معیوب خود به خود باعث می شود که نتایج مالی مناسب تری به دنبال بیایند. اما باید گفت که مدیران نباید بین معیارهای مالی و عملیاتی یکی را انتخاب نمایند زیرا هیچ یک از این معیارهابه تنهایی نمی تواند از جامعیت کافی برخوردار باشند (حسینی, سیدمحمود, 1384)

    یکی از روش ارزیابی موسسه، رویکرد کارت امتیازی متوازن است. توجه به جنبه های مختلف سازمان همچون مشتری ، یادگیری سازمان، فرآیندهای داخلی و بخصوص مالی این رویکرد را نسبت به دیگر رویکرد ها دارای مزیت نموده است. از طرفی شرکت ها نیز به دنبال حداکثر کردن ثروت سهامداران و روشهایی برای دستیابی به اهداف خود هستند. حال اینکه اجرای این رویکرد می تواند سازمان را به این هدف برساند یا نه مسئله ای است که در این تحقیق به آن خواهیم پرداخت.

    1-2 بیان مسئله :

                یکی از دغدغه های حوزه صنعت و محیط کسب و کار افزایش بازده و حداکثر کردن منافع ذی نفعان است. امروزه در دنیا سیستم های تولیدی همچون کارت امتیازی متوازن، شش سیگما، مدیریت زنجیره تامین ، مدیریت ارتباط با مشتری ، تولید به هنگام[2]و ... به کمک صنعت آمده تا بتوانند بالاترین بهره وری را داشته باشند و بتوانند در دنیای رقابتی کنونی با وجود بازار های رقابتی و تغییر پارادایم ها در شرایط رقابتی محصولات خود را با بالاترین کیفیت و سطح رضایت مندی ارائه کنند. یکی از سیستم های ارزیابی عملکرد که تحقیقات زیادی در این زمینه انجام گرفته است کارت امتیازی متوازن است.کارت امتیازی متوازن چهارچوبی است برای تشریح فعالیتهای یک سازمان از چهار جنبه مختلف که این کار از طریق تعدادی شاخص صورت می گیرد . (سلیمانی،علیرضا ،1384) درسال 1992 در نشریه Harvard Business Review مقاله ای تحت عنوان «سنجه هایی که محرک عملکردند» از کاپلان و نورتون منتشر گردید . در این مقاله اشاره شده بود که شرکتهای موفق برای ارزیابی عملکرد خود، فقط به سنجه های مالی متکی نیستند بلکه عملکرد خود را از سه منظر دیگر یعنی مشتری ، فرآیند های داخلی و رشد و یادگیری نیز مورد ارزیابی قرار می دهند .(بختیاری، پرویز، 1383) مدل کارت امتیازی متوازن مجموعه ای از معیار هاست که به مدیران ارشد نمایی جامع و سریع از عملکرد شرکت ارائه می دهد. این معیارها (مشتری ، فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری)هستند که عملکرد مالی آینده شرکت را بوجود می آورند.

             

    1-3 ابعاد و محدوده مسئله

    این تحقیق از چند بُعد حائز اهمیت است. یکی از این ابعاد، بررسی اهمیت بحث ارزیابی عملکرد، به عنوان یکی از ابزار های مهم مدیریتی است. برای ارزیابی عملکرد از رویکرد های مختلفی استفاده می شود که کارت امتیازی متوازن از جمله این رویکرد ها می باشد . محدوده مورد بررسی در این بخش شامل سنجه های کارت امتیازی متوازن شامل، سنجه مالی، سنجه مشتری، و سنجه فرآیندهای داخلی و رشد و یادگیری شرکت ها می باشد. جنبه مالی این تحقیق نیز با توجه به شاخص های ارزیابی مالی شرکت ها شامل سود هر سهم، ارزش شرکت، تغییرات قیمت سهام، ریسک سیستماتیک و بازده شرکت ها می باشد. بطور کلی در این تحقیق با در نظر گرفتن تمامی شرکت های بورس اواق بهادار تهران، ابعاد مختلف رویکرد کارت امتیازی متوازن و تأثیر آن بر عملکرد مالی شرکت های بورس را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

    1-4  اهمیت-ضرورت و نتایج احتمالی تحقیق

                شرکت ها برای اینکه بتوانند در عرصه داخلی و خارجی در بازار پر تغییر کنونی به حیات خود ادامه دهند، می بایست بطور مداوم خود را مورد ارزیابی قرار دهند. ورود محصولات و خدمات شرکت ها به عرصه بین المللی و تجارت جهانی منوط به رسیدن به سطح کیفیت و استاندارهای آنان و تولید محصولات و خدمات در کلاس جهانی است. بنابراین شرکت ها ناگزیر از ارزیابی های دقیق و حرفه ای از عملیات و برنامه های خود هستند. وضعیت کنونی صادرات و واردات کشور و تراز بازرگانی در مقایسه با سایر کشور ها نشان از عدم وجود این ارزیابی های دقیق است. بنابراین لزوم استفاده از یک روش مناسب و همه جانبه برای ارزیابی شرکت ها مشهوداست. یکی از روش های ارزیابی عملکرد که در نسل های جدید خود ابزاری برای تدوین استراتژی و عملیات شرکت می باشد، کارت امتیازی متوازن است که قصد داریم دراین تحقیق با استفاده از ابعاد این رویکرد، ارزیابی عملکردرا در سازمان انجام داده و تأثیرات آن را برعوامل مالی شرکت بررسی کنیم زیرا شاخص های مالی شرکت برآیند کلیه فرآیند های کیفی و کمی شرکت ها است. بررسی ارتباط موثر بین اجرای کارت امتیازی متوازن و عملکرد مالی شرکتها در بازار اوراق بهارار می تواند باعث گسترش استفاده صنعتگران در صورت کشف تأثیر از این روش شود که در نهایت مصرف کنندگان از منافع و اثرات آن برروی محصولات منتفع خواهند شد و راه برای توسعه صنعت و ورود به عرصه های بین المللی و همچنین علاقه سرمایه گذاری بیشتر سهامداران داخلی و خارجی با تکیه بر این روشهای روز دنیا خواهد بود .

     

    1-5 پیشینه تحقیق

                تحقیقات زیادی در کشورمان در زمینه ارزیابی عملکرد با رویکرد کارت امتیازی متوازن انجام شده است همچنین تحقیقات فراوانی هم مربوط به تاثیر عوامل مالی برروی بازده سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس صورت گرفته است . اما از آنجایی که تا کنون تحقیقات انجام گرفته در هر کدام از این بخشها (صنعتی – مالی ) بطور جداگانه انجام گرفته و با توجه به تاثیر بسیار مهم اجرای این رویکرد ها برروی ثروت سهامداران، این تحقیق انجام خواهد گرفت. مدل های متفاوتی تاکنون در تحقیقات مختلف در مورد ارزیابی عملکرد در جهان مطرح شده است. این مدل ها را می توان به سه دسته کلی تقسیم نمود، که شامل مدل های مبتنی بر زمان و هزینه ، مدل های برتری سازمانی و خودارزیابی و مدل های ترازیابی(یکپارچه) می باشد که در زیر به آن اشاره شده است:

    مدل های مبتنی بر زمان و هزینه: مدل هایی هستند که با تکیه بر ارزیابی حوزه مالی و فرآیند تولید مبتنی بر کنترل و هزینه صرف شده. این مدل ها شامل نمودار نیمه عمر، مدل اسکور (SCORE)

    مدل های برتری سازمانی و خود ارزیابی : این مدل ها با تاکید بر ارزیابی حوزه مدیریت و فرآیند تولید مبتنی بر نتیجه و ارتقاء کیفیت فرآیند ها مطرح شده اند که شامل مدل دمینگ (Deming) ، مدل ممیزی کیفیت (ISO)، مدل کیفیت مالکوم بالدریج (BALDRIGE) و مدل تعالی سازمانی (EFQM) هستند.

    مدل های ترازیابی (یکپارچه): تاکید این مدل ها بر کلیه ابعاد ارزیابی متوازن در حوزه های مدیریت ، فرآیند تولید و عملیات مالی و م نیروی انسانی مبتنی بر اجرا و ارتقاء استراتژی می باشد. این مدل ها شامل: سیستم اسمارت (SMART)، مدل منشور عملکرد، مدل الگوگیری(Benchmarking) ، مدل مدیریت بر مبنای هدف(MBO)، مدل نظام مدیریت هوشین (HOSHIN) ، مدل کارت امتیازی متوازن (BSC).(شرکت پینکو، 1389)

    کلیه مدل ها در هر سه بخش در جهت تکمیل یکدیگر توسعه یافته اند. نتایج حاصل از هر کدام این مدل ها برای شرایط و موقعیت ها و زمان های مختلف متفاوت است.

    1-6 اهداف تحقیق:

              هدف اصلی از انجام این تحقیق یافتن تأثیر ارزیابی با رویکرد کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی شرکتها می باشد.

    اهداف کاربردی این تحقیق به یافتن رابطه پیاده سازی این رویکرد با بازده سهام ، سود هر سهم و نسبت ارزش دفتری به ارزش بازار شرکت می باشد. این اهداف می تواند به شرکت ها درباره پیاده سازی این رویکرد، راهنمایی هایی را ارائه کند . 

    هدف علمی در این تحقیق شناساندن رویکرد کارت امتیازی متوازن همچنین بررسی تأثیر نهادینه سازی این رویکرد بر عملکرد مالی شرکت های بورس اوراق بهادار تهران می باشد .

    از جمله اهداف فرعی در این تحقیق می توان به مشخص کردن هر کدام از سنجه های کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی شرکت ها می باشد. همچنین در این تحقیق به بررسی شرکت هایی که خود کارت امتیازی متوازن را اجرا نموده و سایر شرکتهایی که اجرا ننمودند خواهیم پرداخت. همچنین از سایر اهداف فرعی این تحقیق می توان به تأثیر اندازه شرکت در اجرای کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی آنها ، اشاره کرد.

     

    1-7 فرضیات تحقیق

    فرضیات این تحقیق شامل یک فرضیه اصلی و پنج فرضیه فرعی است.که به شرح زیر بیان می گردد.

    فرضیه اصلی :نمرات کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی شرکت ها تأثیر داشته است.

     

    فرضیه فرعی 1 : نمرات کارت امتیازی متوازن بر تغییرات قیمت سهام تأثیر داشته است.

    فرضیه فرعی 2  : نمرات کارت امتیازی متوازن بر ارزش شرکت  تأثیر داشته است.

    فرضیه فرعی 3 : نمرات کارت امتیازی متوازن برریسک سیستماتیک  تأثیر داشته است.

    فرضیه فرعی 4 : نمرات کارت امتیازی متوازن بر بازده سهام شرکت ها تأثیر داشته است.

    فرضیه فرعی 5 : نمرات کارت امتیازی متوازن بر تغییرات سود هر سهم تأثیر داشته است.

     

    1-8 روش تحقیق

    این تحقیق از نوع کاربردی بوده و از نوع پیمایشی می باشد. در این تحقیق ابتدا در مرحله اول با استفاده از اطلاعات کتابخانه ای به جمع آوری ادبیات موضوعات مورد بحث پرداخته خواهد شد. همچنین درادامه شاخص های عملکردی مربوط به کارت امتیازی متوازن و همچنین شاخص هایی که در این رویکرد وجود دارند ، استخراج می شود. از طرفی عملکرد مالی شرکت ها توسط شاخص های آن تعریف شده و اطلاعات آن از طریق بورس استخراج می گردد؛ در مرحله دوم با استفاده از شاخص های استخراج شده، شرکت ها را با رویکرد کارت امتیازی متوازن ارزیابی و نمرات آنان ارزیابی  خواهیم کرد. ازطرفی اطلاعات مالی مربوط به همین شرکت ها با استفاده از مستندات بورس اوراق بهادار جمع آوری و محاسبه می گردد. در مرحله سوم با استفاده از اطلاعات جمع آوری شده مراحل قبل و رگرسیون خطی به تحلیل اثرات نمرات کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی شرکت ها  پرداخته و نتیجه را استخراج می شود.

    1-9   قلمرو زمانی مکانی موضوعی تحقیق

    دوره زمانی تحقیق : بین سال های 78 تا 88 می باشد .

    مکان تحقیق  : شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    قلمرو موضوعی : با توجه به نظر شورای تحصیلات تکمیلی مبنی بر ذکر نهادینه شدن بجای نمرات ارزیابی در این تحقیق در مواردی که نهادینه شدن مطرح شده است ، منظور میزان یا جایگاه ارزیابی عملکرد می باشد. 

    1-10  جامعه آماری

    کلیه شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

    1-11روش نمونه گیری

    در این تحقیق نمونه گیری از جامعه صورت نگرفته است و کلیه شرکت های بورس اوراق بهادار تهران مورد نظر قرار گرفته اند. امّا نمونه ای که انتخاب شده است، نمونه زمانی است که اطلاعات شرکت ها مابین سال های 78 تا 88 مورد نمونه قرار گرفته است . در اکثر تحقیقات مالی نمونه خاصی از جامعه گرفته نمی شود تا بتوان به نتایجی قابل اتکا و تعمیم دست یافت. در این تحقیق برای جلوگیری از وجود سهام یک شرکت در شرکت دیگر و بدلیل تدقیق محاسبات و جلوگیری از اشتباهات احتمالی از روش غربالگری در جامعه استفاده شده است.

    1-12 روش ها و ابزارهای گردآوری اطلاعات

              به منظور جمع آوری اطلاعات مورد نیاز تحقیق از روشهای زیر استفاده خواهد شد:

    الف – روشهای گردآوری اطلاعات :

              1- مشاهده

              2- مطالعات کتابخانه ای

              3- مطالعات موردی

    ب- ابزار های گردآوری اطلاعات :

              1- مصاحبه با خبرگان و مدیران

              2- پرسشنامه

              3- اینترنت و شبکه های اطلاعاتی

              4- کتب ، مقالات و گزارشات فارسی و لاتین

    سازمان بورس اوراق بهادار به عنوان مرجع رسمی اطلاعات بازار سرمایه مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

    1-13 تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی طرح

    1-13-1 کارت امتیازی متوازن :

    کارت ­امتیازی­ متوازن­ توسط ‌رابرت­‌ کاپلان و­ دیوید ­‌نورتون ­ توسعه ­داده­ شد. ­کارت امتیازی متوازن مدلی کلی نگر از راهکار خلق می کند و به این ترتیب به همه پرسنل سازمان اجازه می دهد موفقیت سازمان را از این طریق مشاهده کنند. مبنای ­آن، تمرکز ­بر استراتژی­ سازمانی ­و اهداف ­و ­نسبت ­عملکرد ­با چهار عنصر کلیدی­ مالی­، ­مشتری­،­ فرایندهای ­کلیدی و یادگیری ­و رشد است­.­ در حقیقت روشی­ برای تکمیل­ اندازه‌­گیری­های ­سنتی­ مالی­،­ با ­سه­ فاکتور پیروزی ­ضمنی ­و ناملموس­ که شامل: سرمایه انسانی (دانش و مهارت‌ها)­ سرمایه ساختاری (دانش ­به ­هم ­تنیده فرایندهای سازمان ­و سیستم­) ­و ­سرمایه مشتری­(ارتباطات مشتریان) است.(سلیمانی، علیرضا، 1384)

     

    1-13-2 بازده سهام 

    بازده مذکور شامل سود سهام ، تغییرات قیمت سهام در طی یک بازه زمانی خاص می باشد ، که بصورت ذیل محاسبه می شود :

    بازده سهام = تغییرات قیمت سهام + سود سهام

     

    1-13-3  سود هر سهم ( EPS)

    سود هر سهم که پس از کسر مالیات ، بهره و سود سهام دار ممتاز از سود عملیاتی ( EBIT) و تقسیم آن بر تعداد سهام موجود در دست سهامداران بدست می آید . 

     

    1-13-4  ارزش شرکت :

    به میزان سهام منتشره در دست سهامداران در قیمت سهام را ارزش شرکت می گویند .

    1-13-5 ریسک سیستماتیک :

    تغییر پذیری در بازده کل اوراق بهادار که مستقیماً با تغییرات و تحولات کلی در بازار یا اقتصاد عمومی مرتبط است ریسک سیستماتیک( بازار ) نام دارد. تقریباً تمامی اوراق بهادار اعم از سهام یا اوراق قرضه تا حدودی از ریسک سیستماتیک برخوردار می باشند، برای اینکه ریسک سیستماتیک مستقیماً در برگیرنده ریسک های نوسان نرخ بهره ، بازار و تورم است.(تهرانی ، نوربخش، 1387، ص 169)

     

    [1] -Critical Success Factor (CSF)

    [2] - Balanced Scorecard,6 sigma, SCM, CRM ,JIT

    Abstract

    Nowadays it is clear the important of performance measurement organizations and in many organizations this measurement plays an important role.

    In the information age, organization needs to measure all financial and non financial aspects of them. One of the approaches of performance evaluation proposed by Kaplan & Norton is the balanced scorecard.

    Also one of the main goals of the stock companies is to achieve optimal financial performance. In this regard we study the influence of marks the balance scorecard in financial performance of the stock companies. Investigated financial indicators in this research are stock return, stock price changes, value of company, systematic risk and earnings per share.

    After collecting the marks of balanced scorecard of companies by questioner in four aspects: financial, customer, internal process, growth and learning, financial information of the companies extracted.

    Results obtained in this study show the most effect of balanced scorecard positively on the value of the company and negative effect of systematic risk.

    Also marks of balance scorecard on stock return, earrings per share and stock price changes, show little influence.

    Overall the results of this study show the weak role of evaluation in stock companies and also the impact of systematic risk in companies performance.

  • فهرست:

    مطالب

     

    فصل اول کلیات... 2

    1-1 مقدمه : 3

    1-2 بیان مسئله : 4

    1-3 ابعاد و محدوده مسئله. 5

    1-4  اهمیت-ضرورت و نتایج احتمالی تحقیق.. 6

    1-5 پیشینه تحقیق.. 7

    1-6 اهداف تحقیق: 8

    1-7 فرضیات تحقیق.. 8

    1-8 روش تحقیق.. 9

    1-9   قلمرو زمانی مکانی موضوعی تحقیق.. 9

    1-10  جامعه آماری.. 10

    1-11روش نمونه گیری.. 10

    1-12 روش ها و ابزارهای گردآوری اطلاعات... 10

    1-13 تعریف واژه ها و اصطلاحات تخصصی طرح.. 11

    1-13-1 کارت امتیازی متوازن : 11

    1-13-2 بازده سهام. 11

    1-13-3  سود هر سهم ( EPS) 12

    1-13-4  ارزش شرکت : 12

    1-13-5 ریسک سیستماتیک : 12

    فصل دوم ادبیات... 13

    بخش اول : کارت امتیازی متوازن.. 14

    2-1 مقدمه. 14

    2-2  ارزیابی عملکرد و روشهای سنتی.. 14

    2-3  ارزیابی عملکرد و روشهای نوین.. 17

    2-3-1  مدل بنیاد اروپایی مدیریت کیفیت ( EFQM) 17

    2-3-2 مدل کاهش استراتژیک هزینه ها و بهبود عملکرد ( SCR&PI) 18

    2-3-3 مدل برتری سازمانی ( CED) 19

    2-3-4  مدیریت ارزش کسب شده 20

    2-3-5 ارزیابی عملکرد به روش کارت امتیازی متوازن (BSC) 21

    2-3-5-1  ارزیابی متوازن نسل اول.. 25

    الف - منظر مشتری : مشتریان ما را چگونه می بینند ؟ 27

    ب- منظر فرآیند های داخلی کسب و کار: ما باید در چه چیزی مهارت کسب کنیم ؟ 31

    ج - منظر رشد و یادگیری: آیا می توانیم به بهبود و ایجاد ارزش ادامه دهیم ؟ 35

    د- منظر مالی : در نظر سهامداران چگونه به نظر می رسیم ؟ 37

    2-3-5-2  ارزیابی متوازن نسل دوم. 39

    2-3-5-3  ارزیابی متوازن نسل سوم. 40

    2-3-5-4 گذر از نسل سوم روش کارت امتیازی متوازن به نسل چهارم. 45

    بخش دوم : عملکرد مالی.. 48

    2-4 مقدمه : 48

    2-5 بازار سرمایه ایران : 48

    2-6 شاخص های مالی کارت امتیازی متوازن.. 49

    2-7 نسبت های مالی.. 53

    2-7-1 نسبتهای کارایی ( فعالیت ) 53

    2-7-2 نسبت های اهرمی.. 54

    2-7-3 نسبت های نقدینگی.. 54

    2-8  بازده سهام : 54

    2-9   تفاوت نرخ : 55

    2-10   سود نقدی ناخالص هر سهم : 55

    2-11 مزایای حق تقدم : 56

    2-12   مزایای سهام جایزه : 56

    2-13 ریسک.... 58

    2-13-1 منابع ریسک... 58

    2-13-2 انواع ریسک : 60

    2-13-3 بتا: 62

    2-14 مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای: 63

    2-14  مروری بر تحقیقات پیشین.. 64

    فصل سوم روش تحقیق.. 70

    3-2 روش تحقیق.. 71

    3-2-1 جهت گیری تحقیق.. 71

    3-2-4 استراتژی تحقیق.. 72

    3-2-5 اهداف تحقیق.. 73

    3-2-5-1 مطالعه اکتشافی.. 73

    3-2-5-2 مطالعه توصیفی.. 74

    3-2-6 جامعه و نمونه آماری.. 74

    3-2-7  افق زمانی.. 76

    3-2-8 شیوه های گردآوری داده ها 76

    3-2-8-1 مصاحبه. 76

    3-2-8-2 بررسی و مطالعات گسترده کتابخانه ای و جستجو در اینترنت... 77

    3-2-8-3 پرسشنامه. 78

    3-2-9 سنجش روایی و پایایی پرسشنامه. 80

    3-2-9-1 تعیین پایایی ( قابلیت اعتماد) پرسشنامه. 80

    3-2-9-2 تعیین اعتبار (روایی) پرسشنامه. 82

    3-4 روش تجزیه و تحلیل داده ها 82

    3-5 روش اجرایی تحقیق.. 87

    فصل چهارم. 89

    4-1 مقدمه. 90

    4-2 بخش اول : بورس اوراق بهادار 90

    4-2-2  بورس اوراق بهادار 91

    4-3 بخش دوم : آمار توصیفی.. 94

    4-3-1-  خصوصیات جمعیت شناختی.. 95

    4-3-2- توصیف سوال تخصصی پرسشنامه. 97

    4-3-3 نمرات کارت امتیازی متوازن شرکت ها 97

    4-4 بخش سوم : آمار استنباطی.. 98

    4-4-1 فرضیه فرعی اول.. 98

    4-4-2 فرضیه فرعی دوم. 100

    4-4-3 فرضیه فرعی سوم. 101

    4-4-4 فرضیه فرعی چهارم. 103

    4-4-5 فرضیه فرعی پنجم. 104

    4-4-6- تأثیر کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی شرکت ها 106

    4-4-7 یافته های فرعی تحقیق.. 107

    فصل  پنجم.. 115

    5-1 مقدمه. 116

    5-2 مروری بر نتایج بدست آمده از تحقیق.. 116

    5-2-1 نتیجه گیری فرضیه فرعی اول.. 116

    5-2-2 نتیجه گیری فرضیه فرعی دوم. 117

    5-2-3 نتیجه گیری فرضیه فرعی سوم. 117

    5-2-4 نتیجه گیری فرضیه فرعی چهارم. 118

    5-2-5 نتیجه گیری فرضیه فرعی پنجم. 118

    5-2-6 نتایج اصلی و بحث... 118

    5-3 نتایج فرعی حاصل از تحقیق.. 121

    5-4 پیشنهاد هایی برای تحقیقات آتی.. 123

    5-5 محدودیت های تحقیق.. 123

    5-6 پیشنهادات... 124

    منابع.. 126

    پیوست... 131

    منبع:

    منابع فارسی :

    اکبری, فضل اله. (1384). تجزیه و تحلیل صورتهای مالی: انتشارات سازمان حسابرسی، چاپ هشتم 

     

    الهیاری ابهری, حمید. (1386). بررسی کاربرد تکنیک ارزیابی متوازن در سنجش عملکرد شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران(پایان نامه کارشناسی ارشد) دانشگاه شیراز, شیراز

     

    ایران نژاد پاریزی, مهدی (1378). روش های تحقیق در علوم اجتماعی : تهران نشر میدان

     

    آذر, عادل. و  مؤمنی, منصور. (1380). آمار و کاربرد آن در مدیریت (جلد دوم ). تهران انتشارات سمت.

     

    آرنیون, پل. (1386). ارزیابی متوازن گام به گام (ترجمه: پ. بخیاری,.): انتشارات مدیریت صنعتی

     

    تهران, مرکزآموزش بورس اوراق بهادار. (1389). www.irbourse.com. 

     

    تهران ، شرکت مهندسی مشاور پینکو .(1389). www.penco.ir.

     

    جونز, چارزپی. (1387). مدیریت سرمایه گذاری (ترجمه: ر. تهرانی و ع. نوربخش,. ): تهران نگاه دانش

     

    جهانخانی, علی. و  سهرابی, جمشید. (1388). نقش ارزش افزوده اقتصادی تعدیل شده در افزایش ثروت سهامداران فصلنامه بورس اوراق بهادار شماره 5, 135صفحه

     

    حافظ نیا, محمدرضا. (1385). مقدمه ای بر روش تحقیق در علوم انسانی : انتشارات سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی (سمت).

     

    حسن, دانایی فرد, الوانی, مهدی. و  آذر, عادل. (1383). روش شناسی پژوهش کمی در مدیریت : رویکردی جامع ، تهران انتشارات صفار-اشراقی.

     

    حسینی, سیدمحمود. (1384). تبیین خصوصی سازی شرکتهای آتیه دماوند و استراتژی های پیشنهادی ، تهران: انتشارات غزلباران

     

    خاکی, غلامرضا. (1378). روش تحقیق با رویکرد به پایان نامه نویسی ، تهران انتشارات بازتاب.

     

    خاکی, غلامرضا. (1382). روش تحقیق با رویکرد به پایان نامه نویسی ، تهران انتشارات بازتاب.

     

    داریانی, محمدعلی. و  رفیعزاده, علاءالدین. (1386). مدیریت عملکرد در دولتها. ؛ارائه شده در سومین کنفرانس ملی مدیریت عملکرد

     

    راس, استفان, وسترفیلد, رندلف. و  جردن, بردفورد. (1387). مدیریت مالی نوین (ترجمه. ع. جهانخانی و م. شوری, جلد. 2). تهران سازمان مطالعات و تدوین کتب علوم انسانی (سمت).

     

    راعی, رضا. و  تلنگی, احمد. (1387). مدیریت سرمایه گذاری پیشترفته ، تهران،انتشارات سمت

     

    رضایی, م. (1388). بررسی تاثیر پیاده سازی ارزیابی متوازن بر عملکرد مالی بنگاه ،(پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشگاه شهید بهشتی تهران

     

    رنگریز, حسن. و  عظیمی, نازگل. (1387). منابع انسانی در هزاره سوم (چاپ دوم). تهران انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی

     

    سرخوش, ر., مدیریت ارتباط با بیمار : کاربرد استراتژی الکترونیکی و کارت امتیازی متوازن در بخش درمان (مطالعه موردی بیمارستان میلاد تهران )؛(پایان نامه کارشناسی ارشد)، دانشکده مدیریت  1385, دانشگاه تهران تهران p. 323.

     

    سرمد, زهره, بازرگان, عباس. و  حجازی, الهه. (1380). روشهای تحقیق در علوم رفتاری ،تهران انتشارات آگاه

     

    سکاران, اوما. (1380). روشهای تحقیق در مدیریت (ترجمه, م. صائبی و م. شیرازی).: انتشارات مرکز آموزش مدیریت دولتی

     

    ظریف.فرد, احمد. و  قائمی, محمدحسین. (1382). آزمون تجربی مدل قیمت گذاری دارایی های سرمایه ای در بورس اوراق بهادار تهران؛ مجله علوم اجتماعی و انسانی دانشگاه شیراز پیاپی 38

     

    عالم تبریز , اکبر. و  تبریزی, بابک. (1389). تئوری احتمالات و آمار کاربردی (تحلیل آماری ) . تهران انتشارات صفار-اشراقی

     

    عالم تبریز , ا. و ,محمدرحیمی, ع. (1388). رویکرد های مدیریت تولید و عملیات در ارزیابی و بهبود فرآیند های کسب و کار ،تهران،انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی

     

    کاپلان, رابرت. و  نورتون, دیوید. (1383 ). سازمان استراتژی محور (ترجمه ،پ. بختیاری): انتشارات مدیریت صنعتی

     

    کاپلان, رابرت. و  نورتون, دیوید. (1386). تبدیل استراتژی از حرف تا عمل ؛کارت امتیازی متوازن (ترجمه.ر. ملماسی و ج. سیفی,). تهران: انتشارات شرکت چاپ و نشر بازرگانی

     

    کاپلان, رابرت. و  نورتون, دیوید. (1388). دستاورد اجرا : متصل کردن استراتژی به عملیات برای دستیابی به مزیت رقابتی (ترجمه. م. عاطفی,). تهران،انتشارات موسسه مدیریت استراتژیک

     

    کشاورزی, علی حسین. (1386). موانع و تسهیل کننده های تسهیم دانش در سازمانها. ،اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش

     

    کمالی شهری, اعظم السادات. (1384). امکان سنجی اجرای اریابی متوازن در شرکت های لوازم خانگی بورس اوراق بهادار تهران ، (پایان نامه کارشناسی ارشد) دانشگاه الزهرا, تهران

     

    گرانولو،نیلس- سگوستراند، آنا (1947) ، کارت امتیازی متوازن ، (ترجمه ع، علی سلیمانی) ، انتشارات مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران ، 1384 تهران

     

    محمدخانلو, ناصر. (1386). ارزیابی اثر بخشی ابزار های تحلیل فنی در تجزیه و تحلیل بازدهی اوراق بهادار موجود در بورس تهران ،( پایان نامه کارشناسی ارشد)، تهران.

     

    وکیلیان, مهدی , ودیعی , محمد حسین. و  حسینی معصوم, محمد رضا (1389). بررسی رابطه بین ارزش افزوده اقتصادی و سود باقیمانده ، در پیش بینی سود هر سهم سال آتی تحقیقات مالی، دانشگاه تهران 

     

     

     

    English References

     

    Banker, R, Porter, G. &  Srinivasan, D. (2000). An empirical investigation of an incentive paln that include nonfinancial performance measures: The Accounting Research.

     

    Cravens, karen, Piercy, Nigel. &  Cravens, David. (2000). Assessing the performance of strategic alliances: Matching Metrics to strategies. European Management Journal, 18(5), 529-541.

     

    Davis, S. &  Alberight, T. (2004). An investigation of the effect of Balance scorecard impelementation on financial performance: Management Accounting Research.

     

    Fredrike, N. &  Magnus, K. (2002). Resent advances in performance management : the Nordic case: European management journal.

     

    Gordon, J Alexander. &  Clark, Francis J. (1986). Portfolio Analysis: Prentice-Hall.

     

    Harrington, Diana R. (1987). Modern portfolio Theory,the capital asset pricing Theory and arbitrage pricing Theory:AUser's Guide: Prentice-Hall.

     

    Hoque, Z. &  James, W. (2000). Linking balanced scorecard measures to size and market factors:Impact on organizational performance. Management Accounting Research.

     

    Ittner, C, Larcker, D. &  Randall, T. (2003). Performance implications of strategic performance measurement in financial services Firms. Accounting Organizations and society.

     

    Kanji, G.K. (2001). An intergrated Approach of Organizational Excellence. www.Gopal-kanji.com.

     

    Kaplan, R. &  Norton, D.P. (1992). The Balanced Scorecard-measures that drive performance: Harvard Business Review.

     

    Kaplan, R. &  Norton, D.P. (1996a). Translation strategy into action-the Balance Scorecard. Boston: Harvard Business Press.

     

    Kaplan, R. & Norton, D.P. (1996b). Using the Balanced Scorecard as a strategy management system: Harvard Business Review.

     

    Malina, M. &  Selto, F. (2001). Communicating and controlling straregy: an empirical study of the effectiveness of Balanced scorecard. Management Accounting Research.

     

    Neely, A.D. (1999). The performance measuremet revolution: why now and what next? International Journal of Operations and Production Management, 19(2), 205-228.

     

    Rigby, D.K. (2001). Managemet Tools :Gelobal Results ,Brains and company.

     

    Wong-on-Wing, B, Lan, Guo, Wei, Li. &  Dan, Yang. (2007). Reduing conflict in balanced scorecard evaluations: Accounting Organization and Society.


موضوع پایان نامه تأثیر میزان نهادینه شدن کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی, نمونه پایان نامه تأثیر میزان نهادینه شدن کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی, جستجوی پایان نامه تأثیر میزان نهادینه شدن کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی, فایل Word پایان نامه تأثیر میزان نهادینه شدن کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی, دانلود پایان نامه تأثیر میزان نهادینه شدن کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی, فایل PDF پایان نامه تأثیر میزان نهادینه شدن کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی, تحقیق در مورد پایان نامه تأثیر میزان نهادینه شدن کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی, مقاله در مورد پایان نامه تأثیر میزان نهادینه شدن کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی, پروژه در مورد پایان نامه تأثیر میزان نهادینه شدن کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی, پروپوزال در مورد پایان نامه تأثیر میزان نهادینه شدن کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی, تز دکترا در مورد پایان نامه تأثیر میزان نهادینه شدن کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر میزان نهادینه شدن کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تأثیر میزان نهادینه شدن کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی, پروژه درباره پایان نامه تأثیر میزان نهادینه شدن کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تأثیر میزان نهادینه شدن کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تأثیر میزان نهادینه شدن کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر میزان نهادینه شدن کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تأثیر میزان نهادینه شدن کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی, رساله دکترا در مورد پایان نامه تأثیر میزان نهادینه شدن کارت امتیازی متوازن بر عملکرد مالی

پايان‌نامه دوره کارشناسي‌ارشد مديريت (گرايش صنعتي) تابستان 1390 چکيده مدل هاي تحليل پوششي داده ها از ديرباز مورد استفاده ي متخصصان جهت سنجش ،مقايسه و بهبود کارايي بوده است. با در

چکيده هدف اساسي تحقيق بررسي ارتباط بين استراتژي کسب و کار و کيفيت سود در شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. نمونه آماري تحقيق، شامل 145 شرکت پذيرفته شده در بو

 چکيده هدف اساسي تحقيق بررسي ارتباط بين استراتژي کسب و کار و کيفيت سود در شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران مي‌باشد. نمونه آماري تحقيق، شامل 145 شرکت پذيرفته شده

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت بازرگانی گرایش مالی چکیده: فن آوری اطلاعات با به میدان آوردن تجارت الکترونیک[1] باعث بروز نوعی تحول اساسی در مبادله کمی اطلاعات بازرگانی و محصولات و خدمات مورد نیاز شده است.از اهدافی که فن آوری اطلاعات دنبال می کند،کاهش هزینه ها، هوشمندی رقابتی[2]، پاسخگویی سریع نسبت به محیط و رقبا و توانایی این که مشاغل مختص یک شغل را به ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت صنعتی (گرایش مالی) چکیده: با توجه به لزوم و اهمیت مطالعه کارایی بانک‌ها، جهت شناسایی واحد های ناکارا و برنامه ریزی برای بهبود عملکرد بانک‌ها، در پژوهش حاضر به اندازه گیری کارایی 20 شعبه از شعب بانک تجارت در شهر تهران و در دوره زمانی سال‌های 1389 و 1390 با استفاده از تحقیق روش تحلیل پوششی دادها و کارت امتیازی متوازن پرداخته ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت اجرایی گرایش: استراتژیک چکیده هدف از انجام این تحقیق بررسی امکان بکارگیری کارت امتیازی متوازن جهت اجرای استراتژی­های آن در شرکت خودرو­سازی سایپا است. کارت امتیازی متوازن یکی از تکنیک­های ارزیابی عملکرد سازمان­ها می­باشد که سازمان را از چهار منظر مالی، مشتری، فرآیندهای داخلی و یادگیری و رشد مورد ارزیابی قرار می­دهد. عمده­ترین ...

چکیده: وجود سهامداران کنترلی و عمده در شرکت، باعث تمرکز مالکیت در دست عده ای محدود می شود این تمرکز مالکیت هر چه بیشتر شود احتمال افزایش تبانی سهامداران عمده و کنترلی را با مدیریت را افزایش می‌دهد از سوی دیگر وجود اعضای هیئت مدیره نماینده سهامداران کنترلی و عمده احتمال این تبانی و سوءاستفاده را دو چندان می کند، همچنین برقراری مکانیسم‌های حاکمیت شرکتی می تواند باعث کاهش اثرات ...

پايان نامه د وره کارشناسي ارشد در رشته مديريت اجرايي (گرايش استراتژيک) شهريور ماه 1391 چکيده: امروزه بنگاه‌هاي اقتصادي کشور در فرايند جهاني شدن و پيوستن به منظومه تجارت جهاني با چالش

پایان‌نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد در رشته مدیریت صنعتی (M.A) گرایش: مالی چکیده فعالان بازار سرمایه و ذینفعان شرکت های عرضه کننده سهام به ابزاری نیاز دارند تا بتوانند از طریق آن شرکت های مشابه را مقایسه نمایند و بر این اساس و با در نظر گرفتن هدف از سرمایه گذاری سهام مورد نظر را انتخاب نمایند. بنابراین طراحی مدل ارزیابی عملکرد و رتبه بندی شرکت های بیمه به عنوان یکی از ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت بازرگانی گرایش :مدیریت مالی چکیده دنیای کنونی، عصردانایی است. مواهب، دارایی های طبیعی و مشهود کلید کامیابی جوامع و سازمان ها نیستند، بلکه برخورداری و مدیریت سرمایه های نامشهود موجود در عرصه محیط پرتلاطم و چالش برانگیز سازمان ها، رمز موفقیت آنها محسوب می شوند. سازمان هایی که بتوانند این دارایی های نامشهود را به خوبی تشخیص ...

ثبت سفارش