پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود

word 892 KB 29759 137
1393 کارشناسی ارشد حسابداری
قیمت قبل:۶۲,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۳,۳۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد«M.A.»

     

    چکیده

    در دو دهه گذشته به سمت اقتصادی حرکت کرده ایم که سرمایه­گذاری در منابع انسانی، فن­آوری اطلاعات، تحقیق، توسعه و تبلیغات بمنظور حفظ برتری رقابتی وتضمین زیست محیطی سازمانها ضروری بنظر می­رسد. لذا می­توان بیان کرد که منبع خلق ارزش اقتصادی، ایجاد و مدیریت دارایی­های نامشهودی است که از آن به عنوان سرمایه فکری یاد می شود. لذا هدف از این تحقیق بررسی رابطه بین سرمایه فکری بر مدیریت سود بوده که در این پژوهش با نمونه آماری متشکل از 73  شرکت فعال در بورس اوراق بهادار تهران با روش رگرسیون پنل دیتا طی دوره زمانی 1385 لغایت 1390 به بررسی ارتباط بین عناصر سرمایه فکری بر مدیریت سود پرداخته شد.

    نتایج حاصل از تحقیقات نشان داد که سرمایه فکری و ضریب سرمایه ساختاری بر مدیریت سود دارای رابطه مثبت و معناداری می باشند. از طرفی نتایج تصریح می­نماید که ضریب سرمایه انسانی و ضریب سرمایه ارتباطی رابطه معناداری با مدیریت سود ندارد.

     

     

    کلیدواژه: سرمایه فکری، ضریب سرمایه انسانی، ضریب سرمایه ساختاری، مدیریت سود،

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    فصل اول: کلیات تحقیق

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-1) مقدمه

    با ورود به اقتصاد دانش محور، دانش در مقایسه با سایر عوامل تولید مانند زمین، سرمایه، ماشین آلات و... از ارجحیت بیشتری برخوردار شده است به طوری که در این اقتصاد، دانش به عنوان مهمترین عامل تولید محسوب می­شود و از آن به عنوان مهمترین مزیت رقابتی سازمان­ها نام برده می­شود(سیتارامان و همکاران،2002).[1] یکی از ویژگی­های دانش این است که نامشهود است، یعنی غیرقابل لمس و غیرمحسوس می­باشد و ارزشگذاری و اندازه­گیری آن بسیار سخت و مشکل است. در صورتی­که در گذشته سازمان­ها با استفاده از روشهای حسابداری قادر بودند تا ارزش و اندازه عوامل تولید خود را بطور کامل محاسبه کنند ولی امروزه این روشهای حسابداری دیگر دارای کارایی لازم نیستند(سالیوان و همکاران،2000)[2]. دانش به عنوان یکی از مهمترین اجزای دارایی­های نامشهود محسوب می­شود. اگر در گذشته بیشتر دارایی­های سازمان­ها، مشهود  بوده­اند ولی امروزه قسمت اعظم دارایی­های سازمان­ها نامشهود هستند.(منبع قبلی) در این اقتصاد دانش محور، موفقیت سازمان­ها به توانایی مدیریت این دارایی­های نامشهود بستگی دارد و برای اینکه بتوانیم این دارایی­ها را مدیریت کنیم ابتدا می­بایستی آنها را شناسایی و اندازه­گیری کرده تا در نهایت بتوانیم آنها را مدیریت کنیم  (سانچز و همکاران،2000)[3].

    با ورود به اقتصاد دانش محور، ما به مدل جدیدی از دارایی­های سازمانی نیاز داریم. بطور کلی دارایی­های سازمانی را می­توان به 2 دسته کلی تقسیم کرد :

    1- دارایی­های مشهود : این دارایی­ها شامل دارایی­های فیزیکی و مالی هستند که بطور تقریباً کامل در ترازنامه شرکت­ها منعکس می­شود. این دارایی­ها تحت اصول اقتصاد کمیابی عمل می­کنند یعنی با استفاده بیشتر از آنها، از ارزش آنها کاسته می­شود.

    2- دارایی­های نامشهود : این دارایی­ها هم به دو دسته کلی تقسیم می­شوند :

    2-1 : دارایی­های نامشهودی که به وسیله قانون حمایت شده­اند و به آنها عنوان مالکیت معنوی را    داده­اند که شامل حق امتیازها، کپی رایت­ها، فرانشیز، علایم و مارک­های تجاری و غیره است. برخی از موارد آن در ترازنامه منعکس می­شوند.

    2-2 : سایر دارایی­های نامشهود که شامل سرمایه های فکری است که تحت اصول اقتصاد فراوانی عمل می­کنند یعنی با استفاده بیشتر از آنها، از ارزش آنها کاسته نمی­شود و معمولاً در ترازنامه منعکس نمی­شوند.(تایلز و همکاران،2002 ) 1

    با توجه به مطالب ارائه شده در بالا هدف این پژوهش بررسی ارتباط بین سرمایه فکری و مدیریت سود در شرکتهای سهامی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران میباشد و سعی می شود به این سوال که آیا سرمایه فکری در شرکتهای سهامی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران تاثیری بر مدیریت سود در این شرکتها دارد یا خیر؟ و در صورت تاثیر مثبت رابطه چگونه خواهد بود. در ادامه این فصل با توجه به موضوع تحقیق به بیان مسأله اصلی پژوهش، ضرورت انجام تحقیق، اهداف پژوهش، قلمرو تحقیق، متغیرهای مورد مطالعه، فرضیه­های تحقیق و در پایان اصطلاحات و واژه­های تخصصی پرداخته خواهد شد.

    1-2) بیان مسأله تحقیق

    در حسابداری سرمایه فکری، دارایی­هایی هستند که فاقد خاصیت فیزیکی هستند، اما این دارایی­ها، منافع قابل توجهی برای جریان نقدی آتی شرکت­ها دارند. ناتوانی در گزارشگری سرمایه فکری، نشان­دهنده ضعف حسابداری متداول یا سنتی است. البته، ارزشگذاری آنها در معاملات تجاری مشکل بوده و با روش­های موجود به سادگی امکان­پذیر نیست. همچنین هیچ تئوری یا مدل اقتصادی واقعی برای سرمایه­های فکری وجود ندارد. تفاوت و شکاف بین ارزش دفتری و ارزش بازار شرکت­ها و افزایش و شدت این شکاف در دهه­های اخیر بیانگر نقش قابل توجه اقلام سرمایه فکری در واحدهای اقتصادی است که در حسابداری مالی متداول گزارش نمی­شود، چرا که فراسوی حدود و دامنه شناسایی و اندازه­گیری در حسابداری است و ارزش یا قیمت سهام شرکت به نوعی وابسته به درک و شناخت از آینده است که در حسابداری مالی رایج قابل شناسایی و گزارشگری نمی­باشد. شرکت­ها بدرستی آگاه هستند که سرمایه­های فکری تنها مزیت رقابتی آنها می­باشد. اما گزارشات مالی فاقد اطلاعات مرتبط با منابع سرمایه فکری می­باشد.(روزلندر و فینچام،2001)[4]

    مروری بر ادبیات سرمایه فکری مؤید توجه قابل ملاحظه به سنجش، ارزشگذاری و گزارشگری آن می­باشد. شرکت­ها برای بقاء استراتژیکی باید مزیت رقابتی را مد نظر قرار دهند و از آنجایی­که بازارها، تولیدات، تکنولوژی، رقبا و مقررات به طور سریع در جامعه در حال تغییر هستند، بهبود دانش و نوآوری مستمر، آنها را قادر به حفظ مزیت رقابتی پایدار خواهد نمود.(نوناکا، 1995)[5]  از این رو، امروزه مدیران، دانش و توانایی ایجاد و بکارگیری دانش را به عنوان مهمترین منبع مزیت رقابتی پایدار به شمار می­آورند. چراکه دانش به عنوان یک دارایی تلقی شده و تلاش در جهت مدیریت دانش و بکارگیری دارایی­های فکری با موفقیت قابل  ملاحظه­ای در راستای هدایت سازمان­ها همراه بوده است. در عصر حاضر با رشد اقتصاد دانش محور، دارایی­های نامشهود شرکت­ها و سرمایه فکری آنها، کلیدی برای دستیابی به مزیت رقابتی پایدار هستند( تی سی[6]، 2000) و به همین دلیل توجه به اقلام نامشهود در زمینه­های متعددی از جمله اقتصاد، حسابداری و مدیریت استراتژیک به طور سریعی رشد یافته است. دانش یک مزیت رقابتی است که در استراتژی تجاری سازمان­ها مورد توجه قرار می­گیرد (کرو و روز[7]، 1996) به  گونه­ای که ایجاد دانش موجب نوآوری مستمر و نوآوری مستمر منجر به ایجاد مزیت رقابتی خواهد شد. (نوناکا،1995) امروزه سازمان­ها به منظور بهبود عملکرد و اطمینان از موفقیت و پایداری تجاری به ناچار باید مدیریت دانش را مورد توجه قرار دهند (سوئیبی[8]، 1997) و این امر مستلزم تقویت و توجه به پتانسیل­ها و ظرفیت­های منابع انسانی است تا سازمان­ها بتوانند برای دستیابی به مزیت رقابتی از طریق عملکرد و بهبود مستمر، عکس العمل سریع به تغییرات محیط تجاری و شرایط اقتصادی نشان دهند.(مکدونالد،2000)[9].  در حال حاضر در اقتصاد دانش محور به دلیل اهمیت چشمگیر بازده حاصل از سرمایه­های فکری در مقایسه با سرمایه­های مالی در تعیین سودآوری، تلاش در جهت اندازه­گیری این نوع سرمایه­ها در شرکت­ها افزایش یافته است و سنجش ارزش واقعی سرمایه فکری بیش از پیش مورد توجه قرار گرفته است. به دلیل ناتوانی سیستم­های حسابداری سنتی در برآورد این مهم، شرکت­ها، سرمایه­گذاران و سایر ذینفعان در پی یافتن ابزار مناسبی جهت اندازه­گیری سرمایه فکری و یافتن ارتباط آن با شاخص­های سازمانی می­باشند.

    سود از جمله مهمترین شاخص­های اندازه­گیری فعالیت­های یک واحد اقتصادی است و اندیشه شناخت رفتار سود حسابداری مقوله­ای است که بر اثر گسترش فنون کمی مدیریت و ضرورت توجه به نیاز استفاده کنندگان صورت­های مالی شکل گرفته است و صرفاً از محدوده اندازه­گیری نتیجه فعالیت­های گذشته فراتر رفته و حسابداری را برای یاری رساندن به تصمیم­گیرندگان توانا­تر ساخته است. (ثقفی و آقایی،1373، ص5) بنابراین علیرغم اینکه تئوری فراگیری در زمینه سودحسابداری وجود ندارد که مورد توافق همگان باشد و حتی با وجود استانداردهای پذیرفته شده حسابداری، گزارشگری سود در عمل نیز با چالشهایی مواجه است، سودهای گزارش شده همواره به عنوان یکی از معیارهای تصمیم­گیری مالی از اعتبار ویژه­ای برخوردار بوده و تحلیل­گران مالی عموماً سود را به عنوان یک عامل برجسته در بررسی­­ها و قضاوت­های خود مد نظر قرار داده­اند. لذا در این راستا هر جریانی که سود را به طریقی دستخوش تغییر نماید نیز اهمیت می­یابد، زیرا پیامدهای اقتصادی بر آن مترتب می­گردد و این مسئله بخصوص ممکن است در بازارهای غیرکارای سرمایه از درجه اهمیت بیشتری برخوردار باشد .(ایراندوست، 1379، ص 4) . در علم اقتصادی با فرض منطقی بودن رفتار افراد فرض می­شود همه افراد به دنبال حداکثر کردن ثروت خود باشند و مدیران نیز از این قاعده مستثنی نخواهند بود. مدیران با توجه به آزادی عمل خود، بخصوص در بکارگیری رویه­های حسابداری خواهان آگاهی از چگونگی تأثیر عوامل مذکور از جمله رویه­های حسابداری بر روی ثروت خود خواهند بود. تا با بکارگیری آنها در جهت منافع خود ثروت خود را تا حد ممکن افزایش دهند تفکیک مالکیت از مدیریت در شرکت­های سهامی عام این امکان بالقوه را برای مدیران به وجود آورده تا حداقل بخشی از ثروت درون سازمانی را به سمت خود منتقل نمایند. برخورد مدیران در ارتباط با رویه­ها و گزارشگری مالی در قالب مفهوم مدیریت سود بیان می­شود .(خانی، 1382، ص6)

     مدیریت سود اقدام آگاهانه و تلاش عامدانه­ای است که مدیران به منظور کاهش نوسان­های دوره­ای سود به آن دست می­زنند. به گونه­ای که سود شرکت عادی به نظر برسد.

     طبق نظر هب ورث مدیریت سود عملی سفته آمیز و رندانه است که در محدوده اصول و استانداردهای حسابداری صورت می­گیرد و سودهای مدیریت شده به دو صورت زیر می­باشد:

     1) سودهایی که به طور طبیعی مدیریت شده است.

     2) سودهایی که به طور طبیعی مدیریت نشده است و به عمد مدیریت شده­اند و به دو صورت زیر هستند:

     1-2) مدیریت سود واقعی که این نوع مدیریت سود توسط مدیریت صورت می­پذیرد و مدیریت برخی از رویدادها و وقایع اقتصادی را کنترل می­کند و روی آنها تأثیر می­گذارد.

     2-2) مدیریت سود مصنوعی که این نوع مدیریت ناشی از رویداد اقتصادی نمی­باشد، بلکه از اقدام هایی است که به اصطلاح «دستکاری­های حسابداری» نامیده می­شود و تأثیری بر جریان­های نقدی ندارند.

    مدیران به دلایل مختلف سود را مدیریت می­کنند یکی از اهداف اصلی در مدیریت سود ایجاد یک جریان با ثبات­تر به منظور پشتیبانی از سطح سود پرداختی بالاتر می­باشد و جریان سود با ثبات تر می­تواند به عنوان ریسک پایین­تر درک شود که منجر به قیمت سهام بالاتر و هزینه­های استقراض پایین­تر می­گردد. اهداف دیگر مدیریت سود تمایل مدیریت واحد تجاری برای افزایش قدرت پیش بینی سرمایه­گذاران و کاهش ریسک شرکت می­باشد که به دلیل افزایش ثبات سود و کاهش نوسانات آن سرمایه گذاران می­توانند پیش‌بینی دقیق­تری از سودهای آتی داشته باشند و در نهایت می­توان به ملاحظات هزینه­های سیاسی، مالیات و قراردادهای بدهی اشاره نمود.

    بنابراین در صورت مشاهده رفتار مدیریت سود در یک محیط اقتصادی یکی از پرسش­های مطرح این است که آیا بین سرمایه فکری و مدیریت سود رابطه وجود دارد؟

    1-3) اهمیت موضوع تحقیق

    همانطور که قبلاً اشاره شد امروزه قسمت اعظم دارایی­های سازمان­ها را دارایی­های نامشهود تشکیل می­دهند و روش­های حسابداری قادر به اندازه­گیری آنها نیستند(سالیوان و همکاران،2000). از طرفی در این اقتصاد دانش محور، موفقیت سازمان­ها به توانایی مدیریت این دارایی­های نامشهود بستگی دارد. مر1 و همکارانش دلایلی را برای توجه و اندازه­گیری سرمایه­های فکری برشمرده­اند که عبارتند از:

    1- کمک به سازمان­ها برای تنظیم استراتژی­های آنها.  

    2- ارزیابی اجرای استراتژی­ها.

    3- کمک به تصمیمات گسترش و تنوع.

    4- استفاده از نتایج اندازه­گیری سرمایه­های فکری به عنوان مبنایی برای جبران خدمات.

    5- ابلاغ این دارایی­ها به ذینفعان خارجی سازمان­ها(مر و همکاران،2003) .

     و دلیل دیگر برای انجام این کار این است که اندازه­گیری سرمایه فکری بطور کامل و دقیق، می­تواند ارزش و عملکرد شرکت­ها را اندازه­گیری کند چون در یک جامعه مبتنی بر دانش، دانش بخش مهمی از ارزش یک کالا و نیز بخش مهمی از ثروت یک شرکت را تشکیل می­دهد(کنان و دیگران،2004)2

    همانطور که اشاره شد سیستم حسابداری سنتی در ارزشگذاری سرمایه فکری که ارزشمندترین دارایی برای بسیاری از سازمان­ها است ناکارا می­باشد.(سالیوان،2000) در مقایسه با حسابداری مالی سنتی، سرمایه فکری بر موضوعاتی چون سرمایه انسانی، رضایت مشتری و نوآوری تمرکز دارد. بنابراین ارزیابی مدیریت سود سازمان­ها با استفاده از رویکرد سرمایه فکری مناسب­ به نظر می رسد

    در حال حاضر هیچ رهنمودی برای گزارش­های سرمایه فکری پذیرفته شده در سطح ملی و بین­المللی وجود ندارد. برخی از شرکت های پیشرو، اقدام به انتشار این گزارش­ها کرده­اند، بسیاری از آنها با درصدی از خطا، با ایجاد شاخص­های جدید، سرمایه فکری شان را اندازه­گیری می­کنند. شرکت­های اروپایی به طور مشخص در بحث اندازه­گیری و گزارش­دهی سرمایه فکری رهبر هستند. این روند در شرکت­های سوئدی و دانمارکی شروع شد، سپس به جنوب اروپا گسترش یافت. با توجه به مطالب فوق الذکر و درک اهمیت سرمایه فکری و مدیریت سود و سنجش آن برای گروه­های ذینفع، این تحقیق در جهت متقاعد نمودن شرکت­ها و بویژه سرمایه­گذاران (سهامداران) در استفاده از این مدل برای تصمیمات سرمایه­گذاری آتی شان (در خرید سهام شرکت­ها)، بر اساس میزان سرمایه فکری شرکت­های مختلف و تاثیر آن بر مدیریت سود، برای کسب عملکرد بالاتر در آینده، صورت خواهد گرفت.

     

    [1] Seetharaman et al, 2002

    [2] Sullivan et al, 2000

    [3] San`chez et al, 2000

    1 Tayles et al, 2002

    [4] Roslender and Fincham, 2001

    [5] Nonaka, 1995

    [6] Teece, 2000

    [7] krgh and Roos, 1996

    [8] Sveiby, 1997

    [9] Macdonald, 2000

    1 Marr

    2 Kannan et al.,2004 and Chen et al.,2004

    Abstract


    The past two decades have moved toward economic investment in human resources, information technology, research, development and promotion of environmental organizations to maintain competitive advantage and ensure necessary reach. Therefore, it can be stated that the source of economic value creation, creation and management of intangible Darayy¬Hay is remembered as the intellectual capital. The aim of this study was to investigate the relationship between intellectual capital on earnings management  in this study sample consists of 73 companies active in Tehran Stock Exchange using panel data regression Over the period from 1385 till 1390 was to examine the relationship between the elements of intellectual capital on earnings management.

    The results showed that the intellectual capital and structural capital coefficient on earnings management is a significant and positive relationship. On the other hand, the results stated stopped coefficient of human capital and bridging capital ratio is a significant contribution to earnings management.


    Keywords: intellectual capital, coefficient human capital, structural capital coefficient, earnings management.

     

     

     

     

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                صفحه

    چکیده....................................................................................................................................................................

     1

    فصل اول: کلیات تحقیق

     

    1-1) مقدمه..........................................................................................................................................................

    3

    1-2) بیان مسأله تحقیق..............................................................................................................................

    4

    1-3) اهمیت موضوع تحقیق..... ...........................................................................................................................

    8

    1-4) اهداف تحقیق ..............................................................................................................................................

    9

    1-5) سئوالات تحقیق............................................................................................................................................

    9

    1-6) فرضیه تحقیق .............................................................................................................................................

    10

    1-7) قلمرو تحقیق.....................................................................................................................................

    10

    1-7-1) قلمرو مکانی................................................................................................................................

    10

    1-7-2) قلمرو زمانی..........................................................................................................................................

    10

    1-7-3) قلمرو موضوعی..........................................................................................................................

    11

    1-8)جامعه آماری و روش نمونه گیری...........................................................................................................

    11

    1-9) تعریف واژه های کلیدی............................................................................................................................

    12

    1-10) ساختار کلی تحقیق..................................................................................................................................

    12

    فصل دوم: مبانی نظری و پیشینه تحقیق

    15

    2-1) مقدمه........................................................................................................................................................

    16

    بخش اول

    16

    2-2) سرمایه فکری .... .....................................................................................................................................

    19

    2-2-1) مبانی نظری و سیر تاریخی سرمایه فکری  ..........................................................................................

    23

    2-2-2) تعریف سرمایه فکری ...........................................................................................................................

    2-2-3) انواع طبقه بندی اجزای سرمایه فکری..................................................................................................

    26

    26

    2-2-4) مشترکات نظریات ................................................................................................................................

    2-2-4-1) سرمایه انسانی .................................................................................................................................

    2-2-4-2) سرمایه ساختاری (سازمانی) ..........................................................................................................

    2-2-4-3) سرمایه ارتباطی ( مشتری)...............................................................................................................

    40

    41

    42

    42

    2-2-5) سنجش سرمایه فکری...........................................................................................................................

    2-2-5-1) دلایل سنجش سرمایه فکری............................................................................................................

    2-2-5-2) اهداف اندازه گیری سرمایه فکری...................................................................................................

    2-2-5-3) منافع و مزایای اندازه‌گیری سرمایه فکری ........................................................................................

    42

    42

    45

    45

    2-2-6) مدل­ها و روش­های اندازه گیری سرمایه فکری  .................................................................................

    49

    2-2-6-1) مدل­های سنجش غیرمالی سرمایه فکری .........................................................................................

    49

    2-2-6-2) مدل­های سنجش پولی و مالی سرمایه فکری ...................................................................................

    52

    2-2-7) گزارش‌دهی سرمایه فکری ...................................................................................................................

    59

    2-2-7-1) مفروضات زیربنایی مدل گزارش‌دهی سرمایه فکری .......................................................................

    60

    2-2-7-2)  محتوای گزارش‌دهی سرمایه فکری .................................................................................................

    62

    بخش دوم : مدیریت سود...................................................................................................................................

    62

    2-3) سود مورد انتظار (عادی یا هدف) ..........................................................................................................

    62

    2-3-1) تعریف و تبیین مدیریت سود ...........................................................................................................

    62

    2-3-2) تاریخچه مدیریت سود........................................................................................................................

    65

    2-3-3) انواع مدیریت سود ..............................................................................................................................

    67

    2-3-4) انگیزه­های مدیریت در مدیریت سود .................................................................................................

    68

    2-3-5) مدیریت سود و رابطه­ی آن با هزینه – منفعت ...................................................................................

    70

    2-3-6) جایگاه مدیریت سود ...........................................................................................................................

    71

    2-3-7) فرضیه مدیریت سود و فرضیه بازار.....................................................................................................

    72

    2-3-8) روش‌های مدیریت سود ......................................................................................................................

    73

    2-3-9) ابزارهای مدیریت سود ..........................................................................................................................

    74

    2-3-10) خصوصیات روشهای مدیریت سود ..................................................................................................

    77

    2-3-11) عوامل موثر بر مدیریت سود ............................................................................................................

    80

    2-3-12) رویکردهای مختلف مطالعه مدیریت سود ........................................................................................

    82

    بخش سوم: پیشینه تحقیق.................................................................................................................................

    83

    2-4-1) تحقیقات خارجی................................................................................................................................

    83

    2-4-2) تحقیقات داخلی..................................................................................................................................

    88

    فصل سوم: روش تحقیق

     

    3-1 ) مقدمه.......................................................................................................................................................

    93

    3-2 ) روش تحقیق............................................................................................................................................

    93

    3-3) روش تجزیه و تحلیل داده ها....................................................................................................................

    94

    3-4) جامعه و نمونه آماری...............................................................................................................................

    94

    3-5 )متغیرهای تحقیق وتعاریف عملیاتی آنها....................................................................................................

    95

    3-5-1) متغیرهای مستقل...................................................................................................................................

    95

    3-5-2)متغیر وابسته...........................................................................................................................................

    97

    فصل چهارم تجزیه تحلیل داده ها

     

    4-1 ) مقدمه.........................................................................................................................................................

    100

    4-2) آماره های توصیفی....................................................................................................................................

    100

    4-2-1) بررسی نرمال بودن متغیرها.................................................................................................................

    101

    4-3)آزمون فرضیات تحقیق................................................................................................................................

    4-3-1) آزمون فرضیات تحقیق .........................................................................................................................

    4-3-1-1) آزمونهای آماری ................................................................................................................................

    4-3-1-2) نتایج آزمون فرضیات ........................................................................................................................

    4 3-2) آزمون نرمال بودن فرضیات.....................................................................................................................

    4-4) خلاصه تحقیق . .........................................................................................................................................

    102

    103

    103

    103

    105

    106

    فصل پنجم یافته ها نتیجه گیری و ارائه پیشنهادات

     

    5-1 ) مقدمه..........................................................................................................................................................

    108

    5-2 ) خلاصه تحقیق...........................................................................................................................................

    108

    5-3 ) نتایج آزمون فرضیات................................................................................................................................

    5-3-1) نتایج فرضیه اول ...................................................................................................................................

    5-3-2) نتایج فرضیه دوم ...................................................................................................................................

    5-3-3) نتایج فرضیه سوم ...................................................................................................................................

    108

    108

    109

     

    5-4 ) محدودیتهای تحقیق.....................................................................................................................................

    5-5) پیشنهادات تحقیق ........................................................................................................................................

    110

    111

    5-5 -1) پیشنهادات و کاربردات مبتنی بر نتایج تحقیق....................................................................................

    111

    5-5 -2) پیشنهادات برای تحقیقات آتی..........................................................................................................

    111

    منبع:

     

     

    منابع و مآخذ

    1.

    2.

    3.

    4.

    5.

    6.

    7.

    سکاران،اوما، (1388) ،"روش تحقیق در مدیریت"،ترجمه محمد صائبی و محمود شیرازی،انتشارات موسسه آموزش و پرورش مدیریت و برنامه ریزی.

    شائمی برزکی، علی ،(1384)، "شاخص های اندازه گیری مدیریت دانش و سرمایه فکری" ، تهران، سومین کنفرانس بین الملی مدیریت،دانشگاه صنعتی شریف.

    شهنازی، مشایخ و اسماعیلی، مریم، (1385)، "بررسی بین کیفیت سود برخی از جنبه های اصول راهبری در شرکت های بورس، تهران، 12، شماره45.

    فطرس، محمد حسن، بیگی ،تورج،(1389)، " بررسی تطبیقی اثرات سرمایه فکری بر عملکرد سازمانی صنعت بانکداری ایران در دو بخش دولتی و خصوصی؛مطالعه موردی:بانک های شهر تهران"،پژوهش نامه مدیریت اجرایی ، سال دهم، شماره1،صص125-101.

    قائمی، محمد حسین، شهریاری ،مهدی، (1389)، " حاکمیت شرکتی و عملکرد مالی شرکت ها "، مجله پیشرفت های حسابداری دانشگاه شیراز، دوره اول، شماره اول،صص128-113.

    قلیچ لی، بهروز ، مشبکی، اصغر ،(1385) " نقش سرمایه اجتماعی در ایجاد سرمایه فکری سازمان ( مطالعه دو شرکت خودرو سازی ایرانی)" فصلنامه دانش مدیریت،شماره 75،صص147-125.

    منوریان، عباس و قلی پور، آرین و یزدانی، حمید رضا، (1385) ،" بررسی روابط متقابل میان اجزای سرمایه فکری و اثرات آنها بر عملکرد سازمانی شعب بانک ملت تهران "، پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، دانشگاه تهران.

    نادی، زینب ،(1389)،" بررسی رابطه ساختار هیئت مدیره با سرمایه فکری شرکت ها(مطالعه موردی:شرکت های داروسازی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران)"، پایان نامه کارشناسی ارشد،دانشکده علوم اقتصادی و اداری، دانشگاه مازندران.

    16.

    17.

    18.

     

    Andersson, D, (2004), "IC valuation and measurement: classifying the state of the art " , Journal of Intellectual Capital, vol 5, no.2, pp: 230-242.

    Anne Ho, Carol, and Williams, S. Mitchell. (2003)." International comparative analysis of the association between board structure and the efficiency of value added by a firm from its physical capital and intellectual capital resources " Contents Lists available at Science Direct The International Journal of Accounting, jornal homepage: www.elsevier.com/locate/eswa.

    Appuhami, B.A. Ranjith. (2007)." The Impact of Intellectual Capital on Investors’ Capital Gains on Shares: An Empirical Investigation of Thai Banking, Finance & Insurance Sector" International Management Review. Vol. 3. No. 2.

    Bernnan, N .(2001) , “ Intellectual capital annual reports: evidence from Ireland”, Accounting, Auditing &Accountability Journal , Vol. 14  No.4 , pp. 423-436.

    Bernnan, N. and Connell, B. (2000), “Intellectual capital : Current issues and policy implications” Journal of intellectual capital, Vol. 1 No. 3, pp. 206 – 240.

    Bontis, N., Keow, W,C,C. and Richardson, S. (2000), “Intellectual capital and Business performance in Malaysian Industries”, Journal of Intellectual capital, Vol. 1 No. 1, pp. 85-100.

    Bontis, N. (1996), “There’s a price on your head : managing intellectual capital strate gically”, Business Quarterly, Summer, pp. 40-47.

    Bose, R. (2004), “Knowledge management metrics”, Industrial Management & Data Systems,Vol. 104 No. 6, pp. 457-468.

    Bontis, N. (2003) " National Intellectual Capital Index: The Benchmarking of Arab Countries ", United Nations Development Project, New York.

    Bramhandkar, A., Erickson, S. and Applebee I. (2007) “Intellectual Capital and Organizational Performance: an Empirical Study of the Pharmaceutical Industry.” The Electronic Journal of Knowledge Management Volume 5 Issue 4, pp. 357 - 362, available online at www.ejkm.com

    Chen, S & Dodd, J. L. (2001), " Operating income, residual income and EVA: Which metric is more value relevant " , Journal of Managerial Issues, 13(1), 65-89.

    Chen, S, (2003), " Valuing intellectual capital using Game Theory " Journal of  Intellectual Capital, Vol. 4, No.2 , pp. 191-201

    Chen,J.Zhu,Z .and Xie,Y,H. (2004), “Measuring intellectual capital : a new model and empirical study” , Journal of Intellectual capital, Vol. 5 No. 1, pp. 85-100.

    Guthrie, J., Petty, R. and Johanson, U. (2001), “Sunrise in knowledge economy : managing, measurement and Reporting”, Accounting, Auditing & Accountability Journal , Vol. 14 No. 4, pp. 366 – 382.

    Kannan, G. and Aulbur, W, G, (2004), “Intellectual capital : measurement effectiveness”, Journal of Intellectual capital, Vol. 5, No. 3, pp. 389-413.

    Kaplan,R. and Norton,D. (2004), " Strategy Maps : Converting Intangible Assets into Tangible Outcome ", Harvard Business School Press,Boston ,MA.

    Malhotra,Y, (2003a),"Measurement Knowledge Assets of a Nation: Knowledge System for Development ", United Nation Headquarters, New York city

    Malhotral.y. (2003b)," knowledge assets and Intellectual capital Measurement Models: A review and Comparison " (working paper)

    Marr, B. (2004) “Measuring and Benchmarking Intellectual”, Benchmarking : an International Journal, Vol. 11, No. 6, pp. 559-570.

    Marr, B., Gray, D. and Neely, A. (2003), “Why Do firms measure their IC?”, Journal of intellectual capital, vol. 4 No. 4, pp. 441 – 464.

    Mouritesen, J. (1998), “Driving growth : economic value added versus Intellectual capital”, Management a ccounting Research , Vol. 9, pp. 461-482.

    Petty, R. and Guthrie, J. (2000), “Intellectual capital literature review : measurement, reporting and management”, Journal of Intellectual capital, Vol. 1, No. 2, 30. May, pp. 155-

    Roos, G. and Roos, J. (1997), “Measuring Your Company’s Intellectual Performance”, Long Range Planning, Vol. 30 No. 3, pp. 413-426.

    Roos, G., Roos, J., Edvinsson, L. and Dragonetti, N.C. (1997), " Intellectual capital – Navigating in new Business landscape ", New York university press, New York, NY.

    Seetharaman, A., Sooria, H,H,B,Z. and Saravanan, A, S. (2002), “Intellectual capital accounting and Reporting in the knowledge economy”, Journal of Intellectual capital, vol. 3  No. 2, pp . 128-148

    Stewart, T.A. (1997) " Intellectual Capital: The New Wealth of Organizations" , Doubleday, New York.

    Tan, H.P., Plowman, D. and Hancock, P. (2007) “Intellectual Capital and Financial Returns of Companies”, Journal of Intellectual Capital, Vol. 9, No. 1, pp 76-95

    Wang, W, Y, and chang, C. (2005), “Intellectual capital and performance in Causal Models : Evidence from the information Technology Industry in Taiwan”, Journal of Intellectual capital, Vol. 6, No. 2, pp. 222-236.

     

     


موضوع پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود, نمونه پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود, جستجوی پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود, فایل Word پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود, دانلود پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود, فایل PDF پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود, مقاله در مورد پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود, پروژه در مورد پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود, پروژه درباره پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی تأثیر سرمایه فکری بر مدیریت سود

پایان نامه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بازرگانی داخلی چکیده سرمایه های فکری یکی از مهمترین دارایی های سازمانی است که امروزه در سازمان ها شناخته شده است. در نگرش های نوین مدیریت بهره گیری از دارایی های چون سرمایه انسانی ، سرمایه ساختاری و سرمایه های ارتباطی در توسعه کسب کار ها نقش بسزایی دارد در این میان بانک ها به عنوان یکی از سازمان های خدماتی بهره گیری از چنین سرمایه ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A." چکیده : هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت سرمایه فکری با عملکرد مالی در بانک پارسیان می باشد. برای این منظور بعد از مرور ادبیات تحقیق، 4 فرضیه شامل یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی تدوین گردید.برای آزمون فرضیه های پژوهش از پرسشنامه ای که میان جامعه آماری توزیع شده، استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را تمام کارکنان و مدیران ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت بازرگانی گرایش :مدیریت مالی چکیده دنیای کنونی، عصردانایی است. مواهب، دارایی های طبیعی و مشهود کلید کامیابی جوامع و سازمان ها نیستند، بلکه برخورداری و مدیریت سرمایه های نامشهود موجود در عرصه محیط پرتلاطم و چالش برانگیز سازمان ها، رمز موفقیت آنها محسوب می شوند. سازمان هایی که بتوانند این دارایی های نامشهود را به خوبی تشخیص ...

پایان نامه درجه کارشناسی ارشد (MA) دانشکده مدیریت و مدیریت کسب و کار روند: مدیریت مالی امروزه شرکتها با رقابت قویتری نسبت به گذشته مواجه اند و عملکرد مالی هدف اصلی هر نهادی است. پس هر سازمانی می خواهد با روشهای مختلف عملکرد مالی خود را افزایش دهد. استفاده کنندگان صورت های مالی باید از میزان سرمایه فکری شرکت آگاهی داشته باشند تا بتوانند آینده شرکت را پیش بینی و تصمیمات آگاهانه ای ...

پایان­نامه جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته مدیریت بازرگانی گرایش مدیریت مالی چکیده هدف اصلی این پژوهش، بررسی تأثیر سرمایه فکری و سرمایه درگردش بر عملکرد مالی شامل بازده دارایی­ها، بازده حقوق صاحبان سهام و حاشیه سود شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی سال­های 1388 تا 1391 می­باشد. جامعۀ آماری آن کلیه شرکت­های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد) (M.A رشته تحصیلی: مدیریت دولتی(گرایش مالی) چکیده: امروزه دانش به عنوان مهم‌ترین سرمایه، جایگزین سرمایه‌ های مادی به ویژه در محیط رقابتی و فناوری ‌‌شده ‌است. لذا مفهوم سرمایه فکری کاربردی مهم و گسترده یافته ‌است. سرمایه فکری در مشتریان، فرایندها، اطلاعات، علامت تجاری، منابع انسانی و سیستم‌ های سازمان متجلی می‌شود و نقش فزاینده‌ای در خلق ...

پایان نامه مقطع کارشناسی ارشد رشته: مدیریت MBA. چکیده : هدف از اجرای تحقیق حاضر، بررسی رابطه بین شاخص حاکمیت شرکتی و سرمایه ی فکری بر عملکردشرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران می­باشد. بر این اساس، پس از مروری جامع بر ادبیات موضوعی مربوط به سرمایه فکری و عملکرد و حاکمیت شرکتی، داده های مورد نیاز از جامعه آماری بین سالهای 1386 الی 1390 با استفاده از صورت های مالی شرکت ...

پايان­نامه تحصيلي جهت اخذ درجه کارشناسي ارشد  ) M.A  ( گرايش: مديريت منابع انساني زمستان  1391               چکيده : دانشگاه نظا

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد چکیده هدف این تحقیق بررسی اثرات ابعاد سرمایه فکری بر افزایش میزان بازارگرایی شرکت های بیمه خصوصی استان اصفهان می باشد. روش انجام تحقیق حاضر به صورت توصیفی- همبستگی بوده است و آزمون فرضیات با روش همبستگی و نرم‌افزار SPSS نسخه 19 صورت گرفته است. قلمرو مکانی این تحقیق شرکت ها و نمایندگی های بیمه خصوصی استان اصفهان در بازه ی زمانی بهار و ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) گرایش: " تحول" چکیده در عصر فرا رقابتی سازمانها با محیطی رو برو هستند که مشخصه آن افزایش پیچیدگی و جهانی شدن و پویایی است. لذا سازمانها برای استمرار و استقرار خود با چالشهای نوینی مواجه اند که برون رفت از این چالشها مستلزم توجه بیشتر به توسعه و تقویت مهارتها و تواناییهای درونی است که این کار از طریق مبانی دانش سازمانی و سرمایه فکری ...

ثبت سفارش