پایان نامه بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

word 1 MB 30716 149
1391 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۶۴,۴۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۹,۶۰۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A )

    گرایش :

    مدیریت دولتی(منابع انسانی)

    چکیده پایان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش های اجرا و نتایج به دست آمده):

    دنیای پر چالش امروز، برپایه برخورداری سازمانها از انسانهای شایسته و توانمند پایه گذاری شده است. منابع عمده برخورداری از مزیت رقابتی سازمانها، علاوه بر تکنولوژی های جدید، در داشتن کارکنان متخصص و متعهد به سازمان است. توانمندسازی یک رویکرد مدیریتی است که در آن به کارکنان تفویض اختیار می شود تا خودشان تصمیم بگیرند. امروزه سازمانها برای ماندن در عرصه رقابت به نیروی انسانی، خلاق، متخصص و با انگیزه نیازمند است. کارکنان دارای استعدادهای بالقوه ای هستند که توانمند سازی به بالفعل شدن این استعداد ها کمک می کنند. مدیران با اطلاع از سطح توانمندی کارکنان، می توانند برای بهبود و توسعه توانمندی های نامطلوب کارکنان و استفاده هر چه از این منبع سازمانی اقدام نمایند.

    هدف از انجام این پژوهش بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می باشد. متغیر وابسته در این تحقیق توانمندسازی کارکنان و متغیرهای مستقل شامل تسهیم در اطلاعات، خودمختاری با تعیین مرز و حدود، جایگزینی تیم ها به جای سلسله مراتب است. برپایه متغیر های فوق و مطالعات کتابخانه ای تحقیق تعداد 3 فرضیه تدوین گردید. جامعه آماری تحقیق 1889 نفر از کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می باشد که تعداد آنها 1889 نفر است و نمونه آماری 384 نفر است که به روش تصادفی سیستماتیک انتخاب شده است.

    روش جمع آوری داده ها پرسشنامه ای است که بر اساس مطالعات نظری انجام شده که خلاصه ای از آن در فصل دوم آمده است و تحت راهنمایی های استاد محترم راهنما تهیه شده است. پرسشنامه 35 گزینه ای و بر اساس طیف لیکرت می باشد. به کمک این پرسشنامه، سه فرضیه تحقیق مورد بررسی قرار می گیرند. برای سنجش روایی پرسشنامه، پرسشنامه های تهیه شده اولیه به تعدادی از اساتید و صاحب نظران شامل استاد محترم راهنما، مشاور، مدیران ارشد سازمان و فارغ التحصیلان کارشناسی ارشد رشته مدیریت ارائه گردید و نسبت به روایی پرسشنامه اطمینان حاصل شد. برای محاسبه پایایی پرسشنامه از آلفای کرونباخ استفاده شد و با توجه به ضریب پایایی مناسب پرسشنامه نیز مورد تائید قرار گرفت. در مرحله بعدی تحلیل توضیفی داده های تحقیق با استفاده از جدول توزیع فراوانی و نمودارها و شاخصهای آمار توصیفی نظیر میانگین، مد و میانه انحراف معیار، واریانس و ضریب چولگی و کشیدگی انجام شد. و برای تحلیل استنباطی داده ها، با کمک آزمون فرض آماری صحت فرضیات تحقیق مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

    در این تحلیل از توزیع های نرمال، تی استیودنت و آمارهای آزمون استفاده شده است. در مرحله بعدی با استفاده از آزمون های فرضیه نتایج هر یک از فرضیه های سه گانه مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

    آنچه که از تحلیل استنباطی فرضیه ها بدست آمد، فرضیه اول که عبارت بود از « سهیم شدن در اطلاعات کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر توانمندی آنان تاثیر دارد » مورد تائید قرار گرفت. فرضیه دوم «مرزبندی و خودمختاری کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر توانمندی آنان تاثیر دارد» مورد تائید قرار گرفت. فرضیه سوم «جانشینی تیم های خودگردان به جای سلسله مراتب قدیمی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بر توانمندشدن کارکنان آن سازمان تاثیر دارد» تائید شد.

    در نهایت با استفاده از یافته های تحقیق پیشنهاداتی به منظور بهبود و ارتقاء سطح توانمندسازی کارکنان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ارائه گردید، همچنین پیشنهاداتی در زمینه ادامه تحقیق بیان شد.

    در طلیعه قرن جدید که سازمانها به خصوص نهادهای فرهنگی با محیط رقابت جهانی مواجه هستند، همواره نیاز به تغییرات ریشه ای و خلاقیتهای کاری احساس می شود؛ نیروی رقابتی جهانی، سازمانهای امروزی را مجبور کرده است که بعد از دهها سال ادامه روش ها و رویه های کاری ثابت خود، روشهای کاری جدید را در پیش بگیرند، به گونه ای که سازمانها دارای ثبات کاری نبوده و از نوعی ثبات نسبی برخوردارند و برای اینکه از قافله رقابت عقب نیافتند اکثر این سازمانها توجه خود را معطوف به  توانمندسازی کارکنان کرده و با شجاعت و جسارت خاصی سعی در ایجاد تغییرات بنیادی در درون سازمان دارند.

     در واقع، ورود مفاهیمی همچون اخلاق، حقیقت، باور به خدا یا نیرویی برتر، معنا جویی در کار، نوع دوستی و ... به پژوهش ها و اقدامات مدیریتی و کسب و کار همه حکایت از ظهور پارادایم جدیدی دارند.

    2

     

    از طرفی دیگر، مهمترین عامل بهر ه وری در سازمانها و در نهایت کل جامعه، منابع انسانی است. تردیدی نیست که شکوفایی هرجامعه ای در بهبود و پرورش منابع انسانی آن نهفته است؛ بدین سبب است که مسئولان سازمانها با یاری متخصصان رفتاری و منابع انسانی توجه خاصی را به پرورش کارکنان مبذول میدارند. یکی از مفاهیمی که در راستای بالندگی منابع انسانی مطرح گردیده، توانمندسازی کارکنان است. عده ای تصور می کنند توانمندسازی مفهومی قدیمی است درحالی که این طور نیست. در واقع، توانمندسازی به عنوان شیوه نوین ایجاد انگیزش به یکی از داغ ترین مباحث روز مدیریت مبدل شده است. وجود تغییرات سریع ، پیشرفت های تکنولوژیک و رقابت‌های آشکار و پنهان در دنیا، اهمیت و ضرورت توانمندسازی را بیش از پیش آشکار ساخته است از این رو در فرآیند توانمندسازی کارکنان، اهمیت بسزایی قایل شده اند.

    از آنجا که توانمندسازی کارکنان به یکی از مهمترین دلمشغولیهای مدیران تبدیل گردیده است. تشدید رقابت در بازارهای جهانی موجب گردیده تا ایجاد مزیت نسبی در سازمان در گرو پایداری، دوام و نیز در اختیار گرفتن سهم بیشتری از بازارها باشد که بر این اساس، سازمان می‌بایست در قیاس با رقبا ضمن عرضه محصولات و خدمات با شرایط رقابتی بهتر و جلب رضایت‌مندی مشتریان، استمرار در کیفیت را نیز حفظ نماید. بر پایه این فرض اساسی، اعتقاد جدی بر آن است که بقا و توسعه سازمانی زمانی تحقق می‌یابد که سازمان از نیروهای دانشی، خلاق و با‌انگیزه که توانایی حل مساله و خود مدیریتی در کار را داشته باشند برخوردار باشد. به این اعتبار توانمند سازی را می‌توان به ایجاد ظرفیت در کارکنان برای ایفای بهینه نقشی که بر عهده دارند توام با کارایی و اثربخشی بیشتر تعریف نمود.

    با این رویکرد و با توجه به اینکه توسعه کیفی سازمان و خلق فرصتهای جدید کاری آنگاه تحقق می‌یابد که سازمان از منابع‌انسانی توانمند برخوردار باشد، لذا بر آن هستم تا با رویکردی تحلیلی و پژوهشی و با استفاده از مدلی کارآمد ، ضمن بررسی عناصر اصلی بعنوان عوامل اثر‌گذار در فرایند توانمند‌سازی کارکنان، به تحلیل نارسائیهای سازمانی و تشریح راهکارهای موجود در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی بپردازند.

    عنوان تحقیق :

    بررسی عوامل موثر بر توانمند سازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

    سئوال اصلی تحقیق :

    سئوال اصلی تحقیق، عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی چه میباشد؟

    اهداف تحقیق:

    1-3-1-  هدف اصلی تحقیق:

    تعیین مولفه های تاثیر گذار بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

    3

     

    اهداف فرعی تحقیق :

    *تعیین میزان سهیم بودن کارکنان در اطلاعات سازمانی، بر توانمندی کارکنان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

    *تعیین میزان مرزبندی و خودمختاری در روند شغلی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بر توانمندی کارکنانش

    *تعیین میزان جانشینی تیم های خودگردان به جای سلسله مراتب قدیمی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بر توانمندسازی کارکنان آن سازمان

    تشریح و بیان موضوع :

    با توجه به اثبات عدم انجام کار مفید از سوی کارکنان دولتی و درک صحیح کارشناسان و محققین از این موضوع، در سالهای اخیر سیاست دولتمردان بر این بوده که کارکنانی توانمند در دستگاههای دولتی بکار بگیرند یا کارکنان توانمند تربیت نمایند و در این راستا قدم هایی برداشته‌ شده که از جمله آنها، کارگاهها و آموزش مدیران برای توانمندسازی کارکنان در دستگاههای دولتی و به خصوص جامعه مورد نظر این تحقیق، سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی می باشد. نظر به اینکه هدف اصلی از این اقدامات سازمان ارتباطات افزایش کارآیی و اثر بخشی و استفاده بهینه از منابع محدود کشور می‌باشد، در این حرکت همواره بایستی هدف اصلی بعنوان یک چشم انداز مدنظر باشد.

    با وجود اینکه آثار و نشانه هایی از مثبت بودن این اقدامات در همین مدت کوتاه چند ساله  مشاهده می‌شود و بسیاری از فرآیندها شفاف تر از گذشته به نظر می آیند،  اما آنچنانکه انتظار می‌رود  و اثرات شگرفی که شایسته چنین تغییراتی است مشاهده نمی گردد. از یک سو بهره وری سازمان بطور چشمگیری تغییری نکرده است و از طرفی شاخص های رضایت مندی شغلی و تعلق سازمانی سیری نزولی داشته اند و در ساختار باقیمانده از گذشته نیز کارکنان با احساس عدم امنیت شغلی قابل مشاهده است. دلیل این مدعا مشاهدات عینی محقق است که پس از گذشت حدود 8 سال از انجام اقداماتی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، موردی از توانمندی کارکنان مشاهده نکرده است.

    4

     

    با درک ضرورت حیاتی توانمندسازی کارکنان و حرکت به این سو، باید دید که چگونه می‌توان به اهداف اصلی سازمان رسید و از طرفی دیگر کیفیت کار کارکنان را ارتقاء داد.  همانطور که در قبل بیان شد، بسیاری از مدیران این نکته را تشخیص داده اند که تنها مزیت رقابتی واقعی و پایدار سازمانها افراد و کارکنان آنها هستند و برای آنکه یک سازمان موفق باشد می بایست این افراد به صورت فعال درگیر انجام کارها شوند.

    در این تحقیق در نظر است با بررسی عوامل و مولفه های توانمندسازی، سطح توانمندی فعلی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی مورد سنجش قرار گیرد. با توجه به اینکه توانمندسازی فرایند قدرت بخشیدن به افراد است. در این فرایند به کارکنان خود کمک می کنیم تا حس اعتماد به نفس خویش را بهبود بخشند و بر احساس ناتوانی و درماندگی خود چیره شوند. توانمندسازی در این معنی به بسیج انگیزه های درونی افراد می انجامد(وتن کمرون، 1996). توانمندسازی همچنین تشویق افراد به مشارکت بیشتر در اتخاذ تصمیم هایی که بر فعالیت های آنان تاثیر گذار است. از این طریق می توانیم فرصت هائی را برای افراد فراهم آوریم تا نشان دهند که می‌توانند ایده های خوبی آفریده و به آن جامه عمل بپوشانند(اسمیت، 2000، 1). توانمندسازی به این معنا است که افراد را به طور ساده تشویق کنیم تا نقش فعال تری در کار خود ایفا کنند و تا آنجا پیش روند که مسئولیت بهبود فعالیت های خویش را بر عهده بگیرند و در نهایت به حدی از توان برسند که بدون مراجعه به مسئول بالاتر بتوانند تصمیماتی کلیدی اتخاذ نمایند(باقریان، 1381، 10). توانمندسازی فراهم آوردن ابزار لازم برای افراد به گونه ای است که برای آنها قابل فهم باشد و بتوانند از آن در جهت مصالح خود استفاده کنند(نیکل، 1995، 155). در فرهنگ لغت وبستر از تواناسازی به عنوان تفویض اختیار یا اعطای قدرت قانونی به سایرین تعبیر شده است. کانگر و کاننگو معتقدند هر‌گونه استراتژی یا تکنیک مدیریتی که به افزایش حق تعیین سرنوشت و کفایت نفس کارکنان منجر شود تواناسازی آنها را در پی خواهد داشت.

    با توجه به مطالب بیان شده این سئوال در ذهن می آید که، چرا توانمندی کارکنان در برخی از سازمانها پایین است؟ لذا همانگونه که بیان شد، به منظور بررسی این موضوع یعنی بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، این تحقیق صورت خواهد گرفت. تصور سازمانی با نیروهای توانمند، آنقدر جاذبه دارد، که اگر یک تحقیق دانشجویی بتواند اثری هر چند کوچک در این راه ایفا کند، ارزش انجام آن را دارد.

    5

    اهمیت وضرورت موضوع تحقیق:

    سازمان های امروز تحت تاثیر عواملی از قبیل افزایش رقابت جهانی، دگرگونی های ناگهانی، نیاز به کیفیت و خدمات پس از فروش و وجود منابع محدود و زیر فشارهای زیادی قرار دارند.

    پس از سال ها تجربه، دنیا به این نتیجه رسیده است که اگر سازمانی بخواهد در اقتصاد و امور کاری خود پیشتاز باشد و در عرصه رقابت عقب نماند باید از نیروی انسانی متخصص، خلاق و باانگیزه بالا برخوردار باشد. منابع انسانی اساس ثروت واقعی یک سازمان را تشکیل می دهند.

    بین سرمایه انسانی و بهره وری در سازمان ها رابطه ای مستقیم وجود دارد. از دغدغه های مهم بنگاههای اقتصادی موفق جهان، گردآوری سرمایه انسانی فرهیخته و خردورزی است که قادر به ایجاد تحول در سازمانی که به آن متعلق هستند باشند.

    یک سازمان موفق مجموعه ای است مرکب از انسان هایی با فرهنگ سازمانی، اندیشه و اهداف مشترک که با کار گروهی در نظام انعطاف پذیر سازمان، تجارب و دانش خود را با عشق به پیشرفت روز افزون سازمان در اختیار مدیریت خود قرار می دهند. بنابراین هر فرد نسبت به سازمان و وظیفه ای که انجام می دهد، احساس مالکیت خواهد کرد.

    استفاده از توانایی های بالقوه منابع انسانی برای هر سازمانی مزیتی بزرگ به شمار می رود. در بهره وری فردی، سازمان از مجموعه استعدادها و توانایی های بالقوه فرد به منظور پیشرفت سازمان استفاده می کند و با بالفعل درآوردن نیروهای بالقوه و استعدادهای شگرف در جهت سازندگی موجب پیشرفت فرد و همسویی با سازمان خواهد شد بنابراین لازمه دستیابی به هدف های سازمان، مدیریت موثر این منابع با ارزش است.

    در این راستا رشد، پیشرفت، شکوفایی و ارتقای توانمندی های کارکنان در سالیان اخیر تحت عنوان توانمندسازی کارکنان مورد توجه صاحبنظران و کارشناسان مدیریت منابع انسانی واقع شده است.

    6

     

    همانگونه که سازمان ها به مقابله با چالش های سازمانی بر می خیزند و بهبود مستمر را در اولویت قرار داده اند، نیاز بیشتری به حمایت و تعهد کارکنان و درگیرکردن آنها در کار احساس می‌شود. توانمندسازی تکنیکی نوین و موثر در جهت ارتقای بهره وری سازمان به وسیله بهره گیری از توان کارکنان است.

    امروزه مزیتی که سازمان ها برای پیشی گرفتن از یکدیگر دارند نه فقط در به کارگیری فناوری جدید، بلکه در بالا بودن اعتماد به نفس و میزان تعهد کارکنان به اهداف سازمانی نهفته است.

    برای گذر از مرحله های گوناگون، سازمان ها باید خود را با موقعیت های مختلف سازگار کنند و روش های جدیدی را فرا گیرند. در این صورت باید به شناسایی مواردی که می تواند در سازندگی محیط کار توانمند و موثر باشد، برسند.

    در سازمان های نو کارکنان نه تنها برای انجام وظیفه ای که به عهده دارند، بلکه برای بهبود کارکرد کل سازمان احساس مسوولیت می کنند. آنها برای افزایش مستمر عملکرد بهره وری به گونه‌ای فعال با یکدیگر به کار می پردازند.

    سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی نیز به عنوان یک سازمانی که در داخل و خارج از کشور فعالیت دارد و نیاز به این دارد در عرصه موضوعی اش از رقبا باز نماند. لذا به این جهت باید در توانمندسازی کارکنانش گام بردارد. این تحقیق با هدف شناسایی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان، می کوشد با بهره گیری از مدل مورد بررسی این عوامل را بررسی و در صورت تمایل آن سازمان اجرایی نماید.

    چارچوب نظری تحقیق:

    7

     

     برخی بر این باورند که توانمندسازی، دادن قدرت به کارکنان است. برخی دیگر این مفهوم را رد میکنند و معتقدند با توجه به این که کارکنان، سرمایه‌ای از دانش و انگیزه هستند، بنابراین به ‌خودی خود قدرت انجام کار به نحو عالی را دارا هستند و بر این اساس توانمندسازی را فراهم کردن زمینه در جهت آزاد کردن این قدرت بالقوه تعریف می کنند(جعفری قوشچی، 1382) توانمند سازی وضعیت جدیدی در رسیدن به تعادل است. نیروی افراد را آزاد می کند و به آنان امکان می دهد به نتایج درخور توجهی دست یا بند و در استفاده از دانش، تجربه و انگیزه ی خود اصلاحاتی را معمول دارند(رندولف،2000). پیتمن مدعی است، میزان توانایی فرد در استفاده از ابتکار یا میزان کنترل فرد بر کار خود بر ارزشی که برای کارش قائل می شود اثر می گذارد. همچنین انتظار داریم که ارزش های جدید کارکنان درمحیط کار بر تاثیرگذاری عناصر محیطی در تعهد اثر داشته باشد. بلانچارد، آماده ساختن شرایط، جهت عرضه بهترین منابع فکری در هر زمینه از عملکرد سازمان را به توانمندسازی مربوط میداند. به گمان وی، هدف از توانمندسازی این است که ذیصلاح ترین کارکنان بیشترین نفوذ را با مناسب ترین شیوه‌ها اعمال کنند.

    بدین وسیله، در ادبیات موضوع این پژوهش، آرای صاحب نطران بررسی شد. همچنین مدل های مطروحه پژوهشگران درخصوص سنجش، سطوح توانمندی کارکنان و مدیران سازمان های مختلف مطالعه شد. بر اساس یافته ها و نتایج حاصل از پژوهش های دیگران و بر پایه مبانی نظری افراد مختلف مدل مفهومی بلانچارد وهمکارانش انتخاب گردید، که در این مدل یک رویکرد ارتباطی در غالب سه کلید تواناسازی زیر استفاده شده است:

    سهیم شدن در اطلاعات با همه افراد سازمان:

    *اطلاعات مربوط به عملکرد شرکت را در اختیار همه کارکنان قرار دهید و به افراد کمک کنید تا کسب وکار را درک کنند.

    *از طریق سهیم شدن در اطلاعات اعتماد به وجود آورید.

    * امکانات نظارت خودکار را ایجاد کنید.

    * اشتباهات را به عنوان فرصتی برای یادگیری بدانید.

    ازطریق مرزبندی ها، خود مختاری به وجود آورید:

    * تصاویر بزرگ وکوچک را روشن کنید.

    * هدف ها و نقش ها را  مشخص کنید.

    *ارزش ها و مقرراتی را که زیر بنای اقدامات را تشکیل می دهند، تعریف کنید.

    * مقررات و روش هایی را که از توانمندسازی حمایت می کنند، به وجود بیاورید.

    * آموزش لازم را تدارک ببینید.

    * افراد را مسئول نتایج بدانید.

    تیم های خودگردان را جانشین سلسه مراتب قدیمی کنید:

    * راهنمایی وآموزش مهارت ها را برای توانمندسازی تیم ها تامین کنید.

    8

     

    * حمایت وتشویق برای تغییر به وجود آورید.

    * ازتنوع طلبی به عنوان سرمایه ی تیم استفاده کنید.

    * به تدریج کنترل ها را به تیم ها واگذار  کنید.

    * بدانید که گاهی دشواری زیاد خواهید داشت.

    فرضیه های تحقیق:

    1-7-1-  سهیم نمودن کارکنان در اطلاعات سازمانی،  بر توانمندسازی کارکنان در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تاثیر دارد.

    1-7-2- مرزبندی و خودمختاری در روند شغلی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی موثر است.

    1-7-3- جانشینی تیم های خودگردان به جای سلسله مراتب قدیمی در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، بر توانمندسازی کارکنان آن سازمان موثر خواهد بود.

    Abstract

    Todays challenging world is based on the organizations benefiting from competent and capable humans. The significant resources of superiority in competition between organizations are having specialized and committed employees in addition to new technologies. This is a managerial approach in which the employees are empowered to make decisions for themselves. Todays organizations for remaining in the competition require creative, specialist and encouraged human power. Office employees are potential talents which help us in realizing these potential talents. Managers who are aware of the level of capability of their employees can do the necessary actions for improvement and development of bad capabilities of the employees and obtain the highest benefit from this human power.

    When weak points in operation of a job are resulted from negative characteristics of the people it will go back to incapability and unwillingness of the people. Along this issue encouraging theories were presented which emphasized on unwillingness aspect and tried to correct it. Incapability and lack of necessary ability for performing the job duties is from the problems which must be overcome for improving the performance. For this reason in addition to the abilities related to job duties some individual capabilities and characteristics such as self confidence, creativity, innovation, positive thinking, etc. are of a great significance. Achieving such a purpose requires appropriate and scientific tools.

    Making Capable is one of the most important tools that can result in such characteristics in the people.

    The purpose of this research is studying the effective factors and making the employees of Islamic Culture & Communications Organization capable. Dependant variable in this research is making the employees capable and independent variables consist of sharing the information, self-dependence with determination of boundaries, replacement of teams instead of hierarchy. On the basis of the above mentioned variables and library studies in this research 3 phenomenon were edited. Statistical society of this research consists of 14889 of the employees of Islamic Culture & Communications Organization and sample society consists of 384 of the employees whom were selected by accidental systematic method.

    Data collection method is questionnaire based which was performed on the basis of theoretical studies and an abstract of which is mentioned in the second chapter and is completed under supervision of my advising professor.

    The questionnaire consists of 35 choices which is on the basis of Teif Likert.

    Using this questionnaire, three phenomenon of the research are studied for evaluation of questionnaire the primary prepared questionnaires were presented to a number of professors including my own supervision professor, advising professor, senor managers, organization, master’s degree graduates of management and the confidence achieved.

    For computing the applicability of the questionnaire I used Alphaikrobakh and according to the related appropriate coefficient the questionnaire was also approved. In the next stage descriptive analysis of the research data was performed using frequency tables, charts, descriptive statistical indexes such as average, mode, median, deviation, variance, choulegi and  stretch coefficient and for conceptual analysis of the data the truth of the research phenomenon were studied and analyzed using statistical phenomena test.

    In this analysis normal distributions, T student and test statistics were used. In the next stage using the phenomenon tests the results of each of the three phenomenon were studied and analyzed.

    What was achieved from conceptual analysis of the phenomenon was that the first phenomena that was the effectiveness of sharing information of employees of Islamic Culture & Communications Organizations on their capability which was approved. The second phenomena was the effectiveness of making boundaries and self-dependence of employees of Islamic Culture & Commutations Organization which was approved. The third phenomena was the effectiveness of replacing self-dependant groups instead of traditional hierarchy in Islamic Culture & Communications Organization which was approved.

    Finally using the achievements from the research, suggestions were presented for improvement and development of level of capability among employees in Islamic Culture & Commutations Organizations and also a few suggestions were proposed with respect to continuing the research. 

  • فهرست:

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                   صفحه

    فصل اول: کلیات طرح

    مقدمه ................................................................................................................................................. 2

    عنوان تحقیق ........................................................................................................................ 3

    سئوال اصلی تحقیق  ............................................................................................................ 3

    اهداف تحقیق  ...................................................................................................................... 3

    تشریح و بیان موضوع .......................................................................................................... 4

    اهمیت و ضرورت موضوع تحقیق ....................................................................................... 6

    چارچوب نظری تحقیق ........................................................................................................ 7

    فرضیه های تحقیق ............................................................................................................... 9

    مدل تحلیلی تحقیق ............................................................................................................ 10

    تعاریف عملیاتی متغیرها و واژه های کلیدی ..................................................................... 12

    روش تحقیق ...................................................................................................................... 13

    قلمرو  موضوعی تحقیق ..................................................................................................... 13

    قلمرو زمانی تحقیق ............................................................................................................ 13

    قلمرو مکانی تحقیق  .......................................................................................................... 13

    جامعه آماری ...................................................................................................................... 14

    ا

     

    نمونه، روش نمونه گیری و تعیین حجم نمونه .................................................................. 14

    ابزارهای گردآوری داده ها(اطلاعات) ................................................................................ 14

    روش تجزیه و تحلیل داده ها ............................................................................................ 14

    محدودیت های تحقیق ........................................................................................................14

    فصل دوم: مطالعات نظری(مروری بر ادبیات موضوع)

    مقدمه ............................................................................................................................................... 16

    مفهوم توانمندسازی ........................................................................................................... 16

    ضرورت توانمندسازی  کارکنان در سازمانها ..................................................................... 23

    هدف از توانمندسازی چیست؟ ......................................................................................... 25

    ویژگی سازمان توانمند ....................................................................................................... 26

    فرآیند توانمندسازی ........................................................................................................... 27

    الگوهای(مدلها)  توانمندسازی ........................................................................................... 34

    ویژگی کلی کارکنان توانمند ............................................................................................... 36

    پیشینه تحقیق ..................................................................................................................... 47

    معرفی سازمان .................................................................................................................... 60

    فصل سوم: روش شناسایی تحقیق(متدولوژی)

    مقدمه ............................................................................................................................................... 65

    نوع و روش تحقیق ............................................................................................................ 65

    مدل مفهومی تحقیق ........................................................................................................... 66

    ب

    مدل تحلیلی تحقیق  ........................................................................................................... 68

    جامعه و نمونه آماری ........................................................................................................  70

    نحوه محاسبه حجم نمونه .................................................................................................. 70

    ابزار و سنجش اطلاعات .................................................................................................... 70

    پایایی و روایی ابزار پژوهش .............................................................................................. 72

    روش تجزیه و تحلیل اطلاعات ......................................................................................... 73

    فصل چهارم: تجزیه و تحلیل یافته های تحقیق

    مقدمه ............................................................................................................................................... 77

    آمار توصیفی ...................................................................................................................... 78

    متغیرهای تحقیق  ............................................................................................................... 82

    آمار استنباطی ..................................................................................................................... 82

    آزمون های فرضیه های تحقیق .......................................................................................... 82

    خلاصه نتایج فرضبه های پژوهش ..................................................................................... 85

    برازش مدل ........................................................................................................................ 86

    فصل پنجم: نتیجه گیری و پیشنهادها

    نتیجه گیری  ....................................................................................................................... 89

    پشنهادهایی در راستای یافته های تحقیق  .......................................................................... 89

    پیشنهاد در زمینه ادامه تحقیق ............................................................................................. 92

    ج

    منابع و ماخذ:

    منابع فارسی ..................................................................................................................................... 95

    منابع انگلیسی .................................................................................................................................. 98

    پیوست ها ..................................................................................................................................... 100

    منبع:

    منابع و ماخذ

    منابع فارسی:

    آذری نیا، محمدعلی، توانمندسازی کارکنان، 1388، روزنامه سرمایه، شماره 294

    آقایار، سیروس، توانمندسازی روشی نوین در محیط رقابتی، 1382، ماهنامه تدبیر، شماره 135

    آقایار، سیروس، ده اصل عالی توانمندسازی کارکنان، 1387، فصلنامه مدیریت، شماره 58

    آقایار، سیروس، هرم توانمندسازی بسازید، 1383، مجله تدبیر، شماره 149

    اسکات، ژافه، توانا سازی کارکنان، 1375، ترجمه مهدی ایران نژاد ، کرج ، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت

    اعتباریان، نظریه ها و الگوهای مدیریت دولتی با تاکید بر مسائل ایران، 1382، چاپ اول، دانشگاه آزاد خوراسگان

    ال دفت، ریچارد، تئوری وطراحی سازمان، 1379، ترجمه علی پارسیان

    ایران نژادپاریزی، مهدی وساسان گهر،پرویز، سازمان ومدیریت ازتئوری تاعمل، 1380، نشرموسسه عالی

    ایران‌نژاد‌پاریزی و همکارانش، توانا‌سازی کارکنان، سرمایه‌گذاری بی‌جایگزین، 1381، ماهنامه تدبیر، شماره  137

    باقری، محمد علی، تعیین عوامل کلیدی موفقیت در پذیرش بانکداری اینترنتی در جوانان ایرانی، 1387،  پایان نامه کارشناسی ارشد منتشر نشده، دانشگاه تربیت مدرس، کتابخانه مرکزی.

    با کینگهام، مارکوس وکلیفتون، دونالد ، کشف توانمندی ها، 1382، ترجمه‌ عبدالرضا رضایی نژاد، نشرفرا

    بزاز جزایری، سید احمد، مدیریت بر مبنای توانمندسازی، 1384، ماهنامه تدبیر، شماره162

    بزاز جزایری، سید احمد، مدیریت بر مبنای توانمندسازی منابع انسانی، 1387، نشر مدیریت نوین.

    بلانچارد، کنث ودیگران، مدیریت توانا سازی کارکنان، 1381، ترجمه  مهدی ایران نژادپاریزی، نشرمدیران

    95

     

    بلانچارد، کنت، روش مدیریت ویل دان، 1385، ترجمه نازنین نوید، چاپ اول، انتشارات ابوعطا

    بلانچارد و همکارانش، مدیر یک دقیقه ای و تیم سازی، 1384، ترجمه ایران نژاد پاریزی، مهدی. چاپ اول ،نشر مدیران

    پلانکت، مدیریت مشارکت جو، 1380، ترجمه محمدعلی طوسی، چاپ دوم، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی

    جعفری قوشچی، بهزاد، جایگاه آموزش در مدیریت تواناسازی، 1381، مجله تدبیر، شماره 128

    جعفری قوشچی، بهزاد، راه های توانا سازی کارکنان، 1380، ماهنامه تدبیر، شماره 119

    جعفری مقدم، سعید، ماهنامه مدیریت دانش سازمانی، سال اول، 1382، شماره 11

    جهانیان، رمضان، رویکرد، ابعاد و چارچوب توانمندسازی مدیران آموزشی، 1384، پیام مدیریت، شماره 27

    دانشکده بازرگانی هاروارد، تیم های موفق، 1386، ترجمه عباس نوری زاده، چاپ اول، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی

    درگاهی، حسین، تفویض اختیار و توانمندسازی کارکنان، 1383، ماهنامه توسعه مدیریت، شماره 63

    دعایی، حبیب ا.. ومرتضوی، سعید، مهارت های مدیریتی، 1384، انتشارات دانشگاه فردوسی

    دولان، شولز، مدیریت امور کارکنان و منابع انسانی، 1375، ترجمه طوسی، صائبی، تهران، مرکز مدیریت دولتی

    دهقان، حمید، توانمندسازی کارکنان ضرورتی برای سازمانهای کلاس جهانی، 1387، مجله مدیریت، شماره 53

    رحمانپور، لقمان، توانمندسازی: مفاهیم، ساختار و راهکارها، 1381، ماهنامه توسعه مدیریت، شماره 41

    رحمان پور، لقمان، فرایند تیم‌سازی درسازمان‌ها، 1381، ماهنامه تدبیر، شماره 131

    رضائیان، تیم سازی در قرن بیست و یکم، 1385، چاپ اول، تهران، سمت

    رهنورد، فرج ا..، توانمندسازی کارکنان، گامی به سوی مشتری‌مداری، 1382، فصلنامه فرایند مدیریت، شماره 59

    رهنورد، فرج ا...، مدیریت مشارکتی:تئوری و عمل، 1387، چاپ اول، تهران، مرکز آموزش مدیریت دولتی

    96

     

    ساجدی، فضل ا..،امیدواری، اعظم، توانمندسازی در سازمان‌های امروزی، 1386، ماهنامه تدبیر، شماره181

    سید جوادین، مبانی سازمان و مدیریت، 1387، چاپ چهارم، تهران، نگاه دانش.

    شرمرهورن، مدیریت و رفتار سازمانی، 1381، ترجمه ایران نژاد پاریزی، تهران، مدیران

    صادقی فرد، تقوی، مدیریت مشارکتی، 1382، تهران، مرکز آموزش و تحقیقات صنعتی ایران

    طالبیان ، احمدرضا،  تغییر سازمانی راهبردی با رویکردی نظامگرا،  ماهنامه تدبیر، انتشارات سازمان مدیریت صنعتی ، شماره 118

    طالبیان،احمدرضا و وفایی، فاطمه، الگوی جامع توانمندسازی منابع انسانی، 1388، ماهنامه تدبیر، شماره 203

    عبدالهی، توانمندسازی روانشناختی منابع انسانی، 1384، مقالات سومین کنفرانس بین‌المللی مدیریت، گروه پژوهشی صنعتی آریا،

    علاقمند، علیرضا، مدیریت عمومی، 1382، چاپ یازدهم، تهران، روان

    فرهنگی،ترزمینژاد، ارتباطات سازمانی در جامعه اطلاعاتی:اثربخشی تکنولوژی نوین ارتباطات و اطلاعات در کارایی ارتباطات سازمانی( در سازمان صداو سیمای جمهوری اسلامی ایران)، 1387، مجله مدیریت، شماره 78

    فیضی، مبانی سازمان و مدیریت، 1383، تهران، دانشگاه پیام نور

    کریتز،کینکی، مدیریت رفتار سازمانی، 1384، ترجمه فرهنگی و صفرزاده، تهران، پیام پویا

    کریم زاده، توانمندسازی سرمایه انسانی از طریق آموزش، 1383، مجله مدیریت، شماره 49

    کلانتری، خلیل، مدل­سازی معادلات ساختاری در تحقیقات اجتماعی- اقتصادی، 1388، تهران، انتشارات فرهنگ صبا

    کلاین، پاول، راهنمای آسان تحلیل عاملی، 1381، ترجمه محمد ولی علیئی و سید محمد میرسندسی، تهران، دانشگاه امام حسین(ع)

    کینلا، توانمندسازی منابع انسانی، 1387، ترجمه ایران نژاد پاریزی و سلیمان، تهران، مدیران

    97

     

    ماکسول، جان، هفده اصل کار تیمی، 1382، ترجمه شهریار حی شاد، انتشارات شرکت پارس خودرو

    محمدی، سیدمحسن، توانمندسازی کارکنان، 1390، سایت میگنا

    مقیمی، سازمان و مدیریت رویکردی پژوهشی، 1380، چاپ دوم، تهران، ترمه

    نیازی، کارکنان نصرآبادی، توانمندسازی بر اساس راهبرد سرمایه اجتماعی، 1388، ماهنامه تدبیر، شماره 203

    وتن، کمرون، تواناسازی و تفویض اختیار، 1381، ترجمه اورعی یزدانی، چاپ اول ، کرج، موسسه تحقیقات و آموزش مدیریت.

    هلر، رابرت، چگونه تفویض اختیارکنیم، 1381، ترجمه  محمد منتظری، چاپ اول، انتشارات سارگل

    هومن، حیدر علی، مدل­یابی معادلات ساختاری با کاربرد نرم افزار لیزرل، 1387،  تهران، سمت

    منابع انگلیسی:

    Bentler P. M,Comparative fit indexes in structural models,Psychol Bull,107,1999

    Bortz J,Döring N,Forschungsmethoden und Evalua-tion (3rd ed.),Berlin, Springer,2002

    Browne M. W,& Cuddeck R,Alternative ways of assess-ing model fit. In, Bollen KA Long JS, eds,Testing Structural Equation Models,Thousand Oaks,CA,Sag,1993

    Cronbach,L.J,Coefficient alpha and the internal structure of test, Psychometrika,16,1995

    Hu L,& Bentler P. M,Cut off criteria for fit indexes in covariance structure analysi, Conventional criteria versus new alternatives Struct EqModel,6, 1999

    Mulaik. S, A,James. L, R,van alstine. J,bennet. n, lind. S, & stilwell, C. D,evaluation of goodness-of-fit indices for structural equation modeles, Psychological bulletin, vol. 105, no. 3,1989

    98

     

    Randolph,w. Alan, Re-thinking Empowerment,why is it so hard to achive?,Journal of organizationalDynamic,vol.29,No2,2000

    Robbins t.l.et al,An intergrative model of the em powerment process,Human Resource Management Reviw,2002

    Tabachnick, b. g. & fidell, l. s,using multivariate statics (3th ed) New York, harper and row,1996


موضوع پایان نامه بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی, نمونه پایان نامه بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی, جستجوی پایان نامه بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی, فایل Word پایان نامه بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی, دانلود پایان نامه بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی, فایل PDF پایان نامه بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی, تحقیق در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی, مقاله در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی, پروژه در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی, پروپوزال در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی, تز دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی, پروژه درباره پایان نامه بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی, گزارش سمینار در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی, رساله دکترا در مورد پایان نامه بررسی عوامل موثر بر توانمندسازی کارکنان سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : صنعتی و سازمانی پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت مخابرات به روش علّی – مقایسه‌ای انجام پذیرفت. بدین منظور از بین مدیران ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد رشته مديريت دولتي گرايش تحول سازماني زمستان1391 چکيده     تحقيق حاضر با هدف بررسي ارتباط رهبري تحول آفرين و  توانمندسازي روانشنا

پایان­نامه تحصیلی جهت اخذ درجه کارشناسی ارشد رشته: مدیریت دولتی گرایش منابع انسانی چکیده هدف از این پژوهش بررسی تاثیر جو تیمی و توانمندسازی رهبری بر رفتار تسهیم دانش بین کارکنان گروه های آموزشی آموزش و پرورش ناحیه دو رشت است. بنابراین از لحاظ هدف کاربردی بوده و از لحاظ نحوه گردآوری داده­ها توصیفی از نوع همبستگی است. جامعه آماری در این پژوهش کارکنان گروه های آموزشی اداره آموزش و ...

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A) گرايش مديريت مالي دولتي تابستان1391 چکيده     هدف از پژوهش حاضر تعيين ارتباط عوامل توانمندسازي با تعهد سازماني کارکنان سا

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A) مدیریت دولتی گرایش مدیریت تحول چکیده: در تحقیق حاضرتحت عنوان مطالعه ارتباط بین بکارگیری ICT با توانمند سازی کارکنان از دیدگاه تمامی پرسنل حوزه ستادی شاغل در سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی پرداخته شده است.اهداف تحقیق شامل هدف اصلی تحقیق به تعیین ارتباط بین بکارگیری فناوری اطلاعات و ارتباطات با توانمند سازی کارکنان سازمان مرکزی ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) در رشته مدیریت آموزشی چکیده هدف ازتحقیق حاضر،بررسی رابطه مدیریت کیفیت فراگیروخلاقیت باتوانمندسازی دبیران زن مقطع متوسطه شهرداراب بوده است.روش تحقیق همبستگی بوده وجامعه آماری پژوهش 320نفرازدبیران زن مقطع متوسطه شهرداراب بوده است که 175نفربه روش نمونه گیری خوشه ای یک مرحله ای انتخاب گردید.جهت جمع آوری اطلاعات ازسه پرسشنامه مدیریت ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (.M.A ) گرایش: صنعتی و سازمانی چکیده : هدف اصلی این پ‍‍ژوهش پیش بینی توانمند سازی بر اساس ساختار سازمانی و مدیریت دانش در بین کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان فارس بود.روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. بدین منظور از بین کارکنان اداره کل بیمه سلامت استان فارس در سال 1393 ، تعداد 117نفر به روش نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. نمونه ...

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A ) گرایش : صنعتی و سازمانی پیش بینی عملکرد شغلی کارکنان بر اساس توانمند سازی ، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی چکیده : پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش پیش بینی کنندگی توانمندسازی، رفتار شهروندی سازمانی و سرمایه‌های روانشناختی بر عملکرد شغلی کارکنان شرکت مخابرات به روش علّی – مقایسه‌ای انجام پذیرفت. بدین منظور از بین مدیران ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت دولتی، گرایش منابع انسانی چکیده این تحقیق با هدف بررسی رابطه رهبری خدمتگزار با اعتماد سازمانی و توانمندسازی کارکنان در شرکت گاز استان مازندران انجام شده است. جامعه آماری در این تحقیق، کارکنان شرکت گاز استان مازندران به تعداد 459 نفر و نمونه آماری شامل 329 نفر از کارکنان این شرکت می باشد. ابزار گردآوری داده ها از طریق پرسشنامه محقق ساخته بوده ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت آموزشی (M.A ) چکیده متغیرهای استرس شغلی و تعهد سازمانی از جمله موضوع های مهمی هستند که امروزه در سازمان­های موفق مورد توجه قرار گرفته­اند. یکی از متغیرهایی که با استرس شغلی و تعهد سازمانی مرتبط دانسته شده است اخلاق کاری است. لذا هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین اخلاق کاری با تعهد سازمانی و استرس شغلی در میان کارکنان اداره آموزش و پرورش ناحیه یک ...

ثبت سفارش