پایان نامه تبیین موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد

word 741 KB 30760 199
1391 کارشناسی ارشد مدیریت
قیمت قبل:۷۰,۱۰۰ تومان
قیمت با تخفیف: ۲۴,۸۵۰ تومان
دانلود فایل
  • بخشی از محتوا
  • وضعیت فهرست و منابع
  • پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد(

    گرایش:مدیریت نیروی انسانی

    چکیده:

    در دنیای پرشتاب امروز، تغییر و تحول جز جدایی ناپذیر سازمان ها محسوب می شود. به گفته پیتر سنگه تنها اصل ثابت تغییر است.لذا تنها راه چاره برای ادامه حیات سازمان ها همراه شدن با این تغییر و تحولات است.مدیریت دانش مقوله ایست که سازمان ها را در دستیابی به این مهم یاری می نماید. مدیریت دانش فرآیند خلق،تسهیم، انتقال و حفظ دانش به گونه ای است که بتوان آن را به گونه ای اثربخش در سازمان به کار برد.

    با توجه به نقش بسیار مهم بانک ها در اقتصاد کشور مقوله دانش برای تبدیل شدن بانک ها به یک سازمان دانش محورضروری به نظر می رسد. ملزوماتی چون استراتژی سازمانی، فرهنگ دانش محور،ساختار سازمانی دانش محور،نظام جبران خدمات مناسب،رهبری دانش محور، تکنولوژی کارآمد وآموزش مناسب در روند دانش محور شدن نقشی حیاتی ایفا می کنند. کارکرد نا مناسب هر یک از این عوامل به منزله مانعی بر سر راه  دانش محور شدن بانک ها می باشد. لذا هر یک از این موانع باید در زمانی مناسب از میان برداشته شوند تا بانک ها به سازمان هایی دانش محور تبدیل شده و از مزایای یک سازمان دانشی بهره مند شوند.با توجه به موارد فوق ضرورت انجام یک تحقیق در مورد شناسایی موانع حرکت این سازمان ها در مسیر دانش محور شدن امری ضروری به حساب می آید.

    جامعه آماری این تحقیق مجموعه کارکنان بانک های مستقر در شهرستان بجنورد است. این پژوهش براساس داده های جمع آوری شده از یک نمونه 150 نفری از کارکنان سطوح میانی و عالی بانک ها انجام شده است.برای سنجش پایایی پرسشنامه این تحقیق آزمون کرونباخ روی پرسشنامه انجام شد و مقدار ضریب آن برابر 74/0 بدست آمد.

    نتایج این طرح نشان می دهد که استراتژی سازمان، فرهنگ، ساختار سازمانی، رهبری، آموزش، تکنولوژی ونظام جبران خدمات موانعی بر سر راه حرکت به سوی استقرار مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد هستند.

                                            کلیدواژه ها:مدیریت دانش،بانک،موانع،سازمان

    مقدمه:

    در این فصل ابتدا به بیان مسئله مورد بررسی در پژوهش پرداخته وسپس اهمیت موضوع شرح داده خواهد شد. پس از آن هدف از انجام پژوهش ذکر می گردد و محقق سوالاتی را که در طول فرآیند تحقیق در جستجوی پاسخی برای آنهاست مطرح می نماید.در ادامه فرضیات تحقیق ذکر می گردد.سپس محقق مدلی تحلیلی از پژوهش ارائه نموده وپس از آن به متغیرهای تحقیق و تعاریف نظری و عملیاتی می پردازد.در پایان نیز به طرح پژوهش و روشهای تجزیه و تحلیل داده ها پرداخته و مدلی از فرآیند پژوهش ارائه می شود.

    1-1)بیان مسئله:

     

    شناخت فعالیت های دانشی سازمان ها گامی در راستای نیل به مهندسی ارزش منابع و دارایی های سازمان است. توجه به منابع و شناخت دارایی های دانشی سازمان، توانمندی بهره گیری از فرصت های آتی و گذر موفق از تنگناها و ارتقای مهارت رویارویی با تهدیدها و تبدیل آنها را به فرصت ارتقا می بخشد(حمیدی زاده،17:1386).

    مدیریت دانش رویکردی یکپارچه به شناسایی،کسب و استخراج،بازیابی،ارزیابی،تسهیم و خلق کلیه منابع دانش سازمان است به گونه ای که سازمان را در جهت دستیابی به اهداف سازمانی کمک نماید.هدف مدیریت دانش برقراری ارتباط بین خبرگان و افراد مجرب سازمان با افرادی است که نیاز به دانش خاصی دارند.ایجاد چنین ارتباطی به کمک فرآیندها و ابزارهای مدیریت دانش تسهیل می گردد.موفقیت در زمینه مدیریت دانش نیازمند ایجاد یک محیط جدید کاری می باشد که دانش و تجربه بتوانند به  راحتی تسهیم شوند(نظافتی و دیگران،1:1385).

    عدم بهره گیری از مدیریت دانش درسازمان مشکلات و زیان هایی را به همراه خواهد داشت.سازمانی که از مدیریت دانش بهره نمی گیرد نشانه های ابداع و ابتکار در آن ظاهر نخواهد شد.همچنین بخش عظیمی از دانشی که در محیط خارجی سازمان وجود دارد مورد غفلت قرار می گیرد.دانش محور نمودن سازمان مستلزم استفاده از نیروهای دانشگر در سازمان است که در صورت نبود مدیریت دانش در سازمان نیازی به جذب و بکارگیری نیروهای دانشگر احساس نمی شود.لذا بسیاری از فرصت های موجود یا مورد بهره برداری قرار نمی گیرد و یا استفاده محدودی از آن به عمل می آید.همچنین در چنین شرایطی مدیریت سیستم های اطلاعاتی بی معناست و اطلاعات موجود در سازمان احتکار شده و یا زمینه را برای سوء استفاده افراد سودجو فراهم می نماید(راهرو خواجه،1:1388).

    درمقابل از جمله دستاوردهای مدیریت دانش افزایش بهره وری،تسریع در یادگیری ،اتخاذ تصمیمات بهتر و سریع تر،افزایش توانایی برای توسعه،تقویت نوآوری و ایجاد انگیزه برای کارکنان است.در سازمان برخوردار از مدیریت دانش نیازهای سیستم به دقت شناسایی می شود،چهره ارائه شده از سازمان بهبود یافته و همواره تکامل می یابد.دستیابی به دانش مناسب توسط اجزاء گوناگون سازمان ممکن می شود.دوباره کاری ها و اشتباهات در سازمان به حداقل می رسد.هزینه های طراحی و توسعه کاهش می یابد.زمان مورد نیاز برای پروژه های توسعه محصولات جدید کاهش می یابد.عملکرد سازمان به صورت یکپارچه درامده وتوان تحلیل بازار و قدرت رقابتی سازمان افزایش می یابد.توانایی تصمیم گیری در سطوح مختلف سازمان بهبود یافته ،سازمان به سازمانی هوشمند و یادگیرنده تبدیل می شود و سازمان به معماری و استانداردهای مناسب مجهز خواهد شد(رجبلو و دیگران،1388)

    امروزه مدیریت دانش به یک ضرورت انکارناپذیر تبدیل شده است. مدیریت دانش به عنوان بخشی ضروری و اساسی در موفقیت سازمان ،دامنه گسترده ای از ایده های سازمانی شامل نوآوری های راهبردی،اقتصادی،رفتاری و مدیریتی را در بر می گیرد. به طوری که سازمان ها برای رقابت و حفظ بقا بدون مدیریت دانش تقریبا منفعل هستند.موفقیت سازمان ها بیشتر از آنکه به دارایی های فیزیکی آنها منوط باشد، به بهره گیری از دارایی های دانشی،سرمایه های فکری و توانمندی های خلاقانه و سیستمی وابسته است.عقیده براین است که در شکوفا ساختن محیط دانشی ،افراد و سازمان ها در تولید و گسترش سرمایه های فکری منبع مهم مزیت های رقابتی شناخته می شوند(حمیدی زاده،23:1386).اما برای برخورداری از منابع سازمانی ابتدا باید موانع موجود در مسیر دانش محور شدن سازمان را شناسایی و در راستای تعدیل آنها گام برداشت تا سازمان بتواند از مزایای مدیریت دانش بهره مند شود.

    حال این مساله مطرح می شود که چه موانعی بر سر راه ورود،پیاده سازی و بکارگیری مدیریت دانش درمجموعه بانک های خصوصی و دولتی شهرستان بجنورد وجود دارد که مانع برخوداری آنها از مزایای مدیریت دانش می شود؟

    1-2 ) اهمیت پژوهش:

     

    مهم ترین متغیر رشد همه جانبه سازمان ها و بنگاه های اقتصادی در عصر حاضر دانش است.سازمان ها در پی بهره برداری صحیح و به موقع از منابع دانش خود ومحیط پیرامون می باشند.چنین رویکردی مفهوم جدیدی را تحت عنوان مدیریت دانش توسعه داده است(نظافتی و دیگران،1:1385(

    در سال های اخیر مدیریت دانش به یک موضوع مهم وحیاتی تبدیل شده است.جوامع علمی و تجاری هر دو بر این باورند که سازمان ها با قدرت دانش می توانند برتری های بلند مدت خود را در عرصه های رقابتی حفظ کنند و دانشمندان در تحقیقات خود یافته اند که مدیریت دانش بر خلاف مدیریت های دیگر زودگذر نیست بلکه اثرات ماندگاری دارد. شرایط و فضای رقابتی سازمان ها بیش ازپیش پیچیده و به سرعت در حال تغییر است.به گونه ای که سرعت تغییر در بیشتر سازمان ها به مراتب بیشتر ازسرعت توان پاسخگویی و تطبیق آنهاست(بختیاری،1:1388).

    تغییرات مستمر دانش نیز وضعیت عدم تعادل جدیدی را برای سازمان ها به وجود آورده است.در این میان تنها سازمان هایی می توانند به حیات خود ادامه دهند که بتوانند مزیت رقابتی خود را حفظ نمایند.به نظر اندیشمندان این عرصه حفظ مزیت رقابتی و بقاء سازمان به کمک مدیریت دانش امکان پذیر است به نحوی که بتوان به طور مستمر به خلق دانش های نو در سازمان پرداخت(همان).

    امروزه شرایط و فضای رقابتی سازمان ها بیش از پیش پیچیده،متغیروگسترده شده است.این فضا به سرعت در حال تغییر است، به گونه ای که برای بیشتر سازمان ها این سرعت به مراتب بیش از سرعت پاسخگویی و توان تطبیق آنهاست. به عبارت دیگر به مجرد آنکه تغییری در شرایط یاد شده به وجود آید و سازمان بخواهد به آن تغییر واکنش نشان دهد و خود را با آن هماهنگ و منطبق سازد، تغییر بعدی از راه می رسد(همان).

    تغییرات مستمر دانش نیز وضعیت عدم تعادل نوینی را برای سازمان ها بوجود آورده است.جریان بی پایان دانش ،بازارها را در حالت تغییر مداوم قرار داده که این امر سازمان ها را ملزم به تغییرات مستمر می کند و در خصوص تقلید نیز محدودیت های فراوانی را به وجود می آورد،از همین منظر نیز تاکید بر اهمیت مدیریت دانش و اقتصاد مبتنی بر دانش می شود(همان).

    با توجه به تغییرات سریع در جهان و پارادایم جدید که دانش درآن یک فرصت به حساب می آید،زمانی برای سعی و خطا و دوباره کاری باقی نمی ماند.در جهان امروز که دسترسی به اطلاعات با وجود نظام های یکپارچه اطلاعاتی و استفاده از تجارب دیگران و الگوبرداری به راحتی صورت می گیرد،تنها سازمان هایی موفق و پیشرو خواهند بود که به خلاقیت و نوآوری بپردازند و این امر جز با مدیریت دانش ممکن نیست.در صنعت بانکداری نیاز به اطلاعات صحیح حیاتی است .چنانچه امکان شناخت،تولید،سازماندهی و استفاده از دانش پنهان در این حوزه فراهم نشود،سازمان های ذیربط با توجه به تهدیدها و انواع ریسک ها به شدت آسیب خواهند دید.دانش در این صنعت باید به عنوان یک منبع اساسی برای مزیت رقابتی و به عنوان یک دارایی ارزشمند وکلیدی در اصلاح و بهبود عملیات در فرآیندهای بانکی شناخته و بکارگیری شود.بنابراین مدیریت دانش فرصت ارزشمندی را برای صنعت بانکداری ایجاد می نماید(اسحاق زاده،1390).

     اهمیت مدیریت دانش از آن جهت است که به مهم ترین و ارزشمندترین سرمایه سازمانی،یعنی سرمایه های فکری مرتبط است.این نوع از مدیریت با تبدیل سرمایه های انسانی به دارایی های فکری سازمان یافته، موجبات پدیدآیی ارزش سازمانی است، چرا که یکی از عناصر پیش برنده مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی متکی بر خلاقیت و نوآوری است(راهرو خواجه،1388).

    1-3 ) اهداف پژوهش:

     

    به طور کلی هدف تحقیق عبارت است از:

    1- شناسایی موانع فراروی ورود، پیاده سازی و بکارگیری مدیریت دانش در مجموعه بانک های شهرستان بجنورد

    1-4 ) سوال اصلی تحقیق:

     

    - چه موانعی بر سر راه ورود،پیاده سازی و بکارگیری مدیریت دانش در مجموعه بانک های شهرستان بجنورد وجود دارد؟

    1-5 ) سوالات فرعی تحقیق:

     

    1-  موانع فراروی ورود نظام مدیریت دانش در نظام بانکی کشور کدامند؟

    موانع فراروی پیاده سازی نظام مدیریت دانش در نظام بانکی کشور کدامند؟

    موانع فراروی بکارگیری نظام مدیریت دانش در نظام بانکی کشور کدامند؟

    1-6 ) فرضیات تحقیق:

     

    فرهنگ سازمانی یکی از موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد است.

    شیوه رهبری یکی از موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد است.

     نظام جبران خدمات یکی از موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد است.

    ساختار سازمانی یکی از موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد است.

    آموزش در سازمان یکی از موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد است.

    تکنولوژی یکی از موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد است.

    استراتژی سازمانی یکی موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد است.

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    1-7 ) مدل تحلیلی پژوهش:

     

    شاخص ها

     

    - عدم احساس نیاز به مدیریت دانش                        

    - عدم تمایل افراد به تسهیم دانش

    - عدم اعتماد

    - عدم تعهد

    - نبود فرهنگ مشارکت در تصمیم گیری

    - ترس از تغییر

    - عدم حمایت رهبری

    - سبک های نا مناسب رهبری

    - عدم تسلط بر زیردستان

    - عدم پرداخت متناسب با کار انجام شده

    - پرداخت یکسان به افراد با توانایی های متفاوت

    - تمرکز قدرت تصمیم گیری در یک نقطه

    - عدم شایسته سالاری در انتصاب کارکنان

    - ساختار سلسله مراتبی و غیر منعطف

    - تخصص گرایی افراطی

    - قوانین

    - عدم ارائه آموزش کافی

    - تاکید بیش از حد بر شیوه های رسمی یادگیری

    - عدم توانایی کارکنان در تسهیم دانش

    - به روز نبودن سیستم های اطلاعاتی

    - یکپارچه نبودن سیستم های اطلاعاتی

    - عدم توانایی افراد در کاربرد تکنولوژی

    - توجه کم رنگ استراتژی های سازمان به مدیریت دانش

    - جزئی نگری و نگرش های کوتاه مدت

    - عدم توجه مدیران دانشی سازمان به محیط خارجی

    ابعاد(مولفه ها)

     

     

     

    فرهنگ سازمانی

     

     

     

     

    شیوه رهبری

     

    نظام جبران خدمات

     

    ساختار سازمانی

     

     

     

     

    آموزش

     

     

    تکنولوژی

     

     

    استراتژی

     

    مفهوم

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    موانع فراروی ورود،پیاده سازی وبکارگیری مدیریت دانش در بانک

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

                                                                  

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

     

    (1-1). مدل تحلیلی پژوهش

     

     

    1-8) تعاریف نظری و عملیاتی

     

    منظور از تعریف عملیاتی میزان نمره ای است که هر یک از متغیر ها از طریق پرسشنامه کسب می کند.

    - فرهنگ سازمانی: الگویی اساسی از مفروضات ،ارزش ها و باورهای اساسی است که به روش صحیح تفکر و اقدام در خصوص مسائل و فرصت هایی که سازمان با آن مواجه می شود توجه دارد(مقیمی ،298:1387).

    تعریف عملیاتی: میزان نمره ای که این متغیر از سوالات1 تا 18کسب می کند.

    - شیوه رهبری: فرایندی است که در آن یک فرد برای دستیابی به اهداف تعریف شده گروه یا اهداف سازمانی بر اعضای گروه تاثیر می گذارد..(مقیمی،246:1387).

    تعریف عملیاتی: میزان نمره ای که این متغیر از سوالات19 تا 27 کسب می کند.

    - نظام جبران خدمات: عبارت است همه شکل های پرداخت مالی وغیر مالی که در ازای خدمات محسوس کارکنان توسط آنها دریافت می شود (سید جوادین،203:1387).

    تعریف عملیاتی: میزان نمره ای که این متغیر از سوالات 28 تا 33 کسب می کند.

    - ساختار سازمانی: ساختار سازمانی مجموه راه هایی است که کار را به وظایف مشخص تقسیم می کند و هماهنگی میان آنها را فراهم می کند(بودلایی،شریف زاده،68:1387).

    تعریف عملیاتی: میزان نمره ای که این متغیر از سوالات 34 تا 48 کسب می کند.

    - آموزش: آموزش تجربه ای است مبتنی بر یادگیری وبه منظور ایجاد تغییرات نسبتا پایدار در فرد،تا او را قادر به انجام کار وبهبود بخشی توانایی ها ،تغییر مهارت ها ،دانش ،نگرش و رفتار اجتماعی نماید.بنابراین آموزش به مفهوم تغییر دانش،نگرش وتعامل با همکاران است (سید جوادین،267:1387).

    تعریف عملیاتی: میزان نمره ای که این متغیر از سوالات 49 تا 57 کسب می کند.

    - تکنولوژی: سازمان ملل متحد تکنولوژى را به‌عنوان مجموعه اطلاعات، مهارت‌ها، روش‌ها و ابزار لازم براى ساختن محصولات مورد نیاز و کاربرد آنها و یا تأمین خدمات مفید و مورد نیاز پذیرفته است.

    تعریف عملیاتی: میزان نمره ای که این متغیر از سوالات58 تا 66 کسب می کند.

    -  استراتژی: استراتژی ها ابزاری هستند که شرکت می تواند بدان وسیله به هدف های بلد مدت خود دست یابد (دیوید،38:1388).

    تعریف عملیاتی: میزان نمره ای که این متغیر از سوالات67 تا75 کسب می کند.

    1-9 ) طرح پژوهش و روش های تجزیه و تحلیل داده ها:

     

    روش تحقیق در این پژوهش اکتشافی و میدانی است.سوال اصلی این تحقیق عبارتست از: چه موانعی بر سر راه ورود،پیاده سازی و بکارگیری مدیریت دانش در مجموعه بانک های شهرستان بجنورد وجود دارد؟جامعه آماری این در این پژوهش شامل کارمندان رده های عالی و میانی مجموعه بانک های دولتی و خصوصی شهرستان بجنورد می باشند که حدود 1500 نفر تخمین زده شده اند و یک نمونه 150نفری به طور تصادفی از میان آنان انتخاب شده است. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش پرسشنامه ای مشتمل بر 75 سوال است که توسط خود محقق طراحی شده است.تجزیه و تحلیل یافته های این پژوهش در دو سطح آمار توصیفی و استنباطی صورت گرفته که در سطح آمار توصیفی ازفراوانی،درصد فراوانی ،میانگین و انحراف معیار و در سطح آمار استنباطی از ازمون تی- استیودنت و فیشر استفاده شده است.نرم افزار مورد استفاده نیز SPSS می باشد

    Abstract

                 Determining the Obstacles That Facing Knowledge Management System for Entrance,               Implementing and Applying in  Bojnourd’s Banks.

    In the hasty world of today, change and transformation is an indispensable part of any organizations. As Peter Senge puts it , the only principle is the change. Thus the only solution for organizations to survive is to achieve this significant goal. knowledge management is the process of create, share ,transfer and preserve knowledge in a way that it can be used in the organization in an effective way.

    Considering the crucial role of the banks in the economy of the country, knowledge is a necessary prerequisite to change banks in a knowledge - oriented organization. Requirements such as organizational strategy, knowledge- oriented culture, knowledge- oriented organizational structure , appropriate compensation system, knowledge - oriented leadership ,efficient technology and reasonable education play a vital role in the process of becoming knowledge - oriented. Inefficient performance of any these factors is

    As an obstacle on the way of banks to become knowledge – oriented. Thus any of these obstacles have to be removed so that the banks change into knowledge – oriented organizations and enjoy the benefits of it.

    According to what said above, studying and recognizing the obstacles on the way of these organizations toward becoming  knowledge – oriented seems essential.

    The statistical community of this study was Bojnourd bank staff. It was done based on the data gathered from a150-people sample of middle and high levels bank personnel. The data gathered through the questionnaire. For testing the validity of questionnaire Cronbach test was done. Cronbach’s coefficient Alpha 0.74 was gained.

    The result of this plan indicated that the strategy of organization, culture, organizational structure, leadership, education, technology and the compensation system are all obstacles on the way of banks to implement knowledge management in Bojnourd’s banks.

    Key words: knowledge management, bank, obstacles, organization.

     

  • فهرست:

     

    فهرست مطالب

    عنوان                                                                                                                                            صفحه

    چکیده 1

    فصل اول:طرح تحقیق

    مقدمه................................................................................................................................................. 3

    1-1 بیان مسئله 3

    1-2  اهمیت پژوهش... 5

    1-3  اهداف پژوهش... 7

    1-4  سوال اصلی تحقیق. 7

    1-5  سوالات فرعی تحقیق. 7

    1-6  فرضیات تحقیق. 7

    1-7  مدل تحلیلی پژوهش... 9

    1-8 تعاریف نظری و عملیاتی. 10

    1-9  طرح پژوهش و روش های تجزیه و تحلیل داده ها 11

    1-10 مدل فرآیند پژوهش... 12

    فصل دوم:پیشینه تحقیق

    مقدمه 14

    2-1 بخش اول: مباحث نظری. 14

    2-1-1 ) تاریخچه مدیریت دانش... 14

    2-1-2 ) هرم دانش... 16

    2-1-3 ) انواع دانش... 20

    2-1-4 ) تعریف مدیریت دانش... 24

    2-1-5 ) اصول مدیریت دانش... 26

    2-1-6 ) نظریه های مدیریت دانش... 27

    2-1-7) رویکردهای مدیریت دانش... 29

    2-1-8 ) مدل های مدیریت دانش... 31

    2-1-9 ) تئوری های مدیریت دانش... 40

    2-1-10 ) استراتژی های مدیریت دانش... 45

    2-1-11)  مزایای مدیریت دانش... 52

    2-1-12) چالش ها و موانع. 56

    2-1-13 ) عوامل بنیادی موفقیت در مدیریت دانش... 79

    2-1-14 ) ارزیابی موفقیت مدیریت دانش... 86

    2-1-15) صنعت بانکداری. 87

    2-2 بخش دوم: مباحث پژوهشی. 102

    2-2-1 ) پژوهش های داخل کشور 102

    2-2-2 ) پژوهش های خارج از کشور 106

    2-3) چهارچوب نظری تحقیق. 114

    فصل سوم:روش شناسی

    مقدمه 116

    3-1) روش تحقیق. 116

    3-2 )جامعه آماری و حجم نمونه 116

    3-3 ) ابزار جمع آوری داده ها و اطلاعات.. 118

    3-4) نحوه اجرای تحقیق. 118

    3-5 ) روش تجزیه و تحلیل آماری اطلاعات.. 119

    3-6) آزمون توزیع نرمال داده ها 119

    3-7) ابزار کار 119

    فصل چهارم:یافته های تحقیق

    مقدمه 126

    4-1)  بررسی عوامل جمعیت شناختی(دموگرافی) 126

    4-1-1)  وضعیت جنسیت پاسخگویان. 126

    4-1-2) توزیع سنی پاسخگویان. 127

    4-1-3) وضعیت سطح تحصیلات پاسخگویان. 128

    4-1-4)وضعیت سنوات خدمت پاسخگویان. 129

    4-2) آزمون فرض ها 131

    4-3) آزمون تفاوت تأثیر جنسیت در دیدگاه افراد نسبت به موانع فراروی مدیریت دانش... 134

    4-4) آزمون تأثیر سن در دیدگاه افراد نسبت به موانع فراروی در مدیریت دانش... 136

    4-5) آزمون تأثیر تحصیلات در دیدگاه افراد نسبت به موانع فراروی مدیریت دانش... 141

    4-6) آزمون تأثیر سابقه شغلی در دیدگاه افراد نسبت به موانع فراروی در مدیریت دانش... 146

    فصل پنجم:نتیجه گیری وپیشنهادها

    مقدمه 153

    5-1 )خلاصه پژوهش... 153

    5-2 ) بررسی نتایج تحقیق. 153

    5-3 ) پیشنهادها 156

    5-3-1) پیشنهادها 165

    فهرست منابع فارسی. 168

    فهرست منابع لاتین. 173

    پیوست ها 174

     

     

     

    فهرست جدول ها

    عنوان                                                                                                                                            صفحه

    3-1. جدول: ارتباط سوالات پرسشنامه با فرضیه ها 118

    3-2. جدول: پایایی پرسشنامه در قسمت های مربوط به هر فرضیه 122

    4-1. جدول: توزیع فراوانی جنسیت پاسخگویان. 127

    4-2. جدول: توزیع فراوانی سن پاسخگویان. 127

    4-3. جدول: توزیع فراوانی سطح تحصیلات پاسخگویان. 128

    4-4. جدول: توزیع فراوانی سنوات خدمت پاسخگویان. 129

    4-5. جدول: میانگین و انحراف معیار سوال های پرسشنامه 130

    4-6. جدول: آزمون فرض موانع فراروی ورود مدیریت دانش... 132

    4-7. جدول: آزمون فرض موانع فراروی پیاده سازی مدیریت دانش... 133

    4-8. جدول: آزمون فرض موانع فراروی بکارگیری مدیریت دانش... 133

    4-9. جدول: آزمون تأثیر جنسیت در دیدگاه افراد نسبت به موانع ورود 134

    4-10. جدول: آزمون تأثیر جنسیت در دیدگاه افراد نسبت به موانع پیاده سازی. 135

    4-11. جدول: آزمون تأثیر جنسیت در دیدگاه افراد نسبت به موانع بکارگیری. 136

    4-12. جدول: آزمون تأثیرتفاوت گروه های سنی در مورد موانع ورود 137

    4-13. جدول: آزمون تأثیرتفاوت گروه های سنی در مورد موانع پیاده سازی. 138

    4-14. جدول: آزمون تأثیرتفاوت گروه های سنی در مورد موانع بکارگیری. 140

    4-15. جدول: آزمون تأثیرتفاوت گروه های تحصیلی در مورد موانع ورود 142

    4-16. جدول: آزمون تأثیرتفاوت گروه های تحصیلی در مورد موانع پیاده سازی. 143

    4-17. جدول: آزمون تأثیرتفاوت گروه های تحصیلی در مورد موانع بکارگیری. 145

    4-18. جدول: آزمون تأثیرتفاوت گروه های سابقه شغلی در مورد موانع ورود 147

    4-19. جدول: آزمون تأثیرتفاوت گروه های سابقه شغلی در مورد موانع پیاده سازی. 148

    4-20. جدول: آزمون تأثیرتفاوت گروه های سابقه شغلی در مورد موانع بکارگیری. 150

    5-1. جدول:  نتیجه آزمون فرضیه ها 155

    منبع:

    فهرست منابع فارسی

     

    1- ابطحی،سید حسین، نگرشی آسیب شناسانه بر پروژه های مدیریت دانش در سازمان،اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش،1386.

    2- احمد وند،علی محمد،توانایی،روح اله.،رضائیان،علی، الگوهای استراتژی مدیریت دانش در سازمان ها،دو ماهنامه علمی –ترویجی توسعه انسانی پلیس،شماره 27،1389.

    3- احمدی،سیدعلی اکبر،صالحی،علی، مدیریت دانش، انتشارات پیام نور ، تهران،چاپ اول، 1390.

    4- اخوان،پیمان.،جعفری،مصطفی، ناکامی مدیریت دانش در سازمان ها،ماهنامه تدبیر،شماره 161،1384.

    5- آذر،عادل.،مومنی،منصور، آمار و کاربرد آن در مدیریت،سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت)مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی،چاپ دوازدهم،1387.

    6-اردوبادی،رضا،حبیبی،محمد رضا،حمیدی زاده،محمد رضا، خسروانی، امیر،راحتی ،نیکو، نظافتی، نوید،نظری ،محمدرضا، نظری،حمیدرضا(گروه مشاوران توسعه آینده)،مدیریت دانش مفاهیم،تجربه ها و پیاده سازی،1385.

    7-  اژدری،علیرضا، مدیریت دانش در سازمان های دولتی،www.modiryar.com ،1388.

    8- اسحاق زاده،سیده بی بی، مدیریت دانش در بانک مرکزی،چهارمین کنفرانس ملی مدیریت دانش،1390.

    9- افرازه،عباس ، مدیریت دانش(آشکار-ضمنی)و فناوری اطلاعات،اولین همایش ملی مدیریت فناوری اطلاعات،1383.

    10- الوانی،سید مهدی،دانایی فرد،حسن ،مدیریت دولتی و اعتماد عمومی،فصلنامه دانش مدیریت،شماره55 ،1380.

    11- الوانی،سید مهدی،شاه قلیان،کیوان، طراحی الگوی ارزیابی سطح مدیریت دانش در سازمان های صنعتی ایران(پژوهشی در صنعت خودرو)،فصلنامه مطالعات مدیریت،شماره 52،1385.

    12- اورمزدی،نوشین،حفظی فرد،محمود،تبیین و سنجش عوامل زمینه ای برای استقرار مدیریت دانش،مطالعه موردی شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی،1386.           www.Hrmanagement.blogfa.com

    13 – ایران نژاد پاریزی،مهدی،ساسان گهر،پرویز ، سازمان و مدیریت از تئوری تا عمل،موسسه عالی بانکداری ایران، چاپ نهم،1385.

    14- بازرگان،عباس،حجازی،الهه،سرمد،زهره،روش های تحقیق در علوم رفتاری،انتشارات نشر آگه،تهران،1376.

    15- بودلایی،حسن،شریف زاده،فتاح، مدیریت دانش در سازمان های تولیدی،اداری و خدماتی، انتشارات جهاد دانشگاهی-واحد پیام نور، تهران،چاپ اول،1387 .

    16- به آذین،فرید،کریمی،بنیامین،مرادزاده،محمد،ارزیابی عوامل کلیدی موفقیت مدیریت دانش در یک واحد تحقیقاتی،پژوهشکده سیستم های دفاعی تهران،1385 .

    17- بهمنی،محمود،بهمند،محمد، بانکداری داخلی 1،انتشارات موسسه عالی آموزش بانکداری ایران،تهران،چاپ سیزدهم،1389 .

    18- پژویان،جمشید، پول،ارز وبانکداری،انتشارات دانشگاه پیام نور،تهران،1386 .

    19- تقوی،مصطفی،شفیع زاده،حمید، اصول و مبانی مدیریت دانش،فصلنامه علمی- ترویجی رشد فناوری،شماره18 ،1388 .

    20- تولایی،روح الله(روابط عمومی شرکت مخابرات استان چهار محال بختیاری)،مولفه های کلیدی تسهیم دانش، 1385.

    21- جعفری،مصطفی،کلانتر،سید کیانوش ، مدیریت دانش در سازمان،ماهنامه تدبیر،شماره142، 1382.

    22- حبیبی،علی ، پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان های مهندسی، انتشارات ارگ، تهران،چاپ اول، 1387.

    23- حسن زاده،محمد، مدیریت دانش،مفاهیم و زیرساخت ها،انتشارات کتابدار،تهران،چاپ اول، 1386.

    24- حسنقلی پور،طهمورث،خطیبیان،ندا،عابدی جعفری،حسن، بررسی عوامل موثر بر موفقیت پروژه های مدیریت دانش در سازمان ها،فصلنامه علمی- ترویجی رشد فناوری،شماره 18،1388 .

    25- حسینقلی زاده،رضوان، نقشه مفهومی مدیریت دانش،استراتژی تبدیل دانش فردی به دانش سازمانی،ماهنامه تدبیر،شماره195، 1387.

    26- حمیدی زاده،محمد رضا، محک زنی رویکردهای طراحی و استقرار مدیریت دانش، فصلنامه تخصصی رشدفناوری،شماره9،1385 .

    27- حمیدی زاده،محمد رضا، محک زنی الگوهای دانش سازمانی از طریق استقرار نظام تولید و توسعه دانش،فصلنامه تخصصی رشدفناوری،شماره10،1386 .

    28- داوری،عبدالرضا، نقش بانک ها در اجرای طرح تحول اقتصادی، 1390.                               www.fhim.ir

    29- دوپلسیس،مارینا، تاثیر فرهنگ سازمانی بر مدیریت دانش،زهره، عباسی ، انتشارات دانشگاه فردوسی، مشهد،چاپ اول،1387 .

    30- دیوید،فرد.آر، مدیریت استراتژیک.علی،پارسائیان.محمد ،اعرابی،دفتر پژوهش های فرهنگی،تهران،چاپ چهاردهم،1388 .

    31- رفیعی،حسین، شناسایی ابزارها و راهکارهای سنتی مدیریت دانش در بنگاه ها با سطح فناوری پایین،فصلنامه تخصصی رشد فناوری،شماره24، 1388.

    32- روزنامه ایران، 7 شهریور،صفحه ایران اقتصادی،شماره 2932،1389 .

    33- رهنما فرد،سید محسن،شفیعا،محمد علی،متولیان،سید علیرضا، ارائه مدلی کاربردی در برنامه ریزی جامع مدیریت دانش سازمانی،اولین کنفرانس ملی مدیریت دانش،1386 .

    34- سید جوادین،سید رضا، مبانی مدیریت منابع انسانی،انتشارات دانشکده مدیریت دانشگاه تهران،چاپ چهارم، 1387.

    35- سیف،ولی اله، بررسی نقش بانک ها در ارائه خدمات به دولت و جامعه،تلکس مرکز خبری بانک و بیمه،شماره 111، 1384.

    36- شجاعی،مرضیه، موانع و چالش های فراروی مدیریت دانش،ماهنامه ارتباط علمی،شماره 2، 1389.

    37- شریعتمداری،مهدی،مدیریت دانش چیست؟، 1386.                       www.blogfa53.blogfa.com

    38- شفیع زاده،حمید، مدیریت دانش،نظریه ها ،فناوری ها و رویکرد ها، فصلنامه علمی- ترویجی رشد فناوری، شماره13،1386 .

    39- شیرین حصار،راضیه، لزوم بکارگیری مدیریت دانش در افزایش میزان اثربخشی سازمان ها،1389 .

    .www.Ayandehnegari.com

    40- صالحی ابیانه،سهیلا،صادقی،فرشته، ضرورت بکارگیری مدیریت دانش در سازمان ها،ماهنامه صنعت برق،شماره 143، 1387.

    41- صدیقی،امیر، مدیریت دانش،انتشارات ساپکو، 1384.

    42- صیف،محمد حسن،کرمی،مقداد، مدیریت دانایی،رویکرد استراتژیک مدیریت دانش،ماهنامه تدبیر، شماره 153،1383 .

    43- عباسی،زهره، مروری بر مدل های پیاده سازی مدیریت دانش در سازمان ها،چهارمین کنفرانس مدیریت دانش،1386 .

    44- عطایی،مرتضی، فرآیند اجرایی مدیریت دانش در سازمان ها،مجله گسترش صنعت،شماره 182، 1386.

    45- فروتن،شمس الرحمن، نظام سوددهی و سیستم بانکداری داخلی،1384 .        www.Daneshnameh.roshd.ir

    46- گروه مشاوران توسعه آینده، مدیریت دانش ،مفاهیم،تجربه ها و پیاده سازی، 1385.     www.emodiran.com

    47- گزنی،علی، توسعه نظام مدیریت دانش در زیمنس،1386 .www.emodiran.com

    48- مقیمی،سید محمد، مباحث ویژه مدیریت دولتی، سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاه ها(سمت)مرکز تحقیق و توسعه علوم انسانی،چاپ دوم،1387 .

    49- خاکی،غلامرضا ، روش تحقیق در مدیریت ،انتشارات بازتاب،تهران، چاپ سوم،1389 .

    50- راهروخواجه، احمد ، اهمیت مدیریت دانش را دراداره سازمان ها جدی بگیریم. مجله اصلاح و تربیت، شماره88، 1388.

    51- عباس زاده شهری، عباس،رجب لو،روشنک، مدیریت دانش محور و کاربرد آن در شرکت های اکتشاف و تولید، مجله اکتشاف و تولید ،شماره 61، 1388.

     

     

    فهرست منابع لاتین

     

    52- Hansen,Morten T. .Nohria,Nitin.Tierney,Thomas(1999). What’s Your Strategy for Managing Knowledge.Issue 2,Harvard Business Review. vol.77.

    53- Bhatt,Ganesh D (2002) .Managing Strategies for Individual Knowledge and Organisational Knowledge. Journal of Knowledge Management.vol 6.No 1.

    54-Kalseth,Karl(1999). Knowlwdge Management from a Business Strategy Perspective,Journal of FID review,vol 1,No 37-41.

    55- www.AudioEnglish.net

    56- Suzanne.M,Zingier(2002). Knowledge Management Obstacles in Australia.ECIS 2002.June 6-8

    57- Tiwana,A(2000) . Knowledge Management Toolkit."Practiced the Management System".New Jersy:Prentic Techniques for Building a Knowledge Hall.039


موضوع پایان نامه تبیین موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد, نمونه پایان نامه تبیین موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد, جستجوی پایان نامه تبیین موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد, فایل Word پایان نامه تبیین موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد, دانلود پایان نامه تبیین موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد, فایل PDF پایان نامه تبیین موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد, تحقیق در مورد پایان نامه تبیین موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد, مقاله در مورد پایان نامه تبیین موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد, پروژه در مورد پایان نامه تبیین موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد, پروپوزال در مورد پایان نامه تبیین موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد, تز دکترا در مورد پایان نامه تبیین موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد, تحقیقات دانشجویی درباره پایان نامه تبیین موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد, مقالات دانشجویی درباره پایان نامه تبیین موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد, پروژه درباره پایان نامه تبیین موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد, گزارش سمینار در مورد پایان نامه تبیین موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد, پروژه دانشجویی در مورد پایان نامه تبیین موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد, تحقیق دانش آموزی در مورد پایان نامه تبیین موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد, مقاله دانش آموزی در مورد پایان نامه تبیین موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد, رساله دکترا در مورد پایان نامه تبیین موانع فراروی ورود،پیاده سازی و بکارگیری نظام مدیریت دانش در بانک های شهرستان بجنورد

پایان نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد (M.A.) گرایش : صنعتی و سازمانی بررسی رابطه بین مدیریت دانش و بازاریابی رابطه‌مند با مدیریت ارتباط با مشتری در بین کارمندان بانک‌های شهرستان سپیدان چکیده هدف از این پ‍ژوهش تبیین رابطه بین مدیریت دانش وبازاریابی رابطه مند با مدیریت ارتباط با مشتری بوده است . روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری تحقیق شامل کارکنان بانکهای سپیدان ...

برای دریافت درجه کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی ( بازاریابی) چکیده: مدیریت دانش امکان دسترسی به تجربیات ، دانش و تخصص را فراهم می کند که این عمل توانائیهای جدیدی ایجاد می کند ، عملکر را بهبود می بخشد ، نوآوری را افزایش می دهد، اطلاعات و سرمایه های دانش موجود در سازمان را بکار می گیرد ، توزیع دانش و اطلاعات را در حوزه های مختلف سازمانی تسهیل می کند و اطلاعات دانش را در فرایندهای ...

پایان­نامه برای دریافت درجه کارشناسی ارشد "M.A." چکیده : هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه بین مدیریت سرمایه فکری با عملکرد مالی در بانک پارسیان می باشد. برای این منظور بعد از مرور ادبیات تحقیق، 4 فرضیه شامل یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی تدوین گردید.برای آزمون فرضیه های پژوهش از پرسشنامه ای که میان جامعه آماری توزیع شده، استفاده شده است. جامعه آماری این پژوهش را تمام کارکنان و مدیران ...

پایان نامه کارشناسی ارشد رشته مدیریت فناوری اطلاعات گرایش سیستم ­های اطلاعاتی پیشرفته چکیده دردنیای کسب و کار امروز، تفاوت سازمان­ها در رشد و ماندگاری به میزان اهمیتی است که به منبع ارزشمند و استراتژیک دانش می­دهند و به تبع آن میزان استفاده­ی آنان از این منبع مهم و کلیدی در ارائه­ی خدمات و تولیدات نهفته است. از این رو در چند سال اخیر مبحث جدیدی به­نام مدیریت دانش با هدف تولید و ...

بخش 1 : مقدمه 1-1 مقدمه اي بر بانک اطلاعاتي دادِگان (پايگاه داده‌ها يا بانک اطلاعاتي) به مجموعه‌اي از اطلاعات با ساختار منظم و سامانمند گفته مي‌شود. اين پايگاه‌هاي اطلاعاتي

پايان نامه دوره کارشناسي کامپيوتر گرايش نرم افزار اسفند 86 چکيده بررسي ومطالعه ي کامل داده کاوي و داده کاوي با SQL SERVER2005 پياده سازي آن روي بانک اطلاعاتي دانشگاه آزاد قوچان &nbs

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد(M.A) گرايش"تحول" پاييز93 چکيده پايان نامه (شامل خلاصه، اهداف، روش‌هاي اجرا و نتايج به دست آمده) : هدف پژوهش حاضر بررسي رابطه بين م

  پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M.A( مديريت دولتي گرايش منابع انساني تابستان 91 چکيده دانش در دنياي پيشرفته امروز سازمان ها، به سرعت در حال تبديل شدن به مزيت رقابت

پايان نامه براي دريافت درجه کارشناسي ارشد (M. A) گرايش  مالي زمستان1391 چکيده : در اين پژوهش تحت عنوان « بررسي مديريت منابع انساني برعملکرد مالي شعب بانک ملي  » که د

پایان نامه­ ی دوره کارشناسی ارشد در رشته‌ مدیریت بازرگانی(گرایش تحول) چکیده مدیریت دانش در آموزش عالی مجموعه­ای از فرآیندهای سازمانی است که از ایجاد و انتقال دانش در این مؤسسات حمایت کرده و دست‌یابی به اهداف سازمانی و دانشگاهی را ممکن می­سازد. بدین منظور و به جهت مدیریت مناسب دانش سازمانی، ابزاری مناسب نیاز است که بتوان با استفاده از آن از میزان اثربخشی مدیریت دانش در یک سازمان ...

ثبت سفارش